PDA

View Full Version : هل الفوركس هو شغل صهيون

Pages : [1] 2

hehelibeb
07-06-2012, 03:03
دخلت على اليوتوب فوجدت أحد المشايخ يتكلم عن الفوركس

وهو يحدث ضيفه يقول إن الفوركس هو شغل صهيون وهو مؤامرة

بدليل أن كل واحد دخل في البداية يخسر ماله كله

ما رأيكم

kingman
07-06-2012, 03:32
اممممممم هو ان الواحد يخسر يبقى ده دليل انه شغل صهيونى
طيب ماهو ممكن نكسب ونبقى اخدنا فلوس الصهاينة
ولو كده المفروض كلنا نكسب عشان نضعفهم وناخد فلوسهم :bravo: ويكون حافز لينا
لكن الحقيقة الخسارة هى مننا لنقص علمنا وخبرتنا وتعلمنا
والمفروض الفتوى تكون هو حرام ولاحلال مش مين اللى اخترعه
ومش معنى مثلا ان عدوى اخترع حاجة يبقى انا المفروض ماستفدش بيها بالعكس انا اول واحد لازم استفيد بها وحاول اتقدم عليهم
للأسف احنا بعدنا عن العلم وركزنا على الكلام وده حالنا فى مؤخرة الأمم للاسف

thugalive
07-06-2012, 03:35
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبرحرام عكس شركات النصب الربحية و شركات الهايب الربوية فهو يعتمد على مدى دراسة المضارب و احتوائة للسوق.

derfcase
07-06-2012, 06:26

ما رأيكم

طيب ما فيه ناس بتخسر ببورصة الاسهم - لهذا لا تكون هي الاخري شغل صهيون
و اناس يخسرون بتجارتهم و مشاريعهم العادية - فهل هؤلاء يقومون بتنفيذ عمل صهيون ؟
كلام غير منطقي اخي الكريم
hehelibeb

husamart
07-06-2012, 08:20
شوف الصهاينة مشغلين فلوسهم في كل مجال في العالم
ولو حنتعامل بهذا المنطق
يبقى نطفى وننام احسن
الامر هو تجارة وانت بتبيع وتشتري وجبت المفيد

slafe
07-06-2012, 08:50
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبرحرام عكس شركات النصب الربحية و شركات الهايب الربوية فهو يعتمد على مدى دراسة المضارب و احتوائة للسوق.

وهدا ما قراته عند البحث عن الحكم والله اعلم
ولو كان باحد الاخوة دليل مصور لاحد كبار العلماء حول الفتوى فارجو ان يشاركنا بها لنعلم الحلال من الحرام
وبارك الله فيكم

kero
07-06-2012, 10:01
وايه المشكلة يااخى انه شغل صهيونى هل يعنى ان هما الا اخترعو سوق الفوركس وايه المشكلة احنا بنشتغل لمصلحتنا مش ليهم ولو خسرنا فى البداية فده الطبيعى لاننا بنتعلم وبعد كده بعون الله بنقدر نحقق ربح كويس وبناخد احنا منهم فلوس

ARAB_PIGEON
07-06-2012, 10:44

ما رأيكم

لا اعتقد ذلك اخى الكريم
حتى بعيدا عن الفوركس والكمبيوتر والانترنت
هناك تبادل بين كل دول العالم بعضها ببعض
بين مصر وامريكا مثلا
الجنيه المصرى والدولار او الين او الباوند
او اليورو او غيرها من عملات الدول
الاخرى هل يعنى ذلك ان دول العالم كلها صهاينه
والله تعالى اعلم

Mohamed90
07-06-2012, 11:39
السلام عليكم اخي شكرا على الموضوع و صراحة هذه المعلومة لم اسمع بها من قبل
و لا اعتثد انها صحيحة المهم انك تعوض خسارة بالربح ولايهمك من اصحاب الفوركس

ahmedalex
07-06-2012, 11:48
لا اعتقد هذا اخى الفاضل لان اذا كانت الفوركس شغل صهيونى فكيف يكون به حسابات اسلاميه بلا فائده وايضا كيف يمكن ان يكون صهيونى والعرب يستحوذون على نسبه كبيره فى سوق التداول انا لا اعمل اذا كان حلال او حرام ولاكن هل يمكن للتجارة ان تكون حرام مدم هى مطابقه للشريعه ولا توجد بها فائده التى هيا محرمه

theboy2226
07-06-2012, 11:53
نفسي اعرف حرام في ايه ..انا بشتري عمله سعرها بيزيد ببيع و اخد الفرق دي تجارة عادية .و بعدين الصهاينة في كل حته نسيب لهم العالم يعني هو ده الصح طيب ما هو ده اللي هم عايزينه ده اسمه انسحاب لما الاقي صهاينه في مجال معين اجري منه و اقول انا بجاهد لا ده اسمه هروب و احنا لو بصينا للموضوع من الناحية دي حنقعد في بيوتنا بقي
انا شايف انه فرصه عظيمة لكل واحد مش لاقي شغل او عايز يزود دخله و ممكن يكون كلامي غلط الله و اعلم
و بلاش ننسي انهم سيطروا علي العالم بثرواتهم و المجال ده فرص الثروة فيه كبيرة فلو شباب المسلمين نجحوا في المجال ده يعرفوا ان في منافسه ليهم مش نسيبلهم كل حاجة و يبقو هم اسياد العالم و مسيطرين علي كل حاجة و احنا مستخبيين في بيوتنا و نقول حي علي الجهاد

hesham1046
07-06-2012, 12:50
ههههههههههه اهو كل شوية يطلع واحد يقول ان شغل يهودى وشغل افغانى وشغل امريكة ومرة يطلع واحد ويقول انه شغل شيعى
ههههههههه
ياجماعة حتى لو سوق الفوركس دة يهودى احنا مالنا مش دى تجارة ولا مش تجارة انت بتشترى مثلا اى زوج والزوج دة بيكسب معاك مش وقتها بتكسب راس مالك وفوقية الربح صح
اهو دة نفس النظام
يعنى زى فى اشخاص هنا بيقولك ان الدهب والفضة حرام فى التجارة ؟؟؟؟؟؟
لا مش حرام التجارة فية الانو عمل زى الاعمال الشريفة هو حرام انك تلبسة بس مش حرام انك تتاجر فية وحرام تلبس اى شىء منسوج من صناعة الذهب وحتى كمان العبائات
طيب ما احنا بنشوف الملوك الدول العربية لابسين عباءات من خيوط الذهب صح يبقى مش دة حرام
ولا مش حرام عاليهم وحرام عالينا احناااااا

---------- Post added at 09:50 AM ---------- Previous post was at 09:42 AM ----------

نفسي اعرف حرام في ايه ..انا بشتري عمله سعرها بيزيد ببيع و اخد الفرق دي تجارة عادية .و بعدين الصهاينة في كل حته نسيب لهم العالم يعني هو ده الصح طيب ما هو ده اللي هم عايزينه ده اسمه انسحاب لما الاقي صهاينه في مجال معين اجري منه و اقول انا بجاهد لا ده اسمه هروب و احنا لو بصينا للموضوع من الناحية دي حنقعد في بيوتنا بقي
انا شايف انه فرصه عظيمة لكل واحد مش لاقي شغل او عايز يزود دخله و ممكن يكون كلامي غلط الله و اعلم
و بلاش ننسي انهم سيطروا علي العالم بثرواتهم و المجال ده فرص الثروة فيه كبيرة فلو شباب المسلمين نجحوا في المجال ده يعرفوا ان في منافسه ليهم مش نسيبلهم كل حاجة و يبقو هم اسياد العالم و مسيطرين علي كل حاجة و احنا مستخبيين في بيوتنا و نقول حي علي الجهاد

والله كلامك ممتاز لو فى تقيم هنا لكنت قيمتك والله الانك عندك حق هو احنا اول ما نسمع ان اليهود ماسكين فى حاجة نجرى ونهرب منهم وننسحب
زى ماكان فى منتدى يهودى تابع لشركة كان بيدى بونص كل شهر على الردود والله بدون مبالغة كل المصرين مشيو منو ماعادا انا فاراح صاحب المنتدى قالى انت ماشيتش لية زى بقيت المصرين
قلتلو حاجة واحدة ياعم امشى لية منه علشان انت يهودى اقوم اسبلك الدنيا كلها وامشى ولا اقف قدامك والارض تسعنا احنا الاثنين ونتحدى بعض وقتها ها احس بمتعة فى التحدى

ومش عايزكو تنسو ان بنى اسرائيل كانو شعب الله المختار
فا يهودى بوزى مسيحى مسلم اى حاجة مش فارقة

طيب ولية ما قدمك الصين اية بيعبدو تمثاااال من الذهب لبوذا معا انهم اقوى اقتصاد فى الدنيا دول ياعم مدينين امريكا با 4 ترليون دولار ومش بيعبدو ربنا زى المسلمين واليهود لا دول بيعبدو تمثال من الذهب

ياريت بقا نخلى الدين على جنب ونشوف شغلنا ووقت الصلاة يكون لصلاة وبلاش نفتى الاننا لو قولنا كل حاجة حرام وحلال مش هانكسب فى سنين اهلنا
ارحمونا بقااااااااااااااااااااااا ااااااااا

egypt2012
07-06-2012, 13:22
حتى لو كان الفوركس شغل مع اليهود ليس حرام

انما المقصود فى كلام الشيخ ان الشغل مع الشركات النصابة اللى بيدرها صهينه ده حرام عليك تشتغل معاهم لانهم نصابين

sami
07-06-2012, 14:26
كل تجارة في الدنيا أخي الكريم فيها ربح و فيها خسارة ما فيش تجارة رابحة على طول،بإستثناء إذا كانت
تجارة غير شريفة،و لا أظن أن الخسائر في الفوركس سببها صهيون،بل هي راجعة للجهل بأسس التحليل
الفني و الأساسي و التهور و الطمع و عدم الإلتزام بإدارة المخاطر

sky44
07-06-2012, 14:33
السلام عليكم . لا اعتقد اخي ان هناك شيء من هدا القبيل حول الفوركس فهو اساسا عبارة عن تجارة فهل التجارة تعتبر حرام و كما تعلم ايضا ان الفوركس هو نبض العالم اي ان كل شيء يتوقف عن الفوركس

essam1985
07-06-2012, 14:39

ما رأيكم

السلام عليكم

بصراحة الكلام مش مقنع

دا علي كدة برضه البورصة المصرية برضه اللي عملوها صهاينة عشان برضه

اغلب اللي فيها بيخسروا

rabie10
07-06-2012, 14:44
شوف الصهاينة مشغلين فلوسهم في كل مجال في العالم
ولو حنتعامل بهذا المنطق
يبقى نطفى وننام احسن
الامر هو تجارة وانت بتبيع وتشتري وجبت المفيد

sami
07-06-2012, 14:54
حتى لو كان الفوركس شغل مع اليهود ليس حرام

انما المقصود فى كلام الشيخ ان الشغل مع الشركات النصابة اللى بيدرها صهينه ده حرام عليك تشتغل معاهم لانهم نصابين

إن كان هذا ما يقصده الشيخ فهو حتما على حق،و خصوصا أن شركات الوساطة التابعة للصهاينة هي
شركات مختصة بإبتكار الألاعيب،و في النصب على العملاء و حرام أن تضيع أموالنا هباء بسببهم

