PDA

View Full Version : كيف تتحكم في مشاعرك اثناء التجاره

Pages : 1 [2] 3 4 5

khaled zizo
06-29-2012, 05:14
لمشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس ن و اعطي على سبيل المثال ن في الحسابات التجريبية نكون على يقين بان النقود هي وهمية ، و بالتالي فلا تكون لنا ضغوطات نفسية ، و هذا يؤدي الى نتائج جيدة جدا في التداول ، لكن بمجرد ان نعمل على حساب حقيقي تظهر المشاعر المخيفة و التوتر خصوصا ان كانت الصفقة على خسارة

derfcase
06-29-2012, 07:27
نظرا لانك تتعامل مع سوق لا يعرف الرحمة ولا المشاعر - فاعتقد ان افضل طريقة للتحكم بالمشاعر هو اعطاء مواصفات الصفقة قبل فتحها اصلا
بمعني ان تقوم باعطاء امر التنفيذ و من ثم اشارة وقف الخسارة و اخذ الارباح علي ان تكون واثق تماما من صفقتك و بالتالي تترك الجهاز و تنهض لممارسة اي عمل اخر

magic777
06-29-2012, 18:37
لمشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس ن و اعطي على سبيل المثال ن في الحسابات التجريبية نكون على يقين بان النقود هي وهمية ، و بالتالي فلا تكون لنا ضغوطات نفسية ، و هذا يؤدي الى نتائج جيدة جدا في التداول ، لكن بمجرد ان نعمل على حساب حقيقي تظهر المشاعر المخيفة و التوتر خصوصا ان كانت الصفقة على خسارة
ده علشان انت مختلش الحساب الديمو زي الحقيقي هنا من جهه راس المال ومن جهه استخدام
الطريقه اللي انت ناوي تتاجر بيها على الحقيقي
علشان كده بتلاقي نفسك مستفدتش من تجربه الديمو دي كتير وده لانك مطبقتهاش صح من الاول

ابو محمد
06-29-2012, 19:00
السوق لايحتاج الى مشاعر وبذات وقت الدخول في صفقه
لانه هذا عمل مثل اي عمل فيه ربح وفيه خساره

Rami
06-29-2012, 19:08
انا اقول ايضا من لم يستطع التحكم فى مشاعره فى هذا السوق
فليرحل من بيننا وليذهب للبحت عن مجال عمل اخر
تراعى نفسيته
تحياتى لك

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:36
انا اقول ايضا من لم يستطع التحكم فى مشاعره فى هذا السوق
فليرحل من بيننا وليذهب للبحت عن مجال عمل اخر
تراعى نفسيته
تحياتى لك

المشاعر يا اخي شيئاً لا ارادياً فهي بداخلنا لكن مع الممارسة في السوق سوف تتجنبها نوعاً ما

اثناء المداولة لتجنب الخسارة وفقدان الحساب فالمشاعر عموماً سبب في الخسارة

amrmorasamir
06-29-2012, 19:38
المشاعر يا اخي شيئاً لا ارادياً فهي بداخلنا لكن مع الممارسة في السوق سوف تتجنبها نوعاً ما

اثناء المداولة لتجنب الخسارة وفقدان الحساب فالمشاعر عموماً سبب في الخسارة

فعلا ياباشا هى حاجه جوانا وصعب اننا نعرف نتحكم فيها بس مع الخبره هنلاقى ان السوق بقى سهل شويه ومش هنقلق من اى صفقه حتى لو كانت منعكسه علينا كتير

dodovedo
06-29-2012, 19:43
نظرا لانك تتعامل مع سوق لا يعرف الرحمة ولا المشاعر - فاعتقد ان افضل طريقة للتحكم بالمشاعر هو اعطاء مواصفات الصفقة قبل فتحها اصلا
بمعني ان تقوم باعطاء امر التنفيذ و من ثم اشارة وقف الخسارة و اخذ الارباح علي ان تكون واثق تماما من صفقتك و بالتالي تترك الجهاز و تنهض لممارسة اي عمل اخر

اخى الكريم
انا اتفق معاك تمام فى كلامك ان هذا السوق لايرحم ولازم ناخد حزرنا منه جداااااااااااااااااااا
تقبل مرورى

nrgslawi
06-29-2012, 19:49
اخي لا فعلا انها مشكلة
لكن اتغلب عليها باخروج سريعا من السوق سواء ربحت ام خسرت ولا اطمع لانه تسبب لي في خسارة اكثر من مرة

remo
06-29-2012, 20:09
اعتقد ان المشاعر شيء فطري خلقه الله في الانسان فهل يمكن للانسان التحكم في مشارعه اثناء التجاره فهو قد يشعر بالخوف والقلق الذين يؤثرون عليه بالتاكيد فكيف يستطيع التحكم فيهم

المشاعر هى اكتر حاجة بتبقى عدو للمتاجريين لان العواطف بتاثر فى قرار المتاجر فى الفوركس لان امور مثل الطمع والخوف والتوتر والقلق بتشكل عبئ نفسى على المتاجر اللى بيتاجر بفلوسة

devloppman
06-29-2012, 21:01
من الصعب التحكم بكل بمشاعرك أثناء المتاجرة
لكن من الضروري محاولة التحكم بها
لأن الخوف والطمع هم سبب الخسارة

mido303037
06-29-2012, 21:17
اعتقد انة يمكنك ان ترمى مشاعرك بعيدا عن تجارة الفوركس لانها قد تؤدى لهلاكك

sky44
06-29-2012, 21:23
من وجهة نظري اعتقد ان التحكم في المشاعر كالخوف من الخسارة و الطمع يكون بالعمل التدريجي والتمرن على عدم ادخال العواطف في التجارة لان اساس النجاح في الفوركس هو التحكم في النفس و كبت المشاعر اثناء التداول

tarek22
06-29-2012, 22:29
اعتقد انة يمكنك ان ترمى مشاعرك بعيدا عن تجارة الفوركس لانها قد تؤدى لهلاكك

نعم انا معاك يجب ان نضرب بمشاعرنا عرض الحائط وهذا الذي نقدر عليه نحن الرجال اما النساء اضن انه صعب عليهم ذلك

waleed adel
07-01-2012, 22:20
المشاعر ببساطه من احد و اهم واول اسباب الخساره في هذا السوق
فلابد بالتحكم فىها حتى نثق فى الصفقه التى سنفتحها

madoxegy
07-01-2012, 22:24
اولا انا بقفل موبايلى وبقفل الحجرة عليا وافصل نفسى عن العالم الخارجى مع كوباية نسكافيه شديدة
وافتح الشارت واتوكل على الله

kingman
07-02-2012, 02:55
نعم انا معاك يجب ان نضرب بمشاعرنا عرض الحائط وهذا الذي نقدر عليه نحن الرجال اما النساء اضن انه صعب عليهم ذلك

ههههههههه حقيقى فى الفوركس مش هتفرق راجل من بنت الموضوع هنا متعلق بالأموال وممكن النبت تكون اكثر اتزانا من الراجل حيث انه لايقع عليها ضغوط ومسئوليات مثل الراجل وده ممكن يكون سبب لتعرض الرجال لعوامل نفسية اكثر فى التداول
:tie:

ma90do
07-02-2012, 02:58

بس العزيمه والاسرار ممكن يخلوك تتغلب علي هذه المشاعر لان ليس في جميع الاوقات الواحد يسير بمشاعره
الطمع ده فعلا من محددات الخساره يجب التغلب عليه عن طريق الاداره الجيده والالتزام بها

waleed adel
07-02-2012, 14:35

فعلا اخى الكريم التحكم بمشاعرك فى الفوركس صعب جدا
خوفك من الخسارة شىء خطير

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:24
التحكم فى المشاعر مفتاح مهم من مفاتيح النجاح فى اى صفقه مثله مثل الالتزام والصبر وعدم التسرع والطمع
لا بد من التحكم الكافى فى المشاعر خلال عمليه التداول وتجنب الخوف الزائد الذى يعود على الشخص بالضرر

magic777
07-02-2012, 19:35
اولا انا بقفل موبايلى وبقفل الحجرة عليا وافصل نفسى عن العالم الخارجى مع كوباية نسكافيه شديدة
وافتح الشارت واتوكل على الله

طريقه هايله اخي لو عملتها في وقت تحليل السعر طبعا ومش طول اليوم لانه اكيد هتتعب نفسيا
من الحبسه دي وهتأثر كمان عليك اجتماعيا
لكن يفضل تطبق النظام ده وانت بتحلل السعر فقط وبعد كده تقدر تتابع مع اي حاجه انت بتعملها تانيه

Amany Mohamed
07-02-2012, 19:37
السلام عليكم
حتى الان انا لم ابدأ في المتاجرة و لكن اتمنى ان تكون اعصابي هادئة اثناء المتاجرة

m_fekry
07-02-2012, 19:37
انا اتفق معك فى الرأى والمشاعر يكون لها تأثير كبير من وجهه نظرى
فى التداول وهذا يؤثر احيانا بالسلب وهذه مشكله بالنسبه لى

Rami
07-02-2012, 19:38
اعتقد ان افضل وسيلة هى التعود على المخاطر
وجعلها شئ مالوفا للشخص
سيودى به المطاف
لللتحكم فى مشاعره
تحياتى لك

abdello052
07-02-2012, 19:45
أعتقد أن علينا التخلص من الجشع، فهى العاطفة الأكثر ضررا التي يمكن أن تجعلنا نخسر في تداول العملات ، أيضا الخوف من القيام بأي صفقة سوف يمنعنا من تحقيق أي ربح،

Spiderhoof
07-06-2012, 20:17
لا افضل من كلاسيكيات الموسيقه الهادئه للحفاظ على هدوء الاعصاب والتركيز

ولكن اجعلها متنوعه وليست متكرره حتى لا تسبب خمول للعقل

memostar3
07-07-2012, 00:49
طريقه هايله اخي لو عملتها في وقت تحليل السعر طبعا ومش طول اليوم لانه اكيد هتتعب نفسيا
من الحبسه دي وهتأثر كمان عليك اجتماعيا
لكن يفضل تطبق النظام ده وانت بتحلل السعر فقط وبعد كده تقدر تتابع مع اي حاجه انت بتعملها تانيه

عندك حق
انا كنت بعمل كدا وكان ممكن اقعد بالعشر ساعات ف اوضتى لغايه ما بجد نفسيا تعبت وبدات اخرج اقعد ف الريسبشن باللاب وخلاص
وبردو بركز ف شغلى والحمد لله

ehab
07-07-2012, 01:12
اعتقد ان المشاعر شيء فطري خلقه الله في الانسان فهل يمكن للانسان التحكم في مشارعه اثناء التجاره فهو قد يشعر بالخوف والقلق الذين يؤثرون عليه بالتاكيد فكيف يستطيع التحكم فيهم

المشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس ن و اعطي على سبيل المثال ن في الحسابات التجريبية نكون على يقين بان النقود هي وهمية ، و بالتالي فلا تكون لنا ضغوطات نفسية ، و هذا يؤدي الى نتائج جيدة جدا في التداول ، لكن بمجرد ان نعمل على حساب حقيقي تظهر المشاعر المخيفة و التوتر خصوصا ان كانت الصفقة على خسارة ، و حينها يمكن ان نعمل كارثة اخرى ، بفعل التوتر

nada
07-07-2012, 01:26
اولا اداره راس المال ثانية الخوف ياتى بعدم الثقا فى دخولك الصفقة
اذ لم تثق فى الصفقة فلا تدخل

roka
07-07-2012, 01:39

لا اعتقد ذلك فالخوف والقلق لا يستطيع احد ان يتحكم فيها فزيادة نسبة الادرنالين فى الجسم صعب التحكم فيها فهى تحدث فجاة

waleed adel
07-08-2012, 16:29
فعلا التحكم فى المشاعر او الحالة النفسية هى اصعب
ما فى الفوركس

mostafakamal
07-10-2012, 15:27
اهم حاجة انه الواحد لايترك مشاعره للتحكم فى فتح وغلق الصفقات
المتاجر لابد انه يفكر ويفتح الصفقة بخطة معينة ثم لايتحرك بمشاعره لتغيير اى شئ اثناء التداول

HARRY POTTEER
07-10-2012, 15:51
انا مش حاكدب عليكم كنت مررت من هده الحالة عدة مرات
انني دايما كنت اخاف من المتاجرة لكن الان و الحمد لله مع الممارسة و التطبيق اكتر
تخلصت منها و الحمد لله

