PDA

View Full Version : ايقاف ربح و الخسارة

Pages : [1] 2

kheireddine
06-14-2015, 11:50
سوف ادحل في لبموضوع مباشرة
اريد ان اعرف كيفية
ايقاف الربح و الخسارة و انشاء الاوامر المعلقة
و من فضلكم اريد ان يكون الجواب عن طريق الشرح با الصور

eragon
06-19-2015, 08:36
شرح بالفيديو لكيفية وضع ستوب لوس وجني اربح بالميتاتريدر
من خلال الرابط التالي :-
https://www.youtube.com/watch?v=PyNPPgUwlRE

osama147
06-19-2015, 08:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح
كل عام ونتم بخير رمضان كريم

ahmed bakry
06-19-2015, 08:54
انا بصراحة معنديش اى معلومات كافية بخصوص ماطلبت انك تعرفه كنت حابب انى بجد اساعدكم بس والله مش عارف الاجبة بدقة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مصطفى زين
06-19-2015, 08:58
السلام عليكم روحمةة الله وبركاته
هذه هي النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت
رابح ام خاسر وذلك سهل للغاية طبعا اكيد بتوفق حسب توقعات ودراسات تجريها شخصيا
بدراسة السوق ومعرفة المؤشرات الاقتصادية وغيرها من الدراسات

afaq11
06-19-2015, 10:41
شكرا لكم من الاعماق على مووووضوووعكم الجميل
التي دائما ما تجعلني اقف احتراما واجلالا لكم
تقبلوا اكاليل من الزهور للمشاركه الرائعه
مودتي لك

smsm155
06-20-2015, 01:24
السلام عليكم
يجب عليك تجميع المعلومات اول باول حول هذا الموضوع كي يمكنك المقدرة ع مدي الحكم سواء بالنجاح او الخسارة ف عملية التداول
ويتم ذلك بتجميع المعلومات والاخبار يوميا ف المجال المتداول علية

ahmedibrahim258259
06-26-2015, 14:06
بسم الله الرحمن الرحيم من غير شرح اخي الكريم انت لازم تنزل الحساب التجريبي وتتعلم لوحدك ازاي توضع امر جني الارباح ووقف الخسارة والاوامر المعلقة
تقبل مروري

chokrito
06-26-2015, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء و المرسلين
اخي ادخل على المندى التعليمي فسوف تجد موضوع شامل للبروفسور ايمن شوشة مشروح فيه جميع الاوامر

heroo252
06-26-2015, 14:31
الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص
الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

شبه منحرف
06-26-2015, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم ادخل المنتدى التعليمى سوف تجد شرح كامل للميتا تريدر ومن خلالها ستعرف جيدا كيف تقوم باجراء الاوامر الفوريه والمعلقه وبالتوفيق اخى الكريم

one god
06-26-2015, 15:30
ايقاف الربح او الخسارة ممكن انت يدويا تقوم به في اي وقت تشاء لانك المتحكم طبعا
من جهة اخرى ممكن تعلق في ضمن الصفقة امر ايقاف الخسارة او حد الربح

alaa ali
06-26-2015, 15:31
اهلا بكم
صديقى الفاضل .. انت تحتاج بشدة الى التعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

عاشق الفوركس
07-16-2015, 20:48
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
عليك ب الرابط الاتي وان شاء الله تستفيد

nes_trader
07-23-2015, 20:50
ان الطريقة سهلة و لا تحتاج الى شرح بالصور يا صديقي يكفي فقط سحب شريط
الصفقة الى قيمة ستوزب لوز او تيك بروفيت و سوف يظهر خط احمر هناك

0sama
07-24-2015, 18:42
الاوامر المعلقة و تحديد وقف الخسارة و اخذ الربح و كل هذه القرارات تكون منظمة و تحديدها
يكون عن طريق استراتيجية و تبين بعد التحليل كل تلك الاهداف

alaa ali
07-24-2015, 18:44
اهلا بكم
الافضل من ذلك تبنى استراتيجية مجربة على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح
بالتوفيق

Roshdy
07-24-2015, 18:47
اعتقد انه الموضوع ده بالذات شرحه شكل نظرى لن يفيدك وممكن يتوهك وتحس انه الموضوع صعب رغم سهولته
لذا الافضل لك مشاهدته عبر الفيديو اذهب الى القسم التعليمى

witty
07-24-2015, 18:52
ياغالي هذه كلها تعتبر من اساسيات التداول اخي
بالنسبة لايقاف الربح والخسارة ان تقصد تيك بروفل وستوب لوز بتظهم بجانب السعر عن فتح الصفقة
انا انصحك بمشاهدة الفوجيوهات افضلك عزيزي..

heba_a
07-24-2015, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام علي محمد صلي الله عليه وسلم اشرف الخلق اجمعين , ممكن تدعم المعلومة دي بدروس في اليوتيوب فهي شاملة حاجات كتير جدا ممكن تفيدك وفقك الله

dhmo
07-26-2015, 21:28
ياغالي هذه كلها تعتبر من اساسيات التداول اخي
بالنسبة لايقاف الربح والخسارة ان تقصد تيك بروفل وستوب لوز بتظهم بجانب السعر عن فتح الصفقة
انا انصحك بمشاهدة الفوجيوهات افضلك عزيزي..

لوقف اي خساره بيكون بالخبره وطبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

khawla1993
07-26-2015, 23:21
سياسة ايقاف الخسارة
أخذ الربح

يستخدم أخذ الربح من أجل ضبط خروج عندما يتحرك سعر العملة بالاتجاه المفضل. اذا كنت تعتقد بأن سعر زوج العملات سيرتفع أو ينخفض الى مستوى معين لكنك لا تعلم ما سيحصل له بعد ذلك، فان وضع أمر أخذ الأرباح سوف يغلق عملية التداول عندما تصل العملة الى ذلك الموضع.

مثال:

اذا اشتريت اليورو عند 1.3300 و تتوقع أن يترفع السعر، يمكنك أن تضبط أمر أخذ الربح لكي تبيع عند 1.3350. عندما يصل السوق الى 1.3350 ، يتم تنفيذ أمر أخذ الربح و إغلاق الموضع.

أمر ايقاف الخسارة

أمر ايقاف الخسارة يتيح للمتداول ضبط نقطة خروج لعملية التداول الخاسرة عندما يقوم بتعريف مخاطره و موازنة تداولاته وفقا لذلك. هذا يضيف مستوى من الحماية للمتداولين، مما يضمن بأنهم لن يخسروا أكثر مما هم قادرين على التعامل معه في حال انخفض موضع السوق.

مثال:

اذا اشتريت اليورو عند 1.3300 و تتوقع بأن ينخفض السعر، يمكنك أن تضع أمر ايقاف خسارة لكي تبيع عند 1.3250. عندما يصل السوق الى 1.3250 ، سيتم تنفيذ أمر ايقاف الخسارة الخاص بك وإغلاق الموضع.

أوامر الحدود

يستخدم أمر الحدود من أجل فتح موضع ( أو مبلغ استثمار) مع أمر لشراء أو بيع رمز عند سعر محدد مسبقا. امر الحدود يعني بأن المتداول يريد أن يشتري أو يبيع عند سعر أفضل من سعر السوق.

مثال:

سعر اليورو\دولار أمريكي هو 1.33. اذا أراد المتداول أن يشتري يورو\دولار أمريكي عندما يكون السعر أكثر تفضيلا للشراء، يمكنه أن يضع حدود لشراء اليورو\دولار أمريكي عند 1.32

يستخدم أمر حدود الايقاف من أجل فتح موضع (أو مبلغ استثمار) مع أمر لشراء أو بيع رمز عند سعر محدد مسبقا.أمر حدود الايقاف يعني بأن المتداول يريد الشراء أو البيع عند سعر أسوأ من سعر السوق.

مثال:

سعر اليورو\دولار أمريكي هو 1.33 . اذا أراد المتداول شراء اليورو\دولار أمريكي عندما يكون السعر أقل تفضيلا للشراء، يمكنه أن يضع حدود على شراء اليورو\دولار أمريكي عند 1.34.

أمر التنفيذ

يستخدم أمر التنفيذ من أجل فتح أمر حدود أو أمر ايقاف إذا وصل السوق الى موضع محدد و عندها تنفذ عملية بيع أو شراء محددة. اذا حصل ذلك، فان أمر التنفيذ يصف حدود مستقبلية لسعر العملة بحيث تختارها أنت.

مثال:

سعر السوق هو 1.3300. يتم وضع أمر حدود للشراء عندما يصل السوق الى 1.3200. يمكن ضبط أمر تنفيذ من أجل وضع أمر ايقاف الخسارة عند 1.3100 و أمر أخذ الربح عند 1.3300 اذا حدثت عملية شراء اليورو عند 1.3200.

في حال التقلب الكثيف في السعر، سيتم تنفيذ أمر ايقاف الخسارة عند أفضل سعر ممكن للمتداول الذي يقف وراء حدود ايقاف الخسارة. قد يحصل ذلك خلال ساعات السوق، أو خلال الفترة الزمنية التي يكون السوق خلالها مغلقا أمام تلك السلعة أو العملة. في تلك المواقف، سيتم تنفيذ الأمر عند أقرب سعر سوق ممكن أثناء التنفيذ. الأمر\الحدود لا تمنح وعودا بأن الامر سيتم تنفيذه عند ذلك السعر.