العوامى
07-06-2012, 15:13
السلام عليكم
زى ما فى ناس بتخس فى برضة اللى بكسب وحلو قوى كمان
بترجع للخبرة مش اكتر

madoxegy
07-06-2012, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخى سوق الفوركس سوق عالمى يوجد فيه المسلم والمسيحى الكافر وجميع انواع البشر
ثم ان الخسارة ليست دليلعلى ان هذا السوق هو شغل صهيون
هو بورصة مثل اى بورصة ولكن اكبر بورصة فى العالم

ma90do
07-06-2012, 15:21
وجه نظر اخي ويجب ان نحترمها وهوا قال صهيوني ممكن نقولو مثل اذا لم يتعلم احد من اخطائه فلن ينجح ابدا هذا رد بسيط علي ما يقوله لزم المبتدئين يخسرو في البدايه لان المبتدء متسرع بعد 3 شهور او 4 شهور من التعلم عايز يفتح حساب حقيقي ولزم يصبر سنتين علي الاقل في هذا المجال

a5rzamn
07-06-2012, 15:22
اخي هاد كلام ليس له اساس من الصحه
هي تجاره كاي تجاره

احنا لازم انميز بين الاشياء الي منقرأها او نسمعها

ymn30
07-06-2012, 15:24

ما رأيكم

ياخى انا نفسى كل واحد يتحدث فى الدين ياتى لنا بدليل من القرأن او من سنه الرسول الصحيحة لكن ان كل واحد يتحدث حسب الرئيه بتعته واظن فى مشايخ كتير فتو فى هذا الموضوع

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 15:27
يا اخي لا اعتقد ذلك الخسارة في البداية تكون ناتجة عن قلة الخبرة
وهذا لا يحدث ف الفوركس فقط فاذا اقمت مشروعك الخاص في مجال لا تفقه فيه شئ او تفتقد للخبرة فيه فالطبع ستجد بعض الصعوبات
ولكن كما تعلم بعد مشايخنا الاجلاء متشددين قليلا في هذه المسألة والبعض الاخر اتاح العمل بها فنحن لا نعرف من نتبع فنتبع قلوبنا
والله اعلم

eng2012
07-06-2012, 15:29
انا فى البدايه كنت افكر فى ذلك واعتقد انه بالفعل ذلك ولكنى وجدت بعد ذلك انه يوجد الكثير من المسلمين من يقوم بالعمل به ويحقق ارباح كثيره جدا

magic777
07-06-2012, 15:39
اخي مش كل شيخ يطلع يتكلم عن الفوركس ويقول رأيه الشخصي فيه نصدقه واحنا عارفيين
ان الاغلبيه ملهاش في الفوركس ولا يعرفوا يعني ايه اصلا فوركس الا بس ما يقال عنه في الاعلانات
علشان كده لازم نحكم عقلنا هنا ونميز بين الكلام الصحيح والكلام الغير صحيح

abdallah elbaz
07-06-2012, 16:57
لاحول ولاقوة الابالله
ده سبب تاخر العرب في كل حاجه
خلاص يبقا مش نستخدم الانترنت علشان من صنعه الامريكان ولا نستخدم الميكروفون اللى ا لشيوخ بتسخدمها في الخطب
ولا التليفزيون
هل هو حلال ام حرام ده محور االفوركس غيركدا لايهم
لا يتي شيخ ويقول ان الفوركس من فعل الصهيون

sabre
07-06-2012, 17:00
الله اعلم بس هوا هناك عدد من الشركات الاسرائيليه والنصابه وانصح
البعد عنها وهى اسمائها معروفه للناس ايلى فى السوق من فترة وايضا هناك مواقع تكشف لك هذة الشركات

elzeel
07-06-2012, 17:22
والله اخى فى هذه النقطه فى فتاوى تتيح التعامل فى الفوركس ولكن المهم انك تتجنب الغش
فى تعاملاتك والبعد عن السرقه و متاجره الهيدج وتعدد الحسابات

tarek22
07-06-2012, 17:37
اخي هل هذا الشيخ الذي سمعته
اتى بالدليل على ما يقول
لان الامر الذي تناوله امر خطير جدا
فنحن لا نكذبه لان اليهود يتوقع منهم كل شيء لكن لابد من التاكد من الخبر

mando
07-06-2012, 17:39
والله اخى فى هذه النقطه فى فتاوى تتيح التعامل فى الفوركس ولكن المهم انك تتجنب الغش
فى تعاملاتك والبعد عن السرقه و متاجره الهيدج وتعدد الحسابات

فعلا قريت فتاوى تتيح التعامل فى الفوركس لكن وجدت فى ايضا بعض الاراء
تمنع التدال على الذهب والبترول والمعادن مش عارف اذا كان صح ولا خطاء بس انا اساسا مش بتداول عليهم

remo
07-06-2012, 17:54

ما رأيكم

لا الراى دا غلط مع احترامى لاى حد لان كل دول العالم فى الفوركس واكيد امريكا واروبا مش هيخلو اسرائيل تتحكم فيهم بسوق الفوركس وكمان معظم رجال الاعمال السعوديين شغالين فى الفوركس نار

تامر
07-06-2012, 18:18

ما رأيكم

السلام عليكم اخي شكرا على هدا الموضوع و بصراحة هذه المعلومة لم اسمعها من قبل
و لا اعتقد انها صحيحة 100 % ولايهمك من هم اصحاب الفوركس

compaq0
07-06-2012, 19:46
يا اخى حكم العقل هل هذا دليله؟ انك تخسر مالك كله اذن هو شغل الصهاينه و يريدون ان يربحون اموالنا كان من الافضل ان يعترف الشيخ ان الصهاينه افضل منا فى هذا المجال و علينا ان ننميه حتى ننافسهم بدلا من ان ننسحب من المجال كليا

waleed adel
07-07-2012, 21:17
اليهود هم مافيا السوق واكبر رؤوس الاموال لهم وبالفعل هم من يتحكمون بالعمله
وبالتالى اقتصاد البلاد

husamart
07-07-2012, 21:27
ومش معنى مثلا ان عدوى اخترع حاجة يبقى انا المفروض ماستفدش بيها بالعكس انا اول واحد لازم استفيد بها وحاول اتقدم عليهم

مثلا والله ممكن انو نكسي منهم وناخد فلوسهم عشان هما اعدئنا ولا نسيهم يلهفو الفلوس بعد ما لهفو ارضنا
في الحقيقة الفوركس وان كان لليهود استثمار كبير فيه الا انه سوق مفتوح للجميع

---------- Post added at 06:27 PM ---------- Previous post was at 06:26 PM ----------

يا اخى حكم العقل هل هذا دليله؟ انك تخسر مالك كله اذن هو شغل الصهاينه و يريدون ان يربحون اموالنا كان من الافضل ان يعترف الشيخ ان الصهاينه افضل منا فى هذا المجال و علينا ان ننميه حتى ننافسهم بدلا من ان ننسحب من المجال كليا

يا سلام عليك
هما فعلا لانهم افضل مننا في المجال وفي اغلب المجالات
ولن ننتصر عليهم الا لو تفوقنا عليهم في التجارة
والصناعة والعلم
والخلق والنظافة وكافة مجالات الحياه

madoxegy
07-07-2012, 21:37

sahar elmansory
07-07-2012, 22:01
انامش عارفة ليه الربط بين الخسارة والصهيونية..الفوركس اكثر مجال فيه احتمالات للخسارة كبيرة لانه بورصة مثل باقي البورصات..واظن ان كان الكلام دة صحيح يبقى البورصات كلها حرام ومينفعش التعامل فيها..اظن اننا محتاجين نركز ازاي نتقدم ونبقى دول محترمة ومتقدمة بدل ما احنا عمالين ندور على حاجات تخلينا واقفين في مكانا

madoxegy
07-07-2012, 22:03

roka
07-07-2012, 22:18

ما رأيكم

ان الفوركس هو سوق مثل اى سوق فيه المكسب والخسارة وهذا يرجع الى من يستخدمه وكيفية استخدامه اما لتحقيق الربح واما لتحقيق الخسارة

hazem ahmed moahmed
07-07-2012, 22:23
لا اوافق علي راي ان الفوركس هو من شغل صهيون وليس من المعقول ان اي شيء جديد يظهر في الحياه يبقي صهيوني وماسوني هناك بعض الشيوخ الذين يفتون بدون العلم بالمر من جميع جوانبه فيفتون بدون علم والله اعلم

pimo
07-07-2012, 22:30
نحن العرب معروفين بالتجارة منذ القدم ونحب هذا العمل لذلك تري العرب الان مهتم بتجارة العملات علي النت والفوركس يعتر تجارة مثل البقية وانا علي الخصوص امتهن التجارة منذ الصغر واعرف جيدا ان التجارة ربح وخسارة وكم من مرة خسرة وربحة في الف5وركس وسوق الفوركس سوق عالمية ليست ملك لاحد معين

dina mahmoud
07-07-2012, 22:35
الفوركس ليس شغل صهيونى لانه به حسابات اسلامية كثيرة بعيدة عن الربا وتوجد افتاءات كثيرة حول الفوركس اذا كان حلال ام حرام اوذا كان يشبه القمار او انه يتاثر بحركة الكواكب ولكن لا اظن ذلك

mohamed adel
07-07-2012, 22:46
من وجهة نظرى ان الفوركس تجارة قابلة للمكسب والحسارة
فمن الممكن ان تقوم بعمل او تجارة وتخسر بها كل نقود فمعنى ذلك انها شغل صهيونى
هذا لا علاقة له بهذا

madoxegy
07-07-2012, 22:48

sami
07-07-2012, 22:53
الفوركس ليس شغل صهيونى لانه به حسابات اسلامية كثيرة بعيدة عن الربا وتوجد افتاءات كثيرة حول الفوركس اذا كان حلال ام حرام اوذا كان يشبه القمار او انه يتاثر بحركة الكواكب ولكن لا اظن ذلك

تمام أختي الكريمة دينا،معظم العلماء أجازوا تجارة الفوركس،لأنها تحقق شرط التقابض المعمول بها في
التجارة و فق أحكام الإسلام كما أن هناك العديد من شركات الوساطة تتيح للمتعاملين بها حسابات إسلامية
بدون سواب،إذن فهي تجارة منزهة عن أي شغل صهيوني

revenge
07-07-2012, 23:18
انا بقيت اسمع حاجات غريبه اوي الايام دي ..
زي شيخ كاتب ان السلام الوطني بدعه و حرام .. بينما السلام الامريكي علاقات دبلوماسيه .

دلوقتي بقي كل واحد يطلع بفتوي غريبه

ايه علاقه الفوركس بصهيون !!!!!!!

