PDA

View Full Version : ماذا تفعل والصفقة تكون شغالة؟

husamart
07-10-2012, 14:42
ماذا تفعل اثناء فتح صفقة بعد التحليل يعني والصفقة شغالة؟

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:23
انا ادهب و ادعوا الله او ادهب لانام يعني علي ان انسى الصفقة حتى تنتهي لكي لا تتاثر نفسيا
و شكرا لك يا عزيزي

sami
07-10-2012, 16:30

عندما أدخل أي صفقة أحدد هدف و ستوب لوز،و بذلك أتجنب متابعة الشارت لفترات طويلة،و أقوم بتصفح
جديد الإستراتيجيات أو المؤشرات أو أشارك في المنتديات إذا كانت مشاركتي ستقدم فائدة،أي أنني أقضي
كل لحظة في التعلم و النيل من علوم الفوركس

sabre
07-10-2012, 16:32
بجلس امام الشارت وانظر اليه واتفرج وافضل اتمنى الصفقه تحقق هدفه
وعندما تخسر اعصابى بتبدى تتلخبط وببوز الدنيا خالص

كريم
07-10-2012, 16:33
بقوم عادي و بشوفها كل ساعة

و احيانا بعمل اي حاجه عالنت

يعني المسألة سهله

و الله يوفق الجميع

mhmh2003
07-10-2012, 16:35
متابعه الصفقه على الشارت ممكن تتسبب فى الخروج المبكر او اغلاق الصفقه على خسارة بسبب الخوف عشان كدة يفضل النظر الى الصفقه كل مدة حوالى نص ساعه ممكن عشان تبقى متابع عشان اكثر من مرة اسيب الصفقه الاقيها راحت قبل الهدف بنقطه ونزل بعد كدة ضرب الاستوب عشان كدة لازم تتابع بس مش زيادة عن اللزوم

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 16:35
انا بحاول مش اعقد قدام الشارت لانه ده هيأثر عليا سلبي
بقوم اعمل اي حاجة اكل مثلا او اتفرج ع حاجة ع ما الصفقة تجيب هدف او استوب بقا

mohamed eldamnhorey
07-10-2012, 16:36
انا عن نفسى ياغالى احدد هدفى واستوبى وممكن ما اضع استوب لو فيه رأس مال جيد واكون عامل ادارة ماليه جيده

بعد كده اغلق الشارت واقوم من امام الجهاز واطرق الصفقه مع نفسها

بعدين ارجع اشوف الصفقه - الفكره انى بفضل البعد عن الشارت منعاً للتوتر والتعصب ودخول فى اوامر اخرى تدمر الحساب

---------- Post added at 01:36 PM ---------- Previous post was at 01:36 PM ----------

انا عن نفسى ياغالى احدد هدفى واستوبى وممكن ما اضع استوب لو فيه رأس مال جيد واكون عامل ادارة ماليه جيده

بعدين ارجع اشوف الصفقه - الفكره انى بفضل البعد عن الشارت منعاً للتوتر والتعصب ودخول فى اوامر اخرى تدمر الحساب

aminos
07-10-2012, 16:37
السلام عليكم
أنا عن نفسي و بعد ما أقوم بتحديد الستوب لوز و الربح
أقوم بفعل جولة و الإبتعاد على الشارت و أطلب من الله التوفيق

dent
07-10-2012, 16:37
على حسب الحاله ساعات بقعد باصص فى الصفقه ليل نهار لحد ما تكسب
بس كتر المتابعه بصراحه غلط ووممن يودى الدنيا فى داهيه ويكون سبب فى خساره حسابك

sa sa
07-10-2012, 16:53
اقوم باي عمل او هوايه اثناء ما تكون الصفقه شغاله ممكن اشوف اي عمل تاني يمكن انه يساعدني في زياده الدخل زي الويب ديزين او غيره من الاعمال الخفيفه

ahmedalex
07-10-2012, 17:05
انا عندما اعقد الصفقه انساها نهائى مع تحديد حد ادنى للخسارة طبعا وتركها نهائى وعدم التفكير فيها ولاكن بعد ربع ساعه او نصف ساعه اعود اليها لارى وصلت الى اى حتى اباشر عملى مره اخرى اذا كانت انتهت بالخسارة او مازالت تربح والمؤشر يصعد تدريجى

زيزو
07-10-2012, 18:38
اتصفح النت واترك الصفقة مع نفسها
وادعوا الله ان يوفقني فيها ويرزقني المكسب
اتمني الربح للجميع

Noah
07-10-2012, 19:59
فى حالة انك تبقى فاتح الصفقة فى الحالة دجى انا بحس انى بعانى من مشكلة نفسية لان السوق يجعلنى فى حاةل توتر مستمر وانا اريد ان اتمكن من العمل بطريقة جيدة دائما فى سوق الفوركس

elazez
07-10-2012, 21:13
بترك الصفقات وبعمل اي حاجة تانية
ممكن اتصفح مواقع تانية
العب ماتش بيس
هههههههههههههههه

ربنا يسهل ويكرم الجميع

hesham1046
07-10-2012, 21:16
انا دلوقتى مثلا فاتحصفقة ذهب كنت عامل صفقة بيع وسبتها وقومت والمهم وبعد كدة لسة داخل دلوقتى قفلتها على مكسب 20 دولار ودلوقتى قاعد على المنتدى بتصفح
صدقنى ابعد عن الشارت منعا لتوتر

aboualy
07-10-2012, 21:19
بعد التحليل ووضع الاوردارات انا لا افضل انى اجلس امام الشاشة لمتابعة الصفقة
ولكن اتابعه كل ساعة مثلا اشوف ايه الاخبار وهل الصفقة مشيه فى الاتجاه الصحيح ولا لا

theboy2226
07-10-2012, 22:07
انا بفتح الصفقة و احط الاستوب لوس و التيك بروفت و بعد كده اقوم اعمل اي حاجة ورايا و اتابع الصفقة كل كام دقيقة يعني مش باسيبها خالص بس القعود قدام الميتاتريدر طول الوقت مش مفيد بالعكس بيزود من التوتر
لكن لما بتاجر بالاسكالبينج ما بتحركش من قدام الشاشة لغاية ما اخلص
و انا عارف ان الفرق مش كبير برده بحط الاستوب و التيك بروفت بس في الاسكالبينج ببقي قلقان اكتر لان اللوت بيكون كبير

kero
07-10-2012, 22:25
لا شىء اقوم بعمله سوى الانتظار لوصول السعر الى احد الهدقين سواء الربح او امر وقف الخسارة
وطبعا بتابع الصفقة وبيبقى ليا نظرة ممكن اقفل الصفقة قبل الاهداف حسب ظروف السوق

Meerak
07-10-2012, 22:28
الاول كنت بفضل متنح فى الشارت واقعد اكلم فى نفسى هههههههه
لكن الحمد لله دلوقتى بفتح الصفقة احط هدف واستوب واسيبها يا الهدف يا الاستوب

