PDA

View Full Version : ماهو المقصود بالفريم افريج ؟

Pages : [1] 2

ahmed bakry
05-31-2015, 02:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة وبعد
كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط
بالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط ( اى الربح والخسارة)

احمد سعيد على
06-02-2015, 14:48
تحية طيبة وبعد
بالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط ( اى الربح والخسارة)

oguiba amine
06-02-2015, 15:20
يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Trend Following Indicator* بمعنى أنها تعمل بطريقه جيده جدا حين يكون السوق في حالة ترند , المتوسط الحسابي لا يتوقع أتجاة السعر ولكن يحدد الأتجاة الحالي . يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Lagging Indicators* لأنه يعتمد على أسعار تاريخية أو ماضية , بالرغم من ذلك يساعد المتوسط الحسابي على فلترة السعر من الحركات الكاذبة أو الغير واضحة , ونفس طريقة بناء المتوسط الحسابي بني على حسابتها بعض المؤشرات الأخرى مثل Bollinger Bands , MACD , The McClellan Oscillator** .و غالبا ما يتم أستخدام سعر الاغلاق فى حساب المتوسط الحسابي* هذا عن طريق جمع اسعار اغلاق عدد معين من الأيام و قسمتهم على نفس العدد . ومثال على ذلك*نفترض ان يوم الاحد اغلاقه 3 و يوم الأثنين اغلاقه 4 و يوم الثلاثاء أغلاقه 5 فلحساب المتوسط الحسابي نقوم بجمع اغلاقات الأيام الثلاثه ثم*نقسمهم على عدد الأيام و هو 3

المتوسط الحسابى* 3+4+5* = 12*****
******************************12/4 = 3

و يمكن القول ان حساب المتوسط الحسابى = (مجموع اغلاقات الأيام) عدد الأيام

*
*
ملاحظة: موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.
الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت، ويتم ذلك من خلال اخذ متوسط سعر الاغلاق للعملة لاخر عدد "س" من الفترات.

َArabeTrader
06-02-2015, 17:37
صراحة لا اعرف معناه لكني احب ان اعرف فياريت الاعضاء الذين يعرفون معناه يقومون بشرحه حتى نستفيد من هذه المعلومة الجديدة

ehabbob
06-02-2015, 18:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

eragon
06-03-2015, 03:39
حضرتك تقصد مؤشر الموفينج افريجي وبالعربي يعني المتوسط المتحرك
هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه علي شكل
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

basma.seif
06-03-2015, 03:53
بص اخى هو عبارة عن مؤشر مثل اى مؤشر ولكن عليك ان تقرأ و تبحث عن جميع المؤشرات المستخدمة للفوركس
و تعلم وظائفها و خصائصها و امتى تستخدم و اهميتها لكل صفقه او توقع لكل زوج من العملات التى تقوم بفتح الصفقه عليه

Emam_gad
06-03-2015, 04:13
حيث يمكن بدء الاستثمار بملغ قليل يمكن أن
يصل إلى 1.000 دولار أمريكي في الشروع بتعامل
أي تداول % ½ ضمن معادلة احتياطي يساوي
صفقة 100.000 دولار باحتياطي 500 دولار.والله يباركلنا

MONTASR SHABAN
06-03-2015, 08:46
موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.
الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت، ويتم ذلك من خلال اخذ متوسط سعر الاغلاق للعملة لاخر عدد "س" من الفترات.

sameh-a
06-03-2015, 09:55
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد
ارتباط مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذا

RANA FOREX
06-03-2015, 11:54
تحية طيبة وبعد

waelmma
06-03-2015, 13:59
انت تقصد اخى الكريم الموفينج افريج وليس الفربم افريج وهو من اهم مؤرات الفوركس
وبيقيس متوسظ السعر لعدة شمعات ويستخدم كخط دعم ومقاومة وعمد تقاطع موفينجين يستخدموا كنقطة ارتكاز

mechanical
06-09-2015, 01:22
السلام عليكم ... احب اقول لك ان المؤشرات كلها ما هي الا توصيف للماضي ولكن المطلوب منك في الفوركس هو تحديد الاتجاة القادم وليس الماضي -
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

MOHAMED forex00
06-11-2015, 13:05
هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه علي شكل
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

engaym
06-11-2015, 13:09
السلام عليكم اخى يمكن حضرتك تقصد الموفينج افريج وهو المتوسط المتحرك لحركة السعر خلال مدة
معينة انت الذى تحددها ولكن الفريم افريج انا لست اعلم عنة شى وبالتوفيق للجميع

karim02
06-11-2015, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Mona forex
06-11-2015, 15:35
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

ahmed haggan
06-11-2015, 18:09
بالطبع يمكن ذلك .. اعلم عن اشخاص لا يأخذون من الشارت الا ارقام

مثل الافتتاح والاغلاق واعلم ايضا عن شخص يضارب يناء على حركة القمر والكواكب

وهو لا يدخل على الميتاتريدر الا لفتح الصفقات

تحياتى وتقبل مرورى

ali20
06-11-2015, 18:27
دة مؤشر واكيد المؤشرات بيكون لها نتائج كويس جد بس تعليم لمؤشرات بيكون عايز شوية وقت
وبكدة سوف يكون فية خبرة فى الفوركس واكدي سوف نتعلم الفوركس ايضا من المؤشرات وبكدة سوف كيون فية ربح

Kiing
06-14-2015, 20:37
ممكن متلا انه مع حضرتك تقصد مؤشر الموفينج افريجي وبالعربي يعني المتوسط المتحرك تم منه متلا انه عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ممكن منه يخرجلك متوسط

RomanyMoreed
06-15-2015, 15:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لو تقصد الفريم فدة الاطار الزمني اليوم والاسبوع وكدة لو الموفينج افريج ده نوع من المؤشرات

بالتوفيق للجميع

a7med sniper
06-15-2015, 15:50
شكرا لعى المموضوع يمكن اول مره اسمع عنه عموما شكرا لكم والله يوفقكم والله المستعان

ومزيد من الموضوعات المميزه داخل هذا السوق

waelmma
06-15-2015, 17:28
الفريم اخى الكريم بيبدا من فريم الدقيقة الى فريم المنزلى
وبيكون كل فريم له نوع التجارة اللى بيناسبه :(

ibrahim forex
06-16-2015, 04:29
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

mohamed hd
06-16-2015, 16:05
خط يسمي بالمتوسط المتحرك..............

magic777
06-16-2015, 22:44
خط يسمي بالمتوسط المتحرك..............

هو مؤشر جيد اخي بالفعل ولازم انت تعرف كويس اوي ازاي تتعامل معه وتعرف الاشارات القويه والاشارات الضعيفه او الكاذبه له وتعرف ازاي تستخدمه
وتوظفه صح علشان تحقق مكسب به

hhpr1212
06-16-2015, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي
حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط

oussamarami7
06-16-2015, 23:40
الـسـلآم عـلـيـكم ورحـمـة الله تعالى وبـركـآتـه
مـوضوع جميل و رائع
بارك الله فيك على هذا الموضوع المميز
ونحن في إنتظار الجديد من إبداعاتك
وشكرا لك على كل ماتقدمه للمنتدى

zarour soufyane
06-17-2015, 00:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخي الكريم الموفنج ايفرج و ليس الفريم ايفرج و المقصود به المتوسط المتحرك لفترة محددة سابقا للسعر يعطي توقع لوقع السعر الحالي بالنسبة للاسعار في الفترة السابقة بالتوفيق

محمد السيد
06-17-2015, 01:51
ايه السؤال الكوكتيل ده .. انت عملت تزاوج بين الفريم تايم والموفينج افريج ..؟؟ ياريت يا خواننا
قبل ما تسالوا تتعلمو اول ازاي تسالوا انتم ليه كده مكسلين تتعبوا شوية في التعلم .. انت لو اتعلمت مش هتحتاج تسال اساسا

ayoub321
06-17-2015, 03:16
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
اعتذر أخي لا أعرف ماذا تقصد لذلك لا أسطع المساعدة
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

karim02
06-17-2015, 14:28
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

محمد عز الدين عيد خضري
06-17-2015, 15:01
الفريم هو عبارة عن المدة الزمنية التي يفتح ويغلق فيها السعر ويعبر عن
حركة الاسعار فمثلا لو قلنا فريم الساعه اي انه يعبر عن ان كل شمعه تمثل حركة السعر في الزمن ستون دقيقة والله اعلم

nassr15
06-17-2015, 16:58
أخي الكريم الموفينج أفرج هو دراسه حركه السعر في فتره معينه وهو ده ابسط تعريف ليها وارجو انك تكون فهمتني وتقبل مروري أخي

magic777
06-17-2015, 17:15
الفريم هو عبارة عن المدة الزمنية التي يفتح ويغلق فيها السعر ويعبر عن
حركة الاسعار فمثلا لو قلنا فريم الساعه اي انه يعبر عن ان كل شمعه تمثل حركة السعر في الزمن ستون دقيقة والله اعلم

اكيد اخي علشان لازم الاول انك تفهم المجال الي انت فيه كويس اوي وبعد كده تتعلم وتاخد بالاسباب انك يكون ليك طريقه عمل جيده واسلوب متاجره وفهم
وخبره تواصل النجاح وتحقيق الربح بهم

محمد ادم
06-17-2015, 17:24
حضرتك تقصد مؤشر الموفينج افريجي وبالعربي يعني المتوسط
المتحرك هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه
مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه علي شكل خط يسمي بالمتوسط المتحرك
تقبل مروري......

abdougagi
06-22-2015, 04:50
الفريم هو توقيت الشمعة الواحدة و اما يكون 5 دقائق او ساعة او اربع ساعات او يوم الخ و كلمة افيردج تعني المتوسط
اي التوقيت المتوسط بين كل التوقيتات الموجودة اي الفريمات و اظنه بالنسبة للصفقات قصيرة المدى من ساعة الى 4 ساعات
اتمنى لك ارباحا وفيرة

