PDA

View Full Version : طريقة لمحاسبة النفس يوم العطلة الأسبوعية

Pages : [1] 2 3

husamart
07-06-2012, 18:17
اليوم ادلكم أصدقائي على طريقة لمحاسبة النفس في نهاية التداول الأسبوعي وفي اول أيام العطلة:
1--اذهب الى حسابك وافتح صفقات الاسبوع المنصرم
2-- حدد مكان كل صفقة دخلتها واذهب إلى الشارت وراجع سبب الدخول وحللها مرة أخرى حسب طريقتك... هل توافقت أم كان هناك خطأ .. حدده وأكتبه وركز عليه واتفق مع نفسك على عدم تكراره لأن هدفك النجاح
3-- دقق على الصفقات هل هي مع الترند أم ضده.. وأنا مقتنع تماما ستجدون بأن 80 في المائة من الصفقات الخاسرة ضد الترند والرابحة كانت مع الترند.
4 -- استخرج العبر من النتائج وهل طريقتك بحاجة لتطوير أم نفسك بحاجة لتدريب أكثر عليها
5-- إن كانت طريقتك بحاجة لتطوير عليك بالبحث عن الجديد في اليوم التالي بعد التفكير الواسع في نواقصها وكيفية حلها .
هذا ما افعله شخصيا وقد افادتني كثيرا
اخوكم
حسام معروف

islamselmy
07-06-2012, 18:19
اليوم ادلكم أصدقائي على طريقة لمحاسبة النفس في نهاية التداول الأسبوعي وفي اول أيام العطلة:
2-- حدد مكان كل صفقة دخلتها واذهب إلى الشارت وراجع سبب الدخول وحللها مرة أخرى حسب طريقتك... هل توافقت أم كان هناك خطأ .. حدده وأكتبه وركز عليه واتفق مع نفسك على عدم تكراره لأن هدفك النجاح
3-- دقق على الصفقات هل هي مع الترند أم ضده.. وأنا مقتنع تماما ستجدون بأن 80 في المائة من الصفقات الخاسرة ضد الترند والرابحة كانت مع الترند.
4 -- استخرج العبر من النتائج وهل طريقتك بحاجة لتطوير أم نفسك بحاجة لتدريب أكثر عليها
5-- إن كانت طريقتك بحاجة لتطوير عليك بالبحث عن الجديد في اليوم التالي بعد التفكير الواسع في نواقصها وكيفية حلها .
اخوكم
حسام معروف

ماشاء الله شىء جميل جدا و كويس و انا عن نفسى هبدء امشى على خواتط لانها هخطوات كويسه جدا
و فعلا طرق جميله لمحاسبه النفس
و الواحد لازم يكون حذر على كل شىء بيعمله
و ربنا يوفقك الجميع و اتمنى لكل شخص متاجرة رابحة

husamart
07-06-2012, 18:21
ماشاء الله شىء جميل جدا و كويس و انا عن نفسى هبدء امشى على خواتط لانها هخطوات كويسه جدا
و ربنا يوفقك الجميع و اتمنى لكل شخص متاجرة رابحة
ربنا يوفقك حبيبي ويوفق جميع عباده للخير

compaq0
07-06-2012, 19:51
طريق رائعه هل تفيدك؟لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات التى دخلتها و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه منى لدخول السوق فقط

tarek22
07-06-2012, 21:07
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه
شخص يرشدنا كيف نحايب انفسنا على الخسائر التي حققناها
وانا ارى ان هذه هي الطريقة الانسب لذلك

Dentist Ahmed
07-06-2012, 22:24
موضوع اكثر من رائع
بصراحه بصفتى مبتدئ فى هذا المجال فلم ابدأ بعد عمليه التداول
ولكن هذا الطريقه اعجبتنى كثيرا وان شاء الله احاول تجربتها عند بدايه عمليه التداول
سلمت يداك

pimo
07-06-2012, 23:07
نعم انت محق انا ايضا افعل هذا في نهاية الاسبوع ولكن ليس كل اسبوع فعندما احقق ربح جيد لا اراجع ابدا اما عندما اخسر من راس المال اعود الي الصفقات التي فتحتها خلال الاسبوع لاري كيف اصلح الاخطاء التي ادت بي الي الخسارة

ana1990
07-06-2012, 23:11
طريقه جميله اخي و عجبني التنظيم بالخطوات هجرب طريقة المحاسبه دي و اقولك بس برده في نظريه تانيه و هي نظريه لا تبكي على اللبن المسكوب بمعنى الصفقات اتعملت خلاص و خلصت يبقى ايه المشكله ؟نفكر ليه في اللي عملناه دع الماضي لنفسه اهم حاجه نتعلم الغلطات و منكررهاش تاني في المستقبل

مجمد عادل
07-06-2012, 23:19
توجد طرق كثيرة لمحاسبة النفس
وأيضا لابد من مراجعة الاخطاء والتعلم منها

sabre
07-06-2012, 23:28
كلام مظبوط اخى ولاكن المشكله هل يا ترى احنا هنلتزم بالكلام دا
والا سنقضى الاجازة فى البحث عن طريقه جديدة للمتاجرة ونترك القديمه ولا نحاول تصحيح اخطائنا فيها

ehab
07-06-2012, 23:32
طبعا شئ جميل ان الواحد يحاسب نفسة ويراجع كل خطوة عملها ويشوف هل توقعه كان خاطئ والا سليم
ويشوف محتاج اية عشان يزود من راس ماله وارباحه ولو بعض الدراسة عشان يبئا الموضوع ع
اساس علمى يبئا تمام

kingman
07-07-2012, 03:08
ومن عوامل النجاح هو محاسبة المتاجر وتقييمه الدائم لادائه فى السوق وطريقة متاجرته ومدى التزامه وان يقيم ارباحه وخسائره
فالتقييم بيبقى عامل النجاح الذى يجعل المتاجر يقف على الأخطاء التى وقع فيها ليجعلها مصدر للنجاح

derfcase
07-07-2012, 07:03
نصائح جيدة اخي الكريم
husamart
و لكني اعتقد ان مراجعة صفقات الاسبوع قد يبدو امرا صعبا الي حد ما -نظرا لكثرتها
اما اذا قلت انه ينبغي مراجعة صفقات كل يوم علي حدة بعد نهاية كل يوم تداول - لربما كان الامر افضل

Mohamed90
07-07-2012, 13:02
السلام عليكم بارك الله فيك اخي على الموضوع الجميل
و طريقة ممتازة و صراحة نحتاج للمراجعة الصفقات سواء الخاسرة او الرابحة في نهاية الاسبوع
للمعرفة الاخطا و للمزيد من التطوير و تحليل الممتاز

theboy2226
07-07-2012, 19:31
كلامك صحيح يا صديقي و انا بعمل كده فعلا بس المشكلة ان مثلا لو السبب في خسارة صفقة معينه هو اني طمعت لغاية ما السوق عكس بقول لنفسي خلاص مش حطمع تاني
و لما السوق يفتح و ادخل صفقة انسي كل اللوم اللي انا قلته لنفسي و اعمل نفس الحوار مش عارف اول ما بفتح الصفقة ايه اللي بيحصل لما بشوف الارقام و الربح بيزيد بنسي كل حاجة

salah.bmw
07-07-2012, 19:35
طريقة جيدة جدا فعلا اخي لمحاسبة النفس بارك الله بك لكن بلنسبة الي انا اشتغل على الفريمات القصيرة ولا يخدمني اتجاه الترند الصاعد لأني ابحث عن 30 ببس فقط

Amany Mohamed
07-07-2012, 19:41
السلام عليكم
بارك الله فيك و جزاك الله كل خير

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:13
هي بجد طرق كويسة جدا
بس مين بقى اللى هيقدر يعمل كدا وهيحاسب نفسه

madoxegy
07-09-2012, 08:56
ربنا يوفقك حبيبي ويوفق جميع عباده للخير

ahmed saleh
07-09-2012, 09:06
انا من الممكن ان تكون مشكلتى انى لا احب ان احساب نفسى على الصفقات التى فتحتها
لانى احب ان اقول الحمد لله ولا اندم على الصفقات الخاسرة واتركها واحاول ان اركز فى الصفقات الجديدة

rabie10
07-09-2012, 21:57
طريق رائعه هل تفيدك؟لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات التى دخلتها و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه منى لدخول السوق فقط

nada
07-09-2012, 22:08
اخوكم
حسام معروف

وانا كمان هذا ما افعلوا وازتاكد اكثر عند لما ارى صفقة خسارنة ااطلع كل سلبيتها
لاكن اكثرهم هو التسرع

magic777
07-09-2012, 23:41
طريقه عمليه جيده اخي لمحاسبه النفس بعد كل اسبوع تداول وهتساعدك على انك تكون منظم
وتحدد اخطاءك بسهوله وتجد حلول عمليه لها وده في حد ذاته يعتبر تطوير
لاسلوب عملك للأحسن طبعا

ahmedalex
07-10-2012, 02:26
اخى شكرا لك كثيرا على هذه المعلومات والنصائح وانا بالفعل اعمل بذلك بصفه دوريه حتى استطيع تقليل الخسائر وتعظيم المكاسب والتعلم من اخطائى حتى لا اتعرض لمثل هذه الخسائر التى تعرضت لها فى الفتره الماضيه

abaragh
07-10-2012, 02:55
نصائح ممتازة وفي محلها اخي الكريم، وبها يمكننا الاستفادة من اخطائنا وتهوراتنا

mrxr00t3d
07-10-2012, 04:59
طرق جميلة و مفيدة لأنها تعزز الثقة بالنفس و تعطي حافزا للمداول
لكـي يجد استراتيجيات مربحه

