PDA

View Full Version : ماهى خطوات التداول والمتاجرة؟

ahmed bakry
05-31-2015, 03:19
السلام عليكم ورحمة الله ... انا عايز اعرف من حضارتكم ازاى لما اجى ابدء صفقة كمتداول او متاجر اعمل ايه ... عايز اعرف دة على هيئة خطوات مترتبة ... وجزاكم الله جميعا كل خير

احمد سعيد على
06-02-2015, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله ... انا عايز اعرف من حضارتكم ازاى لما اجى ابدء صفقة كمتداول او متاجر اعمل ايه ... عايز اعرف دة على هيئة خطوات مترتبة ... وجزاكم الله جميعا كل خير
و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

eragon
06-03-2015, 03:37
اولا : فتح حساب تجريبي / ديمو
ثانيا : تحليل المركت بشكل فني ( ترندات و دعوم ومقاومات وارفاق مؤشر )
ثالثا : التحليل الاساسي والنتيجة الاقتصاديه

محمود مرعى
06-03-2015, 03:55

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد وان شاء الله انا هقولك تعمل ايه فعلا علشان تقدر انك تحقق
الربح والنجاح فى المجال ده و هو التعليم فى المقام الاول وبعد كده التنفيذ التطبيق وربنا يكرمك يارب

basma.seif
06-03-2015, 03:56
الاستخدام الامثل للتجارب هو الحساب التجريبي و قراءة الكثير عن المؤشرات و طرق التحليل
و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاااااااااامل بالاصح شامل

موسى مرسى
06-03-2015, 09:23
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد ادارة راس مال صارمة

saiddeco
06-03-2015, 15:52
سلام عليكم طريقة الصحيحة البدئ هي ان تبدئ بالتعلم و دراسة الفوركس لكي تعرف من اين تاكل الكتف و هذا المجال من اصعب المجلات و لا يروض و شكرا

chirikhan
06-04-2015, 13:37
خطوات التداول يا اخي انك اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول
بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية جد دقيقة

magic777
06-04-2015, 17:49
الاستخدام الامثل للتجارب هو الحساب التجريبي و قراءة الكثير عن المؤشرات و طرق التحليل
و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاااااااااامل بالاصح شامل

لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

faycalkouidri
06-04-2015, 18:21
اخي ببساطة بالاول بتدخل على المنصة من ثمة تحلل السوق
اما صاعد شراء او نازل بيع منبعد تدخل السوق بيع ولا شراء

MOHAMED OSAMA
06-04-2015, 20:02

roony
06-08-2015, 20:33
السلام عليكم أخي الفاضل
الخطوات سهلة ؛
قم بقتح الحساب
قم بتحليل المنحنيات و أسعار العملات
أدخل في صفقة قد تراهااا مربحة

aminooos
06-08-2015, 20:46
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد وان شاء الله انا هقولك تعمل ايه فعلا علشان تقدر انك تحقق و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاامل بالاصح شام عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد ادارة راس مال صارمة

mechanical
06-09-2015, 12:47
السلام عليكم ... انت ممكن تتعلم من المنتدي وكمان ممكن تتعلم من جوجل وانت ان شاء الله تقدر تتعامل كويس جدا مع التداول
اتمني لك التوفيق ان شاء الله

karim02
06-09-2015, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ynwa1892
06-09-2015, 13:51
السلام اخي يجب ان تكثر من الدخول الى القسم التعليلمي للمنتدى ستجد الشرح من الالف الى الياء كيفية المتاجرة وستكتسب الخبرة الكافية
وفقك الله

ibrahim forex
06-09-2015, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل انت تقدر ان تدخل على القسم التعليمى وتتعلم منهوتعرف كل الاخبار حتى تقدر ان تتاجر
وانت على خبرة وان تتدرب على الحساب التجريبى الله الموفق والمستعان

motawakkildima
06-09-2015, 15:28
هذا يتطلب شوية صبر لانه من المنطقي في اي شيئ نريد العمل عليه واتقانه ان يكون في فترة طويلة لان الفوركس
هو كذلك مثل اي عمل يحتاج الى خبرة تكون مقبولة مثل سنة في التداول حتى تكون مرتاح في التداول اذن عليك ان تصبر

Emam_gad
06-09-2015, 16:15
28) المتاجرة في أكثر من عملة : إذا كنت متاجرا بأكثر من عملة في نفس الوقت فهذا يعنى أن عليك مراقبة مضاعفة للعديد من المؤشرات والعديد من الأخبار الاقتصادية وهو ما قد يضيف عبئا كبيرة تزيد من إرهاقك.
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه

ayoub321
06-09-2015, 17:53
بسم الله الرحمن الرحيم
شكراً أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع
أهم الخطوات هي تحليل الفني والأسس
اتمنى التوفيق اللجميع تقبل مروري لشخصك الكريم

youssefhesham
06-09-2015, 17:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخى العضو على ما قدمته من نصيحه غاليه وعن تجربه تفيد بها الاعضاء الكرام والله ولي التوفيق و شكرا تقبل مروري..........

massibizto
06-09-2015, 18:00
شكرا اخى العضو على ما قدمته من نصيحه غاليه وعن تجربه تفيد بها الاعضاء الكرام والله ولي التوفيق و شكرا تقبل مروري..........

mhamdy
06-09-2015, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ...
اخي العزيز اشكرك جزيل الشكر على مساهماتك المتواصلة فى دعمنا بالمواضيع الهامه وافادتنا
ودائما فى تألق ونرجو المزيد
جزاك الله كل خير

youssefhesham
06-09-2015, 18:02

---------- Post added at 06:02 PM ---------- Previous post was at 06:02 PM ----------

شكرا اخى العضو على ما قدمته من نصيحه غاليه وعن تجربه تفيد بها الاعضاء الكرام والله ولي التوفيق و شكرا تقبل مروري.......... اخي الكرييم

Kiing
06-14-2015, 18:37
ممكن متلا انه معه الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعفتم منه ممكن معه الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة متلا انه ممكن من المنتدى فقط

Tro
06-14-2015, 18:45
..................................
اول خطوة التعليم الجيد علي يد خبير او ممارس منذ سنوات هيفرق معاك كتير

MEDHAT MOUSTAFA
06-17-2015, 02:03

ahmedibrahim258259
06-28-2015, 19:23
بسم الله الرحمن الرحيم قبل ماتفتح اي صفقة لازم تكون عامل ليها التحليل المضبوط اللي بتكون من خلال عارف انت هاتفتح صفقة بيع او شراء وانا انصحك انك تنزل الحساب التجريبي علشان تتعلم عليه
تقبل مروري

OSAMA AMER
06-30-2015, 05:26
الســلام عليــكم ورحمــة الله وبركــاته اخوانى الكــرام فى منتدى فوركس العرب حظ سعيد للجميع. اخى الكريم انصحك ان لا تقوم بعملية التداول فى سوق الفوركس الا بعد ان تكون تعلمت كل شئ عن الفوركس حتى لا تخسر اموالك بسهولة وسرعة

pepobm
07-25-2015, 21:46
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

رائد
07-25-2015, 22:16
في البداية عليك ان تمتكلك رصيدا للمتاجرة و هدا يوفره لك منتدانا هاد الدي يعطيك مقبلا عن التعاليق وغفي أول كل شهر يحول لك رصيدك الى انستا فوريكس و تستطيع أن تبدأ المتاجرة

