PDA

View Full Version : فرق بين التداول على الديمو والحقيقي

Pages : 1 [2] 3 4

Ayat
10-14-2012, 18:51
انت من يصنع هذا الفارق تاجر علي الديمو باهتمام وكانه حسابك الحقيقي وباعصاب وتوتر وتركيز وكل شيء

souzy
10-14-2012, 19:08
الفرق الرئيسي بين التجريبي والحقيقي ميتاتر حساب هو الجانب النفسي للتجارة. تداول الاموال الخاصة بك يجعلك تقلق أكثر من التجارة في المال الافتراضي لديك في حساب تجريبي. عند التداول في حساب تجريبي، لم يكن لديك، بمعنى أن التجار الذين يعملون مع تجربة حقيقية من الحساب: الطمع، والفرح، والخوف. لهذا السبب، يوصي التجار من ذوي الخبرة التي لا زالت قائمة مبتدئين للحصول على حساب تجريبي، لأنه سيكون من الصعب للغاية للانتقال إلى التداول الحقيقي.

hard currency
10-14-2012, 19:10
اعتقد ان حركه السوق ثابته فى الحقيقى والتجريبى ولكن ليس اى تداول او تغيير فى التجريبى يؤثر على الحقيقى طبيعى ان مياثرش على الحقيقى لان دا حساب وهمى

zikovic
10-14-2012, 19:20
أنا من خلال تداولي على الحقيقي والديمو

وجدت الحقيقي غير مرتبط بالديمو يعني كل واحد مستقل على الأخر

أي أن المتداولين الباعة والمشترون في الديمو لا يؤثرون على السوق الحقيقية

ولهذا تجدنا على الحقيقي نخسر وعلى الديمو نربح

السلام عليكم كلامك ليس صحيح اخي في ديموا هناك بطا في تغير الاسعار لاكن التمن تقريبا متساوي لاكن يمكن الاعتماد على الديمة للتعلم

mohamed ezzat
10-14-2012, 19:28
الكلام غير صحيح الا اذا كنت وقعت فى احد الشركات النصابة واستخدمت الديمو الخاص بهم ومنصه خاصة بهم
ما وجدتة هو العامل النفسى ما يساعدك على الربح فى الديمو
والخوف والقلق على الحقيقى يسبب لك الخسارة

elkashif
10-14-2012, 19:34
الفرق بين الحساب الديمو والحقيقي هي في الاموال هنا اموال وهمية وهنا اموال حقيقة
ولكن من الناحية الفنية فالحساب الديمو مكان للتجارب والدراسة و الحساب الحقيقي ارض التطبيق العملي لاي خطط او استراتجيات جديدة تتعلمها
الحساب الديمو تستطيع مراجعة اخطائك اكثر من مرة اما الحساب الحقيقي لا تستطيع مراجعة اخطائك مرارا وتكرار

emyjonson
10-14-2012, 20:09
الديمو والحقيقي زي بعض تمام
وربما السبب في نجاحنا في الديمو هيا الحاله النفسيه
لاننا نكون نفسيتنا مرتاحه ومش خايفين ولا قلقانين لان سواء ربحنا او خسرنا فهي اموال وخهميه ومش هنخسر حاجه
اما الحساب الحقيقي بيكون من مالك الخاص ولو خسرت هتزعل عشان كده بيتحكم في اعصابنا
والفوركس محتاج عدم قلق وعدم خوف لانه احيان بيكون سبب ف الخساره

roadlive
10-14-2012, 21:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا شايف ان الاتنين واحد والسوق واحد فى الديمو والحقيقى

forex way
10-14-2012, 23:23
اخي الكريم
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..
الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ahmed zehiry
10-15-2012, 02:30
طبعا اخى الكريم لان الحقيقى يرتبط بك انت اولا ثم يرتبط بعد
ذلك بالفوركس اما اللديمو لايرتبط باى شئ وتقبل مرورى
كلام محترم جدا و انا اتفق معك اخى الكريم فى ردك على هذا الموضوع و بالتوفيق لك و للجميع

mokretari
10-15-2012, 02:34
في الديمو ليس لدك العصبية و النرفزة ولكن في الحكيقي العكس تريد الربح الحقيقي

mohamed10037
10-15-2012, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى الاعزاء
انا لا اعلم ما هو ال فرق بين التداول على الديمو والحقيقي فى الفوركس

ahmed mohamed
10-17-2012, 08:12
هناك فرق كبير بين التداول على الحساب الديمو والحقيقى بالرغم من ان اليمو يعلمك الكثيير الى ان
رهبة الصفقات والمتاجرة لا تتعلمها الى على الحساب الحقيقى هذا من وجهة نظرى

amgad boles
10-17-2012, 11:23
بس انا عندى نظرية تانية خالص , لاحظ انك على الديموا بتاجر و اعصابك مرتاحة و ذهنك صافى
لاكن لما تدخل على الحقيقى يبدا عامل العاطفة و الانفعال فى التحكم فيك

jamalsale
10-17-2012, 15:15
ليس الامر كدالك اخي فالديمو او الحقيقي ليس لهما تاتير على السوق
دخولك و خروجك لا ياتر على السوق لانه اكبر من ان ياتر عليه شخص واحد

mohamed amin
10-17-2012, 15:17
الديمو ماهو الا حساب تجربيى من خلاله يتم التعرف على كثير
من التجارات واالتعلم منها والحصول على بعض الخبرات والتجارب

moonli
10-17-2012, 15:19
لا هى مش كدا لان المفروض الاتنين نفس البيانات
بس انت لما بتشتغل على الديمو بيكون باموال وهميه وكتير
فعندك غطاء دايما فى حسابك
غير انك مش خايف من الخساره يعنى المسئله كلها مسئلة مشاعر بتاثر عليك

danger 2
10-20-2012, 20:42
الحقيقه اخى الكريم انا لسه بادئ اشتغل على الديمو علشان اتعلم لكن معنى
كلامك ده ان التعلم على الديمو مش ليه اى لازمه ارجو الرد من فضلك

wael edries
10-20-2012, 20:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان الحساببين الحقيقى والديمو ليس بينهم فرق لانهم نفس السوق العالمى للتداول ولا يوجد فرق الا ان الحساب الديمو نقود غير حقيقيه
والله الموفق للجميع

toto
10-24-2012, 03:45
انا عن نفسى اعتقد فى هذا الموضوع الجميل
ان الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى
هو الحاله النفسيه فقط فالحساب التجريبى اموال
وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها

kingptc
10-24-2012, 03:48
العامل الوحيد هو كما وضحت من قبل واوضح الان هو الجانبي النفسي او العاطفي بمعنى اخر
وايضا قرائة متسرعة لحركة السوق دون التأكد

derar
10-24-2012, 08:23
صباح الخير
ما بشوف انو هذا
الكلام صحيح والديمو
نفس الحقيقي سوا ان حسابك

zia786
10-24-2012, 08:30
حيث انك فى الديمو تصارع الاسد وهو مكبل بالحديد اما فى الحقيقى فانت تصارع الاسد وهو حر بل انت المكبل بالحديد

مكبل بالخوف والجشع والطمع والغرور وصفاتك الانسانيه عند التجرد منها ستكون اول خطواتك للربح من الفوركس او اى سوق مالى اخر

oudai
10-24-2012, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الحقيقي من اسمه ربح ان شاء الله
كل عام وانتم بخير

lala
10-24-2012, 14:53
بالنسبه لحركه السوق وكل ما يؤثر على الحقيقى هو ايضا الى بيؤثر على الديمو مش ده الفرق الى بينهم
بل العامل النفسى وانكداخل على الحساب التجريبى بكلللل ثقه ومش فارق معاك لا مكسب ولا خساره بعكس الحال على الحقيقى

abd123
10-24-2012, 15:00
اخي الكريم اشي اكييد ان يكون الديمو مستقل عن الحقيقي
الديمو بعلمك التداول بسوق الاموال مجانا بشكل وهمي
اما الحقيقي يختلف
سلام

eletrebi
10-24-2012, 15:18

لا يا اخى كلام مش صحيح بالمرة
الفرق بين الحقيقى والديمو هو انك بتتاجر فى الديمو بليونة بخلاف الحقيقى
والديمو مبتبقاش خايف من خسارة حقيقة فدا عامل مهم جدا بردة

ramzy sayed
10-25-2012, 13:28
من وجهة نظرى فالتداول على الديمو يختلف كثيرا على الحقيقى ففى الحساب الديمو تكون تعمل بقدر كبيير من الراحة والاطمئنان ولا يعنيثك نتائج الصفقات وهذا ما يختلف كليا على الحقيقى فيكون التوتر والقلق المستمر الذى يؤدى الى الخسارة

rooseyflower
10-27-2012, 03:04
انا لسه مش جربت الحساب الحقيقى
بس فى رايي الحساب التجريبى بيختلف عن الحقيقى انه بيخلو من المشاعر
يعنى مفيش خوف ولا قلق ولا شدة اعصاب

kingawy2012
10-27-2012, 03:20
بالنسبة لحركة السوق فانه لا يوجد فرق بين الحساب الحقيقى وحساب الديمو ولكن الفرق فى نفسية المتاجر فانه عندما يتاجر فى حساب الديمو
فانه لا يهمه ان يكسب او يخسر لانه ليس ماله وانما هوا مال وهمى ولكن عندما يبدأ فى حساب حقيقى فان فتح العملية يكون لها حساب وليس
من السهل فتح اى عمليه

