PDA

View Full Version : لماذا لا يكون المارجن اختاري وليس اجباري(الجزء2)

ASMAA TAHA
06-30-2015, 01:27
تم فتح جزء ثـــــــانى للموضــــــوع
رابط الموضوع القديم من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?59634-لماذا-لا-يكون-المارجن-اختاري-وليس-اجباري&p=2666073&viewfull=1#post2666073)
(http://forex-masr.com/showthread.php?59634-لماذا-لا-يكون-المارجن-اختاري-وليس-اجباري&p=2666073&viewfull=1#post2666073)

المارجن هو اجبارىو وهى فى حالة لا قدر الله فقدان راس المال كله وخسرانه وبالتالى سوف يكون الحساب صفر وذلك نتيجة دخول صفقة فى اتجاه خاطئ وبالتالى هتعكس على الحساب وسوف تجعلك تخسر راس المال كله

chirikhan
07-04-2015, 06:51
لا يمكن يا اخي انك تتاجر في الفوركس بلا مارجن لانه الي اتاح لك امكانية التداول اصلا
من جهة اخرى شركات الوساطة يا اخي كلها تعمل بالرافعة المالية ولن تجد غير ذلك

شبه منحرف
07-04-2015, 07:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل فتاوى الفوركس قتلت بحثا وياسيدى لو مش عاجبك الفوركس اشتغل فى البليله عادى وبالتوفيق ياصديقى

SALLyy
07-04-2015, 07:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل تستطيع اختيار حجم الرافعة اذا كنت تخشى ان يمحق حسابك فيفضل اختيار حجم اصغر للرافعة ولا تنسى ان الرافعة اداة ذو حدين قد تجعلك تربح اضعاف او تخسر اضعاف حسب براعتك في سوق الفوركس

mohamed kabli
07-04-2015, 08:46
هاي مرحبا يا اخواتي بدي اعرف شو هو المرجان انا لانني جديد وشكرا لكم و الشلام عليكم * تقبل الله صيامنا و قيامنا

---------- Post added at 05:46 AM ---------- Previous post was at 05:15 AM ----------

مرحيا و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اريد يا اخواتي شو معنى المراجين لان وجدته تتكللمون عنه و لم افهم منه شيئ وشكرا لكم
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته * الهم تقبل صيامنا وثيامنا *

waelmma
07-04-2015, 08:56
اخى الكريم المارجن بيجعلك لاتخسر حسابك كله اذا اتمرجن
حسابك لاقدر الله وبارك الله فيك اخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

mechanical
07-11-2015, 07:27
السلام عليكم ... يا جماعه ارحمونا من نوعية الموضوعات دي الحقيقة انا مش عارف اية لازمة انك تدخل الموضوعات ف بعضها وادخل لموضوع تقولي الموضوع هنا مش فاهم لية
نسال الله التوفيق للجميع في التداول والادارة

waelmma
07-11-2015, 08:21
انت تقصد المارجن كول وهو لاقدر الله خسارة كل حسابك
نتيجة الدخول فى صفقات خاطئة وربنا يبارك فيك اخى ويوفقك ويرزقك ان شاء الله

karim02
07-11-2015, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

مهند سباعنة
07-11-2015, 16:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي الفاضل ان المارجن هو اججباري لأنه حين يتم اجتياز رصيدك بالسالب سوف يتمرجن على الرغم منك لا قدر الله
تقبل مروري

pepobm
07-11-2015, 16:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومات وشرح تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

Roshdy
07-11-2015, 17:35
انا بسبب المارجن او عفوا نظام الهامش المحجوز خسرت 3 صفقات كانوا مفروض هيكسبوا

ayoub321
07-11-2015, 17:37
بسم الله الرحمن الرحيم
ما معنى المرجان أخي وماهو دورف في الفركس وما تأثير على السوق أو على التداول
اتمنى التوفيق والنجاح اللجميع

benzahia1
07-11-2015, 17:40
لسلام عليكم ... يا جماعه ارحمونا من نوعية الموضوعات دي الحقيقة انا مش عارف
اية لازمة انك تدخل الموضوعات ف بعضها

dhmo
07-11-2015, 17:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومات وشرح تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

وانت هنا بتتعلم كل حاجه واهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله علشان ده اساس الارباح