Kiing
06-26-2015, 19:04
ممكن متلا انه يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج تم منه متلا انه ممكن معه لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً تم منه متلا انه ممكن معه من بين جميع المتداولين سواء عرب تم اجانب.

snnaky
07-26-2015, 20:43
مفيش حاجة اسمها الفريم افرج ببساطة لأن دة حاجة ودة حاجة تانية خالص
الأفريج دة متوسط ومنة الموفينج افريج بكل انواعة
اما الفريم فدة نوع الفترة الزمنية اللى انت محتاج تشوف حالة التداول فيها كانت عاملة ازاى وبكل ايضا انواعة
هو يبدوا ان حضرتك اكيد سمعت المصطلح غلط

OSAMA AMER
08-01-2015, 07:24
الســـلام عليكـــم ورحمـــة الـــله وبركـــــاته
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم كل التوفيق.
اخى الكريم الفريم شئ والموفينج افريج شئ اخر الفريم هو الساعة او الربع او النصف ساعة او الاربع ساعات التى تتداول عليها

Wassa04
08-01-2015, 12:46
هو مؤشر يمكن تلاقيه حضرتك على منصة
النداول يستخدم عادة لتحديد الترند بالتوفيق لك تقبل مروري

pepobm
08-02-2015, 02:33
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوعك لانى للاسف لا اعرف
التوفيق من عند الله

yansane
08-02-2015, 03:08
كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط بالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط قبل ما تسالوا تتعلمو اول ازاي تسالوا انتم ليه كده مكسلين تتعبوا شوية في التعلم .. انت لو اتعلمت مش هتحتاج تسال اساسا

atbill
08-02-2015, 10:58
السلام عليكم، الفريم أفريج مصطلح جديد بالنسبة لي و لا أعرف
أي معلومة عنه و أتمنى من دوي الخبرة افادتنا بمعلومات قيمة و بالتوفيق للجميع.

Chima
08-20-2015, 06:34
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لو تقصد الفريم فدة الاطار الزمني اليوم والاسبوع وكدة لو الموفينج افريج ده نوع من المؤشرات

بالتوفيق للجميع...........

osama147
08-20-2015, 06:42
الــــــــسلام علـــــــيكم ورحمــــــــة اللــــــــه وبركــــــــــاته
بصراحة اخي انا لم اسمع بفريم افريج قبل ذالك هل تقصد افريم الديم او الساعة او ال4 ساعات ام افريم افريج
لم اسمعة نهائي قبل ذالك ياريت اتوضح سؤالك ادا امكنت حتى نعرف انرد عليك بشكل اوضح
تقــــــبل مشــــــــاركتـــي وربــــــنا يرزق الجمـــــــــيع

forex all arabes
08-25-2015, 03:40
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر انت عملت تزاوج بين الفريم تايم والموفينج افريج ..؟؟ ياريت يا خواننا
قبل ما تسالوا تتعلمو اول ازاي تسالوا انتم ليه كده مكسلين تتعبوا شوية في التعلم تحياتى

dhmo
08-25-2015, 15:52
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر انت عملت تزاوج بين الفريم تايم والموفينج افريج ..؟؟ ياريت يا خواننا
قبل ما تسالوا تتعلمو اول ازاي تسالوا انتم ليه كده مكسلين تتعبوا شوية في التعلم تحياتى

اختيار الوقت والفريم والطريقه كل ده مع خطه و هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

forix1000
08-25-2015, 15:52
Content=السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا لكم على دعكنا و مساعدتنا بطروحاتكم اتمنى ان نصبح متداولين محتريفين تقبلو مروري.

ynwa1892
08-27-2015, 17:11
السلام اخي هو مؤشر موجود في المنتصة الميتاتريدر وعمله هو قياس متوسط حركة السعر في الورم او الرينخ بالانجليزية
وفقك الله

عاشق الفوركس
09-09-2015, 01:41
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله اول مرة اسمع بهدا المصطلح ياريت لو يفيدوننل الاخوة الكرام بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

asxqwzdc2
09-09-2015, 19:15
ر مثل اى مؤشر ولكن عليك ان تقرأ و تبحث عن جميع المؤشرات المستخدمة للفوركس المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب. الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت، ويتم ذلك من خلال اخذ متوسط سعر الاغلاق للعملة لاخر عدد و تعلم وظائفها و خصائصها و امتى تستخدم

---------- Post added at 04:15 PM ---------- Previous post was at 04:10 PM ----------

تبحث عن جميع المؤشرات الممن خلال اخذ متوسط سعر الاغلاق للعملة لاخر عدد و تعلم وظائفهاستخدمة للفوركس المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج ل اول مرة اسمع بهدا المصطلح ياريت لو يفيدوننل الاخوة الكرام بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة انها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب. الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض

samieh
10-20-2015, 15:30
اخى الكريم لا يوجد شىء اسمه الفريم افريج ولكن اعتقد انك تقصد الموفينج افريج (المتوسط المتحرك او الحسابى)
ويتم حسابه بناءا على معادلة معينة ومن انواعه المتوسط البسيط والمتوسط السريع او المركب

xfdhtg
10-22-2015, 13:30
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 11:30 AM ---------- Previous post was at 11:29 AM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

الخليل
10-22-2015, 21:50
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

katreenaziz
10-22-2015, 21:54
اخى الفاضل حضرتك تقصد الموفينج افريدج؟ لو كان كدا دا مؤشر بيضاف الى الشارت ويوجد متداولين يستخدمونة فى الاسكالبنج وهو عبارة عن 3 مستويات اما الفريم افريدج دا معرفش عنوا حاجة اتمنى لك التوفيق

ASMAA TAHA
10-25-2015, 21:29
الفريم هو الزمن اى انك من الممكن ان تعمل على فريم الربع ساعة بطريقة الاسكالبينج وكل شمعة به تعبر عن الربع الساعة الاخيرة تداول اما لو حبيت تشتغل سوينج بتعتمد على فريم اكبر من كده

mido_01
10-26-2015, 00:46
هذة الطبيعة في أسعار العملات يجعل من توقع اتجاة السعر مسألة ليست بالهينة على الإطلاق , فكما ذكرنا فإن معدل حركة أسعار العملات يومياً يتراوح مابين 100-300 نقطة صعوداً أو هبوطاً . فإذا حولت هذة النقاط إلى مقابلها مادياً ستجد أن هذا يعني مبالغ هائلة يومياً يمكن أن تربحها أو تخسرها . وهذا يعتمد على صحة توقعاتك.

فهل يمكن توقع اتجاة أسعار العملات

AsMar_q8
10-26-2015, 01:14
مؤشر الموفينج افرج يوضح حركة السعر الحاليه وقوته في الترند الواضح ان كان الزوج هابظ ام صاعد
ولا يصلح في حال كان الزوج متذبذب وحركته بطيئه بالتوفيق

kacembouden1
10-26-2015, 17:09

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ranyxmohamed
10-26-2015, 17:10
فريم يعني وقت الصفقة في ناس تفتح صفقة لمدة ساعة وفيه ناس تشتغل صفقة في فرام اليوم الكامل او اليومين و شكرا لك اخي الكريم اتمني لك الخير

naily28
10-26-2015, 17:26
السلام عليكم
انا شخصيا لا اعرف المقصود منه لكن نرجوا من الاخوة الكرام افادتنا بما لديهم حول الافريم فريج
لا تبخلوا علينا بالمعلومة وشكرا

monira salah
10-26-2015, 17:53
هو افريدج تعنى متوسط ممكن تكون متوسط حركة العمله فى الفريم دا سواء هبوط او ارتفاع والله اعلم انا بستنتج الصراحه وبالتوفيق

abdougagi33
10-29-2015, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله
لقد استمعت كثيرا بقراءة موضوعك عن الفريم افيردج
اتمنى ان نرى المزيد من هذه المواضيع القيمة في المنتدى
تقبل مروري

seifhd
10-30-2015, 13:28
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

midouknight
10-30-2015, 13:41
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي الفريم أفرج هو مقدر ما يتحرك
السعر هبوط وسعود في مدة زمنية معينة

razgallah
11-21-2015, 09:01
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
يعين متوسط الفريمات يعني انت تكون جمع بين الساعة و يومي و تقسم على 2
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

baite
11-21-2015, 13:44
شكرا لك اخي موضوع جيد و مفيد
بصراحه انا مبتدئ بالفوركس تقبلوا تحياتي واحترامي
امنياتي للجميع بالتوفيق والنجاح
تقبل مرورى

star4ssa
11-21-2015, 14:36
بسم الله والسلام عليكم اخوانى احب ارحب بالجميع
شرح مميز جدا عن الفريم-افريج- مشكورا طبعا موضوع قيم واسلوب ممتاز
وبسيط نشكر هذا الاداء كثيرا واكيد من متابعى مشاركاتك القيمه دمت باطيب
لالاوقات ونتمنالك كل الخير على الاكيد

asx1
11-24-2015, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

yansane
11-24-2015, 15:31
صراحة لا اعرف معناه لكني احب ان اعرف فياريت الاعضاء الذين يعرفون معناه يقومون بشرحه حتى نستفيد من هذه المعلومة الجديدة اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد ارتباط مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذا

asx
11-27-2015, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

doaa sary
11-27-2015, 20:23
تقصد الموفينج افريدج مش ريم افريدج مفيش حاجه اسمها كداا
الموفينجات دى استراتييجية كدا
ومؤشر موجود بالميتاتريدر

heroo252
11-29-2015, 15:28
الفريم حاجه والموفنج افرج حاجه تالنى خالص فا ان كنت تقصد الموفنج
افرج وانا ارجح ده فا ده مؤشر فنى هو متوسط حسابى دقيق فى سوق الفوركيس

ashraf mamdouh
12-05-2015, 13:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم انت تقصد الموفنج افريج ولا انصحك بالاعتماد عليه نهائياا لانه يسير خلف السعر كالاعمى وان اعتمدت عليه فأهلا بالخسارة عليك تعلم التحليل الفنى والاساسى والرقمى