سجل مجاناً

اليمن

أوافق على استلام المعلومات من إكس فوركس من خلال البريد الالكتروني لقد قرأت وأوافق على Terms & Agreements
دردشة حية
البريد الالكتروني
التحليل الفني
الرسومات البيانية
تحليل السوق
التقويم الاقتصادي

Kiing
07-29-2015, 05:52
النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت رابح ام خاسر وذلك سهل للغاية طبعا اكيد بتوفق حسب توقعات ودراسات تجريها

vip.6666
07-29-2015, 07:51
تحياتى لك اخى الكريم .... تحديد ايقاف الربح او الخسارة يتم تحديدة بناءا على الطريقة او الأستراتيجيةا لتى تعمل بها فكل استراتيجية لها نقاط دخولها وخروجها وكيفية تحديدها
فمثلا هناك استراتيجيات تعتد على الشموع الأنعكاسية وتكون نقطة الدخول مع افتتاح الشمعه التالية ونقطة ايقاف الخسارة هو هاى او لو الشمعه الأنعكاسبة

kaito3015
07-29-2015, 08:12
السلام عليكم روحمةة الله وبركاته يا اخى
هذه تعتبر من اهم النقط ف تجاره الفوركس فانت يجب عليك الا تدخل صفقه الا اذا كنت تعلم انك
رابح ام خاسر وده طبعا برده محتاج تدريب فى الحساب التجريبى الاول عشان تتعلم

---------- Post added at 05:11 AM ---------- Previous post was at 05:09 AM ----------

السلام عليكم روحمةة الله وبركاته يا اخى
هذه تعتبر من اهم النقط ف تجاره الفوركس فانت يجب عليك الا تدخل صفقه الا اذا كنت تعلم انك
رابح ام خاسر وده طبعا برده محتاج تدريب فى الحساب التجريبى الاول عشان تتعلم
وكمان لو دخلت على اليوتيوب هتلاقى فيديوهات تعلمك على الحاجه دى[COLOR="Silver"]

waelmma
07-29-2015, 10:21
انصحك اخى الكريم بالرجوع الى الفيديوهات التى تتكلم عن الميتاتريدر
وبارك الله فيك اخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله
https://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI

Wassa04
07-29-2015, 10:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم هناك شرح كامل في
المواضيع التعليميةا المثبتة بالتوفيق لك تقبل مروري

Ayache
07-29-2015, 10:55
السلام عليكم أخي
مرحبا بك هنا
أنصحك أولا بالتوجه للقسم التعليمي لكي يكون الشرح أفضل و قد أفادك الإخوة في الردود بالشرح و هو سهل للغاية
فبالتوفيق لك

saidac
07-29-2015, 11:42
إنّ امر السوق هو عبارة عن تعليمات القيام بالصفقة سواءاً كانت الصفقة بيع او شراء و ذلك حسب سعر السوق الجاري . يتمّ تنفيذ الصفقة فوراً عن طريق برنامج التداول وفقا للسعر المبيّن داخل نافذة القيام بالصفقة أو بواسطة الهاتف ، وفقا للسعر الذي يعرضه الديلير (التاجر ) .

engaym
07-29-2015, 11:58
السلام عليكم اخى يتم استخدام وقف الخسار او الربح فى امر اسمة الستولوز ويمكن من خلاله تحديد قيمة المبلغ الذى يمكن ان تخسرة
فى الصفقة وايضا تحديد قيمة المبلغ الذى تنوى على مكسبة من الصفقة وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

midouknight
07-29-2015, 12:09
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الفاضل حول البحث في المنتدى عن شرح وفي ل
برنامج المتردر 4 وكذلك حاول البحث في القسم التعليمي ل المنتدى

ashawky99
07-29-2015, 12:19
اخي الكريم بعد التحيه والسلام
بالنسبه لامر وقف الخساره هو همر استوب لوز يتم تفعيله حتي يكون هناك حد ادني من خسائرك ويوجد علي شرريط الثفقه المفتوحه
يمكنك الضغط عليه ووضع سعر معين للخساره
اما بالنسبه لامر جني الارباح او تاك بروفيت يتم تنفيذه بنفس الطريقه السابقه

basma.seif
07-29-2015, 12:20
مرحبا
طبعاً في برنامج الميتاتريدر اوامر معلقة حضرتك بتراقب السعر على المؤشر و تسمع لتحليلات الخبراء ان كنت لا تعرف تحلل و تقوم بوضع امر معلق حين وصول المؤشر لسعر كذا يقوم الامر بالتنفيذ و بعد خمس دقائق يفضل ان تضع الاستوب

pepobm
07-29-2015, 14:25
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

molati
07-29-2015, 14:28
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم اظن انه تعتبر من اهم النقط ف تجاره الفوركس فانت يجب عليك الا تدخل صفقه الا اذا كنت تعلم انك رابح ام خاسر وده طبعا برده محتاج تدريب فى الحساب التجريبى الاول عشان تتعلم وكمان لو دخلت على اليوتيوب هتلاقى فيديوهات تعلمك على الحاجه دى لكم تحياتي اعزائي الاعضاء

madoxegy2020
07-29-2015, 16:52
اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح

alaa ali
07-29-2015, 17:10
السلام عليكم
تعتبر معدلات الربح و اتلخسارة من اسباب الحصول على الارباح من التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

Ahmedadg
07-29-2015, 17:13
يجب عليك ان تحمل فديوهات شرح للمنصه الميتا تردر و هناك في المنتدي جزء تعليمي عن المنصه
و اكيد سوف يكون مفيد لك و هناك الكثير من الفديوهات علي اليوتيوب و يجب عليك اتقانها لان هذه هي اساسيات
التداول ان تكون فاهم ادوات المنصه بشكل جيد

houarisat9
07-29-2015, 17:20
بالنسبة للستوب لوز هي وقفت الخسارة وتكون أقل من السعر في الشراء والعكيس في البيع
بالنسبة للأوامر المعلقة تفضل لقد ملت لك هته الصورة لتفهمها جيدا
20756

AYYOUB100
07-29-2015, 17:22
هي أوامر سهلة ما عليك إلا التوجد للقسم التعليمي بالمنتدى وتجد العديد من المواضيع
التي تتحدث عنها وأيضا مشاهدة الفيديوهات التعليمية في اليوتيوب

abdougagi
07-30-2015, 18:02
أخذ الربح

يستخدم أخذ الربح من أجل ضبط خروج عندما يتحرك سعر العملة بالاتجاه المفضل. اذا كنت تعتقد بأن سعر زوج العملات سيرتفع أو ينخفض الى مستوى معين لكنك لا تعلم ما سيحصل له بعد ذلك، فان وضع أمر أخذ الأرباح سوف يغلق عملية التداول عندما تصل العملة الى ذلك الموضع.

WASEM DALLOUL
07-30-2015, 18:16
السلام عليكم
يا أخي الكريم عند دخولك بصفقة فأن هناك يوجد خانتان أحداهما هي التايك بروفت والأخرى الستوب لوس وهما السعران الذي تريد ان تغلق الصفقة اتوماتيكيا عندهما سواء على ربح او خسارة
وشكرا

حسنى صادق
07-30-2015, 18:18
لابد و ان نعرف ان السوق يحتمل كلا الاثنين الربح و الخسارة و لابد من معرفة الاسابا الحقيقة التى تؤدى الى الكثير من الاليات فى سو قالعمل و من الافضل التوسع فى فهم الكثير من الاستراتيجيات

نادر صباح الدين
07-30-2015, 18:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، مشكور صديقنا العزيز على هذا السؤال، ومعك حق أن تطلب تزيد الإجابات بالصور المناسبة، ولكني أنصحك بالعودة إلى القسم التعليمي والاطلاع من هناك على الكتب والمنشورات والفيديوهات ذات الصلة بموضوع التداول، ذلك أن الصور التوضيحية لكل خطورة من خطوات العمل مع الفوركس كثيرة جدا، واعتقد أن المشاركات في المنتدى لا تكفي حتى تقدم تعليما كافيا أو خبرة كافية غب عالم التداول، خاصة مع غياب المعرفة بالمبادئ الأولى والأساسية المرتبطة بالفوركس، تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح في عمليات التداول.

jaune
07-30-2015, 18:30
اللهم إغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك
اخي ادخل على المندى التعليمي فسوف تجد موضوع شامل للبروفسور ايمن شوشة مشروح فيه جميع الاوامر
جزاك الله كل خير

marem20007
07-30-2015, 18:56
من اهم الاشياء في الفوركس ايقاف الربح وايقاف الخسارة لنهم مهمين جدا حيث يتوقفف الممكسب والخسارة عليهم جدا

yansane
07-31-2015, 17:39
اخي ادخل على المندى التعليمي فسوف تجد موضوع شامل للبروفسور ايمن شوشة مشروح فيه جميع الاوامر الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

abdelsamed
07-31-2015, 17:39
سلام عليكم اخي كريم اشكرك على مبادرة هده موضوع قيم اريد ان كنت ابحث من قل عن مثل هده المواضيع في مجال فوركس كدلك نريد اكثر افادة جزاك الله خير اخي كريم ومزيد من العطاء بارك الله فيك

lBiBil
07-31-2015, 17:50
ايقاف الخسارة هو ستوب لوز لوز اخي الكريم
واما اربح هو تيك بروفيت وتقدر تلاقي الشرح الكثير عليهم في القسم التعليمي الموجود نا في المنتدى