abero
12-09-2012, 01:21

اخى الكريم انا من وجهة نظرى ارى ان هناك سبب اخر يؤدى للخسارة على الحقيقى ولا يخسر على الديمو واعتقد ان الضغط النفسى والمشاعر الكثيرة التى تنتاب المتاجر اثناء التداول كالفرح والحزن والقلق وغيرها نجدها فقط على الحساب الحقيقى لانها اموال حقيقية
بينما الحساب التجريبى هى مجرد اموال تجريبية وهمية فلا ينتابك اى ضغط نفسى لانك تدخل الصفقات بكل ثقة ولا يكون لديك مشاعر قوية كالمشاعر التى تنتابك فى المتاجرة بالحساب الحقيقى والضغط النفسى فى التداول هو من اسباب الفشل فى الحساب الحقيقى عن التجريبى

omar.winner
12-09-2012, 01:34
لا يا اخى هذا ليس صحيحا , فالديمو والحقيقي لا يوجد بينهما فرق , فقط فى الديمو تتاجر بأموال وهمية وفى الحقيقي تتاجر بأموالك الشخصية او ببونص قمت بربحه من المنتدي

magic777
12-09-2012, 01:38

اخى الكريم انا من وجهة نظرى ارى ان هناك سبب اخر يؤدى للخسارة على الحقيقى ولا يخسر على الديمو واعتقد ان الضغط النفسى والمشاعر الكثيرة التى تنتاب المتاجر اثناء التداول كالفرح والحزن والقلق وغيرها نجدها فقط على الحساب الحقيقى لانها اموال حقيقية
بينما الحساب التجريبى هى مجرد اموال تجريبية وهمية فلا ينتابك اى ضغط نفسى لانك تدخل الصفقات بكل ثقة ولا يكون لديك مشاعر قوية كالمشاعر التى تنتابك فى المتاجرة بالحساب الحقيقى والضغط النفسى فى التداول هو من اسباب الفشل فى الحساب الحقيقى عن التجريبى

هو يمكن يكون الضغط النفسي او رهبه السوق الحقيقي هيا سبب فشل اغلب المبتدأين مع اول او حتى تاني
حساب حقيقي ليهم ولكن مش السبب الوحيد نقص الخبره بيكون السبب الاكبر

yaallah3
12-09-2012, 01:39
الاتنين زى بعض بالظبط الفرق ان الديمو بيكون المتاجر عارف ان الخسارة مش هتاثر عليه
فبتكون اعصابه مرتاحة وهادى اما الحقيقى بيبقى الخوف مسيطر فبياثر على المتاجر ويؤدى بيه للخسارة

safi
12-09-2012, 01:54
مافيش فرق كبير بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي علي فكرة
الاتنين واحد والاتنين فيهم نفس حركة السوق
بس الواحد علي الديمو بيستهتر بأه والدنيا عادي وهو ده الفرق

moisaid
12-09-2012, 02:06

أهلا اخي الكريم
فعلا لا علاقة بين الديمو و الحقيقي
و أنا أفضل التعلم في الحقيقي بحسابات السنت لمعرفة معنى الالتزام و الصبر
أن شاء الله كلنا نستفد و نخرج رابحين من هذا السوق
بالتوفيق

forex1
12-09-2012, 03:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ان فى التداول على الديمو نحقق ارباح ولكن فى التداول فى الحقيقي نتعرض للخسارة وشكرا

hassan asayed
12-09-2012, 05:05
اخى الكريم الفرق بين الحقيقى والتجريبى
هو انك فى الحقيقى تخسر من مالك هذا هو الفرق
فقط بين الاثنين

kingmos4
12-09-2012, 05:08
اخى الكريم
الفرق بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى هو قيمة الحساب نفسه
ففى الحساب الديمو قيمة الحساب كبيرة لذلك تسمع بان الشغل والمضاربة على الديمو رابحة
اما الحساب الحقيقى ياعينى قيمته صغيرة يعن 100 او 200 او 500 دولار
فيدخل المضارب عقود كبيرة فينعكس عليه السعر فيخسر حسائر كبيرة

محترف
12-09-2012, 08:12
من الممكن ان يكون هذا الموضع صحيح ولكن انا لا اظن هذا
لان انت لما بتكون عايز تجرب استراتيجية فانت تجربها على
الديمو الاول وبعد ذلك بتجربها على الحقيقى

lacoste
12-09-2012, 21:24
السلام عليكم
لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي

lolyta
12-15-2012, 00:47
بص هو الحساب التجريبى زى الحساب الحقيقى وميختلفوش عن بعض عارف ايه اللى بيختلف هو المتاجر ... يعنى المتاجر على الحساب التجريبى مبيبقاش خايف ولا طماع لان مكسبه وخسارته غير حقيقيه .. اما على حساب الديمو فيه طبعا خوف وطمع ودول اكتر سبيين ممكن يخلو الواحد يخسر .. كما ان على الحساب التجريبى ممكن تبدا باى مبلغ فالمتاجر بيختار مبالغ كبيره على الحساب التجريبى لكن لما بيجى يفتح خساب حقيقى بيبدأ بمبلغ صغير لانه بيكون مبلغ حقيقى وطبعا دا بيفرق اثناء المتاجره

Em@N
12-15-2012, 01:45
اتفق معك اتمني ان يتم تعديل الحساب الديمو ليتوافق مع الحقيقي في بعض النقاط

ana_masrya
12-15-2012, 02:58
نعم يااخي عندك حق انا دائما بقول هذا ان الديمو بنربح فيه كثيرا
غير الحقيقي نسبه المشرتين والبائيعين بتقي كبيرة فبتؤثر علي حركة السعر جدا
وكمان في الحاله النفسيه تختلف كثيرا عن الديمو الديمو فلوسه وهميه فلاتؤثر فينا كثيرا

zeyadahmed
12-15-2012, 03:03
فعلا كلامك سليم مية بالمية فى الحقيقى كل سنت بياثر على السوق لكن فى التجريبى بيبقا عادى ملوش تاثير لذلك الواحد بيحب يتعلم ع الحقيقى برده

yaallah2
12-15-2012, 03:06
طبعا مفيش علاقة بين الديمو والحقيقى ولكن لن نستطيع الوصول الى الحقيقى بدون المرور على الديمو
لاننا نتعلم من خلاله كيفية التداول ومعرفة السوق وبالنسبة للربح عليه لاننا نتداول بدون اى ضغط عصبى او عواطف عكس الحساب الحقيقى

Asmaa_R
12-15-2012, 03:12
اعتقد ان كل الحكاية انك بتكون مطمن في الحساب الديمو لانو بفلوس وهمية وده بيخلي بالك هادي, اما في الحساب الحقيقي بتبقى قلقان على فلوسك فبتكون متسرع وده ممكن يعرضك للخسارة

ibrahiem2012
12-15-2012, 03:20
فعلا يوجد فرق بين الديمو والحقيقي لان الحساب الديمو يكون الهدف منه التعلم فقط واختبار الاستراتجيه
والتعو علي السوق لكن الحقيقي يكون فيه الخوف والطمع في الربح والخساره

ayman.shosha
12-15-2012, 03:47
اخى العزيز
المتداولون على الحقيقى يؤثروا فى حركة السعر على الديمو
اما متداولوا الديموا فى يؤثروا على الحقيقى

وهذا امر طبيعى
فلا يعقل ان يختل السعر لعملة لمجرد ان الطلب زاد عليها فى حسابات الديمو

azifek
12-17-2012, 23:34
إطلاقا أخي الكريم
الديمو بعرص لك نفس الأأسعار التي يعرضها الحساب الحقيقي
و لا يمكنك أنت أو غيرك أن يؤثر على الأسعار لأن السيولة المتداولة يويما تصل إلى 3 ترليون دولار يوميا

romy21
12-17-2012, 23:40
دي اجابه بسيطه علي كلامك لا توجد اى اختلافات فى شروط التداول او أزواج العملات والصكوك عند التداول بالحساب الحقيقى أو التجريبى التداول على الحساب التجريبى مطابق تماماً للتداول على الحساب الحقيقى باستثناء انه للحساب التجريبى لا توجد اختيارات السحب والإيداع من وإلى الحساب

smsm75
12-17-2012, 23:48
لا يوجد فرق بينهم في التداول سوا ان الديمو الارباح والخساره فيه ليست اموال حقيقية

romio1990
12-17-2012, 23:51
السلام عليكم ورححمت الله وبركاتو شكرا يا اخي على المو1ذوع احلو شكارا جزيان على المتتابعه منكم
انا بنسبا الي اتسسفدت كتير من الموضوغ ومن الاتداوزل هاد بنسبا الي
وشكراااا ونشاء الله بتكونهوا نتو كمان يا اصدقائي اتفدتو
من الموضع وتداول هاد ومتاجره هي اي اخون بنوفيق الكم كلمن يا رب
وشكرااا كماة ن مرا اخي شكراالا جزيلان الى المام

amera samer
12-17-2012, 23:53
اعتقد ان هناك سبب بسيط جدا بين التداول على الديمو والحقيقى وهو ان روح المغامرة على الديمو سوف تكون اكبر لانه احنا عارفين انه حتى لو خسرنا مش حقيقى اما التداول الحقيقى سوف نكون فيه اكثر حذرا من الديمو وربما يكون الحذر لصالحنا ولكن ليس دائما

Sahar JO
12-17-2012, 23:54
كلامك صحيح فالمتاجرين في الحقيقي هم المتاجرين المحترفين الذين كانوا قد تجاوزا مرحلة الحساب التجريبي أما في الحساب التجريبي فجميع المتاجرين هم من المبتدئين الذي يريدون اكتساب خبرة أكبر ليستطيعوا التوجه بعد ذلك الى المتاجرة الحقيقية ولكن الفائدة من الحساب التجريبي هو أنك تقوم بالتحليل ودراسة المؤشرات كما لو انك بالحقيقي

amira
12-17-2012, 23:58
هما زى بعض بس مختلفين بس من جهة العامل النفسى
وده فعلا بياثر علينا جدا لما ندخل على الحساب الحقيقى

Omaryat1
12-17-2012, 23:59
السلام عليكم
أخي الفرق يوجد فقط في أنفسنا بين الحقيقة و التججريب أما من ناحية الشارت و السوق فمثل التجريبي مثل الحقيقي

Mamadof55
12-18-2012, 00:24
اهم العوامل التى تجعلنل نحقق ارباح على الديمو هو اختلاف العامل النفسى حيث اننا على الديمو نتداول باموال وهمية و نقوم بفتح الكثير من الصفقات بدون قلق او توتر بينما الحقيقى نتداول باموال حقيقية و نخاف ان نخسرها و يزيد لدينا التوتر و الضغط العصبى الذى قد يؤدى بنا الى الخسائر اذا لم نتحكم فى مشاعرنا

shimaa
12-18-2012, 01:56
بالفعل قد يختلف التداول فى الحساب الحقيقى عن الديمو فى العامل النفسى للتاجر فقط ...فقد تسيطر المشاعر المختلفة فى قرارات التاجر على الحساب الحقيقى وبالتالى على السوق على العكس بالنسبة للحساب الديمو تاتى قراراته سريعة وغير مدروسة .