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 22:28
بترك الصفقات وبعمل اي حاجة تانية
ممكن اتصفح مواقع تانية
العب ماتش بيس
هههههههههههههههه

ربنا يسهل ويكرم الجميع
ههههههههههه حلوة بيس والله انا برضه ساعات بلعب بيييس 6 وعامل ماستر ليج فيها كل ما ادخل صفقة ادخل العب
عشان احس اني بارد وريلاكس ومفيش اي حاجة تقدر تأثر عليا هههههههههه

ma90do
07-10-2012, 22:36
بتابع الشارت كل شويه تفاديا لظهور اي انعكاسات واققفل علي خسائر اقل وسعات اضع الاستوب لوز وانام او اخرج وهكذا ولكن لا استطيع الانتظار لزم اكون جنب الجهاز حتي لو مبتفرجش علي الصفقه

kingman
07-11-2012, 00:06
ههههههههههه حلوة بيس والله انا برضه ساعات بلعب بيييس 6 وعامل ماستر ليج فيها كل ما ادخل صفقة ادخل العب

ههههه فكرة برده بس كده الواحد هيتغلب لما يشبع لأن الواحد هتبقى دماغه مع الصفقة انا فى حالة التوتر بخرج خالص اعمل اى حاجة بعيد عن الكومبيوتر

derfcase
07-11-2012, 00:54
قبل ذلك اخي الكريم
husamart
كنت اظل احدق ف الشارت منتظر تحقيق الصفقة لاهدافها
اما الان فاضع اوامر كل من اخذ الربح ووقف الخسارة ثم اغلق الشارت و منصة التداول ككل
و احيانا اذا كانت الصفقة طويلة المدي - اغلق الجهاز ايضا و ازاول بعض الاعمال الاخري

talal
07-11-2012, 01:06
انا عن نفسي ربما اتابع هل الصفقة سوف تحقق الهدف ام تضرب الاستوب
ولكن المفروض والصحيح هو عدم النظر الى الشاشة ومتابعت تحرك السعر
فمادام الشخص او المتداول حلل ودخل الصفقة خلاص المفرض لا يعمل شيء ابدا
ويفضل عدم متابعة السعر

abaragh
07-11-2012, 01:20
بسيب السعر يلعب ومرة مرة بعمل معاينة وان اقتضى الحال عندي حاجة اعملها بقفل الجهاز ولما ارجع يا تجيب الهدف يا تضرب الستوب او بلاقيها لسه شغالة

KOGI
07-11-2012, 01:42
بالنسبة لى انا بحاول مش اعقد قدام الشارت لانه ده هيأثر عليا سلبي
بقوم اعمل اي حاجة اكل مثلا او اتفرج ع حاجة او انزل الجيم المه ممقعدش قدام الشارت

---------- Post added at 12:42 AM ---------- Previous post was at 12:40 AM ----------

ههههههههههههه بس تنكر يا كيمو انى مقطعك فى اخر ماتش ؟
فعلا اللعب اثناء الصفقات بيهدى الاعصاب بس برضه احسن حاجة انك تشغل اعصاب بريح الاعصاب جدا ويشيل منك اى توتر الشيطان يعملهولك

mohamed yossef
07-11-2012, 02:58
بعد تحديد الهدف وتنفيذ الصفقة ووضع الاستوب اخفى الشارت من ادامى عشان نفسيتى لا تتعب
وممكن اتفرج على مسرحية كوميدى او فيلم اكشن
واراقب الصفقة فى الاول كل نصف ساعة لان ينتهى اليوم اما اكتفى واغلقها على مكسب او خسارة
او اسيبها مع نفسها لتانى يوم

tarek22
07-11-2012, 03:00
لاشيء اخي فعند فتح الصفقة اكون قد وضعت الهذف والاستوب وتوكلت على الله وانام

salah.bmw
07-11-2012, 03:07
غالبا اكون ماسك اذكار واستغفر ربنا واتحمدلله
وايام اكون جانن واكلم السوق وكأنو شخص قدامي
وانا بقلو روح فوق وانزل تحت

fx-man
07-11-2012, 03:54
فى الغالب لما بكون حاططت هدف لصفقتى بقفل الشارت واعمل اى حاجة على النت وبتابع صفقتى كل فترة واشوف هل محتاجة تعزيز او ازود الهدف او اخرج من الصفقة اذا لزم الامر .

hesham itch
07-11-2012, 16:12
من المهم ان يكون المتاجر متفرغ للصفقة اثناء القيام بها ولكن بعد اتخاذ القرار الصحيح ودخول الصفقة
يجب ان يتوقف عن متابعة الصفقة بكل ثانية لان ذلك سيزيد من التوتر والخوف لدى المتاجر

resala11111
07-11-2012, 22:19
يعنى على حسب
ساعات بعمل حاجات وانا بتابع الصفقة
وساعات بيشوف حاجات على النت
وبالتوفيق لكم

pimo
07-11-2012, 22:38
اذا كنت تداول علي فريم ربع ساعة او نصف ساعة انصحك بمتابعة الصفقة حتي تحقق الهدف اما اذا كنت تعمل علي المدي الزمنية اكثر من 4 ساعات هنا تستطيع ان تنصرف الي انشغالات اخرا ولا تنس ان تضع وقف خسارة وامر اخذ الربح لكي تتفادي المفاجاة

delpi
07-11-2012, 22:41
اقوم باي عمل او هوايه او بمارس رياضة مثلا اثناء ما تكون الصفقه شغاله ممكن اشوف اي عمل تاني يمكن انه يساعدني في زياده الدخل او اى عمل خفيف تانى اقدر اكسب منه دخل اضافى

ahmed rabee
07-11-2012, 22:46
والله يا اخي علي حسب

يعني الصفقات اللي ببقي ضامن ان نقطه دخولي صحيحه والسعر هيروح في الاتجاه بتاعي

بقفل الميتاتريدر واقوم اعمل اي حاجه او اقرا اخبار

بس طبعا محدد ستوب لوز و تيك بروفيت

اما الصفقات اللي شاكك فيها بنسبه كبيرة بفضل متابعها .. صحيح حرقه اعصاب بس هنعمل ايه بقي

متطلبات الفوركس !!! :d

alskndry
07-11-2012, 22:53
من الافضل اغلاق الشارت او الابتعاد عنه

لانه فى حال المكسب تجد نفسك تغلق على ربح 10 نقاط مثلا ولا تنتظر الهدف خوفا من انعكاس السعر

وفى حالة الخسارة قد تجد نفسك تفتح عقود هيدج

mando
07-11-2012, 23:33
افضل شئ انك تحدد الهدف واستوب وتتابع كل فترة مثلا ساعه لانك لو قاعد تتابع كل دقيقة هايكون فى تسرع فى غلاق الصفقة قبل الهدف ولو بتابع ولقيت الصفقة خسرانه هايكون فى توتر