عاشق الفوركس
12-12-2015, 12:08
والله لا ادرى مدا تقول ، ربما انت تقصد المويفنج افغرج وليس الفريم افرج حيث انه موشر على المتاتريدر كبقاي الموشرات للدوال وفق له ،بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

yansane
12-12-2015, 14:17
كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.

onelove
12-12-2015, 15:05
عبارة عن مؤشر مثل اى مؤشر ولكن عليك ان تقرأ و تبحث عن جميع المؤشرات المستخدمة للفوركس و تعلم وظائفها و خصائصها و امتى تستخدم

brahim123
12-17-2015, 11:58
هناك ميزات كثيرة لسوق تداول العملات تجعله محل جذب للمستثمرين, فقد تم تطوير الكثير من منصات التداول والمواد والشروحات التعليمية إضافة إلى ذلك فإن سوق الفوركس له القدرة على استيعاب الاستثمارات الصغيرة بعكس الأسواق الأخرى، كما ان سوق الفوركس ليس له مركز معين تمارس فيه التجارة حيث أصبح الفوركس تجارة الكترونية في متناول الجميع. وأصبح للكثير من صغار المستثمرين مصدر دخل ثانوي يعتمدون عليه في المستقبل.

عاشق الفوركس
12-17-2015, 12:19
يا اخي لا اعلم مدا تقصد ادا كنت تقصد الموفينج افرج هو مشور من مؤشرات المتاتريدر يا اخي ،وهو يعني المتوسطات ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله ...

neverlityougo2
12-19-2015, 19:30
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

ابوفؤاد
12-19-2015, 20:20
الموفيج افريج اظنك تتكم عنه و هو مؤشر م الممكن ان تقوم باعداه بنفسك على سب ماتريد
و و مؤشر من الممكن ان تقيس به درجه التذبذب الخاصه بالسعر و هو له اعدادت كثيره و استرتيجيات من الممكن ان تنظر اليه و تتعلمها

Zezobebo3
01-25-2016, 00:55
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

نادر صباح الدين
01-25-2016, 01:02
السلام عليكم ورححمة الله، من المعروف أن السوق يبدأ بسعر، ويغلق بسر آخر، قد يكون أكبر أو اقل، وفي مقدور المتداول معرفة متوسط السعر لهذا اليوم، وعلى الغرار نفسه يتم استخلاص متوسط السعر لليوم التالي، وهذا لعشرة ايام، فيصل المتداول إلى مخطط بياني لحركة متوسط السعر بحسب الفترة الزمنية، ويكون متوسط السعر لمدة أسوع أو شهر، وهذا هو المقصود بالمتوسط المتحرك.

justsmile
01-25-2016, 01:41
الفريم افريج ام الموفينج افريج ؟؟
الموفينج افريج : هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه علي شكل خط يسمي بالمتوسط المتحرك ..
اما الفريم افريج لم اسمع بهذا الشيء من قبل ..

AHMED91
01-25-2016, 01:47
هل تقصد الفريم افريج ام الموفينج افريج لان الموفينج افريج يعتبر
من المؤشرات الموجوده علي المنصه والتي من الممكن استخدامها في التحليل للسوق ايضا

forez
01-25-2016, 03:08
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................

mahmoud massry
01-27-2016, 01:12
انا بصراحه مش فاهم معنى الكلمه الى انت كتبتها الفريم ده ليه معنى والافريح ليه معنى اما فريم افريج دى اول مره اسمعها

mourada
01-27-2016, 11:46
اخي العزيز الموفينج افيرج هو مؤشر يوجد على الميتاترايدر و هو متوسكط حسابي للسعر انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم اكثر

TISA
01-27-2016, 19:33
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد
بالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط

doaa sary
01-27-2016, 19:59
تقصد الموفينج افريدج مش ريم افريدج مفيش حاجه اسمها كداا
الموفينجات دى استراتييجيتى المفضلة
ف بدايتى كنت بستخدم المؤشرات الموجودة بالميتاتريدر

MahmoudNofal
01-27-2016, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله اخى مش فاهم الحقيقة الهدف من السؤال الفريم هو الوقت ربع ساعة او ساعة انما الافريج ده متوسط قصدك الموفينج افريج

forez
01-28-2016, 10:57

mahmoud massry
01-29-2016, 07:33
اخى الكريم مفيش حاجه اسمها الفريم افريج الفريم ده حاجه والافريج ده حاجه تانيه خالص والفريم ده هو الى بتشوف الحركه عليه

latraaa
01-29-2016, 12:06
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام و التي ارى أنها جد مفصلة و جد قيمة، على اية حال كل ما سألت عنه موجود من قبل و من خلال مواضيع و لله الحمد جد مفصلة

forexdz
01-29-2016, 12:18
انت تقصد الموفنج افرج لانه اول مرة اسمع بالفريم افرج
وان حللنا هي الكلمة هو موفنج افرج فريمي
لانه يعتمد على بياناته في اختيار فريم
ان عدلت بياناته مثلا اترت رقم 14 اي انك اختر موفنج على 14 يوم والله اعلم

jooebouguezzi
01-29-2016, 15:05
بسم اللله الرحمان الرحيم
اود شكرك اخي الكريم على هذا الموضوع القيمو اود من الاخوان اصحاب الخبرة مساعدتنا نحن المبتدئين حتى نصبح مثلهمتع

best1
01-29-2016, 21:06
في الوقت نفسه على نايمكس, هبط سعر نفط برنت لشهر ابريل بنسبة 1.00% لتتم المتاجرة به على 35.02 للبرميل, بينما فرق النقاط (السبريد) بين عقود نفط برنت

jallou
01-30-2016, 20:14
اولا مستوي منخفض جديد لمؤشر البورصة بالاضافه الى حجم تداول منخفض .
ثانيا عندما يسود الحزن والاسى والتشاؤم بين المتعاملين ويتوقعون المزيد من الانخفاض .
ثالثا عندما يكون مؤشر السوق بالقرب من حاجز سفلي رئيسي سبق للمؤشر تاريخيا ان وصل اليه ثم انعكس اتجاهه الى اعلى وتستطيع معرفة ذلك من الرسوم البيانيه او كما يسمي بالشارت للمؤشر .
رابعا محاولة مؤشر السوق الارتفاع بنسبة 1% او اكثر ومؤكد بحجك تداول كبير اكثر من اليوم اللى قبله .
خامسا بدء ظهور بيانات اقتصادية بشكل ايجابي يشعل السوق من جديد

aissahd
01-30-2016, 21:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

forez
02-17-2016, 23:57
اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد ارتباط مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذا .....

jallou
02-18-2016, 01:27
تترقب الأسواق المالية قيام مجلس الاحتياطي الاتحادي بنشر تفاصيل اجتماعه الأخير والذي عقد فى 26/27 كانون الثاني يناير الماضي ،وأسفر عن الإبقاء على أسعار الفائدة الأمريكية ثابتة عند 0.50% ،بعد رفعها فى الاجتماع السابق للمرة الأولي منذ عشر سنوات ،وأكد المجلس على مراقبة التطورات المالية والاقتصادية العالمية قبل استمراره فى تشديد السياسة النقدية.

never101
02-19-2016, 01:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

otmani
02-21-2016, 16:40
المتوسطات الحسابية من المؤشرات الهامة على الميتاتريدر وتحدد اتجاهات الاسعار

topomarouan
02-21-2016, 16:44
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

dhmo
02-22-2016, 19:00
المتوسطات الحسابية من المؤشرات الهامة على الميتاتريدر وتحدد اتجاهات الاسعار

هيا جيده في الترند بس واغلب المؤشرات كلها بتتبع السعر ولازم انت تعرف انت تعرف تشتغل بأنهي مؤشر بطريقه صحيحه ومع خطه تتغلب على مشكله متابعه
السعر دي علشان تكسب به

latraaa
02-22-2016, 19:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة التي قدمتها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إنشاء الله

hossam123
02-23-2016, 15:22
اسمهموفينج افريج ودة موشر بتستحدمه على الشارت وموجود فى الميتادريدر وممكن تغير فى اعداداته الافتراضية
ولو فهمت الموقينج ممكن تعمل بيه صفقات ممتازة

Hurricane
02-23-2016, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

joker7diaa
02-23-2016, 17:22
لا اعرف اذ كان هناك مؤشر اسمه الفريم افريج لاكن هناك مؤشر الموفنج افريج وهو مشهور جيدا بين المتداولين والكثيرين يعتمدون عليه

talel babchia
02-23-2016, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.
الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت، ويتم ذلك من خلال اخذ متوسط سعر الاغلاق للعملة لاخر عدد "س" من الفترات.................................... ....بالتوقيف للجميع

latraaa
02-27-2016, 21:20
مشكو راخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشءا الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إنشءا الله

aymen.hachani
02-27-2016, 22:23
صدر عن الاقتصاد الألماني الساعة 10:00 بتوقيت جرينتش مؤشر zew لقياس الثقة بالاقتصاد لشهر شباط فبراير بمستوي 1.0 نقطة ، أقل من القراءة السابقة بمستوي 10.2 نقطة، بأقل وتيرة منذ تشرين الأول أكتوبر 2014، أفضل من التوقعات الاقتصادية بمستوي 0.1 نقطة ،هذا البيان سلبي لاقتصاد منطقة اليورو.

