PDA

View Full Version : هل ينفع ان اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير

nes_trader
07-02-2015, 14:52
السلام عليكم و رحمة الله .. لدي سؤال للجميع و اتمنى يكون هناك تفاعل .. سؤالي هو هل ينفع ان
اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير ثم المرور الى شارت زمني اصغر و هكذا من اجل تحديد نقطة دخول جيدة

mechanical
07-11-2015, 01:21
السلام عليكم ... انا من وجهة نظري ان الطريقة الناجحة بتبيق ناجحة جدا علي التداول في الشارت الزمني الصغير وكمان بتبقي ناجحة في الشارت الزمني الكبير
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال

samieh
07-17-2015, 23:18
ايوة طبعا ينفع يا اخى وايه المانع فى كدة وهو ده اللى انا بعمله بالضبط
واصل التعلم بهذه الطريقة وان شاء الله ستجد طريق النجاح

csebai11
07-17-2015, 23:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
يمكنك ذلك طبع و ذلك حسب استراتيجيتك في العمل و مزيد تاكيد قراراتك

tarik46
08-09-2015, 20:38
نعم اخي هذا هو التحليل الصائب و الذي يستعمله اغلبية المتاجرين و انصحك بالمواصلة عليه و المثابرة
ضف الى ذلك الدعوم و المقاومات و الفيبوناتشي و بعض المؤشرات مثل الموفينغ افيدرج و البولينغر
اتمنى لك ارباحا وفيرة

issa haroug
08-09-2015, 21:00
اولا السلام عليكم اخوتي اخواتي وبعد اتمني للجميع التوفيق واقول لك اخي الكريم انه طبعا ينفع
وايه المانع فى كدة وهو ده اللى انا بعمله بالضبط
واصل التعلم بهذه الطريقة وان شاء الله ستجد طريق النجاح وشكرا

YMTMAX2
01-25-2016, 03:50
بارك الله فيك أخي الكريم .. موضوع مهم و
شرح وافي سيستفيد منه الجميع ان شاء الله
مشكور أخي على هذا الموضوع القيم وننتظر
منك المزيد ..

mahmoud massry
01-27-2016, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم فى الفوركس التجربه خير برهان انت عندك حساب ديمو جرب عليه زى ما انت عايز واما تلاقى نتيجه ممتازه جرب على الحقيقى

roony
01-27-2016, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
نعم أخي الكريم فعلى الشارت الزمني
الكبير يمكنك تحديد الترند العام
و منه تستطيع تحديد إتجاه السوق ولو بشكل تقريبي
تقبل مروري أخي الكريم

harimeche
01-27-2016, 03:17
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

نعم الأسلم ان تبدأ بالأكبر وتبدأ تهبط حتــى تصل

إلى الفريم الدي تنوي المتاجرة عليه

justsmile
01-27-2016, 03:33
طبعا اخي انت حر باستخدامك للشارت و باستراتيجيتك .. المهم ان تصل لقرار صحيح بأمر بيع او شراء ..
فدائما يفضل التحليل على الفريم الكبير و أخذ القرار بالصغير ..

el batoul
01-27-2016, 03:57
لرافعة المالية (أو البعض يسميها القوة المالية وبالإنجليزية - Leverage) تأخذ شكل القرض أو الإقتراضات الأخرى (ديون)، يتم إستثمار أو إعادة إستثمار حصيلة هذه الديون بهدف تحقيق معدل عوائد أكبر.

abdallah201227
01-29-2016, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته أخى الكريم اعقد لا مشكله في هذا ولكن الافضل لا من راي خليك في حاجه متوسطه وتقبل مروري ..

roma soliman
01-29-2016, 02:59
السلام عليكم ورحمة الله تحليلات ممتازة سواء كانت تحليلات خاصة بالمعادن أو الأزواج التي طرحتها علينا لأنها هذه التحليلات مفيدة جدا للتاجر في كيفية التعامل مع سوق الفوركس يجب كسب أكبر خبرة ممكنة قبل المتاجرة الحقيقية.
بالتوفيق

Bassem Hassani
01-29-2016, 03:32
طبعا يمكن القيام بالتحليل على اى فريم انت عايزه ولكن من الافضل لو انت متداول متوسط المدى او قصير انك تعتمد على التحليل لهذه الفريمات الساعة والاربع ساعات وكمان اليوم علشان تقدر تحصل على نظرة فنية تعتمد عليها فى تداولاتك وانما لو انت متداول على المدى الطويل وبتسمر شهور فى التداول تقدر تحلل على فريم الاسبوع وانا شايف انه قوى ولكن طويل

ahmedmomenali
01-29-2016, 03:58
انا رايي ان اقل شارت للتحليل هو شارت الاربع ساعات لكن طبعا ده بيعتمد على هدفك
يعني لو بتدخل صفقات سريعة او سكالبينج ممكن تدخل على شارتات اقل من كده لكن انا بفضل الاربع ساعات

latraaa
01-29-2016, 13:44
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات الت يتقدمت بها و التي أتمن ىان تكون في المستقبل القريب أكثر قوة و اكثر تفصيلا إنشءا الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله

aissaalg
01-29-2016, 14:16
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

heroo252
01-29-2016, 15:46
اه طبعا ينفع فين المشكله وكل ما كان الشارت كبير
كل ما كان اصدق وافضل بس المهم انك الكلما ده يكون
للدخول سونج مثلا مش سكالبنج

never5
01-30-2016, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

الاصيل
01-30-2016, 17:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احيانا يكون السوق مناسب لعمل صفقات على شارت زمنى صغير ويكون المردود مناسب واحيان اخرى لا
انت تتداول حسب حاله السوق امامك وليس حشب استراتيجيه ثابته
السوق مرن جدا ويجب على كل من يتداول فيه ان يكون اكثر مرونه
تمنياتى بالتوفيق

never10
02-10-2016, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ahmed humedat
02-10-2016, 19:26
اولا السلام عليكم اخوتي اخواتي وبعد اتمني للجميع التوفيق واقول لك اخي الكريم انه طبعا ينفع
وايه المانع فى كدة وهو ده اللى انا بعمله بالضبط
واصل التعلم بهذه الطريقة وان شاء الله ستجد طريق النجاح وشكرا

mahmoud mohamed11
02-10-2016, 19:29
اهلا بكل متابعي المنتدي واهلا ايضا بالاداره شكرا علي موضوع هل ينفع ان اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير
لانه هام جدا والعديد من الناس يبحثون عنه استمروا في هذا الابداع وشكرا

ملاك الروح
02-10-2016, 20:52
نعم اخي الكريم وكلما زاد الشارت الزمني زادت دقة التحليل وكان ادق واصح على المدى البعيد
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري وأحترامي ،،،

snnaky
02-11-2016, 17:03
ياباشا انت تعمل الى انت عاوزة مافيش حاجة بتمنع لأن مافيش قاعدة معينة والحكاية كلها انت اللى بتحدد ولو انت حتشتغل على فريم كبير يبقى اهدافك بالحجم المناسب اللى يتناسب مع الفريم يعنى متعملشتحليل على فريم زمنى كبير وتعمل اهداف 5 و10 بونط وكمان متعملش على فريم زمنى صغير وتعمل اهداف 200 و300 بونط

mhd99
02-13-2016, 21:07
فعلا اخي يمكنك بداية ان تقوم بالتحليل على فريم كبير وتنتقل بعد ذلك الى الفريم الاصغر منه حتى تستطيع معرفة الاتجاه
بشكل جيد وتكون نقطة دخولك قوية

dhmo
02-14-2016, 23:05
فعلا اخي يمكنك بداية ان تقوم بالتحليل على فريم كبير وتنتقل بعد ذلك الى الفريم الاصغر منه حتى تستطيع معرفة الاتجاه
بشكل جيد وتكون نقطة دخولك قوية

