PDA

View Full Version : طلب ايهما ادق التحليل الاساسي ام الفني(الجزء2)

Pages : [1] 2

ASMAA TAHA
06-28-2015, 23:56
تم فتح جزء ثـــــــانى للموضــــــوع
رابط الموضوع القديم من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?86204-طلب-ايهما-ادق-التحليل-الاساسي-ام-الفني&p=3329064&viewfull=1#post3329064)
(http://forex-masr.com/showthread.php?86204-طلب-ايهما-ادق-التحليل-الاساسي-ام-الفني&p=3329064&viewfull=1#post3329064)

التحليل الاساسى او التحليل الاخبارى هو ادق تحليل لانه يعتمد على الاحوال الاقتصادية الخاصة بالبلد صاحبة العملة والاخبار هى من يحرك السوق اما التحليل الفنى فهو يعتمد على الشارت والشموع فقط لا غير

osama147
06-29-2015, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ان التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق بشكل عام
وهوى يساعدك فى اخذ القرار فى المتاجرة من بيع العملة او شرائهاا
تقبل مروري ورمضان كريم

mechanical
06-29-2015, 19:22
السلام عليكم ... كل من التحليل الاساسي واالتحليل الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعتة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

doola2020
06-30-2015, 16:19
التحليلي الفني مهم والتحليلي الاساسي مهم ولكن من وجهة نظري أن كلاهما يكمل الآخر ولكن اهتم أكثر بالتحليل الاساسي لأنه أكثر دقة من الفني

chirikhan
07-02-2015, 07:05
التحليل الاساسي ادق يا اخي من التحليل الفني حسب رايي الشخصي لانه المتحكم الاول
انما لا يمكن القول ان التحليل الفني غير مربح فقط لازم الامر يكون بعيدا عن الاخبار

AH3
07-02-2015, 12:24
انما لا يمكن القول ان التحليل الفني غير مربح فقط لازم الامر يكون بعيدا عن الاخبار

كما تعلم يا اخي الخبراء في الفوركس كثر للغاية انما في اغلبهم من الاجانب للاسف
بالتالي في راي لازم ثورة للعرب في هذا المجال خصوصا واننا الاحوج بالربح
إذا كنت تريد أن تكون تاجر جيد، عليك أن تبدأ مع بطريقة سليمة. أولا عليك أن تتعلم الفوركس بإخلاص

mhd mansour
07-02-2015, 12:29
السلام عليك
التحليل الاساس مهم والتحليل الفني مهم ايضا ولكن من وجهة نظري ارى أن التحليل الفني دقيق وممتاز ويمكن الاعتماد عليه في حال عدم وجود أخبار
وبالتوفيق انشاء الله

karim02
07-02-2015, 12:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

waelmma
07-04-2015, 10:33
ويعتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك
اخى الكريم ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله والله الموفق

ahmedibrahim258259
07-04-2015, 17:35
بسم الله الرحمن الرحيم الرابط موش بيفتح اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر وانا من وجهة نظري انه التحليل الفني احسن بكتير من التحليل الاساسي
تقبل مروري

Abdelhedi
07-04-2015, 18:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و مرحبا بكم اخواني في المنتدي و ارجو ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابي و شكرا:
حقيقة انا يعجبني التحليل الفني اكثر من الاساسي ف التحليل الاساسي غير مهم البتة و شكرا لكم شباب علي المجهود الرائع و السلام عليكم

.LAVAL.
07-09-2015, 02:55
[QUOTE=Abdelhedi;6519238]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و مرحبا بكم اخواني في المنتدي و ارجو ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابي و شكرا:
حقيقة انا يعجبني التحليل الفني اكثر من الاساسي ف التحليل الاساسي غير مهم البتة و شكرا لكم شباب علي المجهود الرائع و السلام عليكم

kayto
07-09-2015, 02:55
[QUOTE=Abdelhedi;6519238]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و مرحبا بكم اخواني في المنتدي و ارجو ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابي و شكرا:

ملاك الروح
07-09-2015, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افضل التحليل الفني من حيث الدقة اخي الكريم - وكذلك الرقمي دقيق
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح

qqqqqqqq
07-09-2015, 04:25
السلام عليكم اخي الكريم
ويعتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك

karim02
07-09-2015, 15:00
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

AH3
07-19-2015, 12:32
الدعوم والمقاومات هيا سر العمل الصحيح في الفوركس وطبعا لازم تحددها جيدا وده مش هيكون ابدا الا مع الخبره الجيده والفهم الكامل
تفبل مروري

جابر1979
07-20-2015, 22:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
يجب التركيز على الاخبار الاقتصادية بشكل أساسي و هذا مع الاعتماد على تحليل فني لمتابعة تحركات السعر ، بالتوفيق

nes_trader
07-22-2015, 13:55
انا بصراحة اعتقد ان كلا التحليلا لهما دقة و كل يعمل في نطاق
لكني اغلب كفة التحليل الفني بشكل عام على التحليل الاساسي

sheref elsayed gomaa
07-22-2015, 14:06
السلام عليكم اخى الكريم
يجب التركيز على الاخبار الاقتصادية بشكل أساسي و هذا مع الاعتماد على تحليل فني لمتابعة تحركات السعر ، والله الموفق

Kiing
07-25-2015, 17:48
اخي الخبراء في الفوركس كثر للغاية انما في اغلبهم من الاجانب للاسف بالتالي في راي لازم ثورة للعرب في هذا المجال خصوصا واننا الاحوج بالربح تريد أن تكون تاجر

smartvision
07-27-2015, 18:16

forex all arabes
08-18-2015, 12:27
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
يجب التركيز على الاخبار الاقتصادية بشكل أساسي و هذا مع الاعتماد على تحليل فني لمتابعة تحركات السعر و الله مستعان شباب

abolina
08-21-2015, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا جزيل الشكر على المعلومات
المهمة فلا فيها إفادة للجميع وننتظر منكم المزيد إنشاء الله

ynwa1892
08-22-2015, 02:31
السلام اخي
لا اشاطرك في هذا الامر لان التحليل الفني من انجح الطرق التي يعتمدها الخبراء لان التحليل الاساسي ياتي في ثانية فقط ويزعزع السوق وبعدها التحليل الفني يعمل عمله طوال الوقت
وفقك الله

josef juvé
08-22-2015, 02:54
السلام عليكم و رحمة الله
بالنسبة لي انا لازلت مركز على التحليل الاساسي لانه مفتاح النجاح صراحة في كل شيء تقبل مروري و بالتوفيق للجميع

madhat
08-22-2015, 03:18
السلام عليك اخي الكريم .......... التحليل الاخباري فعلا مهم لانو بيحدد اتجاة السوق للعملة ان كان شراء او بيع ....... بالتوفيق للجميع

alaa ali
08-22-2015, 12:13
اهلا بكم
اخى الكريم ..... التحليل الفنى والتحليل الاساسى هما اهم ادوات سوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق

نادر صباح الدين
08-22-2015, 12:18
السلام عليكم ولاحمة الله وبركاته، في حقيقة الأمر لا يمكن فهم أي من التحليلين بمعزل عن الآخر، على الرغم من أن التحليل الإخباري أو الأساسي إنما يرتبط بتطور الأحداث الجارية، وهو على مستويات، منها ماهو إخباري صرف يتعلق بالأخبار المتداولة، ومنها ما هو أكثر عمقا يرتبط بتحليل السياسات الاقتصادية وبالتغيرات السياسية على مستوى العلاقات بين الدول، سواء كانت علاقات التوافق أو علاقات التضاد والصراع، وإلى جانب ذلك يحاول التحليل الفني الاعتماد على النماذج البيانية في حركة الأسعار.

classic_trader
08-22-2015, 12:24
انا اعتقد ان التحليل الفنيو الاساسي لهما نفس الاهمية و انا
عن نفسي اشتغل على التحليل الفني اكثر من التحليل الاساسي

mamitta
10-11-2015, 11:38
السلام عليكماخي الكريم مشكور جدا علي مشاركتها هذه الاستراتيجية اللتي اتمني ان تكون مربحة واعتقد ان من الواجب تجربتها والخكم عليها وبالتوفيق للجميع انشاء الله ومشكور علي تعبك

yassineleo
10-11-2015, 19:44
بعض الشركات ترفع السبريد جدا وقت الاخبار و ذلك لان البنك يفرض عليها ذلك.. التداول وقت الاخبار يدعي( التجارة المسمومة) فالبنوك لا تفضل المتداولين وقت الاخبار لانهم يربحون مئات النقاط في ثواني.. و لهذا البنوك ترفع السبريد على الشركات.. و الشركة بدورها ترفع عليك السبريد لانها لا تريد الدفع من اموالها..