كريم
07-07-2012, 23:32
كلام غريب و الفيديوهات اللي في اليوتيوب غير موثوقة و غير معتمده

و لا يمكن الأخذ باي كلمة فيها و الفتاوي بتقول حلال يعني ليه ندور

و الله يوفق الجميع

mido95
07-07-2012, 23:33

ما رأيكم

ما هذا الكلام الذى ليس له اى اساس من الصحة و من قال ان الفوركس كل من يدخله يخسر جميع امواله !!! هذا دليل باطل من الاساس فكيف يستدل به

من يخسر فى الفوركس هو من ليس لديه خبرة و من يدخل صفقات بها مخاطرة دون اى تخطيط لكن هناك الكثير من العرب يعتبر الفوركس هو مصدر دخلهم الوحيد من كتر ارباحهم

ehab
07-08-2012, 03:10
اذا كانت الفوركس شغل صهيونى فكيف يكون به حسابات اسلاميه بلا فائده وايضا كيف يمكن ان يكون
صهيونى والعرب يستحوذون على نسبه كبيره فى سوق التداول انا لا اعمل اذا كان حلال او حرام ولاكن هل يمكن
للتجارة ان تكون حرام

mohamed yossef
07-08-2012, 23:56
معاك حق والله يا كنج مان سبب تاخر العرب هو الاهتمام السطحيات فقط والظواهر الخارجية
ليه ما نحاولش نعرف كل اللى عرفه الغرب واتعلموه واتقنوه
رحم الله الدكتور المفكر مصطفى محمود / الفرق بين الامم المتقدمة والامم المتخلفة مؤشر التعليم ومساره ومدى اهتمام الحكومات بالتعليم

rose90
07-09-2012, 00:09
أعتقد الفتوى تكون فى هل هو حرام ام حلال فقط؟؟؟ ولو هوا شغل صهاينة عشان هما اللى اختراعوه يبقى فى حجات كتير فى حياتنا شغل صهاينة
وبالنسبة للمكسب و الخسارة ده بيعتمد على مدى دراسة و خبرة المتداول و لو مخسرش مش هيتعلو و اول خسارة ليه بتكون بدايته لكن الكلام ده مش صحيح للاسف

otakon
07-09-2012, 00:21
الفوركس سوق يعتد على ايداع مبلغ كبير لكي تكون مستقر في السوق
لكن اشك اكثر الشركات الصهونيه اكثر من مره اخسر راس المال
نحتاج توضيح اكثر من الاعضاء الكرام

مجمد عادل
07-09-2012, 00:46
واللة يا جماعة انا شايف ان الموضوع عادي
وكل شئ معرض للربح والخسارة وطالما ان لايوجد غش او احتيال فلا يكون شغل صهيوني لان هذة من عادات الصهاينة

hesham itch
07-11-2012, 09:56
الدليل غير مقنع نظرا لان البعض قد دخل الفوركس وقام بتحقيق ارباح كبيرة وهذا
ما يعرفه الكثير من المتاجرين فى سوق الفوركس بعد الدراسة التامة للفوركس

lesa
07-11-2012, 09:58
بصراحة انا لا اقتنع لا يوجد ما يحرم التداول فى الفوركس بشكل قاطع وجد اخلاف والاختلاف رحمة .. وبالنسبة لصهيون دا فانا مش مقتنعة دى سوق عالمية بتحقق مليارات وبيتم تداول مليارات فيها يوميا

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 22:31

عندك حق احنا لازم نزود خبرتنا
وبكدا نقدر نتغلب عليهم
وفعلا ناخد فلوسهم
بس للاسف دايما خبرتنا بتكون قليلة وتعليمنا بكون قليل

ehab
07-13-2012, 07:03

والله ياباشا كلامك زى الفل واتفق معاك فى كل كلمة على الاقل الفوركس
عمره منصب على حد واتحدى اى حد يكون اتنصب علية فى الفوركس

KOGI
07-13-2012, 08:14
ههههههههههههه يعنى عشان احنا بنخسر بقاشغل صهيون طب ما انا اعمل شغل صح واكسب وابقا اخدت فلوس م نالصهاينه وابقى مجاهد بقا على كده عموما هو اهم حاجة تحريم الشريعه للفوركس وطالما حلال يبقى انسا اى كلام
تقبل مرورى

mahmoud2012
07-13-2012, 08:33
هو كل حاجه بقت تبع بنى صهيون , وهو ليه احنا مصممين نعظم فيهم وهم اصلا قله بالنسبه لنا ولا يملكون ما نملكه اذا توحدنا

ويجب علينا الابتعاد عن هذه الخزعبلات التى تؤخرنا

salah.bmw
07-14-2012, 00:55
انا اعتقد انا خناك شيئ من الصحة
لأن اليد الخفية التي تتحكم بلفوركس هي غاليا يد صهيونية
لكن لا اوافق رأي احد على ان هذا سبب للحرمانية لأن بعضهم افتاه لي بأن تسحب منهم مالهم كما يسحبو منك وعن طريق المتاجرة يعتبر غنيمة

siafari
07-14-2012, 00:57

ما رأيكم

ههههههه لا اضن دلك هي عملات نبيع ونشتري اخرى وبنوك مركزية اين هم الصهابنة هنا

ehab
07-14-2012, 02:57

والله عندك حق مهولو شغل صهاينة فعلا محنا كل يوم
ناس فينا عاملين معاهم احلى واجب وبيربحو منهم خلى بيوتهم تتخرب هههههه

delpi
07-14-2012, 02:59
الخسارة في البداية تكون ناتجة عن قلة الخبرة
وهذا لا يحدث ف الفوركس فقط فاذا اقمت مشروعك الخاص في مجال لا تفقه فيه شئ او تفتقد للخبرة فيه فالطبع ستجد بعض الصعوبات

waleed adel
07-14-2012, 22:11
بالفعل اكبر راس مال مستثمر هو مال صهيونى طبعا ولا ننسى انهم باموالهم بيتحكموا فى اقتصاد بلاد
وهم من نطلق عليهم مافيا السوق ذو الالاعيب القذرة

mido
07-14-2012, 23:26
اخي الكريم
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبرحرام عكس شركات النصب الربحية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

madman
07-14-2012, 23:35
صح ايوه كله صهيونى والى يقول غير كدا ييبقى مبيفهمشى بس احنا بنستفيد منهم وهما بيستفيدوا اكثر واكثر بس مع كلا احنا لازم نتعلم لغه القوم عشان نأمن مكرهم يعنى حجات كتير بتندرج تحت كلمه نتعلم لغه قوم

DZforex
07-14-2012, 23:41
لا اعتقد الفاضل اذا كان الفوركس شغل صهيوني

ونحن نستطيع ربح اموال كثيرة

فلماذا يتركنا الصهيون نربح امواله

waleed adel
07-17-2012, 16:23
لا اعتقد الفاضل اذا كان الفوركس شغل صهيوني

ونحن نستطيع ربح اموال كثيرة

فلماذا يتركنا الصهيون نربح امواله

ومن قال اننا نكسب منهم لاتنسى ان نسبه الخسارة 95 % والخسارة دى
هى افادتهم منك ومنى

osama00971
07-17-2012, 17:19
اكيد لا طبعا ما انت عارف
هو ما يفقه شيء عن الفوركس ولا يعرف ما هو
اصلا

zahran
07-17-2012, 17:22

ما رأيكم

الفكره مش فكره صهيون ولا مش صهيون
هيا الفوركس بينى وبينك فيه خدعه كبيره جدا ودى سبب خساره اكتر الناس فى الفوركس والمفروض الناس تبقى واعيه للموضوع دا
الخدعه دى هى الرافعه الماليه . شركه الوساطه بتقدمهالك عشان عارفه ان الانسان بطبيعته طماع . ف اللى هيقع فى الفخ دا يبقى هما كدا عملوا اللى هما عايزينه وكسبوا مننا كويس اوى
انما لو احنا كنا انصح منهم وما وقعناش فى فخ الرافعه الماليه واتعاملنا معاه بعقل .. هنكسب ان شاء الله
ونوعى الناس كلها اللى بيخسروا ونعرفهم الموضوع دا

Aker001
07-17-2012, 17:25
سوق تداول لا ينحصر على دولة (FOReign EXchange Market) - سوق تداول العملات الذي يتم فيه تبادل عملة بلد واحد بعملة بلد آخر بالأسعار المتداول بها في سوق

forex4ever
07-17-2012, 20:03
هو كل حاجه في الدنيا خلاص بقت شغل صهيون وماسونية ومؤامرة خارجيه !!!
بالتاكيد الفوركس ليس شغل صهيون وان شاء الله هو حلال ورزقه حلال وتجارة فيها مكسب وخسارة والتاجر الشاطر من يجعل مكاسبه اكبر من خسائره
تقبل ودي وتقديري

khaled zizo
07-20-2012, 15:57
ان الاغلبيه ملهاش في الفوركس ولا يعرفوا يعني ايه اصلا فوركس الا بس ما يقال عنه في الاعلانات علشان كده لازم نحكم عقلنا هنا ونميز بين الكلام الصحيح والكلام الغير صحيح البعد عنها وهى اسمائها معروفه للناس ايلى فى السوق من فترة وايضا هناك مواقع تكشف لك هذة الشركات انا فى البدايه كنت افكر فى ذلك واعتقد انه بالفعل ذلك ولكنى وجدت بعد ذلك انه يوجد الكثير من المسلمين من يقوم بالعمل به ويحقق ارباح كثيره جدا فى تعاملاتك والبعد عن السرقه و متاجره الهيدج وتعدد الحسابات

asmoshaa2012
07-20-2012, 15:59
مش كل واحد بيخسر فى البداية الفوركس فيها ربح وخسارة والكل عارف كده فممكن يكون ربحنا فى البداية يكون اقل من الخسارة وممكن يكون العكس على حسب مدى استعداد المتداول للفوركس وهل جرب العمل على الحساب التجريبى قبل العمل على الحساب الحقيقى وليس كل عمل نخسر فيه يكون فعل صهيونى يعنى ده كلام مش مظبوط خالص

deadlyfox
07-20-2012, 16:02

والله عندك حق احنا لازم نتغلب عليهم فى كل حاجه حتى اللى هما بيخترعوه
ولو الفوركس صهيونى زى ما هو بيقول يبقى لازم نتفوق عليهم فيه

theozo
07-20-2012, 16:07
يا جماعة ليس كل ما يأتي من الغير وحش حتي لو كان من العدو احنا مشكلتنا مع اليهود مشكلة انهم اعتدوا علينا و اخدوا حقنا مش مشكلة انهم يهودفي حد ذاتهم و بالتالي السؤال المفروض يتقال هل تجارة الفوركس مناسبة للشريعة الاسلاامية ام لا بغض النظر عن مين العملها و لا هي شغلة مين

MrSniper
07-21-2012, 02:29
أخي لا أظن دلك لأن الفووركس هو ربح
و فيه خاصية الحساب الاسلامي
يعني مافيه فوائد
ثانيا انت من تحقق ربح او خسارة

Noah
07-21-2012, 03:13
كيف يا اخى الفوركس سوق عالمى وليس له علاقة باى دولة بعينها بالرغم ان امريكا هى الاقتصاد الاكبر فى العالما لان الا اننى اعترض على اى حد يعتقد ان امريكا برده هى المتحكمة فى الفوركس

ehab
07-21-2012, 14:07
اتقف معك ان الفوركس مش حرام لانه متاجره فية مكسب وخسارة ولكن
حتى لو شغل صهيون اهو فية ناس عمالقة بيقلبو اليهود لو كدا يعنى فؤايدة كتير

khaled zizo
07-22-2012, 17:01
يجب ان نحترمها وهوا قال صهيوني ممكن نقولو مثل اذا لم يتعلم احد من اخطائه فلن ينجح ابدا هذا رد بسيط علي ما يقوله لزم المبتدئين يخسرو في البدايه لان المبتدء متسرع بعد 3 شهور او 4 شهور من التعلم عايز يفتح حساب حقيقي ولزم يصبر سنتين علي الاقل في هذا المجال و خلاص يبقا مش نستخدم الانترنت علشان من صنعه الامريكان ولا نستخدم الميكروفون اللى ا لشيوخ بتسخدمها في الخطب و البعد عنها وهى اسمائها معروفه للناس ايلى فى السوق من فترة وايضا هناك مواقع تكشف لك هذة الشركات

waleed adel
07-24-2012, 20:47
الفوركس تجارة قابلة للمكسب والحسارة
فمن الممكن ان تقوم بعمل او تجارة وتخسر بها

hossam eldeen mohamed
07-24-2012, 21:11
السلام عليكم
انا لا اعتقد ذلك اخي الكريم لأن السوق فيه جميع العملات الخاصة بالدول وليس العملة الصهيونية فقط

havic
07-24-2012, 21:11
لا طبعا ليس كل ما نخسر فيه يمكن ان تسميه بشغل صهيون
حيث ان الفوركس يجمع بين الربح والخسارة و نحن من يجب بدل مجهود من اجل الربح

hadeer hamdy
07-24-2012, 21:24
بصراحه انا مش اعرف حاجه عن الموضوع ده ومش
سمعت عنه قبل كده بس هو فى ناس بتكسب من الفوركس كتير زى مافى ناس بتخسر

hesham1046
07-24-2012, 21:25
الخسارة في البداية تكون ناتجة عن قلة الخبرة

abdellatef
07-24-2012, 21:28
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبر حرام
عكس شركات النصب الربحية فهو يعتمد على مدى دراسة المضارب و احتوائة للسوق.

