PDA

View Full Version : كيف يمكنني معرفة الفوركس جيدا

osama00971
07-08-2012, 11:44
بسم الله
اولا السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام
اريد ان اسالكم كيف يمكنني معرفة الفوركس جيدا مع العلم اني فتحت حساب في انستافوركس وحملت برنامج الشركة
وربطت الحساب بحسابي في المنتدى الكريم وبكتب ردود كتيرة
بس ما بعرف ايه الي هعمله بعد كدة ممكن
ممكن تفيدوني بخبراتكم والمصادرالتي منها اتعلم ؟
مع العلم ببحثي في كافة المنتديات المتاحة لي ولم افهم شيء
وفقكم الله جميعا
ونفعكم ونفع بكم
وشكرااااااااا

العوامى
07-08-2012, 11:50
السلام عليكم
اولا يجب عليك القراءة وتحديد هدفك من الفوركس
وتجربة الاستراتيجيات على الحساب التجريبى حتى تستطيع الالمام بالمبادئ
ولكن نصيحة لك لانك فى اول الطريق
لا تعتمد على احد اعتمد فقط على نفسك
اطلب المعلومة ولكن لا تطلب طريقة للربح
طريقتك اصنعها بنفسك
طبق هذا واضمن لك النجاح باذن الله تعالى

mosghaly
07-08-2012, 12:37
انت ممكن في الاول تقرا كتب كتير علي قد ما تقدر عن التحليل الفني واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب كمان في استراتيجيات كتير ممكن تتابعه وتجربها هاتفيدك اكيد ان شاء الله وبعدين كمان هنا في قسم خاص لتعليم الفوركس والاستراتيجيات ادخل فيه وشارك واكيد هاتستفيد ان شاء الله

Mohamed90
07-08-2012, 13:46
السلام عليكم اخي اهلا بك بين اخوانك في هذا المنتدى المتميز
و اتمنى تستغل هذه الفرصة للتعلم و تصقل مهارتك للافضل
و انا انصحك بالقسم التعلمي و القسم الكتب ان شاء الله ستجد فيه كل ماتحتاجه من معلومات عامة عن الفوركس
وبعد ذلك يمكن تعلم الطرف المتاجرة و التحليل الفني و الاساسي

husamart
07-08-2012, 13:48
اخي الكريم بامكانك ان تتعلم من اي كتاب يتكلم عن الفوركس للمبتئين
ومن بعدها توجه الى الفيدوهات اللتى تتحدث عن الفوركس على يوتيوب
وانطلق في المواقع التي تناقش المؤشرات والاستراتيجيات وطرق التداول وابق معنا هنا في المنتدى فلدينا المزيد من المعلومات

derfcase
07-08-2012, 15:21
بعد فتح الحساب و ربط البونص اخي الكريم
osama00971
تبدا التداول و كل ما تحققه من ارباح من خلال البونص - يجوز لك سحبها ولكن لا يجوز لك سحب البونص

zahran
07-08-2012, 15:24
بص يا باشا الموضوع بسيط جدا
انت دلوقتى عايز تتعلم فوركس
عندك كزا طريق :: اولا ان تدخل فى جوجل وتبحث عن دروس تعليميه للفوركس وتدخل فى منتيات الفوركس فى قسسم التعليم وتبدا بالتعلم
وان اتدخل على اليوتيوب وترى فديوهات تعليم الفوركس الكثيره وسوف تتعلم ان شاء ا لله

dent
07-08-2012, 15:30
اقرا اخى وشوف دورات تدريبيه على النت واحضرها فهى مفيده جدا اقصد الدورات المجانيه وتابع هنا فى المنتدى
وان شاءالله تستفيد اكثر استفاده ونحن معك اسال اى سوال وانا تحت امرك ولاتتعجل واحمد ربنا ان المنتدى هيديك بونص يمكن ان تتاجر به على حساب حقيقى

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 16:09
اخي انصحك بدايتا بكتاب فوركس العرب وهو متواجد في منتدانا الغالي حاليا
ثم بعد ذلك تدخل ع اليوتيوب وتبحث عن كورس كامل لتعلم الفوركي وستجد العديد منهم وكلهم جيدين
وبعد ذلك تتدرب مدة 5 شهور على الديمو وبعد ذلك تبدأ مشوارك علة الحقيقي وستجده التعامل مختلف بينه وبين الديمو من ناحية الحالة النفسية وانصحك بالا تبدأ بمالك الخاص الافضل ان تبدأ عن طريق البونص حتى تكتسب خبرة التعامل على الحقيقي

otakon
07-08-2012, 16:12
ازيد على كلام الاعضاء بانه الفوركس هو تجاره زي اي تجاره في الحياه
لكنها محفوفه بالمخاطر اكثر من اي تجاره هذا اهم شي تعرفه عن الفوركس
بالتوفيق لك

nrgslawi
07-08-2012, 16:12
السلام عليكم اخي الكريم انصحك بالبحث عن دورات تعليمية موجوة باليوتوب
وهي باللغة العربية وان شاء الله ستتعلم

ehab
07-09-2012, 02:55
التحليل الفني واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب كمان في
استراتيجيات كتير ممكن تتابعه وتجربها هتتعلم منها وبعدين كمان هنا في قسم خاص لتعليم الفوركس

EngAhmed
07-19-2012, 14:05
والله انت بعد مافتحت الحساااااب وربطته بالمنتدى كل اللى عليك انك تكتب ردود وعلى قد ماتقدر البونص اللى هتاخده اول كل شهر تقدر تتاجر بيه وتسحب الارباح

2x1
07-19-2012, 14:35
انا كنت زيك بردوا مش فاهم حاجة بس فية مواقع عاملة دروس للفوركس جميلة جدا وساعتدني كتيرجدا لو حابب تعرفها ممكن ابعتلك الاسم عالخاص

Aker001
07-19-2012, 14:38
طريقتك اصنعها بنفسك

HOUSAMMI
07-19-2012, 16:32
بسم الله

اخى

ان شاء الله هنزل كتاب مافيش ايسر منه للتعلم

طبق الى فى الكتاب بس وبعدين اشتغل على الديمو لغاية ماتحقق اراباح منتظمة

وبعدين ادخل على الحقيقى

---------------------------------------

ماتربكش نفسك بكثرة الاطلاعات فى البداية لانها طريق الملل واستصعاب الامور

------------------------------------------

معظم الكبار يعتمدو على مؤشرات وطر ق بسيطة

----------------------------------------

على اليوتيوب فيه فيدويهات رائعة ل

** ارابيا

----------------------

بالتوفيق

waleed adel
07-21-2012, 22:32
عليك اولا اخى بمتابعة الفيديوهات والمنتشرة على اليوتيوب
وبعدها قراءه الكتب والمنتشرة بالمنتديات

