PDA

View Full Version : ماذا لو خسرت البونوص

otakon
07-08-2012, 06:47
سؤالي هو ؟
لو بعد ايداع البونوص في حسابي في التداول وخسرت والشهر الاخر تم ايداع بونوص وربحت هل يمكن اسحب الربح او ماذا
رجاء احتاج اجابه؟

elazez
07-08-2012, 16:24
معتقدش
لازم توصل لراس مالك في الاول وبعد كده لما تحقق ارباح تسحبها
يعني لازم ترجع البونص اللي خسرته وبعد كده يبقي معاك البونص بتاع الشهر اللي فات والشهر ده ولما تحقق ربح تسحب الربح

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 17:01
اذا خسرت البونص كله اخي الكريم بتاع شهر 6 مثلا فانك تستطيع سحب ارباح بونص شهر 7 عادي جدا ومش لازم تعوض بونص شهر 6
اما اذا خسرت وليكن نصف بونص 6 وبعد كدة اتضاف بونص 7 فانت مطالب انك تعوض بونص شهر 6 عشان تقدر تسحب اي ارباح فوق بونص شهر 6 و شهر 7
وان شاء الله احد المشرفين يأكدلك كلامي

remo
07-08-2012, 17:34
سؤالي هو ؟
لو بعد ايداع البونوص في حسابي في التداول وخسرت والشهر الاخر تم ايداع بونوص وربحت هل يمكن اسحب الربح او ماذا
رجاء احتاج اجابه؟

انت لو مجموع البونص بتاع الشهرين على بعض انت معدتش فوقة وكسبت يبقى مش هتسحب فهمت يعنى لازم تكسب فوق محموع البونص للشهرين ارجو انى اكون وصلت المعلومة وشكرا

xtomorrow
07-08-2012, 17:39
اخي على حسب ما قرات في شروط السحب
انت بتسحب ما فوق مجموع البونص للشهرين الماضيين
لكن في حالة خسرت بونص الشهر الفائت كله
في هذه الحالة ليس مطلوب منك سوى ما فوق البونص الحالي

ehab
07-08-2012, 19:07
الى انا اعرفه ان لازم ترجع لراس مالك الاساسى من البونص
لكى تحقق ارباح ولابد انك تزود من طرق زيادة البونص حتى تعود لراس المال الاساسى

hazem ahmed moahmed
07-08-2012, 19:12
اعتقد انك تقدر تسحب اللي فوق البونص يعني اللي يزيد علي البونص بتاعك لكن البونص ما تقدرش تسحبه لان ده معمول عشان تتاجر بيه بس والله اعلم

Mohamed90
07-08-2012, 19:20
الامر سهل اخي لو خسرت البونص اجمع واحد اخر و ابدا التداول لعقلانية اكبر
و في حالة الترمجن لست ملزم بارجاع البونص
ارجاع البونص الذي فقدته يكون في حالة الجزء فقط

zahran
07-08-2012, 19:36
خطوات عملى على البونص ستكون كالتالى
انا البونص بتاعى هيبقى 50 دولا .. هقسمه على عشرين .. هيطلع اتنين ونص دولا ... ودا هيبقى التارجت بتاعى او اللوس فى اى صفقه
يا اما اخليه 100 وابتدى نفس العمليه تانى
يا اما المارجن
وابتدى اكون بونص جديد وبنا يسترها

Eyadoo
07-08-2012, 19:37
اذا خسرت البونص كله اخي الكريم بتاع شهر 6 مثلا فانك تستطيع سحب ارباح بونص شهر 7 عادي جدا ومش لازم تعوض بونص شهر 6
اما اذا خسرت وليكن نصف بونص 6 وبعد كدة اتضاف بونص 7 فانت مطالب انك تعوض بونص شهر 6 عشان تقدر تسحب اي ارباح فوق بونص شهر 6 و شهر 7

أعتقد أن هذا الرد من هذا العضو الذهبي كافي .. جزاك الله الخير .. كلامك صحيح أخي .. و باختصار يا
otakon
أنت تستطيع سحب الأرباح التي تزيد عن مجموع كل بونص موجود حالياً دون النظر إلى الماضي في حسابك .. عندما تفتح حسابك ستجد أنهم يوضحون لك كم كمية الأموال التي تملكها في رصيدك من البونص .. ستجد المعلومة جاهزة ولاتحتاج لحساب .. إذاً أنت تستطيع سحب أي مال يزيد عن هذا البونص ببساطة

waleed adel
07-10-2012, 02:43
فعلا الموضوع ده مهم وياريت نجد رد من الاداره لكى يكون للاعضاء
درايه كافيه عن موقف كهذا

salah.bmw
07-10-2012, 02:46
معلومات قيمة بارك الله بكم جميعا
لكن لو حبينا نعرف اكتر بخصوص البونص والتحويل
هل يوجد قسم بلمنتدى مختص بموضوع البونص والتحويل ؟؟

mrxr00t3d
07-10-2012, 03:22
اخي لازم تجمع بونص و لو خسرت البونص
لازم تعوضه و هدا ادا كنت في صفقة لكي تسحب ارباحك

roka
07-10-2012, 03:51
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

البونص دة عشان نتداول بيه فقط مش عشان السحب لما تتداول وتكسب يبقى تسحب ارباح اللى كسبتها ولو خسرت البونص جمع تانى غيرة

xtomorrow
07-10-2012, 03:54
لو خسرت البونص لا قدر الله اكيد صدمة قوية
لكن انا امتاز بالاصرار فالشهر القادم اعود من جديد
والمهم ساغير طريقة تداولي بالكامل

Looser
07-10-2012, 13:15
لو خسرت البونص اجمع واحد اخر و ابدا التداول مرة اخرة انت مش خسران حاجة.

mido95
07-10-2012, 13:18
لو خسرت بونص شهر يمكنك ان تجمع بونص الشهر اللذى يليه و تبدأ بالمتاجرة مرة اخرى
لكن يجب الا تتعلم و لاتكرر اخطائك مرة اخرى
(لا يلدغ مومن من جحر مرتين)

yassoo011
07-10-2012, 13:43
اولا الحمد لله على وصول البونص
وان شاء الله منخروش البونص باتباع استراتيجيات جيدة
ولو لا قدر الله خسرتها احنا مازلنا في المنتدى بنشارك نعوضها الشهر الجاي

king
07-10-2012, 13:49
اخى انت هنا تحتاج الى ان تصل الى مجموع البونص الشهر الماضى بمعنى اذا ربحة الشهر الماضى بونص 100 دولار وخسرت 30 دولار وكان بونص الشهر التانى 100 دولار ايضا وربحة 50 دولار عندها لا يكون ربحك الاجمالى 50 لا بل سوف يكون 20 دولار

sa sa
07-10-2012, 14:04
لازم تعدي مجموع البونص للشهرين ويمكنك ان تسحب البونص الي فوق البونص الموجوده في حسابك اما عن الخساره فلابد من تعويضها حتي تستطيع ان تقوم بسحب البونص

ahmed saleh
07-10-2012, 14:08
لو انت اول شهر الى اخدت فية البونص دا اخدتة وخسرتة خلاص يعنى لو الحساب مرجن خلاص يبقى
لما تستلم البونص الشهر الى وراة يبقى كدة الشركة عايزة منك بونص الشهر الاخير بس ولما بتكسب بتسحب فوق البونص الشهر الاخير بس

