PDA

View Full Version : تجارة الفوركس || من اين تبدا وكيف تتعلم(الجزء2)

hager omar
06-26-2015, 01:29
تم فتح جزء ثـــــــانى للموضــــــوع
رابط الموضوع القديم من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?120386-تجارة-الفوركس-من-اين-تبدا-وكيف-تتعلم&p=4346282&viewfull=1#post4346282)
(http://forex-masr.com/showthread.php?120386-تجارة-الفوركس-من-اين-تبدا-وكيف-تتعلم&p=4346282&viewfull=1#post4346282)
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع القيم وفي انتظار مزيد من هذه المواضيع الثمينة التني تقدم لنا

تحياتي لك

one god
06-26-2015, 21:51
لا يوجد يا اخي اي مجال ممكن تربح وتنجح فيه بلا اساس الي هو التعلم والتدرب طيعا
حتى مجال تجارة المخدرات لا يمكن تحترف الامر الا مرورا بالتدرب والتدرج في الخبرة

saadkam
06-27-2015, 03:24
اخي الكريم هذا الجدول يوضح العلاقة ما بين العملات من حيث الصعود والهبوط فهناك علاقات طردية يعنى لو زاد زوج
يزيد الاخر وايضا علاقة عكسية يعنى لو زاد زوج يقل الاخر بمعنى ان مثلا اليورو والفرانك العلاقه
بينهم عكسيه يعنى لو اليورو نزل الفرانك هيكون صعود.

brahim89
06-27-2015, 03:24
السلام عليكم ورحمة الله شكرا لك على هذا التوضيح الكبير و الشامل تقريبا لكل ما يحتاجه من يريد ان يتعلم الفوركس
مجهود طيب وساحاول اخذ نسخه من هذه المعلومات على ملف عندى فى الجهاز مثلا وورد او اكسل للرجوع اليها عند الحاجه
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mechanical
06-27-2015, 18:08
السلام عليكم ....انا عن نفسي كانت البداة من المنتدي التعليمي وانت كمان لو بدات معاه هتلاقي نفسك كويس جدا بس المهم انك تفهم الموضوعات اللي انت بتذاكرها
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

MEDHAT MOUSTAFA
06-30-2015, 01:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

jaouad ouaiss
06-30-2015, 01:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وشكرا لك اخي على هدا الموظوع القيم الدي استفدنا منه كتيرا نتمنى منك ان تواصل على هدا الشكل وفي انتظار جديديك القادم تقبل مروري العطر

ريهام عبد العزيز
06-30-2015, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مشكور اخى اجبت على اسئلة كثيرة تدور فى ذهن اى مبتدى عن الفوركس
بالتوفيق والنجاح

rokataha19
06-30-2015, 01:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية الطيبة والشكر على الموضوع الرائع :
البداية فى عمل الفوركس هيا الى بتخلينا بعد كدا نعرف نربح كويس ولازم نثبت اقدمنا فى عمل الفوركس لكى نرزق بالربح الوفير

chirikhan
07-04-2015, 06:30
ابدا من حيث اغلب الناس او كلهم تعلموا اي من خلال مصادر التعلم المختلفة من فيديوهات او كتب او ممكن حتى ويبينارات للناس التي تكون حاضرة في المنتديات وتتهرف على مواعيد كل الدروس والدورات التعليمية

شبه منحرف
07-04-2015, 06:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماهذا الموضوع اخى الكريم ماذا تقصد منه لم نفهم منه اى شئ نتمنى ان تنشرو مواضيع هادفه كى نستفيد منها جميعا ونرتقى بالمنتدى وبالتوفيق اخى الكريم

waelmma
07-04-2015, 10:17
البداية اخى الكريم دائما فى سوق الفوركس بتكون من خلال تعلم المبادىء ومن خلال هذا الكتاب يمكنك تعلم المبادىء
http://www.kutub.info/library/book/2683 وبارك الله فيك اخى العزيز

