PDA

View Full Version : هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه

Pages : [1] 2

emad glal
05-30-2015, 15:54
هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه يمعنى ان كان لدى 5000 هل يمكن ان اقسمهم على اكثر من عملية تداول وماهى الطريقه ام اننى اجازف بكل المال الخاص بى فى عمليه واحده وانتظر حتى تنتهى وادخل فى عمليه اخرى

mechanical
06-11-2015, 22:00
السلام عليكم ... اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله

ahmed haggan
06-12-2015, 01:55
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال
انا مبتدىء ولقيت كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها
حاولت ارفاق الكتب فى موضوع ولكن المساحة اكبر من المسموح به
فهل يمكن ان ارفعهم على موقع تحميل مثل الميديا فير مثلا وارفق ملف التحميبل مباشرة فى موضوع جديد ام ان ذلك ممنوع؟؟

0sama
06-12-2015, 12:51
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5

حسنى صادق
06-12-2015, 14:30
اعتقد انة لا مشكلة و هى طبيعة العم فى سوق الفوركس و التى لابد ن المحاولة على الاحتفاظ بها فى الكثير من الامور الاخرى التى تتطلب العلم بها

كامل زكريا
06-12-2015, 14:35
السلام عليكم اورمه الله وبركاته اخى الكريم اولا بالنسبه لسوالك هذا جميل جدا بالنسبه لاى شخص يريد ان يتاجر فى سوق تداول العملات الفوركسوالافضل لك الا تجازف بكل مالك بل قسمه على عده صفقات حتى لاتخسر كثيرا

engaym
06-12-2015, 14:41
السلام عليكم اخى طبعا ممكن ان تفتح اكثر من عملية فى وقت واحد ولكن اذا كنت مبتداء يفضل ان تفتح
صفقة واحدة او اثنين فقط حتى تقدر ان تحافظ على راس المال وبالتوفيق للجميع

kachchaoui
06-12-2015, 14:46
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبكاته مشكور على هذا الموضوع من الممكن فعلا تجزئة الاموال لا مشكلة في ذلك أتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبلوا تحياتي وشكرا

karim02
06-12-2015, 18:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Emam_gad
06-12-2015, 18:21
لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

Ossama.forex
06-12-2015, 18:46
واضح من سؤال حضرتك انك في بدايه مشوار الفوركس و لو بتقصد بالعمليه الصفقه اه طبعا ممكن بحيث لا تعدي المارجن المسموح به للتداول بعد اول صفقه و طبعا ممكن تدخل بالمبلغ كله صفقه واحده لكن لا تضع البيض كله في سله

waelmma
06-12-2015, 18:56
نعم اخى الكريم وهو ده الصم انك تقسم المبلغ الى عدد من الصفقات
انت يجب ان تقوم بمشاهدة الفبديوهات الخاصة بادارة راس المال

omar samy
06-12-2015, 19:11
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال
انا مبتدىء ولقيت كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها
فهل يمكن ان ارفعهم على موقع تحميل مثل الميديا فير مثلا وارفق ملف التحميبل مباشرة فى موضوع جديد ام ان ذلك ممنوع؟؟

hidouri25
06-12-2015, 21:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد و اله و صحبه
الذي يحدد عدد الصفقات في هذه الحالة هو حجم الوت و الهامش المتاح
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق و النجاح

Ayache
06-12-2015, 21:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أخي
تجزئة المال تحتاج إلى إدارة جيدة للأموال و تسيير حسن و منظم فتعرف تستغله خاصة و ان المبلغ جيد و مناسب للمخاطرة قليلا
و لكن لا تخاطر كثير فتخسر كل شئ دفعة واحدة

osama147
06-12-2015, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي يمكن ذالك ولكن يجب ان لا تخاطر بحجم لوت عالي حتى لاتخسر بكل سهولة اموالك وان تكون صفقاتك هالكة للحساب
تقبل مروري

a7med sniper
06-13-2015, 01:24
الموضوع مش تجزئه عموما انت اللى بتختار لاللوت وارلافعه اللى انت تتعامل بها

لان على اساسها هيكون اختيار الهامش والله المستعان

bilal86
06-13-2015, 01:37
يمكنك تجزئة المال والدخول بصفقات كثيرة ولكن بلوت صغير حتى لا تخسر كثيرا ولا يتمرجن الحساب

الرافعة تساعدك كثيرا في هذا الأمر فقط حاول تقسيم المال والصفقات بشكل ذكي

abukhatab
06-13-2015, 12:45
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

جابر1979
06-13-2015, 12:47
يجب مراعات الهامش الذي تتوفر عليه خلال التداولات و ذلك اذا ما انعكس السعر عليك و جل التوفر على هامش لتوضيح تحركات السعر . بالتوفيق اخي الكريم ..

alaa ali
06-13-2015, 12:49
اهلا بكم
طبعا ممكن .. لكن الافضل لك ان تركز فى عملية واحدة بسوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق

haytham_mhmd
06-13-2015, 12:57
نع ممكن اخي الفاضل
ويمكنك في انستا ان تفتح صفقات بدا من واحد سنت للنقطه الواحده
وبذلك تستطيع فتح عدد كبير من الصفقات في وقت واحد
لكن لا انصحك بذلك
وانصحك بالتركيز في صفقه واحده

aminooos
06-13-2015, 12:57
هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه يمعنى ان كان لدى 5000 هل يمكن ان اقسمهم على اكثر من عملية تداول وماهى الطريقه ام اننى اجازف بكل المال الخاص بى فى عمليه واحده وانتظر حتى تنتهى وادخل فى عمليه اخرى انا مبتدىء ولقيت كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها فهل يمكن ان ارفعهم على موقع تحميل مثل الميديا فير مثلا وارفق ملف التحميبل مباشرة فى موضوع جديد ام ان ذلك ممنوع من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5

abukhatab
06-13-2015, 16:37
لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

raaslen316
06-13-2015, 16:48
لسلام عليكم
اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب
بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن
تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله

ayoub jallouni
06-13-2015, 16:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
من الممكن فعلا تجزئة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فيمكنك الدخول باي مبلغ تريده
وبالتوفيق للجميع

yyahhyaa
06-13-2015, 21:49
وعليكم السلام

أجل صديقي يمكنك فعل ذلك بسهولة بالغة وذلك بتحديد إيقاف الخسارة

وأيضا بعمل صفقات صغيرة تتناسب مع رأس المال الخاص بك

abukhatab
06-14-2015, 09:52
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال

محمد عز الدين عيد خضري
06-14-2015, 10:02
بالتاكيد انت بتدخل بجزء معين في الهامش لصفقات
والباقي يكون هامش متاح تستخدمه في التداول بالتعزيز او التبريد او الهيدج

motawakkildima
06-14-2015, 10:12
تستطيع ذلك من خلال صفقات صغيرة وان تقسم الصفقات على عملات مختلفة وبهذا تكون قسمت المال
على صفقات اكيد سوف تجد ربح باذن الله
او قسم المال على المعادن والعملات

MOHAMED in forex
06-14-2015, 17:47
السلام عليكم اخى طبعا ممكن ان تفتح اكثر من عملية فى وقت واحد ولكن اذا كنت مبتداء يفضل ان تفتح

Emam_gad
06-14-2015, 17:59

mhj mhj
06-15-2015, 13:48
كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها
حاولت ارفاق الكتب فى موضوع ولكن المساحة اكبر من المسموح به,