Forex Story
08-15-2015, 02:25
اخى الكريم ادخل المنتدى التعليمى سوف تجد شرح كامل للميتا تريدر ومن خلالها ستعرف جيدا كيف تقوم باجراء الاوامر الفوريه والمعلقه وبالتوفيق اخى الكريم

albersamir
08-15-2015, 02:28
اشكرك يا صديقى على هذا الموضوع الرائع وبارك الله فيك على هذا الموضوع الجميل وانشاء الله يستفاد منه الجميع كمعلومات في العمل
شكرأ ليك مره اخرى يا صديقى على هذا

RomanyMoreed
08-17-2015, 20:33
السلام عليكم ورحمة وبركاته

اخي الكريم انت هتلاقي في القسم التعليمي او المبتدئين مواضيع كتيرة جدآ بتتكلم عن هذه الأوامر وطريقة استخدام منصة التداول

mh2015
08-17-2015, 22:06
والله يا غالي الاستوب والتيك بروفت شي اساسي في اي حساب في الفوركس وادراة راس المال السليمية تعتمد علي كدا ........

ynwa1892
08-24-2015, 17:28
السلام اخي تستطيع ان تتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد شرح رائع على الاوامر المعلقة وكيفية استخداب الستوب لوز
وفقك الله

sharshabil
09-01-2015, 01:48
لازم و ضروري انك تزور القسم التعليمي قبل ان تتعلم انشاؤ
الاوامر تعلك جيدا تاتحليل الفني و شاعد الفيدويهات اخاصة بالمنصة .

hichem14
09-01-2015, 02:02
ان الاوامر هذه لها وضع خاص – فهي تعتبر اوامر موضعية أي مرتبطة بصفقة محددة. اذا اقفلت هذه الصفقة، فإن كافة الاوامر المتعلقة بها ، تحذف.
والله اعلم

Tro
09-01-2015, 02:04
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،
كنت اود ان اضيف اجابة قوية لك وجدت الكثير من الردود الممتازة التي تفي بالغرض وتزيد شكرا لهم ولك كل التوفيق

tarik46
09-18-2015, 22:45
يمكن وضع الستوب لوز و اىلتيك بروفيت بعد فتح صفقة عن طريق النقر على S/L في شريط الصفقة و تعديل الستوب لوز
و ايضا بالضغط على T/P من اجل وضع حد الربح اما الاوامر المعلقة فتجدها في ,ew order ثم اختيار sell limit
او sell stop او buy limit او buy stop

abderrahmenanis
09-25-2015, 02:22
السلام عليكم روحمةة الله وبركاته

Worsnooop
09-25-2015, 02:34
السلام عليكم
أمر ايقاف الخسارة يتيح للمتداول ضبط نقطة خروج لعملية التداول الخاسرة عندما يقوم بتعريف مخاطره و موازنة تداولاته وفقا لذلك. هذا يضيف مستوى من الحماية للمتداولين، مما يضمن بأنهم لن يخسروا أكثر مما هم قادرين على التعامل معه في حال انخفض موضع السوق

Worsnooop
09-25-2015, 02:35
السلام عليكم
أمر ايقاف الخسارة يتيح للمتداول ضبط نقطة خروج لعملية التداول الخاسرة عندما يقوم بتعريف مخاطره و موازنة تداولاته وفقا لذلك. هذا يضيف مستوى من الحماية للمتداولين، مما يضمن بأنهم لن يخسروا أكثر مما هم قادرين على التعامل معه في حال انخفض موضع السوق

samieh
10-19-2015, 14:30
والله يا اخى تفتح المنصة الاول وبعدين تضغط على اى عملة دبل كليك هيفتحلك مربع حوار الصفقات
هتلاقى عندك جميع الاوامر من pending order وهذه هى الاوامر المعلقة و take profit يعنى تحديد الربح و stop loss يعنى ايقاف الخسارة

engaym
10-19-2015, 14:31
السلام عليكم اخى مرة ارخى اريد ان اقول فى هذا الموضوع انة مهم جدا ان يتعرف التاجر كيف يضع امر وقف الخسارة بحيث يكون عارف ما هى النقط المهمة التى يضع عندها هذة الحدود وهى نقط الدعم والمقاومة فى الاتجاهين للعملات ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

aboubakr el ayach
10-19-2015, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب لا افهم ماذا تقصد من ايقاف الربح والخسارة لأن ايقاف الربح والخسارة لا يكون الا عن طريق اغلاق الصفقات والتوقف عن التداول أو الابقاء على حالتي الخسائر والارباح العائمة

windoor
10-19-2015, 14:33
هي النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت

big.pharaoh
10-19-2015, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مشكور اخونا في الرد التاني وضعلك رابط فيديو يشرح طريقة وضع الاستوب لوز والتيك بروفت . المهم انك تستخدمهم صح وتعرف فين تحطهم

yassineleo
10-19-2015, 18:56
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

queen_yasmeen
10-19-2015, 18:57
سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هي النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت

tareq sleem
10-19-2015, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم مشكور علي طرح الموضوع**
المهم والمفيد وشكرا الاخوة الاعضاء **وشكرا **السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة*

---------- Post added at 04:01 PM ---------- Previous post was at 03:58 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم عليك الانسحاب من الصفقة
مباشرة قبل الخسارة الكبير **وشكرا**والسلام عليكم وزحمة****

---------- Post added at 04:15 PM ---------- Previous post was at 04:01 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم عليك الانسحاب من الصفقة***
مباشرة قبل الخسارة الكبير **وشكرا**السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة **

zaki maarouf
10-19-2015, 19:21
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

anasstig
10-19-2015, 19:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم شكرا لك على التوضيحات و المعلومات القيمة
ننتظر دائما إبداعتك و جديديك
تحياتي لك أخي العزيز تشكر مرة أخرى ^^

ranimdammar
10-22-2015, 09:06
لا استطيع اخي ان اشير الى ما اود قوله بالصور بل احاول كتابيا لعلي افيد بما توده...
هذان الامران هما اوامر من اجل مساعدة الذين لا يتستطعون مراقبة السوق على استمرار فاضافة الشركة هذه الاوامر للمساعدة
وهذه الاوامر تجدها في اثناء الضغط على الزوجين من العملة تجد امر جني الارباح وامر وقف الخسارة وانت الذي تختار ما هو الربح الذي تود ربحه والخسارة ذلك

mody555
10-22-2015, 09:39
زيادة السعر الى 35000 للسيارة الواحدة يعني أنّ الشركة بإمكانها تحقيق 125000 ين من الربح على كلّ وحدة. يساوي هذا المبلغ نصف ما كان عليه قبل عام؛ ولكن من الضروري أخذ تأثير آخر بعين الإعتبار داخل هذه المعادلة ألا وهو المستهلك.

akram mohamed obaid
10-22-2015, 11:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ان وضع امر الخساره الستوب لوز هو مهم للحفاظ على اموالك من الخساره بشكل كامل هذه الاوامر موجوده عند فتح الصفقه ويمكنك اعتمادها والعمل بها

الخليل
10-22-2015, 23:32
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

ayoub321
10-23-2015, 01:44
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم يجب أن تأخذ موضوع تعليمي حول التعامل مع المنصة أخ لأنه لن تسطع أن تعرف هذا بوضع تعليق
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح

milou9
10-23-2015, 01:51
السلام عليكم
بالنسبة لسؤالك حول طريقة جني الارباح ووقف الخسارة فهي مجموعة اوامر في الميتاتريدر لتحديد متى الخروج من الصفقة سواء بالربح او الخسارة يمكنك زيارة القسم التعليمي وانشا الله تجد الشرح

alaa1
10-23-2015, 01:54
السلام عليكـم اخوانى الاعزاء
ايقاف ربح و الخسارة
ادارة راس المال تعتبر من شئ مهم جدا فى المتاجرة فى سوق الفوركس حتى تحافظ على راسمالك المستثمر

عبير زيد
10-23-2015, 01:56
و عليكم الســلام ورحمة الله تعالى و بركاته
يا اخت سمـية المنتدى خاص بالفوريكس وعالم البورصات و الإقتصاد
وليس منتدى للبرامج الإلكترونية ارجو لك النجاح الدائم

جابر1979
10-23-2015, 01:59
على محرك البحث اليوتيوب سوف تجد عدة فيديوهات و مواضيع توضح الطرق السليمة للتداول وفتح الصفقات على منصة الميتاتريدر ، بالتوفيق أخي الكريم

ASMAA TAHA
10-30-2015, 16:05
نقطة الاستوب لوز والتيك بروفت من النقاط الهامة جدا جدا جد لادارة راس المال وادارة المخاطر لابد ان تضع فى الاعتبار هذه النقاط جيدا وهى تختلف باختلاف الاستراتيجية المستخدمة فى التداول

midouknight
10-30-2015, 16:14
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي المنتدى وخاصةً في قسمه التعليمي
مليء بشروحات برنامج المتتردر 4 عليك بالبحث والمثابرة

sohayla
10-30-2015, 16:42
يا اخي الكريم النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة هي الستوب لوز
والله الموفق والمعين

mida2014
10-30-2015, 16:46
الكريم على الموضوع لاكن افوركس يحتاج الى الصبر والتعلم الجيد للوصول الى الهدف الان اصبح من السهل التداول من طرف الجميع
وفهم الفوركس لم يعد حكرا على احد

snnaky
11-17-2015, 14:51
يا صديقى الكريم ادخل الى الأقسام التعليمية وسوف تجد شروحات وفيديوهات على اليوتيوب كثيرة جدا هى فقط تحتاج منك الى الأهتمام فقط
الأقسم التعليمية بها الكثير من الشروحات الخاصة بالميتاتريدر سواء فى شكل صور وشروحات متنوعة عن الأوامر عليك الرجوع اليها حتى تكتمل عندك الصورة

engaym
11-17-2015, 14:55
السلام عليكم اخى مرة اخرى نشكرك على هذا الموضو عالمهم فى الفوركس ونتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد الجمكيع
فى الفوركس ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

مريم ميري
11-19-2015, 11:23
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة عليك بمشاهدة فيديو باليوتوب يشرح دالك
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

FMtrader و XM محترف
11-19-2015, 18:44
سياسة ايقاف الخسارة
أخذ الربح

مثال:

اذا اشتريت اليورو عند 1.3300 و تتوقع أن يترفع السعر، يمكنك أن تضبط أمر أخذ الربح لكي تبيع عند 1.3350. عندما يصل السوق الى 1.3350 ، يتم تنفيذ أمر أخذ الربح و إغلاق الموضع.

