PDA

View Full Version : في رايك ما الافضل العمل الحقيقي ام الربح من الفوركس ولماذا ؟

Pages : [1] 2 3 4

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 20:44
في رايك ما الافضل العمل الحقيقي ام الربح من الفوركس ولماذا ؟
انا في رايي فهو يعتبر مجرد مشروع صغير او شىء مؤقت بجانب العمل الحقيقة أو الدراسة لتحقيق بعض الاحلام التى تتعلق بالمال ( و أن كيان الأنسان وأحساسه بنفسه بوجودة فى عمله الحقيقى الملموس وخروجه يوميا من باب منزله إلى عمله ) .... وأن من يعتقد ان الربح من الفوركس يمكن ان يعتبر عمل دائم فهو مخطأ جداااااا لان لا شىء فى الربح من الانترنت يستمر على حاله فيوميا يحدث تغيرات فى قوانين وقواعد الشركات مهما كان المجال الذى تعمل به لانه لو يوجد شىء دائم ومستقر فى عالم الربح لاننا فى عالم لا يخضع إلى رقابة عالم أفتراضى .
.
.
.
ارجوا التفاعل

jans
07-06-2012, 20:48
يتعمد على وضع الشخص قد يكون هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله و العمل الذي يكسب منه لا يغطي احتياجاته
ويرى بأن الفوركس ربحه افضل بالنسبة له و لكن إذا كان العمل جيد و الدخل ممتاز منه يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي
لكي تستطيع زيادة الدخل .

mamon
07-06-2012, 20:52
السلام عليكم
أخي الكريم إذا كانت وظيفتك سهله وغير متعبه وفيها مكسب الله يبارك لك فيها لا خليك فيها وإذا انت تحب المتاجره ذلك لا يمنع أنك تدخل السوق وتتاجر فيه ولكن بشرط أن تكون لك خبره كافيه لانك تدخل فيه
والمهم أن تتاجر ب نقود انت ليس بحاجه لها ولا تترك عملك من أجل العمل فــ المنصات الحاليه تغنيك الستوب لوز و التيك بروفكت شي حلو جدا وتترك مثلا الصفقه فاته يومين او اكثر هذا ما يأثر على عملك
أتمنى إنك تستفيد
يعطيك العافيه

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 20:56
يتعمد على وضع الشخص قد يكون هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله و العمل الذي يكسب منه لا يغطي احتياجاته
ويرى بأن الفوركس ربحه افضل بالنسبة له و لكن إذا كان العمل جيد و الدخل ممتاز منه يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي
لكي تستطيع زيادة الدخل .

مزبوط يا اخي بس ما في احلى من العمل الحقيقي
لانو الفوركس في نظري محتاج واحد فاضي وما عليه اعمال ولا حتى دراسة

---------- Post added at 08:56 PM ---------- Previous post was at 08:54 PM ----------

السلام عليكم
أخي الكريم إذا كانت وظيفتك سهله وغير متعبه وفيها مكسب الله يبارك لك فيها لا خليك فيها وإذا انت تحب المتاجره ذلك لا يمنع أنك تدخل السوق وتتاجر فيه ولكن بشرط أن تكون لك خبره كافيه لانك تدخل فيه
والمهم أن تتاجر ب نقود انت ليس بحاجه لها ولا تترك عملك من أجل العمل فــ المنصات الحاليه تغنيك الستوب لوز و التيك بروفكت شي حلو جدا وتترك مثلا الصفقه فاته يومين او اكثر هذا ما يأثر على عملك
أتمنى إنك تستفيد
يعطيك العافيه
مهو اغلب الاعضاء بتقلك اتعلمت الفوركس في خلال 3 سنين وهاي مدة طويلة
يعني يتعلم حرفة في هادا الوقت يكون احسنلو
احسن حل في نظري انو يكون هناك مراكز لتعليم الفوركس مصدقة ومعتمدة وممكن انها تعطي كمان شهادات تعادل الدبلوم
مع امكانية توفير وظائف للخريجين

mamon
07-06-2012, 21:00
لا يا عزيزي التعلم حسب الاستيعاب للشخص في منهم 8 شهور منهم سنه وسنتين يعني حسب
إنت خلي في بالك التعلم ب أسرع وقت
يعطيك العافيه

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 21:03
في نظري انك تتعلم في خلال 8 اشهر بيتطلب ذلك اقل اشي 6 ساعات يومية
حتى لو كان الشخص ذكي جدا

dent
07-06-2012, 21:04
فى رايى العمل الحقيقى افضل الفلوس ملموسه بايدك افضل لك
من الفوركس

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 21:08
وانا اتفق معك في هاذا الكلام يا دينت
ولكن هاذا يعتمد على الوضع المحلي داخل الدول والمدن

forex man
07-06-2012, 21:13
بص يا غالى
الوظيفه والوضع العام هوا الى بيحدد
يعنى نفرض ان واحد لسه متخرج جديد ومحترف فوركس وبيدور بردو على شغل تفتكر يترك الربح من الفوركس عشان 300 400 جنيه فى الشهر ؟
والعكس واحد شغال شغلانه كويه هل ممكن يسبها عشان الفوركس ؟
انا لو محترف فوركس وعملى مش بيرضينى هسيبه وهكمل فى الفوركس انما لو بيرضينى مش هسيبه
وممكن الواحد يعمل ويتداول فى الفوركس بردو
تحياتى

---------- Post added at 06:13 PM ---------- Previous post was at 06:11 PM ----------

في نظري انك تتعلم في خلال 8 اشهر بيتطلب ذلك اقل اشي 6 ساعات يومية
حتى لو كان الشخص ذكي جدا

لا يا غالى انا اختلف معاك
الفوركس مش معقد ولا طويل للدرجه دى
انا بقالى بتاع 20 يوم بس عارف الفوركس وعرفت حجات كتير ومستنى البونص عشان اتداول بيه
سته اشهر بجد وصبر ممكن يجعلو منك محترف وممكن لو منتش جاد او منتش صبور مش هيعملو معاك حاجه
تحياتى

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 21:16
بس في رايي ما يقدر الواحد يجمع بين الاثنين معا يعني ما يقدر يجمع بين العمل الحقيقي والعمل في الفوركس
بس ممكن انو يجمع بين الدراسة والعمل بالفوركس لانها الدراسة ما تاخد وقتك كاملا مثل العمل
وبرضو الفوركس ما راح يحققلك ربح كبير ازا كنت مبتدا

elking
07-06-2012, 21:35
انا شايف ان العملين مهمين جدا ولا يمكن الاستغناء عن اى عمل فيهم لانه لا يمكن الاعتماد على الفوركس فقط لانه سوق غير مستقر ومتغير وبالتالى يجب الاعتماد على عمل اخر

ahmadsalaymeh
07-06-2012, 21:40
طبعا مو لازم تعمتد ع الفوركس لانو العملات بتغير مستمر
بي برضو ما تقدر تجمع بين العملين معا

sendrala ahmed
07-06-2012, 22:01
اعتقد ان العمل الحقيقى بالرغم من عدم تحقيقه لربح مماثل لربح الفوركس الا انه مركز اجتماعى

roka
07-06-2012, 23:12
انا في رايي فهو يعتبر مجرد مشروع صغير او شىء مؤقت بجانب العمل الحقيقة أو الدراسة لتحقيق بعض الاحلام التى تتعلق بالمال ( و أن كيان الأنسان وأحساسه بنفسه بوجودة فى عمله الحقيقى الملموس وخروجه يوميا من باب منزله إلى عمله ) .... وأن من يعتقد ان الربح من الفوركس يمكن ان يعتبر عمل دائم فهو مخطأ جداااااا لان لا شىء فى الربح من الانترنت يستمر على حاله فيوميا يحدث تغيرات فى قوانين وقواعد الشركات مهما كان المجال الذى تعمل به لانه لو يوجد شىء دائم ومستقر فى عالم الربح لاننا فى عالم لا يخضع إلى رقابة عالم أفتراضى .
.
.
.
ارجوا التفاعل

اعتقد ان الفوركس هو عمل اضافى وليس اساسى فهو لايستطيع ان نعيش منه فمن وجهة نظرى ان الفوركس هو ليس عمل حقيقى

ehab
07-07-2012, 00:29
يتعمد على وضع الشخص قد يكون هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله
و العمل الذي يكسب منه لا يغطي احتياجاته
ويرى بأن الفوركس ربحه افضل بالنسبة له
و لكن إذا كان العمل جيد و الدخل ممتاز منه يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي
لكي تستطيع زيادة الدخل

kingman
07-07-2012, 01:04
اعتقد ان العمل الحقيقى بالرغم من عدم تحقيقه لربح مماثل لربح الفوركس الا انه مركز اجتماعى
ومش حكاية مركز اجتماعى فقط بمعنى وجاهة اجتماعية ولكن العمل الميدانى فى روح وحياة وتعاملات اجتماعية وفيها تعمير فى الأرض ولهذا السبب خلق الأنسان ومااجمل ان ياكل الانسان من عمل يده

ahmed saleh
07-07-2012, 01:10
انا مع الاتنين انا لا اقدر على تفضيل احد على الاخر لان لكل منهم لة مميزات غير موجودة فى الاخرى لذلك
اعتقد انة لا يمكن الاستغناء عن احد منهم لذلك يجب العمل الحقيقى والعمل فى الفوركس كعمل اخر
بجانب العمل الحقيقى

nada
07-07-2012, 01:45
اذا كونت فى عملك الحقيقى فا سوف تشعر بالاحباط سواء من راسيك فى الشغل الذى يكبد حريتك او يتعامل معك عبد
اما انتا فى الفوركس حر فى كل شياء فاذا لام تكون حذر فنتا فى الطريق الخطا بتاكيد اما اذا اسغليت هذه النقطة فنتا رابح بتاكيد

fx-man
07-07-2012, 01:55
انا حاليا طالب جامعى وبضارب فى الفوركس فى نفس الوقت وانا ان شاء الله لما اتخرج اكيد هبدأ بحث عن عمل بربح ثابت لان دا الافضل لى من رايي
ان شاء الله يكون وقتى يسمح بعد ما اتوظف انى اضارب فى الفوركس بجانب وظيفتى لكن الاولية فى مجهودى هيكون لوظيفتى .

safiforex
07-07-2012, 02:06
انا حاليا طالب جامعى وبضارب فى الفوركس فى نفس الوقت وانا ان شاء الله لما اتخرج اكيد هبدأ بحث عن عمل بربح ثابت لان دا الافضل لى من رايي
ان شاء الله يكون وقتى يسمح بعد ما اتوظف انى اضارب فى الفوركس بجانب وظيفتى لكن الاولية فى مجهودى هيكون لوظيفتى .

