PDA

View Full Version : هل كل واحد فى المنتدى وشغال فى الفوركس يحب ان يعمل فى الذهب

ahmed saleh
07-09-2012, 10:09
انا كنت عايز اسال هو كل واحد فى المنتدى بيتكلم على العملات بس ومحدش بيتكلم على الذهب والبترول
دا عشان انت متعرفش غير انك تتاجر فى العملات بس ولا فى سبب اخر

fxjoseph
07-09-2012, 10:13
انا معلوماتي الصراحة مازالت متواضعة وخاصة في الترول والذهب وخلافه ولكن اعتقد ان لو اي حد اهتم بهم هيتعلمهم بسرعة لان الاخبارعنهم موجودة بشكل مستمر لكن الصراحة انا لم اهتم بهم من قبل

mohamed adel
07-09-2012, 10:17
بصراحة انا مش عارف ايه سبب كثرة التجارة على العملات دون الذهب
ولكنى سمعت والله اعلم ان تجارة الذهب حرام شرعا

Desperate
07-09-2012, 13:11
لان التداول بالمعادن حرام شرعا لانها تتم بدون قبض
يعنى مينفعش تشترى ذهب وانت مش هتمسكوا فى ايديك ولا تبيع وهو مش معاك اساسا
اما فى العملات عادى لان العملات دلوقتى بتتم عن طريق تحويلات بنكية وممكن تكون الفلوس مجرد ارقام مكتوبة على الشاشات اما المعادن فهى شئ
يجب لمسه

roka
07-09-2012, 16:16
انا كنت عايز اسال هو كل واحد فى المنتدى بيتكلم على العملات بس ومحدش بيتكلم على الذهب والبترول

انا مش عندى خبرة ولا ممارسة فى البترول او الذهب فمش اقدر اداول فيه

sabre
07-09-2012, 16:18
انا اعتقد ان المتاجرة على الذهب وعلى البترول حرام شرعا وعلشان كدا
لا افكر حتى فيهم والله اعلم

magic777
07-09-2012, 17:43
اخي الدهب والبترول والفضه كلهم ليهم نفس نظام الحركه بتاعت العملات ونفس الشارت وتقدر تطبق عليه التحليل الفني
وهتلاقيهم بيحترموه جدا كمان لكن احنا بنبعد عنهم علشان فيهو شبهه ان المتاجره عليهم حرام خاصه الدهب والله اعلم طبعا

derfcase
07-10-2012, 09:42
ليست مسالة عدم معرفة اخي الكريم
ahmed saleh
و لكن مسالة ان اسبريد العملات غالبا ما يكون مرتفع جدا بالنسبة راس مال المستثمر - باستثناء عملة الفضة

theboy2226
07-11-2012, 20:28
هو انا كان لي تجربة مع الدهب و عملت منه ربح سهل و كبير و سريع بس عرفت لاحقا انه حرام
و حتي لو مش حرام الاسبريد بتاع الدهب 10نقط و بيحاج راس مال كبير جدا
و تقلباته حاده جدا

sky44
07-11-2012, 21:39
في الحقيقة اخي السبب الدي جعلني اتاجر في العملات فقط هو انني ليس لدي اي فكرة عن اسس المتاجرة في الدهب او البترول و بصفة عامة المعادن كما انني قرأة في احد المواضيع ان المتاجرة في المعادن فيها نسبة عالية من الخسارة

salah.bmw
07-11-2012, 21:46
انا بصراحة يلي سمعتو انو التعامل بلذهب فيو شبهة
انما على البترول انا بفضل التعامل عليه اكتر من الازواج
بس بصراحة خطر ولازم يكون صاحي اكتر من العملات

kingman
07-11-2012, 22:13
لاتحتاج التداول على الذهب وان تبتعد عن شبهاته ولكن يكفى ان تهتمه بتحليله كى يفيدك فى تحليل السوق عموما وبيبقى مفيد تحليله مع بعض العملات لتكون على علم بما يحدث فى السوق وتعزيز تحليلك

delpi
07-11-2012, 22:19
كلامك صح جدا والموضوع مهم هو سؤال ذكى لازم كل واحد يسأل نفسه ايه السبب
انا اعتقد ان السبب انا بنشتغل ف العملة بس لأننا بنحب السرعة ف التداول انما الذهب والبتروا اشياء غير مضمونة
لأنها مش موجودة فى كل الدول ونادرة جدا

pimo
07-11-2012, 22:34
لك تستطيع التداول علي الذهب والمعادن الاخر يلزمك راس مال كبير ومن جهة اخر فان الذهب يحتاج منك خبرة يجب ان تكتسبها اولا من خلال تداولك عليه في الديمو اوريد ان اضيف اليانه يعتبر من العملات الامنة فعندما يكون سوق العملات واو العملات ذات العائد المرتفع في حالة تذبذب قوي يتجه المتداولون اليه بصورة كبيرا ويستطيع ان يتحرك السعر فيه بقوة 300 نقطة في اليوم

ahmed rabee
07-11-2012, 22:40
انا يا اخي بتاجر في الدهب بس علي قدي خالص يعني

مبستخدمش اكتر من الدعوم والمقاومات + الفيبوناتشي فقط لا غير

والحمد لله علي كل حال .. اوقات السعر بيعكس لكن مش كتير وبعد وقت قصير السعر بيذهب للاتجاه الصح

بس اهم شيء عد الطمع

alskndry
07-11-2012, 22:46
اخى تجارة الذهب والمعادن حرمها الكثير

لوجود شبهة الاحتكار والارتفاع بالاسعار مثل الاغذية

Nehal Ali
07-11-2012, 22:53
علي فكره صعب اوووي لاي مبتاديء زي حالاتي انه يقوم بالمتاجره في الفوركس وكمان السلع النفسيسه دات ارباح خياليه مثل الدهب والبترول الفضه العمليه
مش بالسهوله اوووي كده
لازم تركيز وانك تتمكن بعد تتاجر وبعدين بنقول انك لازم تكون حزر في قراراتك فمينفعش تمارس اكتر من عمل يحمل نفس طبيعه القلق والدقه دي
وده مش معناه التفرغ التام
بس لازم الانتقاء

mrxr00t3d
07-11-2012, 23:03
السلام عليكم
أخي انا ما زالت خبرتي صغيرة ، لكن اعتقد ان المتاجرة في البتروول و الدهب حرام شرعا

ابو محمد
07-11-2012, 23:06
اغلب المتداولين لايعملون بالذهب
لانة خطير ويحتاج راس مال كبير

revenge
07-11-2012, 23:15
انا اسمع ان الذهب حرام شرعا لعدم وجود التقابض

اما بالنسبه ليا انا شايف ان العملات اسهل و احسن و بصراحه مش بحب اشتغل في حاجه مش فاهمها

