PDA

View Full Version : دفتر باسماء الناجحين في مجال الفوركس

Pages : [1] 2

fxjoseph
07-07-2012, 11:21
الي كل ناجح في هذا المجال رجاء منك تتعب وتكتب رد هنا مع اعطاء نصيحة صغيرة كملخص لخبرتك في هذا المجال وهدفي من هذا الموضوع هو معرفة النخبة في هذا المنتدي الذين يستطيعون بالفعل افادة الاخرين ارجو من الجميع المصداقية وان امكن وضع دليل علي نجاحك وكمان ملحوظة مهمة
رجاء عدم وضع ردود ممن هم في مرحلة البداية او ما زالوا يحاولون للوصول
رجاء من الجميع الالتزام لتعم الفائدة

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 11:45
عن نفسى عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى عالم الفوركس هذه الهاله التى ترسمها شركات الوساطه
بان الفوركس هو مصباح علاء الدين او العصى السحريه التى ستجعلك غنى فى اقصر وقت ممكن
بعد مرور هذا الوقت من عمرى اقول لك بكل صراحه هذا ممكن ولكن ليس بهذه السهوله
لقد جربت الكثير من المؤشرات والاستراتيجيات وللاسف كلها فاشله
ضاع الكثير من عمرى حققت الكثير من الخسائر
عزلت تماما عن الوسط الاجتماعى المحيط بى
الى ان عرفت التحليل الموجى واخذت كورس فيه
والحمد لله منذ سنتين احقق ارباح جيده
مع بعض الخسائر فى بعض الاحيان
نتيجه اخطاء اقع فيها
ولكن بفضل الله نسبه الارباح الى الخسائر كبيره جدا منما يجعل الخسائر لا قيمه لها

kimokonolove
07-07-2012, 12:16
عرفت الفوركس من فترة حوالى 10 سنوات عن طريق اخى
لاكن تركت المجال لعدم خبرتى وايضآ لأنى خسرت وقتها
وجربت ادسنس كبديل لها لاكن للأسف لم استطع السحب منها فقررت الرجوع لمجال الفوركس بعد ان علمت ان هناك اخوة واصدقاء لى يحققون دخل
ومن هنا بدأت اتعلم والعمل واوقات اكسب واوقات اخسر لاكن خسارتى بسبب عدم اتباع ادارة رأس مال لذا قررت العمل مع تطبيق القواعد التى تعلمتها
والى الأن احقق دخل جيد وافضل ربح قليل مستمر افضل من خسارة كبيرة وقد تمرجن الحساب هذة هى اساس الفوركس وان لم اعمل على هذة القاعدة او اى شخص اخر
فلن يكون الفوركس مجالآ عن تجربة طبعآ لاكن الشاطر الناجح هو الذى يحقق ارباح اعلى من خسائر والكل يريد مكسب بدون خسارة
لاكن يجب ان تكسب وتخسر لتعرف معنى الخسارة وحلاوة المكسب وكما قلت الشاطر هو الذى يكون مكاسبة اعلى من خسارتة ودائمآ لا تفكر فى الربح بل فكر ايضآ فى الخسارة
لأن السوق ليس سهلآ فيجب ان تكون حساباتك كلها وتوقعاتك فى كلا الأتجاهين المكسب والخسارة ولو عملت على هذا تأكد انك ستكون ممتاز لاكن شرط اخر وهو تطبيق ادارة رأس مال
وبالتوفيق للجميع مع مكاسب خضراء دائمآ بأذن الله

ehab
07-09-2012, 01:38
انا بصراحة لسة مبتداء وجديد فى الفوركس بس ياريت اكون مليونير من
الفوركس وساعتها هديكم دروس فى الفوركس بس ادعولى وتقبل مرورى اخى الكريم

derfcase
07-10-2012, 10:07
حقيقة اخي الكريم
**joseph
انا لا اعتبر نفسي من المحترفين ولا من النخبة في هذا السوق - و ان كان من نصيحة استطيع ان اقدمها استنادا لخبرة تداول حوالي 5 سنوات بالسوق
هي حذار ان تدخل صفقة دون ان تحدد اهدافك منها مسبقا قبل دخولها

Looser
07-10-2012, 11:28
تجار الفوركس الناجحين - ربما نستطيع التعلم منهم وتصبح ناجح في تجارتك، في هذا المقال ستجد ملخص عن أكثر 3 مضاربين نجاحا في العالم

جورج سوروس George Soros

يشتهر هذا الرجل بأنه يحرك سوق الفوركس كما يريد ، ففي بريطانيا يشتهر هذا الرجل بقدرته الشديدة علي توقع معدل الفائدة للباوند الاسترليني لدرجة ان البعض يقول ان هذا الرجل يجبر بنك انجلترا علي إصدار معدل الفائدة كما يريد

طبعا يا رجالة الراجل ده مايعرفش حاجة ومايعرفش اننا بناخد أخبار متسربة

تم إجراء العديد من اللقاءات مع جورج وأكد فيها انه لا يمتلك نظام ثابت بالمتاجرة وعلي العكس فهو يعدل من طريقته لتلائم وضع السوق.

وطبعا الراجل ده مايعرفش ان الالتزام بالاستراتيجية المقدسة هو سر الفوركس

ويؤكد هذا الرجل انه يجب ألا يكون متحجر علي طريقة معينة وإلا سيفقد الكثير من الربح وسيفقد الكثير من رأس ماله أيضا

اسكت خالص

---------------------

مارتي شوارز Marty Shwartz

هذا الرجل من أشهر تجار الأسهم والعقود المستقبلية والأوبشنز ويمكننا التعلم منه الكثير فهو من التجار الرائعين بحق وقد صنع الكثير من المال

لقد حول هذا الرجل 100،000 دولار إلي 1.2 مليون دولار في سنتين

هههههههههه غلبان ، عندنا بيعملوهم من 100 دولار في ساعتين او من ألف دولار في سنة .. عادي

لقد كان هذا الرجل من مشجعي الارباح السريعة ولم يكن من تجار المدي الطويل، ولو أمكن له فإنه سيأخذ أرباحه يومياً! ومن هذه الارباح الصغيرة يمكنه عمل أرباح كبيرة بتجميع المبلغ.

يا راجل ارباح سريعة ايه .. اسكت خالص

-------------------------

باول تودور جونز Paul Tudor Jones

هو تاجر معروف بالثراء يمتلك 2.5 مليار دولار ويعد رقم 369 من حيث أغني الاشخاص في العالم

طريقة جونز في المتاجرة ان يدخل دائما عكس الترند في الوقت المناسب ويأخذ سوينج كبير ثم يخرج بربح كبير جدا

مايعرفش حاجة .. ممنوع يبني الدخول عكس الترند

عندما يشعر هذا الرجل بأن السوق غير مضبوط يدخل بنسبة قليلة من رأس ماله ويزيد النسبة إذا شعر ان السوق مضبوط

انا هخاطر ب 80% في غير المضمون وفي المضمون 85%

هذا الرجل يقدس وقف الخسارة لو ضرب وقف الخسارة فإنه سيخرج مهما حدث

وتسيب الشركة تضحك عليك يا راجل ماتحطش ستوب

m_fekry
07-10-2012, 14:40
انا لسه مبتدأ فى هذا المجال واخطوا الخطوات الأول بس عندى احساس انى هون متداول ذكى ان شاء الله
بس ده مع مرور الوقت

sami
07-10-2012, 15:24
الي كل ناجح في هذا المجال رجاء منك تتعب وتكتب رد هنا مع اعطاء نصيحة صغيرة

خبرتي أخي الكريم في مجال الفوركس تقريبا ٣ سنوات و رغم أن أرباحي تفوق خسارتي إلا أنني لا يمكن
أن أعتبر نفسي ناجحا ما دمت لم أحقق الهدف الذي دخلت من أجله إلى الفوركس،النصيحة التي أقدمها لكل
مبتدئ في هذا المجال هي الإلتزام التام بإدارة المال،أقسم بالله من يلتزم بها سيكون من الناجحين بإذن الله

elking
07-10-2012, 15:58
انا لسه مبتدأ فى هذا المجال واخطوا الخطوات الأول بس عندى احساس انى هون متداول ذكى ان شاء الله
بس ده مع مرور الوقت

وانا ايضا لسه مبتدئ وادينى بتعلم وبكتسب خبرات بشكل تدريجى والطريق مازال امامنا طويل ان شاء الله
وبالتوفيق

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:00
انا عرفت الفوركس مند 3 سنوات و لم اكن افهم فيه شيئا
فجاء يوم وقرات موضوع بالمنتديات عن الفوركس فقلت لمادا لا نجرب مادام سندخل ارباحا
و أنا الآن أتعلم خطوة بخطوة

hossam eldeen mohamed
07-10-2012, 16:01
انا بصراحة لسة مبتدأ في عالم الفوركس ودلوقتي بشاهد كورسات تعليمية وان شاء الله اتقنه جيدااا

mohamed eldamnhorey
07-10-2012, 16:43
اذا اردت ان تسلك طريقة النجاح عليك باهم شئ الذى يوصى به الجميع مراراً وتكراراً وهو الادارة الماليه الجيده

والله كل مافى الموضوع هو ادارة رأس المال

لعبتها صح ونفذتها صح

صدقنى صدقنى هتكسب كتيرر واسمك يكتب مع هؤلاء الناس

Noah
07-10-2012, 19:02
اسأل الله ان يجعلنا من الناجحين فى الفوركس ونستطيع ان نحقق نسبة ارباح كبيرة كما تمكن البعض من تحقيق الارباح واصبحوا من اشهر المتاجرين فىا لفوركس ولهذا السبب انا اعشق العمل فىا لفوركس فى كل الاوقات

sky44
07-10-2012, 19:12
بالنسبة انا مازلت مبتدأ في هدا المجال سمعت بالفوركس مند حوالي 3 سنوات لاكنني لم ادخل اليه الا بعد شهرين صراحة مجال رائع للتعلم و كسب المال لاكن لا يجب ان نفكر في الربح فقط بل يجب ان فكر حتى في الخسارة لكي ننجح في هدا المجال

hesham itch
07-11-2012, 11:41
من حق المتاجر ان يتعلم المزيد ممن هم اصحاب الخبرة فى مجال الفوركس
ومعرفة الطريق من اجل الوصول الى نفس المكانة بالعلم والعمل والمعرفة