محمود يوسف
07-11-2015, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،،،
بالتاكيد اجباري لانه في هذه الحالة تتجاوز الخسارة الرصيدو والهامش المحجوز
تقبل مروري واحترامي

Wassa04
07-11-2015, 19:50
معلومة جمييلة و رائعة شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

dima09
07-17-2015, 02:57
- السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته إخواني اخواتي رواد منتدى الفوركس العربي أنا عضو جديد التحقت مؤخرا بهذا المنتدى وارغب في اكتساب بعض المعارف الضرورية لكل عضو جديد لذلك اطلب منكم أصدقائي الأعزاء ان تمدون لي يد المساعدة حتى أكون عضوا فاعلا بإذن الله و جزاكم الله عني خير الجزاء.

Bassem Hassani
07-17-2015, 03:12
ازاى يعنى بالعكس انا شايف ان المارجن دا مفيد جدا فى التداول فى سوق العملات الفوركس ليه طيب ؟ اكيد علشان عدة اسباب من اهمها ان المارجن دا هو اصلا المبلغ المحجوز من حسابك الى مينفعش انك تتداول بيه وانا شايف انه بيحافظ على ادراة راس المال وكمان لو مكانش فيه مارجن فانت اكيد كدا حسابك متعرى ومش هيلاقى اى حاجه تنقذه من المارجن كول او ما يسمى نداء المارجن وبالتالى نهاية حسابك فى الشركة

kachchaoui
07-17-2015, 03:17
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بارك الله فيك على هذا الموضوع لا يمكن يا اخي انك تتاجر في الفوركس بلا مارجن أتمنى لك التوفيق ولأعضاء المنتدى الكرام وبالربح الوفير إن شاء الله وشكرا

ahdahmed
07-17-2015, 03:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم المرجن هو اللى الشركة بتحجزه
وذلك نتيجة الهامش او الرافعة اللى بتدهالك
لكن لو انت بدون رافعة وراس مال كبير يبقى مش فى مارجن

drkim
07-19-2015, 23:22
تحياتى اخى الفاضل

ونرى الكثير من المخاوف لدى الكثير من المتداولين بما يسمعونه عن المارجن كول وخساره رأس المال

ولكن لا احد فيهم يفكر كيفيه تجنب حدوث هذا ويمكنك ان لا ترى المارجن كول عن طريق خطوات ليست معقده

وهى المتاجره فى اتجاه الزوج واداره راس المال الصارمه ومن خلالها لن ترى المارجن ولن تخرج خاسرا مهما حدث

واخيرا السيطره على الطمع لانه السبب الرئيسى فى المارجن هو فتح صفقات بعقود لا تتناسب مع اداره راس مالك

mido elmasry
07-20-2015, 01:10
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اختي الفاضل asmaa taha
بالفعل ان أمر المارجن كول هو امر أجباري لغلق الصفقات الخاسره
و كان سباق يغلق كل الصفقات المفتوحه و لكن اصبح الان يغلق أكبر الصفقات الخساره علي التوالي
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

big.pharaoh
07-21-2015, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. للاسف المارجن كول هو عفريت الحساب اللي اذا جاء اليك يجعلك تشعر بالتوتر والانهيار العصبي ههههه .. ولكن لتفادي ذلك لابد من ادارة راس المال بشكل سليم

madoxegy2020
07-22-2015, 01:50
أخي الفاضل ان المارجن هو اججباري لأنه حين يتم اجتياز رصيدك بالسالب سوف يتمرجن على الرغم منك لا قدر الله

nes_trader
07-22-2015, 12:15
ان المارجن اختياري بطريقة غير مباشرة من خلال تحديد قيمة الرافعة المالية
و يمكنك تغيير قيمتها للتحك بقيمة الهامش المحجوز لكل صفقة يا صديقي

waelmma
07-22-2015, 13:06
علشان كدة اخى الكريم بنقول دائما لاتبالغ فى استخدام الرافعة المالية لان ده بيؤدى
بالضرورة الى تقليل الهامش لمحجوز مما يؤدى الى خطورة على حسابك

dhmo
07-22-2015, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. للاسف المارجن كول هو عفريت الحساب اللي اذا جاء اليك يجعلك تشعر بالتوتر والانهيار العصبي ههههه .. ولكن لتفادي ذلك لابد من ادارة راس المال بشكل سليم