اسلام احمد فؤاد
07-16-2015, 20:53
بسم الله الرحمن الرحيم
موضووووووووووووووع رائع وجميل يا استاذه
شكرا لكل الناس اخلتنا هنا
شكرا لكل اعضاء المنتدى الكرام الافاضل
ومن نجاح لنجاح دايما ان شاء الله

pepobm
07-16-2015, 21:57
اخوانى الاعزاء اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى لكم رزقا كثيرا وحظا موفقا باذن الله
التوفيق من عند الله

rachedcom
07-20-2015, 00:09
اخي الكريم هذا الجدول يوضح العلاقة ما بين العملات من حيث الصعود والهبوط فهناك علاقات طردية يعنى لو زاد زوج
يزيد الاخر وايضا علاقة عكسية يعنى لو زاد زوج يقل الاخر بمعنى ان مثلا اليورو والفرانك العلاقه

alaa ali
07-21-2015, 17:38
السلام عليكم
يجب ان تبدا من التعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقى لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

nes_trader
07-23-2015, 01:12
من اهم الخطوات التي يجب اتباعها في البداية قراءة انواع التحليل في السوق
و المتاجرة على حساب تجريبي و تجربة عدد من الاستراتيجيات

walidfrija
07-23-2015, 01:16
يكون التداول رائعًا عندما تمتلك إستراتيجية

التداول الناجح يتطلب إستراتيجية. إن لم يكن لديك أي خبرة في التداول بعد، فنحن نوصي بإستراتيجية مبتدئ الفوركس.

---------- Post added at 11:15 PM ---------- Previous post was at 11:15 PM ----------

قبل أن تبدأ التداول بأموال حقيقية،
تأكد من استيعاب كيف يمكن لإدارة الأموال مساعدتك في تقليل مخاطر خسارة أموال إلى أقل حدٍّ ممكن.

---------- Post added at 11:16 PM ---------- Previous post was at 11:15 PM ----------

تسمح لك هذه النوعية من الحسابات أن تتداول بأموال حقيقية.
وكما هو الحال عند فتح حساب بنكي، عادة ما تحتاج إرسال وثائق إلى الوسيط حتى تتمكن من فتح حساب ...

Kiing
07-26-2015, 20:57
اخي اي مجال ممكن تربح وتنجح فيه بلا اساس الي هو التعلم والتدرب طيعا حتى مجال تجارة المخدرات لا يمكن تحترف الامر الا مرورا بالتدرب والتدرج في الخبرة

hamed mohamed
07-26-2015, 21:04
أحب أن اشكرك على المعلومات القيمة ومشاركتك
فأن التعلم على الفوركس موضوع هام فانه يعتمد
دأئما" على التحليل الفنى الجيد ومتابعة الاخبار الفنية
وبهذا يمكنك الربح أن شاء الله

Schams
07-26-2015, 21:06
اخي الكريم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع المليء بالمعلومات القيمة التي تفيدنا في مسيرتنا التجارية
ننتظر مزيدك املين ان تزودنا بكل ما هو مفيد و قيم...اخي العزيز
تقبل مروري واحترامي

Kiing
07-29-2015, 04:46
هذا الجدول يوضح العلاقة ما بين العملات من حيث الصعود والهبوط فهناك علاقات طردية يعنى لو زاد زوج يزيد الاخر وايضا علاقة عكسية يعنى لو زاد زوج يقل

nabil5522
07-29-2015, 04:48
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الكريم snnaky
مشكور علي معلوماتك الجيده بخصوص شركات ال ecn
و بالفعل كل ما ذكرته انت صحيح و هذه الشركات تكون علي درجه كبيره من الشفافيه في التعامل
و اكبر ميزه في ان الاوامر تاخذ منك علي البنوك مباشره
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

محمد السيد
07-29-2015, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
مش عارف يعني انت كاتبة موضوع بالمضمون ده والا عاوزة تعرفي اجابة هذا السؤال