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:55
على الانسان التحكم في مشاعره و خصوصا الطمع لأنه اكبر عامل مؤدي الى الافلاس
و ايضا تحديد رافعة مالية صغيره

aboualy
07-10-2012, 16:00
فعلا التحكم فى المشاعر او الحالة النفسية هى اصعب
ما فى الفوركس

اتفق معك اخى العزيز فى ذلك التحكم فى النفس هو من اهم واصعب الاشياء فى الفوركس
ولكن من ينجح فى ان يتحكم فى مشاعره فى اثناء التداول ستكون لديه قدرة عالية على اتخاذ القرار الصحيح وسيصل الى انجاح ان شاء الله

naitsi
07-10-2012, 16:02
السلام عليكم
التحكم فى المشاعر ليس سهلا نعم نقول بكل بساطه انه سهل ولكنه فى الواقع صعب جدا لانى جربته ولم استطع التحكم فى مشاعرى وظللت طوال اليوم مكتئب ومش عارف اعمل اىشئ وبلوم نفسى على اى شئ لذلك كنت من مؤيدى ان المشاعر نتحكم فيها ولكنى وجدتها صعب جدا جد

ramid
07-10-2012, 16:08
في نطري للتخلص من الطمع والخوف أثناء التداول يجب الاعتماد على الاوامر المعلقة بعد الدراسة الجيدة
لنقط الدخول والخروج المناسبة
كما يجب عدم متابعة السعر طوال الوقت لكن افعل أي شئ اخر لترفه عن نفسك

theboy2226
07-10-2012, 22:27
مثل ما ذكرت ان احنا بشر و طبيعي نتاثر بمشاعرنا اثناء المتاجرة لكن ممكن الواحد يعرف يقلل من تاثير المشاعر علي المتاجرة
يعني الطمع ممكن يقل لو استخدمت التيك بروفت و التزمت بالهدف اليومي
و التوتر يقل انك تقلل من المخاطرة اثناء المتاجرة و استخدام لوتات صغيرة و عدم الجلوس قدام المنصة طول ما الصفقة مفتوحة

ma90do
07-10-2012, 22:51
في نطري للتخلص من الطمع والخوف أثناء التداول يجب الاعتماد على الاوامر المعلقة بعد الدراسة الجيدة
لنقط الدخول والخروج المناسبة
كما يجب عدم متابعة السعر طوال الوقت لكن افعل أي شئ اخر لترفه عن نفسك

مثلا سعات بسمع الموسيقي الهادئه ولكن ليس في جميع الوقت لان الحجم الي بتضارب بيه هذا يؤثر علي الواحد ولا يجعله يترك المنصه ويتلاهي بشيئ اخر وهذه هيا المشكله بالنسبالي

dina mahmoud
07-10-2012, 23:06
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

kingman
07-10-2012, 23:33
المتاجر لابد انه يفكر ويفتح الصفقة بخطة معينة ثم لايتحرك بمشاعره لتغيير اى شئ اثناء التداول
بالفعل اسوء شئ ان الواحد يسيب المجال فى اى صفقة للمشاعر والعواطف ومعظم خسائرنا بيكون فيه سب عامل نفسى والنهاردة كنت هتعرض لخسار بسبب ترحيل الهدف بس الحمدلله لحقت نفسى

sabre
07-10-2012, 23:35
احسن طريقه للتحكم فى مشاعرك الفوركسيه هى انك تبتعد عن الشارت نهائيا بع انتهاء
صفقتك ولا تفتح الشارت مرة اخرى الا فى يوم جديد

rose90
07-10-2012, 23:47
العامل النفسي من أهم العوامل المؤثرة في هذا السوق و تأثيره كبير جدا و خصوصا على المبتدئين

لان الفوركس تجارة مليئه بالمغامرات

وتحديات الكبري والصدمات فارباحها حلوه سهله تمتع النفس وتحلق بها
والخساره تهبط بالنفس الي اسفل السافلين

i5land_man
07-11-2012, 00:01
بالفعل اسوء شئ ان الواحد يسيب المجال فى اى صفقة للمشاعر والعواطف ومعظم خسائرنا بيكون فيه سب عامل نفسى والنهاردة كنت هتعرض لخسار بسبب ترحيل الهدف بس الحمدلله لحقت نفسى

المشكلة دي حلها اننا نتعود علي طقوس معينة للتداول يعني نهئ الظروف حوالينا عشان نتاجر بذهن صافي
ونبعد عن السوق لو فيه جو حزن او زعل حوالينا لانه قطعا حياثر علي تركيزنا

thestarboy
07-11-2012, 01:00
اكيد يا اخي الواحد في الفوركس لازم يتحكم في مشاعره
الطمع والخوف والتوتر والقلق من العوامل اللي بتاثر علي الواحد
ومن اسباب الخساره

osama00971
07-11-2012, 01:15
من الصعب التحكم في المشاعر
لكنها بمرور الوقت تتلاشى الى ان تحس بالبرود

mohamed yossef
07-11-2012, 01:24
نادر جدا اخى حازم ما اسيطر على اعصابى اثناء المضاربة وده انا عارف انه غلط
بس غصب عنى لما المضارب يشوف اتجاه معين ويشتغل عليه والسوق يتقلب ضده بتكون ازمة كبيرة جدا صدقنى

amrmorasamir
07-11-2012, 01:26
فعلا ياباشا والله وكمان لو عمل اداره راس مال كويسه هيبقى التحكم فى النفس كويس جدا ومش هتزعل لو خسرت لان الخساره هتبقى صغيره

tarek22
07-11-2012, 02:20
إن التحكم فى المشاعر تعتبر مهاره و لكنها تختلف فى المعنى عن كبتها. إذا حاولت أن تكبت مشاعرك فأنت تفعل ذلك برفض مشاعرك و ضغطها حتى لا تظهر عليك, تماما كأنك تضع غطاء على إناء به ماء يغلى و تتظاهر إنه لا يغلى.إن ذلك أسلوب خاطىء

ma90do
07-11-2012, 02:35
اكيد يا اخي الواحد في الفوركس لازم يتحكم في مشاعره
الطمع والخوف والتوتر والقلق من العوامل اللي بتاثر علي الواحد
ومن اسباب الخساره

اكيد والتسرع وعدم الالتزام وتاثير الضغوط النفسيه الناتجه عن الخسائر او المشاكل الحياتيه يجب الابتعاد عن مثل هذه العوامل حتي تتلاشي تدريجيا مع الصبر والوقت

ehab
07-14-2012, 06:57
النفسية فى هذا السوق من اكبر المخاطر اللى بتأثر على المتاجر ومعظم الخسائر بتكون بسبب العامل النفسى
وافضل شئ للتغلب عليها هى المخاطرة المتدنية جدا بحيث لايكون هناك ضغط نفسى من الخسارة

tictok
07-14-2012, 09:28
مشاعر الأنسان شىء طبيعي فينا لكن من الممكن التحكم فيها إلى حد ما بالتركيز الشديد ومعرفة ما تريد من التجارة والصفقة التي تقوم بها وتكون في حدود أمكانياتك المادية وفي حدود خبراتك حتى لا تحمل نفسك ما لا طاقة لك به
وكما يجب أن نعرف أن هذه التجارة واي تجارة تحتمل الربح والخسارة ونرضى بكل شىء

elking
07-14-2012, 09:48
اهم الاشياء فى الفوركس هو الابتعاد عن المخاطرة والصفات السيئة مثل الطمع والخوف والتوتر ويجب ان نتحلى بالصبر

tarek22
07-14-2012, 16:28
كتر المشاعر اللي بتكون سبب في خسارتي مع الاسف الطمع والتسرع في عمل ارباح كبيرة بيخليني اخاطر بصفقات حجم عقودها كبير لا يتناسب مع راس مال . ربنا يهديني واياكم ويعافيني من الطمع

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 16:29
الصبر وعدم الاستعجال من اهم الاشياء الي لازم كل متداول يعمل بيها لكي لا يقع في المخاطر

ehab
07-14-2012, 16:51
مشاعر الأنسان شىء طبيعي فينا لكن من الممكن التحكم فيها إلى حد ما بالتركيز الشديد ومعرفة ما تريد من التجارة والصفقة التي تقوم بها وتكون في حدود أمكانياتك المادية وفي حدود خبراتك حتى لا تحمل نفسك ما لا طاقة لك به
وكما يجب أن نعرف أن هذه التجارة واي تجارة تحتمل الربح والخسارة ونرضى بكل شىء

فعلا هوا الواحد ممكن يتحكم فى مشاعره بالتركيز فى صفقة مثلا
او مثلا الواحد يفتح صفقة ويروح بعيد عن الجهاز وييجى بعدين ويفكر فى اى حاجة تانية

mahmoud1
07-14-2012, 16:55
دة اهم مشكلة النفسية يمكن المتداول لما يكون لة فتره طولية فى السوق النفسية تقل شوية ويكون عنة ثقة
عن نفس لما افتح صفقة بتابع كل فترة مش بحب المتابعه باستمرار لانه المتابعه ممكن تقصر على قرارتى

Forex Eyes
07-14-2012, 17:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تسمى التحكم بالنفس و الاععصاب
اكثر ما هي تحكم بالمشاعر
لا تخاطر و ستحافض على نفسيتك

rabie10
07-14-2012, 17:14
يجب ان نعترف بصعوبة التحكم في المشاعر أثناء التداول وهده في نظري من مساوء
الفوركس وهي صداع الرأس الى حين اغلاق الصفقة وأحيانا حتى بعد الاغلاق

otakon
07-14-2012, 17:15
ياانك تكون متاجر سكالبنج هنا مستحيل المشاعر ماتتدخل
او تفتح صفقات معلقه ونقاط الدخول ونقاط اخذ الربح ووقف الخساره
هذا رأي الشخصي

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:15
الصبر وعدم الاستعجال من اهم الاشياء الي لازم كل متداول يعمل بيها لكي لا يقع في المخاطر

بالطبع يا غالي بجانب وجود استراتجيه جيده ومجربه
هذا سيقينا شر التسرع والطمع والخوف ... وهذا من خلال الالتزام بالاستراتجيه

tictok
07-15-2012, 11:36
مهما تحكمنا في مشاعرنا وقت التداول فلابد ان نشعر بالقلق والخوف وهذا شىء طبيعي في أي مجال يدخله الأنسان لكن لابد من السيطرة على مشاعرنا بقدر الأمكان حتى نركز ونضبط اعصابنا
فبدون ذلك يمكن التصرف بطريقة خاطئة ونخسر صفقاتنا

ahmed
07-15-2012, 11:44
بالطبع يا غالي بجانب وجود استراتجيه جيده ومجربه
هذا سيقينا شر التسرع والطمع والخوف ... وهذا من خلال الالتزام بالاستراتجيه

فعلا يا اخى الاستراتيجيه الجيدة والالزام بتنفيذها بدقه مهم جدا للتغلب على جزء كبير
من المشاعر المضرة فى المتاجرة

king
07-15-2012, 12:30
التحكم بالمشاعر السلبيه امر مهم ويقودك دائما الى النجاح فى السوق واكبر التجار فى السوق عندهم القدره على التحكم فى مثل هذه المشاعر وتقوية الطموح والعواطف الايجابيه التى تساعد على التركيز فى السوق حتى تصل الى اهدافك فى النهايه من السوق

kasrimohammed
07-15-2012, 12:39
يا أخي إذا كنت واثقا من نفسك ودرست السوق جيدا لماذا ستؤثر عليك هذه المشاعر السلبية؟
إذن عليك التحكم في مشاعرك عند الدخول في أي صفقة وتفادي الطمع والتسرع في فتح الصفقات

osama00971
07-15-2012, 12:48
اكيد يا اخ حازم لازم يكون في تحكم في المشاعر
واعتقد انها بتيجي بالخبرة واذا اجتهد الانسان اكيد مشاعرة هتبقى كويسة

Mohamed90
07-15-2012, 15:45
فعلا يا اخى الاستراتيجيه الجيدة والالزام بتنفيذها بدقه مهم جدا للتغلب على جزء كبير
من المشاعر المضرة فى المتاجرة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الالتزام و الثقة في تحليلك و في استراتيجيتك يعزز شجاعتك
و تصبح اكثر ثقة و بذلك تحفف الحوف الضغط النفسي اثناء المتاجرة

thestarboy
07-15-2012, 16:48
يا أخي إذا كنت واثقا من نفسك ودرست السوق جيدا لماذا ستؤثر عليك هذه المشاعر السلبية؟
إذن عليك التحكم في مشاعرك عند الدخول في أي صفقة وتفادي الطمع والتسرع في فتح الصفقات

