PDA

View Full Version : أنت مبتدىء ..... اذاً دعني ادردش معك لدقيقة واحدة .

Pages : [1] 2

painofhell
05-03-2012, 07:35
أنت مبتدىء ..... اذاً دعني ادردش معك لدقيقة واحدة .
دردشة خفيفة ، وتساؤلات بسيطة اطرحها امامكم اخي واختي في بداية دخولكم هذا السوق ، بعضها اجبت عليه وبعضها يجب ان تجيبوا عليه انتم ، فانتم من يمللك الاجابة :

1- اين يكمن الخطر ::

أ- هل الخطر يكون بطريقة العمل الخاطئة .
ب- هل يكون باستخدام طريقة خاطئة ( باستخدام احد المؤشرات او التوصيات ) .

اقول : التجارة الصحيحة التي اراها اسلوباً في المتاجرة وليست باستخدام مؤشر او شارت معين او الاعتماد على تحليل معين .

2- لكل شيخ طريقة .

أ- هل طريقة فلان من الناس تناسب علان ، هل الطريقة المفصلة لشخص تناسب غيره .

اقول لا فمثلاً : س سريع الانفعال يناسبه الصفقات السريعة 10 نقاط ، 5 نقاط .
ص هادي الطباع يدخل الصفقة بعد دراسة يناسبة 70 نقطة ، 100 نقطة .
ع ينفذ حسب توصيات المنتديات ، اذا يطبقها بحذافيرها .

3- لماذا دخلت السوق ، وماذا اريد منه :

اقول ما يلي :
أ- مضارب متفرغ دخل السوق ليكون عمل متاجرة حقيقي ، فعلية ان يكون اكثر استعداداً لتقبل الخسارة .
ب- مضارب نصف متفرغ بحيث تكون المتاجرة هدف ثاني لدية ، فعلية ان يكون اكثر حرصاً من المتفرغ .
ج- مضارب غير متفرغ مثل الطلبة او الموظفين الغير متفرغين ، فعليه ان يستعمل درجة الحذر القصوى .

4- مصدر تهديد تجارتك بالبورصة :

اقول ما يلي :
أ- الستوب لوز : استخدامه سلاح ذو حدين فقد يسبب الخسارة الكبيرة اذا كان دخول الصفقة بعيد جداً عن
الستوب لوز .
ب- توصيات تتلقاها من غير اهلها ممن لا يجيدون التحليل وقراءة السوق .
ج- الاندفاع وراء الربح السريع والبحث عنه بدون تفكير .
د- الربح العالي بالبداية امر ايضا خطير يدفع الى التهور .
هـ - الاخبار المفاجئة مثل الاحداث العالمية الكبيرة وهذه طبعاً لادخل للمضارب بها .

5- حدد ما تريد :

أ- تريد ان تربح .
ب- تريد ان تربح وتتعلم .

6- بماذا تبدأ :

أ- حساب تجريبي .
ب- حساب حقيقي .

7- اين تجد الاجابة لاسئلتك :

أ- المنتديات العربية .
ب- المنتديات الاجنبية .
ج- التوصيات مدفوعة الثمن .

فقط دردشة في هذه الساعة المتأخرة من الليل ارجوا ان تجدوا منها فائدة ... ومن يجدها غير مفيده ينساها .

مع حبي لكم وحرصي عليكم ،،،،

kingman
05-03-2012, 23:42
هذا السوق تكثر فيه عوامل الفشل ونفس هذه العوامل استطاع المتاجر ان يتغلب عليها ويعرفها جيد ويعمل على تقويمها ستكون اسباب الفشل هى اسباب النجاح للمتاجر
والأسئلة اللى حضرتك سئلتها تدور فى بال كل متاجر وان شاء الله دائما كل واحد يجد الحل الذى يقتنع بها ليوصل الى النجاح فى هذا السوق

fatah
05-04-2012, 00:52
السلام عليكم اخي الكريم
موضوع في المستوى اخي وهذه الاسئلة قد تدور في راس اي متاجر جديد
+
انا احب ان انوه ان الاخطاء هي التي يقع فيها المتاجر المبتدء في بداية مشواره في تجارة الفوركس
هي نفسها التي تساعده على ان يكون متاجر محترف اوي اوي
+
تحياتي

fatah
05-04-2012, 00:53
السلام عليكم اخي الكريم
+
انا احب ان انوه ان الاخطاء هي التي يقع فيها المتاجر المبتدء في بداية مشواره في تجارة الفوركس
+
تحياتي

M Sabry M Elbakrawy
05-04-2012, 01:49
موضوع راااائع اخي
فالفوركس علم وليس للعلم كبير بل العلم بالتعلم اكثر

memostar3
05-04-2012, 02:22
اقول ما يلي :
أ- الستوب لوز : استخدامه سلاح ذو حدين فقد يسبب الخسارة الكبيرة اذا كان دخول الصفقة بعيد جداً عن
الستوب لوز .

كلام موزون وقيم
فعلا الاستوب حمايه للمبتدئ
و المحترف ايضا

magic777
05-08-2012, 23:29
اكيد مافيش متاجر بدأ في مجال الفوركس الا ومر عليه كل التساؤلات دي واكيد عرف اجابتها بنفسه
فيه المتاجر الصبور اللي قدر يعرف اسباب اخطاؤه ويصلحها وبالتالي كل الاسباب الي كانت ممكن تكون سبب في فشله اصبحت وبمعالجته ليها سبب من اسباب نجاحه
علشان كده دايما النجاح مش في الفوركس بس لا في اي مجال اخر يعتمد على الصبر والتعلم من الاخطاء وعدم الطمع

alaaght
05-08-2012, 23:47
السلام عليكم اخي الكريم
+
+
تحياتي

كلامك صحيح وفيه اغلب المتاجرين اللي بيقعوا في الخسارة بيكون عن طريق عدم تطبيق اللي اتعلموه بطريقة سليمة فبيؤدي لخسارتهم اما لو طبقوا اللي اتعلموه بالظبط هيصبحوا متاجرين محترفين اما كل واحد بيدخل الفوركس بيفكر نفسه حوت ويقدر يبلع السوق كله وبينضرب علي راسه ويقول ياريت اللي جري ماكان

tutaaaaa
05-09-2012, 01:29
تجارة تبادل العملات الاجنبية لاتودي الى استثمار ناجح بسرعة الا بتخطيط منظم
فهي مهارة وتاخذ الوقت للتعلم
والتجار الماهرون يمكن ان يجنو المال في هذه المجال
فهي مثل اي مهنه اخرى قد تؤدي الى الربح او الى الخسارة

عمرو
05-09-2012, 11:00
ابدا بحساب تجريبى بمده كافية
اتدرب على استراتيجية جيدا واعرف جوانبها

اتاجر بمال لا احتاجة افضل طبعا

ادارة المال والمخاطر تكون على راس الاولويات
بناء استراتيجيتى بنفسى
كل هذه من اهم بنود المتاجرة

tervarto
05-09-2012, 11:07
الخسارة هى جزء من التجارة , لكن البعض للأسف لا يستفيدون من أخطائهم ولا يحاولون أصلاحها , وكل مرة يقعون فى نفس الخطأ سواء بمعرفة الخطأ , أو عدم الأنتباة لة , و البعض الأخر هم ما يحددون هدفهم , وكل خطأ يرتكبونة , يحاولون تصحيحة , و الأستفادة منة و عدم تكرارة مرة أخرى

AhmedMagnifico
06-15-2012, 18:34
موضوع جميل اخى ومستواه جيد وبه كمية لا باس
بها من المعلومات الهامة للمبتدا وتعتبر تذكرة
للمحترف فى هذا المجال
بالتوفيق لنا جميعاً ان شاء الله :)

hardjob
06-15-2012, 18:57
تساؤلات يحتاج اجوبتها كل مبتدأ
دردسة مع المبتدأ موفقة
ان شاء الله يستفيد كل شخص

ana1990
06-15-2012, 19:23
الفكره جيده اخي و فعلا هي شامله جميع الاخطاء اللي بيقع فيها المبتدا تقريبا فقط يا ريت حضرتك تضيف اهمية ان الواحد ميستلفش عند بداية طريقه لان الطريق مش منور اوي كده انابشوف ناس كتير تستلم و تقول للناس هتاجر و اديكم 50% و في الاخر بيخسروا و يبقوا نصابين غصب عنهم يا ريت تنبهوا للنقطه دي

sunlight
06-15-2012, 20:10
الفكره جيده اخي و فعلا هي شامله جميع الاخطاء اللي بيقع فيها المبتدا تقريبا فقط يا ريت حضرتك تضيف اهمية ان الواحد ميستلفش عند بداية طريقه لان الطريق مش منور اوي كده انابشوف ناس كتير تستلم و تقول للناس هتاجر و اديكم 50% و في الاخر بيخسروا و يبقوا نصابين غصب عنهم يا ريت تنبهوا للنقطه دي

صحيح كلامك اخى استلاف الاموال طريق غير جيده بالمره لازم نتعلم نتاجر بالبونص ونعتمد على انفسنا ولا نستلف اموال من احد لانها ستدخلنا فى مشاكل اذا خسرناها والشىء الاهم التعلم من الاخطاء وكيفيه تفاديها وليس استلاف الاموال

mage
06-17-2012, 04:14

لعل من اهما لاخطاء التى يقع فيها اى مبتدئ فى الفوركس هو انه يريد دائما ان يحقق نسبة كبيرة من الاموال فى وقت قصير ولكن هذا الشئ لا يحدث الا نادرا وانا ارى ان تحقيق نسبة ارباح فى الفوركس متوقف فى المقام الاول على المتاجر وطريقته

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:43

والله ياغالى افضل شئ انا سمع هؤلاء الناس

نركز فى شغلنا وفى ادارة حسابتنا

وسيبك انت من اللى يقولك هديك نسبه 50% وغيره من الكلااام الفاضى

كان من باب اولى انه يعمل هو النسبه دى لنفسه ويحقق الارباح دى لنفسه

ahmed
06-17-2012, 15:23
لعل من اهما لاخطاء التى يقع فيها اى مبتدئ فى الفوركس هو انه يريد دائما ان يحقق نسبة كبيرة من الاموال فى وقت قصير ولكن هذا الشئ لا يحدث الا نادرا وانا ارى ان تحقيق نسبة ارباح فى الفوركس متوقف فى المقام الاول على المتاجر وطريقته