والمارجن ده للأسف خطأنا احنا وبيجي دايما من االطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر دائما

عاشق الفوركس
07-26-2015, 22:08
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله المارجن له ايجابياته وله سلبياتة وانت الفاصل في الامر ويجب ان تعي استخدامه بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

AH3
07-29-2015, 22:20
الفوركس هو تجارة العملات الأجنبية يعني تتاجرين
بعملات مقابل عملات أخرى سواء بيع أأو شراء
و عليك التعلم جيدا إن أردت الدخول لهذا المجال تتقبل مروري

---------- Post added at 07:20 PM ---------- Previous post was at 02:38 PM ----------

اهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال

A.H.M.E.D1
07-29-2015, 22:32
لا يمكن يا اخي انك تتاجر في الفوركس بلا مارجن لانه الي اتاح لك امكانية التداول اصلا

محمد السيد
07-29-2015, 22:56
اخي العزيز اشكرك على هذه المعلومة القيمة بخصوص ان المارجن اجباري وارجو منك ان تظل دوما
مادا يد العون لاخوانك .. جعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك .. وننتظر منك كل جديد ومفيد

نادر صباح الدين
07-29-2015, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، بسبب أن التداول في الفوركس يقوم بشكل رئيسي على الرافعة المالية، وبدونها يصبح التداول شكل من أشكال الصيرفة، وأن الرافعة المالية توجب على الشركة أن تحجز جزءا من الرصدي المالي للمتداول مقابل الرافعة المالية، فإذا انخفض الرصيد المالي عن المبلغ المحجوز نتيجة الخسارة المتراكمة فإن من حق الشركة ايقاف الصفقة وخصم الخسائر بما فيها الهامش الذي تحتفظ به الشركة، فإذا تعددت الصفقات وبات الرصيد لا يكفي لسد الزامات الصفقات المفتوحة يصبح من حق الشركة الغاء جميع الصفقات حتى لو أدى ذلك إلى مرجنة الحساب بالكامل.

katreenaziz
10-13-2015, 23:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا تعرضت للمارجن كول مرتين منذ دخولى الى الفوركس من حوالى سنة وعادى بتحصل لكل الناس والمفروض المتداول مييأسش لو وصل للمارجن كول مرة او اتنين بلتوفيق للجميع

mohammed55
10-15-2015, 08:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ازاى يعنى بالعكس انا شايف ان المارجن دا مفيد جدا فى التداول فى سوق العملات الفوركس ليه طيب ؟ اكيد علشان عدة اسباب من اهمها ان المارجن دا هو اصلا المبلغ المحجوز من حسابك الى مينفعش انك تتداول بيه وانا شايف انه بيحافظ على ادراة راس المال وكمان لو مكانش فيه مارجن فانت اكيد كدا حسابك متعرى ومش هيلاقى اى حاجه تنقذه من المارجن كول او ما يسمى نداء المارجن وبالتالى نهاية حسابك فى الشركة

seifhd
10-16-2015, 16:06
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

zerodox
10-16-2015, 16:12
انت تقصد المارجن كول وهو لاقدر الله خسارة كل حسابك
نتيجة الدخول فى صفقات خاطئة وربنا يبارك فيك اخى ويوفقك ويرزقك ان شاء الله

windoor
10-17-2015, 15:14
انا شايف ان المارجن دا مفيد جدا فى التداول فى سوق العملات الفوركس ليه طيب ؟ اكيد علشان عدة اسباب من اهمها ان المارجن دا هو اصلا المبلغ المحجوز من حسابك الى مينفعش انك تتداول بيه وانا شايف انه بيحافظ على ادراة راس المال وكمان لو مكانش فيه مارجن فانت اكيد كدا حسابك متعرى ومش هيلاقى اى حاجه تنقذه من المارجن كول او ما يسمى نداء المارجن وبالتالى نهاية حسابك فى الشركة

med1985
10-17-2015, 19:38

yassineleo
10-18-2015, 01:19
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

mohmed1214
10-18-2015, 01:19
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

med1985
10-18-2015, 02:19
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل تستطيع اختيار حجم الرافعة اذا كنت تخشى ان يمحق حسابك فيفضل اختيار حجم اصغر للرافعة ولا تنسى ان الرافعة اداة ذو حدين قد تجعلك تربح اضعاف او تخسر اضعاف حسب براعتك في سوق الفوركس

dhmo
10-26-2015, 22:17
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل تستطيع اختيار حجم الرافعة اذا كنت تخشى ان يمحق حسابك فيفضل اختيار حجم اصغر للرافعة ولا تنسى ان الرافعة اداة ذو حدين قد تجعلك تربح اضعاف او تخسر اضعاف حسب براعتك في سوق الفوركس