nuclear2010
10-11-2015, 20:11
اسللام عليكم جميعا
اخى العزيز كل منهم مهم سواء التحلي الفنى
او الاساسى ولايمكن اغفال احدهم والافضل ان تجمع بينهم
تقبل تحياتى

بشير حمدان
10-11-2015, 20:21
السلام عليكم
ان التحليل الاساسى والتحليل الفنى انما وجهان لعمله واحده ولا يمكن فصل احدهما عن الاخر فمن التحليل للشارت تتنبئ بالحركه المستقبليه وكذلك الاحداث من الاخبار

hassann
10-11-2015, 20:46
طريقة جميلة و مبتكرة أحسنت وشكرا على المشاركة لقيمة التي افادني وكل من قرائة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

kirollosroumany
10-13-2015, 18:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

احنا بندخل باستخدام الاخبار بناءآ علي التوقعات اللي بنلاقيها علي الاجندات الاقتصادية يعني منعرفش اذا كانت التوقع ده هيكون صح ولا غلط فبلاش نقول انها دقيقه

تحياتي

mohammed55
10-14-2015, 16:17
لا اشاطرك في هذا الامر لان التحليل الفني من انجح الطرق التي يعتمدها الخبراء لان التحليل الاساسي ياتي في ثانية فقط ويزعزع السوق وبعدها التحليل الفني يعمل عمله طوال الوقت
وفقك الله

asxqwzdc2
10-15-2015, 14:51
هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال

---------- Post added at 12:51 PM ---------- Previous post was at 12:49 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب متى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين دولار أو اقل فبهذا سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على الديمو استخدمها نفسها على الحساب .ا لم تبني

mohammed55
10-17-2015, 18:19
اهلا وسهلا اعضاء المنتدى انشاء الله تكونو بخير وعافية اما بعد

dfghfgh
10-18-2015, 20:32
في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل

---------- Post added at 06:32 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

المختلفة التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن استراتيجيات

dhmo
10-18-2015, 22:43
اهلا وسهلا اعضاء المنتدى انشاء الله تكونو بخير وعافية اما بعد

هو هنا احنا الاهم عندنا اخي التحليل الاخباري الي هو يعتبر من الاساس فرع من فروع التحليل الاساسي ومش مهم نكون محللين اساسين وكده اهم حاجه هنا
اننا نعرف نفهم الاخبار صح ونستفيد منها

ayoub321
10-19-2015, 09:26
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي بصراح أنا أرى أن لابد من الأذين لأنهما مكملين لبعضهما البعض لذلك لا تستطيع التخلي على أحدى منهما صديق الكريم
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

dfghfgh
10-21-2015, 12:38
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

---------- Post added at 10:38 AM ---------- Previous post was at 10:36 AM ----------

اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع

mody555
10-22-2015, 15:24
م توحيد المملكة العربية السعودية الحديثة في أوائل القرن العشرين من قبل الملك عبد العزيز بن سعود، الذي قام بإجبار السكان البدو على الت

الخليل
10-22-2015, 21:15
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

sharshabil
10-22-2015, 22:55
الادق هو التحليب الفني اما الاسايس هو التحليل الااسشاسي يعني الااساسي يحدد
لك الاتجاع و معالم الطريق و الفني حتلا تحجج نقاط الربح اة الخسارة لا غير

hamooo2006
10-22-2015, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اري الابتعاد عن وقت الاخبار فذلك اضمن لأننا لا ندري ما سيكون تاثير الخبر

zesrt
10-24-2015, 12:51
التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة

---------- Post added at 10:51 AM ---------- Previous post was at 10:50 AM ----------

التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن

mouse
10-24-2015, 13:38
ولكن في سوق العملات الدولي فإن أغلبية المضاربين لا يتجاوزون العملات التي ذكرناها ويتركز 80% من التعامل على العملات الرئيسية الأربع مقابل الدولار .

وهذا يعطي ميزة التركيز لدى المتاجر بسوق العملات عن غيره من المتاجرين بالأسواق الأخرى .

تابع معنا الدرس التالي والخامس عشر في سلسلة دروس سوق العملات
العملات المهجنة Cross Currencies

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:25 PM ----------

أن نقول أن سعر الدولار الأمريكي هو 3.5 ريال سعودي . أي لكي تحصل على دولار واحد فلابد أن تدفع 3.5 ريال سعودي . أو نقول أن سعر الدولار الأمريكي هو 120 ين ياباني . أي لكي تحصل على دولار واحد فلابد أن تدفع 120 ين ياباني . وهكذا لكل عملة سعر مقابل أي عملة أخرى .

أي أن سعر العملة هو مقدار العملة الواجب دفعة للحصول على عملة أخرى .

فإذا أردت أن تشتري الدولار أو تبيعة مقابل العملات الأربع الرئيسية فلابد أن تعرف سعره مقابل هذه العملات أولاً .

alaa1
10-24-2015, 13:39
هلا
التحليل الاساسي ام الفني .. التحليل الاساسى والتحليل الفنى يعتبران هما اهم ادوات سوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق

mohamedelmaghrapy
10-24-2015, 14:19
شوف اخي لا يجب ان تحكم علي اي تحليل بانه ادق لان السوق هذا كلنا نعرف جميعا انه لايقف . ميريح ههه لالا طبعا
ولكن هو يأثر بكل الاشياء ايجابيا وسلبيا :) فهمت الان . عشان كده اي تحليل ترااااااه مهم جداااااا طالما يصب في عق ارباحك

marwanadam
10-24-2015, 14:30
الكل معها اخى يحب ان تعرف الكل وكيف التعامل معها
الان التحلل بمختلف الاوجه ينفع فى التعامف ومعرف ما الامور التى ممكن ان تحدتف السوق
وكدلك تعطيك خلفية على الموضوع والسوق
وبتوفيق

الخليل
10-24-2015, 23:16
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

luka95
10-24-2015, 23:19
السام عليكم ورحمة الله
التحليل الاساسي ناجح ومناسب للصفقات الطويلة اما التحليل الفني في رأيي مناسب للصفقات القصيرة التي تتم في نفس
اليوم وهو شائع اكثر بما ان اغلب المتداولين يفضلون الصفقات اليومية
وبالتوفيق لك انشاء الله

dhmo
10-25-2015, 03:01
السام عليكم ورحمة الله
التحليل الاساسي ناجح ومناسب للصفقات الطويلة اما التحليل الفني في رأيي مناسب للصفقات القصيرة التي تتم في نفس
اليوم وهو شائع اكثر بما ان اغلب المتداولين يفضلون الصفقات اليومية
وبالتوفيق لك انشاء الله

بس مهم نعمل استراتيجيه قويه به وبالفعل اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

مني عصام
10-25-2015, 05:24
في الحقيقة وفي رائي الشخصي ان الاتنين مهمين جدا ومكملين لبعض لفتح صفقة بنسبة نجاح عالية فان اعتمدة علي التحليل الفني واهملت التحليل
الاساسي من الممكن ان تكون الصفقة خاطئه انما لو دمجت الاتنين معا ستخرج بصفقة رابحه ان شاء الله وهذا ما افعله انا
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

dhmo
10-25-2015, 16:14
في الحقيقة وفي رائي الشخصي ان الاتنين مهمين جدا ومكملين لبعض لفتح صفقة بنسبة نجاح عالية فان اعتمدة علي التحليل الفني واهملت التحليل
الاساسي من الممكن ان تكون الصفقة خاطئه انما لو دمجت الاتنين معا ستخرج بصفقة رابحه ان شاء الله وهذا ما افعله انا
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