أمر ايقاف الخسارة

أمر ايقاف الخسارة يتيح للمتداول ضبط نقطة خروج لعملية التداول الخاسرة عندما يقوم بتعريف مخاطره و موازنة تداولاته وفقا لذلك. هذا يضيف مستوى من الحماية للمتداولين، مما يضمن بأنهم لن يخسروا أكثر مما هم قادرين على التعامل معه في حال انخفض موضع السوق.

مثال:

اذا اشتريت اليورو عند 1.3300 و تتوقع بأن ينخفض السعر، يمكنك أن تضع أمر ايقاف خسارة لكي تبيع عند 1.3250. عندما يصل السوق الى 1.3250 ، سيتم تنفيذ أمر ايقاف الخسارة الخاص بك وإغلاق الموضع.

أوامر الحدود

يستخدم أمر الحدود من أجل فتح موضع ( أو مبلغ استثمار) مع أمر لشراء أو بيع رمز عند سعر محدد مسبقا. امر الحدود يعني بأن المتداول يريد أن يشتري أو يبيع عند سعر أفضل من سعر السوق.

مثال:

سعر اليورو\دولار أمريكي هو 1.33. اذا أراد المتداول أن يشتري يورو\دولار أمريكي عندما يكون السعر أكثر تفضيلا للشراء، يمكنه أن يضع حدود لشراء اليورو\دولار أمريكي عند 1.32

houssemmidou4
12-14-2015, 17:40
العمل بالاوارم المعلة سهل جدا يكفي ان تضغط على new order و من ثم تختار ordre différé
و بعد ذلك تختار sell stop او buy stop او sell limit او buy limit

adamarwan
12-14-2015, 19:20
الامر سهل يجب ان تحدد هده الامر فى الاول حينما انت تدخل فى الصفقة
تحدد مكان الدخول وكدال وقف الخسار وجمع الارباح ما عليك الى ان تحدد الاهداف بالدقة
وحظ سعيد

yansane
12-14-2015, 19:53
اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

ابوفؤاد
12-14-2015, 19:55
ليس لدى صور و لكن من الممكن ان تذهب الى اليوتيوب فهو مملوء عن اخره
بتلك الشروحات التى تريد ان ترفها و تتعلمها و لن تدفع اى شئ فقط الوقت و الصبر لتتعلم

yaskar
12-14-2015, 20:27
اكبر، مما يقومون حقيقة باستثماره بالمال الحقيقي،هذا يوفر شبكة أمان افتراضية التي يسمح للتجار عن طريقها استيعاب الخسائر الصغيرة التي لولاها لما كانوا قادرين على تحملها لو كانوا يتعاملون مع أموالهم الخاصة.

---------- Post added at 05:13 PM ---------- Previous post was at 05:12 PM ----------

السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

---------- Post added at 05:14 PM ---------- Previous post was at 05:13 PM ----------

السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

---------- Post added at 05:27 PM ---------- Previous post was at 05:14 PM ----------

ابدا المتاجرة بحصص صغيرة، ان الحجم الطبيعي للمتاجرة المبدئية هو 100,000 وحدة من العملات، ولجعل تجارة العملات متاحة بشكل أسهل، حيث ان معظم وسطاء الفوركس الان يقدمون حصصا أصغر، مكونة من 10,000 وحدة من العملات، وهذا سيقلل احتمالية خسارتك بشكل كبير.

onelove
12-14-2015, 22:48
هي النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت رابح ام خاسر وذلك سهل للغاية طبعا اكيد بتوفق حسب توقعات ودراسات تجريه

neverlityougo3
12-18-2015, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

brahim123
12-18-2015, 12:44
هناك الكثير من شركات الوساطة التي تتنافس بينها على تقديم الخدمات ومنصات التداول المناسبة ولكن يمكنك وضع النقاط الأساسية التي تريدها في الوسيط الذي يناسبك. ولكن تأكد من قانونية وترخيص الشركة الوسيطة قبل البدء بعملية التداول

malak558
12-18-2015, 14:43
انت تقريبا محتاج تتعلم استخدام المنصه اساسا
وفى فيديوهات كتير على اليوتيوب هتفيدك فى تعليم كل الاوامر وكمان تحليل الشارت

neverlityougo2
12-20-2015, 19:33
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

nawfalmotya
12-20-2015, 20:15
السلام عليكم و رحمة الله
أاخي الكيم ايقاف الربح و الخسارة نعرفهما من خلال تحليل السوق بالاستعانة بالدعوم والمقاومة (التحليل الفني) أخي ادخل على القسم التعليمي ستجد كل مايلزمك للبد في المتاجرة

berserkern
12-20-2015, 20:23
انا شخصيا لا استعمل الاوامر المعلقة بل فقط الستوب لوز والتاك بروفيت العادي ، اعتمد على مستويات الدعم والمقاومة الاقرب من السعر لحظة فتح الصفقة و على فريم الاربع ساعات و لا اجازف باكثر من 5% من قيمة حسابي مهما كانت الصفقة مغرية والربح كذلك لا يقل عن 5%

الاصيل
12-20-2015, 20:27
من اهم اسباب الوقايه فى سوق الفوركس من المخاطر هو امر وقف الخساره هذا وكثير من ومنهم انا لا احب استخدام هذا الامر مع انه مهم جدا
وااذا اردت ان تتعلم كيفية استخدام هذه الميزه ابحث فى اليويتوب عن امر وقف الخساره وستجد ان شاء الله كثير من الشروحات اختار ما يناسبك
تمنياتى لك بالتوفيق

gogo9093
12-20-2015, 20:30
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

take-profit
01-16-2016, 18:35
لا شيئ اسمع ايقاف الربح ولكن من الممكن ايقاف الخسارة عن طريق الاغلاق اليدوي او ادوات علي المنصة مثل
وقف الخسارة و الاوامر المعلقة لها شرح طويل لا يفهم الا بالصور او الفيديو

latraaa
01-16-2016, 19:14
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Mohamed Horus
01-16-2016, 20:12
إيقاف الخسارة معناه هو تحديد نقطة معينة إذا وصل إليها السعر يتم إغلاق الصفقة
حتى لا تحدث خسارة أكبر أما أخذ الربح فهو العكس بمعنى أخذ الربح عند وصوله إلى نقطة معينة

dhmo
01-20-2016, 19:52
إيقاف الخسارة معناه هو تحديد نقطة معينة إذا وصل إليها السعر يتم إغلاق الصفقة
حتى لا تحدث خسارة أكبر أما أخذ الربح فهو العكس بمعنى أخذ الربح عند وصوله إلى نقطة معينة

لابد من الاعتماد عليه والبعد هنا عن الطمع بالفعل ضار جدا وخصوصا في المجال ده بس هنعمل ايه بنعمل على حسابات صغيره وفي نفس الوقت بتاخد وقت طويل على
ما نحقق منها ربح جيد وطبعا مش صح

zizo199
03-23-2016, 16:42

Mohamed Mounir Mahmoud
03-23-2016, 16:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــه اخى الكريــم....
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيــق....
جزاك الله كل خير و تقبل مروري :) :) :)

ahmadinho100
03-23-2016, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لستوب لوت و تلك بروفيت كلاهما مهمان الى انني لا استعمل الستوب لوز يا اخي على العموم شكرا لك

mhmd.hmdy
03-23-2016, 19:38
الربح والخساره فى سوق الفوركس مفيش فارق بينهم
انتا بتعمل صفقه وفنفس التوقيت واحد بيعمل عكسها
على نفس الزوج شوف هو هيكسب وانتا تخسر اد ايه او العكس

ali20
03-23-2016, 19:39
يعنى وقف الخسارة امر مناسب جا لاستدم اكدي التاجر هيعر فانه سوف يجد فية فرص مناسبواكيد بيون فى وقت السة عيوب منها اغلاق الصفقلت على الخساة
واكيد بكدة سوغ نخسر جزء من المال

othman1
03-23-2016, 19:40
انا بصراحة معنديش اى معلومات كافية بخصوص

ماطلبت انك تعرفه كنت حابب انى بجد اساعدكم

بس والله مش عارف الاجبة بدقة والسلام عليكم

ورحمة الله وبركاته

yansane
03-23-2016, 19:41
تعرفه كنت حابب انى بجد اساعدكم بس والله مش عارف الاجبة بدقة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته لازم تنزل الحساب التجريبي وتتعلم لوحدك ازاي توضع امر جني الارباح

messaoud43
03-26-2016, 13:09
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

neverlit4
03-27-2016, 01:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مبتدئ و لكن...
03-28-2016, 00:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ملاك الروح
03-28-2016, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم لايقاف الربح والخسارة انقر على العقد عند التيك بروفيت والاستوب وحدد الارقام
اتمنى لك التوفيق

aminetns
03-28-2016, 18:14
ايقاف الربحوالخسارة يستعمل لذلك مستويات التيك بروفيت والستوب لوس شكرا جزيلا لك أخي الكريم بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mohamed naga
03-31-2016, 22:51
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

neverlit5
04-05-2016, 11:05
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neverlit5
04-07-2016, 16:43
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neversi5
04-09-2016, 13:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hamed mohamed
04-09-2016, 13:12
مشكور اخي الكريم على الموضوع ......و.... على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق/////****/////

