PDA

View Full Version : ادخـل اكتـــب خطــــأ وقعــت فيـه وايـه كانــت نتيجتــه!

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Desperate
07-09-2012, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عايز كل واحد وقع فى غلط فى يوم من الايام او انهاردة
او خلال الاسبوع كله, او مثلا بكرة وقع فى غلط
يدخل فورا يكتب الخطأ ده وشعوره ونتائج الخطأ ده.

عشان نفيد بعض ويبقى عملنا موضوع فيه كل الاخطاء اللى بنقع فيها
ممكن لاى مبتدئ خلاص هيبدأ على الحقيقى يراجع المشاركات بتاعته
ويعرف الاخطاء اللى لازم يتجنبها

مثال ل اللى بقول عليه: واحد مثلا يدخل يقول انا انهاردة نسيت وفتحت صفقة بيع بدل من شراء
وكانت النتيجة انى خسرت لغاية ما الصفقة عملت مارجن كوول من كتر الخسارة
ومكنتش مراعى فيها راس المال
ومختش بالى الا لما لقيت الحساب ضايع وانا بفتح المنصة
والسبب انى قعدت افكر فى الارباح وفاتح الالة الحسابة وعامل احسب ودوست
بيع وانا سرحان
ويقول بقى هو اتعلم ايه ملخص فى نقاط 1, 2, 3 ...

* اخر طلب يا ريت نهتم بالموضوع ده جدا لسببين الاول وده الاهم ان جدا هنساعد بعض على عدم الوقوع فى اخطائنا مرارا وتكرارا
والثانى ان كل واحد هيقدر يزود البونص بكل سهولة لانك ممكن تدخل فى اليوم الواحد تعلق على ردود الاعضاء اللى حصلت معاك
وتنصحهم ;)

mido95
07-09-2012, 23:18
انا لسة كنت اول مرة ابدا متاجرة فى حساب ديمو و ماكنتش عارف اقفل الصفقة و كل شوية اديلو امر شراء جديد بس الحمد لله اتعلمت و عرفت اعوض ربع اللى خسرتو
بس دة الحمد لله غلط ببلاش مش من اللى بيخسر :) و اهم حاجة فى الفوركس هى التركيز فلو الواحد مش مركز يبقى احسنلوا مايبدأش صفقة جديدة

salah.bmw
07-09-2012, 23:25
انا من اسبوعين دخلت بصفقة بيع بترول
ونسيت احط ستوب لوز وبعد شوية انقطع النت
ورجع بعد 3 ساعات ولما فتحت لاقيت اكلني السوق 400 دولار وفضلت مستنيه 3 ايام على امل تعويض الخسارة او جزء من خسارتي
لكن بدأ ياكلني بزيادة كل يوم اكثرمن الثاني لغاية ما اتسكرت خسارتي على 700 دولار
والسبب انو ما حددت الخسارة تبعي واتقطعت شبكة النت

Desperate
07-09-2012, 23:31
انا لسة كنت اول مرة ابدا متاجرة فى حساب ديمو و ماكنتش عارف اقفل الصفقة و كل شوية اديلو امر شراء جديد بس الحمد لله اتعلمت و عرفت اعوض ربع اللى خسرتو
بس دة الحمد لله غلط ببلاش مش من اللى بيخسر :) و اهم حاجة فى الفوركس هى التركيز فلو الواحد مش مركز يبقى احسنلوا مايبدأش صفقة جديدة

الحمد الله انك كنت على التجريبى والا كنت ضيعت حسابك فى كام دقيقة بالطريقة دى وشكرا على ابداء النصيحة بالتركيز خلال المتاجرة وعدم فتح اوامر على الفاضى

ورجع بعد 3 ساعات ولما فتحت لاقيت اكلني السوق 400 دولار وفضلت مستنيه 3 ايام على امل تعويض الخسارة او جزء من خسارتي

يبقى نستفاد من كده حاجتين الاولى ان الاستوب لوز طوق النجاة اللى بيتعلق فيه الحساب فى مواجهة المارجن كوول ولازم نستخدمه غصب عنا
والحاجة التانية الحصول على انترنت جيد ويكون سرعته جيدة عشان الفوركس يحب المتابعة الدائمة للصفقات والتطورات على الشارت

السيد الجبالي
07-09-2012, 23:32
اكبر خطأ وقعت فيه في بدايه تدولاتي وهو عدم السير علي منهج اداره رأس مالي ثابته ..
فكنت ادخل صفقات احقق فيها بالمائه نقطه وتون قيمه النقطه 10 سنت
وهكذا حتي اتت صفقه تجرأت فيها ودخلت قيمه الصفقه 5 دولار وهذا غير مناسب لحسابي ..
وكانت اول صفقه اخسرها ولكني خسرت من تعبت فيه لاكثر من عشرين يوما

sniper90
07-09-2012, 23:37
من أكثر الأخطاء التى كنت أقع فيها دائما وكانت تسبب لى الخسائر الكثيرة هى عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة
والدخول بلوتات كبيرة فى الصفقات
وسبب لى ذلك فقدان اكثر من حساب لى

ahmedalex
07-10-2012, 02:28
حبيت ان اتوقع حركت السوق فى فتره طويلة الاجل وان ابدء اتاجر بذلك وحين ادركت الصفقه ادركت ان الحسابات الاسلاميه هى يوميه بلا فائده فتحملت خسارة الصفقه فى اخر اليوم ولاكن ربنا ستر كانت الخسارة طفيفه جدا من حركة السعر للعمله التى تاجرت عليها فى السوق

theboy2226
07-10-2012, 13:53
اكبر غلطة عملتها في الفوركس اني مرة و انا مبتدئ دخلت في صفقة دهب و انا اصلا ما كنتش اعرف اي حاجة عنة او عن تحركاته و لا اي حاجة و لا حتي ان الاسبريد بتاعة 10 نقط
و بالتالي خسرت حساب كان فيه 57 دولار بغباء و جهل شديد لكن بعدها بكام شهر دخلت صفقة دهب و عملت 50دولار ربح لكن دلوقتي عرفت انه حرام و سبته خالص

sky44
07-10-2012, 13:58
السلام عليكم اخواني . في الحقيقة ارتكبت الكثير من الاخطاء لاكن لحسن الحظ كلها على الحساب التجريبي ففي اول مرة فتحت فيها حسابي التجريبي فتحت صفقة بدون ان ادرس السوق او ان اطلع على اهم الاخبار فكلفتني صفقة 256 دولار فحمدت الله على انه مجرد حساب تجريبي

ahmed saleh
07-10-2012, 14:02
الحمد لله ان الاخطاء كانت فى اول التعلم فقط عندى وانا كنت اخطاء اخطاء غريبة مثل
1-انى لما كنت بفتح صفقة مكنتش بشوف فرق الاسبريد بتاع العملة فافتح الاقى خسارة 10 واكتر كمان
2- سعات كنت ببص على عملات وكنت بفتح صفقات عملى اخرى غير الى انا كنت عايزها
بس الحمد لله مفيش حد من غير غلطات واهو الواحد بيتعلم وشكرا على الموضوع الجميل دا

كريم
07-10-2012, 14:09
غلط من زمان

التداول بانتقام و سببت في المارجن كووول

و الله يبعدنا عنه و يوفق الجميع

Desperate
07-10-2012, 14:33
غلطتى انا بقى

دخلت الاسبوع اللى فات صفقة وانا محلل كويس جدا ومتاكد وفتحتها بلوت مناسب واستوب لوس ومظبط كل حاجة
ومش سايب اى فتفوته ورايا :)
بس بعد لما فتحتها لقيت الربح هيبقى قليل اوى لان الهدف 50 نقطة واللوت 10 سنت
لقيتها كسبانة حوالى 25 نقطة
روحت فاتح واحدة مماثلة بردوا بهدف 25 نقطة اللى باقيين وبلوت 2 دولار :)
وسبتها رجعت لقيت
السعر ارتفع 49 نقطة وعكس ونزل 71 نقطة :))

قولت يا نهار اسود دا لو كان على حساب حقيقى كنت هشد فى شعرى
الحمد الله كان على ديمو
الطمع وحش اووووووى

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:28
الخطأ الدي وقعت فيه هو انني اعمتدت على الحظ و على توصيات بعض الاعضاء
مما ادى الى خسارة كاملة في راس المال
وبعدها قررت اني اقوم بعمل استراتيجيات خاصة بي

sa sa
07-10-2012, 16:47
الخطأ الي دايما برتكبه هو التردد في اتخاذ القرار وده بسيبب اني اتاخر في اخذ القرار او اخذ القرار الخطي وبالتالي يسبب اما تقليل الربح او الخساره وده بحاول اني اقلل من تاثيره عليا اثناء تجاره الفوركس.

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 16:54
الخطـأ بتاعي انهاردة انتي دخلت صفقة عكس التحليل بتاعي وخسرت 30 نقطة
وكان اللوت 2 ميني وخسرت 60 دولار لكن معوضة ان شاء الله وبالتوفيق للجميع

Desperate
07-10-2012, 16:54
الخطأ الي دايما برتكبه هو التردد في اتخاذ القرار وده بسيبب اني اتاخر في اخذ القرار او اخذ القرار الخطي وبالتالي يسبب اما تقليل الربح او الخساره وده بحاول اني اقلل من تاثيره عليا اثناء تجاره الفوركس.

عملت الحكاية دى اكتر من ممرة بس بقيت بحلل صح والحمد الله واتوكل على الله
ومش بتفرق لا ربح ولا خسارة معايا دلوقتى, حالتى فى الربح زى الخسارة والحمد الله

الخطأ الدي وقعت فيه هو انني اعمتدت على الحظ و على توصيات بعض الاعضاء
مما ادى الى خسارة كاملة في راس المال
وبعدها قررت اني اقوم بعمل استراتيجيات خاصة بي

انا عملت زيك كده فى الاول وكنت بعتمد على توصيات واكسبرتات كمان بس
وخسرت كتير بسبب الموضوع ده, بس بعد فترة اتعلمت ان الاساس انى اتاجر بنفسى وممكن الحاجات دى تبقى
مجرد اضافة بدخول بسيط عن طريقها

dent
07-10-2012, 17:02
اكبر غلطه وقعت فيها هى الاتى
كان فى خبر ودخلت قبله بدقيقتين وخسرت الحساب كله للاسف لان السوق اتحرك 200 نقطه فى 10 دقايق تقريبا بس الحمد لله

زيزو
07-10-2012, 18:45
فكرة جميلة
عن نفسي بتدرب علي حسابات تجريبية
والخطأ اللي وقعت فيه اني بفتح صفقات بلوت عالي فالاقي السعر يعكس كام نقطة يدمر الحساب

mido95
07-10-2012, 19:03
الخطأ اللى وقعت فيه اليوم هو انى اشتريت eurusd
و بعد ما اشتريت قل الزوج اكتر من 30 نقطة
فزعلت جدا على انى تسرعت بس الحمد لله على كل حال

yamiyugi
07-10-2012, 19:16
اول خطأ وقعت فيه فى سوق الفوركس
الاعتقاد انى احترفت التحليل
وهذا ادى بى الى خسارة رأس المال ولكن مع الوقت تم تعويضه والحمد لله

sabre
07-10-2012, 19:21
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
دخلت صفقه بيع بعقد كبير ولم اراعى موضوع رأس المال وادارة المخاطر
وكانت النتيجه الحساب مرجن وايضا الصفقه وصلت للهدف بعد ما الحساب اتمرجن والحمد لله

mturk2007
07-10-2012, 19:34
دائما اخطا باني افتح صفقات بلوت كبيرة وهذه الحالة في الغالب
تجعلني ادمر الحساب كامل

derfcase
07-11-2012, 00:49
في بدايات عملي بسوق الفوركس وقعت بخطا عدم ادارتي الجيدة لراس المال الخاص بي
فقمت بعمل ايداع و دخلت بلوت كنت اظنه عادي جدا بالنسبة لحجم راس مالي وقتها - و اكتشف اليوم ان هذا الدخول خطا كارثي
ناتج عن عدم خبرتي بهذا السوق
مما ادي الي تصفر الحساب من صفقة واحدة فقط

roka
07-11-2012, 01:00

مثال ل اللى بقول عليه: واحد مثلا يدخل يقول انا انهاردة نسيت وفتحت صفقة بيع بدل من شراء
بيع وانا سرحان