HUSSENEY
07-11-2012, 23:22

لا طبعا بنحلل الذهب على الاسترالى
والبترول علشان الكندى
ولكن لا نتداول عليهم لحرمنتهم

mido95
07-11-2012, 23:23
انا لم اجرب ابدا ان اتاجر بغير العملات فى الفوركس
و ايضا المتاجرة بالذهب اظن ان فيه شبهه عدم القبض فى الحال و الله اعلم

mage
07-12-2012, 02:41

بالفعل سمعت انه يوجد الشبهات على تجارة العملات ولكننا نسعى دائما الى اختيار الاشياء التى توافق الشرع حتى لا ندخل فى طائلة المحرمات التى نفعلها فى سوق الفوركس ونسأل الله التوفيق للجميع

ma90do
07-12-2012, 03:40
بالفعل سمعت انه يوجد الشبهات على تجارة العملات ولكننا نسعى دائما الى اختيار الاشياء التى توافق الشرع حتى لا ندخل فى طائلة المحرمات التى نفعلها فى سوق الفوركس ونسأل الله التوفيق للجميع

الكثير يقول ان التداول في مثل هذه الاشياء مثل الدهب والنفط والمعادن محرمه ويجب الابتعاد عنها فعلا وغير كده خطوره عاليه واسبريد عالي بس اكيد السبب الرئيسي في الابتعاد انها حرام

ehab
07-12-2012, 03:46
هما بيقولو ان التعامل فى المعادن حرام مش عارف ده بجد والا افتكاسات
بس فية فتاوى بتقول حرام انا بصراحة محتاااااااااااااار

swingawy
07-13-2012, 04:27
الذهب حركته ممتازه ولكن
في الحقيقة اخي السبب الدي جعلني اتاجر في العملات فقط هو انني ليس لدي اي فكرة عن اسس المتاجرة في الدهب او البترول و بصفة عامة المعادن كما انني قرأة في احد المواضيع ان المتاجرة في المعادن فيها نسبة عالية من الخسارة

ehab
07-13-2012, 05:34

فعلا عندك حق انا سمعت ان فية فتاوى كتيرة بتحرم الدهب والتعامل فية والمعادن
بس لية حرام طلاما فية محلات بتبيع الدهب وكدا نفسى اعرف بئا والواحد محتار

elking
07-13-2012, 05:58
انا بعمل فى الفوركس ولكنى لا احب التداول فى الذهب لانه يقال ان التداول به يكون حرام وبالتالى افضل التداول فى العملات

a5rzamn
07-13-2012, 06:10
اخي المتاجره بالمعادن والسلع هو حرام بالشرع

حسب ما اجمع اغلب العلماء لانها سلعه ويجب ان تملكها فعليا حتى تتاجر بها

والله اعلم

KOGI
07-13-2012, 08:52
والله انا قريت الكثير م نالفتاوى اللتى تحرم التجارة بالذهب والسلع عموما ز النفط وبره تحريم التبييت ده غير ان التجارة بالمعادن فيها نسبة الخسارة اعظم م نالربح خليك فى المضمون وابتعد عن كل ما هو مشكوك فى امره
وتقبل مرورى اهى الكريم

waleed adel
07-14-2012, 01:04
التداول في الدهب والنفط والمعادن محرمه ويجب الابتعاد عنها
ويكفينا العملات بس احنا نتابعهم كفايه

BRUFEN
07-14-2012, 01:49
شوف أخي الكريم كما يقول المشائخ المفتين عادةً ( الحلال والحرام بين وبينهما امور متشابهه ) كل مضارب
مسؤل عن نفسه وعن قناعته طبعاً لن نقول بأنهم يحللون ما حرم الله لا قدر الله
ولكن المسألة مسألة قناعة بالبعد عن الحرام وحتى الآن لم أجد من يحلل شراء الذهب بدون قبض ولكن هنالك من يقول انت تتاجر بالعملات ولا تقبضها والذهب والفضه نفس طريقتها ونفس معاملات العملات فلماذا لا تقتنع بانها حلال في الحقيقة أنا لا أنكر فقد أقنعني من فترة أحد الأصدقاء وقمت بالمتاجرة لعدة أيام بالذهب ولكن قلة المتابعين لذهب والفضة وكثرة المتابعين للعملات
جعلتني اتراجع وأعود وأبحث كيف إقتنعت بالذهب وبحثت عن الفتاوى بكل جهد ولم أجد من يحللها بأي شكل طبعاً أنا أتحدث عن المشائخ المفتين في السعودية
وعموماً وأساساً جميع تداولات اكثر المضاربين لا يتداولون إلا بعدد قليل من العملات ويوجد عملات لم تتم تجربتها
يعني مش من قلة العملات فا خلونا في المضمون بالحلال أفضل

ahmed
07-14-2012, 01:53
فعلا يا اخى المتاجر بالذهب حرام شرعا ولا ننصح بالمتاجرة بالذهب
طالما موجود امامنا الكثير من العملات فلا داعى للنظر اصلا الى الذهب ولاكن يمكن تحليله والاستفادة منه لمعرفه اتجاة الدولار مثلا

forex4ever
07-14-2012, 01:58
اعتقد ان التداول في المعادن والبترول والسلع فيه شبهة حرام او حرام لا اعرف بالظبط وكذلك ان التداول في الذهب والفضة خصوصا يحتاج الى حسابات كبيرة فعلا ولا يصلح ان تتداول في الذهب بحسابات صغيرة لانها ستؤدي اكيد ان تخسر حسابك بكل سهولة

kanzsea
07-14-2012, 02:04
الشغل فى الدهب يحتاج الى راس مال كبير ويحتاج خبرة فى التدوال علية لانة سريع الحركة جدا ودى حاجة ممكن تقفل الحساب بسرعة البرق لو دخلت عكس اتجاهة

ehab
07-14-2012, 03:19

فعلا انا شمعت ان التداول فى المعادن والنفط حرام بس مش عارف السبب
هوا فية ناس بيقولو فية حديث صحيح بذلك بس انا مش عارفه بصراحه

elzeel
07-14-2012, 03:21
بصراحه انا لسه فى البدايات وتعاملاتى مع العملات
ولسه موصلتش للدهب او تطرقتله الحيقيه

mido
07-14-2012, 03:21
اخي الكريم
انا بصراحة لا احب ان اتاجر في الذهب او البترول وهكذا لاني سمعت ان المتاجرة بالذهب حرام
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kimokonolove
07-14-2012, 03:31

