PDA

View Full Version : فرق بين التداول على الديمو والحقيقي

Pages : [1] 2 3 4

hehelibeb
07-06-2012, 03:19
أنا من خلال تداولي على الحقيقي والديمو

وجدت الحقيقي غير مرتبط بالديمو يعني كل واحد مستقل على الأخر

أي أن المتداولين الباعة والمشترون في الديمو لا يؤثرون على السوق الحقيقية

ولهذا تجدنا على الحقيقي نخسر وعلى الديمو نربح

waleed adel
07-06-2012, 06:03
فعلا اخى انا من خلال تداولى على الديمو والحقيقى
وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى

derfcase
07-06-2012, 06:21
لا اعتقد ان هذا الكلام صحيح اخي الكريم
hehelibeb
لان حركة السوق واحدة في كل من التجريبي و الحقيقي

Mohamed90
07-06-2012, 12:43
السلام عليكم اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
و التداول على التجربي مثل الحقيقي تماما
يمكن تجربة كل الطرق على التجربي قبل الحقيقي
فقط التجربي يفقد العنصر الادارة النفسية

sky44
07-06-2012, 14:37
السلام عليكم . في رايي ليس هناك فرق بين العمل على الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي كل ما في الامر هو ان التداول في الحساب الحقيقي يتأتر بالعامل النفسي للمتاجر لا أقل و لا اكثر

kero
07-06-2012, 14:37
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

madoxegy
07-06-2012, 14:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو العاطفة فالحساب التجريبى اموال وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها

ma90do
07-06-2012, 15:39
ماهو اكيد مش مرتبط بالسوق ولكن نفس اسعار السوق ونفس التحليلات علشان كده اسمو ديمو الشركه مبتكسبش ولا بتخسر من الديمو شيء مجرد خدمه بتقدمها للمستخدمين لدي الشركه وانما الحساب الحقيقي يختلف في اداره راس المال والضغوط النفسية

Spiderhoof
07-06-2012, 16:11
لا يوجد اختلاف بين الديمو والحقيقى

الاختلاف يكون فى الشخص نفسه

حيث انك فى الديمو تصارع الاسد وهو مكبل بالحديد اما فى الحقيقى فانت تصارع الاسد وهو حر بل انت المكبل بالحديد

مكبل بالخوف والجشع والطمع والغرور وصفاتك الانسانيه عند التجرد منها ستكون اول خطواتك للربح من الفوركس او اى سوق مالى اخر

sabre
07-06-2012, 16:15
ليس هذا بالضبط ما يحدث فأنت فى الديمو تداول بنفس اسعار وتحليل الحقيقى
ولا الفرق انك فى الديمو صفقات لا تدخل السوق الحقيقى وبالطبع لا تؤثر عليه بالفعل

ana1990
07-06-2012, 16:38
hehelibeb

الكلام صحيح بمعنى الاتنين بياخدوا نفس اتجاهات السعر لكن فيهم فرق التاثير بمعنى لو الف حساب ديمو اشتروا زوج من الازواج هتبقى عادي مفيش حاجه حصلت غير انهم اشتروا لكن لو الف حساب حقيقي اشتروا زوج هتختلف لان كده الزوج عليه طلب فسعره هيعلى هو ده الفرق فقط تاثير العمليات في السوق غير كده الاتنين واحد

madoxegy
07-06-2012, 16:40
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو العاطفة فالحساب التجريبى اموال وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها

aminos
07-06-2012, 16:56
السلام عليكم
هناك فرق واحد بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي
و هو المشاعر لأن في الحساب التجريبي لا تبالي لأي عملية قمت بعا لأن النقود ليس لك
أما في الحساب الحقيقي فأنت تتوتر و كثير من الأشياء الأخرى

elzeel
07-06-2012, 17:24
الاختلاف اخى بيكون فى التعامل واداره راس المال الحقيقى من المزيف
والضغط النفسى للتجاره باموالك وخوفك من الدخول فى الصفقات
فالحساب الديمو انتا تدخل ممكن بدون دراسه ولا تقلق لانه مال مزيف
انما فى الحقيقى بتعمل الف حساب قبل ماتدخل صفقه

remo
07-06-2012, 17:47
السلام عليكم
هناك فرق واحد بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي
و هو المشاعر لأن في الحساب التجريبي لا تبالي لأي عملية قمت بعا لأن النقود ليس لك
أما في الحساب الحقيقي فأنت تتوتر و كثير من الأشياء الأخرى

فعلا الضغط النفسى بيختلف كتير قوى من حساب حقيقى وحساب ديمو عشان الضغط النفسى على الحقسقى بيشمل كل انواع العواطف والمشاعر من خوف وقلق وتوتر وكمان طمع وكل دول بياثروا على قرار المتاجر

تامر
07-06-2012, 19:00

السلام عليكم يا اخي الكريم هناك فرق كبير بين الحساب الحقيقي و الحساب الديمو لان هدا الاخير يمكنك من تجربة الاستراتيجيات الممكنة سواءً خسرت ام ربحت اما الحقيقي فتدخل مباشرةً إلى التداول

memostar3
07-06-2012, 19:07

لا اتفق معك يالغالى فهو هو نفس السوق لكن تداولك الشخصي لا يؤثر لانه غير ناتج عن اموال حقيقيه
اما باقى النتداولين فيؤثرون لانهم باموال حقيقيه

ehab
07-06-2012, 19:08

انا شايف ان الحساب التجريبى ميختلفش كتير عن الحقيقى لان هيا هيا نفس حركة السوق مفيهاش اختلاف
هوا الاختلاف بس هوا العامل النفسى بتتعامل وانت مرتاح والا بتتعامل وانت متوتر وقلقان تقريبا هيا دى النقطة الفارقة

madoxegy
07-06-2012, 19:09

slafe
07-06-2012, 19:33
فعلا يكون في الديمو عمل بدون بدل اقصى الجهود
اما على الحقيقي فتجد الناس تعمل كل ما بوسعها لدلك يكون التعامل جاد بالبيع والشراء ويكون مدروس وهدا ما يشكل فارق

compaq0
07-06-2012, 19:37

فعلا ده حقيقى المره الوحديه اللى حققت فيها ارباح كانت على الديمو و كانت ارباح كبيره و كنت اتاجر باريحيه كبيره دون الاستعجال من اغلاق الصفقه والانتظار حتى تحقق الهدف

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 20:05
اخي لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري
ان ف الحقيقي يجب ان تحترم ادارة رأي المال وتتأثر بالعوامل النفسية
اما الحقيقي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال ولا نتاثر بالعوامل النفسية

waleed adel
07-08-2012, 16:09
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو الحاله النفسيه فقط فالحساب التجريبى اموال
وهمية لو خسرتها مش هتزعل عليها

zahran
07-08-2012, 16:11
هقولك على معلومه يا باشا فى موضوع الفرق بين الحساب الديمو والحساب الحقيقى :
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى
بينما العمل على الديمو الواحد بياخده اكنه لعبه والله ولو خسر نفتح غيره

gemmy
07-08-2012, 16:29
اول حاجة طبعا حركة السوق واحدة فى الاتنين و اللى بيفرق بس هى نفسة المتاجر
لما بتكون مش فلوسك مبتحسش بالضغط العصبى اللى بتحسه و انت بتتاجر على الحقيقى لذا الاستفادة بتبقى اقل

jans
07-08-2012, 16:33
الحسابات في الديمو و الحقيقي هيا نفسها و لكن يختلف لدى الشخص الشعور بالربح أو الخسارة
لأنه في الديمو عند الخسارة لن تحزن على الاموال التي خسرتها و لن تفرح ايضاً لى الاموال التي ربحتها
و لكن في الحساب الحقيقي شعورك سوف يكون مختلف وسوف تكون جاد في التعامل مع الحساب ,.

waleed adel
07-10-2012, 20:15
الكلام على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فعلا فرق كبير جدا
ولابد من تجربه بقى البونص ونشوف الفرق بين التجريبى والبونص كمان

ahmed saleh
07-10-2012, 20:21
من الممكن ان يكون هذا الموضع صحيح ولكن انا لا اظن هذا
لان انت لما بتكون عايز تجرب استراتيجية فانت بتجربها على الديمو الاول وبعد كدة بتجربها على الحقيقى
معنى الكلام دا ان اى استراتيجية بتجربها على الديمو هتنجح وعلى الحقيقى هتخسر صح

mando
07-10-2012, 20:28
لا اعلم هل تقصد ان الفرق على الحقيقى والديمو الاسعار مختلفة يعنى على العموم هو العمل على الديمو بتقدر تكسب ولما تخش على الحقيقى ممكن تتعرض لخسارة بس الاهم هو الالتزام لو التزامت على الديمو هاتقدر تتلزم على الحقيقى

mido95
07-10-2012, 20:36

ما اعرفه ان اسعار العملات و الزيادة و النقصان فى الديمو زى الحقيقى بالظبط
و فى الديمو استطيع ان اكتسب خبرة معرفة القاع و القمة و متى اشترى و متى ابيع
ف انا اظن انه لا يوجد فرق بين الديمو و الحقيقى الا فى ان احدهم دون ربح و خسارة و الاخر العكس

i5land_man
07-10-2012, 20:36
لا اعلم هل تقصد ان الفرق على الحقيقى والديمو الاسعار مختلفة يعنى على العموم هو العمل على الديمو بتقدر تكسب ولما تخش على الحقيقى ممكن تتعرض لخسارة بس الاهم هو الالتزام لو التزامت على الديمو هاتقدر تتلزم على الحقيقى

كلام سليم لان الديمو فيه كل ظروف السوق الحقيقية ولكن بفلوس وهمية
عشان المتاجر المبتدئ بيكون خبرته قليلة وممكن لو اشتغل بفلوس حقيقية يخسر كتير

كريم
07-10-2012, 21:01
لا يا ريس الديمو كأنك فعلا عادي و مش هتقصر على السعر

حتى في الحساب الحقيقي الا اذا كان راس مالك ضخم جدا جدا

و الفرق ذكر كتير و هو العامل النفسي و الله يوفق الجميع

king
07-10-2012, 21:06
الفروق ليسة كثيره بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو الفرق الاكبر والذى يبنى عليه باقى الفروق القليله ان اموال الحساب الحقيقى حقيقيه والحساب الديمو اموال غير حقيقيه وهذا هوا المحديد الاساسى للفرق بين الحسابين

hesham1046
07-10-2012, 21:09
ازاى الاثنين له نفس التداول ونفس الاسعار انت بس تلقيك ما اخدتش بالك
الاثنين زى بعض بس الفرق هو ان دة بيديلك فلوس10.000 دولار تشتغل وتتعلم بيهم اما الحقيقيى انت بتودع فية فلوس دة الفرق وتقدر كمان تسحب الارباح بتاعتك بس الديمو ولا بتسحب ولا بتعرف تعمل غير اى حاجة

ma90do
07-10-2012, 21:27
الديمو مميز جدا يعطي اشارات للمبتدء انه يتداول مع المتاجرين الكبار ويدخل برائس مال كبير ويقوم باداره رائس المال المتوفر وكذالك تطوير الاستراتيجيات وتجريبها قبل ان يتم تجريبها علي الحساب الحقيقي وهذا مميز جدا