مروه عزت
12-18-2012, 02:07
السلام عليكم أخى الكريم الحسابين لايوجد بينهم فرق فى التعامل سوى أنه فى الحساب التجريبى تعتبرالعمليات التى تقوم بها هي مجرد تجربه فلا يوجد مكسب حقيقى و لايوجد خساره حقيقيه للحساب و كما أن هناك أختلاف أخر بينهم هو أن فى التجريبى لاتتعرض لأى توتر أو ضغط مثلما يحدث لك و أنت تتعامل على الحساب الحقيقى

mlkiop
12-18-2012, 02:18
والله ياغالى الفرق اللوحيد بين الديمو والحقيقى هو الحاله النفسيه فقط لا غير
للاسف كلنا حالتنا النفسيه بتتأثر جدا لما يتعلق امر المتاجره بالاموال الحقيقه
بجد افضل شىء انك تتأجر بمال غير محتاجه هو ده الحل الوحيد عشان تقدر تتحكم فى عواطفك اثناء المتاجره

magic777
12-18-2012, 02:52
بالفعل قد يختلف التداول فى الحساب الحقيقى عن الديمو فى العامل النفسى للتاجر فقط ...فقد تسيطر المشاعر المختلفة فى قرارات التاجر على الحساب الحقيقى وبالتالى على السوق على العكس بالنسبة للحساب الديمو تاتى قراراته سريعة وغير مدروسة .

بس العامل النفسي تقدر تتحكم فيه لو انت طلعت من الديمو ومن تدريبك عليه بخطه عمل جيده
وتكون كونت خبره جيده تخفف عنك العامل النفسي ده كتير

mohsen857
12-18-2012, 03:04
بسم الله الرحمن الرحيم

انا جربت الديمو وجربت الحقيقي بس الاتنين نفس حركة السوق مفيش اي فرق الفرق بس ان انا في الديمو مش ببقا خايف على الرصيد لما بخسر لانه كدا كدا مش حقيقي بس الواحد بياخد خبرة من التداول بيه ومكملتش كتير فيه ودخلت على الحقيقي نفس الكلام فضلت اكسب بعدين مرة واحده الحساب اتصفر علشان عملت صفقات كتير بدون دراسة مسبقة :( واديني رجعت للديمو تاني :d

m&t
12-18-2012, 03:51
السلام عليكم
فى الحقيقه انا لا ارى ذلك
لان الحساب الديمو ما هو الا حساب حقيقى ولكن يختلف عنه فى العامل النفسى الذى يجعلك تخاف وتتوتر
ولانك فى الحساب الديمو تتاجر بمبلغ رأس مال كبير فى بداية المتاجره ولكن فى الحساب الحقيقى تجد انك لا تستطيع ان تتاجر بهذا المبلغ خوفا من تحقيق خسائر فى اول متاجره حقيقية لك
لذلك ارى ان الديمو مهم جدا وله علاقة اكيده بالحساب الحقيقى

محمد عويس
12-18-2012, 04:07
انا اعتقد ان لا يوجد فرق غير فى شيئ واحد فقط وهو ان يمكنك سحب وايداع فى الحساب الحقيقى عكس الحساب الديمو وهو التجربه ببونص واذا كسبت لا يمكن ان تسحب الفلوس واذا خسرت فانك لم تخسرى شيئ وانا اراء ان الحساب الديمو مفيد للمبتدئيين جدا

ahmed1
12-18-2012, 12:10
التداول علي الديمو تتاجر بنفسيه هادئه تماما ولا تجد ما يزعجك اثناء التداول

اما الحقيقي حرق اعصاب عند انعكاس الاسعار وتعب فظيع في المتابعه امام الشارت فتره طويله

m4ha
12-18-2012, 16:28
السلام عليكم
بالعكس انا ارى ان كلا من التجريى والحقيقى مرتبطان ببعضهما البعض
لان التجريبى ما هو الا صورة متشابهه للحساب الحقيقى ولكن يختلفان فى العامل النفسى
حيث اننا فى التجريبى نقوم بالمتجاره ونحن نشعر براحه نفسيه لان فى النهاية الربح والخسارة فى التجريبى ما هما الا خيال
ولكن فى الحقيقى نخاف ونشعر بالتوتر من تحقيق الخسارة مما يجعلنا نبدأ برأس مال قليل حتى لا نحقق خسائر

forex4maroc
12-18-2012, 16:39
هو لا يوجد اي فرق بين التجريبي والديمو لكن الفرق الوحيد هو اننا ناسف على عدم سحب لارباح لانها لا يمكن ان تسحب :p

raed3
12-18-2012, 21:03
الديمو مش مرتبط بالسوق ولكن نفس العملات ونفس السعر وكل شىء وهو تدريب على التجارة الحقيقية
ولكن التداول على الحساب الحقيقى اصعب بكتير من الديمو

latraaa
12-18-2012, 21:05
يا أخي الكريم لا أوافقك الرأي، أرى العكس،و إلا لمادا تم استحداث الحساب التجريبي، تم استحداثه فقط ليكون لك نظرة عن الحسابات الحقيقية، الفرق فقط في ماهية المال المتاجر به

birdgull
12-18-2012, 21:24
الديمو مجرد موقع تجريبي لتعلم مهاره التجارة والصفقات
وكثير من المبتدئين يتعاملوا مع الديمو بشكل غير جدي ويسترعوا في الانتقال والعمل في الصفقات الحقيقية
فيجدوا نفسهم يخسرون لانهم لم يتعلموا بما فيه الكفاية وبشكل جدي

البرجيسي
12-18-2012, 21:27
يا اخي لا يوجد اي فرق بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي سوى انك تملك مال في الحقيقي ولا يوجد مال في الحساب ديمو ولذلك ربما يكون العاملنفسي والتوتر قد يربكك جدا ويجعل الخوف يتسلل الي قلبك وربما يكون انا مبتدا واحد الاخوة لديه اجابات افضل

kami
12-18-2012, 21:49
الحسابات في الديمو و الحقيقي هيا نفسها و لكن يختلف لدى الشخص الشعور بالربح أو الخسارة
لأنه في الديمو عند الخسارة لن تحزن على الاموال التي خسرتها و لن تفرح ايضاً لى الاموال التي ربحتها

farazahmed
12-18-2012, 22:01
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

rinko
12-23-2012, 20:23
الديمو مميز جدا يعطي اشارات للمبتدء انه يتداول مع المتاجرين الكبار ويدخل برائس مال كبير ويقوم باداره رائس المال المتوفر وكذالك تطوير الاستراتيجيات وتجريبها قبل
ان يتم تجريبها علي الحساب الحقيقي وهذا مميز جدا

moonlight32
12-23-2012, 20:38
اخي الغالي
الحقيقي والديمو لهما نفس الحركه في السوق
لكن يبقى العامل النفسي هو الاختلاف بينهما اضافه الى انه في الديمو لديك راس مال كبير

mostafaabdelgawad
12-23-2012, 21:03
لا يا اخي انتا كده كده مش بتاثر في السوق الحقيقي
مش المائة او الالف دولار او حتى اكتر هما اللي بيحركو السوق
لكن في الحقيقي المشكلة هي الحالة النفسية

s&a
12-23-2012, 22:06
هما ليهم علاقه ببعض يااخي بالفعل يعنى شبه بعض جدا في كل
حاجه لكن التجريبي الحاله النفسيه فيه مختلفه عن الحقيقي خالص وايضا ان
التجريبي فلوسه وهيمه والحقيقي فلوه حقيقيه وبنخاف عليها وبالتوفيق

abdenbi
12-26-2012, 15:23
لا يا اخي انت على الحقيقي او على الديمو سواء لانك لا تاتر على السوق فعملياتك لا تصل الى السوق
بل تتم في سرفر الشركة على اساس اصعلر السوق و حتى لو وصلت السوق فيجب ان تملك مبالغ ضخمة حتى يكون لديك تاتير بصيط

محمود شبايك
12-26-2012, 20:03
فى فرق كبير جدا بين التداول على الحقيقى والديموة على الاقل
الملل اللى انت بتحس يبيه وانت على اليدمو والعامل النفسى مهم جداااااااااا

saly
12-30-2012, 00:20
لا المعلومات دى مغلوطه تماما
الحساب الديمو والحقيقى نفس البيانات والاسعار
بس هنا فيه فلوس حقيقيه وهنا فلوس وهميه
والفرق بين الارباح هنا وهنا بيرجع لنفسية المتاجر خوفه من الخساره وطمعه فى ربح اكتر

remas
12-30-2012, 00:33
كلام خطا طبعها اخى الكريم اللى انت بتقوله ده الحساب التجريبى لا يختلف عن الحساب الحقيقى فى اى شىء نفس الاسعاء هى هى مفيش اى فرق الفرق فقط انك مش هتلاقى حساب تجريبى بيحصل فيه مثلا اعطال او اعادة تسعير عكس الحساب الحقيقى كتير هتلاقى ده وخاصة لما تكون بتريح اكتر مما بتخسر ودا هتلاقيه فى بعض الشركات مش كلها يعنى

masterdz
12-30-2012, 01:35
اخي الكريم
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