العوامى
07-11-2012, 13:16
السلام عليكم
انا لى فترة ليست بالكبيرة وايضا ليست بالقصيرة وارى ان الاتزام بالستوب لوز وادارة راس المال هى اساس ربح اى متاجر
تحياتى

willy
07-11-2012, 14:36
اياك اياك ان تدخل هذا السوق من دون تدريب 3 شهور على الاقل فالخسارة ستكون حتمية بالاضافة الى ادارة راس مال جيدة ارجوكم اسمعو كلام خاسر حكيم

magic777
07-11-2012, 19:39
بص خلاصه التجربه هنا هو انك لازم تكون ليك خطه عمل واضحه مبنيه على خلاصه خبرتك اللي انت كونتها من تدريبك
وتاني حاجه انك تلتزم بيها تماما في اغلب احوال السوق
ومع الاستمرار هتلاقي نفسك احسن كل مره عن المره اللي قبلها

nrgslawi
07-12-2012, 03:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لدي اكثر من سنتين في الفوركس استطعت ان احقق الكثير في الفوركس
نصيحتي هي الصبر وعدم التسرع

amrmorasamir
07-12-2012, 03:45
عن تجربه صغيره فى السوق ابتعد كل الابتعاد عن الطمع وعن ترك الصفقات مفتوحه بدون ايقاف خساره لانك لو ربحت منها 10 مرات سوف تاتى مره تمرجن الحساب

fx-man
07-12-2012, 04:26
نصيحتى وكملخص خبرة حوالى 3 سنين هى انك تحاول تجرب استراتيجيات اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة بيك .ومن الاخر اعتمد على نفسك ولا تدخل صفقاتك بناء على تحليل فلان او توصية عللان .

swingawy
07-13-2012, 04:27
الشاطر الناجح هو الذى يحقق ارباح اعلى من خسائر والكل يريد مكسب بدون خسارة
لاكن يجب ان تكسب وتخسر لتعرف معنى الخسارة وحلاوة المكسب وكما قلت الشاطر هو الذى يكون مكاسبة اعلى من خسارتة ودائمآ لا تفكر فى الربح بل فكر ايضآ فى الخسارة
لأن السوق ليس سهلآ فيجب ان تكون حساباتك كلها وتوقعاتك فى كلا الأتجاهين المكسب والخسارة ولو عملت على هذا تأكد انك ستكون ممتاز لاكن شرط اخر وهو تطبيق ادارة رأس مال

HUSSENEY
07-13-2012, 23:01
الفوركس علم كبير
بحر لا يسطيتع اى انسان تخطى
مهما مر بى العمر فى التعليم ساصبح مبتداء

كريم
07-13-2012, 23:09
و الله لم يكن لأحد تدخل في دخولي و تعلمي مجال الفوركس

الا بعض الكتب الصادرة عن المحترفين و المهمه جدا يعني مثلا كاتب

كتاب فوركس للعرب و غيره كتير و الله يوفق الجميع

عزبز 18
07-13-2012, 23:22
انا لدي بالتقريب سنتين في الفوركس و اكتسيب خبرة كبيرة في هدا العالم عالم الفوركس عالم الاموال اكثيرة
انشاء رايحين بنفيدو اعضاء هدا المنتدي بخبراتنا في هدا السوق الفوركس

ana1990
07-13-2012, 23:52
خبرتي مع الفوركس قليله لكن جيده عموما باختصار كنت بشوفه كل يوم و مش بقتنع اني ادخله و مصعبه على نفسي لحد ما جه يوم قررت اني اقرا كتاب اتعلم منه و لما خلصته لقيت الموضوع سهل بدات طبعا بالحساب التجريبي ثم البونص ثم الايداع من مالي الخاص و دي الخطوات الصحيحه للكل حاولت بالتوصيت و خسرت و بحول بيها تاني و مستني

elzeel
07-14-2012, 03:20
نصيحتى هو ان تجعل الخساره دائما متوقعه حتى تصل لاكبر النتائج
وان وصلت للخساره فتكون اقلها وبالتوفيق

essam1985
07-16-2012, 17:55
كلمة ضغير و لكنها هي السر لهذا السوق و دائما ما ارددها

الصبر مفتاح الفوركس

safiforex
07-16-2012, 19:15
انا كنت تعرفت على الفوركس من حوالي 7 سنين ، و فعلا كنت دخلته على اساس بونص من شركة معروفة ، و لكن ما ان خسرتهم حاولت مع شركات اخرى و بردوا كنت اخسر ، و لكن كنت لا اعمل باية طريقة او استراتيجية حينها
فتركته ، لانني كنت اتجهت الى المواقع و الربح منها ، و هنا كنت اربح جيدا من المواقع و فعلا ارباح مهمة و لكن عيبها انها بها شغل جامد
الى ان و منذ عام تقريبا رجعت الى الفوركس و بدات اتعلم من الناس و الكيفية التي يتم بها اغلتحليل و ما الى ذلك
و الحمد لله الان ، استطيع ان اتداول بكل الطرق و ممكن اربح منها بدون اي تدخل من اي شخص ،

mahmoud1
07-16-2012, 19:22
مشاء الله فى خبرات كتير فى المنتدى ياريت نستفيد منهم فى هذا المجال ويكون فى نصائح الواحد يستفيد منها سواء مبتدى او محترف الكل يستفيد ويكون فى طريقة عمل جيدة نتعلم عليها ونطبقها وان شاء الله الكل يستفيد

mido
07-17-2012, 00:26
اخي الكريم
الفوركس
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kingman
07-17-2012, 02:53
فى هذا السوق المعظم هيعتبر نفسه مبتدا حتى مع سنوات الخبرة الكبيرة لأنه ببساطة يجد انه لم يصل الى مايطمح وحتى ان حقق ارباح وارباحه اكبر من خسائره فالنجاح فى هذا السوق اراه نسبيا وان شاء الله نسفيد من تجارب الأعضاء

forex4ever
07-17-2012, 05:26
تجار الفوركس الناجحين - ربما نستطيع التعلم منهم وتصبح ناجح في تجارتك، في هذا المقال ستجد ملخص عن أكثر 3 مضاربين نجاحا في العالم

جورج سوروس George Soros

يشتهر هذا الرجل بأنه يحرك سوق الفوركس كما يريد ، ففي بريطانيا يشتهر هذا الرجل بقدرته الشديدة علي توقع معدل الفائدة للباوند الاسترليني لدرجة ان البعض يقول ان هذا الرجل يجبر بنك انجلترا علي إصدار معدل الفائدة كما يريد

طبعا يا رجالة الراجل ده مايعرفش حاجة ومايعرفش اننا بناخد أخبار متسربة

تم إجراء العديد من اللقاءات مع جورج وأكد فيها انه لا يمتلك نظام ثابت بالمتاجرة وعلي العكس فهو يعدل من طريقته لتلائم وضع السوق.

وطبعا الراجل ده مايعرفش ان الالتزام بالاستراتيجية المقدسة هو سر الفوركس

ويؤكد هذا الرجل انه يجب ألا يكون متحجر علي طريقة معينة وإلا سيفقد الكثير من الربح وسيفقد الكثير من رأس ماله أيضا

اسكت خالص

---------------------

مارتي شوارز Marty Shwartz

هذا الرجل من أشهر تجار الأسهم والعقود المستقبلية والأوبشنز ويمكننا التعلم منه الكثير فهو من التجار الرائعين بحق وقد صنع الكثير من المال

لقد حول هذا الرجل 100،000 دولار إلي 1.2 مليون دولار في سنتين

هههههههههه غلبان ، عندنا بيعملوهم من 100 دولار في ساعتين او من ألف دولار في سنة .. عادي

لقد كان هذا الرجل من مشجعي الارباح السريعة ولم يكن من تجار المدي الطويل، ولو أمكن له فإنه سيأخذ أرباحه يومياً! ومن هذه الارباح الصغيرة يمكنه عمل أرباح كبيرة بتجميع المبلغ.

يا راجل ارباح سريعة ايه .. اسكت خالص

-------------------------

باول تودور جونز Paul Tudor Jones

هو تاجر معروف بالثراء يمتلك 2.5 مليار دولار ويعد رقم 369 من حيث أغني الاشخاص في العالم

طريقة جونز في المتاجرة ان يدخل دائما عكس الترند في الوقت المناسب ويأخذ سوينج كبير ثم يخرج بربح كبير جدا

مايعرفش حاجة .. ممنوع يبني الدخول عكس الترند

عندما يشعر هذا الرجل بأن السوق غير مضبوط يدخل بنسبة قليلة من رأس ماله ويزيد النسبة إذا شعر ان السوق مضبوط

انا هخاطر ب 80% في غير المضمون وفي المضمون 85%

هذا الرجل يقدس وقف الخسارة لو ضرب وقف الخسارة فإنه سيخرج مهما حدث

وتسيب الشركة تضحك عليك يا راجل ماتحطش ستوب

ههههههههه شخص رائع مثلك لن يذكر الا اشخاص رائعين تقبل ودي وتقديري على اسلوبك الساخر الجميل وبالذات مع الراجل اللي اسمه مارتي شوارز تحفة بجد هو ايه الانجاز اللي عمله يعني على فكرة عملته في 14 يوم يعني عادي يعني خالص ههههههههههههههههههههههه بس على الديمو طبعا

osama shaban
07-17-2012, 06:40
انا اعتبر مبتداء بقالي اقل من سنه في الفوركس
قمت بايداع مبلغ من المال في البدايه وطبعا خسرته كله وتمرجن الحساب ثم درست اسباب خسارتي
الان الحمد لله استطيع ان احقق ارباح من البونص ليس كبيره ولكن تتناسب مع حجم البونص

KOGI
07-17-2012, 07:13
انا معتبرش من النخبة ولا حتى المخترفين لكن عندى معرفة لا باس بها فى الفوركس
انا عموما عرفت الفوركس من 3 سنين وبدات ا قرا كتب و اشوف فديوهات عنها كل ده قبل ما اشتغل فى حساب تجريبى اكيد
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

elking
07-17-2012, 07:44
اهم حاجة مشيئة الله اولا ثم الطموح الطموح ياجماعة هو اهم شئ ويجب نحدد الهدف ونضع خطوات وخطط للوصول لهذا الهدف هذا مايفعله الناجحون

mohamed yossef
07-17-2012, 13:53
لا تتاجر بدون ان تعرف الى اين خسارتك وعلى اساسها قم ( بتحديد اللوت الذى تتاجر به) بحيث لا تكون
اجمالى خسارتك التى توقعتها تتخطى 10% من راس مالك
-- لا تعتمد على المؤشرات اطلاقا

Forex Eyes
07-17-2012, 15:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا اعلم لكن احس كأنك لن تجد شخص معنا ناجح جدا
لانه اغلب الاعضاء هنا التحقو بالمنتدى مؤخرا
اضن ان اغلبهم مبتدئين
قد يكون شخص او اتنان ربما لا اعلم