* اخر طلب يا ريت نهتم بالموضوع ده جدا لسببين الاول وده الاهم ان جدا هنساعد بعض على عدم الوقوع فى اخطائنا مرارا وتكرارا
والثانى ان كل واحد هيقدر يزود البونص بكل سهولة لانك ممكن تدخل فى اليوم الواحد تعلق على ردود الاعضاء اللى حصلت معاك
وتنصحهم ;)

بصراحة انا لسة مبتدئة بس من وجهة نظرى ان من اهم الاخطاء هى السرعة وعدم التانى والرغية فى تحقيق الربح السريع وعدم التحليل السليم او اتباع استراتيجية صحيحة

nada
07-11-2012, 02:12
في بدايات عملي بسوق الفوركس وقعت بخطا عدم ادارتي الجيدة لراس المال الخاص بي
فقمت بعمل ايداع و دخلت بلوت كنت اظنه عادي جدا بالنسبة لحجم راس مالي وقتها - و اكتشف اليوم ان هذا الدخول خطا كارثي
مما ادي الي تصفر الحساب من صفقة واحدة فقط

لا تقلق اخى وحاول مره اخرى لانك اضعت ايدك على النقطة الاكثر شيوعا فا المتاجرين بكامل يشتكون منها
لكن اذا تجاوزتها بتاكيد سوف تربح

HUSSENEY
07-11-2012, 02:25
اكبر خطاء خسرنى الكتير
انى اتلخبط بدل من اتنبن مينى اتنين استندر
وبالتالى مارجن بمجرد الفتح

mohamed yossef
07-11-2012, 02:26
اكبر اخطائى اللى كنت \ائما ما اقع بها هى الاستعجال واغلاق الصفقة على خسارة وعدم الصبر عليها مع انى بكون ماشى صح
وايضا اغلاق صفقات رابحة وعدم الصبر على الارباح كى تنمو
دى اكبر اخطاء حياتى
انصح المبتدئين بالتداول بالقرب من ورش تتناول الفرص واصطيادها وتوقيت الدخول والخروج من الصفقات

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 02:32
اكبر خطأ وقعت فيه اني كنت داخل صفقه استرليني دولار و حطيت ستوب لوز قليل الزوج طله ضربلي الاستوب و انا كنت بايع بعد كده نزله 200 نقطه و اتحسرت جامد اني ما زودتش الاستوب شويه

ma90do
07-11-2012, 02:37
انا لا انسي الاسبوع الذي خسرت فيه جميع اموالي الي قمت بشحنها ابدا خسرت مبلغ في اسبوع نتيجه عدم القدره الجيده في اداره رائس المال كسبت 5 او 6 صفقات دخلت بحجم اكبر خسرت كل الحساب

thestarboy
07-11-2012, 02:39
انا اول ما كنت في الاول كنت بقع في اخطاء يعني المعتاد
الطمع كان الواحد بيفتح الصفقه ويستني المكسب واما الصفقه تكسب
الواحد يستني مكسب اكتر واما تبدا تخسر يقول هتكسب تاني لحد ما يطير
بس الحمد لله الواحد اتعلم من اخطاءه
وبالتوفيق

ramid
07-11-2012, 02:45
السلام عليكم.من الاخطاء التي وقعت فيها :ترك صفقة مفتوحة من دون استخدام امر وقف الخسارة
وفي الصباح عندما فتحت الحاسوب كان الحساب فارغ,لحسن الحظ كان رأس المال صغير

Desperate
07-11-2012, 19:20
بصراحة انا لسة مبتدئة بس من وجهة نظرى ان من اهم الاخطاء هى السرعة وعدم التانى والرغية فى تحقيق الربح السريع وعدم التحليل السليم او اتباع استراتيجية صحيحة

ان شاء يكون ليكى نصيب كبير فى التعلم واكتساب خبرة معانا وفعلا الاسباب اللى ذكرتيها تؤثر على تداولنا بشكل غريب وكلنا بنخسر بسببا
كتير جدا, وربما السرعة هى اسوء شى

اكبر اخطائى اللى كنت \ائما ما اقع بها هى الاستعجال واغلاق الصفقة على خسارة وعدم الصبر عليها مع انى بكون ماشى صح
وايضا اغلاق صفقات رابحة وعدم الصبر على الارباح كى تنمو
دى اكبر اخطاء حياتى
انصح المبتدئين بالتداول بالقرب من ورش تتناول الفرص واصطيادها وتوقيت الدخول والخروج من الصفقات

والله انا وقعت فى الخطا ده انهاردة وكل يوم بقع فيه ومش عارف اتجنبه..

غلطتى انهاردة انى دخلت بمبلغ تافه اتاجر ودخلت بلوت لا يتناسب مع حجم الحساب لانى لقيت نتائج الطريقة اللى استخدمتها على الديمو
ايجابيه وتحقق مكاسب خرافية ولكن فى صفقة واحده طار 75% من الحساب
ولم اسكت بل اكملت على الحساب والا لا يتبقى منه الا 3 دولار فقط
بدون ذكر القيمة الاصلية لانها صغيرة ولكن الفرق بينها وبين المتبقى يدل على
ان الطمع اعمانى وبذلك خسرت فرصة من ذهب لو كنت حافظت على البونص
لاخر الشهر وتداولت عليه بنفسى

aboualy
07-11-2012, 19:26
الخطا الذى ارتكبته اكثر من مرة هو الاستعجال فى فتح الصفقات وعدم انتظار ان يصل السعر الى نقطة دخول جيدة وكانى اخاف ان السعر سوف يهرب بدون ان يصل الى نقطة الدخول الافضل

pimo
07-11-2012, 19:30
انا اكثر خطا اقع فيه هو اضافة صفقة اخرا عندما تحقق الصفقة الاول هدفها وتكون دائما في نفس مسار الصفقة الاول وهذا نتيجة الطمع الذى يؤدي بي دائما الي الخسارة

nada
07-11-2012, 19:34
السلام عليكم.من الاخطاء التي وقعت فيها :ترك صفقة مفتوحة من دون استخدام امر وقف الخسارة
وفي الصباح عندما فتحت الحاسوب كان الحساب فارغ,لحسن الحظ كان رأس المال صغير

بدون استعمال الاستوب لوز يجب عليك المتابعة امام الشارت لملاحظة السعر عند الانعكاس والخورج
انا افضل استخدم الاستوبلوز لانة يامن الحساب فى هذه الاوقات

sami
07-11-2012, 19:45
أكبر خطأ إرتكبته اليوم فقد كنت داخل صفقة الباوند/دولار بيع من ٥٥٦٥ و كنت محدد الهدف ٥٠ نقطة و
الستوب ٢٠ نقطة و ظل السعر في منطقة دخولي ل٦ ساعات ما هو راضي ينزل أو يضرب الستوب
إلى أن أصابني الملل و إضطررت للخروج على نقطة الدخول و بعدها هوووووب نزل الباوند و حقق
:wall: الهدف في دقائق....خيرها في غيرها

safiforex
07-11-2012, 19:45
من بين اكبر الاخطاء التي يقع فيها المتداول انه بيكون بيعمل وفق ادارة مالية جيدة و انه مثلا بيعمل بيع
و هذا البيع فيه نتاءج جيدة و بيكون السعر نازل طبعا هنا بيكون مشكل اخر بيدخل في نفسية المتداول
و هو انه بيدور في ذهنه لما لا اعمل بصفقة عالية اللتوت و اكسب بها اكثر
فيعمل الصفقة بلوت عالي ، الا انه في هذه اللحظة تعكس الصفقة كليا و يروح كل شيئ في داهية
هذا هو الطمع الذي يدمر الواحد

essam1985
07-11-2012, 19:56
1- معاندة السوق
2- الطمع
3- التسرع

و كلها تؤدي الي خسائر او المارجن

YesIcan
07-11-2012, 20:01
موضوع سيكون مرجع للكثير من المبتدأين الي عاوزين يتفادو الاخطاء عن طريق خبرة الاعضاء
اول خطأ قمت بيه انني فتحت صفقة في التجريبي بلوت عالي و نسيت الستوب لوز و نسيت معاها الصفقة لمدة يوم
و كنت الخسارة كبيرة لو كانت على الحقيقي لكانت المصيبة هههه
الحمد الله

elzeel
07-12-2012, 16:12
خطاى انى بحاول اتعلم بسرعه ونفسى ادخل المجال بشرعه جدا
ونفسى اهدى شويه واراجع نفسى

husamart
07-12-2012, 16:20
كان اول خطأ وقعت فيه وكان هو الطمع والدخول بلوت عالي بعد اول مكسب
والثمن كان مارجن كوووووووووووول

compaq0
07-12-2012, 16:45
فتحت صفقه مره ب3دولار بدل 30سنت نسيت اضغط العلامه العشريد بعد ال3 و خسرت ساعتها 80 دولار سريعه اوى بس بعد كده بقيت احرص اوى من الموضوع ده

DZforex
07-12-2012, 17:36
اخطات في احد الايام

فتح صفقة بيع بدل شراء و كانت العاقبة وخيمة

خسارة 5 دولار

devloppman
07-12-2012, 17:51
أكبر خطأ لي تركت صفقة مفتوحة بلوت كبير وأقفل عليها السوق
ونسيت أني فاتحها يوم الإثنبن مدخلتش السوق لأني كنت بدرس
ولما دخلت اليوم الثاني تفاجئت بخسارة كبييييييرة

amrmorasamir
07-12-2012, 17:53
انا الغلطه اللى عملتها انهادره ان كان فى خبر البطاله بتاع استراليا الفجر وبعد انتهاء الخبر انا دخلت شراء وكنت حاسس بنسبه كبيره جدا انه هيكمل هبوط وادى الى خساره كبيره بس الحمد لله كان على حساب البونص

sa sa
07-12-2012, 18:24
المهم تكون استفدت من الخطأ وتعمل علي عدم تكراره مره اخري والا سوف تتعرض للخساره الاخطاء هي التي تكسبنا الخبره اللازمه للعمل في سوق الفوركس

anaskassis
07-12-2012, 18:27
تحدث معي في العادة اخطاء كثيرة منها الخطير ومنها المفيد
المفيد حيث فتحت صفقة بقيمة 10 دولار للنقطة بدل من 1 دولار
وتفاجءت بان مبلغي زاد حوالي 300$ اغلقت الصفقة في الحال

وهناك اخطاء سيئة

Noah
07-12-2012, 20:56
من اكثر الاخطاء التى اقع فيها باستمرار فى الفوركس ان يتم الاعتماد على الطمع فى الصفقات التىا قوم بفتحعها وهذا هوا لشئ الذى يقف امامى فى سوق الفوركس عندما اشعر اننى لا استطيع السيطرة على الطمع

hesham1046
07-12-2012, 21:03
هى بصراحة ماكنتش علطة بنسبالى هى كانت نصيب
يوم الثورة لنا قطعو النت يوم 26 يناير عن مصر والموبيلات كنت داخل صفقة شراء ذهب وماكنتش عامل استوب لوز المهم قولت خلاص انى خسرت الالف دولار كلهم المهم بعد ما النت جية بعد 4 ايام لقيت الذهب ارتفع 1000 نقطة وكسبنى 1500 دولار ههههههه اول مرة الثورة تطعل عاليا با المكسب ههههههههههه

swingawy
07-13-2012, 05:02
لما كنت بفتح صفقة مكنتش بشوف فرق الاسبريد بتاع العملة فافتح الاقى خسارة 10 واكتر كمان
سعات كنت ببص على عملات وكنت بفتح صفقات عملى اخرى غير الى انا كنت عايزها
بس الحمد لله مفيش حد من غير غلطات واهو الواحد بيتعلم وشكرا على الموضوع الجميل دا

elking
07-13-2012, 06:07
خطاى مرة عملت صفقة فى خبر وكسبت فقومت داخل صفقة على الخبر ال بعده بس بلوت كبير طمعت بقى
قومت خسران الحساب كله ههههههههه