ابو محمد
07-11-2012, 23:38
بصراحة اتابعها نقطة بنقطة ولكن
اذا طولت الصفقة اغلق الشاشة واذهب مشوار وارجع

mage
07-12-2012, 02:51
بتابع الصفقة كل شوية واشوف السعر وصل لفين لانا لصراحة لا يمكننى ان افكر فى اى شئ اخر فى وقت ان يكون الصفقة مفتوحة ولهذا السبب انا افكر فقط فى الفوركس والصفقة

hzal2om
07-12-2012, 16:17
بفضل قاعد قدمها كدا اتابع فى الشارات تطلع وتنزل لحد اما يا تكسب يا تخسر و فى كلا الحالتين بقول الحمد لله

mohamed
07-12-2012, 16:20
دا بقى دور العامل النفسى لو المخاطره عاليه لازم اتابع لكن لو مخاطره قليه موش بشغل دماغى واحيانا لما الدنيا تبقى عاكسه معايا بقفل واقوم انام وزى ما يحصل

realyone
07-12-2012, 16:23
بالنسبة لي احدد وقف الخساره وأخذ الربح,وابتعد عن الشارت ,لكن ارجع اتابع الصفقة بعد كل فترة لأن هدفي في اخذ الربح صغير لايتعدى 20نقطة,وبعد مايتحقق الربح او يضرب وقف الخساره انتظر فرصة ثانيه للدخول

compaq0
07-12-2012, 16:25
عندما اكون واضع للصفقه استوب و هدف لا اهتم كثيرا بالصفقه و لكن اذا فتحت صفقه بلوت عالى شويه و مش عامل استوب للصفقه الحقيقه انى من كتر قلقى بنام احلم بالصفقه بدون مبالغه

DZforex
07-12-2012, 16:32
اجلس اما م الشارت و ابقى الاحظه و ادعو الله ان
يبقى في ارتفاع ارتفاع

husamart
07-12-2012, 16:35
بجلس امام الشارت وانظر اليه واتفرج وافضل اتمنى الصفقه تحقق هدفه
وعندما تخسر اعصابى بتبدى تتلخبط وببوز الدنيا خالص

اخي هذه من العادات السيئة للمتداول
جرب بأن تضع الستوب والهدف وتبتد عن الشارت وقل لي ما هي النتيجة
اعتقد ستكون مربحة صدقني

Mr.GooDMaN
07-12-2012, 16:37
يبقى في ارتفاع ارتفاع

هههههههههههه انت قلبك جامد ياعم انا مينفعش اعد قدام الشارت
انا بقفله وبعمل اي حاجة تانية اقوم اكل او العب بيس او اعمل اي حاجة تبعدني عشان مش اتوتر واقفل ع خسارة ولا اطمع ولا الكلام ده خالص

husamart
07-12-2012, 16:47
متابعه الصفقه على الشارت ممكن تتسبب فى الخروج المبكر او اغلاق الصفقه على خسارة بسبب الخوف عشان كدة يفضل النظر الى الصفقه كل مدة حوالى نص ساعه ممكن عشان تبقى متابع عشان اكثر من مرة اسيب الصفقه الاقيها راحت قبل الهدف بنقطه ونزل بعد كدة ضرب الاستوب عشان كدة لازم تتابع بس مش زيادة عن اللزوم

دوما حدد الهدف قبل المستوى الذي تهدف اليه بنقطتين او ثلاث نقاط او حتى خمس جتى تضمن الا يحدث هذا

---------- Post added at 01:41 PM ---------- Previous post was at 01:39 PM ----------

---------- Post added at 01:36 PM ---------- Previous post was at 01:36 PM ----------

نفس اسلوبي تقريبا
المهم ابقى بعيييييييييييييد عن الشارت

---------- Post added at 01:44 PM ---------- Previous post was at 01:41 PM ----------

حلوة الفكرة ههههههههههههههه

---------- Post added at 01:47 PM ---------- Previous post was at 01:44 PM ----------

غالبا اكون ماسك اذكار واستغفر ربنا واتحمدلله
وايام اكون جانن واكلم السوق وكأنو شخص قدامي
وانا بقلو روح فوق وانزل تحت

بس كدا حضرتك بتصعبها على نفسك
ارهاق انك تكلم الشارت

marsam
07-12-2012, 16:53
اما انا فاتناء صفقة شغالة اقوم بلعب لكوني احب العاب الاكترونية
متال mmetalslug او gta او need for speed
او اقوم كي انام

mido95
07-12-2012, 17:01
انا معظم الوقت لما بكون فاتح صفقة بتنينى مراقب العملات و اسعارها
انا عارف ان النظام دة بيسبب ضغط عصبى شديد و لكن انا لسة مش عندى القدرة على انى اعمل طلب معلق و انام لانى لسة مش قادر اعمل استراتيجيتى الخاصة

elzeel
07-12-2012, 17:02
بتابع اخبار الصفقه او الاخبار المتعلقه بالصفقه من صعود او هبوط
للعمله اللى بتعامل فيها فى الصفقه

obada-90
07-12-2012, 17:05
عندما أدخل أي صفقة أحدد هدف و ستوب لوز،و بذلك أتجنب متابعة الشارت لفترات طويلة،و أقوم بتصفح
جديد الإستراتيجيات أو المؤشرات أو أشارك في المنتديات إذا كانت مشاركتي ستقدم فائدة،أي أنني أقضي

---------- Post added at 05:04 PM ---------- Previous post was at 05:03 PM ----------

فى الغالب لما بكون حاططت هدف لصفقتى بقفل الشارت واعمل اى حاجة على النت وبتابع صفقتى كل فترة واشوف هل محتاجة تعزيز او ازود الهدف او اخرج من الصفقة اذا لزم الامر .

