PDA

View Full Version : انــــــا رئـــــــــيس نـــــــفسى - ادخل بقى واتفرج على نفسك

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Desperate
07-10-2012, 15:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين
لما تبقى رئيس نفسك مش هتضطر تنزل فى زحمة المواصلات بدرى عشان متتاخرش ورئيسك فى الشغل
يطلع عينك لما توصل متاخر :)

ومش هتلاقى حد يقولك انت بتعمل ايه هنا روح شوف شغلك يا بيه :)
ولا هتلاقى حد يقولك انت فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل :))

يبقى هتبقى لوحدك تتحكم فى نفسك وتعمل اللى انت عايزو ناهيك عن انك تقدر تدى نفسك بالشبشب لو عملت حاجة غلط وبكده مش هتلاقى حد يقولك انت مخصوم منك 4 دقايق :))

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل
تيجى تقوم من النوم ياه انا تعبان اوى وكده كده هى صفقة اللى هفتحها انهاردة وهتاكلنى عيش لغاية اخر الاسبوع
وتيجى لما تقوم من النوم يبقى الفرصة ضاعت
يا فاشل :))

لا وخد الكبيرة, اول لما تغلط
وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
وانت بتبص فى نفس الوقت على الصفقة اللى لا ليها تارجت ولا استوب ومنتش عارف اذا كانت بيع ولا شراء
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو
قليل البخت يعضوا الكلب فى المولد :))

يبقى نستفاد ايه يا اولادى الحلوين من الموضوع الرخم ده :))
متخدش الفوركس على انه عمل سهل لان فى مميزات بتسهل شغلك
لا خده كانه عملك الحقيقى وخلى جزء من نفسك رئيسك
وخلى الجزء ده يحاسبك كل لما تغلط او تفتكر انك ممكن تنجح بدون ما تحرك اصبع رجلك

اخيرا وليس اخرا

ابقى قابلونى لو حد عمل حاجة من اللى قلت عليها :o

elking
07-10-2012, 15:55
ههههههههههه ايه ياعم الموضوع ده بيفكرنى بحواديت قبل النوم والله
نيس

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:56
هههه كلامك صحيح يا أخي و الفوركس هده اجمل مميزات فيه
ما بيكون لك رئيس ما بتضيع وقت كبير عشان تكسب
و الربح عالي و تقدر توصل الى مدخول شهري للعيش

Desperate
07-10-2012, 16:05
نيس

اى خدمة يا معلم احنا بس عايزين نفك عن المضارب شوية ونخليه يضحك بدل مهو متنكد بالخسارة
وقرب يشد فى حواجبه :)

بالطبع اخى هو ده اللى انا اقصده بجانب اننا منستخدمش الميزة دى بالسلب ونكسل ونعمل شوية الحاجات السلبية اللى ذكرتها
فى اخر الموضوع

sami
07-10-2012, 16:08
فعلا أخي الكريم أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون خاضع لرقيب أو
حسيب و هذا هو سبب إختياري لتجارة العملات لأنني أعشق العمل الحر،لذلك تركت الوظيفة،و أنا متفق
معك أن الفوركس ليس مهنة سهلة للذين لا يهتمون بالتعلم أو لمن لا يمتلكون القدرة على التحكم في عواطفهم

dent
07-10-2012, 16:35
هههههههههههه
فعلا والله اخى الحبيب اهم شىء انك لا تنتظر توصيه من احد ولا من فلان وتحلل بنفسك على الاقل بتشعر بطعم الربح
والاعتماد على الله ثم على نفس وحسن الظن بالله اهم شىء

sabre
07-10-2012, 16:36
فعلا اخى الكلام النظرى سهل جدا ومفيش اسهل منه بس مين
بقى ايلى ينفز هوا دا المهم

sa sa
07-10-2012, 16:49
والله موضوع كويس يعني انا رئيس نفي في الشغل الي مافهوش غيري تمام يعني لازم اكون علي قدر المسؤليه واني اعتمد علي نفسي في الحصول علي الربح وتحمل الخساره في نفس الوقت هو ده ميزه الفوركس تحمل اخطاؤك وحسناتك بنفسك

Desperate
07-10-2012, 16:50
بقى ايلى ينفز هوا دا المهم

يا رب حد يفهم كويس وينفذ الكلام ده ويعرف يتحكم فى كل ميزة صح

هههههههههههه
فعلا والله اخى الحبيب اهم شىء انك لا تنتظر توصيه من احد ولا من فلان وتحلل بنفسك على الاقل بتشعر بطعم الربح

ولو ان ده ملوش علاقة بالموضوع بس كلامك صح يجب التعلم والاعتماد على التحليل الشخصى احسن من انتظار توصيات فاشلة من اشخاص غير موثوق فى تلحليلاتهم

فعلا أخي الكريم أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون خاضع لرقيب أو
حسيب و هذا هو سبب إختياري لتجارة العملات لأنني أعشق العمل الحر،لذلك تركت الوظيفة،و أنا متفق
معك أن الفوركس ليس مهنة سهلة للذين لا يهتمون بالتعلم أو لمن لا يمتلكون القدرة على التحكم في عواطفهم

اكيد يا غالى ويا ريت تحسن استخدام الميزة دى بما انك تركت عملك وتجعلها حافز يساعدك على النجاح :)

ahmedalex
07-10-2012, 17:08
كلام سليم وانا اتفق معك اخى الكريم فاالفوركس انت سيد قرارك الا اذا كنتوا فريق عمل فسوف تكون الكلمة النهائية لاغلبية الفريق ولاكن هذه ايضا" اكبر من مميزات الفوركس ان العمل فيه لا يجبرك على صناعة رئيس لك فى العمل بل انت حر نفسك برأس مالك الخاص بك

السيد الجبالي
07-10-2012, 18:05
ههههههههههههههههههههه ^_^
كلام سليم ميه في الميه .. الفوركس يحتاج الي مجهود والي التزام وال بعد عن الكسل ..
واقابلك فين بقي لاني بنفز الكلام اللي انت قلته ^_^

زيزو
07-10-2012, 18:09
كلامك جميل اوي بجد
وفيه دروس وعظات للعايز يفهم
ياريت اتعلم من ده والتزم اكتر

aboualy
07-10-2012, 18:09
فعلا اخى العزيز عدم وجود رئيس او مدير فى الفوركس هو سلاح ذو حدين اما ان تستطيع ان تتحكم فى نفسك وتعمل وفقا لقواعد وشروط العمل فى السوق وتستطيع ان تنجح وتستمر واما انك ستكون كسول وغير ملتزم وهذا يعنى الخسارة والخروج من السوق

mosghaly
07-10-2012, 18:25
هههههههههههههه والله كلامك كلو صح انت حسستنى انك مراقبني اي راجل
بس فعلا الواحد لو التزم بالفوركس انو مش انا رئيس نفسي واني فعلا اتحمل المسئوليه علي ان الفوركس عمل حقيقي عشان هو فعلا عمل حقيقي الواحد فعلا هايحقق ارباح كبيرة ويحقق هدفه فعلا بسهوله
بس مش سهوله قوي بردو هههههههههه

derfcase
07-10-2012, 18:43
ههه - موضوع لطيف اخي الكريم
Desperate
و لكني اعتقد انك اذا لم تتعامل مع هذا المجال بجدية و بدات تتكاسل فعلا - فالفشل الحتمي في النهاية سيكون هو مصيرك

Desperate
07-10-2012, 21:17
كلام سليم ميه في الميه .. الفوركس يحتاج الي مجهود والي التزام وال بعد عن الكسل ..