KOGI
07-13-2012, 08:57
شوف اخى الكريم من اكبر الاخطاء اللى وقع تفيها هى عدم الصبر والطمع لانى لما استعجلت عالهدف محققتوش ولما طمعت فى فرص مش مؤكدة خسرت جزء كبير منر اس المال بس الحمدلله الواحد مش بيتعلم ببلاش
تقبل مرورى اخى

waleed adel
07-14-2012, 00:56
أكثر الأخطاء التى نقع فيها كلنا عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة

aboualy
07-14-2012, 01:06
الخطا الى حصل مع هذا الاسبوع هو عدم الالتزام بادارة راس المال وطبعا كانت النتيجة خسارة نصف البونص
بس ان شاء الله اعوض الاسبوع القادم وكويس اليومين الاجازة دول الواحد يرتب افكاره من جديد

aminos
07-14-2012, 01:22
السلام عليكم
الخطأ الذي وقعة فيه هذا الأسبوع
و هو الخوف من دخول الصفقات على الحساب الحقيقي
و كلها تقريبا كانت رابحة لأني دخلت بها على الديمو

kingman
07-14-2012, 03:00
طبعا من خلال تجاربنا دائما يكون اكبر عامل لخسارة الحساب او خسارة كبيرة عدم الألتزام بأدارة راس المال والمخاطرة العالية كما واضح من معظم الردود هذا الى جانب العوامل النفسية التى تظهر بصورة كبيرة فى هذا السوق

ehab
07-14-2012, 03:25

بيع وانا سرحان

وتنصحهم ;)

انا لسة جديد يا كبير ومش بتاجر بحسابى خالص انا مدى حسابى لصديق شخصى ليا زى اخويا بالظبط
وهوا محل ثقة وربنا يوفقه يارب ويجبلنا اربح حلوة وتقبل مرورى

mahmoud1
07-14-2012, 03:32

بيع وانا سرحان

وتنصحهم ;)

اول شئ كنت بتسرع فى دخول الصفقات وكنت بخش بدون ادارة راس مال وحكاية انه افتح صفقات خطاء حصلت معايا بدون قصد بدل ما افتح شراء فتحت بيع لكن بعد اكتشفت الخطاء وقفلت على خسارة بسيطة الحمد لله

mido
07-14-2012, 03:33
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kimokonolove
07-14-2012, 03:40

بيع وانا سرحان

وتنصحهم ;)

خطأى ان دخلت اليوم على عملة بتحليل بفريم 4 ساعات وجدتها صاعدة
وبعدها وجدتها هابطة على فريم 15 دقيقة فدخلت بيع عكس الأولى
الخطأ انى كنت متوقع هبوط جزئى ثم ارتداد وصعود قوى جدآ
فاغلقت صفقة البيع على خسارة بسيطة لأنى تذبذبت فى رأى
وتركت الأخرى شراء
وتوقعاتى كانت فى محلها هبط هبوط بسيط ثم عاود الصعود
لاكن الحمد لله فتحت صفقة بعقد اخر ليكون دعم للأتجاة
وفى النهاية الحمد لله اغلقت الأثنين على ربح مع خسارة بسيطة فى اول صفقة
لاكن خطئى هو التردد دائمآ وخصوصآ التوتر حتى ولو فى تحليل فنى ناجح
والحمد لله لاكن ان شاء الله سأتفاديها مستقبلآ

tarek22
07-14-2012, 04:01
اكبر خطاء وقعت فيه كان اني دخلت بعقد كبير وحسابي لا يستحمل فضاع راس المال كله و الامر المؤسف ان تحليلاتي كانت صحيحة ووصلة للهذف لكن بعد فوات الاوان

HUSSENEY
07-14-2012, 04:15
اكبر خطاء وقعت فيه كان اني دخلت بعقد كبير وحسابي لا يستحمل فضاع راس المال كله و الامر المؤسف ان تحليلاتي كانت صحيحة ووصلة للهذف لكن بعد فوات الاوان

نفس الخطاء
حصل معايا فعلا نفس الخطاء وكنت متوقع هبوط المجنون 200 نقطة وفعلا هبطهم فى يوم واحد
ولكن بعد لما صعد عشرين نقطة مارجن الحساب ونزل يهوى للهدف

willy
07-14-2012, 04:22
خطاي كان كنت محلل التشارت جيدا لكن لقلة التركيز وانعدام النوم دخلت صفقة شراء بدلا من ان تكون بيع وخسرت 60 نقطة لكن انتظرت اليوم بطوله بدون نوم ايضا حتى رجع السعر الى نقطة الدخول بس بدون ربح حلف مايطلعش فوق نقطة الدخول وكدة انتظرت يوم اخر بدون نوم حتى اغلقت الصفقة على -3 ورحت نمت يومين كاملين يعني خسرت الصفقة ويومين من غير تداول

swingawy
07-14-2012, 04:24
غلطت فى يوم من الدخول فى صفقه شراء للكيبل فى اوقات الثوره المصريه
ولم اضع ستوب لوس
وهبط زوج الكيبل لدرجه انى حسابى طار

xtomorrow
07-14-2012, 04:35
اسوأ خطا قمت به في مسيرتي في الفوركس يوم تركت الصفقة من دون ستوب لوس
ولسوء حظي انقطع النيت ليلا ولا وجود لمقاهي النيت وقتها وخسرت كل المال

mage
07-14-2012, 05:31
هو خطأ اننى افتح الصفقات متاخر واخاف من الدخول السريع وياتى غالبا مثل هذه الاشياء على بالسالب اننى لا استطيع ان اضمن الربح كامل بل اخذ نصف الربح فقط لان السعر يبدا بعكس الاتجاه

top2milan
07-14-2012, 05:35
الخطأ الي وقعت فيه اكتر من مره وجبت مارجن كول هوا الطمع
بكون حللت وماشي مع الاستراتيجيه كويس والمفروض اقفل الصفقه بقول خليني معاها كمان شويه
لحد ما في الاخر بتتحول لخساره

والمشكله التانيه هيا اني كنت بفتح صفقات كتير في نفس الوقت والمخاطره زياده جدا علشان كدا مارجن ديما

nrgslawi
07-14-2012, 05:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا وقت في خطا كبيير جدا
انا كان حسابي 100 دولار ودخلت بعقد 1 دولار على النقطة وفتحت صفقتين في نفس الوقت
بعد 10 دقايق راح الحساب

tictok
07-14-2012, 10:57
انا دخلت صفقة وكان حسابي بسيط وبدلاً من يكون اللوت 1 سنت دخلت بواحد دولار ولان السوق كان في أتجاه صحيح كسبت الصفقة
وهذا الخطأ كان في صالحي ولكن لابد من التركيز حتى لا نندم كما أنني في صفقة أخرى انتظرت وانا كسبان إلى أن أنعكس السوق وخسرت وهذا كان بسبب الطمع

ahmed
07-14-2012, 11:01
الاخطاء التى تحدث فى التداول عن عدم قصد كثيرة ومن الاخطاء المضحكه التى اتذكرها
اننى حللت زوج اليورو دولار للشراء ولكنى دخلت شراء بالخطاء على زوج الدولار فرانك

Looser
07-14-2012, 11:50
الستوب لوز مهم سواء اكان على الشارت ام فى رأسك و لكنه يجب ان يكون موجود
احلام الارتداد و العودة و التصحيح تنتهى فى النهاية بكوابيس و ليست احلام.
استعمل التعزيز للعقود لعمل متوسط دخول افضل و تذكر دائما انه لا يمكنك عمل ذلك الا اذا التزمت بالنقاط الاربعة السابقة بالفعل.

younesjoe
07-14-2012, 13:01
الخطء الدي ارتكبته هو اني كنت املك خمس و سبعون دولار في الحساب و بعد ان اخدت صفقة اصبح الحساب فيه مائة فاضفت صفقة اخرى بنقطة كبيرة فكانت العاقبة ان ارتد السعر عشر نقاط فخسرت كل الحساب
هدا هو الطمع الدي يجب تجاوزه و الابتعاد عنه ما امكن

Mohamed90
07-14-2012, 13:19
السلام عليكم اخي انا خطا وقعت فيه و كلفني حساب كله هو دخول بعقد كبير
و ارتد السوق بنقاط محدودة و رجع للاتجاه الصحيح و لكن بعد اختفاء حسابي طبعا ههههه

fxjoseph
07-14-2012, 13:24
الخطا الذي وقعت فيه هو التسرع في غلق الصفقة وبالطبع كانت نتيجته خسارة حيث اني لو كنت صبرت بالظبط 5 دقائق لا غير كانت الصفقة هتوصل للتيك بروفيت لذلك فعلا الصبر مفتاح الفرج

العوامى
07-14-2012, 13:33
اكبر خطأ وقعت فيه من قبل هو الطمع والذى انصح الجميع بالابتعاد عنه
فالطمع يجرك الى اهمال الادارة الصحيحة لرأس المال التى نهايتها ضياع الحساب

Bs Joker
07-14-2012, 15:05
أكثر خطأ مازال يواجهني الآن هو الدخول المتسرع بعد صفقة فاشلة دون التفكير في ما قد ينجر عن ذلك من مخلفات و خسائر رغم اني لطالما حذرت نفسي من مثل هذه الاخطاء و هذه الطريقة التعسفية لكن كما قلنا حين نكون اما مثل خذخ الحالات يغيب التفكير البشري و تدخل الأحاسيس في الفوركس وهو ذلك اخطر شيء

Looser
07-14-2012, 15:07
1. التداول في زوج واحد

السبب هو انة لو خسرت في صفقة بطريقة ما غير عادية يعني خسرت بالرغم ان استراتجيتي صح فهذة قليل مهما خسرت صفقة او اثنتين سأربح بعدها العمل في الازواج الكثيرة مرهق وغير عملي .

2.التداول فقط في فترة معينة

أتدول فقط بعد الساعة الثامنة صباحا بتوقيت السعودية أتابع الصفقات من الصبح وأدخل حوالي الساعة التاسعة او العاشرة واحيانا الساعة ال11صباحا وقد تستمر الصفقة أيام .