Mr.GooDMaN
07-20-2012, 14:40
اعتقد ان كل متاجر ناجح بشكل كبير فى الفوركس كان مبتدىء وبيحاول يوصل للمكانة اللى هو فيها
دلوقتى وعشان كده اى متاجر مبتدىء ممكن يستفيد من المناقشة الموجودة هنا ويقدر يحدد اهدافه

AMANI
07-20-2012, 20:16
انا بصراحة لسة مبتدئه في عالم الفوركس ودلوقتي بشاهد كورسات تعليمية وان شاء الله اتقنه جيدااا

assidi saber
07-20-2012, 20:45
شكرا اخي على هذا الموضوع و اتمنى لك التوفيق

Amgad91
07-20-2012, 21:18
اهم نصيحة اعطيها لكل المتاجرين هي الاعتماد على النفس و اختيار استراتيجية و اتقانها
و الاهم من ذلك مراعاة قواعد راس المال في المتاجرة لأنها الاساس لاستمرار الربح حتى وان كان قليلا فهي الوحيدة القادرة على حماية حسابك في هذا السوق الضخم

Aker001
07-20-2012, 21:21
الشاطر هو الذى يكون مكاسبة اعلى من خسارتة ودائمآ لا تفكر فى الربح بل فكر ايضآ فى الخسارة

لأن السوق ليس سهلآ فيجب ان تكون حساباتك كلها وتوقعاتك

فى كلا الأتجاهين المكسب والخسارة ولو عملت على هذا تأكد انك ستكون ناجح

مع ادارة راس المال الجيدة

amrmorasamir
07-20-2012, 21:32
اهم نصيحة اعطيها لكل المتاجرين هي الاعتماد على النفس و اختيار استراتيجية و اتقانها
و الاهم من ذلك مراعاة قواعد راس المال في المتاجرة لأنها الاساس لاستمرار الربح حتى وان كان قليلا فهي الوحيدة القادرة على حماية حسابك في هذا السوق الضخم

فعلا ياباشا الاعتماد على النفس من اهم الحاجات وبلاش نعتمد على توصيات الغير لانك لو كسبت منها كتير ممكن تيجى فى اسبوع او شهر تخسر كل حاجه حتى راس مال وده عن تجربه شخصيه
الافضل انك تعتمد على نفسك وتسحب ارباحك كل اسبوع او كل يوم

magic777
07-21-2012, 02:07
فى هذا السوق المعظم هيعتبر نفسه مبتدا حتى مع سنوات الخبرة الكبيرة لأنه ببساطة يجد انه لم يصل الى مايطمح وحتى ان حقق ارباح وارباحه اكبر من خسائره فالنجاح فى هذا السوق اراه نسبيا وان شاء الله نسفيد من تجارب الأعضاء

هو قدر الصراحه وما علينا الا اننا نجتهد لاكتساب الخبره ومحاوله الربح من هذا السوق
وطبعا مش كل مره هنخسر اكيد هيجي علينا الوقت اللي نكسب فيه اكتر ما نخسر ويكون لينا متوسط ربح
شهري كويس بأذن الله

zahran
07-21-2012, 02:11
عرفت الفوركس من سنتين . ابتدى معرفتى ف الاول منذ فتره اكبر منذلك طبعا من خلال المواقع اللى موجوده اعلاناته فى كل حته
ولكن اللى شدنى ليه بقى ان لقيت حد من قرايبى شغال فيه وبيكسب كويس وبيعمل فى الشهر تقريبا 1000 دولار
فرحت اوى بالمجال داا اوول ما دخلته ولكن مع عدم الالتزام خسرت فيه كتير بصراحه
الى ان توصلت الى طريقه رقميه من اكتشافى قعدت تقريبا تلت شهور اكتشف فيها .والحمد لله نتايجها حلوه اوى معايا

theozo
07-21-2012, 02:37
الحقيقة انا بقالي 4 سنوات في هذا المجال و تعلمت منه الكثير جدااا و لكني ادرك تماما ان ما لدي من علم صغير جد جدا مقارنة بالفوركس ف الفوركس ليس له نهاية و كذلك انا هدفي في تحصيل العلم ليس له نهاية

السيد الجبالي
07-21-2012, 03:06
عن تجربه ليس بقليله في السوق ... اهم شي اراه هو امتلاك المرونه الكافيه للتكيف مع التغيرات السريعه في السوق
ادداره راس مال جيده .... واستخدام الاستوب لوس .. وتجربه علي الديمو فتره كافيه .. هذا فقط لا غير

Noah
07-21-2012, 03:32
اعتقد ان هذا الدفتر لن يتم اغلاقه لانه كما هناك مميزين فى كل مجال اعتقد ان هناك فى الفوركس الكثير جدا من الناجحين اللى حققوا نسبة بكيرة من الارباح والنتائج الجيدة واتمنى من الله ان يرزق الجميع النجاح

MrSniper
07-23-2012, 18:11
اخي انا اول شيء كنت عرفت الفووركس ، لكن في البداية ضنيت أنه اصعب شيء
لكن عزمت على تعلمه ، و بدأت ابحث عن الكورسات و الفيديوهات
و تعلمت بعد هدا دخلت على الحساب التجريبي ، لـكي اخد تجربة عن المداولة
بعدها دخلت في الحساب الحقيقي براس مال 100 دولار و الحمد لله
بدأت احقق ارباحا صغيره و اخسر بعض المرات ، حتى وصلت الى استراتيجيه
تربحني 50 من راس المال شهريا

delpi
07-23-2012, 22:55
حاول تجرب استراتيجيات اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة بيك

marem2007
07-23-2012, 23:18
انا لست من الناجحين في مجال الفوركس بس ان شاء اللة اتمني ان اكون منهم
بس اعتقد ان التركيز مع الخبرة ويقودهم ادارة راس مال صارمة

realyone
07-23-2012, 23:37
عن نفسي عرفت الفوركس من سنتين,والحمدلله ماشي فيه كويس وعندي طرقي الخاصة في التداول,واقوم دائما في تطوير استراتيجيتي لأن سوق الفوركس يحتاج الى ان نطور استراتيجيتنا باستمرار

sabre
07-23-2012, 23:39
نصيحه مهمه للمبتدأين وتذكرة للقدماء والمحترفين
لا تفتح صفقتك عكس الاتجاة العام

hesham1046
07-23-2012, 23:45
انا عرفت الفوركس من سنة 2008 واول سنة مضحكش عاليك كنت داخل معا شباب كانت بتكتب توصيات وكنت بكسب كثير الحمد الله يعنى اودعت 300 دولار لمتهم 1700 دولار وبعد كدة سحبت 1500 دولار وخليت 200 دولار فى الحساب وبصراحة ماكنتش اعرف اى شىء عن الفوركس وخسرت ال 200 دولار ومن وقتها تركت الفوركس لمدة سنة لحد ما اتعلمت طريقة التحليل واشتريت المؤشرات وابتديت اودع اموال بسيطة لحد الحمدج الله لوقتنا هذا الفوركس هو مصدر دخلى الوحيد
انا عمرى ما قفلت صفقة على خسارة ابدااااااا الانى بتبع نظرية الهيدج

Noah
07-24-2012, 00:47
يا سلام ايه الاحلام اللى الواحدب يعيشها وهو صاحى دى اعتقد ان فى ناس كتير من الممكن ان يتم ضم اسمائهم فى الدفاتر الخاصة بالناجحين فى سوق الفوركس ولكن فى امذا تفيد اسمائهم ان لم نتعلم منهم

kingman
07-24-2012, 01:28
عن نفسي عرفت الفوركس من سنتين,والحمدلله ماشي فيه كويس وعندي طرقي الخاصة في التداول,واقوم دائما في تطوير استراتيجيتي لأن سوق الفوركس يحتاج الى ان نطور استراتيجيتنا باستمرار

هو فعلا التعامل مع السوق يجب ان يتعامل معه بمرونة ويطور من نفسه وطرق متاجرة بناءا للتغيرات التى تحدث فيه لأنه سوق متقلب ومتغير جدا وفق للظروف الأقتصادية المحيطة

---------- Post added 07-24-2012 at 12:28 AM ---------- Previous post was 07-23-2012 at 11:56 PM ----------

اخي انا اول شيء كنت عرفت الفووركس ، لكن في البداية ضنيت أنه اصعب شيء
لكن عزمت على تعلمه ، و بدأت ابحث عن الكورسات و الفيديوهات
و تعلمت بعد هدا دخلت على الحساب التجريبي ، لـكي اخد تجربة عن المداولة
بعدها دخلت في الحساب الحقيقي براس مال 100 دولار و الحمد لله
بدأت احقق ارباحا صغيره و اخسر بعض المرات ، حتى وصلت الى استراتيجيه
تربحني 50 من راس المال شهريا
بسم الله ماشاء الله فى هذه النسبة بفضل الله جيدة جدا وربى يدوم عليك الأرباح وطبعا من افضل وطرق المتاجرة هى اللى ميكونش معاها المخاطرة العالية وربنا يوفق الجميع بفضله

master_egypt
07-24-2012, 01:39
انا الفوركس اعرفة واتعلمتة من زمان يعنى ممكن 2008
وحقتت منة ارباح كويسةو جداااااااااااا وان شاء الله احقق المزيد منة

Spiderhoof
07-24-2012, 04:38
تعلم لتربح

التزام لكى تربح

اعلم نفسك وعالج عيبوك فى السوق 80% نفسيه هذا هو سر النجاح

alkatom
07-24-2012, 08:43
أعتقد أن النجاح في الفوركس ليس مطلق ... إنما نجاح نسبي

2x1
07-24-2012, 08:54
رغم انني لازلت في البداية لكنني انصح من خلال تجربتي القليلة ان تكون معتمد علي ادارة جيدة لراس مالك حيث اذ1ا كان راس مالك صغير لا تختار لوت كبير يضيع راس مالك بسهولة حتي اذا كنت قد حللت الشارت بشكل صحيح

master_egypt
07-24-2012, 09:54
بتمنى من الله انى اشوف نفسى فى يوم من الايام دى زى الناس دى واقدر اكون خبير ومحترف ان شاء الله وقادر على تحليل اى شئ

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:31

magic777
07-25-2012, 18:09

طبعا محدش ينكر ان اداره راس المال هنا وتنظيم الوقت والالتزام من العوامل المهمه جدا للنجاح في سوق الفوركس
وكذلك عدم الطمع والتهور والبعد عن العمل في اوقات انشغالك بأمور اخرى وعدم وجود تركيز في عملك وقتها