Shady Moustafa
07-10-2012, 21:34

أخى أسمحلى أقولك كلامك خطأ تماما الفرق الوحيد بين الديمو والحقيقى هو أن الديمو اموال غير حقيقيه وهميه والحقيقى هو اموالك انت اللى بتودعها فى الشركة والسوق فى الاتنين زى بعض بالظبط وبالملى والثانيه وعشان تتأكد حمل الميتا تريدر بتاعت انستا فوركس مرتين باسم مختلف وافتح الاتنين وافتح حسابك الديمو فى واحده منهم وحسابك الحقيقى فى الواحده الاخرى وحتلاقى الأسعار زى بعض بالظبط وبالميلى اما عن اسباب انك بتخسر فى الحقيقى وبتكسب فى الديمو فهو يرجعه للاسباب الاتيه :
- حظ
- خوف من المتاجره بفلوسك الحقيقيه وعدم متاجرتك وفق استراتيجيه واضحه وثابته فبتتوقع اى توقع وبمجرد عكس السوق عليك نقتطين تلاته بعد فتح الثفقه بتخاف وتقفل الثفقه على خساره وبعدين يرجع يجيب هدفك
- الشجاعه فى الديمو الوثقه بالنفس والاهتزاز والقلق والاحباط فى الحقيقى
كلها عوامل نفسيه مش اكتر وعشان تتاكد من كلامى اعمل زى ما قولتلك اقصد التجربه اللى قولتلك عليها

kingman
07-11-2012, 00:49
لا يا ريس الديمو كأنك فعلا عادي و مش هتقصر على السعر

حتى في الحساب الحقيقي الا اذا كان راس مالك ضخم جدا جدا

و الفرق ذكر كتير و هو العامل النفسي و الله يوفق الجميع

ومن المفضل دائما ان يكون الحساب الترحيبى بنفس الحساب الحقيقى الذى ينوى المتاجر ان يفتحه ويكون بنفس المبلغ حتى تتشابه طرق المتاجرة والأدارة ولايحدث اختلاف كبير

roka
07-11-2012, 00:58

انا اعتقد فعلا ان العامل النفسى والضغط والتوتر والخوف من عدم الربح والخسارة هى التى تؤثر عندما نتاجر على الحساب الخقيقى فهذا هو الفرق

madoxegy
07-11-2012, 01:02

mohamed yossef
07-11-2012, 01:05
اعتقد ان الحسابين مرتبطين ببعض ولكن فى معظم الشركات بتعمل شوية فبركة ولعب فى الديمو
كان تقوم مثلا بتقليل الاسبريد وعدم تضمن العمليات فى الديمو على الريكوت وهو اصلا موجود فى الصفقات اللى بتعملها فى الحقيقى مع الشركة
تقريبا هو ده بس الفرق

ymn30
07-11-2012, 01:07
ومن المفضل دائما ان يكون الحساب الترحيبى بنفس الحساب الحقيقى الذى ينوى المتاجر ان يفتحه ويكون بنفس المبلغ حتى تتشابه طرق المتاجرة والأدارة ولايحدث اختلاف كبير

اخى الحساب التجريبى حيث ان لو حساب الديمو نفس حساب الحقيقى اكيد عندما اكون فى الحساب الحقيقى اظن مش هيكو ن هناك فارق كبير غير بعض الضغط النفسى

KOGI
07-11-2012, 01:48
الشتغل هنا هوالشغل هنا والتحليل على الحقيقى هو نفس التحليل على الديمو بس الفرق الاعظم هم العامل النفسى استحاله يكون هو هو ابدا وده سبب الخسارة لمعظم التجار
تقبل مرورى اخى الكريم

ma90do
07-11-2012, 02:08

ليس العاطفه فقط وانما الابداع الديمو يعطيك حريك تجربه اي استراتيجيه او تطويرها قبل استخدامها علي الحساب الحقيقي ويعلم الانسان كيفيه اداره رائس المال بصراحه الحساب الديمو اداه جيده جده في التعليم

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:29
الديمو و الحقيقي حساب واحد يعني نفس السووق
لكن اللي يتغير هو العامل النفسي لان الاموال حقيقيه

ehab
07-11-2012, 04:33
فعلا اتفق معك فى ان العامل النفسى لية دو كبير
عشان الحقيقى االواحد بيبئا مضغوط والديمو عادى الحياة فرى

salah.bmw
07-11-2012, 04:38
بصراحة الديمو لا يختلف عن البرنامج الحقيقي من ناحية الية العمل
اما عن تحركات السوق يختلف اختلاف تااااااااااام
ولا يجب مقارنته بلحقيقي ابدا لأنه مختلف تماما
يعني انا اربح دوما بلديمو ارقام خيالية
اما بلحقيقي اخسر ارقام خيالية
مع العلم انني ادخل صفقاتي عن تحليل وتوصيات ومؤشرات قوية

walbad
07-11-2012, 04:46
يا إخواني العامل النفسي هو الوحيد الذي يجعلكم تضنون أنه لا ارتباط بالحساب الحقيقي والديمو

لأن المخاطرة في الديمو مهما تكون كبيرة لن تكون لها تأثيرات نفسية ولا تخوفات بعكس الحقيقي مما يجعلك تقفل الصفقات تخوفا

nrgslawi
07-11-2012, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخواني يوجد فرق كبير بين حساب الديمو وبين الحساب الحقيقي
والفرق هو العامل النفسي الذي يؤثر اما سلبا واما ايجابا على المتاجر

السيد الجبالي
07-11-2012, 05:01
ليس هناك فرق يا اخي ما بين الديمو والحقيقي في اليه العمل .. ولا في اسعار السوق
ولا حتي في طريقه التجاره ولكن يكون الفرق الوحيد في العامل النفسي ..
فالديمو يكون الشغط نفسي اقل لذا يكون التركيز اكبر اما في الحقيقي
يتسبب الضغط النفصي في قلهع التركيز .. وبتالي يؤثر في التداول

midoali
07-11-2012, 05:24
انا حسيت نفس الاحساس ده لان كان في اصدقاء لي يحققون ارباح طائله علي الديمو اما في
الحقيقي لا يستطيعون تحقيق ما يقمون بتحقيقه علي الديمو

Mostafa Mando
07-11-2012, 07:10
اعتقد يا اخي ان السبب في الخسارة على الحقيقي والمكسب عالديمو

هو المشاعر السلبية التي تؤثر علينا ليس اكثر لو استطعنا ان نتغلب عليها إذاً نحن استطعنا التغلب على اكبر وحش كان سبب في خسارتك دائماً

dodovedo
07-11-2012, 08:30
اخى الكريم
طبعا اللى بيتاجر على الديمو مباثرش
على السوق فى حاجه لانه مش مال حقيقى ده وهمى
تقبل مرورى

tictok
07-11-2012, 08:49
المتاجرة على الديمو تختلف كلياً عن المتاجرة على الحساب الحقيقي ليس فقط في أختلاف المتاجرين لكن أيضاً في الأحساس المتاجرة على الديمو يكون المبلغ كبير وتعرف أنك لن تخسر شىء فلا يكون الأهتمام كافي فلا أحد يتعلم الا أذا مارس الواقع والتجربة الحقيقية حتى لو خسر لكن الأفضل للمبتدىء أن يجرب الديمو ثم يجرب حساب حقيقي ولكن بمبلغ بسيط إلى أن يتعلم

madoxegy
07-11-2012, 15:13

sunlight
07-11-2012, 15:20
الصراحه انا لم اتعلم الفوركس الا على الحقيقى لانى تاجرت على الديمو ولم احقق شىء طول اليوم بعمل بروفيت وبال200دولار مع اكونت 50000دولار
طيب لما بدات على الحقيقى حاجه تانيه خالص المشاعر والخوف والقلق والضغط وممكن تخاف وتقفل التجاره انا عملت كدا كذا مره لانى خايف على حسابى من الخساره ولكنى الان نصف متاجر بقالى شهرين وشويه ومبسوط من التقدم اللى انا فيه والحمد لله

sara123
07-11-2012, 15:22
للأسف انا لا أتفق معك ,, لأنني من خلال تعاملي مع الحساب التجريبي والحقيقي وجدت ان حركة السوق واسعاره متطابقة تماما في كل حساب من الحسابين وهنا تتضح أهمية الحساب التجريبي لأنه يمثل حساب فوركس كامل ومشحون للتدرب عليه وتحقيق مستوى جيد في التجارة ..لذلك أنا أرى أن الاختلاف الوحيد بين الحساب التجريبي والحقيقي هو أن الاموال في الحساب التجريبي هي مجرد اموال وهمية تدربك فقط على المتاجرة الحقيقية ..أما في الحساب الحقيقي هي اموال حقيقية.

hesham itch
07-11-2012, 16:22
هناك فرق كبير بين التعامل على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى حيث ان كلا منهما له مميزاته
وعيوبه ولكن الفرق الاساسى فى الضغط النفسى والذى يكون قوى وشديد فى الحساب الحقيقى

resala11111
07-11-2012, 22:14
انا اعتقد انه لا يوجد فرق
بين الحساب الديمو والحقيقى
لان حركة السوق واحده
والله واعلم

pimo
07-11-2012, 22:55

اريد ان اضيف ايضا ان في الفرق بين التداول علي لحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو راس المال ونحن نعلم ان اقل مبلغ تفتح به حساب تجريبي هو 3000 دولار وهذا يساعد كثيرا في كسب المال من الفوركس