بس لازم عمل خطه وايضا يكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

salak
10-31-2015, 19:53
انى ارى ان التحليل الاساسي تبع الاخبار هو الاقوى لانه هو المسيطر في الازواج بالتاكيد
انما التحليل الفني يكون قوي طبعا ولكم لما يصدر الخبر تلاقي الاخير متحكم في السعر

Abdelhedi
10-31-2015, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
بالنسبة لي انا تبع اكثر التحليل الفني و من ثم التحليل الاساسي و الله اعلم شباب و شكرا

aymendone
10-31-2015, 21:27
التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق بشكل عام

ayoubfc
10-31-2015, 22:10
بسم الله الرحمن الرحيم
التحليل الاساسي والتحليل الفني مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما لدراسة حالة السوق لكن اهتم أكثر بالتحليل الاساسي لأنه أكثر دقة من الفني وقت الخبار وغيرها .
بالتوفيق انشاء الله

monira salah
10-31-2015, 22:29
من رأى الاتنين بيساعدو بعض ومينفعش اهمال واحد على حساب التانى
خصوصا الوقت بتاع الاخبار لان الخبر جدير بتغير مصار العملة على حسب قوتة وبالتوفيق ان شاء الله

sharshabil
10-31-2015, 23:09
التحليل افني هو الاصدق طبعا لان ان لاحظت وقت الاخبار و ما اكترها لا
يعود اي تحليل فني او رقمي او اي تحليل اخر شغال , ففقط الاساسي , تحياتاي

alaa1
11-03-2015, 16:42
اهلا بكم
التحليل الأساسي و التحليل الفني إتجاهات مختلفة،عليك الحذر لمضاعفة إحتمالية أن تقوم بالإدراك الصحيح بالفوركس
بالتوفيق

حسام بيه
11-03-2015, 16:43
ارجو من جميع الاخوة المحترفين ان يمدونا بتجاربهم في الفورکس ومدی نجاحهم حتی نعتبر من بعضنا البعض وبارک الله فيکم انا مبتدئ وباذن الله ساسعی الی الوصول للقمة

مريم ميري
11-03-2015, 16:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي سبق واستعملت التحليل الفني وله نتائج جيدة جدا وفي نفس الوقت كنت احلل صفقاتي بالاعتماد
على التحليل الاساسي واستنتجت انهما جيدان والدمج بينهما افضل للحصول على نتيجة جيدة
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

snnaky
11-20-2015, 17:52
رابط الموضوع القديم من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?86204-طلب-ايهما-ادق-التحليل-الاساسي-ام-الفني&p=3329064&viewfull=1#post3329064)
(http://forex-masr.com/showthread.php?86204-طلب-ايهما-ادق-التحليل-الاساسي-ام-الفني&p=3329064&viewfull=1#post3329064)

التحليل الاساسى او التحليل الاخبارى هو ادق تحليل لانه يعتمد على الاحوال الاقتصادية الخاصة بالبلد صاحبة العملة والاخبار هى من يحرك السوق اما التحليل الفنى فهو يعتمد على الشارت والشموع فقط لا غير
الحقيقة انا اللى نفسى افهم انت بتعيد المشاركات تانى لية يعنى اية اللى يخليك تعيد موضوع بدون اى اضافة او تجديد
لو حضرتك كنت عضو وتم مثلاا الغاء او حظر عضويتك مافيش اى داعى ولا اى فائدة ممكن تعود لك او لينا بتكرار اعادة نفس الموضوعات ؟؟
حضرتك عامل نفس الموضوع بنفس العنوان هنا
http://forex-masr.com/showthread.php?86204-%D8%B7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%8A%D9%87%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86%D9%8A&p=3329064&viewfull=1#post3329064
وبتعيد نفس الكلام والأختلاف فقط فى الزمن والأسم
اية الداعى ؟؟؟؟؟؟؟

asx
11-23-2015, 15:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

asx
11-25-2015, 20:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ashraf mamdouh
11-25-2015, 20:42
اخى الكريم جزاك الله كل خير عن موضوعك ولكن اعذرنى انت لم تضع لنا الافضل منهما والذى يمكن الاعتماد عليه بشكل رئيسى
اتمنى ان تضيف للموضوع الافضل لكى نعتمد عليه

labsir
11-25-2015, 22:00
والله يا اخي الكريم اعتقد ان كلا التحليلا لهما دقة و كل يعمل في نطاق لكني اغلب كفة التحليل الفني بشكل عام
والله الموفق والمعين

onelove
11-25-2015, 22:15
من التحليل الاساسي واالتحليل الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعههه

star4ssa
11-25-2015, 22:59
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
فى اعتقادى المتواضع ياخى ان كلا من التحليل الاساسى والفنى يكملل البعض
اكيد استفدنا كثيرا من طرحك الراقى اسلوبك جدا بسيط واكيد نتمنى نشوفكك بالقريب فى
اطروحات اخرى راقيه شكرا وبالتوفيق

asx
11-29-2015, 14:10
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ringo
11-29-2015, 19:04
والله يا اخي الكريم انا اقول انه يجب التركيز على الاخبار الاقتصادية بشكل أساسي لانه المحرك الاساسي للسوق
والله الموفق والمعين

ahmedazzouz
11-29-2015, 20:38
بسم الله الزحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمةاللهتعالى و بركاته
اخي التحليل الاساسي هو تحليل يتعلق بالاخبار الاقتصادية و التي تشمل شتى النجالات و المعدلات كمعدل البطالة و الوضع الامني و معدل الاجور.بالتوفيق للجميع.

jalal20
11-29-2015, 20:40
التحليلي الفني مهم والتحليلي الاساسي مهم ولكن من وجهة نظري أن كلاهما يكمل الآخر ولكن اهتم أكثر بالتحليل الاساسي لأنه أكثر دقة من الفني

latraaa
11-29-2015, 21:07
و الله يا اخي الكريم، أرى أن الموضوع ليس بالسهل كما نعتقد، الموضوع لابد له من تفصيل و تحليل و عدة مواضبع، و لله الحمد لقد تقدم الإخوة بالكثير من المواضيع القيمة في هدا الموضوع، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

doaa sary
11-30-2015, 20:34
كل شخص ولية طريقه اكيد
انا بالنسبالى مبفهمش ف التحليل الفنى
وبفضل الاعتماد ع التحليل الاساسى بس
افضل وقت فى حركة
وافضل وقت بياثر هو الاخبار الاقتصادية

whiteheart
11-30-2015, 21:04
لا اظن انه يجب المقارنة بينالتحليل الفني و الاساسي ..
لانهما وجهان لعملة واحدة ..
بل يجب علينا دمجهما معا حتى نحصل على تحليل متكامل ..

choroukguid
11-30-2015, 23:23
الاثنين دقيقين ﻛﻞ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻥ ﺗﺠﺘﻤﻊ ﻓﻴﻪ ﻫﺎﺗﻪ
ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ ﻛﻠﻬﺎ ﻟﻜﻲ ﻳﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻳﺤﻘﻘﻮﻥ ﺍﺭﺑﺎﺡ
ﻣﻌﺘﺒﺮﺓ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ موفق

reyad george
11-30-2015, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم يكملان بعضهما البعض فلا تتخلى عن اى منهم فيجب ان يكون لك رؤيه اساسيه و ايضا رؤيه فنيه للكسب ان شاء الله بالتوفيق للجميع

nhd95
01-12-2016, 05:43
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

الـــــسلام عليكم و رحمة الله
أختي الكريمة سارة محمد أعتقد ان كلامك جميل و مقنع ولكن يبقى ذلك فقط
على المستوى النظري و لكن تطبيقيّا لا أظن اطلاقا ان ذلك
ممكن أو مجدي لانه ان ستطتب و تدون تحليلاتك ستكون الصفقة قد فاتت و سبقتك

شبه منحرف
01-12-2016, 09:43
حقيقة كلا من التحليل الفنى والتحليل الكلاسيكى كليهما يكمل بعضه الاخر حيث ان التحليل الاساسى يعطى لك رؤيه اوسع فى الاسعار ولكن عند دخول الصفقات يجب الاخذ بالتحليل الفنى لكى تحدد اهدافك وتحدد نقاط الدخول ووقف الخساره