الفورسك مختلف عن البورص اخي وهو الاهم هنا اخي انك متقارننش هنا بين الفوركس والبورصه او اي مجال اخر علشان لكل مجال اصلا قواعده واسلوب العمل به بيكون مختلف عن اي مجال
اخر ايضا وعلشان كده لازم الواحد يعمل به بنظام

عمار ملكاوي
10-26-2015, 22:22
اخي الكريم ربما يعتمد المارجن على راس المال المدار في منصت التادول او قد جعوله اجبار لا اختياري منعا لحدوث اخطاء
تقبلوا مروري

asxqwzdc1
10-27-2015, 20:35
في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول

مريم ميري
10-27-2015, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد ان من بين اهم اسباب المرجنة هي استعمال الستوب لوس فكثيرا ما يكون السببب في المرجنة
وختاما اود ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله وشكرا

sharshabil
10-27-2015, 22:09
الرافعة المالية ليست اجبارية يااخي وان كان عندك راس كال كبير ممكن ان تستغني
عنها و لا تستعمه اما الهامش فهو متصل بالرافعة المالية .

tareq sleem
10-29-2015, 09:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع*
الجيد والمفيد **وشكرا** الاخوة الاعضاء **والسلام عليكم ورحمة الله**

kacembouden1
10-31-2015, 17:41

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

heroo252
10-31-2015, 17:42
هو فعلا يعتبر اختيارى انتا لو خايف من اخطار المارجن
تاجرباقل رافع ماليه ممكنه هتبقى فى امان وهيبقى من الصعب جدا جدا ان حسابك يتمرجن مهما حصل

asxqwzdc6
11-14-2015, 21:52
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في بالفيديو الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

asxqwzdcefv1
11-20-2015, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

baite
11-20-2015, 14:07
سم الله الرحمن الرحيم
موضوع جميل شكرا لك
على هدا المجهود بالتوفيق لك
مع تمنياتى لجميع الاخوة الكرام اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

Mohamed osama kotb
11-20-2015, 14:34
.. يا جماعه ارحمونا من نوعية الموضوعات دي الحقيقة انا مش عارف اية لازمة انك تدخل الموضوعات ف بعضها وادخل لموضوع تقولي الموضوع هنا مش فاهم لية
نسال الله التوفيق للجميع في التداول والادارة

haroug
11-21-2015, 18:51
السلام عليكم
أشكرك اخي العزيز على المقدمة البسيطة لفوريكس كوبي ,,,
صراحة اخي انها خطيرة وتتطلب رأس مال كبير جداً
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح
طاب مساؤكم اخواني..

csebai11
11-21-2015, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هو مبدا من مبادئ المتاجرة بالرافعة و النضام الهامشي الذي يكون مساهما بنسبة كبيرة في الربح

asx
11-24-2015, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abdelhakamel
11-24-2015, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الاستفسار اكيد ان المارجن اختياري وليس اجباري وانما وصل راس المال الى التمرجن معناه ان الخسارة في السوق كانت كبيرةلدرجة انك لن تستطيع فتح صفقة اخرى
بالتوفيق لكل العضاء

مريم ميري
11-24-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته المارجن يتم خصمه من طرف الشركة حسب اللوت وحسب راس المال وكدالك حسب الرافعة المالية
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

marwanadam
11-24-2015, 21:16
ادا اردته ان يكون اختيارى يجب ان تخرج من الصفقة قبل ان يتم مرجنة الحساب بتاعك
وكدالك ممكن ان تملئ الحساب تاعك قبل عمل المرجان
وبتوفيق

asx
11-28-2015, 12:32

messaoud43
11-28-2015, 17:08
السلام عليكم
أخي الكريم موضوع روعة للنثقاش الهادف
أنا شخصيا احب المارجن

whiteheart
11-28-2015, 17:12
اشكر لك تزويدنا و تزويد المنتدى بالمعلومة عن المارجن ,,
لكن كنت اتمنى لو دمجت موضوع المارجن بموضوع واحد و ليس مجزأ لان المواضيع كثيرة هنا و صعب الرجوع للجزء الاول .. مشكور على كل حال ..

