PDA

View Full Version : دع أرباحك تنطلق

Pages : [1] 2 3 4 5

husamart
07-09-2012, 03:08
قطع أرباحك بسرعة قد يكون سبب الفشل فى التجارة
الشعار ( أنت أبدا" لن تفلس بأخذك للربح قد تذهب خسائرك أرباحك أو على الأسوء قد تكون خسائرك أكبر من أرباحك ما لم تدع أرباحك تجرى .
تعلم متى تأخذ ربحك وتغلق صفقتك

elazez
07-09-2012, 04:20
الاقتناع بالربح
والرضا بما قسمه الله لنا شئ جمييييل بجد
القناعة كنز لا يفني

السيد الجبالي
07-09-2012, 04:24
بالطبع يا غالي فالفرص لن تزول من السوق ولكن مال ربنا يزول .. لذلك لابد التاكد جيدا من سلامه الفرصه قبل الدخول عليها
كما ان التفكير في التجاره والبعد\ عن التفكير في الارباح والخسائر سوف يزيل عنا كثير من توتر السوق ...
التفكير لابد ان يكون منصب علي التجاره والدخول وفقا لمعطيات منطقيه وليست امنيات

ahmed saleh
07-09-2012, 04:31
ولله انا شايف انها من الممكن ان تكون وجهة نظر وان كل واحد لية وجهة نظر فى التجارة التى يقوم بها
لان يوجد اشخاص لا تحب فعل هذا وانا منهم لذلك لكل واحد اسلوبة فى التجارة ومن الممكن ان يحدث هذا

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 05:22
هى الفرص طبعا دايما موجودة
بس كل حاجة فالاول
والاخر حاجة بتوفيق ربنا

mohamed adel
07-09-2012, 08:02
انا عن نفسى لا احب الطمع او المجازفة
فمع تحقيق اى ربح سوف اقوم باغلاق الصفقة

السيد الجبالي
07-09-2012, 08:23
انا عن نفسى لا احب الطمع او المجازفة
فمع تحقيق اى ربح سوف اقوم باغلاق الصفقة

لا للطمع ولا للمجازفه بالطبع اتفق معاك في هذه النقاط يا اخي ولكن في نفس الوقت نقول لا للخوف ...
فقبل البدء بصفقه معينه يجب تحديد الهدف ونترك الصفقه حتي تحققلنا هدفها ... ولا هنغلق الصفقه عند اول ربح لان السوق لن يرخحمنا في حاله الخساره ....
اي ان الاهداف او الاستوب لوس يجب ان تحدد سلفا وفقا لما يتيحه السوق ومن ثم نترك الصفقه لتتجه الي هدفها

ramimasarwah
07-09-2012, 08:43
السلام عليكم
لست مع الطمع ولكني كذلك مع المخاطره فعند سحب الارباح مباشرة لايوجد هناك مخاطره وبالتالي ربح قليل فاذا كنت من اصحاب الرضا بالربح القليل واعتقد انها استراتيجيه ناجحه اما اذا كنت ممن يطمعون بالارباح الكبيره فلاباس بالابقاء والسحب عند بداية النزول لتحمل خساره اقل

resala11111
07-09-2012, 13:47
انا فى راى عدم الطمع والمجازيف
لانى دائما تجلب الخسائر
وفى القليل تجلب المكسب
وفى النهاية اهم حاجة الرضا بما كتب الله لك
وعدم الندم على شى فى الموضوع

sabre
07-09-2012, 15:55
انا دائما انصح اى متاجر بسجب الارباح دائما بمجرد تحقيقها وعدم تركها
فى الحساب وعصفور فى اليد خير من 10 فوق الشجر

husamart
07-09-2012, 15:57
السلام عليكم
لست مع الطمع ولكني كذلك مع المخاطره فعند سحب الارباح مباشرة لايوجد هناك مخاطره وبالتالي ربح قليل فاذا كنت من اصحاب الرضا بالربح القليل واعتقد انها استراتيجيه ناجحه اما اذا كنت ممن يطمعون بالارباح الكبيره فلاباس بالابقاء والسحب عند بداية النزول لتحمل خساره اقل
طبعا اللى محلل صح رح يعرف متى يخرج ومتى يبقى في العقد
الأمر متعلق بالتحليل الكلاسيكي أكثر من هذه الناحية
فالسعر اذا لم يجد شيء يوقفه سيستمر في الركد

kingman
07-09-2012, 16:37
بافعل تعجل واستعجال غلق الصفقة على ربح قليل قبل ان تصل الى هدفها المحدد بيعمل خلل بين الرح والخسارة فالصفقات الناجحة تكون ربحها قليل لأستعجال اغلاقها والخاسرة هتكون ضربت استوب بيبقى خلل مابين الربح والخسارة

magic777
07-09-2012, 17:15
وليه تقطع ارباحك وفيه عندنا امر اسمه الترلينج استوب تقدر تحجز بيه الارباح اول بأول
وطبعا ده اذا كان الزوج مافيهوش تذبذب في الحركه يااما تستنى السعر يمشي شويه في طريقك وتضع امر الاستوب على الدخول وتترك الربح لحد الهدف

waleed adel
07-10-2012, 21:13
الطمع وعدم الرضا بالمكسب الموجود وانتظار المزيد سيؤدى الى الخساره
فلابد من الرضا والخروج عند اى مكسب

derfcase
07-11-2012, 00:41
نصيحة جيدة اخي الكريم
husamart
و خاصة اذا كنت شعرت انك اكتسبت الخبرة الكافية
و نويت البدء في افتتاح مشروع بام و بدء تلقي حسابات الاعضاء التي ستسجل تحتك لتتداول لهم بها

hesham1046
07-11-2012, 00:54
شوف السوق فية فرص رائعة بكل المقايس صدقنى احسن شىء فى الفوركس هى الفرصات الان اذا دخلت فى صفقة فوركس سوف تكسب كل الاحوال منها

tarek22
07-11-2012, 00:56
الخوف من الجليل والعمل بالتنزيل والرضا بالقليل
وسئل علي رضي الله عن التقوى فقال : الخوف من الجليل والعمل بالتنزيل والرضا بالقليلوالاستعداد ليوم الرحيل

كريم
07-11-2012, 00:57
الله ينور عليك

و الله بجد شعار قوي

بس هنا لو عندك هدف محدد

هتبقى ميه ميه و الله يوفق الجميع

talal
07-11-2012, 01:00
بعض المتداولين عندما تكون صفقاتهم مفتوحه وتكون رابحه الكثير من النقاط
لايقوم بغلق الصفقة ويظن بانه سوف يحصل على ارباح اكبر
فتتحول الارباح الى خسائر
وبدلا من ان ياخد ويغلق الصفقة على ارباح يقوم بغلق الصفقه على خسارة بعد ان كانت رابحه الكثير من النقاط

rose90
07-11-2012, 01:01
والله نقطة مهمة جدا اللى حضرتك بتتكلم فيه لكن برغم من اننا المفروض ندع اربحنا تنطلق ويكون هدفنا كبير
ولا نرضى بالربح القليل للابد ونتعلم امتى نغلق الصفقة بلادوا لازم نعرف ان الطمع بيؤدى للخسارة فى النهاية
و ممكن تكون خسارة فادحة لذلك لازم نتعلم ازاى نوازن لا نرضى بالقليل ولا نطمع

mohamed yossef
07-11-2012, 01:13
كلامك 100 *100 مظبوط وانا كنت بعانى مكن الموضوع ده افتح صفقة ولالقى الصفقة بدات تحقق ربح اقفل عليها ولا اصبر حتى ينتهى الترند اللى انا صاحبته
وده اكبر خطأ ممكن يضر المضارب ضرر بالغ والله ضرنى اكتر من نصف الحساب فى وقت من الاوقات

kingman
07-11-2012, 01:17
وليه تقطع ارباحك وفيه عندنا امر اسمه الترلينج استوب تقدر تحجز بيه الارباح اول بأول
وطبعا ده اذا كان الزوج مافيهوش تذبذب في الحركه يااما تستنى السعر يمشي شويه في طريقك وتضع امر الاستوب على الدخول وتترك الربح لحد الهدف
هو الترلينج استوب استخدامه جيد فى التداول لكن يحتاج الى تحليل خاص به او طريقة متاجرة يعتمد فيها على الترلنج استوب ولكن هنا الحديث عن اعتزاز المتاجر وتسرعه رغم ان السعر بأذن الله سيصل الى الهدف

ma90do
07-11-2012, 02:33
لا معتقدش السوق غدار لو حاطط هدف 50 نقطه وكسبت 30 هذا جيد جدا افضل مايرتد السوق وتحقق خسائر يجب عليك الرضا بالقليل

KOGI
07-11-2012, 02:40
اهم حاجة القناعة والرضا و عدم الطمع والجشع اللى هم السبب الرئيسى فى ضياع راس المال بس ارجع واقول فى الاول والاخر الموضوع كله توفيق من عند ربنا
ولك فائق احترامى اخى الكريم

tarek22
07-11-2012, 03:14
ذا كنت تعتقد أنك يمكن أن نمضي قدما ونفعل تداول العملات الأجنبية الخاص مع مقالاتك مجرد بحث ، اعتقد مرة اخرى. النقد الاجنبى لزيادة الأرباح الخاصة بك ، عليك أن تدع نفسك أبدا قيام بكل العمل وحده. الى جانب ذلك ، سوف تخسر في النهاية الكثير من ساعات النوم في انتظار بأفضل المعاملات في الوجود. لجعل الأمور بسيطة ، يجب عليك استخدام بعض المساعدة من اشخاص خبراء موثوق بهم ومواقع التحاليل والاخبار المشهورة الموثوق بها ايضاً

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:04
يا اخي اعتبر ان الطمع هو العامل الاساسي لانه عند الربح للمرة الاولى
يقوم المداول باعتبار ان كل صفقاته رابحه المره القادمة مما يجعله يخاطر بكل ماله

salah.bmw
07-11-2012, 05:18
انا عندي قناعة والحمدلله بلقليل يعني اغلب اوقاتي اقبل ب 25 ببس
وهذا هو هدفي لكن السوق يمشي عكسي دائما حتى لو جلست ساعات اراقب

السيد الجبالي
07-11-2012, 05:27
انا عندي قناعة والحمدلله بلقليل يعني اغلب اوقاتي اقبل ب 25 ببس
وهذا هو هدفي لكن السوق يمشي عكسي دائما حتى لو جلست ساعات اراقب

هو السوق كده .. بياخد فتره عناد ..
ولكن ان شاء الله يا اخي بعد فتره كافيه من التجريب والخبره في هذا السوق .. سوف يعلن لك السوق استسلامه ..
كما فعل مع الكثير من المتداولين .. احنا نتعب ونجتهد ونبحث عن كل ما هو جديد زز وربنا يسهل ان شاء الله

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 05:43
الشعار ( أنت أبدا" لن تفلس بأخذك للربح قد تذهب خسائرك أرباحك أو على الأسوء قد تكون خسائرك أكبر من أرباحك ما لم تدع أرباحك تجرى .