Shady Moustafa
07-11-2012, 23:14
اريد ان اضيف ايضا ان في الفرق بين التداول علي لحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو راس المال ونحن نعلم ان اقل مبلغ تفتح به حساب تجريبي هو 3000 دولار وهذا يساعد كثيرا في كسب المال من الفوركس
أهلا أخى أنا حبيت أصلح نقطه بس أنه فى الحساب الديمو مش أقل حاجه 3000 دولار لا ممكن تفتح حساب ديمو بأقل من كده عن طريق انك وانت بتفتح حساب جديد فى الميتا تريدر بدل ما تدوس على السهم وتختار مبلغ للديمو اضغط على الابيض ويمكنك كتابة حجم الحساب الديمو اللى نفسك تفتحوا مثلا ممكن تفتح حساب ديمو بالرقم اللى تكتبه مثلا 10 دولار او 100 دولار براحتك

mage
07-12-2012, 02:24
انا اعتقد انه لا يوجد فرق
بين الحساب الديمو والحقيقى
لان حركة السوق واحده
والله واعلم

اعتقد انه يوجد فرق وازاى يعنى مفيش اى فرق يا اخى ومع العلم ان الحساب الحقيقي تاثير العاطفة فيه بيكون كبير جدا ولا يمكن ان يتم العمل بالنفسية الواحدة فى الحساب الديمو كما هى فى الحساب الحقيقي

hzal2om
07-12-2012, 16:27
الربح والخسارة تكون فى الديمو الخسارة قليلة لان رأس المال كبير و عدم وجود خوف من ضياع رأس المال وايضا وجود المخاطرة وعدم الطمع و كل هذة اللاشساء موجودة بلعكس فى الحساب الحقيقى

mohamed
07-12-2012, 16:29
الفرق الوحيد بين الديمو والحساب الحقيقى هوا العامل النفسى يكون فى الديمو قمه المزاج عند الكسب والخساره عادى جدا لكن فى الريال العامل النفسى يكون مدمر من خوف وطمع واستعجال

devloppman
07-12-2012, 17:31
شيء طبيعي ومعروف
لا علاقة للحسابات التجريبية بالحسابات الحقيقية
لأن السوق لا تأتر فيه صفقات الديمو وبالتالي عدم الخسارة مما تشجع المبتدئين على الإتجاه نحو الحساب الحقيقي دون تفكير

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 17:33
اخي العزيز العوامل النفسية مثل التوتر والقلق والاستعجال هي اللي بتاثر عليك في الحساب الحقيقي
اما في الحساب الديمو فلا يوجد اي قلق
وبالتوفيق ليك ولباقي الاعضاء

realyone
07-12-2012, 17:34
لايوجد فرق بين منصة حساب تجريبي ومنصة حساب الحقيقي كلها اسعار واحده,انما يوجد فرق في العامل النفسي فقط,فالتداول بحساب الديمو يعطي اريحيه اكثر لأنه ليس مالا حقيقيا لكن التداول على حساب الحقيقي يسبب التوتر والقلق مما يوؤدي الى اتخاذ قرارات خاطئة تؤدي الى الخساره او تؤدي الى الربح القليل

Rami
07-12-2012, 17:36
ليس هذا الفرق الجوهرى ياعزيزى
فالعامل النفسى هو الحاسم فى مثل هذه الامور

تحياتى لشخصكم الكريم

aboualy
07-12-2012, 17:37
لايوجد فرق بين منصة حساب تجريبي ومنصة حساب الحقيقي كلها اسعار واحده,انما يوجد فرق في العامل النفسي فقط,فالتداول بحساب الديمو يعطي اريحيه اكثر لأنه ليس مالا حقيقيا لكن التداول على حساب الحقيقي يسبب التوتر والقلق مما يوؤدي الى اتخاذ قرارات خاطئة تؤدي الى الخساره او تؤدي الى الربح القليل

فعلا اخى العزيز لا يوجد فرق بين الاسعار على الحقيقى او على التجريبى ويمكن استخدام نفس طريقة التداول على التجريبى او الحقيقى ولكن المهم هو ان تكون الحالة النفسية فى التداول على الحقيقى قريبة من الحالة النفسية اثناء التداول على التجريبى

amrmorasamir
07-12-2012, 17:47

ظاهريا مفيش فرق بينهم خالص فى كل حاجه بس جوهريا هتلاقى فرق كبير جدا فى النفسيه وفى الطمع بحجم لوت كبير وفى ترك الصفقات وكده
انت لو فاتح صفقتين من نفس النقطه والهدف 50 نقطه هتقفل اللى على الحقيقى على ربح 10 نقط من الخوف والديمو هتسيبها وهتجيب الهدف برده :d

sa sa
07-12-2012, 18:13
صحيح لانك تتاجربمال افتراضي ويكون الربح ايضا افتراضي في الديمو لذلك لا يوجد اي تاثر من ناحيه الجانب النفسي علي العكس تمام في الحساب الحقيقي

delpi
07-12-2012, 18:18
لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري

Rami
07-12-2012, 18:21
لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري

الفرق هو ان تاخد اليمو على محمل الجد
وتحاول قدر الامكان التخيل انه حقيقى وليس وهمى

تحياتى لشخصكم الكريم

dina mahmoud
07-12-2012, 18:24
الديمو هو الحقيقى

و لكن الفرق هو ان عند المتاجره فى الحقيقى مش هتاجر بنسبه خطوره كبير و بذالك سيكون الربح اقل

انما الديمو فا انت بتخش بللوت كبير و مبتبقاش مهتم انك ممكن تخسر

انما الحقيقى هتكون عندك حد للخساره

deadlyfox
07-12-2012, 18:28
الطبيعى انه مايأثرش على السوق بس بيبقى هو هو نفس حركه السوق الحقيقى
ولكن الفرق بين الحساب الحقيقى والديمو هو العامل النفسى فى الحقيقى يكون المتاجر تحت ضغط عصبى اما فى الديمو فلا يوجد ضغط عصبى

pimo
07-12-2012, 18:31

لا اخي ارجو منك ان تصحح معلوماتك حركة السعر في الحقيقي هي نفسها حركة السعر في الديمو ففي الحساب الحقيقي عندما تقوم بوضع الصفقة تمررها شركة الفوركس التي تتعامل معها الي البورصة العالمية اما في الحساب الديمو لا تمر هذه الصفقة هذا هو الفرق

fx-man
07-12-2012, 19:04
طبعا حركة السوق فى الديمو والحقيقى واحدة لكن الخسارة فى الحقيقى والمكسب فى ديمو لها اسباب كتيرة منها النفسى زى حالة الخوف او الطمع اللى بتكون فى التداول الحقيقى
او اسباب فنية زى مثلا قلة الخبرة والمرونة عند المضارب .

talal
07-12-2012, 20:37
هي مجرد ثقة المتداول بنفسه
لان الديمو والحقيقي لايوجد اختلاف كبير بينهم
وبالتالي ما تفعله على الديمو سوف تفعله على الحقيقي
ماذا سوف تكون المشكلة هي صفقات بيع وشراء
والاختلاف ان الديمو يكون سريع والحقيقي بطي شوي

peter
07-12-2012, 20:50
اعتقد ان هناك فرق كبييييييير
لان الحرص يكون اكتر لانك تشارك ب فلوسك
عنصر المخاطره يقل في الحساب الحقيقي و يزيد في الديمو
اي انك تخاطر لانك ان خسرت لا تخسر شئ

elking
07-12-2012, 20:53
فرق كبير جدا بين الحساب الحقيقى والديمو وارى ان الفرق يتمثل فى الحالة النفسية او التوتر النفسى والعصبى خوفا على خسارة اموالنا

Noah
07-12-2012, 21:47
فرق بين التداول على الحساب الديمو يختلف فى بعض الاشياء البسيطةعن التداول فى الحساب الحقيقي وهو ان الحساب الديمو انت فى الاصل تتداول وانت لا تمتلك اى خبرة ولكن على الحقيقي يكون لديك بعض المعرفة

kingman
07-13-2012, 00:41
وممكن اقتراح ان الواحد بعد ان يتعلم على الديمو ولكى يستمر على الديمو للمزيد من التعلم والخبرة ولايهجره ان يقوم بفتح حساب صغير الى جانب الديمو يدخل فيه اقوى الصفقات على الحقيقى ويستمر كما هو على الديمو يتعلم ويجرب

naitsi
07-13-2012, 01:00
السلام عليكم
اول حاجة طبعا حركة السوق واحدة فى الاتنين و اللى بيفرق بس هى نفسة المتاجر لما بتكون مش فلوسك مبتحسش بالضغط العصبى اللى بتحسه و انت بتتاجر على الحقيقى لذا الاستفادة بتبقى اقل

mahmoud1
07-13-2012, 02:45
وممكن اقتراح ان الواحد بعد ان يتعلم على الديمو ولكى يستمر على الديمو للمزيد من التعلم والخبرة ولايهجره ان يقوم بفتح حساب صغير الى جانب الديمو يدخل فيه اقوى الصفقات على الحقيقى ويستمر كما هو على الديمو يتعلم ويجرب

انا الى الان فاتح حساب ديمو عشان اجرب عليه اى طريقة وبالفعل افتراح كويس انه الواحد يجرب على حساب صغير ويخش بلوت صغير ويجرب الاستراتجيات ولما يكون فى لوت صغير اى نعم مش هاتحس بربح كبير لكن هاتتعلم الالتزام والصبر وعلى الصفقات

Forex Eyes
07-13-2012, 03:48
طبعا الديمو لا يؤثر في السوق لانها اموال وهمية لكن حركة السوق تبقى هي نفسها في الديمو و الحقيقي
ما يتغير هو العامل النفسيو الضغط و الخوف من الفشل

bodda.2011
07-13-2012, 04:09
لا يوجد اختلاف على التجريبى والحقيقى انما الاختلاف العامل النفسى
ففى التجريبى عادى الموضوع بسيط بيكون عباره عن لعبه
انما فى الحقيقى العامل النفسى يقف لك بالمرصاد

swingawy
07-13-2012, 04:09
هناك اختلاف بين التداول على الديمو والحقيقى

لان الديمو هو متاجرتك على اموال ليست اكموالك وبالتالى انت لا تبالى ان خسرتها

ام اموالك الحقيقيه تكون متوتر وشديد التعصب لانك لو خسرتها ستكون فاجعه

mage
07-13-2012, 04:22
طبعا الديمو لا يؤثر في السوق لانها اموال وهمية لكن حركة السوق تبقى هي نفسها في الديمو و الحقيقي
ما يتغير هو العامل النفسيو الضغط و الخوف من الفشل

الفرق بين التداول على الحساب الديمو والحساب الحقيقي ليس فقط فى ان الاموال التى تعمل عليها اموال وهمية ولكن الحساب الديمو انت تتعلم منه اهم اشياء الفوركس والتى لا تتعلمها من الحقيقي

xtomorrow
07-13-2012, 04:26
اهم شيء يميز الحساب الحقيقي عن التجريبي ارتياح في الجانب النفسي
مما يفسر النجاح على الديمو والفشل بكثرة على الحقيقي