الكبير بيديك الترند الكبير ولكن طبعا اخي الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

starnew
02-14-2016, 23:05
مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاح
واتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية

aissaalg
02-15-2016, 15:36
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

never10
02-16-2016, 16:55

dhmo
02-17-2016, 21:01

وايضا ندي وقت كافي للتعلم واكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

zizo199
03-22-2016, 15:42
السلام عليكم ... انا من وجهة نظري ان الطريقة الناجحة بتبيق ناجحة جدا علي التداول في الشارت الزمني الصغير وكمان بتبقي ناجحة في الشارت الزمني الكبير

dhmo
03-23-2016, 17:24

والاهم من اختيار شارت زمن هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

mhmd.hmdy
03-23-2016, 17:45
اه ينفع بس ده يكون افضل لو كنت بتشتغل سونج
وعلى فكره الشارت او الاطار الزمنى كل ما كان كبير
كل ما كان اصدق زى فريم اليومى

عاشق الفوركس
03-30-2016, 22:12
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...سوال في المستوى ....يجب ان تحلل من البدايو على شارت 4 ساعات ثم تنتقل الى شارت الاقل بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

hamed mohamed
04-08-2016, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .........
مشكور اخي الكريم على الموضوع و. على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و. التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير .إن شاء الله، ..............بالتوفيق لك

samir011
04-08-2016, 17:21
نعم اخى الحبيب يمكنك ذالك لكى تعرف اتجاه السوق الى اين وكلما كان الفريم اكبر كان اصدق مثلاً تحلل على فريم الديلى وبعد ذلك تحلل على فريم الى انتا عايزه هذا امر جيد ويزيد من صحة التحليل

lionardodicaprio940
04-08-2016, 17:24
نعم ينفع التحليل على مجال زمني كبير ان كان هدفك كبير اي اكثر من 1000 نقطة لما ان stop loss اللتي تضعها تكون كبيرة
يعني انك سوف تخاطر براس مال اكبر وشكرااا.

اشرف البرنس
04-08-2016, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم نعم اخى الكريم فعلى الشارت الزمني
الكبير يمكنك تحديد الترند العام الأسلم ان تبدأ بالأكبر وتبدأ تهبط حتــى تصل

إلى الفريم الدي تنوي المتاجرة عليه وشكرا على موضوعك الجميل وتقبل مرورى

admiap
04-08-2016, 17:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع يستحق التقدير و الاحترام

بالتوفيق لك اخي الكريم في هذا المنتدى الغالي
تشرفنا كثيرا بوجودك معنا
سلام

FOREX7
04-08-2016, 20:55
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

belabied
04-09-2016, 02:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

doaa sary
04-09-2016, 19:12
عادى طبعا
انت تقدر تتاجر وتختار اى فريم مناسب ليك
انا بالنسبالى بختار الفريمات المتوسطة
4ساعات
وممكن الديلى
اما الاسكالبنج بفضل ال 5 دقايق
بالتوفيق والارباح للجمييع

latraaa
04-09-2016, 20:02
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة إن شاء الله

csebai12
04-09-2016, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هذه من افضل طرق لاالتحليل و هي التدرج من زمن كبير الى الاقل منه

latraaa
04-09-2016, 20:25
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إ نشاء الله من النتائج الطيبة إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق إن شاء الله

HaMaDa99
04-09-2016, 20:27
استراتيجيه رائعه بارك الله فيك اخى حياك الله اخوي شرفت الموضوع انا فكرت بالاكسبريت بس حاب نجربها مع بعض ونشوف النتائج الاسبوع هذا ...
وان شاء الله المبرمجين ما يقصرو

mohamedforex4
04-10-2016, 11:19
طبعا اخي انت حر باستخدامك للشارت و باستراتيجيتك .. المهم ان تصل لقرار صحيح بأمر بيع او شراء ..
فدائما يفضل التحليل على الفريم الكبير و أخذ القرار بالصغير .. وشكرا :)

nadjatalgeria23
04-10-2016, 11:30
بارك الله فيك أخي الكريم .. موضوع مهم و
شرح وافي سيستفيد منه الجميع ان شاء الله
مشكور أخي على هذا الموضوع القيم وننتظر
بالتوفيق للجميع و شكرا

mohamedforex4
04-12-2016, 23:02
فدائما يفضل التحليل على الفريم الكبير و أخذ القرار بالصغير وبالتوفيق .

احمد عبد الباسط
05-01-2016, 01:13
طبعا ينفع وهى دى اصلا طريقة التحليل الصحيح
انك تحدد الاتجاة من على الفريم الاكبر ثم النزول الى الفريم الاقل
حتى تصل الى الفريم الذى تريد العمل علية ثم الحصول على نقطة الدخول الصحيحة
استمر اخى انت تسير بطريقة صحيحة

hs123
05-01-2016, 01:23
اهلا
طبعا ينفع لكن الشارت الطويل للمتاجرة طويلة المدى اما شارت الساعة فهو مناسب للصفقات السريعة واليومية

شكرا

aminetns
05-01-2016, 01:41
نعم اذا كانت استراتيجيتك طويلة المدى شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

youbixx
05-01-2016, 01:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الغالي
نعم هناك من يشتغل بهده الطريقة و ينصح بها
وهناك ايضا من يفضل ان يحلل على فريم واحد و يشتغل عليه

thewaytosucsess
05-01-2016, 01:58
ايوة طبعا ينفع وده الصح اللى المفروض يتعمل اذا كنت بتشتغل كمضارب يومى فى السوق
وده اللى بيحصل مع معظم الناس خصوصا المبتدئين اللى بيشتغلوا بصفة يومية
وبالتالى بيشتغلوا على فريمات صغيرة ولكن لازم عشا تحلل صح تشتغل على فريم اكبر

sabahnamous
05-06-2016, 12:32
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله
[COLOR="Silver"]

abderrahmenanis
05-10-2016, 22:57
نعم اخي هذا هو التحليل الصائب و الذي يستعمله اغلبية المتاجرين و انصحك بالمواصلة عليه و المثابرة
ضف الى ذلك الدعوم و المقاومات و الفيبوناتشي و بعض المؤشرات مثل الموفينغ افيدرج و البولينغر
اتمنى لك ارباحا وفيرة

hosam1982
05-10-2016, 23:03
السلام عليكم و رحمة الله .. لدي سؤال للجميع و اتمنى يكون هناك تفاعل .. سؤالي هو هل ينفع ان
اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير ثم المرور الى شارت زمني اصغر و هكذا من اجل تحديد نقطة دخول جيدة

السلام عليكم .
اخي الكريم الاجابة ان هذا هو التحليل الصحيح فأنت تحدد صفقتك بالبيع او الشراء على الفريم الاكبر كاليومي مثلا ثم تنتقل الى فريم الساعه لتحدد منطقة الدخول الافضل ولكن تحديد الاهداف و وقف الخسارة لا تكون الا على الفريم الكبير يعني حللت الشارت على اليوم اذن لايمكنك تحديد وقف الخسارة او التيك بروفيت على شارت الساعه

sabahnamous
05-21-2016, 13:20
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

akram bahnsawi
05-25-2016, 06:59
شكرا اصدقائى الاعزاء على هذة المعلومات الهامة و التى تفيد كل المتداولين الجدد و التى تساهم بشكل كبير و تعمل على بناء المتداول اكثر

slimane1
06-11-2016, 00:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

golden1985
06-11-2016, 01:52
اتمنى لك ارباحا وفيرة وشكرا لك تقبل مرورى..