كلام جميل ولكن لتجرى ارباحك وتكبر وتنمو لا بد من الاخذ بالاسباب
اعقلها وتوكل وبدون ذلك لن تجنى الا الخسائر المستمره
لا شئ ياتى بسهوله مالم نتعب ونتعلم ونبحث
مالم نعطى كل شئ حقه

Mostafa Mando
07-11-2012, 06:48
يجب ان تمسك العصا من النصف ان لا تكون جبان يعني تطلع من الصفقة قبل اكتمال الهدف

ولا تكون طماع تريد زيادة الربح مع ان الصفقة تم اكتمال هدفها يعني خليك في النص هتبقى تمام

hesham itch
07-11-2012, 16:20
قد يتعرض المتاجر الى الشك فى الصفقة على الغم من ان الصفقة جيدة وذلك لعدم الثقة
بالنفس والضغط النفسى ولكن يجب ان يقوم المتاجر بوضع للتيك بروفت والاستوب لوز

theboy2226
07-11-2012, 18:00
فعلا الواحد لازم يعرف امتي يقفل الصفقة و ياخد الربح و امتي يجازف و يكمل
لان مش دايما الرضا بالقليل مفيد لان ساعات بتيجي فرص لعمل ربح كبير فالاكتفاء بالقليل و الخوف من عكس السعر يقلل من الارباح
و برده الطمع و عدم اغلاق الصفقه الا لما تبتدي تخسر غلط
الموضوع عايز حكمة

derfcase
07-13-2012, 22:53
فعلا الواحد لازم يعرف امتي يقفل الصفقة و ياخد الربح و امتي يجازف و يكمل
لان مش دايما الرضا بالقليل مفيد لان ساعات بتيجي فرص لعمل ربح كبير فالاكتفاء بالقليل و الخوف من عكس السعر يقلل من الارباح
و برده الطمع و عدم اغلاق الصفقه الا لما تبتدي تخسر غلط
الموضوع عايز حكمة

اوافقك الراي اخي الكريم
theboy2226
و لكن من الافضل من وجهة نظري ان يحدد المتداول كل من هدف الربح و امر وقف الخسارة و لكن قبل دخول الصفقة و ليس اثناءها

egypt2012
07-13-2012, 22:56
و الله انا بشتغل كل يوم لو فى فرصة ادامى و اول ما احقق ربح معقول بغلق الشارت حتى لو فى فرص امامى اخرى

delpi
07-13-2012, 23:05
المفروض ندع اربحنا تنطلق ويكون هدفنا كبير
ولا نرضى بالربح القليل للابد ونتعلم امتى نغلق الصفقة بلادوا لازم نعرف ان الطمع بيؤدى للخسارة فى النهاية
و ممكن تكون خسارة فادحة لذلك لازم نتعلم ازاى نوازن لا نرضى بالقليل

Forex Eyes
07-13-2012, 23:08
هكدا هو سوق تجارة العملات
مرة ربح مرة خسارة عادي
يجب ان تعود نفسيك كمتاجر على هدا

amrmorasamir
07-13-2012, 23:08

الموضوع ده بيسبب مشكله كبيره عندى انى بقفل الصفقات على ربح صغير حوالى 10 نقط فقط اما الخساره بسيبها فتره كبيره لحين تحقيق ربح يمكن عشان انا بلعب بلوت كبير شويه وبخاف ينعكس السعر عليا

hunlion
07-13-2012, 23:09
بالفعل هدا الأمر مهم للغاية و أظن الخبراء يسمونها بالصفقات الفارغة ، بحيث نكتفي بالربح القليل رغم أن الصفقة ممكن تعطيك أكثر فتحديد الهدف بطريقة جيدة يعد بنفس أهمية تحديد وقف الخسارة بدقة
تحياتي

mamon
07-13-2012, 23:16
انا عن نفسي أستخدم إستراتجيتي الخاصه الا وهي
1% من رأس المال ولا أغلق الصفقه مهما كان السوق مجنوووووووووون لا أغلقها نهائياا
وأرضى بما كتبه الله لي
بالتوفيق لنا ولكم أجمين بإذن الله تعالى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

forex4ever
07-13-2012, 23:20
انا اليوم تعلمت درس جيد كنت فاتح صفقة على اليورو بيع وعند 2170 اغلقت الصفقة واكتفيت بالارباح مع ان الموصين والخبراء كانوا يقولون ان اليورو سيصل الى 2100 والحمد لله لم اغلق الصفقة الا واليورو طااااار وارتفع الى ان وصل الان 2240 يعني كانت ارباحي هطير معاه الحمد لله القناعه كنز لايفنى

nrgslawi
07-14-2012, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله
لا اتفق مع اخي
انه لا تقة في سوق الفوركس
اقنع بالربح كما احد الخسارة لا طمع في الفوركس

mahmoud1
07-14-2012, 00:07
انا عن نفسى مرات بكون محدد هدف للصفقة لكن لمن السعر يمشى فى صالحى مش بنتظر ومرات بقفل الصفقة قبل الهدف يمكن لما الواحد يتعلم ويستمر فترة اكبر يكون عندة ثقة اكتر من كده شوية

waleed adel
07-15-2012, 17:11
الطمع والجشع اللى هم السبب الرئيسى فى ضياع راس المال
لابد ان نقتنع بارباحنا ولو قليله

safiforex
07-15-2012, 17:17
الطمع والجشع اللى هم السبب الرئيسى فى ضياع راس المال
لابد ان نقتنع بارباحنا ولو قليله
نعم صحيح هذا اخي الكريم فالطمع الو الشجع هما داءمان يكونان صدى منيعا للصول المتداول الى درجة الاحترافية
لان الطمع بيجعل الواحد يحلم احلام اكثر من راس ماله و اكثر من طريقته مما يفشله في الفوركس

jihadazzam
07-15-2012, 17:18
انا اليوم تعلمت درس جيد كنت فاتح صفقة على اليورو بيع وعند 2170 اغلقت الصفقة واكتفيت بالارباح مع ان الموصين والخبراء كانوا يقولون ان اليورو سيصل الى 2100 والحمد لله لم اغلق الصفقة الا واليورو طااااار وارتفع الى ان وصل الان 2240 يعني كانت ارباحي هطير معاه الحمد لله القناعه كنز لايفنى

السلام عليكم
هو لازم الواحد يكون قنوع انما المهم تكون ارباخنا اكتر من الخسارة
هلق متلا اليورو غدا تحديدمصير لالف نقطة ان كان لفوق اوتحت لراقب غدا منطقة 12160 اذا كسؤها لفوق سيصل الى 13000 واذا كسها لتحت ذاهب الي 11900

aminos
07-15-2012, 18:01
السلام عليكم
التسرع و الطمع هو الذين لا يتركونا نتمتع بإرباحنا
يجب أن تكون لدينا القناعة على أي شيئ ربحناه
و الحمد لله

Bs Joker
07-15-2012, 18:30
هذا ما يعرف بالطمع و الجشع فعليك دوما ترك محال لتحرك السوق جيدا و لطلوع و تزول السعر حتى و ان رأيت ربح كافي فاترك المجال لستوب الربح و حدد دوما اهدافك قبل دخول اي صفقة و ايتعد عن متابعة السوق طيلة النهار بل اترك الميتادريدر جانبا او اغلقه و عد بعد 6 ساعات على الاقل و ستجد ان تحليلك كان صحيحا و تم تحقيق ربحك المطلوب

ahamed ali
07-15-2012, 18:34
الطمع اخرة الخسارة عن تجربة الانسان الذى يرضى بما اكتسبة بدون
المخاطرة دة تتوقع لة النجاح مع الوقت العكس صحيح

m_fekry
07-15-2012, 18:47
كل واحد ليه وجهه نظر فى الموضوع ده انا عن نفسى افضل القناعه بالربح وسحبه للأستفاده به فى شئ اخر والبقاء على رأس المال فقط والذى بالطبع ان شاء الله سوف يزيد بزيادة البونص الشهرى من الردود وذلك خوفا من البقاء على الأرباح ثم خسارتها

theprince
07-15-2012, 18:47
انا بحدد ربح للصفقه وبستنى يوصلها
ومش بنسي احط ستوب لوز لها احتياطي بردوا

pimo
07-15-2012, 19:04
الفوركس عمل مبني علي الربح والخسارة فكلما كان الربح اكثر كانت الخساراكبر هذا هو الفوركس لا تستطيع ان تربح علي الدوام لذلك اقتنع بالقلل المحقق ولاتجازف اكثر بمالك اذا خسرة الصفقة اخرج من السوق باقل خسارة ممكن

xtomorrow
07-15-2012, 19:43
الفوركس عمل مبني علي الربح والخسارة فكلما كان الربح اكثر كانت الخساراكبر هذا هو الفوركس لا تستطيع ان تربح علي الدوام لذلك اقتنع بالقلل المحقق ولاتجازف اكثر بمالك اذا خسرة الصفقة اخرج من السوق باقل خسارة ممكن