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:12
انا عرفت الفوركس من فترة ليست بالطويلة ولكني لسه منضم لهذا المجال منذاقل من 5 شهور
ولكنى اطمح ان احقق اهدافيمن هذا المجال

no1forex
07-31-2012, 00:04
انا عن نفسى اتعرف بالفروكس واشتغلت عليه من 2007 وفضلت سانه كامله بلعب ديمو وبصفر حسبات وبعمل ارقام وبتعلم وكل يوم حتى الان بتعلم
بس اهم نصيحه انصح بيها الكل
ادارة رائس المال والابتعاد عن اكسبرتات المضعفات وشكرا لكم

cbc2012
07-31-2012, 00:07
الفوركس موجود من 10 سنين و الناس موجودين و شغالين كويس اوى

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 00:09
رغم انني لازلت في البداية لكنني انصح من خلال تجربتي القليلة ان تكون معتمد علي ادارة جيدة لراس مالك حيث اذ1ا كان راس مالك صغير لا تختار لوت كبير يضيع راس مالك بسهولة حتي اذا كنت قد حللت الشارت بشكل صحيح

مشكلة المبتدئين يستخدمون الرافعه الكبيره فى تضييع راس مالهم

يخاطرون بلوت عالى اعلى واكبر من رأس مالهم وده يسبب ليهم الخساره الكبيره

Mohamed90
07-31-2012, 00:11
السلام عليكم اخي بالاختصار شديد من تجربتي اولا تحتاج للحساب كبير نوعا ما من اجل تداول في راحة و ربح جيد
ثانيا الصبر على الصفقة و عدم التسرع في اغلاقها و الثقة في طريقتك و محاول البحث عن كل ماهو جديد و عدم التكاسل
و في الاخير القناعة و رضى بالربح القليل في ظل حجم الحساب الصغير تحياتي

mohamed salah
07-31-2012, 00:11
بصراحة انا لسة مدخلتش مرحلة الاحترافية في التداول
بس خلال خبرتي المتوسطة لابد من التحليل الجيد ومراقبة المؤشرات بدقة
والالتزام بادارة راس المال مع القناعة

power8
07-31-2012, 00:12
بالنسبة انا بدأت في الربح عند عدم اهتمامي به ، اي بدأت في تطوير استراتيجيات ووضع خطط لحمايو راس المال
وبذلك تمكنت من تقليل الخسائر وارتفاع نسبة الربح

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 02:03
انا مبتدا بس حبيت ادخل احيييك على موضوعك دا
وياريت فعلاً الناجحين فى المجال دا يساعدونا نكون زيهم ان شاء الله

ahmed fakhry
07-31-2012, 02:08
انا مينفعش احكم على نفسى هل انا شخص ناجح فى عملى فى الفوركس ولا لا والسبب انى ما زلت مبتدئ وينقصى اشياء حتى احكم هل انا شخص ناجح ام لا لكن الارباح جيدة بالنسبة لشخص مبتدئ

webtech
08-05-2012, 05:00
اهم نصيحة اخي الفاضل هي التوكل علة الله و الاحتساب و التكون بالكتب الاكترونية ثم الغاء مبدئي الخوف و الجشع من العقل

MrDeloma
08-05-2012, 07:36
أخي من خلال خبرتي التي دامت لمدة سنة واحده
فهمت ان النجاح يجب ان يكون من خلال ادارة رأس المال الجيده و القناعة
و الدخول و الخروج في الوقت المناسب و كدلك ايجاد استراتيجيه مربحه

elking
08-05-2012, 08:20
فى اشخاص عرب كثيرون ناجحين وعلى قوائم الناجحين فى مجال الفوركس مثل مصطفى بلخياط

hend
08-09-2012, 14:34
ههههههههههه صعب جدا انك تلاقى حد يكتب اسمه فى الدفتر عشان الحسد طبعا يعنى
كل واحد عامل ثروة من الفوركس هيخبيها عشان مش يلاقى الضرايب طلعاله

egypt25
08-22-2012, 05:02
اجعل الصفقة تناديك ولا تنادى الصفقة
ودائما اقولها
وكمان لازم تسيطر على اعصابك قداملا الشارت واوعى تفتكر ان الصفقات هتخلص
لا هى كتيرة

Leonardo
08-22-2012, 05:08
اخي انا لدي تجربه سنتين و استفدت عدة معلومات جديده
و ايضا خسرت و ربحت ، واكتشتفت استراتيجيات
و استفدت انه التحليل و التوصيات لا تعتمد عليها
لأنها غير مجديه بتاتا
حاول البحث على استراتيجيه جيده لكي تدخل بها ربح ثابت

suhao
08-22-2012, 05:11
المشكله انو مافي استراتيجيه مضمونه ميه بالميه صحيح في استراتيجيات ارباحها حلوه بس لفتره هاتلاقيها محتاجه تعديل وتطوير علشان كدا كل الاستراتيجيات يجب ان تضع لمستك الخاصه عليها

elking
08-22-2012, 06:12
هناك الكثير من الناجحين فى مجال الفوركس ولكنى سعدت بان هناك شخص عربى يسمى مصطفى بلخياط جمع المليون

mannon
08-22-2012, 14:28
هناك الكثير من الناجحين فى مجال الفوركس ولكنى سعدت بان هناك شخص عربى يسمى مصطفى بلخياط جمع المليون

انا بصراحة كنت فاكر ان فريق السلاحف بقيادة ابو عبد الله فى منتدى المتادول العربى اول فريق يصل الى المليون لكن بصراحة
أول مرة اخى الكريم اسمع عن ى مصطفى بلخياط ياريت تقولنا معلومات اكتر

face book
08-22-2012, 14:35
المحترفين في هذا السوق هم من يكسبوا منه فقط سواء كان مكسبك كبير او صغير لان في النهايه المكسب لازم يكون نسبه وتناسب مع راس المال
فالكبير في هذا السوق مثل الصغير ولكن يختلف فقط في راس المال انا بقالي 3 سنين في الفوركس والحمد لله الامور منتظمه بس يا ريت قبل ما تدخل صفقه تحدد انت عايز ايه منها ويكون عندك بدايل في الاختيارت

abdo-madrid
08-22-2012, 14:39
السلام عليكم النسبة انا مازلت مبتدأ في هدا المجال سمعت بالفوركس مند حوالي 3 سنوات لاكنني لم ادخل اليه الا بعد شهرين صراحة مجال رائع للتعلم و كسب المال لاكن لا يجب ان نفكر في الربح فقط بل

aminebenahmed
08-22-2012, 18:55
انا حتى الان لم اتعلم الفوركس
و اريد ان اربح انا ايضا 300دولار شهريا

nejmeddine
08-22-2012, 20:00
انا شخصيا لسا مبتدا في المجال و اخطو اول خطواتي اتمنى من محترفي الفوركس

ان يمدونا بقصتهم عند بداهم الى نجاحهم و يمدونا ببعض الاسرار و الخبرة
و شكرا لكم مقدما

sonic_eg
08-23-2012, 02:20
بسم الله الرحمن الرحيم

النصيحه الى بقدمها لكل الاصدقاء شئ واحد هو التعلم والتدريب واحترام ادارة رائس المال الصارمه
ودى هيا الى بتوصلك للنجاح

وتحياتى .

ahmedgalal
09-21-2012, 06:15
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع ان
الفوركس علم كبير

smail
09-22-2012, 15:04
بان الفوركس هو مصباح علاء الدين او العصى السحريه التى ستجعلك غنى فى اقصر وقت ممكن

ahmed zayan
09-22-2012, 15:06
هههههه ياعم دول عباقره فى الفيس احنا مش قدهم احنا يدوب اهه بنبدا نتعلم فى ام لمجال دا
وخلاص قربنا نخلصه تعليم وصلنا للشموع اليابانيه

nabeel_25
09-22-2012, 15:08
السلام عليكم
انا مبتدء في هذا المجال لكنني اتوقع ان احقق نجاح انشالله
ادعو لي

علاء بدران
09-22-2012, 15:10
انا فى البداية وان شاء الله ساحاول اكتساب الخبرة وابدا اتاجر فى هذا السوق
الذى عرفتة من حوالى 3 شهور فقط

eng2012
09-22-2012, 15:11
اعتقد ان الامر سوف يعطينا الحماس
عندما نجد الاشخاص الناجحين فى تجاره العملات الاجنبيه

pota1999
09-22-2012, 15:34
المحترفين في سوق الفوركس هم من يكسبوا منه فقط سواء كان مكسبك كبير او صغير لان في النهايه المكسب لازم يكون نسبه وتناسب مع راس المال فبالتالي المقصود هنا ليس من عمل كام مليون بل التساءل هنا من كانت تداولاته ناجحة بحيث ما هو اكبر نسبة ربح في المائه عملها من اصل راسماله.

ayman.shosha
09-22-2012, 15:37
انا مازلت مبتدىء ولكن اخى العزيز
احببت ان اوجه لك النصح
تعلم اصبر
طبق اجتهد
تداول تجريبى

magic777
09-23-2012, 02:05
المحترفين في سوق الفوركس هم من يكسبوا منه فقط سواء كان مكسبك كبير او صغير لان في النهايه المكسب لازم يكون نسبه وتناسب مع راس المال فبالتالي المقصود هنا ليس من عمل كام مليون بل التساءل هنا من كانت تداولاته ناجحة بحيث ما هو اكبر نسبة ربح في المائه عملها من اصل راسماله.

