PDA

View Full Version : هل يوجد محاضرات تعليم تجارة الفوركس فى مصر تكون مباشره وليس يوتيوب وهل مجانيه ام لا

emad glal
05-31-2015, 21:33
هل يوجد محاضرات تعليم تجارة الفوركس فى مصر تكون مباشره وليس يوتيوب

chirikhan
06-04-2015, 23:51
لو قصدك يا اخي الويبينارات ففعلا كانت هناك في بعض الدروس ويبينارات في المنتدى في السابق
انما للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس لما اكنت تلك الدروس ولكن المهم اني تعلمت

Emam_gad
06-09-2015, 08:35
29) الاستسلام بسهولة : من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ، يجب أن يكون ضمن خطة عملك ميزانية يومية لأعلى خسارة يمكن أن تتحملها وحتى إذا وصلت لها مرة أو مرتين عن طريق صفقات خاسرة فهذا أمر طبيعي ومتوقع .

youssefhesham
06-09-2015, 10:11
شكرا الكريم علي هذا الموضوع الرائع و اتمني الك و لمل الاعضاء الاستفادة من المواضيع و الاسئلة تقبل مروري و شكرا ........... تحياتي لك

ynwa1892
06-09-2015, 13:05
السلام اخي ارجوا ان تكون لان الفوركس في العالم العربي لا يسمع به ابدا انا ساكن في الجزائر تقريبا 5 % من سكان الجزائر الذي يعرفون الفوركس
وفقك الله

waelmma
06-09-2015, 13:59
كان زمان اخى الكريم يوجد شركة حاولت تاخد منى 3000 جنيه مقابل الكورسات
والبرنامج التعليمى والميتاتريدر لكنى لم اوافق على ذلك وبارك الله فيك اخى

abdougagi
06-11-2015, 15:07
نعم كثيرا ما اري في الفيسبوك صفحات تنشر مواعيد محاضرات فوركس في مصر
و بعض الدول العربية خاصة الخليج و تحديدا الامارات اما في المغرب العربي فلا يوجد اهتمام كبير بالفوركس
تحديد الاهداف والاستوب لوز

engaym
06-11-2015, 15:08
السلام عليكم اخى يوجد بالفعل بعض المحاضرات هنا فى مصر والشركات تعلن عنها فى المواقع الخاصة بة ولذلك
يجب ان تتعرف على الششركات التى تعمل هنا فى مصر وبالتوفيق للجميع

abukhatab
06-11-2015, 15:52
لو قصدك يا اخي الويبينارات ففعلا كانت هناك في بعض الدروس ويبينارات في المنتدى في السابق
انما للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس لما اكنت تلك الدروس ولكن المهم اني تعلمت

Mona forex
06-11-2015, 15:57
و بعض الدول العربية خاصة الخليج و تحديدا الامارات اما في المغرب العربي فلا يوجد اهتمام كبير بالفوركس

a7med sniper
06-11-2015, 16:16
اعتقد فى مراكز ىف مص ربالفعل بتقدما بس عموما اخى الكريم

ممكن ان يكون هناك استفاده او لا الله اعلم والنت عليه كل حاجه ممكن تستفاد اكتر منه

magic777
06-11-2015, 17:26

ممكن ان يكون هناك استفاده او لا الله اعلم والنت عليه كل حاجه ممكن تستفاد اكتر منه

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

razgallah
06-11-2015, 17:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمان الرحيم
اشكرك اولا على هذا الموضوع يا صاحب المشاركة
اما بعد
نعم يوجد الكثير و لكنها برعاية منتديات اخرى
تقبل مروري

abukhatab
06-11-2015, 18:14

ehabbob
06-11-2015, 18:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك وبفضلك عن سواك واكرمنا بكرمك ولتكون راضى علينا
والله ولي التوفيق

محمد السيد
06-12-2015, 00:28
نعم يوجد محاضرات تعليم تجارة الفوركس فى مصر تكون مباشره وليس يوتيوب وهي ليست مجانيه
واذا حبيت معرفة اية معلومات بخص اوقات بدئها يمكنك مطالعتها من خلال النت

ahmed haggan
06-12-2015, 15:46
اخى الفاضل صفقة يعنى عملية بيع عملة امام عملة اخرى يعنى بيشع قصاد شراء
وانصحك بلتعلم التحليل الفنى علشان بلاسئلة مش هتقدر تفهم السوق اتمنى لك التوفيق

Kiing
06-15-2015, 00:15
ممكن متلا انه لو قصدك يا اخي الويبينارات ففعلا كانت هناك في بعض الدروس تم منه متلا ويبينارات في المنتدى في السابق ممكن منه معه للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس فقط انه لما اكنت

atmoul
06-15-2015, 00:27
هناك العديد من المحترفين أخي يعملون محاضرات على المنتديات حاول أن تبحت عنها وهذه المحاضرات تكون مباشرة وهي جيد أنا استفدت من الكتير من هذه المحاضرات أخي اتمنى لك التوفيق

dhiebj316
06-15-2015, 01:23
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اخى يوجد بالفعل بعض المحاضرات هنا فى مصر والشركات تعلن عنها فى المواقع الخاصة بة

OSAMA AMER
06-15-2015, 02:07
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اعتقد اخى الكريم انه يوجد محاضرات مجانية ولكن تكون تابعة للشركة التى قمت بالتسجيل فيها وقمت بايداع مبلغ من المال فيها اما غير ذلك فاعتقد انه لا يوجد الا من خلال اليوتيوب

Kiing
06-23-2015, 22:27
لو قصدك يا صديقي الويبينارات ففعلا كانت هناك في بعض الدروس ممكن متلا انه من هناك متلا يبينارات في المنتدى في السابق تم معه متلا انه للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس فقط

hamadarizk
06-23-2015, 22:52
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

andro samir
07-20-2015, 15:44
طبعا في اساتذة في الفوركس يقومون بعمل كورسات في مصر يمكن ان تبحث عنهم
من خلال الانترنت وان شاء الله تلاقي وممكن تتعلم من خلال اليوتيوب ولو في حاجة مش فاهمها تسال فيها خبير

enganas
07-20-2015, 15:48
ارجوا ان تكون لان الفوركس في العالم العربي لا يسمع به ابدا انا ساكن في الجزائر تقريبا 5 % من سكان الجزائر الذي يعرفون الفوركس
وفقك الله

Forex Story
08-16-2015, 04:11
كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه....