ابوفؤاد
01-12-2016, 09:53
لك ان تختار الطريقه التى تعمل بها سوء كانت يوميه او اسبوعيه او شهريه و باء عليه تحدد نوع التحليل الذى تد ان تسير و تعمل به
لكى تصل الى ما تريد من الاباح و الاكيد انه لا غنى اى منهما

aym
01-12-2016, 10:20
كلا من التحليل الفنى والتحليل الاساسي مهمين بالنسبة للفوركس ومهمين بالنسبة للدخول فى الصفقات لذلك يجب
الاهتمام بهم ومعرفة كل شئ عنهم قبل البداية فى الفوركس

dhmo
01-12-2016, 18:12
كلا من التحليل الفنى والتحليل الاساسي مهمين بالنسبة للفوركس ومهمين بالنسبة للدخول فى الصفقات لذلك يجب
الاهتمام بهم ومعرفة كل شئ عنهم قبل البداية فى الفوركس

نجرب التحليل كتير على الحساب التجريبي اخي خطوه مهمه جدا للمتاجر انه لازم يدي الوقت الكافي له للتعلم وانه يكون قادر بالفعل على انه يتعلم كويس على الحساب ده
فتره كافيه علشان يقلل من اخطاؤه

Bassem Hassani
01-12-2016, 18:23
كل متداول بيكون ليه فكره الخاص فى تحليل سوق العملات الاجنبيه الفوركس ولكن الاغلبيه والى انا منهم الذين يحاولون الربط بين التحليل الفنى والحليل لاساسى معا لان الاعتماد على احد التحليلين من الموكد انه يعطيك رؤيه مش واضحة جدا للسوق لذلك لو عايز قراراتك تبقى دقيقة بنسبة كبيرة لازم تكون التحليللات معاك فى ذهنك ودى مجرد نصيحة

doaa sary
01-12-2016, 23:30
كل شخص ولية طريقه اكيد
افضل وقت فى حركة

latraaa
01-13-2016, 00:50
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

islamhd
01-13-2016, 13:03

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

heroo252
01-13-2016, 15:49
الادق طبعا هو التحليل الفنى اكتر من التحليل الاساسى
مش بس كده التحليل الفنى كمان اهم بكتير من التحليل اللاساسى وهو الى مستمر طوال الوقت معانا

aissahd
01-13-2016, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

forexdz
01-13-2016, 16:09
بالنسبة لي التحليلين يكملان بعضهما البعض
ولا ننسا الاستراتيجية والمؤشرات
فلا اعتمد فقط على التحليل اللي انت تتكلم عنه يبقا دوما ناقص
لازم الواحد يدخل وهو معتمد على اكثر من شئ

csebai12
01-13-2016, 22:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
بالنسبة للتحليل الاخباري لا انصحك بالاعتماد عليه كثيرا كمبتدا كونه خطير و يحتاج الكثير من الخبرة

keroaym
01-13-2016, 22:42
لا يمكن الاستغناء ان احد من انواع التحليل ولابد من استخدام التحليل الاساسي والتحليل الفنى فى
التداول ومعرفة اتجاهات السعر الى اين يتجة

never4
01-21-2016, 12:09
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

forexdz
01-21-2016, 14:24
وهاذا اللي نعرفه
والتحليل الاساسي هو يعتمد على الخبر ولكن بشرط خبر توقعاته قوية
هو اللي يحرك السعر مع اضافة تحلي دعوم ومقاومات وما انت تفظله
والتحليلين يكملان بعضهما

big.pharaoh
01-21-2016, 14:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مش شرط ان يكون االتحليل الاخباري هو ادق تحليل. والمتاجره عليه تحتاج مرونه ورأس مال كبير

alatn123
01-31-2016, 23:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كلاهما مهم و يكمل الأخر , لمن الاحتراف في التحليل الفني يغنيك على التحليل الفني
بالتوفيق يا غالي ..

فوريكسي
02-01-2016, 01:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جزاك الله خيرا أخي الكريم
الفوركس مجال يتطلب التعلم والتدريب قبل الدخول بالمتاجرة في الحساب التجريبي والا سنحقق خسائر مؤكدة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nader110
02-01-2016, 01:28
التحليل الفني هم شي في عملية الفوركس بمعني ان التحليل الفني هو الي بيوضح الصفقة واتجاهها ولذلك يرجي الحذر من هذا

lebouziramzinio
02-01-2016, 01:46
التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض

kamelamin
02-01-2016, 20:01
مرحبا ويعتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك
اخى الكريم ومنتظرين منك المزيد وبالتوفيق للجميع

lebouziramzinio
02-01-2016, 20:02
التحليلي الاساسي مهم ولكن من وجهة نظري أن كلاهما يكمل الآخر

AHMED91
02-01-2016, 20:35
التحليل الفني او التحليل الااساسي مهمين جدا والربط بينهم يساعدك كثيرا
علي التعامل السليم مع سوق الفوركس والتالي تستطيع الدخول جيدا ايضا

nuclear2010
02-01-2016, 22:58
السلام عليكم جميعا
لتحليل الاخباري فعلا مهم لانو بيحدد اتجاة السوق للعملة ان كان شراء او بيع
يجب التركيز على الاخبار الاقتصادية بشكل أساسي و هذا مع الاعتماد على تحليل فني لمتابعة تحركات السعر و الله مستعان شباب
تقبل مرورى

aboubakeur_m12
02-01-2016, 23:14
التحليل الاساسي من اصعب الطرق التي تمنحك نقطة دخول ناجحة بالرغم من كمية الارباح التي تمنحها للمتداول لكنها تتطلب خبرة و حنكة كبيرة من طرف المتاجر و هي تعتمد بالاساس على دراسة الاخبار اما التحليل الفني و هو الكثر شيوعا بين المتداولين فهو اكثر ضمانا و نسب النجاح فيه كبيرة

طارق سليم
02-02-2016, 22:11
اخي الغلي ان التحليل الذي دكرت من اهم التحليل بي منتدا فوركس اي لا تستطيع الاستغناء عنهم بي المنتدا
ولا ستكون تعمل بي لا شئ

global
02-11-2016, 04:02
يا اخي الكريم انا ارى ان التحليل الفني اصدق من الاساسي ولاكن افضل ان تجمع بينهما
والله الموفق والمعين

never11
02-13-2016, 12:37
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mido elshabrawy
02-13-2016, 14:06
السلاتم عليكم و رحمه الله وبركاته
مشكوره اختي الفاضله علي موضوعك ايهما ادق التحليل الاساسي ام التحليل الفني
و من وجهه نظري ان التحليل الفني هو الادق و هو ما يجعلك تقتنصين اقوي و اسرع الفرص في السوق و بكل سهؤله و رؤيه واضحه للامور
تقبلي مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

محمد صلاح
02-13-2016, 15:22
اهلا بك اخى اما الموضوع او السؤال ما ينفعش طبعا بهذه الطريقة لان التحليل الفنى حاجة واتجاه معين اما التحليل الاساسى اتجاه اخر يعتمد على تحليل المؤشرات الاقتصادية اسعار الاسهم والتحولات السياسية

ibrahem91
02-13-2016, 17:15
هناك العديد من التجار في السوق الذين يعتمدون علي التحليل الفني واخرين
يعتمدون علي التحليل الاساسي وانا من وجهة نظري ان لا غني عن الاثنين

best1
02-13-2016, 17:39
في الوقت نفسه إرتفع الدولار/كندي بنسبة 0.14٪ ليتداول عند 1.3915، مع إرتفاع أسعار النفط بقوة خلال جلسة تداول ‏اليوم. فلقد قفزت عقود النفط الأمريكي تسليم آذار/مارس بنسبة ضخمة بلغت 5.25٪ لتتداول عند 27.59 دولار للبرميل

dhmo
02-14-2016, 20:11
هناك العديد من التجار في السوق الذين يعتمدون علي التحليل الفني واخرين
يعتمدون علي التحليل الاساسي وانا من وجهة نظري ان لا غني عن الاثنين