بالتوفيق لك اخي الكريم في المسيرة مع الجامعة و هذا احين شيئ ان الواحد يحصل على شهادات جامعية
اما الفوركس فزي ما قلت فانه يوفر دخل اضافي ليس الا ، و لكن حاول ان تركز جيدا في الدراسة
بالتوفيق لك ان شاء الله

remo
07-07-2012, 02:09
.
.
.
ارجوا التفاعل

انا متفق معاك فى اللى انت بتقولة بالظبط انا عن نفسى واخد الفوركس كشغل اضافى بالنسبة ليا انا شايف هو مجرد شغل اضافى ممكن يزود دخلى الاساسى ولكن مينفعش يبقى مصدر رزقى الاساسى

mohamed adel
07-07-2012, 02:26
من وجهة نظرى انه لا يكمن الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى
ولكن لابد من وجود مهنة اخرى الى جانب الفوركس
لانه تجارة الفوركس يوم فوق ويوم تحت ولا يكمن الاعتماد عليه بشكل اساسى

ymn30
07-07-2012, 02:33
انا اظن ان العمل الذى امارسهلا اظن اننى ممكن ان اتركه كما الحال فى الفوريكس وانا بنظم وقتى ما بين العمل والفوريكس حيث ان هذا لا يتعارض مع ذالك لا يمكن ان يكون الفوريكس هو العمل المعتمد عليه لوحدة

nrgslawi
07-07-2012, 03:04
السلام عليكم
اذا كان الشخص يتوفر على وظيفة يجب ان يفرق بين الفوركس والوظيفة
وفي بعض الحالات يمكن ان يربح اجرة 6 اشهر في اسبوع من الفوركس

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:38
اتفق معك تماما العمل الاساسي هو اساس وكيان الانسان وللحق هو الذي سيضمن مستقبلك وليس الفوركس
لان الفوركس في لحظة يمكن ان ياكل راس مالنا باكمله فاذا كان لدي عمل فوقتها لن احزن بقدر الحزن الذي سيحدث لي اذا لم اكن اعمل

gemmy
07-07-2012, 04:05
انا شايف انى لسة موصلتش لدرجة الاحتارافية فى الفوركس و موصلتش لدرجة انى بجنى ارباح بانتظام منها و شايف مدى خطورتها برضو
لذلك انا افضل المتاجرة بعض الوقت و عدم الاعتماد على ارباح الفوركس كدخلى الاساسى

derfcase
07-07-2012, 06:54
اخي العمل الحقيقي او الوظيفي بشكل عام - هو في النهاية دخله مجدود - فانت تؤدي عمل ما تتقاضي عليه اجر و انتهي الامر
اما الفوركس فهو تجارة حرة - و مثله مثل اي تجارة فيها الربح و الخسارة و المخاطرة - لذلك عليك ان يكون لديك خبرة بهذا السوق حتي تستطيع التعامل معه

ahmadsalaymeh
07-07-2012, 09:37
اعتقد ان الفوركس هو عمل اضافى وليس اساسى فهو لايستطيع ان نعيش منه فمن وجهة نظرى ان الفوركس هو ليس عمل حقيقى
وانا اتفق معك في هادا الكلام لان العمل الحقيقي افضل بكثير من العمل بالفوركس

---------- Post added at 09:32 AM ---------- Previous post was at 09:27 AM ----------

انا اظن ان العمل الذى امارسهلا اظن اننى ممكن ان اتركه كما الحال فى الفوريكس وانا بنظم وقتى ما بين العمل والفوريكس حيث ان هذا لا يتعارض مع ذالك لا يمكن ان يكون الفوريكس هو العمل المعتمد عليه لوحدة
الله يوفقك يا رب
اهم اشي تكون منظم وقتك وتعطي عملك الاساسي حقو

---------- Post added at 09:33 AM ---------- Previous post was at 09:32 AM ----------

السلام عليكم

والله كلامك صح
بس الي بدو يربح بدو يكون محترف

---------- Post added at 09:35 AM ---------- Previous post was at 09:33 AM ----------

اتفق معك تماما العمل الاساسي هو اساس وكيان الانسان وللحق هو الذي سيضمن مستقبلك وليس الفوركس
لان الفوركس في لحظة يمكن ان ياكل راس مالنا باكمله فاذا كان لدي عمل فوقتها لن احزن بقدر الحزن الذي سيحدث لي اذا لم اكن اعمل

كلامك تمام لانو 70 في المية من المضاربين خاسرين في اسواق الفوركس
اما لما تعمل عمل حقيقي فانت غير خاسر

---------- Post added at 09:37 AM ---------- Previous post was at 09:35 AM ----------

اخي العمل الحقيقي او الوظيفي بشكل عام - هو في النهاية دخله مجدود - فانت تؤدي عمل ما تتقاضي عليه اجر و انتهي الامر
اما الفوركس فهو تجارة حرة - و مثله مثل اي تجارة فيها الربح و الخسارة و المخاطرة - لذلك عليك ان يكون لديك خبرة بهذا السوق حتي تستطيع التعامل معه

كلامك مزبوط بس العمل الحقيقي مضمون الدخل يعني كل اخر شهر تاخد مرتبك وتعيش عليه
اما الفوركس ممكن انك يخلص الشهر وانتا ما ربحت ولا دولار واحد

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 09:49
.
.
.
ارجوا التفاعل

لا اتفق معك تماما اخى الكريم
الفوركس عالم حقيقى ملموس بوابته الانترنت
وتشرف عليه هيئات دوليه
وهو حرب بين اقتصاديات دول العالم ودول العالم حقيقه وليست خيال
اى انها واقع ملموس
لو عرفنا قواعد اللعبه فى الفوركس وعرفنا كيف نحقق ارباح دائمه ومستمره
الفوركس افضل فى هذه الحاله من العمل فى اى وظيفه اخرى
ولكن اذا كنا نحسد الخسائر فقط والموضوع مش قد كده ومش جايب همه
لا طبعا فى هذه الحاله الوظيفه افضل 100 مره من الفوركس

fxjoseph
07-07-2012, 11:13
بكل تاكيد افضل الاعتماد علي العمل الحقيقي حتي لو كنت رابح في الفوركس وذلك لسبب بسيط جدا ان الفوركس غداااااااااااااااار وملوش امان وهو ممكن تكون يوم فوق ويوم تاني العملية ضايعة وبالتالي لا يمكن الاعتماد عليه كدخل اساسي

devloppman
07-07-2012, 11:43
أظن أنهما مكملان لبعضهما
لا يمكن الوثوق طبعا في العمل بالفوركس لأنه حال وأحوال ممكن في يوم من الأيام تخسر كل شيء
لكن العمل الحقيقي يبقى في جانبك حتى في مرضك لا قدر الله

Mohamed90
07-07-2012, 11:56
السلام عليكم اخي انا في راي المتواضع لن استغني عنهم ب2
الوظيفة او العمل الحقيقي فهو مهم و هو الاضمن لرزقك طبعا
ولكن لايمكن ترك الفوركس لانه بالعمل الجاد فيه ممكن تكسب مالي اظافي
هذا هو السبب في عدم ترك اي واحد منهم
تحياتي

theboy2226
07-07-2012, 12:06
مين قالك ان الفوركس مش عمل حقيقي .في ناس كتير بتسيب شغلها و تتفرغ للفوركس و صدقني الناس دي بتعمل فلوس اكتر من اللي كانت بتعملها من شغلها
بس طبعا المخاطرة بتبقي اكبر لما تعتمد علي الفوركس كمصدر دخل وحيد. بس لما تتفرغ للفوركس بتتعلم كل حاجة عنه و بتتابع الاخبار و بتحلل السوق بدقة فصفقاتك بتكون مضمونة اكتر من غيرك
انا في رايي ان اللي بيشتغل في الفوركس احسن كمان من العمل العادي لانه اسهل و مربح اكتر

salah.bmw
07-07-2012, 12:41
برأيي انو العمل الحقيقي والنجاح بأرض الواقع افضل من الفوركس بأشواط وخصيصا بمجتمعنا العربي لن يتفهمو ما هي ماهية عملك من خلال الكمبيوتر ومن خلال الضغط على ازرار الكيبورد ورح يقلولك انو انت بتضيع وقت لكن لو انت عندك عمل وبنفس الوقت متابع وعندك المام بلاخبار الاقتصادية واشتغلت بلفوركس علشان تزيد دخلك الشهري رح يكون ممتاز

abdallah elbaz
07-07-2012, 15:58
لا طبعا
الفوركس مجرد عمل بديل او عمل مؤقت عن العمل الرئيسي وهو بعتبره مصدر دخل تاني
الى جانب المصدر الاول وهو الوظيفه اللى بمارسها فعلا لان لا اضمن ان الفوركس يحقق دخل ثابت ليا

ahmedalex
07-07-2012, 22:11
الفوركس من وجهة نظرى هو عمل ثانوى وليس ثابت لاتستخدم الفوركس برأس مالك الحقيقى بل استخدمه براس مالك الذائد عن الحد لتى لا يؤثر على عيشتك واسرتك لان هذا هو السبب الذى يقع فيه الكثير عندما يستخدموا الرأس المال الحقيقى ويخسروا فيتأثروا ماديا واذا كان يعتمد عليه كاعمل اساسى اصبح بلا عمل لفقده رأس المال المتاجر به

mando
07-07-2012, 22:43
مين قالك ان الفوركس مش عمل حقيقي .في ناس كتير بتسيب شغلها و تتفرغ للفوركس و صدقني الناس دي بتعمل فلوس اكتر من اللي كانت بتعملها من شغلها
بس طبعا المخاطرة بتبقي اكبر لما تعتمد علي الفوركس كمصدر دخل وحيد. بس لما تتفرغ للفوركس بتتعلم كل حاجة عنه و بتتابع الاخبار و بتحلل السوق بدقة فصفقاتك بتكون مضمونة اكتر من غيرك
انا في رايي ان اللي بيشتغل في الفوركس احسن كمان من العمل العادي لانه اسهل و مربح اكتر

انا مش شايف انه العمل فى الفوركس عادى ولا شايف انه سهل ولا مربح اكتر الفوركس مكسب وخسارة ويمكن الاغلب فى البداية بيكون بيخسر الله اعلم بعد ما يستمر فترة هل سوف يربح من الفوركس ام لا

m_fekry
07-07-2012, 22:52
الفوركس مهما كان ربحه فو فى النهايه غير مضمون وبالتالى لا استطيع ان اجعله عملى الحقيقى
لذلك اجعله عمل اضافى بجانب العمل الأساسى

Nehal Ali
07-07-2012, 23:00
عن راي فالفوركس يعتبر عمل يحتاج لخبره وجهد ولا يعتبر للفوركس وجود دون الكم الهائل من الشركات وكيفيه توليد اموال فالعمل الحقيقي امر لابد منه اما عني انا فلابد من الجمع بين الفوركس وعمل حقيقي اخر مرتبط به مثل العمل داخل بنك سيكون افضل واكثر موضوعيه

waleed adel
07-09-2012, 15:10
لابد من الجمع بين الاتنين طبعا لان المكسب مش مضمون طبعا كل شهر
فلابد من اى عمل له دخل مضمون

sabre
07-09-2012, 15:12
انا رأى ان العمل الحقيقى يجب ان يكون هو الاساس والفوركس يكون فى
وقت الفراغ وايضا يجب عدم وضع مال نحتاجه بشدة فى سوق الفوركس

abaragh
07-09-2012, 15:53
في ناس تشتغل بالفوركس فقط وتربح الملايين لانها مركزة لكن يفضل الالتزام بعمل غير افوركس حتى لا يكون اعتمادك على الفوركس بنسبة كبيرة لانه سوق فيه مخاطرة والاستعانة بالفوركس لزيادة الدخل

magic777
07-09-2012, 20:35
في ناس تشتغل بالفوركس فقط وتربح الملايين لانها مركزة لكن يفضل الالتزام بعمل غير افوركس حتى لا يكون اعتمادك على الفوركس بنسبة كبيرة لانه سوق فيه مخاطرة والاستعانة بالفوركس لزيادة الدخل