لا أدخل اي صفقة بعد الساعة الثالثة عصرا الى في حالة كنت مراقب للصفقات الفيوتشر للفوركس وأعرف السيولة وعدد الصفقات الخ

3. التداول بمبلغ لا يقل عن 50الف دولار

4. الدخول بنسبة 2% للصفقة

5. التعامل فقط مع بنك حتى لو كان هنالك كومشن غير السبريد على الصفقات

mohamedlee
07-14-2012, 15:09
طبعا الخطا الذى اقع فيه دائما هو عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة فى السابق
حيث الطمع دائما يراودنى كلما كان حجم الخسائر اكبر نظرا لمحاولة تعويض
ما خسرتة فى الماضى ولكن الحمد لله على كل شىء درس اتعلمتة

forex4ever
07-14-2012, 15:13
امبارح كنت هغلط كبيرة جدا بسبب الطمع على اليورو بس الحمد لله ربنا ستر جميع او معظم الخبراء كانت نظرتهم ان اليورو هيزوور مناطق بعيدة وسحيقة توصل 2050 وانا كانت توقعاتي ان اليورو لن يكسر 2160 بأي حال من الاحوال مؤقتا حتى قبل التصحيح وفعلا كانت شمعة صعوود مخيفة لو كنت تركت الصفقة كانت طارت كل ارباحي

waleed adel
07-15-2012, 18:47
اكبر خطأ وقعت فيه من قبل هو الطمع والذى انصح الجميع بالابتعاد عنه
فالطمع يجرك الى اهمال الادارة الصحيحة لرأس المال التى نهايتها ضياع الحساب

بالفعل اخى معك تماما أكثر الأخطاء التى نقع فيها كلنا عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة

Noah
07-15-2012, 20:37
الخطا اللى انا وقعت فيه كان بسبب الطمع وهذا هوا لخطأ الاكبر الذى تعرضت له فى هذا السوق وللاسف كان هذا الخطأ مكرر جدا ولكنى فىا لوقت الحالى افكر جديا انى استطيع ان احقق نسبة ارباح عن طريق العمل فى سوق الفوركس بطريقة جيدة بإذن الله

waleed adel
07-16-2012, 05:17
اغلاق صفقات رابحة وعدم الصبر على الارباح كى تنمو
دى اكبر اخطاء حياتى

osama00971
07-16-2012, 07:26
دخلت صفقة النقطة فيه تساوي 1 $ على الرغم
من قلة حسابي فخسرت تقريبا حوالى 11$ من
حسابي لاني لم احلل السوق جيدا

HUSSENEY
07-16-2012, 20:56
اكبر خطاء خسرنى الكتير
انى اتلخبط بدل من اتنبن مينى اتنين استندر
وبالتالى مارجن بمجرد الفتح

pimo
07-16-2012, 20:59
اغلاق صفقات رابحة وعدم الصبر على الارباح كى تنمو
دى اكبر اخطاء حياتى

لكن انا اري ان من الخطء ان تترك صفقة رابحة مفتوح لمدة اطول
وهذا بسبب انعكاس السوق وتحول الربح الي خسارة رغم انك محلل السوق جيدا هذا والله اعلم

y4x
07-16-2012, 21:32
انا لسة بتعلم

لو اخطات اكيد هقول علشان غيرى يتعلم من اخطائ

khaled zizo
07-20-2012, 15:33
خطأ وقعت فيه اني كنت داخل صفقه استرليني دولار و حطيت ستوب لوز قليل الزوج طله ضربلي الاستوب و انا كنت بايع بعد كده نزله 200 نقطه و اتحسرت جامد اني ما زودتش الاستوب لا انسي الاسبوع الذي خسرت فيه جميع اموالي الي قمت بشحنها ابدا خسرت مبلغ في اسبوع نتيجه عدم القدره الجيده في اداره رائس المال كسبت 5 او 6 صفقات دخلت بحجم اكبر خسرت كل الحساب الطمع كان الواحد بيفتح الصفقه ويستني المكسب واما الصفقه تكسب

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 16:00
وعليكم السلام يا غالي

الحمدالله لسه مليش تجارب :)

نتعلم من اخطاء السابقيين :))

delpi
07-20-2012, 16:04
وقعت بخطا عدم ادارتي الجيدة لراس المال الخاص بي

ahmed
07-20-2012, 16:05
خطاء فى تجحديد التارجت بدون حساب الاسبريد خطاء كثيرا ما وقعت فيه
وكانت النتيجه ان الصفقه لم تحقق الهدف وانعكس السعر وخرجت على نقطه الدخول

spiderxp
07-20-2012, 16:07
انا مره غلطت فعلا وعملت سيل بدل من باي في عملة الين الياباني والدولار والنتيجة اني ربحت هههههههههههههههههههه
بس دا كان توفيق من عند ربنا فقط لا اكثر وتعتبر غلطة مني برضه

remas
07-20-2012, 16:12
الاخطاء اللى وقعنا فيها كتيره جدا ومن اكبر الاخطاء اللى كلنا بنقع فيها وبرضه بنكررها تانى هى الطمع لما تلاقى نفسك كسبت كام صفققه والامور ماشيه تمام يدخل الغرور والطمع لقلبك فتدخل بعقود اكبر وتكون الكارثه

aminos
07-20-2012, 16:17
السلام عليكم
التسرع يا أخي و لقد خلف لي خسارة
قدرها 100 دولار و لكن الحمد لله على كل حال

magic777
07-20-2012, 21:51
للأسف انا ضيعت حساب البونص امبارح وكان فيه 570 دولار علشان فتحت صفقات كتير على اليورو والباوند والاسترالى
وكان فيه منهم هيدج طاروا بسبب اليورو وحركاته لا هو بيكمل الحركه في الصعود ولا الهبوط وعمال يتمرجح
وضيع حسابي معاه والحمد لله على كل حال

safiforex
07-20-2012, 22:08
للأسف انا ضيعت حساب البونص امبارح وكان فيه 570 دولار علشان فتحت صفقات كتير على اليورو والباوند والاسترالى
وكان فيه منهم هيدج طاروا بسبب اليورو وحركاته لا هو بيكمل الحركه في الصعود ولا الهبوط وعمال يتمرجح
وضيع حسابي معاه والحمد لله على كل حال
معوضة اخي الكريم ، و في المرة الجاية حاول ان تعمل بونص اخر جيد
و لكن التز بادارة مالية صارمة و ان شاء الله لا يتكرر معك هذا
بالتوفيق لك و للجميع

hamdy
07-20-2012, 22:10
ورجع بعد 3 ساعات ولما فتحت لاقيت اكلني السوق 600 دولار وفضلت مستنيه 5 ايام على امل تعويض الخسارة او جزء من خسارتي
لكن بدأ ياكلني بزيادة كل يوم اكثرمن الثاني لغاية ما اتسكرت خسارتي على 900 دولار

Sobhy
07-20-2012, 22:13
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
من اكثر الاخطاء التى يقع فيها المتاجر هى كالتالى ان تبدا صفقة بدون اعداد جيد مثلاص قبل ان تبدأ يجب أن تحلل السوق جيداً أن تتابع الاخبار بشكل مستمر و ان لا توقف صفقة قبل ان تتاكد أنها سوف تستمر فى الخسارة

vamoscapitos
07-20-2012, 22:23

يا اخي حرام عليك

كان ممكن تذهب الى عند احد اصدقائك

او الى مقهى الانترنت

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 22:26
انى كنت بشتغل من غير استوب لوز فادى دا انى خسرت كل الحساب الاول بتاعى بس تجنبت الموضوع دا بعد كدا

khaled zizo
07-22-2012, 16:37
كنت داخل صفقه استرليني دولار و حطيت ستوب لوز قليل الزوج طله ضربلي الاستوب و انا كنت بايع بعد كده نزله 200 نقطه و اتحسرت جامد اني ما زودتش الاستوب شويه و انسي الاسبوع الذي خسرت فيه جميع اموالي الي قمت بشحنها ابدا خسرت مبلغ في اسبوع نتيجه عدم القدره الجيده في اداره رائس المال كسبت 5 او 6 صفقات دخلت بحجم اكبر خسرت كل الحسابو الطمع كان الواحد بيفتح الصفقه ويستني المكسب واما الصفقه تكسب الواحد يستني مكسب اكتر واما تبدا تخسر يقول هتكسب تاني لحد ما يطير

ashraf
07-22-2012, 16:39
اكبر غلطة دايما اقع فيها هى عدم ادارة سليمة لرأس المال الذى ادخل به واطمع فى تحقيق مكاسب كبيرة جدا وانا اتداول بالالاف وهو ما لم يتحقق ابدا واتمنى ان اغير من اسلوبى هذا وايضا التزم بوقف الخسارة لان تصفير الحسابات كان بسبب عدم التزامى بها

dz-yac
07-22-2012, 16:40
اخطات خطا واحد في مسيرتي القصيرة حتى الان
وهو اني لم اعمل ستوب لوز فخسرت كل شيء وتصفر الحساب

safiforex
07-22-2012, 16:46
اكبر غلطة دايما اقع فيها هى عدم ادارة سليمة لرأس المال الذى ادخل به واطمع فى تحقيق مكاسب كبيرة جدا وانا اتداول بالالاف وهو ما لم يتحقق ابدا واتمنى ان اغير من اسلوبى هذا وايضا التزم بوقف الخسارة لان تصفير الحسابات كان بسبب عدم التزامى بها
اغلب الناس بتخسر اخي الكريم نظرا لانها لا تلتزم بادارة راس المال
و هذا هو اكبر خطا بيعمله المتداول في تداولاته فلا يلتزم و يعمل بالطمع مما يخسره ماله

MixMax
07-22-2012, 17:03
ياغالي لس لم ادخل عالم الفوركس من بابه الواسع وعليه انا لس مبتدا ولم ادخل في المتاجرة بعد ياغالي وان شاء الله انا هنا لكي استفيد من الاخوة واتعهلم وبعدها ابدء في المتاجرة الف تحية وشكر لك ياغالي فانا استفيد يوما بعد يوم

waleed adel
07-23-2012, 21:46
اكبر الاخطاء اللى وقعت فيها هى عدم الصبر والطمع لانى لما طمعت فى فرص
مش مؤكدة خسرت جزء كبير من راس المال

deadlyfox
07-23-2012, 21:53
اكبر غلطه غلطها انى طمعت فى مكسب كبير فا خسرت خسارة كبيرة
بس الحمد لله وان شاء الله ده مايحصلش تانى خالص

AMANI
07-24-2012, 19:07
فتحت صفقه مره ب3دولار بدل 30سنت نسيت اضغط العلامه العشريد بعد ال3 و خسرت ساعتها 80 دولار سريعه اوى بس بعد كده بقيت احرص اوى من الموضوع ده

Noah
07-24-2012, 19:39
ان الخطا الذى وقعت فيه اكثر من مرة كان انى افتح الصفاقت بنسبة مخاطر كبيرة وهذه املخاطر كل مرة يعكس عليا السعر وفى المرة القادمة افتح صفقات بنسبة مخاطر عالية جدا

havic
07-24-2012, 20:08
انا في سوق الفوركس من 3 سنوات ، واكبرخطأ وقعت في هو انني في اول سنة كنت اتداول بطريقة عشوائية بدون استراتيجية خسرت كثيرا و اضعت وقت اكبر بدون تطور

abdellatef
07-24-2012, 20:12
السلام عليكم اخواني
. في الحقيقة ارتكبت الكثير من الاخطاء لاني بدات بالحساب العادي وخسرت الكثير من اموالي
ولم اكن اعرف بالحساب الافتراضي
لهذا يجب البدأ بحساب افتضراضي حتى اكتساب التجربة والخبرة

husamart
07-24-2012, 20:18
الخطأ كان دخولي صفقة على زوج اخر غير الذي اريد
والنتيجة خسارة 50 نقطة

kero
07-24-2012, 20:27
اكبر خطاء وقعت فيه الدخول بلوتعالى والسعر عكس عليا
وفتحت هيدج بلوت مضاعف والحساب كان على وشك يتمرجن وربنا سترها ..حددت الاهداف وسبت الجهاز تماما لان اعاصبى كانت ادمرت

BiG MoNeY
07-24-2012, 20:31
اخي الخسارات التي تعرض عليها كانت نصفها الم اقل كلها في حساب ديموا خاصة في بداية مشواري في الفوركس لكن الان والحمد لله انا اربح اكتر من ما اخسره والخسارة التي لن ان ساها هي خسارة اكتر 75 بالمية من راس مالي في حساب ديمو اوكان دلك في اول تجربت تطبيقية لي في الفوركس لكن الحمد لله الان انا موفق بادن الله شكرا اخي

maro04
07-24-2012, 20:42
السلام عليكم أنا أخي وقعت في عديد من لأخطاء ولكن لخطأ الدي كلفني لكتير هو انني دخلت في صفقة لم ادرسها

وضيعت فيها جميع نقاطي ولكن من لخطأ نتعلم

pimo
07-24-2012, 21:08
الخطا الذي اقع فيه دائم واريد ان اكتب عليه دائم هو الطمع الذي يؤدى بي دائما الي الخسارة الصفقة ومراة راس المال كامل وانا اعتبره من اكبر اخطائي التي اقع فيها وانا احذركم من الطمع في الفوركس لانه السبب الكبير في خسارة راس المال

abdelaal
07-24-2012, 21:11
يمكن أكبر أخطائي اللي كنت بعملها في البداية اني مكنتش باخد بالي من المارجن كنت بفتح صفقات وابرد او اعمل هيدج والمارجن ما كان يستحمل كل الصفقات
بصراحة دلوقتي قبل اي حاجة لازم اشيك علي المارجن الاول

insta friend
07-24-2012, 21:14
كنت شغال على حساب حقيقي 200 دولار و في يوم من الشهر الاول من 2012
دخلت بواحد دولار لوت دون وضع الستوب هد الخطا الاول
الخطا التاني اني لم رجعت الصباح وجدت 100 دولار فتركتها لعلها تعود
و النتيجة خسارة ال 200 دولار

hadeer hamdy
07-24-2012, 21:16
كويس اوى انا لس مش وقعت فى اخطاء الحقيقه
بس ده هيعلمنا اننا نتعلم من اخطاء الغير عشان مش نقع فيها