بص يا غالى فى اوقات بيكون هناك فرص ممتازة جدآ
لاكن لا احب التداول على السلع لأنها شىء غير ملموس
وتعتبر حرام والله اعلم
لاكن من باب الأحتياط ابتعد عن الشبهات ولا تتعامل فى السلع

waleed adel
07-14-2012, 21:54
اخي المتاجره بالمعادن والسلع هو حرام بالشرع

حسب ما اجمع اغلب العلماء لانها سلعه ويجب ان تملكها فعليا حتى تتاجر بها

m_fekry
07-14-2012, 22:16
انا اعتقد ان تداول الذهب حرام شرعا كما انه يحتاج الى رأس مال عالى والكثير
من الناس ليس لديهم المعلومات الكافيه فى هذا المجال

marem2007
07-14-2012, 22:24
الفكرة ان الذهب حركتة كبيرة وقيمتة اعلي ولو السعر عكس عليك 50 نقطة ممكن الحساب يتمرجن
انا دخلت الدهب قلت اجرب فتحت الصفقة الحساب قفل في اقل من ساعة وقلب 00000

aminos
07-14-2012, 22:25
السلام عليكم
أنا عن نفسي لا أحب المتاجرة في الذهب و المعادن و البيترول
و كما أنه يقال أنها حرام
و الله أعلم

madman
07-14-2012, 23:28
لا مش شرط طب مانا معاك هنا اهو ومش شغال فى الذهب للانى مش بفهم فيه والحساب مش بيسمح انى ادخل دهب فهمتنى يسيدى الفاضل فمش لازم تتاجر فى كل حاجه انت بتختار الى هتاجر فيه وليه عايز تتاجر فيه

mannon
07-14-2012, 23:30

والله سؤال جميل لان فعلا انا شخصيا اعمل فى الفوركس من حوالى 5 سنين ولحد دلوقتى ما اعرفش اى حاجة عن تجارة الذهب والبترول واعتقد ان الاغلبية كدة لانهم بيكتفوا بالعمل على العملات خصوصا ان منصات التداول الى موجودة مليانة ازواج كتيرة جدا

hesham1046
07-14-2012, 23:34
انا شغلى الاساسى هو الذهب وبتاجر فية الذهب من سنتين الان العملات خسرتنى كثير وخصوصا اليورو والدولار والنيوزلندى والدولار من يوميها وانا حرمت اشتغل فى العملات وبقا شغلى الاساسى الذهب وبس

mohamed yossef
07-16-2012, 10:04
لا اعمل فى المضاربة على السلع وسبب ذلك اخى الكريم انها من الامور التى بها شبهة تحريم
فلا انصحك بالتداول على الذهب او البترول

Mohamed90
07-16-2012, 13:57
انا اعتقد ان تداول الذهب حرام شرعا كما انه يحتاج الى رأس مال عالى والكثير
من الناس ليس لديهم المعلومات الكافيه فى هذا المجال

السلام عليكم اخي التداول في الذهب او السلع بالصفة عامة فهو في شبهة
و حرمه الشعر و نحن نكتفي فقط بالربح في العملات ههه مع العلم مزلنا نتحارب مع الاسعار

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 04:03
لا اجد فى المتاجرة فى الذهب ما قد يجعلنى احبه وذلك ايضا لان
المتاجرة بالذهب يجب ان تتم يدا بيد وليس عن طريق الانترنت

زيزو
07-18-2012, 16:09
بالنسبالي لاني مبتدئ
ولاني سمعت ان المتاجرة علي السلع والذهب حرام والله اعلم
وبعدين اكيد الدهب هيكون محتاج راس مال كويس

safiforex
07-18-2012, 16:12
بالنسبالي لاني مبتدئ
ولاني سمعت ان المتاجرة علي السلع والذهب حرام والله اعلم
وبعدين اكيد الدهب هيكون محتاج راس مال كويس
نعم اخي الكريم فالمتاجرة على الذهب محرم شرعا و هذا ما ذهب اليه العلماء ، و ايه لازمة من التداول عليه ان كان حرام
فيكفي ان نتداول على الاعملات و به يمكن ان نربح احسن من الذهب

zahran
07-18-2012, 16:15
بص يا غالى هناك عده اقاويل صراحه تقول ان العمل فى الذهب والفضه والبترول واى شيئ غير العملات والاسهم اللى تداول الاوراق الماليه يبقى حرام
ودا طبعا لان مفيش تقابض فى المجلس يعنى اما انا بشترى بترول لو عايز اخده بترول مش هينفع . انما اما اشترى عمله عايز اخدها عمله هينفع هي دى الفكره

omanfx
07-18-2012, 16:16
بصرااحه يا اخي العزيز انا لم يسبق لي ان فتحت اشاارات الذهب او النفط من قبل
بس حسب الشعبيه الاكثر في الفوركس ف انا اعتقد ان التدااول بالعملاات افضل من الذهب

vamoscapitos
07-18-2012, 16:28
اعتقد ان السبب هو ان المتاجرة بالمعادن يقال عنه حرام والله اعلم

zahran
07-18-2012, 17:48
بصرااحه يا اخي العزيز انا لم يسبق لي ان فتحت اشاارات الذهب او النفط من قبل
بس حسب الشعبيه الاكثر في الفوركس ف انا اعتقد ان التدااول بالعملاات افضل من الذهب

الفكره مش فكره شعبيه يا اخى العزيز الفكره فكره ان فى حاجه صح وحاجه غلط
وانا زى ما شرحت فى وجهه نظرى ان العمل على الذهب غير منطقى بصراحه .. لانى لو طلبت الذهب اللى انا اشتريته دا مين هيدهولى مفيش فالموضوع هنا يبقى فيه شبهات كتير اوى وبلاش منه احسن

waleed adel
07-19-2012, 20:25
اخي بالنسبه لى انا اتداول في الذهب او السلع بالصفة عامة
لاني سمعت ان المتاجرة علي السلع والذهب حرام والله اعلم

sunlight
07-19-2012, 20:29
اخي بالنسبه لى انا اتداول في الذهب او السلع بالصفة عامة
لاني سمعت ان المتاجرة علي السلع والذهب حرام والله اعلم

نعم هذا هو السبب ان الكل بيبتعد عن المعادن والبترول ولكنى متلخبط يعنى اللى بيشترى اسهم نفط او اسهم غاز يقى حرام ولا ايه انا مش فاهم
اعتقد ان هذه الاشياء يجب دراستها جيدا قبل ان نقول حرام او حلال حتى لا يحدث لبث

MrSniper
07-19-2012, 20:34
أخي اضن انه ليس السبب عدم معرفة المتاجرة بها
لكن أضن انها حرام شرعا و يمكنك البحث عنها في النت

ma90do
07-19-2012, 20:39
عليك البحث اولا عن شرعيه هذا النوع من التداول حلال ام حرام لان الكثير يقول انه به شبهات وثانيا الذهب اكبر خطوره من اي نوع اخر من العملات وذو اسبريد عالي

al7oot
07-19-2012, 21:11
والله يا أخي المتاجرة في الذهب والبترول تحتاج الى خبرة أكبر من العملات
لذلك تجد الكثير من يتاجر فقط في العملات
وبجوز التجارة في الذهب حرام والله أعلم