اعتقد ان ممكن تنجح في الفوركس وعملك الميداني كذلك مجرد بس تنظيم للوقت والتزام منك بده
هتلاقي الامور كلها منضبطه معاك بأذن الله
طبعا الفوركس هنا مجال ليس له وقت او مكان لذلك يسهل ان يكون مجال ربح ثاني للمتاجر

waleed adel
07-10-2012, 21:36
الفوركس هو عمل اضافى وليس اساسى فهو لايستطيع ان نعيش منه فمن وجهة نظرى
العمل فى الفوركس
بجانب العمل الحقيقى

kingman
07-11-2012, 00:33
وهذه الفئة من المتاجرين لاتنطبق علينا فهم كبار المستثمرين واحوالهم غير احوالنا لكن اكيد الفيصل هو مدى خبرة وتلعم وممارسة المتاجر فى هذا السوق ومدى التزامه

Mostafa Mansour
07-11-2012, 00:43
انا اتفق معك في رأيك وذلك باعتبار الفوركس كوظيفة اضافية للعمل الاساسي فلا يمكن الاستغناء عن العمل الاساسي والتفرغ للفوركس لانه سوق سريع التقلب ولا تضمن انك ستحقق ربح دائما لانه قد تفقد رأس مالك في لحظة

mohamed yossef
07-11-2012, 00:51
لا يوجد انسان يعيش حياة طبيعية ومسؤلة منه اسرة يعتمد على الفوركس والمضاربة
فالمضاربة بالنسبة لنا ليست مهنة تقدر تعتمد عليها لكسب رزقك مهما بلغت ارباحك فهناك فى الامر مخاطرة لابد ان تعمل لها حساب
بل الصحيح والمعقول ان تكون المضاربة جزء من حياتك العملية او اكثر شوية من جزء لا مانع من ذلك فلازم يكون لك مهنة تكسب منها رزقك

rose90
07-11-2012, 00:56
لا يوجد انسان يعيش حياة طبيعية ومسؤلة منه اسرة يعتمد على الفوركس والمضاربة
فالمضاربة بالنسبة لنا ليست مهنة تقدر تعتمد عليها لكسب رزقك مهما بلغت ارباحك فهناك فى الامر مخاطرة لابد ان تعمل لها حساب
بل الصحيح والمعقول ان تكون المضاربة جزء من حياتك العملية او اكثر شوية من جزء لا مانع من ذلك فلازم يكون لك مهنة تكسب منها رزقك
كلامك مضبوط جدا لان سوق الفوركس متقلب حدا و به مخاطر عالية فلا يجب ان نعتمد عليه كمصدر اساسى
ونعرض رأس مالنا للخسارة

كريم
07-11-2012, 01:00
و الله العمل الحقيقي افضل عشان هو ثابت

بعكس سوق الفوركس متقلب و متغير

و اذا كان بيقدر يحقق اضعاف راتبه من الفوركس

فهنا ممكن اقول الفوركس افضل له و الله يوفق الجميع

ma90do
07-11-2012, 03:01
بص الافضل ان تختار المجال الذي تحبه حتي ان تكون قادر علي الابداع والتطوير فيه فيه وتكون متمكن بس العمل افضل لسبب انك مرتكز علي مرتب ثابت افضل لان مثال بسيط القطاع الحكومي يعطي رواتب قليله والقطاع الخاص اكثر والناس تلجئ الي الحكومي علشان الخاص في يوم من الايام ممكن يقولهم شكرا ويجيب غيرهم

juba92
07-11-2012, 03:15
مش عمل اساسى لأنه لا قدر الله لو خسرت فيه انا كده بدون دخل لكن لو حاجة مساعدة جنب وظيفة اساسية هيكون احسن بكتير

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 03:20
هذا يتوقف على وضع الشخص قد يكون
هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله
و لكن إذا كان العمل جيد و الدخل ممتاز منه
يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي
لكي تستطيع زيادة الدخل .
اتمنى لك دوام التوفيق

fx-man
07-11-2012, 03:57
انا فى رايي افضل شئ ان الفوركس يكون مصدر ربح اضافى بجانب الوظيفة اللى هى مصدر الربح الثابت وفى الوضع دا التاجر فى الفوركس يضارب بنفسية افضل وارياحية عن المعتمد على الفوركس كمصدر وحيد لدخله .

mrxr00t3d
07-11-2012, 03:58
كلاهما يا أخي لكن الاول هو العمل الحقيقي لانه يبقى ثابت و مضمون
اما الفوركس فلا يعتبر ثابت و ممكن في لحظه تخسر كل اموالك

Noah
07-11-2012, 04:07
الاتنين كويسين والاتنين هتكسب منهم الاموال ولكن الفكرة انا لعمل الحقيقي سوف يكسبك شئ مهم جدا جدا وهو الاحتكاك بالاخرين واكتساب خبرة التعامل مع الناس وهذا الشئ لن تكتسبه الا بالعمل الخارجى فقط

waleed
07-11-2012, 11:35
انا افضل العمل الحقيقى لانة هو المستقبل
ومن الممكن ان تفتح منه بيتك اما الفوركس فعمل اضافى لا اكثر

العوامى
07-11-2012, 13:32
لقد اتفق المستثمرون على تلك التجارة وهى الفوركس واصبحت مؤسسات كبيرة تعتمد عليها وتضخ فيها سيولة ضخمة
وارى ان هذا لوحدة كافى لطمأنتنا من ناحية الاستمرارية او الرقابة او كل تلك الافكار السلبية من ناحية الفوركس واظن ان الفوركس كوظيفة اساسية موضوع ممتاز لمن اجاده

magic777
07-11-2012, 18:34
هذا يتوقف على وضع الشخص قد يكون
هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله
و لكن إذا كان العمل جيد و الدخل ممتاز منه
يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي
لكي تستطيع زيادة الدخل .
اتمنى لك دوام التوفيق

وانا معاك في الرأي ده وبرده لان الفوركس هنا برده يعتبر مجال عمل وفيه فعلا اللي بيقتنع ان
ده مجاله الاساسي وبيحاول يكون ليه مستوى جيد ويحقق منه ارباح جيده
فالموضوع هنا بيختلف من شخص الى آخر حسب اقتناعته وميوله

zahran
07-11-2012, 18:36
مبدايا كدا .. العمل الاساسى لا يمكن الاستغناء عنه
الفوركس نسبه الضمان فيه قليله جدا
اما العمل الحقيقى فنسبه الضمان اكبر بكثير من الفوركس
فعلينا جميعا ان يكون لدينا شغل اساسى . وان يكون الفوركس شغل ثانوى لنا

ehab
07-12-2012, 06:06
انا اظن ان العمل الذى امارسهلا اظن اننى ممكن ان اتركه كما الحال فى الفوريكس
وانا بنظم وقتى ما بين العمل والفوريكس حيث ان هذا لا يتعارض مع ذالك لا يمكن ان يكون
الفوريكس هو العمل المعتمد عليه لوحدة

naitsi
07-12-2012, 14:27
السلام عليكم
من وجهة نظرى انه لا يكمن الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى ولكن لابد من وجود مهنة اخرى الى جانب الفوركس لانه تجارة الفوركس يوم فوق ويوم تحت ولا يكمن الاعتماد عليه بشكل اساسى

elzeel
07-12-2012, 14:29
انا عن نفسى الفوركس بالنسبالى عمل اضافى وليس اساسى بحياتى
فلابد وان تكون لك وظيفه لها اجر ثابت وربح مضمون وياتى الفوركس كعامل مساعد
فى زياده ربحك وليس اساسيا

ahmed
07-12-2012, 14:32
العمل الحقيقى بالفعل افضل من الفوركس وليس فى ذلك ادنى شك
وذلك للاستقرار فيه والامن وانعدام المخاطرة وتحقيق ربح ثابت بعكس الفوركس

Mohamed90
07-12-2012, 17:14
السلام عليكم طبعا اخي العمل الحقيقي يكون اكثر وجودا و له اجرة ثابتة و مضمونة شهريا
عكس الفوركس فهو عمل على النت و النتائج غير تابثة على طول الشهر و الحجم المال قابل لتغير

obada-90
07-12-2012, 17:17
لكي تستطيع زيادة الدخل .

---------- Post added at 05:17 PM ---------- Previous post was at 05:16 PM ----------

بس في رايي ما يقدر الواحد يجمع بين الاثنين معا يعني ما يقدر يجمع بين العمل الحقيقي والعمل في الفوركس
بس ممكن انو يجمع بين الدراسة والعمل بالفوركس لانها الدراسة ما تاخد وقتك كاملا مثل العمل

---------- Post added at 05:17 PM ---------- Previous post was at 05:17 PM ----------

العمل الحقيقى بالفعل افضل من الفوركس وليس فى ذلك ادنى شك
وذلك للاستقرار فيه والامن وانعدام المخاطرة وتحقيق ربح ثابت بعكس الفوركس

sara123
07-12-2012, 17:19
أنا اوافقك الرأي بشدة , الفوركس لا يجب ان نعتبره مهنة أساسية ,, على الرغم من أننا يمكننا أن نحقق منه ثروة ضخمة ..لكن يجب أن نضع امامنا جميع الاحتمالات وخاصة أن الفوركس به نسبة مخاطرة عالية ..لذلك انا أفضل أن يعمل الشخص في المجال الذي يجد نفسه موهوب فيه ..سواء بشهادته الدراسية او بأي شكل آخر ..ومن الممكن أن نتخذ الفوركس كمصدر اضافي للدخل.

sky44
07-12-2012, 18:39
سؤالك اخي يعتمد على نسبة ربح هدا الشخص فادا كانت نسبة ربح الفوركس اكثر من العمل الحقيقي ففي هاده الحالة يكون الفوركس في المرتبة الاولى يعني هدا انه ممكن الاعتماد عليه كعمل اساسي و الاستغناء عن العمل الحقيقي و العكس صحيح

delpi
07-12-2012, 18:43
لا يكمن الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى

aboualy
07-12-2012, 18:45
الفوركس يمكن اعتباره عمل اضافى ويجب ان يكون لك مصدر اخر للدخل
وذلك لان الفوركس متقلب يمكن ان تحقق منه ارباح كبيرة ويمكن ان يحدث العكس

compaq0
07-12-2012, 19:09
نعم الربح من النت غير ثابت و متغير ولا يمكن الاعتماد عليه كمصدر رزق دائم و لكن ماذا اذا استطعت ان تحقق رقم ضخم من الارباح لما لا تتقاعد؟وتعتمد على ربح بسيط شهرى بمخاطره صغيره جدا تعيش منها

Noah
07-12-2012, 21:02
الموضوع متوقف على خبرتك الشخصية انت فى الفوركس والله لو تقدر تحقق نسبة اموال من الفوركس جيدة يبقى انت اعمل فى الفوركس فقط ولكن ان كنت ترى انك لا تحقق ارباح بكيرة منا لفوركس وثابتة يبقى اعمل فى عمل خارجى افضل وخلى الفوركس شغل اضافى

mido
07-12-2012, 21:05
اخي الكريم يتعمد على وضع الشخص قد يكون هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عمله و العمل الذي يكسب منه لا يغطي احتياجاته
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

swingawy
07-13-2012, 04:53
رايي ما يقدر الواحد يجمع بين الاثنين معا يعني ما يقدر يجمع بين العمل الحقيقي والعمل في الفوركس

elking
07-13-2012, 06:22
بالفعل انا اتفق معك ان افضل شئ الربط بين العملين بين الفوركس وبين عمل اخر لانه لا يمكن الاعتماد على الفوركس وحده لانه سوق متغير

a5rzamn
07-13-2012, 06:28
الربح من الفوركس افضل بكثير من العمل العادي اذا بتحقق ارباح