mohamedelmaghrapy
11-29-2015, 22:46
طبعا اكدي كلامك صحيح فعلا . الماجن دي وظيفته بالظبط . يا غالي . :) واذا ما بدك تلتزم باي شروط
راااااااااااح تخسر اكتر واكتر ............... :)!

ynwa1892
11-30-2015, 13:19
السلام اخي كيف اختياري وهو انت الذي تحدده لان المارجن يمكن ان تمنعه بادارة راس المال الصارمة والسليمة
وفقك الله

neverlityouco1
12-09-2015, 13:59

neverlityouco1
12-12-2015, 23:51

yaskar
12-12-2015, 23:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا

snnaky
12-14-2015, 20:06
ياسيدنا الفاضل هذا هو الفوركس وهذا ما تعودنا علية ولايمكنك ابدا ان تتاجر بدون الرافعة لأنك مهما كان معاك فلوس حتكون محتاج فلوس كتير عشان تقدر تفتح صفقات وهو دة المميز فى الرافعة والفوركس كلة انة بيعطيك القدرة على انك تفتح صفقات باضعاف اضعاف حسابك الحقيقة وبالتاالى يكون من الطبيعى المارجن كنظام

adamarwan
12-14-2015, 20:35
كيف يكون اختيار وانت قد خسرت المال فى الحساب
ادا امكن ان تمائ الحساب تانى فممكن ان تدخل الى التداول من جديد لا مشكل فى دالك
والله المستعان

zead ahmad
12-14-2015, 20:44
المارجن كول هذا يصيب التاجر الذى يتارج باللوط الكبير وحسابة لا يستحمل اى من هذا اللوط هذا اول سبب فى خسارة التاجر يجب على التاجر ان يكون على علم بان التداول لابد وان يكون بادارة صحيحة لراسمالة حتى لايخسر

neverlityougo3
12-18-2015, 11:30

zarour soufyane
12-18-2015, 13:08
اخي الكريم ادا ما ازعجك المارجن انه اجباري و ليس اختياري فلذيك المتغير الدي يمكنك العمل عليه
و هي قيمة الصفقة لكي تتحكم بالمارجن
بالتوفيق

aym
12-18-2015, 13:33
شرح مميز لموضوع المارجن ونشكرك على هذا المجهود فى هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع التى
تفيد الجميع فى الفوركس والتى تساعدهم على التداول بطريقة جيدة

neverlityougo3
12-21-2015, 21:46
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

marem20007
12-21-2015, 22:18
المارجن كول بيكون اجباري في حالات كثيرة جدا من اهمها ان الرصيد بيكون صغير جدا فبتوصل للمارجن سريعا ونتمني ان لا نراة

heroo252
12-21-2015, 22:19
المارجن اجبارى لاننا بنشتغل بنظام الرافعه الماليه لو
هتشتغل بدون رافعه ماليه مش هيبقى فى طر مارجن بس مش هتعرف تفتح صفقات
الا لو معاك مبالغ كبيره

maha elsayed
12-21-2015, 22:42
انا ش عال فه والله المنارجن اجبارى ولا الا
لانى ما زلت اتعلم ومش مهتمه بالمارجن يعمنى ادارهخ راس المال واللوتات فقط

ابوفؤاد
12-21-2015, 22:47
لابد ان نفهم ان المرجن كول هو بمثابه ايقاف لراس مال الشركه من ان تخسره انت بدون ان تعلم
لان الرصيد حين ينتهى لا يتبقى الا رصيد الشركه و بالتالى الشركه ل ن تترك مالها يضيع

maha elsayed
12-21-2015, 22:51
انا ش عال فه والله المنارجن اجبارى ولا الا
لانى ما زلت اتعلم ومش مهتمه بالمارجن يعمنى ادارهخ راس المال واللوتات فقط

walidabou
12-21-2015, 22:51
أهلا وسهلا بك أخي العزيز ،، بالفعل فمثل هذه الأسباب يجب أن تكون للمضارب إدارة رأس المال حكيمة
لأن الافراط في فتح الصفقات وخسارتها تؤدي إلى إهلاك الحسابات