Aker001
07-19-2012, 21:13
الدهب والبترول والفضه كلهم ليهم نفس نظام الحركه بتاعت العملات ونفس الشارت وتقدر تطبق عليه التحليل الفني

khaled zizo
07-20-2012, 19:18
انه يوجد الشبهات على تجارة العملات ولكننا نسعى دائما الى اختيار الاشياء التى توافق الشرع حتى لا ندخل فى طائلة المحرمات التى نفعلها فى سوق الفوركس ونسأل الله التوفيق للجميع و قريت الكثير م نالفتاوى اللتى تحرم التجارة بالذهب والسلع عموما ز النفط وبره تحريم التبييت ده غير ان التجارة بالمعادن فيها نسبة الخسارة اعظم م نالربح خليك فى المضمون وابتعد عن كل ما هو مشكوك فى امره بس لية حرام طلاما فية محلات بتبيع الدهب وكدا نفسى اعرف بئا والواحد محتار

deadlyfox
07-20-2012, 19:47
انا عن نفسى اتعامل مع تجارة العملات فى السوق لان لدى معلومه
بأن تجارة المعادن مثل الذهب حرام ويجب تجارتها باليد

egypt2012
07-20-2012, 19:50
لا لسبب اخرى و هو ان التداول على الذهب و الفضة و البترول حرام شرعا
و باجماع الشيوخ

assidi saber
07-20-2012, 20:13
انا في الحقيقة لا اتاجر بالذهب و لا انصح الاعضاء بالمتاجرة به لانه قليل التحركات ليس كما العملات الاجنبية

Amgad91
07-20-2012, 20:45
على الاطلاق انت غير مجبر ابدا ان تتعامل بالذهب في اي وقت اثناء متاجرتك في الفوركس
و يفضل ان تتجنب التعامل بالذهب دائما لعدة اسباب اهمها ان به شبهة حرمة وليس حلال مائة بالمائة
و السبب الاخر السيولة القوية في الذهب و التي لا تستطيع كل الحسابات خاصة الصغيرة تحملها

pimo
07-20-2012, 21:16
انا في الحقيقة لا اتاجر بالذهب و لا انصح الاعضاء بالمتاجرة به لانه قليل التحركات ليس كما العملات الاجنبية

انا ايضا لا انصحك بالتداول علي الذهب ولكن يجب ان تكون مطلع علي الاخبار والسعر الذي يمر به لان له علاقة مع العملات وخاصتا الدولار وهو يعتبر عملة امنة يلجئ اليه كبار التجار عندم يكبر خطر العملات الاخرا

amrmorasamir
07-20-2012, 21:18

لا طبعا مش عشان انا معرفش غير العملات
عشان اولا ان التداول على الذهب والفضه والمعادن هو حرام ودى كانت فتوى مؤكده من علماء الدين
ثانيا لان الذهب خطر جدا فى التداول وزى ماهو ممكن تكسب منه كتير ممكن تخسر منه كتير جدا برده

hamdy
07-20-2012, 22:44
اما فى العملات عادى لان العملات دلوقتى بتتم عن طريق تحويلات بنكية وممكن تكون الفلوس مجرد ارقام مكتوبة على الشاشات اما المعادن فهى شئ
يجب لمسه

nrgslawi
07-20-2012, 23:00

السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
اخي تجارة الذهب والنفط فيها شيء من الشبهات
فالكثير من العلماء يحرمون التجارة بها

عزبز 18
07-20-2012, 23:02
كل تاجر في الفوركس و التجارة التي يتاحر فيها و يحبها انا عن نفسي
لا احب المتاجرة في الدهب و النفط و الداوند جوند انا احب المتاجرة الا في الغملات مثل اليورو و الباوند الخ

bilalo200
07-20-2012, 23:10
السلام عليكم
اضن ان اغلب المتاجرين الصغار يبتعدون عن لدهب والنفط

ehab
07-21-2012, 13:56

فعلا انا سمعت انه حرام التجارة فى المعادن وكمان سمعت ان فية احاديث شرعية
احاديث صحيحة كمان انه حرام فلو كدا يبئا الواحد ميتاجرش فى حاجة فيها شك

ma90do
07-21-2012, 14:14
فعلا انا سمعت انه حرام التجارة فى المعادن وكمان سمعت ان فية احاديث شرعية
احاديث صحيحة كمان انه حرام فلو كدا يبئا الواحد ميتاجرش فى حاجة فيها شك

نعم اخي وانا متفق معاك سمعت الكثير علي انه حرام التداول مع الدهب والمعادن وكمان اكثر خطوره عن العملات نظرا لسرعه تحركها

mohamed1happy
07-21-2012, 15:18
انا لا اتاجر علي الذهب لاني اعرف انه حراام شرعا
كما ان تحركاته كبيرة ممكن اخسر حسابي في لحظة

os-x
07-21-2012, 15:29

التجارة في الذهب والبترول اخي فيها ارباح كبيرةة ايضا لاكن المشكل انها محرمة ومحرمة لانك تشتري سلعة ليس في يدك وهذا ما نهى عنه الرسول صلى الله عليه وسلم بعكس تجارة العملات فانك تشتري العملة وتكون في حسابك وكما يقولون قليل من الحلال احسن من كثير من الحرام

ahmed
07-21-2012, 15:31
انا لا اتاجر علي الذهب لاني اعرف انه حراام شرعا
كما ان تحركاته كبيرة ممكن اخسر حسابي في لحظة

انا ايضا مثلك يا اخى لا احب ان اتاجر على الذهب
لاننى عرفت انه حرام شرعا المضاربه عليه
وفعلا التعامل معه فى قمه الخطورة

asmoshaa2012
07-21-2012, 15:33
معظم المتداولين بيفضلوا التعامل فى العملات عن التاعمل فى الذهب او الفضة او البترول وانا من هؤلاء وخصوصا ان هناك بعض الفتاوى والله اعلم بمدى صحتها تحرم مثل هذه التعاملات الذهبية اى المتاجرة بالذهب بمثل هذه الصورة فاعتقد ان هناك الكثير من يبتعد عن هذه النقطة

dent
07-21-2012, 15:37
اعتقد ان الدهب محتاج راس مال طبير للمتاجره به
ثانيا اعتقد انى قرات مقال بحرمه المتاجره فى المعادن زى الدهب والفضه

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 15:41
السلام عليكم
على حد علمي ان التداول بالذهب والفضة والمعادن حرام شرعااا
والله اعلم

mahmoud1
07-21-2012, 15:49
السلام عليكم
على حد علمي ان التداول بالذهب والفضة والمعادن حرام شرعااا
والله اعلم