---------- Post added at 05:05 PM ---------- Previous post was at 05:04 PM ----------

بفضل قاعد قدمها كدا اتابع فى الشارات تطلع وتنزل لحد اما يا تكسب يا تخسر و فى كلا الحالتين بقول الحمد لله

forex man
07-12-2012, 17:12
يبقى في ارتفاع ارتفاع

انا بيله استوب وبروفيت واعمل اى حاجه تانى وكل شويه افتحه تانى واقفله
مش عارف ليه ههههه لحد متنتهى الصفقه
تحياتى

ahmed
07-12-2012, 17:17
بحاول قدر الامكان انى لا اتابع الصفقه علشان سعات بيقى الموضوع ممل وبياثر على قرار الواحد
طالما انت تستخدم هدف واستوب فدائما انت مطمئن بنسبه كبيرة

fouedganb
07-12-2012, 17:25
بتابع الشارت كل شويه تفاديا لظهور اي انعكاسات واققفل علي خسائر اقل وسعات اضع الاستوب لوز وانام او اخرج وهكذا ولكن لا استطيع الانتظار لزم اكون جنب الجهاز حتي لو مبتفرجش علي الصفقه

sara123
07-12-2012, 17:26
بالنسبة لي , أنا أحاول ان ألغي التفكير تماما فيما سوف أكسبه او أخسره من تلك الصفقة حتى أزيل القلق نهائيا .. وأحاول أن أشغل نفسي بأي شئ آخر..وحتى أكون مطمئن تماما أنا أحرص على تحديد الاستوب لوز حتى لا أخسر أكثر مما أتوقع وأعتقد أن هذا الشئ يقلل من الخوف النفسي ومن الخسائر أيضا في نفس الوقت .

benzineb
07-12-2012, 17:27
السلام عليكم ورحمة الله
احسن شئ وهو لما تدخل على صفقة
أحدد هدف و ستوب لوز
ودهب لعمل كأس شاي

Rami
07-12-2012, 17:27
انا عن نفسى لست سكالبر وبالتالى
لا اتابع الجهز بشكل لصيق
اى اتركها شغالة

تحياتى لشخصكم الكريم

sky44
07-12-2012, 18:33
بالنسبة لي عندما افتح صفقة اقوم بوضع الستوب لوز و أمر اخد الارباح و بعد دالك ابحث قليلا عن اي شيء يخص الفوركس و اتعلم منه او في بعض الاحيان ادهب لانام او اخرج قيلا لاكسر الروتين و لاصفي دهني

thebest
07-12-2012, 18:36
مبعملش حاجة بقعد اتباع او
ممكن ادخل علي مواقع تانية

devloppman
07-12-2012, 18:42
غالبا ما أترك الصفقة مفتوحة وأخرج من المنزل أو أذهب للدراسة
لكن أحدد الهدف والستوب طبعا

amrmorasamir
07-12-2012, 18:48
الافضل انك تسيبها خالص لتحقيق الهدف بس انا لو الصفقه على حساب بونص بتبقى بهدف صغير ولوت عالى شويه يعنى بفضل جنبها مراقب السعر

ashraf el-araby
07-12-2012, 19:18
اعتقد ان اهم حاجة انى احدد الستوب لوس وبعدين اعمل اى حاجة وكل شوية اتابع اشوف الصفقة وصلت لفين

waleed adel
07-12-2012, 20:43
والله الاول كنت بعمل الصفقه وافضل متابعها وبعدين بدات اكبر شويه وادخل المنتيات واشارك ونتناقش وكده
اما الان الوضع اختلف بترك الصفقه واقعد اكتب مشاركات عشان لو خسرت اكون عوضتها بالمشاركات
ههههههههههههههههههه

Noah
07-12-2012, 21:19
فى حالة انفعال كبيرة واعتقد ان الكثير يكون بهذه الحالة ولكنى اعتمد على الاسكالبينج لذلك كل ما افعله انى لازم ابقى بجوار الصفقة لان الهدف ووقف الخسارة بيبقوا مفتوحين ولا اقوم بتحديدهم

thestarboy
07-13-2012, 00:17
الواحد بيفتح الصفقه وبيحدد الاستوب لوز والهدف وبعدين بسيبها
وببقي اوقات ببص عليها ممكن كل فتره كده بشوف وصلت لفين
عشان التوتر وتعب الاعصاب ده

dz-yac
07-15-2012, 12:46
تحديد الهدف والستوب لوز وابقى مرتاح واقوم باعمال اخرى تزيد من خبرتي في المجال
ادا كنت شاكك بالصفقة راح اتابع التغيرات ثانية بثانية ويدي على الماوس لاغلاق الصفقة ههه

bouelame1
07-15-2012, 12:50

ahmed
07-15-2012, 12:50
الواحد بيفتح الصفقه وبيحدد الاستوب لوز والهدف وبعدين بسيبها
وببقي اوقات ببص عليها ممكن كل فتره كده بشوف وصلت لفين
عشان التوتر وتعب الاعصاب ده

هذه هو الافضل يا اخى فعلا لان متابعه الصفقه تصيب المتاجر
بالتوتر العصبى الشديد من صعود وهبوط السعر وبالتحديد فى وقت التذبذب

jihadazzam
07-15-2012, 12:51
غالبا ما أترك الصفقة مفتوحة وأخرج من المنزل أو أذهب للدراسة
لكن أحدد الهدف والستوب طبعا

السلام عليكم
نعم اخي اترك الصفقة لتصيب العدف وبهذا الوقت افتش عن صفقة تانية
واذا كان عندي عمل اخر اقوم به
بالتوفيق للجميع

kasrimohammed
07-15-2012, 13:01
أذهب للدراسة وعندما أعود
أقوم بدراسة السوق من جديد
لأرى هل أغلق الصفقة أم لا

elkorashe
07-15-2012, 13:17
انا عن نفسى لو داخل صفقة ومحدد مكسب معين باكون محدد نقطه للربح وعامل استوب لوس واحتمال اكون مشغل الوقف المتحرك عشان لو فى تحقيق مزيد من الارباح يبقا تمام وعشان السوق ميرتدش عليا واقفل البرنامج ومافتحهوش غير كمان ساعة ساعتين حسب ما اكون فاضى انما لو انا فاتح وقاعد متابع السوق ممكن افتح صفقة اخد منها 5 نقط واقفلها وافتح غيرها كل ده بيكون حسب طبيع

yassoo011
07-15-2012, 14:12
انا بكون في العمل اعمل ومن فترة لاخرى اتابع اتجاه
السعر وهل حقق الهدف المحدد ام لا ام ان
هناك تطورات جديدة في الاسعار او اتجاه السعر

Mohamed90
07-15-2012, 15:28
السلام عليكم اخي العزيز ذلك حسب نوعية طريقتك هل هي مدى البعيد او القريب
و يمكن تحديد الستوب لوز والهدف و قيام بامور اخرى و الابتعاد عن المنصة و قيام باعمال اخرى

top2milan
07-15-2012, 15:29
ببقى قاعد على اعصابي بصراحه تطلع نقطه تنزل نقطه
وبحاول اقوم انام او اشوف حاجه تانيه تشغلني علشان ابعد عن الضغظ العصبي

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 15:32

بعد ما احلل فنيا .. اتوكل على الله وابدا التداول
احدد وقف الخساره واخذ الربح ارى اى شئ اعمله فاما اتصفح الانترنت
او اغلق الجهاز وارى شئونى ومتطلبات الحياه اليوميه
ثم اعود بعد عده ساعات لى ارى اين وصل السعر