ARAB_PIGEON
07-10-2012, 05:41
اخوكم
حسام معروف

الف الف شكر على هذه النصائح
جزاك الله عنا كل خير
ولكن يا اخى الاجازه اجازه لازم تعشها صح وتاخذ راحه من
الكمبيوتر والشارت ما حصل قد حصل
حاول تعيش الاجازه لتعيد نشاطك من جديد الاسبوع التالى

waleed
07-10-2012, 12:34
طريقة رائعة فعلا وياريت الكل يتبعها
والاهم من ذلك هو الالتزام بمحاسبة النفس كل عطلة وعدم التكاسل لانه فى مصلحته انه يحاسب نفسة باستمرار لتجنب الاخطاء

roka
07-10-2012, 12:51
اخوكم
حسام معروف

طرق كويسة جدا ومفيدة وانا هحاول عامل كدة عشان اتجنب الاخطاء و احاول عدم تكرارها

nrgslawi
07-10-2012, 12:52
شكرا لك اخي الكريم فعلا هذه هي الخطة الصحيحة لمواصلة النجاح في الفوركس
نعم نحتاج الى الرجوع الى حساباتنا وتصحيح الاخطاء اذا كانت ودارسة افكار جديدة

Mohamed90
07-10-2012, 13:08
انا من الممكن ان تكون مشكلتى انى لا احب ان احساب نفسى على الصفقات التى فتحتها
لانى احب ان اقول الحمد لله ولا اندم على الصفقات الخاسرة واتركها واحاول ان اركز فى الصفقات الجديدة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يلزم ابدا تعلق او تاثر بالصفقات السابقة
ولكن يجب المراجعة حسابك للمعرفة نسبة الربح مقارنة مع الخسارة

Desperate
07-10-2012, 14:13
اخوكم
حسام معروف

طريقة رائعة بالفعل بس مين فينا هيعمل كده, كلنا همنا على الربح وخلاص وهنفضل كدا طوول عمرنا
بس ادينا بنحاول نعمل اللى علينا ونتعلم على اد منقدر, وكلنا عارفين اخطائنا كويس وبنفضل بردوا نقع فيها
زى ادارة راس المال , منعمل اجارة انهادرة ونخسر ونيجى بكرة منعملش ادارة سليمة بردوا ونرجع نقول يا رتنا

KOGI
07-10-2012, 14:24
طريقه جميله جدا اخى الكريم و عجبني التنظيم بالخطوات هجرب طريقة المحاسبه دي و اقولك بس برده في نظريه تانيه و هي نظريه لا تبكي على اللبن المسكوب بمعنى الصفقات اتعملت خلاص و خلصت يبقى ايه المشكله ؟نفكر ليه في اللي عملناه دع الماضي لنفسه اهم حاجه نتعلم الغلطات و منكررهاش تاني في المستقبل
ولك فائق احترامى اخى الكريم

sky44
07-10-2012, 14:30
بالفعل اخي انا اتفق معك في هده الطريقة التي تنهجها فالرجوع الى الصفقات القديمة و مراجعتها يبين لك الكثير من اسباب الخسارة و بالتالي البحث عن حلول لهده الاسباب لكي لا نقع في الاخطاء السابقة

Looser
07-10-2012, 14:38
1. فوائد محاسبة النفس

ولمحاسبة النفس فوائد جمة منها:

1 - الإطلاع على عيوب النفس، ومن لم يطلع على عيب نفسه لم يمكنه إزالته.

2 - التوبة والندم وتدارك ما فات في زمن الإمكان.

3 - معرفة حق الله تعالى فإن أصل محاسبة النفس هو محاسبتها على تفريطها في حق الله تعالى.

4 - انكسار العبد وذلته بين يدي ربه تبارك وتعالى.

5 - معرفة كرم الله سبحانه وتعالى وعفوه ورحمته بعباده في أنه لم يعجل عقوبتهم مع ما هم عليه من المعاصي والمخالفات.

6 - مقت النفس والإزراء عليها، والتخلص من العجب ورؤية العمل.

7 - الاجتهاد في الطاعة وترك العصيان لتسهل عليه المحاسبة فيما بعد.

8 - رد الحقوق إلى أهلها، وسل السخائم، وحسن الخلق، وهذه من أعظم ثمرات محاسبة النفس.

hesham itch
07-11-2012, 11:31
طريقة ممتازة للوصول الى الاخطاء المرتكبة ومعرفة كيفية تجنبها وذلك لان
فى مجال الفوركس من لا يتعلم من اخطائه هالك لا محالة وخاسر بكل تأكيد

العوامى
07-11-2012, 12:25
السلام عليكم
منهج جميل وخصوصا لو اتبعناه فى كل نواحى حياتنا وليس فى التجارة فقط
تقبل مرورى وتحياتى

magic777
07-11-2012, 20:17
طريقة ممتازة للوصول الى الاخطاء المرتكبة ومعرفة كيفية تجنبها وذلك لان
فى مجال الفوركس من لا يتعلم من اخطائه هالك لا محالة وخاسر بكل تأكيد

هو المفروض العطله الاسبوعيه هنا لراحه المتاجر من اي تفكير في المجال او في الارباح او الخسائر
لكن محاسبه النفس هنا اعتقد ان من الافضل ان المتاجر يخصص ليها ايام من ايام الاسبوع غير ايام الاجازه
بيحيث ميتاجرش الايام دي ويركزعلى تصحيح الاخطاء بتاعته ومراقبه السوق ليتعلم اكتر

nada
07-11-2012, 20:30
طريقه جميله جدا اخى الكريم و عجبني التنظيم بالخطوات هجرب طريقة المحاسبه دي و اقولك بس برده في نظريه تانيه و هي نظريه لا تبكي على اللبن المسكوب بمعنى الصفقات اتعملت خلاص و خلصت يبقى ايه المشكله ؟نفكر ليه في اللي عملناه دع الماضي لنفسه اهم حاجه نتعلم الغلطات و منكررهاش تاني في المستقبل

اذا كسبت فتكون صفقة جيده لتعلم جميع الحيسات بجانب طريقتك للدخول
اما للخساره فتضع يدك على نقط ضعف وتعديل طريقتك

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 22:54
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه
وانا كمان متفق معاك وشايف ان دي طريقة كويسة جدا
وفعلا ااحنا مكنش ناقصنا غير ححد يوجهنا
شكرا لك اخى الكريم

mage
07-12-2012, 01:01
اعتقد ان المتاجر فى ايام العطلة فى حاجة الى بعض الراحة حتى يتمكن من العمل مرة اخرى فى السوق عندما يفتح وهذه هى الميزة الاهم فى شوق الفوركس انه يوجد ايام للراحة حتى يتمكن من العمل مرة اخرى فى السوق

ma90do
07-12-2012, 01:50
ببساطه لو حققت ارباح هتبقي عطله مميزه بالنسبالي وعطله سعيده بدون اي عوامل مسببه لافسادها الا طبعا العوامل الحياتيه بالنسبه لو حققت خسائر هحاول اخرج نفسي من خلال هذه العطله من هذه الحاله

swingawy
07-13-2012, 04:32
طريقه جميله اخي و عجبني التنظيم بالخطوات هجرب طريقة المحاسبه دي و اقولك بس برده في نظريه تانيه و هي نظريه لا تبكي على اللبن المسكوب بمعنى الصفقات اتعملت خلاص و خلصت يبقى ايه المشكله ؟نفكر ليه في اللي عملناه دع الماضي لنفسه اهم حاجه نتعلم الغلطات و منكررهاش تاني في المستقبل

waleed adel
07-14-2012, 16:57
اتفق معك في هده الطريقة فالرجوع الى الصفقات القديمة و مراجعتها يبين لك الكثير من اسباب الخسارة
ونقوم بتلافى هذه الاخطاء بالصفقات القادمه

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:05

مهو احنا لازم نفكر فيه عشان نعرف نتعلم منه ..
مش بقول نندم علي الخساره ولكن لازم نتوقف عندها لمعرفه سببها ....
ومحاوله تجنبه الفترات القادمه ان شاء الله

Forex Eyes
07-14-2012, 17:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مراجعة شاملة لك النقاط التي قمت بتسجيلها على النوت بوك بتاعك
تفادي الاخطاء
و الاستفادة من اخطائك

aminos
07-14-2012, 17:21
السلام عليكم
جميل يا أخي والله جميل
و سأحاول من بداية الأسسبوع العمل على هذا الشكل
بإذن الله

msh4egy
07-14-2012, 17:59
طريق رائعه هل تفيدك؟
لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات التى دخلتها
و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه منى لدخول السوق فقط

safiforex
07-14-2012, 18:08
الطريقة التي ذطرت تنفع لان تكون دورة تكوينية في كيفية ان يتحول النمتداول من الهواية الى الاحتراف في اقرب وقت ممكن
بارك الله فيك في الطريقة ، و فعلا لو ان الواحد عمل بهذا في كل اسبوع فانه سيكتشف الاخطاء التي ارتكبها و سيعمد على تفاديها في الاسبوع التالي و مع توالي الايام فانه سيصبح محترف لعا

jihadazzam
07-14-2012, 18:12
اخوكم
حسام معروف

السلام عليكم
موضوع شيق جزاك الله كل خير
انا الاسبوع الماضي رجعت الى طريقة التداول ووجدت بعض الاحطاء تتكرر
انما الاسبوع هذا التزمت بان يكون الصبر للصفقات لتصل الى الهدف
والحمدلله استفدت بعد محاسبة نفسي

elzeel
07-15-2012, 03:46
فعلا منظومه جميله وهتبين الاخطاء اللى وقعنا فيها
طول الاسبوع فى المتاجره والتحليل والخطه كمان

mohamed yossef
07-16-2012, 10:29
اخوكم
حسام معروف

طريقة جميلة جدا اخى الكريم ساقوم بتجربتها بداية من الاسبوع الحالى
وجزاك الله خيرا
على فكرة دى من انجح الطرق لبناء تاجر محترف