sos_sara
08-18-2015, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير

osama147
08-18-2015, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعتقد اخي يكوجد مراكز لتعليم الفوركس فى مناطق كتيرة ولكن لااعلم فى مصر بذات حاول ان تسال الا ان تجد
مؤسسات تقوم او شركات تقوم بأعطاء دورات تعليمية فى مجال الفوركس ومجال تداول العملات
تقبل مشاركتي لموضوعك وربنا يوفق الجميع

yameaalem
08-18-2015, 16:28
فى دكتور أسمه مصطفى نمره عامل فيديوهات على اليوتيوب و كمان هيعمل يوم25 أغسطس فى مدينة نصر هيعلمك البورصة و الفوركس فى 6 محاضرات كل أسبوع محاضرتين تكلفة الدورة 700 جنية م هتأخد شهادة معتمدة و دة رقم التليفون 01280613451

andro2016
09-26-2015, 17:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى ولية تدفع فلوس اخى علشان تتعلم الفوركس ما قدامك
الفيديوهات على الانترنت كثيرة ومجانية اخى حاول تشوف الفيديوهات وتركز فيها وهتفهم

nuclear2010
09-26-2015, 18:32
اسللام عليكم جميعا
انا الصراحه لااعرف مراكز فى مصر تقدم كورسالت
ولكن ياخى الدورات التى فى اليوتيوب مفيده جدا
ويمكنك الاعتماد عليها
تقبل تحياتى

tawfik999
09-29-2015, 20:23
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الكريم
نعم اخي ولكن في امكان لا اعرفها انا و لكن سمعت بها و ارجو ان اشاهدها

yassineleo
09-30-2015, 00:27
بسم الله*
الكل يضن ان الفوركس هو سوق للعملات و السلع والمعادن ههههههه يعنى لو في بليونير مجنون يمكنه القضاء على عملة دولة هدا بمنطق العرض و الطلب ههههه
الفوركس هو سياسات و مصاالح دول عضمى رسمت الطريق لكل عملة مسبقا
و وضغت لها قاعدة رياضية تمشي عليها بالملي
المهم فك شيفرة هده القاعدة الرياضية
و لكل عملة قاعدة خاصة بها

nabilps5
09-30-2015, 00:27
بسم الله الرحمان الرحيم تحية عطرة لكل اخوتي الكرام، بارك الله فيك موضوع جميل استفدرنا منه الكثير وخاصت ردوك الاخوة الكرام ومميزة

Mousaid40
09-30-2015, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله
كنت اتمنى ان افيدك اخي في هدا الموضوع و لاكن انا اخي من المغرب و ليس لدي فكرة
على الموضوع في مصر

WASEM DALLOUL
09-30-2015, 00:33
السلام عليكم
على ما اظن يا أخي الكريم اننه لا يوجد مثل ذلك ولكن يوجد محاضرات مسجلة يمكنن انن تجدها بكثرة على اليوتيوب
وبالتوفيق للجميع

abdelloo31
09-30-2015, 02:49
اعتقد اخي يكوجد مراكز لتعليم الفوركس فى مناطق كتيرة ولكن لااعلم فى مصر بذات حاول ان تسال الا ان تجد
مؤسسات تقوم او شركات تقوم بأعطاء دورات تعليمية فى مجال الفوركس ومجال تداول العملات

abderraouffb
09-30-2015, 23:11
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
والمواقع التعليمية للفوركس و المحاظرات الموجودة على موقع اليوتوب
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

akram mohamed obaid
10-11-2015, 14:36
اخي الكريم هنالك ندوات مجانيه يمكنك الاشتراك بها عن طريق التسجيل في هذه النداوت وتحجز مقعدك فيه تاتيك عن طريق بريديك الالكتروني الذي سجلت به تقبل مروري

sharshabil
10-11-2015, 14:57
لا اعرف يا اخي ان كان هعناك محاضرات مباشرة و مجانية
غالبا تلك المحاصرات لا تكون محانية و انما بمقابل ممكن ان تستغين بالدورات ااتدريببية التي تقام في المنتديات

hichem ezzeddine
10-11-2015, 15:00
متصل مع **Pro Vault الخاص بك
الوصول الى أرباحك من **Pro مباشرةً من اي مكان
مع **Pro ماستركارد يمكنك الآن التحكم ونقل الأموال بين الصندوق الخاص بك وماستركارد المدفوع مسبقاً وإستخدامه في جميع البلدان التي تعمل فيها ماستركارد.

forexaly5
10-11-2015, 15:08
السلام علتكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل أنا من المغرب و على إعتقادي الفوركس معترف به فقط في مصر و أعتقد أن هنالك محاضرات بالتوفيق للجميع

ahmed bakry
10-12-2015, 14:11
اة اعتقد انه فى محاضرات ودروس ف مصر فى مجال الفوركس والتداول بس معرفش المكان فين بالظبط وشكرا جدا ليك والسلام عليكم

aboubakr el ayach
10-12-2015, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الحبيب الدروس وكذا المدارس الخاسة بتعلم الفوركس قليلة في الوطن العربي وذلك لأسباب عديدة من أهمها قلة المتوجهين الى هذه التجارةلكن قد تجد شيئا في الخليج أو في مصر تحياتي وتقبل مروري

mohammed55
10-13-2015, 05:26

dfghfgh
10-14-2015, 13:24
عملية البدء في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل التداول في أسواق فوركس

---------- Post added at 11:24 AM ---------- Previous post was at 11:22 AM ----------

استراتيجيات التداول المختلفة التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن استراتيجيات التداول في

mohammed55
10-16-2015, 14:05
اهلا وسهلا اعضاء المنتدى انشاء الله تكونو بخير وعافية اما بعد

mohamed ghardallou
10-16-2015, 14:06
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه نعم هناك محاضرات تعليمية ومجانية

samieh
10-20-2015, 15:16
والله يا اخى انا اللى اعرفه الدورات فقط اللى على النت واليوتيوب لكن دورات حقيقة فى مصر لا اعرف صراحة
واعتقد لا يوجد دورات رسمية لان الفوركس اصلا ممنوع فى مصر واذا لاقيت دورات هتبقى فى مش قانونية وغالية

seifhd
10-21-2015, 00:09
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

monira salah
10-21-2015, 00:45
فى اكيد فى ناس كتير بتشرح بس مش هتلاقى لامم زى الى فى النت وممكن مثلا تقول انت منين ولو فى حد من الناس الى عندها خبرة فى منطقتك ممكن تتقابلو وتقعدو مع بعض وحتة بفلوس او لا اكيد الكورس بيبقى بفلوس وبالتوفيق ان شاء الله

mohamed zoozo
10-21-2015, 02:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
بالنبه للماحضرات اخى احسنها من خلال اليوت يوب او مركز معتمد فى مصر يعنى زو ثقه لكى يتيح لك التعلم الجاد والخبره الكافيه
او التعلم من على اليوت يوب وهذا يستغرق معك وقت طويل وانا افضل التعلم من على اليوت يوب افضل شئ لاانه غير مدفوع واضمن

snnaky
11-10-2015, 20:24
محاضرات تعليم مباشرة مش فيديو اعتقد ممكن تلاقى ودى مافيش فيها مشكلة لأن اى حد محترف ممكن يعمل دة فعلا او عن طريق شركات عاملة فى السوق وفى الويبنارات بس اللى ممكن يكون غير متوفر هو انها تكون مجانية وهذا غير اكيد وبعدين اللى عاوز يتعلم ومباشر يبقى مش حتفرق مجانى او غير مجانى المهم المحتوى

one god
01-08-2016, 13:23
هناك طبعا يا اخي دروس على شكل ويبينارات اي بطريقة مباشرة والواحد يفهم ويستوعب الشرح بالشكل الادق والحي ايضا
انما عموما الكثير منا تعلم من حلال دروس عادية اما نظرية او بالفيديو فالاهم انك تركز وتجتهد حتى تلم بكل العلوم

latraaa
01-08-2016, 16:28
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام إن شاء الله، و أقول لك أن في المنتدى الكثير من المواضيع القيمة و التي يمكنها أن تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ahmed humedat
01-08-2016, 16:41

islamhd
01-09-2016, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

csebai12
01-09-2016, 18:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ستجد الكثير من المحاضرات و الدروس في القسم التعليمي و اغلبها يكون مجانا