V2x_
07-24-2012, 21:25
انا بصراحة لسة عضو جديد و لكن يجب الحذر
وانا ايضا احب التانى فى كل شى
والسلام عليكم

Ahmed Salama
07-24-2012, 21:30
انا عملت اكونتين من على نفس الجهاز اكونت لياغ واكونت لاخويا ولغاية دلوقتى مستنى العقوبة ومش عارف هتكون اية

Desperate
07-25-2012, 04:37
انا عملت غلطة بشعة :))

كانت قاعد على الديمو بحلل اليورو دولار تحليل رقمى ومركز فى الالة الحاسبة وعمال احسب فى الارباح وفى الاسعار
ووصلت لانى المفروض افتح صفقة شراء وكله تمام, جيت بقى قولت هدخل النقطة بكام عشان عايز اعمل ادارة كويس
فضلت احسب احسب لغاية مطمعت وقولت انى هفتح بعقد عالى مهو ديمو بقى :))

وانا بفتح الصفقة وسرحان فى الارباح الوهمية :)
دوست Sell
بدل Buy

لا وكمان مختش بالى وفتحت صفقة كمان بيع
وروحت على اكونت ديمو تانى لاقيته فى المنصة وفتحت عليه صفقة Sell
بردوا :))

مش عارف ده سوء تركيز ولا غباء منى :))

Hazem.ELsady
07-25-2012, 04:42
الخطأ اللى وقعت فيه مش خطأ منى انا شخصيا على اد ما هو سوء تقدير لانى اعتمدت على صديقى ان يتابع حسابى لظروف سفرى ورجعت لقيت رصيدى صفر فوجدت انى لازم انا اللى اتابع بنفسى الموضوع محتاج اهتمام اكتر من كده

Desperate
07-29-2012, 08:00
الخطأ اللى وقعت فيه مش خطأ منى انا شخصيا على اد ما هو سوء تقدير لانى اعتمدت على صديقى ان يتابع حسابى لظروف سفرى ورجعت لقيت رصيدى صفر فوجدت انى لازم انا اللى اتابع بنفسى الموضوع محتاج اهتمام اكتر من كده

كان لازم تعرف الشخص ده هيقدر يدير الحساب ولا هيتصرف بعشوائية ولو كنت تعرف انه كويس ومتابعه بقالك فترة ده يبقى نصيبك

انا غلطتى انهاردة هى كانت مجرد تفكير وليس تنفيذ ومش هنفذها ان شاء الله

قعدت اجرب اعمل تست لاكسبرت معين لمدة شهر على عملة معينة براس مال 100 دولار
واشوف الارباح وبعدين اغير الشهر واشوف الارباح لغاية ما قررت انى اشغله على الحقيقى ب 100 دولار
لمدة شهر وال 100 دولار يبقوا بونص

وبعدين قولت هو انا هضيع 100 دولار فى حاجة مش مضمونة يبقى ايه لازمتها وغيرت رايى على طوول
ورجعت لخطتى الاصلية :)

mage
07-29-2012, 08:17
يعنى اخطاء مشابهة انى مرة كنت فاتح صفقة وكنت عايز اقفلها ولما جيت اقفلها ضغط على شراء مرة اخرى وفتح لى صفقة اخرى ومع انى كنت خاسر فى الصفقة الاولى ولكنى فتحت صفةق اخرى وخسرت اكتر

Tips™
07-29-2012, 08:27
اكييييد العجله من امرى علشان فى العجله الندامه
و زى ما البعض بيقول استغلال الوقت و متعرفشى تتحكم فى اعصايك و نفسك
و الوقت

no1forex
07-29-2012, 11:02
مره حللت وعملت كل شئ وجيت اعمل الوت بد ما اعمله ميكرو عملته استاندر والصفقه سلبت المتوقع بس مرجن كول

Desperate
07-30-2012, 10:06
مره حللت وعملت كل شئ وجيت اعمل الوت بد ما اعمله ميكرو عملته استاندر والصفقه سلبت المتوقع بس مرجن كول

ده راجع لعدم التركيز يعنى شء كلنا بنوقع فيه
مش عارف امتى هنبدا كلنا نركز صح بس افتكر حاجة مستبعدة شوية
التركيز الكامل صعب ومش هيجى الا بالممارسة المستمرة لفترة طويلة

aid alkholi
07-30-2012, 15:31
الاخطاء كثيره ولاحب ان اذكره ولكن عندى حل جميل جداً
اي هرائيكم نعمل حسا تجريبى نفتح فيه صفقه يورو دولار بيع
وايضاً صفقه يورو دولار شراء ونشوف ايهما سيبدا فى المكسب ونفتح الصفقه الكسابنه فى الحساب الحقيقي هكذا سوف نكسب

kanzsea
07-31-2012, 05:20
الخطاء اللى وقعت فية دخلت صفقة بيع يورو ين وكانت جايبة 12 نقطة موجب وعاددة افضل اخد 10 نقاط من كل صفقة ولكن المرة دى طمعت وخليت التارجت 30 نقطة وعكس السوق وكانت السبب فى مرجنة الحساب

spectra4
08-05-2012, 10:02
والله انا لسه موقعتش فى اخطاء وذلك لانى لسه مبتدا
ماليش لسه فى الصفقات والكلام ده
بس ان شاء الله هحاول اتجنب ده

magic777
08-05-2012, 19:38
وبالتوفيق
طبعا ده بيحصل لانك بتكون لسه في البدايه وغير قادر على انك تحدد تارجت مناسب لصفقتك فبتعمل بهذه الطريقه العشوائيه
واللي كمان انت بتكون مش عارف في المستويات القويه اللي من الممكن ان السعر يرتد منها ويعكس عليك فتقفل عندها

mohamed farag
08-05-2012, 19:41
الي الان لم اقع ف اي اخطاء والحمد لله
بس
مش معني كده اني مش هقع ف اي خطا اكيد هقع ف اخطاء كبيره جدا جدا
و اكيد هلاقي لها الحلول الكثره ان شاء الله

AMANI
08-05-2012, 19:45

بيع وانا سرحان

وتنصحهم ;)

من اهم الاخطاء التى نقع فيها التسرع اخى الكريم فى عمل الصفقات
اعلم اخى الكريم انه عندما يحين الوقت سيتغير الاتجاه
وحاول ان تتعلم كيف تتداول بما ترى على الشارت وليس بما تعتقد

safari42
08-05-2012, 19:53
انا الخطا لي وقعت فيه هو تاخير في وضع الاوامر ساعة الاخبار
وضعت اول امر بيع في وقت الخبر ولم احدد له ستوب
وفور صدور الخبر صعد السعر بسرعة البرق حيت اني لم
اشاهد الامر ينزل على المنصة لكن كل لي شفت هو مارجن الحساب
لهذا اصبحت اخاف من المتاجرة وقت الاخبار

marou49
08-05-2012, 20:08
وبالتوفيق

عادي لأنك ما تضبط نفسك لازم تكووون شخصيتك قويه
و لا تخلي شيء يتغلب عليك
لو أن استمرييت هيك أكيد مصيرك التخلي على الفوركس بعد الإفلاس

بعد الشر عن المسلمين المتداولين

hend
08-10-2012, 03:19
لا لسة معملتش تداول اصلا عشان يبئالى اخطاء ولكن محدش معصوم من الخطاء فى
الفوركس اتمنى من الناس انهم ميخطاوش فى التداول وتقبل مرورى

mohamed farag
08-10-2012, 03:20
لا انا لحد ناو لسا مش تدالوت ان شاء الله لما اتداول هعرفكم
وان شاء الله قريب جدا

MrDeloma
08-10-2012, 03:59
امس فتحت صفقتين عن طريق الهيدج و المشكله انني فتحتهم
باثنين بيع ، كان لازم افتح وحده بيع و الأخرى شراء
و طبعا خسرت الحسابين لأن السووق ارتد
و تعلمت أن التركيز مهم جدا جدا

safiforex
08-10-2012, 04:45
امس فتحت صفقتين عن طريق الهيدج و المشكله انني فتحتهم
باثنين بيع ، كان لازم افتح وحده بيع و الأخرى شراء
و طبعا خسرت الحسابين لأن السووق ارتد
و تعلمت أن التركيز مهم جدا جدا
طالما انك عملت صفقتين خطأـ في الاول
طكان عليك على الاقل تغلق واحدة فيهم و لو على خسارة المهم انها ستكون قليلة في البداية
على العموم معوضة ان شاء الله

saramoza
08-10-2012, 04:47
السلام عليكم
انا لسه مدخلتش صفقات ولا ربحت ولا وقعت ف خطا ولا كسبت واكيد هيجى يوم اخسر وابقى اقولكوا على خطأى هههههه
ربنا ما يورينا

tamid0
08-10-2012, 04:54
السلام عليكم و رحمة الله
انا مرة طمعت
خسرت حسابي كله
و من ساعتها مش ببص على المونيتور
بحدد الهدف و الخسارة و اسيب الصفقة
بالتوفيق

mowking
08-10-2012, 04:56
المضاربه بالمحفظه + المارجن
يعني اذا المحفظه محققه ربح بضارب بالربح كمان و دا يخلي اي تراجع بصيت يعمل مارجن كول و تقفل صفقاتك كلهه
الموضوع ده بيتكرر معايه تقريبا مره كل اسبوع دا لو مكنش ملاتين تلاته
د

mannon
08-12-2012, 10:19
السلام عليكم و رحمة الله
انا مرة طمعت
خسرت حسابي كله
بالتوفيق

اه الله يعوض عليك يأخى الكريم والله اخطر شئ انك تشتغل بدون استوب خصوصا او انت من اصحاب العقود الكبيرة والمخاطرة المرتفعة بكدة بتعرض حسابك لخطر كبير وممكن جدا المارجن ييجى فى اى لحظة زى محصل معاك

elking
08-12-2012, 11:55
قبل كدة وقعت فى خطا التسرع وده كلفنى خساير فادحة للغاية

silver
08-12-2012, 12:48
اكبر خطا وقعت فيه هوو العمل بدون وقف خسارة

وكانت النتيجة اني خسرت كل راس مالي

بالتوفيق

smarteng99
08-12-2012, 15:59
اكبر خطأين عملتهم في الفوركس من يوم ماتعلمتها هو عدم ادارة رأس المال وايضا عدم استخدام استوب لوز

jihadazzam
08-12-2012, 16:03
السلام عليكم و رحمة الله
انا مرة طمعت
خسرت حسابي كله
بالتوفيق

السلام عليكم
مرة خسرت 500 دولار حساب على اول بدايتي بالفوركس
من الدحول العشوائي وكتر الصفقات الي كنت بدخل فيها هلق بدخل بصفقة واحدة وتعزيز بصفقة تانية

companero
08-12-2012, 16:05
مرة دخلت صفقة يورو/ين و كنت متأكد ان السعر راح يصعد لأني اشتريته من دعم تاريخي
دخلت بلوت كبير و لم أحدد ستوب لوز
لما استيقظت وجدت خسارة بحوالي 60 نقطة, لم أغلق الصفقة و صممت عليها , بعد ثلاثة أيام اتمرجن الحساب بعد خسارة اكثر من 150 نقطة
الخلاصة : حدد هدفك و خسارتك من البداية
و لا تعاند السوق فهو اقوى منك