tenon
06-12-2016, 18:42

ولكي ننجح في تحقيق الارباح هنا لازم المتاجر يكستب الخبره الجيده الي بها يختار التحليل الي يقدر يحلل به السعر وطبعا ده مش هيجي الا بالتعلم وانه يدرب الاول ويعرف اكتر من تحليل
وبعد كده يختار التحليل بتاعه

mohammadd
06-20-2016, 09:17
نعم اخي هذا هو التحليل الصائب و الذي يستعمله اغلبية المتاجرين و انصحك بالمواصلة عليه و المثابرة ضف الى ذلك الدعوم و المقاومات و الفيبوناتشي و بعض المؤشرات مثل الموفينغ افيدرج و البولينغر اتمنى لك ارباحا وفيره وبالتوفيييق

0o0KaRiM0o0
06-20-2016, 13:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
يفضل لو تبقى بالشارت الكبير و لا تنزل للصغير
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

رومانى
06-20-2016, 13:38
بالنسبة للموضوع الخاص بك بعنوان : هل ينفع ان اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير ؟
بالطبع ينفع لان التحليل على الاطار الزمنى الكبير افضل واصدق من الاطار الزمنى الصغيروبالتوفيق.

ghost.mastar
06-20-2016, 13:48
انا من وجهة نظري ان الطريقة الناجحة بتبيق ناجحة جدا علي التداول في الشارت الزمني الصغير وكمان بتبقي ناجحة في الشارت الزمني الكبير

forexfox
06-20-2016, 15:57
نعم اخي هذا هو التحليل الصائب و الذي يستعمله اغلبية المتاجرين و انصحك بالمواصلة عليه و المثابرة ضف الى ذلك الدعوم و المقاومات و الفيبوناتشي و بعض المؤشرات مثل الموفينغ افيدرج و البولينغر اتمنى لك ارباحا وفيره وبالتوفيييق

khaled20
06-20-2016, 21:19
طبعا ممكن لكنه غير جيد و الكثير يفضل الاربع ساعات لانه من ادق الفريمات التى يعمل عليها الكثير
و طبعا التحليل لا يعتمد على الفريم فقط بل على قدرتك و طريقة عملك فى الفوركس

yansane
06-20-2016, 23:52
اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير ثم المرور الى شارت زمني اصغر و هكذا من اجل تحديد نقطة دخول جيدة اخى الكريم فى الفوركس التجربه خير برهان انت عندك حساب ديمو جرب عليه زى ما انت عايز واما تلاقى نتيجه ممتازه جرب على الحقيقى

fady forex
06-20-2016, 23:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
................

azooz almhsiri
06-20-2016, 23:53

hossam123
06-21-2016, 12:16
السوق مرن جدا ويجب على كل من يتداول فيه ان يكون اكثر مرونه يمكنك بداية ان تقوم بالتحليل على فريم كبير وتنتقل بعد ذلك الى الفريم الاصغ

Ramdan
06-21-2016, 12:38

مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع والشرح الاكثر من رائع

لقد افدتنى بالفعل .. تحياتى الك يا كبير

جزاك الله كل خير .. فى انتظار كل مواضيعك الجديده

---------- Post added at 09:38 AM ---------- Previous post was at 09:37 AM ----------

مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع والشرح الاكثر من رائع

لقد افدتنى بالفعل .. تحياتى الك يا كبير

جزاك الله كل خير .. فى انتظار كل مواضيعك الجديده

medo2000
06-21-2016, 14:41
##############تحياتى لك زمـيـلـي الـعزيـز ولـجـمـيع اعـضـاء فـوركـس العـرب
حـقـا انـه مـوضـوع رائـع ومـفـيد وتـسـتـحـق كـل الاحـتـرام والتقدير على هـذا الـمـجـهـود
تـقـبل ار ق الـتـحـيـات واـتـقديـر اخى الفاضـلتـقـبلـوا مـرورى اعـضـاء مـنـتدى فـوركـس العـرب الـكـرام##############850

abokamar
06-21-2016, 15:12

forexfox
06-22-2016, 03:48

---------- Post added 06-22-2016 at 02:48 AM ---------- Previous post was 06-21-2016 at 10:56 PM ----------

houarisat
06-22-2016, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
نعم أخي دوما الشارتات الكبييرة هي الأكثر صدقا لكنها نوا ما طويلة المدى للأسف لكنها جيدة

miomio46
06-24-2016, 21:34
نـــعم اخي و لــم لا لان الشــــارت او الفـــريم كلـــما كان اكـــــبر كلـــما زادت
مــــصداقية التحـــــليل و لكن يجب علــــيك ان تراعي ادارة راس المال في التداول

rehaiem2305
06-24-2016, 21:47
أخى الكريم أتقدم لك بجزيل الشكرهذا على الموضوع الذي طرحته ،لقد أعجبني كثيرا منظم ومنسق ،كما يحتوي على معلومات مفيدة ورائعة عن الفوركس أتمنى أن يستفيد منه جميع الاعضاء وخصوصا المبدتئين.
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

otoom
06-24-2016, 22:14
التحليلات الي فتره اكبر فيهي مخاطره اكبر. ام التحليلات علي نقط اصغر بتكون افضل وبتكون المخاطره اصغر وبتوفيق

masr16
07-11-2016, 14:59

ahmadinho100
07-11-2016, 16:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالطبع يا اخي احسن التحليلات الفنية تكون على الشريط الزمني الكبير و خاصة طريقة الدعم و المقاومة و رسم الترندات الصاعدة و النازلة

aboubakeur_m12
07-11-2016, 16:24
هذا اكيد و هو مطلب المتاجرين الكبار و المحترفين و كما هو معلوم فالتحليل على الفريمات الكبيرة يعطي المتداول نقاط مميزة جدا و دعوم و مقاومات لا مثيل لها لكن الشرط الوحيد هو عليك امتلاك راس مال كبير لان اي انعكاس قد يدفع بك الى خسارة الحساب لان دخول صفقة على الفريم اليومي او الاسبوعي احتمال كبير انعكاس السعر لمئات التقاط كذيل شمعة مثلا

raoufbhl
07-11-2016, 16:31
هذا يعتمد قبل كل شيء على الاستراتيجية التي تتبعها أخي الكريم
و يبقى إلقاء نظرة على كل الفريمات مهم جدا قبل الدخول في أي صفقة فهو يعطيك نظرة عن تحركات الزوج الذي تريد الدخول فيه

mind333warrior
07-11-2016, 16:31
هذا لأصحاب النفس الطويل , اذا تبغى تفتح أمر ومنت مستعجل عليه راقب تشارت اليوم و خليك مع اتجاه الترند , واظن تشارت اليوم هو اصدق ترند

بروفسير العرب
07-12-2016, 14:33
نعم يمكنك ان تحليل الصفقات على الفريمات الكبيرة وهذا افضل فى التدوال
وفى تاكيد ربح الصفقه ولكن قبل فتح الصفقه انظر ايضا الى الفريمات الصغيرة

nonam
07-15-2016, 18:31
السلام عليكم ... التحليلات الفنية كل ما كانت علي شارت وتحليل زمني كبير كل ما كانت اقرب الي الصواب ومن المهم ان يكون التعامل مع الحساب الحقيقي من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها
بالوتفيق ان شاء الله في التداول