Mohamed90
07-16-2012, 13:29
فعلا منظومه جميله وهتبين الاخطاء اللى وقعنا فيها
طول الاسبوع فى المتاجره والتحليل والخطه كمان

السلام عليكم بالفعل اخي الطريقة جيدة و هي للمراجعة طريقة عملك و حسب الربح الصافي
و ايضا كشف نقاب عن الاخطا و اسباب الاخسائر

BiG MoNeY
07-16-2012, 13:34
اخوكم
حسام معروف

اخي فكرة هائلة و انا اعتمد طبعا على الرجوع الى الحساب في ايام الاجازة واقوم بالنظر واستخلاص العبر من الصفقات الرابحة وايضا الخاسرة لكي اتمكن من وضع استراتجية ربحيمة تابت بادن الله وانا انصح الناس بكلام الاخ لانه راح يساعدكم في بناء استراتيجية ربحية كبيرة والله الموفق بادن الله

realyone
07-18-2012, 19:04
اخوكم
حسام معروف
أكثر الأحيان نكون مع الرند وبالرغم لك نخسر صفقاتنا,والسبب هو الدخول الخاطيء اي الدخول بوسط الترند او نهاية الترند,فتحديد نقطة الدخول بالدقة بالنسبة لاتقل عن 70بالمائة يؤدي الى نجاح الصفقة

dodovedo
07-18-2012, 19:12
اخى الكريم
معلومات هامه ولو التزمنا بيها
اكيد اكيد هنقدر ننجح فيها
لازم نتعلكم من اخطئنا
تقبل مرورى

زيزو
07-18-2012, 22:44
لابد من التعلم من الاخطاء والوقوف علي اسباب الخسائر
وكمان البحث عن تعلم الجديد وتطبيقه واتقانه

zahran
07-18-2012, 22:46
فكره كويسه يا باشا انك تراجع ورا نفسك كدا وتبقى بتصحح لنفسك وتتعلم من اخطائك
بس الاهم فى الموضوع دا كله انك لازم بعد ما تتعلم من اخطائك تاخد قرار بينى وبين نفسسك انك عمرك ما هتنفذ الغلط دا تانى واهم شيئ تلتزم بالقرار دا

theprince
07-19-2012, 00:31
تمام كلامك ياغالي ولازم لينا وقفه كل نهاية اسبوع
عشان نشوف اسباب اخطاءنا ونصحح منها

HUSSENEY
07-19-2012, 06:15
من عوامل النجاح هو محاسبة المتاجر وتقييمه الدائم لادائه فى السوق وطريقة متاجرته ومدى التزامه وان يقيم ارباحه وخسائره
فالتقييم بيبقى عامل النجاح الذى يجعل المتاجر يقف على الأخطاء التى وقع فيها ليجعلها مصدر للنجاح

top2milan
07-19-2012, 06:20
طريقه ممتازه جدا علشان تعالج السلبيات الي كانت في صفقاتك الاسبوع الي قبلو وتشوف نفسك ماشي صح ولا غلط بطريقه
ولا محتاج تطوير فعلا
بارك الله فيك ياغالي على الموضوع الجميل دا

y4x
07-19-2012, 06:28
شكرا اخى الكريم

موضوع مهم ونصائح غالية

احاول اعمل بيها ان شاء الله

بس ياريت تكون مراجعة النفس تكون فى كل شئ

مش فى الصفقات بس

وكل عام وانتم بخير

waleed adel
07-19-2012, 15:35
نصائح ممتازة وفي محلها اخي الكريم،
وبها يمكننا الاستفادة من اخطائنا وتهوراتنا

ahmed
07-19-2012, 15:37
شكرا اخى على هذة الطريقه من الافضل ان نفعل ذلك
كل اسبوع حتى نستطيع ان نستفيد باستمرار

AMANI
07-19-2012, 21:50
طبعا شئ جميل ان الواحد يحاسب نفسة ويراجع كل خطوة عملها ويشوف هل توقعه كان خاطئ والا سليم
ويشوف محتاج اية عشان يزود من راس ماله وارباحه ولو بعض الدراسة عشان يبئا الموضوع ع
اساس علمى يبئا تمام

magic777
07-19-2012, 23:00
[/color]
طريقه ممتازه جدا علشان تعالج السلبيات الي كانت في صفقاتك الاسبوع الي قبلو وتشوف نفسك ماشي صح ولا غلط بطريقه
ولا محتاج تطوير فعلا
بارك الله فيك ياغالي على الموضوع الجميل دا

هو احنا فعلا محتاجين من وقت للتاني وقفه مع النفس نشوف عملنا ايه وايه الاخطاء اللي وقعنا فيها
ونحاول نجد حلول عمليه ليها وايه اللي ممكن نضيفه للأستراتيجيتنا علشان نفلتر الصفقات اكتر
ونحقق ربح اكتر

ARAB_PIGEON
07-21-2012, 12:26
اساس علمى يبئا تمام

deadlyfox
07-21-2012, 15:17
موضوع ممتاز جدا لتدارك الاخطاء فى الصفقات السابقه وعدم تكرارها مرة اخرى فى المستقبل
وتزيد قدره المتاجر على التعرف على مناطق القوة والضعف لديه ومعالجتها

khaled zizo
07-22-2012, 18:44
ادينا بنحاول نعمل اللى علينا ونتعلم على اد منقدر, وكلنا عارفين اخطائنا كويس وبنفضل بردوا نقع فيهو لكن محاسبه النفس هنا اعتقد ان من الافضل ان المتاجر يخصص ليها ايام من ايام الاسبوع غير ايام الاجازه و بيحيث ميتاجرش الايام دي ويركزعلى تصحيح الاخطاء بتاعته ومراقبه السوق ليتعلم اكتر و فى مجال الفوركس من لا يتعلم من اخطائه هالك لا محالة وخاسر بكل تأكيد و في هده الطريقة التي تنهجها فالرجوع الى الصفقات القديمة و مراجعتها يبين لك الكثير من اسباب الخسارة و بالتالي البحث عن حلول لهده الاسباب لكي لا نقع في الاخطاء

Noah
07-22-2012, 19:10
شكرا اخى ولكن لماذا تعاتب نفسك او تعاقبها الافضل يا اخى ان تبحث عن طريقة تتخلص بها من الاخطاء وتدرس السوق جيدا وتعرف ماذا تفعل ان حدث لكط ما حدث مرة اخرى فى الفوركس

عزبز 18
07-22-2012, 19:14
نعم كلامك صحيح يا اخي ايام العطلو هي ايام المحاسبة
و سنطبق هده الفكرة و ننظر اسباب خسارتنا للصفقان انا اظن السبب هد فتح عدة صفقات في نفس الوقت بدون دراسة جيدة للزوج

willy
07-22-2012, 23:20
فعلا هذا مانويت فعله اخ حسام وجهزت اجندة خاصة للتحليل والصفقات واقوم بتحليلها مرة اخرى في الاجازة اقصد الصفقات الخاسرة او في نهاية يوم التداول والله المستعان

mido
07-22-2012, 23:46
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mannon
07-23-2012, 00:16
اخوكم
حسام معروف

والله ياخ حسام فكرة جميلة جدا وطريقة ممتازة واعتقد اننا بكدة هنقدر نعمل تقييم دورى للحساب ، واعتقد ان كل متداول هيعرف اية عيوبة واية اشهر اخطاءة كل اسبوع ويحاول يتجنبها الاسبوع القادم

mohaned
07-23-2012, 00:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كلام جميل من الاستاذ حسام
فعلا لازم كل واحد مننا يتعلم من اخطاءة ومش بس فى الفوركس لا دا فى كل حياتنا محاسبه النفس مهمه جدا

mohamed1happy
07-23-2012, 00:21
ماشاء الله فكرة جميلة جدا وانشاء الله سأطبقها علي نفسي
من اليوم والله هتفيدني كتير جدا انشاء الله

sara123
07-23-2012, 00:24
ما شاء الله كلام جميل وسليم جدا وانا بنفسي هجربها وهقوللك ايه النتايج ..شكرا جزيلا ليك وجزاك الله الف خير .. والطريقة دي فعلا هتفيدنا كلنا وان شاء الله كلنا نلتزم بيها.

khaledforex
07-23-2012, 00:24
بصراحة دة افضل موضوع قرأتة هنا
مثل القول:
حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا
بس دة لو الناس داخلة حسب استراتيجية ما
لكن اعتقد ان المعظم يدخل لمجرد الدخول لذلك طريقة محاسبة النفس دى لن تكون مجدية بالنسبة للبعض
لكن بصراحة فكرة روعة وطريقة جميلة لتلافى الاخطاء وستكون افضل من مليون باك تست

ahmed fakhry
07-23-2012, 00:25
كلامك مظبوط يا مان لكن انا بعتقد ان يوم العطلة لازم يكون يوم لمراجعة اوراق اللعب فى الفوركس او الاوراق المستخدمة فى التعامل مع الفوركس بمعنى اشوف ان قفلت صفقة على ربح ازاى واشوف انا غلطت فى اية واراجع اللى عملتة واحاول عدم تكرارة بعد افتتاح السوق الاسبوع المقبل

ashraf
07-23-2012, 16:17
الحقيقة انا فى الاجازة الاسبوعية ابتعد تماما عما يخص الفوركس وافضل قضاء الوقت فى اى شىء اخر او الاستمتاع بالاجازة بعيدا عن الفوركس اما من ناحية مراجعة الحسابات فكل متداول يعرف اخطاؤه جيدا والذكاء ان يحاول ان يتعلم منها