RomanyMoreed
06-16-2015, 14:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اه تقدر بس في الحالة دي لازم تكون علي دراية بالتحكم في ادارة رأس المال ولازم تستخدم الاستوب لوز ايضآ

بالتوفيق

OSAMA AMER
06-16-2015, 16:19
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام مشرفى واعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا سعيدا وربحا وفيرا ;)
اخى الكريم نعم بالطبع يمكنك ان تقوم بفتح اكثر من صفقة فى وقت واحد طالما ان المال الذى معك يغطى ذلك الامر ولكن الافضل فى البداية ان تقوم بفتح صفقات صغيرة

magic777
06-16-2015, 18:37
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام مشرفى واعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا سعيدا وربحا وفيرا ;)
اخى الكريم نعم بالطبع يمكنك ان تقوم بفتح اكثر من صفقة فى وقت واحد طالما ان المال الذى معك يغطى ذلك الامر ولكن الافضل فى البداية ان تقوم بفتح صفقات صغيرة

تحديدي عدد الصفقات هنا بيكون على حسب وقت فراغ المتاجر وايضا طريقه متابعته للجال وايضا طريقه العمل وتوافر ايضا الفرص القويه الي يدخل
منها كل دي عوامل بتحدد عدد الصفقات

الاصيل
06-16-2015, 18:41
هذا الامر يرجع اليك
ان كنت ترى انك عندك من الخبره ما يكفى يمكنك المغامرة بكل ما عندك حتى يكون الربح مناسب
وان كنت ترى انك مازلت تتعلم فتاجر باقل مبلغ حتى لا يضيع منك بسهوله وفى نفس الوقت تتعلم من متاجرتك
تمنياتى للجميع بالتوفيق

محمد السيد
06-16-2015, 19:53
نعم مفيش شك يمكن تجزئة المال الخاص بك على اكثر من عمليه يمعنى ان كان
لدى 5000 يمكن ان تقسمهم على اكثر من عملية تداول و بالنسبة للطريقه فهناك الف استراتيجية

ibrahim forex
06-17-2015, 18:04
السلام عليكم ... اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله

sof
06-17-2015, 18:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أكيد طبعا راس المال مهم جدا والواحد لازم يكون حريص إنه يكبر راس ماله عشان يعرف يدخل صفقات بمبالغ أعلى

Kiing
06-17-2015, 21:50
ممكن ممتلا انه منه اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب تم منه ممكن انه بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر تم متلا انه ممكن معه اكتر من مرة

هند الحمامصى 2216
06-18-2015, 01:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .......
اخى العزيز
لاتنخد فان سوق الفوركس غامض فلا تعتمد على اراء احد واعتمد على رايك حتى لا تندم عند الخساره
وانا انصحك تجزئه المال

gootdf
06-18-2015, 14:26

ahmedibrahim258259
06-20-2015, 23:51
بسم الله الرحمن الرحيم اه اخي الكريم ممكن تقسمهم بس واضح من السؤال انك موش متعلم فوركس كويس انا انصحك انك تتعلم اكتر وانت تعرف لوحدك ازاي تقسمهم
تقبل مروري

magic777
06-21-2015, 02:25
بسم الله الرحمن الرحيم اه اخي الكريم ممكن تقسمهم بس واضح من السؤال انك موش متعلم فوركس كويس انا انصحك انك تتعلم اكتر وانت تعرف لوحدك ازاي تقسمهم
تقبل مروري

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

karim02
06-21-2015, 14:38

hager omar
06-21-2015, 14:57
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور علي تساؤلك اخي الكريم وكنت اتمني ان افيدك ولكن ليس لدي معلومات عن هذا الموضوع الذي تساءلت فيه

تقبل مروري

gootdf
06-21-2015, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله
لاضافة حساب حقيقية إضافة
الى الحساب التجريبي الموجود في المنصة
مع تحديد السيرفر الخاص بالحساب

Mona forex
06-21-2015, 18:39
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال

ynwa1892
06-21-2015, 19:21
السلام اخي ممكن تنشئ العديد من الحسابات وتربطها فيما بينها وهكذا تستطيع ان تقسم مالك ان اردت
وفقك الله

ريهام عبد العزيز
06-21-2015, 19:38
شكرا على هذا الموضوع اكيد تحكم فى حجم اللوط وافتح صفقات كما تريد
تقبل مرورى

MONTASR SHABAN
06-21-2015, 19:40
و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد و اله و صحبه
الذي يحدد عدد الصفقات في هذه الحالة هو حجم الوت و الهامش المتاح
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق و النجاح

mido elmasry
06-21-2015, 19:51
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أخي الكريم emad glal
اخي الفاضل نعم يمكنك تجزءه راس مالك علي عده صفقات و لكن يجب الي يتعدي أجمالي كل تلك الصفقات أكثر من 10% من قيمه رأس مالك
ابي بمعني انك كما قلت تملك حساب بقيمه 5000 و تريد ان تتاجر علي عده أزواج
بالفعل يمكنك ذلك و لكن كيف اولا أحسب قيمه ال 10% من حسابك التي سوف تقوم بالمتاجره عليها و هي كالتالي
قيمه الحساب /100 * 10
يعني 5000/100*10 = 500 دولار
الان جاء حساب قيمه النقطه او كما يقال اللوت
انت عايز تدخل كام صفقه بال 500 دولار دول
هنقول مثلا انك عايز تفتح 3 صفقات علي ثلاق ازواج مختلفه تمام
يبقي هنقول 500 / 3 = 166 دولار تقريبا للصفقه الواحده
تمام يبقي حضرتك عايز تكسب كام نقطه من الصفقه دي هنقول مثلا 50 نقطه كمتوسط للصفقه
طيب ان شايف اول خط دعم او مقوامه للسعر علي بعد قد ايه من السعر الحال هنقول مثلا علي بعد 30 نقطه
يبقي انا هحط أمر وقف الخساره بتعاي علي بعد 40 مقطه اي فوق خط المقاومه او تحت خط الدعم ب 10 نقاط تقريبا
طيب تمام انا هدخل النقطه بقي بكام
اقولك يا سيدي
هتقسم عدد المبلغ الي هتدخل بيه الصفقه علي عدد النقط دي يعني ايه
هنقول166/40= 4 دولار تقريبا
يعني حضرتك لو حاطط التيك بروفيت بتاعك بعد 50 نقطه و السعر وصل ليه هتكون حققت ارباح 200 دولار
و لو السعر عكس عليك و خسرت ال 40 نقطه هتكون خسران 160 دولار تقريبا
يعني لو حضرتك دخلت 3 صفقات حققت منهم اتثنين ربح و واحده خساره لا قدر الله و ان شاء الله يكون مفيش خساره الي في أقل الحدود
هتكون حققت ارباح 200*2=400 دولار و خسرت 166
يعني صافي ربح 400-160 = 240 دولار
و في نفس الوقت هتكون حميت بقيت اموال حسابك من اعكاس السوق و لو في صفقه واحده علي الاقل لانك حاطط استوب لوز
و طبعا خطوط الدعم و المقوامه مش هتكون كلها علي بعد ال30 نقطه
اتمني انك حضرتك تكون فهمت شرحي و تقبل مروري
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

autocom
06-21-2015, 19:53
بالتوفيق ان شاء الله انا مبتدىء ولقيت كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها
السلام عليكم اورمه الله وبركاته اخى الكريم اولا بالنسبه لسوالك هذا جميل جدا بالنسبه لاى شخص يريد ان يتاجر فى سوق تداول العملات الفوركسوالافضل لك الا تجازف بكل مالك بل قسمه على عده صفقات حتى لاتخسر كثيرا