فعلا يا اخي كلامك مضبوط لو انت درست السوق كويس يبقي مش هتخاف
واهم نقطه ان الواحد يبعد عن الطمع لان ده هيأثر عليه في التداول

mido
07-15-2012, 16:54
فعلا اخي الكريم ن المشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس لكن بمجرد ان نعمل على حساب حقيقي تظهر المشاعر المخيفة و التوتر خصوصا ان كانت الصفقة على خسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Bs Joker
07-15-2012, 17:28
يمكن ان نقول ان الاحاسيس كالخوف و الطمع و الجبن هي فطرية في كل انسان او بالاحرى في كل مضارب و لكن هي اكبر عدو قاتل للمضاربين فهي فادرة في لحطة خسارة ان تقضب على رأس مالك باكمله و عليك بالتريث و استعمال العقل دوما

DZforex
07-15-2012, 17:31
التحكم في المشاعر امر صعب شوي في الفوريكس

لكن سهل لما تكون قنوع هنا يكمن تحكمك في مشاعرك

الصبر الصبر

m_fekry
07-15-2012, 18:18
انا حاليا اتداول على الديمو بس فعلا الموضوع صعب شويه علشان توصل لمرحلة التحكم بنسبة 100% فى مشاعرك اثناء التداول محتاج لوقت ليس بالقصير وانا احاول الوصول للدرجه دى او قريب منها لأنها مهمه جدا للمتداول

السيد الجبالي
07-15-2012, 18:40
التحكم في المشاعر امر صعب شوي في الفوريكس

لكن سهل لما تكون قنوع هنا يكمن تحكمك في مشاعرك

الصبر الصبر

طبعا القناعه والصبر صفات مهمه جديا يجب ان يتحلي بها متداول الفوركس ... ولكني اعتقد انه في حاله
وجود
استراتجيه جيده ومجربه ... واللتزام بها هذا سيجعل الجانب النفسي يقل في التداول

willy
07-15-2012, 18:45
عندماتكون تتاجر بادرة راس مال سليمة وبدون مخاطرة عالية ستكون مشاعر الخوف اقل بالطبع اما لو متاجر سكالبنج فتكون اعصابك مشدود ة جدا لدرجة انك تتمنى اغلاق الصفقة قبل فتحها هههه

forexboy
07-15-2012, 18:48
مشاعرالطمع وايضا الخوف على راس المال ومارجنت الحساب ترفع الضغط لدى المتاجر
لذلك وجب التانى فى اتخاذ القرار وتحديد هدف محدد واستوب لوز محدد وعدم الجلوس امام الشارات اثناء الصفقة

ahamed ali
07-15-2012, 18:48
تجارة الفوركس تحتاج الى عقل متزن يستطيع التحكم
فى كل شئ امامة
والابتعاد عن الطمع ايضا لان الطنع قل ما جمع وطول ما صفقاتك بعيدة عن المخاطرة زى انك تحدد سعر لوت مناسب لرس مالك يبقى مفيش خوف ولا قلاق ان شاء الله

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:13
وافضل شئ للتغلب عليها هى المخاطرة المتدنية جدا بحيث لايكون هناك ضغط نفسى من الخسارة

اختلف معك

ادا تعملت جيدا عليك ان تثق بنفسك ، وتدع الترند يفعل مايشاء لانك تعلم

انه سوف يصل الى ماتريده انت

بالاضافة الا بعض القواعد البسيطة

هقولها بعدين هههههههههههه

Noah
07-15-2012, 21:02
اتحكم فى مشاعرى فى سوق الفوركس عن رطيق الانضباط وانى مؤمن ان سوق الفوركس اى شئ يحدث فيه هو قدر من الله سبحانه وتعالى ويجب علينا جميعا ان نركز تركيز تام فى هذا السوق لتحقيق ارباح جيدة

waleed adel
07-16-2012, 05:12
التحكم فى المشاعر او الحالة النفسية هى اصعب ما فى الفوركس فحينما تكون
عالقا فى صفقة ويقترب المارجن منك تكون مؤرقا ومحبطا

okash
07-18-2012, 13:17
التحكم في المشاعر يأتي عن طريق الابتعاد عن الفوركس لساعات طويلة وان لا تجلس طوال الوقت على الفوركس لأنه هناك فرص كثيرة لا تستطيع ان تقوامها وتخسر

mohamed adel
07-18-2012, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا كنت اعتقد ان المشاعر يمكن التحكم بها ولكنى كنت مخطئ فانا عند تحقيق خسارة لا استطيع ان ابقى امام الكمبيوتر حتى يرتفع السعر

okash
07-18-2012, 18:40
يجب ان تجد لنفسك طريقة للتداول في الفوركس وتكون ملتزم اتجاه هذه الطريقة ولا تتسع ولا تخرج عن هذه الطريقة لكي تكون مسيطر على المشاعر

salah.bmw
07-19-2012, 02:16
بصراحة انا اتاجر بسوق الفوركس منذ 3 سنوات واكثر
لكن لحد هذا الوقت لا استطيع ان اتحكم بمحرقة الاعصاب واتمنى ان احد يفيدني بطريقة ما

HUSSENEY
07-19-2012, 06:45
الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا

top2milan
07-19-2012, 06:46
طول ما انا فاتح الشارت وبتابع الصفقه وهيا شغاله قلق وخوف وتوتر لابعد الحدود بحس انو كل شويه بيعكس عليا
علشان اتجنب دا بقوم انام او اخرج او اعمل اي حاجه وارجع بعدين اشوفو وصل للهدف ولا للاستوب

Mostafa Mando
07-19-2012, 07:19
اعتقد يا اخي مع الممارسة على الحساب الحقيقي تقدر تتحك في مشاعرك بكل سهولة

لإنك تعودت خلاص على السوق والمخاطر والخسارة والربح فهيبقى شئ عادي

Looser
07-19-2012, 13:14
المشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس ن و اعطي على سبيل المثال ن في الحسابات التجريبية
هوا مفتح الربح من الفوركس

ahmed
07-19-2012, 13:18
بكثرة المماسرة على الحساب تستطيع ان تكتسب خبرة
التحكم فى المشاعر اثناء التداول بالتاكيد

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:12
بصراحة انا اتاجر بسوق الفوركس منذ 3 سنوات واكثر
لكن لحد هذا الوقت لا استطيع ان اتحكم بمحرقة الاعصاب واتمنى ان احد يفيدني بطريقة ما

اعتقد يا غالي ان وجود طريقه واضحه ومعتمده .. وموثوق فيها .... ومحدده بطريقه دخول
محدده الاهداف والاستوب لوس .. وترك الصفقه لتكمل طريقها .. اظن هذا سيقللل الكثير من الضغط ومن التوتر

Mohamed90
07-19-2012, 15:11
السلام عليكم اخي صعب التحكم في المشاعر لانها غريزة انسانية
و لكن التحكم ياتي مع الممارسة و الثقة في الطرق التداول

Haidy
07-19-2012, 15:14
على الانسان التحكم فى مشاعره لانه يعلم قبل البدء انه يوجد مكسب و خساره ة هى كده الدنيا يوم ليك و يوم عليك و بالتوفيق للكل انشاء الله :)

mohalia
07-19-2012, 15:15

نفسية المتاجر من اهم العامل المتحكمة في نجاح او فشل اي مضارب لذا يستوجب التكم بها وهناك عدة كورسات تدرس هذا الامر لتدريب المتداول لكيفبة التحكم في عواطفه

juba92
07-19-2012, 15:16
صعب التحكم فى المشاعر بس لو حد متعود على الضغط واتخاذ قرار ممكن يتغلب على مشاعره

okash
07-19-2012, 15:26
على كل متادول ان يكون على يقين الربح لا يأتي الا مع الصبر والالتزام اتجاه تجارته في الفوركس والا سوف المشاعر تتحكم فيه ويخسر كل شيء من راس ماله

ahmed
07-19-2012, 15:28
صعب التحكم فى المشاعر بس لو حد متعود على الضغط واتخاذ قرار ممكن يتغلب على مشاعره

تمام يا اخى لان فعلا التحكم فى المشاعر لا ياتى لا من خلال الخبرة والتعود
وذلك من كثرة التطبيق العملى على ذلك

okash
07-19-2012, 16:18
المشاعر من الامور من الصعب التحكم فيها لذلك يجب على كل شخص ان يتدرب جيدا لكي يسطير على عواطفه مثل ان يفتح حساب تجريبي ويدترب عليه بالتحكم على العطفة و كأنه حساب حقيقي

alskndry
07-19-2012, 16:40

عندك حق المشاعر ممكن صعب انك تتحكم فيها بس خد بالك لو انت كدة اقفل الشارت ساعتها وما تفتحش اى صفقات وابتعد قليلا

sara123
07-19-2012, 16:46
حاول تعمل اي شئ يشغلك عن الخوف وينسيك انك موجود في السوق او فاتح صفقة اصلا ,,واذكر الله كتير ربنا بيقول "ألا بذكر الله تطمئن القلوب " حاول تنشغل بأي شئ آخر مفيد وحط في بالك إن الدنيا مش هتتهد لو خسرت عادي الدنيا ربح وخسارة.

mohaned
07-19-2012, 17:00
السلام عليكم
اعتقد انه من اجل التحكم فى المشاعر يجب اولا الثقه بالنفس
ثم النحليل الجيد وعدم الدخول بلوت عالى واحترام اداره راس المال
والاهم التوكل على الله فهو بيده كل شىء والرضا بقدره

kero
07-19-2012, 17:20
انا من رايى الطريق الافضل للتحكمفى المشاعر والطمعوالخوف وخلافه
هو فتح الصفقة وتحديد الهدف والاستوب لوز وترك الصفقة الى ان تحقق احد الهدفين

magic777
07-19-2012, 17:35
نفسية المتاجر من اهم العامل المتحكمة في نجاح او فشل اي مضارب لذا يستوجب التكم بها وهناك عدة كورسات تدرس هذا الامر لتدريب المتداول لكيفبة التحكم في عواطفه

اين توجد هذه الكورسات اخي اظن ان الموضوع ده ميقدرش يتعلمه متاجر من كورس هنا
ولا بأوامر وقواعد محدده لان المشاعر ملهاش قواعد
ولا يقدر المتاجر يتحكم فيها للأسف لكن ممكن نقلل منها بعد اكتساب الخبره واتقان التحليل اللي هيزود ثقتنا في صفقاتنا وتقل معاه المشاعر السلبيه بالتأكيد هنا

omanfx
07-19-2012, 17:48
انا اعمل الاتي
دخول بلوت صغير
وضع ستوب وهدف
اترك الشارت وامشي الهدف او الاستوب
شفت الطريقه تخفف من التوتر شوي

pimo
07-19-2012, 17:49
انت تقول انها شيء فطري في نفسية الانسان اي لا تستطيع التحكم فيها بدرجة كبير ولكن سوف يتناقص تاثيرها فينا مع طول الوقت فالمشاعر شيء جميل ولكن المشاعر السلبية هي من تؤدي عادتا الي الخسارة ولكن مع اكتساب الخبرة والتجربة سوف ينقص مدا تاثيرها

Shady Moustafa
07-19-2012, 17:51
ِعشان كدع يا جماعه ان بفضل الاكسبرتات لانها بتتاجر وفق لاستراتيجيه احنا اخترنا الاكسبيرت عليها بدون أى مشاعر ولا طمع لان الاكسبيرت بينفز اكواد احنا برمجناه عليها

Aker001
07-19-2012, 17:52
علشان اتجنب دا بقوم انام او اخرج او اعمل اي حاجه وارجع بعدين اشوفو وصل للهدف ولا للاستوب

omanfx
07-19-2012, 18:43
اهم المشااعر التي ثوثر عند المتااجره هما اثنين
الخوف و الطمع
تدرب على السيطره عليهم
اقبل الخسااره مثل ما تقبل الربح
وانت نااجح

Noah
07-19-2012, 19:43
والله عن رطيق الالتزام بالرطيقةا لتى اعمل بها فى سوق الفوركس عن رطيق هذه الحركة يمكننى ان اتحكم فى نفسى فى الفوركس واتمكن من خلالها من تحقيق نسبةا رباح جيدة فى الفوركس بطريقة ثلثة وبدون مخاطر عالية

MrSniper
07-19-2012, 20:19
الحل الوحيد للتغلب على المشاعر اثناء فتح الصفقة
هي الثقة بالنفس ، والعزيمة و كدلك التوكل على الله و التشجع