عاشق الفوركس
01-14-2016, 22:06
،أخـــــي، الفـــاضل
والله حاول ان تتواصل مع الاخوة المصريين دو خبرة في الفوكس وهم سوف يدلونك ان شاء الله

ebn masr
01-20-2016, 07:00
اة اكتر من مرة سمعت كدة واعرف انه هناك محاضرات بتلقى فى امكان داخل مصر للشرح وعمل الاستفادة عمليا بشرح عملى ومباشر لزيادة المتداولين ف مصر داخل الفوركس

dhmo
01-20-2016, 16:09
اة اكتر من مرة سمعت كدة واعرف انه هناك محاضرات بتلقى فى امكان داخل مصر للشرح وعمل الاستفادة عمليا بشرح عملى ومباشر لزيادة المتداولين ف مصر داخل الفوركس

الاهم تفهم السوق وايضا ان ده طبيعه التحرك في السوق اخي ان السعر بيسير في مدارات يعني ترندات متداخله ترند صغير يكمل لترند اكبر وهكذا ده الي بيحصل في السوق وطبعا
اي متاجر هنا لابد ان يعرف ده وازاي يفهم ويتواصل وهكذا

yousse
01-22-2016, 18:44
أنا أيضا كنت اتمنى أن تكون هناك محاضرات مباشرة في المجهرب ولكن لأسف لا يوجد شيء من هدا القبيل في المغرب ولكن أضن أن مصطفى بلخياط سيأتي إلى المغرب في المستقبل لتقديم محاضرات في الصحراء المغربية

jallou
01-22-2016, 19:31
ن جهةٍ أخرى فقد تراجعت مؤشرات الأسهم الأوروبية خلال تداولات الأربعاء، حيث تأثرت شركات الطاقة سلبياً بالتراجع الحاد لأسعار النفط في ظل مخاوف وفرة الإمدادات العالمية.
أما أجندة المؤشرات الصادرة ليوم أمس، فقد إفتُتحت مع إعلان الإقتصاد الألماني عن بيانات أسعار المُنتجين خلال كانون أول، حيث سجل المؤشر مستويات -0.5%، مقارنةً بالقراءة التي كانت سابقاً عند -0.2%، فيما كانت التوقعات عند -0.3%.

dhmo
01-22-2016, 22:47
أنا أيضا كنت اتمنى أن تكون هناك محاضرات مباشرة في المجهرب ولكن لأسف لا يوجد شيء من هدا القبيل في المغرب ولكن أضن أن مصطفى بلخياط سيأتي إلى المغرب في المستقبل لتقديم محاضرات في الصحراء المغربية

مش لازم محاضرات اخي وهنا الفيدوهات جيده بالفعل للتعلم بس لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى
وبعدها يكون التعلم من الفيدويهات

Batto777
01-22-2016, 23:18
يوجد اخي الكريم مواقع كثيرة تعرض محاضرات وتدريس للفوركس لكن مواعدها لا اعلم بها لابد منك المتابعة المستمرة والبحث علي الانترنت والبتوفيق اخي الكريم

heroo252
01-22-2016, 23:49
انا اتعلمت الفوركس كل حاجه فيخه ومش بالغ بقيت عل قدر
كبير من الاحترافيه ومن غير اى فلوس دفعتها تعلمى كان كله مجانى على فكره حملت دروس بس

nO sigNal
01-23-2016, 00:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ,,,,,,
و الحمد لله و الشكر لله ,,,,,
لا اعلم ان كانت هناك محاضرات بمصر ام لا
اما في بلدي فلا يوجد
بالتوفيق اخي

mokran
01-23-2016, 00:34
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم

---------- Post added at 11:34 PM ---------- Previous post was at 11:01 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
كان زمان اخى الكريم يوجد شركة حاولت تاخد منى 3000 جنيه مقابل الكورسات
والبرنامج التعليمى والميتاتريدر لكنى لم اوافق على ذلك وبارك الله فيك اخى

justsmile
01-23-2016, 01:03
بصراحة لا اعلم لاني لست من مصر ..
ولكن يوجد الكثير الكثير من المحاضرات التي تعقد ببث مباشر و تكون انت مشترك فيها تسمى ويبينار و بعضها يكون مجاني و بعضها بمال .. و تكون طبعا اونلاين ..

Zezobebo3
01-23-2016, 01:15
السلام عليكم ورحمه الله
اخى الفاضل لقد ذكرت فى سؤالك انك تريد دورات تدريبيه حيه ومباشره للفوركس فى مصر الا تعلم ان الفوركس ممنوع فى مصر ياسيدى الفاضل وبالتالى يمنع ممارسه اى شئ من خلاله من دورات ومقرات واى شئ اخى امامك اليوتيوب ركز وتعلم

عاشق الفوركس
02-29-2016, 23:42
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله عليك ب الاتصالا ب الاخوة الخبراء في الفوركس في مصر وهم سوف يفيدوك بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

talel babchia
03-01-2016, 00:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم كثيرا ما اري في الفيسبوك صفحات تنشر مواعيد محاضرات فوركس في مصر
تحديد الاهداف والاستوب لوز............................................ ..........بالتوفيق للجميع

global
03-01-2016, 01:00
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
يا اخي الكريم والله انا لست مصري بل مغربي واتمنى من جميع المصريين ان يفيدوك
والله الموفق والمعين

aymen.hachani
03-01-2016, 01:08
صدر اليوم عن الاقتصاد الأمريكي بيانات عن المؤشرات القائدة خلال شهر يناير / كانون الثاني، لتأتي القراءة الفعلية منخفضة بنسبة 0.2 % مقارنة مع التوقعات التي كانت منخفضة بنسبة 0.1% بينما كانت القراءة ...

Ahmedgomaa
03-01-2016, 13:58

algoddam
03-01-2016, 14:15
لقد تعلمت كثيرا من الدروس عن طريق اليوتيوب لان هذه الدروس التي تبث في اليويتيوب دروس جيدة وقيمة
لكن عليك ان تختار المشهور منهم ومطلع على مجال الفوركس جيدا
شكرا بالتوفيق

zizo199
03-20-2016, 20:37

ملاك الروح
03-20-2016, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لا اعرف اخي الكريم لكن انصح بمتابعه قنوات اليوتيوب التعليمية فهي مفيدة
اتمنى لك التوفيق

mourada
03-22-2016, 12:04
اخي الفاضل انت في بحر من المعلومات و المحاضرات حول الفوركس انت في هذا المنتدى تسبح في الفوركس اذهب الى القسم التعليمي و قسم المبتدئين و قسم الاستراتيجيات و خذ ما اردت

جمال الحيا
03-22-2016, 12:38
السلام عليكم أنا أتداول مع شركة أفكس بروتريد **protrade منذ فترة وهي بنظري أفضل شركة فوركس وهذا هو موقعهم الرسمي:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

اقلام الحرية
03-22-2016, 13:59
لقد تعاملت مع الكثير من شركات الفوركس ولكنني وجدت أن شركة أفكس بروتريد **protradeهي أفضلهم وأضمنهم في نفس الوقت وهذا هو موقعهم الرسمي:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

aymen abdellaoui
03-22-2016, 14:03
جايسون باركر هو مُستشار مالي مُحترف وكاتب مُلهم.