التحليل الفني مهم طبعا وانت علشان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

ahmedmomenali
02-14-2016, 21:43
اعتقد اخي الكريم انه مش ممكن تعتمد على تحليل دون الاخر ومن الافضل الاعتماد على
التحليلين مع بعض سواء فني او اخباري وممكن برضه استخدام التحليل الرقمي معهم

aminetns
02-14-2016, 23:29
اكيد التحليل الاساسي ادق واصح واهم من الفني السخيف من وجهة نظري شكرا لك أخي الكريم على المنوضوع بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dhmo
02-16-2016, 00:28
اكيد التحليل الاساسي ادق واصح واهم من الفني السخيف من وجهة نظري شكرا لك أخي الكريم على المنوضوع بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ولك هو فعلا هنا لا يمكن الحكم اخي بالسيوله دي لان جني ارباح كبيره ممكن تحصل صدفه لكن المحافظه على مستوى ربح معين لفتره طويله او بصفه مستمره هو الفيصل
هنا الي بيفرق بين المتاجر الناجح والعكس

mourada
02-16-2016, 10:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل كي تتوصل الى الربح من سوق الفوركس عليك بتعلم التحليلين معا و اتقانهما و ضف لهما التحليلات الاخرى الموجودة في هذا المجال و بالتوفيق

معتصم سباعنة
02-16-2016, 15:45
اخي انا افضل التحليل الفني فضلا عن باقي التحليلات كونه دقيق
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

never10
02-17-2016, 19:48
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

dhmo
02-18-2016, 21:01
اخي انا افضل التحليل الفني فضلا عن باقي التحليلات كونه دقيق
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

التجربه للتحليل تكون على الحساب التجريبي اخي خطوه مهمه جدا للمتاجر انه لازم يدي الوقت الكافي له للتعلم وانه يكون قادر بالفعل على انه يتعلم كويس على الحساب ده
فتره كافيه علشان يقلل من اخطاؤه

zead ahmad
02-18-2016, 21:12
التحليل الاساسى مثلة مثل التحليل الفنى تماما هما الاثنين مثل بعض يمكن الاستعانه نه بكل بساطة يجب ان تتعلم وتفهم بكل تلك الاشياء حتى تقدر تفهم التحاليل وتتاجر بها وتربح من خلالها

alizert2015
02-18-2016, 21:53
اخي الكريم التحليل الفني و الاساسي كلاهما مهم في تداول العملات لكن
من وجهة نضري الشخصيه فانني افضل التحليل الفني لانني ابرع فيه

dhmo
02-19-2016, 23:36
اخي الكريم التحليل الفني و الاساسي كلاهما مهم في تداول العملات لكن
من وجهة نضري الشخصيه فانني افضل التحليل الفني لانني ابرع فيه

وهنا بردو مع التحليل الجيد فعلا لازم المتاجر هنا يكون حريص على اختيار نقاط استوب قويه علشان يتجنب عكس السعر عيله كتير والتمرجن لازم نتقبل
الخساره بالاستوب افضل من المارجن

hachhouch
02-19-2016, 23:38
التحليل الفني طبعا هو المميز الأول للسوق و المعتمد أكثر في التداول
حظ سعيد

doaa sary
02-29-2016, 17:28
كل شخص ولية طريقه اكيد
افضل وقت فى حركة

Ahmed-mazher
02-29-2016, 17:43
بسم الله الرحمن الرحيم

لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ

وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ

وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ

لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ فِي كَبَدٍ

أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ

يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالا لُّبَدًا

أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ

أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ

وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ

وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ

فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ

فَكُّ رَقَبَةٍ

أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ

يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ

أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ

ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ

أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ

وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ

عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ

take-profit
02-29-2016, 18:01
اري ان التحليل الفني و التحليل الاساسي كلاهما يمثلان منظومة واحده و الاعتماد علي
اي واحد منهم هو ليس بالخطأ فكلاهما جيدان و دقيقان

Algn48
02-29-2016, 18:19
السلام عليكم ... كل من التحليل الاساسي واالتحليل الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعتة

big.pharaoh
02-29-2016, 18:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... هو التحليل الاساسي او الاخباري. مهم جدا للناس اللي بتشتغل على صفقات سوينجيه طويله

عاشق الفوركس
02-29-2016, 23:43
أخـــــي، الفـــاضل
لا يوجد اقوى لكن من المفضل العمل على دمجهما مع بعض لتحليل اتجاه السووق

Ahmedgomaa
03-01-2016, 12:59
لسلام عليكم ... كل من التحليل الاساسي واالتحليل الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعتة
تقبل مرورى

amremad
03-03-2016, 23:49
اهلا بك اخى الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك
ويؤسفنى عدم افادتك لانى جديد فى هذا المجال
واتمنى التوفيق للجميع تقبل مرورى

dhmo
03-04-2016, 14:04
لسلام عليكم ... كل من التحليل الاساسي واالتحليل الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعتة
تقبل مرورى

ومع اي تحليل طبعا بيكون مطلوب الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

lebouziramzinio
03-05-2016, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل الرابط موش بيفتح اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر

malakrohy
03-05-2016, 00:44
التحليل الفنى اقوى واحسن بكتير لانه بيكون ادق فى السعر والشارات وبيعتمد على الطلب من المتداولين على العملات الموجووده فى السوق ده رأى انا شخصيا تقبل احترامى لك

hamza215rix
03-05-2016, 00:47
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية

وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
90

dhmo
03-05-2016, 14:57
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية

وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
90

اساسا اخي ايضا هنا العمل بالاخبار لا يمكن الحكم اخي بالسيوله دي لان جني ارباح كبيره ممكن تحصل صدفه لكن المحافظه على مستوى ربح معين لفتره طويله او بصفه مستمره هو الفيصل
هنا الي بيفرق بين المتاجر الناجح والعكس

karinho1991
03-20-2016, 17:49
اخي ان التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق بشكل عام

ahmed arrar
03-21-2016, 14:46
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:

mohamedforex4
03-21-2016, 19:51
التحليل الفني ادق تحليل يا ولااد من التجليل الاساسي ومن الاخر كده الشارت بتكلم . :) .
وبيقول هو رايح فين بشكل عااااااااااام مهما قال الخبر في النهايه لن اتنازل الشارت بيتكلم :)

mhamadfor
03-25-2016, 19:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و مرحبا بكم اخواني في المنتدي و ارجو ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابي و شكرا:

abderrahmenanis
03-25-2016, 19:01
تقبل مروري ورمضان كريم

neverlit4
03-26-2016, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

raouf41
03-26-2016, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم شكرا على هذه اتلمعلومة المفيدة و الرائعة و القيمة و نرجو ان تفيدنا بمعلوماتك الاخرى و ان تبقى على اتصال بنا

رومانى
04-02-2016, 19:58
التحليل الفنى : هو دراسة حركة الاسعار باستخدام الرسوم البيانية وذلك بتوقع اتجاه السوق
المستقبلية استنادا الى مبدا رئيسى ان جميع الاحداث والاخبار تؤثر على حركة السوق
وجميعها يظهر على حركة السعر فى حركة الرسم البيانى

lionardodicaprio940
04-02-2016, 19:59
لايمكن القول اي التحليلين ادق الفني ام الاساسي فكل منهما يتبع الاخر
فلا بد من جمع كلا التحليلين من اجل الدخول في صفقة بالاضافة الى الموشرات ايضا
وفقك الله

rapeaezzat
04-02-2016, 20:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى التحليل الاخبارى والتحليل ا لاساسى هما يكون كلا من هما له الوجبات والصفات الخصه بيه ويكون التعمول مع بعضهم بالبيع والشراء وهى التجاره وبالتوفيق

mohamed ahmed mohamed 1
04-03-2016, 15:00
أوقف طريقتك إذا لم تكن ناجحة وسببت لك خسائر، وابتعد عنها وابحث عن استراتيجية جديدة وابدأ بدراستها لمدة 6 شهور وبعد كل خسارة خذ إجازة أسبوع.- اعمل دائما على تطوير استراتيجيتك

- لن تنجح كثيرا إذا لم تكن على معرفة كافية للتحليل الفني أو لم تتعلم من خلال الدورات أو الكتب.

hamed mohamed
04-06-2016, 03:50
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير... إن شاء الله..........، بالتوفيق ..........

neverlit5
04-08-2016, 13:37
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hoomid
04-09-2016, 19:04
سلام اخي الكريم
كلا التحليلين جيدين . سواء التحليل الاساسي او للتحليل الفني. غير انه تبقى طريقة العمل و استغلال كل طريقة جيدا و الاستفادة منها
بالتوفيق للجميع