فعلا سوق الفوركس لا يربحك باستمرار وبالعكس ممكن يخسرك باستمرار لو انت تاجر بدون اليات المتاجرة الناجحة
ومن ضمن هاته الاليات تنظيم عملية اخد الربح ومنهجة ايقاف خسارتك وكل ذلك من اجل الاستمرارية في نسق واحد

السيد الجبالي
07-15-2012, 19:57

كلام جميل .... وفعلا كلما زادت الارباح زادت نسبه المخاطره ... ويبق اداره راس المال هي الحل الانسب
للتعامل مع مخاطره هذا السوق .. ووجود ستوب لوس لكل صفقه يقينا شر الانعكاسات الغير متوقعه

amrmorasamir
07-15-2012, 20:05

فعلا ياباشا الفوركس مكسب وخساره ولكن ايه معنى انك كلما تكسب اكتر تخسر اكتر ؟؟
المفروض يبقى الاستوب اقل من الهدف اللى انت حاطه ولا انت قصدك حاجه تانى ؟

fx-man
07-15-2012, 20:10
للاسف البعض بيسمع الكلام دا وبيكون حافز ليه انه يسيب صفقاته لفترة كبيرة وهو عندده امل انه ربحه هيزيد لكن للاسف الربح بيتحول لخسارة كبير
انا رايي اما ان الواحد يكون عنده تحليل قوي يؤكدله المناطق السليمة االلى يخرج عندها او يحدد لنفسه مكان ثابت يخرج منه ويكون قريب .

hunlion
07-15-2012, 20:12
الخروج من الصفقات بأكبر ربح ممكن و أقل خسارة ممكنة خطوة كبيرة جدا لتصبح متاجرا محترفا
فهدا يتعلق بطريقة تحديدك للهدف و الوقف في مستويات قوية من أحل ضمان وصول السعر للهدف قبل الستوب

2x1
07-15-2012, 20:16
هو تحديد هدفك وتحديد نسبة خسائرك افضل شيئ لادارة راس مال سليمة وستكون علي طريق النجاح اذا كان هذا شعارك الذي تمشي علي دائما

kimoboy
07-15-2012, 20:16
لما تقتنع بأن هذاهو ربحك الخـاص مـن الفوركس ويمكنك أن تستفاد بـه ..... فسوف تسحبه من دون شك

deadlyfox
07-15-2012, 20:36
الفرص موجوده بس المهم الاستغلال الامثل للفرص دى
وكل حاجه بالتوفيق من عند ربنا وطبعا لازم نقتل الطمع والجشع

Noah
07-15-2012, 21:19
يوجد الكثير منا لفرص فى سوق الفوركس ولا نريد ان نفكر بطريقة لا يكون بها اى تفكير سليم حيث ان الارباح يمكنك ان تحققها من حيث لا تعلم حيث ان الكثير فى هذا السوق لا يعرف ان الفرص تذهب وتاتى

tarek22
07-16-2012, 01:02
و الله حكمتك هذه عظيمة لو استوعبها كل متداول لقلت نسبة الخاسرين في هذه السوق

mahmoud1
07-16-2012, 01:16

هى بتختلف من متداول الى اخر بس النفسية هى اللى بتفرق يعنى ممكن الواحد يصبر على الخسارة
وما يصبر على الربح ويغلق الصفقة على ربح قليل افضل ما يطمع والصفقة تقلب خسارة لكن نفسية المتاجر شئ مهم

ymn30
07-16-2012, 01:18
الطمع اخرة الخسارة عن تجربة الانسان الذى يرضى بما اكتسبة بدون
المخاطرة دة تتوقع لة النجاح مع الوقت العكس صحيح

نعم اخى بس فى فرق بين الطمع والطموح الطمع من يدخل صفقات غير محسوبه وبتالى هتقدى الى خسارة اما الطموح من يدخل صفقات مدروسه وحتى لو كانت بالوت عالى مع مراعة راس المال ووضع استوب للصفقة

elzeel
07-16-2012, 01:49
نعم المفروض انك تدع الصفقه تاخد مجراها الطبيعى ولكن فى حاله اتفاق الجميع
على هبوط مثلا عمله معينه انتا فاتح تداول عليها فالافضل ان تغلقها

kingman
07-16-2012, 03:00
نعم اخى بس فى فرق بين الطمع والطموح الطمع من يدخل صفقات غير محسوبه وبتالى هتقدى الى خسارة اما الطموح من يدخل صفقات مدروسه وحتى لو كانت بالوت عالى مع مراعة راس المال ووضع استوب للصفقة

الطموح بكل تأكيد باور يدفع الانسان للتقدم والنجاح لنه يعمل على الوصول الى هدفه بعمل وجد واسباب منطقية بعكس الطمع اللى بيكون بناءا على شهوة ليس اكثر ويحاول اشباعها دون منطق مما يضر به

mage
07-16-2012, 03:09
والله هذا الموضوع بين نارين ان تترك الصفقة الى ان تحقق الهدف او ان تغلق الصفقة خوفا من ان يعكس السعر عليك وفى كلتا الحالتين اعتقد ان كل متاجر فى الفوركس يريد ان يحقق الارباح ومن المكن ان يسيطر الطمع عليه

forex man
07-16-2012, 03:19
فعلا يا اخى سعات اكون فاتح صفقه واكسب جزىء بسيط واغلق وبعدها
يستمر السعر ى الارتفاع ولكن لا اندم ابدا على ذلك
تحياتى

waleed adel
07-18-2012, 03:12
التسرع و الطمع هو الذين لا يتركونا نتمتع بإرباحنا
يجب أن تكون لدينا القناعة على أي شيئ ربحناه

mido
07-18-2012, 03:13
اخي الكريم
بالطبع يا غالي فالفرص لن تزول من السوق ولكن مال ربنا يزول
تقبل مروري ولك فائق احترامي

zahran
07-18-2012, 03:15
الطمع هو العامل الاساسى فيما يحدذ للمتاجرين من خساره
الطمع بالربح الوفير . اى متاجر بيقعد بتاجر بيقى عايز يكسب طبعا.. بس فى فرق بقى فى اللى عايز مثلا فى اليوم 2 :5 % من حسابه وفرق بين اللى عايز يضاعف حسابه فى قعده

زيزو
07-18-2012, 16:17
الطمع العدو الاول والاخير في هذا السوق
المضارب الناجح هو من يعرف التعامل في الصفقات ويعرف الدخول والرخوج

khaled zizo
07-20-2012, 18:30
اننا المفروض ندع اربحنا تنطلق ويكون هدفنا كبير ولا نرضى بالربح القليل للابد ونتعلم امتى نغلق الصفقة بلادوا لازم نعرف ان الطمع بيؤدى للخسارة فى النهاية تعتقد أنك يمكن أن نمضي قدما ونفعل تداول العملات الأجنبية الخاص مع مقالاتك مجرد بحث ، اعتقد مرة اخرى. النقد الاجنبى لزيادة الأرباح الخاصة بك ، عليك أن تدع نفسك أبدا قيام بكل العمل وحده. الى جانب ذلك ، سوف تخسر في النهاية الكثير من ساعات النوم في انتظار بأفضل المعاملات في الوجود. لجعل الأمور بسيطة ، يجب عليك استخدام بعض المساعدة من اشخاص خبراء موثوق بهم ومواقع التحاليل والاخبار المشهورة الموثوق

AMANI
07-21-2012, 16:00
اهم حاجة القناعة والرضا و عدم الطمع والجشع اللى هم السبب الرئيسى فى ضياع راس المال بس ارجع واقول فى الاول والاخر الموضوع كله توفيق من عند ربنا

mrhoda
07-21-2012, 16:09

الموضوع هنا ليس قطع ارباحك بسرعة ولكن الموضوع هنا فى القلق والتوتر اثناء المتاجرة
وثانيا العمل على استراتيجيات او مؤشرات ضعيفة
يجب العمل على استراتيجية قوية تستطيع ان تربح منها اكثر مما تخسر

السيد الجبالي
07-21-2012, 16:36
بالطبع يا غالي فالفرص لن تزول من السوق ولكن مال ربنا يزول .. لذلك لابد التاكد جيدا من سلامه الفرصه قبل الدخول عليها
كما ان التفكير في التجاره والبعد\ عن التفكير في الارباح والخسائر سوف يزيل عنا كثير من توتر السوق ...
التفكير لابد ان يكون منصب علي التجاره والدخول وفقا لمعطيات منطقيه وليست امنيات
nice effort . keep it up ..thanxxxx

بتفق معاك يا غالي في ان التفكيرؤ في التجاره وليس في الارباح والخسائر يقلل من التوتر الذي قد نشعر به في تعاملنا معه السوق
وايضا يساعدنا علي التركيز .. ولن نستطيع فعل هذا الا بعد دراسه جيده وامتلاك استراتجيه جيده والالتزام بها

marem2007
07-21-2012, 16:38
انا بحمد ربنا علي اي مكسب يجي
لكن الخسارة بسشتني اعوض والمشكلة اني مش بعوض بخسر اكتر

zahran
07-21-2012, 16:39
الاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفني

فعلا يا معلم القناعه كنز لا يفنى
يجب عينا جميعا ان نرضى باالربح القليل وعدم الطمع نهائى
كى نحقق المكاسب من هذا السوق علينا ان لا نطمع

tarek22
07-21-2012, 17:53
يعني مسالة انك تفتح حساب يمبلغ مثلا 500 دولار او حتى 200 دولار هوة ليس بهذا السوء انت ممكن تتاجر عادي و تتبع قاعدة ال1%لكل صفقة كمخاطرة و لكن يجب ان تكون بهذه الحدوك او 2% ينفع برضة