FaroukDzz
08-12-2012, 16:54
أنا لم أقم بأي أخطاء والحمد لله
المهم اذا أخطأت ولم أكن أعرف فأطلب العفو من الله

bassma_kamel
08-12-2012, 16:59
انا دخلت فى صفقه بدون استخدان الستوب لوز او التيك بروفيتوكان الصفقه ماشيه تمام وبحقق ارباح وفجاه النوووووووووور قطع وبعد ما النور جيه بنص ساعه لاقيت انى خسرت طبعا انا عرفت غلطتى انى كان لازم استخدم الستوب لوز على الاقل

safiforex
08-12-2012, 17:14
مرة دخلت صفقة يورو/ين و كنت متأكد ان السعر راح يصعد لأني اشتريته من دعم تاريخي
دخلت بلوت كبير و لم أحدد ستوب لوز
لما استيقظت وجدت خسارة بحوالي 60 نقطة, لم أغلق الصفقة و صممت عليها , بعد ثلاثة أيام اتمرجن الحساب بعد خسارة اكثر من 150 نقطة
الخلاصة : حدد هدفك و خسارتك من البداية
و لا تعاند السوق فهو اقوى منك
هذا يعتبر كذلك اكبر خطا في الفوركس يمكن ان يعمله الواحد
فلا ثقة في السوق ابدا و لو يكمون دعم تاريخي فقد ينكسر في اي لحظة و يروح فيها الحساب
انا كان حدث معي هذا تقريبا منذ مدة ليست بالبعيدة و اتعلمت من هذا

mssforex
08-12-2012, 18:03
السلام عليكم مره عملت صفقه بلوط عالى 3 دولار وحققت نص الهدف وطمعت وقمت ونسيت اعمل استوب لوس وتوب بروفيت جيت لقيتها مرجنت لى الحساب

بس اتعلمت درس ان الاستوب لوس اداه مهمه جدا هيا والتوب بروفيت

magic777
08-12-2012, 18:26
انا دخلت فى صفقه بدون استخدان الستوب لوز او التيك بروفيتوكان الصفقه ماشيه تمام وبحقق ارباح وفجاه النوووووووووور قطع وبعد ما النور جيه بنص ساعه لاقيت انى خسرت طبعا انا عرفت غلطتى انى كان لازم استخدم الستوب لوز على الاقل

المشكله هنا مش بتكون في الاستوب لوز فقط ده بتكون في الاساس في اداره راس مالك اخي لان مش معقول
النور يقطع ساعه ولا اتنين وتلاقيك اتمرجنت مثلا من صفقه
الا لو كنت داخل فيها بلوت عالي طبعا

mozoabdo
08-12-2012, 18:40
هو الواحد بيع فى الطمع وهو يعتبر اكبر خطا ممكن ان تقع فيه ويخسرك حسابك فالطمع هو الخطا الوحيد الذى اقع فيه

mohamed
08-12-2012, 18:43
الطمع دايما اكبر خطأ الواحد بيقع فيه
وكمان الاستعجال فى الدخول وعدم التروى وانتظار السعر المناسب
دى من اكبر الاخطاء اللى انا بقع فيها ومعظم المضاربين كده
بالتوفيق للجميع ان شاء الله ونتفادى عيوبنا

simo patrik 9
08-12-2012, 18:49
بسم الله الرحمان الرحيم
انا لالن الحمد لله لم اقع في اي خطا و شكرااااااااااااا

aboualy
08-12-2012, 18:53

اخى العزيز استخدام وقف الخسارة لا غنى عنه مهما كلنت ثقتك فى نجاح الصفقة فوقف الخسارة هو الحصن الذى يمى حسابك من اى خسارة كبيرة او من مارجن كول تخيل اخى انه لو كان هناك خبر قوى على الزواج الذى كانت صفقتك عليه فى وقت انقطاع التيار الكهربائى كان يمكن ان تجد ان السعر تحرك ضدك 100 او 150 نقطة مثلا

dentist
08-12-2012, 18:55
مشكور يا غالي علي فكرتك الجامده دي وبكده كلنا هنستفيد
انا عن نفسي الحمد لله مغلطتش النهارده في اي صفقه وبتمني التوفيق للجميع

ebtehag
08-14-2012, 15:36
من ناحية الاخطاء اللى وقعت فيها اخى الكريم فهى كتير ومتعدده ولكن من اهم الاخطاء اللى كنت بقع فيها وبرضه بكررها والان بحاول انى مكررهاش انى مكنتش بحط استوب لوز وايضا مكنتش بمشى مع الترند وكنت ادخل بلوتات عاليه واصبر على الخساره ولا اصبر على الربح

otakon
08-14-2012, 15:37
اكبر خطا فتحت صفقتين شراء لزوج عمله واحد ولم احدد ستوب لوز ثم انقطع الكهرباء فجاه
والنتجيه كانت خساره الرصيد كله يعني مارجن كول

ROTARY28
08-14-2012, 17:00
السلام عليكم
اكبر الاخطاء التي كنت اقع فيها عندما كنت اتبع توصيات الغير
هي ان ادخل بلوت كبير لأن اثق بتوصيات التي ادخلها
فياتي الستوب وياخذ نسبة كبيرة جدا من راس مالي

jamalsale
08-14-2012, 17:18
بنسبة لي الخطئ وقعت فيه البارحة هو انني خفت من الخسار بعد ما دخلت في عملي
فقمت باقافها على الخسار و فتحت عملية معاكسة فخسرتها ايضا و كانت بالضعف
لو لم اتدخل و انتضرت دقيقتية فقط كنت ربحت و ضربت التيك بروفيت
لكن المهم منهدا انه عندما تقرر فتح صفقة اعمل تيك بروفت و ستوب لوس
و اغلق الميتا تريدر و لا تتدخل في الصفقة حتي يضرب في احداهما

safiforex
08-14-2012, 17:25
السلام عليكم
هذا حصل معنا كثير اخي الكريم فقد كنت كذلك اعمل بهذا في ما قبل و كنت ادخل حسب توصيات
و لكننا كنا ندخل بلوت كبير طمعا لاننا نقول بان التوصية بتكون ناجحة مية مية و لكن للاسف في بعض الاحيان نخسر كل شيئ بسبب صفقة واحدة

بسمة الحياه
08-15-2012, 18:42
انا في البداية و طبعا اخطائي كثيرة و لكن لحسن الحظ انا على الديمو و ليس حساب حقيقي
و من بين اخطائي اني مرة فتحت صفقة بيع و هي صفقة شراء و بطبيعة الحال خرست و لحسن الحظ كنت قد وضعت الستوب لوز

face book
08-15-2012, 18:46
الخطأ الفادح اللي حصل معايا ان كنت مستعجل علي فتح الصفقه وكنت لسه مسطب البرنامج
وكانت المصيبه ان فتحت 10 لوط بدل اللوت
خسرت نص الحساب فيها

gullever
08-15-2012, 18:47
و قعت في عدة أخطاء من قبل تسببت في الخسائر منها الطمع و اعترف بذلك لكن الحمد لله استطعت ان اضبط نفسي و دخول صفقات عشوائيه و عدم الاهتمام بالتحليلات كل هذا تسبب في خسائري السابقه و لكن بفضل الله استطعت تفاديها في الصفقات التي تلتها

abofeasle
08-15-2012, 18:48
اكبر خطا هو انى متعلمتش الفوركس من قبل ولكن الحمد لله وبحاول انى اصلح خطاى بعمل بونص من المنتدى وتعلم الفوركس اكتر عشان اقدر اتاجر مع بدايه الشهر الجاى ان شاء الله

alaoui11
08-15-2012, 21:06
للاسف اتحمل الان اخطاء صديقي لي
و لكن انا احاول التعويض لكن لا استطيع اخي العزيز و بالتالي اعتمد على نفسك فقط اخي العزيز

Mohamed Osman
08-15-2012, 21:12
انا غلطتى انى ف اول مرة اعمل صفقة عملتها وانا مش فاهم حاجة بس الحمد لله كانت ف الحساب التجريبى بس اية بسم الله ما شاء الله خسرت 100 $ دولار ف اول صفقة هههههههه

الماهر
08-15-2012, 23:39
انا مبتدىء والاخطاء اكيد بتكون كثيرة بس الاستفادة من الاخطاء تؤدي الى النجاح اهم شيء اني اسجل اخطائي لكي لا اقع فيها مثلا ادخل صفقة لما تصل الى مكسب انتظر الى ان تصل الى مكسب اعلى لكن للاسف تنخفض على خسارة اهم شيء ارضي بالقليل

egypt25
08-22-2012, 17:19
انا هقول على خطأ حصل معايا قبل كده فىا لبداية ايام ماكنت متهور
مرة كان معايا 80 دولار وداخل بصفقة 5 من مائة يعنى النقطة بنصف دولار وده طبعا جريمة
وخسرت والصفقة انعكست
قولت خلاص هعمل صفقة عكسية بنفس الللوت
لقيت نفسى اتلخبطت وعملت شراء برضه بدل بيع وخسارتى زادت والدنيا كانت سودا فى وشى

badrheba48
08-22-2012, 17:41
انا غلطتى الاولى هى اننى كان عندى حساب 250 دولار و خسرت حتى حوالى 100 دولار فاعتمدت على زيادة اللوت بشكل كبير حتى وصل لـ دولار للنقطة و الحمد لله رجعت الحساب حتى 300 دولار و لكن لم اقتنع و أستمريت بنفس اللوت و سيطر على الطمع لاخسر فى النهاية كل الحساب ..

lahcen
08-22-2012, 17:44
حركت السوق فى فتره طويلة الاجل وان ابدء اتاجر بذلك وحين ادركت الصفقه ادركت ان الحسابات الاسلاميه هى يوميه بلا فائده فتحملت خسارة الصفقه فى اخر اليوم ولاكن ربنا ستر كانت الخسارة طفيفه جدا

elmirmajid
08-22-2012, 17:47
السلام عليكم اخي الكريم هي المشكل حصلي امبالر كنت اريد الدخول في بعض الصفقات الصغير ربح خمس سفقات بحجم 10 نقاط والحمد لله لكن بعدها كنت اريد الدخول في صفقة بيع بهدف 20 نقطة لكن غلطة وعملت شراء وخسرت المهم كان الربح وراخها مميز لدلك انا اشجع عالناس على الصفقات الصغيرة لانهام مميزة موفق

mmm2013
08-22-2012, 18:00
اكبر الاخطاء التى وقعت بها انى كنت دائما عندما اقوم بفتح اى صفقه كنت لا اقوم بوضع حد للخساره وبسبب ذلك فى مره اكتشفت انى راس مالى تحول الى صفر

aminebenahmed
08-22-2012, 18:15
بعد ما ربحت 50دولار تعبا
تقت في وسيط نصاب بسهولة
و ال 50 دولار :happy:
طااااااارت

waleedkhan
08-22-2012, 18:17
من أكثر الأخطاء التى كنت أقع فيها دائما وكانت تسبب لى الخسائر الكثيرة هى عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة
وسبب لى ذلك فقدان اكثر من حساب ل

HOUSAMMI
08-22-2012, 18:36
العند

خلانى اخسر اكثر من 5000 على اليورو فى اول سقوط له

وكان ممكن اكتفى ب 500 دولار فقط

arabfox
08-22-2012, 18:52
موضوع مهم اهه نستفيد من اخظاء غيرنا

elmasa2014
08-22-2012, 21:51
اكبر غلطة عملتها في الفوركس اني مرة و انا مبتدئ دخلت في صفقة دهب و انا اصلا ما كنتش اعرف اي حاجة عنة او عن تحركاته و لا اي حاجة و لا حتي ان الاسبريد بتاعة 10 نقط
و بالتالي خسرت حساب كان فيه 57 دولار بغباء و جهل شديد لكن بعدها بكام شهر دخلت صفقة دهب و عملت 50دولار ربح

hendbadr33
08-22-2012, 22:15
أكبر خطا وقعت فيه هو دخولى السوق بحساب حقيقى و أحساس غير مبرر بالثقة و كانت النتيجة الطبيعية هى خسارة الـ 300 دولار فى خلال اسبوع متاجرة واحد و الحمد لله على كل شئ و لكن هذه اخسارة لم تذهب هباء

shahd
08-23-2012, 08:55
الخطأ هو ان لا استفيد من الاخطاء واكررها مره اخرى فى التداول وخصوصا التسرع فى فتح صفقه