Aker001
07-21-2012, 22:33
واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب كمان في استراتيجيات كتير ممكن تتابعه وتجربها هاتفيدك اكيد ان شاء الله

spiderxp
07-22-2012, 04:02
بص يامان عشان تبدأ لازم تستعمل اخبار مالية - منتديات عربية - اصدقائك او هنا بالمنتدى تسأل وتتابع وتشوف فيديوهات وتتعلم

basom59
07-28-2012, 17:30
نصيحة اتعلم كويس علشان تعرف تكسب كويس واعتمد على الله وحاول انك توصل لاستراتيجية تجربها على الديمو الاول ولما تنجح تحولها حقيقي

reda
08-03-2012, 15:59
اولا ان تدخل فى جوجل وتبحث عن دروس تعليميه للفوركس وتدخل فى منتيات الفوركس فى قسسم التعليم وتبدا بالتعلم
وان اتدخل على اليوتيوب وترى فديوهات تعليم الفوركس الكثيره وسوف تتعلم

y4x
08-06-2012, 22:34
اخى المنتدى هنا فية مواضيع كتير ممكن تفهم منها كل شى او تكتب فى

جوجل اى شئ عايزة فى فيديوهات ودروس كتيرة واى شئ انا تحت امرك

thunderfot
08-29-2012, 01:40
بسم الله
اريد ان اسالكم كيف يمكنني معرفة الفوركس جيدا مع العلم اني فتحت حساب في انستافوركس وحملت برنامج الشركة
وفقكم الله جميعا
ونفعكم ونفع بكم
وشكرااااااااا

أدخل أقرأ هذه المواضيع أولا

هام لكل مبتدىء * وقفه مع النفس قبل فوات الاوان * أدخل أبدا معي (http://forex*masr.com/showthread.php?5207)

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 1 * كتاب الفوركس (http://forex*masr.com/showthread.php?5296)

ثم بعد ذلك تابعنا في باقي المواضيع باستمرار في سلسلة الترجمه
وستجد الفهرس دائما في توقيعي

amr beni ata
09-03-2012, 02:06
هنا في هذا الموقع منتدى للمبتدئين

ايضا افتح حساب ديمو و ذهب لليوتيوب و هنا سلاسل كمله

اقرا الكثير من الكتب حول هذا الموضوع وتابع هذا المنتدى

eslam2665
09-03-2012, 02:25
عليك اخى الكريم قراءة كتب خاصة بالفوركس فهى عامل مساعد فى بدء الدخول الى هذا السوق
وابحث عن العلم ولا تتوقف فهناك كثير من المعلومات موجوده

keko
10-20-2012, 17:05
طبعا طويس البدايه الى انت ابتديتها طبعا المهم انك تتتعرف على اساسيات التحليل الفنى لان ده بيعتبر من اهم انواع
التحليلات وتتعرف طبعا على اهم المصطلحات الى ممكن تقابلك عند فتح اى صفقه وواحده وواخده هتتعلم كل شىء بس مره واحده عمرك ما هتعرف تلم كل المعلومات على ااطلاق بل المساله محتاجه الى بعض من الوقت وربنا يوفقك

MAGDY
10-20-2012, 17:09
بسم الله
وفقكم الله جميعا
ونفعكم ونفع بكم
وشكرااااااااا

يوجد بالمنتدى هنا ، قسم خاص بالمبتدئين
تقدير تدخله وتشوف كل اللى عايز تفهمه
هتلاقى فيه شروحات لكل ما يخص الفوركس

hokingg
10-23-2012, 22:26
ما تحققه من ارباح في المنتدى ينق الى حسابك في شركة انستا ولا يمكنك سحب بل تتداول بله اي تشتري و تبيع العملات وما حققته من ارباح فهو لك ويمكن سحب بعد ادن

MenaRomany
10-30-2012, 20:57
السلام عليكم

لو عايز تتعلم الفوركس حمل الكتب الخاصه بيه واقراها وركز فيها كويس وادخل علي

اليوتيوب وشوف الفيديوهات الي هناك فيها شروحات حلوه برضه واعمل حساب تجريبي

عشان تطبق الي فهمته عليه انا اتعلمت الفوركس بالطريقه دي

adeel
10-30-2012, 21:05
تعلم اخي الكريم او شوف مواضيع التوصيات للأخوه عن اليورو وتابع التوصيات وستكون بخير مع احترام اداره رأس المال وان شاء الله ستكون من الرابحين جرب حظك في الفوركس في عالمه وعلى حقيقته لتحكي للناس عن الفوركس

kingptc
10-30-2012, 21:21
بردودك في المنتدى حاول الدخول الى مواضيع التعلم من اجل معرفت اكبر
وناقش المحترفين والمبتدئين في مواضيع الفوركس والاستراتيجيات سوف تجد نفسك اكبر المتاجرين

hams
10-31-2012, 02:56
ابدى المتاجره بنفسك عشان تتعلم اكتر وتكتسب الخبره الى توهلك بعد كده انك تكون من رجال الاعمال الناجحين

بلاش تعتمد على حد فى المتاجره استفيد المعلومه فقط وكل مبلغ زياده فوق البونص هو المكسب

ممكن تسحبه فى اى وقت ابحث عن فيديوهات لانه الاسهل فى التعليم

ahmedsaied
11-06-2012, 03:37
السلان عليكم ورحمه الله وبركاته اول حاجه نصيحه ممى اقرا كتب عن الفوركس وهتلاقيها فى المنتدى التعليمى اما بعد كده خليك مع الفيديو هتلاقى شرح ع اليوتيوب الكتب ف الاول عشان تفتح راسك لايه هو الفوركس وايه الى انا فيه ده عشان لما تدخل على الفيديوهات عتبقى عملى تقدر تستوعب وتفهم ايه الى بيحصل عشان تقدر تتعلم بسرعه

yaallah3
12-23-2012, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هنا فى المنتدى وفى القسم ده بالاخص عدد كبير من الموضوعات اللى فيها شروحات وفيديوهات تفهم منها كل شىء عن الفوركس
ابحث وهتلاقيها وبعد كده طبقها على الحساب التجريبى

مروة
12-23-2012, 03:20
[/color]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هنا فى المنتدى وفى القسم ده بالاخص عدد كبير من الموضوعات اللى فيها شروحات وفيديوهات تفهم منها كل شىء عن الفوركس
ابحث وهتلاقيها وبعد كده طبقها على الحساب التجريبى

hasback
01-17-2013, 21:15
بسم الله
وفقكم الله جميعا
ونفعكم ونفع بكم
وشكرااااااااا