MohamedBZDK
07-15-2016, 18:37
نعم على كل متداول محرف ان لا ينسى الشارت الزمني الذي هو فوق الذي يعمل عليه حيث يتم العمل على كلاهما و تحليلهما معا من مقاومات و دعوم و ترندات للخروج بالصفقة الجيدة و وقت دخولها و بالتوفيق للجميع

masr16
07-15-2016, 23:24

hero123
07-15-2016, 23:41
عليكم السلام
اساس التحليل هو الفريمات الكبيره والتداول على الفريمات الاصغر ولكن حذارى لابد من اتباع
ادااره راس مال صارمه حتى نعوض ان تمت الخساره

zakariaguemi
07-24-2016, 00:26
لا أعتقد أخي لأن الفرمات ليس لها علاقة بالتداول الفرمات دورها فقط في تجميع الشموع وأنصحك

أخي بأن تدخل في صفقات دت زمان طويل وتجنب سكلبنغ

Harmonic
07-24-2016, 00:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احيانا يكون السوق مناسب لعمل صفقات على شارت زمنى صغير ويكون المردود مناسب واحيان اخرى لا
تمنياتى بالتوفيق

فوزي
07-24-2016, 01:16
احد الاعضاء بيقول هل ينفع ان اقوم بالتحليل على شارت زمني كبير
احى الكريم طبعا ممكن هو فية مانع يعنى انت سمعتة

ahmed mohamed mansour
07-24-2016, 01:38
:):):):):)
هنا توقفت جريت وراء كل المنتديات العربية واراقب طرق المحلليلين استراتجيتهم وطبعا كان الانبهار بهم وبالشكر والمدح وطلتهم الميمونة توحى الى ان المليون دولار من الفوريكس ليست مشكلة ابدا والمشكلة كام مليون دولار ساكسبهم خلال شهور عديدة من عالم الفوريكس هههههههههههه

200
07-27-2016, 15:42
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

metoza
07-27-2016, 17:11
السلام عليـم ورحمـة الله وبكراتة انا افضل اتحليل علي فريمات من اليومي اليالساعة
لا نهذا افضل الفريمات من وجه نظري للتحليل ومكن يكون هنا ك اشخاص حللول علي غيرها

ahmedazzouz
07-27-2016, 18:18
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.
نعم اخي فكلما كان الفريم اكبر كلما كان الاتجاه اوضح.و هذه طريقة المحترفين في التداول.مشكور على الطرح.
تقبل مروري. بالتوفيق للجميع.

ImoDoRox
07-27-2016, 18:21
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

نعم الأسلم ان تبدأ بالأكبر وتبدأ تهبط حتــى تصل

إلى الفريم الدي تنوي المتاجرة عليه

algendy
07-27-2016, 18:26
فى تداول الفوركس استخدام اسلوب فتح صفقات طويله هو شئ مربح بدون شك و هذا يلزمه معرفة اتجاه السوق على اطار زمنى عالى مثل اليوم والاربعة ساعات و ثم الانتقال الى اطار الساعة لاختيار نقطة الدخول المناسبه و كذلك و ضع حد الربح و الخسارة

riadhdidi
07-27-2016, 18:28
تتداول حسب حاله السوق امامك وليس حشب استراتيجيه ثابته
تقبل مروري

Kamilbey
07-27-2016, 18:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته. نعم اخي فكلما كان الفريم اكبر كلما كان الاتجاه اوضح.و هذه طريقة المحترفين في التداول.مشكور على الطرح.تقبل مروري.

ahmed toulba
07-27-2016, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركته باك الله لك اخي الفاضل اني استفدت كتيير منك ولكن ارجو نوضيح اكثر
نعم اخي التحليل علي فريم

alasfarahmad
07-27-2016, 18:30
صديقنا الكريم، اعتقد أنه في مقدورك أن تعمل على مستوى من مستويات الشارت التي تريدها، ولكن من الضروري معرفة أن الشارت القئم على فترات زمنية طويلة يصلح للصفقات والاستثمارات بعيدة المدى، أما الشارت القائم على فترات زمنية قصيرة فيصلح للاستثمارات قصيرة المدى أيضا، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول، والله الموفق على كل حال.

brook
07-27-2016, 18:32
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
يمكنك ذلك طبع و ذلك حسب استراتيجيتك في العمل و مزيد تاكيد قراراتك.

كاره المراقبين
07-27-2016, 18:33
بالتأكيد يمكن ا اخي ولكن هذا يتطلب عدت من الامور علي ما اظن اهمها العمل علي شارت كبير زمني ولوت صغير جدا اذا كنت ستعمل علي شارت كبير وهذا علي ما اظن اكثر ضمان ولكن اطول مده

hossam elessawy
07-27-2016, 18:43
بارك الله فيك يا اخى على هذا السؤال الجيد واكيد ينفع انك تقوم بالتحليل على شارت زمنى كبير
وانا من رائى الطريقة الناجحة بتبقا ناجحة على التداول فى الشارت الزمنى الكبير والصغير ايضا
الله يوفقك فى التداول فى الفوركس ودائما فى تقدم

forexaly5
07-27-2016, 18:52
السلا عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل
طبيعة الحال يمكن بل هو التحليل الأفضل و المهم وكذلك أحسن فريم للنجاح و الربح هو الفريم الطويل

ziko7
07-27-2016, 18:54
قم بالتحليل على شارت زمني كبير ثم المرور الى شارت زمني اصغر و هكذا من اجل تحديد نقطة دخول جيدة اخى الكريم

doudou14
07-27-2016, 19:30
السلام عليكم و رحمة الله
طبعا يا سيدي ييمكنكك وفقني الله واياك

kadirouvic
07-27-2016, 19:32
السلام عليكم ورحمة الله
انا من وجهة نظري يمكنك ذلك

كاره المراقبين
07-27-2016, 19:34
بالتأكيد يمكن ا اخي ولكن هذا يتطلب عدت من الامور علي ما اظن اهمها العمل علي شارت كبير زمني ولوت صغير جدا اذا كنت ستعمل علي شارت كبير وهذا علي ما اظن اكثر

Kandouci
07-27-2016, 19:52
اتمنى لك ارباحا وفيرة

alatn123
08-20-2016, 05:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخي الكريم
ينفع أخي و كلما كبر الفريم الزمني كانت النتائج أوضح و أفضل , اوصيك بالفريمات الكبيرة
بالتوفيق يا غالي

محمد صلاح
08-20-2016, 17:50
اكيد طبعا اخى وعلى فكرة كبار التجار لا يتاجرون الا على الفريمات الكبيرة فوق الاربع ساعات واللى طبعا بتكون ادق واقوى

adamarwan
08-20-2016, 20:42
طبعا اخى ادا انت ادرت ان تترعف على التحرك الكبيرى فى السزق
من الجيد ان تتمكن من ان تحلل السوق من الفريمات الكبير لكى يكون
لك الاختيار الصائب
وحظ موفق

marouane123
08-25-2016, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
تحية طيبة ...
طبعا ينفع يا اخى
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح ...
تقبل مروري .