مش المحترفيين بس اخي اللي بيكسبوا احنا كمان ممكن نكسب لو اتخلينا عن الطمع والتهور والتسرع وتمسكنا بمبادئ النجاح في السوق
ده ومنها طبعا اداره راس المال الصارمه

mohammed1991
09-23-2012, 02:17
الف مبرووووووك لكل الناجحين وعقبال كل طاموح باذن الله
والله الموفق

msm51130
09-23-2012, 02:38
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع ان
الفوركس علم كبير

loco
09-23-2012, 04:03
:rules: السلام عليكم
اكتشفت الميدان من 3 سنوات
لكن كنت اتبعه فقط هده اول سنة لي كمتداول استطعت تحقيق ارباح بقيمة 50دولار من بونص 15 دولار هه وهي اول تجربة
شكرا على الموضوع

smail
09-24-2012, 03:15
وجربت ادسنس كبديل لها لاكن للأسف لم استطع السحب منها فقررت الرجوع لمجال الفوركس بعد ان علمت ان هناك اخوة واصدقاء لى يحققون دخل

m.o.b
09-24-2012, 03:46

4ex
09-28-2012, 19:26
ماشاء الله فى خبرات كتير فى المنتدى ياريت نستفيد منهم فى هذا المجال ويكون فى نصائح الواحد يستفيد منها سواء مبتدى او محترف الكل يستفيد ويكون فى طريقة عمل جيدة نتعلم عليها ونطبقها وان شاء الله الكل يستفيد

keko
09-28-2012, 19:56
انا بالنسبه لى بقالى اكثر من عاميين بالفوركي ولكننى لا استطيع ان اطلق على نفسى لقب المحترف او انى من الممكن
ان اعطى نصائح لانى لحد دلوقتى مازلت اكتشف كل فتره امور جديده كانت غامضه عليا ولذلك كل الى اقدر اقولهولك لا داعى لاى استعجال اثناء التعلم بكل صبورا لاخر درجه

asmaa omar
09-28-2012, 20:47
الحمد لله رب العالمين انا دخلت هذا اعالم منذ ما يزيد عن اربع سنوات
ووجدت فيهم الحلو والمر ولكن توصلت الى احد مزودين التوصيات وتعاملت معه والحمد لله وجدت الربح الوفير فى التعامل معه
والان استطعت بفضل الله ان اخذ منه استراتيجيته للتدالو وانا الا اربح ارباح معقوله جدا والحمد لله

bondokpower
09-29-2012, 04:42
انا بقالى سنتين واعتقد ان فى البدايه عليك تعلم الدعوم والمقاومات والترندات واعتقد انها طرق سهله وبسيطه ستحقق من خلالها ربح لكن بشرط الالتزام بادارة راس المال

علاء بدران
09-29-2012, 04:43
عادى انا مبتدء وعاوز اتعلم من حضراتكم طريقتكم واشكركم
على الردود وعلى تواضعكم وردكم الفعال الى استفد منة كثيرا

bondokpower
09-29-2012, 05:09
انا بقالى سنتين واعتقد ان فى البدايه عليك تعلم الدعوم والمقاومات والترندات واعتقد انها طرق سهله وبسيطه ستحقق من خلالها ربح لكن بشرط الالتزام بادارة راس المال

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 22:09
لا اجد نفسى من الناجحين فى هذا المجال حتى الان
ولكنى امل ان اصبح من الناجحين وان شاء الله سأحاول تحقيق ذلك

derar
10-21-2012, 20:55
السلام عليكم
انا دخلت عن طريق صديق
لي اقنعني بالفوركس وكيف
انه سوف يحقق لي ارباحا

latraaa
10-21-2012, 21:01
انا لا اعتبر نفسي من المحترفين ولا من النخبة في هذا السوق - و ان كان من نصيحة استطيع ان اقدمها استنادا لخبرة تداول حوالي 5 سنوات بالسوق
هي حذار ان تدخل صفقة دون ان تحدد اهدافك منها مسبقا قبل دخولها

Forex_007
10-22-2012, 16:55
يارب اجعلنا منهم يا رب

شيرين
10-22-2012, 17:07
بس ده مع مرور الوقت
وانا كمان لسة مبتدئة معنديش قصة نجاحاو فشل بس اتمني ابتدي بداية موفقة

فارس
10-22-2012, 17:08
حقيقة اخى لم احقق الربح المنشود ولكنى اتمنى ان احققة فى القريب ان شاء الله
ولكن افضل ان اعطى نصيحة وهيا الصبر ل اهميتها القسوى فى الفوركس

hard currency
10-22-2012, 17:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد ان الشخص الناجح فى التاجر والتاجر المحترف ليس من المهم ان يكتب اسمه ولكن لابد وان نسعى نحن وراء الخبرات الخاصه به ونتعلم منها ونستطيع ان نرى ماذا فعل واى استراتيجيه استخدمها عشان نشوف الناس دى بتفكر ازاى
بالتوفيق

saasa
10-24-2012, 17:55
السلام عليكم انا عن نفسي اكتشافت الفوركس قبل شهرين
و قدتني البحة الى هدا المنتدى الجميل و انا اجمع البونص في انتضار نهاية الشهر

oudai
10-24-2012, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله نكون
من هؤلاء الاشحاص واكون
العراب او الرئيس

new-day
10-24-2012, 22:16
الي كل ناجح في هذا المجال رجاء منك تتعب وتكتب رد هنا مع اعطاء نصيحة صغيرة كملخص لخبرتك في هذا المجال وهدفي من هذا الموضوع هو معرفة النخبة في هذا المنتدي الذين يستطيعون بالفعل افادة الاخرين ارجو من الجميع المصداقية وان امكن وضع دليل علي نجاحك وكمان ملحوظة مهمة

اهم درس تعلمته من السوق
ان السوق دائما على صواب
فيجب قبل الدخول باي
عملية ان تحدد هدفك وكذلك الوقف
وتقتنع بان السوق ربح وخسارة
فيجب الرضا بجميع الاحوال
والاعتراف بالخسارة البسيطة
وعدم السماح بزيادتها
وذلك عن طريق امر الوقف

Didios
10-24-2012, 22:40
أحب أن أعرف أولاً ما هو المقصود بكلمة (ناجح) في مجال الفوركس !!! فمن هو أو ما هو تعريفكم للنجاح في هذا المجال ؟؟؟
1) هل هو عدم الخسارة ؟؟؟ بكده يبقى مافيش حد ناجح .
2) هل هو زيادة الصفقات الرابحة على الأخرى الخاسرة ؟؟؟ وهنا قد يلعب الحظ دوره في تحقيق ذلك .

حددوا تعريف محدد للنجاح قبل طرح السؤال .

magic777
10-24-2012, 23:14
اعتقد ان الشخص الناجح فى التاجر والتاجر المحترف ليس من المهم ان يكتب اسمه ولكن لابد وان نسعى نحن وراء الخبرات الخاصه به ونتعلم منها ونستطيع ان نرى ماذا فعل واى استراتيجيه استخدمها عشان نشوف الناس دى بتفكر ازاى
بالتوفيق

فعلا الاهم من اننا نعرف اسماؤهم ايه اننا نعرف هما نجحوا ازاي ووصلوا للمكانه اللي هما فيها دي ازاي بالضبط علشان نتعلم
منهم ونكون زيهم في يوم من الايام

abdelmouman
10-24-2012, 23:16
انا اتاجر الفوركس منذ زمن لكن لا اظن اني احرز تقدما
لاني احيانا اربح واحيانا اخسر ليس من الممكن تجنب الخسارة لكن على المتاحر دائما المخاكرة بالمال الذي يتحمل خسارته

marcelo
10-27-2012, 11:30
سلام عليكم اسأل الله ان يجعلناا من النااجحين فى الفوركس ونستطيع ان نحقق نسبة ارباح كبيرة كما تمكن البعض من تحقيق الارباح واصبحوا من اشهر المتاجرين فىا لفوركس ولهذا السبب انا اعشق العمل فىا لفوركس فى كل الاوقات

cristiano
10-29-2012, 02:30
نصيحتى وكملخص خبرة حوالى 3 سنين هى انك تحاول تجرب استراتيجيات اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة بيك .ومن الاخر اعتمد على نفسك ولا تدخل صفقاتك بناء على تحليل فلان او توصية عللان ..

hora
10-29-2012, 02:41
موضوعك جيد يااخي انا لسه مبتدئة بس تدربت كثيرة في خلال الشهور الاخيرة واكتسبت خبرة متوسطة
ونصيحةمنى لكل شخص يريد ان يكون تاجر جيد يجب عليه ان يتدرب علي الحساب الحقيقي والتجريبي في نفس الوقت
صدقوني التدريب علي الحقيقي هتحس بمتعه اكتر وقت الربح وشكرا

azifek
12-17-2012, 23:29
أخي الكريم
بالنسبة لي بعد خسائر كبيرة أصبحت تقريبا في نقطة التعادل لا ربح و خسارة
و أهم نصيحة للأعضاء أنهم يتجنبوا الدخول بلوت كبير و الصبر على الصفقات الخسارة و لو لأسابيع لأن الأسعار دائما تتحرك صعودا و هبوطا
إلا في حالات نادرة كوجود اخبار قوية جدا فإنها تتحرك في اتجاه واحد ويجب ان تحسنوا التصرف فيها

romio1990
12-17-2012, 23:30
اللسام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اول شي شكرااا يا اخبي على هاذا التقييم ونشاء الله الله بجعلنا من الناس الناجحين
وشكراا وطول ما انتو جنبنا اشناء الله يا اخي بتكون ناجحين وشكرااا الكم ونشاء الله
بيكون الجميع ناجه غفي مجال الفوركس انشاء الله عن ازظكم وشكراا يا اخي

hard$currency
12-18-2012, 00:02
على المستوى الشخصى انا انضممت للفوركس ولتجاره منذ عامين واتعلم كل يوم ما هو جديد وايضا اعتقد ان المشاركات والاراء المختلفه بين الاعضاء امر هام جدا للوصول الى التجارب الجيده
من خلال المناقشات بالتوفيق للجميع

abero
12-18-2012, 00:16
اهلا اخوانى
انا احب الطرق الرقميه مهما كانت صعبه
الله اسال لكم التوفيق

ana_masrya
12-18-2012, 00:59
انا بدات العمل ده من خلال مثلا سنه قعدت فتره اتدرب علي الحساب التجريبي وتعرفت علي المجال
من خلال صديقه لي اعطتنى المختصر المفيد قو ي وبدأت بعد ذلك ابحث عن الفيدوهات التعليمية
والكتب التى تتكلم عن الاستراتييجات وعن التحليل الفنى والاساسي للسوق وقرـأتها وكتاب البيتكلم عن الشموع اليابانية
وطبعا تدرب علي الحساب التجريبي لفترة كافيه ودى نصيحتى لاى مبتدئ عاوز يبد؟أ صح

mohamed33
12-18-2012, 01:28
الناجحين في الفوركس ناس عظيمه وانا اتمني انهم يكونوا قدوه ليا
انا بحب اسمع الحاجات دي بتديني امل

magic777
12-18-2012, 01:57
انا بدات العمل ده من خلال مثلا سنه قعدت فتره اتدرب علي الحساب التجريبي وتعرفت علي المجال
من خلال صديقه لي اعطتنى المختصر المفيد قو ي وبدأت بعد ذلك ابحث عن الفيدوهات التعليمية
والكتب التى تتكلم عن الاستراتييجات وعن التحليل الفنى والاساسي للسوق وقرـأتها وكتاب البيتكلم عن الشموع اليابانية
وطبعا تدرب علي الحساب التجريبي لفترة كافيه ودى نصيحتى لاى مبتدئ عاوز يبد؟أ صح

طبعا انت كده سلكت الطريق الصحيح اخي وكمان كويس انك ليك صديق قديم في المجال
يوضح ليك الكتب المهمه والفديوهات الجيده لفتره البدايه ويساعدك

amira
12-18-2012, 02:18
انا عرفت الفوركس من سنتين بس اهتميت بيه من وقت قريب
اعتبر نفسى فى البدايه ولكن توقعى ان سوق الفوركس ليس الكنز وانما ممكن ادخل منه ربح ليس بالقليل