اهلا اخي الكريم اسامة ان الخطوات الضرورية هي العمل من خلال قرائة المواضيع التعليمية بالمنتدى وقرائة الكتيبات التي تشرح الميدان بالاضافة للفيديوهات وبعد ذلك تنتقل للميتادير لكي تتعلم المتاجرة من خلال حساب تجريبي والبقية تعرفها اخي الكريم

Aya Ali
01-18-2013, 14:11
انا كمان جديده زيك ومش عارفه بصراحه بس حبيت اشوف ردود الاعضاء
بالتوفيق للجميع

ابتسام عصام
01-18-2013, 21:03
السلام عليكم
;)

ibrahiem2012
01-19-2013, 13:59
يجب عليك ان تتعلم جيدا اخي علي الديمو حتي لاتخسر اتجه الي قسم الفيديوها
وشاهد الفيديوهات التعليميه ثم تابع الورش واختار لك استراتجيه وجربها فتره وشوف نتايجها

sibo9
01-20-2013, 01:22
كلنا كنا زيك بالضبط اخي ، ما ينقصك اخي هو ان تقراء كثيرا عن الفوركس وان تتعلم جيدا كل المصطلحات الخاصة بالفوركس

كريم سليمان
01-20-2013, 02:35
يجب عليك تعلم الفوركس بكل الطرق سواء قرئه او كورسات او فديوهات على اليوتيوب
وبعد ان تكتسب الخبره الزمه عليك بالبداء بالمضاربه بنسبه10%وعدم النظر فى الربح الكبير

محمود شبايك
01-20-2013, 04:08
بص انت هاتدخل على القسم التعليمى فى المتتجى وتحمل
كتاب الفورك من الالف الى الياء وانت هاتعرف كل حاجة عن الفوركس

b2000
01-20-2013, 18:12
المتاجره على الديمو حتى يمكنك معرفه اساسيات المتاجره
بالتوفيق لك

basom59
01-20-2013, 20:52
بص ياجميل انا عن نفسي بدئت بكورس مع صحابي وبعد كده اتعلمت من المنتديات وفي فيدوهات كتير على اليوتيوب للتعليم وهاتستفيد منها كتيير بس النصيحة لو هاتشتغل على حساب حقيقي استلم توصيات ونفذها في الاول لغاية ماتتعلم على حساب ديمو واشتغل بعدها بايدك

ام سفيان
01-23-2013, 03:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
للاسف انا ماليش درايه بالموضوع ده
يارب يوفق الجميع

Omaryat1
04-19-2013, 04:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي يمكنك التعلم من الفيديوهات التعليمية المنتشرة في اليوتيب أو الكتب التعليمية المنتشرة في المنتدى

ENG MARINAIO
04-19-2013, 16:17
السلامك عليكم ورحمة الله وبركاته
انت تفتح حساب تجريبى على الميتا تريدر اللى نزلتها على جهازك
وتنزل فيديوهات شرح وتحاول تطبق كل خطوه على الحساب التجريبى وواحده واحده ستجد الامور تتضح لك

mekawypair
05-21-2013, 15:35
عليك بكثرة القراءة ومشاهدة فيديوهات الشرح للميتاتريدر وبعد ذلك عليك بكثرة المزاولة علي الحساب التجريبي لحين الالمام بكافة المواضيع ثم بعد ذلك يمكنك العمل علي الحساب الحقيقي واليك اخي نصيحتين عليك بالصبر ثم اياك والطمع وفي حال اي تعسر اثناء محاولتك فعليك بالسؤال هنا بالمنتدي وسوف نجيب بعون الله تعالي والله ولي التوفيق

forex_lionz
05-21-2013, 15:58
حضرتك الممارسة بتعلم لانك اكيد هيقابلك حاجات كتيرة مش عارفها
اكتبها فى ورقة وابحث عن شرح لها

mimo3050
05-22-2013, 03:45
بص انت خليك كدة تعمل بونص لحد ما تبقى قادر انك تقود حساب حقيقى بدل ما تخسر البونص اللى انت تعبان في دا
و اتعلم من خلال الفيديوهات و الصورة و الدورات التعليمية

maged mohamed
05-22-2013, 04:39
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد ما فتحت البرنامج الخاص بالشركة وجمعت الردود من المنتدى ويظهر فى حسابك البونص
يمكنك التدول بعد ان تكون جمعت المعلومات الكافية عن التعامل ودة ممكن تلاقية وسهل فى
الفهمك فى المنتدى قسم تعليم المبتدئين جرب الى تفهمة على الحساب التجريبى وحتى تتقن السوق
وبعدين تاجر مبلغ صعير على الخقيقى حتى تربخ فعلا ونوكل على الله

ssn356
05-22-2013, 05:22
نصيحتي لك ان تقرأ بداية المواضيع واستفسارات الاعضاء وردود الباقين عليها بصراحة استفدت كثيرا من الاسئلة والاجوبة لأنها غالبا تكون من مبتدئين مثلي واستفساراتهم كاستفساراتي ثم ادخل الى دروس التعليم والفيديوهات وتعلم منها ما تريد

واهم شئ اقرأ واقرأ واقرأ عن الفوركس فكلما قرأت كلما فهمت اكثر

محمد المراكبي
05-22-2013, 06:44
السلام عليكم
اخي الكريم لمعرفه الفوركس جيد يجب قراه الكثير من كتب مبادي واساسيات الفوركس ومشاهده الفيديوهات الموجوده علي المنتدي وفتح حساب تجريبي للتدريب واكتساب الخبره ومعرفه التحليل الفني وقراه الاخبار والتركيز علي الاستراتجيات
وبعد ذلك تقوم بالمضاربه بالبونص الموجود معاك

ahmed_magdddy
05-24-2013, 23:30
لازم الاول تحدد انت عايز ايه من التجارة دى قبل ان تتعلم فيها اى شئ و ابحث يا اخى فى المنتدى هنا و خصوصا فى القسم التعليمى
هتلاقى كل حاجة انت عايز تستفسر عنها اكيد

melad
06-23-2013, 17:29
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , اهلا بيك معنا فى المنتدى و اتمنالك كل فايده و ربح , افضل طريقه عشان تتعلم هى إنك تشف كورس فيديو بالعربى او بالإنجليزى لو اللغه عندك جيده , و تتابع معاه خطوه خطوه من او اليات السوق لحد الإحتراف

hebkar
07-01-2013, 13:23
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المشكله الكبيره فى الفوركس هى الحصول على الاستراتيجيات لان الخبراء لا يساعدونا
بمؤشرات لا تغير اشاراتها واغلب المؤشرات التى لدينا تغير اشارتها فلا يمكن البناء عليها
تحياتى لك