kymslye
08-30-2016, 20:53
نعم طريقة ججيدة وفي الاصل هدا ما ينصح به المحترفين بحيت يطلبو دائما النضر الى الاتجاه العام في فريمات الكبيرة وادا كان الفريم اليومي يتوافق مع فريم الاربع ساعات و ساعة يعني انك ممكن تحدد الاتجاه العام لعمله ما

Bouani
09-07-2016, 18:28
هو ينفع ان تقوم بالتحليل على فريم كبير
بل بالأحرى يجب ذلك و ذلك لمعرفة الاتجاه العام للسوق
و ذلك خوفا من تقلب السوق و سيرورة الصفقة نحو الخسارة

michael1
09-07-2016, 18:50
طبعا يا عزيز الكريم من الممكن ان تقوم بالتحليل الفنى على الفريمات الكبيرة
مرورا بالفريمات الصغيرة لانها ايضا هذا هو الصح

genius
09-07-2016, 19:01
نعم ينفع اخى وايه المانع بالطبع كل شخص حسب استراتيجيته
انا اقوم بالتحليل على شارت زمنى صغير وكبير معا لاحقق افضل النتائج

بدر اشطيبي
09-07-2016, 20:15
اكيد يمكنك التحليل على الفريمات الكبيرة و الدخول
على الفريمات الصغيرة تحياتي اصدقائي بالتوفيق للجميع

khalidjoker
10-10-2016, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته، أما بعد:
نعم يا اخي الكريم يمكنك الاعتماد على الشارت زمني كبير في التحليل لان الصوره تكون اوضح وحقيقه الاتجاه تكون واضحه ودقيقه
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته.

mourada
10-11-2016, 18:14
اخي الفاضل انت تستطيع ان تحلل على الاطار الزمني الذي تريده و تفضله و انت وما يناسب وقتك و استراتيجيتك هذا الشئ يبقى اختيارك

Samirghatas
10-11-2016, 20:15
السلام عليكم وهذا طريقة تداول صحيحة ياغالى كل ما حللت فريم زمنى كبير كان
هذا افضل واصدق من الفريم الصغير وتستخرج الفرص على فريم 4 ساعات مثلا

MASTER TRADER
10-11-2016, 20:27
بالتاكيد يا ايخي الكريم وهدا ما يفعله المحترفون هو الانتقال من الفريم الاكبر الى الفريم لااصغر لاخر الاتجاه العام للسوق ، والتدوال عليه ،بالتوفيق لك ،ولكل الاعضاء في الافاضل ان شاء الله وشكرا .

himaya
10-22-2016, 23:14

zizoo99
10-23-2016, 12:43
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة بالطبع يا اخى فانت بذلك السؤال بدأت تتعلم فوركس صح و اللى انت قلته ده اساس استراتيجة الوافى بان تعمل تحليلكعلى شارت اليومى و انتقل بعد ذلك للاربع ساعات و هكذا

mronei
10-23-2016, 13:00
هو المفروض يعني علشان تاخد فكره عن الاتجاه الاساسي للسعر لان العمل على الفريمات الصغيره الاتجاه بيتغير بسرعه وهنا لابد تكون داخل مع
الاتجاه الاساسي اسلم لك

himaya
10-23-2016, 13:08

ahmedahmed1
12-08-2016, 07:39
أما الشارت القائم على فترات زمنية قصيرة فيصلح للاستثمارات قصيرة المدى أيضا، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول، والله الموفق على كل حال وشكرا على الطرح القيم

ebn masr
12-08-2016, 14:55
ايوة طبعا ممكن انك تعمل تحليلك على شارت مدته الزمتية اسبوع او حتى شهر لانه الشارتات الطويلة بيكون فيها درجة مصداقية كبيرة

Samira shabban
12-08-2016, 14:59
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه واعتقد ان لكل متداول استراتيجيه ناجحه خاصه به فعلى اساسها يتحدد الشارت الزمنى من وجهه نظر المتداول
وشكرا

محمدفؤاد
12-08-2016, 17:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته نعم الافضل ان تبدا بالكبير وتشتغل على الصغير فانا ايضا بعمل كده
ولكنى لا احب التحليل الزمنى انا بشتغل ع الفنى والاساسى لان خبرتى ضعيفه جدا فى الزمنى

maryam1
12-08-2016, 18:06
انا عضوة جديدة في المنتدى و مازلت مبتدئة و لم ادخل في امور التداول بعد و لم اكتسب خبرتها بعد , اتمنى من الاعضاء الكرام ان يفيدوك بخصوص سؤالك
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

Fares Abdel Nasser
12-08-2016, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم أعجبنى الموضوع من رأيى الخاص أن ده يجوز وليس هناك مشكله فى هذا وإن شاء الله تجد ماتبحث عنه بالتوفيق والنجاح الدائم

Omar Morad
12-09-2016, 00:00
اعتقد انه يمكنك ذلك
و هو من اصل المضاربة طويلة المدى
و يمكن لذلك ان يعطيك صورة اشمل عن السوق و اتجاهه
و استخلاص التريند الذي يعتبر هو صديق المضارب
من المهم ان تكون على علم بانواع التحليل و كيفيتها و المعلومات موجودة بالتفصيل في الرن التعليمي

saadelasrg
12-09-2016, 00:08
اتمنى لك ارباحا

alihassib0
12-09-2016, 00:09
ان التحليل الفني على الشارتات ذو الفريمات الكبيرة تكون ذا مصداقية اكبر من الفريمات الصغيرة و هذا
سوف يجعلك ان تفتح صفقات اقل لاكن ذا نسبة نجاح اكثر و بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

samehsaeed13
12-15-2016, 20:58
كلام جميل وزى الفل بس دة مش اكتر من تعريف بسيط انما فين شكل النموزج عشان الناس تعرف شكلة ؟؟؟؟؟ فين الشارت اللى توضح علية النموزج وشروطة واهدافة وخصائصة وكيفية التعامل معاة ؟؟؟؟؟؟؟يا اخى الكريم النماذج او الشرح مش مجرد كلمتين بيترصوا مع بعض ويلا نعمل موضوع
يا أما تعمل موضوع صح عشان الناس تستفيد يأما بلاش محدش بيضربك على ايدك او يغصبك تعمل موضوع ولو مش عارف بلاش تعمل موضوعات واكتفى بالردود

mohamedamin
12-15-2016, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التحليل علي شارت زمني كبير يعطي الاتجاه السعري
وهو اصدق بعدها الدخول علي الفريم الصغير لااقتناص الفرص .والله اعلم

tamermosa
12-15-2016, 21:11
يا باشا كل شيخ و له طريقته ، و اللي انت بتقوله بالطبع ينفع و مفيش منه أي مشاكل و ده الطبيعى ، بس خلى بالك الفريم اللي بتحلل عليه هو اللي انت بتعتمد عليه في قراراتك في الدخول و الخروج و لازم يتلائم مع طريقتك ، فو مضاربة حتدخل على فريم صغير و لو استثمار يبقى طبعا حتستخدم فريمات أكبر

سيد2017
12-15-2016, 21:17
انا بعمل كده يا اخى انى اقوم بالتحليل على الفريم اليومى ورسم الدعوم والمقاومات على الديلي وبعد كده اذهب الى فريم الاربع ساعات واقوم بتحديد الدعوم والمقاومات وادخل فى الصفقة علي فريم الاربع ساعات