ZOUHAIR_ZIZO28
07-15-2012, 15:38
أتجنب متابعة الشارت لفترات طويلة،و أقوم بتصفح
جديد الإستراتيجيات أو المؤشرات

aminos
07-15-2012, 15:46
السلام عليكم
هههه أقوم بوضع وقف الخسارة و وقف الأرباح
و أغلق الشارت و أخرج
مع أصدقائي و من بعد أرى هل رابحة أم خاسرة

waleed adel
07-15-2012, 15:58
عندما أدخل أي صفقة أتجنب متابعة الشارت لفترات طويلة
و أشارك في المنتديات

safiforex
07-15-2012, 16:09
بالنيبة لهذا الموضوع فاظن سينقسم على قسمين
قسم خاص بالصفقات الصغيرة و هنا لابد من المتداول ان يراقب صفقته
و قسم ااصحاب السوينجات و هنا المتداول لا يهمه المراقبة بقدر ما يهمه الوقت الذي يصل فيه الهدف و قد يستغرق الوقت الى يوم او اسبوع او شهر بكامله

msh4egy
07-16-2012, 03:43

a5rzamn
07-18-2012, 20:49
المشكله اخي انو الي حسابو ما بتحمل خساره كبيره

مضطر انو يضلو يتابع حتى ما يصفر حسابو

goold
07-18-2012, 20:54

يعنى مش مع كل الصفقات يعنى لو داخل اخطف كام بييب واجرى
يبقى لازم انتظر
لكن لو كانت صفقه طويله فيكفى مع اغلاق كل ساعه ومع دخول الاخبار
ويعنى على حسب تواجد العمله عند دعم اومقاومه الصفقه مسلبه اوموجبه
كده يعنى

شكرا لطرح الموضوع

عزبز 18
07-18-2012, 20:56
انا مادا افعل عندما تكون صفقتي شغالة يعني ادا كنت اتابلعها يعني يصيبني التوتر والقلق
وفي بعض الاحيان اغلق منصة التداول حتي لا افقد اعصابي

khaled zizo
07-20-2012, 18:15
الشارت كل شويه تفاديا لظهور اي انعكاسات واققفل علي خسائر اقل وسعات اضع الاستوب لوز وانام او اخرج وهكذا ولكن لا استطيع الانتظار لزم اكون جنب الجهاز حتي لو مبتفرجش فعلا اللعب اثناء الصفقات بيهدى الاعصاب بس برضه احسن حاجة انك تشغل اعصاب بريح الاعصاب جدا ويشيل منك اى توتر الشيطان يعملهولك واراقب الصفقة فى الاول كل نصف ساعة لان ينتهى اليوم اما اكتفى واغلقها على مكسب او خسارة وايام اكون جانن واكلم السوق وكأنو شخص قدامي وانا بقلو روح فوق وانزل تحت

AMANI
07-20-2012, 19:04
بعد التحليل ووضع الاوردارات انا لا افضل انى اجلس امام الشاشة لمتابعة الصفقة
ولكن اتابعه كل ساعة مثلا اشوف ايه الاخبار وهل الصفقة مشيه فى الاتجاه الصحيح ولا لا

marem2007
07-21-2012, 17:34
انا بفضل اتاعبع الصفقة لحد مقفلها ومش بحط استوب لوس ال لما اكون هبعد
عن الصفقة او هنام لكي يكون حسابي في الامان

Aker001
07-21-2012, 17:34
كنت بعمل الصفقه وافضل متابعها وبعدين بدات

ادخل المنتيات واشارك ونتناقش وكده

اما الان الوضع اختلف بترك الصفقه

واقعد اكتب مشاركات عشان اتعلم و لو خسرت اكون عوضتها بالمشاركات

هذا الهدف

wazwaz
07-21-2012, 17:41
حسب حالتي إذا كنت محتاج نقوذ ضروري فأنا أجلس أمام الكمبيوتر وأنفعل عند أي إنعكاس يحدث عندما تكون الصفقة مفتوحة
بالنسبة للحالة التي أكون فيها أتداول ولست بحاجة ماسة لمبلغ معين أقوم بفتح الصفقة ثم أذهب وأترك الكمبيوتر مشتغل وأعود
بين الحين والآخر في بعض المرات أجد إنه ضرب الهدف وطبعا لا أصف شعوري أما عندما أجد أنها خسرت فأول شيء أقوله هو
ما قدر الله فعل إن شاء الله معوضة

madman
07-21-2012, 18:14
بكون قاعد جنب الحهازه واقعد باصص عليه عشان ميروحشى كل حاجه هدر وقدر اتصرف فى الازمات

Noah
07-21-2012, 18:16
والله بكون فى حالة خوف وانتظار على ما الهدف يتحقق ولكن ان كانت هذه الصفقة تعتمد على طريقة الدخلو السريع اوا لاسكالبينج فى هذه الحالة ببقى مش على بعضى لانى بقبقى منتظر الهدف سريعا

hesham1046
07-21-2012, 18:18

pimo
07-21-2012, 18:21
بكون قاعد جنب الحهازه واقعد باصص عليه عشان ميروحشى كل حاجه هدر وقدر اتصرف فى الازمات

لكن ياخي تستطيع ان تضع امر وقف الخسارة او اخذ الربح وتنصرف لفعل امور اخرا بدل من الجلوس امام الشاشة طوال فتح الصفقة وخاصتا اذا كنت تتداول علي المدي البعيد

khashaba
07-21-2012, 18:23
بحط الاستوب لوز
وادخل اظيط ع الفيس بوك

khaled zizo
07-22-2012, 18:57
كل شويه تفاديا لظهور اي انعكاسات واققفل علي خسائر اقل وسعات اضع الاستوب لوز وانام او اخرج وهكذا ولكن لا استطيع الانتظار لزم اكون جنب الجهاز حتي لو مبتفرجش و واراقب الصفقة فى الاول كل نصف ساعة لان ينتهى اليوم اما اكتفى واغلقها على مكسب او خسارة او اسيبها مع نفسها لتانى يوم و السعر يلعب ومرة مرة بعمل معاينة وان اقتضى الحال عندي حاجة اعملها بقفل الجهاز ولما ارجع يا تجيب الهدف يا تضرب الستوب او بلاقيها لسه شغالة