MOHAMED in forex
06-21-2015, 21:26
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال

ARIF ALLAH
06-21-2015, 21:42
مرحبا بجميع اعضاء وزوار هدا المنتدى الغالى واعتقد بانه تستطيع ذلك من خلال صفقات صغيرة وان تقسم الصفقات على عملات مختلفة وبهذا تكون قسمت المال على صفقات اكيد سوف تجد ربح باذن الله او قسم المال على المعادن والعملات شكرا على الموضوع والسلام علييكم

hmadnah123
06-21-2015, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله

magic777
06-22-2015, 01:42
مرحبا بجميع اعضاء وزوار هدا المنتدى الغالى واعتقد بانه تستطيع ذلك من خلال صفقات صغيرة وان تقسم الصفقات على عملات مختلفة وبهذا تكون قسمت المال على صفقات اكيد سوف تجد ربح باذن الله او قسم المال على المعادن والعملات شكرا على الموضوع والسلام علييكم

لازم هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

ASMAA TAHA
06-24-2015, 05:03
من الممكن ان تدخل اكثر من صفقة مع بعض اى انه تدخل اكثر من عملية فو وقت واحد وخصوصا لو كان راس المال كبير وذلك بيكون عن طريق المحافظة على ادارة راس المال السليمة وتقسيم العقد الواحد على اكثر من عقد

mohamed12345
06-24-2015, 19:27
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق

AH3
06-27-2015, 06:39
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق

من الصعب ان تجمع الناس على اساتراتيجية واحدة في مجال يتعلق بالمال لان كل شخص يريد ان يربح
اكثر من الاخر لذلك انصحك باتعلم و التجريب و المحاولة دون كلل او ملل من اجل تحققي ارباح

zineb01
06-27-2015, 08:04
ممكن اخي الفاضل
ويمكنك في انستا ان تفتح صفقات بدا من واحد سنت للنقطه الواحده
وبذلك تستطيع فتح عدد كبير من الصفقات في وقت واحد
لكن لا انصحك بذلك
وانصحك بالتركيز في صفقه واحده

ziyaddn
06-27-2015, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركس بلا هدف يعني الموت المحقق هكذا اسميه لان دخلت بدون اهداف ايامي يوم عرفت الفوركس لكن الان التجطيط العملي والاستراتجية والتعلم يوما بعد يوم ورسم الهدف ثم قنصه

ahmed bakry
06-27-2015, 23:48
اة ممكن اقوم بتوزيع وتقسيم المال الخاص بيا الى اكتر من عملية وفتح اكتر من صفقة وان شاء الله اتمنا كل خير للجميع وشكرا

AH3
07-02-2015, 10:11
اة ممكن اقوم بتوزيع وتقسيم المال الخاص بيا الى اكتر من عملية وفتح اكتر من صفقة وان شاء الله اتمنا كل خير للجميع وشكرا

على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل

waelmma
07-02-2015, 11:17
طبعا اخى الكريم وده الطبيعى انك تقسم راس ماللك على كذا عملية
وبارك الله فيك اخى ويجب ان تكون دارس العمليات كويس جدا وقبل الدخول فيها

العراقي
07-13-2015, 16:36

yacrao
07-13-2015, 16:40
فعلا هذا ممكن جدا وهذا في الحقيقة استراتيجيوة جيدة لتجنب الخسارة الكبيرة ان وجدت والربح الوفير طبعا ان وجد كذلك وشكرا لك على الموضوع

dhmo
07-13-2015, 17:15
فعلا هذا ممكن جدا وهذا في الحقيقة استراتيجيوة جيدة لتجنب الخسارة الكبيرة ان وجدت والربح الوفير طبعا ان وجد كذلك وشكرا لك على الموضوع

وطبعا هنا الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل بعد ده في المجال

مهند سباعنة
07-13-2015, 17:45
أخي الكريم لا يمكن ان تجزئها فثلا لو اخذت عقد اذا تجاوز الرصيد الكلي فسوف بيتمرجن حسابك لا قدر الله
تقبل مروري

AH3
07-17-2015, 14:43
بالفعل ارى انها فكرة جيدة لاننا بحاجه الى جودة المواضيع اكثر من عددها وبذلك يكون التحصيل للمبتدئين والاعضاء بصفة عامه مفيد وبالفعل يجب ان يكون كل فرد فينا رقيب نفسه للعمل على افادة الجميع

tarik46
08-09-2015, 20:48
لا يا اخي هذا خطير جدال و يتنافى مع حسن ادارة الحساب مبلغ 5000 دولار هو مبلغ مهم جداا و يجب التداول
بحيث ان لا تخسر اكثر من 5 /100 من راس مالك مع استعمال الستوب لوز ان كنت تريد ان تحافظ على حسابك
تداولا موفقا

Chima
08-12-2015, 01:32
اهلا بكم
طبعا ممكن .. لكن الافضل لك ان تركز فى عملية واحدة بسوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق.....................

musta
08-12-2015, 01:54
بسم الله وتوكلنا على الله. اتمنى التوفيق للجميع انشاء الله

pepobm
08-13-2015, 03:28
اخى العضو الكريم الموضوع مش تقسبم فلوس ولكن هى اداره راس نال يجب عليكى القراه فى اداره راس المال علشان تقدر تدخل كام من عدد الصفقات تدخل وبكام حجم العقد لها
التوفيق من عند الله

yansane
08-13-2015, 03:38
اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

big.pharaoh
09-27-2015, 04:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. لا طبعا اوعى تعمل كده . اوعى تجازف بكل اموالك في اي حال من الاحوال . لازم تدخل بجزء جزء . يعني تدخل ب5% من رأس المال

nabilps5
09-27-2015, 04:54
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد : شكراً لك على هذا الموضوع المميز تقبل مروري اخي

seifhd
09-30-2015, 23:49
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

akram mohamed obaid
10-11-2015, 14:21
اخي الكريم عليك باداره جيده لراس مالك المستخدم وان لاتجازف بالدخول على كثير من الصفقات وعدم التسرع والتخطيط السليم والبناء للاموال

forexaly5
10-11-2015, 14:24
السلام علتكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم لا تدخل كثير من الصفقات في وقت واحد إلى إذا كان هنالك خبر مهم و واضح التداول كذلك لا تتداول بأكثر من 10% من رأس ماللك لكي تحافظ عليه بشكل كامل

samieh
10-20-2015, 14:52
والله يا اخى لو عايز تدخل كذا صفقة مع بعض وشايف ان فرصهم جيدة فلا مانع ولكن اجعل مخاطرتك فى كل الصفقات لا تتعدى ال 5 %
حتى لا تخسر المال بسهولة

big.pharaoh
10-22-2015, 15:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. لو عايز تظبط حالك . ادخل برأس مال 5% من راس مالك . يعني لو معاك 100$ تاجر ب5$ فقط وحدد تيك بروفت وستوب لوز

ayoub321
10-22-2015, 16:10
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم أخي يجب أن تعرف أخي الكريم المال هو مالك واىنت حر فيه تستطيع أيضاً أن تجزئه كما تحب وتشاء
مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

aboubakr el ayach
10-22-2015, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي انا لا اعرف كيفية تقسيم المال او راس المال ولكن ما اعرفه هو ان اللوت هو الذي يمكنك من خلاله تحديد حجم المال الذي تريد التداول به تحياتي وتقبل مروري

