PDA

View Full Version : امنيه من الاعضاء(الجزء2)

Souadzw
06-15-2015, 14:04
تم فتح جزء ثـــــــانى للموضــــــوع
رابط الموضوع القديم من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?85901-امنيه-من-الاعضاء&p=3322344&viewfull=1#post3322344)
(http://forex-masr.com/showthread.php?85901-امنيه-من-الاعضاء&p=3322344&viewfull=1#post3322344)

الديمو الشغل عليه اسهل لاسباب بسيطة ... رصيدك المالي كبير كتير نفسيا بتكون مرتاح اثناء التداول وقراراتك بتكون افضل نظرا لاستقرارك النفسي وعلي العكس تماما عندما تلعب على حسابك الاصلي تخسر نتيجة حالة الارباك التي تصيبك .... الحل انك تلعب عالديمو بنفس القيمة تبعت الحساب الاصلي لا ترفع ولا تنقص

mohamed 4exer
06-28-2015, 08:36
ويذكر أن الدولار الأمريكي ظل يسجل ارتفاعًا منذ أن أظهر مؤشر أسعار المستهلكين في الولايات المتحدة أن التضخم ارتفع في شهر مايو بوتيرة أسرع مما كان متوقعًا. كما حظي الدولار بالدعم أيضًا من التوقعات بأن

ziyaddn
06-28-2015, 11:07
لانه كثيرا من التجار فى الفوركس يدخلوا من دون خبرة فى الفوركس
ولذلك انصح كل تاجر فى الفوركس بعدم التسرع لان التسرع يؤدى الى الخسارة

mechanical
06-29-2015, 21:19
السلام عليكم ... لان الحساب الحقيقي دايما بيكون في توتر وقلق وكمان العامل النفسي علي الحساب الحقيقي لة اثر كبير في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال

atbill
06-29-2015, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب أن تثق في نفسك حتى تستطيع تحقيق الأرباح بالتوفيق أخي العزيز

topomarouan
06-29-2015, 21:42
شوف ياغالى
مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
واكيد ان الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر

a7med sniper
06-30-2015, 01:25
العامل النفسى هو الفارق الكبير فى التعامل او التداول على الحساب الحقيقى والتجريبى فى ذها السوق
مهم ان كيون هنا تعامل مع هذا الامر والله المستعان

MOHAMED OSAMA
06-30-2015, 01:42
شوف ياغالى

chirikhan
07-04-2015, 06:22
نصيحتي لك يا اخي انك تعيد النظر بالكامل في اسلوب ادارتك للحساب تقنيا وماليا ونفسيا
ممكن يا اخي خطا واحد في طريقة الادارة يجعلك تخسر باستمرار ولازم المرونة ايضا

شبه منحرف
07-04-2015, 07:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حقيقة اخى الكريم كل مواضيعك لم افهم منهم شئ هل انت واع لما تكتب اخى الفاضل اتمنى التوضيح وان تكتب موضوع جيد وبالتوفيق ياصديقى

waelmma
07-04-2015, 09:44
هو الديمو اخى الكريم لايوجد به العامل النفسى اللى موجود فى الحساب الحقيقى وبارك الله فيك اخى
علشان كدة لايهم اذا خسرت لنا صفقة او اثنان والله الموفق ان شاء الله

ahmedibrahim258259
07-12-2015, 00:49
بسم الله الرحمن الرحيم الرابط موش شغال اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر علشان نستفيد من الموضوع لان شكله مهم
تقبل مروري

محمد العمر
07-12-2015, 01:37
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
أحببت أن اشكرك شكرا جزيلا على الموضوع الممتاز و المهم الذي قدمته لنا
دمت بخير وعافيه

nes_trader
07-23-2015, 17:08
هذا صحيح لان تاثير العامل النفسي يكون كبيرا جدا مقارنة بالتداول على الحساب
التجريبي لان المتاجر يكون مرتاحا على الفوركس ديمو في نظري

0sama
07-25-2015, 14:44
الحساب الديمو افضل في التعلم بالطبع ولكل الجميع يتمني ان يصل الي القمة
سريعا و خذا مستحيل و نجد ان اغلب الاعضاء يبحث عن الطريق السهل
و هذا سبب فشل الكثير هنا

Kiing
07-28-2015, 03:09
يسجل ارتفاعًا منذ أن أظهر مؤشر أسعار المستهلكين في الولايات المتحدة أن التضخم ارتفع في شهر مايو بوتيرة أسرع مما كان متوقعًا حظي الدولار بالدعم من التوقعات

forexangi1
07-29-2015, 19:43
بسم الله الرحمن الرحيم الرابط موش شغال اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر علشان نستفيد من الموضوع لان شكله مهم
تقبل مروري

---------- Post added at 05:43 PM ---------- Previous post was at 01:22 AM ----------

ويذكر أن الدولار الأمريكي ظل يسجل ارتفاعًا منذ أن أظهر مؤشر أسعار المستهلكين في الولايات المتحدة أن التضخم ارتفع في شهر مايو بوتيرة أسرع مما كان متوقعًا. كما حظي الدولار بالدعم أيضًا من التوقعات بأن

basma.seif
07-29-2015, 23:00
مرحبا
معك حق الرصيد بيكون 5000$ و هذا يعنى مع الرافعة المالية 1:100 عالى جداُ يعنى حجم العقود اى اللوت عالى و هذا يؤدى لجمع الدولارات بالاربااح كبير جدا و كمان ليس عليك عبء المتابعة لانه وهمى غير الحقيقى تجهد اعصابك امام الشارت

abolina
08-27-2015, 14:14
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

mohd5ash
08-27-2015, 14:17
فكرة رائعة أخي الكريم فعلا
هذا سيؤدي الى زيادة التعلم وزيادة الخبرة بالسوق ويعلمك المزيد من التداول وتجنب المخاطر
شكرا لك لعى الفكرة الجميلة الرائعة
الله يوفقك لما فيه الخير للكل

zezobebo32
08-27-2015, 14:18
بسم الله الرحمن الرحيم
شوف ياغالى
وتقبل تحياتى

Roshdy
08-27-2015, 14:28
فيه فرق كبيير بين الحساب الديمو او التجريبى والحساب العادى
لكن لازم تتخيل انه حساب حقيقى وتستخدم نفس المال اللى فى الحقيقى عشان تقيس مستواك

dhmo
08-27-2015, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم
شوف ياغالى
وتقبل تحياتى

اصلا انت ممكن تخلي الديمو زي الحقيقي وتعمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

sharshabil
08-29-2015, 19:08
التجريبي هو صالحج لتدجريب الاسترنيجيات و المؤشرات
و مكن الافضل غير ذلك ان نتاجر في الحقيقي جتىلا نتدرب على التعمل مع السوق مباشرة يااخي . تحياتي .