y4x
07-24-2012, 21:30
لا اعتقد هذا اخى الفاضل لان اذا كانت الفوركس شغل صهيونى فكيف يكون به حسابات اسلاميه بلا فائده وايضا كيف يمكن ان يكون صهيونى والعرب يستحوذون على نسبه كبيره فى سوق التداول انا لا اعمل اذا كان حلال او حرام ولاكن هل يمكن للتجارة ان تكون حرام مدم هى مطابقه للشريعه ولا توجد بها فائده التى هيا محرمه

انا معك اخى

معقول وفيها حسابات اسلامية

وبعدين انا سمعت ان الفوركس مش حرام

nrgslawi
07-25-2012, 04:06
اخي في زمان كان الناس يتاجرون العملات يدا بيد لكن الان تطورت الامور واصبحنا نعتمد على التكنلوجيا

morx123
07-25-2012, 04:13
تجارة المال بشكل اساسي هي من فكرة اليهود
لأني قرأت موضوع ان اول من فتح البنك هم عائلة يهودية هم بدؤ فكرة المال

زيزو
07-25-2012, 17:03
الله اعلم اخي الكريم
شخصيا اول مرة اسمع الكلام ده
تقبل تحياتي ورمضان كريم

waleed adel
07-27-2012, 19:46
الفوركس ليس شغل صهيونى لانه به حسابات اسلامية كثيرة بعيدة عن
الربا وتوجد افتاءات كثيرة حول الفوركس

omanfx
07-27-2012, 19:51
السلاام عليكم ورحمه الله وبركااته
لا اعتقد بان الفوركس موامره از ما شاابه ذالك
ماهو العاالم كله بتتااجر في الفوركس من كل الجنسياات وكل الدياتاات لماذا يكون المقصوجين هم العرب فقط !!!

AMANI
07-27-2012, 19:54

ما رأيكم

لا اعتقد ذلك اخى الكريم
ولو كان ده صح انا حتعلم ويا ريت كلنا نتعلم عشان على الاقل نعمل للعرب كرامه ونخسر اليهود ولاد .....

KOGI
07-27-2012, 20:09
الفوركس ليس شغل صهيونى لانه به حسابات اسلامية كثيرة بعيدة عن
الربا وتوجد افتاءات كثيرة حول الفوركس

هو يمكن يكون قصد الشيخ اننا بنتعامل مع الفوركس عن طريق شركات صهيونيه
وهو عنده حق بس ليه منبصلهاش بشكل تانى اننا لما بنكسب بنخسر الصهاينه فلوس هههههه

mannon
07-27-2012, 20:44

ما رأيكم

مش عارف الكلام ده دايما اسمعة من الناس الى بتخسر بعد ما يعمل كل حاجة فى الفوكس ويدخل ب 10$ للحساب ال 100$ وبعد ما يرمى بكل الاساسيات عرض الحائط يرجع يقول الفوركس مؤامره

marcos
07-27-2012, 20:47
لأنه فاشل والله كثر عندنا في هذا الزمان الشيوخ
لدينا الفتاوي المريحة الي بتقول إنه حلال

2x1
07-27-2012, 20:50
اخي فية ناس لما مبتكنش فاهمة الحاجة اللي بتتكلم فيها بتفتي بتحريمها عدل ودة اكيد معرفش حاجة عنة غير اسمة

kero
07-27-2012, 21:04
الطبيعى ان ان مبتدا ليخسر فى الفوركس
لانه بيتعلمومع لوقت بيبقى محترف وبياخدفلوس منه بس يعنى لو صهيونى مع الصبر فاحنا بناخد منهم

mostawda3
07-27-2012, 21:05
كما قال أحد الإخوة
الأهم أن نعرف هل هو حرام أم حلال
لأن هذا هو السبب اللي خلاني لس لم أدخل الفوركس بعد
يجب أن نتأكد من أي مجال قبل أن ندخل له

adamnb1
07-27-2012, 21:07
هههه السلام عليكم و رحمة الله انا اخي لا اضن دلك هو كلما تبان حاجة نلصقها ببني صهيون و لو كان كدلك
فلا اضن ان اي عربي سيربح في الفوركس

Ahmed Salama
07-27-2012, 21:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
اخى العزيز لا اعتقد هذا ان الشغل دة شغل صهيونى فكيف يكون به حسابات اسلاميه بلا فائده وايضا كيف يمكن ان يكون صهيونى والعرب يستحوذون على نسبه كبيره فى سوق التداول انا لا اعمل اذا كان حلال او حرام ولاكن هل يمكن للتجارة ان تكون حرام مدم هى مطابقه للشريعه ولا توجد بها فائده التى هيا محرمه

Rami
07-27-2012, 21:09
دائما نومن بنظرية الموامرة
صحيح احنا ممكن نخسرهم فلوسهم
بارك الله فى جهودكم الكريمة

blonur
07-27-2012, 21:13

ما رأيكم

نعم الفوركس ليس حرام.بل حلال
و نعلم أن الفوركس أسسسوه يهود و ما الشكلة في ذلك ؟اليهود مزدهرون في العلم وهم تجار العالم لدى فيجب أن نستفيد و نساعد إخوانينا المسلمين

mahmoud1
07-27-2012, 21:16
الحقيقة اليهود يعتبر من اقوى اقتصاد فى العالم اليهود عندهم اموال كتير ومتحكمين فى الاقتصاد العالمى لا استعبد ان يكون الفوركس شغل صهيون

juba92
07-27-2012, 21:17
ناس كتيرة من جنسيات كتيره وديانات كتيره من كل حته فى العالم بتتاجر فى الفوركس مش احنا بس
وبعدين فيه حسابات اسلامية بدون فوائد

nour7
07-27-2012, 21:23
سبحان الله
كيف لشيخ أن يدعي شيئا ليس له به دليل أو برهان
ما معنى عمل صهيون
هل يعني أن كل ما أدى إلى خسارة في المال هو من عمل صهيون
بالعكس إن الصهيونية تغريك بالأرباح حتى تخرجك من دينك وليس بالخسارة
سبحان الله العظيم في زماننا أصبح الكل يفتي
حتى ولو لم يكن لهم علم بما يفتون فيه

midoali
07-27-2012, 21:26
معتقدش انه شغل صهينه ايه علاقه الفوركس اساسا بي اليهود احنا مشكلتنا اننا عايشين في نظريه
المؤئمره وخايفين من المستقبل وحاسيين الدول متربصه بينا

hesham1046
07-27-2012, 21:29
وجه نظر اخي ويجب ان نحترمها وهوا قال صهيوني ممكن نقولو مثل اذا لم يتعلم احد من اخطائه فلن ينجح ابدا هذا رد بسيط علي ما يقوله لزم المبتدئين يخسرو في البدايه لان المبتدء متسرع بعد 3 شهور او 4 شهور من التعلم عايز يفتح حساب حقيقي ولزم يصبر سنتين علي الاقل في هذا المجال

kingman
07-27-2012, 23:32
هههههه وده يخلى لاواحد يقوى عزمته اذا اعتقد ذلك انه يعمل بجد كى يخسر اولاد صهيون اموالهم بالكسب منهم هههههه لكن المشكلة الى الآن ان معظم الأموال تضيع فى هذا السوق
وبعيدا عن اصل هذا السوق وما ورائه من المناسب اننا نتعامل معه بعقلانية ومنطق والا نرمى باموالنا وانفسنا الى التهلكة روبنا يوفق الجميع

kaka2
07-27-2012, 23:38
لا اعتقد ذالك مطلقا
حتى الدليل ضعيف
يعني لو دخلت مشروع او تجارة
!! مثلا تجارة التجزئة وخسرت تبقى تجارة التجزئة مؤامرة من اليهود
الخسارة ترجع الى التسرع في دخول السوق بدون دراسة او علم

ايه الجديد
07-27-2012, 23:39
ممعنى كدة ان أى عربى ميربحش من الموضوع أبدا لو دى مؤامرة زى ما واضح من الكلام
الله أعلم كل يوم بيزيد الكلام فى كل مجال
وليس فقط فى مجال الفوركس

willy
07-27-2012, 23:43
ما دليل هذا الشيخ على انه شغل صهيون ولا هو هجوم فقط بدون ادلة واذا كانت الخسارة دليلا فلماذا ربح مصطفى بلخياط وغيره اخرون ونحن ايضا كنا نربح لكن بغبائنا نخسر كل الارباح هي ليست لعبة قمار ولكن استثمار للمرة المليون اقولها

Aker001
07-27-2012, 23:44
انا لا اعتقد ذلك اخي الكريم لأن السوق فيه جميع العملات الخاصة بالدول وليس العملة الصهيونية فقط
فهذا شغل عالمي ليس مرتبط بدولة واحدة

mohamedlee
07-27-2012, 23:45
ممكن اى احد يتكلم عن شىء لم يمارسة او يجربة ويقول ما يشاء من الظاهر فقط ولكن اظن ان من
يقوم بتجربة الشىء والعمل عليه بعد ان يعلم كل شىء عنة وجهة النظر سوف تختلف تماما
ونحن نعلم ان اليهود كانو يعتبر من مؤسسى هذة الاعمال وساهمو فى انتشارة امثال جورج سورس
اشهر مضارب على مستوى العالم
ومن هنا يمكن ان ناخذ منهم الفوائد وخبرة ما تعلموة واظن انهم لن يخرجو اسرارهم اطلاقا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:30
ههههههههههههههه
قوله يا شيخ فى ناس بتكسب الاف الدولارات
اهم يعوضوا اللى خسروه التانيين من صهيون !
ربنا يهدى يا غالى

kanzsea
07-28-2012, 06:10
اعتقد ان الفوركس مش حرام بدليل وجود حسابت اسلامية لا يتم احتساب فوايد على الصفقات
المهم ان الواحد يحقق ارباح ويبطل الخساير

dollyabdallah
07-28-2012, 08:31
الله اعلم بس هوا هناك عدد من الشركات الاسرائيليه والنصابه وانصح البعد عنها وهى اسمائها معروفه للناس ايلى فى السوق من فترة وايضا هناك مواقع تكشف لك هذة الشركات

foouaad
07-28-2012, 16:33

ما رأيكم
السلام عليكم انا هقولك ميسال شعبي

الحدايه مبتوقعش كتاكيت

مشممكن طبعاً ان يكون النظام ده كله واكبر برصه فى العالم نظام يهودى لكى يوقعو العرب
طيب فى كتير من العرب كسبم الوف كثيره من الدولارات
وسبب الخساره الكثيره لبعض العرب المضاربين
بسبب قلة علمهم وخبرتهم

khaledforex
07-28-2012, 16:38
شغل صهيونى لو لو المسلمين بس هما اللى شغالين
لكن كل العالم شغال فى الفوركس
يعنى الفوركس نظام عالمى وليس صهيونى
الا اذا كانت صهيون هى التى تحكم العالم

zahran
07-28-2012, 16:39
الفوركس دا عارف عامل زى ايه
الفوركس عامل زى السياسه
لعبه قذره
ولكن لا تتخلى عنها اى بلد مهما كانت
فان كنت قدير فى موضوع السياسه وتعرف خباياها ستكون ايضا قدير فى مووضع الفوركس لان الفوركس عايز تكون اصلا ليك سياسه واستراتيجيه فى السوق دا

azizos
07-28-2012, 17:50
مع احترامي لك ممكن رابط هدا الفيديو لان على حد علمي المشايخ لازم يقروا بانه حلال او حرام لا عمل صهيوني او اي كلام