Islamo
04-09-2016, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله
يجب معرفة أنه من الضروري وضع أوامر جني الأرباح ووقف الخسارة، والأوامر المعلقة ككل.
وهذا فيديو يشرح طريقة ذلك.
https://youtu.be/XPjFt0JyoAU
تقبل مروري.

adelrawi011
04-09-2016, 13:19
انشاء الأوامر المعلقة يعني انك تنفذ صفقة معلقة بناء علي تحليلك للسوق
أما الأستوب لوز وأخذ الربح فهما وقف الخسارة وأخذ الربح ولتعرف كيفية التنفيذ أبحث في اليوتيوب ستجد الكثير أو كما قال لك بعض الأخوة هنا
تحياتي

doaa sary
04-09-2016, 15:40
اولا المفروض تعمل حساب تجريبى عشان تعرف تستخدم اوامر الميتاتريدر
مع الوقت والممارسة هتعرف تبيع وتشترى وتحدد الهدف والاستوب لوز وكل الاوامر بالطريقه المناسبة ليك
بالتوفيق اخى

samir011
04-09-2016, 15:41
السلام عليكم اخى الحبيب الخسارة والربح هناك ما يسمى بالأستوب لوز وهو ايقاف الخسارة وما يمسى بالتيك برفيكت وهو ما يسمى بالهدف اى الربح ويمكنك تحديد ذلك عن طريق فتح الصفقة واختيار النقاط التى تريدها

احمد عبد الباسط
04-11-2016, 03:47
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
سؤال مهم جدا ويجب ان تتعلم ذلك لانها من اساسيات الفوركس هناك دورس كثيرة عن هذا الموضوع على اليوتيوب يمكنك الاستفادة منها بالتوفيق اخى

BORAM
04-11-2016, 04:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... رواد المنتدي الكرام والزملاء الاعزاء.... بخصوص موضوع هذا السيشن ...الستوب لوز والتيك بروفت ... والاوامر المعلقه ...كلها اشياء وخصائص في الميتاتريدر 4 ...من شانها ان تمكن المتاجرين من فعل الاتي ...

---------- Post added at 04:05 AM ---------- Previous post was at 03:59 AM ----------

الاوامر المعلقه ...

هي مجموعه من الاوامر التي تمكنك من ان تاخذ صفقه ما ...في اي وقت حتي لو كان جهاز الكمبيوتر الخاص بك مقفولا...اي انها انك تحدد سعرا معينا ثم تترك السوق يتقلب ويصيب الامر المعلق المشروط بالسعر التي تريده ... ومن ثم تنفتح الصفقه تلقائيا بدون متابعه منك ...

---------- Post added at 04:08 AM ---------- Previous post was at 04:05 AM ----------

هذه الاوامر المعلقه قد تدخلها بيع من نقطه تري ان السوق سيصعد لها ثم سيهبط فتستطيع الدخول من اعلي نقطه حسب توصيات او رؤيتك الشخصيه للسوق ...او بالشراء لو رايت ان السعر سيهبط لأدني سعر ثم سيعاود الصعود ...فتسطيع ان تضع امر معلق بالشراء من اسفل نقطه يصل لها السوق ...

النوع الثاني من الاوامر موضوع هذا السيشن المفيد جدا للمتداولين والتجار المحترفين او المبتدئين هو...

---------- Post added at 04:11 AM ---------- Previous post was at 04:08 AM ----------

اوامر الستوب لوز ...

هي اوامر تضعها تسعي لوقف خسارتك اذا كان السوق سيتجاوز عده نقاط ..وذلك لحمايه حسابك من المارجن كول...او تصفير الحساب...وهو يلزم اداره راس مالك جيدا... وخبره بان تضعه في حدود دعم قوي او مقاومه قويه لا يبعد عنهم كثيرا ...

---------- Post added at 04:12 AM ---------- Previous post was at 04:11 AM ----------

هناك ايضا الستوب لوز المتحرك ...

وهو يتحرك صعودا او هبوطا ...في حدود 50 نقطه ازيد او اقل حسب تظبيطك للمؤشر او العداد الذي تراه في الستوب لوز المتحرك ...

---------- Post added at 04:14 AM ---------- Previous post was at 04:12 AM ----------

هذا شرح لموجات اليوت ...يبين كيف تري موجات السوق صعودا او هبوطا ...ويساعد معرفه ذلك علي وضع الحدود السعريه لكل من الاوامر المعلقه او الستوب لوز ...او الستوب لوز المتحرك ...حيث يحدد الحركه في خمس موجات متدافعه ...ويصحح بثلاثه موجات ...صعودا او هبوطا...

http://youtu.be/PuF1yoTcE6A

---------- Post added at 04:17 AM ---------- Previous post was at 04:14 AM ----------

** إن الله يحب العبد التقي الغني الخفي **
** نعم المال الصالح للمرء الصالح **
هل أنت مستعد أنك تكون غنيا ؟ هل تعتقد في قرارة نفسك ممكن تصبح غني ؟
- كونك ولدت فقيرا ليس ذنبك ولا مشكلتك ، ولكن أن تموت فقيرا فهذه هي مشكلتك .
80% من النجاح في أي مجال في الحياة بما فيه النجاح المالي يعتمد على سيكولوجية الانسان ، عقليته وطريقة تفكيره و 20% فقط تعتمد على الآليات والوسائل.
الآن يمكنك الإجابة..

islam bahnsawi
04-11-2016, 10:50
نشكر كل من يساعد المتداولين المبتدئين بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة فى سوق التداول و الالمام بالمعرفة فى هذا السوق الملىء بالمخاطر و نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

FOREX7
04-11-2016, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

neverlit5
04-12-2016, 13:39

yansane
04-12-2016, 18:17
اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

neverlit5
04-13-2016, 15:27

dhmo
04-13-2016, 22:42

ماهو كده الحقيقه وهو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه

abdelmadjid41
04-13-2016, 23:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ان شاء الله تجد من يساعدك الامر سهل وان لم تجد ابحث فقط في اليوتوب ستجد شرح وافي

joker7diaa
04-13-2016, 23:21
هناك اكثر من طريقة من اجل وضع الستوب والتيك بورفت
الاول عند فتح الصفقة تجد مكتوب لك , الستوب لوز , والتيك بروفيت , ضع اهدفافك بها
والثانية بعد فتح الصفقة اذهب الى الشارت وقم بضغط على زي الماوس الايسر على الخط الارزق المقطع
واسحب منه الى اعلى او الى اسفل لتحدد الاهداف

Hazem hassan
04-13-2016, 23:28
ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين وغير ذلك الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر

saleh05
04-13-2016, 23:40

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

ahmadfool
04-13-2016, 23:40
من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aissaalg
05-27-2016, 18:08
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

ابراهيم امين
05-27-2016, 18:10
لابد قبل الدخول ف الصفقة الن تعرف هل انت
بدراسة السوق ومعرفة المؤشرات الاقتصادية وغيرها من الدراسا

xrif01
05-27-2016, 18:35
السلام عليكم ورحمة الله اخي الفاضل حقا هذا موضوع نقاش جيد واتمنى من الاخوة ان يساعدوك في الصور
لقد ابدعت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري

ebrahim mounir
05-27-2016, 19:44
موضوع رائع وجميل واستفدت منه كثيرا شكرا لمجهودك
ايقاف ربح و الخسارةتحياتى للجميع

nrgslawi
05-27-2016, 19:48
اخي الغالي انصحك بالذهاب الى المنتدى التعليمي حيث سوف تجدون العديد من الدورات التعليمية التي تشرح طرق التداول في الفوركس من البداية الى النهاية

ramzi77
05-27-2016, 21:33
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم شكرا على هذه المساهمه الرائعه الخاصه باساس الخساره والتي يستفيد منها
كل متداول في مجال الفوركس نعم يجب ان تعلم كل شىء عن تجارة الفوركس
لكي نكون على درايه تامه عند التداول على المال الحقيقي

aissaalg
05-28-2016, 15:21
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

oussama802
05-31-2016, 20:37
من الامور المهمة التي يتميز بها التداول بسوق الفوركس وهي اوامر طلب وقف الخسارة وسحب الارباح . وهي اوامر سهلة الاستخدام بل وتساهم في رفع عدد الصفقات المربحة التي يمكن ان تقوم بها في يوم واحد من التداول . امر ايقاف الخسارة يفيد المتداول بمنع خسارة كل راس المال المستثمر اما امر سحب الارباح فيفيد في حالة ارتفاع قيمة العملة الى مستوى معين فيقوم هذا الامر بإتمام الصفقة وسحب الارباح الناتجة عن ذلك . لهذا فان الاستعانة بمثل هذه الاوامر خلال التداول تضاعف من ارباحك وتقلل من نسب الخسارة .
امر ايقاف الخسارة

slackgate
05-31-2016, 22:13
يمكنك تعلم كيفية وضع ستوب لوز وجني الارباح بالميتاتريدر
من خلال الفيديو التالي:-

tenon
06-02-2016, 19:07
من الامور المهمة التي يتميز بها التداول بسوق الفوركس وهي اوامر طلب وقف الخسارة وسحب الارباح . وهي اوامر سهلة الاستخدام بل وتساهم في رفع عدد الصفقات المربحة التي يمكن ان تقوم بها في يوم واحد من التداول . امر ايقاف الخسارة يفيد المتداول بمنع خسارة كل راس المال المستثمر اما امر سحب الارباح فيفيد في حالة ارتفاع قيمة العملة الى مستوى معين فيقوم هذا الامر بإتمام الصفقة وسحب الارباح الناتجة عن ذلك . لهذا فان الاستعانة بمثل هذه الاوامر خلال التداول تضاعف من ارباحك وتقلل من نسب الخسارة .
امر ايقاف الخسارة