احمد عبد الباسط
04-09-2016, 19:06
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة على اشرف المرسلين

انا اعتمد بنسبة كبيرة جدا على التحليل الفنى لانة التحليل الفنى هو العمود الفقرى للفوركس ويمكن دمجة مع اى نوع اخر من التحليلات للحصول على نتائج افضل

aboubakr el ayach
04-13-2016, 21:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب لكي نجيب على السؤال ايهما افضل وادق يجب علينا ان نعرف مفهوم كلا من التحليل الفني والتحليل الاساسي ولو باختصار، فالتحليل الفني يقوم على تحليل الزوج من حيث الشارت أما التحليل الاساسي فهو يعتمد على الاخبار وتاثيرها، اخي كلاهما مهم ولكن التحليل الاساسي ادق لانه واقعي شيء ما.

devloppman
04-13-2016, 22:19
لا يمكنك الاعتماد على نوع واحد من الاحاليل
لان التحليل الاساسي والفني يكملان بعضهما
ولا يمكن العمل باحدهما بدون الاخر لمعرفة اتحاه السوق الرئيسي

فوزي
04-17-2016, 15:22
بسم اللة الرحمن الرحيكم اخى الكريم انت تسال وتقول طلب ايهما ادق التحليل الاساسي ام الفني(الجزء2)
الاثنين مفدين لخى الكريم وى يمكن الاسنغناء عن احدهم اخى الكريم وشكرا

snapping
04-17-2016, 15:24
اخى الكريم ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله والله الموفق ..

alasfarahmad
05-22-2016, 16:11
مشكور صديقنا الفاضل على هذا الشرح، لا شك في أن التحليل الفني يقوم على المخططات اليانية لحركات الأسعار، ولكن عند التدقيق في هذه المخططات، وحركات الأسعار يلاحظ أنها تأتي نتيجة الاستقرار الاقتصادي لهذه الدولة أو تلك، أو نتيجة الاضطرات فيها، فالمخططات اليانية لا تأتي عبثية، إنما تستمد أشكالها وبنيها من قوة العملة التي ترتكز أساس على قوة الاقتصاد، مشكور على كل حال ونتمنى لك التوفيق والنجاح بإذن الله تعالى.

ramzi77
05-22-2016, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اما بعد اخي الكريم شكرا جزيلا على المعومات المقدمة في انتضار معلومات أخرى

saleh05
05-22-2016, 16:20

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

dhmo
05-22-2016, 17:30
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اما بعد اخي الكريم شكرا جزيلا على المعومات المقدمة في انتضار معلومات أخرى

هو طبعا جدا هنا لابد من الصبر والتعلم هنا مطلوب جدا في المجال الي احنا فيه ده علشان المتاجر هيكون محتاج لوقت علشان يتعلم ويدرب وكده ومش هيكون ده
الا بالصبر والتعلم على انه يلتزم

Hazem hassan
05-22-2016, 18:41
التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق بشكل عام وهوى يساعدك فى اخذ القرار فى المتاجرة من بيع العملة او شرائهاا
الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك اخى الكريم ومنتظرين منك المزيد

---------- Post added at 03:41 PM ---------- Previous post was at 03:37 PM ----------

انا اوافقك ان المضارب الناجح هو اللى يتعلم من الاخطاء ولا يكررها مرة اخرى لكى يستمر فى السوق ولكن مشكلتي انا لم استطع مالجتها التحليل الاساسي والتحليل الاخباري مكملين لبعضهما البعض فى تحديد اتجاة السوق بشكل عام وهوى يساعدك فى اخذ القرار فى المتاجرة من بيع العملة او شرائهاا

latraaa
05-22-2016, 19:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يحققون الكثير من النتائج الراقية القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

wayss
05-23-2016, 22:28
الســـــــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الســـــــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جميل أخــــي الفاضل على الموضوع

وعلى هده المعلومات القيمة في مـــــا يخص

التحليل الاساسي و الفني

مع التحية وبالتوفيق

bakup28
05-23-2016, 22:38
السلام عليكم
كل من التحليل الاساسي واالتحليل
الني كل واحد فيهم لة المكان بتاعه
والوقت والاستخدام وكل واحد لة الفايدة بتاعتة

latraaa
05-23-2016, 23:56
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمن ىأن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك إن شاء الله

The_Kuzaki
05-24-2016, 01:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم و هو كذلك و لكلا منهما دور كبير في تحديد اتجاه السعر
بورك فيك اخي موضوع رائع جدا
اسأل العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

never
05-24-2016, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hibaahmed
05-24-2016, 16:25

never
05-25-2016, 01:03

AHMED NOLE
05-25-2016, 01:24
هو التعامل فى السوق بيكون من خلال الاتنيين يعنى مش تفضيل الفنى على الاساسى او العكس

الاتنيني بيكملوا بعض من الاخر بالتوفيق لكم والله المستعان ومزيد من المووضعات المميزه فى السوق اكيد والله يوفقكم

messaoud43
05-25-2016, 17:53
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

mohamedforex4
05-26-2016, 03:13
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد انا لست مبتدا و لا اعرف شيئ في هذا المجال ارجو شرح اخي و تقبل مروري و شكرا لكم

nader
05-26-2016, 03:17
يبقى التحليل الاساسي من بين الاشياء الهامة والتي يعتمد
عليها كل تاجر في صفقاته حيث لايمكن اغفاله ولكن للتحليل الفني كذالك ايجابيات فهو يعطيك ظرة مشتقبيلة
في حالة اتقانه ولمحة قوية عن السوق والى اين يتجه وعلى كل حال لايمكن اغفال اي منهما
بالتوفيق

ramzi77
05-26-2016, 12:54
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد شكراً يا اخواني أعضاء ونشطاء المنتدى الراقي والجميل على المعومات المقدمة في انتضار معلومات أخرى

mohamedforex4
05-26-2016, 16:59
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد انا لست مبتدا و لا اعرف شيئ في هذا المجال ارجو شرح اخي و تقبل مروري و شكرا لكم

zineb01
05-26-2016, 17:03

mohamedforex4
05-27-2016, 15:42

---------- Post added at 03:42 PM ---------- Previous post was at 02:09 PM ----------

golden1985
05-27-2016, 15:59
انما لا يمكن القول ان التحليل الفني غير مربح فقط لازم الامر يكون بعيدا عن الاخبار وشكرالك تقبل مرورى...

mohamedforex4
05-27-2016, 19:22

latraaa
05-27-2016, 19:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك من اللدين يحققون الكثير إن شاء الله

mohamedforex4
05-28-2016, 03:54

Ahmed Emad Eldin
05-28-2016, 04:43
لا استطيع اعطائك رأيي فأنا لم اتداول بعد
ولاكن من قرائتي لاراء الاعضاء ومن وجهة نظري فأنك يجب ان تجمع دائماً ما بين كل شئ وتستخرج منه الافضل لك
يعني ان التحليل الفني والاخباري والاساسي مهمين ويكملون بعضهم
تقبل مروري تحياتي لك

hamada alex
05-28-2016, 05:29

ahmadnigm
05-28-2016, 05:31
السلام عليكم ورحمةً الله وبركاته اخى الكريم
طبعا التحليل الأساسي هو اللي هيوجعك العمله رايحه فين وجايه منين بكل دقه وحزم

abogoda
05-28-2016, 05:49
اكيد الاتنين مهمين سواء التحليل الفني اولا الاساسي لان هما الاتنين بيلعبوا بالسوق لعبة شد الحبل
وقت ما بيكون في اخبار قوية الكل بيركز معاها
اذا الاثنين معا

ahmedahmed1
05-28-2016, 05:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام
لا تعتمد على تحليل اساسى فقط ولكن لابد من العمل بالدعم والمقاومة وتقبل مرورى لك

mohamedforex4
05-28-2016, 19:21

---------- Post added at 07:21 PM ---------- Previous post was at 04:12 PM ----------

abdomj
05-28-2016, 21:36
كاتم جميل وموزون جدااخى الكريم وزى ما انت قولت التحليل الاساسى والتحليل الفنى هوا ادق جدا من اى تحليلات علشان انك بتعرف الاخبار منه كويس وبتدخل الصفقه وانت مطمن