حسنى صادق
07-30-2015, 01:19
لابد انا ان نفهم الية العمل فى سوق الفوركس و التى من الممكن ان تتم على اساس من طريقة فهم التداولات المختلفة للعمل و التبادل فى العملات الاجنبية من اهم ما يميز السوق و السرعة فى التداول

tarik46
08-08-2015, 14:01
مشكوور على الموضوع و لكنني لم افهم كيف تضع رابط لموضوع قادم ثم تشكر نفك او شخصا اخر انه امر عجيب
بالنسبة للتعلم انصح المبتدئين بقراءة كتاب الفوركس في موقع daily forex و مشاهدة محاضرات عنه في اليوتيوب
سلاااام

yansane
08-08-2015, 14:18
لا يوجد يا اخي اي مجال ممكن تربح وتنجح فيه بلا اساس الي هو التعلم والتدرب طيعا ابدا من حيث اغلب الناس او كلهم تعلموا اي من خلال مصادر التعلم المختلفة من فيديوهات او كتب او ممكن حتى ويبينارات للناس التي تكون حاضرة في المنتديات

engaym
08-08-2015, 14:26
السلام عليكم اخى موضوع مهم جدا ونشكر حضرتك علية ونتمنى منك المزيد من المواضيع التى تفيد الجميع فى
الفوركس وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس ان شاء الله

ahmed bakry
08-12-2015, 23:37
بصراحة جزء هام جدا وشرح هام جدا ووافى واتمنا شرح زى دة كجزء تالت ورابع وغيره حتى نستفيد اكتر واكتر ونتعلم اكتر واكتر والسلام عليكم

achraf2012
08-12-2015, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية الطيبة والشكر على الموضوع الرائع جدا ان من الجدد و سعيد با طلرح متل هده الاسئلة

dhmo
08-13-2015, 03:55
السلام عليكم اخى موضوع مهم جدا ونشكر حضرتك علية ونتمنى منك المزيد من المواضيع التى تفيد الجميع فى
الفوركس وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس ان شاء الله

وحاول تستفيد من كل حاجه وطبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

Forex Story
08-20-2015, 06:14
ماهذا الموضوع اخى الكريم ماذا تقصد منه لم نفهم منه اى شئ نتمنى ان تنشرو مواضيع هادفه كى نستفيد منها جميعا ونرتقى بالمنتدى وبالتوفيق اخى الكريم

auoubharrab2
08-20-2015, 07:26
بينهم عكسيه يعنى لو اليورو نزل الفرانك هيكون صعود................

---------- Post added at 05:26 AM ---------- Previous post was at 04:23 AM ----------

بينهم عكسيه يعنى لو اليورو نزل الفرانك هيكون صعود......................

polmo222
09-11-2015, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته كنت أنتضر بفارغ الصبر متل هادا الشرح المفهوم والمفصل تحياتي للكل

محمود ابو نور الدين
09-11-2015, 21:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ...
ان موضوعك جداً رائع حيث لابد لكل شخص ان يعرف متى و اين يبدء بالتداول حتى ان استنعان ببعض الفديوهات التعليميه او بعض الكتب الخاصه بالتداول الفوركس

milou9
09-11-2015, 21:50
شكرا على الشرح الرائع , سوق الفوركس لا يخلو من المخاطرة لذلك نحن نحتاج هذه الدروس واتمني ان تفيدنا بمواضيع الهادفة والكروسات المفيدة وانا استفدت كثير منكم ,تقبل تحياتي

Dr.TraDeR
09-11-2015, 21:58
اما بعد اخويا العزيز اكيد المنتدى مليان ممثل هاده المواضيع والتي نستفيد منها والله لقيت في هي المنتدى مواضيع مفيده ولم اجدها في اي مكان اخر
واشكر صاحب الموضع

عاشق الفوركس
09-25-2015, 14:10
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
في تجارة الفوركس تبداء من الكتب الفيدو وتنتهي ب الحساب الديمو ثم التداول الحقيقي

dhmo
09-25-2015, 18:16
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
في تجارة الفوركس تبداء من الكتب الفيدو وتنتهي ب الحساب الديمو ثم التداول الحقيقي