فعلا انا على حد علمى انه حرام لكن فى ناس مقتنعه انه حرام برضو بيشتغلو علية انا عن نفسى لو كان الذهب هايكسبنى كتير عمرى ما هاشتغل علية مهما كانت الاغراءات

mrhoda
07-21-2012, 15:59
معظم العرب مش بيتاجروا فى الذهب بسبب شبهة المتاجرة فيه من بعض علماء الاسلام
اما بالنسبة للبترول فهو صعب لعدم وجود الاخبار الكافية على البترول وغير ذلك قلة من يتاجرون بالبترول

alkatom
07-21-2012, 16:33
التجارة في المعادن والبترول تشوبها الكثير من الشكوك و الأحكام الشرعية
و أبرز الفتاوي أن التجارة فيها محرمة شرعا لعدم التقابض
هذا و الله أعلم

swingawy
07-22-2012, 03:48
السبب الدي جعلني اتاجر في العملات فقط هو انني ليس لدي اي فكرة عن اسس المتاجرة في الدهب او البترول و بصفة عامة المعادن كما انني قرأة في احد المواضيع ان المتاجرة في المعادن فيها نسبة عالية من الخسارة

KOGI
07-22-2012, 03:50
معظم العرب مش بيتاجروا فى الذهب بسبب شبهة المتاجرة فيه من بعض علماء الاسلام
اما بالنسبة للبترول فهو صعب لعدم وجود الاخبار الكافية على البترول وغير ذلك قلة من يتاجرون بالبترول

الجزء الاول من كلامك مظبوط تمام اخى الكريم لكن فيما يخص العمل فى البترول
اعتقد انه هو كمان حواليه شبهة تحريم مثله مثل الذهب وده سبب عدم العمل بيه والله اعلم
تقبل مرورى اخى الكريم

zizo_a_86
07-22-2012, 03:58
اعتقد الذهب حركته بطيئة عشان كدة مفيش حد كتير بيشتغل فيه...لكن انا شايف ان مكسبه مضمون بس على المدى الطويل

alkatom
07-22-2012, 10:57
السبب أخي الكريم أن التجارة في الذهب والفضة والبترول محرم شرعا

DZforex
07-22-2012, 11:04
لا أعتقد انه يجب على كل متداول دخل سوق الفو ركس

يجب عليه التداول على الذهب و البترول

ضف الى ذلك اني سمعت ان تداول هذه الاشياء يعد حرام

2x1
07-22-2012, 11:07
عشان حرام شرعا طبعا لان التجارة فالسلع والمعادن لابد من التسليم يدا بيد وتكون فايدك وبتبيع وتشتري بحاجة موجودة معاك بالفعل

elkorashe
07-22-2012, 11:57
هو اكيد الموضوع مختلف بس مش اوى لان الى بيسير على الدهب والسلع فى التحليل هو الى بيصير على العملات باختلاف حجات بسيطة
بس فى فتاوى بتقول ان التجاره على الذهب فيها شبهة حرام لانه لازم يكون يدا بيد بس مش عارف نص الفتوى بالظبط
على العموم اتقوا الشبهات

dodovedo
07-22-2012, 12:49
اخى الكريم
لالالالالالالالالالالالال ا
طبعا انت عندك 27 عمله تداول عليهم براحتك
مش شرط تدوال على الذهب
تقبل احترامى

Mohamed90
07-22-2012, 14:45
لا أعتقد انه يجب على كل متداول دخل سوق الفو ركس

يجب عليه التداول على الذهب و البترول

ضف الى ذلك اني سمعت ان تداول هذه الاشياء يعد حرام

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل السلع و الذهب و البترول فيها شبهة و حرام
و انا اكتفي فقط بالعملات و تبقى افضل و ارتاح فيها اكثر

Rami
07-22-2012, 14:46
انا عن نفسى اخى الكريم لا افضل المتاجرة على الذهب
لانه عنيف الحركة واسبريده عالى
تحياتى لشخصك الكريم

ashraf
07-22-2012, 14:49
حركة الذهب الاكثر تذبذبا فى السوق وانا اخاف التداول على الذهب وافضل التعامل على العملات فقط وتحديد اتاجدر على زوج عملات هو اليورو دولار واجده الاكثر ملائمة لى فى السوق ولا احب ان اتاجر على ازواج العملات الاخرى او الذهب

magic777
07-22-2012, 16:27
حركة الذهب الاكثر تذبذبا فى السوق وانا اخاف التداول على الذهب وافضل التعامل على العملات فقط وتحديد اتاجدر على زوج عملات هو اليورو دولار واجده الاكثر ملائمة لى فى السوق ولا احب ان اتاجر على ازواج العملات الاخرى او الذهب

بالعكس اخي انا من واقع تجربتي لتحليل الدهب بلاقيه اوضح شارت وبحترم التحليل الفني بطريقه رائعه
واحسن بكتير من زوج اليورو اللي بقى مجنون ومش بحترم اي نوع من انواع التحاليل ولا بيكمل اي تصحيح
ولكن لشبهه العمل على الدهب لا اتاجر عليه

mazouna991
07-22-2012, 18:06
لا انى ارىالدهب يكلف الخائر اكثر من الارباح
وارى ان تجارة العملات هي الامثل
فهي تحق ارباحا جيدة
عكس الدهب الدي هو متدبدب

al7oot
07-22-2012, 19:42
يجب لمسه
اها الله يفتح عليك يا رب
كلام صحيح يقال ان التجارة بالمعادن حرام شرعا والغرب هم من يتعاملون بالمعادن
اما العملات فقط العرب لأن تعاملها حلال

khaled zizo
07-23-2012, 16:44
قريت الكثير م نالفتاوى اللتى تحرم التجارة بالذهب والسلع عموما ز النفط وبره تحريم التبييت ده غير ان التجارة بالمعادن فيها نسبة الخسارة اعظم م نالربح خليك فى المضمون وابتعد عن كل ما هو مشكوك فى امره بعمل فى الفوركس ولكنى لا احب التداول فى الذهب لانه يقال ان التداول به يكون حرام وبالتالى افضل التداول و ان التداول في مثل هذه الاشياء مثل الدهب والنفط والمعادن محرمه ويجب الابتعاد عنها فعلا وغير كده خطوره عاليه واسبريد عالي بس اكيد السبب الرئيسي في الابتعاد انها حرام

nrgslawi
07-25-2012, 05:44

انا لا احب ان اشتغل على الذهب وعلى المعادن عموما لان الكثير من الفتاوي تحرمه

heropero
07-25-2012, 06:00
بالعكس ليس شرط ان كل من يتاجر ويتداول فى الفوركس يجب ان يعمل فى الذهب والنفط
احنا قدامنا ازواج عملات كثيرة جدا مفتوحة امامنا للمتاجرة عليها وانا عن نفسى شخصيا لا اتاجر فى الذهب ولا افضل
حتى المتاجرة فيه لان اسبريد عالى وتحركات غير متوقعه وزود على الموضوع دة الكلام الكثير عن تحريم المتاجرة فى المعادن وبعض هذة الاقاويل
فالبنسبة لى اقول وتجنبوا الشبهات وامامنا عملات كثيرة لنتاجر فيها كما نحن