بروفسير العرب
03-01-2016, 00:42
اعتقد انك تقصد الموفينج افرج وليس الفريم افرج الموفيج افرج هو المتوسط
المتحرك للعملات وهو موشر جميل جدا فى متداولين كتير وانا منهم بنعتمد عله كاستراتجيه
دخول وخروج من صفقاتنا فى الفوركس

justsmile
03-01-2016, 01:16
حسنا اخي الكريم .. الفريم افريج ام الموفينج افريج ؟؟ الموفينج افريج : هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه ..

Abdelhedi
03-01-2016, 01:20
حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط
بالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد

zineb01
03-01-2016, 01:24
الفريم اخى الكريم بيبدا من فريم الدقيقة الى فريم المنزلى
وبيكون كل فريم له نوع التجارة اللى بيناسبه

hamza215rix
03-01-2016, 01:26
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
تحية طيبة وبعد
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
34

Ahmedgomaa
03-01-2016, 18:24
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

latraaa
03-01-2016, 20:13
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

newlookmostafa
03-05-2016, 10:37
الفريم افريج هو المتوسط الحسابى لعدد الشموع مع السعر ويوضح اتجاه العملة
تقبل مروررررررى
تحياتى

dhmo
03-05-2016, 12:45
الفريم افريج هو المتوسط الحسابى لعدد الشموع مع السعر ويوضح اتجاه العملة
تقبل مروررررررى
تحياتى

والمؤشرات عموما وسائل مساعده ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

Ahmed Ab
03-05-2016, 21:17

اخي الكريم الموفنج ايفرج و ليس الفريم ايفرج و المقصود به المتوسط المتحرك لفترة محددة سابقا للسعر يعطي توقع لوقع السعر الحالي بالنسبة للاسعار في الفترة السابقة بالتوفيق

ali12
03-05-2016, 21:24
السلام عليكم اخي الكريم
انت تقصد الموفينج افراجيج او المتواسطات المتحركة
ادان هدا المؤشر تجده في الميتاتريد مع مؤشرات الاتجاه او التراند
يعتبر من الافضل لانه لايعيد رسم نفسه بل يقوم بعمليات رياضية متال
اعل قمة في اخر عشر شموع زائد ادن قاع لاخر عشر شموع مقسو على اتنان هدا هو معنى المتوسط الحسابي

al12
03-05-2016, 21:29
اهلا
الفريم هو الوقت التى تريد التداول عليه وهناك الدقيقة والخمس دقائق والساعة والاربعو ساعات واليوم والاسبوت والشهر

شكرا

Elgohary1024
03-05-2016, 22:50

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

ibrahem91
03-05-2016, 23:01
الفريم افريج اعتقد انه مختلف كثيرا عن مؤشر الموفينج افريج
الذي يعتبر من افضل المؤشرات استخداما علي منص ة التداول في التحليل

forez
03-13-2016, 14:46
اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد ارتباط مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذا .....

messaoud43
03-14-2016, 13:12
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى

karinho1991
03-17-2016, 21:31
تحية طيبة وبعد

forez
03-17-2016, 22:44

latraaa
03-17-2016, 22:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها اخوة الكرام إن اشء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

justsmile
03-17-2016, 23:54
السلام عليك .. حسنا اخي الكريم .. الفريم افريج ام الموفينج افريج ؟؟
الموفينج افريج : هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه ..// موفق اخي

neverlit4
03-18-2016, 21:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

omarmotaz
03-18-2016, 21:59
هو مؤشر مثل اي مؤشر يمكنك من خلاله تحديد سرعة رسم الشموع
ومن المهم التعرف علي جميع انواع المؤشرات لكي تصببح ناجحا في مجال الفوركس والله ولي التوفيق

abdelmadjid41
03-18-2016, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم هو مؤشر مهم تجده في كل المنصات وبامكانك التعديل عليه واحسن قيمة له هي 200

ملاك الروح
03-19-2016, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم على ما اعتقد انه مؤشر المتوسط الحسابي اتمنى ان نجد اجابة وافية من الاعضاء ذات الخبرة
اتمنى لك التوفيق

dhmo
03-19-2016, 19:04
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم هو مؤشر مهم تجده في كل المنصات وبامكانك التعديل عليه واحسن قيمة له هي 200

اي مؤشر علشان ننجح به هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

justsmile
03-19-2016, 20:31
السلام عليكم يا اخي الكريم ..// الفريم افريج ام الموفينج افريج ؟؟!!

الموفينج افريج ://

هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ويخرجلك متوسط الحركه ..//

neverlit4
03-20-2016, 16:13

عبد الرحيم رافا
03-20-2016, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اصبحنا واصبح الملك لله والحمد لله لا شريك له واليه النشور مرحبا بكم في المنتدى الرائع
لا يوجد هناك مصطلح اسم فريم افرج بل موفنج افرج

neverlit4
03-21-2016, 15:34

YSN
03-22-2016, 17:16
خط يسمي بالمتوسط المتحرك

faresn95
03-22-2016, 17:49
اللهم صل و سلم على محمد
شكرا للاخوة نيابتا عن صاحب الموضوع لشرحهم الفريم افريج
دمتم اوفياء للمنتدى الكريم

The_Gahbaz
03-22-2016, 18:25
هو انا مش عارف المعلومه اللي هقولهالك دي صح ولا لا واتمني الخبراء يصححولي اذا كنت غلطان
الفريم ده هو الزمن بتاع الشمعه في الشموع اليابنيه بحيث ان كل شمعه بتمثل وقت محدد بناء علي الشارت المعروض علي المنصه

karinho91
03-27-2016, 14:19
انت تقصد اخى الكريم الموفينج افريج وليس الفربم افريج وهو من اهم مؤرات الفوركس
وبيقيس متوسظ السعر لعدة شمعات ويستخدم كخط دعم ومقاومة وعمد تقاطع موفينجين يستخدموا كنقطة ارتكاز

abderrahmenanis
03-27-2016, 15:16
تحية طيبة وبعد

احمد عبد الباسط
04-18-2016, 19:27
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.

ahmadfool
04-18-2016, 19:35

dhmo
04-18-2016, 22:17

ده اشهر مؤشر واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

DR.MJH.JO
04-18-2016, 22:19
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
نشكرك على طرح هذا الموضوع
انا اتفق مع طرحك هذا

ahmedhelmy1
05-19-2016, 18:51
العكس صحيح.
ما هو سبب أهميتها في تداولات فوركس؟
التداول في فوركس باستخدام الدعم والمقاومة قد يكون من الطرق الأكثر فعالية للتوقع الناجح للحركة السعرية المستقبلية. المناطق لا تظهر للمتداول ميول السوق بشكل عام فحسب، مع كون الدعم والمقاومة إما صامدة أو مخترقة، ولكن يمكنها كذلك أن تظهر لمتداولي فوركس أماكن الدخول في التداول. تنتج لك خريطة لرسم السعر البياني، وتظهر لنا الأماكن التي إنعكست فيها الأسعار أو ارتدت في السابق ويمكن

harimeche
05-19-2016, 19:12
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أضنك يا صديقي تصد المتوسطــــات المتحركة

هو مؤشر يحسب بمعادلة خاصة سهلة مكن أحطها هنا لو طلبتها

وهو من المؤشرات القوية جدااا خصوصـــا متوسط 200

مع التحية وبالتوفيق

seifhd
05-20-2016, 15:00
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

mohamedmohsen
05-21-2016, 16:01
يعني المتوسط المتحرك

omar mmix
05-21-2016, 16:02
الصرااحة اخي ما متوافرة المعلومة عندي ولكن اتمني لك التوفيق

saleh05
05-21-2016, 17:38

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

بروفسير العرب
05-21-2016, 17:44
اسمه الموفينج افرج وليس الفريم افرج وهو يعنى المتوسط المتحرك ويقوم
بقياس حركه السعر خلال وقت من الزمن النت الذى تحددة وهو يستخدمه كاستراتجيه قويه
ورابحه فى عالم الفوركس

best39
05-22-2016, 22:57
الســــلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتــه ....
و بعــــد بســــــم الله الرحمــــــــان الرحيــــم ....
ممكن متلا انه مع حضرتك تقصد مؤشر الموفينج افريجي وبالعربي يعني المتوسط المتحرك تم منه متلا انه عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم ممكن منه يخرجلك متوسط

saleh05
05-23-2016, 00:48

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

best39
05-24-2016, 11:45

dhmo
05-25-2016, 00:33

وهنا دايما الكل بيقول انه هو مؤشر جيد اخي بالفعل ولازم انت تعرف كويس اوي ازاي تتعامل معه وتعرف الاشارات القويه والاشارات الضعيفه او الكاذبه له وتعرف ازاي تستخدمه
وتوظفه صح علشان تحقق مكسب به

mohamed321
05-25-2016, 00:35
احسنت اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكتير إن شاء الله، و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله ونتظر المزيد من الموضوعات التي نتعلم منها كيفة التداول االصحيح الردود ممتازة وانا لسه جديد في هذا المجال كل التوفيق لكم

messaoud43
05-25-2016, 19:05
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى

abdomj
05-25-2016, 20:41
اخى الكريم تقريبا هوا نوع من الؤشرات والفريم افريج
اسمع عنه كثيرا وشكله مهم جدا ولاكنى سوف اقوم بالتعريف عنه
واجد ما هو

slimane1
06-11-2016, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

bahoma310
06-11-2016, 20:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته انا اسمع ب الموفينج افريج و ليس الفريم افريج
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

hossam123
06-12-2016, 14:24
مؤشر الموفينج افريجي وبالعربي يعني المتوسط المتحرك
خط

magdy mahmud
06-12-2016, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله بص اخي الكريم الموفنج هو مؤشر يسمي بالعربي المتوسط المتحرك
وهو هام جدا لك متاجر لابد ان يتعلمه جيدا

basma.seif
06-12-2016, 17:47
مرحبا
الفريم افريج هل تقصد الموفينج افريج ال هو المتوسط المرجح يتوقع ما سوف يصل اليه المؤشر سواء هبوط او صعود و يركز على المتوسط ال ممكن يتوقعه هذا المؤشر لكن الفريم اكيد هو الموفينج افريج ال تقصده ادخل و ابحص و انت تفهمه من قسم التعلم

drissou45
06-12-2016, 17:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك,
بارك الله فيك المتوسطات يا اخي يعنى متوسط السعر رمضان مبارك كريم
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم

tenon
06-12-2016, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله بص اخي الكريم الموفنج هو مؤشر يسمي بالعربي المتوسط المتحرك
وهو هام جدا لك متاجر لابد ان يتعلمه جيدا