ما احنا بنتقابل كل شوية فى المواضيع مش مشكلة بقى :)
الفوركس فعلا يحتاج ل التزام وعدم كسل والتفتح الذهنى لكل شئ اثناء التداول

كلامك جميل اوي بجد

ربنا يكرمنا كلنا, ونعرف ازاى نلتزم بكل اللى انا قلت عليه

فعلا اخى العزيز عدم وجود رئيس او مدير فى الفوركس هو سلاح ذو حدين اما ان تستطيع ان تتحكم فى نفسك وتعمل وفقا لقواعد وشروط العمل فى السوق وتستطيع ان تنجح وتستمر واما انك ستكون كسول وغير ملتزم وهذا يعنى الخسارة والخروج من السوق

فعلا, هو ده اللى اقصده ان ممكن غياب رئيس العمل يسبب مشكلة لو استخدمنا الميزة دى بلا مبالاة
ولكن ما دمنا بسنتخدمها بشكل جيد يبقى كل حاجة هتمشى تماما

هههههههههههههه والله كلامك كلو صح انت حسستنى انك مراقبني اي راجل
بس فعلا الواحد لو التزم بالفوركس انو مش انا رئيس نفسي واني فعلا اتحمل المسئوليه علي ان الفوركس عمل حقيقي عشان هو فعلا عمل حقيقي الواحد فعلا هايحقق ارباح كبيرة ويحقق هدفه فعلا بسهوله
بس مش سهوله قوي بردو هههههههههه

كلامك مظبوط ياا غالى, انتظر موضوعات تانى منى هتلاقينى جايب فيها شكلنا بيبقى عامل ازاى واحنا بنتاجر :))

ههه - موضوع لطيف اخي الكريم
Desperate
و لكني اعتقد انك اذا لم تتعامل مع هذا المجال بجدية و بدات تتكاسل فعلا - فالفشل الحتمي في النهاية سيكون هو مصيرك

انتظر منى افضل ان شاء الله
فعلا يجب التعامل مع السوق بجدية وكانه حياة او موت
عشان نعرف نلتزم شوية بالخطة الموضوعة والاساسيات اللى اتعلمناها

m_fekry
07-10-2012, 21:35
انا لازم اكون رئيس نفسى بس مش بين يوم وليله الموضوع ده لما اكون مؤهل لكده يعنى ممكن فى البدايه اخلى حد يدير لى الحساب

theboy2226
07-10-2012, 21:57
مثل ما انت وضحت الموضوع ليه مزايا و عيوب
المزايا انك حر و براحتك تتاجر وقت ما تحب و مافيش ضغط عليك من رئيس و لا حاجة و لا حد يراجع شغلك وراك و يقرفك
و العيوب هي الحرية المطلقة و ده ساعات لبعض الناس مضر و يؤدي للكسل و تاجيل الشغل لكن في ناس بتعرف تراقب نفسها و تلتزم من غير ما حد يراجع شغلها وراها

elazez
07-10-2012, 22:03
كلام سليم تماما
ويجب علينا لكي ننجح في هذا المجال ونجني ارباح معقولة
ان نلتزم ونعتبره كعمل مثل باقي الاعمال الاخري

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 22:24
هههههههههههههه موضوع مميز وجميل اخي الكريم فعلا موضوع الكسل ده مش جديد عليا لانه حصل معايا وكان مسئول انه يطير جزء من حسابي من فترة
كنت فتحت صفقة بهدف كبير حوالي 100 نقطة تقريبا وتركتها ونمت وكا لابد من المتابعة ع فترات حتى ارى اذا كان هناك انعكسات او الحاجات اللي تخليني اقفل الصفقة لكن راحت عليا نومة والسعر جات تلت تربع الهدف وارتد تاني طبعا الواحد لو كان متابع كانت هتفرق كتير لاني لو كنت لقيت اي حاجة تدل ع الانعكاس كنت قفلتها

ymn30
07-10-2012, 22:28
كلام سليم تماما
ويجب علينا لكي ننجح في هذا المجال ونجني ارباح معقولة
ان نلتزم ونعتبره كعمل مثل باقي الاعمال الاخري

معك اخى وان يكون وضع هدف لا يتعى 25% الى 50% فى الشهر من راس المال وبكدة هنتاجر بطريقة امنه جداا ولا هيكون هناك ضغط على الاعصاب ولا حاجه

kero
07-10-2012, 22:30
فعلا اخى اهم شىء فى سوق الفوركس هو الالتزام وعدم التخلى عنه ابدا
والصبر لان ناس كتير بتمل من عدمتحقيق الربح ف اول كام شهر ويبسبوه بيبقو معتقدين ان تحقيق الربح امر سهل اوى من سوق الفوركس

Meerak
07-10-2012, 22:32
هههههههه انت ذكرت مميزات الفوركس بطريقة جميلة
بس رايي الشخصى مينفعش اخد الفوركس وظيفة اساسية اطلاقا لان فى اى لحظة ممكن اخسر
وحلوة حتة انى ادى نفسى بالشبشب دى هههههههههه

ma90do
07-10-2012, 22:42
بصراحه انت اسلوبك كويس جدا يوجد به نوع من التحفيز ولكن باستخدام تعزيز ايجابي ويتناول ابرز النقاط في هذا المجال وفعلا النشاط ضروري في هذا المجال وكذالك التركيز والاهتمام لان الواحد لو متعبش مينتظرش المكسب

Bs Joker
07-10-2012, 22:52
ان تكون رئيس نفسك هي فعلا مسألة معقدة , هفدفك سيكون تحقيق ارباح حتى و ان خسرت في الاول فعليك تدارك وضعك بسرعة يا اخي وطبعا ذلك لا يدفعنا للتدور و التهجم على السوق عند مشاهدة الخسارة

kingman
07-10-2012, 23:48
فعلا اخى اهم شىء فى سوق الفوركس هو الالتزام وعدم التخلى عنه ابدا
والصبر لان ناس كتير بتمل من عدمتحقيق الربح ف اول كام شهر ويبسبوه بيبقو معتقدين ان تحقيق الربح امر سهل اوى من سوق الفوركس
وفيه مشكلة كثيرا مانتعرض لها هو ان نلتزم طول الوقت ونيجى فى صفقة واحدة لانلتزم بادارة راس المال وتكون النتجية ان صفقة واحدة تضيع ارباح صفقات كثيرة فلازم يكون الألتزام طول الوقت

forex man
07-10-2012, 23:52
ههههههههههه موضوع مميز يا غالى والكلام ده كلو لسه
عاملو النهارد اخر ما زهقت دخلت صفقه وخسرت وقاعد دلوقتى فيه خطوط دعم ومقاومة والسعر بيتحرك ببطء ومش راضى يرسى على حاجه
وانا عاوز انام هههههه
تحياتى

rose90
07-10-2012, 23:55
ههههههههههه كلام جميل فعلا الفوركس ليه مميزات كتيرة بس لو الكسلانين اللى زينا
مستغلوش المميزات دى صح و خلوها تخدمهم هتتقلب لعيوب وسبب للخسارة

كريم
07-11-2012, 00:00
كل ده عشان معالجه العامل النفسي

هوه برده العامل النفسي مش هياثر لهذه الدرجه

و في وسائل بسيطة جدا بتخليك مظبوط

و الله يوفق الجميع

hesham itch
07-11-2012, 11:57
من اهم المكتسبات فى الفوركس انه بيقوى قوة الشخصية والقدرة على اتخاذ القرار والتحليل الجيد
للموقف والمدخلات واتخاذ القرارت الصعبة بشكل جيد من اجل الوصول الى الاهداف المرجوة

Desperate
07-11-2012, 12:31
من اهم المكتسبات فى الفوركس انه بيقوى قوة الشخصية والقدرة على اتخاذ القرار والتحليل الجيد
للموقف والمدخلات واتخاذ القرارت الصعبة بشكل جيد من اجل الوصول الى الاهداف المرجوة