YASER83
09-04-2012, 14:42
السلام عليكم

lala
09-04-2012, 15:26
الحمد لله ان لحد الان بحاول ان اتعامل بحرص شديد مع الفوركس نظرا لاننى وجدت الكثير من التجار فيه
خسروا الكثير وذلك نظرا للتسرع وعدم الاصبر لانى ما زلت الان فى مرحله فتح الحساب التجريبى

abdellatif2013
09-04-2012, 15:39
اول مرة ابدا متاجرة فى حساب ديمو و ماكنتش عارف اقفل الصفقة و كل شوية اديلو امر شراء جديد بس الحمد لله اتعلمت و عرفت اعوض.:p

amr beni ata
09-05-2012, 01:53
المتاجره مبشره على حساب حي هو كارثه
لانك من الديمو تجرب و تتعلم و هذا الخطا اخي
اراه متكرر و لا اعلم
لكن ربما الطمع

---------- Post added at 10:51 PM ---------- Previous post was at 10:49 PM ----------

هو التعلم يكون تدريجي انا اول مره فتحت التريبي
لم افه شيء شيء لكن قلاات كتاب فوركس العرب
وفهمت الحمد لله شوي

---------- Post added at 10:53 PM ---------- Previous post was at 10:51 PM ----------

لست انت الوحيد الي بيقع بهاي المشكله
الستوب لوز و قعت فيها مره وفصلت الكهرباء
وللاسف لما رجعت كنت خسرت كثير

brahim
09-05-2012, 02:03
الخطئ هدا طبعا على الحساب التجريبي
وهو اني فتحث صفقة ليلة السبت حولي الساعة 11 و45
بقيت في الصفقة الى ان اغلقة منصت التداول لان السبت و الاحد عطلة

ahmedgalal
09-15-2012, 12:09
انا عن نفسى دخلت صفقه بيع بعقد كبير
ولم اراعى موضوع رأس المال وادارة المخاطر
وكانت النتيجه الحساب مرجن وايضا الصفقه
وصلت للهدف بعد ما الحساب اتمرجن
وبالتوفيق للجميع فى السوق

abo khater
09-15-2012, 12:37
الخطا هو عدم معرفتي الجيده لاشياء كثيره عن الفوركس
وانا اريد المعرفه اكثر واكثر عن هذا العلم الجميل

mohamed alalfy
09-15-2012, 13:25
السلام عليكم
بالنسبه لى لا يوجد اخطاء حيث انى
لا اعمل فى الحساب الحقيقى ولكنى اعمل
حاليا فىالحساب التجريبى
لكى اتمكن من السوق ثم اقوم بعد ذالك
بامداوله على الحساب الحقيقى
وشكر الله سعيكم

yassoo011
09-15-2012, 14:46
اكثر خطأ وقعت فيه واكرره هو الدخول بلوت كبير
في التجارة بهدف تحقيق ربح كبير ولكن في حالة انفلات السوق يكون الاثر
عكسي بخسارة كبيرة وقد تؤدي بحياة الحساب

ibrahimhabony
09-15-2012, 14:52
انا اول صفقة على الحساب الحقيقى فتحتها وكنت اتدرب على منصة تانية مش منصة انستا
ومعرفتش اقفل الصفقة مع انها ربحت حوالى 100 نقطة وكانت هتجينى نقطة فى دماغى ههههههههههههههه
وسبتها ورحت مشوار ورجعت لقيتها خسرانة حوالة 100 نقطة وقفلتها على الخسارة

4ex
09-16-2012, 20:14
انا لا انسي الاسبوع الذي خسرت فيه جميع اموالي الي قمت بشحنها ابدا خسرت مبلغ في اسبوع نتيجه عدم القدره الجيده في اداره رائس المال كسبت 5 او 6 صفقات دخلت بحجم اكبر خسرت كل الحساب

kingta
09-16-2012, 21:19
السلام عليكم بصراحة لم أقع في خطأ بعد بحكم أني مبتدا ولم أدخل للفوركس بعد ان شاء الله ما أقع في اخطاء هه وشكرا

apolo
09-16-2012, 21:48
اكثر خطأ وقعت فيه واكرره هو الدخول بلوت كبير
في التجارة بهدف تحقيق ربح كبير ولكن في حالة انفلات السوق يكون الاثر
عكسي بخسارة كبيرة وقد تؤدي بحياة الحساب

انا اكثر اخطائي الدخول بلوت كبير مثل ماتفضلت به لكن اضافة الى هذا الخطأ فأنا ازيد عليه بان اخطا بالشراء مثلا وانا اريد البيع
واسلوبي في المتاجرة يعتمد على الدخول السريع وخطف نقاط قليلة والخروج من الصفقة خاصة وقت صدور الاخبار
لكن بارتكابي لمثل هذا الخطأ تجد الصفقة قد خسرت نقاطا كثيرة وحان وقت الجري وراء تعويضها بدل البحث عن الارباح

mohamed s
09-16-2012, 21:51
حقيقة هما غلطتين الاولي اني دخلت هذا السوق قبل ان اتقن تعليمه واتقن فن التعامل معه والتجربه فيه والغلطة الثانية هي عندما دخلت ادخل بنقاط غير مدروسة فتكون النتيجه المحتومه وهي المارجن كوووووووووووووووووووووووو ول

wacasat
09-16-2012, 23:54

بيع وانا سرحان

وتنصحهم ;)

السلام عليكم ورحمة الله

اكثر خطاء وقعت فيه هو الغرور وكانت النتيجه انى خسرت اموال كتيره جدا بعد مكسب كنت محققه انى اتغريت وطمعت ولكن الوفركس بيحب الطماع والمغرور علشان يخاد فلوسه
ولكنى تعلمت الدرس جيدا وبطلت غرور وطمع

aoneman3
09-17-2012, 00:20
السلام عليكم
انا كنت طماع اوى
وخواف جدا
متعلمتش كويس
ماتدربتش كتير

dalia
09-17-2012, 01:01
اكبر خطا وقعت فيه ومازلت لكن قليلا دلوقتى
هو عدم استخدام وقف خسارة
ودا اتسبب ليا فى المارجن كول قبل كدا

كونان
09-21-2012, 17:56
اكبر خطأ وقعت فيه اني كنت داخل صفقه استرليني دولار و حطيت ستوب لوز قليل الزوج طله
ضربلي الاستوب و انا كنت بايع بعد كده نزله 300نقطه
و اتحسرت جامد اني ما زودتش الاستوب شويه

mansourito
09-24-2012, 15:26
انا في شهر 6 وقعت في غلطة عمري اعماني الطمع
فدحلت في صفقة بلوت 100 دولار فتموجن حسابي حساب 6000 دولار

faster4
09-24-2012, 15:35
بالنسبة لي كنت ارتكب اخطاء غريبة ، كنت مثلا اشتري السعر واضع الستوب 50 نقطة وعندما يضرب الستوب افتح صفقة اخرى واشتري واخسر ايضا ، تعلمت ان بعد الخسارة يجب على المتداول ان يراجع قراراته ولا يتسرع

nrgslawi
09-24-2012, 16:09
انا وقت في غلط كبير وتسبب في تمرجن حسابي حيث انني دخلت في عدة صفقات في نفس الوقت مع لوت عالي جدا وحساب تمرجن بعد مرور ساعة

MAGDY
09-24-2012, 16:12
أكبر خطأ ، كان التسرع وقلة المعرفة
ونتيجته معروفة طبعاً .. الخسارة ثم الخسارة
تحياتى

Zala
09-24-2012, 16:17
والله يا اخى انا مازلت فى مرحله البدايه و اكتسب الخبره و احاول ان اتعلم من كل شىء
و فى الحقيقه انا استفدت جدا من الموضوع دا و اخطاء الاعضاء اللى موجودين ولكن بشكل عام انا ارى ان معظم الاخطاء اللى بيقع فيها المتاجرين انهم بيتسرعو او بيطمعو

masoodasif
09-24-2012, 16:17
والسبب انو

fawadmuzzi
09-24-2012, 16:23

keko
09-24-2012, 16:23
هو بالفعل انا وقعت فى اخطاء كثيره جدا ومنها فعلا واهمهم هى التسرع وعدم اتخاذ الخبره الكافيه فى ادراره راس
المال فانا دائما اقع فىان ادخل الصفقه بدون وضع استوب لوس واندم على فعلك ذلك لانى لسه خسرانه كل الرصيد

mohamed amin
09-24-2012, 18:24
اعتذر اخى الكريم حتى الان لم ادخل فى حساب حقيقى واتاجر اتمنى
ان احظى بالتعلم الجيد اولا وبعد ذللك ادخل فى حساب ديمو ثم حقيقى

simo512
09-26-2012, 13:53
بس دة الحمد لله غلط ببلاش مش من اللى بيخسر و اهم حاجة فى الفوركس هى التركيز فلو الواحد مش مركز يبقى احسنلوا مايبدأش صفقة جديدة

mansourito
09-26-2012, 14:01
انا اخظائي كانت كثيرة لكن اقواها ولي اثر في كثيرا انني دخلت صفقة بلوت 100 دولار وخسرت كل حسابي كان تهور مني

noureen
09-26-2012, 14:08
​اكبر عيب وقعت فيه منذ بدايه متجاراتى فى الحساب الحقيقى هو عدم انتظار فرصه مناسبه يعنى كنت متسرعه فى فتح الصفقات اووووى و الحمد لله قدرت اتغلب على هذا و اقتنعت ان المكسب ليس بكثره الصفقات و لكن بناجحها

mohamed saad
09-26-2012, 20:25
فكرة موضوعك جميلة بصراحة انا سأكتب خطأ ارتكبته ليس اليوم او الاسبوع الماضي لا بل من اول ما تداولت الخطأ الوحيد والذي دمر حسابي هو الاعتماد على اكثر من ورشة تحليل واكثر من مزود توصيات حذاري ان تقعوا في مثل هذا الخطأ

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 20:34
خطأى اننى فى بعض الاوقات كم نسبه الصفقات المفتوحه من المبلغ الكلى لرأس المال
وطبعا اصل الا ان ان يتم مرجنه حسابى

Nahrawy_Forex
09-26-2012, 20:37
انا عمرى ما هنسى الموقف دا ليا و يعتبر العبرة منه كانت ادارة رأس المال السليمة :)
كنت لسه اول حساب حقيقي ليا فى الفوركس و كنت قريت عن نظام الايشيموكو ، طبعا فهمته نظرى كويس جدا و عملت باك تست يدوى كدا للمؤشر على الشارت قولت فى نفسى انا واد ايه بقى هجيب الكنوز و كدا ، المهم دخلت بحساب 15$ بس و دخلت الصفقة ب 30 سنت ، هوبا مفيش نص ساعة كانت بعد افتتاح الاوروبية بساعة كان الايشيموكو مدى اشارة بيع ، طبعا السعر و هوا بيطنطط بس من غير تصحيح ولا اى حاجة اووب مارجن كول و مع السلامة يا 15$

طبعا استنتج من الموقف دا زى ما قولت فى الاول ، ادارة رأس مال سليمة ، انك تكون على علم بأى حاجة انته داخل فيها علشان الواحد مش يورط نفسه فى اى حاجة

yasser habola
09-26-2012, 23:36
اكبر خطأ وقعت بة هو ان دخلت صفقة وخسرت بها عدة نقاط فحاولت اعوض خسائري ودخلت بصفقة اخري
وخسرات ايضا ثم دخلت بلوت عالي لصفقة ثالثة لتعويض الخسارتين وكانت النتيجة هي مرجنة الحساب بالكامل
اتمني ان اكون افدتك من تجربتي

mohammed1991
09-27-2012, 00:35
ان وقعت فى اخطاء كثيرة بصراحة لكن الحمد لله على كل شىء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اعضاء الفوركس

elkhawaga
09-27-2012, 00:40
الخطا اللى انا وقعت فيه انى عرفت من اعضاء المنتدى هنا
ان الباوند وحش جدا مجنون يعنى و حبيت بصراحة اجرب و اشوف ازاى يعنى مجنون و قد كان جالى انهيار منه و خسرنى كل المكاسب اللى كسبتها