MrSniper
07-22-2012, 22:05
أحوال ان لا أفكر فيها أخي ، ادهب للعب
أو ادهب للنوم او السباحه لأن كثرة التفكير تاثر عليك صحيا

havic
07-22-2012, 22:14
بالطبع اراقب الصفقة بكل امل ان تنتهي بسرعة و تحقق الهدف
وفي الكثير من الاحيان اضع الاوامر معلقة واغادر المنزل

markk
07-22-2012, 22:23
بتابع السفقة لحد متكسب انشاء اللة واركز فى التحيلات الفنية والموشرات

mido
07-23-2012, 00:17
اخي الكريم
انا ادهب و ادعوا الله او ادهب لانام يعني علي ان انسى الصفقة حتى تنتهي لكي لا تتاثر نفسيا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

khaled zizo
07-23-2012, 16:56
اعقد الصفقه انساها نهائى مع تحديد حد ادنى للخسارة طبعا وتركها نهائى وعدم التفكير فيها ولاكن بعد ربع ساعه او نصف ساعه اعود اليها لارى وصلت الى اى حتى اباشر عملى مره اخرى اذا كانت انتهت بالخسارة او مازالت تربح اتابع الصفقة كل كام دقيقة يعني مش باسيبها خالص بس القعود قدام الميتاتريدر طول الوقت مش مفيد بالعكس بيزود من التوتر و لكن الحمد لله دلوقتى بفتح الصفقة احط هدف واستوب واسيبها يا الهدف يا الاستوب و وطبعا بتابع الصفقة وبيبقى ليا نظرة ممكن اقفل الصفقة قبل الاهداف حسب ظروف السوق

sharkawy
07-23-2012, 17:01
بتابع الصفقه كل ساعه او اكتر واشوف السعر واصل فين

وده طبعا مع الاهتمام بالاستوب لوز

عزبز 18
07-23-2012, 17:04
انا عن نفسي بعد ان تكون الصفقة شغالة اقوم بمتابعة الصفقة لمدة 5 حتي 10 دقائق
ادا ربحت عدة نقاط من 8 حتي 10 نقاط اقوم باغلاق الصفقة و ادا لم تربح اغلق الشارت و انتظر مدة 30 دقيقة

mohamed1happy
07-23-2012, 17:05
أحدد هدفي والاستوب لوز واتركها وشأنها حتي نحقق
الربح او تضرب الاستوب
واحيانا اقعد امامها لا اتحرك فضول بعيد عنك

mido75
07-23-2012, 17:05
على حسب الاستراتيجية اللى داخل بها الصفقة لانى اعمل بأكثر من استراتيجية
و على العموم لو صفقة سريعة اتابعها جيدا و الثابت لدى انه عند دخولى صفة احدد اولا سعر الدخول و الاستوب لوز و التاك بروفت و بكون افشل لى بالطبع متابعتها لايف

kanzsea
07-24-2012, 18:23
اثناء فتح صفقة بعد التحليل يعني والصفقة شغالة بشوف اية الجديد فى المنتديات واتابع الاستراجيات الجديدة

hazem ahmed moahmed
07-24-2012, 18:26
طالما انا حاطط ستوب لوز و تيك بروفيت معقولين مش ببقي قلقان و بسيب الصفقه مع نفسها بقي لان الاستوب لوز بالذات بيوفر عليك وقت لانك مش لازم تبقي قاعد متابع الصفقه طول اليوم

waleed adel
07-24-2012, 23:57
يفضل النظر الى الصفقه كل مدة حوالى نص ساعه ممكن عشان تبقى متابع عشان اكثر من مرة اسيب الصفقه الاقيها راحت قبل الهدف بنقطه ونزل بعد كدة ضرب الاستوب

forexawy
07-30-2012, 16:02
متابعه الصفقه على الشارت ممكن تتسبب فى الخروج المبكر او اغلاق الصفقه على خسارة بسبب الخوف عشان كدة يفضل النظر الى الصفقه كل مدة حوالى نص ساعه

willy
07-31-2012, 04:57
اذا كان ابني خالد نايم او غير موجود في البيت اعمل اي حاجة على النت ممكن احمل برامج او اتفرج على حاجة مضحكة على اليوتيوب واذا خالد ابني موجود اقعد العب معاه شوية حتى اغلق الصفقة

silver
07-31-2012, 04:58
غالبنا اتركها واقرا او اسمع شيء

لانك ان نظرت الى الصفقة ساعة بساعة سوف لن يكون خير وسوف تخرج باقل القلليل

aladdin
07-31-2012, 04:59
عادتا اما اكون مراقبها او انى اكون نائم او بكون فى مشوار او بتفرج على فيلم اوى شئ والله هو الموضوع بيرجع لمدى استيغابك وفهمك للسوق

mmm2013
08-06-2012, 02:06
اعتقد انى اقوم بوضع حد للربح وحد للخساره واترك الصصفقه وممكن ان اقوم باغلاق الجهاز واعود فى وقت اخر

lzw41188@gmail.com
08-06-2012, 02:14
شخصيا أنا أفتح الصفقات بالليل و في النهار أكون في العمل و لا أتتبعها حتى أعود في المساء
المهم الاستوب لوز شغال

nada
08-06-2012, 04:19

ابتعد عن الشارت اثناء الصفقة لكن بكون محلل صح ومتاكد فى التحليى
واضع استوب لوس وهدف
وانتظار يادة يا دة

nrgslawi
08-06-2012, 05:56
اعمل التاك بروفيت والستوب لوس ثم اذهب لتصفح الانترنت او اخرج من المنزل وانسى كل شيء

hamzah krishan
08-06-2012, 06:01
البعض بس تكون الصفقه شغاله في ناس بروح ياكل او بروح يغير جو وفي ناس بطلع على البلكونه يعني الناس اهواء

elking
08-06-2012, 07:02
اكون متوترا للغاية وقلقان الى انتهاء الصفقة لاننى اكون خائفا على اموالى من الضياع

mage
08-06-2012, 07:22
بكون فى اعلى درجات التركيز والتى بها احاول ان لا اخرج من هذه الصفقة على خسراة بل يكون كل تركيزى على ان يكون الخروج من الصفقات على نسبة جيدة من الارباح فحسب لان الربح فى الفوركس هو الاهم وهو مسعى الجميع

companero
08-06-2012, 07:48
انا اعمل الاوامر و اتركها, لان البقاء معها يفقدك تركيزك و ممكن تتدخل عدة مرات مما يؤدي الى الكارثة

tamer
08-06-2012, 08:06
السلام عليكم
والله بكون فى حالة خوف وانتظار على ما الهدف يتحقق لكن الحمد لله بفتح الصفقة احط هدف واستوب واسيبها يا الهدف يا الاستوب و وطبعا بتابع الصفقة وبيبقى ليا نظرة

safari42
08-06-2012, 08:13
حقيقة مراقبة الصفقة المفتوحة يؤدي الى خسارة حتمية
لانك لا تحتمل ان ترى السوق قالب عليك
لهذا عليك ان تفتح الصفقة وتحدد الهدف والستوب وتبتعد عنها
اما الهدف او الستوب

mohsen223
08-06-2012, 08:18
بفضل متنح قدامها حتى لو فضلت ساعات

ووقت مازهق بحط وقف وهدف واقوم

sofiane
08-06-2012, 08:36
السلام عليكم
أنا عن نفسي و بعد ما أقوم بتحديد الستوب لوز و الربح
أقوم بفعل جولة و الإبتعاد على الشارت و أطلب من الله التوفيق لكن بصراحة ده يبقى على الديمو ههههه عشان انا لسه بتعلم على الفوركس و ربنا يوفق الجميع تقبل تحياتي