ايه الكلام الكبير ده, كلامك مظبط ميه ميه, الفوركس فعلا بيعملنا ازاى نتعامل مع المواقف فى حياتنا
بما اننا بنحلل الاسعار ممكن نحلل المواقف وزى مانا قولت فى رد قبل كده نقدر اننا نقارن ونعرف متطلبات كل موقف وخسايره ونتيجته ايجابيه او سلبيه

كل ده عشان معالجه العامل النفسي

هوه برده العامل النفسي مش هياثر لهذه الدرجه

و في وسائل بسيطة جدا بتخليك مظبوط

و الله يوفق الجميع

اكيد يا باشا, بس فى مننا مبتدأين بيبقوا كسالى جدا وكمان
عايزين يكسبوا بسرعة وانا اولهم :)

ههههههههههه كلام جميل فعلا الفوركس ليه مميزات كتيرة بس لو الكسلانين اللى زينا
مستغلوش المميزات دى صح و خلوها تخدمهم هتتقلب لعيوب وسبب للخسارة

فعلا معاك وانا مكنتش بستخدمها ونويت انى انشط شوية فى المنتديات عشان اعمل بونص كوييس واشتغل المميزات دى افضل استغلال

ههههههههههه موضوع مميز يا غالى والكلام ده كلو لسه
عاملو النهارد اخر ما زهقت دخلت صفقه وخسرت وقاعد دلوقتى فيه خطوط دعم ومقاومة والسعر بيتحرك ببطء ومش راضى يرسى على حاجه
وانا عاوز انام هههههه
تحياتى

والله عملت كده امبارح ورجعت لقيت الصفقة مطيرة 75% من الحساب ولقيت نفسى ناسى اعمل استوب لوس
بس الحمد الله الحساب كان بقيمة بسيطة جدا " بونص صغير من شركة اخرى "

بصراحه انت اسلوبك كويس جدا يوجد به نوع من التحفيز ولكن باستخدام تعزيز ايجابي ويتناول ابرز النقاط في هذا المجال وفعلا النشاط ضروري في هذا المجال وكذالك التركيز والاهتمام لان الواحد لو متعبش مينتظرش المكسب

اجمل رد شوفته لغاية دلوقتى :)
اشكرك على جمالك الغالى وده هيخلينى اعمل مواضيع اكتر
باسلوب افضل,, النشاط فعلا مهم جدا فى الفوركس وافتكر ان ده سبب خسارتى المستمر انى مش نشيط فى التعلم والتدرب

هههههههه انت ذكرت مميزات الفوركس بطريقة جميلة
بس رايي الشخصى مينفعش اخد الفوركس وظيفة اساسية اطلاقا لان فى اى لحظة ممكن اخسر
وحلوة حتة انى ادى نفسى بالشبشب دى هههههههههه

انا اتفق انه مينفعش كوظيفة اساسية بس لو قلنا ان فى واحد معاه 100 الف دولار راس مال
مش هيقدر يعمل ربح 5 فى المية كل شهر وهو عندوا خبرة مثلا 5 سنوات
يبقى كده ممكن يقدر يستغنى عن الشغلانة الاساسية بتاعته ويتفرغ للفوركس
او ممكن يسيبها عشان محدش كل شوية يسألوا انت بتجيب الفلوس دى منين :)

resala11111
07-11-2012, 12:59
كلام سليم لانك فى الفوركس بتعمتد على نفسك
فى كل شى من معرفة أخبار
والتحليل والتوقع وانا بنصحكم بعدم الكسل او الياس
لان ذلك بيضع عليك صفقات كتيرة

mohamed hamdy
07-11-2012, 13:02
اكيد الفوركس حاجة جميلة وهى انك تكون رئيس نفسك ويكون ليك الحساب الخاص بيك
والتاجرة التى انت وحدك تمارسها بدون اى احد يتحكم فيك

nrgslawi
07-11-2012, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله
فعلا هذا ما يميز مجال الفوركس وهذا ما اعجبني فيه
وهو انت سيد نفسك
انا من اقرر

sky44
07-11-2012, 13:03
كلامك صحيح اخي فالشيء الدي يميز الفوركس و هو انك تعمل بدون قيود و بدون رب عمل اي انك تعمل حرا طليقا هههه و عندما تخسر تتحمل مسؤوليتك لوحدك لا غير و لن تخشى ان يأتي رب عملك ليوبخك على الخسارة و الفشل

mando
07-11-2012, 13:15
السلام عليكم ورحمة الله
فعلا هذا ما يميز مجال الفوركس وهذا ما اعجبني فيه
وهو انت سيد نفسك
انا من اقرر

بالفعل ميزة كويسة بس نستخدم الامور صح ونتلزم بكل شئ اول شئ نتلزم بادارة راس المال ونتلزم باستراتجية جيدة وفى اى مجال لابد من الالتزام حتى تكون نجاح

elzeel
07-11-2012, 13:17
اهم حاجه انك تقدر فعلا توصل لانك تقود نفسك ولكن قياده سليمه
ومتتكبرش دايما وتحاول انك تتعلم حتى اخر لحظه

Desperate
07-11-2012, 18:52
اكيد الفوركس حاجة جميلة وهى انك تكون رئيس نفسك ويكون ليك الحساب الخاص بيك
والتاجرة التى انت وحدك تمارسها بدون اى احد يتحكم فيك

تمام يا غالى بس لازم بقى نعرف نستخدم الميزة دى وكويس ومنضحيش بالمميزات الجميلة دى
وننام ونكسل ونسيب صفقات مفتوحة وندخل نخسر ونضيع مميزات لا يعرضها اى شخص ولا تعرضها او وظيفة الاطلاق

magic777
07-11-2012, 19:32
من اراد النجاح سهر الليالي انت هنا لسه مش عندك الدافع القوي اخي في المجال ده
واظن مش ليك هدف محدد انت عاوز توصله
اعتقد ان شويه تنظيم منك والتزام هتقدر تحقق الي انت عاوزه طالما عارف اسباب الكسل هنا
حاول تشجع نفسك او تندمج مع مجموعه من اصدقاءك في المجال وتتشجع معاهم

salah.bmw
07-11-2012, 19:59
يعني بصراحة كلامك عجبني كتير
ودخلي البهجة لقلبي
وخصوصا لما بدي اضرب حالي بلشبشب لأنو فعلا اوقات لازم اعمل هيك

YesIcan
07-11-2012, 20:03
فعلا حدوتة ما قبل النوم لكن فيها من العبر الشيء الجميل
فعلا يجب الالتزام به كشغل حقيقي و مورد رزق و الباقي على الله
بالتوفيق للجميع

Desperate
07-11-2012, 20:08
من اراد النجاح سهر الليالي انت هنا لسه مش عندك الدافع القوي اخي في المجال ده
واظن مش ليك هدف محدد انت عاوز توصله
اعتقد ان شويه تنظيم منك والتزام هتقدر تحقق الي انت عاوزه طالما عارف اسباب الكسل هنا
حاول تشجع نفسك او تندمج مع مجموعه من اصدقاءك في المجال وتتشجع معاهم

الصراحة انا عندى مشكلة زى دى بالظبط
انا كسلان جدا فى حكاية التعلم مع ان تحت رجلى دورة ليس لها مثل من تعلمها يصبح خبير فى الفوركس
لان اللى مقدمها شخص ذكى جدا ومبدع ومخه متفتح ومناقش نقاط لم ارها لها مثيل فى الدورة التى قدمها وتوجد بروكر تدعمه بشدة
ومشكلتى الثانية انى ليس لى اصدقاء
بالطبع ستقول هذا مستحيل
بص انا لى اصدقاء اللى معايا فى المدرسة هما 2 بس وبحس وانا معاهم انهم رافضنى ومش عايزينى معاهم اساسا
ومفيش ولا واحد منهم بيحب حاجه انا بحبها ودايما مش بنوافق على حاجة واحدة وملهومش دعوة لا ب نت ولا ب فوركس ولا ربح
وكمان شخص واحد هو اللى ساكن قريب منى ويعرف الحاجات دى وخسر بسببى وكمان لما قولتله على المنتدى هنا
حاول يهرب منى باى طريقة
يبقى فين الصحاب دووول