rimox
08-29-2015, 20:35
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
الرابط موش شغال اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر علشان نستفيد من الموضوع لان شكله مهم

karimovtich
08-29-2015, 20:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
بالفعل اخي الكريم انا اقوم بالمثل احاول ان اعمل محاكاه بالظبط نفس العقود ونفس التحليل وحتي اضغط نفسي واتخيل انو ديمو حتي اخذ علي الموضوع وشكرا علي موضوعك

ibrahim4forex
08-29-2015, 21:09
العامل النفسى هو الفارق الكبير فى التعامل او التداول على الحساب الحقيقى والتجريبى فى ذها السوق
مهم ان كيون هنا تعامل مع هذا الامر والله المستعان

AbdounDZ
08-29-2015, 21:12
السلام عليكم
نعم يختلف الحساب الحقيقي عن التجريبي من حيث الضغط وقدرتك على اتخاذ القرار الصحيح في الوقت الصحيح ، إلا أن له دور مهم ويمكن أن يتعلم منه المبتدأين الكثير ، إلا أنن أفضل التداول بالحساب الحقيقي وبمبالغ بسيطة ، فهذا يكسبك خبرة أكثر تقبل مروري والمزيد من المواضيع انشاء الله

Alilou31
08-29-2015, 22:33
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي , الحساب التجريبي فائدته ان نتعلم منه و لذلك علينا التجارة بجدية
نقطة اختيار مبلغ التداول جد مهمة فعلينا البدا بنفس المبلغ الذي ننوي البدا به على الحقيقي

rachadcom
09-06-2015, 03:47
الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه .. بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...

اكبر خطا يقع فيه المبتدئن لما يفتح حساب ديمو يضع مبلغ كبير من المفروض تضع نفس

المبلغ الذي لديك على الحساب الحقيقي.. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري ..

big.pharaoh
09-13-2015, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. طبعا لازم تتاجر على حساب وهمي في البدايه . ولكن صدقني مش هتتعلم وتتعظ الا على الحساب الحقيقي لانه هو المعركه الحقيقيه

yazan titi
09-13-2015, 01:55
هذا كلام صحيح لاني جربت الحسابين فعندما كنت بالحساب التجريبي كان رصيدي 5000 دولار اما
عندما بدأت استعمال الحساب الحقيقي كان رصيدي 100 دولار و مكاسبي قليلة بسبب الخوف من الخسارة
و فعلا هناك بعذ الصفقات اخسرها

Wassa04
09-13-2015, 13:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
رابط جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

waleed shaaban
09-13-2015, 13:24
نعم الراى السديد اذا ان هذه النقطه يغفل عنها الكثير من المتدوالين المبتدئين ولاضافه تعامل مع الديمو انه حقيقى وانا هذا مالك فكيف لك ان تخسره وكيف تنميه
انت بهذا على الدرب الصحيح

ahmed bakry
09-14-2015, 05:45
اصلا الشغل على حساب الديمو دة مجرد تجريبى يعنى للتعلم وازدياد الخبرة ومحاولة الفهم وبس انما مفيش منه اى فايدة عملية غير كدة

a l
09-14-2015, 10:04
السلام عليكـم
طبعا الحساب تجريبى مهم جدا للتجربة قبل الحقيقى علشان تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

kimo1
09-14-2015, 10:08
الجهات المعنية في الفوركس تقريبا كل البنوك المركزية و كبار التجارو الشركات فهى منظومة كاملة متاكملة تضبطها قواعد و اسس التجارة الالكترونية

snnaky
10-21-2015, 00:50
كلامك صحيح فى اغلبة ولكن اسمح لى رغم ان العامل النفسى لة اهمية الا ان من يعمل بنظام وسيستم واستراتيجية واحدة فى الحسابين سوف تجد النتيجة واحدة
بمعنى انك لو عندك 1000 دولار على الحساب التنجريبى ونفس المبلغ على الحساب الديموا سوف تكون نفس النتيجة واحدة طالما تستخدم نفس الأستراتيجية

xfdhtg
10-22-2015, 22:29
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 08:29 PM ---------- Previous post was at 08:28 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

HICHAM EC
10-22-2015, 22:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم ياأخي في الله كلامك صحيح ان الرحة النفسية تلعب دور كبير في هدا الميدان لدالك يجب على المرأ أن يكون شجاعا لكي يربح
شكراااا

ayoub321
10-23-2015, 01:58
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم بصراحة لأنه الكثراً من الأعضاء يتاجرون من دون استراتجية أو إدارة راس مل أخ الكريم لذلك أنت تخسر كثيراً
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح

zesrt
10-24-2015, 17:13
التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة

---------- Post added at 03:13 PM ---------- Previous post was at 03:09 PM ----------

التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن

الخليل
10-24-2015, 22:14
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

ahmedhathout
10-25-2015, 00:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا العامل النفسي فالحساب الديمو مختلف عن الحقيقي علشان كدا اهميه الحساب
الديمو بتكمن في تجريب الاستراتيجيات وتطويرها باقل المخاطر

ASMAA TAHA
10-25-2015, 00:24
طبعا الديمو الشغل عليه اسهل بكثير جدا من الحساب الحقيقى لان الديمو لا يكون فيه توتر مثله مثل الحقيقى لان راس المال الموجود فى الحساب التجريبى لا يكون راس مالنا الحقيقى وبالتالى يكون هناك قلق كبير

mido_01
10-25-2015, 00:37
وباستخدامك للمعادلات الثلاث السابقة كل حسب العملة الخاصة بها ستستطيع ذلك بكل بساطة .

لابد أن تعلم بأنك وبعد فترة بسيطة من الممارسة لن تحتاج للرجوع للمعادلات السابقة بل ستتمكن من حساب فارق النقاط بشكل فوري وستنسى المعادلات السابقة نهائياً !! ولكننا وضعناها أمامك كمبتدئ ونحن على ثقة بأنك سرعان ما ستستغني عنها للأبد !!

akram mohamed obaid
10-25-2015, 13:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم فعلا ان الحساب التجريبي مهم لكن يجب ان تكون الظروف التي نعمل بها الحساب التجريبي نفس ظروف الحساب الحقيقي

asxqwzdcefv1
11-14-2015, 17:49
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

dhmo
11-14-2015, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم فعلا ان الحساب التجريبي مهم لكن يجب ان تكون الظروف التي نعمل بها الحساب التجريبي نفس ظروف الحساب الحقيقي

ده الصح اكيد وطبعا اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده

houssemmidou4
12-12-2015, 01:09
نعم يا اخي العمل بحساب الديمو ليس مثل العمل بالحساب الحقيقي لانك تملك رصيد كبير و بامكانك
فتح عدد كبير من الصفقات كما ان الضغط العصبي و النفسي يكون شبه منعدم لان المال وهمي

brahim123
12-17-2015, 11:21
المتاجرة بالاخبار عملية بسيطة ولكن فيها مخاطرة كبيرة فهي عبارة عن عقد الصفقات اثناء صدور الاخبار بناء على التوقعات. وتكمن المخاطرة في صدور الاخبار في عكس التوقعات، وهنا تكمن المشكلة، فاحتمالية تجميع الارباح في هذا النوع من المتاجرات كبيرة ولكن الخسارة ايضا كبيرة، لذلك عليك ان تنظر الى تاريخ المؤشرات الاقتصادية لكي تعلم ميل المؤشر سواء نحو الصعود او نحو الهبوط.