بس نخلي الديمو زي الحقيقي لاننا كلنا عارفين ان طبعا اخي التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

ynwa1892
09-26-2015, 22:05
السلام اخي شكرا على الموضوع الرائع والممتاز والمعلومات القيمة على سوق الفوركس لكن انصحك اخي ان تضع موضوعاتك في نفس صفحة الرد وتجنب وضع الروابط
وفقك الله

snnaky
10-25-2015, 15:46
مش فاهم هو حضرتك عامل موضوعين موضوع بأسسمك موضوع تشير الية فى موضوعك الأخر لية
يعنى اية مش فاهم ولما هو الموضوع مكتوب حضرتك عاوز اية ولية حضرتك بتشير لموضوعك تانى اذا كنت انت الأتربى ولا انت مش الأتربى
طب لو مش انت الأتربى اية العلاقة واية الداعى انك تحط رابط موضوعة ا
اية شغل الاشتغالات دى

otmani
10-25-2015, 15:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يجب في البداية اكتساب بعض المعرفة الاساسية من فيديوهات
اليوتيوب والتطبيق على الحساب التجريبي

akram mohamed obaid
10-26-2015, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع المميز والجميل ونتمنى منك المزيد من المواضيع التي تهم الفوركس ليستفاد منه الجميع

waleed shaaban
10-26-2015, 18:32
ما هذه المشاركه الغريبه التى تشكر به العضو لتجعل منها مشاركه يمكنك ان ترد على الموضوع الذى تضع له الشكر و تشكره وانا لا اجد ما ارد عليه اى الكريم و ماذا تريد بتلك المشاركه فهى لا هدف منها على الاطلاق اتمنى ان تنتقى الموضيع الت ى تتحفنا بها

monji125
10-26-2015, 18:39
يتم شراء وبيع العملات المختلفة بالدولار الأمريكي أو العملات الأخرى فيما بينها مما يعرف بأزدواج العملات وذلك في مقابل الدولار الأمريكي أو أي عملة مقابل عملة أخرى في القيمة. ويعتبر التداول في العملات أربح من التجارة في البورصات.

abdougagi33
10-30-2015, 02:33
السلام عليكم و رحمة الله
لقد استمعت كثيرا بقراءة موضوعك عن تجارة الفوركس
اتمنى ان نرى المزيد من هذه المواضيع القيمة في المنتدى
تقبل مروري

salak
10-31-2015, 12:04
عادي يا اخي ابدا التعلم من الدروس والمواضيع التي تراها الان في المنتدى واصبر طبعا
ممكن ايضا اينما وجدت مثلا دورة تعليمية ممنهجة تشارك فيها وتستفيد منها ايضا

heroo252
10-31-2015, 13:50
البدايه من منتدى فوركس العرب المنتدى الرائع هتتعلم
وتجمع بونص تتاجر بيه فنفش الوقت وهتلاقى اقسام وفديوهات مشروحه وكل حاجه
انتا محتاجها لتعلم

aissadz
10-31-2015, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Abdelhedi
10-31-2015, 15:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
نعم انه موضوم ممتاز حقا و يستاهل المراجعه و التعلم اكثر في هذا المجال و الله مستعان و شكرا

sinn
10-31-2015, 15:41
Content=السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض اود ان اشكرك اخي الكريم على موضوعاتك و شروحات المفيدة امتنى منك مزيدا من التألق تقبل مروري

eslam11
10-31-2015, 16:00
السلام عليكم ورحمه الله تعالي و بركاته اخي اتمني لك التوفيق دائما و احب ان اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع و من تقدم الي تقدم ياذن الله تعالي

hossam123
05-29-2016, 21:20
اهم الخطوات التي يجب اتباعها في البداية قراءة انواع التحليل في السوق
و المتاجرة على حساب تجريبي و تجربة عدد من الاستراتيجيات

latraaa
05-29-2016, 21:52
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثري من الناتئج القيمة إ نشاء الله، مشكور أخي الكيرم و بالتفويق لك و للجميع غن شاء الله

aminetns
05-30-2016, 00:42
اهلا بك اخي الكريم موضوعك مميز شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ولجميع الاعضاء ان شاء الله تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ali gamal ali
05-30-2016, 02:17
يكون التداول رائعًا عندما تمتلك إستراتيجية

التداول الناجح يتطلب إستراتيجية. إن لم يكن لديك أي خبرة في التداول بعد، فنحن نوصي بإستراتيجية مبتدئ الفوركس.