Aker001
07-21-2012, 17:56
لابد التاكد جيدا من سلامه الفرصه قبل الدخول عليها

كما ان التفكير في التجاره والبعد عن التفكير في الارباح والخسائر

يزيل عنا الكثير من توتر السوق والخوف
منه

sky44
07-21-2012, 17:56
السلام عليكم . في رايي اخي الفوركس تنطبق عليه الحكمة القائلة القناعة كنز لا يفنى . يجب علينا ان لا نطمع و ان نعرف متى نغلق صفقاتنا فالربح ممكن ان يصبح خسارة

mohamed1happy
07-21-2012, 17:58
الفرصة امامك دائما لكن الشاطر اللي يقتنصها
وابعد عن الطمع والجشع

spiderxp
07-21-2012, 17:59
فعلا عندك حق من رأي انك تسيب الارباح تتراكم على راس المال عشان يبقى مبلغ كوووويس

havic
07-21-2012, 18:00
يجب على المتداول قبل ان يفتح اي صفقة ، ان يضع لها حدود ، اي نقطة اخد الربح و نقطة وقف الحسارة
و هذه هي ظوابط فتح الصفقة بالنسبة لكل متداول

zahran
07-21-2012, 18:02
هى الفرص طبعا دايما موجودة
بس كل حاجة فالاول
والاخر حاجة بتوفيق ربنا

فعلا يا باشا اهم حاجه التوفيق من عند الله .. وعلى فكره ناس كتير فاهمه غلط ان التوفيق من عند االله دا بيجى بععد متفتح الصفقه وكدا
انا شايف ان التوفيق من عند الله دا بيجى اصلا فى الدخخول الصحيح وانك تصبر لغايت لما تلاقى نقطه قويه تدخل منها

hesham1046
07-21-2012, 18:04

Noah
07-21-2012, 18:39
هههههههههه ومين قالك انى مقيد ارباحى انا سايبها تشتغل براحتها خالص هى اللى مش عايزة تنطلق وانا فى ديك الساعة لما الاقى ارباحى تنطلق وانا اللى احوشها لا يا اخى انا سايبها من زمان

msh3egy
07-21-2012, 23:49
والله نقطة مهمة جدا اللى حضرتك بتتكلم فيه لكن برغم من اننا المفروض ندع اربحنا تنطلق ويكون هدفنا كبير

magic777
07-22-2012, 05:37
فعلا يا باشا اهم حاجه التوفيق من عند الله .. وعلى فكره ناس كتير فاهمه غلط ان التوفيق من عند االله دا بيجى بععد متفتح الصفقه وكدا
انا شايف ان التوفيق من عند الله دا بيجى اصلا فى الدخخول الصحيح وانك تصبر لغايت لما تلاقى نقطه قويه تدخل منها

فعلا اخي الواحد لازم يعمل اللي عليه على قدر استطاعته يعني يحلل كويس اوي ويختار النقاط القويه والاهداف
ويحط الاوامر ويصبر ويتابع اذا امكن علشان ربنا يوفقه وينجح ويكسب

waleed adel
07-22-2012, 21:43
كلما كان الربح اكثر كانت الخساراكبر هذا هو الفوركس لا تستطيع ان تربح علي
الدوام لذلك اقتنع بالقلل المحقق ولاتجازف اكثر بمالك

safiforex
07-22-2012, 21:46
كلما كان الربح اكثر كانت الخساراكبر هذا هو الفوركس لا تستطيع ان تربح علي
الدوام لذلك اقتنع بالقلل المحقق ولاتجازف اكثر بمالك
فعلا اخي و هذا يكون على حسب اللوت الذي بيدخله الواحد فلو كان كبير فطبيعي ان الربح سيكون كيبير و الخسارة تكون كذلك
لكن من يعمل بادارة مالية فانه مهما كانت الخسارة فانها لن تؤثر بشكل كبير عليه

ashraf
07-22-2012, 21:47
كلنا نحاول ذلك ولكن احيانا اخاف على الارباح المحققة او اهدف الى المضاربة فلو السعر ارتد 20الى 30 نقطة قد استفيد من فروق الاسعار كمضاربة فى حالة النجاح فيها مع الاستفادة من الارتدادات السعرية يمكن تحقيق مكاسب اعلى

sunlight
07-22-2012, 21:50
والله فعلا خليك مع البروفيت ولكنها لا تعمل فى جميع الاوقات فقد نطمع بالزياده ونقول فى داخلنا استنى هايكثر البروفيت وبعدين نلاقى السوق عكس و اخذ البروفيت لذلك انا ارضى بالقليل لانى عانيت من هذه المشكله لفتره كبيره جدا

kero
07-22-2012, 21:51
لابد من الرضا ..وكل استراتيجية او طريقة تداول بيبقى ليها هدف معين ومححد من النقاط
عند الوصول اليه لابد من اغلاق الصفقة وعدم الطمع فى اكثر من ذلك

twaslpro
07-22-2012, 21:55
كلامك فيه شي من الصحة يعني الواحد لا يغلق الصفقة بسرعة عندما يرى الارباح وانما ينتظر حتى تكثر الاباح ثم يغلقها لكن كيف لو انقلبت هذه الارباح الى خسائر في لحظة ماذا يصنع ؟؟؟ اخي القناعة كنز لا يفنى .... الواحد يقنع بالربح اللي وجده لانه لايضمن ان يبقى ربح

aboushnb
07-23-2012, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
يجب ان تمسك العصا من النصف ان لا تكون جبان يعني تطلع من الصفقة قبل اكتمال الهد
بتوفيق الجميع

محمد فرغلى
07-23-2012, 02:44
اهم حاجة عدم الطمع والتوكل على الله
هتلاقى كل شىءتمام
وادارتك لراس المال دا عامل مساعد بردو بس يكون بحكمة وعدم تسرع

al7oot
07-23-2012, 02:48
الاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفني

كلامك جميل اخي الكريم
بصراحة ما اجمل الرضا بما كتبه الله لك وعدم الجشع والطمع
لأننا مهما فعلنا ومهما عملنا لن نأخذ الا ما كتبه الله لنا

apolo
07-23-2012, 02:55
لو كان كل واحد منا يعلم متى يأخذ ارباحه ويغلق صفقته لما كان هناك خاسرين

وهذا هو محور الفوركس اعرف أين تبيع او تشتري وكذا أين توقف الصفقة وتغلقها

waleed adel
07-24-2012, 21:03
اهم حاجة عدم الطمع والتوكل على الله
هتلاقى كل شىءتمام
وادارتك لراس المال دا عامل مساعد بردو بس يكون بحكمة وعدم تسرع

بالفعل اخى محمد القناعه كنز لا يفنى
يجب عينا جميعا ان نرضى باالربح القليل وعدم الطمع نهائى
كى نحقق المكاسب من هذا السوق علينا ان لا نطمع

y4x
07-24-2012, 22:10
القناعة كنزكبير اخى

وايأك والطمع والغرور

والرضى بالقليل

nemo emo
07-25-2012, 02:00
فعلا دى حاجة همة جدا اننا نعرف امتى ناخج الارباح و نقفل الصفقة
بس يا ارى دى حاجة سهل انها تتعرف انا عن نفسى اريد ان اعرف طريقة لمعرفة اكيدة اذا كان يجب ان اغلق الصفقة او لا

tarek22
07-26-2012, 17:41
فعلا الكلام دة صح لكن مين اللى ياخد بالكلام دة فى المتاجرة بيكون المتاجر حاجة تانية امام الشارت

ahmed
07-26-2012, 17:50
لا ننكر ابدا ان قطع الارباح مبكرا سبب مهم جدا من اسباب الفشل
يرتكبه جزء كبير من المبتدائين ان لم يكن جميعهم

mohamed hamdy
07-26-2012, 17:52
المشكله هنا ان هناك خيط رفيع بين القناعه والطمع
علينا ان نصل اليه فعلينا ان نخاطر ولكن بحظر

khaledforex
07-26-2012, 17:52
نعم اخى
اترك الارباح تنطلق بلا حدود
وحدد فقط الخسائر
من المؤكد ان هذا عكس ما يسير عليه كل المتداولين
الكل يحدد الربح ويطلق الخسارة
نفكر بالعكس يمكن تيجى

zeyadkabeel
07-26-2012, 17:59
فعلا يا اخى الكريم لازم كل واحد يقتنع بالارباح ويرضى بيها ويحاول يزودها فى وقت لاحق وعدم الطمع لان الطمع بيخسرك كل فلوسك اللى سهرت الليالى تحوش فيها

BiG MoNeY
07-26-2012, 18:02
اخي الكريم شكرا لك على الموضوع الهادف والمفيد نعم معك حق اخي الكريم ان كلما قفلت صفقت اسحب ارباحي مبارشة لكي لا ارجع واندم ولا انظر اليها حتى حتى لا تدخلي الشكوك لما اقفلت الصفقة مبكرا ويمكن يدخلني الطمع ولا ارضى بالارباح التي حققتها ومن تم يتغير اتجاه السوق واخسر بعدما كنت رابح وانصح الجميل ان يرضوا بما قسمه الله لك واحد منا موفق اخي

safari42
07-26-2012, 18:04
الطمعيؤدي الى الخسارة في اغلب الاحيان
لذا فالقناعة بما قسمه الله لنا افضل من خسارة كل شيئ

safiforex
07-26-2012, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
الرضا بما قسمه الله
افضل من الطمع
بطبيعة الحال اخي الكريم فالرضى بالقليل يباركه الله و يجعل فيه خيرا كثيرا
على العكش فان الطمع بيؤدي الى حالة متهيجة للمتداول فيدجخل بلوت عالي و لما يخسر تكون الكارثة