ghalyghaly
07-02-2013, 07:15
انت حضرتك تقريبا عملت كل الخطوات فتحت حساب بالمنتدي
وفتحت اخر بالشركة وربط الاتنين
انت كدة تمام ينقصك البدء في المشاركات والردود علي الموضوعات
كي تتمكن من جمع البونص

shoshostar1
07-10-2013, 18:51
من خلال الردود بتاعه حضرتك بتاخد بونص والبونص ده كل شهر بيتحول لحسابك ف انسيتا
ومن خلاله بتقوم بالمتاجرة بيه فى الفوركس وتقدر تسحب الارباح ..وبالتوفيق

rsfbg2010
07-11-2013, 19:16
اخى العزيز يوجد قسم تعليمى فى المنتدى ويوجد به فرع للكتب
ممكن تحمل من خلالها الكتب التى تريدها وكلها كتب مفيده
كذلك يوجد شرح بالفيديو فكل ماعليك هو التوجه الى ذلك القسم

ssnsafi
07-12-2013, 03:10
انت بحاجة للتعلم كل شيئ عن الفوركس ولن يفيدك الاعضاء بردود كافية لا بد لك ان تحمل الكتب التي تعلمك ماهو الفوركس فتقراها جيدا ثم تحمل الفيديوهات التي تشرح لك بشكل عملي كل شيئ عن الفوركس وتقوم بتجربة ما تعلمته على الحساب التجريبي وبعد ذلك عندما تتعلم ستقوم بالمتاجرة بحسابك الحقيقي الذي تم تحويل البونص له

ghalyghaly
07-12-2013, 19:15
بكدة اخي الحبيب انت تقريبا كدة عملت كل حاجة
وخلصت كل حاجة وكل الاجراءات
فاضل بس لو انت مش فعلت حسابك بالشركة تفعلة فقط ومن ثم البونص سوف يحول لك من المنتدي اللي حسابك باللشركة ومن ثم
المتاجرة بة

shawa99
07-16-2013, 10:09
الفوركس بحر واسع و لهالسبب لا يعرف الواحد من اين ابدأ
اعتقد انه مشاهدة الفيديوهات التعليمية افضل شي

ADHM2210
07-16-2013, 19:10
السلام عليكم
انت عملت اخى الكريم مجهود رائع فى الردود بنفس هذا الحماس والمجهود عليك تعلم المتاجرة ودخول السوق اولا عليك بعمل حساب ديمو تتعلم منه كيفية المتاجرة هذا بجوار عدم اغفال الردود التى تزيد من راس مالك كى تستطيع المتاجرة انشاء الله والله الموفق
شكرا

mohamed saad
09-22-2013, 01:28
اخي الكريم لن تستطيع ان تتعلم عن طريق القراءة في المنتديات لان اغلب المواضيع استفسارات او شرح لاستراتيجيات وانت تحتاج الى الباية بالتعريف لاهم المفاهيم مثل معنى الفوركس وكيف يسير هذا السوق وغير ذلك ولهذا انصحك ان تتابع دورات مجانية للتعليم عن طريق الفيديوهات المنتشرة بالانترنت او ان تتعلم من خلال الكتب المنتشرة هنا او في اي مكان وتمهل عند قراءة كل معلومة ويجب ان تدونها كما ان تسرعك في فتح حساب حتى ولو تجريبي خطأ لانه سيجعلك شغوفا بالتعرف على ما فيه وهو ما يمنع عنك الدراسة النظرية او يقللها لذلك عليك ان تعطي الدراسة النظرية اولا حقها

mohamed saad
09-23-2013, 01:54
انت يجب ان تضع لنفسك خطة نظرية وعملية ولا يجب ان تبدأ تعليمك بقراءة مواضيع المنتدى بل اجعلها مرحلة اخيرة لتشاهد الاستفسارات واجاباتها ستفيدك جدا ولكن عليك ان تبدأ نظريا قبل ان تبدأ العملي ويشمل النظري على قراءة الكتب اولا التي تتحدث عن آليه عمل هذا السوق وكيفية التداول فيه وبعد ان تنهيها عليك اللجوء للمنتدى لفتح موضوع تستفسر فيه عما قابلته امامك ولم تفهمه ثم بعد ذلك تنتقل الى الجزء الاخر من النظري وهو مشاهدة الفيديوهات ثم بعد ذلك تطبق ما درستة على حساب تجريبي قبل الحقيقي

salwasss
09-24-2013, 13:58
أضافة البونوص لحسابك في انستا يتم تلقائيا بدون تدخلك فقط راقب الحساب مع بداية كل شهر

hamm0di
09-24-2013, 15:34
تحيه طيبه
استاذنا الكريم الفاضل ان المنتدى ستتعلم منه الكثير انا احد
الاشخاص الذي تعلمة من المنتدى فقط تابعت الفيديوهات
الكتب الشروحات و الحمد لله ان المنتدى
فيه من الاعضاء و المشرفين
ماقد يفيدك في اي شيئ يواجهك
و الله الموفق

doaa sary
09-24-2013, 18:48
تتعلم ازاى تتاجر نزل كتاب من القسم واقراة
واعمل حساب تجريبى واتدرب علية

soooonor
09-30-2013, 16:22
فى القسم التعليمى بالمنتدى ستجد شرحا وافيا للفوركس و بشكل منظم و مفيد ...اقرأكثيرا و شاهد فيديوهات الشرح ثم تدرب على حساب تجريبى لتتقن التعامل مع سوق الفوركس قبل العمل على حسابك الحقيقى ..وفى نفس الوقت استمر فى المشاركة فى المنتدى لرفع قيمة رصيدك من البونص

black-seat
09-30-2013, 17:41
انت ممكن في الاول تقرا كتب كتير علي قد ما تقدر عن التحليل الفني واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب

عبدالرزاق ترفاس
09-30-2013, 17:45
تحيه طيبه
استاذنا الكريم الفاضل ان المنتدى ستتعلم منه الكثير انا احد
الاشخاص الذي تعلمة من المنتدى فقط تابعت الفيديوهات
الكتب الشروحات و الحمد لله ان المنتدى
فيه من الاعضاء و المشرفين
ماقد يفيدك في اي شيئ يواجهك
و الله الموفق

---------- Post added at 02:45 PM ---------- Previous post was at 02:42 PM ----------

انت ممكن في الاول تقرا كتب كتير علي قد ما تقدر عن التحليل الفني واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب

zyzo
10-01-2013, 12:54
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل في هذا القسم ستجد عدة وسائل للتعليم
منها الفيديوهات وهي الافضل و الاسرع للفهم ثم الكيب
و الشروحات ثم طبق ماتعلمته على الحساب التجريبي
و بالله التوفيق للجميع