---------- Post added at 12:02 PM ---------- Previous post was at 12:01 PM ----------

و من أحد محبيّن الاقتصاد العالمي وهو دائماً مُتحمس

---------- Post added at 12:03 PM ---------- Previous post was at 12:02 PM ----------

متابعة تحركات السوّق, التقدم التكنولوجي والفُرص المتوفرة في السوق.

---------- Post added at 12:03 PM ---------- Previous post was at 12:03 PM ----------

كثير من الناس غير راضيّين من إستثماراتهم في البنوك والعروض التي تُقدمها لهم,ويشعرون أنهم يدفعون عمولات زائدة ويتمنّون أن يوجد لديهم

mito
03-22-2016, 14:04
انا اراي انه يجب ان تتعلم في البيويتيوب به يوجد الكثير من المقفاطع التعليمه
وهي جميله جدا سوغ تستفيد منها جدا

dhmo
03-22-2016, 14:04
اخي الفاضل انت في بحر من المعلومات و المحاضرات حول الفوركس انت في هذا المنتدى تسبح في الفوركس اذهب الى القسم التعليمي و قسم المبتدئين و قسم الاستراتيجيات و خذ ما اردت

لانه مجال عمل ومحتاج تعلم وادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

aymen abdellaoui
03-22-2016, 14:16
طُرق أفضل لإستثمار أموالهم, ويعتقدون أن ليس لديهم بدائل. هل هذا صحيح؟ إكتشف خمسة الأسرار التي مصرفك لا يريدك أن تعرفها.

---------- Post added at 12:06 PM ---------- Previous post was at 12:04 PM ----------

1. أنت لا تحتاج إلى البنك لمضاعفة أموالك. يوّجد الكثير من الفُرص المالية البديلة لأولئك الذين يستفيدون منها. في هذه الأيام يوجد بدائل عِدة للبنوك, يمكن لأي شخص تداول الأسهم, السلع, والعملات عبر الأنترنت وإحتمال تحويل رأس المال إلى أضعاف.

---------- Post added at 12:06 PM ---------- Previous post was at 12:06 PM ----------

2. البنوك ليست هي الوحيدة التي تمّلك صلاحيات لتقديم الخدمات الأستثمارية. في الماضي, البنوك هي الوحيدة التي توّفر الفُرصة للأشخاص للتداوّل بثقة. اليوم هنالك العديد من السماسرة المرخصين الذين يكونون حلقة وصّل بين المستثمرين العادييّن والأسواق العالمية. انتَ أيضاً يمكنك الإستفادة من خدماتهم.

---------- Post added at 12:07 PM ---------- Previous post was at 12:06 PM ----------

3. إستثمار مبلغ بسيط نسبياً يمكنه أن يجلب أرباح كبيرة. بعض الأشخاص يعتقدون أنهم بحاجة إلى الكثير من المال للإستثمار, ولكن حتى مع إستثمار بسيط يُمكنك التداوّل بصفقات كبيرة. على سبيل المثال, يمكنك التداول بحجم $40,000 مع إستثمار $100 فقط.

---------- Post added at 12:07 PM ---------- Previous post was at 12:07 PM ----------

4. بإمكانك التداول والإستثمار من دون عمولات أو فوائد. البنوك لديها عُمولات على كُل شيء. في الحقيقة مصرفك يُريّدك أن تعتقد أنه عليك دفع العمُولة لكي تستثمر - لا يوجد هنالك بدائل لذلك, ولكن يوجد بدائل. بعض شركات الوساطة الرائدة تسمح لك بالتداول بدون عمولة أو فائدة.

---------- Post added at 12:08 PM ---------- Previous post was at 12:07 PM ----------

5. أنت لا تحتاج الخبرة المالية للبدء بالتداول. مصّرفك يُريدك أن تعتقد أن التداول يتطلب خبرة سنوات من التعليم, ولكن الحقيقة هي أنه مع تدريب شخصي نوّعي ومعلومات صحيحة, يمكن لأي شخص أن يتعلم كيفية التداول.

---------- Post added at 12:09 PM ---------- Previous post was at 12:08 PM ----------

تذّكر أن أهم شيء اليوم هو, أنه يوجد عِدة بدائل للأشخاص الذين يُريدون الإستثمار. هم قادرون على إختيار إستثماراتهم وكيفية إستخدام أموالهم للرّبح. هم غيّر مُقيدون, ويوجد لديهم الكثير من الفُرص المالية والعديد من الإحتمالات لِتغير حياتهم.

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:09 PM ----------

اذا كنت تبحث عن شركة فوركس هي الافضل

تفتح بها حساب

---------- Post added at 12:11 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

و انت مطمئن ايا كان مقدار رأس مالك

---------- Post added at 12:12 PM ---------- Previous post was at 12:11 PM ----------

فهى الشركة الافضل على الاطلاق
ان شاء الله تعالى

---------- Post added at 12:13 PM ---------- Previous post was at 12:12 PM ----------

فالشركة مسجلة بهيئة الخدمات المالية fca بالمملكة المتحدة(بريطانيا) مرخص لها بموجب 538324

---------- Post added at 12:14 PM ---------- Previous post was at 12:13 PM ----------

اكس ام ترخيص كامل من الإتحاد الأوروبي، بما فيه BaFin

---------- Post added at 12:15 PM ---------- Previous post was at 12:14 PM ----------

(هيئة إتحاد الرقابة المالية)

المانيا، تحت تسجيل رقم 124161

---------- Post added at 12:16 PM ---------- Previous post was at 12:15 PM ----------

Cnmv (الهيئة الوطنية ديل ميركادو دي فالوريس)

aym
03-22-2016, 14:28
الان يوجد فى مصر بعض الشركات التى يمكن ان تقدم خدمة الفيديوهات التى تشرح
الفوركس والتى تكون معاك خطوة بخطوة

Oussamasgh
03-22-2016, 14:32
نعم اخي الكريم توجد العديد من المواقع التي تووفر لك هذه الخاصيات الفوركس لاكن عليك الاختيار اذا اردتها راسلني

Ayman ElSayed
03-22-2016, 14:47
السلام عليكم
لم اصادف ان وجدت مثل هذا النوع من الشروحات على اي موقع ولا اعرف اذا كان هناك
ما يمكن مشاهدته بث مباشر من دروف الفوركس اخي الكريم وبالتوفيق للجميع في التعلم

harimeche
03-22-2016, 14:52
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

تكون المحــــــــاضرات لكن من حين لآخر

يجب ان تبحث عن المراكو أو مواقعهم وأرسل

لهم رسالة لاخد المعلومـــات

مع التحية وبالتوفيق

Baligh
03-22-2016, 14:52
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
نعم هناك محاضرات فوركس في مصر
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام :ok:

The_Kuzaki
03-22-2016, 14:58
السلام عليكم نعم اخي
هناك محاضرات يقدمها سوق المال في اليوتيوب يمكنك التعلم منها
موفق حبيبي

yansane
03-22-2016, 16:34
انما للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس لما اكنت تلك الدروس ولكن المهم اني تعلمت و بعض الدول العربية خاصة الخليج و تحديدا الامارات اما في المغرب العربي فلا يوجد اهتمام كبير بالفوركس

ahmed humedat
03-22-2016, 17:08

The_Gahbaz
03-22-2016, 17:53
هو بشكل رسمي مفيش شركات للفوركس في مصر فبالتالي مش هتلاقي محاضرات
لكن من الممكن ان حد من الاخوه المصرين المحترفين في المجال يعملو اي كورس
ويعلن عنه هنا في المنتدي
ولو الكلام ده حصل انا هكون اول واحد مشترك