HUSSENEY
07-13-2012, 22:59
الفرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو
هو العامل النفسى الخوف والطمع
وهو ما لم يكن موجود فى الحساب الديمو

theboy2226
07-14-2012, 00:20
هو بالفعل ده اختلاف بين الحسابين ان تعاملات التجار في الديمو مش بتاثر علي السوق لان الفلوس وهمية لكن الاسعار هي هي
و طبعا الفروق اللي كلنا عارفنها و العامل النفسي و التوتر في الحقيقي و الحاجات دي

waleed adel
07-15-2012, 17:05
فى الديمو الخسارة قليلة لان رأس المال كبير و عدم وجود خوف من ضياع رأس المال
وايضا وجود المخاطرة وعدم الطمع

DZforex
07-15-2012, 17:25
صح يوجد فرق كبيير بين الديمو و الحقيقي

و ذلك الفرق يتمثل في ان الديمو الاموال اللي فيه و همسة حتى

لو ربحت لا تشعر بلذة الربح عكس الحقيقي

نسبة الخوف و المخاطرة ليس كما في الحقيقي

safiforex
07-15-2012, 17:32
فى الديمو الخسارة قليلة لان رأس المال كبير و عدم وجود خوف من ضياع رأس المال
وايضا وجود المخاطرة وعدم الطمع
المشكل لا يكم في الخساءر و حجمها في الديمو ، فالحساب التجريبي ما هو الا تجريبي و لا يهم فيه الربح و لا الخسارة
و هذا طبيعي لانه فقط نقود وهمية الغرض منها التداول به لكي يتعرف الواحد اساليب الفوركس

omanfx
07-15-2012, 17:40
لا يوجد فرق بين الاثنين من حيث حركه السوق
الفرق هو في نفسيه المتااجر
يعني فرق لما تتاجر بفلوس وهمي وفرق تتاجر بفلوسك
بفلوسك تكون تحت ضغط وخوف الخساره لذلك هذا يوثر على اتخاذ القرار المناسب للمتاجره

A7mad_Aziz
07-15-2012, 17:49
اخواني هناك فرق كبير بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي فالديمو فائدته الوحيده هي التدريب والتعلم فقط لذلك العامل النفي ليس له تاثير عليه

---------- Post added at 02:49 PM ---------- Previous post was at 02:43 PM ----------

اخواني هناك فرق كبير بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي فالديمو فائدته الوحيده هي التدريب والتعلم فقط لذلك العامل النفي ليس له تاثير عليه

السيد الجبالي
07-15-2012, 17:55
لا يوجد فرق بين الاثنين من حيث حركه السوق
الفرق هو في نفسيه المتااجر
يعني فرق لما تتاجر بفلوس وهمي وفرق تتاجر بفلوسك
بفلوسك تكون تحت ضغط وخوف الخساره لذلك هذا يوثر على اتخاذ القرار المناسب للمتاجره

ده صحيح جدا .. فلا يوجد اختلاف بين الديمو والحقيقي ... الا في نفسيه امضارب نفسه
كما يستطيع المضارب تقريب النفسيه في الديمو من خلال فتح حساب بنفس قيمه الحساب الحقيقي ... واعتماد استراتجيه والالتزام بها

mohamed eldamnhorey
07-15-2012, 17:57
صح يوجد فرق كبيير بين الديمو و الحقيقي

و ذلك الفرق يتمثل في ان الديمو الاموال اللي فيه و همسة حتى

لو ربحت لا تشعر بلذة الربح عكس الحقيقي

نسبة الخوف و المخاطرة ليس كما في الحقيقي

بالتأكيد ياغالى

ان لا شعور بالخوف نهائى او المسئولية على الديموووو لانها اموال غير حقيقية ولا تؤثر اطلاقاً على العامل النفسى لديك

انما الاموال الحقيقية تجعلك تضرب نفسك بعرض الحائط اذا خسرتها والعامل النفسى يتأثر جداً من الخساره

aminos
07-15-2012, 18:04
السلام عليكم
أرى أنه هناك فرق واحد فقط و هو الضغط النفسي
و الله أعلم تقبلو مروري

Bs Joker
07-15-2012, 18:53
لا اتفق كعك اخي فان كنت تحاول المحافطو على اموالك في الديكو و تعمل على اساس انها فلوسك الحقيقية ستصل الى ربح و الخسائر تنجر عموما عن عدم التقيد بما ممرت به في الدبمو من قواعد و الطمع في الحقيقي هو اكبر العوامل الخطيرة على كل متاجر

ahamed ali
07-15-2012, 18:57

الهددف من الحسبات الديمو هوة التعلم حتى تستطيع المتاجرة على الحقيقى

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:47
الكلام ده مش مزبوط

بس فيه حقيقيتن

الاولى ان الديمو حساب وهمى العامل النفسى فيه منعدمة لان الفلوس مش حقييقة

بس الحساب الحقيقى غير طبعا

بالاضافة ان حساسية الحساب الديمو مش زى الحساب العادى بس بنسة مش كبيرة اوى لاتؤثر على امتاجرة الا فى حدود ضيقة

egypt2012
07-15-2012, 19:49
لا اختلف معاك
الديمو ليس مالك و فى هذا الوضع انت تاجر بهداء اعصاب عالى و تركيز صافى اما فى الحقيقى انت تاجر فعلا بمالك و خايف عليه من الخسارة و فتلقى اعصابك متوترة و كمات تركيزك مشتت

pimo
07-15-2012, 19:50
السلام عليكم
أرى أنه هناك فرق واحد فقط و هو الضغط النفسي
و الله أعلم تقبلو مروري

نعم هناك الضغط النفسي علي الحقيقي وهو قوي جدا علي التاجر اما حساب الديمو تتداول فيه بكل حرية ومن جانب اخر قوة الحساب في الديمو اقل مبلغ 3000 دولار اما الحقيقي لا يتجاوز 1000 دولار هنا نلاحظ الفرق الكبير بين الحسابين

amrmorasamir
07-15-2012, 19:53
الكلام ده مش مزبوط

بس فيه حقيقيتن

الاولى ان الديمو حساب وهمى العامل النفسى فيه منعدمة لان الفلوس مش حقييقة

بس الحساب الحقيقى غير طبعا

بالاضافة ان حساسية الحساب الديمو مش زى الحساب العادى بس بنسة مش كبيرة اوى لاتؤثر على امتاجرة الا فى حدود ضيقة
هو ده الكلام ياباشا ان الحساب الديمو عشان فلوسه وهميه النفسيه منعدمه ومفيش قلق وبنسيب الصفقات للاهداف عشان كده بنكسب منه

waleed adel
07-16-2012, 05:19
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى

top2milan
07-16-2012, 06:46
اكيد مش بتأثر على السوق الحقيقي لكن بالنسبالي ان النفسية على الديمو غير نفسيتك وانت بتتاجر حقيقي
بس المفيد فيه التحليل واتقان الاستراتيجيه

osama00971
07-16-2012, 07:41
اكيد الديمو ده لعبة بنغلط ونتعلم
اما الحقيقي الغلطة فيه بحساب
والمكسب فيه اكيد ليه طعم

HUSSENEY
07-16-2012, 20:45
لا اختلف معاك
الديمو ليس مالك و فى هذا الوضع انت تاجر بهداء اعصاب عالى و تركيز صافى اما فى الحقيقى انت تاجر فعلا بمالك و خايف عليه من الخسارة و فتلقى اعصابك متوترة و كمات تركيزك مشتت
فعلا الاختلاف بين الديمو والحقيقى
هو اختلاف العامل النفسى والخوف فى الاثنين

mido
07-16-2012, 22:08
اخي الكريم
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

bullot
07-16-2012, 22:11
الفرق واضح بين الديمو والحقيقي فالهدف من الديمو تعليمي بنسبة كبرة لهدا نجد نسبة الربح كبيرة على عكس الحقيقي

dina mahmoud
07-16-2012, 22:14
يوجد فرق خاصة في النفسية التي تختلف عن الحساب الحقيقي
تختلف تماما
لانك في الحساب التجريبي تخاطر مخاطرة كبيرة ولا تعير لذلك اهتماما عكس الحقيقي الذي اذا تعاملت معه بتهور ستعيش اوقاتا عصيبة
لذا انصحك بالتدرب فترة كافية على الديموو واعتبره كانه حقيقي واجعل لك هدفا يوميا من النقاط

asmoshaa
07-16-2012, 22:15
اعتقد ان العامل النفسى بيكون مختلف تمام بسبب الوضع نفسه يعنى على الديمو الواحد بيكون عارف انه مش هيخسر حاجة فبيكون مركز قوى انه يتعلم ازاى يكسب وماعندوش حاجة تخوفه لكن فى الحقيقى بيعمل الف حساب للخسارة وده ممكن بيخليه يتغاضى عن حاجات ممكن تسبب خسارته

msh4egy
07-16-2012, 22:31
اخي لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة
ولكن الفرق في نظري

forex4ever
07-17-2012, 06:52
اريد ان اثبت ان ما نحققه على الديمو نستطيع تحقيقه في حساب حقيقي وان الارباح لن تختلف كثيرا ان تعاملت بنفس الاسلوب

ارجو منكم اخوتي متابعة هذا التحدي

http://forex-masr.com/showthread.php?2229-!!!!-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D 9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D8%AD%D8% AF%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A8%D9%8A%D8%B1-!!!!&p=109379#post109379

زيزو
07-17-2012, 15:10
لا يا اخي لا يمكن الاستغناء عن الديمو
طبق نفس اللي هتستخدمه علي حساب حقيقي طبقه علي الديمو
حتي نفس المبلغ علشان تقدر تحكم كويس

waleed adel
07-19-2012, 00:06
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير
للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة

Rami
07-19-2012, 00:08
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير
للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة

الديمو انا اعتبره خداع للذين لا يحاولون تقمص
الحساب الحقيقى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Aker001
07-19-2012, 00:08
التداول على التجربي مثل الحقيقي تماما