Wassa04
10-22-2015, 18:06
اكيييد اخي الكريم يمكنك من خلال الرافعة
المالية تقسيمها بالتوفيق لك تقبل مروري

otmani
10-24-2015, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
يمكن ان تدخل الى اكثر من صفقة ولكن
عليك بادارة راس المال وعدم المجازفة وبالتوفيق

الخليل
10-24-2015, 22:22
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

sharshabil
10-28-2015, 16:16
الار يقتصرؤ على اختيار حجم الصفقة كلكما كان صغير
كلكا كان هامش الهسارة اصغير ان خسرت الصفقةى و لهذا لا تحاطر ابدا .

asxqwzdc3
10-29-2015, 10:38
يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة

kacembouden1
10-31-2015, 17:27

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

asxqwzdc6
11-14-2015, 21:42
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في بالفيديو الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

asxqwzdcefv1
11-20-2015, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
11-20-2015, 21:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

وممكن نجرب كتير لحد لما نختار الافضل وااكيد فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

jaouad ouaiss
11-20-2015, 21:34
السلام عليكم اخي الكر يم نعم يمكنك دالك انا سمعت به ولاكن لا اعرف الطريقىة لاكن سوف ابحت جيدا وارد عليك ان شاء الله تعالى ,تحياتي وبالتوفيق لك عزيزي

dhmo
11-20-2015, 21:47
السلام عليكم اخي الكر يم نعم يمكنك دالك انا سمعت به ولاكن لا اعرف الطريقىة لاكن سوف ابحت جيدا وارد عليك ان شاء الله تعالى ,تحياتي وبالتوفيق لك عزيزي

الاهم بعد اختيار الطريقه المناسبه يجب الاهتمام هنا بانه لازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

Federerista
11-20-2015, 22:10
صحيح يمكنك اخي ان تقوم بتجزئة مالك على عد من الصفقات ودلك من اجل ان لا يتم خسران
مالك في الصفقة الاوى فلفعل دلك تحتاج الى اختيار ستوب لوز من اجل دلك فهو شىء ضروري

asx1
11-23-2015, 20:56

marwanadam
11-23-2015, 22:34
اخى فى السوق وحينما تريد ان تدخل فى الصفقة ممكن ان تختل متل نقطة البداية وكدالك النهاية التى تريد ان تخرج مه
وكدالك ممكن ان تختار اخى قيمة الصفقة الى انت تريد ان تدخل بها
وبتوفيق

baite
11-23-2015, 22:38
السلام عليك اخى الكريم الموضوع والشرح جيد
كل نبذة وشرح معين يفيد كثيرا فى معرفة اوصال التداول وكيفية التعامل مع المنصة وتحليل الاخبار
للوصول الى تحقيق ربح مأمول من خلال التداول السليم
وتفضلك بالمداومة على طرح تلك المواضيع التعليمية المفيدة للجميع يحقق افادة جيدة للجميع
شكراا لك

Dwooud
11-23-2015, 22:47

fouad djaafri
11-23-2015, 23:12
اكيد اخي يمكنك تجزاة المال الخاص بك في اكثر من عملية
لكنني انصحك ان لا تكون قيمة العملية الواحدة اكثر من 5 في المئة من راس مال الحساب

XMPS
11-23-2015, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم يجب مراعات الهامش الذي تتوفر عليه خلال التداولات و ذلك اذا ما انعكس السعر عليك و جل التوفر على هامش لتوضيح تحركات السعر بالتوفيق للجميع

mohmed1214
11-23-2015, 23:18
موضوع مفيد والكثير من الاعضاء يستفادون من الموضوع
اتمنى الابداع اكثر وان تجعل موضوعك شامل
وراقب اجوبة الاعضاء حول الموضوع

ahmednadji11
11-23-2015, 23:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل
من فترة ليست بالطويلة كانت انستا تتعامل مع بايونير
من خلال الماستر كارد ولكن حدثت مشكلة ادت الى ايقاف التعامل وبالتالى لم تعد الماستر

houarisat9
11-23-2015, 23:58
أجل يا أخي يمكنك تقسيمه على عدد الصفقات التي تريد لكن بشرط لا تدخل بلوتات عالية لتكونن النتائج محمودة عقباها

asx
11-26-2015, 15:42

مريم ميري
12-09-2015, 15:20
مساء الخير انا لو كان عندي 5000 دولار برصيدي الطريقة التي كنت سلشتغل بها هي ان اتسجل في شركة تعطي التوصيات واقسم
عدد اللوتات الى لوتات صغير مثلا ادخل بلوت 10 سنت في كل صفقة واستعمل رافعة مالية صغيرة واتداول من الاثنين الى الخميس
بتوقيت غرينتش

majdifdf1
12-09-2015, 15:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
اكيد سيدي العزيز يمكنك تجزيء المبالغ كما تريد وهذا يساعدك على التنويع وبالتالي تقليل خسائرك في بعض التداولات الخاسرة والتعويض من تدول ناجح , هذه هي بالنسبة لي الاسترتيجية المثلى التي يجب ان يتم العمل بها.
شكرا على سؤالك القيم املا من الكل الاستفادة.

snnaky
12-12-2015, 21:25
اكيد يا اخى طبعا ينفع بل هذا هو الأصل والأفضل اكيد وكل ما كانت المخاطرة اقل كان افضل يعنى تجزئة المال على اكتر من صفقة فى اكتر من مستوى بأكثر من طريقة ومنها التعزيز او المضاعفة او التبريد وهذا كلة جيد من حيث تقليل المخاطرة التى ربما تزيد عندما ينعكس السعر فكلما كانت الصفقة مجزئة يمكنك التعامل مع كل صفقة على حدى

heroo252
12-13-2015, 00:40
ممكن تدخل على اكتر من صفقه عملا بمبدا لا تضع البيض كله
فى سله واحده وان كنت انا مش بحب ده وبتبره تشتت لافكارك
لما تتكون فرصه على زوج ادخل بعقد كويس والحد بس

neverlityouco1
12-15-2015, 19:23
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

bassem99
12-15-2015, 20:06
السلام عليكم اخواني اعضاء منتدى العرب.
بخصوص التداول في شركة انستا طبعا يا يمكنك فتح عدة صفقات ببونص واحد لكن اقترح عليك دراسة السوق جيدا واختيار الصفقات الموثوقة وذلك بتحليلاتك الخاصة وشكرا.
بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى.