كريم
07-10-2012, 14:11
لو في ادارة لراس مال سليمة

مستحيل تخسر البونص

لكن لو خسرته هحاول اعمل بونص من جديد

و اتعلم من اخطائي اللي وقعت فيها

و الله يوفق الجميع

Desperate
07-10-2012, 14:26
لو فرضنا انك استلمت الشهر ده 50 دولار
وضاعو منك فى التداول
وجه الشهر الجاى استملت 50 دولار تانى يبقى السحب بتاعك لازم يبقى فوق ال 100 دولار من اخر 50 انت استلمتهم
لانك استلمت 50 فى الاول + 50 فى الشهر التانى
على حد علمى

HUSSENEY
07-11-2012, 00:17
لو استلملت بونص شهر 6 مثلا 100
وشهر 7 مثلا 50 دولار
اذا انت معاك فى حسابك بونص 150 دولار
فوق ال150 دولار هو دة مكسبك

hesham itch
07-11-2012, 11:50
بال طبع كل شهر له البونص الخاص به ولك الحرية فى سحب الارباح المحققة على
البونص الخاص بك بغض النظر عن مصير البونص السابق من مكسب او خسارة

forex man
07-11-2012, 12:07
اذا خسرت كل البونص وجالك المارجن كول لاقدر الله انت لست مطالب بتعويض البونص
اما اذا خسرت جزء من البونص انت مطالب باستعادته قبل سحب اى ربح فائض على البونص بعد الاستعادة
تحياتى

resala11111
07-11-2012, 14:05
الى انا اعرفه انك تسطيع سحب
المكسب الذى فوق البونص
ولكن لاتسطيع سحب البونص وبالتوفيق

magic777
07-11-2012, 16:01
اخي اذا كنت مرجنت حساب البونص كله في اول شهر فكده لو انت استلمت حساب بونص جديد في الشهر اللي بعده
كده انت لو عملت ربح فوقه عادي تقدر تسحبه وكأنه اول بونص ليك
اما اذا كنت خسرت جزء فقط من البونص الاول وانضاف عليه بونص جديد فكده لازم تعوض اللي خسرته من البونص القديم الاول

derfcase
07-11-2012, 16:56
نعم اخي الكريم
otakon
في جميع الاحيان يمكنك سحب ارباح البونص - و لكن لا يمكنك ان تسحبه او ان تسحب جزء منه

fx-man
07-11-2012, 17:03
بالنسبة ليا انا كنت بتعامل بونصات منتديات تانية ولما كنت اخسر حساب فى شهر واستلم فى شهر تانى مبلغ اقل كنت بسحب الارباح عادى وبدون مشاكل .

mohamed yossef
07-17-2012, 19:02
قضاء الله ولابد نرضى بقضائه
مشاركاتى بالموقع كما هى ولن يقل باذن الله معدل المشاركة

sabre
07-17-2012, 19:04
بالطبع انت ممكن تسحب الارباح فى اى شهر براحتك عادى
والمنتدى مهمته بتخلص علاقته بحسابك كل شهر بعد تحويل البونص الشهرى لك
بس انت حقق ارباح وان شاء الله التحويل سهل اسأل الله التوفيق لنا جميعا

forex4ever
07-17-2012, 19:08

اعتقد ان كلامك صحيح اخي ان خسرت البونص فيجب ان تنتظر الى تعويض بونص الشهر الماضي هذا فقط مايعيب التداول بالبونص
يعني لو كان كل شهر بشهره كان الموضوع سيصبح اكثر روعة

هل انت متاكد اخي الكريم من هذا ؟؟؟
يعني لو خسرت بونص شهر 6 مثلا لا يجب علي ان اعوضه من بونص شهر 7 قبل ان افكر في سحب الارباح ؟؟؟

pimo
07-17-2012, 19:17
اذا قدر الله وخسرة بونيص شهر 6 كله في شهر 7 مثلا وخسرته كليا ثم اضيف الي حسابك بونيص شهر 7 واستطعت ان تحقق ربح منه تستطيع ان تسحب بكل حرية المبلغ الذي ربحته فقط

A7mad_Aziz
07-17-2012, 19:19
اعتقد انه طالما يوجد رصيد في حسابك ممكن ان تتداول عليه واذا ربنا كرمك وربحت من الممكن تسحب الربح عادي

safiforex
07-17-2012, 19:22
اعتقد ان كلامك صحيح اخي ان خسرت البونص فيجب ان تنتظر الى تعويض بونص الشهر الماضي هذا فقط مايعيب التداول بالبونص
يعني لو كان كل شهر بشهره كان الموضوع سيصبح اكثر روعة

هل انت متاكد اخي الكريم من هذا ؟؟؟
يعني لو خسرت بونص شهر 6 مثلا لا يجب علي ان اعوضه من بونص شهر 7 قبل ان افكر في سحب الارباح ؟؟؟
اعتقد اخي الكريم انه في ما يخص الارباح من البونص ان خسرت جزء منه فاكيد يجب ان تعوضه قبل ما تسحي اي ربح
و لكن اعتقد انه بمرور شهر فانه لما ينضاف البونص الشهري للحساب فان شرط تعويض البونص الخاسر انه لا يبقى

ahmed
07-17-2012, 19:24
اذا قدر الله وخسرة بونيص شهر 6 كله في شهر 7 مثلا وخسرته كليا ثم اضيف الي حسابك بونيص شهر 7 واستطعت ان تحقق ربح منه تستطيع ان تسحب بكل حرية المبلغ الذي ربحته فقط

هل انت متاكد اخى من هذة الجابه فى حاله الخسارة
لا يتم خصم البونص الضائع من الارباح

forex4ever
07-17-2012, 19:54
شكرا اخي الكريم على الاجابة ..اذا كان كذلك فصدقني من الممكن ان نجد اعضاء تعمل من البونص ارباح كبيرة جدا وقد تخشره ولكن بعد سحب الارباح فتنتظر شهرا اخر لتقوم بتكرار التجربة

اعتقد اخي الكريم انه في ما يخص الارباح من البونص ان خسرت جزء منه فاكيد يجب ان تعوضه قبل ما تسحي اي ربح
و لكن اعتقد انه بمرور شهر فانه لما ينضاف البونص الشهري للحساب فان شرط تعويض البونص الخاسر انه لا يبقى

بهذا التاكيد احب اقول لك ممكن سيكون على المتداولين العمل بطريقتين
اعتبار ان البونص الشهري هو تجربة فقط ويجرب عليه طرق بمخاطرة عالية وسيسحب الارباح او يخسر الحساب لينتظر الشهر القادم

او

سيعمل على الحساب البونص كما يعمل على الحساب الحقيقي ويعتبره راس مال يسعى لزيادته شهريا والعمل بادراة راس مال حكيمة
وللمتداول حرية الاختيار

MrSniper
07-17-2012, 19:55
لو خسرت البونص عليك أن تبدأ من جديد بدون استسلام
و تقدر تجمع ضعف البونص اللي خسرتوا فقط بعزمك و إرادتك