الحاجة التانية ودى مصيبتى الكبيرة وانا اول مرة اقول الحكاية دى على اى منتدى
انى مش بصلى وقربت استغفر الله العظيم اكفر
استغفر الله العظيم مليون مرة
استغفر الله العظيم

هحاول اوضح لك قصة دامت 3 سنوات
انا بدات فى الربح من بالشركات النصابة بتاعت الاعلان بس اللى بتدى فلوس كتيرة وخسرت جهد وتعب بس قولت عادى
وبدات انى اتابع واعرف واتعلم عن المجال لغاية ما صولت لخبرة فى مجال شركات الاعلانات ليس لها مثيل
انا مش مغرور وفى ناس احسن منى بس انا اقصد ان بقى عندى خبرة جيدة
واشتركت مع معظم الشركات الحقيقة وربحت منها
وتم سرقة ارباحى بعد كام ساعة من السحب, اتجهت لاكثر من طريقة ربح الابلود مثلا
ودفعت لشراء فى بى اس واشياء كثيرة وبرامح واكونتات ولكنى فى الاخر ربحت 5 سنت فقط خلال شهر تعب ودفع
وانا دافع ما يفوق ال 100 دولار دا غير التعب الجهد الكبير والسهر
اخر حاجه اتجهت للهايب وخسرت كتير ولكنى ده المجال الواحيد اللى قدرت اكسب فيه فى النهاية
وقدرت اطلع بخطة تحقق 70 % ربح كل اسبوع
من راس المال
وقدرت اعمل 70% ربح من 30 دولار خلال 5 ايام فقط ولكن شككنى احد فى اذا كان حلال ام حرام
واتضح انها حرام
وخد الكبيرة قبل معرفتى للخطة التى تبعتها قررت الاشتراك فى الشركات الكبيرة التى استمرت لفترات طويلة
قل لى , لو وجدت شركة تعمل منذ 1001 يوم كاملة ولم ترى لها اى مشاكل وبحثت مرارا وتكرار ومن تعرفهم قد قاموا بالسحب فى الثانية التى اشتركت فيها
وعند ما ياتى وقت سحب ارباح يتضح لك ان صديق لك ارسل لك بايميل قبل موعد سحب ارباحك ب 5 دقائق يقول لك ان الشركة قفلت
:))
1001 يوم بدون مشاكل وجاية تقفل على نصيبى الاسود
سيبت كل حاجة وبصيت للفوركس ودرست شوية اساسيات وادارة وقرات مقالات ومواضيع ولكنى لم ادرس التحليل بعد
اول مرة دخلت الفوركس عشان اتاجر تحصلت على بونص 37 دولار
قلت لن اخسرهم وساديرهم جيدا
بحثت حتى وجدت افضل مزود توصيات جيد جدا ونتائجه رائعة والكل يشكر فيه..

نتائجه وصلت ل 1480 نقطة فى شهر من الشهور واقل شهر 275 نقطة ربح صافى
تبعته وتخيل ماذا حدث..
الاسبوع الذى اشتركت فيه كان اسبوع تدخل البنوك المركزية للخفض من اسعار العملات وكانت كارثة لكل المتداولين ولكنى لم احسبها كذلك
وقلت لماذا اتجه السوق جيدا قبل ان الاشترك وعندما الاشتركت بل واسمع هذه
حدث ذلك بعد تفعيل خدمه التوصيات ببضع ساعات
يعنى زى ما يكون ربنا بيدينى تحذير وبيقولى عمرك ما هتكسب ابدا

وهكذا تتوالى الاحداث لغاية خسارة البونص اللى استلمته امبارح

وتوصلت الى حاجه
ادارة راس مال او من غيرها
طمع او نت غيره

مش هكسب يعنى مش هكسب
بس انا بقى عند هفضل احاول
:( اسف على ازعاجك اخى. انا فكرت انى اعمل موضوع خاص بالكلام ده فى المنتدى الاجنبى ولكن لن يفهمنى احد هناك
لان دينهم ليس كديننا ولكن هنا ستفهمونى وقد تجدون حل لمشكلتى

ممكن يكون السبب عدم الصلاة وممكن لا مش عارف :(
[COLOR="Silver"]

essam1985
07-11-2012, 20:48
فعلا و الله موضوع الكسل ده

و انا عشان اتخلص منه اضطرين انزل شغل الصبح عشان اجبر نفسي اني اصحي بدري

RAH2323
07-11-2012, 21:24
على أي حال نسأل الله أن يرزقنا من هلاله الطيب . المهن أن تجتهد في عملك سواءً كان بدني أو فكري

ma90do
07-11-2012, 21:44
فعلا حدوتة ما قبل النوم لكن فيها من العبر الشيء الجميل
فعلا يجب الالتزام به كشغل حقيقي و مورد رزق و الباقي على الله
بالتوفيق للجميع

ليست حدوته بمعني الصحيح ولكن هيا اسلوب جديد وجيد في التعليم يعمل علي تحفيز الانسان وابعاده عن الكسل وجعله يتعلم من اخطائه ويجعل ذهنه حاضر واكثر تركيزا لانه ليس كامثل الاعمال الاخري

kingman
07-11-2012, 22:26
الصراحة انا عندى مشكلة زى دى بالظبط
انا كسلان جدا فى حكاية التعلم مع ان تحت رجلى دورة ليس لها مثل من تعلمها يصبح خبير فى الفوركس
لان اللى مقدمها شخص ذكى جدا ومبدع ومخه متفتح ومناقش نقاط لم ارها لها مثيل فى الدورة التى قدمها وتوجد بروكر تدعمه بشدة
ومشكلتى الثانية انى ليس لى اصدقاء
بالطبع ستقول هذا مستحيل
بص انا لى اصدقاء اللى معايا فى المدرسة هما 2 بس وبحس وانا معاهم انهم رافضنى ومش عايزينى معاهم اساسا
ومفيش ولا واحد منهم بيحب حاجه انا بحبها ودايما مش بنوافق على حاجة واحدة وملهومش دعوة لا ب نت ولا ب فوركس ولا ربح
وكمان شخص واحد هو اللى ساكن قريب منى ويعرف الحاجات دى وخسر بسببى وكمان لما قولتله على المنتدى هنا
حاول يهرب منى باى طريقة
يبقى فين الصحاب دووول

الحاجة التانية ودى مصيبتى الكبيرة وانا اول مرة اقول الحكاية دى على اى منتدى
انى مش بصلى وقربت استغفر الله العظيم اكفر
استغفر الله العظيم مليون مرة
استغفر الله العظيم