BRUFEN
07-26-2012, 23:04
فعلن والمفروض كما نصبر على الخسارة نصبر أيضاً على الربح في الحقيقه نحن بحاجه لتثقيف في امور أدارة الحساب
فلماذا لا نقبل بالربح الكثير وخسائرنا اكثر من أرباحنا بكثير اعتقد بان طريقتنا بحاجة لوقفة إصلاح
ولا يشترك بان تكون طريقتنا تعتبر طمع ولكن نستطيع إستخدام التريلنج او تحريك الهدف للمحافظة على الربح
فإن تم ضرب الهدف المتحرك الحمدلله والشكر لله وإن إستمر السعر بالطلوع او النزول بإتجاه الهدف فهو رزق ولله الحمد والمنه

hamdy
07-26-2012, 23:10
من الممكن ان تكون وجهة نظر وان كل واحد لية وجهة نظر فى التجارة التى يقوم بها
لان يوجد اشخاص لا تحب فعل هذا وانا منهم لذلك لكل واحد اسلوبة فى التجارة

islamselmy
07-26-2012, 23:35
حاسس انه تفائل زيادة لكنى معاك فى ان لازم الانسان ينطلق و ارباحة تنتطلق
عسى ان يكن فى يوم من الايام صاحب راس مال كبير

kingman
07-27-2012, 00:19
بطبيعة الحال اخي الكريم فالرضى بالقليل يباركه الله و يجعل فيه خيرا كثيرا
على العكش فان الطمع بيؤدي الى حالة متهيجة للمتداول فيدجخل بلوت عالي و لما يخسر تكون الكارثة

والطمع والتسرع فى هذا السوق آفة بها نخسر حسابتنا فمفيش حد ممن دخل هذا السوق الا وتعرض لهذه التجربة واللى هيقدر يلتزم طول الوقت ويبعد العوامل النفسية عن متاجرته بأذن الله هيقدر يحقق الأنضباط فى هذا السوق

uventene
07-27-2012, 09:55
الارباح كلما وضعتها فوق رأس المال كلما كانت فرصتك في الربح الكبير اكثر

sharkawy
07-27-2012, 12:42
اعتقد الرضا اهم شئ في التجاره وافضل من الطمع والتسرع

والمكسب الصغير سيكبر باستمراره و تراكمه

awad
07-27-2012, 14:42
لا ممكن في ناس بتخاف لما المخاطر بتزيد وهذا شئ ليس له قاعده في كل مره كل هذا الاشياء أنه من الممكن انك تعمل كل هذا و أنه من الممكن تكسب بس لازم يكون في مخاطره

dollyabdallah
07-27-2012, 14:43
ولك فائق احترامى اخى الكريم

osama shaban
07-27-2012, 14:44
اكيد الخروج بالارباح افضل من الطمع حتي تكون النتيجه خساره
الرضا بالربح حتي لو كان قليل
الطمع والصبر علي الخساره من اسباب الفشل

kanzsea
07-27-2012, 15:07
انا الان لا انتظر اهداف بعيدة واعمل على اهداف ضغيرة فى كل صفقة من 3 الى 5 نقاط

mohamedlee
07-27-2012, 16:04
نعم اخى الكريم هذا المبدأ صحيح مائة بالمائة حاول ان تقتنص نقاط بسيطة وصغيرة
افضل من انك تقتنص نقاط كبيرة والسعر ينعكس عليك وتتحول ارباحك خسائر
القناعة بالقليل بارك الله فيه

king
07-27-2012, 16:10
احسنت اخى يجب ان تتعلم متى تغلق الثفقه وتحصل على ارباحك لهذا يعتبر عامل الوقت مهما جدا فى السوق وادارة الوقت فى مجال الفوركس محدد اساسى للنجاح فى السوق واذا عرف التاجر متى يفتح الثفقه ومتى يغلقها اصبح فعلا تاجر محترف

aboualy
07-27-2012, 16:16
فعلا اخى العزيز من اخطر العيوب التى نقع فيها هى الصبر على الخسائر وعدم الصبر على الارباح
فانت حين تصبر على الخسائر ولا تصبر على الارباح تكون معرض ان تكون النتيجة النهائية لك هى الخسارة

منصور
07-27-2012, 16:21
هو بصفة عامة مبدا اخطف واجري مع الفوركس هو المبدا الصحيح واللي اثبت نجاحه لكن ممكن حضرتك تشتغل بتريلينج ستوب وتحجز ارباحك اول باول ;)

morx123
07-27-2012, 16:34
عدم الطمع
وماحولة الربح الكثير
ارضى بالقليل يأتيك الكثير

mohaned
07-27-2012, 16:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد الارزاق بيد الله
بس المفروض كل واحد يعمل اللى عليه واهم حاجه عدم الطمع وميزه الفوركس ان فرصه لا تنتهى فكل يوم هناك الكثير من الفرص

mannon
07-27-2012, 17:30

فعلا فى ناس كتير بتصبر جدا على الخسارة وممكن يفضل يبص على حسابة لحد ما يتمرجن لكن مع اقل ربح يخرج من لاسوق والموضوع دة فعلا بيحصل كتير ولازم بقى ييجى لاوقت الى نعرف فية نتابع صفتنا ونتتبع الربح

EngAhmed
07-27-2012, 17:37

والله فى ناس بتفضل انها تجنى الارباح اول باول وفى ناس بتصبر واللى يصبر ينول

AMANI
07-27-2012, 17:39

ان شاء الله بس احقق ارباح اخليها تركض ركض
ولا يهمك اخى الكريم

saad
07-27-2012, 17:43

realyone
07-27-2012, 17:47

افضل طريقة هو تحديد هدفك ويجب الألتزام به,يعني اذا ضرب أخذ الربح وشفت السوق جابت اكثر من هدفك لاتحاول ان تغير من هدفك اليومي مهما صار,فالقناعه اهم شي بالفوركس

thepeaceman
07-27-2012, 18:06
المتاجر في هذا السوق وعندما يدخل صفقته بعد دراستها من كل الجوانب فانه قد حدد انسب هدف له يخرج به باقتناع كامل ورضى نفس وحتى ان ضربت نقطة الوقف لن يزعل لانه يعرف بان تلك الصفقه لم تكن رزقه

magic777
07-27-2012, 18:09
فعلا فى ناس كتير بتصبر جدا على الخسارة وممكن يفضل يبص على حسابة لحد ما يتمرجن لكن مع اقل ربح يخرج من لاسوق والموضوع دة فعلا بيحصل كتير ولازم بقى ييجى لاوقت الى نعرف فية نتابع صفتنا ونتتبع الربح

حصلت معايا كتير اوي للأسف انا من النوع الي مش بيهون عليه يقفل على خساره افضل ادور على اي طريقه
اعملها تمنع الخساره دي او على الاقل اخرج على نقطه الدخول وكانت سبب خسائر كتير ليه للأسف

jans
07-27-2012, 18:11
و لاتنسى القناعه كنز ايضاً أخي و ممكن عدم قطع الارباح
يزرع في المتاجر الطمع و يجعله يصبر عليها و في اي لحظة ممكن الارباح ان تصبح خسارة لذلك إذا وجدت ربح مناسب لك اخرج و احمد ربنا عز وجل .

saad
07-27-2012, 18:30

Peace Maker
07-27-2012, 18:37
عدم الطمع والمجازفة
لانها دائما تجلب الخسائر
وفى القليل تجلب المكسب

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 18:46
بس اهم دا حاجه دا يكون ادارة لراس المال
مش طمع بدل ماتضيع !

reemzoom
07-28-2012, 12:41
سحب الارباح افضل بكثير من المجازفه لان الطمح احيانا يوصلنا الي الخساره لذلك هذا الاسلوب اسلم بالنسبه الي

ashraf
07-30-2012, 21:33
دع ارباح تنمو او تنطلق واوقف خسائرك
هى اهم اساليب المتاجر الناجح
والمشكلة انه فى كثير من الاحيان يحدث العكس فيقطع المتداول ارباحه خوفا عليه ويصبر على خسائره حتى تزيد

hadeer hamdy
07-30-2012, 21:35
اكيد فى فرص بتبقى موجوده بس
دى كلها فى الاخر ارزاق متقسمه

medhat
07-30-2012, 21:41
ماذا تعنى بدع ارباحك تنطلق هل معنه عدم وضع استوب لوز مع وضع هدف كبير
وتترك الصفقات الخاسره حتى تتحول الرابحه مع مرور الوقت وتغير الظروف
اعتقد ان ذالك قد يؤدى الخساره فادحه

adam
07-30-2012, 21:42
الالتزام بالاستراتيجية المحددة أمر اساسي في التداول في سوق الفوركس يجب دائما الالتزام بسعر جني الأرباح وسعر الوقف كي نصل الى ربح معين نهاية الشهر ان عدم الالتزام بالوقف او وقف الخسارة سيؤدي في النهاية الى تراجع رأس المال

ahmed fakhry
07-30-2012, 22:01
انا عن نفسى راضى بالربح القليل لكن القليل قوى المسحوب بتسرع فى اغلاق الصفقة مش بستعملة لكن ممكن استعملة لو انا متاكد ان السعر هيعكس على الصفقة كتير ومش هقدر استحمل الانعاكس دة

power8
07-30-2012, 22:12
طبعا يا اخي يجب على اي متداول قبل ان يفتح اي صفقة ان يكون على معرفة بحدودها ، ويحدد متى سينسحب من الصفقة سواء بربح او خسارة

hend
08-10-2012, 18:33
فعلا الكلام ده مظبوط الى حد ما اخد الربح وقطعه ده يؤدى الى خساره.
ممكن بس برضو لازم ندوف طعم المكسب وبعيدن نكبر راس المال

mohamed2010
08-10-2012, 18:37
السلام عليكم بالفعل اخوانى بالفعل اخوانى يجب الصبر
على جنى الارباح وانتظار لما حجمها يكبر حتى تسحبها

hichemdz
08-10-2012, 18:42
الرضا بارباح صغيرة قد يكون سبيلة الى تحقيق ارباح كبيرة .
ضع الستوب لوز في نقطو البدخول عند تحرك السعر بنقاط معينة .ودعه يذهب الى الهدف بكل اطمئنان .