عبد الرحيم رافا
12-22-2015, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بك اخي معنا في المنتدى العظيم
كيف يعني تكون خسارتكم اختيارية او اجبارية هذا امر حتمي

malak558
12-22-2015, 01:29
فى بعض الشركات بتشترط رافعه ماليه محدده
وفى شركات بتسيبها لاختيارك بس فى كل الاحوال المفروض انت تختار المناسب ليك ولادارة راس المال

majdifdf1
12-22-2015, 11:17
لانه اخي العزيز في الفوركس وفي شركات الوساطة لا بد من وجود المارجن حتى لا تخسر جميع رأسمالك الموجود , فانت بدون تحديد المارجن قد تصل الى النهاية بسبب الخسارة
مع تحياتي لك ...

aissahd
12-23-2015, 12:26
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

احمد عبد الباسط
04-23-2016, 17:34
انا مش فاهم وجهه نظرك من السؤال
طيب ازاى ناس هتخسر وناس هتكسب لما يبقى المارجن اختيارى
طيب ازاى هيبقى اصلا فية تداول من غير مارجن هو فية مشروع من غير مكسب وخسارة
انصحك بدراسة الاساسيات وبدايات التداول لمعرف المارجن والهامش اوانواعه

nonam
07-21-2016, 00:06
السلام عليكم .... لان انات لما بتصل الي المارجن بيكون الاموال بتاعتك خلصت ولا يمكن التعامل معاك ما دام انت مش معاك اموال تامن الخساير اللي انت من الممكن ان تتعامل معاها ومن المهم جدا ان يكون التعامل معاها الاهم
بالتوفيق ان شاء الله

doaa sary
05-19-2017, 23:07
انا مش عارفه بصراحة هو ينفع يبقا اختيارى بس هى مضيقاك لية الرافعه المالية ههههه
مشكور ع الموضوع اخى الكريم
بالتوفيق للكل

Elkorchi
05-19-2017, 23:46
تقبل مروري

M0hsenalawady
05-20-2017, 20:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي
اخي العزيز اكيد ده اللي بيحصل ان مرجنة الحساب لازم تكون اجبارية واعتقد ان طلبك غير منطقي. تقبل مروري المتواضع

raxid
05-20-2017, 21:17
اخي الفاضل تستطيع اختيار حجم الرافعة اذا كنت تخشى ان يسحق حسابك و يفضل اختيار حجم اصغر للرافعة ولا تنسى ان الرافعة اداة ذو حدين قد تجعلك تربح اضعاف او تخسر اضعاف

michael1
05-20-2017, 23:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخى النبيل فى التداول على الفوركس فى المنتدى
انا اعتقد ان هذه الدرس فعلا من الممكن ان يكون مفيدا لنا فى التداول

rayzigar
05-21-2017, 10:10
لو كان المارجن اختياري ومثلا لم تختره فلازمك يا اخي تربح الاف النقاط حتى يمكن تربح مثلا اثنين دولار او ثلاثة
الرافعة المالية يا اخي نظام الفوركس لابذ منه ولازم الاعتماد عليها حتى ترتفع القدرة الشرائية لنا ونربح اكثر

عبد الرحيم رافا
05-21-2017, 15:05
السلام عليكم و رحمة الله
المارجن يا اخي في الصفقات هو اجباري و ليس اختياري دائما يكون محدد على حسب الزوج و حجم اللوت و حجم الرافعة

moha-star
05-21-2017, 15:12
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

اخي الكريم ان المارجن كول لابد منه لا قدر الله بدخولك لصفقات بدون استوب للوز لكن لتتجاوزه