بس الاول لكي يتم عمل ارباح هنا يتم التعلم في المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

latraaa
06-02-2016, 19:41
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و هي بالفعل قوية و قيمة و راقية إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج القيمة إ نشاء الله

ssesko42
06-02-2016, 20:02
اولا المفروض تعمل حساب تجريبى عشان تعرف تستخدم اوامر الميتاتريدر مع الوقت طبعا والممارسة هتعرف
تبيع وتشترى وتحدد الهدف والاستوب لـوز وكل الاوامر بالطريقه المناسبة ليك وتمنياتي ليك بالتوفيق.

csebai12
06-02-2016, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
في نافدة الامر الجديد يمكن وضع مستوى لاخذ الربح و ستوى لوقف الخسارة

tenon
06-02-2016, 22:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
في نافدة الامر الجديد يمكن وضع مستوى لاخذ الربح و ستوى لوقف الخسارة
وطبعا اختيار نقاط الخروج من الصفقات لازم الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

متداول خسران
06-02-2016, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء المنتدى
مشكور جزيل الشكر على هذا الموضوع الرئع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة عن ايقاف الربح و الخسارة
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وبالربح الوفير و لا تبخل علينا بكل جديد

nader
06-02-2016, 23:10
اخي اذا اردت ان تعرف اكثر عن الموضوع اذهب الى القسم التعليمي هناك
ستجد فيديوهات بالصور وبشكل حي كيف تضع امر وقف خسارة وامر جني ارباح
وحتى الاوامر المعلقة وكذالك كيف تغلق جزءا من صفقة
بالتوفيق

hosam1982
06-02-2016, 23:20
السلام عليكم
اخي الكريم اسمها وقف الخسارة وأخذ الربح لايوجد شيء اسمه وقف الربح . على العموم يمكنك الذهاب الى موقع يوتيوب ستجد هناك الكثير من الفيديوهات التي تشرح هذه النقاط بكل بساطة و وضوح

tenon
06-02-2016, 23:38
اخي اذا اردت ان تعرف اكثر عن الموضوع اذهب الى القسم التعليمي هناك
ستجد فيديوهات بالصور وبشكل حي كيف تضع امر وقف خسارة وامر جني ارباح
وحتى الاوامر المعلقة وكذالك كيف تغلق جزءا من صفقة
بالتوفيق

اي بدايه بتكون دايما من هذا القسم وايضا يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

raedreda
06-03-2016, 00:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

ahmedshrif1
06-03-2016, 00:34
اريد ان اعرف كيفية
والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

nonam
06-23-2016, 13:57
السلام عليكم ..... من اهم الادوات اللي لابد ان تعود نفسك عليها التعامل مع ايقف الخسارة والربح من المهم ان يكون التعامل مع الحساب الحقيقي ومن المهم جدا التعامل مع الادوات اللي في التداول ومن المهم جدا التعامل مع الادوات التعليمية المهمة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

masr16
07-01-2016, 13:31
شرح بالفيديو لكيفية وضع ستوب لوس وجني اربح بالميتاتريدر
من خلال الرابط التالي :-

magdy mahmud
07-01-2016, 17:48
اريد ان اعرف كيفية

اخي الموضوع سهل جدا ايقاف الربح وهو الهدف بتكتبه عند كتابة امر الاورد بمعني انك دخلت من نقطة 1.1121 شراء وتضع الهدف علي بعد 30 نقطة تكتبها 1.1151
والاستوب لوز تكتبه ايضا وليكن علي بعد 21 نقطة فتكتب 1.1100

mouhcine1991
07-01-2016, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
نعم يا اخي الكريم الامر سهل اول شيئ استعن بصديق مقرب او ادهب الى اليوتيوب في شرح وافر
شكرا لك واتمنى لك حظ موفق ...الى الامام

aballahashraf
07-01-2016, 18:38
شكرا جارى التجربة

5510004
07-01-2016, 18:40
وعليكم السلام وركمة الله وبركاته
ما تحياتى الطيبه

backtrack
07-01-2016, 19:36
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخى الكريم على موضوع ايقاف ربح الخسارة والشرح الاكثر من رائع
لقد افدتنى بالفعل . تحياتى الك يا كبير
جزاك الله كل خير . فى انتظار كل مواضيعك الجديدة

متداول خسران
07-01-2016, 20:05
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع جميل مشكور على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها بخصوص ايقاف الربح و الخسارة و اتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الطيبة إن اء الله، مشكور اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

ayoubrock
07-01-2016, 20:07
ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح تقبل مروري

ayoub slim
07-07-2016, 21:03
نا شخصيا لا استعمل الاوامر المعلقة بل فقط الستوب لوز والتاك بروفيت العادي ، اعتمد على مستويات الدعم والمقاومة الاقرب من السعر لحظة فتح الصفقة و على فريم الاربع ساعات و لا اجازف باكثر من 5% من قيمة حسابي مهما كانت الصفقة مغرية والربح كذلك لا يقل عن 5%

Ayman Abdellatif
07-07-2016, 23:35
يمكنك الاعتماد على التوصيات التى تضع لك ستوب للخسارة و حد ايضا لاخذ الربح و فى رائى الشخصى ان خط الخسارة يكون اسفل السعر ب 25% الى 30% و يكون اخذ الربح اعلى السعر بنسبة 60% الى 75 %

و انصحك ايضا بالقراءة الكثيرة و مشاهدة فيديوهات عن الفوركس و كيفية التداول عليه

mahmoud552
07-08-2016, 07:52
هذة اهم نقطة اخى الكريم وهى محور الكلام كلو ناس بتسال انا باخد توصيات من شخص بتنجح معاة وتفشل معايا لية ؟
الاجابة انة مخترش نقطة دخول صحيحة وكمان معملش تيك بروفت واهمية التيك بروفت هو لو سبت الصفقة شغالة ونمت وجابت الهدف تقفل لوحدها
وكذالك الاستوب تختار النقطة التى اذا وصل السعر اليها تقفل لوحدها

tahar2015
07-08-2016, 09:33
كل شي متعلق بنقطة دخولك قبل ما تسال عن الستوب والهدف او شي ادرس جيدا حتى تكون نقاط دخول بأقل انعكاس ممكن الانعكاس القليل يعني ستوب قليل ممكن حتى 10 نقاط فقط ستوب قليل يعني امكانية الدخول بلوت اكبر ايضا يعني انو هدفك يكون اكبر والنتيجه ارباح كبيره من مبالغ صغيره ...بالتوفيق صديقي واذا اردت ان تعرف اي شي انا بالخدمه

hossam123
07-08-2016, 10:44
ادخل المنتدى التعليمى سوف تجد شرح كامل للميتا تريدر ومن خلالها ستعرف جيدا كيف تقوم باجراء الاوامر الفوريه والمعلقه وبالتوفي

zakariaguemi
07-24-2016, 13:10
لقصف الربح والخسارة هي توجد في المنصة تحت إسم takeprofit و هو أقف الربح و-stoploss هو أقف الخسارة

والأوامر المعلقة تجدها تحت أسم paylimitte و-selllimite

lebouziramzinio
08-11-2016, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص

0o0KaRiM0o0
08-12-2016, 11:18
عند فتحك للصفقة قم بوضع التيك بروفت الو الستوب لوز وهم امر جني الارباح و امر ايقاف الخسائر
تقبل مروري

mronei
08-12-2016, 14:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص

هو ممكن فعلا نستخدم الاوامر المعلقه في ده في تحديد التارجت وايقاف الخساره علشان نوفر وقت لينا ولا يكون هنا فيه متابعه مستمره في السوق
تخسرنا وكده وده مهم ايضا

ebn masr
08-13-2016, 00:08
معنديش بصراحة ايقاف ربح او خسارة او ىصور ليها علشان اقدر امدك بيهاواعرفك ولكن هاحاول انى اشوف وشكرا على طلبك

بروفسير العرب
08-13-2016, 18:12
الامر سهل جدا ممكن عن طريق عند فتح الصفقه تضع نقطه وقف
الخسار ونقطه اخذ الربح التى توريدها ويوجد فديوهات عديدة شرحه الكلام دة

Bouani
09-17-2016, 21:06
الربح و الخسارة لا يمكن ايقافها
و الا سوف نصبح كلنا رابحين في السوق
و بالنسبة للتايك بروفيت و الستوبات دي ممكن تخدمك بس بعد فتح الصفقة
فياريت تشرح سؤالك أكثر

baya1
09-21-2016, 21:54

nstaforex
09-21-2016, 22:05
معضم المتداولين المحترفين يستخدمون اوامر ايقاف ربح و الخسارة لانها اساس التوازن صفقاتك الرابحه والخاسره واستمرار تواجدك في السوق هي امن بين ادوات اداره المخاطر ومهم جدا التعرف عليها قبل فتح اي صفقه يجب عل التاجر معرفه مقدار الربح ونقطه وقف الخساره ولفهم اكتر كيف يمكنك وضع هده النقاص انضر الصور علي الرابط التالي مع تحياتي لك
https://www.google.com/search?q=%D8%A7%D9%8A%D9%82%D8%A7%D9%81%20%D8%B1%D 8%A8%D8%AD%20%D9%88%20%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B3%D8% A7%D8%B1%D8%A9&newwindow=1&client=aff-maxthon-maxthon4&hs=6At&affdom=maxthon.com&channel=t23&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=y_gdVcmZFdDSoASy7oC4CA&ved=0CAgQ_AUoAQ