MINAEDWARDW
12-30-2012, 01:59
الحساب الديمو هو مفيد للتعليم ومن خلاله يتعلم المتداول فتح الصفقة واغلاقها وكيفية التعامل مع السوق

samid1
12-30-2012, 02:04
الفرق بينهما ان الحساب التحريبي ليس به اموال اضافى الى ان العوامل النفسية تختلف
الدي يتاجر بمال حقيقي ليس كمن يتاجر على حساب تجريبي

MenaRomany
12-30-2012, 02:10
شوف يا باشا تحركات بتاعت السوق علي الديمو هي بتاعت الحقيقي

بس العامل النفسي هو الي بيخلينا نخسر علي الحقيقي

do.dy
12-30-2012, 02:24
لا يا اخى هذا الموضوع ليس له علاقة بالربح والخسارة فعلا الحساب التجريبى لا يؤثر على السوق ولكن اننا نخسر فى الحقيقى ونكسب فى التجريبى له اسباب اخرى مثل صغر الحجم فى الحساب الحقيقى و ايضا التداول على الحساب التجريبى يكون بدون عواطف عكس الحقيقى

nori
12-30-2012, 02:29
فعلا اخى انا من خلال تداولى على الديمو والحقيقى
وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى

ahmed lamour
12-30-2012, 02:32
الحساب الديمو والحقيقى نفس البيانات والاسعار
بس هنا فيه فلوس حقيقيه

ezel
12-31-2012, 01:34
الحساب الديمو هو مفيد للتعليم ومن خلاله يتعلم المتداول فتح الصفقة واغلاقها وكيفية التعامل مع السوق

فعلا ولا اظن ان هناك فرق بينه وبين الحساب الحقيقي شكلا ومضمونا
انما الاختلاف الموجود انه مال افتراضي وممكن نعتبره حقيقي حتى لا نتهاون

rroka103
12-31-2012, 01:41
الديمو هوا سوق فعلى لكن اموالك مش بتكون حقيقة
يعنى االديمو زى الحقيقى بالظبط لكن على الحقيقى التوتر والقلق بكون كتير

a5060
12-31-2012, 01:51
يعنى ايه يعنى افهم من كلامك دا
ان الاشكال بتاعه الشموع اللى فى الديمومش موجوده على الحقيقى؟

forex star
01-02-2013, 17:33
لا اعتقد اننى معك فى رأيك لأن الديمو مفيد جدا والتعلم عليه من اهم اساسيات الفوركس فقط اسلوب التعامل عليه
واسلوب التعامل مع الحقيقى هو الفارق لأن بعض المتعلمين على الديمو لا يتعاملون مع الحقيقى بنفس الطريقه

boudad
01-02-2013, 18:03
من البديهي ان يكون العامل النفسي هو المهم حيث في الديموا تستطيع ان تغامر ب مبلغ معين و اتراتجية معينة

madlove4
01-02-2013, 18:12
لا يوجد فرق بين الاثنين
ولاكن الحقيقيه يكون فيها الحرص ازيد ويكون التعلم اسرع
وشكرا

Egyptian Trade
01-02-2013, 18:13
لا يوجد فرق بين الاثنين انما هما متشابهان تماماً ولكن الاختلاف الوحيد بينهم هو ان فى الحساب الحقيقى يمكن ان تضع وتسحب مال ولا يمكن ان تفعل هذا فى الحساب الديمو انما هو للتدريب فقط على ما يحدث داخل الفوركس

المهندس ياسر
01-02-2013, 18:41
اخى حركة السوق لا تتأثر بأشخاص سواء فى الحقيقى او الديمو و فى الديمو و الحقيقى تكون نفس التحركات واحدة اى لا يوجد اى خداع ولكن العامل النفسى و الضغط على الاعصاب لانك ترى ان هناك مخاطرة و من الممكن ان تخسر فهذا يؤدى الى الخسارة بالفعل

sabirdaba
01-02-2013, 18:47
لا يا أخي هذا ليس هو السبب الذي يجعلنا نربح على الديمو ونخسر على الحقيقي أنا أوافق الرأي بأن المتداولين على حسابات ديمو لا يكون لهم أي تأثير على اتجاه العملة لكن الاسعار يا أخي فهي تكون على الحسابات الحقيقية مثلها مثل الديمو أي لا يوجد هناك اختلاف

salma saad
01-07-2013, 02:07
انا لسه مبتدئه ومن قراتى فى مجال الفوركس اعتقد ان المتاجرة على الديمو افضل اولا حيث ان الحساب عليه بيبقى وهمى ولو خسرت مش هنزعل اوى عكس الحساب الحقيقى

harimeche
01-07-2013, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله
الفرق شاسع بالنسبة للدي يعتبر الديمو لعبة
أمــــا بالنسبة للمتعلم المجد والدي يطيع الأوامر
كنزااا وتدريبــــا وتجربة ويحسبه درســـا
بالتوفيق

star forex
01-07-2013, 15:33
الديمو مثل الحقيقى تماما ولهذا نتدرب عليه الفرق فقط هنا ان الربح والخساره غير حقيقين واذا وجدت ان التدرب عليه لم يفيدك بشكل كبير عندما تداولت على الحقيقى
فالعيب هنا ليس فى الحساب التجريبى انما فيك انت لأن الأشخاص نفسها هيا اللى بتغير طريقه التداول ما بين الحساب التجريبى والحقيقى وهنا بيختلف الربح والخساره

azzeddine1
01-07-2013, 15:37
اظن ان الفريق الوحيد و الاوحد بين الحساب الحقيقي و التجريبي هو العامل النفسي فالمتداول يكون عنده ظغط عندما يتداول باموال حقيقية

nsr3
01-07-2013, 15:37
ليس بالظبط ولكن الديمو مرتبط بالسوق ونفس تحركاته ونفس الأسعار وحركة البيع والشراء
ولكن الحقيقى يكون فية الحرص اكثر والمخاطرة اقل

ياسر
01-07-2013, 15:38
بسم الله
فعلا انا من خلال تداولى على الديمو والحقيقى
وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى و الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي كل ما في الامر هو ان التداول في الحساب الحقيقي يتأتر بالعامل النفسي للمتاجر لا أقل و لا اكثر

mansourito
01-07-2013, 16:06
لا اوافقك الراي اخي التداول في اليديمو والحقيقي لا يختلفان الا في شيئ واحد وهو
ان الديمو يفقتد الى الإحساس النفسي لي هو خطير ويؤثر في الحقيقي

my work
01-07-2013, 16:48
ياصديقى حساب الديمو يجب العمل فيه وذلك للتدريب وحساب الديمو هذا ليس فيه ربح ولا خساره انما هو بمثابه انك تتدرب على اعمل قبل الدخول فيه اما الحساب الحقيقى هو العمل نفسه والدخول فى المعركة للعمل جيدا ويلزم ان نتدرب فى الديمو ثم ندخل الى الحقيقى

Ahmed H
01-07-2013, 21:41
الفرق في نظري
ان ف الحقيقي يجب ان تحترم ادارة رأي المال وتتأثر بالعوامل النفسية
اما الحقيقي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال

ismaelz
01-07-2013, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله
العامل النفسي متغير تماما فالديمو تفرح عند الربح ولا تحزن عند الخسارة
أما الحقيقي فقلبك ينبض بقوة مع كل pip تخسرها أو تربحها
لذلك ينصح بالتدرب على الحقيقي و بأموال قليلة فقط

فوركس مان 25
01-07-2013, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا يا اخى الصراحة انا شايف ان فى فرق واضح بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى ان التجريبى بيكون راس مال وهمى انت بتتعلم من خلاله اما الحساب الحقيقى انت بتدخل براس مالك لكن كلا منهما بيتحكم فيهم السوق

safiforex
01-07-2013, 23:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا يا اخى الصراحة انا شايف ان فى فرق واضح بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى ان التجريبى بيكون راس مال وهمى انت بتتعلم من خلاله اما الحساب الحقيقى انت بتدخل براس مالك لكن كلا منهما بيتحكم فيهم السوق

هذا واضح لانه التجريبي فهو حساب وهمي فقط لا غير و كل ما يفعله فيه المتداول فكانما لا يفعل اي شيء
على عكس الحقيقي فانه يكون فيه اموال حقيقية و بالتالي فان التداول فيه يكون له طهم خاص اما حلو او مر

mahammed galal
01-07-2013, 23:10

---------- Post added at 08:10 PM ---------- Previous post was at 08:09 PM ----------

فعلا اخى انا من خلال تداولى على الديمو والحقيقى وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى

الى الامام
01-07-2013, 23:54
فعلا على الديمو لا يؤثر المتاجرون به على السوق لانه غير حقيقى و لكن الاسعار تكون واحده و التحركات هى نفسها و لكن ليس معناه انك هنا تربح و هنا تخسر فالعيب يكون فيك لانك بالتاكيد لم تلتزم بادارة راس المال او انك غير مسيطر على الطمع و الخوف و غيرها من الصفات التى تسبب الخسارة

مارو
01-08-2013, 01:01
لفروق التقنيه و الفروق النفسيه
بالنسبه للفروق التقنيه
1- الأوامر يتم قبولها فوريا في الديمو دون إعاده طلب أو قليل جدا من إعاده الطلب
2- إغلاق العقود يتم قبولها فوريا في الديمو دون إعاده طلب أو نادرا ما يكون هناك إعاده طلب
3- من الممكن أن يقوم البروكر بتوسعه السبريد على الحقيقي و لا يقوم بتوسعته على الديمو أثناء الأخبار
4- أثناء الأخبار قد لا يستطيع البروكر تنفيذ طلبك على السعر المطلوب بسبب سرعه السوق لكن على الديمو يتم تنفيذ طلبك
طبعا هذا لا ينطبق على جميع البروكرز فهم أنواع كثيره منهم من يحاول ان يكون بينه و بين العملاء ثقه و شفافيه و منهم العكس