Ahmed fathi hassaan
03-22-2016, 18:44
السلام عليكم ورحمه الله ووبركاته
كنت احب ان افيدك ولكنى وجدت من يفيدك افضل مني يا اخى العزيز وف التعليقات اللى قبلي يوجد كل شئ تريد ان تعرفه تقبل مرورى يا اخي الكريم

karinho91
03-27-2016, 14:18

abderrahmenanis
03-27-2016, 15:46

ahmadinho100
03-27-2016, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا جد اسف يا اخي لا اقدر ان اجيبك يا اخي كوني لست مواطن مصري انا من المغرب اتمنا ان يجيبك احد

mhmd.hmdy
03-27-2016, 16:09
اوقات بيكون فى انا سمعت من قريب عن سمنار لاحد شركات الفوركس الكبرى
مجانى ان فى احد فنادق القاهره لو كنت عرفت بدرى كنت رحت

ahmed arrar
03-27-2016, 16:39
طبعا في اساتذة في الفوركس يقومون بعمل كورسات في مصر يمكن ان تبحث عنهم
من خلال الانترنت وان شاء الله تلاقي وممكن تتعلم من خلال اليوتيوب ولو في حاجة مش فاهمها تسال فيها خبير

عبد الرحيم رافا
03-27-2016, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
موجودين اخي المحاضرت التعليمية من الاخوة المصريين حزاهم الله خيرا

neversi4
03-28-2016, 16:12
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ebn masr
04-05-2016, 21:32
على حسب معلوماتى اعرف انه فى قرصات ومحاضرات فعلا بيتم توجيهه ودراستها وشرحها للمتداولين المبتدئين حتى يعلموا

البرنس ميدو
04-05-2016, 22:23
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل يوجد فى اى مواقع البحث تتناول كيفية الدخول الى الفوركس وتتعلم وتربح ويجد محاضرات فى المنتدى التعليمى وان تقبل مرولرى

hamed mohamed
04-05-2016, 22:24
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ....
القيمة التي تقدمت بها .و. التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك.

mostafa999
04-05-2016, 23:11
29) الاستسلام بسهولة : من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ، يجب أن يكون ضمن خطة عملك ميزانية يومية لأعلى خسارة يمكن أن تتحملها وحتى إذا وصلت لها مرة أو مرتين عن طريق صفقات خاسرة فهذا أمر طبيعي ومتوقع .

فوزي
04-11-2016, 17:03
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول هل يوجد محاضرات تعليم تجارة
الفوركس فى مصر تكون مباشره وليس يوتيوب وهل مجانيه ام لا
اكيد اخى الكريم يوجد محضرات كما قال خبير المنتدا
وشكرا

الماجيك
04-11-2016, 18:53
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم يوجد بالفعل بعض المحاضرات هنا فى مصر والشركات تعلن عنها فى المواقع الخاصة بة ولذلك
يجب ان تتعرف على الشركات التى تعمل هنا فى مصر وبالتوفيق للجميع فى منتدانا الرائع وشكرا

latraaa
04-11-2016, 20:51
مشكور اخي الكريم على الرأي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج المبهرة إن شاء الله، مشكور اخي الكيرم على الموضوع و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mmf1978
04-11-2016, 22:02
اخي الكريم
في مصر ندوات علي الفوركس اكتب في ندوات الفوركس وهو هيوضح لك كل الاخبار
او ابحث في الفيس بوك
والله الموفق

islam bahnsawi
04-13-2016, 07:04
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

yousse
04-13-2016, 11:05
يوجد بعد المحضرات ولكن أغلبها مدفوعة أنا لا أضن أن هنك موحدرمجنية فالأسديا الدي يقدمن هذي المحضرة ستجد لهم بعد الفيدهات في الانتربيت يشرحون كل شيء

dhmo
04-13-2016, 14:40
يوجد بعد المحضرات ولكن أغلبها مدفوعة أنا لا أضن أن هنك موحدرمجنية فالأسديا الدي يقدمن هذي المحضرة ستجد لهم بعد الفيدهات في الانتربيت يشرحون كل شيء

التعلم له اكتر من مصدر اخي لازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

Ayman ElSayed
04-19-2016, 18:37
السلام عليكم

احمد عبد الباسط
05-20-2016, 19:01
بسم الله الرجمن الرحيم
يوجد محاضرات فى جامعة القاهرة
ويوجد فى قاعة محاضرات انتر كونتتنال
ويجد اماكن خاصة ولاكن سعرها عالى نسبيا

dhmo
05-21-2016, 01:39
السلام عليكم

المصادر كتير اصلا و كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

drissou45
05-21-2016, 01:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,مساءكم مبروك ,
اضن انها توجد لان المصريين متصدرين هدا المجال وشكرا
تقبلو مروري ,تحياتي لكم

golden1985
05-21-2016, 01:54
29) الاستسلام بسهولة : من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ، يجب أن يكون ضمن خطة عملك ميزانية يومية لأعلى خسارة يمكن أن تتحملها وحتى إذا وصلت لها مرة أو مرتين عن طريق صفقات خاسرة فهذا أمر طبيعي ومتوقع وشكرالك تقبل مرورى....

mahmoudegymedia
05-21-2016, 01:56
بسم الله الرحمن الرحيم

بالتوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي و شكرا

مشكور لمجهودكم

وبمناسبة استفسار حضرتك اكيد في اماكن دورات للفوركس بس شوية تعب في البحث عشان تلاقي مكان يناسبك

beast4ever
05-21-2016, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اعتقد اخى الكريم انه يوجد محاضرات مجانية ولكن تكون تابعة للشركة التى قمت بالتسجيل فيها وقمت بايداع مبلغ من المال فيها اما غير ذلك فاعتقد انه لا يوجد الا من خلال اليوتيوب

nassim126
05-24-2016, 04:20
السلام عليكم اخي هناك العديد من المحاضرات سواء المجانية او المدفوعة كل ما عليك ان تبحث في الانترنيت اخي بالتزفيق

never1
05-24-2016, 17:53
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

dhmo
05-25-2016, 01:46
السلام عليكم اخي هناك العديد من المحاضرات سواء المجانية او المدفوعة كل ما عليك ان تبحث في الانترنيت اخي بالتزفيق

وهناك العديد من المصادر ايضا واهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

hossam123
05-29-2016, 12:00
وجد محاضرات مجانية ولكن تكون تابعة للشركة التى قمت بالتسجيل فيها وقمت بايداع مبلغ من المال فيها اما غير ذلك فاعتقد انه لا يوجد الا من خلال اليوتيوب

MOHAMED2701
06-22-2016, 03:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
شكرا لك اخي على المجهود
اتمنى التوفيق للجميع الزوار والعملاء

kaka16
06-22-2016, 14:03

رومانى
06-22-2016, 14:47
بالنسبة لموضوعك الذى كتبته عن : هل يوجد محاضرات تعليم تجارة الفوركس فى مصر تكون مباشره وليس يوتيوب وهل مجانيه ام لا ؟
بالطبع هناك الكثير وانصحك ايضا بالتوجه للقسم التعليمى بالمنتدى والاستفادة منه.