Forex45
07-25-2015, 22:26
خطوات التداول تبدأ بتعلم أسلوب التداول وكيفية ادارة راس المال والتدريب الجيد على حساب تجريبى
قبل الدخول فى التداول من خلال الحساب الحقيقى والمهم الادارة واختيار الفرصة الجيدة على الشارت التى تستطيع منها جنى الارباح

Federerista
07-25-2015, 22:35
خطوات التداول هي سهلة اولا فتح حساب تجريبي على المنصة تم كسب التجربة من خلال فتح صفقات تجريبية وبعد ان تحس انك
قادر على عمل بروفيت كويس انداك انطلق على حساب حقيقي ولا تتردد فالتردد ففي الفوركس سلاح قاتل

abderrahmenanis
08-13-2015, 14:17

amramr
08-13-2015, 14:23

Chima
08-14-2015, 05:42
و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط
تقبل مروري.......

marwafawzy122
08-27-2015, 01:25
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

mhd mansour
08-27-2015, 01:27
السلام عليكم
اخي الكريم اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول
بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية جد دقيقة
وبالتوفيق انشاء الله

rimox
08-27-2015, 02:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اشكرك جزيل الشكر على مساهماتك المتواصلة فى دعمنا بالمواضيع الهامه وافادتنا ودائما فى تألق ونرجو المزيد

sharshabil
08-29-2015, 14:05
قبل ان تبحث عن طريقة التداول لازم تتعلم كل الاساسيات
و من الاساسيات هيا تعلم اتحجليل الفني و قراءة الاخبار و التحاليل .

dhmo
08-29-2015, 19:29
قبل ان تبحث عن طريقة التداول لازم تتعلم كل الاساسيات
و من الاساسيات هيا تعلم اتحجليل الفني و قراءة الاخبار و التحاليل .

التحليل مهم جدا هنا للنجاح وهنا فعلا مافيش لا اسرار ولا استراتيجيه توصل للانها تكون الحل السعري الي هيحقق للمتاجر الربح السريع وكده كل ده اوهام طبعا الحل هنا بيكون من
الخبره والتعامل مع السوق وفهمه كويس

forex all arabes
09-04-2015, 15:44
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى
او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره و تقبل مروري اخي وشكرا

derar86
09-05-2015, 09:39
صديقي عند البدء بصفقة عليك ان تكون تعرف ماذا تعمل فهي ليست حظ فبعد التحليل الذي اتبعته ابدء بعقد
الصفقة سواء شراء او بيع فهذا يعود لتحليلك

d m
09-05-2015, 10:55
السلام عليكـم
انت مختاج الى تدريب على حساب تجريبى حتى تنال الخبرة قبل الخوض فىالتداول الحقيقى بالفوركس
بالتوفيق

حسنى صادق
09-05-2015, 11:06
اعتقد ان العمل فى السوق من الممكن ان تتم على اساسا من فه الكثير من الاستراتيجيات الاخرى فى السوق و من المهم ان نتضطلع بصورة مستمرة على الاخبار الاقتصاد\ية

akram mohamed obaid
10-12-2015, 18:17
اخي الكريم قبل الدخول في سوق التداول يجب معرفه اساسيات الفوركس والمصطلحات الاساسيه التي يجب معرفتها واهميتها وكيفيه التعامل بها تقبل مروري

aboubakr el ayach
10-12-2015, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بالنسبة لما ذكرته فالامر يتطلب العديد من الاجابات والتوضيحات أولا قم بإتمام جميع متطلبات حسابك في الشركة وكذا ربطه بهذا المنتدى وثانيا قم بقراءة مواضيع تخص الفوركس في المنتدى وثالثا اعمل على فتح الحساب التجريبي

samieh
10-20-2015, 15:26
والله يا اخى انا الخطوات اللى بعملها بالضبط هى الاول افتح الفريمات الكبيرة من الاسبوعى الى الاربع ساعات
وابحث عن فرص ثم ان وجدت فرصة ادخل بها فورا وان لم تصل الى السعر المطلوب اضع اوامر معلقة

ahmedeepo
10-20-2015, 15:32

abderraouffb
10-20-2015, 22:13
ان الجواب على هذا السؤال يكمن من خلال فتح حساب فوركس تجريبي ، وهذا ليس بالامر العسير فبمجرد اشتراكك تستطيع ان تتأقلم بسهولة مع هذا الحساب من خلال تحميل منصة التداول، وتستطيع عندها الاتجار في الاموال الوهمية في اوضاع وتحركات السوق الحقيقية، وبالتالي فان هذا يشكل اختبارا لك يساعدك على الوصول فيما بعد الى الخبرة التي تتمنها وعندها ستصبح مؤهلا بكل ما في الكلمة من معنى على فتح حساب فوركس حقيقي.

ranyxmohamed
10-20-2015, 22:20
اول شي بتدرس حركة النزول والطلوع في العملة الهتتدوال فيها ثاني شي لو انت شايف انها هتنزل يبق تبعها لو شايف انها هتطلع يبق تشتريها وده شرح مبسط للمتجرة تقبل مروري

yassineleo
10-21-2015, 17:14
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

ridhamadrid
10-21-2015, 17:23
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
توجه للمنتدى التغليمي و سيفيدك الاخوة هناك . + يوجد الطثير من الكتب و المواضيع التي قد تفيدك.تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

mody555
10-22-2015, 15:48
إلا أن إكتشاف النفط في العام 1938 غير ذلك فبعد إنتهاء الحرب العالمية الثانية بوقت قصير كان لعائدات النفط أثر كبير على تطوير

Wassa04
10-22-2015, 18:15
مرحبا اخي الكريم يمكنك زيارة المواضيع المثبتة
في القسم التعليمي للمنتدى تقبل مروري

ASMAA TAHA
10-25-2015, 18:41
خطوات التداول او المتاجرة هى اولا ان تقوم بعمل التحليل الذى درسته جيدا على الزوج التى تود ان تدخل الصفقة عليه ثم بعد ذلك لابد ان تحلله جيدا وتعرف او تتوقع على الاقل الاتجاه المتوقع ثم تدخل الصفقة على هذا الاساس

ahmedhathout
11-13-2015, 18:45
اول حاجه مفروض تهيئ النفسيه بتاعتك قبل دخول السوق وبعد كدا تختار نقطه الدخول الانسب لك
وبعد كدا تحط ستوب لوز وتيك بروفت والاهم قبل دا كله الالتزام باداره راس المال

luka95
11-15-2015, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الفاضل انصحك بزيارة القسم التعليمي والطلاع على الشروحات والدروس الموجودة فيه لفهم اساسيات التداول في
الفوركس
وبالتوفيق لك انشاء الله

marwanadam
11-15-2015, 15:13
الامر سهل لكن يجب ان تحاول ان تشاهد احد الفديوهات التى تفسر الامر لكى تتعلم
بالمشاهدة بدل من الكلام وما عليك الى ان تبحت فى القسم التعليمى فى المنتدى
وبتوفيق

asxqwzdc6
11-15-2015, 15:16
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

ashraf mamdouh
11-15-2015, 15:19
أولا: لازم تكزن ملم بالتحليل الفنى والتحليل الاساسى
ثانيا تنظر الى الترند العام وتتاجر معه لان الترند هو صديق المتاجر
ثالثا ابحث عن مناطق العرض والطلب وعلى اساسها ضع اوامر البيع والشراء
رابعا : ضع اوامر التيك بروفيت والستوب لوز

asxqwzdcefv1
11-20-2015, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

M.gamal9463
11-20-2015, 14:10
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك علي هذا الموضوع المهم و علي المعلومات المفيده اتمني الاستمرار ف تقديم المواضيع المفيده
وبالتوفيق ان شاء الله
تقبل مروري واحترامي