ابوفؤاد
12-15-2015, 20:11
اختار من اللوت ما يقسم راس مالك بمعنى ان تدخل كل عمليه ب1 دولار الخساره لا تتعدى 25 دولار بكده انت ممكن
تخسر حوالى 200 عمليه قبل الخروج من السوق و هذا مستحيل الا ان قدر الله لك هذا

محمد صلاح
12-15-2015, 20:35
اكيد اخى ممكن تدخل بلوت مختلف بكل صفقة حسب الصفقة ومدى تمكنك منها المهم انك تدخل بلوت مناسب بحيث ان مجموع الصفقات لا يتعدى 10%

gogo9093
12-15-2015, 21:09
السلام وعليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم علئ الموضوع المميز اتمنئ منك اخي ان تكرمنا بالمزيد والمزيد من هذه المواضيع باذن الله

aldralmknon1412
12-15-2015, 21:54
كثرة العمليات تتعتمد على كثرة المبلغ في حوزتك والذي تملكه
فلك الحرية في الدخول في اكثر من زوج ولكن مؤكد لا ينصح بذلك
لانه ممكن جدا ان تعكس عليك جميع الازواج والخسارة بسرعة جدا

neverlityougo2
12-18-2015, 15:20
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

yossry
12-18-2015, 15:30

yansane
12-18-2015, 17:55
اكيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.
بالتوفيق ان شاء الله

walidabou
12-18-2015, 18:13
بالطبع يمكنك تقسيم المال على عدة صفقات ،، هذه من طرق إدارة رأسمال السليمة (يعني لا تضع كل بيضك في سلة واحدة)
ويمكن ذلك عن طريقة حساب اللوتات ونقط الستوب والتيك بروفيت

heroo252
12-18-2015, 18:15
اه عادى جدا المهم اموالك ورصيدك يسمح وكمان اللرافعه الماليه
الى بتشتغل بيها والاهم متغامرش جامد بعدد صفقات حجم عقدها كبير اوى

zarour soufyane
12-18-2015, 18:18
اخي الكريم نعم يمكنك العمل على عدة ازواج حيث انك تستطيع فتح الكثير من الصفقات في وقت واحد
لكنعليك الحدر من المارحن كول و ادارة راس المال
بالتوفيق

messaoud43
12-25-2015, 19:31
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

one god
12-26-2015, 01:59
طبعا يا اخي انت المدير لحسابك وممكن تعمل ما بدا لك مناسبا من تقسيم للراس مال على الصفقات الخ
انما في العموم كن حذرا ولا تتجاوز ال 10 في المية من حجم ارلاس مال كمخاطرة في الصفقة الواحدة

akrimbahloul
12-26-2015, 04:36
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
ممكن انت تدخل في اي عدد من الصفقات التي تريد على حسب اللوت الي انت داخل بيه
عند دخوللك بصفقة قد ترى free margin و هو المبلغ المتبقي لك لدخول في صفقة جديدة

yossry
12-26-2015, 04:58

neverlityouco1
12-28-2015, 20:03

aminetns
12-31-2015, 15:37
بطبيعة الحال اخي يمكنك تجزئة المال الخاص بك على اكثر من عملية.... شكرا لك على السؤال اتمننى ان تكون قد استفدت بالتوةفيييييييييييق

neverlityougo3
01-05-2016, 16:56
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

douerapark
01-05-2016, 17:21
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر.

reboot
01-05-2016, 17:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم اكيد تستطيع يجب ان تدرس الموقع جيدا
قبل ايداع اي مبلغ كي لا تكون هناك فوارق بينك وبين الموقع

douerapark
01-05-2016, 17:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم اكيد تستطيع يجب ان تدرس الموقع جيدا
قبل ايداع اي مبلغ كي لا تكون هناك فوارق بينك وبين الموقع......................................

harimeche
01-05-2016, 17:41
هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه يمعنى ان كان لدى 5000 هل يمكن ان اقسمهم على اكثر من عملية تداول وماهى الطريقه ام اننى اجازف بكل المال الخاص بى فى عمليه واحده وانتظر حتى تنتهى وادخل فى عمليه اخرى

---------------------

نعم وهدا هو الأســـــــــــــــــــــ ــاس لكي تستطيع ان تستمر مدة طويلة في السوق

وانصحك ان لا تدخل بأكثر من 1 في المئة كم إجمالي حسابك

latraaa
01-05-2016, 19:10
نعم اخي الكريم، يمكنك أن تقسم كما تريد، و لكن يا اخي الكيرم، ما دمت قد طرحت هدا السؤال فأنت جد حديث في المجال و نصيحة مني لك هي أن تتعلم جيدا الفوركس قبل الدخول فيه و إلا سوف تجد نفسك في الكثير من المشاكل

neverlityougo3
01-10-2016, 12:22

dhmo
01-12-2016, 19:01
بالنسبه لسوالك هذا جميل جدا بالنسبه لاى شخص يريد ان يتاجر
فى سوق تداول العملات الفوركس
والافضل لك الا تجازف بكل مالك بل قسمه على
عده صفقات حتى لاتخسر كثيرا

ده الصح طبعا اخي واهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

midoantr12
01-12-2016, 19:05
اكيد ينفع كل حاجة بس لازم
متكنش دخل بى لوت على عشان يرضه
يدخلك الصفقه اللى انت عاوزه والحسان
هول تركز فى صفقاتين 00

big.pharaoh
01-23-2016, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انصحك لوجه الله اوعى تتاجر بمالك كله خصوصا لو كنت لن تستطيع تحمل خسارته وكمان حاجه تانيه اتعلم الاول وبعدين فكر في التداول

Zezobebo3
02-01-2016, 00:36
الســـــــلام علـــــيـــــكم و رحمــة الله تعـالى و بـركـاته
انا من عشاق تجزئه عقودى حسب تجارتى وتداولى لاننى اعمل حساب الانعكاس فاانا لا اعرف مدى انعكاس السعر على لذا افضل تجزئه عقودى واخذ مراكز افضل لصفقاتى . ارجو ان تتقبل احترامى

ebn masr
02-01-2016, 03:58
او ممكن انك تجزء المال الخاص بيك وتفتح اكتر من صفقة فى وقت واحد عادى جدا بالعكس دة من اهم عوامل نجاح المتداول ترشيد استخدامه لراس المال الخاص به

chouaib112
02-18-2016, 20:51
واضح من سؤال حضرتك انك في بدايه مشوار الفوركس و لو بتقصد بالعمليه الصفقه اه طبعا ممكن بحيث لا تعدي المارجن المسموح به للتداول بعد اول صفقه و طبعا ممكن تدخل بالمبلغ كله صفقه واحده لكن لا تضع البيض كله في سله

chouaib112
02-24-2016, 12:52
هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه يمعنى ان كان لدى 5000 هل يمكن ان اقسمهم على اكثر من عملية تداول وماهى الطريقه ام اننى اجازف بكل المال الخاص بى فى عمليه واحده وانتظر حتى تنتهى وادخل فى عمليه اخرى انا مبتدىء ولقيت كتب رائعة بصراحة وحابب انى اشارك اخوانى المبتدئين مثلى هذة الكتب ليستفيدوا منها فهل يمكن ان ارفعهم على موقع تحميل مثل الميديا فير مثلا وارفق ملف التحميبل مباشرة فى موضوع جديد ام ان ذلك ممنوع من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5

chouaib112
03-06-2016, 23:09

talel babchia
03-06-2016, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبكاته يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.........................وبالتوف ق للجميع

rinho1991
03-07-2016, 19:39

dhmo
03-07-2016, 20:22

ممكن تعمل كده علا بس يكون ده ضمن عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

aissahd
03-07-2016, 23:06

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mourada
03-08-2016, 11:57
اخي الكريم اكيد يمكنك تجزئة راسمالك على عدد الصفقات التي تريد الدخول فيها انت حر في حسابك لكن لا يجب ان يتعدى مجموع الصفقات عشرة في المئة من الحساب

aym
03-08-2016, 12:10
يمكن تجزئة المال الخاص بك على اكثر من عملية اخى الكريم اهم شئ يجب ان تعملة هو ادارة رأس المال
وهو بهذة الطريقة تقدر تفتح اكثر من صفقة

newlookmostafa
03-08-2016, 12:14
هذا هو الافضل تقسيم الرصيد على اكثر من زوج لتتجنب تقلب العملات
تقبل مروووررررى
تحياااااااتى

dhmo
03-08-2016, 14:55
هذا هو الافضل تقسيم الرصيد على اكثر من زوج لتتجنب تقلب العملات
تقبل مروووررررى
تحياااااااتى