يمكن لان طبيعة عملي متعبه جدا

بالنسبه لغيري لا ادري حسب المجال الذي يعمل به

KOGI
07-13-2012, 08:28
ان شايف ان الفوركس مهما كان ربحه هو يعتبر عمل اضافى لان خسارتة برضه تعتبر شبه اكيد الربح مش دائم فلازم كل واحد يبقى عنده عملة الاساسى اللى يكسب منه بشكل مؤكد
تقبل مرورى اخى الكريم ولك احترامى

ehab
07-14-2012, 02:58
انا شايف ان لكل واحد فيهم دور الفوركس ده شغل اصافى مش ضرورى يعنى
لكن العمل الاساسى ده ضوررى جدا خصوصا لو فية بيت واسرة يبئا الفوركس اضافى مش رسمى

amrmorasamir
07-14-2012, 03:01
الفوركس مينفعش يبقى عمل اساسى بالنسبه لاى حد ولو قارنت بين الاتنين يبقى العمل الحقيقى افضل بكتير طبعا لانه عمل مستقر
انا الفوركس بالنسبه ليا هو عمل اضافى فقط

ehab
07-14-2012, 19:22
لو انت شايف ان كانت وظيفتك سهله وغير متعبه وفيها مكسب الله يبارك لك فيها لا خليك فيها وإذا انت تحب المتاجره ذلك لا يمنع أنك تدخل السوق وتتاجر فيه ولكن بشرط أن تكون لك خبره كافيه لانك تدخل فيه
والمهم أن تتاجر ب نقود انت ليس بحاجه لها ولا تترك عملك من أجل العمل فــ المنصات الحاليه

ابو محمد
07-14-2012, 19:25
كلاهما عمل والشاطر الي بيعرف كيف
يربح ويستمر بالربح ويتعلم من اخطائة

ymn30
07-14-2012, 19:25
لو انت شايف ان كانت وظيفتك سهله وغير متعبه وفيها مكسب الله يبارك لك فيها لا خليك فيها وإذا انت تحب المتاجره ذلك لا يمنع أنك تدخل السوق وتتاجر فيه ولكن بشرط أن تكون لك خبره كافيه لانك تدخل فيه
والمهم أن تتاجر ب نقود انت ليس بحاجه لها ولا تترك عملك من أجل العمل فــ المنصات الحاليه

نعم اخى انا والحمدلله لى عملى الخاص ومع ذلك اعمل فى الفوريكس كا عمل اضافى حتى استطيع ان اشبع رغبتى من العمل فى السوق انا بقول عن نفسى انى مضارب بالفترة والحمدلله دعمت هذا بالتعلم وماذلت اتعلم وبجد متعة كبيرة وانا اجلس احلل الشارت

talal
07-14-2012, 19:27
اعتقد العمل الحقيقي افضل بكثير من الفوركس
لايوجد هناك شيء مضمون في الفوركس ربما تخسر حسابك في لحظه
وكذلك سمعنا كثير عن التجسس وسرقة الحسابات
والانترنت ملي بالمخاطر والفوركس اعتقد ان الربح فيه ليس مضمون مثل العمل الحقيقي

forex4ever
07-14-2012, 19:29
.
.
.
ارجوا التفاعل

انا لا اعترض على كلامك ياصديقي ولكن صدقني في هذه الاوقات الاقتصادية الصعبة وعندما تكون المرتبات بشكل عام في بلدك او في اي بلد ضعيف اقتصاديا مابالك ان لم يكن يعاعني من الديون والبطالة والامية والفقر !!! وياتي الفوركس ويكون هو المنقذ من مواقف ومشاكل مادية عديدة اذن يجب اعادة التفكير في عبارة هو مخطأ جدا

Eyadoo
07-14-2012, 19:41
.
.
.
ارجوا التفاعل

أنا أفضل العمل الحقيقي لأنه أقل مخاطرة من الفوركس بالتأكيد
أنا أعتبر أن الفوركس عملاً حتى لو كان لا يحتاج للخروج من المنزل باتجاه مكان العمل ومال الضير في أن يكون العمل بأكلمه من المنزل وعلى شاشة الحاسوب
ليست هذه مشكلة .. إنني فقط أفضل العمل المستقر .. أما الفوركس فهو عمل مؤقت لتحديد هدف مالي معين ليس أكثر

Noah
07-14-2012, 21:16
الربح من الفوركس افضل من وجهة نظرى لانا لعمل فى الفوركس يمكنك من خلاله ان تضمن بعض الاموال بدون ان تبذل اى مجهود فى هذا السوق ولكن العمل الحر جيد ومضمون اكتر منا لفوركس ولكنه متعب

realyone
07-14-2012, 21:40
.
.
.
ارجوا التفاعل
النت مجال استثماري جيد والتفرغ فيه قد يجلب ارباح جيده,فهناك اشخاص دخلهم من الفوركس,ويفضلونه عن العمل الحقيقي لأنهم لايحبون التقيد بنظام الدوام كل يوم,فوجدوا في الفوركس العمل الحر والمربح

HUSSENEY
07-15-2012, 07:28

tictok
07-15-2012, 09:29
وجود عمل حقيقي بجانب الفوركس هو الوضع المثالي لي أنسان لان سوق التداول غير مضمون وغير ثابت ويتغيير بأستمرار
انا اعتبر الفوركس مجال للاستثمار بجانب عملي

2x1
07-15-2012, 09:33
العمل الحقيقي دة اساسي لازم الواحد يعتمد علية لكن الفوركس حاجة تانية يعتبر

حتي لو كان دخل اكبر من دخلك الاساسي يعتبر اضافي

dodovedo
07-15-2012, 09:54
اخى الكريم
لازم الفوركس يكون عمل اضافى لانه مش مضمون
لازم يكون ليك شغل تانى
تقبل مرورى

ramimasarwah
07-15-2012, 10:10
السلام عليكم
من الممكن ان يكون الفوركس هو مكمل لعمل كبير لديك ومن الممكن ان يكون لبداية عمل كبير اذا استطعت التعامل معه واستطعت تحقيق ارباح جيده لذلك يمكنك اعتباره اما نقطة بداية او نقطة تحول في عملك ولكنه عمل حقيقي بالرفم من ذلك

osama00971
07-15-2012, 10:15
لماذا يا اخي لا تقول الاثنين معا
ولو نقارن يبقى العمل افضل بالنسبة لي
لانه هو الاساس
اما الفوركس فهو حاجة اضافية

foouaad
07-15-2012, 11:10
.
.
.
ارجوا التفاعل

انا من رايي ان يكون العمل الحقيقى هو الاساس ويكون الفوركس العمل الوكمل والمدعم المادى لك بجانب العمل الاساسى ام اذا كل الناس اتجهت للفوركس
وسابت عملها الساسى هيكون كده استخدمنا الفوركس استخدام خطأ فبترتب على ذالك وجود فجوه هائله فى الوظايف والمصالح وبعدين الفوركس مش ثابت يوم ربح ويوم خساره

ahmed
07-15-2012, 11:31
العمل الميدانى افضل من الفوركس بمراحل بلا شك
من الناحيه النفسيه والحركه لجسمانيه المطلوبه والعلاقات الاجتماعيه فيه
بعكس الفوركس ومتطلباته انعزال بعض الشى الى اخرة
ولكن اين هو العمل المجزى فأن لم نستطع ايجاد العمل المناسب فالفوركس بوجهه نظرى هو الافضل

y4x
07-15-2012, 13:51
طبعا الواحد لازم يكون بيعمل عمل اخر

غير الفوركس

مش لازم نعتمد علية بس برضو ممكن يكون عمل لاى حد مقيم فى البيت

يعنى ممكن اى شاب بيكون بيدرس فى الجامعة يشتغل فى هذا المجال

sunlight
07-15-2012, 14:07
اكيد طبعا العمل الجانبى بيخلى الواحد عنده وظيفه حتى لما حدي يسأل حضرتك بتشتغل ايه هاتقول ايه؟فى الفوركس
طبعا هاتاخد تريقه من الكل عشان كدا الفوركس عمل جانبى يدخل بجانب المرتب الاساسى دخل كويس فى حاله اصبحت تاجرا ناجحا

mrsimpson
07-15-2012, 14:11
طبعا لايمكن الاستغناء عن العمل الحقيقي باي حال من الاحوال لانه يعتبر مصدر ثابت للمال اما الفوركس فهو معرض للربح والخسارة فلا يعتبر مصدر ثابت للدخل فهةو يعتبر كمشروع

twaslpro
07-15-2012, 14:14
في حالة كون العمل بتجارة العملات من اجل تحقيق دخل اضافي فعندئذ يكون العمل في الفوركس امر تكميلي وفي حالة انعدامه يفكر الانسان في عمل اخر طالما انه لا يتوقف عليه معيشة اسرته لانه لا احد يضمن ان تستمر الامور على هذا المنوال

yassoo011
07-15-2012, 14:17
من الافضل ان يكون الفوركس بجانب العمل الحقيقي
فبالعمل تنمي وتتطور الدول فيجب علينا ان نعمل ونتاجر بالفوركس كربح اضافي
فأنا شخصيا اعمل محاسب واتاجر بالفوركس بنفس الوقت

Mohamed90
07-15-2012, 14:19
طبعا لايمكن الاستغناء عن العمل الحقيقي باي حال من الاحوال لانه يعتبر مصدر ثابت للمال اما الفوركس فهو معرض للربح والخسارة فلا يعتبر مصدر ثابت للدخل فهةو يعتبر كمشروع

السلام عليكم اخي بالضبط كما قلت لا يمكن الاستغناء على وظائفنا مهما بلغت احجام اربحنا في الفوركس
لانه العمل الحقيقي يبقى وقعي و رتبه تابث عكس الفوركس ممكن تنهار فيه في اي اللحظة

waleed adel
07-16-2012, 04:17

top2milan
07-16-2012, 04:21
انا اعتبر الفوركس طبعا مصدر دخل اضافي ولايمكن الاعتماد عليه لوحده بشكل كامل حتى لو ارباحك منو كتير
ولازم تجمع بين الاتنين حتى لو مصدر دخلك الاساسي قليل

abdello052
07-16-2012, 04:23
التعلم حسب الاستيعاب للشخص في منهم 8 شهور منهم سنه وسنتين يعني حسب

elkorashe
07-16-2012, 04:48
انا راى من رايك فعلا انى ممكن اعتبره مشروع بيزود دخلى بس لازم يكون فى عمل اساسى بيدر عليا دخل
لان بكل بساطة لو المشروع فشل انا مش هاضيع لانى عندى مصدر دخل اساسى وممكن اقدر اقف تانى على رجلى واجرب ادير المشروع بطريقة اخرى واصحح اخطائى

abdello052
07-18-2012, 00:44
مكن انو يجمع بين الدراسة والعمل بالفوركس لانها الدراسة ما تاخد وقتك كاملا مثل العمل

mage
07-18-2012, 02:00
الاتنين مع بعض لازم يكون كلل واحد مننا العمل الاساسى اللى بيعمل عليه ويكون له فى نفس الوقت العمل الاحتياطى على سوق الفوركس وفى الحالتين اعتقد ان العمل على الفوركس وسيلة ممتازة للوصول الى ما تريد فى هذا السوق

osama shaban
07-18-2012, 02:04
انا اعتبر الفوركس طبعا مصدر دخل اضافي ولايمكن الاعتماد عليه لوحده بشكل كامل حتى لو ارباحك منو كتير
ولازم تجمع بين الاتنين حتى لو مصدر دخلك الاساسي قليل