BiG MoNeY
07-17-2012, 19:57
اخي لو قدر الله وخسرت بونصك لازم ترجعه يعني قيمة البونص لكي تستطيع سحب الارباح وعليك اخي بالحدر من هده النقطة لانها قد تكون سبب في تركك للمجال ودياع جهدة فارجوا قبل التداول ان تعلم كل شيء على الفوركس وتدرس الصفقات قبل فتحها موفق اخي وان شاء الله ربح وفير من البونص موفق

sky44
07-17-2012, 21:04
يمكنك ان تسحب ارباحك في حالة واحدة وهي اذا خسرت البونص الاول كله و اضيف اليه البونص الجديد و ربحت في هذه الحالة يمكنك سحب الارباح فقط و ليس البونص اما في الحالة التانية وهي انك خسرت في البونص الاول النصف و جاء البونص التاني و ربحت فيجب عليك ان تعوض البونص الاول تم ان تسحب مافوق البونصين

mido
07-17-2012, 21:10
شوف اخى الكريم اللى اعرفه انك لو خسرت مثلا بونص شهر 6 كله او جزء منه وبعدين خدت
بونص شهر 7 لازم من الارباح تعوض اللى خسرته فى 6 وبعد كده تسحب فلوسك عادى
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

ma90do
07-17-2012, 21:11
الواحد لو خسر البونص يجب ان يتعلم ماهو السبب الذي ادي الي خساره هذا البونص مع تفادي هذه المشاكل مره اخري مع الاجتهاد في المنتدي لجمع بونص اكبر وذلك للعمل عليه بتركيز اكتر

a5rzamn
07-17-2012, 21:13
حسب ما اعلم انه يجب عليك تعويض البونص الذي خسرته في الشهر الماضي وبعدها يمكنك سحب الارباح

تابع مع الاداره

hesham1046
07-17-2012, 21:17
انا اللى اعرفة ازا انا خسرت البونص بتاعى الشهر كلة قبل ما استلم البونص مافيش مشكلة لكن اذا خسرت البونص وانضاف يبقى لازم تعوض البونص اللى خسرتة

zahran
07-17-2012, 21:19
اخي لو قدر الله وخسرت بونصك لازم ترجعه يعني قيمة البونص لكي تستطيع سحب الارباح وعليك اخي بالحدر من هده النقطة لانها قد تكون سبب في تركك للمجال ودياع جهدة فارجوا قبل التداول ان تعلم كل شيء على الفوركس وتدرس الصفقات قبل فتحها موفق اخي وان شاء الله ربح وفير من البونص موفق

بالفعل كما ذكر لك اخانا يجب عليك الحذر الشديد فى التداول وخاصه وانك يبدو عليك انك مبتدا والمبتدا فى المجال دا اما بيخسر بيياس بسرعه وبيترك المجال ودا طبعا لان الغلط منه مش من الفوكس
الواحد مننا لو التزم بكل اللى اتعلمه وتداول بهدوء وعلى اساس سليم هيكون النجاح ان شاء الله

Rami
07-17-2012, 21:20
الواحد لو خسر البونص يجب ان يتعلم ماهو السبب الذي ادي الي خساره هذا البونص مع تفادي هذه المشاكل مره اخري مع الاجتهاد في المنتدي لجمع بونص اكبر وذلك للعمل عليه بتركيز اكتر

التعلم من الاخطاء هى الخطوة الاهم للنجاة من عواصف هذا السوق
الكبير , والا فالخسارة محتومة لا قدر الله
بارك الله فى جهودكم الكريمة

os-x
07-17-2012, 21:21
بالفعل اخي جمع البونص مدة شهر وفي الاخير تخسره في صفقتين او تلات صفقات هذا شئ محزن للاسف
ودليل على سوء ادارة راس المال

mohamed adel
07-17-2012, 21:54
انا عن نفسى لو خسرت البونص سوف اضايق كتير واحاول ان اعوض فى الشهر القادم
وعند تحقيق المكسب سوف اسحب هذا المبلغ

kero
07-17-2012, 22:05
الموضوع ده مهم جدا وناس كتير بتتلخبط وبتتعرض لمشاكل بسببه
خسارة جزء من البونص هو الا مشكلة لانك لما بتستلم بونص الشهر الا بعده لازم تعوض الخسارة الاول عشان تقدر تسحب الربح اما لواتعرضت للمارجن وخسرت البونص كله فعادى تقدر تسحب اى ربح من بونص الشهر الجديد بدون ما تعوض الخسارة

Forex Eyes
07-17-2012, 22:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الو خسرته عادي سأعمل من اجل بونص اخر
اتمنى لاستمرار لمنتدى فوركس مصر

kingman
07-17-2012, 22:48
الموضوع ده مهم جدا وناس كتير بتتلخبط وبتتعرض لمشاكل بسببه
خسارة جزء من البونص هو الا مشكلة لانك لما بتستلم بونص الشهر الا بعده لازم تعوض الخسارة الاول عشان تقدر تسحب الربح اما لواتعرضت للمارجن وخسرت البونص كله فعادى تقدر تسحب اى ربح من بونص الشهر الجديد بدون ما تعوض الخسارة
افضل حاجة ان الواحد يراعى ادارة راس المال على حسابه جيدا ويلتزم بها طول الوقت حتى لايتعرض لخسارة البونص بسهولة كما يحدث كثيرا واكيد كل واحد بيتعب فى الحصول على هذا البونص فالأفضل بأذن الله اننا نقدر نحافظ عليه

waleed adel
07-17-2012, 23:21
من مافهمته من الاعضاء من لديهم الخبرة فى البونص كده لو خسرت نصف البونص بتاع الشهر اكمل عليه
بقى وامرجنه بايدى افضل مش عارف كده انا فهمت ولا لا

زيزو
07-18-2012, 17:00
لا لما توصل لقيمة الاجمالية للبونصين
وبعد ما تحقق ارباح تقدر تسحبها
لكن قبل ما توصل للقيمة الاجمالية ليهم لن تستطيع سحب اية ارباح

ahmed
07-18-2012, 17:04
من مافهمته من الاعضاء من لديهم الخبرة فى البونص كده لو خسرت نصف البونص بتاع الشهر اكمل عليه
بقى وامرجنه بايدى افضل مش عارف كده انا فهمت ولا لا

انا فهمت مثلك تماما يا اخى
انى امرجنه افضل ما يتحسب عليا
بس مش مقتنع الصراحه بالكلام دة خالص
واتمنى اللى متاكد من الاجابه ياكدلنا

ma90do
07-18-2012, 17:05

هذه الاجابه النموذجه لسؤالك اخي الكريم وادعم هذه الاجابه لان الشركه لها مميزات كتيره واقرء شروط البونص وهتلاقي الدنيا بقت تمام

khaled zizo
07-20-2012, 18:28
البونص الخاص بك بغض النظر عن مصير البونص السابق من مكسب او خسارة انا كنت بتعامل بونصات منتديات تانية ولما كنت اخسر حساب فى شهر واستلم فى شهر تانى مبلغ اقل كنت بسحب الارباح عادى وبدون مشاكل كده انت لو عملت ربح فوقه عادي تقدر تسحبه وكأنه اول بونص ليكاما اذا كنت خسرت جزء فقط من البونص الاول وانضاف عليه بونص جديد فكده لازم تعوض اللي خسرته من البونص القديم الاول اما اذا خسرت جزء من البونص انت مطالب باستعادته قبل سحب اى ربح فائض على البونص بعد الاستعادة