mohamedforex4
05-28-2016, 22:01

harimeche
05-29-2016, 03:48
الســــلام عليكم ورحمة الله

في الحقيقة لا يمكن لي أن أقارن بينهما

فهدفي هو تعلم الإتنين ومحاولة سد التغرات

بدمج الإتنين معا للإستفادة القصوى

مع التحية وبالتوفيق

mohamedforex4
05-29-2016, 06:17

Foreexx
05-29-2016, 11:09

mohamedforex4
05-29-2016, 16:00

mohamed fathi
05-29-2016, 16:11
أخي ، وتحليل والتحليل الأساسي مكمل جديد مع بعضها البعض ل تحديد اتجاه السوق بشكل عام
هوى ويساعد على اتخاذ القرارات في تجارة أو بيع العملات

mohamedforex4
05-30-2016, 20:01

---------- Post added at 08:01 PM ---------- Previous post was at 01:37 AM ----------

mohamedforex4
05-30-2016, 22:34

raedreda
05-30-2016, 23:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

aminetns
05-31-2016, 01:59
التحليل الاساسي اصح وادق بالتاكيد شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abdomj
05-31-2016, 02:07
ناس كثيرة يقولون التحليل الفنى ادق وناس يقولون التحليل الاساسة ادق فلا اعرف
اصدق مين واكدب مين ولاكنى تقريبا التحليل الاساسى اكثر ادق من اى تحليل اخر

nhd95
06-02-2016, 04:31
السلام عليكم..
يعنى اخى الكريم كلنا وقعنا فى الاخطاء دى فى بدايتنا فى الفوركس..
لكن المضارب الناجح هو اللى يتعلم من الاخطاء ولا يكررها مرة اخرى لكى يستمر فى السوق..
بالتوفيق للجميع..
الـــــسلام عليكم و رحمة الله
فعلا اخي الكريم انا اوافقك ان المضارب الناجح هو اللى يتعلم من الاخطاء ولا يكررها مرة
اخرى لكى يستمر فى السوق ولكن مشكلتي انا لم استطع مالجتها
وذلك أني أعرف انه لا يجب لينا المتاجرة انتلاقا من العاملالنفسي
ومع ذلك فأي دائما أخسر جرّاء الخوفاو الطمع

ahmadinho100
06-02-2016, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته حسب بعض الاعضاء المحترفين يقولون التحليل الفني فهو ابو التحاليل و اضن انه المميز يا اخي بالتوفيق

tenon
06-02-2016, 15:00
ناس كثيرة يقولون التحليل الفنى ادق وناس يقولون التحليل الاساسة ادق فلا اعرف
اصدق مين واكدب مين ولاكنى تقريبا التحليل الاساسى اكثر ادق من اى تحليل اخر

لابد ان يكون لدينا علم بكل شئ واكيد اخي علشان لازم الاول انك تفهم المجال الي انت فيه كويس اوي وبعد كده تتعلم وتاخد بالاسباب انك يكون ليك طريقه عمل جيده واسلوب متاجره وفهم
وخبره تواصل النجاح وتحقيق الربح بهم[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 12:00 PM ---------- Previous post was at 12:00 PM ----------

[

ahmedshrif1
06-02-2016, 15:10

والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

masr16
06-03-2016, 21:37
تقبل مروري ورمضان كريم

abidal5883
06-03-2016, 21:43
بغض النظر عن مدى جودة إستراتيجيتك، فإن العامل الآخر الذي سيؤثر دائمًا على نتائجك هو عواطفك. فبعد كل شيء، فإن العواطف هي التي تحرك الأسواق.تحقيق الأرباح من التداول في فوركس يتطلب المهارة و الإستراتيجية و الأموال الإضافية و الأعصاب الحديدية. بسبب الحجم الكبير من التقلب سوق . ببساطة، فإن هناك الكثير من المتغيرات التي لا يمكن التنبؤ بها و أي واحد منها من الممكن أن يؤثر وضعية التداول المختار

latraaa
06-03-2016, 22:01
مشكور أخي الكيم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثي رمن النتائج الكيبة القيمة المفية إن اشء الله، بالتفويق لك و للجميع غن شاء الله

tenon
06-04-2016, 00:53
تقبل مروري ورمضان كريم

هو مع اي تحليل هنا فعلا اكيد اخي التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل

medben
06-04-2016, 00:57
طبعا الكل يجب ان يكونا متوافقين فيما بينهما كلا التحليلين، كلاهما مهم و مكمل لآخر بداية بالتحليل الأساسي وتوجيها بالتحليل الفني :)

متداول خسران
06-04-2016, 01:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء المنتدى الافاظل
موضوع جميل مشكور على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها بخصوص التحليل الفني و الاساسي و اتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الطيبة إن اء الله، مشكور اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

haitham mostafa agwa
06-04-2016, 02:36
التحليل بنوعيه الاساسى والفنى مهمين فلا يمكن الاستغناء عن احدهم لان كلا منهما له
وقته ودوره وانا من وجهة نظرى الاساسى ياتى بعده الفنى زمنيا ويمكن ان يكونوا معا

nonam
06-21-2016, 16:33
السلام عليكم .... التحليل الفني اقوي من التحليل الاساسي لان التحليل الاساسي من الممكن ان يعطي التداول قوة في التعامل مع الادوات بتاعه الفوركس اما التعامل مع التحليل الفني من المهم ان يكون الاهم في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

algoddam
06-21-2016, 16:50
لكلا التحليلين فوائد وسلبيات الا اني لا احصي هذه السلبيات لكن اعرف ان التحليل الفني اثناء الاخبار القوية
لا يكون جيدة مثل التحليل الاساسي لانه يعتمد على الخبر اما الفني يعتمد على المؤشرات وغيرها
شكرا

kaka25
06-23-2016, 19:24

magdy mahmud
07-08-2016, 15:20

لا طبعا اخي المحترم التحليل الاساسي والتحليل الاخباري
ليس ادق التحلايل بل هي مكملة للتحليل الفني الذي هو افضل واهم التحليل
فانصحك بالاثنين معا

analyst
07-08-2016, 16:04
لا اوافقك اختي الكريمة ان التحليل الاساسي هو الادق بل على العكس التحليل الفني في نظري ادق لان التحليل الفني هو ما يهمنا نحن لانه يحدد لنا الاهداف وكذلك مناطق الدعم والمقاومة والغيرها الكثير وهذا لا ييقوم به التحليل الاساسي

شبه منحرف
07-12-2016, 16:43
التحليل الفنى والتحليل الاساسى هما العمود الفقرى بالنسبه للفوركس واى متداول عاوز ينجح فى سوق الفوركس لابد عليه ان يدمج بين التحليل الفنى والتحليل الاساسى

ahmadhamad
07-30-2016, 12:46
اخي الكريم التحليل الفني دقيق جدا وممتاز وانصحك بالاعتماد عليه حسب تجربتي
وبالتوفيق لك وللجميع

bakdz
07-30-2016, 12:55
الـسـلام عليــكم و رحــمة الله تـــعالى و بــركاته
في نظري أخي الكريـــم فانهما يكملان بعصهما البعض فالتحليلي الفني يكمل الأساسي و العكس و كل كانت صفقاتك تعتمد عليهنا كانت أدق و أنجح .