تمام يا اخى
تحقيق الارباح العاليه يلزمها توفيق من الله سبحانه وتعالى
ثم خبرة للمتاجر تصل الى مرحله الاحتراف
واستراتيجيه بالفعل تساعدة على ذلك

kimokonolove
06-17-2012, 17:31
السلام عليكم اخي الكريم
+
+
تحياتي
كلام مظبوط ومتفق مع اخى تمامآ ويجب على الفرد التعلم واكتساب المزيد من الخبرات فى هذا المجال ليس هذا فقط ولاكن يتبع استراتيجية تكون مناسبة لوقتة اذا كان متفرغ او غير متفرغ
وتحياتى لصاحب الموضوع واعضاء المنتدى الكرام

kimokonolove
06-17-2012, 17:36
والله ياغالى افضل شئ انا سمع هؤلاء الناس

نركز فى شغلنا وفى ادارة حسابتنا

وسيبك انت من اللى يقولك هديك نسبه 50% وغيره من الكلااام الفاضى

كان من باب اولى انه يعمل هو النسبه دى لنفسه ويحقق الارباح دى لنفسه

كلامك ممتاز يا اخى ومنطقى جدآ

yassoo011
06-17-2012, 18:05
فعلا انا وقعت في هذه الاخطاء
وها انا اتعلم من اخطائي وجهود اخواننا في المنتدى
ونرجوالربح للجميع

mando
06-17-2012, 19:11
الحقيقة كتير بنسمع لكن مش بنفذ انا شايف انة الفوركس المفروض يكون التزام بكل شئ سواء التزام أدارة راس المال التزام باستراتجية بكل شئ وعدم التسرع لانه التسرع يؤدى الى الدخول العشوئى فى الصفقات والدخول العشوئى بيكون سبب الانتقام من الخسارة اهم شئ من وجهة نظرى الالتزام والصبر والتعلم

Mostafa Mando
06-17-2012, 20:54
بحر الفوركس واسع جدا وعميق والعلم والخبرة الواسعة فيه هما طوق النجاة الذي يساعد كل متداول ان يسبح في هذا البحر

هذا مثال بسيط لاهمية العلم والخبرة ارجوا ان الجميع يتفهم المثال جيداً

zaki_ziad
06-17-2012, 21:16
كلام موزون وقيم موضوع في المستوى اخي وهذه الاسئلة قد تدور في راس اي مبتدئ

Noah
06-18-2012, 03:30
كلام فى محله ولكن العبرة فى التنفيذ والاهتمام بهذا الكلام لانا لكثير من المتاجرين فىا لوقت الحالى اصبحوا من المنصتين الجيدين جاد ولكن اللى بيقوم بتطبيق مع يعرف من نصائح هى نسبة قليلة جدا ولا يمكن اعتبارها النسبة الاكبر فى الفوركس لان الكثير لا يعرف قيمة الفوركس

sho
06-18-2012, 05:47
نقاط جيدة ... انا اتفق معك فى النقطة ان كل شيخ ولة طريقة ... اعتقد ان كل متداول يجب ان يملك الاستراتيجية الخاصة بة وان يعمل على تطويرها وتحديثها باستمرار فهذة هى الطريقة الافضل لتحقيق الربح لا يجب على المتداول ان يتبع طريقة متداول اخر بدون ان يقوم باضافة لمساتة الخاصة

magic777
06-18-2012, 14:59
الحقيقة كتير بنسمع لكن مش بنفذ انا شايف انة الفوركس المفروض يكون التزام بكل شئ سواء التزام أدارة راس المال التزام باستراتجية بكل شئ وعدم التسرع لانه التسرع يؤدى الى الدخول العشوئى فى الصفقات والدخول العشوئى بيكون سبب الانتقام من الخسارة اهم شئ من وجهة نظرى الالتزام والصبر والتعلم

الالتزم هنا في الفوركس هو الاساس الحقيقي للنجاح فيه
وكل خطواتك في المجال ده تعتمد عليك انت
وانت اللي بتحدد لنفسك انت عاوز توصل لانهي مستوى على حسب مجهودك

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 15:32
بحر الفوركس واسع جدا وعميق والعلم والخبرة الواسعة فيه هما طوق النجاة الذي يساعد كل متداول ان يسبح في هذا البحر

اخ مصطقى كلااامك صحيح

اذا اردنا ان نجيد العوم فى هذا البحر

يجب علينا بعمل دراسة عميقة للسوق سواء فنياً او اساسياً

kingman
06-18-2012, 17:37
الالتزم هنا في الفوركس هو الاساس الحقيقي للنجاح فيه
وكل خطواتك في المجال ده تعتمد عليك انت
وانت اللي بتحدد لنفسك انت عاوز توصل لانهي مستوى على حسب مجهودك
معظمنا عارفين كل النصائح واسباب النجاح والعوامل اللى الواحد مفروض يتبعها عشان يحقق النجاح لكن مش كلنا بنقدر نلتزم رغم معرفقتنا بها فمدى نجاح كل متاجر فى هذا السوق متوقف على مدى التزامه وده واضح من تجاربنا مع السوق

كريم
06-18-2012, 17:41
خطوات و اسئلة متميزة لكل مبتدأ فلابد على مبتدأ الاجابة عليها جميعا لكي يعرف ماذا يرد ويحد هدفه ثم يصل الى هدفه

بشتى الوسائل المختلفه فعليه التعلم من الكتب المختلفة و اكتساب الخبرات من خلال الحساب التجريبي و التمرن عليه لفتره جيدة

و من ثم البأ بالسوق وفقا للأساسيات التي تعلمها و الله يوفق الجميع

sho
06-19-2012, 16:52
السلام عليكم اخي الكريم
+
+
تحياتي

اتفق معك تماما ولكن هذا فى حالة ان يكون المتداول جيد وعندة القدرة على التعلم من اخطائة وليس متداول يستسلم من اول خسارة تواجهة فى السوق

mage
06-20-2012, 03:47
اتفق معك تماما ولكن هذا فى حالة ان يكون المتداول جيد وعندة القدرة على التعلم من اخطائة وليس متداول يستسلم من اول خسارة تواجهة فى السوق

اذا كان المتاجر جيد وسريع البديهة فى الفورسك ويمكنه ان يحقق نسبة ارباح جيدة من العمل فى الفوركس سريعا اعتقد انه يبقى متاجر ناجح بالفعل وهذا هو طريق النجاح فى الفوركس القدرة على الاستمرار فى العطاء والقدرة على تعلم كل ما هو جيدد فى هذا السوق

arb7stop
06-20-2012, 10:07
كلمات من نور اخى الكريم
و مفترض ان تكون دستور المبتدئ
بالنسبة لى متاجر بستوب لوس قمم ثم قمم اما بدونه للقيعان

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:00
اذا كان المتاجر جيد وسريع البديهة فى الفورسك ويمكنه ان يحقق نسبة ارباح جيدة من العمل فى الفوركس سريعا اعتقد انه يبقى متاجر ناجح بالفعل وهذا هو طريق النجاح فى الفوركس القدرة على الاستمرار فى العطاء والقدرة على تعلم كل ما هو جيدد فى هذا السوق

فعلاً كل ماكان المتاجر سريع البديهه وذكى ويحب الاطلاغ والقراءه

تأكد انه هيبقا حاجه وفى اقل وقت ممكن

magic777
06-21-2012, 01:15

في حاله اذا دمج مابين سرعه بديهته وذكاؤه وبين الالتزام والجهد والاصرار على انه يتعلم صح ويدي لنفسه
الوقت لده مش يعتمد على ذكاؤه مثلا مع شويه فهلوه ويقول انا كده هنجح

KOGI
06-25-2012, 06:35
هى من تساعده فى زيادة خبراته و ارباحه فى نفس الوقت

assidi saber
06-25-2012, 14:38
انا اريد ان ابدا بحساب تجرببي اول مرة لكي اتعلم و ابعدها اقوم بفتح حساب حقيقي و اتاجر به و يجب ان تكون لدي استرتجية جيدة للربح لكي لا تكون هناك اي مخاطر على الحساب

waleed adel
07-06-2012, 18:30
اغلب المتاجرين اللي بيقعوا في الخسارة بيكون عن طريق عدم الدراسه الكافيه والوعى والمتابعه
وادارة راس ماله بطريقة سليمة

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:58
في هذا السوق هناك عوامل كثيرة للنجاح او الفشل
ولكي تستطيع النجاح
حاول العمل لفترة طويلة على حسابات تجريبية لفترة طويلة
لكى تتمكن من تحقيق الارباح
ويجي التمكن من اادارة راس المال وعدم الطمع
والتانى والصبر

rabie10
07-07-2012, 16:09
تجارة تبادل العملات الاجنبية لاتودي الى استثمار ناجح بسرعة الا بتخطيط منظم
والتجار الماهرون يمكن ان يجنو المال في هذه المجال
فهي مثل اي مهنه اخرى قد تؤدي الى الربح او الى الخسارة

dent
07-07-2012, 16:23
ممكن اسال سوال ؟؟؟

كم من المبلغ يمكننى ان ابدا به فى تجاره العملات ؟
لانى سمعت ان الشركات توصى ب 10000 دولار
وبصراحه على اى مبتدىء الحصول على المبلغ لمجرد البدايه فقط

kingman
07-08-2012, 02:39
ممكن اسال سوال ؟؟؟

كم من المبلغ يمكننى ان ابدا به فى تجاره العملات ؟
لانى سمعت ان الشركات توصى ب 10000 دولار
وبصراحه على اى مبتدىء الحصول على المبلغ لمجرد البدايه فقط