dentist
08-10-2012, 19:24
القناعه كنز لا يفني
وطبعا الفرص موجوده علي طول
بس اهم حاجه رضانا بالمقسوم

mido elghooL
08-11-2012, 01:26
الموضوع يختلف من شخص لاخر
اما انا عن نفسى هعمل زيك كدا يالظبط
فالقناعة كنز لا يفنى

noureen
08-11-2012, 01:32
انا عندى سؤال بخصوص الموضوع دا
ازاى اعمل حجز لارباحى فى حال الربح ؟؟؟؟؟

nader
08-11-2012, 03:46
انا عندى سؤال بخصوص الموضوع دا
ازاى اعمل حجز لارباحى فى حال الربح ؟؟؟؟؟
انت تغلق الصفقة تماما لترى حسابك مضافا اليه الارباح

او تعمل تريلين ستوب من نقطة ما تكون رابحة وهكذا تضمن اكبر قدر من الربح مع عدم المجازفة وخسارة الصفقة
مثثال زوج يورو دولار دخلت على 1.2270 وتحرك السوق وانت شاري وتحرك السوق 25 نقطة
اي ان الزوج اصبح 1.2295
وانت رابح صفقة ب25 نقطة ولا تريد الاستعجال بغلق الصفقة
حينها تضع مثلا stop loss تعمل تريلين ستوب على 15 نفطةوعلى 1.2285
وتترك الصفقة شغالة الى ان يرتد السوق فيتم كسر التريلين ستوب او تغلق الصفقة بنفسك

هذه ميزة في تريلين ستوب او وقف الخسارة المتحرك

MrDeloma
08-11-2012, 03:55
لكن أخي دلك على حسب التنبأ ، لا يجب دائما ترك الربح يستمر
فممكن السوووق يرتد عليك و يضرب الستووب لوووز
بدل الرضاء بالقليل تخسر الكثير

tamid0
08-11-2012, 04:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا ريت كل المبتداين
يفهمو ده
و يفهمو ان القناعة
كنز لا يفنى
و ان الطمع اكبر عدو
للمتداول

mannon
08-11-2012, 04:38

فعلا كلامك صحيح فى ناس كتير ممكن تخسر بسبب الموضوع دة خصوصا انهم بيعتمدوا على السحب اليومى الى ممكن ياثر جدا على الحساب الى ممكن يتمرجن بسهولة فى اى انعكاس

nada
08-11-2012, 04:40

الله عليك كلامك صحيح مائة فى المائة
لاتتسرع فى سحب الارباح لنك بهذا لا تسفيد من ارباحك

hazem16
08-11-2012, 04:56
اهم شيء في الفوركس الصبر للوصول الى الأرباح
وايضا عدم الطمع

بسمة الحياه
08-11-2012, 15:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حقا القناعة كنز لا يفني
و من اراد الحفاظ على ماله فليقنع بما آتاه الله
بالتوفيق اخوتي

ahmed
08-11-2012, 15:15
اعتقد ان نسبه كبيرة جدا من المتداولين الخاسرين فى السوق بسبب هذة
النقطه تحديد قطع الارباح وترك الخسارة ترمح ف الحساب

ahmedyousef33
08-11-2012, 15:18
عندما اصل الى نتيجه مرضية اكتفى بها ولا اطمع حتى لا اخسر كل ما حققته فى النهايه

dollyabdallah
08-11-2012, 15:19
مش دايما الرضا بالقليل مفيد لان ساعات بتيجي فرص لعمل ربح كبير فالاكتفاء بالقليل و الخوف من عكس السعر يقلل من الارباح

mahmoudemam
08-11-2012, 15:21
ان الطمع هو العامل الاساسي لانه عند الربح للمرة الاولى
يقوم المداول باعتبار ان كل صفقاته رابحه المره القادمة مما يجعله يخاطر بكل مال

MedoMix
08-11-2012, 15:24
نعم انا التزم بالهدف والاستوب لوز بس لم الاقي اي اشارات تدل باتجاه عكسي والسفقه كسبانه بغلقها وتفادي حدوث اي مشاكل واكون في المضمون افضل

AMANI
08-11-2012, 15:26

كلامك صحيح اخى الكريم
ويا رب نقدر نحقق ارباح .. اللهم امين

Gravity
08-11-2012, 15:32
والله ياخي الطمع مو كويس
ارباح تجيني بسحب فوق النص منها واضعها من جيبي
افضل من اخسرها كلها .. بأن ادع ارباحي تنطلق .. وتذهب بلا عودة ><

mohammedfateh
08-11-2012, 15:32
حسب معلومات وكتب قراءة اول شي يجب عدم استعجال في سحب ارباح لان ذلك يؤدي عاجلا او اجلا الى فشل لاسامح الله
وانا كمبتدى وارجو معلومات افضل من خبراء

Eslam Torres
08-11-2012, 15:33
ولله انا شايف انها وجهة نظر واحد لية وجهة نظر فى عالم الفوركس
فانا لست معك فى هذا الموضوع

pota1999
08-11-2012, 15:35
انت تقول ارباح : فهذا يعني ان لديك استراتيجية تعمل عليها ومن خلالها تحقق ارباح . حسنا : اذا كان هذا صحيح فنصيحتى لك ان تكتفى فى هذا السوق المتذبذب بالدخول مرة واحدة فقط يوميا تحقق من خلالها ربح وتجري .

aboualy
08-11-2012, 15:38
مش دايما الرضا بالقليل مفيد لان ساعات بتيجي فرص لعمل ربح كبير فالاكتفاء بالقليل و الخوف من عكس السعر يقلل من الارباح

حسب الفرصة نفسها اذا كنت شيف ان الفرصة قوية واتوقع ان السعر سيذهب بعيدا فلا مانع من تحريك الاستوب الى نقطة الدخول والاستمرار فى مطاردة الارباح حتى اصل الى اقصى ربح ممكن من الصفقة

4x1
08-11-2012, 15:39
كمبتدئ واغلبنا كذلك فاننا في طريق التعلم والفهم الصحيح للتداول ومن ثم يجب الالتزام بمبادئ وقواعد التداول الصحيحة وذلك برسم خطة عمل والالتزام بها ومن ابجديات التداول وضع
sl و tp
وتحديد نسبة النقاط وان تكون على دراية بحجم الربح في حالة سارت الصفقة لصالحك وكذلك حجم الخسارة ان انعكس التراند ضد توقعاتك

bassma_kamel
08-11-2012, 15:42
فى فرق كبير بين عدم المجازفه والطمع وبين الخوف جميل ان الواحد ميبقاش طمعا وميجازفش بفلوسه بس المهم ان الموضوع ميتماداش عنده لدرجه الخوف وانو مع اول تحقيق ارباح حتى لو كانت ارباح قليله يقفل الصفقه
وممكن استخدام الستوب لوز للامان

osama00971
08-11-2012, 15:44
اضع التارجت في موضع معين
والستوب لوز في موضع اخر
واغلق الجهاز

mohamed eldamnhorey
08-11-2012, 15:47
المشكله اننا مش بنصبر على الربح

ولكن نصبر جداً على الخساره

ياريت نتحلى بالصبر لحد ما السعر يحقق ويوصل الى الهدف ولا نتسرع بالاغلاق

thehulk3
08-11-2012, 16:22
بصراحة هذه النقطة محيرة بالفععععععععععععععععععل
ووقت جني الأرباح محير جدا جدا خصوصا السوق كان غريب وعكس كل التوقعات الفترة اللي فاتت دي كلها

basom59
08-11-2012, 16:30
اعتقد بوجود دائم ومتجدد للفرص طالما السوق مفتوح بس المهم ازاي الواحد يقتنص الفرصة ويحقق منها الهدف

abdelmouman
08-11-2012, 16:52
هذه بالفعل اغلى نصيحة لاني الى الان لا اعلم متى اخرج متى ادخل لضمات الربح باقل مخاطرة
لذى اظن انه من الاحسن التداول على هذا النحو وتر ك الارباح اذا كان السوق يشير الى مزيد من النقاط

mahfoudh
08-11-2012, 16:53
لا للطمع و الجشع فالقناعة كنز لا يفنى

يجب ان تحدد الستوب لوز

mouwal
08-11-2012, 17:24
أسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
لست مع الطمع ولكني كذلك مع المخاطره فقبل البدء بصفقه معينه يجب تحديد الهدف

hwida nada
08-11-2012, 17:25
الاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفن

jihadazzam
08-11-2012, 17:29

السلام عليكم
نعم اخي انتضر ارباحك لتاتي اليك حسب هدفك انتضره انه قادم
انما اذا ركضت ورائه فلن يأتيك انتضره انه ات اليك السعر يتذبذب ومن خلال تذبذباته حكما سياتي اليك

simo patrik 9
08-11-2012, 17:29
بسم الله الرحمان الرحيم
انا لان ليس لدي اي ارباح لكن الله عارف الغيب و شكراااااااااااااا

All 4 You
08-11-2012, 17:34
الاقتناع بالربح
والرضا بما قسمه الله لنا شئ جميل بجد
القناعة كنز لا يفني
هدا كل شيء

kakachix
08-11-2012, 17:37
بالفعل يا اخي قد يكون قطع الارباح فشل في التجارة لكنني لا احب المغامرة وطمع لاني في دقيقة قد اخسر جميع اموالي