AMANI
07-20-2012, 19:16
معلومات قيمة بارك الله بكم جميعا
لكن لو حبينا نعرف اكتر بخصوص البونص والتحويل
هل يوجد قسم بلمنتدى مختص بموضوع البونص والتحويل ؟؟

omanfx
07-20-2012, 19:25
اعتقد انه يجب عليك تعويض الخسااره من البونص وثم تسحب الاربااح
ولكن في حاال اتمرجن الحسااب لست مطاالب بالتعويض

elzeel
07-20-2012, 19:30
ياجماعهن هو سؤاله محدد انه لو خسر بونص الشهر دا وبعدها عمل بونص تانى
وكسب مثلا 10 دولار فى الجديد فهل يقدر يسحبها ولا يرجع البونص القديم اولا حتى يستطيع الربح

pimo
07-20-2012, 19:30
اذا تم وخسرةكل الحساب هنا لا تعوض اي شيء من البونيص وتستطيع ان تسحب اذا حققت الربح من البونيص القادم اما اذا لم تخسره كله سوف يطلب منك ان تعوض قبل السحب من البونيص القادم

deadlyfox
07-20-2012, 19:34

هو ده رأى برضو وهو ده اللى فهمتو من التعليمات اللى على الموقع
وده شرط من الشروط التى تم وضعها مع البونص

zahran
07-20-2012, 19:36
الامر سهل اخي لو خسرت البونص اجمع واحد اخر و ابدا التداول لعقلانية اكبر
و في حالة الترمجن لست ملزم بارجاع البونص
ارجاع البونص الذي فقدته يكون في حالة الجزء فقط
نعم يا اخى الموضوع برضه مش سهل اننا نعمل واحد غيره ونستنى شهر كامل بدون عمل . انا حصلى كدا وخسرت فعلا البونص دا كان لاسبابا انى محترمتش اداره راس المال والغلط دا منى
وناوى ان شاء الله برضه اشتغل المره دا على المنتدى بس قولت انا لو خسرتهم مش هشتغل تانى على المنتدى ويبقى تعبى كل مره رايح كدا على الارض
لازم اعرف غلطى واصلحه

Eyadoo
07-20-2012, 19:53
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

البونص القديم الذي خسرته انساه فهو لن يؤثر
لنفرض أنك أودعت في البداية بونص 75 دولار
وخسرتهم بشكل كامل في المتاجرة
ثم انتظرت حتى الشهر التالي لتودع بونص جديد
البونص الجديد الذي أودعته في الشهر التالي ولنفرض أنه كان 100 دولار
قمت بالمتاجرة حتى نما رصيدك وأصبح 300 دولار مثلاً
إذاً أنت تستطيع سحب رصيدك منقوص منه البونص الذي كان رأس مال هذا الربح
أي تستطيع سحب 200 دولار
أما البونص القديم الذي خسرته ولم يكن له أي علاقة بربحك الجديد فلن يؤثر أبداً

ولكن لنفرض أنك في البداية لم تخسر كامل البونص
أي خسرت 50 دولار مثلاً وبقي لديك 25 دولار
ستضاف هذه الـ 25 إلى البونص الجديد الذي أودعته وهو 100 ليصبح رصيدك 125 دولار
وباعتبارك رحت بالمتاجرة حتى وصل رصيدك إلى 300 دولار
إذاً أنت تستطيع سحب الربح منقوص منه البونص الذي ساهم في هذا الربح
أي منقوص منه البونص الذي يبلغ 125 دولار
وبالتالي ستسحب 175 دولار

assidi saber
07-20-2012, 20:23
اذا خسرت البونص سوف اقوم بالتعلم مرة اخرى على الحساب التجريبي و في نفس الوقت اضع ردود مرة اخرى

jihadazzam
07-20-2012, 20:39
اذا خسرت البونص سوف اقوم بالتعلم مرة اخرى على الحساب التجريبي و في نفس الوقت اضع ردود مرة اخرى

السلام عليكم
انا اعمل على حساب البونص الان
ولاكن لانه صغير 69 دولار اعمل علية ب سنت واحد عن كل نقطة واعتقد هيك اني لن اخسره
ومع ردود الشهر الحالي بيكبر اكتر
بالتوفيق للجميع

Aker001
07-20-2012, 20:40
بعد ما تحقق ارباح تقدر تسحبها
لكن قبل ما توصل للقيمة الاجمالية ليهم لن تستطيع سحب اية ارباح

kazaforex
07-20-2012, 20:55
انصحك افتح حساب اخر عشان في الحساب الاول لازم ترجع كلي اللي انتا خسرتو في الاول

KOGI
07-21-2012, 14:10
لو خسرت البونص كامل بحيث ان الحساب كله اتمرجن
يبقى انت مش مطالب انك ترجع اللى خسرته لكن لو اتبقى فى الحساب ولو سنت واحد يبقى انت مطال برد كل المبلغ اللى خسرته قبل ما تبدا تربح تانى
تقبل مرورى اخى الكريم

DZforex
07-21-2012, 14:30
شوف يا اخي الفاضل لو خسرت بونص شهر 6 انت لزت ملزم بتعويضه ببونص شهر 7

يعني كل شهر لا حالو و مش لازم تعوض اي خسارة

compaq0
07-21-2012, 15:29
لا لازم تكسب زياده عن مجموع البونص فى الشهرين يعنى نفرض اول شهر عملت بونص 100 دولار و خسرته و تانى شهر عملت120 دولار يبقى لازم تكسب فوق 220 دولار عشان تبدا السحب

ma90do
07-21-2012, 15:52
لا لازم تكسب زياده عن مجموع البونص فى الشهرين يعنى نفرض اول شهر عملت بونص 100 دولار و خسرته و تانى شهر عملت120 دولار يبقى لازم تكسب فوق 220 دولار عشان تبدا السحب

لا يا اخي اذا خسر حسابه كامل في الشهر الاول وحدث مرجنه في الحاله دي مش مطالب ان يعوض رائس ماله في الشهر التاالي حتي يجني ارباحه تاني

dent
07-21-2012, 15:57
انا لو خسرت البونص هزعل اولا وهشوف اسباب الخساره ايه وهحاول انى اصلح منها ومن الطريقه التى اعمل بها

لكن انا خسرته من قبل واتم الايداع فى الشهر التالى وكان الامر عادى جدا

asmoshaa2012
07-21-2012, 16:20
انا لا اعتقد يا اخى انك يجب ان تعوض ما خسرته من بونص واعتقد ان بونص الشهر الجدي سيكون بمثابة بداية جديدة لك
ويا رب تحقق هذا الشهر ارباح تعوض الخسارة الماضية باذن الله

aboualy
07-21-2012, 16:26
الموضوع ده الكلام فيه كتير وكل واحد بيقول راي مختلف عن الاخر
ياريت حد من الاخوة المشرفين او مندوب شركة انستا يرد علينا فى الموضوع ده

waleed adel
07-22-2012, 19:30
تسحب ارباحك في حالة واحدة وهي اذا خسرت البونص الاول كله و اضيف اليه البونص الجديد
و ربحت في هذه الحالة يمكنك سحب الارباح فقط

mannon
07-23-2012, 17:20
بالطبع كل شهر له البونص الخاص به ولك الحرية فى سحب الارباح المحققة على
البونص الخاص بك بغض النظر عن مصير البونص السابق من مكسب او خسارة

على فكرة الاخ بيسأل على نقطة معينة ان لو الحساب خسر منة جزء هل يحق لة سحب الارباح من الحساب ان جاء لة واستلم بونص جديد ام ان علية تعويض الخسائر القادمة
اعتقد ان لو الحساب اتمرجن يبقى خلاص مش ملزم علية يعضو الخسارة