بدر اشطيبي
12-15-2016, 21:37
التحليل يجب ان ينفتح على جميع الاطر الزمنية بدءا بالكبيرة منها وصولا
الى الخمس دقائق وذلك من اجل تحديد الاتجاه و البحث عن نقطة الدخول المناسبة

mahmoudtaha33
12-15-2016, 21:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
يمكنك تحليل علي اي فتره زمنيه ان تحب
انا اتعامل في النص ساعه والساعه والاربع ساعات
بالتوفيق اخي

tazi larbi
12-15-2016, 23:17
السلام عليكم نعم اخي لبد من تحليل الفريم العام لتعرف على مدى الططويل هل الزوج يرتفع او ينخفض ثم تتداول على الفريم الذي تحبه وانت تعرف الاتجاه العام اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Sohahakim
12-15-2016, 23:29
بِسْم الله الرحمن الرحيم
اخي بي نسبتي تحليل يمكن ان تضع تحليل كم تشى
وتطبق زمن ونقط وبي توفق ونجح وشكرا

ragab012
12-15-2016, 23:40

tefa
12-16-2016, 00:06
اكيد طبعا تقدر تعمل كدا من خلال اسلوبك المتبع فى المتاجره بس انصحك بالشرت الزمنى القصير بيكون احسن و مكسبه سريع اما الطويل لازم يكون تحليلك كويس و تكون خبرتك اعلى فى المجال موفق دائما

Espoir
12-16-2016, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله نعم اخي هذه الطريقة ممتازة وفي الاصل ينصح بالتحليل على الفريمات الكبيرة لانها تكون صادقة اكثر من الفريمات الصغيرة

m7med09090
12-16-2016, 01:06
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
احيانا يكون السوق مناسب لعمل صفقات على شارت زمنى صغير ويكون المردود مناسب واحيان اخرى لا انت تتداول حسب حاله السوق امامك وليس حسب استراتيجيه ثابته و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

bakup28
12-16-2016, 09:25
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الفوركس التجربه خير برهان انت عندك حساب ديمو
جرب عليه زى ما انت عايز واما تلاقى نتيجه
ممتازه جرب على الحقيقى

سمير
02-27-2017, 07:58
هذا هو التحليل الفنى الصحيح يا اخى وهو ان تحلل الفريمات الكبيرة اولا ومن ثم تحلل الفريمات الاصغر لتحديد نقطة دخول جيدة ومناسبة انت ممتاز يا اخى

waelmma
02-27-2017, 08:30
:)):)):)):)) بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه يجب ان تحللل على الفريم الكبير
ثم تبدا المتاجرة على الفريم الصغير وبارك الل فيك

مروه عصر
02-27-2017, 12:07
السلام عليكم
انا عضوه مبتدئه بالمنتدى وليس لدى معلومات كافيه عن هذا الموضوع حتى استطيعان افيدك بشئ فلا اعرف اذا كان ينفع انك تقوم بالتحليل على الشارات زمنى كبير ام لا,,,...

magic777
02-27-2017, 15:47
ينفع عادي اخي على الاقل هتاخد فكره هنا عن الترند الاساسي الي بيكون ماشي في السعر بالسنين وده ممكن يساعدك على انك تكون دايما
مع الاتجاه الاساسي ده

mid0killer
02-27-2017, 16:30
عادي التحليل مفتوح ليك على كل الفريمات وكل كا يكون الفريم اكبر كل ما الدقه بتكون اكبر ولكن لما تحلل على فريم كبير يعين يومي اسبوعي شهري يبقي الصفقه هتكون سوينجيه

capoeira
02-27-2017, 16:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التحليل الفنى يمكن هو من يجيبك على هذا السؤال
فعلى حسب الاداة التى تقوم باستخدامها لتحليل السوق وحركة المؤشر

jaouad ouaiss
02-27-2017, 16:43
نعم يمكنك ان تحلل صفقاتك على اي فريم زمني تريد وانا اتفق مع فكرة التداول مع الفريمات الكبيرة لانها تكون صادقة والاتجاه فيها يكون واظح جداا كما ان التجار الكبار ينصحون به

freetrade
02-27-2017, 16:44
طريقتك هي الطريقة الصحيحة لانك لما بتحلل علي الشارت الكبير فبكده انت يكون عندك نظرة اشمل لاتجاه العملة عالمدي الطويل

Mr Fathy
03-06-2017, 18:51
بسم الله الرحمن الرحيم اعتقد يا زعيم ان الواحد ينفع يحلل على كل الفريمات من اول الفريم الشهرى بس الفريم ده محتاج اكيد استوب كبير جدا

ابوعلى
03-06-2017, 19:02
السلام عليكم ورحمه الله اخىالكريم انت بتحلل على كله وتشوف الفرصه والصح وربنا يوفق الجميع ا شاء الل ه

romioromio
03-09-2017, 18:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا يا اخي بالعكس التحليل علي الشارت الزمني الكبير هو اصدق ولكن لابد ان يكون معاك مبلغ كبير وبتديره صح

ahmed abdelmomen
03-10-2017, 00:37
نعم اخي الكريم واعتقد ان دي افضل طريقة للتداول يعني تحدد الاول الاتجاه على الفريم الكبير
وبعد كده تمشي على الفريمات الاصغر ودي تعتبر نوع من انواع موجات اليوت والتحليل الزمني

hamadasalama
03-10-2017, 12:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ينفع طبعا وده بيكون اصدق ولكن النعكاس فيه ببقي كبير يعني لازم تشتغل بمارجن يسمح بذلك

nour3iny
03-10-2017, 14:11
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
طبعا ممكن تحلل على شارت زمنى كبير ومن ثم التحليل على شارت زمنى صغير على حسب استراتيجيتك وطريقه عملك

magic777
03-10-2017, 14:16
وليه لا اخي انت اصلا مطالب بانك تعرف التحليل العام كلل للزوج الي بتعمل عليه ولا تنظر له في فريم صغير وتنسى الترند الاساسي الي
بيتحرك فيه ده خطر عليك

sob81
03-10-2017, 15:18
هو بالفعل يجب التحليل يكون على الشارت وعلى الفريما الزمنى الكبير حيث يكون ادق فى التحليل ويعطي نتائج جيدة تساعد
على تحقيق الربح فى الصفقات

m7med
03-10-2017, 15:27
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
اكيد اخي الكريم التحليل علي الازمنة الكبيرة يكزن ادق وافضل و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

minamon
03-10-2017, 15:42

اتمنى لك ارباحا وفيرة

bakup28
03-10-2017, 17:03
الشارت الزمني الكبير يمكنك تحديد الترند العام

khalidtrader
03-10-2017, 17:20
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم يمكنك ذلك. و ذلك حسب استراتيجيتك في العمل. واصل التعلم بهذه الطريقة وان شاء الله ستجد طريق النجاح...
تحياتي

akkouche salah
03-10-2017, 17:22
السلام عليكم
مشكوور على الموضوع أخي أعتقد أنه واجب وليس إختيارا التحليل على فريمات
أكبر ك الدايلي و الويكلي لأن فيهالصورة أو ضح و لا يتم تغليطك من قبل الفريمات الصغيرة

joseph2
03-10-2017, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا اخي ينفع بارك لله فيك و الربح الحلال للجميع ان شاء لله

magic777
03-18-2017, 23:25
انت لازم تحلل السعر تحليل شامل يعني لازم تكون عارف الترند الكبير فين طبعا ولو حتى مره كل تلات اشهر لانه مش بيتغير كتير
وبعد ده تدخل في الاتجاه

alonsoo
03-20-2017, 17:42
نعم اخى الفاضل يمكنك التحليل على فريم زمنى كبير وخصوصا الفريم الشهرى او الاسبوعى ومن ثم تداول على الفريم الاصغر اليومى مثلا