محمد عويس
12-18-2012, 02:19
ضع هذا الاسم عندك انا لسه مبتدء ولكن اريد تعلم الفوركس جيدا واجرب من حساب ديمو حتى اعرف ما يدور بداخل الفوركس والفوركس مجال رائع ولكن نسبه المخاطره اعلى حتى من الممكن ان يتصفر حسابك

nabilo
12-20-2012, 14:54

rinko
12-23-2012, 17:50
الفوركس علم كبير

بحر الدولارات
12-23-2012, 18:06
انا عرفت الفوركس منذ سنة
وشهريين تقريباومازلت اتعلم
واتدرب ولن اتوقف عن التعلم
حتى بعد البدء فى المتاجرة

abdenbi
12-26-2012, 15:33
في الفوركس يجب على المتداول الصبر لنجاح و الصبر عامل اساسي
فهناك اشخاص يمتلكون مقومات النجاح كلها بستتناء الصبر و لم يستطيعوا الصمود

mero12
12-26-2012, 15:57
وانا ايضا يا اخى لسا جديد لكن ان شاء الله اكون فى يوم من الايام
مثل هؤلاء العظماء ويارب التوفيق لجميع

khamis
12-26-2012, 17:25
انا مش داخل اعلق على الموضوع انا داخل اعلق على هذه الجملة
معلش سمحنى وانا اخوك بس مسترب من هذه الجملة محسسنى انك اول مدخلت الفوركس لقيت نفسك عضو نشيط
كلنا كنا فى مرحلة البداية بس عمرى مشفت حد كاتب زى منت كاتب

walid1
12-26-2012, 17:52
السلام عليك اخي الكريم و اعتقد ان الفكرة مميزة و ستمنح المزيد من الحماس بين المتداولين لكن يجب الا تؤثر بالسلب كذلك و بالتوفيق للجميع

محمود شبايك
12-26-2012, 18:59
والله فكرة كويسة جداا عشان بس نقدر نعرف مين
الخبراء عشان نعرف نستفيد منهم ومن خبرتهم فى مجال الفوركس

ياسر
12-26-2012, 19:03
السلام عليكم ورحمه الله ي
يا خى لغتك قاسيه جدا فلو تركت لنا باب بجانبك لكان افضل لك ولنا ولكن الحمد الله بكره نبقى احسن بكتير من ناس سبقتنا

deya2005
12-26-2012, 22:42
تسدق انو كلنا في مرحله البدايه زكلنا بنحاول الوصول
يعني مش هاتلاقي حد يفيدك في موضوعك

ahamed ali
12-26-2012, 22:58
بصراحة لسة مبتداء وجديد فى
الفوركس بس ياريت اكون مليونير من
الفوركس وساعتها هديكم دروس فى الفوركس

raed3
12-26-2012, 23:37
انا عرفت الفوركس من شهر واحد تقريبا عن طريق احد الاصدقاء واحاول جاهدا ان اتعلم الفوركس لكى احقق الربح المرجو وان شاء الله استطيع ذلك

tipo
12-29-2012, 01:47
سلام عليكم نصيحتى وكملخص خبرة حواالى 3 سنين هى انك تحاول تجرب استراتيجيات اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة بيك .ومن الاخر اعتمد على نفسك ولا تدخل صفقاتك بناء على تحليل فلان او توصية عللان

nori
12-29-2012, 02:10

ezel
12-31-2012, 18:39
اهم شيء اخي ان الانسان يتعلم الفوركس بشكل جيد ومفصل
ثم بعد ذلك ممك تهيا لنفسك استراتيجية معينة وتلتزم بيها وبالتوفيق

waleed elhadary
12-31-2012, 19:21
السلام عليكم هذا موضوع جيد جدا و يعم الفائده على الجميع و بالتوفيق لكل الاعضاء

النسر الأسود
01-06-2013, 13:26

ومن هنا بدأت اتعلم والعمل واوقات اكسب واوقات اخسر لاكن خسارتى بسبب عدم اتباع ادارة رأس مال لذا قررت العمل مع تطبيق القواعد التى تعلمتها
والى الأن احقق دخل جيد وافضل ربح قليل مستمر افضل من خسارة كبيرة وقد تمرجن الحساب هذة هى اساس الفوركس وان لم اعمل على هذة القاعدة او اى شخص اخر
فلن يكون الفوركس مجالآ عن تجربة طبعآ لاكن الشاطر الناجح هو الذى يحقق ارباح اعلى من خسائر والكل يريد مكسب بدون خسارة
وبالتوفيق للجميع مع مكاسب خضراء دائمآ بأذن الله،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،

LiNDa1
01-06-2013, 13:45
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا انا عنفسي لسا ما وصلت لمركز خبيرة يععني :o ولكن الحمد لله احقق ارباح جيدة جدا
والدرس لي تعملته منو انه في احد الايام يعني ولساتني مببتداه دخل للفوركس ب مبلغ 1000 وضاع كله
ومن هناك اتعلمت اني ارضى بالقليل والنصيحة المهمة هي انك ترضى بالقليل وعدم المخطارة

فوركس مان 25
01-06-2013, 19:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا يا اخى الكريم انا كنت اتمنى ان افيدك بس للاسف الشديد انا لسة مبتدئ فى فوركس ومعرفش الكثير عن فوركس بس من خلال طرح الاعضاء للجواب على سؤالك افادونى كتير اوى

amera samer
01-06-2013, 20:14
انا مبتدئه وحديثه العهد بالفوركس واتمنى طبعا انه يكون عندى فلوس كتير من هذا المجال ويومها هصحى كل يوم الصبح ادعى للبنىادمه اللى عرفتنى ع هذا المجال

mostafaabdelgawad
01-06-2013, 20:54
من الأخر كده يا اخي الكريم انا شايف ان السبيل الوحيد للفوركس هو الالتزام
يعني تتعلم وتدور لحد ما تلاقي استراتيجية جيدة وتلتزم بما فيها مع ادارة راس مال جيدة

rhanem
01-06-2013, 21:27
أنا لسة مبتدئ و نفسي إنشاء الله أحترف في لفوركس و حقق أرباح وانشالله ما أبخل بأي معلومة تعلمتها إنشاءالله

egypt2013
01-06-2013, 21:31
السلام عليكم ........ انا كمان جديدة في الفوركس ، ومش هدخل عشان اضيف او اسال في شي ء ولكن دخلت اكسر كل الاعضاء ولالمحارفين اللى ردواعلينا بالسوق ، تحياتى وتقبل مروورى

star forex
01-11-2013, 00:22
نصيحتى لكل مبتدئ فى هذا المجال ان يحاول قدر الإمكان ألا يتسرع فى هذا المجال قبل
ان يتعلم بشكل تدريجى واخذ الوقت الكافى حتى لا يتعرض للخساره

حسن
01-11-2013, 01:51
معلومة مهمة يا اخى مكنتش اعرفة اقبل كدة
ومشكور لفت نظرى الى حاجة مهمة مكنتش اعرفة

---------- Post added at 10:51 PM ---------- Previous post was at 10:42 PM ----------

اخى الكريم انا بنصح اى مبتدى بعدم الطمع
وعدم الرغبة فى السرعة فى الربح
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

pirlo
01-11-2013, 07:42
انا لست من الخبراء في الفوركس وانما انصحك بالتعلم الجيد ومعالجه الاخطاء التي تؤدي للخساره

yassoo011
01-11-2013, 11:04
انا الحمد لله بعد فترة كبيرة من الخسارة
طلبت اول سحب لي على البنك وانتظر وصول

ahmed1
01-11-2013, 11:31
الحمد لله علي النجاح اولا واهم نصيحه ممكن اقدمها هو ان تطور نفسك باستمرار مش معني انك نجحت

وقدرت تكسب من السوق ان السوق هيفضل طول عمره يكسبك لازم تكون مرن مع السوق

locos
01-11-2013, 11:41
انا فاشل لحد الان بمرتبة شرف
ودخلت بنقاط مرتفعة
وسادخل دائما ولو اتمرجن
اما الفوق واما اسفل
ونص نص لا ..

ezel
01-11-2013, 15:56
الحمد لله علي النجاح اولا واهم نصيحه ممكن اقدمها هو ان تطور نفسك باستمرار مش معني انك نجحت

وقدرت تكسب من السوق ان السوق هيفضل طول عمره يكسبك لازم تكون مرن مع السوق

فعلا لازم المتداول يكون في مرونة مع السوق وتحاول تسايسه وتخرج بارباحك
اما مسالة النجاح في المجال فلها مقاييس كثيرة يكفي انك ملتزم فنيا وماليا تعتبر ناجح

merselmiz
01-11-2013, 15:59
أنا أعتبر المغربي مصطفى بلخياط هو أفضل حاليا لأن ثروته من الفوركس تقدر ب 1 مليار دولار

ahamed ali
01-13-2013, 19:07
يجب ان تكسب وتخسر لتعرف معنى الخسارة وحلاوة المكسب
وكما قلت الشاطر هو الذى يكون مكاسبة اعلى من خسارتة
ودائمآ لا تفكر فى الربح بل فكر ايضآ فى الخسارة
لأن السوق ليس سهلآ فيجب ان تكون حساباتك كلها
وتوقعاتك فى كلا الأتجاهين المكسب والخسارة ولو
عملت على هذا تأكد انك ستكون ممتاز لاكن
شرط اخر وهو تطبيق ادارة رأس مال

moonlight32
01-18-2013, 21:06
انا عفته منذ ثلاث سنوات لست خبيرا ولا من النخبة فيه
واقول لك حدد هدفك وحلل تحليلا جيداً قبل الدخول في هذا السوق

MAGDY
01-18-2013, 21:11
أهم نصيحة يحتاجها كل من يفكر فى دخول هذا المجال
أن يكون صادقاً مع نفسه وجاد ومجتهد وصبور
ويقرأ ويدرس كل ما يخص هذا المجال
فلا نجاح بدون جهد ومجهود .. و
تحياااااااااااااتى

sabirdaba
01-18-2013, 22:17
حقيقة أنا لست محترف لكن عندي تجرب يمكن أنها ليست موجودة عند الكثير من الاعضاء في الجدد في المنتدى الذي أرغب بقوله هو على الاعضاء عدم المتاجرة حتى اكتساب خبرة كبيرة تأهلهم لذلك هذا احسن شيء يمكنني قوله

mohadiane
01-18-2013, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك أخي على الموضوع والمعلومات وأتمنى أن نكون منهم إن شاء الله

hanix
01-20-2013, 03:15
السلام عليكم و رحمة الله تعاللى و بركاته انا هده اول اشهوري بالفوركس
لا اعرف ادا ما كنت سانجح ام العكس
لكني متفائل بالخير ان شاء الله