أما العوامل النفسيه فهي انك تتعامل بمال حقيقي
يعني ممكن لو حاطط صفقه - تنام طول الليل تحلم و تقلق و كوابيس
لو بتصلي ممكن تفتكر صفقتك الحقيقيه لكنك لن تهتم بالديمو
في الديمو تصبر على المكسب و الخساره و الحقيقي لا تصبر على المكسب
الديمو بتحلل و تدخل بقلب جامد و الحقيقي تقلق و تفكر و ممكن تطير الفرصه

tota
01-08-2013, 01:06
انا بردو حسه باختلاف مش ملموس اختلاف محسوس يعنى
بين الحساب الديمو والحقيقى
وانا لحد دلوقتى مش عارفة اكون محترفة ياريت تفيدونا

no name
01-08-2013, 01:20
بالطبع الحساب الحقيقى يختلف عن الحسا بالتجريبى ولكن لا يجب ان ننكر اهمية الحساب التجريبى
لاننا نتعلم من خلاله كيفية التداول ونكتسب خبرة تجعلنا نربح فى الفوركس وذلك اذا استخدمناه بطريقة صحيحه

ملكة الرومانسية
01-08-2013, 01:21
لو كانت هذه هي العلاقه بينهم سيفقد الفوركس مصدقيته ويعتبر الاتثبنين واحد انا لااعتقد ذلك

Mayoush
01-08-2013, 01:22
مرحبا
اسمي مايا وايم مبتدئا في هذا.
تبدو مثيرة للاهتمام حقا.

forex2013
01-15-2013, 20:48
الفرق الوحيد بين الديمو والحساب الحقيقى هوا العامل النفسى يكون فى الديمو قمه المزاج عند الكسب والخساره عادى جدا لكن فى الحقيقي العامل النفسى يكون مدمر من خوف وطمع واستعجال

ezel
01-19-2013, 10:58
الفرق الوحيد بين الديمو والحساب الحقيقى هوا العامل النفسى يكون فى الديمو قمه المزاج عند الكسب والخساره عادى جدا لكن فى الحقيقي العامل النفسى يكون مدمر من خوف وطمع واستعجال

صحيح فالفرق الوحيد ما بينهما هو العامل النفسي والقلق والشد والعصبي
اما المال فرغما انه افتراضي الا انك تخسره مثل التداول الحقيقي للتدرب

ahamed ali
01-21-2013, 11:51
الفرق على الحقيقى والديمو الاسعار مختلفة يعنى على العموم هو العمل على الديمو بتقدر
تكسب ولما تخش على الحقيقى ممكن تتعرض لخسارة بس الاهم هو الالتزام لو التزامت على الديمو هاتقدر تتلزم على الحقيقى

spiderforex
01-21-2013, 11:53
لا هذا ليس صحيح أخي وهل تضن أنك عندما تشتغل على الحقيقي سوف تستطيع التأثير على السوق حتى ولو جمعت كل من في البلد الذي أنت تنتمي له فلن تستطيعوا التأثير على السوق بشيء أخي أما الهدف من التجريبي فهي أن تتعلم اكتشاف الحركة التي يسلكها السوق للربح منها

noda
01-21-2013, 14:49
الفرق دا بيحصا نتيجة لاستخدام رأس مال كبير فى الحساب التجريبى واستخدام راس مال صغير فى الحساب الحقيقى

اسماعلاوي
01-21-2013, 14:51
التداول علي الحساب الحقيقي هو نفس التداول علي الحساب الديمو ولكن تختلف نفسية المتاجر بين الحساب الحقيقي والحساب الديمو

hossine1984
01-21-2013, 14:54
حابب اتعرف على المجال دا بشكل كبير علشان اقدر احقق اكبر ربح ممكن ان شاء الله

medo1
01-21-2013, 14:56
لايوجد اي اختلاف بين الديمو والحقيقي
فاذا ربحت في الحقيقي وكنت مثلا مع الرابحيين
بمعني اصح اذا دخلت صفقة علي الحساب الحقيقي وكنت مع الرابحيين سواء البائعيين او المشتريين
واذا خسرت ايضا سواء مع البائعيين او المشتريين
اذا هناك رابحيين وخاسرين في عمليات البيع او عمليات الشراء
اذا هناك سبب اخر للخسارة
من الممكن ان يكون بسبب الخوف او اغلاق الصفقات بسرعة خوفا علي الحساب او اي سبب اخر

ess_ess
01-21-2013, 15:38

ممك وجهة نظر ممكن تكون صحيحة ولكن الحساب التجريبى ما هو الا وسيلة للتعلم فقط والتدريب على سوق الفوركس

maham
01-21-2013, 15:41

اما الحقيقي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال ولا نتاثر بالعوامل النفسيةو التداول على التجربي مثل الحقيقي تماما
يمكن تجربة كل الطرق على التجربي قبل الحقيقي
فقط التجربي يفقد العنصر الادارة النفسية

baker
01-21-2013, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله
الديمو والحقيقي هم نفس الشي من حيث
الحركة ولكن العامل النفسي مختلف طبعا
لانك في الديمو مش خايف على حاجة بس لو
تعمل في الديمو ولا تريد الخسارة ابدا وكأنه حقيقي
ستنجح بالنهاية والله الموفق

Eslam Rashwan
01-21-2013, 15:52
السلام عليكم من المفترض ان الحساب الديمو مثل الحساب الحقيقى فى كل شيء ماعدا ان الديمو نتعامل مع اموال افتراضية وفى الحقيقى تكون الاموال واقعية ولكن الاختلاف فى الربح والخسارة يعود الى الراحة النفسية التى تكون عليها فى الحساب الديمو وانك تدخل بمبالغ كبيرة على عكس الحساب الحقيقى لذلك اذا اردت الاستفادة من الحساب الديمو عليك المتاجرة بنفس راس المال الذى تدخل بيه الحساب الحقيقى ليكون اكثر واقعية

SiSi
01-21-2013, 15:54
يمكن لاني ما جربت لا الحقيقي ولا الديمو ابدا

egypt
01-21-2013, 15:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... اكيد اخي هذا سوق وهمى ، فقط للتدريب و لا يؤثر ولا يتاثر بالسوق الحقيقي ، الحساب التجريبي فقط للتعرف علي طريقة العمل وشكل المنصة وكل ما يخص العمل في الفوركس واختبار الاستراتيجية ، تحياتى

ABCD1234
02-11-2013, 14:21
الفرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو
هو العامل النفسى الخوف والطمع
وهو ما لم يكن موجود فى الحساب الديمو
لذلك لا يجب الاعتماد على نتائج الديمو على انها نتائج واقعيه وتعبر عن مستواك لان مستواك يعبر عن الحساب الحقيقي فقط

FiFi
02-11-2013, 14:57
اهلا بيك الفرق بين التداول الحقيقي والديمو
هو فقط في المشاعر

RomanyMoreed
02-11-2013, 14:58
اه طبعآ الديمو حاجه والحساب الحقيقي حاجه تانيه خالص مهما تداوللآ علي الحساب الديمو مش هيؤثر علي الحقيقي بشئ

m0ny
02-11-2013, 23:55
لا يا أخى انت فهمت الفرق بينهما بالخطأ بالفعل الديموا والحقيقى كلاهما واحد ولكن الديمو يكون الربح والخسارة فيه وهمى ولكنه صورة مماثله للسوق فى كل شئ ولكن الاختلاف الشائع بينهما هو انك تجد ان المشاعر من الخوف والتردد تسيطر عليك عندما تقوم بالتداول فى الحقيقى وبالتالى تظن انهما مختلفان

habibdoom
02-12-2013, 12:42
السلام عليكم
شكرا على المعلومة يا صديقي بالنسبة لي مازلت على الديمو و لم اجرب السوق الحقيقية لذالك اعتبر المعلومة مفيدة جدا بالنسبة لي شكرا لك
بالتوفيق للجميع

insta client
02-12-2013, 13:52
والله ياباشا الفرق فى التعليم انك مش ينفع تتعلم على الحساب الحقيقى بس ينفع تتعلم على الديمو وبجد ربنا معانا اخى الكريم

ashir
02-12-2013, 13:57

الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى
بينما العمل على الديمو الواحد بياخده اكنه لعبه والله ولو خسر نفتح غيره

magedman
02-12-2013, 14:00
لا اعتقد ان هذا الكلام صيحيح لا ن حركة السوق في كل من الحقيقي والديمو واحد بس الفرق في العامل النفسي

mondo
02-12-2013, 17:23
لا اختلاف بين تداول الحساب على الديمو اى التجريبى وتداول على الحساب الحقيقى كل ما فى الامر انك عارف ان اليمو تجربة كسبت او خسرت لا تفقد شىء من مالك اما الحقيقى الخساررة مؤكدة ممكن ان تقضى على رأس المال او الحساب اللى انت داخل بة فبتكون قلق ومتوتر فيأتى من هنا الاختلاف

Mohamed Ramadan Helal
02-12-2013, 17:52
السلام عليكم ورحمة الله ع ىالحقيقى مكاسب وخسائر حقيقيه
اما ع الديمو ارباح وخسائر وهميه وهو للتعلم فقط وللخبره

merselmiz
02-12-2013, 19:46
بسم الله الرحمان الرحيم
فرق بينهما فهو واضح بالنسبة لحساب الديمو هو بس لاست~ناس فقط
لكن الجد في الحقيقي