Harmonic
08-05-2016, 03:36
ارجو ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابي و شكرا:
حقيقة انا يعجبني التحليل الفني اكثر من الاساسي ف التحليل الاساسي غير مهم البتة و شكرا لكم شباب علي المجهود الرائع

mahmoud124
08-05-2016, 04:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اعتقد التحليل الفني من دون فتح الرابط و الاثنين يكملان المليه التجاريه لتقليل نسبه الخطر

hamedibrahim
08-05-2016, 05:36
مفيش حد بيحلل مبيربطش بين الاتنين
واعتقد ان ده الافضل بتاكيد
ولكن يوجد اخبار تأثيرها قوي
ممكن تدمر التحللين وشكرا
وتقبل مروري تحيااتي

النقراشى
08-05-2016, 05:40
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
كلا التحليلين الأساسى أو الفنى مهم لكن التحليل الأساسى و المعنى بالأحوال الإقتصادية لبلد العملة
هو الذى يؤثر بطريقة مباشرة على إتجاه سير العملة هبوطا أو صعودا
فمن الجيد الإهتمام بكلا التحليلين تقبل تحياتى

mind333warrior
08-05-2016, 09:21
ايوة التحليل الاخباري أدق وقت الأخبار فقط ويمكن يغير اتجاه الزوج ولكن ليس كل الآخبار و لكن البعض منها مما هو مهم , لذلك يجب الجمع بينهما

shsho.mys
08-05-2016, 10:03

الافضل استخدام الاتنبن عشان التحليل الفني بدون الاساسي بيكون احتمالاته ضعيفه جدا
امام التحليل الاساسي يعني لو مثلا فيه تحليل فني قال السعر نازل وطلع خبر يقول لاعكس طبعا الخبر هيكون اصح

كاره المراقبين
08-05-2016, 10:27
من وجهت نظري ان التحليل الاخباري هو مكمل للتحليل الاساسي لا احد منهم يمكن الاستغناء عنه لتحقيق الربح لذلك يجب تعلم الاثنين قبل البدء في التجاره

demo1
08-05-2016, 10:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جزاكم وجازانا كل خير دمتم في صحة جيدة أما بعد
التحليل الفني والأساسي مهمين كلاهما لكن التحليل لفني أدق لأن أسعر يتأثر بالاقتصاد فذة كان السعر نازل ف أكيد الأخبار ستكون سلبية

Abdalrahman100
08-05-2016, 10:50
السلام عليكم ورحمة الله
من وجهة نظرى ان التحليل الاساسى و التحليل الاخبارى وجهان لعملة واحده
ويجب عليك الاعتماد على كل ومنهم
واتمنى لك مزيد من التقدم

adamarwan
08-05-2016, 21:49
لبد من ان تكون لك المعرفة على الاحوال التى فى السوق
لكى تتمكن من ان تدخل فى الصفقات وان تكون لك كل البيانات
كمل الطبيب لا يمكن ان يجرى العملية بلا ما يكون له الفحص ذ
وحظ موفق

lebouziramzinio
08-13-2016, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل الرابط موش بيفتح اخي الكريم ياريت لو ترفق رابط اخر

ahmedhanafy
09-04-2016, 00:25
السلام عليكم مشكووور اخي الكريم علي توضيحك للتحليل واني اتفق معك في ان الاخبار هى من يحرك السوق اما التحليل الفنى فهو يعتمد على الشارت والشموع فقط لا غير . وشكرا

forexaly5
09-04-2016, 00:27
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
شكرا لك على هذا الفهم و الدرس الجيد أسڭرك و بالتوفيق للجميع

parq
09-04-2016, 00:53
التحليلي الفني مهم جدا والتحليلي الاساسي مهم ايضا ولكن من وجهة نظري أن كلاهما يكمل الآخر
ولكن التحليل الاساسي هو اكثر اهمية لأنه أكثر دقة من الفني
وبالتوفيق بإذن الله

Bouani
09-22-2016, 23:57
هو ده من الأسئلة الصعبة للغاية حقيقة
التحليلات متنوعة للغاية
و لا بد من ان نضع في الحسبان ان كلها حساب احتمال
و حتى الأاساسي ممكن يخطئ

saleh05
09-22-2016, 23:58

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

mronei
09-23-2016, 14:20
التحليلي الفني مهم جدا والتحليلي الاساسي مهم ايضا ولكن من وجهة نظري أن كلاهما يكمل الآخر
ولكن التحليل الاساسي هو اكثر اهمية لأنه أكثر دقة من الفني
وبالتوفيق بإذن الله

والمتابعه بقت سهله والعديد من المواقع الي بتعرض الاخبار بصفه مستمره يمكن اختيار موقع منهم والمتابعه منه لمعرفه اهم الاخبار وهكذا بس الاهم ايضا هنا
اننا نفهم نوعيه الاخبار نفسها

algendy
09-23-2016, 15:57
اصبح كثير منا يعتمد على التحليل الفنى للسوق لان اغلبنا لا يستطيع تحليل البيانات الاقتصادية للدول و حساب مدى تأثيرها على العملات و بالتالى تحديد قيمتها فى المستقبل و فتح صفقات على هذا الاساس

ahmadhamad
10-09-2016, 14:53
اخي الكريم انا حسب رأي ارى ان التحليل الاساسي افضل واقوى من التحليل الفني ولاكن افضل الاعتماد على الاثنين معا
وبالتوفيق لك وللجميع

ياسر المصرى
10-09-2016, 15:00
الاخ الكريم التحليلان مهمان جدا فكليهما مكمل لاخر التحليل الفنى هو ما سبق من الشارت واتجاه الترند وتوقع اكمال الاتجاه العام
اما التحليل الاخبارى هو توقع ميعاد تغيير الاتجاه بسبب خبر قوى او استمرار الاتجاه بسبب ضعف الخبر القادم

mohammed26
10-09-2016, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكته اخاني الكرام
اخي الكريم في نضري ان كل من بعضهما يكمل الاخر ولاطالما لاحضت دلك في تحليلي
و السلام عليكم ورحمة الله ،في امان الله

فوريكسي
10-10-2016, 03:16
باعتقاجي التحليل الاساسب ادق من الفني شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

mronei
10-10-2016, 16:15
اصبح كثير منا يعتمد على التحليل الفنى للسوق لان اغلبنا لا يستطيع تحليل البيانات الاقتصادية للدول و حساب مدى تأثيرها على العملات و بالتالى تحديد قيمتها فى المستقبل و فتح صفقات على هذا الاساس

التحليل الفني لا يغني ابدا عن متابعه الاخبار اخي لان هنا السعر وقت الخبر لا يخضع لاي تحليل وخصوصا لما يكون خبر قوي ومؤثر هنا
لابد من الحرص ومعرفه الاوقات دي بدقه

Mustafa gamal
11-25-2016, 16:50
أنا استخدم التحليل الفني فقط في متاجرتي في سوق الفوركس و لا أستخدم التحليل الأساسي ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

karinho91
11-25-2016, 18:40

---------- Post added at 04:40 PM ---------- Previous post was at 03:55 PM ----------

عتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك

rahigrib
11-25-2016, 18:57
انا في اعتقادي ان التحليلين يديان الغرض اولا التحليل الفني وهو ينظر في
السوق بالمؤشرات واما التحليل الاساسي نظر في اخبار وتحليلات الاقتصادية العالمية

abd34ou
11-25-2016, 18:58
التحليل في اثنين مهمبن لكن تستخدمهم وقت الحاجة اخي يجب تعلم التحليل الفني و التحليل الاساسي لكي تستطيع تعامل مع العملات بسهولة اتمنى مزيد من مواضيعك الرائعة والموفيدة تقبل مروري اخي وبرك الله فيك بالتوفيق اخي

houarisat
11-25-2016, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
كلاهما مهم والأهم من ذلك هو قيمة معلوماتك فيهما يعني كم تبلغ نسبة قوتك في التحليل لو كنت قويا في الفني فالني أفضل والعكس صحيح

facenour
11-25-2016, 21:35
ينصّ التحليل الأساسي على تقييم الوضع الاقتصادي لكيان من دون الأخذ بعين الإعتبار تحرّكات أسعاره. بالنسبة الى التّجار في سوق الأسهم، سيلقون نظرة على عائدات الشركة ونفقاتها وأصولها ومتوجّبتها. سيستخدم التّجار الأساسيون هذه البيانات من أجل تحديد عافية الشركة. في حال كان وضعها الاقتصادي في صدد التحسّن وسط نمو عائدات الشركة وميزانيتها العمومية، سيلجأ حينئذ التاجر الأساسي الى شراء أسهم الشركة استباقًا لتزايد الطلبات على أسهمها.
اماالتحليل الفني : يشمل التحليل الفنّي معرفة النمط الظاهر على الرسم البياني للأسعار. بالنسبة الى تجّار الأسهم، سيعمدون الى تحليل سعر حجم الأسهم المتداولة. إذا تقدّمت الأسعار إثر تزايد الحجم، سيراقب التّجار الطلبات على أسهم تلك الشركة ويقومون بالشراء.