هحاول اوضح لك قصة دامت 3 سنوات
انا بدات فى الربح من بالشركات النصابة بتاعت الاعلان بس اللى بتدى فلوس كتيرة وخسرت جهد وتعب بس قولت عادى
وبدات انى اتابع واعرف واتعلم عن المجال لغاية ما صولت لخبرة فى مجال شركات الاعلانات ليس لها مثيل
انا مش مغرور وفى ناس احسن منى بس انا اقصد ان بقى عندى خبرة جيدة
واشتركت مع معظم الشركات الحقيقة وربحت منها
وتم سرقة ارباحى بعد كام ساعة من السحب, اتجهت لاكثر من طريقة ربح الابلود مثلا
ودفعت لشراء فى بى اس واشياء كثيرة وبرامح واكونتات ولكنى فى الاخر ربحت 5 سنت فقط خلال شهر تعب ودفع
وانا دافع ما يفوق ال 100 دولار دا غير التعب الجهد الكبير والسهر
اخر حاجه اتجهت للهايب وخسرت كتير ولكنى ده المجال الواحيد اللى قدرت اكسب فيه فى النهاية
وقدرت اطلع بخطة تحقق 70 % ربح كل اسبوع
من راس المال
وقدرت اعمل 70% ربح من 30 دولار خلال 5 ايام فقط ولكن شككنى احد فى اذا كان حلال ام حرام
واتضح انها حرام
وخد الكبيرة قبل معرفتى للخطة التى تبعتها قررت الاشتراك فى الشركات الكبيرة التى استمرت لفترات طويلة
قل لى , لو وجدت شركة تعمل منذ 1001 يوم كاملة ولم ترى لها اى مشاكل وبحثت مرارا وتكرار ومن تعرفهم قد قاموا بالسحب فى الثانية التى اشتركت فيها
وعند ما ياتى وقت سحب ارباح يتضح لك ان صديق لك ارسل لك بايميل قبل موعد سحب ارباحك ب 5 دقائق يقول لك ان الشركة قفلت
:))
1001 يوم بدون مشاكل وجاية تقفل على نصيبى الاسود
سيبت كل حاجة وبصيت للفوركس ودرست شوية اساسيات وادارة وقرات مقالات ومواضيع ولكنى لم ادرس التحليل بعد
اول مرة دخلت الفوركس عشان اتاجر تحصلت على بونص 37 دولار
قلت لن اخسرهم وساديرهم جيدا
بحثت حتى وجدت افضل مزود توصيات جيد جدا ونتائجه رائعة والكل يشكر فيه..

نتائجه وصلت ل 1480 نقطة فى شهر من الشهور واقل شهر 275 نقطة ربح صافى
تبعته وتخيل ماذا حدث..
الاسبوع الذى اشتركت فيه كان اسبوع تدخل البنوك المركزية للخفض من اسعار العملات وكانت كارثة لكل المتداولين ولكنى لم احسبها كذلك
وقلت لماذا اتجه السوق جيدا قبل ان الاشترك وعندما الاشتركت بل واسمع هذه
حدث ذلك بعد تفعيل خدمه التوصيات ببضع ساعات
يعنى زى ما يكون ربنا بيدينى تحذير وبيقولى عمرك ما هتكسب ابدا

وهكذا تتوالى الاحداث لغاية خسارة البونص اللى استلمته امبارح

وتوصلت الى حاجه
ادارة راس مال او من غيرها
طمع او نت غيره

مش هكسب يعنى مش هكسب
بس انا بقى عند هفضل احاول
:( اسف على ازعاجك اخى. انا فكرت انى اعمل موضوع خاص بالكلام ده فى المنتدى الاجنبى ولكن لن يفهمنى احد هناك
لان دينهم ليس كديننا ولكن هنا ستفهمونى وقد تجدون حل لمشكلتى

ممكن يكون السبب عدم الصلاة وممكن لا مش عارف :(
[COLOR="Silver"]
قبل كل شئ استغفر ربك واتوب اليه دائما
فكله من عندالله
وصدقنى ماضاقت الا مافرجت وكلما ضاقت وضاقت فاعلم ان مابنتظرك اكبر بكثير مما فاتك ولاتتحسر ولكن استمر
وقصة سيدنا يوسف بتعطى امل كبير للواحد وان ربنا هو مقسم الأرزاق وربما التاخير بسبب ان ربنا هيجزينا بالأفضل
وشوف سيدنا يوسف كان معاه اثنين فى السجن خرجوا قبله بسنين واحد صلب والتانى اشتغل خادم ومكث سيدنا يوسف سنين فى السجن ولكنه عندما خرج خرج ليكون ملك على خزائن الأرض
فسبحان مقسم الأرزاق

delpi
07-11-2012, 22:31
اسلوبك جميل جداااااااااا وكلامك صح مفيش شك لأن الفوركس مهم جدا
من اهم المكتسبات فى الفوركس انه بيقوى قوة الشخصية والقدرة على اتخاذ القرار
ودى كلها بيحتاجها اى شخص فى حياته خصوصا لو كان لسه مبتدء

Desperate
07-12-2012, 18:28
قبل كل شئ استغفر ربك واتوب اليه دائما
فكله من عندالله
وصدقنى ماضاقت الا مافرجت وكلما ضاقت وضاقت فاعلم ان مابنتظرك اكبر بكثير مما فاتك ولاتتحسر ولكن استمر
وقصة سيدنا يوسف بتعطى امل كبير للواحد وان ربنا هو مقسم الأرزاق وربما التاخير بسبب ان ربنا هيجزينا بالأفضل
وشوف سيدنا يوسف كان معاه اثنين فى السجن خرجوا قبله بسنين واحد صلب والتانى اشتغل خادم ومكث سيدنا يوسف سنين فى السجن ولكنه عندما خرج خرج ليكون ملك على خزائن الأرض
فسبحان مقسم الأرزاق

اولا استغفر الله العظيم على كل شئ
ثانيا شكرا ليك على الرد, انا بس زهقت لما كل شوية بعمل حاجة صح وبدرس واخطط
وحط خطة امشى عليها بحذافيرها وفجأة كل حاجة تنهار
كتر الخسارة فى كل المجالات الربحية اللى على النت خلانى مخنوق من كل حاجه
ادينى بحاول ابدا من جديد وربنا يكرم عن قريب بنجاح يعوض اللى فات :)

compaq0
07-12-2012, 19:29
لا لو فى فرصه الكل بيصحى بدرى يشوف ايه النظام لان الكل عايز يكسب و بتصحى بدون ضغوط بعكس الذهاب الى العمل بيكون ملىء بالمشاكل

Rami
07-12-2012, 19:31
بالتاكيد وفى نفس الوقت انت وحدك المسؤول عن
كل الاخفاقات فى هذا السوق فلا تلوم اح د

تحياتى لشخصكم الكريم

السيد الجبالي
07-12-2012, 19:52
بالتاكيد وفى نفس الوقت انت وحدك المسؤول عن
كل الاخفاقات فى هذا السوق فلا تلوم اح د

تحياتى لشخصكم الكريم

بالظبط كده يا غالي ... انت حر وفي نفس الوقت تقيدك المسؤليه التي تتحملها ....
حريه العمل بسوق الفوركس يجب ان لا تعني عدم الانضباط والجديه .. فهذا السوق يحتاج قدر كبر من الجديه ومن الانضباط ...
ولكن تعني المرونه في العمل .. من حيث وقت العمل ومن حيث طريقه التفكير ... ولا اعني بالمرونه كسر معني الالتزام ولكني اقصد المرونه في تطبيق الالتزامات

Rami
07-12-2012, 19:54
بالظبط كده يا غالي ... انت حر وفي نفس الوقت تقيدك المسؤليه التي تتحملها ....
حريه العمل بسوق الفوركس يجب ان لا تعني عدم الانضباط والجديه .. فهذا السوق يحتاج قدر كبر من الجديه ومن الانضباط ...
ولكن تعني المرونه في العمل .. من حيث وقت العمل ومن حيث طريقه التفكير ... ولا اعني بالمرونه كسر معني الالتزام ولكني اقصد المرونه في تطبيق الالتزامات

ياغالى الفوركس هو فرصة لاصحاب النفوس التى لا تحب التقيد
بقولنين وقواعد العمل

تحياتى لشخصكم الكريم

mido
07-12-2012, 20:05
هههههههه كلامك صحيح يا أخي الكريم و الفوركس هذا اجمل مميزات فيه
وفعلا أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون خاضع لرقيب
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

waleed adel
07-12-2012, 20:21
من مميزات الفوركس ان العمل فيه لا يجبرك على وجود رئيس لك فى العمل بل انت حر نفسك برأس مالك الخاص بك
وانت من تقرر مواعيد عملك