بالتأكيد كلما كبر المبلغ كلما كان مفيد للمتاجرة وادارة راس المال
لكن اخى الفاضل للمبتدا لايوصى ابدا باى حساب حقيقى كبير ولاحتى صغير وان كان الصغير مقبول نوعا ما الى ان يتحصل على التعلم والتدريب والممارسة المناسبة على الديمو التى تمكنه من ادارة حسابه بنجاح

osama00971
07-08-2012, 12:51
انا ابدا بحساب تجريبي ولكني لم ابدا
في انتظار ان يزيد رصيدي
وايضا حرصا مني للحصول على المعلومات الكافية

derfcase
07-08-2012, 13:27
هذا السوق تكثر فيه عوامل الفشل ونفس هذه العوامل استطاع المتاجر ان يتغلب عليها ويعرفها جيد ويعمل على تقويمها ستكون اسباب الفشل هى اسباب النجاح للمتاجر
والأسئلة اللى حضرتك سئلتها تدور فى بال كل متاجر وان شاء الله دائما كل واحد يجد الحل الذى يقتنع بها ليوصل الى النجاح فى هذا السوق

و لكن ف النهاية اخي الكريم
kingman
انا اري ان خبرة كل تاجر التي اكتسبها ف السوق علي حدة هي التي ستحدد مدي استمراريته من عدمها
و ليس فقط مجرد قراءة النصائح

magic777
07-10-2012, 19:39
طبعا اخي لما يكون راس مالك كبير هتعرف تشتغل فيه بدون مخاطره وربحك منه هيكون مرضي ليك في اغلب الاحوال
لكن نصيحه مع اول حساب متطبقش القاعده دي لانه في الغالب المبتدأ بيخسر اول حساب حقيقي ليه مع السوق فحاول كبدايه ابدأ ب 100 دولار وجرب نفسك فيهم
علشان لو خسرتهم متزعلش عليهم

ehab
07-10-2012, 23:03
مافيش متاجر بدأ في مجال الفوركس الا ومر عليه كل التساؤلات دي واكيد عرف اجابتها بنفسه
فيه المتاجر الصبور اللي قدر يعرف اسباب اخطاؤه ويصلحها وبالتالي كل الاسباب الي كانت
ممكن تكون سبب في فشله اصبحت وبمعالجته ليها سبب من اسباب نجاحه

abdallah elbaz
07-11-2012, 16:19
تسلم جدا يااخي العزيز
انا مبتدي ايضا وقريت النصائح وفعلا هي كما شرح لي الاصدقاء

mohamed yossef
07-14-2012, 11:11
من المهم جدا للمضارب ان يطور نفسه ويقرا العديد من الاستراتيجيات
لكى تساعده فى بناء استراتيجية خاصة به
ومن العوامل المهمة ايضا للمضارب الادارة الصارمة لراس المال وتحديد الاستوب لوز الفنية التى بناءا عليها يقوم بتحديد اللوت الذى سيفتح به الصفقة

تحياتى

ahmed
07-14-2012, 12:42
مافيش متاجر بدأ في مجال الفوركس الا ومر عليه كل التساؤلات دي واكيد عرف اجابتها بنفسه
فيه المتاجر الصبور اللي قدر يعرف اسباب اخطاؤه ويصلحها وبالتالي كل الاسباب الي كانت
ممكن تكون سبب في فشله اصبحت وبمعالجته ليها سبب من اسباب نجاحه

فعلا المتاجر بيمر بجميع مراخل الفوركس ولا ينتقل الى المرحله التاليه
حتى ينهى المرحله الاولىومن الامثله التعلم من الاخطاء يجب انجازها اولا للدخول فى المرحله التاليه
ان لم تفعلها سوف تظل واقف عند هذة المرحله لا تستطيع التطوير

العوامى
07-14-2012, 13:10
طبعا لازم كلنا نعدى على المراحل دى بالترتيب ولكن الذكى من ينهى المرحلة اسرع
ليلحق بمراحل الربح والخير الكثير فى الفوريكس لمن التزم

msh4egy
07-14-2012, 17:19
الخسارة هى جزء من التجارة , لكن البعض للأسف لا يستفيدون من أخطائهم ولا يحاولون أصلاحها , وكل مرة يقعون فى نفس الخطأ سواء بمعرفة الخطأ , أو عدم الأنتباة لة , و البعض الأخر هم ما يحددون هدفهم , وكل خطأ يرتكبونة , يحاولون تصحيحة , و الأستفادة منة و عدم تكرارة مرة أخرى

hesham1046
07-14-2012, 21:11

dodovedo
07-14-2012, 21:33
اخى الكريم
والله كل واحد وله طريقته فى
المتاجره يعنى حسب ظروفه حسب شغله فكل
واحد لازم ولا بد انه يشوف طريقه تناسب وقته
تقبل مرورى

tarek22
07-14-2012, 23:04
ان اهم شيئ في التجارة الصحيحة هي اتقان ادارة راس المال ، و هذا لا يمكننا اننلتزم به الا اذا تاكدنا من اهم شيئ هو ازالة الطمع من بين اعيننا ، و جعلنا القناعة في قلوبنا

shady hamza
07-15-2012, 20:09
تمام يا اخى
تحقيق الارباح العاليه يلزمها توفيق من الله سبحانه وتعالى
ثم خبرة للمتاجر تصل الى مرحله الاحتراف
واستراتيجيه بالفعل تساعدة على ذلك

master_egypt
07-15-2012, 21:38
اخى انا من عملى فى الفوركس انه بياخد كل وقتى وجهودى وتركيزى ومبيبقاش ليا نفس لاى شئ اخر خاصه لو الخساره معايا دايما

jans
07-15-2012, 22:33
في نظري أي مبتدأ يجب عليه الوقوع في الاخطاء التي شائع الوقوع فيها كل المبتدأين لكي يتعلم
من الخطأ الذي سوف يقع فيه و لا يكرره لأنه في الغالب المبتدأ تجد فيه نوع من التسرع لكي يحقق ارباح من الفوركس .

ahmos_2080
07-15-2012, 22:43
انا بالنبسبة لى عاوز اكسب واتعلم واعتقد لازم نبتدى بحساب تجريبى

وانا لحد دلوقتى شغال مع المنتديات العربية

nrgslawi
07-15-2012, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا على الطرح الجميل
فعلا لما كنت مبتدا كنت دائما اسعى الى حلم كبير لكن عند التعمق اكثر اصبحت ادرك هدفي بشكل منطقي

deadlyfox
07-16-2012, 02:29
كل من هو داخل مجال الفوركس مر بهذه المراحل والنقاط التى تم ذكرها مسبقا
ويجب على كل متاجران يعرف جيدا كيف يتعامل مع السوق

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 17:37
الفشل له الكثير من العوامل يا غالي

بارك الله فيك ع الشرح المميزه

تسلم ايدك .. ع الطرح الرائع

msh4egy
07-18-2012, 22:41
ونرجوالربح للجميع

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 03:43
سوق الفوركس سوق واسع ومعدلات الربح فيه كبير ولكن فى نفس الوقت فرص الخساره والافلاس فيه سريعه
لذلك انا شايف ان بوضوح لا يمكن المخاطره دون خبره سابقه
حتى لا تخسر وفى نفس الوقت تندم على دخولك هذا المجال

mazouna991
07-20-2012, 13:41
نعم سوق الفوركس غير ثابت
للدا يرجى البدا بحساب تجريبي
وعدم التسرع
ومعيانة السوق وعدم الطمع

eng2012
07-20-2012, 15:47
اعتقد انه درس هام جدا ويوضح لكل مبتدىء كيف يقوم بالتداول الجيد وتحقيق الربح ولكن عليه ان يقوم بمتابعه كل الدروس حتى يتعلم الكثير

mohaned
07-20-2012, 16:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا شايف ان اى حد مبتدىء ميتسرعش ويفتح حساب حقيقى بسرعه بل عليه انيقوم بالاتى
التعلم فى البدايه نظريا من الكتب والفيديوهات
فتح حساب تجريبى لمده ثلاث شهور
ممكن فى البدايه ان يعتمد على التوصيات الموافقه لتحليلاته

king
07-20-2012, 16:37
احسنت اخى مقال ممتاز للمبتدئين واحب اضيف مخاطر السوق متنوعه جدا ممكن يكون الخطر من الاسلوب فى التداول نفسه لا يوافق ظرف السوق الان بمعنى انك تتداول عن طريق استراتيجيه معينه هذه الاستراتيجيه مناسبه فى وضع استقرار السوق ولكن عند استخدام نفس الاستراتيجيه فى وضع تذبذب السوق سوف تكون معرض لمخاطر اكثر والمخاطر عليك متعدده فى السوق والتاجر المتميز هوا من يقلل هذه المخاطر بقدر الامكان

tarek22
07-21-2012, 21:14
معلومات جميلة لكل مبتدئ وانا اضيف انه اهم شي الصبر وقوة القلب وعدم الخوف وعدم الطمع اي بصفة عامة السيطرة على النفس

sabre
07-21-2012, 21:44
يجب اولا على اى مبتدأ تعلم برنامج المتاجرة جيدا لان الاغلبيه بيتجاهول هذا الموضوع رغم اهميته للمبتدأ
وبعد كدا اتعلم كيفيه قراءة الشارت
داءما اشجع الجميع على الابتكار لطريقه معينه
يكون هو اكثر واحد فاهمها لانى اذا اتبعت اى طريقه من اختراع احد غيرى ممكن لا اعرف اجيدها مثله

sunlight
07-21-2012, 22:23
نعم يجب علينا المتاجره بطريقتنا الخاصه وعدم النسخ من الاخرين فهذه ليست طريقه المحترفين ولكن المحترفين قد وجدو طريقه لانفسهم وابهرو العالم بها فلما لا نكون مثلهم وكل متاجر يصنع لنفسه خطه او نظام يتبعه ويثق به لفتره من الوقت ويرى اذا كان يحقق اهدافا فيلتصق به واذا كان يحقق خساره فيجب ازاله اسباب الخساره واضافه اشياء جديده تؤدى الى المكاسب

2x1
07-21-2012, 22:43
السلام عليكم اخي الكريم
+
+
تحياتي

فعلا الاخطاء اللي بيقع فيها اي مبتدء بيقدر قدام انة يغيرها ويستفيد منها لانة فبداية الامر بيكون عاوز يجرب كل حاجة ومع التجريب دة ودة بعرف فين الصح ويمشي علية