أميمة
10-01-2013, 15:12
السلام عليكم اهلا بك اخى والله انا لسه مبتدئة
فى المجال ومش هقدر افيدك بالتوفيق لك

mohammedtata
10-01-2013, 15:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على سيدنا محمد أخى العزيز اولا يجب عليك القرأه وتحديد هدفك واداره رأس مالك وكل هذا ممكن تتعرف عليه ووتعلمه أكثر من البحث فى جوجل او الاسئله والبحث الكثير وبالتوفيق لك والكل الاخوه الاعضاء ان شاء الله رب العالمين وشكرا

doola2020
11-12-2013, 19:46
أخي قم بتحميل المواضيع التعليمية وحمل الكتب الموجودة في القسم التعليمي والفيديوهات الموجودة علي اليوتيوب أو موجودة في القسم التعليمي أيضا

ahmedhawash
11-13-2013, 00:05
المنتىدى التعليى هنا جيد جدا فى ان تستخدمه كسلمه اولى فى طريقك لتعلم الفوركس

اتمنى تستغل هذه الفرصة للتعلم و تصقل مهارتك للافضل
و انا انصحك بالقسم التعلمي و القسم الكتب ان شاء الله ستجد فيه كل ماتحتاجه من معلومات عامة عن الفوركس

forexman55555
11-15-2013, 21:52
لو لم تفهم من جميع المنتديات فانا اعدك ان هذا القسم فى هذا المنتدى سوف يجعلك تفهم كثيرا
عن الفوركس و ايضا لابد لك ان تقرأ كتب للمبتدئين عن الفوركس

malak558
11-15-2013, 22:38
الفوركس يعنى التداول فى سوق الفوركس والتداول طبعا ليه اسس وطرق مختلفه لازم تتعلمها
عشان كدا هتلاقى فى دورات كامله على اليوتيوب تقدر تبدء بيها وتتعلم منها

Mostafa Haval
11-15-2013, 22:43
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته
كيف حالك اخي العزيز

تعلم على المؤشرات واختر استراتيجية ناجحة وابدأ بالتداول
تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

WASEM DALLOUL
11-15-2013, 23:18
السلام عليكم
انا انصحك يا أخي الكريم بالدخول الى القسم التعليمي والبدء بالتعلم وكسب الخبرات والتمرن على حساب ديمو
وشكرا

joker7diaa
11-16-2013, 11:49
أول شيء لازم تعرف شو يعني فوركس وكل الاساسيات والمصطلحات في المجال عشان هيك
بدك كتاب للمبتدئين راح يحطك على الخطوة الاول في النجاح في المجال ده ممكن كتاب فوركس العرب

ilham
11-16-2013, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
المرجو من الخبراء الاجابة على سؤالك الني انا لسه مبتدء

yaranabil
12-10-2013, 13:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى عليك بالحث والتعلم لكى تستطيع اكتساب المعرفه والخبرة عن سوق الفوركس وكيف تبدء المتاجرة فيه حتى لاتكون عرضه للخسارة
واصبر على التعلم ولا تتعجل الربح فما دمت فى السوق فسوف ياتيك الربح عاجلا اما اجلا ولكن استخدم ادارة جيدة لراس المال

forex pop
12-10-2013, 13:53
نت عملت اخى الكريم مجهود رائع فى الردود بنفس هذا الحماس والمجهود عليك تعلم المتاجرة ودخول السوق...
اولا عليك بعمل حساب ديمو تتعلم منه كيفية المتاجرة هذا بجوار عدم اغفال الردود التى تزيد من راس مالك كى تستطيع المتاجرة..

زهرة 124
12-10-2013, 19:44
انا فاهمه حضرتك بتقصد ايه علشان كدا انا انصحك تنزل كتاب فوركس لكل العرب وتقرأه حيفيدك كتير
وكمان ابدأ بمشاهدة فيديوهات الدورة التعليميه علي المنتدي هنا وخطوة خطوة حتلاقي الصورة بتوضح لك وتعرف تبدأ منين
بالتوفيق

محمد السيد محمد
12-10-2013, 19:48
اسمع يا أخ أسامة ماتخرجش من هذا المنتدى وصدقني اللي هقولك عليه ده كفاية
انت هتستغل حالتك وانت بترد على الزملاء في الموقع وماتكتفيش بالرد لكن قبل ما ترد
اقرأ ردود الزملاء واحدة واحدة هتتعلم كل حاجة

yaranabil
12-11-2013, 01:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هنا داخل المنتدى يمكنك الحصول على كل ماتريد من علم وتعلم اذهب الى القسم التعليمى فى المنتدى
وسوف تجد هناك كل شىء يفيدك عن الفوركس من فيديوهات وكتب وغيرها من الامور التى سوف
تجعلك تترعف على الفوركس بشكل جيد

xdorex
12-22-2013, 03:02
انت حتى الان قمت بالخطواة المهمة للحصول على البونص ولكن مازل امامك التحدي الكبير
وهو تعلم كيفية العمل في سوق الفوركس انصحك بان تتعلم في البدايه من الكتب والمواضيع المتوفره هنا حتى تفهم كل الاساسيات

walidabou
02-20-2014, 21:00
يجب عليك بقراءة الكتب الالكترونية والفديوهات التي تشرح التحليل الفني ... الخ
ثم فتح حساب ديمو للتدرب عليه قبل الحقيقي لانه يعطيك نظرة عامة عن كيفية تحرك السوق
موفق

marinamary
02-21-2014, 12:19
يجب عليك اخي الكريم ان تتفاعل مع اعضاء المنتدي وان تشارك في المواضيع وتعطي رأيك ونصائحك لزمائلك الاعضاء

choroukguid
02-21-2014, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي لكي تتعلم الفوركس جيدا
لابد لك ان تتداول في الحساب التجريبي لمدة معينة حتى تفهمم حركة السوق

Mahmoud Ali
02-21-2014, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

تعلم اخي الكريم او شوف مواضيع التوصيات للأخوه عن اليورو وتابع التوصيات وستكون بخير مع احترام اداره رأس المال وان شاء الله ستكون من الرابحين جرب حظك في الفوركس في عالمه وعلى حقيقته لتحكي للناس عن الفوركس

chokrito
02-22-2014, 00:20
:profit-ar: :Paid-ar::writer::ok:
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
اخي يجب عليك بعدها معرفة كل شيء يتعلق بالفوركس من فيديواة ومواضيع ودروس
كل هدا اخي يوجد في القسم التعليمي بالمنتدى
وتقبل المرور