Noah
07-12-2012, 21:22
فى الحقيقة موضوع فى غاية الروعة وانا شخصيا من اهما لاشياء اتلى احبها واحب الفوركس بسببها اننى انا رئيس نفسى ولا يوجد من هو اعلى منى فى سوق الفوركس وهذا ما يجعلنى فخور بالعلم فى سوق الفوركس لفترات طويلة

thestarboy
07-12-2012, 23:46
كلامك سليم يا اخي في الفوركس انت رئيس نفسك
وده بيبقي انت اللي بتتحمل العواقب لو كويسه نتايج الصفقات او لو خساره

swingawy
07-13-2012, 05:05
أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون خاضع لرقيب أو

hamza
07-13-2012, 05:09
من مميزات الفوركس ان العمل فيه لا يجبرك على وجود رئيس لك فى العمل بل انت حر نفسك برأس مالك الخاص بك في الفوركس انت رئيس نفسك
وده بيبقي انت اللي بتتحمل العواقب لو كويسه نتايج الصفقات او لو خسار

---------- Post added at 02:09 AM ---------- Previous post was at 02:07 AM ----------

في الفوركس انت رئيس نفسك
وده بيبقي انت اللي بتتحمل العواقب لو كويسه نتايج الصفقات او لو خسار

a5rzamn
07-13-2012, 05:15
اكيد بتكون ملك نفسك بالفوركس

وما في اي تعب بنظري بقدر ما فيه متعه

وما بتضطر انك تطلع من الفجر لعملك

واليوم بدي انام بدري غدا في عليك عمل

وبتكس روتين العمل عندك

elking
07-13-2012, 06:04
الفوركس انت بالفعل بتكون رئيس نفسك لان القرار بيكون ليك لوحدك سواء تاخد قرار بالدخول فى صفقات ام لا وتتحمل المكسب او الخسارة

KOGI
07-13-2012, 09:06
ههههههههههههههه والله كلامك صحيح اخى الكريم وانا متفق معاك جدا لان فى الفوركس انت سيد قرارك ورئيس نفسك بس الافضل طبعا انه يبقى فريق عمل لان الاغلبية بيبقى رايهم افضل من راى الفرد
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

waleed adel
07-14-2012, 00:23
كلامك سليم يا اخي في الفوركس انت رئيس نفسك انت حر نفسك برأس مالك الخاص بك
وانت من تقرر مواعيد عملك

hesham1046
07-14-2012, 00:25
انا رئيس جمهورية نفسى هههههههههه حلوة والله قوى الكلمة دى فعلا انا فعلا رئيس جمهورية نفسى يعنى فى الفوركس ماحدش هايحكمنى ولا حاجة هههههههههههه

ehab
07-14-2012, 03:36

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين
لما تبقى رئيس نفسك مش هتضطر تنزل فى زحمة المواصلات بدرى عشان متتاخرش ورئيسك فى الشغل

يبقى هتبقى لوحدك تتحكم فى نفسك وتعمل اللى انت عايزو ناهيك عن انك تقدر تدى نفسك بالشبشب لو عملت حاجة غلط وبكده مش هتلاقى حد يقولك انت مخصوم منك 4 دقايق :))

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل
تيجى تقوم من النوم ياه انا تعبان اوى وكده كده هى صفقة اللى هفتحها انهاردة وهتاكلنى عيش لغاية اخر الاسبوع

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
وانت بتبص فى نفس الوقت على الصفقة اللى لا ليها تارجت ولا استوب ومنتش عارف اذا كانت بيع ولا شراء
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

هههههههههههههههههههه والله كلامك جامد طحن يا كبير وينطبق عليا بس مش اوى
هوا ينطبق فى موضوع البكسل لانى كسول اوى بس انا مدى حسابى الحقيقى لصديق بيتاجرلى بية وربنا يستر بئا

waleed
07-14-2012, 15:01
فعلا الموضوع ده سلاح ذو حدين بس الافضل ان احنا نخلى
الفوركس دخل اضافى لنا احسن من القعدة فى البيت

marem2007
07-14-2012, 15:22
كلمك صح انا كتير اصحي من النوم القي صفقات كتير ضاعت مني
واجي استسهل وادخل اي صفقة واخسر في الاخر
لازم ناخد الموضوع بجدية شوية

ahmed saleh
07-14-2012, 15:26
ههههههههههة على فكيرة موضوع جميل جدا بجد وان الفوركس من الممكن ان تاخدة مشروع لك فعلا
وان تاخذة كوظيفة اساسية وهو عملك الدائم ولكن يجب علك ان تتعلك الكثير فى هذا المجال لكى تقدر على فهم السوق وتحقيق المال منة

forex4ever
07-14-2012, 15:53
موضوع جمييييييييييييييييل وخفيف واسلوبه بجد تحفة كلام من القلب للقلب زي مابيقولوا فيه بعض الحاجات اللي بجد بتحصل حتى مع بعض المحترفين الموضوع فيه بعض الانماط الشخصية يعني مش في الفوركس بس هتلاقي الاخطاء البشرية دي كسل عدم تركيز تواكل طمع يعني ومهما قلت وزدت في الموضوع هنفضل نرتكب بعض الاخطاء في بعض الاحيان لاننا بشر

Forex Eyes
07-14-2012, 16:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انت رئيس نفسك بحسل استغلالل رئس المال
و تجنب الطمع
وضع التوب لوز
عدا دلك فانات تخاطر بمنصبك الرئاسي :))

king
07-14-2012, 16:35
اكيد هناك العديد من الناس يتصورو ان الفوركس سهل جدا وربح المال من السوق بسهوله وهذا امر غير صحيح حتى تربح اموال من السوق او حتى هنا معا المنتدى العربى للحصول على البونص لازم جهد وتعب وتركيز والاتزام غير كده لن تربح شىء ابدا

dodovedo
07-14-2012, 16:57
اخى الكريم
ههههههههههههههههههههههههه ه
هو موضوع حلو ومفيد وطريقتك حلوه
تقبل مرورى

ehab
07-15-2012, 00:24
أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون يخضع لمراقب
و هذا هو سبب إختياري لتجارة العملات لأنني أعشق العمل الحر

waleed adel
07-16-2012, 01:42
من اهم مميزات الفوركس ان العمل فيه لا يجبرك على وجود رئيس لك
فتختار وقت عملك وعدد ساعات العمل

mido95
07-16-2012, 02:00
و لله يا اخى موضوع حلو جدا و كلماتو بسيطة بس المعانى كبيرة
‏ و بالمختصر انت عيز تنصحنا اننا نتعلم و مانعتمدش على تحليل ولا توصيات حد غيرنا

os-x
07-16-2012, 02:05
اتفق معك اخي ليس هناك من سيتحكم بك او يجبرك على فعل اي عمل يمكنك العمل ووقت م تشاء واين ما تشاء حتى وانت مستلقي على سرير
النوم ههههه والربح تكون انت من جنيته والخسارة انت الوحيد الذي يتحملها

All 4 You
07-16-2012, 02:17
لا حول ولا قوة الا بالله
هه النوم و الكسل احلى من العسل هههههههههه

kingman
07-16-2012, 02:26
أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه دون أن يكون يخضع لمراقب
و هذا هو سبب إختياري لتجارة العملات لأنني أعشق العمل الحر