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 15:03
اعتقد ان المتاجر فى ايام العطلة فى حاجة الى بعض الراحة حتى يتمكن من العمل مرة اخرى فى السوق عندما يفتح وهذه هى الميزة الاهم فى شوق الفوركس انه يوجد ايام للراحة حتى يتمكن من العمل مرة اخرى فى السوق

aboushnb
07-24-2012, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
كلام مظبوط اخى
بتوفيق الجميع

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 17:35

forexawy
07-30-2012, 15:44
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه

Rami
07-30-2012, 15:49
فكرة كويسة , ولا احد ينكر ان الترند هو الصديق
الحميم للمتاجر من عواصف هذا السوق
تحياتى لشخصكم الكريم

abdelaal
07-30-2012, 16:25
طبعا كلامك منطقي جدا لكن لو تعمله بعد يوم تداول هيكون افيد كتير

sa sa
07-30-2012, 16:37
طريقه جميله جدا لمحاسبه التاجر لنفسه نهايه الاسبوع للوقوف علياسباب الخساره واسباب النجاح والتعلم من الاخطاء وضمان عدم تكرارها مره اخري في المستقبل

kingman
07-30-2012, 17:06
طريقه جميله جدا لمحاسبه التاجر لنفسه نهايه الاسبوع للوقوف علياسباب الخساره واسباب النجاح والتعلم من الاخطاء وضمان عدم تكرارها مره اخري في المستقبل

ودائما المتاجر الذى يستطيع يقيم نفسه صح ويقف على مراكز القوة والضعف فى ادائه مع السوق وطريقته متاجرته هو المتاجر اللى هيكون مرن فى التعامل مع السوق وهيطور دائما ليتناسب معه

kanzsea
07-30-2012, 17:50
اخوكم
حسام معروف

طريقة ممتازة فعلا علشان الواحد يعرف اخطاءة ويحاول مايكررهاش تانى واكيد اهم جاجة لازم يعرف الاتجاة العام للعملة ويحاول يدخل صفقاتة مع الترند

ahrou
07-30-2012, 18:18
كل شخص يجب أن يفعل ما قلتاه يا أخي يجب أن نقوم بدراسات وتحليل وأن نرى أخطائنا حثى لا نكرر ذلك

webtech
08-04-2012, 21:33
نعم فكرة مهمة احسن طريقة هي ان يجلس الانسان مع نفسه فس اواخر كل اسبوع و يراجع سياساته التي استخدمها و يرى الناجح منها و يبتعد عن الخاطئة منها

alaoui11
08-04-2012, 21:35
حقيقة كلام جميل و معقول اخي احييك عليه
نعم يجب مراجعة النفس جيدا و معرفة ما لها و ما عليها حتي تعرف اخطائك و تعرف كيف تصحححها

adam
08-04-2012, 21:36
مشكور أخي الكريم على هذه النصائح الروعة نعم يجب مراجعة الذات بعد كل صفقة خاسرة وألا نلجأ احيانا الى ردة فعل متهورة بان نقوم بفتح صفقات اضافية بعد الخسارة لان الخسارة امر لا بد منه في الفوركس المهم الاستفادة من الاخطاء

hend
08-10-2012, 14:44
فعلا لابد من محاسبة النفس فى ايام العطلة الاسبوعية حتى يتسنى لك عمل
جيد فى بداية الاسبوع المقبل فى التعامل وتاخد قسط من الراحه للبداء فى نساط

Eslam Torres
08-10-2012, 14:56
نعم يجب مراجعة النفس باستمرار
ويجب ان نلوم عن نفسنا على اخطائنا

aboualy
08-10-2012, 15:02
اخوكم
حسام معروف

اعتقد اخى العزيز ان من الممكن ان احتفظ بصورة للشارت فى لحظة فتح الصفقة يكون موضح عليها اسباب الدخول الى الصفقة ثم يمكن مراجعة هذه الصورة فى نهاية الاسبوع لمعرفة الاخطاء التى حدثت وادت الى الخسارة ومحاولة تصحيحه

light
08-10-2012, 15:33
موضوع مميز ويجب على كل متداول ان يراجع نفسه في وقت معين ، وان يفكر في اخطائه ويحاول ان يصلحها ، لان اهم شيء هي الاحساس بالذنب في الخسارة

tamid0
08-10-2012, 15:41
السلام عليكم و رحمة الله
طريقة رائعة لمحاسبة النفس فعلا
و ان شاء الله هطبقها حرفيا
تحياتي

king
08-10-2012, 15:51
احسنت اخى وكل تاجر يحتاج الى مراجعه للنفس الان تجارة الفوركس دائما تحتاج الى تصحيح المسار فى حالة الخطاء ويجب على كل تاجر جيد ومحترف ان يكون لديه ذالك الوعى وان يعمل على تطوير مستواه التقنى فى السوق والاستفاده من الاخطاء وتعديل المسار الى النجاح الدائم فى السوق

Noah
08-10-2012, 16:20
اعتقد ان يوم العطلةا لاسبوعية احد الايام التى بالفعل يجب ان يكون كل متاجر فى هذه الايام للمراجعة علىا للى حصل فىا لسوق فى الاسبوع اللى فا حتى يتجنب اى خسارة يتعرض لها مرة اخرى من السوق

kingman
08-10-2012, 16:27
اعتقد اخى العزيز ان من الممكن ان احتفظ بصورة للشارت فى لحظة فتح الصفقة يكون موضح عليها اسباب الدخول الى الصفقة ثم يمكن مراجعة هذه الصورة فى نهاية الاسبوع لمعرفة الاخطاء التى حدثت وادت الى الخسارة ومحاولة تصحيحه
هى طريقة جيدة طبعا وتنفع جدا فى التقييم وعلى ماذا اعتمد فى دخوله وهل التزم ام لا لكن طبعا هى طريقة مرهقة شوية لكن رائعة ان التزم بها المتاجر وعمل بها

magic777
08-10-2012, 16:30

فكره كويسه برده اخي وهتساعدك كتير هيا هتكون كده زي صوره قبل وبعد
وهتقدر تعرف منها الاخطاء اللي انت وقعت فيها بصوره اوضح بكتير وممكن كمان من خلال الصور دي
تلاقي الحل لتجنب الخطأ ده في المستقبل

fardajafavc
08-10-2012, 16:40
طريقه عمليه جيده اخي لمحاسبه النفس بعد كل اسبوع تداول وهتساعدك على انك تكون منظم
لاسلوب عملك للأحسن

hend
08-12-2012, 17:18
مشكور اخى الكريم على الشروحات دى بارك الله لك دى
طريقة كويسة للشرح بس لو فيها فيديوهات تبئا تمام اوى

companero
08-12-2012, 17:27
أنا أنسى الفوركس تماما يومي السبت و الاحد

أحاول أن أمارس هوايات اخرى كالرياضة حتى اخرج شحنات الاسبوع الفارط
فالبقاء دائما مع الشارت والتحليل يمكن أن يؤدي إلى أمور عكسية

mannon
08-13-2012, 14:23
أنا أنسى الفوركس تماما يومي السبت و الاحد

أحاول أن أمارس هوايات اخرى كالرياضة حتى اخرج شحنات الاسبوع الفارط
فالبقاء دائما مع الشارت والتحليل يمكن أن يؤدي إلى أمور عكسية

والله معاك حق ياخى الكريم الجلوس امام الكمبيوتر والنظر فترة طويلة الى الشارت بيؤدى الى مشاكل صحيحة كبيرة بالاضافة الى الصداع المستمر من كثرة التركيز
فعلا الناس الى شغالة فى الفوركس بتتعب

yassinoh
08-13-2012, 14:55
لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه
او ان اراجع الصفقات التى دخلتها
و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه منى لدخول السوق

mouwal
08-13-2012, 18:08
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

nourfx
08-14-2012, 22:34
جزاك الله خيرا يا اخى فعلا يجب ان نقيم انفسنا اخر كل اسبوع وبذلك نتفادى تكرار الخطأ مرة تانيه ومش بس الصفقات اللى فتحناها انا انصح بتحليل الازواج مرة اخرة وايجا\ الفرص الضائعه التى لم ندخلها واسبابها ومتابعتها ومحاولة التوقع بااسعار الفتح الخاص بكل زوج وتحليل الفريم الاسبوعى وكتابة الملاحظات فى ورقة جانبيه وربنا يوفق الجميع

islam96
08-14-2012, 22:43
كلام مهم جداً
فائدته أننا نتعلم من أخطاءنا وبالتالي نزيد خبرتنا بأنفسنا

الماهر
08-15-2012, 00:53
الله يخليك ويبارك فيك نقاط مهمه جدا اخوي وانا كمبتدىء سأستفيد منها كثيرا وسأعتبرها لي مرجع قوي جدا

face book
08-15-2012, 01:06
جزاك الله خيرا اخي الحبيب علي هذه المعلومات
فعلا معلومات قيمه وربنا يجعله في ميزان حسناتك

FannanQ8
08-15-2012, 01:54
طريقة جيده أخي و أنا اعمل بها و هي تأتي بنتائج رائعة
و كم من خطأ استفدت ان لا اكرره و انا الآن خسائري تقل يوما بعد يوم