Karem1
01-23-2013, 13:30
نصيحتى لكل جديد فى عالم الفوركس او المبتدئ هو انهم يحاولوا انهم يشيلوا فكره الربح بسهوله من المجال دا لأن فعلا المتاجره
فى الفوركس بتحتاج علم كبير ووقت وصبر ولازم يتعلموا اول بشكل كويس وبعدين يفكروا فى الربح

tickno
01-23-2013, 23:52
فعلا التجارب هي التي تجعل المتداول اكثر نجاحا
لذا لا يجب ان تضيع التجارب التي تخوضها دون استفادة منها

birdgull1
01-24-2013, 08:00
انا لسه مبتدأه وبتعلم
واتمني اني اقدر احقق ارباح واكون من المتميزين في الفوركس
دعوتكوا يا جماعه

كريم سليمان
01-24-2013, 08:33
انا لسه مبتداء ولكن انا حاليا اركزوالتزم بخطة عملك في الدخول والخروج دائما مايكون المضاربين عرضة للتاتير النفسي
والتدخل في عملياتهم خارج اطار خطة العمل تذكر ان تداولك دائما ما يكون معرض لخطر العامل النفسي راقب نفسك

Rony
01-27-2013, 15:17
انا لسه جديده خالص فى الفوركس ومعنديش خبره كفايه اوى
بس اللى عرفته وبنصح بيه اي متاجر جديد ان الفوركس دا محتاج صبر
كبييييير يعنى كل اللى داخل للربح السريع جدا دا مفيش منه امل

mahammed galal
01-27-2013, 15:54
انا بصراحة لسة مبتداء وجديد فى الفوركس بس ياريت اكون غنى .. مع عالم الفوركس

bebo30
01-27-2013, 15:58
خبرتي أخي الكريم في مجال الفوركس تقريبا ٣ سنوات و رغم أن أرباحي تفوق خسارتي إلا أنني لا يمكن
أن أعتبر نفسي ناجحا ما دمت لم أحقق الهدف الذي دخلت من أجله إلى الفوركس،النصيحة التي أقدمها لكل
مبتدئ في هذا المجال هي الإلتزام التام بإدارة المال،أقسم بالله من يلتزم بها سيكون من الناجحين بإذن الله

Mr.JoCKeR
01-27-2013, 16:03
ســلام عليكم ورحمة الله وبركـاتـه
==============
انا جديد لم احقق اي ارباح فقط في تجريبي هههههه
==============

SiRa
01-27-2013, 16:16
اهلا انا لسه داخل للفوركس وما بديت لهلا وان شاء الله انجح فيها

fog
01-27-2013, 16:18
موضوع جيد اخى بس افضل ما نعرف اسمائهم عاوزين نعرف ايه كانت الخطط بتاعتهم ودخلو بكام وعلشان نتعلم منهم يعنى مش نعرف اسمائهم وبس

اسماعلاوي
01-27-2013, 16:19
عن نفسى عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى عالم الفوركس هذه الهاله التى ترسمها شركات الوساطه
عزلت تماما عن الوسط الاجتماعى المحيط بى

david
01-29-2013, 17:51
السلام عليكم و رحمة الله ان شاء الله نصبح نحنمن الناجحن
انا فيبدت الطريف احاول التعلم

insta client
01-29-2013, 19:44
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى اكبر مخاسر فىال فوركس وتقبل مرورى اخى الكريم ومشكور على الموضوع الاكتر من رائع

spiderforex
01-29-2013, 19:56
موضوع جميل أخي أتمنى أن يتفاعل الاخوة أصحاب التجارب مع الموضوع عن نفسي ما زلت مبتدأ ولا أملك تجريبة لأحكيها أو أذكرها ليستفيد منها الاخوة الاعضاء

soufiane992
01-29-2013, 19:57
الفوركس وساعتها هديكم دروس فى الفوركس بس ادعولى وتقبل مرورى

kingamon
01-29-2013, 20:10
انا خبرتى قليله فى المجال حوالى 6 شهور لكن من التجربة البسيطة دى بقول انك ممكن تحقق كتير فى الفوركس والخسارة اللى بتحصلى من ادارة راس المال لما بلتزم بيها بكسب لما بسيبها بخسر اكيد

Eslam Rashwan
01-29-2013, 20:25
السلام عليكم اى شخص فى الفوركس تزيد معرفتهع وخبرته يوم بعد يوم وانا تعلمكت الكثير من الفوركس سواء فى المجال او فى الاخلاق والتحكم فى المشاعر ولكن اعتبر اكتر خبرة حصلت عليها هى ان ((المحافظة على راس المال فى الفوركس اهم من المكسب))وهذه الجملة لو التزم بها كل متداول فسيسيطر على مشاعرة جيدا ولا يتغلب عليه الطمع والخوف ويتجنب العديد من الخسائر

medo323
01-29-2013, 21:13
لسه مبتدأ فى هذا المجال واخطوا الخطوات الأول بس عندى احساس انى هون متداول ناجح ان شاء الله
بس ده طبعاً مع مرور الوقت

alpacino ramos
01-29-2013, 21:17
السلام عليكم
انا جديد في الفوركس واتمنى ان يحالفني الحظ
انا متفائل جدا و الله في عون الجميع

noureen
01-30-2013, 22:27
اخى الكريم كل واحد عنده اى معلومه مهما كانت صغيره
يستطيع افاده الاخرين بها بالتاكيد
تقبل مرورى

FCBXL
02-05-2013, 15:19
الى حد الأن اخي لي مدة 3 سنوات في لفوركس اهم نصحية مني الى اي مضارب لا تحاول ان تنتقم من السوق فالسوق
أكبر منك وأقوى مهما حاولت وساير السوق خطوة خطوة

malak558
02-05-2013, 22:35
الحمد لله اعتبر نفسى الى حد ما نجحت فى الفوركس
ودا بيرجع اهم حاجه لاصرارى على التعليم ومحاولة تجربة كل شئ
لحد متوصلت للتحليل الرقمى
والحمد لله
من انجح التحليلات والطرق اللى جربتها

yoka
02-06-2013, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله ..
كلنا كنا فى البدايه لا نعرف شئ فى عالم الفوركس وبالتدريب والتعلم وكسب الخبره من اصحاب الخبرات العاليه جعلنا نحترف شئ فشئ
ومن اهم عناصر الاحتراف فى عالم الفوركس هى التدريب وتعلمه جيدآ وان تكون محدد اهدافك بجانب الصبر والعزيمة والاراده

Omaryat1
02-06-2013, 22:37
السلام عليكم و رحمة الله
بالنسبة لي أخي أنا لازلت حديث هنا و لم أكمل حتى سنة في الفوركس و لجي أرباح و خسارات أيضا

for me
02-06-2013, 23:43
كيف حالكم اصحابى انا اقول هذا جيد جدا لانه تحفيذ لبهم ولغيرهم واود ان اكون من
ضمن هؤلاء عن قريب بالتدرب العمل والكسب الدائم من خلال الدراسه

سلمى احمد
02-10-2013, 14:27
نصيحتى اللى بقدمها لأى حد داخل لسه المجال دا ومفكر انه هيدخل يعبى فلوس ويخرج
دا مش صحيح ابدا بالعكس التفكير بالطريقه دى مش هيوصلك الا للخساره ومن جيبك الخاص

haze5m
02-10-2013, 14:30
انا نصيحتي الوحيدة هي التحكم في
النفس وتسجيل الاخطاء للتعلم منها

mannon
02-10-2013, 16:56
شوف يفنان انا فى الفوركس تقريبا من 2005 خسرت كتير جدا لكن مع بداية 2010 تقريبا وبداية ظهور منتديات الربح من المشاركات ابتديت اعوض الخسارة لكن لسة لم اعوضها كاملة

sabirdaba
02-11-2013, 02:25
نصيحتي لكل متداول لا تتسرع في دخول الصفقات حتى تكون على يقين مما تعمله ونصيحتي للمتاجرين المبتدئيين لا تتسرع في الدخول في السوق من اجل المتاجرة

rooty
02-11-2013, 05:33
اننى مازلت مبتدئة ولا اعرف الكثير عن هذا العالم ولكن اطمع ف ان اكون من اشهر الاشخاص المعروفون باستراتيجياتهم الخارقة والذين حققوا ارباحا هائلة منة .
اخى الفاضل عليك فى البداية بالتعلم والقراءة والتدريب والممارسة العملية .

egy
02-11-2013, 06:47
السلام عليك ورحمه اللله ورحمه الله ةبركاته

انا اري ةانه التسرع في بضالاحيان والجهل بالسوق من اهم الاسباب التي تجعلك مبتدا
ولازم الواحد يتعلم من اخطائه

FiFi
02-11-2013, 13:59
اهلا بيك نصيحتي هي التعلم والتدرب على الديمو على الاقل
حوالي 6 اشهر

shando
02-11-2013, 14:08
النجاح فى اى مجال مش صعب لو فى التزام الواحد بيقدر يوصل ويكون ناجح الفوركس محتاج الى اشياء كتير التعلم وبعد مرحلة التعلم التطبيق والشى المهم جدا هو ادارة راس المال انا لى فترة فى الفوركس تحيقيق النجاح بالنسبة لى هو عندما اكون ملتزم بادارة راس المال والتزام بشروط الطريقة اللى بعمل بيها من غير التزام مش ممكن يكون المتاجر ناجح

sahora
02-14-2013, 11:37
نصحيتى يجب عليك الا تدخل الصفقه بشكل شعزائي لانك ب1لك سوف تفشل لابد
ان تدر وتتعلم الفوركس وتحلل جديا جدا قبل فتح الصفقفه ولا تنسي مهمه استوب لوز الذين يهمولنه
الكثير بسبب وقف الخسارة وان شاء الله تبقي بدايه نجاح جيده

FaTi
02-14-2013, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......
انا لسه مبتداه وما بدات التداول وماعراف واحد وصل في الفوركس ونجح
فيه

insta client
02-14-2013, 12:43
انا خبرتى فى الفوركس بقالها حوالى شهور قليله وداخل على السنه وبجد لحد دلوقتى مش استفدت اى حاجه من الفوركس ده وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل

ahamed ali
02-16-2013, 21:20
نصيحتى وكملخص خبرة حوالى 3 سنين هى انك تحاول تجرب استراتيجيات
اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من
كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق

ota
02-19-2013, 01:42
السلام عليكم
انا بقالى سنتين فى الموضوع دا ومصدر تعليمى من المنتديات
التوفيق حليف الجميع

latraaa
02-19-2013, 15:09
هناك العديد من المتاجرين الأقوياء و القادرين على العمل الكبير في السوق، و منهم العرب و لكنهم قليلون

ziko
02-19-2013, 15:31
عرفت الفوركس منذ سنتين وما زبت ابحث عن ما هو جديد واعتبر نفسى جيد المستوى ولكنى لست محترفا لاننى لم احقق الهدف الذى دخلت من اجله الفوركس.