طبعا معظمنا لايحب السلطة من الآخرين عليه ويحب العمل الحر لكن الفوركس ايضا بيخلق ضغوطات نفسية وعصبية ليس اقل راحة من الخضوع تحت سلطة العمل فى مؤسسة لكن اكيد مع الخبرة بتقل الحكاية دى

amrmorasamir
07-16-2012, 02:27

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

بصراحه انا لما ابقى رئيس نفسى دى حاجه كويسه جدا بالنسبه ليا وانى ممكن اشتغل فى اى وقت دون اى قيود على حسب ظروفى وانا بحب الفوركس عشان كده

nader
07-16-2012, 02:30
ههههههههههه
اخي الكريم حييت على هذا الموضوع -انتقاد النفس شيء جيد لكن ليس لدرجة كبيرة من اللوم
افضل اقول تنبيه وتحفيز او تذكير لينا كلنا اعضاء منتدى فوركس مصر
بوركت

mage
07-16-2012, 03:20
ههههههههه فعلا والله هذا التفكير بالضبط ما يراوض ناس كتير بالاخص اللى مش حاسس ان فى اى جديد فى الفوركس لان الناس اتعودت انها تفتحا لصفقة بتاعت كل يوم وتخلص وتقفل المنصة وتخلص وهذا تفكير خاطئ

Desperate
07-18-2012, 04:54
ههههههههه فعلا والله هذا التفكير بالضبط ما يراوض ناس كتير بالاخص اللى مش حاسس ان فى اى جديد فى الفوركس لان الناس اتعودت انها تفتحا لصفقة بتاعت كل يوم وتخلص وتقفل المنصة وتخلص وهذا تفكير خاطئ

انا دائما بعمل الحكاية دى افتح صفقة انهاردة واقفل المنصة ومش مهم بقى الربح او الخسارة لانى ملتزم ب استوب وتاجرت
وباقى اليوم فشنك مش لاقى حاجه جديدة, وممكن كل ربح ساعة تلاقينى افتح المنصة ابص على الصفقة يمكن تكون عليت نقطة ولا حاجة
واضيع الوقت على الفاضى, او اجى هنا المنتدى اعمل موضوع او كام رد عشان البونص :)
هى حاجات معينى الواحد بيعملها واتعود عليها وبقى مش لاقى اى تغيير والايام بقت شبه بعضها مع الاسف

osama shaban
07-18-2012, 04:57
هههههههههه فعلا ياخي ذلك مايحدث مع اغلب الناس
انت فعلا رئيس نفسك ولكن يتطلب ذلك شخصيه منك تجاه السوق
الفوركس يعطي من يستحق فقط

Aker001
07-18-2012, 05:05
كلام جميل أنا رئيس نفسي أما بالنسبة للكسل فأنا لا أعرف ما معنى هذه الكلمة فأنا
أسعد السلم درجة درجة و الفاهم يفهم و أخيرا كلامك مفيد من ناحية الفرص و الوقت
الوقت ذهب أن لم تقطعه قطعك

khaled zizo
07-20-2012, 17:57
الصبر لان ناس كتير بتمل من عدمتحقيق الربح ف اول كام شهر ويبسبوه بيبقو معتقدين ان تحقيق الربح امر سهل اوى من سوق الفوركس و مشكلة كثيرا مانتعرض لها هو ان نلتزم طول الوقت ونيجى فى صفقة واحدة لانلتزم بادارة راس المال وتكون النتجية ان صفقة واحدة تضيع ارباح صفقات كثيرة فلازم يكون الألتزام طول الوقت قوة الشخصية والقدرة على اتخاذ القرار والتحليل الجيد قوة الشخصية والقدرة على اتخاذ القرار والتحليل الجيد

badri
07-20-2012, 18:03
اللذي تقوله صحيح ياأخي فلا أحد يتحكم فيك و يأمرك و يقول ما تفعل

mohamed yossef
07-20-2012, 18:43
موضوع شيق ودمه خفيف والله وان شاء الله
ننفذ الكلام الصعب ده
لان اصعب حاجة انك تقوم من النوم

ma90do
07-20-2012, 18:49
كل انسان في هذا المجال الذي يعتمد علي نفسه في التحليل هوا رائيس نفسه ونتائجه تعتمد علي المجهود الذاتي وهذا ما يميز الفوريكس يحتاج الي التطوير والتميز حتي تصل الي النجاح

zahran
07-20-2012, 18:51
ههههههههه واللله يا بنى انت جامد سيبك انت
انا كان فى بالى على فكره والله كل الكلام اللى انت قولته دا بالظبط وان الواحد لازم يبقى مدير نفسه فى الفوركس بس لازم يبقى مدير حازم مش مدير اى كلام .
لو الواحد خلى من نفسه مدير جامد لنفسه هيكسب فى الفوركس مكسب كويس اوى

ehab
07-21-2012, 13:51
سبب إختياري لتجارة العملات لأنني أعشق العمل الحر
ودى أهم ميزة في الفوركس أن أي واحد بيكون رئيس نفسه من غير ميكون علية رقيب

m_fekry
07-21-2012, 14:34
هو فعلا اهم شئ فى الفوركس او المشاريع الخاصه عموما انك تكون رئيس نفسك ومحدش يتحكم فيك بس هل كل واحد فينا هيكون رئيس ناجح ولا

willy
07-21-2012, 17:31
بالضبط الله اكبر عليك خاصة نقطة الكسل انا ضيعت شهر تداول يعني 20 يوم عمل بسبب الكسل اعمل شوية بالليل واروح انام واصحى متاخر يكون اليوم خلص وهكذا اقول اعوضها بكرة ومفيش فايدة

madman
07-21-2012, 18:30
والله موضوع حلو مش مجرد موضوع يضحك لكن هو فعلا كلامه صح ميه ميه

ahmed rabee
07-21-2012, 19:25
هو فعلا الفوركس زي ما له مميزات كتير جدا - بتلاقي ان مميزاته دي هي عيوبه

بس الواحد بيحاول يلتزم علي قدر الامكان عشان يحقق ربح كويس ويكون علي قدر المسؤليه

deadlyfox
07-21-2012, 20:17
ايه ياعم ده انت بتحكى قصه ولا ايه عن فيلم شوفته زمان
اهم حاجه قولتها ان مافيش حد هايعمل حاجه من اللى قولته
لكن والله الفكرة لذيذة عشان الواحد يركز اكتر فى اى شغل ممكن يشتغله

sunlight
07-21-2012, 20:21
اعتقد انه من مميزات الفوركس انك تصبح رئيس نفسك ولا احد يتحكم بك ولكن فعلا لا زم الواحد يبقى مش كسلان لاننا لا نمشى الا برئيس ولكن اعتمادنا على انفسنا يجعلنا نتكاسل فى بعض الاوقات ونفضل النوم على العمل بجه انه يمكن تعويض ما فات

ahmedalex
07-21-2012, 20:45
موضوع كويس جدا والطريقه الى كتبتها بيه ممتعه وجميله جدا بتساعد الشخص الكسول على انه يقرأها ويتبعها للاخر ويارب ما يحكم على حد بالكسل وانه يقدر يجدد من نفسه ويستمر فى المجال حتى يحقق احلامه وطموحاته

pimo
07-21-2012, 21:00
بالانضباط وتنظيم الاوقات تستطيع ان تجد جدول مناسب لتقوم باعمالك اليومية والتفرغ التام في عملك في الفوركس وسوف تصبح رايس نفسك وماسك جيدا بزمام الامور ولا كسل ولا فشل سوف ياثر في مشوارك الفوركسي

havic
07-21-2012, 21:10
بالفعل يا اخي الفوركس ميزته انه لا احد يشرط عليك متى تتداول او متى تتوقف فانت مدير حسابك
و لذلك انا افضل العمل في الفوركس

ahmed
07-21-2012, 21:13
فعلا يا اخى ما تتحدث عنه شئ فى منتهى الاهميه
الكسل من الممكن لن يتخلل فى انفسنا نتيجه عدم استيعابنا لهذة النقاط الهامه
شكرا يا اخى على هذة الافكار الرائعه والطرح الراقى