فعلا يا اخي التفكير السليم يحتم علينا ان نعتبر الفوركس مصدر اضافي للدخل وليس مصدر اساسي
انا اعتبر الفوركس بمثابه مشروع ولكن شديد الخطوره واضمن ارباح ثابته منه لذلك لا اعتمد عليه دائما

kimokonolove
07-18-2012, 02:20
.
.
.
ارجوا التفاعل

الأفضل العمل الحقيقى العادى
مع ممارسة التداول كعمل ثانى ليس اكثر

mido95
07-18-2012, 02:53
انا عن نفسى لا ارى ان الفوركس يمكن المتاجرة فيه بدون ان يكون هناك عمل حقيقى اخر للشخص لانه بدونه من اين ياتىلا برأس المال اللذى سيتاجر به و ايضا ماضا سيفعل لو خسر فى الفوركس و ليس له عمل حقيقى ؟

Noah
07-18-2012, 03:52
العمل الحقيقي افضل من حيث انه يحقق لك دخل ثابت ولكنا لفوركس افضل لانه من خلاله يمكنك ان تحقق نسبة ارباح او عائد شهرى لن تحصل عليه فى اى مكان اخر فقط هذا هو الفرق بينهم ولكن اماول الفوركس غير ثابتة

HUSSENEY
07-18-2012, 07:43

siafarii
07-18-2012, 09:45
.
.
.
ارجوا التفاعل

السلام عليكم

معك حق اخي ادا كنت مبتدا في الفوركس

اما ادا كنت محترف اقصد بمحترف انك ضابط السوق فسوف تربح الملايين

2x1
07-18-2012, 09:56
هناك الكثير من يفضلون وكتفون بالعمل في مجال الفوركس والربح من النت فقط ولا يفكرون مجرد التفكير في ان يكون لديهم عمل بدخل ثابت وهذا في اعتقادي شيئ خاطئ

زيزو
07-18-2012, 22:42
الفوركس اكبر سوق موجود حاليا تستطيع ان تحقق فيه احلامك
بشرط ان تتقن هذا المجال وتحترفه
لكن في البداية لابد ان يكون وظيفة تانية وليس وظيفة اولي

zahran
07-18-2012, 22:44
الفوركس اكبر سوق موجود حاليا تستطيع ان تحقق فيه احلامك
بشرط ان تتقن هذا المجال وتحترفه
لكن في البداية لابد ان يكون وظيفة تانية وليس وظيفة اولي

فى البدايه والنهايه يا اخى لابد من الوظيفه الثابته . مش مجرد ان الواحد ابتدى يكسب شهرين تلاته ورا بعض انه يسيب وظظيفته ويستغنى عنها ويبقى وظيفته الفوركس بس
الفوركس دى مضاربه يا جماعه زى اى مضاربه موجوده فى الدنيا . الواحد ميقدرش يعتمد عليها على طول لانها يوم معاك ويوم عليك

hesham1046
07-18-2012, 22:46
شوف انا برجح طبعا العمل الحقيقيى الانة انت بتستفاد من تجاربك فى الحياة العملية اما الفوركس هو سوق عملاق بية كل شىء وبية الربح السريع وكل شىء
انا بفكر افتح مشروع ليا احسن

waleed adel
07-19-2012, 22:49

لايمكن الاستغناء عن العمل الحقيقي باي حال من الاحوال لانه يعتبر مصدر
ثابت للمال اما الفوركس فهو معرض للربح والخسارة

Aker001
07-19-2012, 22:50

ehab
07-21-2012, 14:03
لا يا عزيزي التعلم حسب الاستيعاب للشخص في منهم 8 شهور منهم سنه وسنتين يعني حسب
إنت خلي في بالك التعلم ب أسرع وقت
يعطيك العافيه

فعلا هوا يتوقف على استيعاب المتعلم فلو هوا عنده ميول كويس للمتاجرة
هيكون استيعابة كويسة وهيتعلم بسرعه غير كدا مش هيتعلم خالص

khaled zizo
07-22-2012, 17:04
اظن ان العمل الذى امارسهلا اظن اننى ممكن ان اتركه كما الحال فى الفوريكس وانا بنظم وقتى ما بين العمل والفوريكس حيث ان هذا لا يتعارض مع ذالك لا يمكن ان يكون الفوريكس هو العمل المعتمد عليه لوحدة اما الفوركس فهو تجارة حرة - و مثله مثل اي تجارة فيها الربح و الخسارة و المخاطرة - لذلك عليك ان يكون لديك خبرة بهذا السوق حتي تستطيع التعامل معه و لسة موصلتش لدرجة الاحتارافية فى الفوركس و موصلتش لدرجة انى بجنى ارباح بانتظام منها و شايف مدى خطورتها برضو

ashraf
07-22-2012, 17:09
هو الربح من الفوركس متغير جدا ولا يمكن الاعتماد عليه والانسان الحكيم هو ما يكون له اكثر من مصدر للدخل احدها متغير وعالى المخاطرة واحدها ثابت ودخل شهرى يعتمد عليه ولا افضل الاعتماد على مصدر واحد للدخل ايا كان

Mahmoudnashaat
07-22-2012, 17:18
أنا بفضل الاثنين سويا

لو الشخص يقدر يوفر حتى لو ساعتين يوميا للفوركس ده ممكن يكون كويس

وفى النهايه كل شخص على حسب ظروفه

Single phase
07-22-2012, 17:23
انا اتفق معاك تماما
الربح من الفوركس هو وسيله مساعد ه فقط ولكن العمل الحقيقي هو الاصل

willy
07-22-2012, 17:26
طبعا العمل الحقيي افضل بكثيروهو الدائم مهما كانت ارباح الفوركس مغرية وكبيرة ولكن فعلا النت والربح منه والبنوك الالكترونية غير امنة تماما والربح منها متقلب ويوم تكسب وممكن 10 خسران ممكن يكون عامل مساعد وليس عامل اكيد لتخليصك من ديونك ومشاكلك

bilalo200
07-22-2012, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اتفق معك اخي الكريم فلا يمكنك الاعتماد كليا على الفوركس

mohamed1happy
07-22-2012, 17:35
بص العمل الحقيقي لا يمكن الاستغناء عنه فهو الذي تقوم عليه الاسرة وكمان مينفعش لما حد يسألك انت بتشتغل ايه تقول تاجر فوركس
كما ان الفوركس مجرد تجارة بسيطة ثانوية بجانب عملك لانها تحتوي علي نسبة مخاطر كبيرة جدا جدا

realyone
07-22-2012, 17:37
.
.
.
ارجوا التفاعل

العمل الحقيقي يكون دخله ثابت شهريا فمهما بذلت جهدا واشتغلت ,لكن دخلك الشهري ثابت كل شهر ولايتغير,اما الفوركس فكلما اشتغلت اكثر كل ماكان ربحك اكثر,اعتقد ان الفوركس افضل من العمل الحقيقي بشرط ان يكون ارباحك في تصاعد وعلى وتيرة ثابته

saad
07-22-2012, 18:03

pimo
07-22-2012, 21:14
لا تستطيع ان تحكم علي الفوركس انه عمل اوهام او انت تحلم لتحقق مبلغ كذا بل هو يعتبر من الاعمال الحرة التي تستطيع ان تزاولها الي جانب عملك الرئيسي ومع الوقت سوف تحكم فمن تترك ومن تبقي عليه كاعمل

mannon
07-23-2012, 02:11

انا على فكرة معترض جدا على عنوان الموضوع ، وتحس كدة ان الفوركس عمل غير حقية او مجرد لعبة ، وللاسف المتادولين المهورين الى يعتبروا اصلا مقامرين هم الى وصلوا هذه التجاة الى هذا الحد

BRUFEN
07-23-2012, 02:44
بالطبع أخي الكريم العمل الحقيقي او الظيفة الحقيقة وخاصه الرسمية
هي اهم وأضمن بإذن الله من العمل في الفوركس ولكن تأكد نحن المبتدئون لا يمكن أن نتوقع بأننا نستطيع ترك الوظيفه بكل سهوله من اجل الفوركس
فمن يفكر بان يترك الوظيفة ويكون عمله الفوركس فيجب ان يكون متداول محترف ومتمكن ولديه خبرة طويله بهذا المجال فليس من السهل ترك راتب بضمون
تستطيع ان ترتب حياتك الشخصية والأسريه وما عليك من مستلزمات بهذا الراتب الشهري وتستبدله بربح قد يطول وقد تكون الصفقات اكثرها خاسرة لا قدر الله
فمهما يكن لا مجال لشك فإذا كنت محترف ومتمكن في العملات فلن تهمك الوظيفه

msh3egy
07-23-2012, 02:48

MixMax
07-23-2012, 03:16
العمل الحقيقي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم لا اعتبر نفسي صرت ووصلت الى قمة الاحتراف لكي اجيب على سؤال مثل هادا ياغالي وعليه لازال الحال متقدما ان شاء الله اصبح محترف وساعتها اجيب علىكل الاسئلة بارك الله فيك ياغالي

zizo_a_86
07-23-2012, 03:27
لا غنى عن العمل الحقيقى لكن اذا كنت محترف فى مجال الفوركس يمكن الاستغناء فى وقت ما عن العمل الحقيقى واظن ان الفوركس ايضا عمل حقيقى

Ahmed Salama
07-23-2012, 04:19
من وجهة نظرى الاهتمام بالعمل الحقيقى واجب علينا لانة مش فية خسارة زى خسارة الفوركس بس الفوركس دة عمل جانبى جانب العمل الحقيقى يعنى ممكن نستغنى عنة ام العمل الحقيقى لا يمكن الاستغناء عنة

madoxegy
07-23-2012, 04:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
على حسب يا اخى ممكن واحد شغال فوركس بس وممكن واحد تانى شغال شغل عادى والفوركس اضافى
انا شغال فوركس بس

aboualy
07-23-2012, 04:22
انا على فكرة معترض جدا على عنوان الموضوع ، وتحس كدة ان الفوركس عمل غير حقية او مجرد لعبة ، وللاسف المتادولين المهورين الى يعتبروا اصلا مقامرين هم الى وصلوا هذه التجاة الى هذا الحد