magic777
02-19-2013, 16:12
اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من
كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق

فعلا التجارب الكتير هتكسب المتاجر خبره عمليه اكتر وكل لما تزيد فتره التجارب
كل لما تزيد الخبره ويقدر المتاجر يعمل الاستراتييجيه الخاصه به بعد كده

shrara
02-19-2013, 16:35

السلام عليكم ورحمة الله
اولا لك التحية على فتح الموضوع
تانيا كان بودي اشارك بس انا لسا مبتدئ انشالله نتعلم من اصحاب الخبرة
ساكتفي بالمتابعة
تقبل مروري

لوليتا
02-19-2013, 16:40
انا للاسف لسه مبتدئة فى الفوركس وبتمنى انى اكون زيكم فى يوم من الايام واستفدت كتير جدا من ردودكم الهامة وشكرا لك اخى وتقبل مرورى

taoufik bajjou
02-19-2013, 16:48
السلام علسكم أخي الكريم أودج فقط أن أشكر كل من قام بمشاركتنا لخبرته في هدا السوق و أود ان أحث على التعلم معضمنا يود الربح بدون أن يبدل أي مجهود

mansourito
02-19-2013, 17:02
ماهو اخي معيارة الخبرة الذي ضعته هل هو طول المدة التي قضها المضارب في الفوركس ام معدل الربح
انا عن نفسي انصحك اخي بالتالي لاتطمع لاتطمع ولا تكثر من التداول اليومي

tamer al abboushi
02-21-2013, 21:51
السلام عليكم اخي الكريم انا شخصيا اعرف جميع مبدائ الفوركس وكيفيه التعامل بها وكيفيه الاستفاده من الخبار الاقتصاديه وتأثيرها على السوق وانصح جميع المبتدئين بتعلم التحليل الاساسي الى جانب التحليل الفني فالتحليل الاساسي في نظري هو اساس حركة السوق

prince of dark
02-23-2013, 00:01
مشكور بجد يا باشا وفعلا يا اخى الكريم هى الفكره حلوه شويا وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

mostafa ismail
02-23-2013, 10:23
اخى الحبيب نصيحتى لكل مبتدء ان لا يتسرع فى فتحت الصفقات
بل لابد ان يتحلى بالصبر وينتظر الفرصة المناسبة لفتح الصفقة

Abdo_Abdo
02-23-2013, 10:33
انا جديد في الفوركيولم اتعدي السته شهور بعد ولكني وجدت ان السبب الرئيسي وراء كل خسارة
هو الطمع في تحقيق مكاسب عالية بجانب عدم وجود الخبرة المطلوبة من اجل الحصول علي الارباح

ramyrabie
02-23-2013, 10:38
الشاطر الناجح هو الذى يحقق ارباح اعلى من خسائر والكل يريد مكسب بدون خسارة

ess_ess
02-23-2013, 10:44

انا لسة مبتدأ وعارف انى المفروض محطش رد ولكن احب اقول ان الفكرة عجبتنى وردود الاعضاء عجبنى

dolly holly
02-23-2013, 11:42
اجو عدم الاستعجال فيي كسب الماكاسب الهائله من الفوركس لان الفوركس يجتاج الى صبر و هدوء و تاني و مراجعه الامور جيدا على العموم باالتوفيق و ان شاء الله المزيد من النجاح

hanyfox
02-23-2013, 12:16
الفوركس علم كبير

yassoo011
02-23-2013, 13:20
هناك الكثير من الناجحين في مجال الفوركس
لا يعلم بهم احد ونتمنى ان نصبح منهم

latraaa
02-23-2013, 15:15
شخصيا تعرفت على الفوركس مند سنتين تقريبا، و لكني لم أهتم به لهده الدرجة إلا هدا العام، و إن شاء الله سأحاول أن أوفق في كل ما أقوم به

saad10
02-24-2013, 18:35

freedom
02-24-2013, 18:43
انا عرفت الفوركس من وقت صغير ولسة انا بتعلم يعنى اية فوركس
وبتمنى انى فى المستقبل اكون من الناس اللى نجحت فى الفوركس
ودة بيتطلب منى جهد وتعب فى التعليم حتى اصل الى ما اريدة فى عالم الفوركس

يزيد
02-24-2013, 19:46
السلام عليكم
عن نفسي انا ما زلت مبتدئ في الفوركس و لم اتعمق به كثيرا الى حد الأن و ان شاء الله سوف اصل الدرجة الإحتراف

ahamed ali
02-24-2013, 19:47
اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل
على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة

safiforex
02-24-2013, 19:50
اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل
على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة
هو فعلا هذا ما قد يحصل لو الواحد عمل على الاستراتجيات و عمل عليها على الديمو و فهمها جيديا
فان هذا الامر فعلا بيعمل الواحد كيفية التحلكم في الاستراتجيات و في الشارت كذلك

maham
02-24-2013, 19:52

statom
02-25-2013, 09:20
نصيحتى لكل مبتدئ فى هذا المجال ان يحاول قدر الإمكان ألا يتسرع فى هذا المجال قبل
ان يتعلم بشكل تدريجى واخذ الوقت الكافى حتى لا يتعرض للخساره

شبايك
02-26-2013, 15:34
انا اعرف شخصية هامة جدا اسمها مصطفى
بلخياط هو واحد من نابغ العرب فة الفوركس

mannon
02-27-2013, 06:56
عادل الكندى
الدكتور ممدوح صاحب استراتجية خبرتى
الدكتور حمادة صاحب مدرسة التحليل الزمنى

maged mohamed
02-27-2013, 07:17
بسم الله الرحمن الرحيم
غليك اولا احيرا بادارة راس مالك صج وتتعمق قبل اتخاذ القرار واياك والطمع او الغرور

mannon
02-28-2013, 10:29
عشان نقدر ننجح زى الناس دى محتاجين نعرف اية الى عملوه فعلا عشان يوصولا للمرحلة دى من النجاح
أكيد الناس دى سلكت طريق معين عشان توصل ولازم نقلدهم

mena2000
02-28-2013, 10:32
وبالتوفيق للجميع مع مكاسب خضراء دائمآ بأذن الله[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 07:32 AM ---------- Previous post was at 07:29 AM ----------

ahmedreda
02-28-2013, 10:52
اعتقد ان الفوركس هو مجال عمل جيد يحقق ارباحعاليه جدا ولكن يحتوى على مخاطره كبيره نسبيا اعتقد ان العلم والتدريب من اهم الاسباب للنجاح فى الفركس
هذا هو الحل الفركس يحتاج الى خبره وتعلم دائم بعكس باقى الطرق للحصول على المال.

Egyptian Trade
02-28-2013, 10:54
قد يكون ليس لدي الخبرة الكافية فى هذا المجال ولكن انا اعرف بعض النصائح التى يمكن ان اقولها لك وهى الالتزام بدارة راس المال الابتعاد عن الطمع ويجب ان يكون لديك صبر وتتعلم الفوركس جيدا حتى تتمكن من تحقيق ما تريد.

BiBo
02-28-2013, 11:32
اهلا اخي الكريم انا ما اوقول لحالي اني ناجح طبعا ولا مبتدا ولكن في
نص الطيق يعني
والشيء الوحيد لاقوله للكل مبتدا وهو التعلم والصبر وعدم التسرع وشكرا لك

may
02-28-2013, 23:05
الفوركس الناجحين فيه قليلون نظرا لانه من الاعمال الذى يوجد فيه مخاطر كبيره

Ahmed Dahab
02-28-2013, 23:12
انا ارى ان محمد ابوالدهب ابن الاسكندرية من افضل المضاربين فى مجال الفوركس

sabirdaba
03-05-2013, 23:04
انا ارى ان محمد ابوالدهب ابن الاسكندرية من افضل المضاربين فى مجال الفوركس

متشرف بالتعرف لكن انا لا اعرفه هل هو من عائلتك ؟؟ لأن أنت اسمك أحمد الدهب على العموم جيد انك تكون تعرف شخص محترف خصوصا اذا كانت المعرفة شخصية لانك ستستفيد منه كثيرا

ميوية حسن
03-06-2013, 02:28
اخى العزيز فى ناس كتيرجدا نجحو فى الفوركس وحققو مبالغ رهيبة كمان
لو عاوز تعرفهم ابحث عنهم فى جوجل واعرف الاستراتيجية التى كانو يستعملونها

Wael Moharram
03-08-2013, 11:01
ماشاء الله بجد الردود بتدى للواحد امل وتفاؤل كده فعلا اهم حاجه الواحد يتعلم كويس جدا
ويصبر وبالتوفيق يارب للجميع

ahmed2020
03-08-2013, 11:03
ملخص تجربتى لا اقوم بالربح لمدة خمس سنوات الى الان
وهذا صعب للغاية الربحون قليلون فى هذا السوق
وايضا لن يقولوا على اسمهم نهائيا خالص

yacrao
03-08-2013, 11:19
انا عرفت الفوركس منذ ثلاث سنوات اعرف ان الفترة غير كافية
لكن انا والحمد لله اربح بتحفض اخواني الكرام شكرا على الموضوع

BISO
03-08-2013, 12:16
تحاول تجرب استراتيجيات اللى موجودة فى المنتديات على حسابات الديمو وان شاء الله من كتر الشغل على الاستراتيجيات هتفهم حركة السوق لوحدك وممكن تلاقى نفسك بتخترع استراتيجية خاصة بيك .ومن الاخر اعتمد على نفسك ولا تدخل صفقاتك بناء على تحليل فلان او توصية عللان .

yasefsami3
03-08-2013, 12:23
عن نفسي عرف الفوركس قبل 3 سنوات والي الان ساخب حوالي 500 دولار فقط وهاذا بسبب الطمع لاني كسبت 4000 دولار
وضاعو في اسبوع من الطمع

vampire-lord
03-08-2013, 12:29
انا لا اعتبر نفسي خبير في هذا المجال لانه مجال واسع جدا جدا
فهو كالبحر مهما حاولت السباحه فيه لكي تبلغ الشاطئ لا تستطيع

Mustafa
03-08-2013, 12:40
والله اتمنى اصير يوم من الايام اجني اموال طائله نت الفوركس
ولكن الحمد لله اني بعدني في بدايه طريقي في الفوركس
بالتوفيق