Aker001
07-21-2012, 22:45
يجب اولا على اى مبتدأ تعلم برنامج المتاجرة جيدا

لان الاغلبيه بيتجاهول هذا الموضوع رغم اهميته للمبتدأ

ولازم يتعلم منه

msh3egy
07-21-2012, 23:19

khaledforex
07-22-2012, 04:31
عندما تجعل كل قضيتك ان تربح فأنك تخسر
حقيقة فوركسية ذاق الكثير مرارتها
ومادام الموضوع دردشة فلماذا لا نعكس الموضوع
عندما تجعل كل قضيتك ان تخسر فأنك سوف تربح
فلسفة فوركسية

bodda.2011
07-22-2012, 06:12
موضوع راااائع اخي
فالفوركس علم وليس للعلم كبير بل العلم بالتعلم اكثر
فعلا ويجب ان نعطى لانفسنا التعلم الجيد اولا

derfcase
07-22-2012, 10:34

اوافقك الراي اخي الكريم
msh3egy
و الاهم هو افهام المبتديء ان عملية جني الربح من هذا السوق ليست بالسهولة التي يظنها نتيجة سماعه للاعلانات - او لدعوات الاصدقاء في المواقع و المنتديات
و انما الامر يحتاج الي بذل مجهود اكبر في التعلم و اكتساب الخبرة

Looser
07-22-2012, 13:56
الاخطاء هي التي يقع فيها المتاجر المبتدء في بداية مشواره في تجارة الفوركس
هي نفسها التي تساعده على ان يكون متاجر محترف

dent
07-22-2012, 14:13
كلام جميل ومفيد للمبتدئين
بس انا انصح المبتدين بانهم لو حبوا ان يدرسوا الفوركس ان يبتدوا ان يعرفوا تاريخ الفوركس

tarek22
07-22-2012, 17:15
اريد ان اضيف الى هذا الموضوع الجميل مجموعة من النصائح الرائعةوهي كالاتي:
1- طلب العلم ثم طلب العلم والصبر
2- نشر العلم واجب شرعي يحاسب كاتمهأمام الله
3-فرق جوهري بين نشر العلم ونشر الافكار و أسرار نجاحك
4- الأستعانه علي العمل بالله ثم العلم ثم الصبر ثم كتمان الاسرار وقلت الثرثره
5- طالما أننا مراقبون من الشركات كمي يقولون فمن العقل أن لا ننشر أسرار نجاحنا

nemo emo
07-23-2012, 23:13
الستوب لوز .
فعلا النقطة دى مهمة جدا و انا عن نفسى بعتمد عليها لانها
السبب فى زيادة الربح او الخسارة

tarek22
07-30-2012, 04:53
عليناتعلم كيفية بناء الإعتقادات العامة الخاصة بنا .. للتحكم بإدراكنا لتحركات السوق ..

basom59
07-30-2012, 17:51
دردشة في محلها جدا وتعليم وافادة اكثر منها دردشة نتمنى ان ينتفع بها الجميع وشكرا لصاحب الموضوع

Single phase
07-30-2012, 18:26
شكرا يا اخي على هذه الدردشه
فعلا نصائح جيده ومفيده

hossam hossam
07-31-2012, 08:54
اعتقد رائيت الموضوع بي النص في هذا المنتدي ارجو عدم تكرار المواضيع
سواء من حضرتك او من الاخ الاخر الي وضع الموضوع

x-sat-x
08-04-2012, 19:40
أنا بصراحة وجدت أن توصياتك مفيدة وفي محلها

وأعجبتني طريقة طرحك للموضوع: سؤال جواب

فكرة جميلة و مفيدة ولا تشعرنا بالملل

شكرا
تقبل مروري المتواضع

kingman
08-04-2012, 23:52
اعتقد رائيت الموضوع بي النص في هذا المنتدي ارجو عدم تكرار المواضيع سواء من حضرتك او من الاخ الاخر الي وضع الموضوع ان شاء الكل يلتزم بقوانين المنتدى وقبل ان يتم طرح موضوع فى اى قسم ان يتم استخدام محرك البحث المخصص على راس كل قسم لعدم التكرار وان نتعاون مع بعض كلنا

mokhtar26
08-05-2012, 01:54
السلام عليكم
الفوركس يصبح اسهل فاسهل لا يشترط ان تتعلم و تكون تاجرا فذا
فالامر يحتاج بعض الذكاء و الجهد و ستكون ضمن الرابحين الامر سهل ادخل الى المنتديات المعروفة تتبع ورشة او ورشتين لمدة معينة و ادخل معهم
بالتوفيق

smed smox
08-08-2012, 20:41
فالفوركس علم وليس للعلم كبير بل العلم بالتعلم اكثر thinks

mahyfxxx
08-09-2012, 15:24
فإن السبب الرئيسي الذي يجعل الناس والدول يقومون بشراء وبيع العملات هو عمليات التجارة والاستثمار والسفر التي تتم بين الأفراد والدول فالغرض من الحصول على عملة دولة أخرى في كل الحالات السابقة هي...

waleed adel
08-10-2012, 01:07
اهم نقطة باتلفعل هى فتح حسابات تجريبيه للتحاكى المطلوب بالسوق
ولابد ان تبدا بمبالغ صغيره بالحساب التجريبى

marouansteph
08-10-2012, 01:43
السلام عليكم اخي الكريم
موضوع متميز اخي فهذه معلومات قيمة بالنسبة لي و ان شاء الله ساطبقها
ولا تحرمنا من جديدك يا غالي
تحياتي

azza51
08-10-2012, 03:15
بالطبع دردشة مفيدة وخفيفة وبها اسئلة تدور في رأس كل مبتدأ وانا عن نفسي ابدأ بحساب تجريبي قبل الحقيقي والتجارة الحقيقية سوف تكون من اموال المكافآت في المنتدي حتي اكون اكثر شجاعة علي المخاطرة واغلب اجابات اسئلتي اجدها عهنا في المنتدي العربي لأن المنتديات الاجنبية تطلب وقت وجهد مني في اللغة وهي فقط لكسب البونص

بسمة الحياه
08-10-2012, 04:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على موضوعك القيم يا اخي
انه لكرم منك ادع لنا بالتوفيق
فنحن لا زلنا في بداية المشوار

topfox
08-10-2012, 04:40
الفوركس علم كبير و محتاج مجهود كبير لكن النقاط الاساسية للتجارة لابد ان تؤخذ في الحسبان ... التعلم و التخطيط الجيد و الخبرة شيئ ضروري لتجارة الفوركس ... الحساب التجريبي لابد منه ... الادارة الجيدة لرأس المال .. التريث في عمليات البيع و الشراء و عدم الخوض في سوق الفوركس بدون الاستفادة من خبرات الاخرين

tamid0
08-10-2012, 04:48
السلام عليكم و رحمة الله
لو الواحد عرف يخرج
مشاعره من التداول و يبعد عن الطمع و
لا يتوقف ابدا عن التعلم اعتقد هيوصل لهدفه
بالتوفيق

congraulation14
08-10-2012, 05:03
معلومات مظبوطه ومهم انكل شخص يبقى حريص فى تعامله فى تغيير العملات من نفس الانسان وطمعه او تسرعه واستعجاله

hesham itch
08-31-2012, 12:28
اعتقد يا اخى ان اى مبتدىء عليه ان يظل فى التعلم والتجربة حتى يصبح
قادرا على الوصول الى مكانة كبيرة تمكنه من المتاجرة بشكل حقيقى

thunderfot
08-31-2012, 17:18
موضوع جميل للمبتدئين

ونصائح لو يفكروا بها في بداية حياتهم في الفوركس لن يندموا بعد ذلك

MAGDY
08-31-2012, 17:21
خد راحتك .. وليه دقيقة واحدة ؟؟؟
قول طلباتك واستفساراتك زى ماانت عايز
تحياتى

sharif4
09-16-2012, 08:27
ذا السوق تكثر فيه عوامل الفشل ونفس هذه العوامل استطاع المتاجر ان يتغلب عليها ويعرفها جيد ويعمل على تقويمها ستكون اسباب الفشل هى اسباب النجاح للمتاجر

loda
09-16-2012, 09:39
جزاك الله خير في دردشتك البسيطة لفتت انتباهي الى النقطة المهمة التي ادت الى خسارتي في تجربتي الاولى مع الفوركس , شكرا لك

suhao
09-16-2012, 10:58
الفوركس سوق مثل الكنز الى انفتحلك لو فعلا
نعرف نلتزم بهذه النصائح سوف نكسب طبعا
بس سبحان الله الانسان لازم يمر بمرحله الطمع
الى مش عارف يخلص منها للابد

kashif
09-16-2012, 11:08

elkhawaga
09-16-2012, 11:22
جزاك الله خير في دردشتك البسيطة لفتت انتباهي الى النقطة المهمة التي ادت الى خسارتي في تجربتي الاولى مع الفوركس , شكرا لك

mohamed amin
09-16-2012, 11:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اشكرك كثيرا اخى الكريم ولطنى اظن اى
مبتدى لا بد من الاهتمام بالتعليم الجيد وعدم الاستعجال فى تحقيق الربح

kdr202009
09-16-2012, 12:05
لسلام عليكم اخي الكريم
موضوع في المستوى اخي وهذه الاسئلة قد تدور في راس اي متاجر مبتدأ
تهاني الحارة

fadysolimanwolf
09-16-2012, 12:13
اولا احب ان اشكر كاتب الموضوع حيث افادنى شخصيا بعلومات جديده فى المتاجره وثانيا بالنسبه لطريقه كل واحد فى الربح فذلك اشبه بلعبه استراتيجيه وان العقول ليست مثل بعضا فلولا اختلاف الازواق لبارت السلع

tarek22
09-16-2012, 15:21
الخروج الخاطيء من السوق فإذا دخلت في عقد وكان السوق يسير عكس اتجاهك تأكد أن تخرج بتوقيت جيد ، لا تحاول مضاعفة الخسارة ، إذا كان السوق يسير في الاتجاه الصحيح لا تقنع نفسك بالخروج سريعا لأنك متعب بل عليك التعامل مع التعب والإجهاد على انه جزء من عملك وفى المقابل لا تطمع كثيرا وعليك أن تحسن الخروج في موقع مناسب .

themystery
09-17-2012, 00:12
انت متميز
هذا كل ما يمكنني ان اقول
تحياتي

elkhawaga
09-17-2012, 00:16
+

mahmoud1
09-17-2012, 00:24
الخطاء انه تخش السوق بدون ما تتعلم وتاخد فترة كافية تتدرب بيها على حسب ديمو وكمان انة ما يكون فى التزام
اهم شئ يكون فى التزام بكل شئ استراتجية ادارة راس مال وعدم الاستعجال وعدم الطمع

ash988246
09-17-2012, 18:45
دردشة خفيفة ، وتساؤلات بسيطة اطرحها امامكم اخي واختي في بداية دخولكم هذا السوق ، بعضها اجبت عليه وبعضها يجب ان تجيبوا عليه انتم ، فانتم من يمللك الاجابة :

اقول : التجارة الصحيحة التي اراها اسلوباً في المتاجرة وليست باستخدام مؤشر او شارت معين او الاعتماد على تحليل معين .