Rami
08-11-2012, 18:42
وهذا ما اسميه القاتل البطئ حيت نجد المناجر يصبر على الخسارة
وان بلغت مئاتالنقاط ولا يصبر على الربح ويكتفى بالقليل
تحياتى لكم

aladdensima
08-11-2012, 18:55
الخروج من الصفقه عند تحقيق اي ربح قد يضيع عليك اهم هدف لك وهو الاستفاده الكامله من قرارك بدخول الصفقه لذلك انا اعتقد انك لابد ان تكون لك استرتيجيه وهدف تعلم انك سوف تخرج من الصفقه عنده وليس كما تتيح الظروف

salahdimansa
08-11-2012, 19:09
كلامك 100 *100 مظبوط وانا كنت بعانى مكن الموضوع ده افتح صفقة ولالقى الصفقة بدات تحقق ربح اقفل عليها ولا اصبر حتى ينتهى الترند اللى انا صاحبته
وده اكبر خطأ ممكن يضر المضارب ضرر بالغ والله ضرنى اكتر من نصف الحساب فى وقت من الاوقات

mezo love
08-11-2012, 19:10
بسم الله الرحمن الرحيم انا بطبعى احب المخاطرة و اقوم بها كثيرا

ولكن بحذر اخى و هو لييس طمع لان انا مقتنع جدا بمقوله القناعه كنز لا يفنى

yassie
08-11-2012, 19:16

mohamed eldamnhorey
08-11-2012, 19:24
الخروج من الصفقه عند تحقيق اي ربح قد يضيع عليك اهم هدف لك وهو الاستفاده الكامله من قرارك بدخول الصفقه لذلك انا اعتقد انك لابد ان تكون لك استرتيجيه وهدف تعلم انك سوف تخرج من الصفقه عنده وليس كما تتيح الظروف

نعم اخى لابد من ان تمتلك استراتجيه قويه مبنيه على اساس علمى لكى تتمكن من تحقيق ارباح بها

kimokonolove
08-11-2012, 19:25
على حســــب التنبأ ، لا يجب دائما ترك الربح يستمر
فممكن السوووق يرتد عليك و يضرب الستووب لوووز
بدل الرضاء بالقليل تخسر الكثير

marou49
08-11-2012, 20:11
لا أوااااافق الرأي مطلقاا يا أخي أرى بقولك هذاا و كأنك تشجع على الطمع و انت تبعت الصفقه فممكن أن تنقلب الأوضااع
و ترجع نت رابح لخاااسر و هذاا جربته على حساابي التجريبي كلما أرى الربح يتصااعد أتركه لكن سرعاان ما ينقلب لخسااره ة الخسااره بتكوون فادحه

Tips™
08-11-2012, 20:23
انا لسه مستلمتش البونص و لسه متاجرتش
يعنى ما ليش ارباح لسه ولا ليا خساره ولا اى حاجه من الحاجات دى

yassoo011
08-11-2012, 20:37
من تجربتي للسوق وتحقيق الربح والطمع بعده
اتخذت قرارا بسحب الارباح او جزء منها اول بأول لكي لا اطمع
وادخل في صفقات اخرى قد تغلق لي الحساب

ROTARY28
08-11-2012, 20:37
السلام عليكم
غالبا ما افعله بالارباح بدل سحبها
ان احولها الى حساب حقيقي اخر
وهكذا اعزلها عن الحساب اول واحفظها من المارجن كول
ويكون عندي فرصة ثانية للتداول من جديد

ridha63
08-11-2012, 20:39
الأرباح الصغيرة لا تسمن ولا تغني من جوع بل يجب البحث عن الأرباح الكبيرة ومن أراد هذا عليه بالمغامرة المغامرة المحسوبة العواقب طبعا

abdelaal
08-11-2012, 20:42
أن تعرف نقطة وقيمة الربح حسب التحليل الفني لا يعد أقل أهمية من معرفتك الاستوب الذي عنده يخب أن تجرج من الصفقة
هذا هو عمل مل التحليل أين تتوقع أن ينعكس السعر فتخرج بأكبر ربح ممكن

mohammedtheboss
08-11-2012, 21:08
نعم صحيح يجب على المرئ عدم التسرع و الطمع
وبالتحليل الصحيح سوف نتمكن من الربح
شكرا اخي

khoroto
08-11-2012, 21:12
الاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفني
كلامك صحيح اخي الكريم القناعة لاكن نسيت الصبر هو ضروري لربح في الفوركس

meroo
08-11-2012, 21:17
كلامك صحيح يااخى
وفعلا لازم التاجر يعرف امتى يقفل صفقته ف المكان المظبوط قبل الانعكاس وضيع بعض الربح
وده طبعا بيحتاج لخبرة طويلة وان التاجر يكون محترف فعلا

simo patrik 9
08-11-2012, 21:19
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااااا
انا لان ليس لدي ارباح الان و شكراااااااااااااااا

eslam92
08-11-2012, 21:21
شئ طبيعى لاغلب الصفقات
فقد تعتقد ان الربح المستمر فى صفقة معينة سيرتفع اكثر فيهبط فى لحظه او العكس
يجب علينا ان نقتنع بالربح الموجود
عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة
تقبل مرورى

Mohib_El_Hikma
08-11-2012, 21:24
هناك فرق بين السرعة والتسرع فالثاني اكبر افة يمكن ان تصيب المستثمر الذي لا يحسن التركيز والتخطيط الجيد والفهم الواضح لاداء السوق

bony2
08-11-2012, 21:41
ديه حاجة توفيق من ربنا
و ربنا بيكتب لكل واحد رزقه بس اهم حاجة اننا نرضي بالمكسب و الخسارة بردوة

أسكبيد
08-11-2012, 21:58
فعلا الخروج المبكر من الصفقة قبل تحديد الهدف يعتبر خسارة اذا استمر الوضع هكذا
فيجب دائما ملاحقة الربح وترك الصفقة تأتي بكل ما عندها من خير
انا مثلا بعد مالسعر يتحرك نقاط ايجابية بنقل الاستوب وراه وبكده حتى لو ارتد السعر هتقفل على ربح
ولو مارتدش اديني وراه مكان مايروح وانقل الاستوب كل مسافة

webtech
08-11-2012, 22:06
بسم الله الرحمان الرحيم والله يا اخي معك حق وانا من المعارضين الذين يقومون بسحب ارباحهم بسرعة اترك يا اخي الفلوس تجيب فلوس حتى يكبر راس مالك و يشتد عوده انذاك تستطيع ان تسحب اموال مهمة

sultan
08-12-2012, 04:08
الفرصة امامك دائما لكن الشاطر اللي يقتنصها
وابعد عن الطمع والجشع

HUSSENEY
08-12-2012, 07:31
فعلا من اخطر العيوب التى نقع فيها هى الصبر على الخسائر وعدم الصبر على الارباح
فانت حين تصبر على الخسائر ولا تصبر على الارباح تكون معرض ان تكون النتيجة النهائية لك هى الخسارة

ahmedeltanahy
08-12-2012, 07:40
ولله انا شايف انها من الممكن ان تكون وجهة نظر وان كل واحد لية وجهة نظر فى التجارة التى يقوم بها
لان يوجد اشخاص لا تحب فعل هذا وانا منهم لذلك لكل واحد اسلوبة فى التجارة ومن الممكن ان يحدث هذا

maklad94
08-12-2012, 07:41
اكيد طبع الحفاظ على الارباح من الضياع ده شىء مهم جدا وعشان كدا دايما اللى بيفشل فى الفوركس هو الشخص اللى مش بيحافظ على ارباحه وبيخسرها لا وكمان احيانا بتتحول لخساير وده طبعا كله مش صح .. الصح اننا ننقى الفرص كويس اوى وبعناية والفرص مش هتضيع يعنى كلها موجودة وربك موجود ورزقك مقسوم الحمد لله يعنى .

mahmoudx2
08-12-2012, 07:50
اقتراح ممتاز و ذكى ولاكن لابد ان تقوم بسحب بعض الاموال ايضا حتى لا تصدم صدمة كبية أذا خسرت

ebtehag
08-14-2012, 17:46
انا المهم عندى اولا المحافظه على راس المال لان المحافظه على راس المال هى الفرصه لتحقيق الربح وبعد كده يجى الربح وانصح انك تسحب اول باول وتخلى برضه الحساب كبير علشان اى ظروف كل ما كان الحساب كبير كل م كان افضل وحافظ على ربحك قدر الامكان

p2up
08-14-2012, 17:49
الطمع يفسد الطبع اخي
اخي يجب ان تدرس الصفقة جيد و تعرف متى تاخد الارباح ليس عشوائيا

hossam eldeen mohamed
08-14-2012, 17:52
السلام عليكم
انا افضل الخروج من الصفقة عند تحقيق مبلغ معقول وليس مبلغ كبير

face book
08-14-2012, 17:56
شكرا يا باشا علي الموضوع الجميل واتمني انك تكمل مواضيع زي ديت
لاننا كلنا محتاجين دفعه قويه ونقلل الطمع

s.n
08-14-2012, 18:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
القناع يا أخي و الرضى بما كتب عليك شيء جميل

ELMoSeKaR
08-14-2012, 18:09
أعتقد ان ده بيتوقف على حجم خبرتى فهناك بعض المتاجرين يتوقعون الأفضل لصفقاتهم ويتركونها مفتوحة لربما يكون هناك أرباح اكثر ولكنى افضل ان يكون الربح بما قسم الله لك والرضى بالقليل خير من المجازفة وتعريض نفسك للخسارة فعصفور فى اليد خير من عشرة على الشجرة :)

hadeer hamdy
08-14-2012, 18:11
اكيد طبعا الفرص موجوده بس على حسب الشخص
المتداول لو كان بيقدر يقتنص الفرص دى ولا لا

Moselhy
08-14-2012, 18:13
بص انا اول ما الارباح تصل الى المؤشر المطلب يصيبك شعورين الخوف والطمع الخوف من الخساره المفاجئه اوى الطمع فى المزيد لذلك وانا ممكن اعمل الاتنين فى اوقات بطكون طماع واوقات تانيه بخاف

mannon
08-15-2012, 13:09
اقتراح ممتاز و ذكى ولاكن لابد ان تقوم بسحب بعض الاموال ايضا حتى لا تصدم صدمة كبية أذا خسرت