Zezobebo3
01-25-2016, 00:40
لان الحساب الحقيقي دايما بيكون في توتر وقلق وكمان العامل النفسي علي الحساب الحقيقي لة اثر كبير في التداول
ارجو ان تتقبل مرورى اخى الفاضل ودائما نحن فى خدمتك ليلا ونهارا:o

نادر صباح الدين
01-25-2016, 00:43
مشكور صديقنا العزيز على هذا التوضيح للفروق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي، فبالإضافة إلى البعد النفسي الذي يشكل عاملا أساسيا من عوامل النجاح في التداول، فإن حجم الرصيد المالي أيضا مختلف للغاية، فالتداول بمبلغ يصل إلى 100 ألف دولار أحيانا هو ضرب من الخيال بالنسبة لأعداد كبيرة من المتداولين، وأي ربح يتم تحقيقه يعد كبيرا إذا ما تمت مقارنته مع الربح االمحقق في الحسابات الحقيقية.

mahmoud massry
01-27-2016, 00:25
علشان كده بننصح فى البدايه انك بعد ما تتدرب كويس تعلم حساب الديمو بنفس الفلوس الى هتبتدى بيها وتجرب عليه

lyo
01-27-2016, 00:47
السلام عليك ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحكهدا الموضوع
نعم انا متفق معك التداول ي الديمو تكون النفسية مرتاحة ويكون راس المال جد كبير , ولكن يجب التعامل معه متل الحقيقي لكي نتعلم احسن ونكون قادرين في تسيير راس مالنا

heroo252
01-27-2016, 01:17
لا انا مش معاك ان عشان الديمو فلوسه كتيره بتكسب ما الحقيقى
لو معاك ايداع كبير ممكن تخسره برده بكل سهوله دى نسبه وتناسب مش اكتر

elsesy
01-27-2016, 01:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
انا شاكر جداا على المعلومات التى استفدها من رد الاخوه الزملاء لانى عضو جديد ومبتدىء فى تجاره الفوركس واستفيد فعلاا
من ردود الزملاء وشاكر جداا لادراه المنتدى وان شاء الله فى تقدم مستمر
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
تقبل مرورى اخى الفاضل....

never5
01-28-2016, 15:53
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

deeraa
01-28-2016, 16:06
ان التداول فى الحساب الديمو بيكون الرصيد كبير لانك عارف انك لو خسرت الرصيد تقدر تجيب رؤصيد ثانى
اما الحساب الحقيقى فتكون خائف من ان تخسر الرصيد فممكن يكون اختيارك خطاء ولكن اذا تعاملت مع حسابك الحقيقى على انة حساب تجريبى فسوف يذهب التوتر والارتباك

valencia
01-28-2016, 16:14
من ابرز اخطاء الناس في الفوركس عند بدايته تجريب التداول
على التجريبي مع وضع قيمة المال كبيرة و هو في الحقيقي يدخل بحساب بسيط

bahoma310
01-29-2016, 15:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
مشكووور لموضوووعك اخي الكريم في امان الله انشاء الله
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

latraaa
01-29-2016, 15:34
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

aissaalg
01-30-2016, 12:41
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

never6
01-31-2016, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

justsmile
01-31-2016, 18:32
ممم حسنا لا اعلمما هو الموضوع بالجزء الاول .. سأقوم بفتح الرابط للجزء الاول حتى افهم عن ماذا انت تتحدث اخي .. و لي رجعة بوقت آخر ,,

jallou
02-07-2016, 23:35
كذلك قال التقرير أنه تم تعديل الرقم للأسبوع الذي سبقه من الإصدار الأصلي البالغ 484 ألف طلب إلى 488 ألف طلب.
ويعتبر هذا الرقم الأعلى منذ الأسبوع المنتهي في 14 تشرين الثاني/نوفمبر 2009.
وإرتفع المعدل المتحرك لفترة 4 أسابيع بمقدار 8 الأف طلب ليصل إلى 482.5 ألف طلب.
وتذبذب الدولار بشكل حاد نسبياً وقت صدور التقرير فتحرك اليورو/دولار بسرعة بين 1.2826 و1.2855، وترحك الباوند/دولار بين 1.5617 و1.5646 .

forez
02-19-2016, 15:43
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
حقيقة اخى الكريم كل مواضيعك لم افهم منهم شئ هل انت واع لما تكتب اخى الفاضل اتمنى التوضيح............

talel babchia
02-19-2016, 16:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر.......................................... .......................................بالتو يق للجميع

alizert2015
02-19-2016, 17:06
نعم اخي الكريم انا متفق معاك في كون انه اثناء التداول في الحسابات التجريبيه القرارات تكون افضل ودلك بسبب
الاستقرار النفسي الداخلي للمتداول اما عندما يتعلق الامر بالحساب الحقيقي فان الامر يختلف كتيرا لان الاموال تصبح حقيقيه

ahmadhamad
02-19-2016, 17:14
موضوع مميز ومشوق اخي الكريم اتمنى لك التوفيق حتى نراك في مواضيع اخرى في امان الله

zizo199
03-21-2016, 20:34
نصيحتي لك يا اخي انك تعيد النظر بالكامل في اسلوب ادارتك للحساب تقنيا وماليا ونفسيا
ممكن يا اخي خطا واحد في طريقة الادارة يجعلك تخسر باستمرار ولازم المرونة ايضا

mhamadfor
03-25-2016, 17:42
هو الديمو اخى الكريم لايوجد به العامل النفسى اللى موجود فى الحساب الحقيقى وبارك الله فيك اخى
علشان كدة لايهم اذا خسرت لنا صفقة او اثنان والله الموفق ان شاء الله

ملاك الروح
03-25-2016, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالفعل وانا ايضا انصح بفتح حساب الديمو مساويا لرصيد الحساب الحقيقي
اتمنى لك التوفيق

ahmadinho100
03-25-2016, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا اخي الحساب الديمو او الحساب التجريبي ان تشتغل عليه يكون سهل المفيد في اامر انه يحطك في الامر الواقع

عبد الرحيم رافا
03-27-2016, 20:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
امنيتي ان احقق الثروة ان شاء الله من عالم الفوركس

forez
03-27-2016, 20:13
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
حقيقة اخى الكريم كل مواضيعك لم افهم منهم شئ هل انت واع لما تكتب اخى الفاضل اتمنى التوضيح............

raouf41
03-27-2016, 20:17
السلام عليكم و رخمة الله و بركاته اخب الكريم سبب الخسارة هو العمل على الحقيقي و عدم العمل على التجريبي و الكثير يدخل لميدان التجارة بالفوركس دون خبرة و معرفة واسعة

hamed mohamed
04-13-2016, 18:03
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح..
و على الراي و على المعلومات ......
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام... إن شاء الله، ......
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق.........**--**.......