زيزو
07-19-2012, 23:25
احسن حاجة بعد فتح الصفقات
وتحديد الاستوب لوز والتايك بروفت
نقفل الشارت خالص
ونقوم نعمل اي حاجة تانية

kero
07-19-2012, 23:29
اين توجد هذه الكورسات اخي اظن ان الموضوع ده ميقدرش يتعلمه متاجر من كورس هنا
ولا بأوامر وقواعد محدده لان المشاعر ملهاش قواعد
ولا يقدر المتاجر يتحكم فيها للأسف لكن ممكن نقلل منها بعد اكتساب الخبره واتقان التحليل اللي هيزود ثقتنا في صفقاتنا وتقل معاه المشاعر السلبيه بالتأكيد هنا
لا اكيد فى بعض الاشياء التى نتشرح كيفية السيطرة على المشاعر واكيد هتكون خاصة بعلم النفس اخى
لكن برده ده عائد للشخص نفسه وقدرته على التحكم فى نفسه والسيطرة عليها

okash
07-21-2012, 01:13
التحكم في العاطقة يأتي من اصرار من المتداول نفسه ، والتدريب على التحكم في المشاعر من خلال حساب تجريبي لكي تبتعد عن الخسارة اثناء التدريب

havic
07-21-2012, 01:31
المشاعر جزء من الانسان لا يمكن التخلي عنه
لكن مع مرور الوقت سوف تتداول بارتياح اكبر

عزبز 18
07-21-2012, 01:37
انا اتاثر كثيرا في الفوركس عندما افتح صفقات
يصيبني القلق و التوتر و احيانا اغلق الميتاثردار و انتظر الصفقة هل رابحة ام خاسرة بقلق و توتر كبير

asmoshaa2012
07-21-2012, 01:40
يا اخى هذا موضوع هام جدا جدا وكلنا نعرف ونقرا عن مدى اهمية التحكم فى المشاعر اثناء التداول ومدى تاثير المشاعر على الصفقة واعتقد ان من مواصفات المتداول الجيد هى السيطرة على المشاعر اثناء التداول وحتى بعد التداول واعتقد ذلك يمكن تحقيقه من خلال الخطط المنظمة والالتزام بتطبيق هذه الخطة ز

pimo
07-21-2012, 01:54
المشاعر جزء من الانسان لا يمكن التخلي عنه
لكن مع مرور الوقت سوف تتداول بارتياح اكبر

نعم هذا امر لا تستطيع التحكم فيه بنسبة كبيرة الا اذا تمكنت من كسب خبرة طويلة في مجال الفوركس والمشاعر منقسمة الي قسمين مشاعر ايجابية ومشاعر سلبية تؤد بك الي خسارة راس المال كليا مثل الطمع الخوف و القلق

y_4_evr
07-21-2012, 02:03
بداية الواحد لازم يحلل السوق ويقعد يتابعه على الشاشة لكي يقتنص الفرصة المناسبة لدخول السوق
بعدين يحدد الهدف وغالبا ما يكون عن طريق المنطقية السعرية أو الدعم والمقاومة أو ..الخ
وأخيرا يضع ستوب لوس وبعدين ينتظر النتيجة وأثناء مراقبة الشاشة يتم التحليل والمتابعة
من أجل معرفة التغييرات على حركة السعر بس تذكر أنه التحليل أولا بعدين الدخول للصفقات

HUSSENEY
07-21-2012, 10:04
العوامل النفسية فى هذا السوق من اكبر المخاطر اللى بتأثر على المتاجر ومعظم الخسائر بتكون بسبب العامل النفسى
وافضل شئ للتغلب عليها هى المخاطرة المتدنية جدا بحيث لايكون هناك ضغط نفسى من الخسارة ويسهل معها التعويض بسهولة

alkatom
07-21-2012, 10:36
من أصعب الأمور ومن أكبر المشكلات التي تواجه المتداول هو التحكم بالعواطف والمشاعر فالأمر أصعب مما يبدو عليه ...لذلك ألاى أن الحل الأمثل
للتغلب على هذه المشكلة هو وضع أمر جني الأرباح و إيقاف الخسارة

Looser
07-21-2012, 10:53
السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المضاربين في سوق الفوركس و في الأسواق المالية بشكل عام ، بحاجة إلى معرفة عامة بأساليب التداول ، و فهم عام لأهم مبادئ التّحليل الفني (الترند – الدعم – المقاومة – النّماذج السعرية) . دراسة التّحليل الفني و فهم معظم الادوات التي تفيد المضارب، يعتبر حجر الأساس ، و لكن لا يهم كثيرا إذا كنت تعرف كيف تستخدم هذه الادوات بدون ان تعرف كيف تضبط نفسك و كيف تتحكم في مشاعرك أثناء تواجدك في صفقة .

أيها المضارب المندفع ، اضبط نفسك

العامل النّفسي، يعد من أهم الادوات التي لن تجدها في اي منصة من منصات التداول، و لن تُقدّم لك كتوصية، و لكن تستطيع ان تدرّب نفسك على كيفية ضبط النفس . (معظم) البشر دائماً مندفعين، نرى ذلك واضحا بملاحظة سلوك فرد ما عندما يقع في موقف معين يتطلب قرار سريع ، و نحن كمضاربين، دائماً مطالبين بإتخاذ القرارات السّريعة سواء كنا خارج أو داخل السوق . فمثلاً : نحتاج أحياناً إلى ان نقرر بشكل سريع –قبل ان يتحرك السّعر- هل نقوم بالمتاجرة او ننتظر فرصة آخرى! و أحياناً نحتاج إلى ان نقرر هل نجني الأرباح و نخرج من مراكزنا المفتوحة، أو ننتظر، فربّما يكمل السعر في نفس الإتجاه و نجني المزيد من الأرباح! حسناً، لتنفيذ هذه القرارات بدقة، نحتاج إلى ان نبتعد عن العاطفة، و نحكم عقولنا فقط؛ لان المشاعر أو العاطفة، لا يمكن ان تتواجد في مثل هذه المواقف !

تعاملت مع بعض المضاربين، و كنت منهم (سابقاً) ، عندما يتحرك لون الصفقة من الأخضر إلى الأحمر، كعلامة على الخسارة العائمة، أو عندما تصدر أخبار سيئة على العملة التي يتاجرون عليها ، تتحول حالتهم من الحالة الطبيعية إلى : احمرار في لون الجلد - إرتفاع درجة حرارة الرأس(الرأس بالتحديد) - العصبية الشّديدة – الإنعزال التام – الحالة النفسية السّيئة .

و بعد دقائق قليلة، عندما يتحول لون الصّفقة إلى اللون الاخضر، يتحول المتاجر إلى ، و بدون مبالغة، أسعد إنسان في الوجود!

ربّما يتصرف بعضهم بالخروج بشكل مباشر من السّوق عندما يتحول لون السعر إلى اللون الاحمر . نعم، تصرفهم ربّما يكون صحيح بالنسبة لحالتهم النفسية المتدهورة بسبب صفقة ، لكن بلا شك، سوف يفتقدون الأرباح في المرات القادمة إذا تصرفوا بهذا الشكل في كل صفقاتهم، و ربّما كانت الخسارة أكبر عند كل خروج، و بالتالي يدمر الحساب بشكل بطيء .

و هناك حالة آخرى، يقودها الطمع بلا شك، حيث يستمر بعض المضاربين في مراكزهم بدون تحديد سعر للخروج من الصفقة Take Profit و يستمر السعر في نفس الإتجاه المتوقع، و يستمر، و يستمر إلى ان يذهب بهم إلى مقاومة/دعم أو مستوى قوي، يحذرهم من الإستمرار في الصفقة، لكن يتصرف هولاء المضاربين بلا إهتمام، و يستمرون في الصفقة حتى ينعكس عليهم السعر، و هنا لا يتغير لون السعر إلى اللون الأحمر لكن تتحول حالتهم (المضاربين) من الحالة الطبيعية إلى الإنسان الاحمر الذي ذكرنا صفاته آنفاً و هنا كمرحلة أولى من عناد السوق و الجشع و الطمع، يخسرون جزء كبير من الأرباح، نقول مثلا 50% من الأرباح العائمة، ولا ينتهي بهم الحال عند هذا الحد، بل يستمر بعضهم بالعناد و الطمع على امل ان يعود السعر بعض النقاط في نفس إتجاه الصفقة ليقوموا بالخروج ، و يستمروا بالوعود المؤقته (لانفسهم) إذا، ثم لو، ثم 10 نقاط، ثم خمس نقاط إلى ان يجدوا الصفقة عند نقطة الدخول و ينتهي بهم الحال إلى الخروج من السوق إمّا بنقاط أقل من المتوقع أو بتعادل أو بخسارة!

لكن ما السبب وراء هذه الإنفعالات؟ هل هو الطمع و الجشع ؟ هل هو عناد السوق؟ هل هو الخوف؟!

إذا بحثنا في السبب وراء الخروج المبكر من السوق، سنجد ان هولاء المضاربين، كان لديهم شعور بالخوف من الخسارة . يقولونّ ان الخوف من الفشل هو عدو كل نجاح . و هنا نقول، ان الخوف من الخسارة هو عدو كل متاجر . الآن، بعد ان تعرفنا على عدونا، علينا كمضاربين، ان نفهم ما هو الخوف، هو و ببساطة شديدة رد فعل طبيعي لما نعتبره خطر بالنسبة لنا . الخوف من الفشل و الخوف من الخسارة في صفقة و الخوف من خسارة الحساب ، إلى آخره ...

كيف نتعامل مع الخوف ؟! ربّما تكون إجابة هذا السؤال، بداية جديدة للمضاربين بإذن الله . هنا علينا ان نفهم جيدا ان الخوف لا يعني شيئ في أسواق المال، نحتاج إلى الحرص، لا إلى الخوف . نحتاج إلى ان نعزل و نبتعد عن المشاعر (عدونا الخوف) أثناء المتاجرة . نحتاج إلى المشاعر الجيدة بلا شك، الثقة بالله ثم بالنفس و العمل بالاسباب، فلا ثقة بلا عقل، و هنا يجب تحكيم العقل والعمل بالأسباب، فلا داعي للخوف بعد ذلك بإذن الله . يجب ان نوطن انفسنا على الثقة بالله ثم بالنفس و الاخذ بالأسباب . و أيضاً قم بالإجابة على هذه الأسئلة: ما المشكلة إذا فشلت صفقة؟ هل ينتهي السوق عند هذا الحد؟ بالطبع لا! دائماً توجد فرصة جديدة، فلا داعي للقلق أو الخوف!

و أمّا عن الجشع و الطمع، اعدائنا بلا شك، فهم حالة متقدمة سيئة للغاية من الثقة بالنفس . بكلام آخر، تطور للثقة بالنفس و لكن للأسوء . غالباً، يبدأ المتاجر بالخوف، ثم ينجح المتاجر بالتخلص من الخوف بتطوير شعور الثّقة، ثم تتحول الثّقة إلى ثقة عمياء، ثم جشع و طمع و هذه الحالة تؤدي إلى الخسارة في الغالب!

النقطة الأهم الآن، و هي كيف نحاول ان نسيطر على هذه الإنفعالات ؟

الحل من وجهة نظري، هو ان يقوم المضارب بالتعامل مع الصفقات مثل الإنسان الآلي . نتوكل على الله - نفكر – نخطط للدخول و الخروج : (نحذر من إنعكاس السوق بوقف الخسارة – نحمي أرباحنا بترحيل الوقف أحياناً و بنقاط اخذ الربح Take Profit)- ندخل السوق على بركة الله ، و ننتظر ....!!

يجب ان نفهم جيدا ان وضع قواعد للمتاجرة يعد من اهم الاسباب التي تجعلك تستمر في السوق، و تقهر كل هذه المشاعر السيئة التي ربّما تشعر بها أثناء الدخول في صفقة، أو عند التواجد في السوق. تذكر انه لا فائدة من الادوات الفنية التي تعرفها طالما لا توجد قواعد واضحة بالنسبة لك لكيفية ضبط النفس عن التعامل مع الصفقات .