nonam
07-04-2016, 15:42
السلام عليكم .... كتير من الممكن ان تتعامل مع المنتدي والموضوعات المفيدة اللي موجودة في المنتدي وكمان من المهم ان تتعامل مع التداول وكمان التعامل مع الدروس التعليمية الهامة جدا وكمان مهمة جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

freetrade
07-04-2016, 15:44
الفوركس اصلا ممنوع في مصر عشان غسيل الاموال وخوفا علي الدولار
فمش حتلاقي مركز علني يديلك كورس مثلا في الفوركس
فعليك ان تعلم نفسك بنفسك واجمع المصادر المتاحة علي الانترنت

lebouziramzinio
07-10-2016, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل نعم كثيرا ما اري في الفيسبوك صفحات تنشر مواعيد محاضرات فوركس في مصر

hitman-97
07-10-2016, 05:59
حتي انا اخي ابحث عن نفس هذا الموضوع وساستفيد جدا من سؤالك
تقبل مروري

bahoma310
07-10-2016, 07:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا اعلم اعتقد توجد محاضرات بورصة و لكن فوركس لا اعلم
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء...

snapping
07-10-2016, 07:31

tenon
07-10-2016, 17:57

فيه وسائل كتير والفيدوهات جيده بالفعل للتعلم بس لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى
وبعدها يكون التعلم من الفيدويهات

zakariaguemi
07-14-2016, 22:39
أدى كنت تريد المحاضرات التعليمية في مجال الفوركس في مصر وكان هدى قصدك فلا أعتقد أنها توجد في العالم العربي وليس في مصر إلى أدى كانت بعد الشراكات التي تقيم معارض في الدول العرابية كى اطور أما الشركات الأخروات فقط على اليوتوب

doaa sary
07-15-2016, 21:52
فى اشخاص ع النت بيعملو محاضرات زى استاذ احمد معطى وببلاش ندوات
وكدا فا ممكن تحضرها
لاكن انا بفضل ادور بنفسى
ع اليوتيوب مليان فيديوهات وشرح وطرق واستراتيجيات كتير

alaaxp
09-06-2016, 00:57
السلام عليكم اخى الكريم ياريت يكون هناك محضرات لفوركس
هتساعد الواحد يتعلم بسرعه ويبدا يخوش فى الموضوع عملى
وشكرا على طرح الموضوع تقبل مرورى

samy hossam
09-06-2016, 02:05
يا اخى الحقيقه لا اعرف انا فعلا من مصر ومقيم فى مصر بس معرفش فى محاضرات على الفوركس ولا لاء بس حابب اقولك حاجه لو حضرتك حابب ان تتعلم يجب عليك ان تتعب قليلا حتى تتعلم صح ابدا من الشروحات الى على المنتدى ده هنا وبعدها يوجد فديوهات رائعه على اليوتيوب ابدا بها ايضا وهتتعلم لو فى حاجه ما عرفتهاش اسال عليها هتلاقى الاجابه فى المنتدى ان شاء الله بالتوفيق للجميع

sob81
09-06-2016, 10:50
اخى ايوة يوجد فى بعض المواقع بعض المحاضرات او الدورات التى تكون مباشر فى الفوركس ولكن من الممكن ان تتعلم
عن طريق تحميل الفيدويهات التى تشرح الفوركس من الموقع

remon2010
09-06-2016, 11:20
السلام عليكم جميعا
انا لااظن انه يوجد محاضرات تعليم الفوركس فى مصر ولكن يمكنك الاعتماد على المحاضرات
التى على اليوتيوب وكذلك الويبنرات التى تقدمها المنتديات
تقبل تحياتى

بدر اشطيبي
09-07-2016, 20:43
هناك منتديات مثل المتداول العربي تقدم دورات تعليمية
مباشرة لكن ليست مجانية طبعا تحياتي اصدقاء المنتدى شكرا

Ayman ElSayed
11-05-2016, 06:18

waelmma
11-05-2016, 07:01
:)):)):)) الحقيقة اخى الكريم انا كنت اعرف شركة فى مساكن شيراتون
بتقدم هذه الكورسات بس ده كان من غشر سنوات ولا اعرف الوضع الان كيف يكون بالنسبة لهذه الشركة

zizoo99
11-05-2016, 07:54
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة بالفعل يا اخى يوجد هناك دورات و لكن نادرة الحدوث جدا و غالبا ما تكون دعايه لاحد شركات الفوركس لجذب عملاء جدد

Ayman ElSayed
11-09-2016, 00:32

mohamed shabana 26
11-09-2016, 08:15
السلام عليكم
اخى الكريم راقب مواقع تعليم الفوركس
وراقب حسابات المشهورين فى هذا المجال .. وابحث عن اي اخبار متعلقه بالكورسات والندوات
بالتوفيق

waelmma
11-09-2016, 08:20
:)):)):)) اخى الكريم انا كنت اعلم شركة فى القاهرة فى مساكن شيراتون
بس دلوقتى معرفش ان كانت موجودة ولا لا لان ده له عشر سنوات

sob81
11-09-2016, 11:57
الان اعتقد يوجد الكثير من الشركات التى تعمل فى الفوركس ويوجد لها بعض الفروع هنا فى القاهرة وبالتالى ممكن ان تسأل
عندهم وتعرف هل يتم عمل محاضرات ام لا

Forex-eg
04-16-2017, 19:29
اجل اخى كثير من المحاضرين عن التجارات والتداولات والبورصات يتم الاتفاق بها مع شركات العامة للوصاته والبورصات والتداولالت مشكور على السؤال

ابوفؤاد
04-16-2017, 19:34
هناك البعض من المحاضرات التى تقدممها البعض من الشركات التى تعد لجيل من المتدزوالين بمصر و من الممن لك ان تقوم بالبحث عنها فى الفيسبوك او عبر رسائل الايميل و منها شركه بعينها

magdylotfy2
04-16-2017, 19:49
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا الفوركس في العالم العربي لا يسمع به ابدا انا ساكن في الجزائر تقريبا 5 % من سكان الجزائر الذي يعرفون الفوركس ولو قصدك يا اخي الويبينارات ففعلا كانت هناك في بعض الدروس ويبينارات في المنتدى في السابق انما للاسف لم اكن في المنتدى ولا الفوركس لما اكنت تلك الدروس ولكن المهم اني تعلمت تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

Mahmoud salman
04-16-2017, 19:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب ارجو ان تتقبل مروري واود ان اشكرك علي هذا الموضوع الرائع الذي قد استفت منه كثرا وبالتوفيق والنجاح للجميع ان شاء الله

capoeira
04-16-2017, 21:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان كان موحجود فى مصر ستكون مكلفة جدا و لكن لا داعى لهذا ان الانترنت
يتوفر به كل المصادر التعليمية التى يمكن الاعتماد عليها فى رحلة تعلمك التحليل الفنى بشرط ان تكون باللغة الانجليزية

adamarwan
04-16-2017, 21:25
ممكن ان تبحت فى النت اخى ممكن
ان تجد العديد من الدورات منها المباشر
لكى تتمكن من ان تتادول منها وان تتعلم
الطرق الجيد الاولية فى التداول
وحظ موفق

yousee
04-16-2017, 21:48
أنا تعلمت الفوركس مي الأخوة المصرين لدى أشكرهم من كل قلبي أنهم شاركو جميع المعلومات بدون إحتكار و أنا أضن أنه يوجد دورات مباشرة