register
08-06-2012, 09:07
بعد تحديد الهدف الستوب لوز والدعاء لله سبحانه وتعالى ، أترك الحاسوب شغال وأقوم بقضاء الاغراض المنزلية أو الخارجية أو متابعة التلفاز ، بعد حوالي نصف ساعة ألقي نظرة على الصفقة لكن لا أجلس أمام الحاسوب إلا إذا اقفلت

walied
08-06-2012, 09:44
والله لحد الا انا لسه متجرتش وانشاء الله هبدأ من الشهر الجدي اتاجر وبحاول افهم كل حاجه قبل مبدأ علي الحساب الديمو

subzero
08-06-2012, 09:49
يانعى ممكن اسيب الجهاز و اقفلو
و اقوم ادعى ربنا بقى
علشان بصراحة المتابعة غلط

tictok
08-06-2012, 09:52
انا غالباً اتابع الصفقة لو السعر في الأتجاه الصحيح كما كان التحليل واذا انعكس السعر اتابع ولكن ليس طول الوقت فقط اراقب تحركات السعر كل فترة واقوم بالقراءة على النت او اي شىء أخر

mohammed adel
08-06-2012, 09:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى بكون فى غاية الوتر ومش بعرف اقعد امام جهاز الكمبيوتر
حتى اغلق الصفقة

MohamedAdel
08-06-2012, 09:57
والله بكون فى حالة خوف وانتظار على ما الهدف يتحقق لكن الحمد لله بفتح الصفقة

Eng PTC
08-06-2012, 12:01
شحصياً لا استطيع متابعة الشارت
فقط ادخل عليها كل دقيقتين اراقب ما حدث واخرج حتى لا تتلف اعصابي
وانصح الأكثار من الصلاة على محمد وآل محمد

Mohamed90
08-06-2012, 13:05
السلام عليكم اخي العزيز انا لا انهض من امام الجهاز في ظل الصفقة المفتوحة الا في حالة واحدة
هي عندما احدد الهدف و امر وقف الخسارة بعد ذلك ممكن ابتعد عن السوق تحياتي

thehulk3
08-06-2012, 13:16
هو أنا عن نفسي ببقى متايع الشارت
بس هو المفروض الصراحة ان الواحد يعمل تيك بروفت وستوب لوز ويخلع
ده اللي أنا شايفه يكون حاسب مكسبه ومقدار ما يستطيع خسارته في الصفقة صح ويخلع
لأن جلوسه ومتابعته ممكن تجيبله الضغط مع كل تكة سعر

HOUSAMMI
08-06-2012, 13:26
بسم الله

ساعات بقفل واكمل شغلى

والاغلب بفضل ابص عليها حتى ادا حققت ربح مناسب بقفلها

magic777
08-06-2012, 20:02
انا عن نفسي بتابع لسه حاليا الصفقه لو وقتي يسمح بده وغالبا بعمل ردود في المنتدى هنا
مع متابعه السوق لاني لسه مازات محتجه اتعلم نظام الحركه ولسه فيه بعض الاخطاء اللي عايزه افهم اسبابها ايه

mohammedtaka
08-06-2012, 20:23
ادعو الله ان تنجح هذه الصفقة واتمنى ان تكون ذات ربح كبير
هذه ردود فعلي انا

simox big
08-06-2012, 20:35
اريد ان اسالكم هل يمكنني ان ادهب واترك الصفقة حتى تنتهي ام ابقى قرب الحاسوب
وابقيه مشتغلا ام ان الصفقة تنتهي بشكل اوتوماتيكي

mohamedd
08-06-2012, 20:36
أتابع الصفقة وحدا ورا الثانية
بدون استعجال أو استخفاف
ولا أكثر،لأنو مرهق شوية

kmkm
08-06-2012, 22:56
في معظم الأحيان أكون متابع الشارت لأن أهداف تكون صغيرة فلا يمكن أن أبعد عيني عن الشارت

forex_8
08-06-2012, 22:59
بالنسبالى اقوم بتحضير ورقة وقلم وكوب شاى واقوم بتدون الصفقة وتاريخها وجميع خصائصها واخذ جميع الملاحظات على هذه الصفقة من تغيرات وايضا الملاحظات التى تتعلق باستراتيجيتى وما هى النقاط التى يجب ان اتحسن فيها حتى تكون مرجع لى فى الصفقات الاخرى

khaledforex
08-06-2012, 23:06
انا سوف اجيبك عمليا وواقعيا
انا حاليا فاتح صفقة ومحدد استوبى فقط وتارك الهدف مفتوح
البرنامج مغلق تماما وافتحه كل ساعتين تقريبا لأرى النتيجة
وشغال ردود فى المنتدى
وعادى
وكل شىء تمام
اظننى اجبتك عمليا جدا

ROTARY28
08-06-2012, 23:24
السلام عليكم
عند فتح صفقة جديدة اتسمر امام الشارت الى ان تغلق
رغم اني لااتدخل حتى عندما تتجه الصفقة نحو الستوب

بسمة الحياه
08-07-2012, 02:42
السلام عليكم
كما يقول المثل اعقلها و توكل يعني اعمل اللي عليك و ابتعد عن الشارت لتهدئ من روعك ولا تحطم اعصابك
و هذا نوع من الوقاية في رأيي من تأثيرات الفوركس على الناس و الله اعلم
بالتوفيق

eletrebi
08-07-2012, 04:39
انا لسة معملتش صفقات ولكن مش عارف هعمل اية ساعت اول صفقة ليا شغالة
اكيد هتابع الصفقة كل فترة
وهطلب من الله ان يجعل بدايتى خير ان شاء الله

kimokonolove
08-07-2012, 04:53
بعد تحديد الهدف الســــــــــتوب لوز والدعـــاء لله ســــــــبحانه وتعالى ، أترك الحاســـــوب شغال وأقوم بقضاء الاغراض المنزلية أو الخارجية أو متابعة التلفاز ، بعد حوالي نصف ســـــــــاعة ألقي نظرة على الصفقة لكن لا أجلس أمام الحاسوب إلا إذا اقفلت

MixMax
08-07-2012, 04:54
السلام عليكم يمكن ياغاليتتفرج الى التلفاز او تتفرج فيديوهات على النت وكل شوي تروح تشوف النتيجة ايه يعني كل نصف ساعة او ساعة بتابع الامر
لكي لا يؤثر الامر كثيرا على اعصابك
تحياتي

ahmedyousef33
08-07-2012, 05:06
لا ابعد عينى عن الحاسوب واكون متوتر لدرجة الغليان ولا استطيع ان اكلم احد اى كان درجه اهميته عندى