adamarwan
04-13-2016, 18:50
لكن لبد من ان تجرب الامر فى الحساب التجريبى
الان به ممكن ان تتعلم وان تجمع الخيارت الكافية الان لا يمكن ان تخاطر ابحساب الحقيقى
وحظ موفق

Carlos
04-13-2016, 19:00
بلطبع اخى الفاضل وكمان فى نقطة مهمة ان حسابك ممكن تسيبة من غير استوب لوز وغالبات بيحقق الهدف لانك تتحمل رد السعر الكبير عليك مئات النقاط على عكس طبعا الحساب الحقيقى ولما تكون بتشتغل بأدارة رأس مال بلتوفيق

aboubakr el ayach
04-13-2016, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الحبيب شكرا لك أولا وقبل كل شيء على هذا الموضوع الرائع والمفيد والمختصر طبعا تعد هذه الفكرة من الافكار الجيدة التي تجنبنا الخسارة في الفوركس فالتعلم في الحساب التجريبي هو افضل وسيلة فعالة لتجاوز المعيقات في الحساب الحقيقي

البرنس ميدو
04-13-2016, 19:10
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم كثيرا من التجار فى الفوركس يدخلوا من دون خبرة فى الفوركس
ولذلك انصح كل تاجر فى الفوركس بعدم التسرع لان التسرع يؤدى الى الخسارة وان تقبل تحياتى

latraaa
04-13-2016, 19:24
مشكور اخي الكرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات و المواضيثع القيمة التي تقدمها و التي أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون منها إن شاء الله، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق إن اش ءالله

dhmo
04-13-2016, 19:24
لكن لبد من ان تجرب الامر فى الحساب التجريبى
الان به ممكن ان تتعلم وان تجمع الخيارت الكافية الان لا يمكن ان تخاطر ابحساب الحقيقى
وحظ موفق

دي مرحله محوريه وطبعا اخي الصبر والتعلم هنا مطلوب جدا في المجال الي احنا فيه ده علشان المتاجر هيكون محتاج لوقت علشان يتعلم ويدرب وكده ومش هيكون ده
الا بالصبر والتعلم على انه يلتزم

medcss
04-17-2016, 02:47
شكرا لك أخي العزيز على شرحك الرائع ،حقيقة هذا ما أحتاج إليه كمبتدئ و إن شاء الله أستفد

ramezdan
04-17-2016, 02:58
السلام عليكم ... لان الحساب الحقيقي دايما بيكون في توتر وقلق وكمان العامل النفسي علي الحساب الحقيقي لة اثر كبير في التداول

mama de
04-17-2016, 03:03
بالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفعل لابد على المتعامل فى الفوركس ان يعمل على الحساب التجريبى بنفس القيمه التى سيعمل بها على الحساب التجارى الحقيقى والا سيخسر والله الموفق لكل الاعضاء

بروفسير العرب
04-17-2016, 12:36
الشغل على الحساب الديمو يختلف فقط على الحساب الحقيقى فى حاجه واحدة وهى نفسيه المتداول
بمعنى انك فى الديمو ما بتكونش قلقان ولا خايف على صفقاتك وبتكون مستعجل على اغلاقها بتاخد منها كل الربح ام فى
الحقيقى فالموضوع على العكس خالص بتكون خايف على راس مالك وبتقفل الصفقات بمجرد ظور اى ربح

HaMaDa99
04-17-2016, 12:36
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

samoglad
04-17-2016, 12:58
اعتبار الديمو حساباً حقيقياً ... 100% ...

و لا تهاون في الديمو في طريقة التداول .. و المخاطرة ... و إدارة المال ...

لأنك إذا لم تثبت لنفسك أنك تستطيع أن تحقق أرباح منتظمة لمدة 6 أشهر بانتظام فإنك لن تحققها على حسابك الاستثماري الحقيقي

dhmo
04-17-2016, 14:56
الشغل على الحساب الديمو يختلف فقط على الحساب الحقيقى فى حاجه واحدة وهى نفسيه المتداول
بمعنى انك فى الديمو ما بتكونش قلقان ولا خايف على صفقاتك وبتكون مستعجل على اغلاقها بتاخد منها كل الربح ام فى
الحقيقى فالموضوع على العكس خالص بتكون خايف على راس مالك وبتقفل الصفقات بمجرد ظور اى ربح

ولكن كملحوظه طبعا اخي التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

snapping
04-17-2016, 14:59
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال...

ابوفؤاد
04-17-2016, 15:04
لدى الحل و بكل بساطه اجعل النسبه بين الحققى و التجريبى وااحده ااذا كان الديمو 10000 و رصيدك 100
نقطه الدخول بالديمو = 1 دولار للنقطه فالحقيقى =1سنت و بهذا تملك النفسيه المتساويه

moodyloveelromansy
04-17-2016, 15:33
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

عبد الرحيم رافا
04-17-2016, 17:25
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام معنا في هذا المنتدى الرائع نستفيذ جميعا ان شاء الله
امنية كل عضو هنا ان يحقق الثراء ان شاء الله

moura
04-17-2016, 20:19
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Zezobebo3
04-18-2016, 01:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... بدايه اخى الحبيب الديمو بيبقى ليه حسابات خاصه غير الحقيقى خالص لان الحقيقى بتحكمه العواطف والانفعلات والمشاعر الانسانيه فيجب انك تاخد بالك من النقطه دى

mohamedelfiky
04-18-2016, 01:23
لان الحساب الحقيقي دايما بيكون في توتر وقلق وكمان العامل النفسي علي الحساب الحقيقي لة اثر كبير بس التداول علىى الحقيقى افضل بكثير بردة عشان تاخد روح السوق

doaa sary
04-19-2016, 23:40
النفسية طبعا مهمه جداا
وكمان حساب البونص بيكون اكبر بكتير من الحساب الحقيقى
فاطبيعى تكسب علية
حتى لو دخلت حظ
الحساب هيستحمل كل الانعكاسات حتى لو الف نقطة

احمد عبد الباسط
04-26-2016, 17:17
فعلا كلام منطقى
الاول تبتدى تتعلم على الديمو بمبلغ كبيرة شوية
وبعدين تحدد راس المال اللى هتدخل بية وتفتح حساب ديمو بنفس المبلغ وتشتغل علية فترة مينة مثى شهرين او ثلاثة وبعدين تشوف النتائج لو نجحت
افتح حساب حقيقى بنفس المبلغ وتداول بنفس الطريقة

nonam
07-12-2016, 07:21
السلام عليكم .... من الممكن ان انت تعمل الموضوعات بتاعتك كلها في موضوع وكمان العناوين الهام ةفي الامضاء لان الموضوعات الكةيسة قليل التعامل معاها في المنتدي ومن المهم جدا التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله

0o0KaRiM0o0
07-12-2016, 09:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
طبعا هذه اهم قواعد الديمو و لكن مع هذا يخسر الناس
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

golden19920
07-12-2016, 12:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الحبيب وصديقي المتداول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب أن تثق في نفسك حتى تستطيع تحقيق الأرباح بالتوفيق أخي العزيز وشكرا لك ارجو ان اكون قد افدتك تقبل مروري

hma2014
07-12-2016, 12:59
فرق كبيير بين الحساب الديمو او التجريبى والحساب العادى
لكن لازم تتخيل انه حساب حقيقى وتستخدم نفس المال اللى فى الحقيقى وتتعامل مع الديمو انه حقيقى

hero123
07-12-2016, 13:10
السلام عليكم
بالفعل التعامل على الحساب الديمو اسهل كثيرا لانه ليس هناك اى انواع من الضغوط ولكن للتعامل الحقيقى
لابد من التعامل على الحساب الحقيقى والتعلم عليه لانه هو الاساس

titotroy
07-12-2016, 13:12
فعلا اذا استطاع الانسان ان يتاجر على الحساب الديمو بنفس المبلغ الذى ينوى ان يودعه
واعتبر ان الديمو حقيقيا
سوف ينجح نجاحا كبيرا

abdgaribtc
07-12-2016, 13:13
طبعا كلما كان الراسمال كبير كلما كانت تجارتك افضل لتحقيق الارباح وتحويل الصفقات الخاسرة الى رابحة باذن الله

Zakariaa
07-12-2016, 13:30
نعم و هو كذلك حبوب
موضوع مميز و قيم بوركت حبوب
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

golden19920
07-12-2016, 13:35
اللسلام عليكم ورحم الله وبركاتو اخي الحبيب وصديقي المتداول اشكرك على تلك المعلومات الرائعة شكرا وارجو لك ان تستمر الى الافضل شكرا وتقبل مروري
اخوك
السلام عليكم .... من الممكن ان انت تعمل الموضوعات بتاعتك كلها في موضوع وكمان العناوين الهام ةفي الامضاء لان الموضوعات الكةيسة قليل التعامل معاها في المنتدي ومن المهم جدا التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله

Diaa
07-17-2016, 02:27
- كن علي يقين بما يمكن ان تتوقعه تحديدا من هذا السوق واحرص علي ان تكون واقعيا أثناء التجارة . ... فهناك كثير من الأشياء التي قد تحدث خلال اليوم لذا يجب ان تكون دائما ... بالتوازي مع تحمل مخاطرة كبيرة فانه يمكن إما تحقيق نجاح كبير أو فشل هائل . ... الرافعة المالية هي احد الأمور الجيدة في سوق الفوركس وان في أحوال كثيرة ...

golden19920
07-17-2016, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الحبيب وصديقي المتداول ولذلك انصح كل تاجر فى الفوركس بعدم التسرع لان التسرع يؤدى الى الخسارة وشكرا لك ارجو ان اكون قد افدتك تقبل مروري

The_Kuzaki
07-17-2016, 15:53
خخخخخخ امنية جميلة ههههههه
موضوع مميز و بوركت على الطرح المميز
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

golden19920
07-17-2016, 15:55
ءءء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب أن تثق في نفسك حتى تستطيع تحقيق الأرباح بالتوفيق أخي العزيز وشكرا لك ارجو ان اكون قد افدتك تقبل مروري

algoddam
07-17-2016, 17:54
نجد دائما اننا نربح في حساب التداول التجريبي كثيرا وهذا له اسباب نفسية لها علاقة بالخوف والطمع
في الحساب الديمو لا تبالي بالنتائج لذا تجد نفسك مغامرا وغير خائف من النتائج اذا تنج في الامر هذا اعتقادي

محمد صلاح
07-17-2016, 18:12
فعلا اخى عندك حق والافضل بالمسبة للتاجر انه يفتح حساب ديمو بنفس قيمة الحساب اللى هيبدا به عشان يدرب عليه وليس 10 الاف دولار

younes-dz
08-03-2016, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي من يريد ان ينجح في الحقيقي عليه اخذ امر بعين الاعتبار
لا يوجد ربح فقط بل هناك خسارة والناجح من قلت خسائره

mourada
08-27-2016, 18:27
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكيم اسباب النجاح على الحساب التجريبي ليس الراسمال الكبير فقط بل حتى انعدام المشاعر فلاخوف على الاموال و لا طمع فيها لذا نترك الصفقة مفتوحة حتى تاتي بالربح

amr.elsayed0321
08-27-2016, 18:41
اخى العزيز انت محق فى هذا وهذا ما كنت افكر فيه بالفعل
حتي يكون لدى الخبرة بعد الديمو ولا يكون عندي حالة الارتباك هذه شكرا لك

laksis
09-16-2016, 14:27
نصيحتي لك يا اخي انك تعيد النظر بالكامل في اسلوب ادارتك للحساب تقنيا وماليا ونفسيا. ممكن يا اخي خطا واحد في طريقة الادارة يجعلك تخسر باستمرار ولازم المرونة ايضا

baya2
09-20-2016, 14:30
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

emma91
09-20-2016, 14:51
نعم الحساب التجريبي يختلف عن الحساب الحقيقي والاختلاف يكون في النفسية الواحد لما يتداول على الحساب التجريبي نفسيته تون مرتاحة اما الحساب الحقيقي فيختلف الامر
وسر النجاح في الفوركس هو التغلب على النفسية

Bouani
10-06-2016, 21:55
هو في حل يخليك ديما مرتاح بس مش مرتاح مية المية
هو الالتزام بادارة المخاطر
في الحالة دي انت مش مخاطر كتير و بالتالي ترتاح جيدا

Gogoadnan200
10-06-2016, 22:00

alasfarahmad
10-12-2016, 12:15
السلام عليكم ورحمة الله.
من المعروف صديقنا الكريم أن الغرض من الحسابات التجريبية إنما يكمن في عمليات التدريب والتعليم، وليس الربح كما هو معروف، فإذا تمكن المتداول من امتلاك عمليات التداول بنجاح في الحساب التجريبي يمكن أن يصبح عمله في الحساب الحقيقي يسيرا، ومن الطبيعي أن تكون هناك فروق بين الحسابين في المشاعر والأحاسيس والعواطف خلال عمليات التداول، مشكور على مساهمتك، ونتمنى لك التوفيق.