فعلا اخى العزيز انا اتعجب من بعض الناس الذين يعتبرون ان الفوركس عمل غير حقيقى
ونجن اذا التزمنا بقواعد التعامل فى الفوركس يمكن ان نجعله عمل مثل اى عمل اخر ومصدر دخل جيد لنا

amrmorasamir
07-23-2012, 04:45
.
.
.
ارجوا التفاعل

الفوركس عمل غير مستقر ياباشا يعنى ممكن تخسر كل حاجه فى لحظه
العمل الحقيقى افضل بكتير بس طبعا مفيش مانع انك تاخد الفوركس كعمل اضافى ليك وده هيبقى ممتاز جدا

samirmfs
07-23-2012, 04:48
لا يجب التركيز على الفوريكس من الدرجة الاولي يجب ان تجعله مسالة تانوية

hamalm
07-23-2012, 04:50
فعلا العمل عباده يأخى الكريم ولكن فى ناس كتير لا توجد لديها وظائف او اعمال فمن الممكن تحقيق مبلغ
معين من خلال الفوركس لبداية مشروع ضغير والعمل فيه

KOGI
07-23-2012, 06:01
لا يجب التركيز على الفوريكس من الدرجة الاولي يجب ان تجعله مسالة تانوية

بالطبع اخى الكريم لان الفوركس ماهو الا وسيلة لدخل اضافى لكنه ليس باساسى لان فى صفقة ما لا قدر الله
يحصل المارجنة للحصاب وتبقى خسرت مصدر ربحك الاساسى لو كان الفوركس

madman
07-23-2012, 12:05
لو خدتهما لاتنين مع بعض تبقى انتا برنس ويزيد مكسبك ومدارجك من الفوركس موضوع يستحق المتابعه

y4x
07-23-2012, 12:29
انا رايى

العمل فى مجال الفوركس

يجب يكون بجانب عمل اخر

برضو العمل من الفوركس مش مضمون

انا بعتبرة تسلية فقط

goold
07-23-2012, 12:34
مش عارف ان من وجه نظرى
ان لبد ليك من عمل اساسى
ام الفوركس فهو استثمار الاموال التى تذيد عن متطلباتك

assidi saber
07-23-2012, 12:34
اعتقد ان الربح من الفوركس افضل بكثير لان العمل الحقيقي يتطلب جهدا كبير طوال اليوم لكن الفوركس يحتج الى بعض الساعات فقط

ahmed
07-23-2012, 12:36
العمل الحقيقى له الكثير من المميزات دخل ثابت ومضمون ان شاء الله ولكنه فى اغلب الاوقات محدود
اما الفوركس بالرغم من ان الربح ليس ثابت وايضا ليس مضمون الا انه غير محدود
فكل منهم فيه مميزات وعيوب وعليك ان تختار

deadlyfox
07-23-2012, 12:46
.
.
.
ارجوا التفاعل

انا رأى من رأيك 100% واعتبر الفوركس مصدر ثانى للدخل وليس هو المصدر الرئيسى
وانما المصدر الرئيسى للدخل ان شاء الله الوظيفه الاساسيه ويكون كل شئ معتمد عليها

waleed adel
07-23-2012, 23:13

Aker001
07-23-2012, 23:15
الفوركس يكون مصدر ربح اضافى بجانب الوظيفة
وهذت للتجارة افضل وارياحية بدون الاعتماد على الفوركس كمصدر وحيد للدخل

Noah
07-24-2012, 00:30
الربح منا لفوركس بالتاكيد فيه راحة نفسية كبيرة منا لعمل على اى وظيفة اخرى ولكنى ارى ان سوق الفوركس من الممكن ان يكون احد اكبر الوسائل التى نحقق من خلالها الكثير من الارباح

magic777
07-24-2012, 01:11
العمل الحقيقى له الكثير من المميزات دخل ثابت ومضمون ان شاء الله ولكنه فى اغلب الاوقات محدود
اما الفوركس بالرغم من ان الربح ليس ثابت وايضا ليس مضمون الا انه غير محدود
فكل منهم فيه مميزات وعيوب وعليك ان تختار

طبعا اخي وخاصه ان الفوركس مجال تقدر تجمع معاه اي عمل ميداني اخر بحيث تكون استفدت مرتين مره بالعمل ذو المرتب الثابت
الآمن ومره مع مجال خطر ممكن تكسب منه كويس في مره وممكن تخسر
بس في النهايه لازم يكون مجال ثانوي وليس اساسي ليك في الدخل

Spiderhoof
07-24-2012, 03:28
فى الفوركس انت الزعيم والقائد وصاحب العمل والعامل

انت المدير وانت المحاسب وانت قائد نفسك كل هذه المميزات تجعل من الفوركس اذا نجحت فيه افضل عمل قد تعمله فى حياتك

al7oot
07-24-2012, 03:50
انا مع الاتنين انا لا اقدر على تفضيل احد على الاخر لان لكل منهم لة مميزات غير موجودة فى الاخرى لذلك
اعتقد انة لا يمكن الاستغناء عن احد منهم لذلك يجب العمل الحقيقى والعمل فى الفوركس كعمل اخر
بجانب العمل الحقيقى

كلام سليم اخي
العمل الحقيقي اساسي ولايمكن الاستغناء عنه
اما الفوركس فيمكن اعتبارها هواية لجمع المال
ولايجب الارتكاز عليها فالحياة لانها غير مضمونة

nader
07-24-2012, 03:58
العمل الدائم شيء جيد واذا اضفنا له موارد اخرى فهذا افضل
احب ان اقول عمل دائم بدل حقيقي لاننا بهذا سوف نقول ان الفوركس غير حقيقي وهذا خطأ
بالنسبة لي وجود عمل دائم وقار بامكانه توفير اموال شهرية لتعول به نفسك فهذا شيء جيد وفي مصلحتك لكن اذا اضفت الفوركس فانت تخطو في درب الطموح لما لا فنحن كلنا نتواجد هنا لان لدينا طموحات نريد ان نصل اليها .ان شاء الله

ehab
07-25-2012, 08:09
.
.
.
ارجوا التفاعل

اكيد كل شئ ولة متعته العمل الجاد طبعا بتحبة عشان بتتعب وبتقبض اخر الشهر نتيجة تعبك
وبرضو الفوركس بتتعب بس ملكش رئيس يرخم عليك وربنا يوفق الجميع

heropero
07-25-2012, 08:13
الاثنان انا افضل الاثنان العمل الحقيقى على ارض الواقع والعمل فى الفوركس فى نفس الوقت لا دة لواحده ولا دة لواحده
لانى اعرف جيدا لذة ومتعة العمل على ارض الواقع وايضا اعرف ان الفوركس يجرى بدمى واذا جعلنا الاثنين يتحدوا مع بعض صنصنع الفارق باذن الله
المهم لا دة ياخدنى من دة ولا دة يبقى على حساب دة

chuchab
07-25-2012, 08:33
بكل تاكيد افضل الاعتماد علي العمل الحقيقي حتي لو كنت رابح في الفوركس وذلك لسبب بسيط جدا ان الفوركس غداااااااااااااااار وملوش امان وهو ممكن تكون يوم فوق ويوم تاني العملية ضايعة وبالتالي لا يمكن الاعتماد عليه كدخل اساسي

kanzsea
07-26-2012, 18:25
اعتقد طبعا العمل الحقيقى احسن من الفوركس لانة فى دخل ثابت ام الفوركس لا
ولكن يمكن ان يكون بجانب العمل الاساسى وليس اساسى

Noah
07-26-2012, 19:15
العمل الحقيقي لو كان هذا العمل بالفعل يعطى نتائج مادية جيدة فهو بالتاكيد افضل بكثير من العمل فى الفوركس لان العمل الحقيقي يوفر لكا لكثير من الاموال والكثير من الاشياء ونسبة مخاطر قليلة وهذا ما لا يتواجد فى الفوركس

morx123
07-26-2012, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
انا افضل العمل الحقيقي

power8
07-26-2012, 21:38
في هذا الوقت انا اعتبر الفوركس مثل دخل اضافي ،
لكن اذا تمكنت من تحقيق خبرة تمكنني م نالربح الكثير من الفوركس ساترك اي شيء من اجل الفوركس

marem2007
07-26-2012, 21:39
كل شيء ولة فوائدة وارباحة وعيوبة ومميزاتة
العمل الحقيقي بيقيدك في الوقت
بعكس الفوركس انت حر

msh3egy
07-27-2012, 05:10

uventene
07-27-2012, 05:21
العمل في الفوركس يجب ان يكون ثانويا وليس اساسيا لانه غير مضمون فيجب ان يكون هناك عمل اساسي

zeyadkabeel
07-27-2012, 05:26
طبعا يا اخى الكريم الربح من العمل الحقيقى افضل من الفوركس لان مش ضامن مكسب الفوركس ممكن تخسر راس مالك كله لكن العمل الحقيقى له اجر ثابت ولو عمل خاص وخسرت فيه لن تخسر راس مالك كله

kero
07-27-2012, 05:33
لا اتفق معك اخى
الفوركس عمل جيد جدا ومثل العمل الحقيقى مش لازم اخرج من بيتى عشان ابقى بشتغل
ممكن الفوركس يتناسب اكتر مع شخص ما ويرى انه المجال الافضل ليه والا بيلاقى نفسه فيه فيستمر فى التداول كلن ليس معنى هذا ان يترك اى شخص عمله ليتفرغ للفوركس

dollyabdallah
07-27-2012, 05:34

i5land_man
07-27-2012, 05:36
لا اتفق معك اخى
الفوركس عمل جيد جدا ومثل العمل الحقيقى مش لازم اخرج من بيتى عشان ابقى بشتغل
ممكن الفوركس يتناسب اكتر مع شخص ما ويرى انه المجال الافضل ليه والا بيلاقى نفسه فيه فيستمر فى التداول كلن ليس معنى هذا ان يترك اى شخص عمله ليتفرغ للفوركس
طبعا المسالة كلها اختيار وكل شخص بيختار المناسب لنفسه
والفوركس من وجهة نظري ممكن التعامل معاه علي انه مشروع استثماري
يحتاج مننا خبرة ادارة عشان نقدر ندير هذا المشروع ونحصل منه علي ارباح

AMANI
07-27-2012, 05:37
.
.
.
ارجوا التفاعل

الفوركس مجال رائع جدا حيث يعطيك حريه
شخصيه لما يتميز به من استقلاليه ماديه
تحفظ كرامتك وتحقق احلامك

i5land_man
07-27-2012, 05:39

كلام سليم و يمكن اعتبار الفوركس مصدر ثانوي للربح
بجانب المصدر الاساسي وبالتالي ميكونش فيه مخاطرة كبيرة لو خسرنا من الفوركس
فما زال عندنا عملنا الاساسي

kero
07-27-2012, 05:47
الفوركس مجال رائع جدا حيث يعطيك حريه
شخصيه لما يتميز به من استقلاليه ماديه
تحفظ كرامتك وتحقق احلامك
صحيح كلام اخى افضل شىء بالنسبة ليا فعلا
ان الفوركس لا يحوجنى الى احد الا الله ويحفظ حقا كرامتنا لانه عمل حر ..انا مدير نفسى اشتغل وقت ما احب

ahamed ali
07-27-2012, 05:48
انا اعتقد ان العمل الحقيقى افضل لان الفوركس فقط يجيب المرض

mage
07-27-2012, 05:57
الاتنين كويسين ولكن الاهم ان لا تترك العمل الحقيقي اطلاقا للتفرغ للفوركس لان العمل الحقيقي هو الاهم من وجهة نظرى من حيث انك من خلاله من الممكن ان تحافظ على حالتك المادية دائما وان يكون لك نتائج جيدة

osama00971
07-27-2012, 06:47
بالنسبة لي ما هو الا شيء اضافي
بدليل اني اذا لم يكن عندي وقت في
بعض الايام لا اتاجر وهذا امر طبيعي

elkorashe
07-27-2012, 07:28
انا موافقك فى الكلام الى بتقوله جدا
لازم الانسان يكون ليه عمل اساسى يكسب منه رزقه عمل حقيقى يجد ويجتهد فيه
ويعتبر الفوركس عمل اضافى او مشروع صغير بجوار عمله الحقيقى حتى لو خسر فى الفوركس ممكن يعوض ويقف على رجله من تانى

aboualy
07-27-2012, 10:46
الفوركس ايضا عمل حقيقى اخى العزيز
ولكنى افضل فعلا ان يكون لى عمل اخر بجوار الفوركس فانا اذا استطعت ان اجمع مبلغ كبير من الفوركس فاعمل مشروع صناصعى ولكنى لن اترك الفوركس و ساستمر فيه طول العمران شاء الله

sharkawy
07-27-2012, 10:55
من الصعب الاعتماد علي الفوركس كمصدر اساسي للدخل بسبب تقلبات السوق وامكانيه الخساره