لكن لا نعمل به وحده لان المؤشرات كلها بتتبع السعر اخي وحتى هذا المؤشر بس اهم حاجه ان المتاجر يعرف ازاي يستخدم المؤشر صح وازاي يفرق بين الاشارات الصحيحه والاشارات
الكاذبه علشان يحقق النجاح

raouf41
06-12-2016, 18:25
السلام عليكم ورحة الله تعالى اخي الكريم الفريم افريج هو عبارة عن مؤشر يحسب حركة السعر في فغترة معينة

islam bahnsawi
06-16-2016, 09:08
نرجو من الخبراء الشرح المفصل للافادة و أتمنى من الله عز وجل أن يعطيكم الصحة ،و شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

housseyn cherachir
06-16-2016, 09:17
السلام عليكم جميعا
مشكور على ذكر أهم المؤشرات
التي نستفيد منها في عالم الفوركس وهو شيء جيد ننتظر الجديد في قادم الأيام
شكرا جزيلا على طرح الموضوع بارك فيك الله فيك
تقبل مرورى.........

Ahmed Mansour
06-16-2016, 10:12
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو كانت حابب تشتغل ب المؤشرات فى الموفينجات ودى عباره عن ترندات او تحديد اتجاه الزوج على فريم كبيره بيكون افضل طبعا

DadreamChaser
06-16-2016, 17:16
السلام عليكم ورحمت الله تعالى و بركاته اخي الكريم
تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً
و السلام عليكم ورحمت الله تعالى
بارك الله فيك وجزاك الله خير وتقبل مروري

yousse
06-16-2016, 17:30
لا يوجد ما اسامه الفريم افريج واينما أيوجد المفنج افريج وهو اعبر عن أمؤشر فني يعدك عل أمعرفت ألإتجاه وكدلك هنا من يجعله إسترتجية التدول

رومانى
06-16-2016, 21:35
الموفينج افريج من المؤشرات التى تسمى المتوسط المتحرك وهو من المؤشرات الهامة
ويمكن معرفة صعود وهبوط العملات عن طريقة فاذا اتت الشمعة اسفله اشترى واذا كانت اعلاه بيع .

xrif01
06-16-2016, 22:32
السلام عليكم وحمة الله اخي الكريم طبعا موضوعك عن موفنج افرج فهو متوسط يقيس الحركة الزمنية للسعر
لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري ورمضانكم كريم

rehaiem2305
06-17-2016, 19:07
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
صديقي العزيز أشكرك على هذا الطرح الأكثر من الرائع للموضوع لقد استفدت منه كثيرا
أتمنى أن تمدنا بالمزيد من المواضيع والمشاركات
جزاك الله خيرا تقبل مروري

mohammadd
06-18-2016, 11:35
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتةاخى الفاضل جزاك اللة كل خير على النبذة المختصرة عن الفوركس واكيد دى مفيدة لكل مبتدئ واتمنى انهم يكونو استفادو منة وننتظر المزيد اخى وشكراا

ebnmasr
06-18-2016, 12:44
*************الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه *************306

abokamar
06-18-2016, 12:52
تحية طيبة وبعد
صراحة لا اعرف معناه
بالتوفيق

---------- Post added at 09:52 AM ---------- Previous post was at 09:50 AM ----------

تحية طيبة وبعد
صراحة لا اعرف معناه
بالتوفيق

deli
06-18-2016, 12:53
أشكرك على هذا الطرح الأكثر من الرائع للموضوع لقد استفدت منه كثيرا
أتمنى أن تمدنا بالمزيد من المواضيع والمشاركات
جزاك الله خيرا تقyبل مروري وتيت ذيجج للمنتدى

yansane
06-19-2016, 01:02
كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد

hmadaaa
06-19-2016, 08:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتةاخى الفاضل جزاك اللة كل خير على النبذة المختصرة عن الفوركس واكيد دى مفيدة لكل مبتدئ واتمنى انهم يكونو استفادو منة وننتظر المزيد اخى وشكراا

forexfox
06-19-2016, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية طيبة وبعد كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوطبالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط ( اى الربح والخسارة وشكراا )

mohammadd
06-20-2016, 10:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية طيبة وبعد كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوطبالصعود والهبوط او هويختلف عن مؤشرات اخرى بالنسبة لعملية الصعود والهبوط ( اى الربح والخسارة وشكراا )

رومانى
06-20-2016, 12:13
اخى انت تصل على الموفينج افريج : الموفينج افريج 62 رائع جدا
لتوقع الارتدادات
موفينج 200 ممتاز جدا واستمرار السعر اسفله بيع واختراق السعر لموفينج 200 للاعلى فرصة جيدة للشراء

forexfox
06-22-2016, 05:25

mohammadd
06-22-2016, 09:06

nan6jh1980
06-22-2016, 09:19
تحية طيبة وبعد

bechirbenchagra
08-26-2016, 18:37
عندما يكون السعر فوق الموفينج افريج

ننتظر تقاطع الماكد لاعلي

(الازرق يخترق الاحمر لاعلي)

و ندخل شراء

و الخروج بتغيير اشارة الماكد

Majedd
08-26-2016, 19:04
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الموفينغ افرنج هو من الادوات استعمالا و تميزا في المنصة فهو يساعدك بنسبة كبيرة من معرفة اتجاه السوق و التفريق اذ كان صعودا او نزولا
و حسب معرفتي فان موفينغ 62 هو موفينغ جميل و مساعد حقاااا

شكرااا لسؤالك

remon2010
08-26-2016, 19:31
السلام عليكم جميعا
الصراحه ياخى انا لااعلم شى عن الفريم افريج
اتمنى من الاخوه الاعضاء ان يفيدوك فى سوالك
بالتوفيق لك ياخى

فوريكسي
08-29-2016, 14:47
اهلا بك اخي الفاضل معنا في المنتدى في الحقيقة لا اعلم ما المقصود بالفريم افريج شكرا جزيلا لك أخي الكريم علىالموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ayoubrock
08-29-2016, 15:00

Ayman Abdellatif
08-29-2016, 16:50
السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم كان نفسى افيدك لكنى جديد فى هذا المجال يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء وبالتوفيق لك وللجميع تقبل مرورى

metoza
08-29-2016, 17:27
السلام علييكم ورحمة الله وبركاتة , بسم الله الرحمن الرحيم
الففريم افريدج هوا مؤشر يوقم لجمع الفريمات وقسمتها علي ددها
مثر الموفينج افردج

Majedd
08-29-2016, 17:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم انت تقصد الموفنج افريج ولا انصحك بالاعتماد عليه نهائياا لانه يسير خلف السعر كالاعمى وان اعتمدت عليه فأهلا بالخسارة عليك تعلم التحليل الفنى والاساسى والرقمى

abdoute
08-29-2016, 17:56
السلام عليك اخى الكريم الموضوع والشرح جيد
فعلا اظن ما سيجعلنا نحقق ارباح في هذا المجال هو السيطرة على تصرفاتنا وعدم المجازفة
و انشاء الله يحقق افادة جيدة للجميع
شكراا لك

masr15
09-02-2016, 13:23
يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Trend Following Indicator* بمعنى أنها تعمل بطريقه جيده جدا حين يكون السوق في حالة ترند , المتوسط الحسابي لا يتوقع أتجاة السعر ولكن يحدد الأتجاة الحالي . يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Lagging Indicators* لأنه يعتمد على أسعار تاريخية أو ماضية , بالرغم من ذلك يساعد المتوسط الحسابي على فلترة السعر من الحركات الكاذبة أو الغير واضحة , ونفس طريقة بناء المتوسط الحسابي بني على حسابتها بعض المؤشرات الأخرى مثل Bollinger Bands , MACD , The McClellan Oscillator** .و غالبا ما يتم أستخدام سعر الاغلاق فى حساب المتوسط الحسابي* هذا عن طريق جمع اسعار اغلاق عدد معين من الأيام و قسمتهم على نفس العدد . ومثال على ذلك*نفترض ان يوم الاحد اغلاقه 3 و يوم الأثنين اغلاقه 4 و يوم الثلاثاء أغلاقه 5 فلحساب المتوسط الحسابي نقوم بجمع اغلاقات الأيام الثلاثه ثم*نقسمهم على عدد الأيام و هو 3

المتوسط الحسابى* 3+4+5* = 12*****
******************************12/4 = 3

و يمكن القول ان حساب المتوسط الحسابى = (مجموع اغلاقات الأيام) عدد الأيام

*
*
ملاحظة: موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين جميع المتداولين سواء عرب او اجانب.