ehab
07-25-2012, 08:03

بس فية محلات كتير بتبيع دهب هيا ربضو حرام والا اية
بس برضو لو تجارة الدهب حرام هيا مش حرام زى تجارة الخمره والا اية يا ناس

midoali
07-25-2012, 08:08
لابلعكس المتاجره في المعادن سهله جدا وجربت مره وكسبت منه علي حساب ديمو بس الي اعرفته بعد كده
انه حرام شرعا والتجاره في العاملات هي الي حلال

msh3egy
07-28-2012, 05:29
انا بعمل فى الفوركس ولكنى لا احب التداول فى الذهب لانه يقال ان التداول به يكون حرام وبالتالى افضل التداول فى العملات

mostawda3
07-28-2012, 06:09
من خلال بعض ردوود وأراء الأعضاء في المنتدى
فهمت أنهم لا يتاجرون به لأنه حرام
وأنا أعتقد أن حتى العملات حرام
والله أعلم

dollyabdallah
07-28-2012, 10:51

safari42
07-29-2012, 04:26
الكل يتكلم عن العملة ويتاجر في العملة لان الكل يقول ان هذه التجارة حلال
لكن تجارة الذهب والبترول والمعادن حرام لذلك جل التجار يتفادوهم

Tips™
07-29-2012, 04:31
موضوع حلو و تلسم الايادى
بس بردوا هتاجر فى الذهب ازاى و انت نتعرفشى تجيبوا اصلان مش صح بردو ؟!؟!؟
انما العملات اهو زى ما الكل شايف سهله شويه

HARRY POTTEER
07-29-2012, 04:33
ليس شرط ان كل من يتاجر ويتداول فى الفوركس
يجب ان يعمل فى الذهب والنفط
احنا قدامنا ازواج عملات كثيرة جدا
مفتوحة امامنا للمتاجرة عليها

madoxegy
07-29-2012, 04:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هو انا كان لي تجربة مع الدهب و عملت منه ربح سهل و كبير و سريع بس عرفت لاحقا انه حرام

willy
07-29-2012, 05:34
انا اولا: لم اتدرب بالتداول على الذهب او السلع نهائيا غير اني كنت بفتح احيانا صفقات عشوائية على الذهب وثانيا:بعدما تاكدت من حرمانية التداول بالذهب والسلع لغيتها تماما من تفكيري واستقريت على العملات

saad
07-29-2012, 05:44

Tips™
07-29-2012, 06:07

معرفشى والله و يا رب حد يدخل و ييقولنا والله
بس بردوا انا مش عارف حرام ازاى ؟؟^ الله اعلم بردوا
مستنيين حد يرد

avocato bola
07-29-2012, 06:25
الدهب والبترول والفضه كلهم ليهم نفس نظام الحركه بتاعت العملات ونفس الشارت وتقدر تطبق عليه التحليل الفني
وهتلاقيهم بيحترموه جدا كمان لكن احنا بنبعد عنهم علشان فيهو شبهه ان المتاجره عليهم حرام خاصه الدهب والله اعلم طبعا

dollyabdallah
07-29-2012, 12:34
لا مش شرط طب مانا معاك هنا اهو ومش شغال فى الذهب للانى مش بفهم فيه والحساب مش بيسمح انى ادخل دهب فهمتنى يسيدى الفاضل فمش لازم تتاجر فى كل حاجه انت بتختار الى هتاجر فيه وليه عايز تتاجر فيه

elking
07-29-2012, 12:36
لاطبعا مش شرط على الاطلاق والمتاجرة فى الذهب اصلا حرام
غير كدة العملات افضل بكتير من السلع

العوامى
07-29-2012, 12:45
ارى ان التعامل فى الذهب لا يجوز للشبهة الكبيرة حوله
ولكن من الممكن تحليلة هو والبترول لمعرفة الجو العام للاسواق

HOUSAMMI
07-29-2012, 12:57
نقاط الدهب البترول بتكون قليلة بالسنبة للعملات وتحتاج الى راس مال كبير

وده الى لاحظته على الديمو ومع الدهب تحديدا

elssayed
07-29-2012, 13:17
الكل بيتاجر في العملات لان الذهب في فتاوي بتحرم المتاجرة فيه عشان كده الكل بيبعد عنه
وحلال قليل افضل من الحرام وربنا يرزقنا الحلال دائما ويوفقنا للي فيه الخير

ameer
07-29-2012, 13:18
بالنسبة لي ما اعتقد راح اتاجر بالذهب فالعملات يكفي المتجارة بها علينها ضبطها اولا وتعلمها جيدا ثنم نفكر بالذهب

Mohamed90
07-29-2012, 14:25
ارى ان التعامل فى الذهب لا يجوز للشبهة الكبيرة حوله
ولكن من الممكن تحليلة هو والبترول لمعرفة الجو العام للاسواق

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز الذهب فيه شبهة و لهذا احاول الابتعاد عنه
و ايضا هو يحتاج للسبريد كبير و حساب كبير لتدوال فيه

mroil
07-29-2012, 16:13
انا بتاجر ذهب وبترول فقط ولا اتاجر بالعملات نهائى

eng2012
07-29-2012, 16:46
انا لا اعتقد ذلك فانا اعمل فى تجاره العملات الاجنبيه منذ3سنوات ولم اقم حتى الان بالمتاجره فى الذهب ولا اعتقد انى سوف افعل ذلك فى يوم من الايام

nour7
07-29-2012, 16:56
يجب لمسه

ما قلته أخي الكريم سليم وصحيح
لقد قرأت عن تحريم التجارة في المعادن
وعلى أن سبب التحريم عدم القبض
شكرا جزيلا على الشرح الوافي

sultan
07-29-2012, 17:09

mohamed saad
07-29-2012, 17:12
يا جماعة الناس اللي بتحلل تجارة الذهب مينفعش تقول حلال بدون دليل قلنا مرارا وتكرارا ان نتجنب الشبهات لو عاوز تشتغل بالذهب روح اشتريه من اي محل واستنا فترة كبيرة وبيعه كدا عادي لكن فوركس لا حرام جدا وسبب خسارة الكثير من الناس والله اعلم