MrDeloma
08-07-2012, 05:13
أنا دائما بعدما أفتح أي صفقة ، أرجع لها بعد وقت معين مثلا 4 ساعات
لكن دلك على حسب كل استراتيجيه و بعض المرات افتح العاب ، و اتكلم مع ناس
و ابحث في النت يعني هناك الكثير من الاشغال اقوم بها

Mido0o-style
08-07-2012, 06:03
تعلمت منذ وقت طويل الا أفتح صفقات يدوية و أترك دائما الأكسبيرت أدفيزور يقوم بها بالنيابة عنى لكنى لم أتعلم كيف أبعد نظرى عن الشارت حتى و أنا واثق ان الأكسبرت هو من يتعامل بدلا منى
أعتقد انها طبيعة القلق فى الأنسان

لا أترك الشارت مهما حدث و هناك صفقات مغتوحة .

zakariasec
08-07-2012, 06:48
ابحث عن اشياء للقيام بها واترك المنصة حتى وقت اخر

maro50
08-07-2012, 06:52
عادى احاول ان اراقب المؤشرات وانتظر وادعوا الله ان تنتهى الصفقة وفق ما خططت له كما احاول التعرف على احوال السوق وانا انتظر نجاح صفقتى

mage
08-07-2012, 07:44
فى حالة ان الصفقة تكون شغالة يجب ان يكون لدى المتاجر فى الفوركس دائما الحل والسبيل الذى يسعى به دائما الى ايجاد الحل المناسب فى حالة ان الصفةق تعكس الاتجاه لان كما نرى الكثير من الصفاقت تعكس الاتجاه وفى النهاية لا يكون لدى المتاجر الحل البديل فى ذلك

nadir21
08-07-2012, 16:13
تعلمت منذ وقت طويل الا أفتح صفقات يدوية و أترك دائما الأكسبيرت أدفيزور يقوم بها بالنيابة عنى لكنى لم أتعلم كيف أبعد نظرى عن الشارت حتى و أنا واثق ان الأكسبرت هو من يتعامل بدلا منى
أعتقد انها طبيعة القلق فى الأنسان

لا أترك الشارت مهما حدث و هناك صفقات مغتوحة .

اذا كانت الصفقة شغالة لا استطيع ان ابتعد عنها ابقى متابعا لها حتى اغلقها او تغلق اذا كنت وضعت لها حدود الغلق

jans
08-07-2012, 16:14
اقفل المنصة و ادور على الاشياء التي اريدها من النت
لأنه سوف اكون محدد الربح + الخسارة و لازم اتقبل الحالتين للصفقة .

gullever
08-07-2012, 16:18
أغلب الأحيان لا احب ان اتواجد امام الشاشه بل أفضل أن أذهب لعمل اي شيئ و لكن احيانا اظل امامها و هذا ان كنت متفائل ان الصفقه ستحقق لي ربح كبير و لكن ليس دائما

eslam92
08-07-2012, 16:21
انساها بشكل تمثيلى
بمعنى انى اوهم نفسى بأننى قد نسيت الصفقة ولكنى فى الاساس اكون مرتبك جدا
خاصة وان خسارتى حتى الان اكثر من ربحى

saramoza
08-07-2012, 16:23
مع انى مبتدئة بس انا حاسة من الاعضاء والردود ان الصفقات مش سهلة ومشاعرنا وتاثيراتنا بتبدا بالخوف بس انا انصحكوا بالتوجه لله سبحانه وتعالى والالتجاء اليه فى هذه الاوقات

forrex
08-07-2012, 16:24
بعد فتح الصفقة اقوم بمتابعتها لمدة معينة ثم اقوم بتصفح النت أو الخروج قليلا
او اي شيء اخر مع العودة لمتابعتها بين الحين والاخر

light
08-07-2012, 16:26
انا العديد من الاحيان اكون اكتب الردود في المنتديات واتابع الصفقة
وبالنسبة لي انا هذا افضل حل للتغلب على المشاعر ونسيان الصفقة

hend
08-07-2012, 16:28
انا لسة مجربتش بس هعمل اية اكيد هقعد ادعى ربنا يوفقنى انى
الصفقة تربح وتمشى فى الاتجاه الى انا عاوزاة عشان الربح

mmm2013
08-07-2012, 16:32
و شكرا لك يا عزيزي

بالفعل عندما نقوم بفتح الصفقه ووضع حد للربح وحد للخساره فلا داعى لتواجدنا بعد ذلك فى السوق فمن الممكن ان نتابع الصفقه كل فتره من الزمن

magic777
08-07-2012, 16:33
فى حالة ان الصفقة تكون شغالة يجب ان يكون لدى المتاجر فى الفوركس دائما الحل والسبيل الذى يسعى به دائما الى ايجاد الحل المناسب فى حالة ان الصفةق تعكس الاتجاه لان كما نرى الكثير من الصفاقت تعكس الاتجاه وفى النهاية لا يكون لدى المتاجر الحل البديل فى ذلك

فعلا فكره كويسه انك بدل ما انت قاعد تراقب الصفقه كده حاول تدور على طرق بديله في حاله انعكاس السعر
معاك بحيث لو عكس معاك فعلا او اتأكدت انك دخلت صفقه غلط او من نقطه ضعيفه هنا ممكن يكون عندك حل بديل
اما هيدج او تبريد او تعزيز

amr nabil
08-07-2012, 16:33
بعد فتح الصفقه اماس حياتى الطبيعيه بعيدا عن الفوركس لكن
دائما يكون عقلى مع الفوركس باستمرار حتى تنتهى الصفقه

osama00971
08-07-2012, 16:43
اخي اغلق الجهاز واذهب بعيدا عنه
واشوف حاجة تانية اعملها

abdallah elbaz
08-07-2012, 17:38
بلاش انك تقعد وتتفرج على اللى بيحصل علشان كدا اعصاب هتتحرق
وهتكون متاثر بالسلب ممكن تعمل اي حاجه تانيه

atefeid
08-07-2012, 18:16
بعد التحليل الجيد والمتوازن توكل على الله وضع الهدف والاستوب
وحاول الابتعاد عن الشاشة وان كان صعب على كثيرين وانا منهم
لكن حاول ودى بداية النجاح

ashraf
08-07-2012, 18:17
غالبا باتصفح بعض المواقع او اقوم ببعض الاعمال على النت للتسلية اثناء الصفقة
واحيانا اخرى بعد وضع اوامر وقف الخسارة اترك الصفقة واغلق الجهاز

tamid0
08-07-2012, 18:18
السلام عليكم و رحمة الله
حاليا بلعب بلاي ستشن عشان انسى
بالتوفيق للجميع

dollyabdallah
08-07-2012, 18:18
بسيب السعر يلعب ومرة مرة بعمل معاينة وان اقتضى الحال عندي حاجة اعملها بقفل الجهاز ولما ارجع يا تجيب الهدف يا تضرب الستوب او بلاقيها لسه شغالة