غسان درغوثي
09-27-2012, 00:43
اخي الكريم كان يتوجب عليك الحدر و عدم المخاطرةتجارة الفوركس تعتمد على النتباه ة التركيز
حاول مرة اخرى و سوف تكسب

magic777
09-27-2012, 01:56
انا عمرى ما هنسى الموقف دا ليا و يعتبر العبرة منه كانت ادارة رأس المال السليمة :)
كنت لسه اول حساب حقيقي ليا فى الفوركس و كنت قريت عن نظام الايشيموكو ، طبعا فهمته نظرى كويس جدا و عملت باك تست يدوى كدا للمؤشر على الشارت قولت فى نفسى انا واد ايه بقى هجيب الكنوز و كدا ، المهم دخلت بحساب 15$ بس و دخلت الصفقة ب 30 سنت ، هوبا مفيش نص ساعة كانت بعد افتتاح الاوروبية بساعة كان الايشيموكو مدى اشارة بيع ، طبعا السعر و هوا بيطنطط بس من غير تصحيح ولا اى حاجة اووب مارجن كول و مع السلامة يا 15$

طبعا استنتج من الموقف دا زى ما قولت فى الاول ، ادارة رأس مال سليمة ، انك تكون على علم بأى حاجة انته داخل فيها علشان الواحد مش يورط نفسه فى اى حاجة

امال انت متوقع ايه تدخل بلوت عالي مع حساب صغير زي ده ومش عاوزه يتمرجن ده لو حتى متاجر خبير
وعمل كده ودخل حتى من نقطه قويه بردو هيتمرجن فالاساسا اداره راس المال لا غير

m.o.b
09-27-2012, 02:45
نا من اسبوعين دخلت بصفقة بيع بترول

hwida nada
09-27-2012, 02:49
اخوانى انى اكبر خطاء وقعت فيه وما زلت اقع فيه وحتى الان والعياذ بالله مش عارفة استفيد من اخطائى
وهو انى اوقات بفتح صفقة الاقيها بتخسر جامد ابتدى افتح صفقة تانية وتالتة ورابعة علشا اعوض الخسارة واتفاجئ بعده ان كل الصفقات خسرتنه

2x1
09-27-2012, 02:49
اكبر خطا وقعت فية كررتة ايضا هو الدخول بمخاطرة سكالبينج وليس ذلك هو الخطا ولكن الخطا هو الدخول هيدج بعد ارتداد السعر لماولة الكسب علي لاالاتجاة الاخر للصفقة هذا ما ضيع الحساب اكثر من مرة وتعلمت ان لا اقع فية مرة اخري

shahy
09-27-2012, 03:03
اكيد كل واحد بيقع فى اخطاء وهذا ليس خطأ ولكن الخطأ فى ان لا نستفيد ونتعلم من الاخطاء ونبتعد عنها

aelharoni
09-27-2012, 03:24
ومعرفتش اقفل الصفقة مع انها ربحت حوالى 100 نقطة وكانت هتجينى نقطة فى دماغى ههههههههههههههه

MAGDY
09-27-2012, 03:33

هذى المشاركة للعضو
aelharoni
مسروقة ومنقولة بالكلمة وبالحرف ، من المشاركة رقم 192 بنفس الموضوع
أقفوه .. كفاية .. له أكثر من سبعين مشاركة مسروقة .. أوقفوه

abdello052
09-27-2012, 05:45
ونسيان ستوب لوز

a5rzamn
09-27-2012, 06:05
اكبر خطأ بضل اوقع فيه هو انو طوال الوقت اقوم بفتح صفقات سواء بيع او شراء

ولا انتظر الوقت المناسب لدخول الصفقه ...ولهاد السبب اخسرت حسابات كتير تقفلت

asmaa omar
09-27-2012, 06:23
الخطا الذى كنت اقع به زمان ومنذ فتره قصيره هو
اننى كنت افتح صفقات على حسب توقعى للسعر وليس حسب تحليلى

sabry
09-27-2012, 06:25
اغلط برحتك المهم ادارة راس المال هى حبل النجاة
فى حالة انعكاس السعر هى الللى هتنقذك

azifek
09-27-2012, 23:34
بالنسبة لي أكبر خطأ وقعت فيه أنني دخلت برأس مال صغير لم يكن كافيا لتحمل الخسائر و أيضا تاجرت أحيانا بلوت كبير
مما أدى إلى خسارة الحساب كله و النتجية من هذا الخطأ هي : أنني لن أدخل سوى برأس مال كبير لا يقل عن 100 دولار و أتاجر بلوت 0.1 دولار

eslam92
09-27-2012, 23:48
اكبر خطأ قمت به فى الدخول الى الفوركس والتداول بدون سابق خبرة او تعلم الامر الذى تسبب فى بداية حياتى
مع الفوركس باكبر خسارة حتى الان لذا انصح بالتعلم اولا والتدريب جيدا قبل الدخول والتداول فى الحسابات الحقيقية

mr.cavally
09-28-2012, 00:47
انا الخطأ اللى كنت بقع فيه هو التسرع وسوء ادارة رأس المال
لكن الحمد لله استطعت ان اتغلب على الكثير منهم

hedraf
09-28-2012, 00:59
اكبر اخطائى التى كثيرا اقع فيها هى التسرع فى فتح الصفقة من غير ما ادرس السوق جيدا واراقبه لفترة قبل الدخول فى صفقة وهذا الذى ادى بى كثيرا الى الخسارة
والخطأ الثانى انى بأنتظر على الصفقة كثيرا لو كانت خسارة فى امل فى صعودها واحيانا انام واسيب الصفقة امل فى انها ترتفع حتى اصحى من النوم اجده مارجن كول:(

fawadmuzzi
09-28-2012, 01:18
حبيت ان اتوقع حركت السوق فى فتره طويلة الاجل وان ابدء اتاجر بذلك وحين ادركت الصفقه ادركت ان الحسابات الاسلاميه هى يوميه بلا فائده فتحملت خسارة الصفقه فى اخر اليوم ولاكن ربنا ستر كانت الخسارة طفيفه جدا من حركة السعر للعمله التى تاجرت عليها فى السوق

omar kapo
09-28-2012, 01:38
خسرت صفقة
وقررت الانتقام فدخلت الصفقة بي 2 دولار لي اعوض اتمرجن حسابي بسبب الانتقام لاني الاضعف مش السوق السوق اقوي مني بكتير

magic777
09-28-2012, 01:52
بالنسبة لي أكبر خطأ وقعت فيه أنني دخلت برأس مال صغير لم يكن كافيا لتحمل الخسائر و أيضا تاجرت أحيانا بلوت كبير
مما أدى إلى خسارة الحساب كله و النتجية من هذا الخطأ هي : أنني لن أدخل سوى برأس مال كبير لا يقل عن 100 دولار و أتاجر بلوت 0.1 دولار

لا عادي اخي ده كده احسن لانك في البدايه هتخسر اول حساب فالافضل انك تخسر مبلغ صغير علىانكتخسر مبلغ كبير
طبعا فحاول متزودش راس المال عن 100 دولار لحد لما تتقن العمل

meeco
09-28-2012, 02:42
اكبر خطأ وقعت فيه كان الدخول لوت عالى فى صفقة خاسرة
هده الصفقة اكلت نصف حسابى فى حوالى ساعة واحدة فقط

mostafa ramy
10-04-2012, 03:26
اكبر خطا ارتكبتة انى مشيت ورى عواطفى وسبت الاستراتيجية الى كنت ماشى عليها وكانت النتيجة انى خسرت راس مالى كلة
فاهم عامل هو عدم الطمع فى هذا المجال الاستراتيجية هى العامل الاساى فى هذا المجال

xtomorrow
10-04-2012, 23:32

هذا الخطا يرجع الى سوء ادارة راس المال حيث كان هذا الاخير غير قادر على تحمل عقودك الكبيرة
بالتالي لازم اخي الكريم تستفيد من خطاك السابق وتحسن تدبير مال في التداول . بالتوفيق اخي الكريم

saher.fes
10-04-2012, 23:43
سلام عليكم

أكثر الأخطاء التى كنت أقع فيها دائما وكانت تسبب لى الخسائر الكثيرة هى عدم ادارة رأس المال ادارة سليمة

ayaatzaki
10-04-2012, 23:59
مش ممكن انسى دخلت فى صفقة للفضه وكانت كسبانه مبلغ كويس وبدل ما اكتفى واغلق انقلب السوق نتيجة لخبر من الاخبار وخسرت نصف رصيدى الفضة والدهب مكسبهم جيد بس تقلباتهم غير جيده
ومره تانية دخلت صفقة البيب بدولار لم اخذفى بالى من قيمة البيب وكانت رصيدى لا يتحمل وطبعا خسرت على طول دى اكبر غلطتين خسرونى اكتر من نصف رصيدى

Mohammad bawaneh
10-05-2012, 00:02
أكثر خظأ وقعت به هو العجلة وعدم الإنتظار وأنني لم أستخدم ستوب لوس وقد خسرت بسببها كثيرا.

mmm981
10-05-2012, 00:13
انا خسرت كتير بس كانت وهمية اما بالنسبة للحقيقية فخسرت برضه:( ... بس كانت بمبالغ لا تذكر مثلا 7 دولار يعني:)) ...

mohamedemara
10-05-2012, 00:20
اعتقد ان اكبر الاخطاء التى يقع بها اى تاجر
ان يقوم بعمل صفقه خاسره ويفكر فى نفس اللحظه بان يقوم بصفقه تعويضيه

ahmed mohamed
10-16-2012, 01:47
بالنسبة لى انا وقعت فى اخطاء كثيرة منذ بداية تعاملى فى مجال الفوركس فانا
وقعت فى اخطاء لا حصر لها منذ ان بدات وحتى الان من طمع وعدم ادارة جيدة لراس
المال لكن الحمد لله تعلمت الكثير والكثيير

amar1989
10-16-2012, 11:30
السلام عليكم
اكبر خطاء وقعت فيه لحد الساعة وهو عدم اشراكي في الفوركس من قبلي فنا متاخر جدا
بالتوفيق للجميع

mr.yen
10-16-2012, 11:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا اخوانى

اكبر غلطه كانت خساره يوم جمعه بسبب الاخبار وعدم مراعاه راس المال والمشكله ان السعر ممشيش مع اتجاه الخبر مش عارف ازاى
اتعلمت انى مفتحش يوم الجمعه تانى نهائى
الله أسال لنا ولكم التوفيق ان شاء الله

mahmoud1
10-16-2012, 11:53
السلام عليكم
اكبر خطاء وقعت فيه لحد الساعة وهو عدم اشراكي في الفوركس من قبلي فنا متاخر جدا
بالتوفيق للجميع

هو مش خطاء ولا حاجة دة نصيب كل شئ نصيب يعنى انا بخش النت من فترات طولية وما كنت بهتم بى الكلام دة واقول مافيش حاجة اسمها ربح من خلال الانترنت لحد ما جة يوم وقولت اجرب مش خشران حاجة وبدات فى الاول فى التعرف على كل طرق الربح من الانترنت لحد ما عرفت الفوركس وبقت اعمل فى الفوركس فقط بس زى ما قلت دة نصيب ان شاء الله نتعلم بشكل صحيح ويكون فى مصدر دخل جيد من الفوركس

mdgazy
10-16-2012, 12:10
في بداية تعاملي في الفوركس كنت أفتح صفقات عشوائية خاصة لو نظرت إلى الشارت و وجدت أن السعر لم يصل إلى هذا المستوى منذ فترة كبيرة أقوم فاتح صفقة في الاتجاه المعاكس
* اللي اتعلمته : مفيش حاجة اسمها السعر ما وصلش للمستوى ده من زمان أكيد هيصحح بقى .. لازم يكون في تحليل