Drissi
04-16-2017, 22:09
هناك شركات الفوركس تعطي محاضرات مجانية واحدة في السنة تقريبا ومنها شركة مشهورة غير دالك لا اظن الا في الانترنت خصوصا المباشر الذي يعمله الأخ أنور بدران ابحث عنه في الفايسبوك سيفيدك كثيرا. ولا أظن هناك فرق بين المحاضرات المسجلة وتلك المباشرة. إلا قليلا ويمكنك دائما الرجوع اليوتيوب. ففيه الكفاية من الدروس في الفوركس. فهذا لم يعد يشكل مشكلات حاول فقط تنظيم وقتك والتعلم خطوة خطوة

murad3infor
04-16-2017, 22:16
السلام عليكم
اخي توجد الكثير من المحاضرات التي تعقد
في مصر مجانا وكل فترة تقوم بعقدها شركة فوركس
لان استطيع ذكر اسمها هنا وايضا تابع الفيس بوك
فالكثير يعلنون عن الندوات عن طريقه

freetrade
04-16-2017, 22:57
احيانا فيه مواقع بتعمل ويبنار بمعني دروس علي الشات بتكون صوت وصورة حاول تبحث عنها وان شاء الله تلاقي وتحجز فيها وتحضرها

Mohamed Alsaeed
04-17-2017, 09:47
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا وسهلا بك اخى العضو الكريم
انرت وباركتنا
مشكور على المشاركه الفعاله
ننتظر المزيد
.......
جزاك الله خيرا ونفع بك
تقبل مرورى المتواضع

alonsoo
04-30-2017, 06:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كان فى شركة قبل كدا عاملة الموضوع ده . هو اصلا بيبقى صدفة كدا عشان الشركات تعرف بنفسها فى السوق

muhammad ismail
04-30-2017, 06:51
اعتقد اخى الكريم انه فيه محاضرات اونلاين وفى ويبينرات كتير بتتعمل فى اليوتويب اونلاين بحسث انك تتعلم اون لاين
لكن فين بالظبط او انهى قناه مقدرش افيدك الحقيقه

zakariacr07
05-03-2017, 19:33

أظن أنه لا يوجد أخي الكريم و العلم عند الله و حسب علمي في اليوتيوب توجد دورات تدريبية لتعليم الفوركس

shimaa3434
05-03-2017, 20:22
نعم يا أخي يوجد بعض الشركات التي تقوم بعمل كورسات مباشرة لتعليم الأعضاء كيفية التداول، وتعتبر هذه مبادرة جيدة لجذب المزيد من العملاء والدخول في عالم الفورك بكل اطمئنان.

mostafa1995
05-03-2017, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... لا اعلم اذا كان هناك شرح مباشر اعرف انه في فيديوهات الاف الفيديوهات تشرح الفوركس ولو في شرح مباشر ويقلي دفع مش حدخل طبعا لاني مبعرفشس الشخص الذي سوف يشرح ...
انتيه

number1
05-03-2017, 20:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الاعضاء الكرام احيانا ان توجد بعض الشركات التي تم محاضرات لها في مصر و تعلن عنها في اي وقت و يمكنك ان تحضر اي محاضره من هذه المحاضرات وتعرف الوقت المحدد لها

Mohamed Alsaeed
05-04-2017, 00:00
الاستسلام بسهولة : من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون
سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ، يجب أن يكون ضمن خطة عملك ميزانية يومية
لأعلى خسارة يمكن أن تتحملها وحتى إذا وصلت لها مرة أو مرتين عن طريق صفقات خاسرة فهذا أمر طبيعي ومتوقع

hany osman
05-04-2017, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم نشكركم اخى الموضوع وفعلا يوجد محاضرات مباشرة فهناك بعض الشركات تقوم بذلك وكنت اسمع ان هناك محاضرة فى احد الفنادق فى القاهرة وهى لها شروط حتى تستطيع حضور مثل هذة اللقاءات
ونتمنى منك المزيد وان تكون مواضيع تفيدنا جميعا اعضاء المنتدى جعلة الله فى ميزان حسناتكم

m7med
05-04-2017, 00:27
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم بالدخول الي القسم التعليمي الخاص بالمنتدي لمعرفة طريقة التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

skylol
05-04-2017, 00:32

اخي الغالي انا قبل كده سمعت انو في محاضرات تصير باحد الفنادق ولكن لا اعرف باي فندق بالضبط وبالتوفيق للجميع

zunebha
05-04-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
نعم اخي توجد بالمنتدى الكثير من الفيديوهات.
انمنى لك التوفيق والنجاح الدائم يارب .

mabrouk
05-04-2017, 00:46
نشكرك على هدا الموضوع المنظم والجميل والرائع هنالك ندوات مجانيه يمكنك الاشتراك بها عن طريق التسجيل في هذه النداوت وتحجز مقعدك فيه تاتيك عن طريق بريديك الالكتروني الذي سجلت به الى فرصة اخرى ان شاء الله

azzedine
05-04-2017, 02:22
اشكرك على المشاركة نعم اخي الكتير من الاخون من و ضع متلها و اخير مرة شركة اك س م و بصرحة بدون جدوة اغلبيات اناس لا يشاركون سرهم

ahmedmahmoud2017
05-04-2017, 02:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع يوجد العديد من الاماكن الكثيره التي توجد بها هذه المحاضرات ولكن يجب عليك البحث الجيد

abo.tali.wtalin
05-07-2017, 02:38
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى المنتدى فى كل حاجة متعلقة بالفوركس فانت مش هتحتاج اى كورس فى اى حتة والله الموفق المستعان لك وللجميع
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

waelmma
05-07-2017, 07:07
:)):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك وكان فيه زمان محاضرات بتتعمل فى شركات معينة
ولكن الان لاتوجد بسبب انتشارها على النت فترات طويلة :))

murad11
05-09-2017, 12:44
طبعا في اساتذة في الفوركس يقومون بعمل كورسات في مصر يمكن ان تبحث عنهم من خلال الانترنت وان شاء الله تلاقي وممكن تتعلم من خلال اليوتيوب

yousee
05-09-2017, 13:00
اضن في مصر يوجد الكتيرمن الناس الديين يقديمون متل هده المحاضرات لأن أغلب المحترفين العرب في الفوركس يجدون في مصر

tamermosa
05-09-2017, 13:06
اخي الفاضل ، اعتقادي انك صعب تلاقي اي محاضرات
فوركس لايف في العالم العربي ، فهو من الاصل غير معترف به ، تقبل تحياتي

MONNAS
05-09-2017, 13:12
مشكور اخي الكيرم على الموضوع
و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

amirak
05-10-2017, 19:55
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة التي تقدمها للمنتدى بخصوص الفوركس
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
تقبل مروري

Hamza El36
05-13-2017, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أظن أنه يوجد في اليوتوب.........
والله أعلى وأعلم.
مع متمنياتي بالتوفيق للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