هشام عادل 2013
02-22-2014, 01:54
خش علي المنتدي التعليمي في كل المنتديات التي تهتم بالفوركس نزل كتب تعليمية للمبتدئين وانصحك باهم حاجة وهي انك تسمع محاضرات كتير علي اليوتيوب حيث المحاضرات المباشرة والتطبيق العملي ... بالتوفيق اخي العزيز

forexfire
03-22-2014, 08:26
جزاكم الله خيرا شباب حقا استفدت من هذه الردود فى المواضيع ومن الموضوع نفسه بارك الله فيكم وفى معلوماتكم الخيره وفى اصحاب وافعال الخير وتحياتى لكم جميعا وتقبلوا مرورى
000000

harimeche
03-22-2014, 22:25
الســــــلام عليكم ورحمة الله

من وجهتـــــي نضري يجب ان كون التعليم يا صديقي مرتبـــا

ونصحتي لك حمل كتاب فوركس العرب وإبدأ به

ahmedmomen
03-22-2014, 23:53
طالما انت عامل حساب في المنتدى وبدأت الردود وتجميع البونص يبقى لازم تعمل حساب في شركة انستا
وتعمل ربط بين الحسابين اما بالنسبة للتعليم فانصحك بانك تبتدي بمنصة الميتاتريدر وبعد كده تبتدي في التحليل الفني والاساسي

forexanime
03-27-2014, 07:40
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الموضوع الجميل وتلك المعلومات البنائه وجعله فى ميزان حسناتنا جميعا يوم القيامة وإن شاء بالعمل بجهد سوف نصل للربح الاكيد إن شاء الله وتقبلوا مرورى
.....
.........................................

GemyKadel
03-31-2014, 20:02
السلام عليكم اخي الكريم عليك بالمشاركات الفعاله من خلال الردود او انشاء موضوعات جديده متعلقه بهذا المجال وعندها سوف يتم حساب كل مشاركه ب 10 سنت وبالله التوفيق

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 07:00 PM ----------

يمكنك التداول اول مايوصلك البونص ولك افضل لك وانصحك بأن تبدأ برأس مال لا يقل عن 100 دولار وليس شرط ولكنها نصيحه حتي ر تخسر رأس مالك كله

---------- Post added at 07:02 PM ---------- Previous post was at 07:01 PM ----------

ثم فتح حساب تجريبي حيث من خلال فتح الحساب التجريبي يتم التداول فيه باموال افتراضية وليست حقيقية والربح والخساره فيه علي سبيل التجريب فقط وليس بحقيقة والغرض منه فقط هو اكتساب الخبرة اللازمه قبل الدخول في التداول الحقيقي في الحساب العادي

RomanyMoreed
04-23-2014, 17:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوف حضرتك ادخل القسم التعليمي في شروحات كتير جدآ هتفيدك فيديوهات وغيرها

بالتوفيق لك

imaddine1986
04-23-2014, 17:21
وعليكم السلام ورحمة الله
شوف اخي اغلب الاعضاء المبتدئين مشكلتهم انهم يدخلون السوق بقوة والبحث على الربح
السريع من خلال طريقة جني الارباح في حين انهم لا يعرفون مصطلحات هذا السوق
لذلك فاول خطوة هي معرفة المصطلحات قبل ان تبدا التعلم حتى تصل الفكرة جيدا
بالتوفيق

MAZROUR
04-23-2014, 17:27
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه طالما انت عامل حساب في المنتدى وبدأت الردود وتجميع البونص
يبقى لازم تعمل حساب في شركة انستا وتعمل ربط بين الحسابين اما بالنسبة للتعليم فانصحك بانك تبتدي بمنصة الميتاتريدر
وبعد كده تبتدي في التحليل الفني والاساسي بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mourad666
04-23-2014, 17:57
بما انك سجلت في المنتدى و فتحت حساب انستا ، جاء دور التعلم ، اقرا بعض الكتب التي تعرف الفوركس وهي كثيرة ، لكن هناك كتاب سهل جدا وهو الفوركس للمبتدئين ، كما لا تنسى مشاهدة الفيديوهات التعليمية فهي كثيرة و ان شاء الله يمكنك البداية بالحساب التجريبي ثم بعده الحقيقي

mohamead
04-23-2014, 18:19
يجب عليك قراة الكتب التي تتعلق بي الفور اكس ومعرفة كل شي يتعلق بي الفور اك
ويجب عليك الدخول الي الموقع ومشاهدة كل الفديوهات التي يمكن ان تفيدك في الفور اكس

a7med84
05-20-2014, 21:54
مبدايا الفوركس هو علم كبير ان شاء الله تقدر تتعلم من الكتب والفدوهات
ويجى وقت العملى وهنا دور الفديوهات والتجربه عمليا على حساب تجريبى وربنا يوفقك

gehad87
09-12-2014, 20:54
اولا اخي العزيز انت عليك مجهود تبذله في الدراسية بالاقسام التعليمية هنا راح بتلاقيس موضوعات فيها كتب تعليمية للتحميل
حملها ولو عندك تابلت او اي باد حط الكتب عليها
وقاراها وقت ما تكونش موجود على المنتدى وبتكتب ردود
واتعلم كويس الاول في فترة تجميع البونص اللي هتشتغل بيه

ishytower
09-28-2014, 23:00
السلام عليكم اخي الكريم تعلم الفوركس يجب عليك اتباع المراحل او الخطوات الاتيه الا وهي قراءه الكتب والدورات ومشاهده الفيديوهات والمرحله الاخيره والاهم هي التدرب علي الحساب التجريبي بالتوفيق

mahmoud abdelhamed shedid
10-26-2014, 11:16
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

awa
11-04-2014, 23:35
لو لم تفهم شئ من المواضيع المكتوبة فى المنتديات اللى بتقول عليها يبقى الجأ
للفيديوهات افضل يمكن الكلام المسموع و المرئى يخليك تفهم اسرع

antonioforex
11-18-2014, 14:04
السلام عليكم
اخي عليك ان تتعلم من المنتدى لانه توجد فيه الكثير من المواضيع التي ستساعدك في فهم
هدا المجال و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي العزيز.