HUSSENEY
07-19-2012, 06:32
الطبيعى انه مايأثرش على السوق بس بيبقى هو هو نفس حركه السوق الحقيقى
ولكن الفرق بين الحساب الحقيقى والديمو هو العامل النفسى فى الحقيقى يكون المتاجر تحت ضغط عصبى اما فى الديمو فلا يوجد ضغط عصبى

khaled zizo
07-20-2012, 19:11
الفرق من وجهه نظرى هو فرق السماء من الارض من ناحيه الحاله النفسيه والضغط العصبى الذى يكون مصاحبا للمتاجر فى العمل على الحساب الحقيقى و فى الديمو استطيع ان اكتسب خبرة معرفة القاع و القمة و متى اشترى و متى ابيع ف انا اظن انه لا يوجد فرق بين الديمو و الحقيقى الا فى ان احدهم دون ربح و خسارة و الاخر العكس اعلم هل تقصد ان الفرق على الحقيقى والديمو الاسعار مختلفة يعنى على العموم هو العمل على الديمو بتقدر تكسب ولما تخش على الحقيقى ممكن تتعرض لخسارة بس الاهم هو الالتزام لو التزامت على الديمو هاتقدر تتلزم على الحقيقى

tarek22
07-20-2012, 20:46
الديمو ديمو
و الفعلي فعلي
عاى الديمو لا تهمنا الخسائر ان خسرت الصفقات
اما على الفعلي
راس مالنا يا اخي ؟؟

aboushnb
07-23-2012, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
هناك فرق كبير بين التعامل على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى
بتوفيق الجميع

mage
07-23-2012, 02:52
دلا يوجد فرق كبير غير انا لحساب الحقيقي يوجد عليه تاثير نفسى كبير ولكن الحساب الديمو لا يكون عليه اى تاثير اطلاقا وهذا فقط ما نراه دائما فى سوق الفوركس ان الحساب الديمو مغاير للواقع عن الحساب الحقيقي

KOGI
07-23-2012, 03:59
دلا يوجد فرق كبير غير انا لحساب الحقيقي يوجد عليه تاثير نفسى كبير ولكن الحساب الديمو لا يكون عليه اى تاثير اطلاقا وهذا فقط ما نراه دائما فى سوق الفوركس ان الحساب الديمو مغاير للواقع عن الحساب الحقيقي

اهم شىء التاثير النفسى فعلا هو الل ىبيتحكم فىردود افعال المضارب
ويخليه يشتغل بهدوء وتفكير او يخاطر بكل ما يملك وبالتالى الخسارة مؤكدة جدا

aggg
07-23-2012, 04:06
الاتزان الانفعالى أو الثبات الانفعالى هو الفرق الحقيقى
أما عدا ذلك لا فرق
ومن خلال التجرة فى مجال الاسهم التى اجيد التعامل معها كنت اذاكر الاسهم جيدا
ليس مهم السهم ومدى جودتة ولكن الاهم مدى الطلب علية وكيفية بيعة

madman
07-23-2012, 14:05
التداول على الديمو انت مش بيبقى همك ومتبقاش فلوسك لكن الحقيقى مشاعرك بتأثر فيك للانها فلوسك

tarek22
07-24-2012, 03:05
التداول على الحساب الديمو يختلف كتير جدا عن الحساب الحقيقى من حيث الضغط العصبى من عدمه هو بس علشان تجريب الطرق مش اكتر

العامل النفسى ورأس المال اللى بنتاجر بيه هو الفرق وده العيب الوحيد للمتاجره على الديمو

zizo_a_86
07-24-2012, 03:12
الوهمى لا يؤثر على اى شيء انما هو تعليمى فقط اما الحقيقى هو دا الى لازم ناخد بالنا منه لان هو دا الى عليه شغل العصاب كله

minaking
07-24-2012, 03:59
انا شايف ان الحساب الديمو اقل خطورة ويكسبك خبرة وثقة بنفسك
ولكن انا عايز اقول لازم نغامر والا لن نفوز باللزات

kanzsea
07-24-2012, 04:21
هناك فرق كبير بين الشغل على الحساب الديمو والحساب الحقيقى فالحساب الجيمو مش بتكون مهتم ان كانت الصفقة ناجحة او خاسرة ولا يوجد اى توتر ام الحقيقى العكس تماما فالتوتر والقلق من الخسارة بيكون اكتر

y4x
07-24-2012, 04:29

عندك حق اخى الكريم

فى فرق بينهم لانك

فى الحساب التجريبى حساب وهمى

ام الحساب الحقيقى حاجة تانية انت

هنا بتجار بفلوس حقيقية

الخوف هنا بيكون اكتر

Aker001
07-24-2012, 04:30
مش بتأثر على السوق الحقيقي
لكن بالنسبالي ان النفسية على الديمو
غير نفسيتك وانت بتتاجر حقيقي
بس المفيد فيه التحليل
جيد

marem2007
07-24-2012, 04:31
احنا بنفتح علي الحساب الديمو عادي مش بنبقي مهنمين بالصفقة علية وممكن نفتح الصفقات باستهتار
ومن غير راس مال
لان الحساب وهمي مش حقيقي

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:18
نعم اخواني يوجد فرق كبير بين حساب الديمو وبين الحساب الحقيقي
والفرق هو العامل النفسي الذي يؤثر اما سلبا واما ايجابا على المتاجر

ahmed
07-25-2012, 16:20
زى ما الاخوة وضحو اهم فرق بين الحسابين هو العامل النفسى الذى
لا يكون متواجد على الديمو ويظهر بشكل غريب على الحقيقى فى كثير من التصرفات الغير محسوبه

mabrahim
07-25-2012, 16:23
الفرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى هو العاطفة فالحساب التجريبى اموال وهمية
لدا انك تعمل وانت مرتاح نفسيا

abdallah elbaz
07-25-2012, 16:26
الفرق كبير جدا بين التداول على الديمو والتداول على حساب حقيقي
التداول على الديمو من اجل اكتساب الخبرات والمهارات فقط
انما الدتاول الحقيقي علشان تقدر تحقق ارباح وفيها بتكون معرض لخساره حقيقه

power8
07-25-2012, 16:29
هذا كلام غير صحيح يا اخي لان الاسعار في الديمو هي نفس الاسعار في الحقيقي
لذا التداول في الديمو يفرق عن الحقيقي فقط في المال

eng2012
07-25-2012, 16:37

حيث انك فى الديمو تصارع الاسد وهو مكبل بالحديد اما فى الحقيقى فانت تصارع الاسد وهو حر بل انت المكبل بالحديد

مكبل بالخوف والجشع والطمع والغرور وصفاتك الانسانيه عند التجرد منها ستكون اول خطواتك للربح من الفوركس او اى سوق مالى اخر

انا معك انه لا يوجد اى فرق بينهم ولكن الفرق فى الشخص الذى يقوم بالتداول لان فى الحساب الحقيقى تدخل العواطف فى التداول

ashraf el-araby
07-25-2012, 17:01
اعتقد اخى ان مفيش فرق بين الحساب الديمو والحقيقى غير فى طبيعةالاموال والضغوط النفسية

magic777
07-25-2012, 18:32
اخي مافيش اختلاف هنا بين الحساب الحقيقي او الديمو في الحركه او الاسعار او تأثيرات الاخبار او حتى اوامر البرامج
لكن الاختلاف هنا بيكون منك انت وطريقه تعاملك مع الحساب الديمو والحساب الحقيقي

roka
07-25-2012, 18:35

طبعا بالاضافة الى العامل النفسى والضغط والتوتر والقلق اللى من خلالهم بنخسر الصفقات على الحساب الحقيقى اما على الحساب الديمو بنشعر بالاطمئنان وعدم القلق لاننا نعلم انها غير حقيقية

عزبز 18
07-25-2012, 18:44
نعم كلامك صحيح اخي الكريم نعم التداول علي الحساب التجريبي و الحقيقي مختلف كثيرا و اكن هم نفسهم المشترون و البائعون في الحقيقي و التجريبي لاختلاف هو في نفسية المتاجرين يعني التاجر في الحساب الديمو يكون مبسوط و غير مهتم بالصفقة ارابحة ام خاسرة بخلاف الحساب الحقيقي يكوت القلق و التوتر.......

sharkawy
07-25-2012, 18:46
لا يا اخي السوق واحد ولا اختلاف بين التجريبي والحقيقي

لكن الفرق هو الضغط العصبي في حاله الحسابات الحقيقيه

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:47
انا سالت اكثر من مرة هذا السؤال
ولكني اعتقد ان الفرق الوحيد بخلاف المكسب او الخسارة الغير حقيقيه هي مقدار التوتر الزائد الذي يوجد في الحقيقي اكبر منه في الديمو

zeyadkabeel
07-25-2012, 18:49
اكتر فرق بحسه فى الديمو والحقيقى ان الديمو بعيش حياتى فى الفلوس واشترى بلوتات عالية لكن ف الحقيقى حاسب ياعم لوت صغير لحسن اضيع فلوسى بس لازم بقا الصبر والاصرار والعزيمة ف الحقيقى اكترمن الديمو

pimo
07-25-2012, 19:03
اخي مافيش اختلاف هنا بين الحساب الحقيقي او الديمو في الحركه او الاسعار او تأثيرات الاخبار او حتى اوامر البرامج
لكن الاختلاف هنا بيكون منك انت وطريقه تعاملك مع الحساب الديمو والحساب الحقيقي

اجل انت محق الاختلاف ياتي منا نحن في التداول فالحقيقي تتغلب علينا العاطفة السلبية فتكبح من تفكرنا وتركيزنا علي التداول ام في الديمو فنحن نعمل بكل استرخاء

kero
07-27-2012, 23:12
لا يااخى مش كده ..اه فعلا الحساب التجريبى والبيع والشراء عليه لا يؤثر بالتاكيد على الاسعار وحركة السوق
لكن مش عشان كده بنخسر على الحقيقى بنخسر على الحقيقى لانها اموال حقيقية والخوف والطمع بيبقى ليهم تاثير سلبى اثناء التداو لعلى الحقيقى ومش ليهم وجود على الحساب التجريبى

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:38
فعلاً لان العامل النفسى على الديمو مفيش بينما على الحقيقى طبعاً العملية مختلفه تماماً لان دى فلوس حقيقة مش كلام وخلاص
ومجرد ارقام وهمية انما دا تعب وشقا !

mohaned
07-28-2012, 14:11
الحساب الديمو لا يختلف عن الحقيقى
فكلاهما لهما نفس البيانات
ولكن عندما تتاجر على الحقيقى تكون نفسيا عكس الديمو الذى تتاجر وانت مطمئن لانك لن تخسر شيئا

Aker001
07-28-2012, 14:13
المتاجرة على الديمو تختلف كلياً عن المتاجرة على الحساب الحقيقي ليس فقط في أختلاف المتاجرين لكن أيضاً في الأحساس المتاجرة على الديمو يكون المبلغ كبير وتعرف أنك لن تخسر شىء فلا يكون الأهتمام كافي هذا الفرق

foouaad
07-28-2012, 17:36
انا عن نفسى اجد الفرق الوحيد بين الديمو والحساب الحقيقى هو
العامل النفسى فقط لا غير الديمو لايفرق معاك ان كسبت او خسرت لاتفرق
اما الحساب الحقيقى عند المكسب فرحه شديده وعند الخساره حزن شديد