عبد الرحيم رافا
10-17-2016, 21:30
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
امنيتي ان احقق الثروة ان شاء الله من عالم الفوركس و ان اتبرع بقدر المستطاع

mariamrz
10-28-2016, 14:56
اخى انتا ف الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير يكفي لتحمل الخسارة مهما كان نوعها إلى غاية أن تعود الصفقة إلى نقطة الدخول و في الحساب الحقيقي عادة ما يبدأ الناس برأس مال صغير
في الحساب التجريبي تتاجر بدون قلق فلو وجدت رصيدك خاسر لا تقلق و تنتظر عودة السعر إلى نقطة الدخول أما في الحقيقة فبمجرد رؤية الخسارة تجعلك تخاف من خسارة أكبر و تغلقها
بالتوفيق

ashmawey
05-24-2017, 15:53
حساب الديمو يستخدم لتطبيق النظريات و الاستراتيجيات الخاصة بسوق الفوركس لمعرفة مدى جدوى تلك الاستراتيجيات حتى يتم الوصول الى النتائج الايجابية

joseph2
05-24-2017, 16:11
دد من المصطلحات عند التعامل مع سوق الفوركس . فتعلم تجارة الفوركس قد يكون معقدا بعض الشيء بالنسبة للمبتدئ . عند النظر إلي الأسماء المستخدمة في الفوركس , سنجد ان رمز الزوج يتكون من جزئيين . الجزء الأول يعبر عن احد العملات فيما الجزء الثاني يعبر عن العملة الثانية التي يتم استخدامها . فمثلا الرمز "usdjpy" يعني الدولارات الأمريكية والين الياباني . من الأهمية بمكان ان تعرف ما الذي تعن

rayzigar
05-25-2017, 12:42
في الواقع الي يريد الاستفادة من الديمو في رايي لازم يتاجر براس مال يكون مناسب اي لا يختار الاف الدولارات فيه طبعا
ايضا في الديو الاحظ ان الكثير منا لا يتعامل معه بجدية كافية بل بتهور لانه غير حقيقي فهذا لا يمكن نستفيد منه

M0hsenalawady
05-25-2017, 12:47
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
طبعا اخي الكريم الشغل على حساب الديمو بسيط ولكن كنت عايز رابط الجزء الأول للتوضيح

mid0killer
05-25-2017, 15:10
اخي الفاضل فعلا الديمو افضل فى التداول بس طبعا مش على طول يعني مش هنربح يعني من الديمو ونسحب منو انا شخصيا اتداول الان على اليمو لاني مش معايا اي فلوس اتاجر بيها وبالتوفيق للجميع فى سوق الفوركس

michael1
05-25-2017, 15:24
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى النبيل فى المنتدى انا اعتقد ذلك
واتفق ايضا معك فى ان الحساب الديمو لا نستفيد منه
شئ
الا لو تتداولنا عليه فى اطار الحساب الحقيقى فعلا

capoeira
05-25-2017, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الحساب التجريبى مع الأسف لا يستغله الكثيرين من اجل ان
يتدربوا على السوق الحقيقى ويعملوا على إتقان التحليل الفنى على السوق الحقيقى للعملات

zakariacr07
05-30-2017, 09:58

يجب التعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي لكي تكسب الخبرة و تتعلم جيدا لأنه في الحساب الحقيقي يكون الضغط أكبر من الحساب التجريبي

fifi ghonem
05-30-2017, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
مشكور اخي الفاضل علي موضوعك الرائع ولكني من وجهة نظرى ان التداول علي الحساب الحقيقي بيسبب القلق والارتباك ايا كان حجم اللون الذي تتداول به

ahmedmahmoud2017
05-30-2017, 16:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحساب الديمو بالطبع بتكون نفسيا مرتاح لكن لو كان الحقيق بنفس قيمة الديمو ستكون مرتاح اكبر بكثير

hoos
06-02-2017, 15:54
طبعا حضرتك جبت اهم حاجة في الشغل علي الديمو او التجريبي
الناس بتدخل بمبالغ عملاقة وبعدين تدخل علي الحساب الحقيقي ب 100 دولار طب هاتواز ازاي

fathi22
06-02-2017, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي افاضل
عليك بفتح حساب ديمو بمبلغ بسط والتعامل معه على انه راس مالك الحقيقي

locos
06-02-2017, 16:05
ساقسم كلامك الى قسمين اخي القسم الاول ان راس المال كبير طبعا انت عليك ان تختار راس مال قريب مما ستتداول به مثلا 100 دولار
لتجرب في نفس الظروف التي ستعمل بها
القسم الثاني اوافقك الراي الامور النفسية لها تاثير لذا وجب عليك محاولة السيطرة على مشاعرك
شكرا لك

Mohamed Taher
06-02-2017, 16:20
أنا أنصح كل اللي داخلين جديد ان يفتحوا حسابات ديمو ويبدوا يتداول بيها لأنها ممارسة تنجح في السوق الفعلي

Jordan forexyy
06-03-2017, 18:30
اخي الكريم الحساب التجريبي مهم لحاجتين اتنين اولهم تدرب كتير لحتى تعرف اصول التجاره بسوق العملات الاجنبيه وثانيهما تقويه الحاله النفسيه للمتداول ومعرفه اصول المتاجره تقبل مروري

Mhd nour
06-03-2017, 18:31
طبعا الحساب التجريبي يختلف عن الحساب الحقيقي والاختلاف يكون في النفسية الواحد لما يتداول على الحساب التجريبي نفسيته تون مرتاحة اما الحساب الحقيقي فيختلف الامر

hussein1985
06-03-2017, 18:48
شركة انستا فوركس تمثل لى هى الحساب الديمو حيث اننى اتداول باعصاب هادئة مثل الحساب الديمو
لان المبلغ الذى اتداول به فى انستافوركس يأتى من البونص و بذلك اتعلم من المنتدى و ايضا يعطى بونص لن تندم اذا خسرت البونص
ربنا يبارك فيهم

Abu_Yassin
06-03-2017, 19:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الحبيب من وجهة نظرى لا يجب وضع مقارنة للمتاجرة بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو لأن الحساب الديمو يعتبر مساعد للحساب الحقيقى

mohsen massad 120
06-03-2017, 19:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم يجب ان تداول علي الحساب الديمو بنفس النفسية عند تداولك على حساب حقيقى
وشكرا

nour3iny
06-03-2017, 21:36
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الحساب التجريبيى ما هو الا للتدريب وتجربته الاستراتجيات عليه لتستفيد بها على الحساب الحقيقى تقبل مرورى

asmaamagdy
06-03-2017, 21:45
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا الديمو الشغل عليه اسهل لاسباب بسيطة ... رصيدك المالي كبير كتير نفسيا بتكون مرتاح اثناء التداول وقراراتك بتكون افضل نظرا لاستقرارك النفسي وعلي العكس تماما عندما تلعب على حسابك الاصلي تخسر نتيجة حالة الارباك التي تصيبك تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

zezofathy
06-03-2017, 21:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا التجريه ع حساب الدمينو افضل من حساب الحقيقي و لتعليم اكتر ع الحساب التجريبي قبل الحساب الحقيقي لتعليم التداول الصحيح

m7med
06-03-2017, 21:47
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك اخي الكريم علي هذه السلسة و اتمني منك المزيد من المواضيع و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Mhd nour
06-04-2017, 00:04
من وجهة نظرى لا يجب وضع مقارنة للمتاجرة بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو لأن الحساب الديمو يعتبر مساعد للحساب الحقيقى بالتوفيق