قبل أن تبدأ التداول بأموال حقيقية، تأكد من استيعاب كيف يمكن لإدارة الأموال مساعدتك في تقليل مخاطر خسارة أموال إلى أقل حدٍّ ممكن.

gh3020
05-30-2016, 04:21
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الفاضل ان الفوركس مثلة مثل اى مجال عمل اخر تبدا بحزر وتحاول ان تتعلم اولا قدر المستطاع ثم تبداء بالعمل على الحساب التجريبى اولا
وعندما ترى انك بدات تتمكن من الموضوع عندها تسنطيع العمل على الحساب الحقيقى

xrif01
05-30-2016, 04:34
مساءك سعيد اخي الفاضل حقيقتا يمكنك ان تبدء في تعلم الاساسيات كستخدام المنصة وبعض الادوات في المنصة والاوامر
وبعدها يمكنك البدء في الغوص فيه وفي اعماقه لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق دمت بود

masr16
06-04-2016, 16:37

nehad
06-04-2016, 17:26
شكرا لك على هذا التوضيح الكبير و الشامل تقريبا لكل ما يحتاجه من يريد ان يتعلم الفوركس
مجهود طيب وساحاول اخذ نسخه من هذه المعلومات على ملف عندى فى الجهاز مثلا وورد او اكسل للرجوع اليها عند الحاجه
وشكرا لك تقبل مروري...

big.pharaoh
06-04-2016, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع القيم والمعلومات المفيدة واتمنى ان يستفاد منه كل اعضاء الجروب الكرام

never1
06-06-2016, 07:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

kaka25
06-06-2016, 19:06

nasr39
06-06-2016, 19:06
السلام عليكم ....انا عن نفسي كانت البداة من المنتدي التعليمي وانت كمان لو بدات معاه هتلاقي نفسك كويس جدا بس المهم انك تفهم الموضوعات اللي انت بتذاكرها
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

nadin22
06-08-2016, 12:37
الخطوه الاولى الصحيحه فى طريق الفوركس هى التعليم والتدريب
وتقدر تبدء من خلال فيديووهات لكورس تعليمى كامل من خلال موقع اليوتيوب

mourada
06-08-2016, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
مشكور اخي الكرم على هذا الدرس المميز حول كيفية البدء في المتاجرة و هذا جد مفيد لاخواننا المبتدئين و جزاك الله كل خير

elfadil
06-08-2016, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نشكرك اخي على هاته اامبادرة واريد القول بان اساس الفوركس هو التعلم والتعلم وداءما البحا عن الجديد وفهموالسوق جيدا وانشاء الله سترى ارباحا لم تكن تحلم بها بحول الله عز وجل وبالتوفيق للجميع

basher
06-08-2016, 19:35
السلام عليكم يمكن ان تبدا باساسيات الفوركس فهى مهمة جدا تحديد مصيرك فى خطوات القادم وهنالك شئ اساسى لبدا منه لجميع تجار الفوركس هو عدم اليأس فاذا اصابك اليأس وتمكن منك سيكون من الصعب الاستمرار فى الفوركس وشكرااااااااااااا

reyad badawy
06-08-2016, 19:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على الموضوع الجميل والمعلومات المهمه واتمنى لك التوفيق وللجميع بتحقيق ارباح ان شاء الله تعالى

dora1
06-10-2016, 14:08
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

emad1995
06-10-2016, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله شكرا لك على هذا التوضيح الكبير و الشامل تقريبا لكل ما يحتاجه من يريد ان يتعلم الفوركس
بالتوفيق للجميع ان شاء الله تقبل مرورى

latraaahr
06-10-2016, 14:54
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت به او التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكرو أخ يالكريم و بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