Mohamed osama kotb
11-20-2015, 14:32
الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاااااااااامل بالاصح شامل

mido elmasry
11-20-2015, 15:42
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفاضل ahmed bakry
مشكور علي موضوعك ما هي خواطات التداول و المتاجره
و يمكن كيا اخي زيارده القسم التعليمي بالمنتدي و متابعه المواضعي التي تخص المبتدئئين و الشرح خطوه بخطوه عن كيفيه المتاجره و استخدام الميتاتريدر
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

dhmo
11-20-2015, 16:49
اخي الفاضل ahmed bakry
مشكور علي موضوعك ما هي خواطات التداول و المتاجره
و يمكن كيا اخي زيارده القسم التعليمي بالمنتدي و متابعه المواضعي التي تخص المبتدئئين و الشرح خطوه بخطوه عن كيفيه المتاجره و استخدام الميتاتريدر
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله
وهيا فعلا خطوات البدايه ويجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

dhmo
11-20-2015, 21:33
الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاااااااااامل بالاصح شامل

والاختيار للمستويات دي بيكون مع العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

yahoo11
11-25-2015, 16:42

ELkot4
11-25-2015, 22:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

snnaky
11-29-2015, 10:38
ياباشا مينفعش الأيجاز ولازم تتعلم اللى حقولك علية بالتفصيل وتجرب وتطبق علية لأن المعلومات دى محتاجة تطبيق عشان تكتسب الخبرة
اولا لازم تبقى عارف هويتك اية فى المتاجرة انت متاجر طويل المدى ولا قصير ولا مضارب ولا اية ودة بيتحدد على حسب حجم رأس المال وطريقة واسلوب المتاجر ة ونها انت محتاج تحدد نوع المتاجرة شراء ولا بيع من خلال معرفة الأتجاة وبعد كدة الدعوم والمقاومات تخليك تعرف حتشترى فين وتبيع فين

younes-dz
11-29-2015, 11:04
شكرا على طرح الموضوع الذي يفتح اشكاليات
ومواضيع اضافية أخرى نحتاج الى ذلك في ظل
موسوعية الفوركس

houssemmidou4
12-08-2015, 14:35
لابد عليكم من دراسة و قراءة اساسيات الفوركس حتى تعرف كيف تتعامل مع
السوق بصفتك متداول مبتدئو انصحك بمشاهدة كورسات تعليمية على يوتيوب

nuclear2010
12-08-2015, 23:23
السلام عليكم جميعا
و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط
كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد و سوف تلاقيه بكل سهولة في المنتدى و شتى المواقع و لكن المنتدى هنا شاااااااااامل بالاصح شامل
تقبل مرورى

عاشق الفوركس
12-09-2015, 11:43
والله يجب عليك التعلم الى ان تكسب الخبرة الكافيه حول السوق الفوركس ويجب ان تتعلم في البدياه في الحساب الديموو ...................

yahiahd
12-09-2015, 12:32
ان تعلم الفوركس امر بسيط، طالما وجدت المصدر السليم، فهناك العديد من المواقع المتخصصة بنشر مقالات خاصة في تعلم الفوركس . ان البداية تتم من خلال القراءة العامة حول هذا السوق ومن ثم البداية بالتعمق شيئا فشيئا الى ان تتمكن من الحصول على كافة المعلومات المتعلقة بسوق فوركس ، ولابد لك ان تقوم بعمل جدول زمني تستطيع من خلاله تنظيم وقتك في القراءة بحيث تبعد عن نفسك الملل.

ابوفؤاد
12-09-2015, 14:06
اولا لابد ان تتعلم العملعلى المنصه و كيف تفتحه و من ثمم تقوم بدرسه كيفيه احتساب النقاط الخاسره او اللرابحه على حد سو ء
و من ثم اما تبيع او تشترى و تاخذ اهدافك من ربح اوايقاف خساره

adamarwan
12-09-2015, 14:28
فى الاول لبد من ن تقوم بقراء الوسق ان تتعلرف على الفرص التى ممكن ان تكون
وان تحلل السوق كله وان تختار الازاج التى تريد ومن تم تنتظر الفرصة التى تدخل فيها الصفقة
والله المستعان

Bassem Hassani
02-03-2016, 15:29
اولا لازم تبداا مجال الفوركس بالعلم علشان تقدر تبنى نفسك فيه كويس ولكن اعتمادك فى المجال على الحظ فهو من الممكن ان يحقق لك ربح فى بعض الاوقات ولكن هذا الربح من المستحيل انه سيتمر لان الاعتماد على الحظ فى مجال مثل الفوركس هو فى حد ذاته خسارة كبيرة جدا فى المستقبل ..

aym
02-03-2016, 15:42
ما هى خطوات التداول او المتاجرة اخى الكريم لكي تتعلم جيدا كيف يتم التداول فى الفوركس وكيف يمكن
ان تبداء التداول ممكن لك ان تذهب الى القسم التعليمي فى المنتدى

talel babchia
02-03-2016, 15:51
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول
بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية
بالتوفيق للجميع

abanoub2015
02-03-2016, 17:12
السلام عليكم اخي الكريم تقوم بتحليل فني وتحليل اساسي جيد للصفقة لو عاوز تبقي خبير فيهم فيه كورسات كاملة مسجلة علي اليوتيوب ممكن تطلع عليها واعتمد علي نفسك فيها وتأخذ بكلام احد وادخل الصفقة وبالتوفيق دائما

Sami1985
02-03-2016, 17:40
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
ترسم خطوط الدعم والمقاومة والترند أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

yansane
02-04-2016, 01:54
انا عايز اعرف من حضارتكم ازاى لما اجى ابدء صفقة كمتداول او متاجر اعمل ايه اخي ببساطة بالاول بتدخل على المنصة من ثمة تحلل السوق اما صاعد شراء او نازل بيع منبعد تدخل السوق بيع ولا شراء

zead ahmad
02-04-2016, 11:22
خطوات التداول والمتاجرة هذا يتطلب من التاجر الخبرة والتعليم على كل شيء حتى يعرف اذاى يربح من لفوركس يجبب ان تعرف كل شيء عن الفوركس حتى تربح منه بكل سهولة ويسر

soad labib sadek
02-04-2016, 12:06
الاخ العزيز انا عن نفسي من متابعتي للسوق و المتاجرين لم اجد متاجرين اثنين ناجحين في ملاحظتي يتاجرون بنفس الاسلوب فلكل اسلوبه الخاص و طريقته المحببة و التي ينجح بها لذا تعلم و جرب و اكتشف بنفسك و من هنا في رايي يبدا النجاح في الفوركس