عبد الرحيم رافا
09-22-2016, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله
سر النجاح في هذا السوق هو يجب عليك انا لا تهمل الستوب لوز و الخسارة ابدا و ان شاء الله راح تكون الامور تمام و شكرا

choroukdz
09-22-2016, 20:29
نعم اضن دلك اخيوأعتقد في مجال الأعمال التجارية لتداول العملات الأجنبية إذا يمكنك القيام به تحليل السوق جيدة على التداول التجريبي، حتى تتمكن من القيام تجارية جيدة على التداول الحقيقي. لذلك هو ممارسة التداول التجريبي هي مهمة جدا لجميع تجار الفوركس في العالم. وطريقة النجاح في الفوركس هو ممارسة التداول التجريبي...........

mronei
09-26-2016, 18:15
الامر سهل جدا ممكن عن طريق عند فتح الصفقه تضع نقطه وقف
الخسار ونقطه اخذ الربح التى توريدها ويوجد فديوهات عديدة شرحه الكلام دة

ماهو تحديد سعر الاستوب ده لوحده مش بالسهوله دي يعني لابد تختار نقطه تكون استوب تكون متأكد بخمسين في الميه ان
السعر لو ضربها الاتجاه هيتغير فعلا

ebn masr
09-27-2016, 00:06
لو بتقصد اوامر التيم بروفت والاستوب لوس موجودة طبعا وعليك دراستها ومعرفتها من خلال منصة التداول والف تحية وشكر

mariamrz
09-30-2016, 00:01
اخى الكريم واضح من سؤالك انك ماذلت مبتدا فى مجال الفوركس سانصحك بالدراسه الجيده فقط ابحث عن كلمه فوركس
على جوجل وستشاهد العديد من الفديوهات التى توضح لك وتساعدك على فهم المجال وبعد ان تفهم عليك بالحساب التجريبى اولا
بالتوفيق للجميع

ebn masr
10-17-2016, 16:45
لو انت تقصد بااوامر المستخدمة التيك بروفت والاستوب لوس وبالتالى لازم تبحث عنه وتدرسه وتعرفه جيدا وتتعلم وتعرف تطبيقه

Gogoadnan200
10-17-2016, 16:51
رابح ام خاسر وذلك سهل للغاية طبعا اكيد بتوفق حسب توقعات ودراسات تجريها

Samirghatas
10-25-2016, 17:38
السلام عليكم اخى الغالى عند فتح صفقة اضغط على الشريط فى الاسفل الخاص بالصفقة
على الاستوب او التك بروفيت وقم بكتابة الاستوب على الشمال والهدف على اليمين

youness7354
10-25-2016, 17:45
هذه هي النقطة الاهم في تجارة الفوركس لابد قبل الدخول ف الصفقة ان تعرف هل انت
رابح ام خاسر وذلك سهل للغاية طبعا بتوفق حسب توقعات ودراسات تجريها شخصيا
بدراسة السوق ومعرفة المؤشرات الاقتصادية وغيرها من الدراسات التقنية والفنية

mourada
10-25-2016, 18:28
اخي الكريم اي صفقة فتحتها و تريد ان توقف ارباحها اغلقها وكذلك اذا اردت ان توقف خسائرها فاوقفها هذا كل شئ و نتمنى لك التوفيق

latraaa
10-25-2016, 18:32
يا اخي الكريم لقد تم وضع العديد من الأدوات في المنصة و التي تتيح لك التحكم الكلي في الصفقات أخي الكريم و من بينها الستوب لوز و التايك بروفيت و تم توضبحهم من قبل في العديد من الماوضيع القيمة، بالتوفيق لك

maryam1
01-04-2017, 20:52
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

rahigrib
01-05-2017, 09:48
كل هذا الذي تسال عنه موجود في المنصة متاتريدر4 كاد لكن تجد شيئا من الصعوبة في العمل
غليها لكن مع الحساب التجريبي تستطيع ذلك حتى تكون في مامن من الخطا في الحساب الحقيقي

abdallah.2017
01-05-2017, 09:52
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الفاضل ان شاء الله سوف اساعدك وﻻكن عليك التواصل معى باى طريقة مباشر حتى نستغل الوقت وعدم تهدير وقت كتير فانا ان شاء الله معك فى اى وقت

محمدفؤاد
01-05-2017, 10:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفغالى ايقاف الربح والخسارة يتم من خلالك انت انت اللى بتحدد
التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق بالتوفيق

AHMED NOLE
01-05-2017, 10:35
الموضوع بيكون بالفعل فى السوق محتاج الى خبره كبيره فى التعامل من اجل ان يكون هناك

تعامل مع الخساره فى الصفقات اللى شغاله لسه

من خلال القرارا والله المستعان

tazi larbi
01-06-2017, 21:43
2االسلام عليككم اخي امر ايقا الخسارة هو الامر الذي تضعه لتامر المنصه باغلاق الصفقة عنده اذ عكسك الاتجاه وهو يوضع على الاقل ب14 من السعر الحالى اما اخذ الربح هو ان تحدد كم نقطه تريدها اتمنى لكم النجاح والله الموفق

عبد الرحيم رافا
01-06-2017, 23:34
السلام عليكم و رحمة الله
يمكن ان توقف الربح و الخسارة بتحديد الاهداف و الستوبات او عن طريق الاغلاق اليدوي و يجب المراقبة و المتابعة

Saeed EL Sayed
01-06-2017, 23:38
عن طريق امر new order في برنامج الميتا تريدر بتختار الامر المعلق او تختار التنفيذ الفوري من السوق وبعد كدا تحط الستوب لوس والتيك بروفت سواء للامر المعلق او الامر الفوري

big.pharaoh
01-06-2017, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... في اخ بعتلك فيديو في اول الموضوع مشكور طبعا على مساعدته ليك. وعموما اليوتيوب مليان فيديوهات

tamermosa
01-06-2017, 23:47
أخى الفاضل وضع الاستوب لوس و تيك بروفيت مهم جدا علشان تقدر تحافظ على راس مالك
و علشان تعرف تضع تلك الاوامر شوف الفيديو ده
تقبل تحياتي انت و جميع الاعضاء

bakdz
01-07-2017, 00:20
السـلام عليكم ورحـمة الله تعـالى و بركاته
يجب على المتداول ان يعمل بالوقف الخسارة و الربح و لكن يجب عليه ان يحددها بالشكل الصحبيح الذي يساعده على تقليل الخسارة و تعظيم الربح.

latraaa
01-07-2017, 15:47
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أخي الكريم ليكن في علمك أنه قد تم تقديم الكثري من الماوضيع التي تشرح الأمر بالتفصيل الممل إ نشاء الله

rashford
01-07-2017, 18:20
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى ووبركاته
يجب على المتداول دئاما العمل بالتيك بروفيت و الستوب لووز و كما عليه ان يقوم بتحديدهما بالشكل الصحيح الذي يساعده على تقليل اخسارة و تعظيم الربح.

antr
01-07-2017, 19:23
من اهم النقاط ان يكون فى ايقاف خسارة وايقاف ربح لان هذا السوق بيكون فى موجات من السرعة والايقاع الخاط ما يمرجن اى حساب

chiheb316
01-07-2017, 19:33
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هناك العديد من المواضيع في المنتدى التي تتحدث عن الاوامر في سوق الفوركس

سيد2017
01-07-2017, 19:58
الموضوع سهل جدا يا اخى يمكنك التوجه الى القسم التعليمى فى المنتدى وقراءة المقالات عن ادارة راس المال ومشاهدة الفيديوهات التعليمية وبعد كده تتدرب علي االحساب التجريبى على الاستوب لوز والتيك بروفيت وبعد كده تتداول على الحساب الحقيقي

drnadaelsayed
01-08-2017, 10:17
بسم الله الرحمن الرحيم
الســـــــــــــــلام عليكم ورحمــــــــــة الله وبركاتــــــــــــــه
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
انا ارى فى هذه النقطة الهامة ان اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين يتم الاغلاق والعكس صحيح

big.pharaoh
01-08-2017, 10:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انصحك بالدخول على اليوتيوب والبحث عن شرح الميتاتريدر كامله عشان تعرف جميع اوامر السوق

zizoo99
01-08-2017, 12:43
شكرا لك اخى على الموضوع فايقاف الخسارة هو امر تقوم انت بوضعه فاذا اشتريت مثلا تضع هذا الامر اسفل سعر الشراء بعده نقاط فاذا وصل السعر لهذه النقطة تغلق الصفقة تلقائيا على خسارة

fares2alex
01-08-2017, 12:47
اخي الغالي لو عايز تظبط الستوب لوز والتيك بروفيت بعد فتح الصفقة ... هتضغط كليك يمين على الصفقة وهتختار تعديل هتطلعلك الصفحة اللي هتظبط منها الاستوب لوز والتيك بروفيت وممكن تظبطها بردو قبل فتح الصفقة وانتا بتفتح الصفقة هتلاقي خانات تحط فيها

Mustafa gamal
01-08-2017, 12:49
يجب على كل متاجر في سوق الفوركس ان يدير رأس ماله بحرص حتى لا يخرج من السوق بسبب نفاذ رأس المال تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

creatorman1978
01-08-2017, 14:23
اخى اعتقد انه لن يفيدك احد هنا بالصور التى ترغب فى الحصول عليها لذلك ابتعد عن الكسل وابحث عن المواضيع التى تفيدك ... وممكن تجد بعض الفيديوهات على اليوتيوب

jaouad ouaiss
01-08-2017, 14:54
توجد مواظع كتيرة تشرح كيفية استعمال اوامر المنصة والمهم من هده الاوامر هو وقف الخسارة الدي نحمي به اموالنا من المرجنة لا قدر الله فقط ابحت في قسم الخاص بالتعلم توجد شروحات للفوركس بصفة عامة

maryam1
01-16-2017, 20:36
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

bakmosta
01-16-2017, 21:08
الســلام عليكـم ورحمة الله تـعالى وبركاته
تديد الالستوب لوز و التيك بروفيت بالكشل الصحيح مهم جداا في تعظيتم الارباح في تجارة المتداول و تقليل الخسائر و المحافظة على الحساب.