رشا محمد الهوارى
06-10-2016, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
اخى الكريم تابع المنتدى التعليمى سوف تتعلم الكثير عن الفوركس وبعدها ستصبح قادرا على دخول عالم التداول
تحياتى

emad1995
06-10-2016, 16:53
بالتوفيق للجميع ان شاء الله تقبل مروري...........

abderrahmenanis
06-12-2016, 20:49

rehaiem2305
06-12-2016, 20:52
أخى الكريم أتقدم لك بجزيل الشكرهذا على الموضوع الذي طرحته ،لقد أعجبني كثيرا منظم ومنسق ،كما يحتوي على معلومات مفيدة ورائعة عن الفوركس أتمنى أن يستفيد منه جميع الاعضاء وخصوصا المبدتئين.
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري.

nonam
07-25-2016, 15:23
السلام عليكم ...من المنتدي التعليمي من الموضوعات الهامة اللي لاب د ان تتعامل معاها وكمان التعامل مع الكتير من المواقف اللي من الممكن ان تتعامل مع الخبرة والتعامل مع الادوات الفنية اللي لابد التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

doaa sary
07-25-2016, 23:00
البداية من القسم التعليم
والكتب الالكترونية
القراءاة اكتر حاجة تفيد المتداوال
وطبعا الحساب التجريبى
بالتوفيق والربح للكل

osama147
07-25-2016, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ان تجارة الفوركس يجب ان نتعلمها بشكل جيد ونصبح خبراء من خلال المتاجرة الجيدة
ويجب ان نكون قادرين على المتاجرة بشكل جيد فى الفوركس وفى مجال تداول العملات
شكراا اخي على هذا الشرح الجيد ..

Forex-eg
03-28-2017, 18:16
لكى تتعلم صح عليك ان تبتداء بالتعلم عن التداولات والبورصات وتذبذباتها وسوق العمل وسوق العملات والسندات واقتصاديات الدول مشكور على المقالة

bakdz
03-28-2017, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
تجارة الفوركس تبدا بالتعلم و متابعة الدرووس الفوركسية للستفادة منها و التداول في الحسابات التجريبية لفهم هذا السوق و طريق التداول فيه .

Aymen djouani
03-28-2017, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله أخي. احترم رأيك و لكن قبل المتاجرة يجب دراسة الوضعية أي معرفة الفوركس و قراءة الدروس للمبتدئين. و معرفة السوق و التداول و غيرها من البورصة و السندات و شكرا

ahmed abdelmomen
03-28-2017, 21:54
مشكور اخي الكريم على موضوعك المتميز واعتقد انه من اهم المواضيع وهو كيفية البدء في الفوركس
لان الموضوع ده بيهم كل المبتدئين في هذا المجال الضخم

stethoscope
03-28-2017, 22:14
المهم انك تبدأ من اى جزء اتعلم وجرب واتداول بس المهم انك تبدأ كل تجربة هتفيدك وتضيف كتير ليك فى الفوركس المهم انك تتعلم ولا تستسلم واجتهد واصبر حتى تجنى نتيجة ما فعلته

kalimiro0
03-29-2017, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

adamarwan
03-29-2017, 16:29
نعم مهم ان تتمكن الامور التى بها ممكن ن تنطلق
فى هدا المجال لدى لبد من ان تفهم الامور الالية
التى تمكن من ن تحصل عى اداء جيد فى هدا السوق
وحظ موفق اخى الغالى

abdallah.2017
03-29-2017, 17:08
شكرا اخى الكريم علة المقال المطروح منك لنتعلم منك والنداول بالشكل اﻻمن ومن خبراتك الاتى تمكنت من كسبها وجمعهل من خﻻل المشاركات وبالتوفيق