لذلك حاول تطبيق النقاط التالية للحصول على نظام متاجرة جيد و خطة متاجرة ناجحة :

- أنا أتعامل بالتحليل الكلاسيكي (أو اي نوع من أنواع التحليل)، و عندي ثقة بتحليلي، و إذا اختلف أكبر المحللين العالميين معي، فلن أغير وجهة نظري طالما مقتنع بما أقوم به، ولا مانع من مشاركة الآخرين في الرأي طالما اقتنعت بما يقولون، لكن في النهاية المسئولية مسئوليتي ولا دخل لاحد بما يحدث في حسابي .
- سوف أدرس الصفقات الخاسرة حتى أتعلم من أخطائي .
- لا توجد مشكلة ان خسرت صفقة، فالسوق مليء بالفرص .
- لن أقوم بإغلاق أي صفقة الا إذا كان هناك نتيجة : إمّا ربح أو خسارة .
- يقول مارتن برنج : ان التحليل الفني لا يتعامل مع التأكيدات و إنّما الإحتمالات . سوف أقوم بدراسة السوق جيدا قبل الدخول في اي صفقة، و العمل على الحيادية في التحليل و كشف (الادلة) و (الإحتمالات المتاحة) حتى اصل إلى أقوى (إحتمال متاح) .
- من يتعامل في سوق الفوركس يجب ان يكون على دراية كاملة انه لا توجد أرباح دائمة ولا توجد خسائر دائمة .
- لن أخسر أكثر من (جزء محدد من رأس المال) في سبيل تحقيق ربح معين يحدد بناء على إحتمالات التحليل الفني .
- أنا مستعد للخسارة، في سبيل ان احصل على ربح، و يجب ان احمي حسابي بوقف خسارة مناسب .
- أنا ملتزم بوقف خسارة محدد يتناسب مع رأس مالي – أنا ملتزم بهدف محدد ، و سوف أقوم بتحديد الوقف و الهدف قبل الدخول في الصفقة و سوف التزم بذلك مهما كان السوق (مغري) .
- في حالة شعوري بالخوف من الدخول في صفقة، لن اقلق لاني قمت بكامل دوري و الربح و الخسارة تحددهم حركة السوق، فهذا دور السوق، ولا نستطيع ان نكابر، فنحن (نقرأ) ولا (نحرك) .
- لن اكابر و اتحدى السوق بوجهة نظري الفنية إذا كان السعر في إتجاه مختلف عن إتجاه دخولي . فلن يتحرك السعر لاسفل لاني قمت بالبيع، و لن يتحرك السعر لأعلى لاني قمت بالشراء .
- إذا كنت في حالة قلق أو خوف، سوف أقوم بإغلاق المنصة، و لن أتابع السوق إلا بعد فترة معينة، حتى ينتهي القلق سواء بربح أو خسارة .
- سوف أعمل دائما على تطوير نفسي بالقراءة و الدورات .
- لن أدخل السوق إلا (بفائض) من المال عن حاجتي . و ما دون ذلك، سوف اتدرب على الحسابات التجريبية إلى ان يوجد مال فائض عن حاجتي . (أو بونص بدون إيداع – الأفضل للمبتدئين) .
- أنا في السوق لاستمتع! ولن اهمل واجباتي الآخرى في الحياة (العائلة و العمل .. إلى آخره) .

أتمنى لكم كل التوفيق بإذن الله ..

madman
07-21-2012, 12:15
الامر دا صعب جدا انك تعمله للانك متقدرشى تتحكم فى مشاعرك والا مكنتشى مشاعر لكن انت المفروض انك تشتغل بدون المشاعر دى لكن مين الى يعمل كدا اتمنى طريقه للموضوع دا

jihadazzam
07-21-2012, 12:19
السلام عليكم
اخي الكريم في عدة قواعد لتتحكم بمشاعرك
اولا حساب كبير 3 الى 5 بالمية صفقاتك
اعمل صفقتك واصبر لتصل الى الهدف

kero
07-21-2012, 15:21
اعتقد الحل الابسط للتخلص من مثل هذه المشاعر السلبية الا بتاثير علينا اثناء التداو لوبتعرضنا للخسارة دايما
هو فتح الصفقة وتحددي الهدف والاستوب وتركها نهائيا الى ان تطل لاحد الهدفين

eng2012
07-21-2012, 15:46
اعتقد ان التاجر الذى يستطيع ان يتحكم فى عواطفه جيدا اثناء التداول هو الذى يكون تاجر ناجح جدا فى تجارته ويحقق الربح من كل الصفقات التى يقوم بها

aboushnb
07-22-2012, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
الربح من الانترنت بتطلب قلب من حديد
بتوفيق الجميع

apolo
07-22-2012, 00:07
أحيانا أفقد السيطرة عليها لكن بالممارسة والتعود يمكنك التعامل مع السوق بأعصاب باردة

okash
07-22-2012, 16:54
التحكم في المشاعر يأتي بعد ان تعرض المتداول لخسارة كبيرة او مجموعة من الخسارات متتالية على حسابه هنا تجده قد اوجد طرق كثيرة لكي يتخلص من المشاعر في الفوركس

ashraf
07-22-2012, 16:56
صعب الواحد يحيد مشاعره تماما فى سوق الفوركس وده يمكن اللى بيزود الخسارة لان الواحد بياخد قرارات انفعالية لحظية بيخسر بيها رأس ماله والحل الامثل فى حالة عدم امكانية التحكم فى مشاعر الانسان ان يبتعد قليلا عن التداول حتى يعود الى حالته الطبيعية

ehab
07-22-2012, 19:44
أعتقد أن علينا التخلص من الجشع، فهى العاطفة الأكثر ضررا التي يمكن أن تجعلنا نخسر في تداول العملات ، أيضا الخوف من القيام بأي صفقة سوف يمنعنا من تحقيق أي ربح، أي مبتدئ يجب أن يبدأ بالسيطرة على هذه العواطف و يجب عليه ايضا ان يسيطر على قلقه من الخسارة فلا احد لا يخسر او يستمر على المكسب دائما

تمام لابد من التخلص من الجشع حتى لا نخسر الكثر فى الفوركس ده الطمع وسيلة غير
سليمة للمكسب فه فى اغلب الا حسان تحقق خسائر فاجحة

mannon
07-22-2012, 20:12
السلام عليكم
اخي الكريم في عدة قواعد لتتحكم بمشاعرك
اولا حساب كبير 3 الى 5 بالمية صفقاتك
اعمل صفقتك واصبر لتصل الى الهدف

طبعا شكرا لك على هذه النصائح ولكن يوجد نصيحة اضافية واعتبرها الاهمتستطيع تصل الى قواعد لتتحكم فى المشاعر اثناء المتاجرة
اجعل لك خطة عمل ولا تسير بطريقة عشوائية فى هذا السوق

safiforex
07-22-2012, 20:19
طبعا شكرا لك على هذه النصائح ولكن يوجد نصيحة اضافية واعتبرها الاهمتستطيع تصل الى قواعد لتتحكم فى المشاعر اثناء المتاجرة
اجعل لك خطة عمل ولا تسير بطريقة عشوائية فى هذا السوق
تمام اخي الكريم فانت ذكرت شيءا مهما للغاية فالعمل وفق خطة عمل هي اساس النجاح و هي الطكريق التي تؤدي اليه
فكلما خطط الواحد لهدف معين في حاياته و عمل له خطة عملية و مالية فانه اكيد سينجح شريطة التنفيذ لها بالتزام

AMANI
07-23-2012, 18:02
شخصيا تجربتي الاولى مع الفوركس كانت صعبة جدا .قلة الخبرة مما يجعل الانسان متشنج وحاد المزاج لكن مع الوقت اصبحت المسالة كاللعبة..

tarek22
07-24-2012, 03:57
تأتى الثقة غالبا من النجاح فإذا واجهتك الخسارة في أول بدايةالمضاربة بالسوق سيكون من الصعب بناء الثقة مرة أخرى ، لا تذهب إلى أنصاف الحلول ولكن عليك بالتعلم وكسب المزيد من المعرفة عن السوق قبل الرجوع مرة أخرى للمضاربة.

---------- Post added 07-24-2012 at 01:57 AM ---------- Previous post was 07-23-2012 at 04:07 PM ----------

مفيش حاجة مستحيلة مع التدريب والاصرار عالانجاز والمسالة عاوزة نحط لنفسنا خطة نتعامل بيها مع ناقط ضعف طريقتنا في التداول لحد ما نوصل لافضل الطرق

minaking
07-24-2012, 04:55
اعتقد ان مشاعرك المفروض تلغيها وهى بالبرود وكمان بفضيلة مهمة جدا وهى الرضا وعدم الطع
لان لو ربحت كثير بردة خطر لان ممكن تطمع

ehab
07-24-2012, 17:59
لا تستطيع ان تتخلص من الخوف والقلق في مثل هذا العمل بل يجب عليك ان تتعلم كيف تحمي نفسك من القلق والخوف من السوق هذا هو الاهم وحسب اعتقادي انا كبار التجار في سوق الفوركس لم يستطيعو ان يتغلبو علي مثل هذه العاطفة

تمام صعب اصلا ان الواحد يتحكم فى مشاعره وعواطفة فى الفوركس
لان ليها عامل كبير محدش يقدر يغيرووربنا يوفق اتلجميع

waleed adel
07-24-2012, 23:19
المتاجر لابد انه يفكر ويفتح الصفقة بخطة معينة ثم لايتحرك
بمشاعره لتغيير اى شئ اثناء التداول

morx123
07-24-2012, 23:27
قليل من يتحكم في مشاعره
وهذا الذي يكون متحكم من عالم الفوركس

kanzsea
07-25-2012, 02:03
لا يمكن التحكم بالمشاعر اثناء فتح الصفقات واغلاقها لانك اكيد بتكون قلقان ومتوتر وخايف على الصفقة من الخسارة
احيانا بتكون طمعان فى مزيد من المكب

i5land_man
07-25-2012, 02:17
شخصيا تجربتي الاولى مع الفوركس كانت صعبة جدا .قلة الخبرة مما يجعل الانسان متشنج وحاد المزاج لكن مع الوقت اصبحت المسالة كاللعبة..

كلام مظبوط ما يداوم المتاجر علي ممارسة التداول ويلاقي انه صفقاته بتصيب اهدافها مع الوقت بيصبح انفعاله بالسوق اقل
وحيحس انه السوق كيان بحد ذاته لا يعنيه المتاجرين ولا يهتم بكم ربحوا او خسروا
والموضوع كله عبارة عن قرار واختيار المتاجر نفسه

sabry
07-25-2012, 02:19
اعتقد ان احسن طريقة للتحكم باالانفعلات النفسية هو الاقلال من الجلوس دائما امام الشارت
اضبط تحليلك وضع التك بروافيت والاستوب لوز ودع السوق يقوم بعملة مثلك تماما وارضى بما قسمة الله لك

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:21
الواحد اكيد بيكون متوتر جدا وعلى اعصابه
بس لازم الواحد يتحكم فى نفسه ادام واثق من اختياره

amrmorasamir
07-25-2012, 02:28
الواحد اكيد بيكون متوتر جدا وعلى اعصابه
بس لازم الواحد يتحكم فى نفسه ادام واثق من اختياره
فعلا مدام هو واثق فى نفسه لازم ميقلقش خالص ويتحكم فى اعصابه ومع الخبره هيتغلب على كل المشاكل اللى بتواجهه وكمان هيعمل الصفقات وسيبها ويقفل الشارت خالص

zizo_a_86
07-25-2012, 02:40
اكيد دى بالفترة اضافة الى الخبرة الكبيرة لو هناك خبرة كبيرة تعطى ثقة وعدم خوف

هند رضوان
07-25-2012, 03:00
انا موافقة على الراى دة جدا لازم نتحكم فى مشاعرنا اثناء التجارة ولازم نبعد عن الجشع

---------- Post added at 04:00 AM ---------- Previous post was at 03:59 AM ----------