تحياتي

lyo
02-04-2016, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
يا اخي كل ما نريد البدء في التداول هو ما يجب البحت عن العملة او السلع التي تريد التداول عليها من هنا تبدا في التحليلات وتطبيق كل ما تعلمته

ahmed humedat
02-04-2016, 13:28

yacrao
02-04-2016, 13:35
فيما يخص المتاجرة المباشرة يجب ان تحدد اولا السعر العام للعملة ثانيا يجب ان ترسم اما الفيبوناتشي اما نقاط البايفوت اليومية واخيرا يجب تحديد الترندات المتوفرة والقوية منها ثم تدخل في الصفقة مع احترام راس المال والامور التامعة له طبعا

ibrahem91
02-04-2016, 20:55
خطوات التداول والمتاجره الناجحه وهذا ايضا يحتاج الي خبره
كبيرة لان سوق الفوركس يحتاج منا الي خبرات كبيرة في التعامل ايضا

latraaa
02-12-2016, 20:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرالم إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب في مواضيع أخرى إن ئشاء الله

alizert2015
02-12-2016, 22:02
اخي هنالك الكتير من المواضيع بالمنتدى تستطيع ان تتعلم منها كيفية فتح و إغلاق الصفقات
كل ما عليك فعله هو قراءتها بتمعن و فهمها و تطبيق ما فيها من معلومات اتناء التداول وشكرا

dhmo
02-13-2016, 00:40
اخي هنالك الكتير من المواضيع بالمنتدى تستطيع ان تتعلم منها كيفية فتح و إغلاق الصفقات
كل ما عليك فعله هو قراءتها بتمعن و فهمها و تطبيق ما فيها من معلومات اتناء التداول وشكرا

وبعد تعلم ده لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه

never10
02-14-2016, 20:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ahmedmomenali
02-14-2016, 21:13
اخي الكريم انصحك بمشاهدة فيديو تعليمي او موضوع عن الميتاتريدر وشرحه
وهتلاقي الكثير مثل هذه المواضيع والافضل انه يكون فيديو عشان تفهم بالصور

best1
02-14-2016, 21:25
سيتم اغلاق الأسواق في كل من الولايات المتحدة وكندا لقضاء العطلات الوطنية. الثلاثاء 16 شباط/فبرايرستقوم نيوزيلندا بنشر بيانات حول مبيعات التجزئة وتوقعات التضخم.

جابر1979
02-14-2016, 21:31
خد الوقت اللازم في تعلم و دراسة المجال و لا تتاجر بحساب حقيقي الا بعد فهم السوق و تحركات الأسعار ، بالتوفيق

نادر صباح الدين
02-14-2016, 21:41
السلام علييكم ورحمة الله، صديقنا العزيز، في البدايات لابد ان تكون على معرفة جيدة بكيفية فقتح الصفقات واغلاقها، وفي مرحلة تالية يمكن الحديث عن التوقيت مناسب لفتح الصفقة واغلاقها، وفي مرحلة ثالثة يمكن الحديث عن الخطط وبرامج العمل، واخيرا عن الاستراتيجييات، ومن الافضل ان يتم تعلم ذلك من خلال الحسابات التجريبية بشكل أساسي.

aminetns
02-14-2016, 23:37
الخوات سهلة لكن يجب ان تحترم ولا نحرق الخطوات شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dhmo
02-16-2016, 01:20
خد الوقت اللازم في تعلم و دراسة المجال و لا تتاجر بحساب حقيقي الا بعد فهم السوق و تحركات الأسعار ، بالتوفيق

والتدريب المستمر وايضا العمل على انه هنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف

aboubakeur_m12
02-16-2016, 01:23
اعتقد ان اول ما يقوم به المتداول قبل الشروع في تحليله هو الاتكال على الله ثم البدء بعمل التحليل سواء كان فني او اساسي لكن الارجح هو التحليل الفني و يكون برسم الترند اضافة الى تحديد الدعوم و المقاومات لاسبوع كامل ثم استخراج النقاط التي ارتد منها السعر لتصبح نقاط ددخول

ghiles
02-16-2016, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن انك يجب عليك ان تدع الطمع من جهة وان تقرا السوق بالمساعدة على المؤشرات.سلام

jallou
02-16-2016, 01:40
ارتفع مؤشر الدولار الذي يقيس أداء العملة الأمريكية مقابل سلة من العملات بأكثر من 0.5 بالمئة ،مواصلا مكاسبه لليوم الثاني على التوالي ،بدعم من تحسن شهية المخاطرة لدي المستثمرين ،بالتزامن مع انتعاش آمال رفع أسعار الفائدة الأمريكية خلال العام الحالي بعد بيانات قوية يوم الجمعة فى واشنطن أظهرت ارتفاع مبيعات التجزئة للشهر الثالث على التوالي فى كانون الثاني يناير الماضي.

Akmnana
02-16-2016, 01:57
اخى ابدأ بحساب تجريبى لكى تتعلم من الألف الى الياء ثم ابدأ بحسابك الحقيقى ولن تزعل اذا خسرت انت فى الاول ولازم تتعوض على الخسارة والمكسب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تقبل مرورى

farid don
02-16-2016, 07:50
عملة مهمة للمبتدئين
الأزواج الرئيسية
هي الأزواج التي يكون الدولار الأميركي طرفًا بها، ويكون الطرف الآخر عملة رئيسية.
الأزواج الثانوية
هي الأزواج التي يكون الدولار الأميركي طرفًا بها ويكون الطرف الآخر عملة ثانوية.
الأزواج التقاطعية
هي أزواج العملات التي لا يكون الدولار الأمريكي طرفًا بها.

never10
02-17-2016, 17:06
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

abdulsalam
02-17-2016, 17:07
خصوصآ لاني لا أزال مبتدئوالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته هي أزواج العملات التي لا يكون الدولار الأمريكي طرفًا بها.