مصراوى
11-18-2014, 15:59
اخى الكريم انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على التجريبى الكثير من الوقت قبل العمل على الحساب الحقيقى

doola2020
11-24-2014, 19:08
القسم التعليمي وليس القسم التعليمي فقط قم بجولة في كل منتديات الفوركس وتعرف علي جميع المصطلحات الموجودة وقم بمشاهدة الفيديوهات التعليمية الموجودة علي اليوتيوب

lyes1977
12-23-2014, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس مصر الكريم وبعد ، نعم اخي العزيز هناك كتاب متوفر بالمنتدى ويمكنك تحميله وقرائته وستستفيد منه كثيرا اخي المحترم، شكرا جزيلا على هذة الاضافة وتقبل تحياتي ومروري

مصطفى حمدان
12-23-2014, 15:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل المعرفة تاتى من خلال الاطلاع والبحث لاكتساب المعلومات اللازمة حتى تكتسب الخبرة التى تساعدك فى الدخول الى هذا السوق وتستطيع تحقيق نجاح به

jmola
01-28-2015, 17:07
سوف يتم تحويل البونص تباعك الي الشركة ينستا في اوال يام
من شهر القادم و بذلك تبدا التدوال به و تباركالله حساب من البونص كويس

katreenaziz
04-14-2015, 01:24
اخى الفاضل يوجد كتب شروحات للفوركس وفديوهات وكورسات مفيدة جدا على النت واليوتيوب ما عليك غير انك تبحث شرح للمبتدئين اتمنى لك التوفيق والنجاح فى عالم الفوركس

chennana
04-28-2015, 23:33
اخي الكريم عليك ان لا تضيع الوقت اثناء جمعك البونص حاول ايضا التعلم
و في نفس الوقت افتح الحساب التجريبي و حاول تعلم اساليب التداول
بالتوفيق

mohamedpopo
06-08-2015, 01:17
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اهلا بك فى مجال الفوركس
اولا بعد اخذ البونص
هذا يمثل راس مالك
فعليك ان ترى شروحات و قراءة كتاب
فوركس لمعرفة كيف يعمل

OSAMA AMER
06-23-2015, 05:47
( السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)
مرحبا بك أخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا طيبا:bravo: )
اخى الكريم ليس فتح الحساب هو المشكلة او الوسيلة التى من الممكن ان تتعلم من خلالها لابد وان تقوم بتحميل كتب وفيديوها من الموجوده فى القسم التعليمى حتى تفهم اكثر ما هية الفوركس

for4free
06-23-2015, 06:13
شوف الكتب والفيديوهات الموجودة في منتدانا الغالي بس جرب في الديمو اولا لمدة لا تقل عن 4 شهووور

elmahdielannabi71
06-29-2015, 20:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

rachedcom
07-15-2015, 13:52
السلام عليكم و رحمة الله..... نصيحة اتعلم كويس علشان تعرف تكسب كويس واعتمد على الله وحاول انك توصل لاستراتيجية تجربها على الديمو الاول ولما تنجح تحولها حقيقي

osama147
07-15-2015, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي اتمنى لك تجارة رابحة اول شيئ افتح حساب تجريبي وقم بتعلم عليه وافتح صفقات حتى تصبح متمكن ومن ثم اخي افتح حساب حقيقي وابدأ بالمتاجرة به
تقبل مروري وكل عام وانتم بخير وعيد سعيد

nizar hidouri
07-15-2015, 14:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم جميل ما قفمت به الى الان
و لكن لتصل الى النجاح لابد ان تبدا من الصفر
انصحك بالداية من القسم التعليمي الموجود بهذا المنتدى

karimovtich
08-11-2015, 19:09
اخي الكريم اولا عليك بالكتب اولا وهي كثيره وموجوده في المنتدي هنا كما يمكنك بعدها الدخول علي الفيديوهات الموجوده في المنتدي كما يوجد علي اليوتيوب
العديد من الفيديوهات في كل الاتجاهات وبعدها الحساب الافتراضي يمكنك عليه من التجريب

mohamed gamal hamel
08-11-2015, 19:47
السلام عليكم اخي اهلا بك بين اخوانك في هذا المنتدى المتميز
و اتمنى تستغل هذه الفرصة للتعلم و تصقل مهارتك للافضل

zizou119
08-11-2015, 20:24
السلام عليكم
افتح حساب ديمو و ذهب لليوتيوب و هنا سلاسل كمله اقرا الكثير من الكتب حول هذا الموضوع وتابع هذا المنتدى

bode.ma2lad
08-11-2015, 21:27
اخي الكريم أنصحك بالذات إلى القسم التعليمي في المنتدى , الذي يوجد به الكثير والكثير من الشروحات , والفيديوهات والكورسات
والكتب باللغات , ستساعدك كثيراً في فهم الفوركس بطريقه مبسطه عمليه , ومن ثم فـ عليك فتح حساب ديمو والبدئ فالتدريب العملي :)

med1985
09-20-2015, 15:34
نت ممكن في الاول تقرا كتب كتير علي قد ما تقدر عن التحليل الفني واستخدام المؤشرات الفنيه في تحديد الاتجاه الجديد للسعر و علي موقع اليوتيوب كمان في استراتيجيات كتير ممكن تتابعه وتجربها هاتفيدك اكيد ان شاء الله وبعدين كمان هنا في قسم خاص لتعليم الفوركس والاستراتيجيات ادخل فيه وشارك واكيد هاتستفيد ان شاء الله

marwanadam
09-20-2015, 21:43
ما عليك اخى الى ان تدخل الى القسم التعليمى فى المنتدى ستجد العديد من الامور التعليمة
ممكن ان تختار من الفديوهات والمواضيع ما تشاء وان تجرب الامر فى الحساب التجريبى
الى ان تتعلم وبتوفيق

waleed shaaban
09-21-2015, 00:48
يمكنك الدخول الى المنتدى التعليمى بالمنتدى ده ولا تخرج منه الا وانت تمام كفيه كم الاسئله التى سوف تبحث لها عن ردود
ان تجعلك على مستوى عالى من التعليم فى الفوركس وخذ الامر بجديه وسوف تتعلم سريعا وتصبح من المحترفين

nasro_man
09-21-2015, 08:43
و الله أخي إذا أردت تعلم شيئ فستستطيع تعلمه إذ بذلت مجهودا إضافيا و سخرت له وقت أكبر
شخصيا أنصحك بالبحث في المنتديات على الدروس التعليمية أو الدورات الإبتدائية
إستعمل اليوتيوب ففيه كم هائل من المحتوى العربي التعليمي للفوركس

akram mohamed obaid
10-19-2015, 14:32
اخي الكريم بعد ان تجمع البونص من المنتدى ويصل الى حسابك تقوم بفتح الصفقات على العملات وحسب الاستراتيجيات والمؤشرات التي تستخدمها في التداول

engaym
10-19-2015, 14:36
السلام عليكم اخى يمكن لك ان تتعرف علىالفوركس جيدا عن طريق التعلم الجيد والتدريب الجيد على الحساب التجريبي
ونتمنى التوفيق للجميع فى هذا المجال ان شاءالله

zer5000
10-19-2015, 20:05
ليس المهم أن تكون المعلومات جديدة أو قديمة
الأهم هو أن نسأل أنفسنا هل استفدنا مما هو قديم ؟
وهل سنركز جل أهتمامنا على ما هو جديد ؟
عموما معلومات رائعة ومشكور على ما قدمت ..