Rami
07-28-2012, 17:52
الصهاينة بالفعل مصايبهم كتييير واشرار
لكن لا اعتقد بعلاقتهم التامرية فى الفوركس
تحياتى لشخصك الكريم

mohamed hamdy
07-28-2012, 17:54
انا لم اسمع بنفسي لذللك لا اعرف
لكن اعتقد ان الفوركس حرام

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:54
ياعم والله انا زهقت

انتم مديين اسرائيل اكثر من حقها وهى مش باينة على الخريطة اصلا

خلينا كدة ،، ناحد من الوظيفة ملا لايم عشان نبقى مومنين

hemaabdo
07-28-2012, 18:05
هههههه وده يخلى لاواحد يقوى عزمته اذا اعتقد ذلك انه يعمل بجد كى يخسر اولاد صهيون اموالهم بالكسب منهم هههههه لكن المشكلة الى الآن ان معظم الأموال تضيع فى هذا السوق
وبعيدا عن اصل هذا السوق وما ورائه من المناسب اننا نتعامل معه بعقلانية ومنطق والا نرمى باموالنا وانفسنا الى التهلكة روبنا يوفق الجميع
ههههههههه الهدف ده فى حد ذاتعه جميل جدا بس المشكله ان ساعات كتير السوق هو اللى بيغلب او على الاقل بالنسبه ليا من رغم انى اتعرضت للخساره والمارجنه حوالى 3 مرات الا انى لغايه دلوقتى متمسك بهدفى فى الربح وتكوين عائد محترم ويارب يقوى عزيمتنا

kkanmoun
07-28-2012, 18:08
انا اعتقد انا خناك شيئ من الصحة
لأن اليد الخفية التي تتحكم بلفوركس هي غاليا يد صهيونية
لكن لا اوافق رأي احد على ان هذا سبب للحرمانية لأن بعضهم افتاه لي بأن تسحب منهم مالهم كما يسحبو منك وعن طريق المتاجرة يعتبر غنيمة

mohamed Omar
07-28-2012, 18:09
صهيوووووووون !!!
هوا كل شيخ يطلع يقول ده صهيانة ويهود
مفيش غيرهم !!
لا حول ولا قوة الا بالله
الأخوة فوق ردوا زي ما كنت حقول جزاكم الله خيرا

Single phase
07-28-2012, 18:15
ممكن مش بعيد يعني
والشيخ ده اجتهاده
بس ربنا يكرمنا ونربح
وبرضه في ناس كسبت من الفوركس

forexawy
07-28-2012, 18:18
اكيد لازم فى البداية تخسر اموالك لانك بتتعلم
وبتاخد خبرة
لو بالكلام ده يبقى العالم كله مضحوك عليه

dentist
07-28-2012, 18:21
انا شايف انه تجاره عاديه جدا وملهاش دعوه بالصهاينه
وفي ناس كتير ابتدت تكسب مبالغ كويسه من الفوركس

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 18:22
الخساره مش منهم هم

الخساره مننا

بسبب اننا لم نستطيع ادارة رأس مالنا بطريقه جيده

وعايزين من ضغطة زر واحده ان نربح الاموال فى لمح البصر

هذا حلم المضارب العربى ولا يفكر فى ان يسهر ويتعب ويتعلم

alaoui11
07-28-2012, 18:23
يا أخي كلام مشاييخ العرب لا تأخده ابدا علي محمل من جد
للأسف لا نحب الخير لبعضنا البعض ، الفوركس شغل حلال نقوم بمجهود و نحقق الكتير

kimoboy
07-28-2012, 18:24
الفوركس أصلـه تجارة
و التجارة كانت في عهد الرسول صـلى الله عليه وسلم
فلا أساس لهذه الفتوى مـن صحـة

Rami
07-28-2012, 19:10
الفوركس واضح وصريح ولو له
علاقة بالصهاينة كان لقينا فيه لف ودوران
تحياتى لشخصك الكريم

aladdin
07-28-2012, 19:13
ههههههههههه بص يا سيدى متحولش ترهق عقلك بافكار غريبه لو افترضنا جدلا ان ابليس نفسه هو ال ابتكر اسس المتجره دى ولاكن هذه التجاره لا تخالف شرع الله وليس بها حرمه فهل تتركها لمجرد ان ابليس وضع يده فيها طبعا لا وفى النهايه الحرام بين والحلال بين

ashraf
07-28-2012, 19:33
اخى العزيز كثيرا ما نتحدث عن المؤمرات وهى لا وجود له
فسوق الفوركس هو سوق عالمى لتداول ازواج العملات
ولا دخل له بالمؤامرات او خلافه

madoxegy
07-28-2012, 20:09

ahmed forexawy
07-28-2012, 20:45

ما رأيكم
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه كل من يفشل فى الفوركس ولا يعود له منره اخرى نتيجه دخوله الغلط يقول يا نصب يا حرام لكن اول مره اسمع صهيونى هههههههههههههههههههه الاحسن لاى مبتدىء ان يدرس مقدمه ثم معرفه المارجن واللوت والبيب واداره راس المال والدعوم والمقاومات والترندات واحد المؤشرات وفيبوناتشى والتخحليل الاساسى وربطهم ببعض بعدها يصبح مؤهل لدخول الفوركس وتحقيق اربباح جيده باخلال شرط منهم تقل نسبه الارباح

menna4x
07-28-2012, 21:04
اكيد لا هى بروصة زى اى بورصة فى العالم ولو حد شايف غير كدة يبقى بيضحك على نفسه هى كمان عامله زى السوق بيدخله المسلم والمسيحى والكافر والاحنبى وابن البلد يعنى منقدرش نحكم عليها انها احتكار لحد معين

zizo_a_86
07-29-2012, 01:47
اعتقد ان الكلام دا مضحك لان العالم كله يعمل به ازاى نحشر بقى الصهاينة ونقول شغل صهيون ملوش حق بجد

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 01:50
مش اكيد انو الموضوع يكون من انشاء الاسرائيلين
لان الامر متعلق باقتصاد دول كبيرة
مع ذلك واللهي انو ممكن يكون الامر فيه بعض الصحة

spectra4
08-06-2012, 04:54
مش شرط ان كل واحد يدخل الفوركس يخسر اموالة فى البداية
دة بيرجع الى اسباب كثيرة مثل عدم الخبرة ونقص المعلومات

sofiane
08-06-2012, 05:01

والله انا اوافق كلام الأخ كينج 10/10 اخي لك كل الإحترام و التقدير

mido95
08-06-2012, 05:04
يا اخى المشكلة فى هذا الكلام ان اللى وصل الفكرة للشيخ وصلهالو غلط و فهمو ان الفوركس مثل القمار و يضيع المال على الرغم من ان الفوركس تجارة و بها الرابح و الخاسر مثل اى تجارة

فاظن ان الشيخ لا يعرف ما هو الفوركس حتى يتكلم عنه

maf
08-06-2012, 05:42
هههه رغم كل شئ ورغم حبي لمجال الفوركس الا أني اعتقد بما لا يدع مجال للشك
انه صناعة صهيونية وذالك تقريبا لأنهم دائماً يسعون للربح الوفير ويخترع ون الاسواق وبما ان سوق الفوركس به اكثر من ٧٠٪ خاسرون اعتقد انهم من ال٣٠٪ الباقين

mage
08-06-2012, 07:08
الفوركس شغل صهيون من قال لك هذا الكلام يا اخى وبالفعل انتشر فى احد المواقع او فى وقت من الاوقات ان الفوركس فى الاصل هو عمل صهيونى او اسرائيلي وانا شخصيا ارى انه عكس ذلك اطلاقا بل انه عمل للجميع ولا يوجد فئة بعينها

tamer
08-06-2012, 07:12
يا اخى المشكلة فى هذا الكلام ان اللى وصل الفكرة للشيخ وصلهالو غلط و فهمو ان الفوركس مثل القمار و يضيع المال على الرغم من ان الفوركس تجارة و بها الرابح و الخاسر مثل اى تجارة

فاظن ان الشيخ لا يعرف ما هو الفوركس حتى يتكلم عنه
والله انا اوافق كلام الأخ ميدو 10/10 اخي لك كل الإحترام و التقدير
رايك في محل مش مفروض نحكم علي الشي اللي لما نشوف بعنينه واو نتكد

Meerak
08-06-2012, 07:20
كلام غلط طبعا وسبب من ملايين الاسباب لتبرير الخسارة
وطب لما اجى اكسب يبقى حلال بقا ساعتها وكمان ده سوق عالمى
يعنى محدش متحكم فيه واحنا شغالين عنده سواء صهاينة او غيرهم

MohamedAdel
08-06-2012, 07:25
الحقيقة الخسارة هى مننا لنقص علمنا وخبرتنا وتعلمنا

safari42
08-06-2012, 07:27
الاهم من الفوركس انه يفيد الاكترية العظمى من البشر من كل انحاء العالم
ولا يهم من اخترعه او من اكتشفه مادام فيه منفعة للناس
هناك اشياء كثيرة اخترعها الكفار لكنها تنفع البشرية فاستعملها المسلمين والكفار سواء
المهم الاجتهاذ والعمل النافع

walied
08-06-2012, 07:55
لا اعتقد ذلك هو سوق زي البورصه كده الشركات بتستفيد منه والاشخاص المتاجرين ايضا
يوجد الربح والخسار والدليل ان في ناس كتير بتكسب منه في العالم العربي وصهيون مش هيبقا عايز يكسبنا اكيد

register
08-06-2012, 08:34
والله أمثال هؤلاء المشايخ يتكلون فيما ليس لديهم به علم
هل بنو صهيون هم من اختره التجارة ؟ ولنفرض أنهم هم من اخترعوها ، فهل ستصبح محرمة علينا ؟
نعرف أن اليهود يتحكمون في التجارة العالمية و في الرساميل والبنوك ، أليس من المفروض أن ننافسهم في هذا الامر ولا نجعله حكرا عليهم و يكونوا هم المستفيدون الوحيدين ؟

moonlight32
08-06-2012, 08:48
انا لا اعتقد ذلك والا كيف هناك حسابات اسلامية
كما اننا اذا حصلنا على ربح جيد سوف يؤثر عليهم

subzero
08-06-2012, 10:05

مشكوور يا اخى
رد معقوول بردوا و اهو حافظ

mohamed saad
08-06-2012, 12:24
غير صحيح بالمرة ان يكون الفوركس شغل صهيون لان هذا علم من قبل ما تظهر اسرائيل او يكون لليهود شأن باختلاف التوقيت والظروف فالفوركس ما هو الا تجارة ليس لها كبير ولا يسيطر عليها احد في العالم نهائي فهي تجارة قائمة على العرض والطلب وكل المحللين والرابحين يربحون على اساس توقع ولا يوجد اي شبهة ان هناك اشخاص يحركون الشارت او اي شيء من تلك الاكاذيب

thehulk3
08-06-2012, 12:41

الله ينور عليك جيبت اللي في دماغي
كون اننا بنخسر فلوسنا مش دليل أصلا عن اشتراك الصهاينة في الفوركس ولكن هذا لا يمنع أيضا أنه من الممكن أن تكون فعلا مؤامرة من الصهاينة
ولكن أكيد مش بدليل الخسارة وش يعني