2- لكل شيخ طريقة .

اقول ما يلي :
أ- مضارب متفرغ دخل السوق ليكون عمل متاجرة حقيقي ، فعلية ان يكون اكثر استعداداً لتقبل الخسارة .
ب- مضارب نصف متفرغ بحيث تكون المتاجرة هدف ثاني لدية ، فعلية ان يكون اكثر حرصاً من المتفرغ .
ج- مضارب غير متفرغ مثل الطلبة او الموظفين الغير متفرغين ، فعليه ان يستعمل درجة الحذر القصوى .

اقول ما يلي :
الستوب لوز .
هـ - الاخبار المفاجئة مثل الاحداث العالمية الكبيرة وهذه طبعاً لادخل للمضارب بها .

5- حدد ما تريد :

أ- تريد ان تربح .
ب- تريد ان تربح وتتعلم .

6- بماذا تبدأ :

أ- حساب تجريبي .
ب- حساب حقيقي .

أ- المنتديات العربية .
ب- المنتديات الاجنبية .

فقط دردشة في هذه الساعة المتأخرة من الليل ارجوا ان تجدوا منها فائدة ... ومن يجدها غير مفيده ينساها .

في المتاجرة طرق وأساليب مختلفة تنفع للمبتدئين ولكن ربما ما يصلح معك لا يصلح لغيرك والعكس ولذلك عليك بأن تبحث إلى أن تجد ما يناسبك في هذا السوق من طرقه الكثيرة .

naceraziz3
09-17-2012, 18:52
أنا أبحت عن اساليب لم أجد ماأريد 100%
وفي يوم قررت أن اترك الفركس لكني عدت اليه رغم ان ارباحي 0000

mohamed alalfy
09-22-2012, 01:37
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ما
تقدمه لنا من المعلومات
ولكن نرجو من سيادتكم ان تفيدونا بما
هو جديد
وشكر الله سعيكم

tarek22
09-23-2012, 01:47
, لكن المشكلة الحقيقية هى تطبيق هذا الكلام فى الواقع وعلى الحساب الحقيقي
, الموضوع يحتاج الى تحكم شديد فى النفس , متى ندخل او نخرج من السوق , ومتى نحترم السوق ولا ندخل من الاصل 0

mohammed1991
09-23-2012, 02:00
انا مبتدىء واشكرك بشدة على هذة التوصيات الجميلة اخى الكريم
وارجو ان يكون هذا صحيحا

ainouna27
09-23-2012, 02:30
شكرا لك على الدردشة بصراحة على المبتدا ان يتبع طريقة معينة ليكتسب خبرة و عليه التعلم جيدا
لمواصلة الارباح ان شاء الله

msm51130
09-23-2012, 03:48
لكن المشكلة الحقيقية هى تطبيق هذا الكلام فى الواقع وعلى الحساب الحقيقي
, الموضوع يحتاج الى تحكم شديد فى النفس , متى ندخل او نخرج من السوق , ومتى نحترم السوق ولا ندخل من الاصل

azifek
09-23-2012, 06:18
افضل شيئ لكل مبتدأ أن يبدأ بحساب تجريبي لمدة طويلة حيث لما يجد نفسه تعلم جيدا حركة الأموال في البورصة و بدأ يجني الأرباح
في هذه الحالة عليه أن يدخل بأموال حقيقة و الأحسن أن يكون رأس المال كبير و المتاجرة بلوت صغير

fady10
09-23-2012, 22:00
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
الخسارة هى جزء من التجارة لكن البعض للأسف لا يستفيدون من أخطائهم ولا يحاولون أصلاحها وكل مرة يقعون فى نفس الخطأ سواء بمعرفة الخطأ
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

simo512
09-26-2012, 02:48
السلام عليكم اخي الكريم

asmaa omar
09-26-2012, 03:39
لكل المتداين فى هذا المجال يجب عليكم
الالتزام وضبط النفس لابعد الحدود وعدم التسرع والطمع

zaki
09-28-2012, 18:39
ونرجوالربح للجميع

tarek22
09-28-2012, 21:04
بالنسبة لي عندما تكون مضاربتك في السوق مبنية على اعتقادات عاطفية وليس أفكارا حقيقية ، تأكد أنالعواطف تكون قاعدة فقيرة وتذكر أنه لا يمكن أداء الأشياء الهامة والجيدة في الحياة بناء على عواطفنا .

yasser habola
09-28-2012, 21:45
تسلم يا غالي علي النقاط الهامة التي قد تفيد المبتدئين في التعلم وزيادة الخبرة المهم اولا التعلم الجاد وعدم التسرع في فتح حسابات
لان فتح حساب حقيقي بدون تعلم كافي يعرض حسابك الي التصفير بل اولا قم ما تعلمتة وجربة علي الحساب التجريبي حتي تكون مؤهل اكثر

tarek22
09-30-2012, 02:20
الفوركس عامل زى العدو اللى هينقض عليك فجاه عشان ياخد اللى ممعاك على قدما يقدر وكل ما تحرص منه هتلاقى نفسك فى امان اكتر معاه هى دى المعادله اللى لازمتشتغل عليها من غير اى فلسفه او طمع لان الطمع من اخطر الامور او الطرق الى الخساير

amr beni ata
09-30-2012, 11:57
شكرا موضوع رائع جدا
حاول اخي ان تقرا كتاب فوركس العرب
وستجد فيه الجواب الشافي لكل
تساؤلاتك وشكر جزيلا

dev2informa
09-30-2012, 14:14

الاسطورة
09-30-2012, 14:47
اخي الان انا سجلت في المنتدى وربطت حسابي في شركة

كيف ابدأ الان ... وبأي وقت سأقوم بعمليات

ارجوا افادتي

وشكراً لك على الموضوع

yassin
09-30-2012, 15:29
شكرا أخي الكريك لهذه الوقفة للمبتدئين و أجوبتي هي
1- اين يكمن الخطر ؟
أعتقد أنهما معا الخطر يكون بطريقة العمل الخاطئة و باستخدام طريقة خاطئة ( باستخدام احد المؤشرات او التوصيات ) .

2- لكل شيخ طريقة ؟
أعتقد أن الإعتماد على النفس ضرورة أكيدة بدل الإتكال على الغير

3- لماذا دخلت السوق ، وماذا اريد منه ؟
أنا تخصصي تجارة أولا و أخيرا

4- مصدر تهديد تجارتك بالبورصة ؟
إن كلا من الاندفاع وراء الربح السريع والبحث عنه بدون تفكير و بعض الاخبار المفاجئة مثل الاحداث العالمية الكبيرة وهذه طبعاً لادخل للمضارب بها تعتبر تهديدل قويا و مهم للتجارة

5- حدد ما تريد ؟
التجارة ربح و خسارة لكني أريد أربح وأتعلم .

6- بماذا تبدأ ؟
بدون أدنى شك سأبدأ بالحساب تجريبي من أجل التدريب و أخذه بجدية كبيرة.

7- اين تجد الاجابة لاسئلتك ؟
لا مفر من المنتديات العربية

noureen
10-05-2012, 05:00
نصائح اكثر من رائعه بصراحه و لعل المبتدئين يستفادوا منها حقا
جزاك الله خيرا على فعلك اخى
تقبل مرورى

عائشة
10-05-2012, 05:52
شكرا على النصائح المفيدة جدا...جزاك الله عنا كل الخير
تقبلوا مروري وامتناني

mimohsaan
10-05-2012, 08:33
جزاك الله خيرأ

الاساله دى كلها كانت فى عقلي وبجد انا فى حيرة من امرى

تقدر تقول فى مرحلة عدم اتزان المهم انى اتعلم واصبر

dmx
10-05-2012, 08:46
ياريت من الاخوة الافاضل توضيح لنا

كيفية عمل حساب تجريبى ديمو للتجربة عليه بدل من المخاطرة ونزول السوق عن جهل

بارك الله فيكم

maged mohamed
10-05-2012, 10:16
معلومات متنوعه و شيقه
الف شكر على المجهود المبذول فى الكتابه :respect:

mohamedemara
10-05-2012, 16:06
اعتقد ان عليك فى بدايه الامر ان تتعلم جيدا كيف تقوم بعمل تحليل جيد للسوق
ولابد وان تمتلك استراتيجيه عمل ناجحه تحقق لك ذلك

tarek1995
10-05-2012, 18:19
شكرا على الموضوع الرائع
والله لو كل شخص يعمل بهذه النصائع ++ استراتيجية حسنة اشك في وجود خسائر

rigiray
10-05-2012, 19:07
أخي أنا كمبتدئ تخطر ببالي عدة أفكار و طرق و استراتيجيات
لكنها كلها تفشل نظرا لعدم خبرتي
لذلك ::ابدا بحساب تجريبى بمده كافية
اتدرب على استراتيجية جيدا واعرف جوانبها:rules:

اتاجر بمال البونيص عند كسب خبرة كافية لكي إذا ما فشلت استراتيجيتي لا أخسر أنا شيئا ..:happy:

ادارة المال والمخاطر تكون على راس الاولويات :o
و علي أيضا أن ابني استراتيجيتى بنفسى:ok:
لأن كل هذه تعتبر من اهم بنود المتاجرة :rules:

الفرعون الطائر
10-06-2012, 00:18
كلا م جميل يا غالي

بس زي ما انت عارف الي بيدخل المجال مبيقدرش يمسك نفسه ادام الربح

الا بعد الخسااااااااااااااااره

maaado
10-06-2012, 00:30
بصراحة نصائح مهمة جدا في الفوركس
تصنيف المتداولين
من خلال وقت العمل وقت كامل وجزئي ووقت بسيط
مايصلح مع المتسرعيين في الصفقات والاكثر هدؤ
الخ الي اخر الموضوع بصراحة مقال مفيد في الفوركس

jerroudiyoussef
10-06-2012, 00:58
بسم الله الرحمان الرحيم

أنا مبتدأ ودخلت هذا المجال وأريد الحصول على كتب تساعدني في التعلم

من الدرس الأول لو سمحت

وشكرا والله بزاجي فاعل الخير

ptczalat
10-10-2012, 02:49
فكرتك واسلوبك في الشرح ممتاز واصل ياريس الشرح علشان الناس الجديدة زي تتعلم منك وياريت ماحدش
يبخل علي التاني بمعلوماته وخبرته السابقة في التداول علشان كل يوم نكسب خبير جديد في مجال الفوركس الف شكر ومنتظرين المزيد

iheb
10-10-2012, 03:06
شكرا على الشرح الرائع واصل مثل هذا الشرح و شكرا

keko
10-15-2012, 22:17
طبعا شىء كويس انك تقوم بعرض مثل هذه الاسئله الى الممفروض كل واحد فينا يسال نفسه فعلا ايه هو
هدفه من السوق ولازم يكون لديه نقاط معينه وواضحه يسير عليها

mohamed10037
10-16-2012, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى الكرام
انا فعلا مبتدئ وانا موافق انى ادردش مع حضرتك وشكرااا على تعاونكم معى اخوانى

kosha66
10-16-2012, 02:40
الفوركس ملوش كبير زى اى مجال فى الدنيا مهما وصل مدى احترافك وعلمك من الممكن ان تخطئ
لكن احنا بنعمل بالاسباب وبنحاول نفسر كل شئ بيحصل فى السوق

iheb
10-16-2012, 02:44
السلام عليكم

أخي العزيز شكرا على هذا الشرح و واصل هكذا لكي يتعلم جميع من هو مبتدأ

2x1
10-16-2012, 11:17
ابدا بحساب تجريبى بمده كافية

ادارة المال والمخاطر تكون على راس الاولويات
بناء استراتيجيتى بنفسى
كل هذه من اهم بنود المتاجرة

فعلا دي ميزة ان الواحد يكون عندة استراتيجية خاصة بية او يطور من استراتيجية
ويوظفها علي حسب ما يحتاج ودة بيكون اكثر فايدة للوصول للهدف

Cayote
10-16-2012, 16:03
تسلم جدا يااخي العزيز
انا مبتدي ايضا وقريت النصائح وفعلا مفيييدة جدا ...

tarek22
11-03-2012, 01:16
اخى العزيز طلما انت واثق فى تحليل يبقى تعتمد على الله وتنسى اى حاجة تانية وخلى بالك ان ديما حتلاقى حد بيقول عكس كلامك لان لو كل الناس بتتفق على تحليل واحد اعتقد ان لن يكونهناك سوق للفوركس

jamalsale
11-03-2012, 13:43
شكرا اخي الكريم على هدا الموضوع
فاغلب المبتدئين يواجهون مشاكل متل هده في البداية
و كيفية البد و هدا الموضوع سيساعدهم كتيرا

ali alwan
11-07-2012, 02:43
شكرا على الموضوع المفيد

أعجبتني الطريقة التي استعملتها، رغم أن الموضوع طويل نسبيا إلا أن طريقة الطرح تجعلنا نكمله بكامله

تشكرااااتي

tarek22
11-07-2012, 16:07
شكرا على النصايح ال اكيد مفيده وتطبيقها هيخلى مطبقها فى الامان ,
وان كنت شايف ان هناك مزيد من القواعد ولكن تظلهذه القواعد المذكوره اهمهم

فتحية55555
11-07-2012, 19:01
والله يا اخى انا فعلا لسة مبتداة ولكن وعلى حد علمى بان الفوركس علم بحره واسع ولكن العلم من التعلم وكذلك التعلم من العلم فيا اخى اكتسب الخبرة الجيدة لكى تنجح دائما

monir
11-07-2012, 19:09
:yahoo::yahoo::yahoo:الموضوع الاكثر من رائع و في انتظار المزيد

سارة ابراهيم
11-07-2012, 23:45
من فضلك ياريت تفيدنى اكتر فموضوع الفوركس
انا حاسة انى تايهة

daredivl
11-08-2012, 09:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك اخى على هذه المعلومات القيمة واتمنى للجميع النجاح
وبما اننى مبتدء لذا فان هذه المعلومات مهمة جدا ولسوف استفيد منها باذن الله
شكرااا جزيلاا وتقبلوا مرورى

rashed
11-08-2012, 22:49
نصايح جميله وموضوع رائع وقد يستفيد المبتدى من الاطلاع على استراتيجيات الاخرين
ليس بشرط تطبيقها ولكن يتعلم شيئأ من مهاراتهم وذكائهم يعني اهم شي الفكره وعندها تستطيع دراسة استراتيجية خاصه لك

Mahmoudzooka
11-09-2012, 20:34
شكراً على النصايح المفيدة اللى كنت محتاجها شخصيا
و الحمد لله الواحد عمل حساب تجريبى و شاف الدنيا ماشية ازاى

sayed taha
11-09-2012, 20:59
كلام جميل جدا اخى الكريم
فالمهم فعلا الاسلوب المناسب لطبيعة و ظروف المتاجر فمثلا توجد استراتيجيات جيدة و يربح بها متاجر معين و عند استخدامها من متاجر اخر يحدث لة خسارة لانة ببساطة هذة الاستراتيجية لا تناسب شخصيتة

mr mohsen6
11-10-2012, 11:31
التاجر الناجح يتعلم من اخطاءه وبالصبر والمثابره والاجتهاد والتعلم من الاخطاء السابقه تتحول هذه الاخطاء الى نجاح باهر

HOUSAMMI
11-10-2012, 19:22
نقاط هامة جدا بارك الله فيك

من اجمل ماقرءت ان المتداولين يسقوط كاوراق الشجر بس خلال 3 سنوات

ولايبقى فى لاسوق الا فى حدود من 5 الى عشرة فى المائة منهم

ماتريكس
11-10-2012, 19:31
أعتقد بأن الخطر في التداول يكمن في عدم امتلاك خطة للعمل و استراتيجية للتداول ، فهذان الأمران هما مفتاح النجاح في تجارة العملات
الفوركس و هما الفارق و الحد الفاصل بين التاجر الناجح و التاجر الفاشل ، فمن كانت تجارته منظمة و مبنية على قواعد علمية متينة
كان النجاح حليفه ، أما من قام بالمتاجرة العشوائية و الهرولة وراء صعود و هبوط السعر فلن يكون تاجر فوركس ناجحا أبدا.

ahmedsaied
11-10-2012, 20:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا افضل ان استخدم حساب تجريبى وانفذ عليه التحليلات قبل الدخول فى الحساب الحقيقى تجنبا لالاخطاء او للتكرار مرة اخرى ع الحقيقى حتى لا انسى شةء الاجابه على اشئلتى اجدها فى المنتديات العربيه واخذ بتوصيات ولكن ليست مدفوعه الثمن واريد ان اربح واتعلم اكيد العبم لا يتوقف بالتوفيق

tarek22
11-17-2012, 01:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا افضل ان استخدم حساب تجريبى وانفذ عليه التحليلات قبل الدخول فى الحساب الحقيقى تجنبا لالاخطاء او للتكرار مرة اخرى ع الحقيقى حتى لا انسى شةء الاجابه على اشئلتى اجدها فى المنتديات العربيه واخذ بتوصيات ولكن ليست مدفوعه الثمن واريد ان اربح واتعلم اكيد العبم لا يتوقف بالتوفيق

سوق الفوركس انت هتعرفه عن طريق كثره التداول والخبره اللىهتكتسبها من الحساب الحقيقى وكثره الخسائر بس اهم حاجه حاول تتعلم من كل خساره فى السوق

ahmed sleem
11-17-2012, 14:28
فعلا دردشه جميله وبناءه ارجو ان يكون جميع المبتدئين استفادوا وان يعملوا بها
تقبل مروري

esh forex
11-17-2012, 14:40
شكرا يا اخي موضوعك الرائع
فلا يوجد احد كبير على سوق الفوركس

radoinehajhouji
11-17-2012, 15:06
شكرا اخي و اتمنى ات تواصل

tarek22
11-19-2012, 23:39
ما اهم النصائح التي اريد اضافتها هما نصيحتين :
1- وضع وقف للخسارة دائما فقد ينجيكمن خسارة كامل الحساب
2- ادارة راس المال الجيدة لا تغامر بالحساب كله مرة واحدة

cabooo555
12-14-2012, 08:40
وهذه الشمعة تظهر في المنحني الخطي العادي علي شكل خط مستقيم متجه من نقطةالافتتاح إلي نقطة الإغلاق

وغالبا مايحدث ذلك عند وصول أخبار قوية جدا عنالسهم
فلو كانت هذه الأخبار جيده ظهرت هذه الشمعة البيضاء ( المربوز الأبيض ) وإذا كانت الأخبار سيئة ظهرت الشمعة السوداء ( المربوز الأسود ) والتي تظهر علي شكلخط مستقيم متجه من الافتتاح إلي أسفل

ahmedsaied
12-18-2012, 20:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا على موضوعك اخى الكريم انا راى ان الاخطاء هي التي يقع فيها المتاجر المبتدء في بداية مشواره في تجارة الفوركس
هي نفسها التي تساعده على ان يكون متاجر محترف اوي اوي وهذا حدث معى ما اخطات فيه علمنى الكثير

sayed taha
12-18-2012, 23:03
اخى الكريم
نصائح غالية يستفيد منها المبتدء و المحترف على السواء اضف لما ذكرتة الهدووء اثناء المتاجرة و التحلى بالصبر و القناعة و الاستمرار فى القراءة و التعلم

bogagi
12-18-2012, 23:42
كلام موزون وقيم
فعلا الاستوب حمايه للمبتدئ
و المحترف ايضا

kartoot
12-19-2012, 03:38
توصيات في المستوى و كلام في محله
لك كل الشكر

محترف
12-19-2012, 07:54
اذا كان المتاجر جيد وسريع البديهة فى الفورسك ويمكنه ان يحقق نسبة ارباح
جيدة من العمل فى الفوركس سريعا اعتقد انه يبقى متاجر ناجح بالفعل وهذا هو طريق النجاح فى الفوركس القدرة على الاستمرار فى العطاء والقدرة على تعلم كل ما هو جيدد فى هذا السوق

yaallah3
12-21-2012, 19:09
طبعا عشان كل شيخ ليه طريقة واحنا بشر وكل واحد ليه دماغه انا بفضل ان كل شخص يعتمد علي دماغه هو وبس
وانا مش بفضل التوصيات بصراحة انا اروح اقرالي كتاب واشوف فيديو وافهم بنفسي لان مافيش حاجة دايمة ومافيش حاجة صح 100%

2- لكل شيخ طريقة .