ولذلك يفضل ان يكون الفوركس مصصدر دخل ثانوي بجانب المصدر الاساسي من العمل الشخصي

dentist
07-27-2012, 12:58
انا عن نفسي مخلي الفوركس عمل اضافي
بس بستمتع بيه اوي وبحقق منه فلوس اكتر من عملي الاساسي

faissel
07-27-2012, 13:03
السلام عليكم

Mohamed90
07-27-2012, 14:24
السلام عليكم اخي العمل الحقيق افضل من العمل في الفوركس و لعدة اسباب منها
العمل الحقيقي يبقى ملموس و مضمون عكس الفوركس كل شئ الاكتروني و ممكن تفقد كل شئ في اي اللحظة

mohamed Omar
07-27-2012, 14:59
العمل الحقيقي بيديك شأن بين الناس وليك مركزك وخلافه
حتى اما تتقدم لحد
تقوله انا شعال فين ف الفوركس
الأتنين مع بعض يبقى احنس

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 15:27
العمل الحقيقي بيديك شأن بين الناس وليك مركزك وخلافه
حتى اما تتقدم لحد
تقوله انا شعال فين ف الفوركس
الأتنين مع بعض يبقى احنس

سوق الفوركس استثمار وليس عمل ثابت

يجب ان نفرق بينهم

mannon
07-27-2012, 16:01
السلام عليكم اخي العمل الحقيق افضل من العمل في الفوركس و لعدة اسباب منها
العمل الحقيقي يبقى ملموس و مضمون عكس الفوركس كل شئ الاكتروني و ممكن تفقد كل شئ في اي اللحظة

مين قال كدة يباشا الفوركس عمل حقيقى يكفيك ان تعرف انك تعمل جنبا الى جنب مع البنوك والمسسات المالية الكبيرة ، ياترى فى عمل حقيقى اكبر من كدة
المفروض اى شخص بيعمل ايداع فى البنك يقول بقى نفس الكلام

magic777
07-27-2012, 17:05
السلام عليكم

خاصه ان الفوركس مش ليه مواعيد ثابته مثلا او هيقيده بمكان عمل وممكن بسهوله جدا انه يتاجر في الفوركس
وفي نفس الوقت مايسيبش شغله الاساسي
ويقدر كمان يعتمد على الصفقات السوينجيه اللي مش هتاخد منه وقت طويل

Noah
07-27-2012, 19:09
العمل الحقيقي افضل فى اشياء الفوركس افضل فى اشياء اخرى لان كل منهم له الطريق الذى من خلاله يتمكن المتاجر فى سوق الفوركس من الحصول على نسبة الارباح اوا لنتائج التى يسعى الى الوصول اليها

pimo
07-27-2012, 19:55
تستطيع ان تمارس عملك العادي وتتداول في نفس الوقت بدون ان تترك الوظيفة لان في بداية الامر يجب ان تتعلم جيد الفوركس قبل ان تستثمر المال فيه ويلزمك عدة سنوات لكي تستطيع ان تضمن مدخول منتظم من الفوركس فلماذا تترك عملك الاساسي

Mr.Houssa
07-28-2012, 03:01
السلام عليكم

يعتمد على وضع الشخص قد يكون هناك شخص يربح من الفوركس اكثر من عملها

و هناك العكس....

sabry
07-28-2012, 03:04
هذا الكلام يتوقف على نوعيتك انت شخصيا وخبرتك فى هذا المجال هل انت وصلت الى درجة الاحتراف فى الفوركس لكى تحكم ساعتها هل الفوركس احسن ام العمل العادى افضل

msh3egy
07-28-2012, 03:43
السلام عليكم

waleed adel
07-28-2012, 04:03
رايي ان يكون العمل الحقيقى هو الاساس ويكون الفوركس بجانب العمل الاساسى
لان الفوركس مش ثابت يوم ربح ويوم خساره

avocato bola
07-29-2012, 08:12
ويرى بأن الفوركس ربحه افضل بالنسبة له و لكن إذا كان العمل
جيد و الدخل ممتاز منه يفضل ان تشرك الفوركس معك في العمل كعمل اضافي

himaalex84
07-29-2012, 12:23
الفوركس مكسبو خسارة لانو تجارة انا عن نفسى اعمل و بتاجر فى الفوركس كدخل اضافى ليا
فالعمل حقيقى هام نظرا لانو دخل ثابت

aid alkholi
07-29-2012, 16:16
العمل الحقيقي طبعاً اما بالنسبه للفوركس فهو اخر النهار او من الهاتف
فلا يمكن ان اخاطر بمستقبل حياتى ومعيشتى بصفقه تفتح او تغلق

safiforex
07-29-2012, 16:19
الفوركس مكسبو خسارة لانو تجارة انا عن نفسى اعمل و بتاجر فى الفوركس كدخل اضافى ليا
فالعمل حقيقى هام نظرا لانو دخل ثابت
لا يمكن ان نقول عن الفوركس ان مكسبه خسارة ن فهو جيد اخي لمن يريد ان يعمل منه راتب شهري جيد فقط يتطلب الالتزام بادارةراس مال و بخطة عملية
و هو الفوركس فعلا بيعتبر دخل اضافي ليس الا فمن لديه عمل فلا يتركه عشان الفوركس

msh3egy
07-29-2012, 16:23

aminos
07-29-2012, 16:25
السلام عليكم
نعم العمل الحقيقي لكن أليس الفوركس عمل حقيقي يا أخي
يجب أن نتعلك قواعد العمل و إن شاء الله خيرا

egypt2012
07-29-2012, 16:25
انا اعرف ناس من كتر اربحهم فى الفوركس تركوا العمل بتعهم
و انا لما ربنا يكرمنى من الفوركس ممكن اسيب عملى

madoxegy
07-29-2012, 16:26
العملين مهمين جدا ولا يمكن الاستغناء عن اى عمل فيهم لانه لا يمكن الاعتماد على الفوركس فقط لانه سوق غير مستقر ومتغير وبالتالى يجب الاعتماد على عمل اخر

magic777
07-29-2012, 18:15
انا اعرف ناس من كتر اربحهم فى الفوركس تركوا العمل بتعهم
و انا لما ربنا يكرمنى من الفوركس ممكن اسيب عملى

مين بس اللي يعمل كده اخي تقريبا بيكون ليهم مصدر دخل اخر مش شرط شغل مثلا يكون مأجرين بيت او ارض او كده
لكن استحاله موضوع ان متاجر محترف يخلي الفوركس هو مصدر دخله الوحيد وبعد مايكون
عرف حقيقه السوق

hesham itch
07-29-2012, 18:26
لكل مجال منهم المميزات التى يمكن ان يتم العمل من اجلها وهناك ايضا
بعض السلبيات التى قد تجعل البعض ق ينفر من احدى المجالات

pimo
07-29-2012, 19:28
مين بس اللي يعمل كده اخي تقريبا بيكون ليهم مصدر دخل اخر مش شرط شغل مثلا يكون مأجرين بيت او ارض او كده
لكن استحاله موضوع ان متاجر محترف يخلي الفوركس هو مصدر دخله الوحيد وبعد مايكون
عرف حقيقه السوق

انت محق لا تستطيع ان تترك عملك الذي يظمن لك مدخول شهري ثابت وتتفرغ لتجارة العملات الا في حالة اذا لم تكن تملك عمل فهنا تستطيع الاحتفاظ بالفوركس كمجال عملك اذا كنت تكسب منه

mohamed salah
07-29-2012, 19:30
رايي طبعا العمل الحقيقي افضل بكثير من انك تتعلق
بمجال شديد الخطورة مثل الفوركس

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 17:53
شوف يا غالى افضل شئ زى مانتت قولت كده
اعتبر الفوركس دا مجرد عمل اضافى مش اكتر
انما مينفعش انى اعتبره عمل اساسى !!

asmoshaa2012
07-30-2012, 18:12
اعتقد يا اخى ان هذا يعتمد على ظروف الشخص نفسه فانا على سبيل المثال غير ملتزم باى مسئوليات فبالتالى افضل الفوركس عن العمل الذى يحتاج الى اوقات معينة للعمل وطرق روتينية يجب ادائها والكثير من الشكليات التى لا افهمها ولكن العمل الحقيقى يكون اكثر ملائمة الى من لديه مسئوليات مثل اسرة او عائلة

أسكبيد
07-30-2012, 18:26
شغل الفوركس ده استثمار أموال ومش لازم يكون بيتعارض مع العمل الطبيعي
اللي شغال في مجال معين يستمر فيه وياخد دخل اضافي من الفوركس
واللي ماعندوش شغل ممكن بعد مايسحب يعمل مشروع لنفسه واهو كل خير

bassma_kamel
08-05-2012, 03:29
من وجهه نظرى افضل ان يكون الفوركس عمل اضافى وليس اساسى لان الفوركس ملئ بالمخاطر ومن المستحيل الاعتماد عليه كعمل اساسى لانه اذا خسرت فسوف اخسر عملى الاساسى
كما ان اتخاذ الفوركس كعمل اساسى يزيد من حده الضغوط عند المتاجره ومن الممكن ان تؤثر هذه الضغوط علينا وتتسبب فى الخساره

alaoui11
08-05-2012, 03:35
الحقيقة اخي العزيز سؤال صعب جدا و لكني سأجيبك
ان كان مال وفير و ستزايد كل شهر فهو افضل من العمل الحقيقي و لكن ان كان ربح ضعيف فاكيد العمل الحقيقي يكون افضل

subzero
08-05-2012, 03:35
السلام عليكم
انا اعتبر ان الاتنين مش مرتبطين ببعض
الفوركس مش عمل اساسى
لا الواحد بيتعب طول حياتة عشان شغلانة
فممكن تكون الفوركس دخل اضافى

kimokonolove
08-05-2012, 03:37
تستطيع ان تمارس عملك العادي وتتداول في نفس الوقت بدون ان تترك الوظيفة لان في بداية الامر يجب ان تتعلم جيد الفوركس قبل ان تستثمر المال فيه ويلزمك عدة سنوات لكي تستطيع ان تضمن مدخول منتظم من الفوركس فلماذا تترك عملك الاساسي