يجب عليك ان تكون على حذر دائما بوضعك ستوب للوز وادارة راس المال اسساس الفوركس

بالتوفيق للجميع

mid0killer
05-21-2017, 15:47
اخي الفاضل ازاي هيكون اختياري هو على قدر ايداعك وحجم مالك بيكون المارجن المتاح او المارجن اللى فاضل او المارجن كول اختياري لو انت بقي دعمت حسابك باي ايداع اخر جديد لو متاكد من الصفقه وبالتوفيق للجميع

almajek22
05-21-2017, 15:52
من فضلكم حدث معي شي غريب فقد تم اغلاق صفقه اوتماتيكيا وكان مازال لدي اموال في حسابي تقدر ب 9 دولار تقيربا وبقيت صفقه واحده فقد قد فتحت صفقتين تم اغلاق الاولي بخساره 140 دولار وبقيت الصفقه الثانيه حتي الان

yousee
05-21-2017, 15:53
أخي المارجن اختياري وليس إجباري بحيت لما تختار أن تتداول بدون معرفة و أن تتداول بدون خطة وكدلك أن تطمع فأنت الدي تختار أن تتمرجن

جمال صادق
05-21-2017, 16:35
اعتقد ان المارجن اختيارى و لي ساجباريا و عليك ان تقوم بتحديد مستى المراجن المستهدف للعمل بة و انة من غير الممكن ان نتداول بمارجن مفتوح

raxid
05-21-2017, 17:01
الفوركس مارجن لأنه الي اتاح لك امكانية التداول اصلا من جهة اخرى شركات الوساطة كلها تعمل بالرافعة المالية للمضاعفة الاموال

fouadar
05-22-2017, 02:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
المارجن هو القيمة اللى موجودة فى حسابك بعد احتساب قيمة الهامش للربح
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mrramy
05-22-2017, 10:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لازم الحساب يتمرجن المارجن مفهوش اختيارى انت بتضيع فلوسك والشركه ولا السوق هيسمى عليك

نوفل مهدي
05-22-2017, 10:58
السلام عليكم
يا اخي انك تتاجر في الفوركس بلا مارجن لانه الي اتاح لك امكانية التداول اصلا

zunebha
05-22-2017, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي كيف يكون المارجن اختياري انا لم افهم.
بارك الله فيك على الطرح بالتوفيق .

MomoNafai
05-22-2017, 11:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور أخي الكريم على هده المعلومة الرائعة و الهمة جزاك اللخه خيرا أخي الغالي

latraaa
05-22-2017, 11:20
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح و على المعلومات و على الرأي و على الطرح القيم و اقو للك و للجميع أنه لابد من العمل على التعلم القيم و اقو للك وللجميع أنه يجب أن نتعلم الكثير مما تم تقديمه من المعلومات في هدا المنتدى الراقي القيم إن شاء الله

Hamza El36
05-22-2017, 15:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
إذا كان اختياري...........
فمن سيختار أن يتمرجن حسابه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مع متمنياتي بالتوفيق والنجاح لي وللجميع بإذن الله.
وتقبل مروري...
تحياتي..

mohamed97
05-23-2017, 17:49
لسلام عليكم
بالفعل هناك امور متشابه لكن كل المميزات تصب فى اتجاه الفوركس وبالفعل هى اقوى واشمل ولكن ايضا نسبه الخطوره به اعلى
لذلك يجب ان نكون حذرين من التعامل بهالسلام عليكم
بالفعل هناك امور متشابه لكن كل المميزات تصب فى اتجاه الفوركس وبالفعل هى اقوى واشمل ولكن ايضا نسبه الخطوره به اعلى
لذلك يجب ان نكون حذرين من التعامل معه.

cladiator2007
05-24-2017, 12:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

btareq
05-24-2017, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
المارجن بالاساس هو ما يمكن من التداول ، لن يبقى اي معنى دونه
وتقبل مروري جزاك الله خير

hamadasalama
05-26-2017, 01:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لان المارجن لو اختياري لن يستطيع اي حد المتاجره بالسوق لان السعر يرتفع وينخفض فاصل من اربع او 5 ارقام عشريه لذلك لابد من المتاجره باموال كبيره

عبد الرحيم رافا
05-26-2017, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله
لا يا اخي لا يمكن ان يكون اختياري لو كان اختياري ممكن ان تخسر اموال زيادة و تصبح مدين للبروكر

tahar2015
05-27-2017, 07:15
الان اصبح فيها حسابات برافعات ضخمه او رافعات مالا نهايه اي انه لا يكون
هناك هامش محجوز اي ان كل رأس مالك سيكون معرض للخطر
رمضان كريم وبالتوفيق للجمع ان شاء الله

elhosene
05-27-2017, 08:10
بالفعل اجباري وسببه عدم التحليل الصحيح
ودخول صفقات معكسة وايضا عدم ادارة راس
المال وكل عام وانتم بخير ورمضان كريم