Mohamed90
08-06-2012, 13:04
السلام عليكم اخي العزيز لا اعتقد ان للفوركس علاقة بالصهاينة
و ليس عيب نستفيد و نأخد العلم حتى لو كان عند كافر تحياتي

mostawda3
08-06-2012, 18:23
أعتقد اني أجبت عن هذا السؤال من قبل
الفوركس عالمي ولا دخل له بالصهاينة
يمكن يكن عمل ماسوني لأن أي شيئ في العالم ماسوني
وإنما لا أعتقد أنه صهيوني

ahmed
08-06-2012, 18:28
غريب شويه الموضوع دة مش شايف اى علاقه بتربط السوق بالصهيون
بعدين هناك عملات كثيرة فى السوق وجهات كثيرة واجناس كثيرة ولا يوجد متحكم فى السوق

ahmed rabee
08-06-2012, 19:04
لا اعتقد انه شغل صهيوني بغرض اضاعه اموال المسلمين او اموال الناس عموما

لان ده سعر عمله مقابل عمله تانيه .... فين شغل صهيوني كدا؟؟

وبعدين حتي لو شغل صهيوني ما اغلب الاختراعات الحديثه شغل صهيوني ... حرام كدا لها؟؟؟

الفتاوي اغلبها بتقول انها حلال والتعامل فيها حلال طالما بدون فوائد

saramoza
08-06-2012, 19:05
لا اعتقد ذلك ......الفوركس عادى استثمار راس مال ايه اللى دخله فى الصهاينة واليهود

Noah
08-06-2012, 19:09
لا يا اخى اعتقد انه سوق عالمى ليس له علاقة باى دولة بعينها وقد يكون للفوركس علاقة قوية فقط بامريكا بحيث انها الاقتصاد الاقوى فى العالم كله وهذا فقط ما يمكن تصديقه وليس غير ذلك

ahmedyousef33
08-06-2012, 19:12
اعتقد طبعا ان الفوركس هو شغل عالمى وليس له اى صله بالصهاينه

magic777
08-06-2012, 20:06
الاهم من الفوركس انه يفيد الاكترية العظمى من البشر من كل انحاء العالم
ولا يهم من اخترعه او من اكتشفه مادام فيه منفعة للناس
هناك اشياء كثيرة اخترعها الكفار لكنها تنفع البشرية فاستعملها المسلمين والكفار سواء
المهم الاجتهاذ والعمل النافع

بالضبط كده المهم هنا انه يكون مجال نافع ويقدر يستفيد منه البشر
مهما كان مين اوجد نظام العمل به ومادام العمل به هنا حلال وبيتيح فرصه للربح الحلال لمن يعمل به ويجتهد يبقى هنا
ليس هناك داعي للبحث عن اصوله

White Knight
08-06-2012, 20:09
الفوركس ليس بالطبع شغل صهيونى لان بيه ربح وهناك من يربح
حتى فى حالة الخسار فانها من الممكن ان تفيدك لحصول على خبرات والتفكير فى استراتيجتك وتعديلها للربح فكيف يكون ذلك شغل صهيون
الفوركس فى حال الخشار يمكن ان يجعلك اقوى

MohamedAdel
08-07-2012, 09:20
لا يا اخي يجب تصحيح الخطاً
شركات الهايب الربوية فهو يعتمد على مدى دراسة المضارب و احتوائة للسوق

madoxegy
08-07-2012, 09:24
وايه المشكلة يااخى انه شغل صهيونى هل يعنى ان هما الا اخترعو سوق الفوركس وايه المشكلة احنا بنشتغل لمصلحتنا مش ليهم ولو خسرنا فى البداية فده الطبيعى لاننا بنتعلم وبعد كده بعون الله بنقدر نحقق ربح كويس وبناخد احنا منهم فلوس

thunderfot
08-07-2012, 09:46
طيب ما فيه ناس بتخسر ببورصة الاسهم - لهذا لا تكون هي الاخري شغل صهيون
و اناس يخسرون بتجارتهم و مشاريعهم العادية - فهل هؤلاء يقومون بتنفيذ عمل صهيون ؟
كلام غير منطقي اخي الكريم
hehelibeb

كلام معبر وكافي - ولو كل واحد خسر في مشروع يضع خسارته على الصهاينه لن يعمل احد بعدين الصهاينه هم من اخترعوا اول سياره وكانت فورد فلا تركب السياره لانها حرام ولا تستعمل الكمبيوتر لانهم هم ايضا من اخترعوه - وبيل جيتس هو من وضع اول ويندوز في العالم ولا تدخل على النت فهم اول مؤسسيه ولان به محرمات كثيره ولو اكملنا على هذا المنوال سنحرم اشياء كثيره
خذ من اي شيىء الحلال الذي فيه واترك الحرام

fight act
08-07-2012, 11:10
الموضوع كله فى البورصة وبيتهيألى ان كل جنسيات العالم وكل الديانات لهم كل الحق فى العمل فى اى مجال يختارونه .. ومين قالك انك مش ممكن تتاجر لمؤشر يكون فيه ولو سهم واحد لواحد صهيونى او يهودى او حتى ليس له اى ديانة .. وعلى فكرة لو فيه اى شغل صهيونى فى الموضوع يبقى من الافضل انك تعرف الناس دى بتعمل ايه وتحاول كمان تتفوق عليهم مش تقعد كدا تتفرج وهما يتحكموا فى اقتصادك .. الناس دى عملت عمله موحده لأوروبا وعرفت تنجح فى اللى احنا مش عارفين كعرب حتى نعمله من 50 سنه .. لازم نعيد التفكير فى موضوع الاندماج مع العالم .. التقوقع على الافكار السلبية مش حل .. مش معنى كدا انى بقولك روح اشتغل مع الصهاينة .. لكن على الاقل لازم يبقى عندك الخبرة والدراية الكامله عن كل شى

aboualy
08-07-2012, 11:15
حتى لو كان الفوركس هو شغل بنى صهيون زى ما حضرتك بتقول فهذا ليس سبب لتركه ولكن سبب لمحاولة اتقانه والتفوق عليهم فى هذا المجال كما انه يكون سبب لنا فى ان نلتزم فى ادراة رؤس اموالنا وان لا نسمح لهذه الاموال بان تتسرب لهم

Mohamed90
08-07-2012, 11:25
حتى لو كان الفوركس هو شغل بنى صهيون زى ما حضرتك بتقول فهذا ليس سبب لتركه ولكن سبب لمحاولة اتقانه والتفوق عليهم فى هذا المجال كما انه يكون سبب لنا فى ان نلتزم فى ادراة رؤس اموالنا وان لا نسمح لهذه الاموال بان تتسرب لهم

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز لايجب ان نهتم بمصادر الفوركس لانه ليس عيب نأخد العلم من الكفار
و يجب الاستفادة من هذا المجال و عدم ترك فرص لليهود للاخد اموالنا مع العلم اني ايك في مسالة الفوركس من يهود تحياتي

hichemdz
08-07-2012, 11:43
لا غير ممكن اخي الكريم يعني ان كل هذا السوق هو مؤامرة والناس التي تتداول كلها انطلت عليها المؤامرة ؟؟؟ هذا غير معقول اخي الكريم
من يخسر في الفوركس يخسر لأنه غير متعلم او غير محضوض وليس مؤامرة.

elmirmajid
08-07-2012, 11:47
هه اخي الكريم والله اول مرة اسمع بهدا الكلام ولا اعرف هل هو حقيقة ام من نسج خيال العرب المهم اخي الكريم الدين يقولون ان هدا الفوركس من شغل صهيون لمادا لا يتعاونون ويعملون بنوك مركزية عربية قوية تدخل في الفوركس وادا كسبا راح يكون المكسب من العرب وما راح يكون من صهيونيين لعنهم الله المهم احنا هده الايام هدا هو شغلنا هو الكلام فقط لكن الفعل صفر لا نفعل شيء قاعدين نحكي ونفرفش والناس تتقدم وتحارب الجهل والتخلف وحنا قاعدين نلعب ونزيد في الجهل والبطالة بسب قواننينا وسياساتنا الفاشلة موفق

dent
08-07-2012, 13:03
سمعت هذا الكلام من قبل ولم اتاكد منه
لكن كل واحد داخل براس ماله لو عاوز بقى يخسره يبقى ما تعلمش كويس

Gravity
08-07-2012, 13:33
لا اظن انها شغل صهيوني .. واذا كانت كذلك .. فنحن نكسبهم في البداية ولكن نخسرهم اضعاف
بعد تعلم الفوركس واخذ الدروس .. وحتى اذا انها صهيون .. فان كل دول العالم داخلة في هذا النظام ..
مالذي لا يمنع الصهيون من الدخول فيها ؟

silver
08-07-2012, 13:39
لا اخي الكريم

ليس هناك دخل بشغل صهيون ههههه

كل شيء تدخلوا فيه الصهاينة

hend
08-11-2012, 14:38
لالالالا مش معقولة هوا لو شغل صهيون هيخلونا نربح منه لا طبعا ولو هوا شغل صهيون اهو احنا بنقلبهم
اول باول فى فلوسهم خليهم بئا هنعمل زى ناجى عطاله نسرق البنك بتاعهم بس بالارباح

master_egypt
08-11-2012, 15:14
لالالالا مش معقولة هوا لو شغل صهيون هيخلونا نربح منه لا طبعا ولو هوا شغل صهيون اهو احنا بنقلبهم
اول باول فى فلوسهم خليهم بئا هنعمل زى ناجى عطاله نسرق البنك بتاعهم بس بالارباح

بالظبط كدة زى ما حضرتك بتقولى
بس ع ما اعتقد انة مش شغل صهيونى ولا حاجة شغل زى اى شغل

realyone
08-11-2012, 15:27

ما رأيكم

احنا دائما نحط عقبات وكل شي نحط اللوم على اليهود,اي مشكلة في العالم الأسلامي اذا حدث نحط اللوم فيها على اليهود اذا بنستمر على هذه الأفكار بنظل طول الدهر متخلفين ومابنتطور,اليهود يخدموا أنفسهم اما نحن المسلمين نحط أخطائنا على شماعة الغير

gullever
08-11-2012, 15:33
و لو حتي من شغل صهيون اذا استطعت ان تضبط نفسك و لا تفيد مخططهم بشئ فإذا انت حطمتهم بالسلاح الذي اردوا قتلك به و لكن ان كانوا يحطموننا بالنصب و الاحتيال فسأبعد عن الفوركس

mahmoudemam
08-11-2012, 15:35
مش كل شيخ يطلع يتكلم عن الفوركس ويقول رأيه الشخصي فيه نصدقه واحنا عارفيين
ان الاغلبيه ملهاش في الفوركس ولا يعرفوا يعني ايه اصلا فوركس الا بس ما يقال عنه في الاعلانات
علشان كده لازم نحكم عقلنا هنا ونميز بين الكلام الصحيح والكلام الغير صحيح

pota1999
08-11-2012, 15:40
كلمة فوركس هى اختصار للكلمات
(FOReign EXchange Market)
وبالتالى فهي سوق لعملات كل الدول الاجنبية
وبالتالي فهي ليست قاصرة على دولة بعينيها
وبالتالي ايضا لا تستطيع ان تتحكم بها دولة ما مهما كانت قوة عملة هذه الدولة
وبالتالى ليس لصهيون اي علاقة او تاثير بالفوركس

bassma_kamel
08-11-2012, 15:48
هو الخساره ليست دليلى على شغل صهيونى فهناك الالاف من المتاجرين ولهم اعمالهم الخاصه ويخسرون اموالهم وتجارتهم الخاصه بعيدا عن مجال الفوركس او البورصه بوجه عام
الخساره دليل على فشل صاحب رأس المال فى ادراه امواله ودليل على قله خبرته ومعرفته

championship6
08-11-2012, 15:54
عزيزي انا لا اتوقع هذا الفوركس هي تجاره و اقتصاد و لها تأثير عل اقتصاد دوله لا اتوقع ان الفوركس له علاقه بالصهيون و لكن كن المتوقع ان اي احد يشك في هذا لأن الصهينه تدخلو في كل شيْ و لكن حتي لو تدخلو ما المانع في التعامل في هذه التجاره معهم هذه تجاره و ليس لها علاقع بالعاطفه او العدو

abdelmouman
08-11-2012, 16:03
اظن انه على المتاجر ات يعلم مدى المخاطر التي هو معرض لها عند دخوله هاذا السوق, لانه من الممكن ان يخسر المناجر جل ما يملك في تذبذب واحد, هذا السىق لا لصهيون ولا لمسيحي فقط اظن انه للجميع فقط من حذرا في اتخاذ القرار

tasabeh
08-11-2012, 16:07
لا اظن ان سوق تجارة العملات الاجنبية صهيونى هو سوق كل دول العلم تعمل به والدليل على ذلك ان كثير من الناس اصبحوا اثرياء من خلال هذا السوق واتمنى للجميع حظ سعيد

mohamed2010
08-11-2012, 16:09
السلام عليكم بالفعل الذى يضع مالا فى سوق الفوركس فهوا معرض
ان يخسرة كلة لذا انا اعمل على البونص فقط

