PDA

View Full Version : لفرق بين التعزيز والتبريد

oguiba amine
06-28-2015, 21:35
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران
يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

afaq11
06-28-2015, 21:39
اخى الكريم مشكور على الموضوع وعلى هذا التحليل الجيد
وننتظر المزيد من التحليلات الهامة والمفيدة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

almared13
06-29-2015, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله فيك اخي الكريم مشكور على مجهودك شرح كافي و مفيد
تحياتى اخى الفاضل تقبل مروري

YMTMAX
07-23-2015, 21:09
*

شكرا لك على هذه المعلومات القيمة وعسى أن

ينفع الله بك كافة الأعضاء المبتدئين في هذا المجال

ومن خلال مواضيعك الرائعة وشروحاتك الجميلة ..

مشكور أخي مرة أخرى وتقبل مروري ..

*

Mr.Kareem
07-24-2015, 10:03
السلام عليكم جميعا اعضاء المنتدى الكرام
يسعدني الرد على المشاركة
تفسير مبسط للتبريد والتعزيز والهدج ومعلومات اساسية مفيدة لكل متداول اوردتها ...... احترامي لك

mohamed gamal hamel
07-24-2015, 10:11
اخى الكريم مشكور على الموضوع وعلى هذا التحليل الجيد
وننتظر المزيد من التحليلات الهامة والمفيدة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

antonioforex
07-24-2015, 13:42
السلام عليكم
مشكور اخي على شرحك للفرق الموجود بين التبريد و التعزيز و كيف نستطيع الاستفادة منهما
في الدخول لصفقاتنا بسوق العملات و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم تحياتي لك سلام

a7med sniper
07-24-2015, 14:03
شكرا لعى الموضوع وهى بالافعل افكار فى التعامل مع السعر فى هذا السوق والله يوفقكم والله المستعان

ومزيد من المووضعات فى التعامل فى السوق والله يوفقكم

adel25
07-30-2015, 15:52
السلام عليكم و رحمة الله تعالى شكرا اخي علي هدا الموضوع حولالفرق بين التعزيز و التبريد واتمني لك مزيد من النجاح تحياتى اخى الفاضل تقبل مروري

choomido
11-09-2015, 13:07
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
جيد ممكن تشرح أكتر لأني مافهمت