michael1
09-02-2016, 16:27
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى العزيز ان المقصود بالفريم افريج
هو مؤاشر مهم جدا يقوم بقياس الصعود والهبوط ايضا فى نفس الوقت

ayoubrock
09-02-2016, 16:28
الموفينج افيرج هو مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت

bechirbenchagra
09-03-2016, 11:01
يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Trend Following Indicator بمعنى أنها تعمل بطريقه جيده جدا حين يكون السوق في حالة ترند , المتوسط الحسابي لا يتوقع أتجاة السعر ولكن يحدد الأتجاة الحالي . يعتبر المتوسط الحسابي من المؤشرات التي تسمى Lagging Indicators لأنه يعتمد على أسعار تاريخية أو ماضية , بالرغم من ذلك يساعد المتوسط الحسابي على فلترة السعر من الحركات الكاذبة أو الغير واضحة , ونفس طريقة بناء المتوسط الحسابي بني على حسابتها بعض المؤشرات الأخرى مثل Bollinger Bands , MACD , The McClellan Oscillator

yansane
09-03-2016, 12:10
كنت حابب اعرف من حاضراتكم ماهوالمقصود بالفريم افريج وهل هو مربوط اخي الفاضل يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد ارتباط مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذا

Gmal Elden
09-03-2016, 14:02
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديد فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع

samy hossam
09-03-2016, 19:14
اخى العزيز يعنى ان المؤشرات مثل الستوكاستك او الاراساي يوجد الكثير من المؤاشرات وارتباط مع الزمن وليكن ربع ساع او ساعات اكتر وهكذا مجرد وسيلة لعرض حركة السعر بشكل انسيابي مع مرور الوقت
وهكذا تقدر تستفاد منه وحابب الناس تشارك ايضا والى عنده معلومات اكتر يضيفها حتى نستطيع ان نستفاد والجميع يستفاد ونقدر نحقق ارباح اكتر جميع وحابب اضيف ان التحليل متوقف على المؤشرات يجب ان تتابع متابعه جيدة حتى تقدر ان تربح ربح جيد
وبالتوفيق

snnaky
10-15-2016, 20:42
مافيش حاجة اخى الكريم اسمها فريم افريج
اولا الفريم دعنى اشرح لك ماهو الفريم وهو الأحاطة السعريةو فى مضمون زمنى يعنى فريم للسعر فى توقيت زمنى
مثلا فريم الساعة هو اعتبار ان كل شمعة هى ساعة وهى تعبر عن حالة الصراع الدائر بين البائع والمشترى خلال هذة المدة الزمنية لهذا الفريم او فريم 4 ساعات وهو نفس الكلام يعنى الفريم زمنى سعرى لكن لا يوجد فريم افريج وانما يوجد متوسط متحرك هو الموفينج افريج

bianco
10-15-2016, 20:43
السلام عليكم
الفريم هو عبارة عن المدة الزمنية التي يفتح ويغلق فيها السعر

ayoubfc
10-15-2016, 21:15
هو عباره عن مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 14 يوم
ويخرجلك متوسط الحركه علي شكل خط

bakup28
10-15-2016, 21:27
المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجدارتباط
مع الزمن وليكن الربع الساعة او اساعوة وهكذ
ا

zakou15
10-15-2016, 21:41
أشكرك على هذا الموضوع القيم لكن
أنى مبتدأ ولن أستطيع مساعدتك في هذا الموضوع
مشكووووررررر

ahmedeltesh
10-15-2016, 21:50
السلام عليكم
اخي الكريم الفريم يعني الوقت الذي تريد معرفه حجم التداول عنده وهو يتدرج من دقيقة لسنة ويساعدك في ادارة صفقاتك

Samirghatas
10-24-2016, 15:47
السلام عليكم انت تقصد الموفينج افريج ياغالى هذا مرتبط بحركة السعر ويوجد
مستويات لة انت الذى تحدد على حسب المطلوب فى الاستراتيجية بالتوفيق لك

alym
10-24-2016, 15:59
انته تقصد الموفينج افريج ويوجد اكثر من موفينج افريج ولكن افضلهم هو موفينج افريج 200 وموفينج افريج 55 ثم موفينج افريج 13

hamedibrahim
10-24-2016, 16:04
الفريم ده المده الزمنيه الا انت بتاع عليه الشارت
والشموع وكل ما يكون عالي يكون اصدق في
اتجاه السعر وشكرا وتقبل مروري وتحيااتي
بتوفيق

nabilps5
10-24-2016, 16:34
صراحة لا اعرف ماهو وان شاء الله يفيدوك الاعضاء المحترفون في المجال وتجد الاجابة
وحاول البحث لا تتنتظر المعلومة تصل اليك
بالتوفيق اخي الفاضل في مشروعك

ahmadhamad
10-24-2016, 16:40
اخي الكريم الافريج هي الموفنج افريج وهاذا اسمه المنتشر وهو متوسط سعري ويعبر مغناطيس للسعر
وبالتوفيق لك وللجميع

zezo3
11-09-2016, 18:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ... يااخي الفاضل ... اكيد انت تقصد الموفنج افريج اللى هو االمتوسط الحسابى على ما اعتقد انا بصراحه مجربتوش خالص ولا مقتنع بيه لكن اعرف ناس بتتداول عليه يوميا والعمليات كلها ناجحه

ياسر المصرى
11-09-2016, 18:10
مشكور العضو الكريم على الموضوع الرائع اعتقد ان الموفنجات هى مؤشرات تحدد اتجاه العمله وقوة التداول عليها
لكن الفريم هو الوقت الذى تتداول عليه او ربما لها معانى اخرى لم نسمع بها فى تجارة الفوركس مشكور وتقبل مرورى

khorchef
11-10-2016, 15:38
الموفينج أفريدج من أشهر المؤشرات و الأكثر إنتشاراً و إستخداماً بين المتداولين في عالم الفوركس و ذلك لما يتمتع به من سهولة و قوة في أدائة و من تحديد الأسعار في فترة زمنية قادمة و قد تعددت إستخدامات المتوسطات حتي أن أصبحت أساساً للعديد من الأستراتيجيات .

***** و يستخدم المتداولين المتوسطات إما عـبر الـتـقـاطـعــات أو كـدعـــوم و مــقـاومـات مــتـحــركــــة *****

!!! السؤال الأن : ما معني موفينج أفريدج و ما هي آلية عملة ؟

الموفينج يعني المتوسط المتحرك و من أسمه نستنج آلية عملة أي أنة متوسط لـعـدد مــن الـشــمـــوع و مـتـحــرك أي يـتـحــــرك مــــع الـشــــارت .

*** للتوضيح أكثر نقول ما معني المتوسط المتحرك 50 ؟

معني ذلك هو أننا نستخدم الموفينج بإعدادات 50 فيقوم المؤشر بحساب إغلاقات أخر 50 شمعة علي الفريم تايم المستخدم .
بمعني أخر لو أنك تعمل علي فريم اليومي فإنة يقوم بحساب أخر 50 شمعة يومية و يقوم بقسمة مجموع إغلاقات هذه الشموع علي الفترة .

*** ما هي أنواع الموفينج أفريدج ؟
عند فتح إعدادات المؤشر تتضح لنا أنواع هذا المؤشر و نذكر منها :
1 ) Moving Average Simple
2 ) Exponential
3 ) Smoothed
4 ) Linear Weihted

أولا : بالنسبة للموفينج أفريدج البسيط : Moving Average Simple

هذا الأعداد يمثل الأعداد الأفتراضي للمؤشر حيث يتم حساب معدل السعر بجمع إغلاقات الفتره السابقة و قسمتها علي عدد الفترات كما أشرنا سابقا .

فيكون معدل حركة السعر فية بطئ حيث يتم حساب المتوسط الحسابي للفتره الزمنية بشكل متأخر و لة أستخدامات عند كثير من المتداولين .

ثانيا : بالنسبة للموفينج أفريدج السريع أو المركب : Exponential

و هو الأعداد الثاني من إعدادات هذا المؤشر و يسمي بالمعقد أو السريع لأنة يعتمد علي بعض المعادلات الرياضية المعقدة و التي تعطي وزناً و أهمية عند حسابة لأغلاق اليوم الأخير .

نجد أن هذا الأعداد مفضل عند الكثير من المتداولين حيث أنة يكون قريبا إلي آخر الأسعار بشكل أكبر و هو الأكثر حساسية لأي تغير يحدث في الأسعار .

ما هو الفرق بين النوعين Simple , Exponential

أولا : Simple

المزايا : أنة يعطيك السعر المتوسط للسوق لمده أطول نسبياً من الموفينج المعقد حتي و لو كانوا متساويين في الفترة الزمنية و رغم ذلك سينقذك من الكثير من الأشارات الخاطئة و التذبذب في السوق نتيجة لأنة يعمل بشكل بطئ .
العيوب : نتيجة لبطئة ربما يضيع عليك الكثير من فرص الدخول المتاحة و ذلك عن طريق إعطائك نقاط الدخول أو الخروج للصفقة متأخرة جدا ربما بعد ضياع الفرص كاملة .

ثانيا : Exponential

المزايا : يعطيك معلومات سريعة عن السعر و تكون جيدة جدا إذا كانت الفتره المستخدمة قصيره و يساعدك في معرفة الأتجاه مبكرا و دخول الصفقة .
العيوب :
كثره أشاراتة و معلوماتة الخاطئة عن السوق نتيجة سرعتة و حساباتة التي تعتمد أحدث إغلاقات و بالتالي هذه السرعة قد تكون إما في صالحك حيث تعطيك إشارة سريعة بأتجاه السوق و الدخول الصحيح في الصفقة .
و أيضا قد لا تكون في صالحك حيث تعطيك أشاره خاطئة لأتجاه السوق نتيجة التسرع .

ثالثا : Smoothed Moving Average

بصراحة لم أفهمة كثيرا و لم يكتب عنة المحليلن كثيرا نظرا لعدم أهميتة و لكن لابد من وضع تعريف لة و هو نوع متوسط بين البسيط و السريع و ينقل لك متوسط فتره زمنية طويلة و يعطي لنا متوسط فتره زمنية سابقة .

و يكون الحساب عن طريق البيانات المتوفرة و تكون عن طريق جمع بيانات اليوم و الأمس و هكذا ثم يعطيك المتوسط النهائي لهذه الفترة .