ahmedyousef33
08-05-2012, 03:40
بسم الله الرحمن الرحيم ان شايف ان طبعا العمل الحقيقى هو يبقى شىء اساسى ولكن ده مايمنعش انيكون يكون فى عمل اضافى وشكرا

y4x
08-05-2012, 03:41
طبعا الفوركس صعب يكون عمل اساسى لاى شخص

بس ممكن يكون عمل اضافى تحقق منه احلامك للمستقبل

وممكن تعمل من ارباحة مشروع كبير تقدر تعيش منه

ELMoSeKaR
08-10-2012, 09:28
من وجهة نظرى إن ده حاجه وده حاجه تانية خالص يعنى العمل الحقيقى لا يمكن الإستغناء عنه لانك كما ذكرت هو عمل ملموس فانت تخرج يوميا له وملتزم بميعاد محدد له فهو يساعد على المسئولية اكثر واكثر اما الربح من الفوركس فهو عمل ايضا ولكنه إضافى سواء كان بجانب الدراسة او بجانب الوظيفة الاساسية ولكن هناك كبار المتاجرين والمتاجرين المحترفين يعتمدوون بشكل اساسي على الربح من الفوركس ولكنهم يستحقون هذا الربح لما يبذلونه من تعب وجهد شاق

simo patrik 9
08-10-2012, 09:29
الفوركس مش معقد ولا طويل للدرجه دى
انا بقالى بتاع 20 يوم بس عارف الفوركس وعرفت حجات كتير ومستنى البونص عشان اتداول بيه

register
08-10-2012, 09:41
الفوركس هو فرصة لمن ليس لديه رأس مال لتحقيق الثروة ، البونص الذي يضعه المنتدى مقابل الردود يعد ميزة رائعة ، وبقليل من المال يمكن صناعة الثروة.
أما في ارض الواقع ، فن مشرعا ولو بسيط سيتطلب منك اموالا باهضة ووقت ومجهود ، و هل ينجح ام لا ، وإذا نجح فأنت ملزم بدفع نسبة من الارباح الى الضرائب

elmasry
08-10-2012, 09:48
احسن حل في نظري انو يكون هناك مراكز لتعليم الفوركس مصدقة ومعتمدة وممكن انها تعطي كمان شهادات تعادل الدبلوم

themaxprofit1
08-10-2012, 14:53
انا افضل الاتنين مع بعض عشان هما بكملو بعض اكنى الواحد بيشتغل شغل اضافى بعد الظهر

ahmed
08-10-2012, 14:56
العمل الميدانى افضل من الفوركس ببعض المميزات منها الامان الاكثر فيه ودخل ثابت
والفوركس افضل من فى تحقيق ارباح كبيرة وتحقيق ما لا يمكن عمله عن طريق العمل الميدانى
ومن وجهه نظرى يجب ان نجمع بين الاثنين

moonlight32
08-10-2012, 15:04
العمل الحقيقي افضل وذلكـ لضمانكـ لمكسب شهري محدد وموثووق
اما في الفوركس فلا يمكنك ضمان شيئ

light
08-10-2012, 15:14
بالنسبة لي انا حاليا اعمل واوفر ساعتين في اليوم للفوركس ، لانني اطمح بزيادة مدخولي من الفوركس
واعتقد ان هذه افضل طريقة لتحقيق مدخول شهري مميز

msh3egy
08-10-2012, 15:17

Gravity
08-10-2012, 16:50
انا افضل العمل الحقيقي بالتأكيد عن الفوركس
لكن من الممكن الجمع بينهما اخي

ahmed rabee
08-10-2012, 16:56
في رايي هي حاجه بجانب الوظيفه الاساسيه الحقيقه

يعني الفوركس اه ممكن يجبلك دخل كبير يكفي وزياده بس للاسف هو مش مضمون

ممكن في ساعات تخسر حيابك حتي لو كان كبير

انما لو انت محترف جدا وتضمن انك متخسرش وتحافظ ع مكسب معقول كل شهر ممكن يكون هو كل حياتك

mido elghooL
08-10-2012, 19:07
بص هى الاجابة عالسؤال دة تختلف من شخص لاخر........حسب ظروف كل واحد...

asad
08-10-2012, 19:14
لكي تستطيع زيادة الدخل

aboualy
08-10-2012, 19:17
انا افضل العمل الحقيقي بالتأكيد عن الفوركس
لكن من الممكن الجمع بينهما اخي

فعلا اخى من الافضل الجمع بينهما انا لااعتقد انى استطيع ترك الفوركس وهو بالنسبة لى الامل فى تحقيق ربح جيد وكذلك لا استطيع الاعتماد على الفوركس وحده على الاقل فى الوقت الحالى

mr.mido
08-10-2012, 19:28
بصراحة انا اعمل وظيفة اخرى الى جانب الفوركس
لان الفوركس لا يحقق لى ربح شهرى ثابت واخشى من متطلبات الحياة فى حالة الخسارة من الفوركس

magic777
08-10-2012, 19:35

ده راجع لطبيعه السوق نفسه المعتمد على اوامر العرض والطلب وعلشان كده دايما مش ثابت على حال
ده غير الاخبار والاحداث سواء طبيعيه او من خلال تدخلات بنكيه او غيرها اللي بتخلي السوق دايما كل يوم بحال
صعب معاها انك تحدد ربح ثابت منه

amr nabil
08-10-2012, 19:40
افضل ان يكون هناك خليط بين الاثنين حتى تعجد فائده
وتستطيع تحقيق بح ثابت شهريا بعدها ممكن ان تعتمد على الفوركس فقط

pimo
08-10-2012, 19:50
فعلا اخى من الافضل الجمع بينهما انا لااعتقد انى استطيع ترك الفوركس وهو بالنسبة لى الامل فى تحقيق ربح جيد وكذلك لا استطيع الاعتماد على الفوركس وحده على الاقل فى الوقت الحالى

انت محق اخي الفوركس بالنسبة لن الان هو مجرد امل في تحقيق مدخول شهري جيد وكسب راس مال نعتمد عليه في المستقبل اي اننا لن نستطيع ان نترك العمل الاساسي حتي نحقق راس مال وخبرة كافية لتفرغ الي التداول في الفوركس

ROTARY28
08-10-2012, 20:18
السلام عليكم
الفوركس افضل طبعا
والسبب انك سيد نفسك وعملك تقوم من منزلك
واذا تعلمت جيدا على الفوركس من الممكن ان تحقق راتب شهر كامل في صفقة واحدة

gullever
08-10-2012, 20:52
من رأيي العمل الحقيقي طبعا لانك تجني منه دخل شهري ثابت و لو كان قليلا و لكنه مضمون و الفوركس رغم انك تستطيع ان تجني منه ارباح كبيره لكن هذه الارباح ليست مضمونه دائما و عصفور في اليد خير من عشره علي الشجره

simox big
08-10-2012, 20:57
السلام عليكم من وجهة نظري اخي
انا العمل بالفوركس هو الاحسن لان تشتغل متى تريد واينما تريد + غير متعب وموفر للوقت

maddy
08-10-2012, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله

افضل شيء يكون العمل في الفوريكس بجانب العمل الرئيسي

بحيث تكون ضامن عملك وتتدرب في مجال الفوريكس وتجني ارباح اضافية

تحيااتي

kimokonolove
08-10-2012, 20:59
.
.
.
ارجوا التفاعل

العمـــل الاســـاسي هو اســــاس وكيان الانسان وللحق هو الذي سيضمن مستقبلك وليس الفوركس

demitri86
08-10-2012, 21:05
نعم اخي

يبقى العمل الحقيقي افضل انت تستيقظ كل صباح و تروح على العمل

و تاتي في وقت الظهيرة مرهق و تعملك دش بارد و بعدين تتغدى و تاخذ قيلولة

هذه هي المتعة اللي موجودة في العمل الحقيقي بس تبقى مشكلته في الراتب الصغير

jamalsale
08-10-2012, 21:19
لا اتفق معك يا أخي فالشركات تخضع لرقابة بالأضافة هدا ليس
عالم أفتراضي بل عالم حقيقي يتم العمل فيه عن بعد

HOUSAMMI
08-10-2012, 21:26
اخى العزيز

فيه ناس بتحب الوظيفة وتتمنى طول حياته انها ترجع من شغلها بالجرنال والبطيخة

وناس تانية عايز ه تحس بالامان المالى عن طريق طرق مبتكرة زى النت وهو هوالان فىتطور

وممكمن شغل سنة واحدة بجهد فى الفوركس يغنيك عن شغل سنين من غيره

Heba samir abdallah
08-10-2012, 22:26
من رايى ان مينفعش حد يلغى عمله الحقيقى ومركزه الاجتماعى ويعمل بالفوركس لانه ربح وخسارة وغير مضمون

silver
08-10-2012, 22:28
افضل الاثنين

وعندما تحترف الفوركس افضل الفوركس بكل تاكيد

بالتوفيق لنا ولكم

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 22:31
السلام عليكم
الفوركس افضل طبعا
والسبب انك سيد نفسك وعملك تقوم من منزلك
واذا تعلمت جيدا على الفوركس من الممكن ان تحقق راتب شهر كامل في صفقة واحدة

فعلاً ممكن صفقه واحده تعطيك مصروفك الشهرى

بس اهم شئ يكون عندك علم وخبره جيده

hodhod
08-11-2012, 00:47
انا اتفق معاك انه مش الاساس مجرد زيادة للدخل مش اكتر معتقدش انه يكون الاساس الشغل الاساسي بيكون في
المواجهة والاصدقاء حاجات مش هلاقيها علي شاشة الكمبيوتر

mahmoudemam
08-11-2012, 00:48
لانه تجارة الفوركس يوم فوق ويوم تحت ولا يكمن الاعتماد عليه بشكل اساس

companero
08-11-2012, 00:50
أنا إذا كان عندي رأس مال كبير
فالفوركس بالنسبة لي أحسن وظيفة , على الاقل أكون أنا مدير نفسي بدل وجع الراس الذي يسببه المدراء عادة

marocain_forex
08-11-2012, 01:01
ممكن اخي العمل الحقيقي

فهناك اشخاص محترفين الفوركس عملهم الحقيقيي

احنا نقول لسه مبتداين فيظل متل الهوايه فقط

hwida nada
08-11-2012, 01:08
بس ممكن انو يجمع بين الدراسة والعمل بالفوركس لانها الدراسة ما تاخد وقتك كاملا مثل العم

waleed adel
08-11-2012, 02:51
لا يمكن الاعتماد طبعا على الفوركس كعمل اساسى طبعا
بل يجب ان يكون عمل اضافى فقط

simo patrik 9
08-11-2012, 02:53
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
بصفتي مبتدا لا اعرف كيف و شكراااااااااااااااا

ahmed82
08-11-2012, 02:54
افضل العمل الحقيقى لانه دخل دئم وبدون مخطره

adib
08-11-2012, 03:06
بالنسبة لي كلا الأمرين مهم فالفوركس أكيد هو ما نطمح له فيما يخص الربح السريع لكن العمل الإضافي و الراتب الثابت يعتبر ايضا شيئ ضروري للحالات لاطارئة فلا غنى عنهما الإثنين.

نجم الفوركس الساطع
08-11-2012, 03:08
يمكن تحديد الاجابة عن السؤال انطلاقا من مدخول العملين و اولوية العمل عند كل شخص لكن
في بعض الاحيان تصبح الاولوية للعمل الذي يجني الكثير