Motaz
08-11-2012, 16:24
يا جماعة انا كنت هسأل نفس السؤال بس كويس ان صديقى hehelibeb
سأل السؤال قبلى على انا طبعا اول مرة اسمع انك اول مرة لازم تخسر فلوسك هو داة بيكون علشان خبرتك لسة حديثة ولا داة شئ لازم فى قوانين الشركة و كمان سؤال حتى لو صهيونية لو تفكر معايا اذاى الصهاينة هيعملو حاجة تفيد العرب فى دخلهم و تتطوير فكرهم و كدا اذاى
:wall:

sghir20
08-11-2012, 16:26
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبرحرام عكس شركات النصب الربحية و شركات الهايب الربوية

mouwal
08-11-2012, 16:42
أسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
لا اعتقد هذا اخى اذا كانت الفوركس شغل صهيونى و صراحة هذه المعلومة لم اسمع بها من قبل
و لا اعتثد انها صحيحة

andyy
08-12-2012, 04:19
لا الفوركس تجارة و له قواعد و اصول و ربح و خسارة و هو مرتبط على اسعار العملات المختلفه الناتجه عن عمليات البيع و الشراء و هو مرتبط الى حد كبير بالاحداث العالمية

izalid
08-12-2012, 04:23
من يقول اخي اصلا انه فى شغل يمكنك ان تنجح فيه فى البداية هو غلطان كل الامور توجد فيها خسارة فى البداية لازم تتعلم

تانيا التجارة هى ما لا تتوقع ان كنت ستربح ام ستخسر لانه لو كان ربح مضمون كان دخلنا فى الربا

فى كتير امور لا يمكن مناقستها هنا لانه تطلب خبرة علمية فى الدين

mannon
08-12-2012, 05:54
اعتقد و الله اعلم ان الفوركس لايعتبرحرام عكس شركات النصب الربحية و شركات الهايب الربوية

شوف بالنسبة للفوركس الاراء مختلفة فى ناس بتقول العملات من غير هامش حلال والى حرام بس المعادن وفى اراء بتقول ان الفوركس عموما سواء عملات او معادن حرام شرعا ولحد دلوقتى مفيش رايئ قاطع اخى الكريم

Wait Heart
08-12-2012, 06:00
انا متهيالى ان الصهاينة مش هيبسو عندنا شىء مفيد
ولاكن ان كل الى دخل يخسر مالة كلة دة ليس دليل قاطع على انة من الصهاين
نحن لا نلقى التهم جزافا
ولا كن نحتاج الى ادلة قاطعة

tamid0
08-12-2012, 06:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مع احترامي للشيوخ بس كلمة شغل صهيون دي في حد ذاتها تخليني اشكك
في رايه
لان مش كل حاجة غلط هنقول عليها شغل صهيون
و هناك من الشيوخ من قال انها حلال منهم
الشيخ يوسف القرضاوي مع اني مش بحبه

thebraveheart7
08-12-2012, 06:10
مش كل حاجه يا اخونا مش تعجبنا او تلفت نظرنا نقول عليها شغل صهيونى
ارجو البعد على الصهاينه والبدء فى تطوير نفسنا بنفسنا
والله الموفق

sonic_eg
08-12-2012, 06:25

ما رأيكم

اخى

سيبك من الكلام دا هو كل واحد دخل وخسر بسبب انه متعلمش اكيد راح يخسر وسعتها يبقى هو السبب ((نعيب فى الفوركس والعيب فينا وما للفوركس عيب الى فينا )) كما قال ابن شارت فى رائعة الشموع اليبانيه هههههههههههههههه

demitri86
08-12-2012, 06:31

تسلم يا اخي على الرد

الجميل و احنا في المغرب نقول " لما القط ما بيلقاش لحمة يقول عنها وسخة" انا لا اهتم لكلام احد

ما دام عماؤنا اجازو الفوركس فمبيفرقش واء كان شغل صهيون او اسلامي المهم انه جائز و لو اخذنا بكلامه

الخمر اللي بيصنع في الدول العربية نشربه عشان هو شغل مسلمين ?

mage
08-12-2012, 07:43
مش كل حاجه يا اخونا مش تعجبنا او تلفت نظرنا نقول عليها شغل صهيونى
ارجو البعد على الصهاينه والبدء فى تطوير نفسنا بنفسنا
والله الموفق

بالضبط وهذا كلام كل انسان ياس او لا يعرف اى شئ عن الفوركس او عايز يسوا سمعة السوق وخلاص يقول لك انه فعل صهيونى واتمنى ان يتخلص كل انسان من قلة الطموح التى لديه التى تجعله يفكر هكذا

marwa
08-12-2012, 07:45
السلام عليكم أخوتي ممكن نقولو مثل اذا لم يتعلم احد من اخطائه فلن ينجح ابدا هذا رد بسيط علي ما يقوله لزم المبتدئين يخسرو في البدايه لان المبتدء متسرع وهذا هو الأقرب للصواب

webtech
08-12-2012, 07:49
اخي اليهود بصفة عامة هم اسياد المال عبر العالم فلن تجد تجارة او سوقا للمال ليس فيه يهود لكن المهم اننا مالنا ومالهم كل واحد في عالمه فالدين لله و الكرة الارضية للجميع لا تشتغل باشياء تافهة ركز في الفوركس و انجز

abofeasle
08-12-2012, 07:50
هو محدش بيجبرك على انك تدخل فى الفوركس انتا اللى بتدخل بمزاجك ولو خايف متدخلش الاختيار ليك مش اجبارى اكيد يعنى

mannon
08-12-2012, 07:57
هو محدش بيجبرك على انك تدخل فى الفوركس انتا اللى بتدخل بمزاجك ولو خايف متدخلش الاختيار ليك مش اجبارى اكيد يعنى

فعلا والله عندك الفوركس موجود امام الجميع واكيد فى ناس كتير عارفة عنة بس مش بتدخل واكيد لانهم عارفين ان المجال دة مش مجالهم فكل واحد يقدر يحدد اية يناسبة واية ما يناسبوش والله الموضوع اختيارى

newselvan
08-12-2012, 08:01
للاسف احنا ديما نبص للصهاينة شغل صهيوني نقاطعه اكل صهيوني نقاطعه اعتقد ان احنا بيتلعب بينا الكورة ونستاهل علفكرة لأننا لا نحكم العقل قبل اتخاذ القرارات او قبل التحدث بخصوص امر ما بل بالعكس بكل عدم وعي نتراجع بحجج فارغة ليس لها اي داعي او اساس من الصحة ولا يحق لأي احد ان يتكلم عن شئ ليس له اي دراية به فهل تحدث الشيخ عن الفوركس بطريقة علمية وعن مفاهيم الفوركس وعن استراتيجياته هل هو واعى لسوق الفوركس بطريقة تحق له التحدث عنه بالجيد او السئ اوهو يمسك العصا من وجهها المشوه وهو الخسارة فقط

abdelhak-2012
08-14-2012, 21:27
السلام عليكم في نضري بئن الفوركس ليس حرام عكس شركات الوهمية التي تبحث عن ارباح فائضة في رئس مال :dance:

---------- Post added at 06:27 PM ---------- Previous post was at 06:23 PM ----------

على ما اظن بان شركة الفوركس ليست ثابعة لشركة صهيونية و هده المعلومات ليست بصحيحة على ما اظن

goodman
08-14-2012, 21:54
لا اعتقد اخى ان الفوركس حرام فيوجد شيوخ حللت الفوركس مثل الازهر وغيرهم من الشيوخ الاخرين

alwaleed3000
08-14-2012, 21:58
الفوركس سوق عالمي مثله مثل البورصة بل من وجهة نظري هو افضل من البورصة
لانك تتعامل مع الاتجاهين الهابط والصاعد ولكن الخبرة هي العامل الرئيسي حتى تطون ربح فبدون خبرة خاسرة بلا محالة وبخبرة تستطيع
تحقيق ارباح جيدة
والله الموفق

الماهر
08-15-2012, 01:46
الفوركس سوق كبيرة يتداول حوله الملايين الملايين حول العالم والفوركس مثل البحر اذا كنت منتبه في كل خطوة اكيد ستصل الى حلمك فالاخير لا اعتقد ان مشروع صهيوني

امجد محمد
08-15-2012, 01:48
لا اعتقد ذالك مطلقا
حتى الدليل ضعيف
يعني لو دخلت مشروع او تجارة
!! مثلا تجارة التجزئة وخسرت تبقى تجارة التجزئة مؤامرة من اليهود
الخسارة ترجع الى التسرع في دخول السوق بدون دراسة او علم

Mohamed Osman
08-17-2012, 22:49
ازاى شغل صهيونى يا جماعة بلاش الكلام دا يعنى لو هو صهيونى ازاى احنا مش هنعرف دا استثمار وتجارة والتجارة لا تختص باى جنسية

osama.star012
08-17-2012, 23:07
هذا الكلام يدل على تفكيرنا التأمرى دوما فاء شىء واى حدث نجد دوما اصابع التهام لاشخاص او جهات ليست لها مصلحه من ذلك فنحن كشعب مصرى دوما نتهم بعضنا البعض ونتهم الاخرين ياتهامات من خيال واسع وخصب لكل الافكار المنطقيه والا منطقيه

no1forex
08-18-2012, 07:27
اخى الكريم

مهو ليس شغل صهيون الصاهينه هم بدائو بالفن بالتجاره وهما الى عملو البنوك وهما الى عملو البورصه

بس علشان هما عملو نوع من الشغل احنا منستخدموش يبقى جهل بعيد عنك

وثم الفوركس بالمجهود والتعب يبقى حلال لكن بالمقامره يبقى حرام

mssforex
08-18-2012, 08:07
اخى الكريم الفوركس
عباره عن تجارى زى اى تجاره وزى شركات الصرافه بظبط