رابعا : Linear Weighled Moving Average

و هو نفس السابق ولكن يضاف إلي المعادلة أنة يعطي وزنا أكبر للفترات الحالية ووزن أقل للفترات السابقة .

كيفية ضبط المؤشر :-

يتم ظبط إعدادات المؤشر علي حسب رغبة كل متداول كما أشرنا سابقا

فعند فتح إعدادت الموفينج أفريدج يظهر أمامك الشكل الحالي و يكون التبويب Parameters أمامك و بة إعدادات المؤشر

[Only Registered Users Can See Links] ([Only Registered Users Can See Links])

1 - Period : لأختيار الفترة الزمنية التي نريد حسابها عن طريق كتابة عدد الشموع التي نريد معرفة متوسطها .
2- Shift : لتحديد الأزاحة المطلوبة للمؤشر عن أخر شمعة .
3- MA Method : لأختيار نوع الموفينج
4- Apply to : لأختيار السعر الذي نريد حساب المتوسط علية من بين أنواع الأسعار المختلفة في الشمعة .
مثلا إذا أردت أن تعرف المتوسط عن طريق سعر الأفتتاح أو الإغلاق أو الهاي أو اللو .
5 - Style : لأختيار لون خط الموفينج ثم أختيار نوع الخط ثم أختيار حجم الخط .

*** ما هي الأسعار التي يمكن أن نحسب متوسط مجموعها عن طريق المؤشر ؟ و هو سؤال الخاص بالأعداد رقم 4 السابق ذكره ؟

1- Close : و هي سعر إغلاق الشموع أي أن الموفينج سوف يحسب مجموع أسعار إغلاقات الشموع .
2- **** : و هو أن الموفينج سوف يحسب مجموع أسعار إفتتاح الشموع للعدد المحدد لة و يستنتج منة المتوسط .
3- High : و هو أن الموفينج سوف يحسب أعلي سعر وصل إلية الزوج أو الشمعة و يستنتج منة المتوسط
4- Low : و هو أن الموفينج سيحسب أدني سعر وصل إلية الزوج عن طريقة يقوم بحساب المتوسط .
5- Median PriceHigh + Low /2 : يقوم بجمع أعلي سعر و أدني سعر و يقوم بقسمتهم علي 2
6- High + Low + Close / 3 و يقوم بجمع أعلي سعر و أدني سعر و سعر الأغلاق و قسمتهم علي 3
7- **** + Close + Low + High/ 4 و يقوم بجمع سعر الافتاح و الأغلاق و أعلي و أدني سعر و يقوم بقسمتهم علي 4

*** كـيـف نـسـتـخـدم الـمـوفـيـنــج أفـريــدج فــي الـمـتـاجــرة و نـسـتفيد منة ؟

أولا : يستخدم الموفينج أفريدج كدعم و مقاومة و هناك من يتاجر علي أرتداد السعر منة و هناك من يتاجر علي أختراق السعر لة
و من أشهر الأعدادات علي هذا النوع موفينج 50 و 100 و 200 .

ثانيا : يستخدم الموفينج أفريدج في المتاجره عن طريق تقاطعاتة و هي الطريقة الأكثر شهرة و شاسعة حيث أن هناك الكثير من التقاطعات المنتشره بين المتاجرين :

و من أشهرها :

تقاطع موفينج 9 مع موفينج 30

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 15

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 21

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 9

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 13

و تقاطع موفينج 2 مع موفينج 7

و تقاطع موفينج 5 مع موفينج 10

و تقاطع موفينج 5 مع موفينج 12

أرجوا أن أكون وفقت في توصيل المعلومة بالشكل الصحيح و لا أسألكم سوا الدعاء

big.pharaoh
11-24-2016, 17:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اسمه مؤشر الموفينج افريدج .. وبيكون له علاقه بالفريمات الزمنيه. ولكن له اعدادات كثييره جداا

Mohamed Khateeb
11-24-2016, 20:52
حالات البيع

يتم البيع فقط

عندما يكون السعر تحت الموفينج افريج

ننتظر تقاطع الماكد لاسفل

(الازرق يخترق الاحمر لاسفل)

و ندخل بيع

و الخروج بتغيير اشارة الماكد

zizoo99
11-24-2016, 22:46
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى انت اكيد سمعت غلط يا اخى المفروض اسمه الموفينج افريدج و ده مؤشر كده مالوش اى 60 لزمة فى التداول ولا ينصح التداول به حاله حال اى مؤشر اخر

zezo3
11-25-2016, 01:41
الموفينج أفريدج من أشهر المؤشرات و الأكثر إنتشاراً و إستخداماً بين المتداولين في عالم الفوركس و ذلك لما يتمتع به من سهولة و قوة في أدائة و من تحديد الأسعار في فترة زمنية قادمة و قد تعددت إستخدامات المتوسطات حتي أن أصبحت أساساً للعديد من الأستراتيجيات .

***** و يستخدم المتداولين المتوسطات إما عـبر الـتـقـاطـعــات أو كـدعـــوم و مــقـاومـات مــتـحــركــــة *****

!!! السؤال الأن : ما معني موفينج أفريدج و ما هي آلية عملة ؟

الموفينج يعني المتوسط المتحرك و من أسمه نستنج آلية عملة أي أنة متوسط لـعـدد مــن الـشــمـــوع و مـتـحــرك أي يـتـحــــرك مــــع الـشــــارت .

*** للتوضيح أكثر نقول ما معني المتوسط المتحرك 50 ؟

معني ذلك هو أننا نستخدم الموفينج بإعدادات 50 فيقوم المؤشر بحساب إغلاقات أخر 50 شمعة علي الفريم تايم المستخدم .
بمعني أخر لو أنك تعمل علي فريم اليومي فإنة يقوم بحساب أخر 50 شمعة يومية و يقوم بقسمة مجموع إغلاقات هذه الشموع علي الفترة .

*** ما هي أنواع الموفينج أفريدج ؟
عند فتح إعدادات المؤشر تتضح لنا أنواع هذا المؤشر و نذكر منها :
1 ) Moving Average Simple
2 ) Exponential
3 ) Smoothed
4 ) Linear Weihted

أولا : بالنسبة للموفينج أفريدج البسيط : Moving Average Simple

هذا الأعداد يمثل الأعداد الأفتراضي للمؤشر حيث يتم حساب معدل السعر بجمع إغلاقات الفتره السابقة و قسمتها علي عدد الفترات كما أشرنا سابقا .

فيكون معدل حركة السعر فية بطئ حيث يتم حساب المتوسط الحسابي للفتره الزمنية بشكل متأخر و لة أستخدامات عند كثير من المتداولين .

ثانيا : بالنسبة للموفينج أفريدج السريع أو المركب : Exponential

و هو الأعداد الثاني من إعدادات هذا المؤشر و يسمي بالمعقد أو السريع لأنة يعتمد علي بعض المعادلات الرياضية المعقدة و التي تعطي وزناً و أهمية عند حسابة لأغلاق اليوم الأخير .

نجد أن هذا الأعداد مفضل عند الكثير من المتداولين حيث أنة يكون قريبا إلي آخر الأسعار بشكل أكبر و هو الأكثر حساسية لأي تغير يحدث في الأسعار .

ما هو الفرق بين النوعين Simple , Exponential

أولا : Simple

المزايا : أنة يعطيك السعر المتوسط للسوق لمده أطول نسبياً من الموفينج المعقد حتي و لو كانوا متساويين في الفترة الزمنية و رغم ذلك سينقذك من الكثير من الأشارات الخاطئة و التذبذب في السوق نتيجة لأنة يعمل بشكل بطئ .
العيوب : نتيجة لبطئة ربما يضيع عليك الكثير من فرص الدخول المتاحة و ذلك عن طريق إعطائك نقاط الدخول أو الخروج للصفقة متأخرة جدا ربما بعد ضياع الفرص كاملة .

ثانيا : Exponential

المزايا : يعطيك معلومات سريعة عن السعر و تكون جيدة جدا إذا كانت الفتره المستخدمة قصيره و يساعدك في معرفة الأتجاه مبكرا و دخول الصفقة .
العيوب :
كثره أشاراتة و معلوماتة الخاطئة عن السوق نتيجة سرعتة و حساباتة التي تعتمد أحدث إغلاقات و بالتالي هذه السرعة قد تكون إما في صالحك حيث تعطيك إشارة سريعة بأتجاه السوق و الدخول الصحيح في الصفقة .
و أيضا قد لا تكون في صالحك حيث تعطيك أشاره خاطئة لأتجاه السوق نتيجة التسرع .

ثالثا : Smoothed Moving Average

بصراحة لم أفهمة كثيرا و لم يكتب عنة المحليلن كثيرا نظرا لعدم أهميتة و لكن لابد من وضع تعريف لة و هو نوع متوسط بين البسيط و السريع و ينقل لك متوسط فتره زمنية طويلة و يعطي لنا متوسط فتره زمنية سابقة .

و يكون الحساب عن طريق البيانات المتوفرة و تكون عن طريق جمع بيانات اليوم و الأمس و هكذا ثم يعطيك المتوسط النهائي لهذه الفترة .

رابعا : Linear Weighled Moving Average

و هو نفس السابق ولكن يضاف إلي المعادلة أنة يعطي وزنا أكبر للفترات الحالية ووزن أقل للفترات السابقة .

كيفية ضبط المؤشر :-

يتم ظبط إعدادات المؤشر علي حسب رغبة كل متداول كما أشرنا سابقا

فعند فتح إعدادت الموفينج أفريدج يظهر أمامك الشكل الحالي و يكون التبويب Parameters أمامك و بة إعدادات المؤشر

[Only Registered Users Can See Links] ([Only Registered Users Can See Links])

1 - Period : لأختيار الفترة الزمنية التي نريد حسابها عن طريق كتابة عدد الشموع التي نريد معرفة متوسطها .
2- Shift : لتحديد الأزاحة المطلوبة للمؤشر عن أخر شمعة .
3- MA Method : لأختيار نوع الموفينج
4- Apply to : لأختيار السعر الذي نريد حساب المتوسط علية من بين أنواع الأسعار المختلفة في الشمعة .
مثلا إذا أردت أن تعرف المتوسط عن طريق سعر الأفتتاح أو الإغلاق أو الهاي أو اللو .
5 - Style : لأختيار لون خط الموفينج ثم أختيار نوع الخط ثم أختيار حجم الخط .