امجد محمد
08-15-2012, 01:56
اخى شكرا لك كثيرا على هذه المعلومات والنصائح وانا بالفعل اعمل بذلك بصفه دوريه حتى استطيع تقليل الخسائر وتعظيم المكاسب والتعلم من اخطائى حتى لا اتعرض لمثل هذه الخسائر التى تعرضت لها فى الفتره الماضيه

demitri86
08-15-2012, 01:56
اخوكم
حسام معروف

جزاك الله خيرا اخي على المعلومات القيمة

businessomar
08-15-2012, 01:58
والله معاك حق ياخى الكريم الجلوس امام الكمبيوتر والنظر فترة طويلة الى الشارت بيؤدى الى مشاكل صحيحة كبيرة بالاضافة الى الصداع المستمر من كثرة التركيز
فعلا الناس الى شغالة فى الفوركس بتتعب

Lotus-FX
08-15-2012, 02:19
مشكور و فعلا انا اقووم بها و هي لها نتيجه رائعه
و استفيد من تلك الاخطاء بحيث لا اكررها مره ثانيه

mannon
08-15-2012, 04:07
طريقة جيده أخي و أنا اعمل بها و هي تأتي بنتائج رائعة
و كم من خطأ استفدت ان لا اكرره و انا الآن خسائري تقل يوما بعد يوم

فعلا لو المتادول حاسب نفسة من وقت للاخر فى هذا السوق اكيد هيعرف اية الى بيغلط فية بشكل مستمر ويقدر مع الوقت يظبط هذا الخلل حتى لا يعاود الوقع فى نفس الخطا اكثر من مرة
فعلا طريقة فعالة جدا

zeyadkabeel
08-15-2012, 05:32
اخى الكريم انت عملتنا كيفية مراجعة الصفقات اخر الاسبوع وده شئ جميل عشان نتجنب الوقوع فى الاخطاء مرة اخرى

shadoow
08-15-2012, 05:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
شكرا علي موضوعك المفيد و الضروري
بالتوفيق لكم جميعا

Moselhy
08-15-2012, 05:44
انا بنسى الفوركس تمام فى ايام العطله من يوم الجمعه حتى يوم الاحد بس فى الفتره دى ممكن اعقد اجرب ما هى الاستراتيجيه التى قد تكون امثل فى هذا الموضوع او اعقد اشوف الاخبار بتاعت العالم يمكن السوق يتأثر بيها وبحاول اخرج شوه عن التوتر ده ممكن اعمل اى حاجه

abofeasle
08-15-2012, 05:45
اهم شئ هو انك تحاسب نفسك بناءا على عملك انت وليس على امور دخلتها من خلال اصدقاء او مساعده فى منتديات يجب ان تحاسب نفسك على نتائجك انت

TmaxMyn3
08-15-2012, 06:15
طريقة رائعه و فعاله
و أنا استخدمها حاليا و كل مره اعرف خطأ وقعت فيه
و محاسبة النفس ضروريه

hossam hossam
08-25-2012, 22:30
عندك حق ياباشا لزم ترجع حسابك وتشوف الصفقات كانت في اتجاه الترند الصح ولا ولو كان
صح طب ياتري ظهر خبر اثر ولا ايه السبب

noha
08-25-2012, 23:39
فعلا طريقة حلوة جدا
وهتساعدك كمان انك تتعلم من اخطائك وتراجعها باستمرار ودة هيساعدكانك متقعشي فغلطك تانى وتحققي ارباح اعلى ونسبة الخسارة تقل
شكرا ليك

silver
08-25-2012, 23:42
محسابة النفس من اهم الامور التي يجب ان نعملها

وهي لا تاخذ اكثر من خمس دقائق اصلا..شكرا على اعادة رشدنا لهذه الامور المهمة

egypt25
08-30-2012, 04:33
وحياااتك الواحد بيحاسب نفسه حساب عسير بعد كل صفقة بتخسر وقتى علطول
يعنى الواحد قبل الصفقة يبقى فرحان ويدخل الصفقة وتبدأ تخسر دمه ينشف لغايه ما اقفلها بخسارة وابدأ اندم
وابدأ ارجع للشارت واشوف انا غلطت فى ايه

بس طريقة حلوة جد اللى بتقول عليها حساب النفس فى عطلة الاسبوع

mouad77380
08-30-2012, 06:12
والجهات ذات العلاقة التي تبحث منح يومي إجازة لموظفي القطاع الخاص، ضرورة مناسبة تلك الإجازة حاجة سوق العمل المحلية، وبما لا يتعارض مع المصلحة الاقتصادية العامة، علاوة على توافقها مع التوجهات الجديدة. وأكدت الوزارة في حينه، أن تحديد أيام الراحة الأسبوعية لدى منشآت القطاع الخاص هو إجراء داخلي يتعلق بهذه المنشآت ولا يتطلب الحصول على موافقة مكاتب العمل المختصّة.

mhb2012
08-30-2012, 12:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب العطله الاسبوعيه تعطيك فرصه لمراجعه النفس
والاخطاء

dentist
08-30-2012, 12:30
والله كلامك صح يا غالي ودي افضل طريقه لمحاسبه النفس
ولاكتشاف اخطائنا والعمل علي تصحيحها

face book
08-30-2012, 15:29
شئ جميل انك تحاسب نفسك

علي تجارتك وكل صفقه انت دخلتها خلال الاسبوع

ولكنالاجمل منه انك تتعلم من الصفقات الخاسر ولماذا خسرت ومتكررش الغلط تاني

zied88
08-30-2012, 15:42
تحليل النتاءج شيء جيد لكن ان كانت نتاءج سلبية كثيرا فانك لم تحلل و ستترك كل هادا اما ان كانت النتاءج جيدة نسبا فانك ستقوم بالتحليل ولكن في الغالب لا اجد افادة من هادا لانك ممكن تحللل و تخسر الاسبوع الموالي

sami
08-30-2012, 16:15
طريقة رائعة بالفعل و هذا ما أفعله تماما في عطلة نهاية الأسبوع و بما أننا حاليا في نهاية الشهر فإننا أضع
تقييم شامل لجميع الصفقات التي أجريتها طيلة الشهر و أحاول أن أدقق في الصفقات الخاسرة قبل الرابحة

amrx3
08-30-2012, 16:33
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه

eng/ali
08-30-2012, 16:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى اعتقد انها طريقة جيدة للمحاسبة ولكن اعتقد ان اسبوع كتير فى عالم الفوركس لانى عن نفسى فى كل صفقة كسبت اوخسرت بحاول اعرف السبب و
اتعلم من اخطائى و دا اعتقد انه بيحسن مستوى فى الفوركس شوية شوية

sarim
08-30-2012, 16:36
1**اذهب الى حسابك وافتح صفقات الاسبوع المنصرم
2** حدد مكان كل صفقة دخلتها واذهب إلى الشارت وراجع سبب الدخول وحللها مرة أخرى حسب طريقتك... هل توافقت أم كان هناك خطأ .. حدده وأكتبه وركز عليه واتفق مع نفسك على عدم تكراره لأن هدفك النجاح
3** دقق على الصفقات هل هي مع الترند أم ضده.. وأنا مقتنع تماما ستجدون بأن 80 في المائة من الصفقات الخاسرة ضد الترند والرابحة كانت مع الترند.
4 ** استخرج العبر من النتائج وهل طريقتك بحاجة لتطوير أم نفسك بحاجة لتدريب أكثر عليها
5** إن كانت طريقتك بحاجة لتطوير عليك بالبحث عن الجديد في اليوم التالي بعد التفكير الواسع في نواقصها وكيفية حلها .
اخوكم
حسام معروف

abdo-madrid
09-10-2012, 16:06
سلام عليكم طريقه جميله جدا اخى الكريم و عجبني التنظيم بالخطوات هجرب طريقة المحاسبه دي و اقولك بس برده في نظريه تانيه و هي نظريه لا تبكي على اللبن المسكوب بمعنى الصفقات اتعملت خلاص و خلصت يبقى ايه المشكله ؟نفكر ليه في اللي عملناه دع الماضي لنفسه اهم حاجه نتعلم الغلطات و منكررهاش تاني في المستقبل

ahmedgalal
09-12-2012, 05:39
فعلا موضوع جميل وفكرة اكتر من رائعة ولكن
والاهم من ذلك هو الالتزام بمحاسبة النفس كل عطلة
وعدم التكاسل لانه فى مصلحته انه يحاسب نفسة باستمرار لتجنب الاخطاء

abde1234
09-12-2012, 05:52
أن تحديد أيام الراحة الأسبوعية لدى منشآت القطاع الخاص هو إجراء داخلي يتعلق بهذه المنشآت ولا يتطلب الحصول على موافقة مكاتب العمل المختصّة.