كمبر
02-12-2013, 19:47
طبيبعي ان يوجد هذا الاختلاف ..... ولكن لم اكن اتوقع ان الاختلاف يكون بهذا الفرق الكبير نوعا ما (12 نقطه) , يعني لو كان بمقدار نقطتين او 3 كان الامر بسيط . واكيد اي شئ بمقابل مادي يكون الافضل.
تحياتي لكم

dragonhell
02-12-2013, 19:50
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
هو الديمو فعلا بتختلف عن الحساب الحقيقي عشان في الديمو فيه فلوس وهميه مش هتزعل عليها و في الحساب الحقيقي بتبقا فلوس حقيقيه ف انت هيسيطر عليك حاجات كتير و الطمع و انك خايف تخسر

spiderforex
02-12-2013, 19:53
الفرق الوحيد هو يكون في العواطف التي تسيطر على المتاجر أثناء العمل على الحساب الحقيقي ةالتي لا تكون حاضرة أثناء العمل على حساب الديمو هذه هي أهم الملاحظات التي أراها بين الحسابين

merselmiz
02-12-2013, 19:58
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
هو الديمو فعلا بتختلف عن الحساب الحقيقي عشان في الديمو فيه فلوس وهميه مش هتزعل عليها و في الحساب الحقيقي بتبقا فلوس حقيقيه ف انت هيسيطر عليك حاجات كتير و الطمع و انك خايف تخسر
سلام عليكم
حياك الله بفعل انا معاك لكن المهم هو العمامل النفسي الموجود في الحسابات الحقيقية

alikhan
02-12-2013, 19:59
اخي لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري
اما الحقيقي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال ولا نتاثر بالعوامل النفسية

yaab222
02-12-2013, 20:08
انا لاأعتقد ان المتداولين يمكنهم التأثير على السوق ولكن نحن نربح على الحقيقى ونخسر
فى الحقيقى لاننا فى الديمو لا نقع تحت اى ضغط فترتبك قرارتنا

dadaimad
02-12-2013, 20:20
الحساب التجريبي و الحقيقي مرتبطين بنفس السوق و باتالي يا اخي ازل هده الفكرة الخاطئة من راسك و اعلم ان السوق سوق واحد و المعاملات في الحساب التجريبي هي نفسها في الحساب الحقيقي

Ahmed1_egypt
02-12-2013, 21:24
لا بد من التدرب علي الحساب التجريبي اولا قبل التفكير في فتح حساب حقيقي وبعدها وبعد اتقان التداول جيدا يمكن العمل علي الحساب
الحقيقي وهو يختلف تماما من حيث التحكم في المشاعر والتأثر بالطمع ولكن بعد فترة يمكن التحكم في النفس والتأقلم علي الحساب الحقيقي

halahala
02-12-2013, 21:28
الحساب الحقيقي لاقدر الله لو خسرت بيتحسب الخسارة لكن الديمو لا تحسب للتعلم فقط

saddem
02-12-2013, 21:34
الديمو حساب وهمى العامل النفسى فيه منعدمة لان الفلوس مش حقييقة

بس الحساب الحقيقى غير طبعا

egy100100
02-12-2013, 22:15
الحقيقي غير مرتبط بالديمو يعني كل واحد مستقل على الأخر

Mr V
02-12-2013, 22:16
لا اختلاف بين تداول الحساب على الديمو اى التجريبى وتداول على الحساب الحقيقى كل ما فى الامر انك عارف ان اليمو تجربة كسبت او خسرت لا تفقد شىء من مالك اما الحقيقى الخساررة مؤكدة ممكن ان تقضى على رأس المال او الحساب اللى انت داخل بة فبتكون قلق ومتوتر فيأتى من هنا الاختلاف

ihebiheb
02-12-2013, 22:22
الفرق بين الحساب الديمو و الحقيقي أن الخسارة في الحقيقي تكون من رأس المال أما في الديمو فهو لمجرد التعلم و التطبيق
حتى لو خسلرت فأنت تتعلم

ميوية حسن
02-12-2013, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله تقبل مرورى اخى الكريم واعتقد ان حركة السوق واحدة في كل من التجريبي و الحقيقي ويمكن تجربة كل الطرق على التجربي قبل الحقيقي
فقط التجربي يفقد عنصر الادارة النفسية

bourhan25
02-12-2013, 22:30
السلام عليكم نعم صديقي انا ايضا لاحضت الفرق صديقي لاعلم ماهو السبب
لكن هناك فرق بين الحقيقي والديمو ......تحياتي

spiderforex
02-12-2013, 22:35
السلام عليكم نعم صديقي انا ايضا لاحضت الفرق صديقي لاعلم ماهو السبب
لكن هناك فرق بين الحقيقي والديمو ......تحياتي

هههه لماذا لا تعرف السبب مع أنه سبب واضح للجميع السبب الاول والرئيسي هو العواطف التي تسيطر على المتاجرين أثناء العمل على الحساب الحقيقي عكس ما نكون عليه أثناء المتاجرة بحساب الديمو

taoufik bajjou
02-12-2013, 23:30
السلام عليكم أخي الكريم أن متفق معك أنه مختلف لكن ليس فيما دكرت الإختلاف يكون نفسيا فقط و الخوف الشديد من الخسارة

ahamed ali
02-12-2013, 23:32
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه
الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى

شبايك
02-13-2013, 06:31
الفرق بين التداول على الديم الحقيقى
ان انت مش بتاخد اللى انت بتكسبه على الديمو

MINAEDWARDW
02-13-2013, 11:24
الحساب الديمو والحقيقى متساويان من حيث التواصل مع السوق ولكن الديمو لا يوجد به ارباح او خسائر بعكس الحقيقى

hanyfox
02-13-2013, 12:48
انا اعتقد ان لا يوجد فرق غير فى شيئ واحد فقط وهو ان يمكنك سحب وايداع فى الحساب الحقيقى عكس الحساب الديمو وهو التجربه ببونص واذا كسبت لا يمكن ان تسحب الفلوس واذا خسرت فانك لم تخسرى شيئ وانا اراء ان الحساب الديمو مفيد للمبتدئيين جدا

mohamed4444
02-13-2013, 12:51
ان الحساب التجريبى والحقيقى كلا منهم يؤدى بالفعل الى المتاجرة الصحيحة والحصول على المكسب ولكن الحقيقى يكون ماله ملك لك اما التجريبى ليس منه اى اموال تكون لك ان كلا منهم يؤدى التعلم والحصول على الخبرات ومعرف

emam
02-13-2013, 13:17

ساره العنزي
02-13-2013, 15:09
الديمو هو عامل نفسى بحت
و مهما تحاول التحكم فى مشاعرك و التعامل على انه ديمو غالبا هتواجهه بالفشل مجررد راي

magic777
02-13-2013, 16:12
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه
الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى

اكيد الفرق هنا بيكون في العامل النفسي كبير ما بين العمل على الديمو والعمل على الحقيقي
بس الشاطر اللي يخلي الحساب الديمو ااقرب للحساب الحقيقي في حجم راس المال

elmansy
02-21-2013, 19:59
الشتغل هنا هوالشغل هنا والتحليل على الحقيقى هو نفس التحليل على الديمو
بس الفرق الاعظم هم العامل النفسى استحاله يكون هو هو ابدا

yacrao
02-21-2013, 20:10
يا اخي الكريم انت اصلا لا تؤثر على الشارت لا في الديمو ولا في الحقيقي مهما
يكن السعر الذي تستعمله فهو على العموم لا يؤثر على العموم في السعر وحركته

Bassemrko
02-21-2013, 20:16
يا غالى الالفادة من الديمو هو معفه اساسيات البرنامج والتداول وان شاء الله لم تصبح محترف
تنتقل الى الحقيقى ةتربح ان شاء الله

ya7oo43
02-21-2013, 20:26
السلام عليكم
نعم يا اخي هناك فرق كبير جدا بين الحقيقي و الديمو لذلك لا يمكن المجازفة نهائيا في الحقيقي دون ان تعلم ماهي الخطوة التي تليها عكس الحقيقي

matrcx
02-21-2013, 20:27
السلام عليكم
الاختلاف يوجد فى ان الديموو تكسب او تخسر لا تفقد سىء من مالك اما الحقيقى الخساررة مؤكدة ممكن ان تقضى على رأس المال او الحساب اللى انت داخل بة فبتكون قلق ومتوتر فيأتى من هنا الاختلاف

Samio27
02-21-2013, 20:32
التجارة في الديمو أسهل تكون نفسية المتاجر مرتاحة بينما في الحقيقي يكون متوتر و على أعصابة مما يدفعه أحيانا لفتح صفقات خاسرة

ahmad elgenady
02-21-2013, 20:32
لا انت فاهم غلط اخى الكريم
مين قالك كدا
كل حاجة على الديمو زى الحقيقى بالظبط ولكن تاثير العمليا على الديمو لا تدخل ضمن الحقيقى ولا تؤثر على السوق خالص

expresso
02-21-2013, 22:02
بيتهيقلى مش ده السبب لان الديمو و الحقيقى نفس الاسعار و نفس فرق الاسبريد و انما المتاجرين على الديمو فعلا مش بياثروا على السوق

prince of dark
02-21-2013, 22:03
والله يا باشا انا عن نفسى مش شايف اى فرق بينهم على الاطلاق وبجد ربنا يوفقنا يا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله وتسلم الايادى

hamidi
02-21-2013, 22:03
السلام عليكم اخي الكريم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع

sad10
02-21-2013, 22:05
اهلا اخي الكريم بالنسبة لي لم اجد اي فرق بين الحساب الديمو و الحقيقي سوى في حقيقة المال المتداول به عدا هذا لا يوجد اي فرق

ahmed moustafa
02-21-2013, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله

أكيد هناك فرق كبير فالتداول بالديمو بتكو الحالة النفسية هادءة لن الخسارة في مبلغ وهمي لاكن في التداول الحقيقي بتبقى الأعصاب متوترة الى حد ما

bidaaa
02-21-2013, 22:24
السلام عليكم ورحمة اللة
انا اعتقد ان التداول على الديمو تتاجر بنفسة هادئة تماما
ولا تجد ما يزعجك اثناء التداول

speed-man
02-21-2013, 22:25
اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
و التداول على التجربي مثل الحقيقي تماما
يمكن تجربة كل الطرق على التجربي قبل الحقيقي
فقط التجربي يفقد العنصر الادارة النفسية

medo323
02-21-2013, 23:28
لست اعتقد ذلك ففى الحسابين نحن لا نستطيع التأثير على هذا السوق والنما الخسارة نكون نحن السبب فيها إما لعدم تميزنا فى معرفة إتجاهات السعر او لعدم الإداره الجيده لرأس المال ..