دى حاجة برضو وتعتبر ميزة من مميزات السحب المستمر ، لان لو خسرت لقدر الله لاى سبب على الاقل بتكون ساحب جزء من الارباح او ممكن كمان لو حاسس انك مقرب على المارجن تبقى ترجع تودع من هذه الارباح المسحوبة

kaspere03
08-23-2012, 16:56
الاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفني

HOUSAMMI
08-23-2012, 18:27

بسم الله

ايه ده موضوع ولا لايه لايوجد به اى فائدة بصراحة يعنى ومن غير زعل

ننتظر منك مووضع اجمل وادق واكثر فائدة

mmm2013
08-23-2012, 19:05
انه حقا اسلوب جيد جدا ويجعلنا نحقق ربح كبير جدا ولكنى اعتقد انه خطر جدا وخطورته من نفس خطوره الطمع

waleedkhan
08-23-2012, 19:09
السلام عليكم

ibrahimhabony
08-23-2012, 19:15
انا عن نفسى عاوز دخل شهرى 2000 دولار بس هههههههههههههههههه
وعلى فكرة انا لسة اول يوم فى المنتدى بس عندى امل كبير فى ربنا انى هنجح
ادعووووووووووووووولىى

elmasa2014
08-23-2012, 19:54
لاقتناع بالربح
القناعة كنز لا يفني

silver
08-26-2012, 21:13
هذه النقطة مهمة جدا

احيانا نددخل في صفقات ونربح منها الكثير من النقاط لكن مع الاسف تعود ونغلقها على خسارة او على منطقة الدخول

kavo0o
08-26-2012, 23:04
اخى الكريم بالنسبة ليا انا اغلق صفقاتى لما بتجيب الربح اللى انا عاوزه مش معنى ان الصفقات بتكسب افضل سايبها فالربح ممكن يتحول لخسارة
ولكن في حالة الخسارة انا اغلق صفقاتى
ولكن لا اعلم دا صح او غلط فا انا لسه في بداية المشوار

vamoscapitos
08-26-2012, 23:06
نعم بالطبع القناعة كنز لا يفنى

ومنا الكثير من لا يقنع بما يربحه و يريد المزيد

وعندما يطمع بالمزيد يفقد التحكم في نفسه حتى يجد نفسه خاسرا

يعني الطمع يعمينا

sa3idsmp
08-26-2012, 23:19
الربح هو من جرنا لدخول عالم الفوركس

لا شيء غير الربح و رواحه هو من يجعلنا نرحل عنه

لا قدر الله نسأل الله دوامه علينا

sahar
08-26-2012, 23:40
اعتقد ان الطمع سيؤدي في النهاية الي الفشل ويؤدي الي اغلاق صفقته بخساره لو مع كل صفقه سحب فلوسه يبقي افضل لكن يوجد اشخاص كثيره عندهم مجازفه وعدم خوف ولا يغلقون الصفقة عند اول ربح .. ومدام متبعين استراتيجة ناجحه والله يااخي انا بقول الفوركس حظوظ وبالله التوفيق

sami
08-26-2012, 23:43
بالفعل الخروج من الصفقة و بنقاط قليلة يدل أن المتاجر يتملكه الخوف و غير قادر على السيطرة على
إنفعالاته أفضل أسلوب لمن يريد الجري وراء الربح يكمن في إستعمال التريلينج ستوب،المهم أن يدخل
المتاجر من نقطة صحيحة و يثق بتحليله و يحاول ما أمكن التحرر من عامل الخوف

Mostafa Ragab
08-26-2012, 23:44
انا مع القناعه وعدم الطمع ولكن المخاطره والمجازفه تعطي طعم للمنافسه
واحيانا تكون سبيل للمكسب الكبير ولكن ممارسة الصفقات علي خبره افضل حتي لا تقع في الخسائر الكبيره

alwayswinner35684
08-26-2012, 23:50
هي المشكلة ان الشخص التاجر بيكون عنده قلق لما يحط كل الارباح اللي معاه وفي الاخر يخسر راس المال علي الارباح علشان كده بيحاول يسحب الارباح خوفا من الخسارة العامة مثال عصفور في اليد خير من الف علي الشجرة ودي طبعا وجهة نظري

midohere2012
08-27-2012, 00:03
كلام جميل وصحيح ولكن مع التطبيق العملى نجد فية صعوبة لأن ممكن تفتح صفقة وتكون رابحة وتفكر فى ان تدعها تستمر وتعود لك بخسارة لذلك لكل من لدية رأس مال بسيط لا يتبع هذه الطريقة ولكنها تكون رابحة لم يتعلم جيدا ولدية رأس مال يسمح له بالأنتظار وعدم الخوف من الخسارة الفادحة

mohamed elsayed ahmed
08-27-2012, 00:08

dlehich
08-27-2012, 00:40
و كنت أنا و حققت ارباح اسحبها فورا لأني كما كسبت براس المال الاول راح اكسب بيه مرة اخرى و على الافل اضمن الربح حتى لقدر الله و خسرت يكون لي راس مال احتياطي

anazoft
08-27-2012, 00:49
الطمع الزائد يودي الى قلب الموازين
ينبغي احترام الاهداف المبنية على التحليل المتقن
لو انت دخلت صفقة بهدف 20 نقطة
اول ما تصل لي 20 خد الربح و اقفل
كترة الانتضار قد تعكس السوق

fahad
08-27-2012, 00:51
قبل البدء بالاستثمار أو استخدام المال الخاص للعب مع سوق العملات الأجنبية، وتأكد من لك الدراسة حتى على منصات التداول العملة المتاحة ليس فقط ولكن أيضا إلقاء نظرة على جميع أنواع مختلفة من الروبوتات الفوركس أو خوارزميات التداول التلقائي المتوفرة.

rock86
08-27-2012, 01:11
انا عن نفسي بدخل لصفقة وبعد شوية بجده خسرانة
واتركها امدة 12 ساعة او اكثر بلفقيها محققة مكاسب خلوة

mido303037
08-27-2012, 03:04
خليك قنوع بالنهاية
ولا تكون طماع
يعنى تكون محدد هدف
وتلاقى السعر بيطلع تفرح
وتقول اما اطلع معاة
هتبص تلاقى نفسك خسران فى ثانية

marem2007
08-27-2012, 03:13
هي دية سهلة وصعبة
انا عن نفسي بحددالربح عند دعم قادم او مقاومة
او مستوي فايبو

donya_elkhir
08-27-2012, 03:20
سلام عليكم يا جماعه لازم نعرف ان الخساره والمكسب فى ايد ربنا يعنى المكتوب علينا هو الى حنشوفه احنا نعمل الى علينا والباقى على ربنا اذ كان مكسب الحمد لله او خساره لازم بردو نقول الحمد لله بس بالنسبه ليا انا افضل سحب الارباح بمجرد تحققها وعدم تركها

otakon
08-27-2012, 03:22
انا خسرت الكثير من الاموال في الحساب الحقيقي لكنني احسست انها سوف تعود لي بالنفع
في المستقبل لانني تعلم اشياء كثيره من ضمنها لابد من اداره صارمه لراس المال

moha55
08-27-2012, 04:57
دائما اقول ان الطمع هو العامل الاساسي الذي يقضي على التاجر
و الرضى بقضاء الله كفيل بتحقيق احلامك في الفوركس

waled_ballal
08-27-2012, 05:38
ان شايف ان المكسب معرض للربح والخسارة ولابد ان الانسان يكون مجازف زى مايرضى باربح يرضى بالخسارة بس
مشكل الدنيا فيها خسارة دائما وربح دائما والطمع شئ وارد فى حدود المعقول والحرض والخوف من الخسارة شئ يحتاج لتفكير وتركيز والمكسب والخارة بتوفيق من الموالى عز وجل

ThE.pRoF
08-27-2012, 05:58
أعتقد ان الاستراتيجيه مهمه جدا في الموضوع ده
بحيث اضع لنفسي استراتيجيه علي فتره معينه من الزمن ان تعديت في هذه الفتره الربح الذيب حددته لنفسي في الاستراتيجيه اقوم بسحب الزياده
هذا رأيي

hossam zaki
08-28-2012, 01:49
ان شايف ان المكسب معرض للربح والخسارة ولابد ان الانسان يكون مجازف زى مايرضى باربح يرضى بالخسارة بس
مشكل الدنيا فيها خسارة دائما وربح دائما والطمع شئ وارد فى حدود المعقول والحرض والخوف من الخسارة شئ يحتاج لتفكير وتركيز والمكسب والخارة بتوفيق من الموالى عز وجل

almjhol
09-17-2012, 09:13
المشكله هنا ان هناك خيط رفيع بين القناعه والطمع
علينا ان نصل اليه فعلينا ان نخاطر ولكن بحظر

gr53
09-17-2012, 09:22
هذه الكلمات سهلة ولكن الواقع مرير يحتاج لجدية في التفكير في تحديد الاماكن المثلي لاخز الربح مع دعم راس المال لانه كلم كبر راس المال كلما تحمل ضغط السوق

aoneman3
09-17-2012, 13:02
السلام عليكم
يا ريت لو نقدر نتعلم متى نغلق الصفقات
كنت ابقة ملك العملة والفوركس

kingta
09-17-2012, 13:42
السلام عليكم
عدم الطمع والتوكل على الله ودع أرباحك تنطلق ههه التوكل على الله والتقة في النفس كدالك مهمة للفوز على العموم أتمنى لك التوفيق وشكرا

egypt25
09-17-2012, 14:55
هى الحكاية ما بين طرفين طرف انك لازم تكون راضى مش طماع وتاخد ربحك اللى انت ححدته من غير طمع
والطرف التانى هو ان من احد اسباب الخسارة هى انك بتقفل الربح بسرعه بسبب الخوف وده بيعتبر خسارة
والصح انك تعمل موازنه ما بين الاتنين