2x1
09-12-2012, 05:55
ياة واية اللي يخليني ارج ابسط علي اللي فات اللي فات مات خلاص مرجعلوش انا بس فساعتها
اشوف انا غلط فاية مش بشكل اسبوعي لا بشكل لحظي

eng.memo
09-12-2012, 06:02
موضوع جميل بجد ويستحق التقدير للكاتب

zedan92
09-12-2012, 06:03
ان العطله الاسبوعيه فعلا هي فرصه ليست للمحاسبه فقط بل هي ايضا دراسة اغلاق الاسواق على المستوى الاسبوعي ومراجعة الشارتات ودراسة الفرص المحتمله وتدوين في نوته العملات المحتمل الدخول فيها طيلة الاسبوع القادم و وايضا مراجعة بعض الاخبار التي صدرت خلال الاسبوع ومدى تاثيرها في تداولات الاسبوع الجديد

ahmedamz
09-12-2012, 06:09
موضوعك جميل بالطبع احن لازم نرجع صفقاتنا ونتعر على اشكال التحليل التى سبق وها ما
ان كانت قد توافقك مع حركة السوق ام كان هنك خطا ما وان كان هناك خطا يجب ان نعرف سبب هذا الخطا فنبعد عنه مستقبلا

mostafaabdelgawad
09-12-2012, 08:20
والله اخي طريقة جيدة جداً لمحاسبة النفس

واستخراج اسباب الخسارة الشخصية

mouwal555
09-15-2012, 00:26
السلام عليكم اخي العزيز
طريق رائعه و تفيد جدا خميع المتاداولين و لكن انا شخصين
لبم اجرها و احتى اعلم بها لكن سأبد بالعمل بها تدريجا

ma90do
09-15-2012, 00:28
الان جميع حساباتي ممرجنه تم فقدانها بسبب هذا السوق اللعين وطبعا الخطأ فيا ولكن عندي اسرار اني اعود واعوض هذه الخسائر ولكن ساحتاج الكثير من الوقت ثم العاوده لهذه التجاره

rasmania
09-15-2012, 00:51
شكرا لك اخي على هذه المعلومات وافضل طريقة للنجاح هي القزف عند الاسباب ومحاولة اصلاحها

lala
09-15-2012, 00:57
فعلا كلامك جميل جدا واسم الموضوع جذاب وهو مراجعه النفس اثناء العطله الاسبوعيه ففعلا يجب على كل
متداول ان يراجع نفسه ويعرف فين اخطاؤوه ويحاول ان يستغلها لصاحه فى الصفقات القادمه وان شاء الله المزيد من الارباح للجميع

madoxegy
09-15-2012, 01:00
فعلا يا اخى لابد من محاسبة النفس دائما ليس فقط فى الفوركس وانما فى اى شى تفعله

hwida nada
09-15-2012, 01:00
اخى هذا الكلاميصلح مع محترف ولا يصلح لمبتدئ لان المبتدئ ينتظر يوم الاجازة حتى يدرس فيها ويشاهد استراتيجيات
ويتعلم حتى يبدا مع اول الاسبوع وهو على دراية اكتر

4ex
09-17-2012, 18:52

mrhero
09-21-2012, 18:01
طريق رائعه هل تفيدك؟لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات
التى دخلتها و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه منى لدخول السوق فقط

dina
09-21-2012, 18:17
انت على حق وطريقتك جيدة جدا ومفيدة فى الاسبوع الجديد حيث اننا نستطيع بها
ان نتجنب مخاطر كثيرة ونصحح خطأنا وبالتأكيد نقرب اكثر من الارباح

كونان
09-21-2012, 18:28
نعم انت محق انا ايضا افعل هذا في نهاية الاسبوع ولكن ليس كل اسبوع فعندما احقق ربح جيد لا اراجع ابدا اما عندما اخسر من
راس المال اعود الي الصفقات التي فتحتها خلال الاسبوع لاري كيف اصلح الاخطاء التي ادت بي الي الخسارة

mahmoud1
09-21-2012, 18:31
فعلا طريقة جيدة والمفروض انه الواحد يعمل كده ويحاول يعمل محاسبة مع النفس عشان يقدر يشوف هل هو شغال تمام ولالا ولو كان فى خسارة لازم نحاول نعرف سبب الخسارة ونحاول لا نكرار الاخطاء مرة اخرى لانه التعلم من الخسارة اول طرق للناجح

simo512
09-26-2012, 02:26

mansourito
09-26-2012, 14:32
صحيح اخي هذا مايلزم ان يفعله المتداول في نهاية السوق لكننا فقط في نهاية السوق اقفل الكمبوترواستريح فقط من الفوركس ومشاكله

azifek
09-26-2012, 22:49
شكرا لك على النصائح الجيدة التي قدمتها لنا في هذا الموضوع
فعلا للنجاح في الفوركس يجب أن نكتشف أخطائنا و نصلحها و نعمل على عدم تكرارها مرة أخرى

syed
09-26-2012, 22:54

noureen
09-26-2012, 22:55
انا عن نفسى الجاء الى المحاسبه على كل صفقه خاسره ادخلها
و افكر فى الاسباب التى ادت بى الى الخساره و اكتبها فى اجنده خارجيه كى اتعلم من اخطائى فى الصفقات المقبله

keko
10-11-2012, 17:07
طبعا كلامك ميه الميه مظبوط وانا بالنسبه لى اقوم بتدويين كل شىء قمت به حتى اذكر نفسى دائما بما افعله
فى خلال الصفقات التى ادخل بها واحاول ان اتفادى اى شىء يعرضنى للخساره جديده

amar1989
10-11-2012, 17:09
مشكور على الافادة اخي الفاضل ساعمل بطيركة الرائعة واتمنى التوفيق لكل العاملين بها

emyjonson
10-11-2012, 17:13
ماشاء الله افكارك حلوه اووووووووووي
واستفدت منها كتير فعلا لما نعمل كده مع مرور الوقت اخطائنا هتقل وهدفنا للنجاح هنوصله بسرعه
بارك الله فيك

moisaid
10-11-2012, 17:16
أهلا ياباشا
فعلا طريقة جميلة
للمراجعة و الوقوف عل مدى سنبة نجاح الصفقات أو خسارتها و ما سبب ذلك
شكرا لك أخي

m.mokhtar01
10-11-2012, 17:42
فعلا طريقة رائعة جدا بتخلي كل واحد يقدر يفهم ايه اخطائه و لو خسر بسبب ايه و هو وقت فراغه من العمل لان محاسبة نفسك و معرفة اخطائك اول الطريق للنجاح و الوصول للقمة

yazeed
10-11-2012, 17:44
السلام عليكم
فكرة حلوة
وجيده وانا احيك على هذه الافكار النيرة
والتي هي طريقة ممتازة لمحاسبة النفس مما فعلته من اخطاء

yassin
10-11-2012, 17:48
حقيقة مراجعة النفس تبين ما ستقوم به من بعد ما قمت به
هل ستذهب بنفس الطريق
أم ستكمل من ما بدأت به

hams
10-11-2012, 17:52
اكيد لازم نراجع نفسنا عشان نقدر نعرف ايه الى اتسبب فى الخساره

ونرجع معرفتنا باداره راس المال وايه الى ممكن اتعلمه لنجاح افضل

yacrao
سؤحاول بهذه الطريقة ربما الفرد يستطيع ان ياخذ العبر من اخطائه السابقة
رغم انني اتاكد كثيرا لكن عند الارهاق والتعب لا اجد الفرصة المناسبة
للتحري جيدا

prince0025
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه

ebram
10-11-2012, 18:02
طريقه مميزه جدا ولكن الاقوي من ان نتتعلم من اخطاءنا هو ان نتعلم من اخطاء الاخرين يعني ندور في الاخطاء عموما وشكرا

joker7diaa
10-11-2012, 18:04
جميل ان تفيد الاعضاء بما اكتسبت من خبرة يا اخي وان شاء الله الكل يستفيد منك وجزاك الله كل خير وان شاء الله سأطبق ما انت تفعله

abdelaal
10-11-2012, 18:20
النقطة رقم أثنين مهمه جدا وأظنها أهم النقاط في اكتساب الخبرة وتعلم الطريقة الصحيحة للعمل في هذا السوق
التحليل المنطقي للصفقات هو أصل التعلم

NeT.RaiDaR
10-11-2012, 18:44
من الجيد مراجعة ما تم انجازه فى وقت سابق ومعرفة نقاط القوة والضعف فى الاستراتيجية التي تعمل بها وملاحظة الاخطاء والعمل عل تجنبه
بارك الله فيك اخى الغالي على الملاحظة الاكثر من رائعة جزاك الله خير الجزاء

sayed taha
10-11-2012, 20:43
شكرا اخى حسام
هذة النصائح الجميلة قطعا سوف تفيد الجميع لان من اسباب النجاح ان لا يكرر المرء الوقوع فى نفس الخطا و بهذة الطريقة اعتقد سوف يتم تفادى الكثير من الخطا

hard currency
10-11-2012, 20:47
من الجيد ان كل شخص يعمل تقييم للخطط اللى سبق تنفيذها لان دا هيفيده فى زياده الخبره وايضا بيقدر يتجنب الخساره ان اتكررت بنفس الطريقه ولازم يكون بيقسم وقته كويس عشان يقدر يعمل دا

foksh
10-11-2012, 20:53
كلام رائع ونقاط ممتازة وانا عن نفسى هابدأ اشتغل على النقاط دى لانها فعلا هتفيدنا كتير وهنقدر نعرف ايه الغلطات اللى عملناها فى الصفقات خلال الاسبوع علشان نتجنب الوقوع فى الاخطاء دى تانى

egypt25
10-11-2012, 21:32
المفروض فعلا كل واحد يعمل كده لانك هتلاحظ ان هى هى نفس الاخطاء اللى بتقع فيها
والمهم بقى يا معلم انك تتك على الاخطاء دى وتقدر تتلافاها فعلا مش تكررها

mannon
10-12-2012, 12:05
من الجيد مراجعة ما تم انجازه فى وقت سابق ومعرفة نقاط القوة والضعف فى الاستراتيجية التي تعمل بها وملاحظة الاخطاء والعمل عل تجنبه
بارك الله فيك اخى الغالي على الملاحظة الاكثر من رائعة جزاك الله خير الجزاء