AMANI
07-24-2012, 17:47
يمكنك ان تسحب ارباحك في حالة واحدة وهي اذا خسرت البونص الاول كله و اضيف اليه البونص الجديد و ربحت في هذه الحالة يمكنك سحب الارباح فقط و ليس البونص اما في الحالة التانية وهي انك خسرت في البونص الاول النصف و جاء البونص التاني و ربحت فيجب عليك ان تعوض البونص الاول تم ان تسحب مافوق البونصين

tictok
07-28-2012, 11:22
لو خسرت جزء من البونص كبير أو صغير وتبقى في حسابك جزء لابد من تعوض الذي خسرته في الشهر التالي تسحب بعد تحقيق ربح يفوق مبلغ التعويض
أما لو خسرت البونص كله بالمارجن كول فلا يجب عليك تعويض ما خسرته في الشهر السابق وتستطيع التداول وسحب الربح بدون مشاكل

theboy2226
07-28-2012, 20:04
بص الموضوع باختصار زي ما انا فاهمه
لو الحساب اتمرجن انت غير مطالب بتعويض البونص
لكن لو كان معاك مثلا 100دولار و اخر الشهر بقي منهم 20 يبقي لازم تعوض قيمة البونص الشهر اللي بعده عشان تقدر تسحب ربح

عزبز 18
07-28-2012, 20:08
نعم كلامك صحيح اخي الكريم تعقيب علي كلامك
ادا خسرت حسابك كاملا في الشهر الاول في الشهر الثاني لا تعوضه كما قلت انت شكرا علي ردك الصحيح للاخ

ashraf
07-28-2012, 20:39
اذا خسرت بونص شهر 6 بالكامل وصفرت الحساب فلا مشكلة فيمكن الاستفادة من ارباح شهر 7 اما اذا خسرت جزء من بونص شهر 6 فانك مكالب بتعويضه حتى تصل براس المالى الى المبلغ الاجمالى لتحقيق ارباح واتمام السحب

spectra4
08-06-2012, 13:43
انا على حد معلوماتى انك بعد ما توصل الى تكوين راس مال يصبح لك
ارباح وتستطيع ان تسحبها بعد ذلك

ahmed
08-06-2012, 13:51
اذا خسرت بونص شهر 6 بالكامل وصفرت الحساب فلا مشكلة فيمكن الاستفادة من ارباح شهر 7 اما اذا خسرت جزء من بونص شهر 6 فانك مكالب بتعويضه حتى تصل براس المالى الى المبلغ الاجمالى لتحقيق ارباح واتمام السحب

تمام يا اخى بس هل انت متاكد من هذة الاجابه هل سألت احد فى الدعم الفنى وكانت تلك
هى الاجابه ام من اين اتيت بها يا جماعه ياريت نتاكد قبل ما نجاوب وياريت حد ياكدلنا

talal
08-06-2012, 14:24
انا كذلك خسرت بونص شهر 6 فهل يعني ذلك انني اعوض البونص اولا بارباح شهر 7
البونص خسرته كله
ومن الرود فهمت انني وكانني ابدأ من جديد
وليس مني المطلوب انني اعوض خسارتي من بونص الشهر المقبل

kingman
08-06-2012, 18:15
هى الاجابه ام من اين اتيت بها يا جماعه ياريت نتاكد قبل ما نجاوب وياريت حد ياكدلنا

ياجماعة مادام محصلش مارجن كول نتج عن استوب اوت للحساب يبقى لازم تعوض خسارتك ويعوض البونص كما كان اما اذا حدث اغلاق اجبارى للصفقات فلا يجب تعويض البونص ويوجد موضوع مثبت لكل السئلة عن البونص

aboualy
08-06-2012, 18:27

اخى اذا حدث عند فى الحساب مارجن كول واغلقت الصفقة الاخيرة لديك اغلاق الى او اجبارى نتيجة خسارة الهامش فانت لن تكون مطالب بتعويض الخسارة اما اذا كنت انت من اقفل اخر صفقة فى الحساب ولم يحدث مارجن كول فانت مطالب بتعويض الخسارة

tamid0
08-06-2012, 18:39

السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد ان هو ده الكلام الصح يا باشا و لما تعرف عرفنا برده
تحياتي

magic777
08-06-2012, 18:41

اعتقد ان الاجابه معروفه من غير ما نسأل لانهم اوضحوا ده في التعليمات الخاصه بالبونص بطريقه واضحه للكل
وهو ان اللي حسابه يتمرجن من السوق بدون تدخل من المتاجر كده هو مش مطالب بتعويض البونص ده

Noah
08-06-2012, 19:16
بالتأكيد ساكون فى حالة حزن على هذا البونص لان هذا البونص كان من تعب كبير جدا وانا اتمنى ان احافظ علىا لبونص الى اكبر فترة ممكنة ولكن المشكلة التى يعانى منها البعض انه يعتبر البونص تجربة للمخاطر فقط ولا يتدبر العمل به جيدا

khaledforex
08-06-2012, 19:19
اعتقد ان الاجابه معروفه من غير ما نسأل لانهم اوضحوا ده في التعليمات الخاصه بالبونص بطريقه واضحه للكل
وهو ان اللي حسابه يتمرجن من السوق بدون تدخل من المتاجر كده هو مش مطالب بتعويض البونص ده
حاجة غريبة بصراحة الشرط دة
طب ما اهو المارجن زى الخسارة
ولا اجد فارق
الخسارة تعوض
والمارجن لا يعوض طيب ما انا ممكن يكون فاضل معايا دولار وادخل بصفقة وامارجن
كدة مش حعوض كل البونص
ولا الدولار دة بس
مش فاهم الموضوع دة بصراحة

MohamedAdel
08-07-2012, 08:55
السلام عليكم
لازم ترجع البونص اللي خسرته وبعد كده يبقي معاك البونص بتاع الشهر اللي فات والشهر ده

hend
08-10-2012, 17:40
ايوة هتسحب الربح طبعا بس لو كان الحساب اتمرجن فى الاول
لو مكانش اتمرجن عليك ترد كامل البونص ثم تربح من الربح

sharkawy
08-10-2012, 17:46
لابد من تعويض ما خسرته من حسابك الا اذا خسرته كله

ففي هذه الحاله لا يوجد مشكله في سحب ارباح البونص الجديد

Gravity
08-10-2012, 17:55
نعم اخي تستطيع .. ولكن بشروط
يجب ان يكون الارباح فوق البونص لكي تستطيع سحبها

ahrou
08-10-2012, 17:56
إذا خصرت بونص شهر 6 كاملا فلن فخلال شهر 7 يمكنك سحب ما فوق البونص الذي سيرسل لك في شهر 7
أما إذا خسرت فقط نصف بونص 6 و إضيف إليه بونص 7 فمن أجل السحب عليك أن تعوض البونص الذي خسرته

simsimou213
08-10-2012, 17:58
يظهرلي وعلى حسب علمي هو الأرباح فوق البونص هي فقط التي يمكنك سحبها يعني إذا خسرت البونص يجب عليك تعويضه

silver
08-10-2012, 23:02
ان كان الربح كبير سوف اسحبه

وان كان صغير سوف اتركه حتى ينموا الحساب

بالتوفيق

hwida nada
08-10-2012, 23:04
ايوة على ما اعرف انك لو حسابك اتمرجن ممكن لو اضاف ليك بونص ثانى تكسب عادى بس لو انت قفلت الصفقة على خسارة لازم تعوض الخسارة البونص

gullever
08-10-2012, 23:43
علي حد علمي تحتاج تعويض رأس مالك حتي تستطيع سحب ارباحك معلومه سمعتها لكن لم يحد ث لي هذا لكن تفائل خير اخي و لا تتشائم و ان شاء الله ستربح

youssofma
08-10-2012, 23:53
أخي اذا خسرت كل البونص فأكيد لن يحاسبك أحد اما اذا خسرت نصفه او جزءبسيط منه فوجب عليك ارجاعه في الشخر الموالي

MedoMix
08-11-2012, 00:12
أخي اذا خسرت كل البونص فأكيد لن يحاسبك أحد اما اذا خسرت نصفه او جزءبسيط منه فوجب عليك ارجاعه في الشخر الموالي