معن الجميلي
02-17-2016, 17:11
بسم الله الرحمن الرحيم قبل ماتفتح اي صفقة لازم تكون عامل ليها التحليل المضبوط اللي بتكون من خلال عارف انت هاتفتح صفقة بيع او شراء وانا انصحك انك تنزل الحساب التجريبي علشان تتعلم عليه

abdulsalam
02-17-2016, 17:11
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

otmani
02-20-2016, 07:29
خطة التداول هي اعتماد استراتيجية دات منطقة دخول والخروج
وايضا اعتماد ادارو راس حكيمة

neverlit2
02-21-2016, 14:27
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed6mady
02-21-2016, 14:41
:bravo::bravo:
موضوع و نصائح جميلة شكرا لك
على هدا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري
مع تمنياتى لي اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق
:):)

abdulsalam
02-21-2016, 14:42
لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

safy16
02-21-2016, 14:52
السلام عليكم ...
تحياتي لك ... كنت اود مساعدتك لكني جديد في المنتدي لكن هناك خباراء في المنتدي سيوساعدونك ... تحياتي

dhmo
02-22-2016, 18:46
:bravo::bravo:
موضوع و نصائح جميلة شكرا لك
على هدا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري
مع تمنياتى لي اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق
:):)
بوهناك المزيد هنا بوالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

forez
02-23-2016, 14:05
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
خطوات التداول يا اخي انك اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية جد دقيقة ......

ahmed070
02-23-2016, 14:19
علشان تبتدي في صفقه معينه لابد اولا من تحليل السوق و متابعه زوج العمله حتي انتظار الفرصه للدخول و يكون الدخول لاي صفقه وفقا لاداره سليمه لراس المال

chouaib112
03-06-2016, 20:36
و الوسائل التى تساعدك على معرفة نقاط القوة و المقاومة و الضعف و الصعود و الهبوط كل ذلك لابد من دراسته بشكل جيد

Ahmed Ab
03-06-2016, 21:08
تقبل مروري

nawfalmotya
03-06-2016, 21:29
فتح حساب تجريبي و تحليل المركت بشكل فني ترندات و دعوم ومقاومات وارفاق مؤشر و التحليل الاساسي والنتيجة الاقتصاديه
بالتفيق للجميع ان شاء الله

neversi4
03-09-2016, 01:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hamza215rix
03-09-2016, 01:51
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
69

ملاك الروح
03-10-2016, 00:23
اخي الخطوات كما يلي اولا عليك التعلم من خلال القنوات التعليمية على اليوتيوب ثانيا عليك التطبيق على حساب تجريبي ثالثا عليك ان تضع خطة لادارة راس المال
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

talel babchia
03-10-2016, 00:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ببساطة بالاول بتدخل على المنصة من ثمة تحلل السوق
اما صاعد شراء او نازل بيع منبعد تدخل السوق بيع ولا شراء.......................................... .....................وبالتوفيق

hamza215rix
03-10-2016, 00:32
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
91

kingman
03-10-2016, 00:33
اهم شئ قبل التداول على حساب حقيقى هو التعلم والتدرب فترة مناسبة حتى تستطيع ان تحقق النجاح على الحساب الحقيقى فاكثر اسباب الخسارة والتجارة الفاشلة هو التسرع وعدم التدرب ةالتعلم بالقدر الكافى

mahmoudreda0
03-10-2016, 01:09
شكرا اخي الغالي على هذا الشرح الرائع بالتوفيق
دائما اخي الكريم وننتظر منك الافضل والاكثر
من الشروحات القادمه ان شاء الله

elnagar
03-10-2016, 02:42
السلام عليكم اخى الكريم فتح حساب تجريبى وتعلم فيه قواعد المتاجرة والفوركس ثم تعلم طرق التحليل والاستراتيجيات التى تعطيك الخبرة المناسبة ثم عمل حساب حقيقى وتاجر فيه بالتوفيق للجميع

youbixx
03-10-2016, 02:48
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا ان تراقب ما ادا كانت هناك اخبار على الزوج الي هتعمل عليه
وم من تم تحلل السوق و تقرر ما ادا كنت هتبيع او تشتري
بالتوفيق اخي الغالي

elnagar
03-10-2016, 03:56
السلام عليكم اخى الكريم عيلك بتعلم الكثير من طرق التحليل والاستراتيجيات والمؤشرات ومعرفة سوق صرف العملات وتطبيق كل هذا فى الحساب التجريبى قبل الدخول الى الحساب الحقيقى بالتوفيق للجميع

karim ben el maati
03-10-2016, 03:58
لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا

forez
03-12-2016, 12:13
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
خطوات التداول يا اخي انك اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية جد دقيقة ......

mrdhia
03-12-2016, 12:22
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه
خطوات التداول يا اخي انك اولا تحلل السوق الفوركس وبعدها يتتضح امامك الفرص وتوقعات الدخول بالتالي بعد ايجاد امكنة الدخول والخروج ننتظر الفرص والاهم نتاجر يادارة راس مالية جد دقيقة :rules:

lebouziramzinio
03-13-2016, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل اخي ببساطة بالاول بتدخل على المنصة من ثمة تحلل السوق

nader110
03-13-2016, 04:53
الخبرة واتقان التداول ايداع المال فتح حساب وايداع المال التحليل وفتح الصفقة وانتظار تحفيق الربح من الصفقة الي انت حللتها

moodyloveelromansy
03-13-2016, 06:18
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

a7motawea
03-13-2016, 06:53
عليك ان تتعلم اولا ثم تحلل السوق من الناحيتين الفنية والأساسية ثم تجرب بحساب ديمو وتختبر تحليلاتك ثم تبدأ بحساب حقيقي ولكن مبلغ صغير في البداية الى ان تشعر انك تمكنت وان ارباحك تفوق خسائرك ثم تبدأ التداول الفعلي بمبالغ كبيرة

soufiane990
03-13-2016, 07:18
سلام عليكم اخوه سؤال مفيذ و أجوبة مفيذة و من هذا نتعلم ان شاء الله

karinho1991
03-16-2016, 16:50

احمد عبد الباسط
04-22-2016, 21:34
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اخى الكريم يجب اولا ان تتعلم التداول والفوركس ثم تتعلم بعد ذلك فتح الصفقات
ابدا التعلم من هنا
كتاب اسرار الفوركس للمبتدئين \ كتاب جون ميرفى للتحليل الفنى

عبد الرحيم رافا
04-22-2016, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك معنا في هذه الامسية الرائعة ان شاء الله في احسن منتدى عربي بالعالم
اهم الخطوات هي ان تتعلم التحليل الفنية و اتعامل مع mt4

nonam
06-28-2016, 14:28
السلام عليكم ... من المهم جدا ان يكون التعامل مع التداول من خلال التعليم الحقيقي في الحساب الحقيقي ومن المهم جدا ان يكون اهم ادوات التداول الحقيقي التحليل الفني والتحليل الاساسي من اهم ادواتة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

analyst
06-28-2016, 14:31
الموضوع هذا منتشر بكثرة اخي الكريم كان من الممكن تجنب اعادة كتابته عن طريق قراءة الردودة التي وردة في المواضيع السابقة والتي ناقشت نفس الفكرة التي انت طرحتها في موضوعك