لويس
02-21-2013, 23:45
انا اعتبر ان الديمو يختلف عن الحقيقى ولكنه قريب منه وبستخدمنا الديمو نتعرف اكثر عن الفوركس
ونجرب الاستراتجيات المختلفه والاحتلاف انه فى الديمو تتاجر دون الخوف من الخساره اما فى الحقيقى فالعكس

سكوفيلد
02-22-2013, 00:13
الفرق بسيط جداا هو الارباح الو هميه الربح او الخساره يكون وهمى اما بخصوص التحليلات
والعمل فكل شيئ كما يجب ان يكون هنا يكون هنا والفرق احينا يكون فى التوتر والخوف فقط

safiforex
02-22-2013, 00:16
اكيد الفرق هنا بيكون في العامل النفسي كبير ما بين العمل على الديمو والعمل على الحقيقي
بس الشاطر اللي يخلي الحساب الديمو ااقرب للحساب الحقيقي في حجم راس المال

طبيعي ان الديمو و العمل فيه ليس كما هو العمل على الحقيقي
فهناك عوامل نفسية تدجخل على الحقيقي لا توجد في الديمو

حسن
02-22-2013, 00:19
الفرق يا اخى بيكون فى الخسارة على الحقيقى تكون فعلية
والضغط النفسى والتوتر اثناء المتاجرة

abdallah mohammed
02-22-2013, 00:22
السلام عليكم
لا يوجد فرق بين الديمو والحقيقي الا في العامل النفسي
لذلك لا تقنع نفسك بانه يوجد فرق بينهم لان ذلك سوف يؤدي الي زياده توترك وسوء العامل النفسي

hamadasaeed
02-22-2013, 00:43
وهل يستوى الغنى بالفقير
لولا الديمو لخسرنا كل شى

alpacino ramos
02-22-2013, 00:44
السلام عليكم
التداول على الديمو لايختلف عن الحقيقي و هما يتعاملان مع نفس السوق
لكن العامل النفسي هو السبب في الربح و الخسارة
تحياتي

نور الحياة
02-22-2013, 00:48
السلام عليكم
بالنسبة للفرق بين الحساب الديمو والحقيق
فهناك العديد من الاسباب
فأن الحساب الديمو تكون الخسارة والمكسب وهمية
ولاتكوون حقيقية
وانما الحساب الحقيقى تكون الخسارة والمكسب واضحة ومحسوبة على التاجر
ونظرا الى التوتر والقلق والتسرع

hananovic
02-22-2013, 01:05
السلام عليكم هناك فرق اكيد ان الحساب التجربي لصاحبه لايكون تحت دغط نفسي لان المال اللذي تتاجر به ليس حقيقي لدالك تكون اغلب السفقات ناجحة في الحساب التجيبي وعندما ندخل للتجارة الحقيقية نجد صعوبة في التحكم بالضغط النفسي ويؤدي دالك الى قرارات غير صائبة هذا ببساط هوا الفرق بين الحساب التجربي والحقيقي اذا استتعط ان تتغلب على الضغط النفسي لا تجد الفرق بين الحقيقي و التجريبي

tecnequeforex
02-22-2013, 01:54
ليس هذا هو المعنى أخي الكريم وكلامك غير منطقي بالمرة هل تعتقد اننا لنا تاثير على السوق على الحقيقي صفقاتنا لا تأثير لها على السوق على الحقيقي فما بالك بالحساب التجريبي

hamadasaeed
02-22-2013, 02:53
الديمو بدون ربح وايضا للتعلم
الحقيقى للربح والايداع
مع التوفق

mongi
02-22-2013, 02:57
حركة السوق واحدة
التداول في الحساب الحقيقي يتأتر بالعامل النفسي

walid1
02-22-2013, 03:10
معظم المتداولين يستخدمون الديمو وكانه لعبة
لكن فى الحقيقى تتوتر الاعصاب ويزيد القلق

malkoumx
02-22-2013, 03:58
نعم صحيح أخي، هناك فرق كبير بين الديمو والحقيقي، ل؟أن الحساب التجريبي فيه عيب قاتل ألا وهو عدم وجود المحفزات النفسية،
ونقصد بها الضغوط التي يتعرض لها تاجر الفوركس في الحساب الحقيقي، وهذه نقطة مهمة يجب التنبه لها.

ايهاب عادل
02-22-2013, 04:14
شكرا لك اخى الفاضل على موضوعك لكن انا من رائى ان الحساب الديمو ليس فيه
قلق مثل الحساب الحقيقى ولكن استراتيجية ادارة راس المال والتحليل الفنى الدقيق
وعدم الطمع هم سبب الربح فى الحساب الحقيقى

dolly holly
02-22-2013, 04:22
اعتقد ان الفرق بين الديمو و الحقيقي هو المشاعر الموجوجه لدى الشخص نفيه حيث ان الديمو ليس حقيقيا فيحعل الشخص هاديء الاعصاب و مرتاح نفسيا اما الحقيقي يجعله متوترا و خائفا طول الوقت

tayani
02-22-2013, 04:24
تحية طيبة

mostafa ismail
02-22-2013, 11:19
لا يااخى الحبيب انا اخالفك فى هذا الراى
فسبب خسارتنا على الحساب الحقيقى وربحنا على الحساب الديمو
يرجع الى حجم راس المال بين الحساب الديمو زالحساب الحقيقى

MINAEDWARDW
02-22-2013, 11:22
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو الحاله النفسيه فقط فالحساب التجريبى اموال وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها

mostafa ismail
02-22-2013, 11:33
اخى الحبيب انا اخالفك فى الراى
لان الفرق الذى بين الحساب الوهمة
والحساب الحقيقى هو القدرة على سحب الارباح
وايضا حجم راس المال

madani93
02-22-2013, 12:21
على حسب ما أعتقد ان الحساب التجرببي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
فقط التجربي يفق عنصر الادارة النفسية

حسن
02-22-2013, 12:38
اخى الكريم الفرق يكون فى الخسارة على الحساب الحقيقى
تكون فعلية بعكس التجريبى بالاضافة الى التوتر اثناء المتاجرة

vampire-lord
02-22-2013, 12:43
بالطبع هناك فرق كبير جدا لان الحساب التجريبي اغلب المتداولين لايتاجرون بشكل جدي لانه غير حقيقي ولاتخسر شيئ فيه
فتكون الصفقات من غير تركيز او تخطيط ولا تعتمد على التحليل

amr002
02-22-2013, 12:44
بالطبعا لم اعلم ما هو الفرق بين التداول على الديمو والحقيقى ياريت حد يفهمنا يا جماعه

ريهام الجندى
02-22-2013, 12:47
الفرق بين حساب الديمو والحساب الحقيقى
الديمو دة حساب وهمى هتتدرب فية على المتاجرة وبتعمل علية صفقات وممكن انك تقدر تحقق فية ربح كبير لانك بتشتغل براحة بال مش خايف من الخسارة
لكن الحساب الحقيقى اثناء متاجرتك بتكون اكثر خوف خايف من الخسارة ولديك رغبة كبيرة فى الحصول على المال الكثير فى اقل وقت ممكنفهذا يؤدى الى خسارة كل شىء الطمع والتسرع

FaTi
02-22-2013, 12:50
اهلا الفرق بين الحساب التجريبي والحقيقي هو فقط في العواطف
في التجريبي تقدر تتصرف عادي لانو مش مالك

aziz271
02-22-2013, 12:54
الفرق الوحيد هو العامل النفسي مثل الخوف
و الارتباك و عدم القدرة على التحكم في النفس

eslam2013
02-22-2013, 13:29
بص انا هقولك حاجة الديمو هو نفس الحقيقى بحركة السوق بكل حاجة بتحليلاته الفنية والسياسية والاقتصادية تماما بس الاختلاف
فى انك مش هتزعل على الخسارة لكن انا اختلف فى النقطة دى لانك لو مزعلتش على الخسارة فى الديمو عمرك هتتصدم بالخسارة على
الحقيقى ...ز لازم تتعامل مع الديمو كأنو حقيقى علشان تقدر تبنى عملك واسترتيجتك عليه والا هيبقى الخسارة فى الفوركس هو ماتربحه
دى بقى على الشخصية واان عن نفسى بزرع هذه النقطة معى انى لما اجى اتدرب فى الديمو هعتبر الديمو هو الحقيقى بس كده
والله الموفق

ramyrabie
02-22-2013, 13:48
اخي لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري
اما الحقيقي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال ولا نتاثر بالعوامل النفسية

mansourito
02-22-2013, 15:11
لا اخي انا غير متفق معك بالمرة فالحساب الحقيقي والحساب التجريبي لهم نفس حركة السعر في المنصة
ونفس الاسعار التي تجدها هنا تجدها هناك

prince of dark
02-22-2013, 15:44
والله يا اخى الكريم انا شايف ان الفرق فى العواطف التى تتناب الواحد ساعه المتاجره وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى لك ولكل اعضاء المنتدى الكرام وننتظر المزيد

tecnequeforex
02-22-2013, 15:57
أشكر أخي الكريم على المداخلة وعلى المجهود في كثابة الاسطر أخي الكريم ولكن ما أدير أن أقوله هو أكيد نحن نتاجر على الديمو فلا تكون لنا أي علاقة للتأثير على السوق لأننا نكون نعمل بخارج السوق