وتحياتى لك

gogo galal
08-24-2012, 03:11
انا سمعت كتير عن هذا الموضوع
والموضوع ده عليه اختلاف كبير من علماء
المسلمين ولكن فى راى الشخصى انه حلال وبالتوفيق لكم

egypt25
08-24-2012, 03:29
يعنى لما شيخ يقول ان الفوريكس حرام ممكن نتكلم ونتناقش ونختلف عادى
لكن كلام صهيون والكلام الفاضى ده كلام متخلف وقديم قوى
وبعدين ما هو فيه ناس كتيرة بتكسب
هى نظرية مؤامرة الصهاينه دى مضيعانا

shahd
08-24-2012, 06:13
كثرت الفتاوى حول شرعيه الفوركس ويوجد اختلاف فى الاراء من كثير من الشيوخ

abdoukaka
08-27-2012, 22:07
السلام عليكم
لا اعتقد هذا اخي لانو المواقع متاح للكل يعني من الصعب يكون شغل صهيوني اذا كنت تريد راي الشخصي الفوركس ليس صهيوني تحياتي

nemo19
08-27-2012, 22:38
كلام مش منتقي طبعا ازاي شغل صهيوني طب مانتا بتكسب كتير منه يبقى انتا كدة بتضحك على الصهينة و بتاخد فلسهم هههههه

windstorm
08-29-2012, 13:26
لا اله الا الله
و هذا الشيخ عرف منين انه شغلل صهيونى
و هل حرمه بناء على ذلك؟
يا اخى مش كل من لبس عمة بقى شيخ
استقى معلوماتك من مصدر موثوق

ainouna27
08-30-2012, 20:46
السلام عليكم اخي شكرا على الموضوع

بصراحة كل شىء في هذا العالم اصبحو يقولون انه فتنة صحيح ان الفوركس يلهي البعض عن دينه و دنياه

لكن علينا ان نكون حكماء ففي نفس الوقت نربح المال عبر الفوركس و نصدق منه و نقوي صلتنا بالله

اما القول ان الفوركس وضع من الصهايننة فجيمع العالم يعمل بالفوركس و لم يعمل خصيصا للمسلمين
بالتوفيق

mero
08-31-2012, 08:08
يمكن ان يكون الشيخ غير ملم بكل تفاصيل الفوركس بمعنى انه يمكن ان يكون عارف الفوركس بشرح مختصر فالافضل ان اى شخص يريد ان يسال عن الفوركس ان يشرح لاى شيخ كبير او عالم دين يشرح الفوركس بالتفصيل حتى يكون ملم بكل شىء حتى يستطيع ان يحكم

MAGDY
08-31-2012, 09:35
بكل أسف وحسرة وندامة
فقد أصبح لهؤلاء القوم
كيان ومكان بيننا ، وحتى وإن كان هذا رغماً عنا
لكنه الواقع الأليم المرير
إذن أصبحوا مثلهم مثل أى دولة
وبالتالى فلهم الحق فى الفوركس وفى كل شئ
وإن ربك لبمرصاد
تحياتى

amr beni ata
08-31-2012, 11:46
المتاجره اخي شو ما كان نوعها ربح و خساره
و ليس هناك ما هو محلرم في الفوركس بدليل الحسابات الاسلامميه
واذا هناك اي دليل على حرمته اعطونا

eslam2665
09-04-2012, 10:13
اخى الكريم هذه تجارة وتحتاج الى تركيز والى اتقان وتعلم جيد
ولا اعتقد انه شغل صهيونى ولو هى كذلك علينا محاربتهم والانتصار عليهم لا للستسلام والياس وعدم المحاولة

mannon
09-04-2012, 14:42
اخى الكريم هذه تجارة وتحتاج الى تركيز والى اتقان وتعلم جيد
ولا اعتقد انه شغل صهيونى ولو هى كذلك علينا محاربتهم والانتصار عليهم لا للستسلام والياس وعدم المحاولة

مش معقولة طبعا الكلام دة وعلى فكرة انا بسمع الكلام دة من يوم ما دخلنا الفوركس ، ان الفوركس لعبة يهودية والكلام دة ، وانا فى رايى المتواضع ان اليهود مسيطرين على كل شئ يعنى كل البنوك والاموال يعنى مش محتاجين يسيطروا على الفوركس لانهم اساسا اصحاب النظام الاقتصادى العالمى

الدرهي
09-04-2012, 14:55
اخي العزيز
من العبت انننسب كل شئ الى صهيون
ان سوق الفوركس سوق نتداوله و نكتسب منه التجربة و الخبرة
سواء نسب الى صهيون او الى الشيطان
يكفي ان نتخده طريقا و مكسبا و نخدعه لما نريد

amera-nada
09-04-2012, 14:59
السلام عليكم ورحمة الله
اخي شكرا على الموضوع اولا وتانيا ليس لذي علم بهذه المعلومة لم اسمع بها من قبل
و لا اعتقد انها صحيحة المهم انك تستتمر و احيان تبيع و مرت تشتري

waled_ballal
09-04-2012, 15:02
ليه كدة بس طاب لما هيه طاب لما تكون الفوركس شركة صهيونية اذاى فلوسها والمتاجرة
فيها حلال اعتقد انهما فيها حسابات اسلامية ومافيهاش حرام

lala
09-04-2012, 15:29
هو فعلا موضوع مهم لانك طرحته الان لانى سمعت فى بدايه عملى بالفوركس انه كما قلت عمل صهيونى
ولكن بعد ما بحثت علمت انه لا توجد علاقه به والحمد لله الشركه بها حسابات اسلاميه ومعنى ذلك انها غير محرمه

abdellatif2013
09-04-2012, 15:49
المشكلة يااخى انه شغل صهيونى هل يعنى ان هما الا اخترعو سوق الفوركس وايه المشكلة احنا بنشتغل لمصلحتنا مش ليهم ولو خسرنا فى البداية فده الطبيعى لاننا بنتعلم وبعد كده بعون الله بنقدر نحقق ربح كويس...;p

Shawky Farag
09-04-2012, 15:52
عزيزي
سلام الله ورحمته وبركاته
إذا نظرنا بهذه النظرة
على كل عمل سنقوم به الآ أو مستقبلا
فلن تعمل أي شئ
دع الملك للمالك
تحياتي

winnermed
09-04-2012, 15:56
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اتمنى ان تكتبوها في توقيعاتكم

rouka
09-05-2012, 00:34
ان الفوريكس ليس شغل صهيون حيث انه هناك افراد يكسبون من خلاله
وهناك ايضا افراد يخسرون فى المقابل فمثلا
عندما ندخل صفقه
ونحقق منها مكسب يكون هناك طرف اخر حقق خسارة والعكس صحيح

Mokka
09-05-2012, 01:13
مش معنى انى اخصر ان هذا اسلوب صهيونى مع احترامى لحضرتك و للشيخ طب ممكن نشتغل حاجه حلال و نخسر يبقى خلاص كده حرام اعتقد ان الشيخ هذا لا يعرف الفوركس اصلا و انما يتلم عن شىء اخر مثل الكيونت .

the boss
09-05-2012, 01:18
انا مش شايف كده بصراحة لان ممكن واحد يكون مبتدئ و يعمل صفقات بسيطة و يكسب ربح بسيط و في النهاية هو كسبان و بعدين اي واحد بيبتدي اي حاجة لازم بيخسر و بعد كده بيعرف ايه هو الصح و بيعمله

Haab
09-05-2012, 01:22
و الله الواحد لو أخد على كلام الشيوخ مش هيعمل أى حاجه ف حياته و هيقعد طول حياته يصلى و يصوم و بس , فين أيام الشيوخ اللى كانت بتتكلم على الصناعة و التنميه و الأقتصاد ؟

Mido0o-style
09-05-2012, 01:22
يعنى يصراخة حاجة غريبة .. ممكن طيب تقولى اسم الشيخ لان اللى مسميين نفسهم شيوخ اليومين دول كتير اوى بصراحـــة .. اى واحد مش لاقيله شغلانه يربيلك دقنه و يطلع يسب فى خلق الله و يقولك انا داعية او شيخ .. اعتقد ان عندنا شيوخ ثقات مش بيتكلموا من غير علم فى أى حاجــة ..

ThE.pRoF
09-05-2012, 01:48
ههههههههههههههههههههههه
اي مجال نفشل فيه و نخسر فيه نحوله بقدرة قادر لشغل صهيون و مؤامره
مع ان في ناس بتكسب منه عادي جدا و بنو صهيون مبيحولوش فلوس لله
الموضوع كله يتعلق بالدراسه الجيده و الاجتهاد
و ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

brahim
09-05-2012, 02:17
لو قانا الصهيونية فانهم اليهود
ولايخفى عليك ان اي مجلا فيه المال
كان حلال او حرام فستجدهم هم السباقوم اليه

fxmylife
09-05-2012, 03:46
أنا شاهدة الفيديو الذي تتكلم عنه وهو كان على قناة الناس وأنا في نظري ان كلام الضيف ليس صحيح لأن الفوركس سوق عالمي ولا تستطيع حتى أكبر الدول في العالم احتكاره لكن من ناحية ثانية ممكن أكون متفق معاه في أن اغلق شركات التداول الموجودة على النت هي شركات اسرائيلية أو يملكها اسرائيليون وهذا هو الصح

hassan347
09-05-2012, 04:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا لا اتفق معه وحتى لو الفوركس شغل صهيون مش معنى كده انى مستفدش منه وغير كده مش علشان بخسر فى تجاره تبقى شغل صهيون على كده بقى لو حد فتح مشروع وخسر فيه يبقى هو خسر علشان مشروع صهيون

ربنا يهدى الناس اللى بتفتى وخلاص

والله الموفق

sahar
09-05-2012, 04:38
اعتقد ان الفوركس مش حرام وجزئية ان كل واحد بيدخل في البدايه بيخسر كل فلوسه لانه في البداية
مش بيكون عنده المعرفه الكافيه فبيتعلم لسه ، وكمان في ناس بتكسب من او لمره يبقي كده اخدت فلوس الصهاينة
لا احب هذا الكلام

dalia
09-05-2012, 05:21
مش كل اللى تسمعه من الشيوخ تصدقوا
قبل قرض البنك المركزى كانت القروض حرام بدون مناقشه
دلوقتى بقت حلال وبما يرضى الله

2x1
09-05-2012, 05:48
والله انا مش عارف الناس الفاضية اللي مورهاش شغلانة غير فالكلام فحجات هما ىمش دارسينها وبيفتوا وخلاص لازم الفتوي تكون عن دراسة مش اي كلام

ahmedgalal
09-15-2012, 12:41
انا عن نفسى فى البدايه كنت افكر فى ذلك
واعتقد انه بالفعل ذلك ولكنى وجدت بعد ذلك
انه يوجد الكثير من المسلمين من يقوم بالعمل
به ويحقق ارباح كثيره جد
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

houda najim
09-15-2012, 12:44
السلام عليكم

والله لا اعلم ربما نعم ربما لا

هناك من يقول حلال وهناك من يقول الحرام

لا نعرف ماذا نتبع الله يوجهنا الى الخير

moisaid
09-15-2012, 12:45
أهلا شباب
سوق الفوركس مفتوح للجميع
لكن بضوابط شرعية
بالتوفيق للجميع

hwida nada
09-15-2012, 12:50
الفوركس على حد علمى اساسة اسرائيلى ودخله بعد كده جميع الملل والمذاهب
ولما يا اخى سنحرم علينا هذا النوع من التجارة بسبب ان اساسه اسرائيلى
لا تنسى يا اخى ان فى مصر منتجات كتيرة جدا اسرائيلية زى الاكياس والشنط البلاستيك والطماطم وانواع من المعلبات
مهى دى كمان تجارة وتطبيع مع اسرائيل
انا لا اكره اكتر منهم بس فى حاجات زى البزنس ممكن نتغاضى عنها وبتمنى ان شركات مصرية تتعامل فى الفوركس زى البنوك مثلا
وساعتها زى ما المثل بيقول هيبقى زيتنا فى دقيقنا

Volt
09-15-2012, 12:52
الفوركس هو عمل ينطوي على مخاطرة عاليه جدا، وهو مربح ومخسر في نفس الوقت كل يعتمد على الشخص المتاجر نفسه
اذا كان لديك خبرة بالفوركس فهذا يعني انك لن تتاجر بكل مالك لتخسره
كلامك عن انه شغل صهيون .. اين الدليل ، الخسارة وحدها غير كافية