اه فعلا النظام دة فعال جدا وانا شخصيا كنت بجربة فى اكتر من مجال واكيد هينجح فى الفوركس لانك لما تعاتب نفسك باستمرار دة هيديك المساحة انك تعرف اكتر اية الاخطاء الى عملتها وتعرف تعالجها

jamalsale
10-12-2012, 14:31
نصائح ممتازة و في محلها و نضيف عليها اتباع خطة محددة
و استراتيجية و ادارة راس مال جيدة

blackknight
10-12-2012, 14:59
اتفق معك تمام فى النقطه رقم 3 لان الترند كما يقال دائما صديق التاجر لذلك فعلا سنجد ان
معظم الصفقات الخاسره كانت عكس الترند وجزاك الله خيرا على باقى النقاط الهامه

CoRLeoN300
10-12-2012, 18:46
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي على الطرق و نتمنى لك التوفيق و الله أفدتنا
تحياتي

عزبز 18
10-12-2012, 19:01
سلام عليكم نعم علينا نحن كمضاربين في الفوركس ان نحاسب انفستا عن الصفقات التي فتحت و عن الصفقات الخاسرة كيف خسرناها
و الصفقات ايظا الرابحة كيف ربحناها حتي ناخد الدرس جيدا و نحلل ما هي اسباب خسارتنا و ماهو الحل الدي وجدناه حتي ربحت الصفقة مشكور علي هاته النصائح

yassoo011
10-12-2012, 19:05
تدوين اسباب الخسارة امر جيد ورائع لانه يبن لنا اسباب
الخسارة وبالتالي لا نكرر نفس الاخطاء

Angel Dreams
10-13-2012, 00:15
مفيد جدا ان الواحد يراجع نفسه بشكل عام و عمليات الفوركس بشكل خاص لقياس مدى نجاح ما تعلمناه ونستفيد من اخطائنا ..جزاك الله خيرا على هذا الطرح الجميل

mohamedemara
10-13-2012, 00:21
اعتقد انها حقا طريقه جيده جدا من الممكن ان
تكون السبب فى السير فى طريق النجاح بكل سهوله

zadih
10-13-2012, 00:28
اجل هده طريقة ذكية للنجاح و الاستفادة من الاخطاء وتفاديها والتحكم فالافعال

harimeche
10-13-2012, 00:28
كلام في محىله أخي والله العضيم

بسطو
10-13-2012, 00:30
طريقه جميله جدا جدا جدا واكيد هنتعلم من اخطائنا وهنشوف خطط جديده للربح
مشكور جداااااااااا ربنا يوفقك

ramzy sayed
10-17-2012, 07:20
بالنسبة لى انا ادون ملاحظاتى خلال اسبوع التداول واقوم بمراجعتها اخر الاسبوع
ومراجعة اخطائى والتعلم منها قدر المستطاع حتى لا اكررها مرة اخرى

MAGDY
10-17-2012, 07:50
من رأيى .. محاسبة النفس لا تكون يوم العطلة .. لا
محاسبة النفس ، فى كل لحظة وكل ثانية ومع كل رمشة عين
محاسبة النفس ، مع كل لفظ يخرج من فمك ومن لسانك الرطب الحلو
محاسبة النفس ، مع كل صفقة .. وإلا سيكون العمل دون وعى ولا تفكير
صح الكلام ؟؟؟
تحياتى

lionking
10-17-2012, 09:15
انا اخى بحاسب نفسى كلما خسرت من صفقات ارجع واحاسب نفسى ليه خسرت واسباب الخسارة اية

hasback
10-17-2012, 09:28
بارك الله فيك اخي فعلا انها طريقة جيدة لمحاسبة النفس وعدم ترك الاغلاط تتراكم فوق بعضها البعض ورغم انها قد تاخد وقت الا انها
طريقة جيدة للاستفادة من الاخطاء المرتكبة

sharif4
10-17-2012, 09:31
طريق رائعه هل تفيدك؟لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات التى دخلتهاوالا سنقضى الاجازة فى البحث عن طريقه جديدة للمتاجرة ونترك القديمه ولا نحاول تصحيح اخطائنا فيها

عائشة
10-17-2012, 09:35
السلام عليكم
اشكرك على هده الكريقة الجميلة والنافعة
كمبتدئة ح حاول اتبع نفس الخطوات ويا ربي اقدر التزم بها
اتمنى لكم التوفيق

amgad boles
10-17-2012, 11:08
هى طريقة جيدة للتعلم من الاخطاء و شكرا لك على هذة الفكرة
يجب ان يقوم الواحد بمراجعة نفسة لكى يقلل من اخطاءة

oudai
10-17-2012, 11:44
السلام عليكم
وجزاكم الله خير
ان كانت هذه طريقة محاسبة النفس فنعم بهذه الطريقه واذا
كان طرق اخره اعلموني بالله عليكم

النسر الأسود
10-17-2012, 19:12
لاسلوب عملك للأحسن طبعا

mohamed ezzat
10-17-2012, 19:45
كلام مهم ونظام مميز جدا
انا اتبعة ولكن اول بأول بعد كل صفحة اسجل ملاحظات عن كل صفقة
واكتب سبب الخسارة او الربح لاركز عليه او اتفادية ان كان خطأ

derar
10-18-2012, 20:33
مساء الخير
حلو كثير يعني خطوات سلسة
وواقعية وتمشي معك لما تححد
مكان الخطا لكي يتم تصحيحه

meeco
10-18-2012, 22:45
اخوكم
حسام معروف

طريقة رائعة اشكرك عليها يا غالى
لان افضل وسيلة لتجنب الاخطاء فى المستقبل هى معرفة اسباب اخطاءنا السابقة

waleed elhadary
10-18-2012, 23:01
السلام عليكم هذا الكلام صحيح و لابد من التعلم من الاخطاء حتى ننجح

zaid2001
10-18-2012, 23:08
اكيد كلام صحيح مية بالمية وما اجمل ان نحاسب انفسنا قبل ان نحاسب

mr.cavally
10-18-2012, 23:30
اخوكم
حسام معروف

بجد طريقة جميلة جدا وجارى التجربة
واهم شىء معرفة اسباب الخسارة لتجنبها فى المستقبل

nour eldin 2020
10-18-2012, 23:42
طريقه جميله جدا اخي واكتر ما عجبني فيها التنظيم بالخطوات - و كلما حاسب المتاجر نفسه كلما تعلم من ماضيه و ساعده ذلك على تقليل خسارته المستقبلية و زيادة خبرته فى السوق

صدقيني انفع
10-18-2012, 23:49
لم احاول حقيقه من قبل ان اجرب هذه الطريقه او ان اراجع الصفقات التى دخلتها و هل هى مستنده جميعها الى شىء ام انها رغبه

علاء
10-18-2012, 23:53
والله مش عارف اشكرك ازاى انت بجد وفرت علينا كتير وخطواتك مقتعه اوى
وان شاء الله همشى عليها وفعلا محاسبه روعه وسهله شكرا بجد

che
10-18-2012, 23:59
إنت مشكور فعلا

youyou08
10-19-2012, 01:39
السلام عليكم اخواني
نعم انت محق انا ايضا افعل هذا في نهاية الاسبوع ولكن ليس
كل اسبوع فعندما احقق ربح جيد لا اراجع ابدا اما عندما اخسر من راس المال
اعود الي الصفقات التي فتحتها خلال الاسبوع لاري كيف اصلح الاخطاء
التي ادت بي الي الخسارة
تحياتي

mohamed amin
10-19-2012, 02:34
لا اعتقد ان الحساب يكون يوم العطلة فقط فانت من يحاسب نفسك
عليك ان تحاسبها طول الوقت سواء كان يوم جمعة او غير ذللك اتمنى ان تحسنها

zasd
10-19-2012, 02:35
يا اخي جميل جداا
هذا ما كنا نبحث عنه

كلام مظبوط اخى ولاكن المشكله هل يا ترى احنا هنلتزم بالكلام دا

osamaelnino
10-19-2012, 02:46
بعيدا عن الطريقة فمحاسبة النفس موضوع مهم جدا
و الاهم التعلم م ن الاخطاااء

cristiano
10-22-2012, 18:52
طرق جميلة و مفيدة لأنها تعزز الثقة بالنفس و تعطي حافزا للمداول
لكـي يجد استراتيجيات مربحه .