Abdo_Abdo
02-22-2013, 17:13
كلامك غير صحيح فلو انك فتحت البرنامج مرتين وقمت بفتح حساب تجريبي في واحد
وحقيقي في الاخر ستجد انه ليس هناك فرق بين الاثنين وحاول تجربة هذه الطريقة

emy anwer
03-03-2013, 02:31
ماعتقدش ان فى فرق بين الحساب الديمو والحقيقى الفرق بس هو العامل النفسى لان الحقيقى بيبقى الضغط النفسى كبير جدا غير طبعا الديمو بيبقى
الضغط النفسى يعتبر مش موجود لانها تعتبر فترة تعليم فيمكن هو دة الفرق وعو ده اللى بيؤدى الى الخسارة

medhat
03-03-2013, 02:43
غير العامل النفسى هناك عامل اخر مهم وهو ان الديمو يكون متاخر عن الحقيقى بعض الوقت حتى لا يؤثر على تعاملات
السوق ولهذا تختلف الاشارات الصادره والداله على الحاله فى كليهما لذالك تحدث الخساره

abdellah01
03-03-2013, 03:08
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن
للاسف ليس لدى اى معلومات اخى الكريم

achrafraja
03-03-2013, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله
انا لسة جديد في مجال الفوركس لم ادخل في هاده التجربة بعد
وشكرا

بيكو
03-05-2013, 17:09
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو العاطفة فالحساب التجريبى اموال وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها
والفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو

safinova
03-07-2013, 11:12
الديمو مفيد جدا والتعلم عليه من اهم اساسيات الفوركس فقط اسلوب التعامل عليه
واسلوب التعامل مع الحقيقى هو الفارق لأن بعض المتعلمين على الديمو لا يتعاملون مع الحقيقى بنفس الطريقه

شيماء الشناوي
03-07-2013, 11:26
طبعا لا يؤثرون على السوق الحقيقي لانه الحساب
وهمي غير حقيقي مجرد ساحه للتدريب فقط

mohamed4444
03-07-2013, 11:32
ان الحساب التجريبى والحقيقى كلا منهم يؤدى بالفعل الى المتاجرة الصحيحة والحصول على المكسب ولكن الحقيقى يكون ماله ملك لك اما التجريبى ليس منه اى اموال تكون لك ان كلا منهم يؤدى المكسب

kgamal
03-07-2013, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله
اهلا باخوانى
والله انا مببقاش قلقان على الديمو لانى ببقى عارف انى مش هخسر حاجة لاكن الحقيقى ممكن اخسر
اتمنى التوفيق للجميع

khaled saad
03-07-2013, 11:43
الفرق بين التداول على الديمو والحقيقي هو المال الحقيقي ومال همي وايضا نفسيا والخوف التداول على الحساب الديمو تبيع وتشتري بدون خوف بينما حساب الحقيقي تظل على اعصاب ما دامت الصفقة مفتوحة

bouelame1
03-07-2013, 12:08
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقي

THE TRIND
03-07-2013, 12:21
نفسية المتاجر في الديمو ليست كما في الحقيقي

يكون فيه شوي ارتباك و لايعرف من اين يدخ و لا يعرف من اين يخرج

buxgaineregy
03-07-2013, 12:25
يا اخي الموضوع مرتبط ببعضة الحساب التجريبي هو هو لنفس السوق ولكن راس مال وهمي
فنفس السعر موجود ونفس الظروف الى ابعد الحدود واكن الذي يحقق الخسارة في الحقيقي هو التسرع دون خبره
وما يحقق الربح على الديمو فهو المضاربة باعصاب هادئة وبعض الحظ

CH.MEHDI
03-07-2013, 12:28

السلام عليكم
و الله يا أخي أنا أرى رأية أخرى
شخصيا على الديمو كنت دائما خسران لأني كنت داءما أجازف و أدخل قبل أن تتوفر شروط الإستراتيجيات
ولاكن على الحقيقي أصبحت أكثر حرص و تركيز
لا أقول أني حققت أرباح كبيرة و لاكن أرباحي أكبر بكثير من خسائري و هذا أعتبره نجاحا
بالتوفيق

yassoo011
03-07-2013, 12:56
الفرق اضح في حجم رأس المال وحجم التعامل وطبعا
اللوت والفرق واضح في التأثير النفسي لان الاموال غير حقيقية

sawdzz
03-07-2013, 13:09
السلام عليكم ورحمة الله
==========
لا يوجد اختلاف على الديمو الحقيق
==========
شكرا على الموضوع

marwafawzy941
03-07-2013, 13:20
هذا كلام حقيقى يا اخى فأن الحساب الديمو لا يتأثر كثيراً بضغط عمليات البيع والشراء
كما يتأثر الحساب الحقيقى ولذلك تجدنا نكسب فى الديمو ونخسر فى الحقيقى .

Fatima Zahra BEN YAHYA
03-07-2013, 13:39
السلام عليكم أخي الكريم مما تعلمت أن الفرق الوحيد بين الديمو و الحقيقي هو النفسشية التي يتداول بها التاجر يكون تحت توتر و تركيز بعيد لدلك يخسر

الناصرمراد
03-08-2013, 20:23
السلام عليكم اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
و التداول على التجربي مثل الحقيقي تماما
و لكن المشكل اننا نستسهل الديمو و لا نعتبر الاموال الوهمية كنها حقيقية فعند التداول تجدنا مستسهلين و نفسيتنا مرتاحة

heshma.hamad
03-08-2013, 21:14
السلام عليكم اخى الكريم انا لسه جديد فى الفوركس ومقدرش افيدك بحاجه اتمنالك التوفيق والنجاح من لله

safiforex
03-08-2013, 21:18
التعامل مع حساب الديمو ليس كما هو التعمال مع الحقيقي
فالفرق شاسع لان الديمو ما هو الا حساب وهمي و الحقيقي فهو حقيقي فعلا

do3a2
03-08-2013, 22:45
هقولك على معلومه يا باشا فى موضوع الفرق بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى :
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى
بينما العمل على الديمو الواحد بياخده اكنه لعبه والله ولو خسر نفتح غيره

mannon
03-09-2013, 06:54

اكيد طبعا يغالى لما تشتغل على حساب وانت عارف ان اى مكسب او خسارة هى غير حقيقية اكيد مش هتلاقى تاثير للمشاعر عليك فى هذه الحالة

maged mohamed
03-09-2013, 08:30
بسم الله الرحمن الرحيم
لماذا هذا الاعتقاد مع العلم ان التجربى زى الحقيقى بس الحقيقى تقع تحت التاثير العصبى والانفعال

tamanna
03-09-2013, 09:13
خلال تداولي على الحقيقي والديمو

وجدت الحقيقي غير مرتبط بالديمو يعني كل واحد مستقل على الأخرالديمو تصارع الاسد وهو مكبل بالحديد اما فى الحقيقى فانت تصارع الاسد وهو حر بل انت المكبل بالحديد

مكبل بالخوف والجشع والطمع والغرور

aziz271
03-09-2013, 09:29
الفرق الوحيد هو انه في الديمو هي ليست أموالك
أما في الواقع فهي أموال حقيقية

tamanna
03-09-2013, 09:29
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمعحدث فأنت فى الديمو تداول بنفس اسعار وتحليل الحقيقى
ولا الفرق انك فى الديمو صفقات لا تدخل السوق الحقيقى

alsawaf
03-09-2013, 10:01
السلام عليكم اخي العزيز
بالنسبة لحركة السوق و التداولات فهي واحدة في الحقيقي و الديمو و لكن الفرق هو العامل النفسي الذي قد يوثر عليك و علي التسرع في السفقة

luky007
03-09-2013, 10:12
في نضري لا يوجد فرق المتاجرة الا في ان الحساب الحقيقي يشتمل عاى مال وهمي و الاخر مال حقيقي
في نضري هدا هو الفرق بينهم و السلام

tona
03-09-2013, 10:16
هو بالنسبة لنفس الخطوات هية هية ولكن التدجربة على الحقيقى افضل لوجود فلوس حقيقية وعمل مستمر وان تكون تحت ضغط كبير من اجل الاستفادة الجيدة

moselm2011
03-09-2013, 10:50
من رايي الشحصى لا فرق تماما بين الحقيقى والديمو لمن يتعلم ويتدرب بالعكس الديمو افضل الفرق الوحيد هو العاطفه والمخاطره انت على الديمو تخاطر كما يحلو لك واذا خسرت الحساب الامر سهل ستقوم بفتح غيره اما على الحقيقى فالوضع يختلف من الخوف والقلق من الخساره

sabirdaba
03-11-2013, 02:29
في نضري لا يوجد فرق المتاجرة الا في ان الحساب الحقيقي يشتمل عاى مال وهمي و الاخر مال حقيقي
في نضري هدا هو الفرق بينهم و السلام

هذا الكلام صحيح لكن اخي العامل النفسي الذي يأثر على المتاجر اثناء عمله على الحساب الحقيقي هو اكبر عامل يصنع الفرق بين الحسابين موفق أخي

وردة الخليج
03-11-2013, 02:32
السلام عليكم

انا برايي ان الحساب الوهمي مثل الحقيقي تمام لكن الفرق بيكون في الحالة النفسية اذا حدث خسارة في الوهمي مش هتفرق لكن في الحقيقي اكيد طبعا بنزعل
بالتوفيق للجميع

tota2000
03-11-2013, 03:18
اعتقد ان التداول فى الديمو نفس التداول على الحقيقى لكن الفرق فى الحقيقى هو انه يتأتر بالعامل النفسي للمتاجر

أمير
03-11-2013, 03:19
الاختلاف يكون فى الشخص نفسه