Mr Fathy
03-29-2017, 17:10
بسم الله الرحمن الرحيم هى البداية السليمة اصلا عشان ننجح فى سوق الفوركس وبقوة اننا الاولا لازم نتعلم استراتيجيات التداول الكويسة وندير مالنا بلوتات قليلة

Samira shabban
03-29-2017, 20:12
اخى الكريم البدايه الصحيحه لاى متداول فى الفوركس هو تعلم الفوركس
من الاساس وادواته ومبادئه الاساسيه لكى تستطيع النجاح فيه وتحقيق ارباح ..

ayoubfc
03-29-2017, 20:42
لا يوجد يا اخي اي مجال ممكن تربح وتنجح فيه بلا اساس الي هو التعلم والتدرب
طيعا حتى مجال تجارة المخدرات لا يمكن تحترف الامر الا مرورا بالتدرب والتدرج

Saeed EL Sayed
03-29-2017, 20:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا أخي العزيز تعليم الفوركس أصبح الأن شئ غير صعب وغير مكلف ماديا فأصبح مجانا عن طريق الفديوهات التعليمية الموجودة علي الأنترنت .

marwa94
03-29-2017, 20:49
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك..

marwa94
03-29-2017, 21:04
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك..

flashytoty
03-29-2017, 21:12
البداية اخى الكريم دائما فى سوق الفوركس بتكون من خلال تعلم المبادىء ومن خلال هذا الكتاب يمكنك تعلم المبادىء
http://www.kutub.info/library/book/2683 وبارك الله فيك اخى العزيز

بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا اخي الكريم على الرابط بارك الله فيك و شكرا لصاحب الموضوع على طرحه لافاده الاعضاء الجدد
تقبلو احترامي و تقديري

kalimiro0
03-31-2017, 19:59
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

zeze2017
03-31-2017, 20:00
https://www.youtube.com/watch?v=hGSj6uXmVns

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته -----------------------------------------كيف تعرف الاتجاه وقوته في الفوركس بدون اي مؤشرات - درس للمستوى المتقدم

alonsoo
04-06-2017, 07:47
بارك الله فيك اخى الفاضل هو على فكرة اغلبنا عرف الحمد لله الطرق المناسبة لتجارة الفوركس لكن للاسف لما بنكون قدام الشارت بنتجنن

Mo7a
04-06-2017, 09:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم انا ارى ان لكي تبدا بدايه صحيحه فى الفوريكس عليك بفتح حساب تجريبي والعمل والتعلم عليه فتره لا تقل عن 6 شهور قبل العمل بحساب واموال حقيقيه

midobols
04-06-2017, 11:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
ابدا من حيث اغلب الناس او كلهم تعلموا اي من خلال مصادر التعلم المختلفة من فيديوهات او كتب او ممكن حتى ويبينارات للناس

sob81
04-06-2017, 11:18
البداية فى الفوركس منوجهة نظري تكون منخلال قراءة الكتتب التى تشرح الفوركس وايضا مشاهدة الفيديوهات القوية التى تشرح الطرق
المحتلفة فى التتداول وايضا الاستراتيجيات

Zinou0008
04-06-2017, 11:24
اهلا بك اخي الكريم موضوعك مميز شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ولجميع الاعضاء ان شاء الله تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

baker31
04-10-2017, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع المتميز ونتمنى طرح المزيد من المواضيع المفيدة للمبتدئين
تقبل مرورى و بالتوفيق ان شاء الله

muhammad ismail
04-11-2017, 11:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عشان تبدا انك تتعلم الفوركس اخى الكريم كل اللى عليك تعمله انك تفتح لامنتدى وتتفرج علىكورسات التعليم اللى فيه
لافضل المتداولين وتتعلم الاساسيات وكذلك الكورسات اللى على اليوتيوب

A.mustafa
09-04-2018, 19:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
لابد ان نفهم الية العمل فى سوق الفوركس و التى من الممكن ان تتم على اساس من طريقة فهم التداولات المختلفة للعمل و التبادل فى العملات الاجنبية من اهم ما يميز السوق و السرعة فى التداول...