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:38
لا يا اخى هذا الكلام غير صحيح فالتداول على الحساب الحقيقى هو بالظبط مثل التداول على الحساب التجريبى وللدليل على ذلك قم بفتح كلا من الحسابين معا فى نفس الوقت
ستجد كل شئ متطابق تما وكونك انت تحقق خسارة فى الحقيقى وربح فى الديمة فهذا مشكلتك انت وليست مشكلة الحساب

bilalo200
07-28-2012, 17:58
بسم الله الرحمن الرحيم
العامل النفسي هو اللختلاف الاكبر

azizos
07-28-2012, 18:02
لا يا اخي انا غير متفق معاك في الديمو او الحقيقي نفس حركة السوق و نفس السوق اصلا لكن في الديمو تكون بعض الشجاعة في تجريب استراتيجيات في الحقيقي يغلب العامل النفسي و الخوف

i2am
07-28-2012, 18:06
المرجو التوضيح أكثر
ممن ممكن أن تحقق أرباح أكثر

safiforex
07-28-2012, 18:20
لا يا اخى هذا الكلام غير صحيح فالتداول على الحساب الحقيقى هو بالظبط مثل التداول على الحساب التجريبى وللدليل على ذلك قم بفتح كلا من الحسابين معا فى نفس الوقت
ستجد كل شئ متطابق تما وكونك انت تحقق خسارة فى الحقيقى وربح فى الديمة فهذا مشكلتك انت وليست مشكلة الحساب
المشكل اخي الكمريم في ليس انهما سبه بعض ، و هذا لا يعراضك فيه اي احد لانههما و احد ، الاختلاف فيهما ان الترجيبي بيكون فيه نقود وهمية ليس الا
و الحقيقي

madoxegy
07-28-2012, 18:20

kanzsea
07-29-2012, 17:23
انا شايفة ان العوامل النفسية مثل التوتر والقلق والاستعجال هي اللي بتاثر عليك في الحساب الحقيقي
اما في الحساب الديمو فلا يوجد اي قلق
بالتوفيق ان شاء الله بقى

تمام اختى المضاربة كلامك مضبوط 100 فى 100 فالواحد ممكن يفتح صفقة على الديمو ويسبها يومين 3 ايام ام الحقيقى فلن يتركها اكثر من ساعة

aboushnb
07-29-2012, 18:30
الشغال من خلال تداولى على الديمو
هتكسب خبرة جامد علشان تشتغل على الحقيقى

waleed adel
08-03-2012, 17:40
الفرق طبعا كبير جدا من الناحية النفسيه وطريقة المضاربه تختلف بين الاتنين طبعا
التجريبى ممكن تجازف وتحسرعادى لانك لن تخسر اموال حقيقيه

elhoot777
08-03-2012, 18:04
الفرق كبير جدا بين التداول على الحساب الحقيقى والتداول على الحساب الوهمى
وكأنك تتعلم السباحه فى بانيو ثم تذهب للسباحه فى المحيط

never_land
08-03-2012, 19:42
الديمو لا يوجد به تاثير للطمع ولا للخوف اصلا من الخسارة
ولا التزام بادارة راس المال
اما الحساب الحقيقي يختلف في اداره راس المال والضغوط النفسية

noureen
08-03-2012, 19:44
و الله ما بعرف لانى لما اتجار بحساب حقيقى حتى الان و لكنى اعتقد
انه يختلف فقط من فكره الخوف و انك بتكون قاعد على اعصابك خايف انك تخسر

light
08-03-2012, 19:51
بالتأكيد الديمو يتميز بانعدام المشاعر عند المتداول والتداول براحة كبيرة وهذا ما يؤدي الى نتائج جيدة
بالمقابل في الحساب الحقيقي تجد المتداول عليه ظغوط والمشاعر السلبية تؤثر على قراراته ولهذا السبب تكون النتائج غير مقنعة

hichemdz
08-03-2012, 19:53
الاختلاف في حركة الازواج غير موجودة بين الديمو والحقيقي
الاختلاف بينهما هو في العالم النفسي فقط ففي الديمو تكون مرتاح اكثر اما في الحقيقي فتكون متوتر جدجا وكثير القلق.

BRUFEN
08-03-2012, 19:58
فعلن كلامك فيه كثير من الصحة ولكن ليس كل كلامك صحيح
أخي الكريم إذا كنت تستطيع أن تقوم بتحميل منصتين لشركة واحدة على جهاز انظر لخيار ( جدول علامة التجزئة ) بجانب رموز العملات وقم بمقارنة التذبذب بين الحقيقي
والديمو سترى بأن إختلاف التذبذب وحتى وقت السيولة يختلف الديمو عن الحقيقي فهما لا يتفقان ولا يتشابهان في الحقيقه انا لا أفهم في امور البرمجة او التقنية بهذا الموضوع
ولكن لا اعلم هل هذا يعني بان السيرفرات التابعه لديمو كثيرة او متعددة لهذا نجدها خفيفيه وسريعه بعكس الحقيقي الذي قد يكون سيرفراته قليله او قد يكون سيرفر واحد لكل دولة
عموماً أنا وبكل صراحه مللت من التطبيق لإستراتيجيات جديده او من إكسبرت على الديمو لأنها على الديمو تربح أرباح خياليه ولكن على الحقيقي الخسائر اكثر من الأرباح
عتى الاخوه الكرام كما تفضلوا بان النفسيه والاعصاب طيب الإكسبرت انا لا اتدخل به وأرباحه على الديمو ساحقه ولكن على الحقيقي خسائر كبيرة لو أن هنالك ممن يستطيع
أن يفيدنا بمعلومه الفارق بينهما لعرفنا كيف نستخدم الديمو ونقارن طريقتنا بالحقيقي ولكن للأسف لم اجد احد يستطيع ان يشرح الفارق بطريقه صحيحه

rabie10
08-03-2012, 20:00
الفرق الوحيد بين الديمو و الحقيقي هو العامل النفسي
فالخوف من الخسار و الرغبة الشديدة في الربح تصنع الإختلاف في نفسية المتداول

AMANI
08-03-2012, 23:35

لا اعتقد ان هناك فرق بين الحساب الحقيقى والتجريبى
الهدف من الحساب التجريبى
التعرف على منصه التداول ومعرفه ما بها من امكانيات
معرفه اقرب العملات والسلع الى نفسيه المتداول
اختبار المؤشرات والاستراتيجيات الجديده لمعرفه مدى جدواها
.....الخ

silver
08-04-2012, 00:33
على العكس اخي الكريم

التداول على الديمو والحقيقي مثل الشيء 100%100

بالتويق

abdelaal
08-04-2012, 03:15
حضرتك تقصد العامل النفسي بين الديموا و الحقيقي طبعا فارق كبير الحقيقي توتر وشد أعصاب
أما لو تقصد عن حركة السوق فلا فرق بينهم أطلاقا

MrDeloma
08-04-2012, 03:20
اخي ليس هكدا ، بل العامل النفسي هو الدي يأثر
و ليس هناك فرق في الاسعار او التداول بين الديمو و الحقيقي

Noah
08-06-2012, 18:52
يوجد فرق نفسى فقط بينهم ويجب ان تتخطى هذا العامل النفسى الذى له تاثير كبير عليك فى الفوركس وان تمكنت من تخطى هذا العامل النفسى يمكنك ان تحقق الكثير من النتائج الجيدة فى الفوركس بسهولة ولكن اولا تخطى العامل النفسى الذى له التاثير الاول عليك

bassma_kamel
08-07-2012, 14:35
كلامك صح بس الحساب الديمو مبيأثر على الحساب الحقيقى لان صفقات الديمو مبتدخلش السوق الحقيقى فبالطبع مش هتأثر عليه بس هى الفكره كلها انك تستفيد من الحساب الديمو على انك تتعامل معاه باستراتيجيه وتحليل وتداول بنفس اسعار الحقيقى

bader
08-07-2012, 14:40
كلامك مزبوط اخي مليون بالمية فالديمو بعتقد انو فقط لتعليم اساسيات العمل كفتح الصفقات واللوت وتحديدالاوامر فقط واعتقد انه فخ يقع به المتداول الجديد حيث يبين له الحساب الديمو ان الامر غاية بالسهولة
اما الحقيقي غير

forex_8
08-07-2012, 14:54
انا اختلف معك يا اخى الكريم فالحساب الحقيقى مثل تماما الحساب التجريبى وبالطبع لن يؤثر التتداول على الحساب التجريبى على السوق لانه اصلا للتجربة اى ليس فيه ربح وخسارة حقيقية ولكن اذا استخدمت نفس الطريقة والصفقة على كلا الحسابين ستكون لهم نفس النتيجة

ghenaim
08-07-2012, 15:03
هما متشابهان ويختلفان في ان الديمو لاتوجد في ه خخسارة للأموال والحقيقي تخسر وتربح فيه
كما ان الديمو يهيئك نفسيا لتدخل هذا المجال من جانبه الواقعي والبدأ بالعمل

thehulk3
08-07-2012, 15:28
يا جماعة الفرق بين الديمو والحقيقي هو العامل النفسي أو كما يقال التحليل النفسي يكون غير الديمو
لذلك ينصح بالتداول بنفود زيادة عن الحاجة لتتعامل معها بنفس ثقة الديمو

ولكن للأمر علاقة بالتأثير على السوق
ما انت لما بتبقى قاعد على الديمو السعر بيكون هو هو نفس سعر السوق الحقيقي
طبعا لو الشركة مش نصابة فيعني ايه بنأثر في السوق ومش بنأثر فيه ؟؟

saramoza
08-07-2012, 15:31
ممكن يكون الديمو اربح من الحقيقى بس فى الاتنين فى خسارة ومكسب اكيد وانا مبتدئة لسه مجربتش بس بفضل الديمووو

Gravity
08-07-2012, 15:47
الديمو مجرد تمرين لك .. نقود وهمية .. لذلك تكون واثق وتربح
اما الحقيقي على حسب ثقتك ومجهودك .. لانها نقود حقيقية .. ذرة توتر او شك تخسرك

atefeid
08-07-2012, 15:53
الديمو لكتساب الخبرات الخاصة بالتداول والاستراتيجيات المختلفة
اما الحقيقى تحارب النفس والهوى والخوف والطمع

magic777
08-07-2012, 18:35
الديمو لكتساب الخبرات الخاصة بالتداول والاستراتيجيات المختلفة
اما الحقيقى تحارب النفس والهوى والخوف والطمع