Abdouemad
06-04-2017, 02:10
حديثك صحيح جدا واضيف عليه انك عندما ترى ارباحك فى الديمو يزيد اجتهادك فيه لترى هذه الارباح فى الحساب الحقيقى

omar2017
06-04-2017, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحساب الديمو هو الوصول الى التعلم الجيد قبل التعمق من الحساب الحقيقي تقبل تحياتي ومرورى اخي الكريم

zakariacr07
06-06-2017, 21:37

كل شيء في الفوركس يعتمد على التعلم الجيد و الخبرة و حساب الديمو وسيلة للتعود على التداول و متابعة العملات فقط

Ins
06-06-2017, 22:00
حتى لو تداول بنفس على الحساب الحقيقى بنفس الرصيد اللى بيتداول بيه على الحساب الوهمى و كان عنده ارتباك هيخسر برضه لان الموضوع مالوش علاقة بالرصيد الموضوع له علاقة بالتهيئة النفسية للمتداول اللى لما بيسمع كلمة حساب حقيقى بيتوتر و اللى لما بيخسر يجن جنونه و يبقى عاوز يعوض فى ذات اللحظة و اللى لو كسب قليل يطمع و يبقى عايز يكسب كثير .. كل ده محتاج تهيئة نفسية للمتداول قبل حتى ما يفتح حساب تجريبى

mostafa ilsawi
06-06-2017, 23:18
باسم الله الرحمن الرحيم الاخ الكريم بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لابد لكل عضو جديد ان يتدرب علي الجساب التجريبي حتي يجيد التداول
تقبل تحياتي

mohsen massad 120
06-07-2017, 00:40
بسم الله الرحمن الرحيم
شكر أخى الكريم على هذا الموضوع
واتمنى من الجميع العمل على الديمو وكأنه حساب حقيقى
وشكرا

omar2017
06-07-2017, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراححة من افضل النصايح على الاطلاق لاي مبتدي هو عمل حساب
ديمو و التعلم من خلاله بالاضافة الى ادارة راس ممال جيدة تحياتي

mostafa1995
06-07-2017, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............. حساب الديمو من افضل الحسابات فعلا لانه ممكن ( الحسابات الدريبية )
لانه يمكن ان تتعلم استراتيجيات وبصمات خاصة بك يا محترم

number1
06-07-2017, 01:01
فعلا كلامك صحيح مائه في المائه فتكات الكثير من المتعاملين ينجحون في التداول في سوق الفوركس على ازواج العملات المختلفه يمدحون في التداوي في الحساب التجريبي ويفشلون في الحساب الحقيقي مع انه نفس السوق ونفس الاموال ولكن الحساب الحقيقي النفسيه السيئه و نفسيه المتداول تعمل في اتجاه سلبي

abo.tali.wtalin
06-08-2017, 01:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الديمو العمل علية اسهل لانو من غير مانى يعنى بقلب جامد
انما فى الحقيقى الخطوة بحساب
والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورى

abutalia
06-10-2017, 16:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا اخي المحترم علي المضووع الرائع والامنيه التي نتمناها من ه1ا السوق الكبير ان نحقق ارباح ثابته في الشهر.............ز

mrmrmrmr
06-10-2017, 16:31
انا لاحظت أن كل من يتداول على حساب تجريبى صفقاته تنجح وعندما يتداول على حساب حقيقى صفقاته تخسر فمن الممكن ان يكون التفسير هذا صح وبيكون على المتداول ضغط عصبى وكذلك الخوف وممكن ان يؤدى هذا إلى الخسائر

ilyess
06-10-2017, 16:35
مهم ان كيون هنا تعامل مع هذا الامر

hamadasalama
06-12-2017, 00:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الديمو هو نفس الحقيقي ولكن الفرق بينهما ان الديمو بارقام وهميه ةالحقيقي بارقام حقيقيه والله يوفقنا ويركمنا ونحقق ارباح كبيره من التدالوبسوق الفوركس

اسلام مجدي عباس
06-12-2017, 00:35
السلام عليكم ورحمته وبركاته اهم شئ طبعا في الاول اني نفنح حساب ديمو في الاول نتعلم عليه
كويس ونحط الرقم الي حابين نتداول عليه براحتنا ومن غير اي خوف من الخسارة في الاول

migoo
06-12-2017, 00:47
عندما تحترف القيام بمثل هذه المهمات، عندها يمكنك أن تأخذ بعين الإعتبار الأفكار و التأثيرات الأخرى. بالإضافة إلى ذلك، عليك أن لا تأخذ أكثر مما تستطيع أن تتحمل، إن مثل هذا التفكير هو أحد نقاط الضعف لدى المستثمرين المبتدئين، و هو نتيجة للجشع و لعدم القدرة على تطوير أهداف واضحة لعملية التداول في فوركس.

يمكنك أن تحمي نفسك من هذه الأمور من خلال تقسيم كل تداولاتك في فوركس إلى أهداف محددة، و من ثم التأكد من تحقيق كلٍ منها قبل الإنتقال إلى تعقيدات أخرى. عليك أن تدرك أن هناك القليل جداً من المتداولين الذين لديهم القدرة

migoo
06-15-2017, 00:11
هو مقدر من عند الله نحن نجتهد ونعمل الي علينا
والله المستعان ولكن نعرف شئ ولم نتعلم كيف
نحلل السوق ويكون الخطأمننا ونقول بنخسر فهذا
وشكراا.

hooda
07-12-2017, 04:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
رصيدك المالي كبير كتير نفسيا بتكون مرتاح اثناء التداول وقراراتك بتكون افضل نظرا لاستقرارك النفسي وعلي العكس تماما عندما تلعب على حسابك الاصلي. تقبل مروري

zunebha
07-17-2017, 02:21
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته بس الديمو به حاجات كويسة احنا نتجاهلها بالديمو تستطيع لتعود عل اي حاجة بالفوركس وانت مطمن انت بيه تقدر تجرب صفقات واستراتجيات ومؤشرات كل شبء تقريبا بس بالخيال وبراس مال وهمي

محمد حافظ 120
07-17-2017, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد...احييك اخي الكريم علي هذا الموضوع الجيد وعلي الجزء السابق له واتمني منك المزيد من المشاركات

2017wydadi
07-17-2017, 14:32
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي , الحساب التجريبي فائدته ان نتعلم منه و لذلك علينا التجارة بجدية
نقطة اختيار مبلغ التداول جد مهمة فعلينا البدا بنفس المبلغ الذي ننوي البدا به على الحقيقي

Hamza Housni
07-17-2017, 18:17
العوامل النفسية جد مهمة في التداول لكن مع قلة الخبرة و ضعف السيولة المالية فالتوتر و القلق هما حالة عادية جدا .
لازالة التوتر عليك بلتدقيق جدا في تحليلك الفني و بعدها تصلي ركعتين و تتوكل على الله .