MomoNafai
05-13-2017, 00:17
نعم هماك بعض الندوات الي اشاهد إعلانتها فشركة xm قد عملت ندوة في جميع البلدان العربية تقريبا

abutalia
05-14-2017, 14:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم يا اخي الفاضل يوجد محاضرات كثيره لتعليم الفوركس للمبتدئين ولاحتراف الفوركس ويوجد ما هو مجاني وما هو بمبالغ ماليه والله يوفقنا ويكرمنا ونصير من الرابحين

number1
05-14-2017, 14:36
اعتقد ان اي محاضرات قد تجده مباشره سوف تجده مقابل المال و انا انصحك بالابتعاد عن هذا تمام انت يمكنك ان تتعلم من خلال الفيديوهات الكثيره الموجوده على اليوتيوب فالافضل لك والاوفر لك انت تعلم بنفسك باستخدام المحاضرات الكثيره الموجوده على اليوتيوب وعلى ال منتدى فوركس العرب في القسم التعليمي الخاص بالتعلم والدراسه في سوق الفوركس

amir anwar
05-14-2017, 14:43
السلام عليكم اخي . بخصوص المحاضرات اعتقد انه يوجد محاضرات لكنها بالألف الجنيهات لكن بماذا تريد محاضرات ؟
هناك كتب و فيديوهات مفيدة أكثر بكثييييير من المحاضرات حيث أنها يمكنك توقيف الفيديو ثم اعادة تشغيله مرة أخري في وقت لاحق
وهذه ميزة لا تجدها في المحاضرة

mrramy
05-28-2017, 12:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد انه لا بس فية ناس بتدى دورات وويبنارات مدفوعه وغيرها اتعلم من اليوتيوب يكون افضل ليك

Mahmoud.salman
05-28-2017, 12:22
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل تقبل مروري لا اعرف اخي ولكن انا بعتمد علي اليوتيوب في الشرح وبطبق والحمد الله بتعلم وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

fathi22
05-28-2017, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
يوجد الكثير من كبار المحللين الذين يقومون بدورات وكورسات لتعليم الفوركس وطبعا بالمقابل

mouh1991
05-28-2017, 13:03
لا اعلم ان كانت هناك دروس او ويبينارات مباشرة في مصر يمكنك ان تسأل اهل الفوركس في مصر كما يمكنك الدجخول في المنتديات العربية الخاصة بالفوركس لانها في بعض الاحيان تجد اعلانات خاصة عن مثل هده الامور
لكن انصحك صراحة لن تتعلم الا نظريا لدلك من الاحسن الدخول في الورشات التعليمية اراها افضل

عبد الرحيم رافا
05-28-2017, 15:26
السلام عليكم و رحمة الله
نعم هناك الكثير من المحاضرات التعليمية على اليوتيوب يا اخي الفاضل ولكن لا ارى انها مدفوعة انها مجانية

hamadasalama
05-28-2017, 16:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حاول تدخل علي اليوتيوب والمواقع الالكترونيه العديده فهناك الاف الدروس والشروحات التي تشرح مجال الفوركس بصوره قويه وان شاء الله تستفيد

magic777
05-28-2017, 17:52
اخي انت ممكن تبحث على النت تقريبا هيكون فيه كتير اون لاين ومجانا وهنا بردو التعلم من الكتب مهم اكتر لكن لو
بتفضل الدورس دور عليها افضل

Rozeta
05-29-2017, 20:56
نعم اخي يوجد محاضرات كثيرة عليك البحث وسوف تجد ان شاء الله ماتريده ان شاء الله

hussein1985
05-29-2017, 21:09
اعتقد انه ممنوع فى اغلب الدول العربية و لا اعلم لماذا اخى العزيز من الممكن بسبب اعتباره غسيل اموال
ويوجد البعض يقول انه فى بعض الاوقات يتم عمل محاضرات لكن باموال بسيطه و نتائجها مبهره

nour3iny
05-29-2017, 21:15
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اعتقد انك ان قمت بالبحث ستجد ما تريد والتعلم ليس من المحاضرات فقط يمكن التعلم من خلال الكتب والفيديوهات ايضا تقبل مرورى

capoeira
05-29-2017, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله بركاته اظن انه هناك دورات لوكن الفارق هنا هل هذه الدورات
ستحقق لك ما تحتاجه انا فى رأيي يمكنك ان تعتمد على الكتب الاجنبية فى التداول فى سوق العملات

magic777
05-29-2017, 21:27
اخي فيه طبعا عمل سيرش عليها هنا في المنتدى او في اليوتيوب وهتلاقي كتير اوي ولكن انصحك بالبدايه بكتاب الفوركس للعرب
هو الافضل الصراحه هنا

M.R
09-04-2017, 02:09
توجد الكثير من الندوات التى تقام فى احدى الفنادق والمحاضرات ايضا وتوجد بعض شركات الوساطة يكون لها دور فى تنظيم مثل هذ المحاضرات يوجد منها المجانى وكذلك المدفوع

ahmed_aziz114
09-04-2017, 02:11
لو تقصد كورسات تعليمية فا في كتير في منهم المجاني وفي منهم المدفوع

انا اعرف اكتر من حد واكتر من شركة بس مش عارف ممكن اقول هنا ولا ممنوع وهاخد بان

mido elshabrawy
09-04-2017, 02:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي العزيز بالفعل هناك بعض الشركات تقوم بعمل محاضرات اون لاين في مصر
و لكن ليست كثيره و لكن لا تكون بالقدر الكافي لتعلم و احتراف الفوركس
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

eslam-gad
09-04-2017, 06:48
لكم مني جذيل الشكر علي كل ما تقدمونه لنا نحن المبيدئين من معلومات ونصائح مفيدة
ولكم جزيل الشكر والعرفان
وتمنياتي لكم بالتوفيق الدائم والمزيد من المعلومات والنصائح المفيدة
والله الموفق لنا ولكم
والسلام عليكم ورحمة الله

احمد نصر 22
09-04-2017, 17:16
اخى الكريم اول شئ احب اهنيك على رغبتك ف التعليم والتعلم واحب اقولك ان دروس التداول والفوركس ف هزة الاوقات موجودة بكثرة اولا اليوتيوب يوجد علي موقع الفيدوهات الشهير اليوتيوب عديد الفيدوهات وايضا المدونه والله يوفقك

Mony Ezzat
09-04-2017, 18:18
بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحه موش عارفه ولكن اعتقد في شركات بتعمل كورسات لايف غفي الفوركس في مصر ولكن موش عارفه مواعيدها ولا فين بالظبط
ولكن الفوركس اكيد شيء جيد جدا واليوتيوب مكان شامل للتعليم والبحث

medo mohamed
09-04-2017, 18:32
باتلتأكيد يوجد محاضرات مباشره للتداول وتوجد فى منتديات اخرى ومواقع ولاكن يتطلب منك البحث كثيرا" وأغلب الفديوهات التى تجدها على النت كانت محاضرات مباشره ولاكن من وقت بعيد استفاد اخى من تلك المحاضرات ولا تضيع وقتك

zam_bozo
09-04-2017, 20:03
بسم الله الرحمن الرحيم .. بالتأكيد موجود في شكل ويبنرات .. لكنها نادرة وعليك ان تتابع النشرات
بذلك حتى تتمكن من حضور أحدها .. وانا لا افضل ان تنتظر حتى تبدأ واحدة في الظهور لأن ذلك قد يحصل بعد وقت طويل