عبد الرحيم رافا
03-20-2017, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي ان كنت تتحمل الصبر على صفقاتك لاسابيع او لايام يمكن ان تحلل حتى على فريم المانتلي

tahar2015
03-25-2017, 19:00

ashmawey
04-14-2017, 21:01
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

magic777
04-14-2017, 21:36
عادي جدا اخي انت حتى لو مش بتعمل بصفقات سوينجيه يفضل بردو انه يكون عندك خلفيه عن الفريم الكبير الي السعر ماشي فيه مش
تعمل مع الفريمات الصغيره بس

1477aa
04-14-2017, 21:40
افضل تحليل يكون على فريم الساعه فهو مناسب لاى تاجر لان التاجر لو تعلم وعرف ان التحليل المناسب للتاحر يكون على فريم الساعة احسن من الشهرى

zunebha
04-14-2017, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل نعم التحليل عند دخول اي صفقة مهم.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

Mo7a
04-18-2017, 11:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
نعم اخي هذا اسلوب جيد للتحليل استمر عليه والمزيد من التحليل والعمل والمجهود يؤدي الى تحقيق صفقات جيده وبالتوفيق للجميع

magic777
04-18-2017, 11:47
هو يفضل من البدايه التحليل على فريم كبير علشان تعرف ايه النقاط القويه الي ممكن تنتظر الدخول من خلالها في ترند مدته
اطول من الفريمات الاخرى

ahmadinho100
04-18-2017, 12:00
نعم يا اخي احسن تحليل هو ان تقوم به على الفريمات الكبيرة لان المصار العام لسعر يضهر على الفريمات الكبيرة و ليست الصغيرة بالتوفيق لك

mohamed97
04-27-2017, 16:21
السلام عليكم ورحمة الله
مساء الفل عليكم اجمعين
مشكوووور اخى الحبيب على موضوعك الكريم وفى انتظار المزيد منك
مشكووور وتقبل مرورى77

rayzigar
04-28-2017, 11:49
كلما كان التحليل في شارت زمني كبير كلما كانت الفرص لازمها وقت اطول لتحسم فيها بالتالي لازم راس مال اكبر في الحساب
بمعنى انه لو كنت تربح في الصفقة بادارتك المالية 2 في المية والصفقة تحسم في اسبوعين فالامر لا يناسبك لان الربح قليل

sob81
04-28-2017, 11:50
يفضل بالطبع عمل التحليل على الشارت الكبير حيث يكون التحليل ادق ويكون الحركة للمؤشرات اوضح ويمكن الدخول فى الصفقات بناء على هذا التحليل وتحديد نقط
الدخول

elmister
05-08-2017, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اخي الحبيب تقبل تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد الطريقة الناجحة بتبيق ناجحة جدا علي التداول في الشارت الزمني الصغير وكمان بتبقي ناجحة في الشارت الزمني الكبير .. تقبل مروري وشكرا

emadomda
01-23-2018, 03:43
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
ثانيا بصراحه لا اجب ان افتي واقول كلام لست متاكد منه اعتقد ان الافضل ان تذهب الي المنتدي التعليمي
او ان تسال من لديهم خبره وعمل استراتيجيات ناجحه اعتقد ان هذا افضل لك
انما انا فانا افضل التوصيات

kkk
01-25-2018, 20:21
اولا انا احب ان اشكرك علي هذا الموضوع وثانيا انا اعتقد ان هذا النظام ناجح جدا يا اخي الفاضل وهو يعتمد علي ان الشارت الزمني
الكبير يمكنك تحديد الترند العام

mrramy
01-26-2018, 11:43
اولا انا احب ان اشكرك علي هذا الموضوع وثانيا انت المفروض اصلا تحلل على الفريمات الزمنية الكبيرة عشان تعرف الاتجاة ومن ثم تدخل صفقاتك على الفريمات الصغيرة تقبل مرووورى اخى الكريم

mayor
01-27-2018, 05:30
مرحبا اخي السلام عليكم اخى التحليل الاساسي فى هذا السوق هو معرفة الاخبار وليس كل الاخبار ولكن الاخبار الاقتصادية التى تؤثر على زوج العملات سواء كان بالهبوط او الصعود ويجب تجنب المتاجرة فى وقت الاخبارحيث يوجد خطورة كبيرة فى ذلك الوقت بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

one
01-27-2018, 05:31
السلام عليكم اخي الكريم سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة نشكرك اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد ونبدء بالصلاة والسلام على رسول اللة اما بعد لابد من عمل العملات المتداولة منها عملة اليورو دولار ولابد من عمل التحليل الكلاسيكى والتحليل الاساسى لدراسة السوق دراسة كاملة وتحليل العملاتوالسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

lolo2014
01-27-2018, 05:40
السلام عليكم اخي الكريم السلام عليكم اخى التحليل الاساسي فى هذا السوق هو معرفة الاخبار وليس كل الاخبار ولكن الاخبار الاقتصادية التى تؤثر على زوج العملات سواء كان بالهبوط او الصعود ويجب تجنب المتاجرة فى وقت الاخبارحيث يوجد خطورة كبيرة فى ذلك الوقت تحياتي اخي او تقبل مروري

mayrom
01-27-2018, 05:46
مرحبا اخي ?ارى ان الفوركس عمل ليس سهل ويحتاج الى خبره وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال.. والفوركس تعلمه ليس سهل بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

lolo2014
01-27-2018, 08:06
مرحبا اخي السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالاخبار مهمة جدا للتداول فى الفوركس عليك ان تتابعا حتى تعرف مدى تأثيرها على السوقوعلى العملة وممكن تعرف الاخبار من موقع فوركس فاكتورى هتعرف منه كل الاخبار اتمني اني اكون فيدتك اخي

جمال صادق
01-27-2018, 09:29
بالطبع فانة من الصواب ان نقوم باستخدام الشارتات طويلة المدى كدليل واضح على ثبوت الاسعار و بعدها من الممكن جدا ان نعمل على التحليل على الفريمات الاسغر و التى من الممكن ان تتيح لنا الكثير من الطكرق المعروفة للتعلم و العمل بها

amalali
01-28-2018, 02:57
تحياتي لكم ههناك امكانتية التحخوةيل البنكمي في انسيتا لكن الاعمةلاة كبيرة جدا الافقضل انك تعمل سحب عالى بلنك الاكتروني اولا و من تم تعنل تحةيل تحياتي اخي او تقبل مروري

amonyaa
01-28-2018, 02:58
هناك العديد من الطرق لكى تتعلم منها وهنا فى المنتدى فى القسم التعليمى ستجد ما تريد ثم ابحث عن الفيديوهات المنتشرة للفوركس وايضا الكتب وستجد كل شىء ان شاء الله

mayali
01-28-2018, 03:03
تحياتي لكم ?ارى ان الفوركس عمل ليس سهل ويحتاج الى خبره شركة الوساطة تكون مرتبطة بشبكة من مزودي السيولة (البنوك وغيرها) والفوركس تعلمه ليس سهل بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

lolo2014
01-28-2018, 03:25
حاليا لا يمكن الاستغناء عن وظيفتي الاساسية من اجل التفرغ للفوركس ولكن اذا وصلت بي الخبرة ان استطيع لان الفوركس فيه مخاطر كبيره ويمكن الخساره فيه بسهوله

lolo2014
01-28-2018, 06:03
تعرض مجموعة كاملة من الأدوات التي ستساعدك في العثور والمقارنة والبحث عن كافة شركات الفوركس المتاحة . علاوة علي ذلك , كافة وسطاء الفوركس المعروضين هنا تم تقييمهمواستعراضهم من قبل المتداولين . بعض ممثلي الوسطاء أيضا يكونون هنا للإجابة علي الاستفسارات والمشاكل المذكورة في هذه الاستعراضات , كما يقدمون معلومات حصرية لزائرينا . ستجد 239 وسيط وسيط مدرجين في الجدول أدناه.