*** ما هي الأسعار التي يمكن أن نحسب متوسط مجموعها عن طريق المؤشر ؟ و هو سؤال الخاص بالأعداد رقم 4 السابق ذكره ؟

1- Close : و هي سعر إغلاق الشموع أي أن الموفينج سوف يحسب مجموع أسعار إغلاقات الشموع .
2- **** : و هو أن الموفينج سوف يحسب مجموع أسعار إفتتاح الشموع للعدد المحدد لة و يستنتج منة المتوسط .
3- High : و هو أن الموفينج سوف يحسب أعلي سعر وصل إلية الزوج أو الشمعة و يستنتج منة المتوسط
4- Low : و هو أن الموفينج سيحسب أدني سعر وصل إلية الزوج عن طريقة يقوم بحساب المتوسط .
5- Median PriceHigh + Low /2 : يقوم بجمع أعلي سعر و أدني سعر و يقوم بقسمتهم علي 2
6- High + Low + Close / 3 و يقوم بجمع أعلي سعر و أدني سعر و سعر الأغلاق و قسمتهم علي 3
7- **** + Close + Low + High/ 4 و يقوم بجمع سعر الافتاح و الأغلاق و أعلي و أدني سعر و يقوم بقسمتهم علي 4

*** كـيـف نـسـتـخـدم الـمـوفـيـنــج أفـريــدج فــي الـمـتـاجــرة و نـسـتفيد منة ؟

أولا : يستخدم الموفينج أفريدج كدعم و مقاومة و هناك من يتاجر علي أرتداد السعر منة و هناك من يتاجر علي أختراق السعر لة
و من أشهر الأعدادات علي هذا النوع موفينج 50 و 100 و 200 .

ثانيا : يستخدم الموفينج أفريدج في المتاجره عن طريق تقاطعاتة و هي الطريقة الأكثر شهرة و شاسعة حيث أن هناك الكثير من التقاطعات المنتشره بين المتاجرين :

و من أشهرها :

تقاطع موفينج 9 مع موفينج 30

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 15

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 21

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 9

و تقاطع موفينج 7 مع موفينج 13

و تقاطع موفينج 2 مع موفينج 7

و تقاطع موفينج 5 مع موفينج 10

و تقاطع موفينج 5 مع موفينج 12

أرجوا أن أكون وفقت في توصيل المعلومة بالشكل الصحيح و لا أسألكم سوا الدعاء

السلام عليكم اخى الحبيب واضح ان حضرتك قمت بمخالفه الشروط والقواعد الواضحه بالمنتدى لان واضح جدا ان حضرتك قمت بنسخ هذه المشاركه او ردك دا انت نقلته من احدى المنتديات اتمنى انك لا تتعرض للمشاكل

m7med09090
11-25-2016, 01:57
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد ارتباط مع الزمن واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

Mustafa gamal
11-27-2016, 18:24
سوق الفوركس هو أكبر سوق مالي و يعمل به ملايين المنتاجرين من كافة انحاء العالم .... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

tazi larbi
11-28-2016, 00:08
السلام عليكم اخي الموفينج افرج هو مؤشر المتوسطات المتحركه وممكن ان تعمل به لوحده اذا اتقنته المهم ابحث عن شرح للمؤشر في المنتدى والطريقة ان تكتب اسم المؤشر في محرك بحث المنتدى وستجد شرح مفصل له اتمنى لكم النجاح والله الموفق

thewaytosucsess
11-28-2016, 00:23
اعتقد انك تقصد مؤشر الموفينج افرج اخى الكريم وهو مؤشر موجود فى كل المنصات تقريبا اسمه المتوسط المتحرك بالعربى
وهو مؤشر مهم وهو يقوك بمتوسط حسابات فترة زمنية معينة ولكتن مثلا 14 يوم استاندر ويقوم بعمل انتائج على الشارت فى صورة خط
ارجو ان اكون قد افتدك ولو بمعلومة بسيطة كما يمكنك البحث عن هذا المؤشر عبر جوجل لتجد المزيد من المعلومات عنه

جمال صادق
11-28-2016, 00:33
اعتقد ان الفريم افريج هو اختلاف فترات التداول التى يتم عرض حجم الشموع عليها فهناك فريم من الدقيقة و حتى الشهرى فانة من الممكن ان نستخدم اى منها على حسب الاستراتيجية

zezo3
11-28-2016, 02:59
اعتقد ان الموضوع دا مكرر والمنتدى بقى بيكرر نفسه ام اننى قد قمت بالفعل بالرد على هذا السؤال فى الحقيقه انا لا اتذكر ان قد قمت بالرد على سؤال الاخ الكريم صاحب الوضو ام لا لكنى اتمنى لكم التوفيق .

makhlof
11-28-2016, 06:18
يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد
ارتباط مع الزمن وليكن النصف الساعة او الساعه او الاربع ساعات وهكذا

freetrade
11-28-2016, 06:20
اللياعرفه هو الموفينج افريج وليس الفريم افريج والموفينج افريج ده مؤشر عبارة عن متوسط اغلاقات عدد من الشموع وبيعمل خط بنستدل منه علي اتجاه العام للزوج والله اعلم

waelmma
11-28-2016, 08:06
:o:)):o انت تقصد الموفينج افريج اخى العزيز وهو عبارة عن متوسط السعر لعدد من الشموع
وانا بفضل التعامل مع موفينج 100 وموفينج 200 وانتظار تقاطعهم والدخول من عند الارتكازات

ebn masr
12-25-2016, 21:27
الفريم افريج مؤشر هام جدا وله طريقة استخدام معينة علشان كدة من المفروض المقارنة بين الفريمات والاختيار فيما بينهم جميعا لانه مهم

maryam1
12-25-2016, 21:49
انا انضميت حديثا في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

magic777
12-26-2016, 16:22
هو مؤشر اخي عادي جدا وبيعتمد على تحركات السعر في الترند الواضح هيديك اتجاه واضح وهتقدر تعرف الاتجاه العام للسعر من مجرد
النظر للمؤشر انما في التذبذب مش مفيد

bakup28
12-26-2016, 16:58
موفينج افيرج تعني المتوسط المتحرك ولكن يفضل استخدام
كلمة موفينج افيرج لانها الاكثر شيوعاً واستخداماً بين
جميع المتداولين سواء عرب او اجانب

---------- Post added at 03:58 PM ---------- Previous post was at 03:47 PM ----------

يعني ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد

tamermosa
12-26-2016, 17:05
بالنسبة للموفينج افريدج Moving Average المتوسط الحركي ، فهو مؤشر يحسب حركة السعر في فترة معينه مثلا 100 يوم وبيحسب متوسط الحرك في هذه الفترة و بيرسم خط يسمي بالمتوسط المتحرك
، و من هذا الخط بتقدر تعرف اتجاه السوق سواء كان صاعدا او هابطا

basma.seif
12-26-2016, 18:36
مرحبا
انا اعرف ان الفريم ده هو شكل الشارت الخاص بالزوج اللى بتداول عليه من حيث الوقت سواء خمس دقائق او ربع ساعة او نصف ساعة او او و هكذا اما الفريم افريج يمكن يكون مؤشر لكنى لا اعلمه صراحه و ممكن الردود تلاقى فيها الاجابة الصحيحة

ahmedahmed1
01-01-2017, 01:15
اغلب المؤشرات كلها بتتبع السعر ولازم انت تعرف انت تعرف تشتغل بأنهي مؤشر فعن نفسي استخدم موشر البولنجر باند وموشر الاستواستك وبشتغل على فريم الساعة والربع ساعة

عبد الرحيم رافا
01-02-2017, 02:30
السلام عليكم و رحمة الله
اولا لا نقول الفريم افرج اخي بل نقول الموفنج افرج و هو المتوسط المتحرك السعري لعدد شموع معين انت من يحدده

magic777
01-13-2017, 20:16
اخي الموفنج افريج ده مؤشر اخي بيستخدمه المتاجرون في العمل احيانا مع التحركات القويه وهو عند كسر السعر له بيمشي في الاتجاه
مع الكسر الا في حالات التذبذب

alonsoo
03-05-2017, 10:28
تقصد الموفينج افريج اخى الفاضل . هو مؤشر يقيس عدد الشموع لفترة ماضية ويستخدمه المتداولون كمستوى دعم او مقاومة فى تداولاتهم

bakup28
03-05-2017, 12:55
ان المؤشرات مثل الستوكاستك والاراسآي يوجد

Abdiaziz
03-05-2017, 13:18
تعجز يداى عن شكرك أخــى
فقد وفيت وكفيت فيما قدمت
جزاك الله كل خير
وبارك الله فيك ولكـ
وجعله فى ميزان حسناتك .. آمين
لا حرمنا من جميل ما تقدم لنا

magic777
03-05-2017, 13:48
اخي اسمه الموفنج افريج وهو مش فريم ده مؤشر بيقيس ليك حركه السعر واتجاهه على عدد ايام معين وهو جيد لو انت بتعمل على زوج
واضح الاتجاه والحركه بتاعته

ahmedm
03-05-2017, 14:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا انت تقصد مؤشر الموفينج افريج وده مؤشر مميز كتير بيستخدموه في استارتيجياتهم وهو بيقوم بمتابعة السعر لمدة مثلا شهر او 15 يوم او 7 ايام ويعملك خط في الوسط بيكون هو التوقع بتاع اتجاه السوق