طبعا يا باشا الواحد بالعقل اذا خسر شيء يجب ارجاعه بس انيستا بتقول لو خسرت حسابك كلو متقلقش مش مطلوب منك حاجه وطبعا الي بيخسر لزم يتعلم من اخطائه ويسعي حتي يحقق مكاسب محدش بيحب الخساره

meroo
08-11-2012, 00:31
بص يااخى شروط البونص واضحه
وهى لو مثلا تعرضت للمارجن كول اى الخروج الاجبارى من السوق وفضل ف حسابك كام دولار واستلمت بونص الشهر الجديد تقدر تسحب الارباح عادى جدا
اما لو الخروج كان يدوى لازم تعوض الخسارة

MrDeloma
08-11-2012, 00:40
اخي ادا خسرت جزء من البونص عليك أن تقوم أولا بتعويضه ثم بعد دلك تبدأ سحب الربح
اما ادا خسرته كله ، و جمعت الشهرا القادم بونص اخر يمكن سحب الارباح

osama00971
08-11-2012, 00:44
اخي اذا خسرته كاملا
واخذت بونص الشهر الي بعده
يمكنك سحب ارباحه

mahmoudemam
08-11-2012, 00:45
كل شهر له البونص الخاص به ولك الحرية فى سحب الارباح المحققة على
البونص الخاص بك بغض النظر عن مصير البونص السابق من مكسب او خسار

bell1895
08-11-2012, 00:46
السلام عليكم حتى لو خسرت البونص رجع مره اخره وجدد نشاطك
وان شاء الله ربنا بعوضك والصبر اهم شي

Mohamed Osman
08-11-2012, 00:49
يمكن بس ف حالة واحدة انت لو اول مرة تتداول ب الايداع وخسرت لازم ترجع حق الخسارة الاول ومن بعدها تثبت على راس مالك ومن بعدها مبروك عليك الارباح

abdallah elbaz
08-11-2012, 01:08
اه انا ايضا خسرت بونص شهر 6 ودي حاجه ضيقتنا
لكن وصل لينا ارباح البونص دي
وده كانت حاجه كويسه مش تحزن اهم حاجه ارباح البونص

marocain_forex
08-11-2012, 01:09
اخي لو خسرت البونص لن تقدر تسحب المال وحتى ان ربحت

إلا و إن استرجعت راس المال كما كان بعدين ممكن تسحب الربح

ahmed rabee
08-11-2012, 02:09
لو خسارة عاديه - جزء من البونص بس يعني لازم تعوضه الاول وبعدين تقدر تسحب

انما لو وصلت للمارجن كول وجه بونص الشهر الجاي وحققت ربح كدا ممكن تسحب عادي جدا

مش مطالب انك تعوض كل اللي راح في المارجن كول

maged
08-11-2012, 02:39
لا يمكنك سحب البونص او ارباحة دون الوصول
لقيمة البونص نفسة في اول سحب علي ما اعتقد والمشرفين
يفيدوك اكتر

mohamed farag
08-11-2012, 02:48
هضايف اوي ع فكرا بس هفتح تاني
ومش هترك الفورمكش نهائيا ان شاء الله

ahmed82
08-11-2012, 02:51
لم اخسر شى

simo patrik 9
08-11-2012, 02:57
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
بصفتي مبتدا لا اعرف كيف و شكرااااااااااااااا

adib
08-11-2012, 03:09
أكيد تعوض بونص الشهر الذي أنت بصدده فقط .

meroo
08-11-2012, 03:22
اخي لو خسرت البونص لن تقدر تسحب المال وحتى ان ربحت

إلا و إن استرجعت راس المال كما كان بعدين ممكن تسحب الربح
لا يااخى مش كده ممكن تخسر البونص كامل وتستلم بونص شهر جديد وتسحب الربح عادى
المهم يكون حسابك اتمرجن وخرجت من السوق احبارى ومش انت الا بتقفل الصفقةعلى خسارة كبيرة

khoroto
08-11-2012, 03:31
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

نعم اخي يمكن سحب الربح في اي وقت لاكن البونص لن يسحب لانه ليس لك بتوفيق

bell1895
08-11-2012, 03:50
السلام عليكم
يصراحة لا اعلم و لكن احاول ان افهم من اجابات الاخوة الكرام لك لاني مبتدئ

forexawy
08-11-2012, 22:32
اخي على حسب
ما قرات في شروط السحب
انت بتسحب ما فوق مجموع
البونص للشهرين الماضيين

bony2
08-11-2012, 23:48
انا حسب ما عارف انك بتقدر تسحب الارباح فوق البونص طول مالبونص بالكامل موجود
انما لو نقص لازم تعوض خسارة البونص و مافوقه بتقدر تسحبه عادى

mahfoudh
08-11-2012, 23:50
يااااا ما خسرت من بونصات

لما اخسر البونص معلش منتدى فوركس العرب رج اعمل بونص جديد

فانا لا اخسر شيء من جيبي

izalid
08-11-2012, 23:53
طبعا هذا مشكل لانه لازم تحافط على راس المال حتى تقدر تسحب الارباح

بالنسبة خسارة رأس المال شهر 6 و اعادة شحن فى شهر 7 لا اطن اك مجبر اعادة تعويض راس المال لشهر 6 لانه لم تعد اي علاقة بينهم

و الله اعلم

AMANI
08-11-2012, 23:59
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

اخى الكريم لنفرض ان البونص الذى حققته الشهر الماضى 100 دولار مثلا
وانت استلمت ال 100 دولار فعلا وبداءت التداول وخسرت مثلا 50 دولار

وهذا الشهر حققت150 دولار بونص قبل استلام بونص هذا الشهر سيتم خصم ال 50 دولار التى خسرتها وتستلم فقط 100 دولار

Motaz
08-12-2012, 00:00
انا مش فاهم و كنت هاعمل موضوع بردك زى داة انا عايز اعرف بس و لو واحد يعرف يشرحلنا بسرعة الموقع بعد لما بيدينا البونص بياخدهم تانى ولا بيعمل اية بالظبط انا مش فاهم و شكرا يا اخى على هذا الموضوع الجيد لتوضيح باقى الاعضاء بارك الله فيك يا اخى
:bravo:

safiforex
08-12-2012, 00:01
طبعا هذا مشكل لانه لازم تحافط على راس المال حتى تقدر تسحب الارباح

بالنسبة خسارة رأس المال شهر 6 و اعادة شحن فى شهر 7 لا اطن اك مجبر اعادة تعويض راس المال لشهر 6 لانه لم تعد اي علاقة بينهم

و الله اعلم
الاهم ان كل واحدج يحاول على قجر المستطاع الحفاظ على البونص كراس مال حقيقي له
و بعد ذلك يبحث عن الربح و لو قليل فان فيه سيكون بركة

master_egypt
08-12-2012, 00:06
عااااااااااااادى جداا هعمل اية يعنى
انا فعلا حصلت معايا لسة من يومين وخسرت حوالى 500 دولار بس الكهربا قطعت فجاءة والحساب صفر

zakaria1987
08-12-2012, 00:57
اخي على حسب
ما قرات في شروط السحب
انت بتسحب ما فوق مجموع
البونص للشهرين الماضيين
أخي الكريم ماذا تقصد بعبارة ما فوق مجموع البونص لأني لم أفهم العبارة جيدا أرجو التوضيح أكثر لأنني مازلت جديدا بالمنتدى ثم على حسب ما قرأته في الشروحات التي تقوم يشرح المنتدى أنه يتم إرسال البونص أول كل شهر أوتوماتيكيا دون تدخل منك إلى حسابك في إنستا فوركس

medhat
08-12-2012, 01:02
اعتقد ان كل بونص يكون مستقل فى التعامل اى ان خساره واحد لايعنى لازم تسترجعه
ولكن لو كسبان واضيف بونص اخر بيتضافوا ليكونوا راسمال واحد وعمومن احسن ناس تجاوب
القائمين على المنتدى او مندوبى الشركه المموله

mannon
08-12-2012, 03:13
انا حسب ما عارف انك بتقدر تسحب الارباح فوق البونص طول مالبونص بالكامل موجود
انما لو نقص لازم تعوض خسارة البونص و مافوقه بتقدر تسحبه عادى