hooda
08-22-2017, 15:59
سبب الخساره بيكون في شد عصبي اوضغط من التوتر عشان يعوض الخساره لمكسب ولاكن دا غلط وبره هتخسر تاني انصحك انك تاخد راحه لفتره وترجع تأتي.. تقبل مروري

hassansalwanagy
08-22-2017, 16:38
لسلام عليكم ... لان الحساب الحقيقي دايما بيكون في توتر وقلق وكمان العامل النفسي علي الحساب الحقيقي لة اثر كبير في التداول

هدير البدري نور
08-22-2017, 16:52
طبعا يا اخي سهل جدا عليه عشاان بتبقا عاارف انها متاجرة مزيفة
مجرد تدريب والخسارة فيها طبعا مش هتهمك ف اي شئ تقبل مروري

cladiator2007
08-22-2017, 17:38
طبعا الحساب تجريبى مهم جدا للتجربة قبل الحقيقى علشان تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

hassansalwanagy
08-28-2017, 07:33
يذكر أن الدولار الأمريكي ظل يسجل ارتفاعًا منذ أن أظهر مؤشر أسعار المستهلكين في الولايات المتحدة أن التضخم ارتفع في شهر مايو بوتيرة أسرع مما كان متوقعًا. كما حظي الدولار بالدعم أيضًا من التوقعات بأن

zam_bozo
08-28-2017, 11:09
العبارة دي في كلامك ( الحل انك تلعب عالديمو بنفس القيمة تبعت الحساب الاصلي لا ترفع ولا تنقص )
لي عليها اعتراضين : الأول انك معتقد ان الشغل على الديمو لعب .. يبدو انك مش مدرك للموضوع لأنه مش لعب ده تجريب وتدريب
الاعتراض الثاني : ايه معنى (تلعب عالديمو بنفس القيمة تبعت الحساب الاصلي لا ترفع ولا تنقص) .. ايه معنى الكلام ده ؟؟

Ahmed403
08-28-2017, 11:11
تقبل مروري اخي الكريم

ehabbob
08-28-2017, 11:34
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى وشكرا على المشاركه وبالفعل انت عندك حق فى انشاء حساب ديمه بقيمه المبلغ الذى فى الحساب الحقيقى
التوفيق من عند الله

احمد فوكس
08-28-2017, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الفاضل هذا صحيح وبالتالى تكون حطيت نفسك على اول الطريق للتداول لا يجوز ان تفتح حساب ديمو او تجريبى
بمبلغ انت غير قادر على ايداعه والعمل به على الحقيقى لان المبالغ الكبيرة تتحمل الانعكاسات حتى لو بلوتات عالية نوعا ما ولن تظهر لك اخطائك ىف التداول اما المبالغ الصغيرة لا تتحمل وتظهر لك اخطائك اثناء التداول

waelmma
08-28-2017, 11:56
:p:)):o تمام اخى الفاضل بارك الله فيك وبيعتبر الحساب الديمو من الحسابات الهامة جدا
والتى يجب ان يكون هناك مدة لاتقل عن 6 شهور من الممارسات الطويلة حتى تستطيع اكتساب الخبرات المطلوبة

sofiane14
08-28-2017, 13:59
فيه فرق كبيير بين الحساب الديمو او التجريبى والحساب العادى
لكن لازم تتخيل انه حساب حقيقى وتستخدم نفس المال اللى
فى الحقيقى عشان تقيس مستواك

M.R
08-28-2017, 23:37
رسا المال الكبير جيد للتداول من ناحية انه عند الربح ستربح بالدولار وليس بِعد السنتات وعند المخاطرة او انعكاس الصفقة سيتحمل الحساب ذلك الى حين وصوله للهدف ولكن هذا لا يعنى انك ستفشل عند البداية بمبلغ صغير ولكن ستحتاج بعد الوقت حتى تستطيع مضاعفة الحساب

ahmedmahmoud2017
08-29-2017, 00:32
اتفق معك تماما انه كلما كبر راس المال كانت الراحة النفسيه اكبر لكن يجب الوعي ان التعامل بادارة راس مال مهما كان حجم الحساب بالطبع مكسب كبير وراحة نفسيه ايضا

ahmedyassen
08-29-2017, 00:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكرا اخي الكريم علي طرحك ودعني اختلف معك قليلا

الحساب الديموقراطية هو فرصة لابد من استغلالها والتطبيق عليه كما لو كنت متاجر بمالك الخاص فالخوف من الخسارة والمحاولة لزيادة المكسب والانتظام وعدم الاستهتار والتفاوت في استغلال الفرص هذا يؤدي الي خسارة الفرصة المسك حة في الحساب الديمو وايضا تجريب كل شئ كانه بمالك الخاص لأنك ستطبق هذه الطريقة بعدها علي حسابك الحقيقي

Ahmed403
08-29-2017, 00:54
تقبل مروري اخي الكريم

amrelkomy
08-29-2017, 00:58

A.mustafa
04-01-2018, 12:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
فرق كبيير بين الحساب الديمو او التجريبى والحساب العادى
لكن لازم تتخيل انه حساب حقيقى وتستخدم نفس المال اللى فى الحقيقى وتتعامل مع الديمو انه حقيقى...

Najmi
04-01-2018, 13:20
مرحبا أخي الكريم
صدقني المسألة ليس لها علاقة بحجم الحساب نهائيا خاصة إذا كان السوق فرصة للإستثمار فقط .. التحدي في اكتشاف طريقة تداول مربحة هذا هو المهم
تقبل مروري

mohamed kamal fadel
04-01-2018, 13:30
عندما تعمل على الديمو اعتبره حساب حقيقى واشتغل عليه كانه حساب حقيقى بالضبط
واعمل راس المال مثل الحقيقى وادخل بنفس اللوت الى حضرتك هتشتغل عليه فى الحقيقى

Gehad Anwar
04-01-2018, 13:34
اخي العزيز التداول ليس لعبة .. عليك ان تدرس جيدا حتى لا يصيبك الاحباط من كثرة الفشل
لطالما انت لا تفقه شيئ ... ولا تمتلك الخبرة مع السوق لن تجني ربح او تحرز تقدم فعليمك ان تتجه فترة للقراءة ثم يليها التدريب على حساب تجريبي

ان كنت فعلا تريد ان تحقق نجاح في السوق فعليك بالدراسة والقراءة أولا

Mbetbet365
04-01-2018, 14:04
اخى الكريم لا اتفق معاك فيما تقولة على المتاجرة فى الديمو بنفس قيمة الحساب الحقيقي لان زى مانا قولت العامل النفسى الديمو ممكن تترك حسابك يوم او اتنين لكن فى الحقيقى لان تترك الشاشة

noureddineelachabi
04-22-2018, 16:03
يجب التعامل مع الديمو وكاننا في الحقيقي ولا نستهين به وعدم التركيز فيه يادي لا محالة الى المرجنة يجب الالتزام بالديمو والاشتغال عليه بحد