بروفسير العرب
06-28-2016, 15:35
علشان تبدا صفقه بشكل صحيح عليك ان تبدا فى تحليل الزوج من خلال استراتجيه ما خاص بك
وان تنظر بعد ذالك الاى الاخبار وتشاهد هلى يوجد اخبار على تلك الازواج ازاى كان بوجد اخبار فيجب ان تكون حزر من تلك الصفقه
وبعد ذالك تنظر الى قوى العملات وهل او ما هى اقوى عمله وا اضعف عمله ثم تفتح الصفقه

bechirbenchagra
09-04-2016, 19:19
يجد بعض المبتدئون بعض الصعوبة في تفهم كيفية تداول الفوركس وكيف يمكن تحقيق الأرباح من خلال تجارة العملات. في واقع الأمر, فان تجارة الفوركس ليست بالأمر الصعب ويمكن للجميع ممارستها دون عقبات. كل ما عليك أن تفعله هو أولا فتح حساب , تنزيل وتنصيب البرنامج الذي ستتداول من خلاله – محطة التداول. يمكنك أيضا أن تبدأ العمل على الحساب التجريبي والذي سيتيح لك صقل مهاراتك وممارسة التداول بشكل عملي, وبعدها يمكنك الانتقال إلى فتح حساب حقيقي حيث يكون بإمكانك التداول وتحقيق أرباح حقيقية.

titotroy
09-04-2016, 19:34
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ .. ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻴﻢ ﻫﺬﻩ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﻗﻴﻤﺔ ﻭﻣﻔﻴﺪﻩ ﻭﻳﺠﺐ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺟﻤﻴﻌﺎ ﺍﻥ ﻧﺘﻤﻌﻨﻬﺎ ﺟﻴﺪﺍ ﻟﻼﺳﺘﻔﺎﺩﺓ ﻭﻣﻮﺍﺻﻠﺔ ﺍﻟﻄﺮﻳﻖ ﺍﻟﺼﺤﻴﺢ .. ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺍﺧﻲ

athiro
09-04-2016, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الافضل لك ان تقراء بعض الكتب وان تشاهد بعض الفديوهات وان اكملت هذه المرحله عليك
بالحساب التجريب وابدء بتجاربك العلميه لكي تكتسب الخبرة الكافيه

رومانى
09-04-2016, 21:00
اخى الكريم سؤالك غريب بالفعل فانا حينما قرات عنوان الكاتب وجدتك عضو ماسى وعملت 920 دولار
هل الى الان لم تعرف كيفيىة التداول هل الى الان لم تتداول الى الان ام ماذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ikeshek
09-04-2016, 21:47
ارجو ان تكون وفقت لما ترغب في معرفته من ردود الاعضاء
اتمنى لك التوفيق الدائم عزيزي
شكرا لطرحك السؤال

بدر اشطيبي
09-04-2016, 21:50
تحياتي صديقي الغالي اول شيء في رايي تذهب مع الترند في
تجارتك ولا تعاكسه مهما حدث ثم التاكد من عدم و جود اخبار شكرا

remon2010
09-04-2016, 21:57
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
اخى العزيز توجه الى القسم التعليمى هنا فى المنتدى
وهناك هتلاقى الكثير من الفيديوهات والمواضيع التى تساعدك فى عمليه التداول
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

bechirbenchagra
09-06-2016, 02:51
قم بالتداول على الرسوم البيانية اليومية فقط في أول بدايات تداولك، فإما أن يكون النموذج قد تشكل أم لا، ولا تحاول افتراض تشكل أحد النماذج في حين أنه لم يتشكل في الحقيقة، فإن لم يكن واضحا على شاشة الرسوم البيانية اليومية فعلى الأرجح أنه لا يستحق اختياره للتداول، قم بتخصيص أوقات معينة يوميا تقوم فيها بالبحث في الرسوم البيانية اليومية لبعض أزواج العملات الرئيسية عن نماذج، وعن أي نموذج بحركة السعر عند مستوى التداخل والالتقاء ومتشكل بوضوح كما لو أنه يلوح إليك بيده، وبعد إتقان استخدام نموذج أو نموذجين باستراتيجية حركة السعر، فإن لم تعثر عليه على شاشة الرسوم البيانية أثناء التحليل بعد مرور من 10 إلى 20 دقيقة، فليس هناك على الأرجح صفقات للتداول في هذه الساعة، فيجب أن تدرك أنه إذا لم يكن هناك نموذج واضح وصالح للتداول، إذن قم بالابتعاد حتى قدوم موعد البحث في اليوم التالي،

bechirbenchagra
09-07-2016, 18:10
كيف يتم العمل في سوق تجارة العملات
كيف يتم العمل في سوق تجارة العملات (الفوركس) في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ! , تحدد اسعار العملات (مثل غيرها من السلع) من خلال العرض والطلب , عندما يزداد الطلب على العملة يرتفع سعرها ,عندما يقل الطلب على العملة يهبط سعرها , عندما تشتري عملة ، فإنت في وضع يسمى بلغة اقتصادية (Long) وعندما تبيع العملة ، انت في وضع (Short) . وبينما ترتفع قيمة عملة واحدة او تنخفض امام الاخرى ، يقرر التجار شراء او بيع العملات لكي يحققوا الارباح - إذن الهدف هو تحقيق الربح من خلال سعر العملات . يجب الانتباه ان التجار يستطيعون الربح باتجاه صاعد للسوق واتجاه هابط للسوق , فعندما نعرف ان زوج EUR/USD اليورو/دولار امريكي سيرتفع نقوم بصفقة شراء للزوج Long , دائما العملة الرئيسة هي العملة التي رمزها الاول من اليسار , اي عندما نقول ارتفع سعر زوج اليورو/دولار نعني ان اليورو ارتفع سعره على الدولار الامريكي .

medben
09-07-2016, 18:39
أول بدايات تداولك، فإما أن يكون النموذج قد تشكل أم لا، ولا تحاول افتراض تشكل أحد النماذج في حين أنه لم يتشكل في الحقيقة، فإن لم يكن واضحا على شاشة الرسوم البيانية اليومية فعلى الأرجح أنه لا يستحق اختياره للتداول، قم بتخصيص أوقات معينة يوميا تقوم فيها بالبحث في الرسوم البيانية اليومية لبعض أزواج العملات الرئيسية :bravo:

0o0KaRiM0o0
09-07-2016, 18:43
افتح حساب تجاري ثم اودع المال فيه ثم قم بفتح اوامر شراء او بيع و ذلك بالضغط على زر الاوامر
تقبل مروري

genius
09-07-2016, 18:43
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...بداية يجب عليك فتح حساب تجريبى لكى تجرب فيه استراتيجيتك وان كنت مبتدئ مثلى فانصحك
بأن تبحث عن استراتيجيات الاشخاص الناجحين فى الفوركس وتحاول ان تفعل مزيج بين هذه الاستراتيجيات وتكون استراتيجيتك.

alasfarahmad
09-07-2016, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله،
صديقنا الفاضل، اعتقد أنه الخطوة الأولى توجب عليك أن تقرر حجم الصفقة التي تريد، وهذا يتناسب مع حجم رصيدك المالي، على أن لا يتجاوز حجم الصفقة 5% من قيمة رصيدك، والخطوة الثانية تدرس اتجاه الصفقة (بيع أو شراء) بعد أن تعرف الاتجاه العام لحركة الأسعار، فإذا رأيته في صعود فمن الأفضل أن تأخذ بعملية شراء، وإذا كان في اتجاه الهبوط فتأخذ بصفقة شراء، ويمكنك معرفة ذلك من خلال الاطلاع عل مبادئ التحليل الفني، وفي المرحلة الثالثة تفترض أن السعر اتخذ مسارا معاكسا لما توقعت فأين ترغيب في توقيف الصفقة والحد من الخسائر المحتملة، فتعطي أوامر ايقاف الصفقة عند حد معين، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول والله الموفق.