اقول ما يلي :

اقول ما يلي :
الستوب لوز .

5- حدد ما تريد :

أ- تريد ان تربح .
ب- تريد ان تربح وتتعلم .

6- بماذا تبدأ :

أ- حساب تجريبي .
ب- حساب حقيقي .

أ- المنتديات العربية .
ب- المنتديات الاجنبية .

yamen-b
03-04-2013, 19:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتقد ان المبتدئ فالبدايه يتداول هو وحظه ويمكن يكسب كثير ولكن عندما يتمكن من السوق وفهم الاخبار وربط الافكار والمعطيات ببعض تلاقيه بدا يخسر

أنس حسين محمد حسين
03-04-2013, 19:57
اكيد كلامك صح بس اكيد ايضا ان كل واحد له طريقته في التعامل مع الصفقات

KOKY MONY
03-04-2013, 20:05
اشكرك اخي علي هذة النصائح
وانا مبتدا واتمني ان اعمل بها
ولكن اعتقد ان كل انسان اكيد سريع البديهة ويعرف كييفية التعمل واكيد ان الله لايضع عبدوة الا في الصح لانوة هو الذي يرا مايفعوة واذا كان هذا مفيد له ام لا

haitham
03-04-2013, 20:37
جزاك الله خيرا على تلك النصائح المقدمه لنا كمبتدئين وفعلا نحن فى امس الحاجة لتنفيذها والسير على تلك الخطا وان شاء الله يكون الجميع استفاد منها

achrafraja
03-04-2013, 20:39
السلام عليكم
===============
انا مبتدئ لسة تدريجيا بكسب الخبرة والتجربة
وشكرا

rebaoui
03-04-2013, 23:42
السلام عليكم
صدقني من اروع ما قرات فطريقة تذكرني بمحاضرات الدكتور ابراهيم الفقي رحمه الله
لعلها من اهم لالسئلة التي يجب ان نطرحها على انفسنا قبل الدخول في المجال
دممممتم في رعاية الرحمان و تقبلوا مروري

عبير الزهور
03-05-2013, 00:11
السلام عليكم

فعلا يا اخى لكل شيخ طريحه زى ما تفضلة فى البدايه لكن المتاجر الجديد عليه ان يتغلب عليها ويعرفها جيدا

emadsaad
03-05-2013, 02:02
بصراحة نصايح مهمة وانا عن نفسى محتاج نصائح كثيرة من هذ النوع لانى لسة جديد فى مجال الفوركس كى تساعدنى فى الاستمرار ولك منى الشكر

سهر
03-05-2013, 14:07
مرحبا
بجد كلامك ممتاز انا استفيدت منه كتير واكيد جميع الاعضاء استفده شكرلك
تحياتي للجميع

amjed
03-05-2013, 14:13
اكيد البداية با حساب تجريب لمعرفة خبايا السوق
و التعلم علم من الاخطاء و تعلم الاستراتيجيات
لتكون مستعد في الحيبا الحقيقي

Aya Ali
03-05-2013, 15:25
دردشه مفيده جدا والاسئله اللى طرجتها فعلا تجعل المبتدئ يعرف بداية طريقه من اين والى اين
بالتوفيق للجميع

habibdoom
03-05-2013, 15:59
السلام عليكم
جزاك الله خير في دردشتك البسيطة لفتت انتباهي الى النقطة المهمة التي ادت الى خسارتي في تجربتي الاولى مع الفوركس
بالتوفيق

لوليتا
03-05-2013, 23:24
موضوع مهم جدا اخى الفاضل وانا كمان الاسئلة دى كلها كانت بتدور فى دماغى ومش عارفة ليها اى اجابات وكويس انى شوفت موضوعك وقريته كويس جدا واستفدت منه وكمان من ردود الاعضاء شكرا لك وربنا يوفقك وتقبل تحياتى

مشتاقة لرؤية الكعبة
03-10-2013, 09:30
السلام عليكم
اشكرك على المعلومة المفيدة

التجارة الصحيحة هى اسلوب المتاجرة

بالتوفيق وتقبلوا مرورى

Dr.Waseem
03-12-2013, 23:10
،،،،

تحية طيبة
أنت ناقل للمواضيع ......إذا دعني أهمس لك برجاء من محب : لا تنس اسناد الفضل غلى اصحابه وكتابة كلمة صغيرة: ..(منقول) وجزيت خيراً على النقل المفيد .

ميوية حسن
03-12-2013, 23:50
تساؤلات كويسة جداجدا يجب على المبتدئ
الاجابة عنها ولابد منة التعلم الجيد حتى يستطيع ان يجب
عن هذة الاسئلة بالتوفيق

العصفوره الاموره
03-13-2013, 01:34
شكرآ لك علي الموضوع الرائع
الذي افادني بصفتي مبتدأه
يعطيك العافيه

egmagician
03-13-2013, 02:18
لازم الاول تعمل حساب تجريبى وتجرب مهاراتك وتوقعاتك واستراتيجياتك وبعد كده تدخل فى الحقيقى وساعتها هاتخسر بردو بس هاتتعلم من الخسارة وهى اللى هاتعمل منك متداول ماهر ان شاء الله

Omaryat1
03-13-2013, 02:44
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا لك أخي على النقاط التي أعطيت فيها نصائح هامة للأعضاء المبتدئين و حديثي العهد في الفوركس

hebkar
03-13-2013, 02:44
اكيد كلام جيد وشرح جيد
تقبل مرورى واعجابى بموضوعك

matrcx
03-13-2013, 03:22
السلام عليكم

اى حد اشتغل فى مجال الفوركس مرت عليه الاسئله دى وفى اللى قدر يفهم ويتعلم اللاجابات الصحيحه وفى اللى لسه بيتعلم لغاية دلوقتى

نور الحياة
03-13-2013, 03:35
السلام عليكم
طبعا يا اخى الفاضل موضوع فى غاية الاهمية والكل استفاد
والكثيرون طبعا يقعون فى الخسارة المستمرة والمتكررة
رغم وجود الخسارة
اما بالنسبة لطريقة التى يستخدمها المتاجر فكل تاجر وله طريقتة الخاصة فى ادارة الصفقة

fitouri
03-13-2013, 03:52
إنت إذا دخلت إلى الفوريكس يجب أن تتقبل الخسارة وربح سوياً لكن يجب أن تجد طريقة خاصة بيك لل ربح وهذا يعتمد على ذكائك

ايهاب عادل
03-13-2013, 04:11
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك وعلى معلوماتك ونصائحك الرائعه
نتمنى منك المزيد من النصائح فى عالم الفوركس

عبدالاله511
03-13-2013, 04:13
التجارة الفردية و الجماعية لها سلبياتها فالتجارة الفردية تتاجر بما تراه انت و قد يكون لك راي
خاطئ اذا كان معك احد ينبهك و تتصححه,اما التجارة الجماعية
فانتم تتاجرون باراء الجماعة كلها و قد يكون لك راي صائب

Heba Elhawal
03-13-2013, 07:18
انا سعيدة بالرد على موضوعك
هو فعلا مفيد للمبتدئين
تقبل مروري :)

madn
03-13-2013, 23:19
مشكور على الدردشه وانت بتفكرنى
بحد ادين له
لك منى التحيه

jesmin
03-15-2013, 05:41
اخى تمامآ ويجب على الفرد التعلم واكتساب المزيد من الخبرات فى هذا المجال ليس هذا فقط ولاكن يتبع استراتيجية تكون

amanda
03-15-2013, 05:45
للأسف من التجار من لا يستفيدون من أخطائهم ولا يحاولون أصلاحها و يواصلون ارتكاب نفس الهفوات
و هم يقعون في نفس الاخطاء و يخسرون دائما

Heba Elhawal
03-15-2013, 11:15
شكرا على الدردشة :)
مفيدة جدا و في محلها
بس انا ماسمعتش عن التوصيات مدفوعة الثمن دي
اقصد ازاي مدفوعة الثمن

youssef83
03-15-2013, 11:26
السلام عليكم
الربح العالي بالبداية امر ايضا خطير يدفع الى التهور (هذا الّي مخوفني):(

hazar
03-15-2013, 12:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتــه
الحمدلله انا الان شغالة على التجريي و استفيد منه القليل من الخبرة
فشكرا لك على الموضوع فالفوركس علم وليس للعلم كبير بل العلم بالتعلم اكثر
تحياتي

forex_lionz
03-15-2013, 13:08
انا كل مشكلتى فى الفوركس هى التسرع فى اغلب الصفقات التى اقومم بها
خاصة وقت الخسارة انفعالى يجعلنى اتسرع بصورة شديدة

nader
03-16-2013, 01:58
دردشة ممتازة اخي
ولك مني اجمل تحية
انت اعطيت في دردشتك منهاجا ربما يجعل الكثيرين منا يغيرون نظرتم او اسلوبهم في الفوركس

hadeerdoddaa
03-16-2013, 01:59
السلام عليكم
طبعا يا اخى الفاضل موضوع فى غاية الاهمية والكل استفاد
والكثيرون طبعا يقعون فى الخسارة المستمرة والمتكررة
رغم وجود الخسارة
اما بالنسبة لطريقة التى يستخدمها المتاجر فكل تاجر وله طريقتة الخاصة فى ادارة الصفقة