كمان لازم الانسان يثق فى نفسة وفى قدراتة ويبقى طموح وعندة استعداد للتعلم الجيد حتى من اخطاؤة ولازم يكون عندة قلب حديد

tarek22
07-25-2012, 03:49
البنى ادم أصله طماع والواحد جربها فى نفسه والله دايما لما يشوف المكسب يعوز اكتر مشكور يا زميلى

msh3egy
07-25-2012, 05:21
لا تستطيع ان تتخلص من الخوف والقلق في مثل هذا العمل بل يجب عليك ان تتعلم كيف تحمي نفسك من القلق والخوف من السوق هذا هو الاهم وحسب اعتقادي انا كبار التجار في سوق الفوركس لم يستطيعو ان يتغلبو علي مثل هذه العاطفة

madoxegy
07-25-2012, 05:26
أعتقد أن علينا التخلص من الجشع، فهى العاطفة الأكثر ضررا التي يمكن أن تجعلنا نخسر في تداول العملات ، أيضا الخوف من القيام بأي صفقة سوف يمنعنا من تحقيق أي ربح، أي مبتدئ يجب أن يبدأ بالسيطرة على هذه العواطف و يجب عليه ايضا ان يسيطر على قلقه من الخسارة فلا احد لا يخسر او يستمر على المكسب دائما

okash
07-25-2012, 22:08
يمكن أي شخص ان يتحكم في المشاعر من خلال ان يقطع على نفسه عهد مثلي انا قطعت على نفس عهد ان لا اطمع مرة اخرى وانا اتداول دون طمع في حياتي كلها

mohamed saad
07-25-2012, 22:18
اثناء التجارة على الحسابات الحقيقية ينتاب البعض بعض مشاعر الخوف من خسارة صفقة ما ولكن الناجح ان يتغلب على مشاعره ويبعد عن السوق اثناء التجارة وانا اثناء تجارتي كنت الازم الصفقة الى ان اخرج منها ولكن تعلمت ان ابعد عن هذا السوق واخذت اضع الصفقات بالهدف والاستوب ثم اغلق الشارت واذهب لفعل اي شيء ثم اعاود بعد فترة اما ان اربح او اخسر

egypt2012
07-25-2012, 22:21
حل هذه المشكلة هو و بعد فتح الصفقة و تحديد الهدف و الاستوب اغلق الشارت و تابع اى شىء اخر
حتى تصل الصفقة الى هدف او استوب و لا تحرق اعصايك

mamon
07-25-2012, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا إخوان على ما أقول شهيد انا فاتح صفقه من 20 يوم على اليورو وللأن ما حققت هدفها ولاكن أحب أقلكم شغله مستحيل تخسر فيها
إشتري او بيع و إبعد عن الشاشه إبعد عنها إنشغل في أمور الحياه إقرأ القران إطلع شم الهوا إلعب إعمل اي شي وبإذن الله لن تخسر الا القليييل القليييييل فقط

marem2007
07-25-2012, 22:26
التحكم بالمشاعر دة بيبقي صعب
ولكن يجب انا نلتزم بادارة راس المال وبالهدف المحدد
وعدم الطمع

twaslpro
07-25-2012, 22:59
يكون الواحد متوكل على الله باذل للاسباب الموصلة الى النجاح مثل التعلم والتدرب لفترة طويلة ويكون واثق في قرارته التي يتخذها طالما هي مبنية على اسسس صحيحة وهذا يعني ان يتخذ قرارت مناسبة في الاوقات المناسبة وربنا يوفق الكل لما يحبه ويرضاه ولتحقيق اهدافه

okash
07-25-2012, 23:05
التحكم في العاطقة ممكن ان يأتي من الخبرة المترراكمة للمتداول في الفوركس مع مرور الوقت والملل من كثرة الخسارة هنا تجد نفسه ولوحده قد تحكم في المشاعر

tarek22
07-26-2012, 17:10
ينقسم الناس في بداية المتاجرة إلى قسمين:
الأول: يتبع أما الظن و التخمين و إما التوصيات من هنا و هناك . ولا غرابة في عدم تمكن هذه الفئة من الإستمرار طويلا.
الثاني : الباحثين عن الحل المطلق
أفضل مؤشر و الواقع أن هذا البحث ينبغي أن لا يزيد عن 10% من جهد المتاجر لأن كل ما يبحث عنه هو نقطة الدخول الجيدة. و معلوم أن نقطة الدخول الجيدة هي حزء بسيط من آلية تحقيق الأرباح

swingawy
07-26-2012, 17:16
هادىء اعصابك
ابعد عنك اى شىء توترك
ريح بالك
لم ينتابك تفكير غير المتاجره

okash
07-26-2012, 17:20
يمكنك ان تتحكم في المشاعر من خلال التدريب على حساب تجريبي لفترة طويلة او حتى تتمكن من السيطرة عل المشاعر ومن ثم انطلق على حساب تجريبي

mahmoud1
07-26-2012, 17:25
الحقيقة الشعور دة مش قادر اعمل حاجة خالص الواحد بيتعلم وبيقراء كتير عن الفوركس لكن برضو شعور المتداول دة صعب لما تكون قاعد متابع الشاشة باستمرار لو كان فى خسارة لا قدر الله مش هاتعرف تتصرفافضل شئ تعمل هدف وستوب وتري نفسك لكن انا لحد الان مش عارف اشتغل باستوب لوز مع انه ضرورى لكن بدخل من غير ستوب

kimokonolove
07-26-2012, 17:27

الهدوء التام وعدم التفكير فى مكاسب اكبر
سيقلل التوتر عمومآ والقلق

HARRY POTTEER
07-26-2012, 17:30
والله يا إخوان على ما أقول شهيد انا فاتح صفقه من 20 يوم على اليورو وللأن ما حققت هدفها ولاكن أحب أقلكم شغله مستحيل تخسر فيها
إشتري او بيع و إبعد عن الشاشه إبعد عنها إنشغل في أمور الحياه إقرأ القران إطلع شم الهوا إلعب إعمل اي شي وبإذن الله لن تخسر الا القليييل القليييييل فقط

كلامك كله جميل لكن لا يكفي و عن تجربة صدقني لا تترك صفقاتك هيك
لانك ممكن تفقد حسابك في اي لحضة و نصيحة مني ضع امر اخد الربح
و امر وقف الخسائر ان كنت من محبي ترك الصفقات مفتوحة

ahmed
07-26-2012, 17:32
اذهب من امام الشاشه واروح اعمل اى شى بريدة
وفى اغلب الاحيان اضع الهدف والاستوب واغلق الشاشه واتابع كل فترة

khaledforex
07-26-2012, 17:33
التحكم يكون بالابتعاد عن الشاشة حتى تنتهى صفقتك
او تستخدم اكسبرت
مع اننى لم اجد اكسبرت واحد ناجح وكان كل الاكسبرتات صممت لتخسر
باستثناء ذلك لا تحكم فى مشاعرك اطلاقا

safari42
07-26-2012, 17:47
من الصعب التحكم في المشاعر داخل هذا السوق
يلزمك ان تتخلى عن الطمع وتتحلى بالقناعة والصبر
صعب لان الانسان بطبعه طماع

abdalhadiohmou
07-26-2012, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته عند مداولت فوريكس ينتابني عدة مشاعر مثل الملل و الطمع والقلق والخوف و يجب التحكم لتحقيق الربح المضمون

okash
07-26-2012, 21:54
المشاعر مع التسرع ، اكبر اعداء المتداول لأنه يمكنك ان تفقد رأس مال بالكامل لذلك يجب عليك التفكير 100 مرة قبل الدخلو في حساب حقيقي في الفوركس

okash
07-27-2012, 00:55
كل الناس يملكون عاطفة ولكن لا يخرجونها الا بمواقف معينة ومن هذه الامور الفوركس ، يجب ان نتدرب على عدم اخراجها في التداول ، كا ننسى انه نحن نتداول في الفوركس هذا الذي امامنا عبارة عن لعبة لا اهمية لها

hadeer hamdy
07-27-2012, 00:57
حاجه بتتعب الاعصاب بصراحه وانت قاعد بتراقب الصفقه بالنسبه
للمبتدئين لكن بعد كده التعود بيخلى الموصوع يقل

awad
07-27-2012, 01:17
الموضوع تعتبره لعببه و المهم نا هو أنك تكون هاااااااااادي أووووووي علشان دا مهم

okash
07-27-2012, 02:21
كل الناس يملكون عاطفة ولكن لا يخرجونها الا بمواقف معينة ومن هذه الامور الفوركس ، يجب ان نتدرب على عدم اخراجها في التداول ، كا ننسى انه نحن نتداول في الفوركس هذا الذي امامنا عبارة عن لعبة لا اهمية لها

karbak
07-27-2012, 02:34
التحكم في المشاعر يعتمد على قدرة الشخص على الصبر فاذا كنت صبور سوف تتحكم في المشاعر جيد دون أي مشاكل ولكن ان كنت متسرع سوف تعاني كثيرا

okash
07-27-2012, 11:02
المشاعر التحكم فيها صعب جدا ، واكيد كل المتداولين يشكون من هذا الامر ، انا قرات موضوع عن العقل الباطني وتأثيره على الانسان ، وكان جيد جدا في التحكم في المشاعر

sharkawy
07-27-2012, 11:04
البعد عن الشارت تماما بعد فتح الصفقه والانشغال باي شئ اخر

ده طبعا بعد وضع الاستوب لوز والتيك بروت المناسبيين للصفقه

aboualy
07-27-2012, 11:08
التحكم فى المشاعر يحتاج ان تكون هناك خطة تداول محكمة وان يتم الالتزام بهذه الخطة
ولكن للاسف العواطف هى اسوء جانب فى الفوركس والتغلب عليها يحتاج الى وقت طويل والى تدريب

dentist
07-27-2012, 12:36
لازم الواحد يبقي هادي وهو بيتاجر عشان ميغلطش
وحتي لو خسر لازم يفضل هادي عشان يفكر ازاي يحقق المكسب

faissel
07-27-2012, 12:42
العامل النّفسي، يعد من أهم الادوات التي لن تجدها في اي منصة من منصات التداول، و لن تُقدّم لك كتوصية، و لكن تستطيع ان تدرّب نفسك على كيفية ضبط النفس . [معظم] البشر دائماً مندفعين، نرى ذلك واضحا بملاحظة سلوك فرد ما عندما يقع في موقف معين يتطلب قرار سريع ، و نحن كمضاربين، دائماً مطالبين بإتخاذ القرارات السّريعة سواء كنا خارج أو داخل السوق . فمثلاً : نحتاج أحياناً إلى ان نقرر بشكل سريع –قبل ان يتحرك السّعر- هل نقوم بالمتاجرة او ننتظر فرصة آخرى! و أحياناً نحتاج إلى ان نقرر هل نجني الأرباح و نخرج من مراكزنا المفتوحة، أو ننتظر، فربّما يكمل السعر في نفس الإتجاه و نجني المزيد من الأرباح! حسناً، لتنفيذ هذه القرارات بدقة، نحتاج إلى ان نبتعد عن العاطفة، و نحكم عقولنا فقط؛ لان المشاعر أو العاطفة، لا يمكن ان تتواجد في مثل هذه المواقف !

تعاملت مع بعض المضاربين، و كنت منهم (سابقاً) ، عندما يتحرك لون الصفقة من الأخضر إلى الأحمر، كعلامة على الخسارة العائمة، أو عندما تصدر أخبار سيئة على العملة التي يتاجرون عليها ، تتحول حالتهم من الحالة الطبيعية إلى : احمرار في لون الجلد - إرتفاع درجة حرارة الرأس(الرأس بالتحديد) - العصبية الشّديدة – الإنعزال التام – الحالة النفسية السّيئة .

و بعد دقائق قليلة، عندما يتحول لون الصّفقة إلى اللون الاخضر، يتحول المتاجر إلى ، و بدون مبالغة، أسعد إنسان في الوجود!

ربّما يتصرف بعضهم بالخروج بشكل مباشر من السّوق عندما يتحول لون السعر إلى اللون الاحمر . نعم، تصرفهم ربّما يكون صحيح بالنسبة لحالتهم النفسية المتدهورة بسبب صفقة ، لكن بلا شك، سوف يفتقدون الأرباح في المرات القادمة إذا تصرفوا بهذا الشكل في كل صفقاتهم، و ربّما كانت الخسارة أكبر عند كل خروج، و بالتالي يدمر الحساب بشكل بطيء .