هو ممكن يكون كده في البدايه لكن برده المتاجر المحترف بتلاقيه مبيستغناش عن الديمو حتى لو بأه ليه طريقته الخاصه في التداول
هتلاقي الديمو معاه دايما يجرب طرق او ادوات جديده عليه
فالمتاجر هنا هو اللي بيحدد هيستفيد ازاي من الحساب سواء ديمو او حقيقي

dollyabdallah
08-07-2012, 18:41

dentist
08-07-2012, 19:21
لا يا ريس حركه السوق في الديمو زي الحقيقي بالظبط
بس يمكن خسارتك بسسبب العامل النفسي والقلق اللي الواحد بيبقي فيه:(

marocain_forex
08-07-2012, 19:41
اخي انا لسه في الديمو ولكن لا اظن دلك

فالسوق واحد لكن دلك ديمو والآخر حقيقي فقط

موفق

islam96
08-15-2012, 02:39
لا أخي ، الشركة الوساطة التي تقدم حساب ديمو ، تكون فيه وكأنك في حساب حقيقي ، والأسعار حقيقية
وكل شيء حقيقي

فقط ربما العامل النفسي له تأثير

companero
08-15-2012, 03:07
لا شيء يختلف بين الديمو و الحقيقي
فحركة السوق هي نفسها , و لكن الاموال ليست نفسها , لذلك نخسر لأن العامل النفسي يلعب دور مهم في الحساب الحقيقي

mannon
08-15-2012, 03:18

على فكرة انت لو جربت الطريقة دى ممكن تلاقى الفارق اقل كتير بين الحساب الديمو والحقيقى من حيث الارباح
حاول تخلى لك هدف شهرى من اليدمو واشتغل مثلا بحساب 100$ ولا تذيد عن ذلك
جرب وادعيلى

AzizMikanik
08-15-2012, 03:47
لا أخي الديمو و الحقيقي ليس هناك اختلاف في السعر
لكن كل ما في الأمر ان العامل النفسي يتغير ، لأنه في الحقيقي تتداول بأموال حقيقه
و الصفقات تدخل السووق حقيقه و تؤثر على حركته

mannon
08-15-2012, 04:21
لا أخي الديمو و الحقيقي ليس هناك اختلاف في السعر
لكن كل ما في الأمر ان العامل النفسي يتغير ، لأنه في الحقيقي تتداول بأموال حقيقه
و الصفقات تدخل السووق حقيقه و تؤثر على حركته

بالنسبة للسعر طبعا مفيش تغيير بس خلى بالك سيرفير الحساب الديمو غير سيرفير الحقيقى ، يعنى ممكن تلاقى فى اوقات الانزلاق السعرى والتحركات العنيفة ان السعر على الديمو غير الحقيقى
حبيت الفت نظر للموضوع دة

hossam hossam
08-25-2012, 22:31
ياباشا الديمو ممكن تعمل راس مال كبير لكن في الحقيقي مش بيتوفر معاك راس مال زي مراس مال حقيقي
وده مش بيؤدي الي نفس النتائج الي في التجريبي

aminewactop
08-26-2012, 01:51

abdoubetit
08-31-2012, 10:51
صراحة يجب ان نعتبر من هذا السؤال ونسال انفسنا بصدق
لماذا نخسر حقيقي ونربح ديمو؟ السبب واضح وهو فينا انفسنا نحن المشاعر تتدخل والعواطف تصيطر علينا
ولوا راينا صفقة بيع ندخل شراء بسببها

mero
08-31-2012, 11:40
التداول على الحساب التجريبى يكون من خلال اموال غير حقيقيه اما الحساب الحقيقى يكون باستثمار اموال حقيقيه الحساب التجريبى يكون فيه التداول من غير عواطف اما الحقيقى يتاثر المتداول بعواطفه ويخاف على امواله من الخساره

khaledyosrie
08-31-2012, 13:23
التجريبى ممكن احقق منه ارباح كثير وراس مال كبير ولكنه مميز عن الحقيقى بانها لا تكون فيه الاعصاب مشدوده و التعلم فيها حتى اقدر اكون جاهز لفتح حساب حقيقى

ahmedgalal
09-15-2012, 01:16
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان
الحسابات في الديمو و الحقيقي هيا نفسها
و لكن يختلف لدى الشخص الشعور بالربح أو الخسارة
لأنه في الديمو عند الخسارة لن تحزن على الاموال
التي خسرتها و لن تفرح ايضاً لى الاموال التي ربحتها
و لكن في الحساب الحقيقي شعورك سوف
يكون مختلف وسوف تكون جاد في التعامل مع الحساب
وبالتوفيق للجميع

4ex
09-17-2012, 18:56
اخي لا يوجد فرق نهائي بين الحقيقي والتجريبي كما قال الاخوة ولكن الفرق في نظري ان ف الحقيقي يجب ان تحترم ادارة رأي المال وتتأثر بالعوامل النفسية اما التجريبي فدائما ما نهمل ادارة رأس المال ولا نتاثر بالعوامل النفسية

sahbi20011
09-17-2012, 19:08
بالتاكيد هناك اختلاف بين الديمو والحقيقى حيث انك فى الحقيقى انت تتاجر بحر مالك
فسوف تكون حدر لالغاية عندها سيتدخل العامل النفسى فى العملية
اما فى الديمو الاموال ليست حقيقية

علاء بدران
09-17-2012, 19:14
التداول على الديمو لتعلم والخبرة ولا يؤثر على الحقيقى فا التعلم اعلى الحقيقى يؤثر على السوق
فا الديمو اظن انة للتعلم وزيادة الخبرة

mrhero
09-21-2012, 17:38
الفرق كبير جدا بين التداول ع الحساب الحقيقى والديمو ..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع
والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر
الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

كونان
09-21-2012, 18:37
اول حاجة طبعا حركة السوق واحدة فى الاتنين و اللى بيفرق بس هى نفسة المتاجر
لما بتكون مش فلوسك مبتحسش بالضغط العصبى اللى بتحسه و انت
بتتاجر على الحقيقى لذا الاستفادة بتبقى اقل

smail
09-23-2012, 15:40
لسلام عليكم اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق

---------- Post added at 12:40 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

hehelibeb

egypt25
09-24-2012, 02:23
هو طبعا الديمو مالوش تأثير على السوق لان ده ديمو يعنى مجرد لعبة مالهاش تأثير
ولكن كل متداول مبتدىء لازم يمر بالمرحلة دى وهو انه يقعد على الحساب التجريبى ويجرب فيه ويتعلم فيه
قبل ما يخوض تجربة الحقيقى

masoodasif
09-24-2012, 03:00
و التداول على التجربي مثل الحقيقي تماماالسلام عليكم اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
فقط التجربي

m.o.b
09-24-2012, 04:00

وموفق ان شاء الله

2x1
09-24-2012, 04:04

وموفق ان شاء الله
طبعا الفرق كبير هو السيطرة عالنفس او بمعني اصح انة لا يوجد اي مشاعر تحدث
عن هبوط او صعود السوق في غير اتجاة الصفقة المفتوحة وهذا ما يفرق بينهم

dina
09-24-2012, 04:09
طبعا فى اختلاف فى الديمو عن الحقيقى لان معظم المتداولين يستخدمون الديمو وكانه لعبة
لكن فى الحقيقى تتوتر الاعصاب ويزيد القلق لذلك نخسر الكثير

mohamed alalfy
09-29-2012, 19:12
السلام عليكم
اخى الكريم لا يوجد اى فرق بين الاثنين
الى فى شئ واحد وهو
ان الحساب الحقيقى تعمل فيه ماموال حقيقيه
اما الديمو تعمل به بحساب وهوى غير حقيقى
وشكر الله سعيكم

hwida nada
09-29-2012, 19:15
الفرق انه فى الديمو هناك بعض الاستهتار والشعور انك فى جيمز
اما الحقيقى فانك تتعامل بمالك الخاص او بالبونص وهذا ايضا توصلت له بعد قضاء ساعات طويلة تقرا المواضيع
وتكتب الردود وتعطل بعض المصالح لديك لعمل هذا البونص
فلابد انك تتعامل عليه بمنتهى الحذر

asmaa omar
09-29-2012, 19:18
بالطبع لا يوجد اختلاف فى الاسعار ولا فى التاثيرات
بين الحقيقى والديموا وبالطبع لن يؤثر الديموا على الحقيقى ابدا

m0na
09-29-2012, 19:33
السلام عليكم
يوجد الكثير من الفروق وانا أرى ان اهم هذه الفروق هو العامل النفسى
فى الديمو انت تتاجر بمبلغ كبير وان خسرت لا تحزن انما فى الحقيقه
تدخل فى المتاجرة برأس مال صغير وتكون خائفا من الخسارة

Mohammad bawaneh
09-29-2012, 19:39
كاتم صحيح وقد حصلت معي ه>ه الحادثه بسبب الفروقات
والكثير ممن ينغر ويظن بأنه لديه نفس القدرة في التداوا
بين الحسابين

yazeed
09-29-2012, 19:42
التجارة بواسطة حساب الديمو هي عبارة عن لعبة لا أكثر و لا اقل فهيا لا تاثر على السوق ابدا ابدا

lecoq6
09-29-2012, 19:48
انا لم الاحظ اي فرق بين الديمو والحقيقي الا في الاموال و المشاعر
حيث ان الديمو يعتبر التداول فيه بدون مشاعر

علاء بدران
09-29-2012, 19:49
الديمو للتعلم واكتساب الخبرة والتعلم انما الحقيقى فهيا لتطبيق الخبرة
المكتسبة وبمال حقيق فية مكسب وخسارة

mr.cavally
09-29-2012, 21:01

يا اخى الحساب التجريبى ماهو الا اموال افتراضية
تمكنك من التدريب كأنك فى الحساب الحقيقى
ولكنك لا تؤثر بهذه الاموال على السوق

keko
10-11-2012, 16:29
طبعا ده شىء اساسى انه لازم يكون فى اختلاف فالديمو مجرد تدريب على نفسك عليه ودى ميزه لا يمكن ان نتجاهلها
ولكن بالنسبه للفرق اكيد عهو العامل النفسى هو الشىء الوحيد المختلف بين هذيين الحسابيين

نور
10-11-2012, 16:40
اعتقد ان الديمو مجرد تدريب مش اكثر علي الفوركس.
بمعني معرفة ازاي تتابع السوق وازاي تبدا صفقه وازاي تنهيها وبالتالي هو غير مؤثر علي السوق الحقيقيه.