Gmal Elden
09-07-2016, 18:51
تقبل مروري ياغالي واتمني لك النوفيق

ahmedhanafy
09-07-2016, 18:59
السلام عليكم ... اخي الفاضل يمكن التداول وتحقيق ربح مناسب عن طريق تحليل السوق ومراقبه الازورج هل هي في صعود ام هبوط وبعد معرفتها والتاكد من الاخبار وعلي هذا الاساس يمكنك اخذ القرار بالبيع ام الشراء لزوج عملات معين تعلم انه من المتوقع انه يزيد فتقوم بالشراء والعكس .

بدر اشطيبي
09-07-2016, 19:38
من الخطوات المتبعة صديقي هناك تحديد الترند و معرفة الاتجاه
ذ ثم البحث عن نقطة مناسبة للدخول شكرا على المعلومات بالتويق للجميع

csebai12
09-07-2016, 21:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
اولا اخي خاول ان تفهم مبدا سوق الفركس و الية عملية ثم حاول ان تكون عارفا لادارة راس المال ثم تخاول التدرب على التخليل

taha_2201
09-07-2016, 21:34
مشكور اخي على الموضوع لانه فعلا من المواضيع الهامه والمفيدة والناجحه كما انه من الموضيع ذات القيمة المفيدة للجميع
افادك الله به وجزاك الله عن كل من قراه خيرا

abdoute
09-08-2016, 13:08
السلام عليك اخى الكريم الموضوع والشرح جيد
فعلا اظن ما سيجعلنا نحقق ارباح في هذا المجال هو السيطرة على تصرفاتنا وعدم المجازفة
و انشاء الله يحقق افادة جيدة للجميع
شكراا لك

Gmal Elden
09-08-2016, 13:20
يا اخي الخطوات بسيطه جدا هتفتح المنصه اللي عندك علي الجهاز وبعدين تختار الزوج اللي عايز تشتغل عليه وتفتح الصفقه بتاعتك وبالتوفيق ياغالي
تقبل مروري

ahmadinho100
09-08-2016, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته قبل ان تبدء و تبرم اي صفقة يجب عليك ان تكون اولا متتبع دالك الزوم مند ايام و تعرف هل هو صاعد ام هابط و تحدد الترند و تضع تحليلاتك و بعد ادا اقنعت ادخل لصفقة

doaa sary
09-24-2016, 23:38
مش هتعل انت تتفرج ع فيديو ف اليوتيوب اسمو الفوركس للمبتدايين شرح الميتاتريدر 4
ودة البرنامج اللى هتشتغل علية فعلا
واعرف ازاى بيتنفذ صفقات البيع والشراء وتحسب ازاى الهدف والاستوب لوز وكل ده بسهولة واعمل ديمو وطبق

Bouani
10-10-2016, 17:26
كل ما عليك القيام به هو جمع البونص
ثم التدداول ثم تحيقي الأرباح فسحبها
لكن قبل التداول لا بد من التعلم و التجريب على الديمو و الا الخسارة لا قدر الله

mido elshabrawy
10-10-2016, 18:16
اخي الفاضل يجب عليك اولا ان تتعمل كل شئ و تلم بكل شئ عن الفوركس قبل ان تحاول ان تفتح صفقات
وان كنت تريد ان تجرب المتاجره اثناء درستك فعليك بالحساب التجريبي لكي تطبق كل ما تتعلمه و تدرسه
و لكن في البدايه يجب ان تتعلم و تدرس جيدا و تفهم كل ما يتعلق بهذا السوق و هذا العمل
تقبل مروريو بالتوفيق للجميع ان شاء الله

saleh05
10-19-2016, 01:38

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

mghorab90
10-19-2016, 09:51
تحياتي لكم من اكتر الاخطاء التي يقع فيها المبتدئين هي الاستعجال في التداول وجني الارباح ، ولكن جني الارباح في الفوركس ليس أمرا سهلا فلو اعتماد علي قواعد سليمة سيجد أرباحا ولكن إن تم الدخول بطريقة عشوائية ممكن يربح مرة ولكن سيخسر كل أمواله في النهاية

mourada
10-19-2016, 10:47
اخي الفاضل البداية في المتاجرة تكون بالتعلم الجيد و يمكن ان تتعلم هنا في المنتدى ففيه كل ما يتعلق بالفوركس ثم تفتح حساب تجريبي لتجرب معلوماتك ان نجحت افتح حساب حقيقي صغير جدا كذلك للتجربة ذان نجحت تاجر واربح

Samirghatas
10-19-2016, 15:09
السلام عليكم اخى الكريم ابدء اولا بالتعلم ومعرفة شرح المنصة ثم التحليل الفنى
واختر لك استراتيجية تتدرب عليها ثم ابدء بعد ما تكتسب خبرة بفتح حساب حقيقى

zizoo99
10-19-2016, 15:30
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة اولا يجب عليك حساب قيمة الستوب بالنقاط و ليكن مثلا 70 نقطة احسب بعد ذلك السبريد و ليكن 3 نقطة يبقى الاجمالى 73 احسب بعد كده 3% من راس مالك و ليكن 3 دولار اقسم 3 دولار على 73 نقطة علشان تحسب اللوت 3/73= 0.04 يبقى ده اللوت و عندك الستوب و احسب تيك بروفت مناسب

sob81
10-19-2016, 15:56
ما هي خطوات التتداول والمتاجرة اخى فى البداية يجب عليك ان تتعلم كل شئ على الحساب التجريبي وتتطبق الاستراتيجيات
المهمة على الحساب التجريبي

عبد الرحيم رافا
10-19-2016, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك معنا في هذه الامسية الرائعة في احسن الممنتدايات
ان شاء الله يكون خير الله يسر امورك

فوريكسي
10-28-2016, 02:06
اهم خطوات التداول هي التعلم جديا والتجريب قم الممارسة شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالفعل بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Gory Anwar
04-10-2017, 15:31
اول حاجة حضرتك لازم تعملها انك تتعلم وتدرب الاول قبل ما تدخل السوق
يعني على الاقل فترة ست شهور دراسة وتدريب
ده على الاقل
وفي فترة التعليم عليك قراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات
وبعدين خطوة التدريب مشاهدة الفيديوهات و دخول السوق من خلال حساب تدريبي تطبق عليه الاساليب اللي اتعلمتها

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-10-2017, 15:38
السلام عليكم ورحمة الله. التداول الذاتي منتدى فوركس العرب إلى حسابك في إنيستا الفوركس بداية كل يمكن أن تعمل على تطوير المواقع والمنتديات لكسب الخبرة

omar123
04-10-2017, 15:50
لم لا اعرف بعد لاني فقط امسجل في المنتدى ولم اسجل في فوركس اقوم بجمع البونص الان
تقبل مروري