و هناك حالة آخرى، يقودها الطمع بلا شك، حيث يستمر بعض المضاربين في مراكزهم بدون تحديد سعر للخروج من الصفقة Take Profit و يستمر السعر في نفس الإتجاه المتوقع، و يستمر، و يستمر إلى ان يذهب بهم إلى مقاومة/دعم أو مستوى قوي، يحذرهم من الإستمرار في الصفقة، لكن يتصرف هولاء المضاربين بلا إهتمام، و يستمرون في الصفقة حتى ينعكس عليهم السعر، و هنا لا يتغير لون السعر إلى اللون الأحمر لكن تتحول حالتهم [المضاربين] من الحالة الطبيعية إلى الإنسان الاحمر الذي ذكرنا صفاته آنفاً و هنا كمرحلة أولى من عناد السوق و الجشع و الطمع، يخسرون جزء كبير من الأرباح، نقول مثلا 50% من الأرباح العائمة، ولا ينتهي بهم الحال عند هذا الحد، بل يستمر بعضهم بالعناد و الطمع على امل ان يعود السعر بعض النقاط في نفس إتجاه الصفقة ليقوموا بالخروج ، و يستمروا بالوعود المؤقته [لانفسهم] إذا، ثم لو، ثم 10 نقاط، ثم خمس نقاط إلى ان يجدوا الصفقة عند نقطة الدخول و ينتهي بهم الحال إلى الخروج من السوق إمّا بنقاط أقل من المتوقع أو بتعادل أو بخسارة!

awad
07-27-2012, 14:43
لو أنت تعتبر هذا لعبه فقط و هذا هو الصح لان الدنيا هنا فيها الكثر من التداولات و أنه من الممكن انك تعمل حاجات كتير أووووووووووي بس الشرط الوحيد أنك تستفيد أنك تعمل كده يا رب ساعدني في ذلك

islamselmy
07-27-2012, 14:49
اولا موضوع المشاعر دة اتكلم عنه كتير من الناس لان بجد شعورك اثناء التجارة او انك فاتح صفقة بيبقى صعب اوى
لكنى شايف ان الممارسه للتجارة الكتيرة بتقلل الموضوع دة
انا شخصيا بدات اقتنع ان الخسارة و المكسب شىء وارد وباخد طبعا بالاسباب

mohamed Omar
07-27-2012, 14:57
التحطكم ف الضغط العصبي والسيطرة عل النفس اهم حاجة اصلا ف اي تجارة خاصةو الفوةركس او البورصة
لو فقضت اعصابك حتضيع
درب نفسك على الصبر
ممكن بهواية الصيد

delpi
07-27-2012, 15:16
كثير منا مش بيقدر يتحكم فى مشاعره حتى مع مرور وقت كبير فى السوق وبيبقى ده حسب طبيعة الشخص النفسية فى بعض الأشخاص بعد فترة من الخبرة يستطيع ان يتحكم فى مشاعره والبعض الأخر يفشل فى تحقيق ذلك ويستمر معهم الأنفعالات النفسية فى التجارة

mannon
07-27-2012, 16:14
كثير منا مش بيقدر يتحكم فى مشاعره حتى مع مرور وقت كبير فى السوق وبيبقى ده حسب طبيعة الشخص النفسية فى بعض الأشخاص بعد فترة من الخبرة يستطيع ان يتحكم فى مشاعره والبعض الأخر يفشل فى تحقيق ذلك ويستمر معهم الأنفعالات النفسية فى التجارة

والسبب بيكون انة اتعرض لاكثر من خسارة متتالية او انة خسر مبلغ كبير جدا وبيحاول يعوضة وصدقونى الموضوع دة مش هيتحقق ومش هنقدر نتحكم فى مشاعرنا الا لو قدرنا نتخلص من كل اعباء الماضى

magic777
07-27-2012, 17:29
اولا موضوع المشاعر دة اتكلم عنه كتير من الناس لان بجد شعورك اثناء التجارة او انك فاتح صفقة بيبقى صعب اوى
لكنى شايف ان الممارسه للتجارة الكتيرة بتقلل الموضوع دة
انا شخصيا بدات اقتنع ان الخسارة و المكسب شىء وارد وباخد طبعا بالاسباب

هو انت بتقلل من المشاعر دي لو قدرت تكتسب خبره جيده بالمجال وانك تقدر تحلل السوق كويس
وكمان متنساش انك تلتزم باداره راس مال صارمه ايضا
دي هتحميك من مشاعر الخوف والتوتر على الاقل

saad
07-27-2012, 18:18

zeyadkabeel
07-27-2012, 18:27
فى الحقيقة يا اخى الكريم عشان تتحكم فى مشاعرك ااحسن حاجة تعملها تضع هدف للارباح و ستوب لوز وتقفل البرنامج وتبقا تفتحه بعدين تشوف الصفقة عملت ايه

hwida nada
07-27-2012, 19:31

انا بالفعل فى الوقت الحالى مش عافة اتحكم اوى فى مشاعرى لانى بعمل اول عملية على حساب حقيقى وشايفة المؤشر ماشى عكس الاتجاه وخايفة اخر لانى لسة خارجة من حساب قبل ده وخسرته كله
يااااااااارب استر

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 19:33
شوف يا اخى الفاضل
التحكم فى العاطفة نظرياً سهل جداً جداً
انما عملى وتطبيق صعب جداً الا للمتمكن فى المجال دا !

okash
07-27-2012, 23:12
يمكن لكل متداول ان يتحكم في المشاعر بكل سهولة وذلك عن طريق الابتعاد عن الفوركس لساعات طويلة حتى انه ينسى شيء اسكمه فوركس وذلك بعد ان يأخذ الصفقات ويحدد الاهداف

Mr.Houssa
07-28-2012, 02:08
السلام عليكم

اتحكم في المشاعر

مفتاح النجاح

forexawy
07-28-2012, 02:22
اهم شىء علشان تتخلص من الخوف والقلق وانت بتتاجر
انك تضع تارجت وستوب لوس
وتعمل ادارة راس مال قوية

mostafakamal
07-28-2012, 02:22
العامل النّفسي، يعد من أهم الادوات التي لن تجدها في اي منصة من منصات التداول،
و لن تُقدّم لك كتوصية، و لكن تستطيع ان تدرّب نفسك على كيفية ضبط النفس

zizo_a_86
07-28-2012, 02:24
المشاعر لو طغت على العمل يبقى العمل فاشل عشان كدة انك تخلط الشغل بالمشاعر يبقى انت بتحقق خسارة كبيرة

okash
07-28-2012, 20:55
التحكم في كل الامور السلبية ليس فقط المشاعر يجب ان يبدأ من نفسية المتداول ، يجب ان يعزم على ذلك من ثم يتعلم كيف يتحكم في العاطفوة والامور التي تؤثر سلبا على التجارة
:ok:

karbak
07-28-2012, 21:01
يمكن القول ان المشاعر لها فوائد وخصوصا للمبتدئين، فهي تحقق خسارة كبيرة وسريعة لهم وبالتالي يتعلمون من اخطأئهم وبالتالي البدأ في جني الارباح دون عطافة

okash
07-29-2012, 01:43
كل متداول خسر بسبب المشاعر ، اكيد في المرات القادة سوف يتداول في الفوركس في عطافة اقل او حتى بدون عاطفة لأنه اكيد تعلم من خطأه ولكن ان لم يتعلم فهنا المشكلة

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 01:47
الشعور في الخوف اثناء المتاجرة لا تشعر فيه الى عندما تكون قد قمت بايداع اموال حقيقية في حسابك
وان انك غير متاكد من استرتيجيتك

abdelaal
07-29-2012, 02:30
طبعا التحكم في المشاعر شئ صعب جدا النفس البشرية طبع فيها التمرد ولا بد من الترويض
انا عن نفسي لما بحس اني مش قادر اتحكم في نفسي ببعد عن المتاجرة تماما

ahmed fakhry
07-29-2012, 02:42
اكتر شئ صعب انك تعيش بدون مشاعر لكن عند شغلك فى الفوركس انتا مجبر انك تبعد الفوركس عن طريق متاجرتك لانك بدونها هتبقا فى امان لكن بيها ممكن تخسر كتير جدا

xtomorrow
07-29-2012, 04:08
فعلا اخي الكريم ن المشاعر لها دور كبير في التجارة في الفوركس ن و اعطي على سبيل المثال ن في الحسابات التجريبية نكون على يقين بان النقود هي وهمية ، و بالتالي فلا تكون لنا ضغوطات نفسية ، و هذا يؤدي الى نتائج جيدة جدا في التداول ، لكن بمجرد ان نعمل على حساب حقيقي تظهر المشاعر المخيفة و التوتر خصوصا ان كانت الصفقة على خسارة ، و حينها يمكن ان نعمل كارثة اخرى ، بفعل التوتر
الله ينجينا
صحيح اخي وانا خير مثال لذلك فاربح طوال مسيرتي في الديمو واخسر كل تداولاتي على الحقيقي والسبب التخوف
ايضا حتى طعم الخسارة والربح يختلفان ما بين الحسابين فالثاني له برودة في الخسارة وهستيريا في الربح

waleed adel
07-29-2012, 04:44
التحكم فى المشاعر لا ياتى الا مع كثرة التعلم
وذلك من كثرة التطبيق العملى

saad
07-29-2012, 05:37
الفوركس لا يحتاج لتفرغ الوقت الا اذا كان الانسان متفرغ بطبيعه الحال كأن كان بدون عمل يعنى عاطل او اتحال على المعاش
ساعتها يكون الفوركس بديل لشغله والفوركس مش محتاج حاجه غير الكمبيوتر والنت ويبدأ المتاجره والربح وممكن يعمل دخل مادى بجانب اللى بياخذه او يكون راتب له يعينه على المعيشه

HARRY POTTEER
07-29-2012, 05:42
التحكم فى المشاعر لا ياتى الا مع كثرة التعلم
وذلك من كثرة التطبيق العملى

Tips™
07-29-2012, 05:46
اكيييييد لو صابر على الحاجات دى و مش مستعجل على طول
ولما تخسر تحمد لابنا مش تعد مضايق و خلاص و لما تخسر بردو
تتعلم من الخطا و تتجنبوا خالص و متقعشى فيه

Aker001
07-29-2012, 05:47
يجب عليك ان تتعلم كيف تحمي نفسك من القلق والخوف من السوق هذا هو الاهم وحسب اعتقادي انا كبار التجار في سوق الفوركس لم يستطيعو ان يتغلبو
علي مثل هذه العاطفة

uventene
07-29-2012, 06:09
التحكم في المشاعر معناه انك تتغلب علي العواطف والمشاكل النفسيه وقت التجاره لان التجاره عايز قلب قوي يقدر يتعامل معاها ويستحمل قسوه السوق

avocato bola
07-29-2012, 06:24
أعتقد أن علينا التخلص من الجشع، فهى العاطفة الأكثر ضررا التي يمكن أن تجعلنا نخسر في تداول العملات ، أيضا الخوف من القيام بأي صفقة سوف يمنعنا من تحقيق أي ربح، أي مبتدئ يجب أن يبدأ بالسيطرة على هذه العواطف و يجب عليه ايضا ان يسيطر على قلقه من الخسارة فلا احد لا يخسر او يستمر على المكسب

ameer
07-29-2012, 14:44
عندما ابدا المتاجرة اتوكل على الله رب العالمين وكل شي يكون على ما يرام بفضل من الله تعالى

dollyabdallah
07-29-2012, 14:47
انا افضل ان اجنب مشاعرى تماما وعواطفى فى عملى سواء فى الفوركس اوا ى عمل اخر لان له تاثير سلبى فى غاية الخطورة ومن الممكن ان يساعد فى خسارتى لاموالى

Aker001
07-29-2012, 14:50
المتاجرين بيخاطروا بدرجة كبيرة عشان ربحهم يكون كبير وبالتالى بتحصل الخسارة
فلازم نتحلى بالصبر ونحقق ارباح قليلة بدل من خسارة كل راس مالنا

gamal
07-29-2012, 15:14
السلام عليكة ورحمة اللة وبركاتة
واللة يا اخ حازم اتفق معالك لكي احقق احلامي علي الفوركس

---------- Post added at 02:14 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

المشاعر لها دور كبير فى التعامل مع التجار وحسن الخلاق
ولابد من عدم وجود ضغوط او اضطرابات لدى التجار يؤدى الى نتائج ايجابية

magic777
07-29-2012, 19:28
المتاجرين بيخاطروا بدرجة كبيرة عشان ربحهم يكون كبير وبالتالى بتحصل الخسارة
فلازم نتحلى بالصبر ونحقق ارباح قليلة بدل من خسارة كل راس مالنا

هو اللي بيخاطر دايما بيكون اكيد راس ماله صغير والربح باداره راس مال وقتها مش هيديه الربح الجيد اللي بتمناه
كتير طبعا مش بيصبروا على ييكبروا راس مالهم ده علشان كده بيخسروا

power8
07-29-2012, 19:35
طبعا المشاعر تعتبر معيق لاي متداول مبتدأ
لكن مع مرور الوقت تنعدم هذه المشاعر تدريجيا

pimo
07-29-2012, 19:41
التحكم في المشاعر معناه انك تتغلب علي العواطف والمشاكل النفسيه وقت التجاره لان التجاره عايز قلب قوي يقدر يتعامل معاها ويستحمل قسوه السوق

