PDA

View Full Version : شكوى الى الشركة

محمد السيد
06-28-2015, 04:38
اخواني الأعزاء اعضاء ادارة المنتدى والمشرفين ومندوبي شركة اونستا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اما بعد ..
هناك موضوع غاية في الأهمية بيهم اخواننا المبتدئين ولقد رايتهم يصرخون باعلى صوتهم في موضوعاتهم يعرضون مشكلتهم ولا احد يستجيب لهم .. وانا بصفتي محام ومهنتي تدفعني للدفاع عن حقوق المظلومين ولو بدون اجر .. او حتى بدافع الشهامة التي خلقت بها ويعتبرها كثير من الناس احدي عيوبي ارفع لكم هذه الشكوى وكل ما اريده رفعها لمجلس ادارة شركة اونستا .. تتلخص هذه الشكوى في ان العديد من الأعضاء الجدد عندما يبداون في تفعيل الحساب وبالذات المستوى الثاني يعانون حتى تقبل الشركة مستنداتهم .. السؤال بقه .. ليه شركة اونستا بتعذبهم على ما تقبل هذه المستندات دي ؟؟اونستا مالهاش حق في هذا الكلام .. ليه ؟؟ انا هقول لحضراتكم .. لسبب واحد ان اللي هيضر من الخطا هذه المستندات لا تضر الشركة في شئ حتى لو مزورة وانما تضر العميل نفسه .. وعشان كده هو اللي مفروض يقدم مستندات تفصح عنه وتكون سليمة .. ولما العميل يبعث مستندات حتى ولو مزورة هو اللي هيسال عنها .. وصدقوني عمر ما عميل هيبقى عاوز يضر نفسه او حسابه دي معروفة بالعقل وماتحاولوش تقنعوني ان اونستا هاتخاف على العميل اكتر مما العميل هيخاف على نفسه .. حضراتكم بتحصل مآسي بسبب هذه التعقيدات .. يعني مثلا واحد .. اجل التفعيل لغاية مايعمل بونص ويتاجر بيه وبعد ما تاجر ييجي يطلب ارباحه يطلبو منه انه يفعل حسابه ييجي يفعله التفعيل ما يتقبلش يقوم يفكر ان الشركة بتتحايل للنصب عليه ويبدا يشك في مصداقيتها .. ومعلش الشركة هنا اللي بتحط نفسها في موضع الشك ولو هو قال اي حاجة عناه هيكون عنده حق
انا عاوز اقول لحضراتكم ان حد يبلغ اونستا تخفف شوية من حدة طلباتها في التفعيل وتقبل اي مستند يرسله العميل لها طالما بعته على مسئوليته ..نقول تاني طالما بعته على مسئوليته هو حر ان شاء الله تكون هذه المستندات مزورة هو فقط اللي هيتحمل اي خطا في الحساب .. مش كده والا ايه ؟؟!!
قولولي بالله عليكم ولد صغير مطلع البطاقة هيجيب منين وصل نور باسمه وهو لسة ساكن عند ابوه ايه المشكلة لو بعت الوصل باسم ابوه .. واحدة متجوزة وساكنة مع جوزها اللي هو بدوره ساكن عند واحد وصل الكهرباء بيطلع باسم المالك مش حتى باسم جوزها تعمل ايه ؟؟ المفروض الشركة توافق على اعتبار الايصال دليل على مكان السكن حتى لو مش باسمها ولا حتى باسم جوزها على اساس ان الوصل ده هيبقى معاها ليه الا لأنها ساكنة في العقار اللي بيطلع له هذه الفاتورة وهي اللي بتقوم بدفع قيمته واستلمته باعتبارهاهي المستهلكة
اقصد يعني ان الشركة تقبل اي مستندات ترسل لها دون تعذيب للعميل
اخوتنا اعضاء الادارة ومندوبي اونستا انتم رجالتنا اللي بنفوضهم في انهاء هذه المأساة مع اونستا هتقدرو والا هتخذلونا ؟؟ معلش اتعبوا معانا شوية وكله بثوابه عشان المشكلة دي بايخة قوي على فكرة انا والله حسابي مفعل ومابتكلمش عشان خاطر نفسي وانما عشان اخواني الصغار اللي مش عارفين يعملوا ايه ولازم حد يقف معاهم انا عارف اني صدعتكم .. انا آسف .. بس رجاء اهتمو بهذه الشكوى

YMTMAX
07-29-2015, 02:53
*

*

أحسنت أخي لكريم .. مجهود رائع وطرح

متميز وشرح وافي .. عموما لك كل الشكر

والتقدير على هذه المعلومات ونرجو منك

تقديم المزيد من هذه الشروحات الرائعة ..

*

Abdelhedi
07-29-2015, 17:26
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مرحبا بكم في المنتدي و ارجوان ينال تعليقي اعجابكم علي هذا الموضوع و مختلف المواضيع:
شكرا لك اخي محمد السيد علي الموضوع الممتاز و ارجو من الاخوة ان يساهمو معنا في مثل هذه المواضيع لنتعلم منها جميعا

AhmedAdel8
02-20-2016, 15:23
شرح وافي وجميل .. شكرا لك على هذا

الطرح المتميز والميسر والذي سيستفيد منه

الكثير من المبتدئين في هذا المنتدى الطيب

مشكور مرة أخرى ..

adamarwan
02-20-2016, 15:40
احسنت اتمنى من ان تلقى كلمة ادن صاغية
لدى يتم تجاوز هده المحنة والكتير منها التى بدات تظهر فى الشركة
لدى اتمنى ان يتم حلها فى الوقت القريب لكى نكون مرتاحين فى التعامل مع الشركة

medcss
02-20-2016, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك أخي العزيز على التفهم و أرجومن إدارة هذا المنتدى أن تستجيب لطلباتك ، حقيقة أعاني من مشكلة التفعيل لأني ليس لدي فاتورة بإسمي كذالك ليس لدي حساب بنكي. أرجو من إنستا أن تقبل التفعيل بفاتورة بإسم والدي

azizjab
02-22-2016, 19:04
الـــســلام علـــــيكم ورحمـــــــة الـــلـه تــعالــــــــى وبــــــركـــاتـــــه
للاسف لا اجابة على ردك اخي حتى الان :(
عموما اغلب الشركات تعمل تعقيدات في طريقة اعتمادية الاوراق الثبوتية

Zezobebo3
02-22-2016, 19:07
بصراحه انت شرحت ولخصت الكتير من هموم اى متداول مبتدئ ناوى يفتح فى انيستا حساب بونص ردود ياريت فعلا لو ينفذوا الكلام دا والله هيرحمونا كتير جدا ..تقبل مرورى

zam_bozo
08-31-2017, 11:02
والله يا خي انا بضم صوتي الى صوتك وانادي بكل قوة يا من تقراوا هذه المرافعة
من هذا الزميل الطيب حتى تريحوا قلوبنا والله انا أعاني من هذه المشكلة بالفعل
ومش عارف أعمل ايه عشان أفعل المستوى الثاني وتعبت