Rozeta
05-29-2017, 00:54
اخي المشكلة انك ممكن تكون داخل صفقة ومتاكد من نسبة ناجحها ولكن للاسف الصفقة تعكس فتتمرجن

freetrade
05-29-2017, 00:56
لم افهم صراحة معني الاجباري والاختياري في المارجن لكن اللي اعرفه انه المارجن المحجوز لكل صفقة بيختلف حسب حجم العقد وقيمة الرافعة المالية

ilyess
05-29-2017, 01:28
اللهم رب السماوات ورب الأرض ورب العرش العظيم، ربنا ورب كل شيء، فالق الحب والنوى ومنزل التوراة والإنجيل والفرقان، أعوذ بك من شر كل شيء أنت آخذ بناصيته، اللهم أنت الأول فليس قبلك شيء وأنت الآخر فليس بعدك شيء، وأنت الظاهر فليس فوقك شيء، وأنت الباطن فليس دونك. شيء اقض عنا الدين وأغننا من الفقر

---------- Post added at 10:28 PM ---------- Previous post was at 10:22 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل تستطيع اختيار حجم الرافعة اذا كنت تخشى ان يمحق حسابك فيفضل اختيار حجم اصغر للرافعة ولا تنسى ان الرافعة اداة ذو حدين قد تجعلك تربح اضعاف او تخسر اضعاف حسب براعتك

hany osman
05-29-2017, 01:36
بسم الله الرحمن الرحيم
نشكركم اخى على الموضوع واعتقد ان المارجن اختيارى واجبارى بنفس الوقت بمعنى انة اختيارى اذا كان رصيدك لا يكفى وقمت بعمل ايداع واختيارى اذا كان حسابك يكفى لذا القرار بيدك لان الشركة لا تتحمل الخسائر نيابة عنك نتمنى التوفيق لنا جميعا وتقبل تحياتى اخى الكريم

هدير البدري نور
05-29-2017, 01:52
هو حاله فقدان راس المال لقدر الله موضوع اكثر من مميز
بارك الله فيك انتر منك كل ما هو جيد تقبل مروري تحياااتي

Bastof
05-29-2017, 01:55
شكرا على هذا الطرح المميز وكذلك ردود الاعضاء التي اعطت قيمة مضافة جديدة الى هذا الموضوع كما اريد ان انصح الاخوان ان لا يتاجرو بصفقات كثيرة لانه من الممكن ان يتعرضو للخسارة

m7med
05-29-2017, 01:59
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
لذلك يا اخي الكريم يجب وجود ادارةراس المال و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

raxid
05-29-2017, 02:05
اذاا كنت تقصد المارجن كول فهو لا قدر الله خسارة كل حسابك نتيجة الدخول فى صفقات خاطئة وربنا يبارك فيك و يبعدنا على الخسارة دوما حضر عقلك

anaboda
05-29-2017, 06:21
بسم الله الرحمن الرحيم المارجن اخى الكريم يجب ان يكون اجبارى مفيش حاجه اسمها انك تختار تتمرجن ولالا دى حاجه فى ايد السوق مش فى ايد حد تانى وبارك الله فى موضوعك اخى

hooda
07-04-2017, 13:55
بسم الله الرحمن الرحيم
هو اجبارىو وهى فى حالة لا قدر الله فقدان راس المال كله وخسرانه بالتوفيق كل الاعضاء المتواجدين حاليا في منتدا الفوركس. تقبل مروري

abo.tali.wtalin
07-05-2017, 18:28
المارجن بيبقا فى حالة خسارتك ومش هتقدر تعوض فى الحالة دة تتر تمرجن
والله الموفق المستعان للجميع

mostafa1995
07-12-2017, 18:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........... التصفير تصفير الحساب والمارجن كول اكيد لما كان معاك 100 دولار بونوص وخسرت 90 وبقي معاك 10 طب كيف بدك تعوضها لذلك انا انصح المرجنة الكلية والرجوع من الصفر

A.mustafa
08-17-2018, 10:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
من جهة اخرى شركات الوساطة يا اخي كلها تعمل بالرافعة المالية ولن تجد غير ذلك...