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 17:41

انا اوافقك الرأى

ولا اتاجر غير العملات ايضاً لعدم امتلاك السلع والمعادن

hesham itch
07-29-2012, 19:14
اعتقد ان فى كتير من المتاجرين لا يهتمون ولا يفضلون التعامل و
المتاجرة بالذهب وذلك لان المتاجرة به حرام فى العديد من الفتاوى

spectra4
08-05-2012, 15:11
مش شرط فكل فرد لديه مجال محبب له
ويرفض اى شىء اخر وانا عن نفسى ا فضل
مجال البترول

hend
08-09-2012, 14:58
لا طبعا الفوركس مش بيجبر حد على العمل فى حاجة معينة انت الى بتختار
طريقك والدهب فية شبهة الحرام فبلاش التعامل فى حاجة فيها شبهه

gullever
08-09-2012, 15:11
اولا فعلا كما قلت بالنسبه لي انا لا اعرف المتاجره الا من خلال العملات فقط و هناك سبب اخر يمنعني من المتاجره بالنفط و المعادن اني سمعت ان المتاجره فيها حرام و رأيت تك الفتاوي بعيني

king
08-09-2012, 15:21
عندك حق اخى التركيز الاكبر على التداول على العملات المختلفه والتركيز على التداول على الذهب قليل جدا رغم ان منصة الميتاتريدر تتيح لك الدخول فى صفقات على الذهب ولكن يفضل اغلب التجار التداول على ازواج العملات المختلفه وممكن يكون راجع لقلة خبرة ومعرفة اغلب التجار على هذا النوع من التداول

dent
08-09-2012, 15:38
احب لكن تاتى الرياح بما لاتشتهى السفن
اولا لانه حرام
ثانيا لانهبيتحرك بسرعه وعاوز راس مال كبيره

khoroto
08-09-2012, 21:23

نعم انا ايضا سمعت ان المتاجرة في الدهب حرام لاكن هناك من يتاجر به والله اعلم

light
08-09-2012, 21:50
بالنسبة لي انا لا افضل التعامل مع الدهب والفضة لانها توجد شبهة انهم حرام التداول بهم
ولذلك انا افضل الابتعاد عنهم

nagynagy
08-09-2012, 21:54

ROTARY28
08-09-2012, 22:07
السلام عليكم
الذهب محرم شرعا مثل مثل سائر المعادن والسلع والاسهم
وانصحك اخي بالتداول على العملات
كي لايكون نصيبك الخسائر وضياع راس المال

ahmedyousef33
08-09-2012, 22:10
اكيد كل واحد مننا شغال فى الفوركس ممكن يعمل فى مجال الذهب بس انا شايف ان العمل فى العملات احسن بكتير فى الفوركس

asad
08-09-2012, 22:14
انا اعتقد ان المتاجرة على الذهب وعلى البترول حرام شرعا وعلشان كدا الناس ما بتستعملهم
يعني خليهم بالحلال احسن

kingman
08-09-2012, 22:33
عندك حق اخى التركيز الاكبر على التداول على العملات المختلفه والتركيز على التداول على الذهب قليل جدا رغم ان منصة الميتاتريدر تتيح لك الدخول فى صفقات على الذهب ولكن يفضل اغلب التجار التداول على ازواج العملات المختلفه وممكن يكون راجع لقلة خبرة ومعرفة اغلب التجار على هذا النوع من التداول
هو اكبر عامل مش بيخلى الواحد يقرب للمتاجرة بالنفط او المعادن رغم انى مثلا بفضل النفط وبشوف المتاجرة عليها مناسبة لكنى لااتاجر عليه لوقوع شبهة الحرام وانا عن نفسى مقتنع بذلك فببعد عنه

Tips™
08-09-2012, 22:40
السلام عليكم اخى
مش بردوا بيقولوا انا التعامل مع الدهب حرام
ولا ايه ؟؟؟ الله اعلم بس بردوا عايزين حد من المشرفيين يردوا

silver
08-09-2012, 23:45
ليس واجب اخي

وان اردت العمل في الذهب فهو لا باس به وانا لم اجربه للان

بالتوفيق فيه

abdelaal
08-09-2012, 23:52
السبب الاساسي هو العمل في المعادن كالذهب والبترول والفضة وغيرها ثبت بأكثر من فتوي أنه حرام شرعا
أما العملات فعلي حد علمي ثبت أنها حلال
رغم أني أعرف أن التجارة في المعادن لا تختلف كثيرا عن العملات في طريقة التحليل

SlaiteR
08-10-2012, 00:27

لا اخي الكريم لا يشترط

في الحقيقة الأمر اختياري

تتاجر بالتي تحب

thebest
08-10-2012, 00:33
لا هو السبب اصلا ان الدهب حرام والله اعلم
وكمان ناس كتير بتفضل العملات

MedoMix
08-10-2012, 00:35
انا لم اري سرعه رهيبه في اي زوج مثل الذهب ..الذهب خطير جدا ويحتاج الي رائس مال كبير واداره صارمه لانه يتحرك بال100 نقطه في لحظات وممكن يعكس عليك ب1000 نقطه في 5 دقايق لذا انه من اخطر التداولات

zakariasec
08-10-2012, 00:40
لا يا اخي انا لا اود ان ادخل في تجارة السلع و المعادن لانها غير مثرة وعادة ما تؤدي بالمتداول الى خسارة خسارة كبيرة يمكن ان يخسر بسببها راس ماله بالكامل و هذا اهدار للمال و يجب ان تتوفر على مبلغ كبير لتبدا التداول معهم

أحلى نوجة
08-10-2012, 00:49
برغم من انى عضوة جديدة فى الفوركس الا انى بحاول باجتهاد تجميع اكبر قدر ممكن عن
المتاجرة و اصولها و و انا اعتقد ان المتاجرة فى العملات هى اصلح شئ لانها حلال و بعيد عن كتير من الشبهات
اما باقى الانواع و خصوصا الذهب ففيه ريبة فى التعامل و حرام شرعا

MrDeloma
08-10-2012, 00:58
لا أخي ليس مفروض عليه أن يعمل في الدهب ، أصلا المتاجرة في السلع حرام
لدلك المتاجره في العملات أفضل ، و أيضا المتاجرة على التجريبي تكون بداية

talal
08-10-2012, 01:04
لا اعتقد انني لم اتاجر في الذهب لاسباب كثيرة
سوف اذكر بعضها
مثل المخاطرة الكبيرة والسبريد فالذهب سبريده عالي جدا
واعتقد مخاطرته اعلى
وكذلك لايوجد لدي مال كافي للدخول في صفقات الذهب

hehelibeb
08-10-2012, 01:13
أنا سمعت أنها حرام ولهذا لم أزعم أن أتعامل بها

ولم أجرب ولا يوم في التعامل بها لأنها بضاعة والشرع يقول أن يجب أن تأخذها بيدك

demitri86
08-10-2012, 02:03
بالنسبة لي

لا املك اي فكرة عن موضوع الاشتغال في البترول و الدهب اما بالنسبة للعملات فهي الاسهل و الابسط في الفهم

zizo_a_86
08-10-2012, 02:07
مش لازم طبعا كل واحد يعمل فى الفوركس انه يعمل فى الدهب...دا من ضمن الازواج الموجودة على المنصة ولك حرية الاختيار

marou49
08-10-2012, 02:08

أنا شخصياا أفضل العملات لأنها تم الفتوى فيهم و الحمد لله أما بالنسبه للفضه و الدهب الكثير يقولون أن التدااول فيهم حرااام و يجب الإبتعااد عليهم كما أ،ه السبيدر عالي جدااا
و لكن يبقى السبب الرئيسي هو تحريمهم و الله أعلم