لازم يكون فيه اساسا وكل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

salimkala
03-09-2016, 17:48

islamhd
03-09-2016, 19:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

elnagar
03-09-2016, 21:00
السلام عليكم اخي الكريم ممكن فعلا تجزئة المال علي عديد من الصفقات بدلا من الدخول به في صفقة واحدة بالتوفيق للجميع

salimkala
03-12-2016, 21:50

latraaa
03-12-2016, 22:01
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و أقول لك انه يمكنك أن تقوم بالعمل على تقسيم مالك كما تريد و يمكنك أن تقوم بالعمل على الأمر كما تريد إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

newlookmostafa
03-14-2016, 14:30
يمكنك البداية بحساب تجريبى والبدء فى التداول وتحقيق الربح
تقبل مرورورورى
تحيااااااااتى

mohamed elhussein
03-14-2016, 14:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أخي بالفعل تستطيع كل ما تريد بالنسبه للمال الخاص بك ولكن الخسائر سوف تكون
كبيره الي حد ما ولا داعي للمجازفره في التداول في عالم الفوركس وتحتاج خبره في ذلك وليست بالسهله

csebai12
03-14-2016, 20:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
نعم اخي يمكننا نضام المتاجرة بالهامش من تقسيم راس مالنا للتداول بعدة عقود في ازواج مختلفة

ملاك الروح
03-14-2016, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم اخي الكريم هذه هي ادارة راس المال ويمكن فتح عدة عقود باحجام مختلفة
اتمنى لك التوفيق

mohamed naga
03-15-2016, 01:07
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

mohamedforex4
04-25-2016, 14:07
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات
للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5 وشكرا .

princebio
04-25-2016, 14:31
من الافضل لك أن تتبع زوج واحد و تدخل صفقة واحدة ، دون توزيع مالك بين العديد من الصفقات لأن هذا يودي بك إلى عدم التحليل الجيد ، و بالتالي الدخول العشوائي في عدة صفقات

ahmed5
04-27-2016, 03:03
تفتح اكثر من عملية فى وقت واحد ولكن اذا كنت مبتداء يفضل ان تفتح

mohamedforex4
04-27-2016, 21:51
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات
للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5 وشكرا لك .

رومانى
04-27-2016, 22:06
انت تسال سؤال وتقول فيه هل يمكن تجزئة المال الخاص بى على اكثر من عمليه ؟
نعم يا صديقى تستطيع عمل هذا فلو رصيدك 100 دولار يمكنك التدوال به على
اكثر من صفقة وكل يوم صفقة او صفقتان على الاكثر فلا تكثر فى البداية .

samyyy
04-28-2016, 05:57
طبعا ممكن تقسيم الرصيد علي اكثر من صفقه
مشكور اخي علي الموضوع تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالنجاح والتقدم والتوفيق

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

FOREX7
04-28-2016, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

احمد عبد الباسط
05-10-2016, 10:44
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا يمكنك تقسيمها على عدة صفقات
ودة مهم جدا لادارة راس مالك وتحديد نسبة المخاطرة
بعنى انه يمكنك تحديد مثلا نسبة مخاطرة من راس المال 30%
ثم تقسيم هذة النسبة على عدة صفقات
يجب ان تدرس ادارة راس المال

doaa sary
05-10-2016, 15:38
اهلا اخى الكريم
طبعا
دة الافضل ان تقسم الصفقات
بيقولو لا تضع البيض كلة ف سلة واحدة
قسم عقودك
لو مثىلا عايز تدخل بلوت 10دولار ادخل 5صفقات كل صفقه ب2دولار
بالتوفيق

abdelmadjid41
05-10-2016, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اخي الكريم نعم يمكن ذلك ومن الاحسن القيام بذلك حتى لا تخسر حسابك

catsmith
05-10-2016, 17:09
كفكره ممكن تكون جميله انك تقسم الخساره بس بكده هتهلك راسم المال بالتدزئه و نفسك ف مراقبه اكثر من مؤشر
ممكن اذا كنت وائق بقيامك بالمهمه م عدم حدوث خساره او تشتين نفسك باكثر من عمليه و لانتسي ان ذلك سيستهلك
مساحه كبيره من رام الكمبيوتر فتجنب لحدوث مشاكل

abderrahmenanis
05-11-2016, 23:18
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال

allan55
05-11-2016, 23:24
نعم من الممكن توزيع المال علي الصفقات وفتح اكثر من صفقه في وقت واحد وهذا شئ جميل ويعطي نوع من التوازن

never
05-13-2016, 16:42
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Thequest250
05-13-2016, 16:45
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..
يمكنك تعلم فنون ادارة راس المال السليم لتتعلم كيف تفتح صفقات فعالة ومدارة بشكل سليم...فن ادارة راس المال مهم جدا لذلك

never1
05-14-2016, 18:02
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed humedat
05-14-2016, 18:17
لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة
والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق
وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

1993
05-14-2016, 19:09
السلام السلام عليكم شكرا لى الاجابه عن هذا ممكن توزيع المال على الصفقات ، و فتح اكثر من صفقة في ان واحد، عند وجود فرص متكافئة. ارجو افادتنا بمواضيع جديدة، و بالتوفيق للكل. شكرا

mahmoudemara
05-14-2016, 19:11
السلام عاليكم اخي الكريم حضرتك انت الا بتحدد هدفك ونجاحك يعين حضرتك لزم عرف ان في مكسب وخساره

bachir123
05-14-2016, 21:34
السلام عليكم شكر اخي علي هذ الشرح
أان أسف لازلت مبتدء لا أستطيع مساعدتك و لكن لا تقلق سوف يساعدك غيري
بارك الله فيك اخي الكريم جزاك الله خير وسلام

nano
05-15-2016, 13:17
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد
ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5
/./././..........

zaza0519
05-15-2016, 13:47
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

never1
05-16-2016, 02:09

Iheb1302
05-16-2016, 04:14
أخي نصيحة من الآخر حاول أن تكون صفاقاتك التي ستدخل بها أن
لا تتعدى نسبة المخاطرة 5% من قيمة الحساب
تقبل مروري و فائق احترامي

zaza0519
05-16-2016, 13:55
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

dhmo
05-16-2016, 16:44
أخي نصيحة من الآخر حاول أن تكون صفاقاتك التي ستدخل بها أن
لا تتعدى نسبة المخاطرة 5% من قيمة الحساب
تقبل مروري و فائق احترامي