Rozeta
01-25-2017, 02:32
لا يمكنني افادتك لان مازلت مبتدئه حديثا وبوجود الاعضاء ان شاء الله يفيدوك

HadeerKamal1
01-25-2017, 18:51
فإيقاف الربح يتم من خلال عمل التوصيات اما عن وقف الخسارة يتم إيقافه من خلال استخدام ستوب لوز وذلك لعدم تكبدك خسارة فادحه انت في غني عنها.

vipx25
01-25-2017, 18:54
يجب عليك تجميع المعلومات اول باول حول هذا الموضوع كي يمكنك المقدرة ع مدي الحكم سواء بالنجاح او الخسارة ف عملية التداول
ويتم ذلك بتجميع المعلومات والاخبار يوميا تقبل مروري

ragab012
01-25-2017, 19:00
مشكورا اخى على طرح هذا الموضوع
وننتظر منك المزيد والمزيد
ونتممنى الربح للجميع

a7medsedik
01-25-2017, 20:02
الستوب لووز هو امر وقف الخسارة ويتم استخدامه خصيصا في الصفقات التي تكون فيها نسبة مخاطرة عالية -- والتيك بروفت هو امر جني الارباح وهوا حين وصول الصفقة لنقطة معينة يتم اغلاقها علي هذا الربح اما طريقة عملهم فمواقع الانترنت مليئة بالفيدوهات لا استطيع ان اضع لينك لك حتي لايغلق حسابي

Mony Ezzat
01-31-2017, 22:50
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك لازم تدخهل اليوتيوب وتشوف شرح عملي لاني انا مش هعرف اني اشرحلك بالصور هنا بصراحه

emin14
01-31-2017, 23:07
يجب عليك تجميع المعلومات اول باول حول هذا الموضوع كي يمكنك المقدرة ع مدي الحكم سواء بالنجاح او الخسارة ف عملية التداول ويتم ذلك بتجميع المعلومات والاخبار يوميا ف المجال المتداول علية الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص الاستوب لوز والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر سواء كان مباشر او بندنج

سما سعيد
01-31-2017, 23:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ممكن تقدر تخش علي القسم التعليمي للمنتدي وتستفاد اكتر عن سؤالك في المجال والله الموفق والمستعان

ahmedm
01-31-2017, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم يجب عليك قبل التداول ان تعرف الكثير من الطرق التي تفيدك في تحديد اتجاه السوق انصحك اخي بالتوجه الي قسم المبتدئين ومشاهدة بعض الفيديوهات علي موقع يوتيوب

alonsoo
02-01-2017, 07:30
انا مش هعرف اشرحلك بالصور اخى الفاضل لكن انت عندك اربع اوامر على المنصة سيل وباى بيندنج وكمان باى وسيل استوب

muhammad ismail
02-01-2017, 12:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ممكن تدور على الانترنت عن مصادر عن اوامر ايقاف الربح والخسارة او تسال متداولين ذوى خبرة عشان
يقدروا يفيدوك واتمنى لك التوفيق وتقبل مرورى

latraaa
02-01-2017, 12:45
و الله يا اخي الكريم الأمر سهل للغاية و على ما ادكر أنه قد تم تقديم موضوع من قبل و بالشكل الدي يجب أن يكون و على اية حال أقول لك أنه يمكنك من خلال موقع اليوتوب مشاهدة الكثير من الفيدوهات القيمة و التي تشرح الأمر من خلال المنصة، بالتوفيق لك و للجميع غنشاء الله

Rozeta
02-06-2017, 02:38
الحقيقة اخي انا لايوجد لدي خبره في التداول ولكن انا اكتسب الخبره من خلال المشاركات

Samira shabban
02-06-2017, 02:52
اخى الكريم اشكرك على هذه المشاركه
وطبعا امر وقف الخساره او الاستوب لوز من اهم أدوات المتداول الناجح الذى يريد تتجنب الخساره فى الفوركس

Sofien
02-06-2017, 05:41
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،أسف أخي الكريم لست خبير في إنشاء مواضيع تتضمن صور

لأني لا أعلم كيفية إدراج صورة في المشاركة ولكن طريقة وضع أوامر وقف الخسارة وأخذ الربح

ليست بالأمر الصعب قليل من البحث وساتجدو ضالتك

bakup28
02-06-2017, 07:40
الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك
بروفت حاجه تانى خالص الاستوب لوز
والتيك بروفت دول معاك فى اى اوردر
سواء كان مباشر او بندنج

مروه عصر
02-06-2017, 08:56
السلام عليكم
لا يمكننى افادتك على هذا السؤال لانى عضوه جديده بالمنتدى وليس لدى خبره كافيه حتى تمكنى من افادتك بشئ فى هذا المجال واتمنى من الله التوفيق للجميع

hoodhood700
02-06-2017, 10:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الفاضل طبعا ان اوامر وقف الخسارة واخذ الربح والاوامر المعلقة هي كلها ادوات مثبتة على المنصة ويمكنك استخدامها في اي وقت تشاء وهي مهمة جدا لخي الكريم وشكرا جزيلا على الموضوع.

sob81
02-06-2017, 10:21
اخى يوجد الكثير من المواضيع التى تشرح كيفية اختيار المناطق القوية التى يتم عمل الاستوب لوز عندها وايضا اهذ الربح منها ويمكن
الاطلاع على هذة الاوامر

LAMIA1976
02-06-2017, 10:24
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل الاجابه على سؤالك تتوقف على خبرتك في التحليل لدى انصح بالتعلم و الاجتهاد و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محمدفؤاد
02-06-2017, 11:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى الاوامر المعلقه حاجه والاستوب لوز واللتيك بروفت حاجه تانى خالص

Y2nd
02-06-2017, 11:33
يجب وضع ستوب لوز اخي هو اكثر شيء مهم في الصفقات اما تجنب الخسارة فو يتعلق بقدرةك على
معرفة تقلبات السوق و حركاته و دراسته قبل الدخول في الصفقات بالتوفيق .

mid0killer
02-06-2017, 11:48
يا غالي طريقة ايقاف الربح والخساره هو عند فتح صفقه يمكنك ان تدخل فى مكان tp اخذ الربح ومكان st ايقاف الخساره

ebn masr
02-10-2017, 00:16
انت بتقصد بامر ايقاف الخسارة هو الاستوب لوس وهو غمر مهم جدا ولابد اننا ندرسه بشكل جيد لانه خطر لو تم استخدامه بالشكل الخاطىء

aki
02-10-2017, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
الفوركس هو مجال جيد لربح لكن الخسارة موجودة لذا يرجى التعلم جيدا قبل الدخول التداول الجقيقي.
حظ موفق.

lbebulk
02-22-2017, 13:58
أخى العضو الكريم
من الواضح انك من المبتدئين فى الفوركس
أنصحك أن تدخل على الاقسام التعليمية فى المنتدى ومتابعة الدروس التعليمية أولا ثم يمكنك
المتاجرة على الحسابات التجريبية أولا ثم الحقيقية
والتعلم أولا

Mr Fathy
02-22-2017, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم اهو فى حد يا زعيم نزلك الشرح مش بالصور بس لا دا نزلك شرح بالفيديو كمان وعلى فكرة الحاجات دى اسهل حاجة فى الشارت

zaheralwan
02-22-2017, 14:02
لا اعرف الكثير من المواضيع صراحة ولكن اعرف ان الاستوب لوز هو من اهم الاومر التي يمكن استخدامها لوقف الخسارة ام االبروفيت هو لضوع حد للربح ام الاوامر المعلقة فلا اعرف الكثير عنها

كامل
02-22-2017, 14:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انصحك اخي الفاضل التوجه الى القسم التعليمي الموجود في الصفحة الرئيسية للمنتدى

ali gamal
02-22-2017, 15:04
اخي ايقاف الربح والخسارة يتم من خلال التوصيات والتوقعات الى اين ممكن ان يصل السعر فى حال وصولة الى سعر معين
اخي ادخل على المندى التعليمي فسوف تجد موضوع شامل

magic777
02-22-2017, 15:28
انت لازم هنا تعمل على اختيار النقاط دي لانها هيا الي بتحمي حساباتك وقت المخاطر الي ممكن تحصل كخبر قوي وكده وقت السوق وغيره وعلشان
كده مهم جدا هنا ان تاخد الحرص