myaer
01-28-2018, 19:19
السلام عليكم اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتهحتى تسطيع عمل تحليلك يجب عليك متابعة لاخبار لاقتصادية العالمية حتى تستطيع عمل تحليل عملتك المفضلةصراحه انا مااتعامل مع التحليل الأساسي بس كل يوم اتابع اجندات اقتصاديهالأرجح أنها هي للانفاق. مع هذا في الاعتبار، فإنه من السهل أن نرى كيف أن هذامؤشر مواقف المستهلكين يعطي نظرة لاتجاه الاقتصاد بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

zezo3
01-28-2018, 20:21
دعنا نفترض مثلا انك أخذت مركز بيع علي زوج اليورو دولار عند 1.2563 , في و هذا الوقت الذي نتحدث فيه فان مستويات الدعم والمقاومة حددتها عند 1.2500 – 1.2620 لنقل انك وضعت أمر وقف الخسارة عند 1.2625 وأمر اخذ الربح عند 1.2505 . ومن ثم فان هذا المركز يمكن اعتباره كمركز تداول يستغرق ما بين يومين إلي خمسة أيام .

mayrom
01-29-2018, 02:11
بعض الميزات الرئيسيه التي تشكل مصدرا لنجاح هذا السوق سوق العملات الأجنبية متاح على مدار 24 ساعة,5 أيام في الأسبوع

mayo2345
01-29-2018, 20:51
السلام عليكم اخي الكريم فيه مواقع عربي كتير علي النت بقدم خدمة فوركس الأخبارومنها أنستا شركة محترمة جدا وبتقدم أخبار أحترافيةولو عاوز تعرف أكتر دور في جوجل وهتلاقي مواقع كتير فيها أخبار الفوركس اتمني اني اكون فيدتك اخي

Ayman Abdellatif
01-29-2018, 23:41
اخى الكريم مما لا شك فيه كلما كان الفريم الذى تحلل عليه يكون الاتجاه واضح عن الفريم الصغير لذا يمكنك ان تتعرف على الاتجاة من الفريمات الكبيرة و حلل على الفريم الذى ترغب فى التداول عليه
دعم و مقاومة و انتظر برايس اكشن على فريم ال 4 ساعات و توكل على الله و اخل صفقتك مع الاتجاة

بدر اشطيبي
01-29-2018, 23:48
التحليل على الشارت الزمني الكبير مهم في جميع الاحوال لكن من الافضل ان تعتمد عليه فقط في تحديد الاتجاه العام للعملة على ان تعتمد على فريمات زمنية اخرى صغيرة في تحديدنقاط الدخول والعمل على الاربع ساعات يعتبر الافضل ثم التدرج الى حدود الربع ساعة لتحديد الشموع الانعكاسية ثم تحديد مناطق الخروج من الصفقة ايضا اما بخصوص الفريمات الكبيرة فهي تعطيك امكانية تحديد الاتجاه العام للعملة وهنا انصحك بفريم اليومي لانه يحدد الترند العام و يمكنك ايضا الاعتماد على الشموع اليابانية على الويكلي عوما الاعتماد على الفريمات الكبيرة يضيف لك الى الدقة في تحليلاتك خصوصا على المستوى البعيد

Mohamed shaban 14
01-30-2018, 14:57
نصيحه مني جرب على حساب تجريبي مجاني للفهم بشكل أعمق و عملي ايضآ و يستحسن التداول بالبونص

محمد حافظ 120
01-30-2018, 15:16
التحليل علي فريم زمني هو افضل تحليله يمكن الاعتماد عليه وبشكل عام ان تحدد اتجاه السوق وافضل نقطه للدخول عن طريق الانتقال من الفريم الزمني الاكبر إلى الاقل هو التحليل الصحيح والذي يجب علي جميع المحللين الالتزام به وهذه هي الطريقه التي يستخدمها معظم المحللين المحترفين لذلك فا انصحك بان تستمر بالعمل بها

mido elshabrawy
01-30-2018, 15:21
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي العزيز بالفعل يمكنك التحليل علي شارت زمني كبير
فالتحليل ينطبق علي كل الفريمات مهما كان من اول فريم الدقيقه حتي فريم الشهري
و لكن يتوقف هنا التداول علي حجم رأس مالك فكلما كان الفريم كبير كان عدد نقاط الاستوب لوز كبيره جدا و تحتاج الصفقه الي ايام كثيره للوصول الي هدفها
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

alaa50
01-30-2018, 17:05
اللى انت بتقوله دا مش بس ممكن دا هو اصلا اللى المفروض يحصل عشان تقدر تحدد صفقات كويسه
يعنى انت بتستخدم فريم كبير لتحديد الاتجاه لكن بتنزل للفريم الاصغر وتحلله بنفس الطريقه اللى حللت بيها الفريم الكبير
حددت اتجاه عام من الكبير يبقى الفريم الصغير تختار نقطة الدخول اللى تتناسب مع الاتجاه العام فى الفريم الكبير

ehabbob
02-02-2018, 22:29
اخى العضو الكريم كونت اتمنى تحديد ما المقصود بالاطار الزمنى الكبير هل تقصد اليومى والاسبوعى والزمل الاقل مثلا الساعه والنصف ساعه ففى راى الوضع يختلف فى التفاوت بين الاطاره وحجم الزمن منهم لو كان الوحده الزمن قليله تتقارب نقطه الدخول ام ان كانت كبيره فهى تختلف
والله المستعان

A.mustafa
02-22-2018, 19:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
طبعا اخى اذا انت ادرت ان تتعرف على التحرك الكبير فى السوق
من الجيد ان تتمكن من ان تحلل السوق من الفريمات الكبيره لكى يكون
لك الاختيار الصائب ..

capoeira
02-22-2018, 20:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انت تحتاج فى البداية الى تحديد الاطار الزمنى الذى سوف تقوم بالمتاجرة عليه
وبعدها تقوم بتحليله و القاء نظرة على الاطار الزمنى الاكبر منه حتى لا تجد نفسك مشتت وتتعرض لخسائر سببها
العشوائية وعدم اتخاذ القرار السليم

amine saddiki
02-22-2018, 20:54
اخي الكريم يمكنك ذلك طبع و ذلك حسب استراتيجيتك في العمل حلل كيف تشاء فهناك حساب تجريبي لمتل هده الامور و لا تخف و بالتوفيق للجميع

aoubidamin
02-25-2018, 19:55
انا بعمل كده يا اخى انى اقوم بالتحليل على الفريم اليومى ورسم الدعوم والمقاومات على الديلي وبعد كده اذهب الى فريم الاربع ساعات واقوم بتحديد الدعوم والمقاومات وادخل فى الصفقة علي فريم الاربع ساعات

footaall
02-25-2018, 20:09
نعم الاخ ينفع ان تقوم بالتحليل على شارت زمني كبير
ومن الافضل ايضا ان تحلل على شارت زمني كبير لانه اذا ربحت فستربح الكثير والعكس