وعلشان تكون صح لابد ان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

zaza0519
05-16-2016, 17:18

never
05-17-2016, 11:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

esraa33
05-17-2016, 11:44
اكيد طبعا من الممكن انك تجزا المبلغ اللى انت شغال بيه او اللى هتخاطر بيه على اكتر
من صفقه .. لكن لازم تتاني وتدرس السوق وقت كافى كمان تتابع السوق لفتره حتى تقر انك ولو بشكل ما تتنبا بحركه السوق

seifhd
05-17-2016, 11:57
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

sob81
05-17-2016, 12:09
هل يمكن تجزئة المال الخاص بك على اكثر من عملية ايوة يجب اخى ان تكون على علم بمعرفة ادارة راس المال ويجب عليك
ان تختار صفقات مناسبة لحجم راس المال

forex all arabes
05-17-2016, 14:02
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير طبعا ينفع بل هذا هو الأصل والأفضل اكيد وكل ما كانت المخاطرة اقل كان افضل يعنى تجزئة المال على اكتر من صفقة فى اكتر من مستوى بأكثر من طريقة ومنها التعزيز او المضاعفة او التبريد وهذا كلة جيد و تقبل مروري اخي وشكرا

best39
05-19-2016, 00:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
بسـم الله الرحمـان الرحميــم ..........
نعم اخى الكريم وهو ده الصم انك تقسم المبلغ الى عدد من الصفقاتى انت يجب ان تقوم بمشاهدة الفبديوهات الخاصة بادارة راس المال

esraa33
05-19-2016, 01:11
اه طبعا ممكن جدا تجزاه المال الخاص بيك فى اكتر من صفقه بس عليك انك تكون حذر جدا كمان
لابد انه يكون الحساب بتاعك يستحمل عدد من الصفقات وياريت تكون عندك خبره جيده فى الطريقه اللى انت بتداول بيها

dhmo
05-19-2016, 16:05
اه طبعا ممكن جدا تجزاه المال الخاص بيك فى اكتر من صفقه بس عليك انك تكون حذر جدا كمان
لابد انه يكون الحساب بتاعك يستحمل عدد من الصفقات وياريت تكون عندك خبره جيده فى الطريقه اللى انت بتداول بيها

ولابد ايضا هنا ان عدد الصفقات هنا بيكون على حسب وقت فراغ المتاجر وايضا طريقه متابعته للجال وايضا طريقه العمل وتوافر ايضا الفرص القويه الي يدخل
منها كل دي عوامل بتحدد عدد الصفقات

islam bahnsawi
05-19-2016, 16:07
شكرا اخى الكريم على التعاون و نرجو المزيد

nassim126
05-20-2016, 07:51
السلام عليكم كفركة يا اخي لمادا تريد ان تجزا راس المال الافضل الدخول براس مال تقدر على خسارته لا ان تغامر بالكل بالتوفيق

yousse
05-20-2016, 09:05
نعم يقينك دلك منخلال الوت أو حجم الصفقة الدي تدخل به في السفقصة أو العملية وه ما يحدد لك الخطر ويدر رأس لمل الصحيح و؛صريمة

messaoud43
05-26-2016, 13:41
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

zaza0519
05-26-2016, 17:07

dora1
06-10-2016, 19:49
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

latraaahr
06-10-2016, 20:24
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، كما أنمنى أن نراك تحقق الكثير من الناتئج القيمة و المفيدة إن شاء الله

drissou45
06-10-2016, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم سعيد
نعم اخي الكريم يمكن وانصحك ان لا تتعدى في المخاطره 2 في المئه وشكرا
تقبلو مروري الفضل تحياتي لكم

kaka25
06-11-2016, 03:40
بالتوفيق ان شاء الله

saddiki05
06-11-2016, 03:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى
يمكنك ذلك بالطبع
و من المفضل ان تجازف باقل من 10 في المئة من حسابك
و كلما زاد العدد كلما زادت المخاطرة و الربح كذلك.

mha
06-11-2016, 04:58
السلام عليكم ... ا
كيد طبعا بس لو الخساير موجودة وفي سالب بيبقي من مجمل الحساب وانت اللي بتحدد ممكن تخسر كام في الصفقة ولا تخسر اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله
./././/...............

nonam
06-21-2016, 17:51
السلام عليكم .... من الممكن علي حسب الرافعه المالية وكمان التعامل مع الرصيد ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات اللي منها الكتير من التعامل الحقيقي وكمان التعامل مع الادوات اللي منها التداول علي اجزاء
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

kaka25
06-22-2016, 04:07
السلام عليكم
لو سمحتم عندى سؤال

medizem
06-22-2016, 05:40
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة ...
و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5 :)

Samirghatas
09-22-2016, 13:55
لا طبعا ياغالى ممكن تدخل بجزء فى صفقة بلوت مناسب وضع تك بروفيت وستوب لوز
لانك لو دخلت بالمبلغ كلة فى صفقة ممكن الحساب يتمرجن بالتوفيق

freetrade
09-22-2016, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... الافضل يا صديقي انك لا تدخل صفقات كتير في نفس الوقت وحاول تلتزم بادارة راس المال السليمة ومتجازفش عشان الخسارة لا تتضاعف

kadi hala
09-22-2016, 14:05
اخي الكريم نعم يمكنك تجزئة المال الخاص بك لتتداول به في اكثر من عملية و يمكنك كذلك التدخل في الربح و الخسارة لكل عملية من خلال الستوب لوز و التايك بروفيت

y4x
09-22-2016, 15:12
طبعا يا اخي تقسيم الرصيد علي اكتر من عمليه صح الصح

كده هتكون امان اكتر لان لو خسرت صفقه هتكسب التانيه

باذن الله لان مش معقول كل الصفقات هتعكس

mronei
09-22-2016, 21:31
اخي الكريم نعم يمكنك تجزئة المال الخاص بك لتتداول به في اكثر من عملية و يمكنك كذلك التدخل في الربح و الخسارة لكل عملية من خلال الستوب لوز و التايك بروفيت

ويمكن التجربه باكتر من استراتيجيه وهو كل الادوات الي موجوده مهمه اخي بالفعل وطبعا مش هنعمل بهم كلهم هنا بيكون لابد من الاختيار
لادوات معينه حسب رغبه المتاجر ويركز عليه

ايه علي
09-22-2016, 21:34
السلام عليكم ورحمة الله

حضرتك ينفع تفتح كذا صفقه علي كذا عمله في نفس الوقت طالما رصيدك بيسمح بكده وطالما درست ظروف السوق لكل عمله وقدرت تفتح الصفقه وانت مطمن

adamarwan
09-22-2016, 22:14
فى اى صفقة اخى ممكن ان تختار المبلغ الى تريد
نا تدخل به فى النقطة
لدى ممكن ان تفهم العديد من بين هده الامور
وحظ موفق اخى الغالى

lionardodicaprio940
09-22-2016, 22:41
السلام عليكم
بالتاكيد يمكنك تجزئة المال الى عدة دفعات كما تريد
وعلى عدة دفعات
بالتوفيق للجميع

rassendyll
09-22-2016, 22:50
نعم اخى يمكنك ان تقوم بالاثنين ان تقوم بتقسيم المال الخاص بك على اكثر من عملية تداول بشرط ان تحدد لهم الاستوب لوز الخاص بهم وانا افضل لك هذه الطريقة افضل ولا تجازف بكل مالك فقط ادخل ب2000 دولار واترك 3000 دولار فى امان كن حذر للغاية وابتعد عن دخول صفقة واحدة

MASTER TRADER
09-22-2016, 23:16
والله يا اخي الكريم ممكن تعمل ادراة راس مال لحسابك صارمة لكن بشرط ان تمتلك استرايجية تعمل بها ،باتوفيق لك ولجميع الاعضاء

mhd99
09-26-2016, 20:03
يمكنك اخي ان تحدد نسبة المخاطرة عند فتح الصفقة عن طريق اداة الستوب لوز التي تمكنك من تحديد النقاط التي يمكنك
ان تخسرها دون ان يؤثر ذلك على الحساب وانصحك ان لا تفتح اكثر من صفقة ولا تخاطر بأكثر من 3 بالمئة من الحساب

michael1
09-26-2016, 20:29
انا اعتقد طبعا من الممكن ان تجزءه المال الخاص بك على اكثر من عملية فى
فتح الصفقات وارجو ان اكون افدتك