احمد فرحان منصور
04-10-2017, 15:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اول خطوة للتداول الحصول على راس مال وحسن ادارتة والثانية والاهم هي التعلم الصحيح

ghost mastar
04-10-2017, 18:00
يا اخى احمد وان شاء الله انا هقولك تعمل ايه فعلا علشان تقدر انك تحقق الربح والنجاح فى المجال ده و هو التعليم فى المقام الاول وبعد كده التنفيذ التطبيق

Ashraf ebrahim
04-10-2017, 18:03
بسم الله الرحمن الرحيم
خطوات التداول هي دراسة
اي صفقه قبل الشراء ودراسة
سوق التداول جيد لكي يحقق الربح

alonsoo
04-12-2017, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا تتداول على اى مال حقيقى اخى الفاضل قبل ان تقوم بعمل حساب تجريبى تتعلم عليه كل هذا
وادخل المنتدى التعليميى لتتعلم ما هو الفوركس اصلا

ramisayed04
04-12-2017, 13:19
خطواط التداول التى اقوم بها رغم انى مبتدا ولكن استطيع جنى القليل من الارباح بها
1- الابتعاد عن وقت الاخبار
2-الاعتماد على استراتجية قوية وقمت بتجربتها كثيرا على الديمو
3- الاهتمام بادارة راس المال وعدم الدخول بالوط كبير بالنسبة لراس مالى حتى لايضع رصيدى
4- الاهتمام بالعامل النفسى جدا وتجنب مشاعر الخوف والطمع

rayzigar
04-16-2017, 13:13
قبل التفكير يا اخي في التداول وابرام الصفقة حاول اولا انك تكون دارس الزوج كليا وعارف كل المستويات الحساسة ودارس حتى ماضيه
الواحد منا يا اخي لما يصل الى درجة نه يعرف كل شيء عن الزوج ماضي وحركاته ومستوياته القوية الي يحترمها يصير عارف من اين تاكل الكتف

mostafa ilsawi
04-16-2017, 15:35
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم اهم خطوات التداول و المتاجره هو ان تتدرب جيدا علي الحساب التجريبي و تاخذ وقت كاف في ذلك ولا تتعجل الامور ثم تتعلم كيفيه التحليل الفني وتعرف الترندات و الدعوم و المقاومات ثم تتعلم التحليل الاساسي وكل هذا متوفر علي الفيديوهات التعليميه بالمنتدي
تقبل تحياتي

جمال صادق
04-16-2017, 15:41
يمكن ترتيب البدء فى العل لى اساس معروف ن خلال اتداول فقا لاستراتيجيات جدية و مقننة و من الاهم ان نتعلم استراتيجيت تبنى على الكثير من المؤشرات الجيدة

Mohamed shaban 14
02-18-2018, 00:55
يجب عليك الأول فتح حساب تجريبي مجاني للفهم بشكل عملي و مشاهدة فيديوهات للتعلم أكثر و بناء إستراتيجية تتناسب معك

emadomda
02-18-2018, 11:06
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
ثانيا الاستخدام الامثل للتجارب هو الحساب التجريبي و قراءة الكثير عن المؤشرات و طرق التحليل

mohamed kamal fadel
02-18-2018, 11:12
الكلام دا مينفعش
ادخل على القسم التعليمى حضرتك مفكر الموضوع كلمتين واحد هير عليك بيهم
اتعلم الشارت وكيف يعمل اولا قبل دخول صفقة

ehabbob
02-19-2018, 01:09
اخى العضو الكريم الموضوع مش سهل بالطريقه ده فانصحك لتعلم الفوركس افضل شئ التطبيق على حساب ديمو وتعلم عليه كيفية تحديد اتجاه الزوج على الشارت للصفقة وكيف تجني ارباح منها
والله ولى التوفيق

amine saddiki
02-28-2018, 20:27
اخي الفاضل خطوات التداول معروفة جدا اولا التعلم الجيد و إتقان إستراتيجيتك و بعدها عدم الطمع و إدارة راس المال و شكرا

mody ana
02-28-2018, 21:28
من السؤال يتضح انك لسه مبتدء ولا حتي قمت بفتح حساب تجريبي انا سوف اقدم لك الخلاصة
اول شيء افتح حساب تجريبي بعد ذلك ابحث عن استراتجية عمل ناجحة وطبقها اذا كانت النتائج
ايجابية استمر وبعد ذلك انتقل للحساب الحقيقي

footaall
02-28-2018, 21:31
الاخ الكريم اذا اردت تعلم التداول فما عليك لا ان تذهب الى القسم التعليمي المتوفر في المنتدى
او الذهاب الى اليوتيوب فهو يوجد به فيديبوهات تعلمك طريقت التداول والمتاجرة

cairodevil
02-28-2018, 22:04
اختر المكان المناسب لكي تتاجر فيه وضع الأشياء والألوان التي ترتاح بها نفسيتك وتتمتع بها عيناك.
لا تتاجر في أكثر من عملة أو اثنتين وركز كل تفكيرك عليها واقرأ الأخبار والأمور المتعلقة حولها لحين التمكن ثم التحول إلى العملات الأخرى وهنا انصح باليورو في البداية وكحد أقصى مع السوسي لأنهما عكس الآخر.
اختر شركة جيدة لكي تتاجر بها ولا تقع فريسة سهلة بين أيدي الماكرين وما أكثرهم في هذا السوق.
عندما تكسب لا تفرح كثيرا وعند الخسارة لا تغتم كثيرا فكلها قسمة ونصيب .
عند الخسارة في أي يوم لا تحاول أن تعوضها بدون التفكير مليا فكم من مرة حاولت أن أعوض خسارة وقعت فيها فأرى نفسي قد وقعت بسببها في اكبر منها!!
كن قنوعا ولو بالقليل ولا تجعل الحسد والغيرة يؤثران فيك فلو سمعت شخص ربح الكثير فتمنى له التوفيق وأغبطه ولكن لا تحسده وحاول ان تحذو حذوه.
عند الخسارة ستلقي اللوم على كل شيء محيط بك الا نفسك!! وستختلق الأعذار الواهية ولكن اعلم انك أنت المخطئ في قرارك وتعلم أن تأخذ الخسارة بكل روح رياضية وأنها جزء لا يتجزأ من هذا السوق.
لا تدخل السوق بدافع ايجاد لقمة العيش منه بل اجعل السوق مثل لعبة الغيم بوي او الاتاري او البليه استشين وهذه لعبة يجب ان تنتصر على خصمك وتربح فيها الى النهاية.

A.mustafa
03-06-2018, 14:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
قبل ماتفتح اي صفقة لازم تكون عامل ليها التحليل المضبوط اللي بتكون من خلال عارف انت هاتفتح صفقة بيع او شراء وانصحك أن تفتح حساب تجريبي ..

hafnaoui72
03-06-2018, 14:31
لدخول اي صفقة يجب متابعة السوق والتحليل الجيد لكل المعطيات بالاعتماد على الشموع الدعوم والمقاومات الترندات والمؤشرات وكل ما يساعد في التحليل نستطيع بعدها ايجاد الفرصة الجيدة للدخول
عند تحديد نقطة الدخول نحدد الهدف من الصفقة او التيك بروفيت، تحديد حجم العقد وتحديد الستوب لوز كل هذا ضمن ادارة راس المال صارمة