جنه الرحمن
03-16-2013, 02:32
انا ان شاء الله هبدا الحساب التجريبي عشان استوعب واتعلم وبعدين ابدا الحقيقي ومش مهم اكسب كتير بس المهم اتعلم اكتر والعلم نو والجهل ضلمه والله تعالي اعلي وواعلم والله المستعان

piraaatm
03-16-2013, 08:21
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ما
تقدمه لنا من المعلومات
ولكن نرجو من سيادتكم ان تفيدونا

ess_ess
03-16-2013, 14:23
جزاك الله خيرا اخى لافاضل على هذه الدردشة التى هى فى رأى غاية فى الاهمية لازم نعرف السوق اللى هنتعامل معه

mimo3050
05-15-2013, 05:12
المفروض الواحد يكتسب الخبرة الاول و بعد كدا يبدا بحساب تجريبى و بعدين يعمل حساب حقيقى

latraaa
05-15-2013, 20:38
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على روح الدعابة، و نصيحة مني لكل مبتدئ أن يتعلم و يتعلم و من ثم يقرر الدخول

yacrao
05-15-2013, 20:41
شكرا اخ الكرم لهذا التوجيه لكل اعضاء المنتدى المبتدئين لانه
فعلا جميع من يخسر في الفوركس بحاجة الى وقفة تدارك التي يمكنها ان
تجعله يفكر اكثر في اسباب الخسارة

maloka_nono
05-15-2013, 21:09
بالنسبه لى لانى مبتداه وجديده نوفى هقول راى
اولا تكمن المشكله الرئيسية فى طريقة العمل الخاطئة وانا للاسف مضارب غير متفرغ فباخد اقصى درجات الحذر لان معنديش اى استعداد للخسارة واكتر حاجة
بتحسسسنى بالقلق هو الجرى وراء الربح السريع وعدم التانى فى التفكير
وطبعا هدفى انى اربح واتعلم

ayman.shosha
05-15-2013, 21:13
كلام جميل
وفعلا كلنا نحتاج الى وقفه حقيقيه مع النفس
فهناك اسأله لن تخبرنا اجاباتها الحقيقيه سوى انفسنا..

kbibi99
05-15-2013, 21:31
شكر لك أخي الكريم
أنا التحقت اليوم بالسوق و أرجو منك شرح بعض الأسس لمنظومة الفوركس
لكم جزيل الشكر

canforex68
05-15-2013, 21:37
اي مبتديء في الفوركس فما عليه الا ان يتعلم للفوركس
فهذا هو السبيل له لكي يكون في طريق نجاتح

elwakil74
05-15-2013, 21:44
شكرا على الموضوع الرائع و المهم ان نتعلم من الاخطاء التى نقع فيها حتى نصل للنجاح المطلوب .

somamido
05-16-2013, 01:22
اود ان اعبر عن امتنانى البالغ لهذه المناقشة المفتوحة حيث انك تطرح اسئلة وتجعلها مفتوحة للاجابة مما يساعدنا على الحصول على معلومات افضل من خلال الردود هنا فكل منا لديه اجابة مختلفة تفيد كل الاشخاص الموجودين
وفى انتظار المزيد من النقاشات الهادفة

saad forex
05-16-2013, 02:04
انا لم اعرف قيمه النصائح اللى هنا فى منتدانا الغالى
الا لما دخلت وبدأت عالم الفوركس وبدأت التداول الحقيقى
عرفت قيمه كل نصيحه بجد

kasimi
05-16-2013, 02:14
السلام عليك أخي أي واحد دخل إلى عالم الفوريكس فهو أكيد يفكر في للربح لا العكس
ومن نفسي أنا أرجح الخطى الثابتة في أي عمل فبناء المنزل يعتمد على أسس متينة حتى يكتمل

ريتال
05-18-2013, 05:35
دردشه مفيده جدا اخى الكريم وتساولات في بال كل مبتداى الله يجزيك خير على طرحها واى خطا اليوم نقع فيه سوف يكون هو سبب نجاحنا قريباااااااا ان شاء الله

mohamed0608
05-18-2013, 07:27
السلام عليكم
اعتقدد من ضمن الاخطاء التى يقع فيها المستثمرين الجدد انهم يعتقدون بمجرد دخولهم للسوق وبدء المتاجرة سيجنون الارباح الطائلة ولا يضعون اى احتمالات للخسارة فى حساباتهم وذلك بيكون ايضا بسبب الترويج والتسويق عن تجارة الفوركس وكيف ستربح بسهولة من الفوركس آلاف الدولارات

thewinning
05-18-2013, 07:31
اود ان اعبر عن امتنانى البالغ لهذه المناقشة المفتوحة حيث انك تطرح اسئلة وتجعلها مفتوحة للاجابة مما يساعدنا على الحصول على معلومات افضل من خلال الردود هنا فكل منا لديه اجابة مختلفة تفيد كل الاشخاص الموجودين
وفى انتظار المزيد من النقاشات الهادفة >>>>>>>>>>

zeinab mosaad
05-18-2013, 11:25
انا قرات توصيات كتيير عن التاجر الرابح اريد ان اسال هل الوقت زيادته او قلته له عامل في زيادة او نقص الارباح

tota2000
05-18-2013, 19:51
مشكور على المعلومات المفيدة و بدون شك أن المحاورة و الدردشة و الأسئلة مهما كانت بسيطة فلا بد أن يكون لها فائدة و إن تقديم أي مادة موجهة للمبتدئين مهما كان حجمها بسيط فبالنسبة لنا حجمها أضعاف مضاعفة جزاك الله خيراً و بالنسبة لي أنا فأنا أبحث عن العلم لأني لا أريد الدخول الفعلي إلا عندما أعلم علم اليقين أني مدركة لكل خطوة أخطيها.

ahmedhawash
05-18-2013, 22:15
السلام عليكم ورحمه الله

نقاط هامه كل التى تكلمت عنها ومرت عليا معظمها

وبالفعل انا اتداول وانا متوتر ونفعل ولذلك وجدت ان الاسكالبينج مناسب جد لى

adell
05-19-2013, 07:50
من خلال التدوال بطريقة خاطئة يكون ذلك خطر كبير يمكن ان يسبب خسائر كيبرة جدا
ايضا الطريقة النسب هى التى يتم التدوال بها

ahmed_cool
05-19-2013, 08:08

اول حاجه المبتدء مبيعرفش اساسا يعمل ازاي صفقات

يعني اكييد مش هيفهم الكلام ده يريد حضرتك

تنزل موضوع في البداية علشان المبتدئين يفهمو وشكرا

adell
05-19-2013, 09:05
فى المنتديات العربية سواء تجد شرح للفوركس وايضا فى المنتديات الاجنبية
والافضل ابدء فى حساب تجريبى قبل حساب حقيقى

انس بن تن
06-30-2013, 07:38
هذه الاسئله تدور
في كل ذهن المبتدئين وانا باءذن الله هدرس استراتيجيه معينه وابدء ان اعمل عليها وربنا معانا جميعا بالتووووفيق

mohamed61172
06-30-2013, 09:30
الف شكر اخي الكريم فعلا المبتدأ دائما في حيرة لكنه لازم ان يجرب ده وده ويغلط
ويقع ويقوم ويجرب تاني الي ان يتمكن من السوق كلنا كده في البداية

ashrafabdelbary
06-30-2013, 10:28
اخى الكريم يجب على كل مبتدا ان يعلم ان تلك المهنة تحتاج الى التعلم والخبرة وذلك قبل
التعامل مع السوق ويعلم انها ماكينة اموال ولكن لمن يستحق

kamelm33
06-30-2013, 12:13
شكرا على الموضوع المفيد

taoufik bajjou
06-30-2013, 12:26
السلتم عليكم أخي لغالي شكرا لك على الموضوع و على الدردشة المميزة و النصائح إن شاء الله تزيد من خبرتنا

chokeir
06-30-2013, 12:41
ألف شكر لك أخي على هده النصائح لقد أفدتنا كثيرا و طريقة توصيل المعلومة جميلة

ahmed.alzogby77
07-02-2013, 15:46
مشكور اخى على موضوعك وحلو كتييير وفعلا الخطر بيكون من التعليم اساس الفوركس
وانت تكون فى بداية تجارتك فى الفوركس بيكون فى حساب تجريبى علشان تتعلم منو الخسارة والمكسب
انا اديتك الى اقدر افهمو لأنى مبتدئ
السلام عليكم

zeze mohamed
07-02-2013, 15:47
شكرا على الدردشة المفيدة دى ويا ريت دايما تعطينا مواضيع مفيدة كده بارك الله فيك وفى انتظار المزيد

mai66
07-20-2013, 03:05
طبعا كل شخص لازم يتعلم ويبحث بنفسة عن طريقه مناسبة لية
كل شخص له استراتيجية غير شخص اخر ولازم يجربها فترة قبل الحكم عليها

doaa sary
07-27-2013, 21:35
مهم ان كل مبتدئ الاول يقرا الكتب والفيديو
ويجمع البونص من الردود يكبرهاا عشان راس المال يكون كبير
ويتدرب ع الحساب التجريبى

NADA NANO
07-28-2013, 19:03
انا بدات اعمل فى الفوركس منذ شهين ودباتاتعلم الفوركس
والفوركس يحتج الى صبر وتعليم الالتزام بخطة تكون مربحة

payza
07-30-2013, 16:37
حط في علمك اخي ان السوق ليس منجم ذهب ومرجان
بل هو عالم فيه جهد وسهر ومشقة

latraaa
07-30-2013, 20:04
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطريقة الجميلة التي انتهجتها في تقديمه، اتمنى أن يدرك الجميع المعنى الحقيقي لللفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

afaf123
08-16-2013, 22:01
ماالفرق بين الحساب التجريبي والحقيقي والحساب التجريبي بدون عملات وما الفائده منه
بالله عليكم افيدوني

forex4
08-18-2013, 11:43
مشكور اخى الكريم على هذه الدردشة
واكيد هذه الدردشة فيها فوائد كثيرة
يجب الاستفادة منها لدخول سوق الفوركس

رشا الهوارى
08-19-2013, 07:00
انا من المبتدئين وارى امامى غموض في تساؤلات كثيرة ولكن بالتعلم والدراسة فسيسهل امامى اشياء كثيرة باذن الله وفقنا الله الى كل شئ صالح