EMPROR
09-26-2016, 21:42
الرصيد بتاعك هو ملكك تقدر تدخل بية حتى 10 صفقات شرط انة يكون مغطى اسعار الشراء وهامش الخسارة لو فية خسارة لا قدر اللة وعموما لو الرصيد مش مكفى لو حاولت تشترى صفقة جديدة مش هتم العملية وهيطلب منك ايداع ويحدد لك الحد الادنى للايداع لاتمام الصفقة اللى اختارتها

ebn masr
10-02-2016, 07:47
ايوة عادى جدا يمكن تجزء راس مالك مهما بلغ الى عدة صفقات متعددةالمهم تكون عارف هاتقسمه اد ايه

titotroy
10-02-2016, 08:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل والمجهود الرائع جدا
اخى نعم تستطيع تجزئة مالك كما شئت فى عدد صفقات كثيرة ومتنوعة

ebn masr
10-02-2016, 19:20
بالتأكيد يمكنك تجزئة المال الخاص بك الى صفقات وعقود متعددة ولكن بحذر لانه قد يخسرك هذا كثيرا جدا والسلام عليكم

noarh
10-08-2016, 23:12
من واقع تجربتى البسيطة .الفوركس هو عبارة عن شركة الصرافة تشترى مثلا الدولار بسعر اقل ثم تنتظر حتى يرتفع السعر ثم تبيع الدولار وبذلك تحقق الربح من فرق سعر البيع عن الشراء ..ببســـــــــــــاطة شديدة ..والله الموفق

Mustafa gamal
11-27-2016, 18:29
يجب عليك أن تدير رأس مالك بحرص ان كنت ترغب بالأستمرار في سوق الفوركس .... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

latraaa
11-27-2016, 21:05
و الله يا اخي الكريم ارى انه لم تقم بالعمل على فهم الفوركس و كيفية التداول فيه، و أقول لك أخي الكريم أنه لا يمكنك أن تقوم بالعمل على قسمة رأس المال لديك و أنصحك بالعمل على التعلم مجددا قبل الخوض في التعامل مع الفوركس

rahigrib
11-27-2016, 21:33
مثلا مع الرصيد الذي مثلت به 5000 دولار يمكن ان تفتح مع هذا الرصيد بصفقة مدروسة مع
ادارة راس مال في حدود 5 في المائة تكون الصفقة قلت ب1دولار مع وقف الخسارة على 50 على الاكثر

Ayman Abdellatif
11-27-2016, 21:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
بالطبع يمكنك اخى الفاضل فتح اكثر من صفقة و يعتمد هذا على مقدار الرافعة المالية التى تستخدمها لدرجة ان عدد الصفقات الى 33 صفقة دفعة واحدة و بالطبع لا انصحك ان تدير هذا الكم من الصفقات مرة واحدة لخطورتة على راسمالك و صعوبة تركيزك على هذا العدد من الصفقات ، يفضل اخى ان تفتح صفقة واحدة و تضع لها حد لوقف الخسارة و حد لجنى الربح و انظر حتى تنتهى ثم ابدا فى صفقة جديدة ن تمنياتى لك بالتوفيق

ahmedmca
11-30-2016, 15:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل نعم لانو اكثر حد للسحب 250 دولار يعني انت لديك 5000 جزها

Samira shabban
11-30-2016, 15:53
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه واعتقد انه يجب عليك تجزئه هذا المبلغ على عده صفقات لكى لا تحاول فى صفقه واحده وممكن حدوث خساره فبتالىى عده صفقات مع مخاطره صغيره افضل
وشكرا لك

tazi larbi
11-30-2016, 16:55
السلام عليكم اخي ب5000 دولار يمكن فتح صفقة ب 5 دولار او 5 صفقات كل صفقة ب 1 دولار وليس اكثر من ذلك هذه طريقتي في العمل وممكن ان يدلك اععضاء اخرين على طرق اكثر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

chiheb316
11-30-2016, 18:33
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم رحمة الله تعالى و بركاته
نعم اخي هذا كون رصيدك يمكنك من فتح عدد محدد من العقود و ذلك بالتعاون مع الرافعة المالية

makhlof
11-30-2016, 18:58
من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5
ارجو تقبل مروري

Mohamed Khateeb
11-30-2016, 21:23
نعم اخي الكريم من الممكن فعلا تجزئة الاموال او نسبة المال الذي تريد ان تخاطر بيه علي عدة صفقات فان كان 10 دولارات للمخاطرة من الممكن تجزئتة لخسارة 2 دولار لكل صفقة و في هذه الحالة تكون عدد الصفقات 5 ويمكنك المزايدة في المال لزيادة الصفقات وتجزئتها ...

zizoo99
12-10-2016, 09:34
بالطبع يا اخى و ده هو المطلوب منك اساسا انك لا تدخل بكل راس مالك فى صفقة واحدة فقط انما قم بتجزئة المبلغ الى عدة صفقات او باارة راس مال حكيمة حوالى 3% من راس المال كخسارة فى الصفقة الواحدة

ayoubfc
12-10-2016, 14:54
اخى طبعا ممكن ان تفتح اكثر من عملية فى وقت واحد ولكن اذا كنت مبتداء يفضل ان تفتح

Omar Morad
12-11-2016, 21:40
يمكنك فعل هذا بالطبع
لكن هذا يتوقف على مدى خبرتك و علمك
و كذلك قدرتك على متابعة كل صفقة و ان يكون ادائك فيها بشكل جيد
لكي لا تخسر كل الصفقات.. و في نفس الوقت اذا حدث خسارة في صفقة منها يمكن ان يعوضها ربح من صفقة اخرى

younes-dz
12-11-2016, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبةلهذا الطرح اراه مفيدا خاصة انه يتناول تساؤلا حول امكانية تجزئة المال اتمنى
ان يعود بالفائدة على كل عضو يقرؤه فيحصل الفائدة المرجوة منه وتحقق مرادك من اسئلتك

m7med09090
12-11-2016, 23:51
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
طبعا ممكن لكن الافضل لك ان تركز فى عملية واحدة بسوق التداول و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

بدر اشطيبي
12-12-2016, 00:15
والله لم افهم سؤالك السلام عليكم اخوتي الاعضاء المنتدى
تعليمي بامتياز يتضمن مواضيع غاية في الجمالية اتمنى لكم التوفيق

bakup28
12-12-2016, 09:28
الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات
أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون
هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم

xforexxm2
12-12-2016, 09:30
اخى الكريم
طبعا يمكنك تجزئة مالك على اكثر من صفقة وهذا افضل حتى لا تكون عرضة للخسارة
وربنا معاك

Espoir
12-14-2016, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله بكل تاكيد وهب بالاساس يجب ان لا تدخل بكل حسابك ان تختار الاحجام التي تدخل بها 2 في المائة مثلا من محفظتك

محمدفؤاد
12-14-2016, 06:13
السلام عليكم وبكاته مشكور على هذا الموضوع من الممكن فعلا تجزئة الاموال لا
مشكلة في ذلك أتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبلوا تحياتي...3

شبه منحرف
12-14-2016, 07:03
فعلا اخى الكريم يمكنك تقسيم رس مالك او نسبه من رأس المال فى أكثر من عمليه واكثر من صفقه وهذا هو الشغل الاحترافى للفوركس ولكن يجب العمل وفقا لادارة رأس مال صارمه للحساب

bakup28
12-14-2016, 10:47
هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا
السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية
أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.