فعلا لو حسابك فية بونص استلمتة هنا من المنتدى انت مجبر انك تحقق ارباح حتى تستطيع السحب لو استلمت مثلا 100$ وعايز تسحبهم ، انت مجبر تحقق ربح يعادل ال 100$ كى تسحبهم على البنوك الالكترونية مثلا

nada
08-12-2012, 04:59
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

اذى وصلت برصيد الاولنى الى الصفر فهذه يعتبر خارج من اى حساب
بونص اخر لكن اذى كان عكس ذلك فلبد من التعويض اولا

thebraveheart7
08-12-2012, 05:01
اقولك احسن لا قدر الله
ان شاء الله مش حقدر اجاوب على السؤال علشام مش جربت ومش عايز اجرب

simo patrik 9
08-12-2012, 05:02
السلام عليكم جميعااااااااااااااااااااا اا
لو خسرت البونوص لن افعل شيء سافوض امري الى الله
وشكراااااااااااااااااااا

demitri86
08-12-2012, 05:04
اللي سمعته

من بعض الاعضاء انك تحتاج تعوض مجموع بونص الشهرين و بعدين تقدر تسحب الارباح

mostawda3
08-12-2012, 05:13

يعني لازم تحافظ على البونص بأي طريقة أو تخسره كله ههههه
أعتقد أنه سيكون صعبا لو كان بيتحسب مثل ما قلت على المبتدئين اللي مثلي
إن شاء الله لما أبدأ سأحرس على عدم الخسارة أو سأحرس على أن يصفر حسابي هههه

marwa
08-12-2012, 05:18
بص يا اخويا لو انت اول شهر الى اخدت فية البونص دا اخدتة وخسرتة خلاص يعنى لو الحساب مرجن خلاص يبقى
لما تستلم البونص الشهر الى وراة يبقى كدة الشركة عايزة منك بونص الشهر الاخير يعني من الأخر كأنه دين عليك

mannon
08-12-2012, 06:32
اللي سمعته

من بعض الاعضاء انك تحتاج تعوض مجموع بونص الشهرين و بعدين تقدر تسحب الارباح

اعتقد انك لوخسرت عن طريق المارجن كول او الخروج الاجبارى يبقى انت مش مطالب تعوض اى شئ لكن لو الخسارة كانت عادية وخسرت والحساب اصبح قيمتة اقل من البونص يبقى انت محتاج تعوض الى خسرتة عشان تسحب

thebraveheart7
08-12-2012, 06:32
ربنا ما يجعلنا نلتجأ الى الدين
ولكن اذا خسرت انا الاحظ انه فقط من هذا العمل
ولهذا العمل نستثمر منه الفلوس
وربنا يستر

sonic_eg
08-12-2012, 09:49
سؤالي هو ؟
رجاء احتاج اجابه؟

السلام عليكم ورحمة الله
على حد علمى
عادى جدا اخى لا تقلق
وتمنياتى للجميع النجاح

hussaina2008
08-12-2012, 09:53
اخي الكريم لا تخف اذا انت تاجرت وخسرت وصار رصيدك صفر من البونص هذا الشهر وجاء الشهر القادم بي بونص جديد لا يحتاج انك تعوض البونص القديم خلاص انساه تقدر من البونص الجديد ان تتاجر منه واذا ربحت تستطيع سحب الربح واذا خسرت منه تعوض خساره هذا الشهر فقط

Opplus
08-12-2012, 10:01
السلام عليكم
تساؤل مهم وشكرا للاعضاء على اجاباتهم لاني كنت هطرح موضوع بهذا الخصوص

forex.pips
08-27-2012, 03:36
أحييك أخى الكريم على سؤالك فهو جيد للمبتدئين فى هذا المنتدى
ومن وجهة نظرى ان بونص كل شهر يكون منفصل عن الشهر السابق له
اى تستطيع سحب ارباح ما يزيد عن بونص الشهر الحالى بغض النظر عن بونص الشهر السابق

daisy
08-27-2012, 05:04
كنت قريت موضوع بخصوص النقطه دى
واللى فهمته كمثال
انت اخدت بونص فى شهر 1 ........100 دولار
وخسرتهم
جيت فى شهر 2 اخدت بونص 100 دولار واشتغلت بيهم وربحت
يبقى انت متقدرش تسحب غير اللى فوق 200 دولار
اللى هما مجموع البونص لاول شهر وتانى شهر
ارجو انى اكون قدرت اوصلك الفكره

Dola
08-27-2012, 05:35
والله ومن وجهه نظري الشخصيه ان الخساره شئ لازم وحتما
وجوده طالما في تجاره يبقي لازم في مكسب وفي خساره

ThE.pRoF
08-27-2012, 06:01
لا تستطيع سحب أرباحك إلا إذا أكملت ما خسرته من بونص الشهر السابق
علي سبيل المثال
سحبت بونص لهذا الشهر 100 $ و خسرت منهم 75 $ و سحبت الشهر القادم بونص قدره 100$ فأصبح في حسابك مبلغ 125 $ و ربحت 100 $ لهذا الشهر لا تستطيع سحب إلا لهامش الربح الصافي و هو 25 دولار فقط
أي انك يجب ان تكمل ما خسرته من بونص اولا لأنه أصل رأس المال الذي لا يمكنك سحبه

gogo galal
08-27-2012, 12:36
انا اعتقد انى لازم يكون للبونص
بتاعك كامل وتقدر بعد ذلك تسحب
المكسب على حسابك فى البنك وبالتوفيق لك

spider
08-27-2012, 14:02
متقدرش تسحب الونص وممكن تسحب هامش الربح او صافي الربح منه يعني لو انت خسرت مبلغ من البونص ماتقدرش تسحبه الا اذا رجعت البونص كامل

dentist
08-27-2012, 14:31
ما دام حسابك كله اتمرجن الشر اللي انت خسرت فيه
يبقي تقدر تسحب ارباح الشهر الجديد عادي جدا من غير ما تعوض الشهر اللي فات