andyy
08-10-2012, 02:15
اعتقد ان معظم او كل المتاجرين فى الذهب لهم اهتمامات فى الفوركس ربما يكون ذلك بسبب تأثير اسعار العملات على اسعار الذهب

subzero
08-10-2012, 02:27
السلام عليكم
الواحد بيعمل فى الى هوا عارفى
يعنى انا عارف العملات
و معلوماتى فى البترول و الذهب غير كافية

nada
08-10-2012, 05:41

لا اكيد هناك متاجرين فى المنتدى يتاجرون فى المعادن والبترول
لكنى لا افضل المتاجره عليهم

mage
08-10-2012, 06:29
اخى الكريم الذهب بالذات لا يحب احدنا ان يعمل به لان الذهب بالذات من الممكن ان يكون سبب فى ان تتعرض الى بعض المشاكل الدينية وايضا الى المشاكل التى تكمن فى خطورة الذهب نفسه عن غيره من الاشياء الاخرى

marwa
08-10-2012, 06:31
لأ طلعا دهب ايه الدهب حرام لان التسليم والتسلم لا يتم فعليا فى مجلس العقد كماهو الحال فىتجارة العملات
فأنا لا افضل التجارة فى الذهب والفضة والبترول طبعا تجنبا للشبها وبعدين كمان فيها ريسك عالى جدا
ربنا يرزقنا ويرزقكم بالحلال

elfate72012
08-10-2012, 07:11
يجب لمسه

hend
08-12-2012, 16:49

فعلا انا سمعت برضو انه حرام بس مش عارفه اية وجه الحرمانية للجهب والنفط
طب مهو الدهب بيتباع ف محلات والنفط بيتباع عادى يبئا لية حرام

simo patrik 9
08-12-2012, 16:51
بسم الله الرحمان الرحيم
ليست مسالة عدم معرفة اخي الكريم ولاكنني عضو جديد هنا و شكراااااااااااااا

Yasmina
08-12-2012, 16:55
لالا أخي ليس شرطا عليك العمل في الدهب
يمكنك العمل في العملات فهي اسهل و الاسبريد فيها قليل
كدلك يمكنك التجربة فيها

tamid0
08-12-2012, 17:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا افهمك يا غالي
الذهب صفقته كبيرة و حجم اللوت بتاعه كبير
و اغلب الموجودين هنا حساباتهم صغيرة
متستحملش الدهب
بالتوفيق

g0go010
08-12-2012, 17:04
يجب لمسه

companero
08-12-2012, 17:07
أنا لا اتداول إلا في العملات
لا اريد ان تختلط علي الامور بالتجارة في الذهب و البترول و العملات
التركيز أهم شيء

Gravity
08-12-2012, 17:41
عشان المتاجرة بالذهب حرام اخي
والعملات حلال .. هذا سبب من الاسباب
زيادة على اني ماعرف

Noah
08-12-2012, 17:56
لا يوجد اى شئ فى الفوركس تقول عليه انه يجب ان تعمل عليه ولك كامل الحرية فى ذلك ان تعمل عليه او لا وانا ارى ان سوق الفوركس ككل نمن الوسائل الممتازة التى نعمل عليها ونحقق اهداف كبيرة

kemo kempes
08-12-2012, 18:03
يا خى صراحة لا افضل المتاجرة بالذهب لانها يجب ان تتم باليد ولا
يجب ان يتم التعامل بها والتداول عن طريق الانترنت لانه يعد حرام

husamart
08-12-2012, 18:03
مش شرط التداول في الذهب
فان اتداول فقط في العملات ولا اجرب التداول في الذهب رغم انني اتابعه دوما هذها سوق مفتوح ولك ان تتداول فيما شئت

smarteng99
08-12-2012, 18:09
السبب اخي الكريم في عدم تحدث المتداولين عن الذهب هو انه توجد فتاوي تحرم تجارة الذهب

hichemdz
08-12-2012, 18:17
انا سامع ان التداول في الذهب والفضة حرام لأنه يشترط فيها القبض يدا بيد والله اعلم
لذلك لا اتداول الا على العملات
وفقك الله.

magic777
08-12-2012, 18:19
يجب لمسه

انت ممكن تستفيد برده من شارت الدهب والنفط لو حللتهم واشتغلت على العملات اللي بتتأثر بيهم
لان من واقع تجاربي لاقيت ان الدهب والمعادن بيحترموا التحليل الفني اكتر من العملات وبتحليلهم بيساعدك على معرفه
الاتجاه بدرجه ادق

mido elghooL
08-13-2012, 02:38
ليس لدى خبرة فى البترول او الدهب لكى اتاجر فيهم

simo patrik 9
08-13-2012, 02:41
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااا
انا مش عندى خبرة ولا ممارسة فى البترول او الذهب فمش اقدر اداول فيه
وشكرااااااااااااااااا

mohamed farag
08-13-2012, 02:43
انا سامع ان التداول في الذهب والفضة حرام لأنه يشترط فيها القبض يدا بيد والله ا\
اه الكلام دا كظبوط ع فكرا حرام حرام حرام حرام

mohamed2010
08-13-2012, 02:44
السلام عليكم انا سمعت ان التداول عليهم حرام
لانك لا تستطيع ان تمتلكهم على عكس العملة

mahmoudemam
08-13-2012, 02:44

sunlight
08-13-2012, 02:48
اعتقد ان التعامل مع الذهب شىء خطير ومحتاج التدرب جيدا على التجاره معه لان النقطه فيه ب10 نقاط يعنى لو خسرت الخساره هاتبقى جامده جدا ولذلك يجب عليك التعلم جيدا ويجب عليك التجاره برأس مال كبيره جدا لكى تتحمل سرعه السوق

AMANI
08-13-2012, 02:49

لا طبعا ممكن نتداول فى اى شئ بس للاسف السلع مثل الذهب بها شبه حرام لذلك تركت ولا نتداول بها ارضاء لله

ebtehag
08-15-2012, 18:07
لا اخى الكريم ليس شرطا على الاطلاق ان كل واحد شغال فى الفوركس انه يشتغل فى الدهب وبعدين فى اجماع على ان المتاجره بالذهب محرمه شرعا يبقى الافضل اننا نبتعد عنها انما التحليل اللى ينطبق على الذهب ينطبق ايضا على غيره من العملات او النفط

zeyadkabeel
08-15-2012, 18:37
انا سمعت اخى الكريم ان المتاجرة فى الذهب حرام شرعا لانه يجب ان يكون شئ مادى وليس مجرد ارقام على الانترنت والله اعلم

abofeasle
08-15-2012, 18:38
بصراحه ان عن نفسى مش بدور غير على العملات والاوزواج اخى الكريم للعملات لكن الذهب مفكرتش فيه او انى اقرا عنه حتى وكل تركيزى على العملات