mo3tasem
10-19-2015, 20:15
السلام عليكم ورحمته تعالى وبركاته
جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة والشكر موصول للقيمين على المنتدى
وفق الله الجميع

MahmoudNofal
10-23-2015, 15:28
انت اخى الكريم ماشى فى الطريق السليم و هو التعلم و انا انصحك انك تبدا بالقسم التعليمى فى المنتدى و عندك فيديوهات على اليوتيوب و طبق الى بتتعلمه فى حساب تجريبى

ishak88
10-23-2015, 18:38
السلام عليكم اخي انصحك اخي بالاعتماد على نفسك و التعلم الجيد اذهب
الى القسم التعليمي هناك دروس مفيدة و كثيرة ثم تدرب على الحساب الديمو

عاشق الفوركس
10-29-2015, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شوف يا صديقى المحترم,قلتها لك مرارا يجب ان تذهب الى القسم التعليمى في المواضيع المثبتة البونص للداول ولا تحياتى لك وللجميع

anasstig
10-30-2015, 01:15
شكرا لك أخي على المعلومة الرائعة
ننتظر جديدك و لا تبخل علينا
تحياتي لك

esmail
10-30-2015, 10:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخى الكريم أولا وقبل أى شئ أجابتى هذة ليست لك والسبب أنك الأن ما شاء الله أصبح تفهم جيدا ما هو الفوركس وانت الأن من تستطيع أن تشرحة أفضل منى بكثير
ثانيا الفوركس هو سوق بيع وشراء العملات والذهب والفضة والأسهم فأنت تبنى الأستراتيجية الخاصة بك
ثم تبدأ بأخذ القرار سواء بيع أو شراء
وانصح الأعضاء بالمنتدى لاتعليمى للتوشح والفهم أكثر

ESS19s
10-30-2015, 13:23
التداول بكثرة بدون مبرر
هي من اكثر العادات شيوعا للمتداولين وأكثرها خطورة ويجب على المتداول الحذر من فتح صفقات كثيره بدون اي مبرر لمجرد التداول. وأفضل طريقه للتخلص من هذه العادة هو الالتزام باستراتيجيه او خطه واضحة للتداول على رسم بياني لا يقل عن الاربع ساعات.

ishak88
10-30-2015, 15:50
السلام عليكم اخي انصحك بالقسم التعليمي للمنتدى فيه دروس مفيدة جدا
حاول متابعة الدروس بالفيديو و كذلك فتح حساب تجريبي للتدرب عليه و تطبيق ما تعلمته بالتوفيق

bode.ma2lad
10-30-2015, 15:58
أخي إنتا ممكن تبدأ تشارك في المنتدى بالتعليقات والكومنتات والمشاركات وهتاخد على كل مشاره 10 سنت وتفضل تجمع فيهم وبردو تتعمل فوركس
كويس جداً وبعدين تفتح حساب ديمو وتتعلم عليه ولما تلقى نفسك كويس تبقى تفتح حساب حقيقي وتبدأ التداول والمكسب ! ♥

sayfmihad412
10-30-2015, 16:05
اخي ان التداول بالعملات ليس بالامر السهل بل يجب توخي الحذر و التدريب في حساب تجريبى قبل كل شيئ حتى تكتسب قواعد العمل و يمكنك الاستعانة ببعض الكتب و ارء بعض الخبراء حتى يمكنك على الاقل تجنب الخساءر الفادحة اليك هذا الرابطhttp://www.yallaforex.net/school-yallaforex-pages/1.htm

عاشق الفوركس
11-05-2015, 21:43
والله يا اخى الكريم انا اضن ان البونص يتم دفعه كل شهر جديد لجميع الاعضءا وليس انت فقط وقبل الدفع تكون هناك رسالة تاكيد للدفع ولا يوجد حد ادني للدفع لك حتى ولو كان 0.1 سنت , بالتوفيق ليك وللجميع ان شاء الله .

midon
11-06-2015, 00:38
السلام عليكم أخي الكريم لكي تكتسب خبرة كافية يجب عليك أن تبحت في جوجل .على الكتب التعلمية لمبتدئين بالإضافة إلى مقاطع بصوت وصورة

، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

xmenflis1
03-24-2016, 01:00
مرحباً شكراً على إضافة
اقرا اخى وشوف دورات تدريبيه على النت واحضرها فهى مفيده جدا اقصد الدورات المجانيه وتابع هنا فى المنتدى
بتوفيق للجميع

HEJJAM ELMEHDI
03-24-2016, 01:30
السلام عليكم

طريقتك اصنعها بنفسك

Carlos
03-25-2016, 11:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز يوجد على اليوتيوب سلسلة هاملة جدا من الفديوهات التعليمية من البداية الى الاحتراف انصحك بلتوجهة اليها واى مشكلة تقابلك او استفسار اطرحة لنا بلتوفيق

xmenflis1
03-25-2016, 17:51
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

maroki-01
06-17-2016, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وتعالى
والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
بَاَرَكَ اَللهُ فِـيكَ عَلَىَ هَذَاَ اَلْمَوْضُوُعْ اَلْمُمَيَزْ
عليك التعلم من الفديوهات و المواضيع

adamarwan
06-22-2016, 18:26
بتدرب اخى وان تتعلم وان تتعرف على السوق ذوان تحاول ان تتعرف على كل الجوانب التى
فى هدا المجال من خلال التدر على الحساب التجريبى
وان تكرس الوقت فى هدا المجال

Mohammed Abdel Monem
06-23-2016, 07:11
السلام عليكم
طريقتك اصنعها بنفسك
طبق هذا واضمن لك النجاح باذن الله تعالى

سلام عليكم اخى الكريم
موضوع في قمة الخيااال
طرحت فابدعت
دمت ودام عطائك
ودائما بأنتظار جديدك الشيق
لك خالص حبي وأشواقي
سلمت اناملك الذهبيه على ماخطته لنا
اعذب التحايا لك

لكـ خالص احترامي

xmenflis1
08-06-2016, 19:06
مرحباً شكراً على إضافة
اخي انصحك بدايتا بكتاب فوركس العرب وهو متواجد في منتدانا الغالي حاليا
بتوفيق للجميع

wentwor
08-06-2016, 19:09
السلام عليكم و رحمة الله
بعد ما قمت بفتح حساب و ربطه بالمنتدى و جمعت البونص هذا البونص سوف يرسل الى حسابك بالشركة انستافوركس للتداول عليه اي تبيع او تشتري العملات و الارباح الناتجة يمكنك سحبها