علاء بدران
08-27-2012, 14:37
لا اعتقد اخى يجب عليك ان تعوض هذ البونص ببونص اخر
حتى تستطيع ان تسحب الارباح

god lover
08-27-2012, 14:39
يييييييييييييه حصلت كتير جدا بس مش بيأس
الحمد لله على كل شىء وبتعلم من الخسارة

hossam zaki
08-28-2012, 00:14
لو في ادارة لراس مال سليمة

مستحيل تخسر البونص

لكن لو خسرته هحاول اعمل بونص من جديد

و اتعلم من اخطائي اللي وقعت فيها

و الله يوفق الجميع

mahmoudx2
08-28-2012, 00:16
على حسب ما قرات في شروط السحب
انت بتسحب ما فوق مجموع البونص للشهرين الماضيين
لكن في حالة خسرت بونص الشهر الفائت كله
في هذه الحالة ليس مطلوب منك سوى ما فوق البونص الحالي

kabookaboo2010
08-28-2012, 05:23
ولا هيحصل اى حاجة ، اكيد هدخل المنتدى تانى واشارك واعمل مواضيع كويسه واخد بونص تانى ، ولا فيش اى مشكلة خالص ، ربك بيعوض يا اخى الغالى

mhb2012
08-28-2012, 08:35
يبقى عليك بالموصله لما ترجع راس مالك ومن ثم يمكنك سحب ارباحك وانت فرح

kavo0o
08-28-2012, 19:21
طبعا انت تقدر تسحب ارباحك عادى جدا انما البونص مينفعشى وبعدين حاول تشارك بدون سبام
لكى تزيد من البونص وتضمنه ايضا ثم تاجر وبالتدريج سيزيد راس مالك ويزيد ربحك ان شاء الله
اتمنالك التوفيق والربح الوفير

islam96
08-31-2012, 21:04
لا ، لازم تعوض رأس مالك الذي خسرته
ثم بعد ذلك تستطيع سحب أرباح

panda
08-31-2012, 21:20
طبعا يمكنك سحب الربح اخى الكريم

ولكن حاول ان تعيد قيمة راس مالك الى ما كانت عليه فى السابق

mero
08-31-2012, 21:35
لا يمكن ان تسحب الربح الذى حققته فى الشهر الثانى لانك فى الشهر الاول خسرت جزء من البونص الاول فيجب ان تعمل على تعويض البونص اولا

ايه الجديد
08-31-2012, 23:40
لو حصل مارجن كول للحساب والصفقات اغلقت لوحدها
لا يجب عليك التعويض
اما ان قمت انت بقفل صفقات لابد من التعويض

ainouna27
08-31-2012, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اذا خسرت بونص الشهر الماضي ثم ادخلت بونص الشهر الحالي و ربحت منه فانك تستطيع سحب الربح بشكل عادي

هذا ما اعلم و العلم لله و ممكن الاخوة يفيدوك

All 4 You
09-01-2012, 00:29
اخي على حسب ما قرات في شروط السحب أنك ستسحب ما فوق مجموع البونص للشهرين الماضيين
لكن في حالة خسرت بونص الشهر الفائت كله فسوف تسحب ما فوق البونص الحالي

shahd
09-01-2012, 00:59
يمكن ان تقوم بسحب الارباح التى تحققها ولكن يجب ان تقوم بارجاع البونص
ويمكن ان تزيد البونص ولكن لا تستطيع سحب غير الارباح

ibrahimhabony
09-01-2012, 01:10
سؤال مهم اخى مشكور علية
واصحاب الردود جزاكم الله كل الخير على سرعة الرد

magy800
09-01-2012, 01:13
يا صديقي في حاله انك عديت مجموع البونص بس للشهرين تقدر تسلم فلوسك ده هو الموضوع بكل بساطه

dvp-2011
09-01-2012, 01:42
انت لو مجموع البونص بتاع الشهرين على بعض انت معدتش فوقة وكسبت يبقى مش هتسحب فهمت يعنى لازم تكسب فوق محموع البونص للشهرين ارجو انى اكون وصلت المعلومة وشكرا

marem2007
09-01-2012, 01:59
انت بتشتغل علي اخر ايداع اخذتة من البونص
الربح بعد اخر ايداع يمكن تسحبة

dzabdou
09-01-2012, 02:31
لا يمكنك أن تسحب إلا الذي فوق البونيص
مثلا لو كان في الشهر الأول 60 دولار والثاني 50 دولار
فيجب أن تفوق 110 دولار لكي تستطيع السحب

Isen
09-01-2012, 02:32
لا عادى اعتقد ان البونص بتاع الشهر الماضى ماهوش اي علاقة
بالبونص بتاع الشهر الجديد.

2x1
09-01-2012, 04:38
لو حسابك كلة اتمرجن يبقي مش مطالب بارجاع الحساب لكن لو خسران جزء ساعتها لازم ىترجع البونص كما كان وتسحب الارباح الزيادة عن قيمة البونص القديم والجديد

Ramyrooma
09-01-2012, 04:40
طبعا اي عمل فيها الخساره والمكسب ولكن اذا خسره البونص وحسابي في البونص اتقفل هستنه شويه وارجع احاول ان افتحه من تاني وكن افضل حاجه ضد الخساره انالتزم بل تركيز وعدم التسرع واحافظ علي حسابي طول الوقت ويجب عليها اتعلم من اخطاء وله اكررها لان المكسب مبيجيش ببلاش

donya_elkhir
09-01-2012, 05:40
السلام عليكم بالنسبه لمعلوماتى انك تقدر تسحب الى فوق البونص لكن البونص نفسه متقدرش تسحبه لانه للتجاره فقط وانك لو خسرت البونص لا قدر الله تقدر تجمع واحد تانى وحكم عقلك الاول وبعدين تبدا بالتداول

amin chakroun
09-01-2012, 06:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سؤال مهم و جميل لكن بحكم نقص التجربة ساترك
احد المشرفين يفيدك و شكرا

qorrow
09-01-2012, 08:24
أعتقد أخي الكريم
إنه الربح اللي ممكن تسحبه يعتد على أي بونص أنت استخدمته فمثلا لو خسرت كل البونص ثم بدأت التداول
ببونص شهر جديد فأنتتعتمد على بونص الشهر الجديد فقط
في هذه الحالة اذا ربحت يمكنك سحب اﻷرباح عادي

moody mooda
09-01-2012, 09:51
لو خسرت البونص اااعوض الخساره لكي استطيع سحب الارباح من بعد البونص
ومن ثم من خلال مشاركاتي بالمنتدى يكون لي رصيد بونص تاني

Looser
09-01-2012, 12:12
لو خسرت البونص كله واستلمت بعد كدة مبلغ تانى يبقى انت مش مطالب انك ترجع المبلغ القديم حتبتدى بالمبلغ الجديد عادى وتسحب اى ربح فوقه ودة عن تجربه شخصيه

hesham1046
09-01-2012, 12:17
شوف هاقولك حاجة لو حسابك اتمرجن يبقى مافيش مشكلة لكن لو انت خسرت وانت قفلت الصفقة يبقى المسؤول منك انك تعوض الفلوس اللى خسرتها بس لو الحساب اتمرجن والصفقة قفلت لوحدهاااا يبقى انت مش محتاج تعوض الفلوس اللى انت خسرتها

yassoo011
09-01-2012, 13:50
على حسبكلام الادارة ان الشهر التالي يمكنك سحب البربح
دون تعويض الخسارة لو الحساب اتمرجن لوحده وانا كنت خسرت البونص الشهر الماضي
وانا مستني البونص الشهر ده لارى هذا الكلام

lala
09-02-2012, 00:25
انا من وجهه نظرى لازم ارجع البونص الى انا خسرته لراس المال الاول وبعدين ابتدى فى البونص الجديد
لان البونص معمول للمتاجره ففى حاله الخساره لازم اعيده الاول وبعدين ادور بقى على الربح

ahmedKUM
09-02-2012, 00:35
اعتقد ان خلاص الكثير افادوك ولكن

بالتوفيق

واي استفسار الكل هنا موجود

roussi27
09-02-2012, 00:43
بإختصار يا اخي
مثلا خسرت بونص الشهر السابق
فأنت مطالب بتعويض ما خسرت الشهر السابق
هكذا سمعت الخبراء يقولون

mido303037