danger 2
10-22-2012, 19:05
طبعا كلامك مفيد جدا ولازم كلنا نعمل بيه ولازم نتعلم من اخطاء الصفقات
السابقه الى احنا خسرنا فيها وندون اخطأنا دى علشان نتعلمم منها ومش تتكرر

minaedward
10-22-2012, 19:28
من الاشياء المهمة معرفة موقفك التجارى من ربح او خسارة وهل تقدمت ام لا

ameer
10-22-2012, 19:29
طرق جميلة جدا شكرا لك اخي الكريم على هذة الطرق وراح نحجاول ان نطبقها اسبوعيا بعد نهاية الصفقات واغلاق السوق وياريت نكون رابحين وتقبل مروري اخي الكريم وشكرا لك مرة اخرى

fersinho2012
10-22-2012, 19:30
ههه أنا أرى أن كل ده حكايات فارغة يعني يجب الإلتزام بالإستراتجية بس مو تصل إلى المحاسبة؟؟؟
كيف يعني تحاسب نفسك و أنت شغال بسوق غير مضمون تبغى يعني تربح بالقوة

kazim
10-22-2012, 19:33
اخوكم
حسام معروف

جزاك الله عنا كل خير
ولكن يا اخى الاجازه اجازه لازم تعشها صح وتاخذ راحه من
الكمبيوتر والشارت ما حصل قد حصل

m0na
10-22-2012, 19:34
السلام عليكم
ما شاء الله موضوع جميل جدا وسوف افعل ما تقوله
لانه مهم جدا لتحسين استراتيجيتك وللتأكد من مدى نجاحها
ولمعرفة مستواك فى تجارة الفوركس وهذا سيزود من مستوانا ومن نسبة ارباحنا أيضا
تسلم اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع ويجب على كل تاجر القيام بهذه الخطوات

last12
10-22-2012, 19:34
طريقة جيدة وبالفعل مراجعة النفس تفيد في تطوير القدرات واكتشاف الاخطاء
لذا يجب علينا ان نقوم بذلك باستمرار

mdgazy
10-22-2012, 19:43
الســـلام عليكــم ..
موضوع رائــع و نصائح جميلة .. ما شاء الله عليك يا أخي الفاضل
بارك الله فيك

jesy
10-22-2012, 20:29
هذه هى طريقة للاستفادة من الاخطاء لعدم تكرارها لان من يتعلم من اخطاؤه مستفيد ولا يمكنه الوقوع فى نفس الخطأ مرة اخرى وذلك بداية للمكسب والانتهاء من الخسارة

demitri86
10-22-2012, 20:33
اخي محاسبة النفس شيء ضروري بالنسبة للمتاجر فالواحد منا عندما يبدا بمحاسبة نفسه و مراقبة صفقات الاسبوع المنصرم راح يعرف اخطاءه و يحاول انه يجد لها حل اما من لا يحاسب نفسه فسوف يندم حيث لا ينفع الندم

abd123
10-24-2012, 02:35
شكرا لك اخي على المعلومات النفسية المهمة
بارك الله فيك

---------- Post added 10-24-2012 at 12:35 AM ---------- Previous post was 10-23-2012 at 02:18 AM ----------

هههههههههه
حلوة فكرة محاسبة النفس يوم العطلة
بس فكرة رائعة في الويك اند
سلام

عمرو الطناحى
10-24-2012, 02:40
توجد طرق كثيرة لمحاسبة النفس
وأيضا لابد من مراجعة الاخطاء والتعلم منها

شيرين
10-24-2012, 02:54
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز
وفي انتظار جديدك الأروع والمميز
لك مني أجمل التحيات
وكل التوفيق لك يا رب

egypt25
10-24-2012, 03:19
الله ينور عليك لان اغلب الصفقات الخاسرة هتلاقيها بسبب اخطاء معروفة لنا جميعا
ولكن بتكون محتاج تأكد على الخطأ بتاعك عشان تتعلم منه

rooseyflower
10-27-2012, 02:40
شكرا ليك اخى على الطريقه دى
وانا لسه على حساب تجريبى
بس هحاول اجرب طريقتك

asmaa omar
10-27-2012, 11:19
موضوع ممتاز وطريقه رائعه لمعرفه اخطائنا وكل ما عرفنا الاخطاء التى
نقع بها كل ما حاولنا ان نبتعد عنها كل ما قربنا الى طريق الارباح الدائمه ان شاء الله تعالى

yaallah3
12-21-2012, 21:04
تمام انا عن نفسي عندي اجندة خاصة بيا وبالتجارة
بحاسب نفسي عن كل شئ كل اسبوع عشان اقدر احدد نقط الضعف ونقط القوة
وبحاول اصلح من مستوايا وان شاء الله خير

اخوكم
حسام معروف

yaallah2
12-21-2012, 21:26
على المستوى الشخصى انا افضل تدوين كافه الامور التى يمر بها التاجر فى التجاره وانا لدى دفتر كامل اسجل فيه جميع الصفقات والاستراتيجيات التى استخدمها والنتائج الخاصه بكل صفقه وذلك ليكون مرجع وارجع اليه دائما لاتعلم من الاخطاء التى سبق وان وقتع فيها بالتوفيق للجميع

s&a
12-21-2012, 22:37
شكرا يا اخى بالفعل والله يااخى تفكير منطقي ممتز ويساعدنا علي التعلم وهل تسرعنا ولا كنا صح في تحليلنا
ويجب ان نطور من اسلوبنا في التجارة لكى نحقق ربح كبير وممكن ندون اخطأنا ونتعلم منها وربنا يوفقنا

ayman.shosha
12-21-2012, 22:39
نفعنا الله بعلمك اخى العزيز
انا اعتقد ان محاسبة النفس واجب دائم فى هذا المجال
ادعو الجميع الا يستسلم لطريقة او اسلوب واحد طالما ظهرت له عيوب

hebayousri
12-21-2012, 22:42
معاك حق والطريق رائعة جدا لمحاسبة النفس لعدم تكرار نفس الأخطاء والاستفادة منها في البدء في متاجرات جديدة دون الوقوع في نفس الأخطاء لتحقيق المكاسب المرجوة وتقليل الخسائر المحتملة

deya2005
12-21-2012, 22:43
فعلا يجب ان تراجع كل ماحدث لك طوال الاسبوع
من امور جيده او لا وان تحاول ان تفكر بسبب حدوثها
لتتجاوزها في المستقبل

kingmos4
12-21-2012, 22:45
تسلم ياغالى على هذه الطريقة الرائعة لاكتشاف الاخطاء
انا عن نفسى ساقوم بذلك ان شاءالله حتى اقف على اخطائى
واتمنى من الجميع ان يجربوا هذه الطريقة

radoine36
12-21-2012, 22:51
للاستفاد من اخطاء الاسبوع يجب الوقوف ساعة مع النفس و تحليل ما سبق للاستفادة منه
مشكوور

moonlight32
12-21-2012, 22:53
طريقه جميله اخي و عجبني التنظيم بالخطوات
انا عندي جدول ب مش بهذا التنظيم

LiNDa1
12-21-2012, 22:53
بارك الله فيك ياغالي وجعله الله في ميزان حسناتك وارجو انك تكثر من هي المواضيع لكي تفيدنا وتستفيد من ردود الخبراء

maryam eldessoky
12-21-2012, 23:59
كلامك صح اخى يجب ان نحاسب انفسنا ونعرف اسباب النجاح واسباب الخسارة وندونها حتى نعرف طرق السليمة فى التداول من الخاطئة ونتعلم من الاخطاء حتى لا نقع بيها مرة اخرى
وبالتوفيق للجميع

do.dy
12-22-2012, 01:02
انا معاك فى محاسبة النفس ولكن ليس كل اسبوع انا ارى انها لازمة بعد كل صفقة ندخلها
ونكتشف الخطأ ثم نكتبه امام اعينا حتى لا نكرره مرة اخرى عند الدخول فى صفقة اخرى وبالتوفيق

Dana
12-22-2012, 01:14
اخوكم
حسام معروف

برك الله فيك نعم هذه هيا الطريقة الصحيحة و كل ما ابقى مع نفسي اقوم بمجموعة من الحسابات اشوف ربحت كم و ليش و خسرت كم و اتعلم منها

LiNDa1
12-22-2012, 01:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :ok:
اكيد ياغالي لازم يتعلمو من اخطاء او الارباح لي فاتت يعني الاسبوع الماضي
واكيد السلم لا يلدغ من الجرح مرتين

bakeer
12-22-2012, 01:43
كلامك وطريقة في الشرح رائعة محايبة النفس في الامور المادية
مطلوبة فالمؤمن كيس فطن وحاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا
يفترض فينا دائما نحاسب انفسنا في كل الامور وتقبلو مروري

النسر الأسود
12-22-2012, 02:06
اخوكم
حسام معروف
كلامك ممتاز فعلآ وهذة الفكرة تكون للمتداول الذى يقيم نفسة
وقلة من المتداولين الذين لا يفعلون هذا والمحترفين هم الذين يقيمون نفسهم بأستمرار للتطوير للأفضل

amira
12-22-2012, 05:05
فكره جيده
وانا مع فكرة ان الشخص يسجل كل ما يحدث معاه فى اجنده لان ده بيفيده فى معرفة اسباب الخساره والربح

Sylermomo
12-22-2012, 05:42
محسبه النفس مهمه لانه تحدد الصفقت الصحيحه من الخسره
واهم شئ معرف الخطئ وتصحيحه وذلك يرجع الي الخبره

m4ha
12-22-2012, 08:18
السلام عليكم
انا فى الحقيقه اى صفقه اقوم بها اقوم بتسجيلها فى اجندة خاصه بالفوركس
واى اخطاء ايضا اقع فيها بالتأكيد اقوم بتسجيلها فى هذه الاجنده وذلك لاننى
من حين لاخر اراجع هذه الاجنده من البداية الى ما وصلت اليه الان واتابع هل انا فى تقدم ملحوظ
ام اننى ما زلت كما انا وبالتالى هذا يساعدنى ايضا الى تطوير نفسى دائما
ويوجد لدى اجنده اخرى بها ما قمت به من صفقات فى الحساب التجريبى وفى الحقيقه كلما انظر اليها كلما اشعر اننى فى درجة كبيرة من الاحتراف والغنى ههههههه
ولكن الحمد لله على كل شئ

rinko
12-22-2012, 11:29
نصائح ممتازة وفي محلها اخي الكريم،
وبها يمكننا الاستفادة من
اخطائنا وتهوراتنا

محمود شبايك
12-22-2012, 12:46
ربنا يكرمك يابر وكنتم خير امة اخرجت للناس
وعندى فكررة فى اليوم ده احنا نقعد نشوف
احنا عملنا ايه فى الفوركس فى اليوم الفاضضى ده