اخي لا تستطيع ان تتحكم في مشاعرك ولو كان قلبك قوى كما تقول لان النرفزه او التوتر او الغضب الشديد سوف يؤدى بك الي عدم التركيز مما يجعلك ترتكب اخطا لا تدركها في حالة النرفزه القوية من الخسارة ولهذا الخبرة هي الحل الوحيد الذي اراه انا يستطيع ان يقلل من حدة تاثير العاطفة في تداولنا في الفوركس

hesham1046
07-29-2012, 19:49

okash
07-30-2012, 14:20
لا يمكن التحكم في المشاعر الا من خلال الابتعاد عن الفوركس لساعات طويلة والبقاء مراقب للسوق عن بعد ، لأنه طوال الوقت الذي تجلس فيه على الفوركس انت عندك هذه المشكلة سوف تخسر

forex man
07-30-2012, 14:53
اتحكم فيها بتقليل التفكير بمعنى انى اجعل
نفسى كالاله ادخل عند توفر الشروط وطبعا ابقا اشغل المشاعر بقا بعد جنى الربح ههههههه

aboualy
07-30-2012, 14:56

فعلا اخى العزيز لا يمكن لاى اناس مهما فعل ان يتخلص من عواطفه
ولكن المهم هو التدريب على المتاجرة بالعقل وبالاعتماد على التحليل فقط وترك المشاعر جانبا

aid alkholi
07-30-2012, 15:01
التحكم سهل جداً جداً جداً انت مثلاً فاتح الصفقه وبدأت بالخساره
ولايهمك حبيب قلبى انت خليك واثق فى نفسك وفى ربنا وتابع الصفقه حتى تكسب وان خسرت الصفقه لا تغلقها على خسارهاتركها حتى تكسب ولو بعد شهرين

magic777
07-30-2012, 15:40

لا اخي انت فيه حل كويس اوي تقدر تتغلب فيه على الخوف والقلق ده وهو انك تدير راس مالك اداره صارمه
وطبعا مع دخولك من نقاط قويه ووضع الاستوب بعد فتره على نقطه الدخول
هنا هيكون مافيش مجال للخوف بأذن الله

elssayed
07-30-2012, 15:45
التحكم في المشاعر صعب جدا بس انا شايف
ان الواحد لو دخل بلوتات صغيرة وبنسبة بسيطة من راس المال
ويرضي بالمكسب القليل ده ممكن يقلل مشاعر الخوف والقلق ويقدر يخلية يتحكم اكتر

mostafakamal
07-30-2012, 22:12
فعلا و الله يا حازم الواحد لما مابيعرفش يتحكم فى مشاعره اثما التجارة بيقابل صعوبااات كتييير و بالذات جانب الطمع ده ساعات الواحد بيخسر كتيير قوى لمجرد طمعه بس الفكرة انك لازم تكون بانى تجارتك على خطة و تحليل منطقى و تستنى الهدف بتاعك بدون اى مشاعر تتحكم فيك

الواحد امام المتاجرة اما يخاف يدخل الصفقة او يدخ وهو مش متاكد بسبب المشاعر
الواحد بيجيله طمع انه يستنى علشان نقط اكثر او خسارة اقل

hesham1046
07-30-2012, 22:16
التحكم في المشاعر تبقى اصعب شئ
و لكن تختلف من شخص للاخر حسب نسبة الخطورة على الحساب لكن لو انت الرافعة المالية بتاعتك 1:200 وقتها هاتكون نسبة الخطورة اقل

karbak
07-31-2012, 15:34
لا يمكن ان يكون هناك عاطفة طالما انت ملتزم في طريقة تداول معينة واستراتجية محددة وتطبقها بكل نجاح وبالتزام كبير لأنه هنا سيكون لديك خبرة وتعرف مضار المشاعر

waleed adel
08-03-2012, 22:35
اعتقد ان الحل الاسهل للتخلص من المشاعر السلبية هو فتح الصفقة
وتحديد الهدف والاستوب وتركها والابتعاد عن الجهاز

farid7adid
08-03-2012, 22:38
فعلا من الصعب التحكم في المشاعر

لكن الافضل انك تاخد عهد علي نفسك بالالتزام و تلتزم بية

لان غير كدة المشاعر حتتدخل في الموضوع و كل شيء حيضيع

sjc
08-03-2012, 22:58
طبعا للمشاعر دور اساسي في الفوركس
فيجب عليك عدم التسرع في بعض المواقف
ويجب عليك التحلي بالشجاعة في بعض المواقف
ويجب عليك عدم الطمع
وتجنب الخوف الذي يؤدي الى الخسارة

hamzah krishan
08-03-2012, 23:02
اخي الكريم عامل الخوف وهو من طبع الانسان وهو امر غريزي يوجد في كل انسان وهو امر طبيعي ولازم الواحد يوخد الحضر والانتباة في كل شيئ والامر المدروس وفق خطه معينه هو اسلم لك في كل الامور

tifanytomato
08-04-2012, 00:06
فى الاول كان عندى المشاعر دى خوف وقلق وقاعد قدام الجهاز 24 ساعة فى اليوم لكن كل ماتتعلم وتكتسب خبرات وتعرف اكتر كل ما تطمن اكتر وثقتك فى نفسك بتزيد وخصوصا بعد الربح انا وصلت لطريقة انىاقفل الجهاز وابعد اول ما ادخل صفقة طالما مستخدم استوب لوز وتيك بروفت زى الصياد اللى طرح الشبك وسابة بايت فى الماية

hesham1046
08-04-2012, 00:10

silver
08-04-2012, 00:14
بالطبع هو شيء فطري

واي شخص يستطيع الصيطرة على المشاعر والخوف والقلق، ولكن يلزمه وقت ويلزمك ان ترمي نفس في الشي

عندها سوف تتعود على الشسئ

meroo
08-04-2012, 00:16
بالسنبة لى اذا شعرت ان الخوف او الطمع هياثرو عليها بعد فتح الصفقة
بحدد الهدف والاستوب وابعد عن الجهاز الى ان يصل السعر الى احد الهدفين

marou49
08-04-2012, 00:30
السلام عليكم و رحمه الله تعالى وبركااته

أخي المشااعر تأثر فعلاا على مردووود أثنااء التجااره
و هذاا راجع الى نفسيتك
اذ كنت عارف اللي تعمله ستتغلب على االخوف

أو اذ كنت قنووع فسوف ننغلب على الفرح الذي يقود الى الطمع

و اذ كنت قوي الشخصيه ستساعد نفسيتك لما تخسر

موفقين ان شاء الله

skiimer
08-04-2012, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته !
تشكر اخي على موضوعك بالنسبة لي لازال ليست لدي الشجاعة للتداول بنفسي و اعتمد على الاخرين اكثر

mazouna991
08-04-2012, 19:31
ابتعد عن العاطفة
اضع هدفي
انسى كل امور الحياة واالم والفرح
اركزز فقط
وابتعد عن كل ما يفقدني صوابي
لاتمكن من النجاح

ELMoSeKaR
08-05-2012, 02:51
من أسباب الفشل الزريع فى سوق الفوركس هو عدم التحكم والسيطره على المشاعر والخوف ومن اشد اسباب الخسارة الفادحة الجشع والطمع المستمر ولكى تستطيع السيطرة على كل ما سبق وتخطى هذه المرحلة لابد أن تقوم بعمل إدارة جيده لرأس المال الخاص بك عن طريق تقليل نسبة المخاطرة إلى 3% كحد أقصى وتتبع إحدى الخطط مع التحليل الجيد للسوق

medhat
08-05-2012, 02:56
كثره التمرين والاعتياد على الؤشرات يقلل من الاحساس بالقلق و ممكن عند الشعور بالقلق تقوم من امام
الشاشه وتنشغل بشئ اخر حتى يزول او يخف

MrDeloma
08-05-2012, 03:06
أول شيء عند محاولة دخول صفقة قراءة سورة الفاتحة و البسمله
لكي يبارك الله لك في صفقتك
لكي تربح ، و إن شاء الله ما يخيبك

alaoui11
08-05-2012, 03:09
اهلا اخي العزيز الحمد الله استطيع ضبط مشاعري جيدا ليس في التجارة فقط حتي في الحب و ...

و بالتالي لا اجد مشاكل في ضبط مشاعري في التجارة بل اكون جد مرتاح و غير متوتر ابدا

sunris
08-05-2012, 03:17
طول ما انا حابب عملى هتكون مشاعرى تجاة عملى فقط وليس تجاة اى حاجة تانى لقد اتمكن من الاكتساب الكبير فى العمل وبقدر حبى فى العمل وبتحكيم عقلى ومشاعرى فى العمل فقط اقدر اعمل قدر كبير من العمل واوسع مجال عملى

waleed adel
08-09-2012, 01:30
للتحكم بالمشاعر يجب الالتزام بادارة راس مال جيده والالتزام
بها حتى لاندخل بصفقات اكبر من حجم راس المال

okash
08-09-2012, 14:11
الخبرة اهم شيء في الفوركس ، الخبرة هي التي تعطيك اندفاع بكل ثقة نحو عمل الصفقات والخبرة هي التي تعطيك ادارة رأس المال الجيدة لذلك يجب ان تكون خبرة مناسبة لكي تعرف ان تتداول دون المشاعر

ELMoSeKaR
08-11-2012, 19:04
العواطف تلعب دورا كبيرا في التجارة في سوق الفوركس، على سبيل المثال، لا يوجد في الحسابات التجريبية مشاعر وضغوط نفسية لان المال وهمي، وبالتالي لم يكن لديك الضغط النفسي ، وهذا يؤدي إلى نتائج جيدة جدا في التداول، ولكن في أقرب وقت ونحن نعمل على حساب حقيقى نتعرض للتوتر والإنفعالات

themaxprofit1
08-11-2012, 22:06
انا بعتبر ان دا شغل اساسى من الرغم انة الشغل الاضافى لية فا بتحكم فى مشعرى او بلغيها اثناء العمل فى التداول

simo patrik 9
08-11-2012, 22:14
بسم الله الرحمان الرحيم
اتحكم في مشاعري بالصبر و المتابرت كثيرااااااااااااااااااااا
و الله المعين و شكراااااااااااا

marou49
08-12-2012, 01:24

هناالك عده طرق يا غالي للتحكم في نفسك و في انفعالاتك و في كتب بتتحدث عنهاا , لكن ممكن انك لنما تكوون تتاجر توهم نفسك بأنك تعمل شيء عادي لا يحتااج لإنفعاال
يعني توهم عقلك فقط , و تأخدها و كأنك تلعب فقط ( لكم لا أقصد فقط لتفادي الأحاسيس ) المهم حاول أن تنسى لما تكون تتاجر

nagynagy
08-12-2012, 01:26
وافضل شئ للتغلب عليها هى المخاطرة المتدنية جدا بحيث لايكون هناك ضغط نفسى من الخسارة ويسهل معها التعويض بسهولة

mohammedfateh
08-12-2012, 01:27
سلام عليكم
تحكم في مشارع من اهم صفات تجاره الذي يدعك الى طريق نجاح
مشاعر شي قوي والقوى عندما تتخلص منها لكي تنجح في حياتك وفي عملك
وخاصتا الفوركس
وتحياتي خالص لكم ولصاحب موضوع

ebtehag
08-14-2012, 16:08
شوف اخى الكريم انت لو قدرت تتحكم فى مشاعرك اثناء المتاجره يبقى انت وصلت تكون مضارب ناجح ودا مش هيجى الا بالخبره اخى الكريم لازم توظف مشاعرك بحيث انها تكن عامل ايجابى ومساعد ليك وليس عامل سلبى ويسبب ضغط ليك اثناء التجاره

gullever
08-14-2012, 16:21
لكل شخص اسلوبه في ضبط مشاعره عند الدخول في صفقات و لكن بالنسبه لي اذكر نفسي دائما ان كل شيئ بأمر الله و يجب ان افعل المطلوب مني و هو دراسة الصفقه بشكل جيد قبل فتحها و الباقي علي الله و أرضا بقضاء الله في كل الاحوال فلا اتهور و لا اخاف

hala
08-14-2012, 16:30
بسم الله الرحمن الرحيم

شوف يا اخي ما في حد بئدر يتحكم بمشاعرو

لانه هذا الشي رباني

بس بتئدر تئول شي اسمه تمالك للأعصاب تمالك للمشاعر

أنا عن نفسي ما جربت لاني ما فتت ولا صفقة لسا

-

elmirmajid
08-14-2012, 16:33
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك على الموضوع اخي انا اوافق الراي ولا يمكن لاي شخص انكار انه يتاتر قبل دخوله في اي صفقة انه يواجهه الخوف ويمكن ياتر عليه ويمكن راح يبطئ في فتح الصفقت اخي ويمكن محاربة هدا الحال من خلال الاقان ان الله هو الرازق سبحانه ولا يمكن ان نكسب اي شيء بدون ان يكون مكتوب لنا موفق

peter
08-14-2012, 16:47
الخوف و القلق في معظم الاوقات بيخلو الانسان يركز اكتر علشان يكسب و في اوقات يهدمون كل ما انت بنيته و كسبته فلابد الهدوء و التروي

thunderfot
08-17-2012, 11:31
التحكم وهدوء النفس يكمن في التعلم الجيد ووضع خطه مدروسه وحفظها جيدا
والايمان بها واتباعها والصبر عليها