manx
10-11-2012, 16:44
هو الفرق بالتاكيد كبير بينا لشغل على الحساب الديمو او الحقيقى والفرق بيككون فى الحالة الشعورية
يعنى لما بنكون عالحقيقى بنصاب بالتوتر خوفا من خسارة الاموال

هبه جمال
10-11-2012, 16:49
السلام عليكم وروحمه الله وبركاته هناك فرق بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى طبعا فالحساب التجريبى هو حساب وهمى باموال وهميه يكون فيه الربح والخساره غير حقيقين فيه يتعود المتاجر على التدريب والتحكم فى اعصابه وايضا يستفيد الخبره اما الحساب الحقيقى فيه يكون المتاجر قد اكتسب الخبره من حساب الديمو

CoRLeoN300
10-11-2012, 16:52
بسم الله الرحمن الرحيم
في الديمو أنك بتدرب عليه بأموال وهمية أما الحقيقي فهي أموال حقيقية
تحياتي

hams
10-11-2012, 16:53
السلام عليكم

اكيد الحساب الديمو غير الحقيقى على الاقل بالنسبه للضغط النفسى

الديمو معروف انه مش حقيقى يعنى مش خسران حاجه مجرد تعلم واكتساب الخبره

انما الحقيقى ممكن اخسر مبالغ من المال الحقيقى

sharif4
10-11-2012, 16:56
السلام عليكم اخي الحساب التجربي و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق

joker7diaa
10-11-2012, 17:22
الفرق بين الديمو والحقيقي , الديمو للتدريب ولا يوجد ضغط نفسي
الحقيقي للمتاجرة والضغط النفسي كبير
وبخصوص الربح والخسارة اعتقد لا يوجد فرق في التطلعات

yassin
10-11-2012, 17:24
أخي
الحساب الديمو أو التجيبي ما هو إلا فرصو للتعلم و تجريب التداول من دون لا ربح حقيقي ولا خسارة حقيقية
حيث من دونه سنحقق خسائر كبيرة في الحساب الحقيقي بلا تجريب

said@77
10-11-2012, 17:38
وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى ...

xtomorrow
10-13-2012, 21:11
وجدت العامل النفسى على الديمو غير الحقيقى ...

اشاطرك الراي فالحساب الديمو وجد لتطبيق التحليلات بشكل عملي على الميتا تريدر
انما نفسيا لا يمكن تجريب ذلك على الديمو لان الاموال وهمية والخطورة منعدمة

MAGDY
10-14-2012, 02:05
الحساب الديمو أو الحساب التجريبى
ماهو إلا للتدريب على أدوات المنصة وكيفية التعامل معها
لكنه يفتقر إلى حقائق كثيرة ، لا تجدها إلا فى الحساب الحقيقى
تحياتى

noureen
10-14-2012, 07:23

عندك حق فعلا الاختلاف لا يكون بين الحسابين
فكلاهما له نفس الاسعلر و نفس الشارت
الفرق الوحيد هو الانسان نفسه

majdquran
10-14-2012, 07:33

هذه الكلام خاطأ اخي العزيز فالاسعار الموجودة في الديموا مستمدة من الاسعار الحقيقية ..

السبب في ذلك هوا العامل النفسي وعدم وجود الحالة النفسية من الخوف من الخسارة .

blackknight
10-14-2012, 07:34
لأا اتفق معك كليا فى كلامك لان حركة السوق نفسها سواء كان الحساب ديمو او جقيقى وللتاكد بنفسك
قم بعمل حسابين معا ونفذ نفس الصفقات على الحسابين لن تجد الديمو يربح والحقيقى يخسر كما تقول ستجد النتيجه فى كلاهما سواء
الا ان الديمو يختلف عن الحقيقى فى الجانب النفسى فقط

yousef.3600
10-14-2012, 07:46
شوف يامعلم .. الحساب الحقيقي والديمو نفس كل شي بالضبط .. بس لما تدخل بالحساب الحقيقي تخاف وتبدأ المشاعر تأثر عليك

يعني مختلف فقط الخوف والحرص على المال هذا هو الفرق الوحيد

Mo0nLight
10-14-2012, 07:48
فعلا النفسية هى العامل الوحيد بين الديمو و الحقيقى و اعتقد ان المفروض نتعامل مع الديمو على انه حقيقى منستهترش بيه
و الا هيعلمنا عادات سئ و اكيد لازم متداولين الديمو ميأثروش على السوق و ده لأنها فلوس وهمية

lionking
10-14-2012, 10:21
اخى الكريم
الديمو والحقيقى متماثلان فى كل شىء غير انك فى الديمو لاتؤثر على السوق لانه
خيالى والفرق الثانى ان الديمو لايوجد به شد عصبى او ارهاق نفسى

willy
10-14-2012, 10:44
الديمو والتدريب عليه غير مرتبط بالعامل النفسي الخاص بك اثناء التداول فالمتاجرة على الحقيقي تكون اعصابك مشدودة لانك تخاف من ان السعر ينقلب عليك اما على الديمو فلن يهمك ذلك ابدا اضف الى ذلك معظم من يتدرب على الديمو يبدا بمبالغ كبيرة ليست واقعية مثل الحقيقي

koko990
10-14-2012, 10:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حركه السوق واحده بالنسبه للحسابين الديمو والحقيقى الفرق هوه الاموال فى الديمو وهميه وفى الحقيقى اموال حقيقيه
لكن الامر يختلف لان الحقيقى بيكون فيه اهتمام كبير
بالتوفيق ياغالى

Ahmed Farouk
10-14-2012, 11:55
اذا ما الفائدة من التدريب علي الحساب التجريبي وهو لا يعطي نموذج حي للسوق
فهكذا يوجد خلل فني في الحساب التجريبي لا بد من ادراكة من قبل الادارين ليماثل الواقع العملي

ساره السيد
10-14-2012, 12:01
من وجهه نظرى ان التداول على الديمو مش بيختلف كتير عن الحقيقى فى لانه حساب وهمى مثل الحقيقى بالظبط فى المكسب والخساره لكن وجه الاختلاف بينهم ان الديمو اكيد التحكم فى المشاعر بيكون مختلف كتير عن الحقيقى لاننا بنكون عارفين ان ده مش مكسب حقيقى او خساره حقيقه

jesy
10-14-2012, 12:03
انا فى رأى ان الديمو مهم جدا جدا قبل عمل حساب حقيقى صحيح ان الحساس وتعب العصاب على الحقيقى يكون اكتر وبنعتبر ان الديمو زى لعبة بس هو مهم جدا والخسارة فى الحقيقى اكتر نتيجة للضغط العصبى الشديد والخوف على راس المال

forex.fee
10-14-2012, 12:13
طبعا اخى الكريم لان الحقيقى يرتبط بك انت اولا ثم يرتبط بعد
ذلك بالفوركس اما اللديمو لايرتبط باى شئ وتقبل مرورى

elomrlhza
10-14-2012, 13:17
الامور كتير مختلفه طبعا لانك اولا بتاجر فى الديمو براس مال كبير وبتقدر تعمل صفقات كتير
وبلوت عالى وبدون خوف لان مال مزيف وديمو تجريبى انما فى الحقيى راس المال بيكون ضعيف
والصفقات صغيره والخوف بيكون موجود والتوتر على راس مالك

sarim
10-14-2012, 13:35

و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

sunlight
10-14-2012, 13:43
و الحقيقي لهم نفس الحركة السوق
الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

نعم اخى التداول على الاثنين لا يوجد به فرق كبير ولكن الفرق الحقيقى اننا لا نعوض الخساره على الديمو يعنى حاجه ببلاش لذلك يعطينا الهدوء النفسى والراحه

Ramyrooma
10-14-2012, 14:02
الفرق بين الحساب الديمو و الحساب الحقيقي هو ان الحساب الديمو بالنسبه لي انني اتعلم به علي كيفيه التداول حتي اكتسب الخبره الكفيه التي تجاهلني للتداول علي الحساب الحقيقي و أيضاً استطيع علي الحساب الديمو ان ابني العديد من الاستراتجيات و ان اجربها و اختار الافضل منها للتداول علي الحساب الحقيقي

mannon
10-14-2012, 17:26
الامور كتير مختلفه طبعا لانك اولا بتاجر فى الديمو براس مال كبير وبتقدر تعمل صفقات كتير
وبلوت عالى وبدون خوف لان مال مزيف وديمو تجريبى انما فى الحقيى راس المال بيكون ضعيف
والصفقات صغيره والخوف بيكون موجود والتوتر على راس مالك

من حيث المشاعر والعامل النفسى تقريبا لا يوجد اى تشابهة بين الحساب الديمو والحقيقى ، لكن طبعا بشئ من الالتزام واتباع قواعد المتاجرة الصحيحة على الديمو هنقرب المسافة

meeco
10-14-2012, 18:28

حركة العملات الموجودة على الديمو هى نفس حركة العملات الموجودة على الحقيقى
الخسارة على الحساب الحقيقى سببها الاول هو العامل النفسى

kazim
10-14-2012, 18:31

أما في الحساب الحقيقي فأنت تتوتر و كثير من الأشياء الأخرى..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

fersinho2012
10-14-2012, 18:34
الفرق سيكون أخي بعق المتداول ليس إلا فالحساب الديمو هو محاكاة للحقيقي و فيه حركة السوق تكون صحيحة
و لكن الأموال بتكون إفتراضية و التوتر كذلك يكون غائب بالديمو و إنما يحضر بقوة في الحقيقي

sunlight
10-14-2012, 18:34
أما في الحساب الحقيقي فأنت تتوتر و كثير من الأشياء الأخرى..الديمو لا يوجد به تاثير للطمع والا اى شىء ولا خوف اصلا من الخسارة ولا التزام بادارة راس المال وده بيعلم التاجر الاستهتار الى حد كبير وبياثر عليه لما بيتنقل للتداول على الحساب الحقيقى

نعم اخى لذلك انصح كل جديد ان يتاجر بمبلغ صغير على الحساب التجريبى فى نفس حجم المبلغ اللى هايفتح بيه الحساب الحقيقى وبلاش حكايه المتاجره بالخمسه الاف والحجات دى لانها بضيع الخبره لكن المبلغ الصغير هايخليك تخسر بسرعه وبالتالى ستتعود على البقاء فى السوق لاكبر فتره وفهم السوق

osama shaban
10-14-2012, 18:51
الفرق يكمن في العامل النفسي حيث انك تتضارب باموال وهميه وليست اموالك لذلك تكون العواطف غير موجوده
تكوون فرص النجاح كبيره علي الحساب التجريبي
غالبا يفتح الاشخاص حساب تجريبي بمبلغ كبير هذا خطا كبير