BRUFEN
07-21-2012, 23:43
كلامك مزبوط اخي الكريم وفعلن شفت ناس كثير ومنهم فعلن من ترك الوظيفه لأجل الفوركس
فعندما يجد بأنه يحقق مكاسب تستحق ترك الوظيفه ويربح أكثر من راتبة ويكون يعاني من وظيفته
بسبب رئيسة أو المسؤلين عنه فيوجد من فعلها بكل ثقه ولكن ممن اعرفهم لم يتخذوا هذا القرار
من العدم او بسبب إنبهارهم مما يحققه البعض من الأرباح وبعرض الكشوفات بل بما هم يستطيعون
تحقيقة بخبرتهم وغحترافهم مما درسوا وتعلموا

طبعاً بالنسبة لهؤلاء انا لا الومهم وبالعكس أعجبني هذا القرار الذي اتخذوه بكل ثقه
خاصه وأن حساباتهم كبيرة جداً بالنسبة لوضعي المادي
ولكن بالنسبة لمن هم حساباتهم صغيرة ويقدم على مثل هذا القرار
فإني اعتبره إتخذ قرار للإنتحار وضياع نفسه وماله
إن لم تكن متداول محترف ومتمكن بهذا السوق من تحليل وتصرف كخبير
وإلا فعليك السلام

assidi saber
07-22-2012, 00:12
فعلا اخى الكلام النظرى سهل جدا و اتمنى ان تجد رد على سؤلك بشكل جيد

magic777
07-22-2012, 00:22
بالضبط الله اكبر عليك خاصة نقطة الكسل انا ضيعت شهر تداول يعني 20 يوم عمل بسبب الكسل اعمل شوية بالليل واروح انام واصحى متاخر يكون اليوم خلص وهكذا اقول اعوضها بكرة ومفيش فايدة

بس علشان مش متعودين اننا ننظم نفسنا ونعمل جدول نلتزم بيه في العمل ومش متعودين على
اننا اللي نحدد لنفسنا ساعات العمل فااحيانا بستسلم للكسل زي ما قولت لكن لو قدرنا نعمل خطه سهله بتحديد ساعات مناسبه لينا للعمل
هنقدر نتغلب على هذه المشكله

khaled zizo
07-22-2012, 19:17
اسلوبك كويس جدا يوجد به نوع من التحفيز ولكن باستخدام تعزيز ايجابي ويتناول ابرز النقاط في هذا المجال وفعلا النشاط ضروري في هذا المجال وكذالك التركيز والاهتمام لان الواحد لو متعبش و للموقف والمدخلات واتخاذ القرارت الصعبة بشكل جيد من اجل الوصول الى الاهداف المرجوة و مستغلوش المميزات دى صح و خلوها تخدمهم هتتقلب لعيوب وسبب للخسارة مستغلوش المميزات دى صح و خلوها تخدمهم هتتقلب لعيوب وسبب للخسارة مانتعرض لها هو ان نلتزم طول الوقت ونيجى فى صفقة واحدة لانلتزم بادارة راس المال وتكون النتجية ان صفقة واحدة تضيع ارباح صفقات كثيرة

ehab
07-23-2012, 16:28
والله موضوع كويس يعني انا رئيس نفي في الشغل الي مافهوش غيري تمام يعني لازم اكون علي قدر المسؤليه واني اعتمد علي نفسي في الحصول علي الربح وتحمل الخساره في نفس الوقت هو ده ميزه الفوركس تحمل اخطاؤك وحسناتك بنفسك
هوا طبعا كويس انك تكون رئيس نفسك بس بصراحة لو بدون رقيب الواحد
ممكن يكسل كتير وده بيرجع لان الواحد قاعد لوحده بيشتغل فلازم من حافز

Ahmed Salama
07-23-2012, 16:36
طبعا هيا حاجة جميلة جدا اكيد الواحد هيحفظ استثماراتة وفلوسة
وهيخاف عليها اكتر من اى حد تانى

kanzsea
07-24-2012, 17:35
بالفعل فالفوركس تكون انت رئيس نفسك فيه ولكن اذا لم تعمل بانتظام وعدم الكسل سوف تضيع منك كل شى ليس معنا انك رئيس نفسك ان لا تحاسب نفسك

ehab
07-25-2012, 07:53

تمام لو الواحد لية رئيس كان كره نفسة من الشخط والزعيق والكلام الفاضى
ده بس برضو لازم من رقابة عشان مش تكسل عن الشغل فى الفوركس

jihadazzam
07-25-2012, 09:21

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

السلام عليكم
اذا بدك تعمل سيد نفسك بالفوركس
وتكون مرتاح بدك تفتح حساب اقل حاجة ب 20000 دولار
بتعمل صفقاتك وبتروح تشم الهوى وتلفونك معاك بتشقر على صفقاتك كل ساعة مرة

yusef2011
07-27-2012, 22:48
موضوعك حلو يخفف من الضغط البحث والدراسه يعني خفه دم حلوه

المشكله الاكبر الكسل مثل ماقلت اهم شي تكون صابر

وانا معك مايكون احد رئيسك .. رئيس نفسك

kero
07-27-2012, 23:09
فعلا الفوركس من افضل الاعمال بالنسبة للناس الا مش بتحب يكون ليها رئيس
او الا بيحبو الاعمال الحرة وانا شخصيا بشوف ان الافضل ليا لانى بحب العمل الحر جدا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 03:21
والله انت برنس يا غالى
بجد والله موضوع جميل وسرد رائع
متحرمناش من كلامك دا والله كلام رائع ومفيد وفى نفس الوقت
يضحك
:)):))

apolo
07-28-2012, 03:32
رغم ذلك صعب جدا اني اعتبر الفوركس كعمل اساسي . رغم الفرص التي به

لانه وكما قلت أخي الكريم يعلمك شيء واحد هو الكســـــــــــــــــــــ 978ـــــــــــــــــــــــ ل

zizo_a_86
07-28-2012, 03:50
بجد انا مش عارف امسك نفسى من الضحك مع ان عندك حق فى كل كلمة قولتها بس هنعمل ايه المضطر يركب الصعب

MixMax
07-28-2012, 05:05
صحيح ياغالي رؤيس نفسكيعني انت حر بس مش حريةمطلقة يعني فيها حدودوحواجز
يجب اتباعها والالتزام بها الف شكر لك ياغالي سلام

mohamed
07-28-2012, 05:12
كلامك تمام ولا تعليق عليه سوى انه
الفوركس لا يجب ان يكون عمل اساسى
فهو سوق معرض للربح والخساره

sara123
07-29-2012, 03:01
هههههههه والله توبيك لذيذ اخر مليون حاجة
بس بردو الفوركس لوحده ملهوش امان
والواحد مش ضامن بردو
حتى لو التزمنا وحددنا الاستوب والتارجت
محدش ضامن الفوركس
علشان كدة انا بفضل ان الفوركس يكون وظيفة
بجانب اي وظيفة اخرى اساسية

xtomorrow
07-29-2012, 03:09
صحيح اخي انا شخصيا ارى الفوركس احسن عمل تجاري ممكن يلاقيه الانسان من حيث الحرية وحجم وسرعة الربح
لكن على قد مميزات هذا السوق على قد خطورته الكبيرة والارهاق الذهني والضرر الصحي خصوصا

bbcegypt2012
07-29-2012, 03:10
نعم شئ جميل ان تكون رئيس نفسك و لكن عليك بتنطيم الوقت جيدا حتى تحقق طموحاتك و امالك فى الحياة العملية وليس سبيل الى الغرور بالنفس لان ذلك يحطم النفوس البشرية و لا يبنيها و هذا ما يتعارض مع امتنا العربية المعروف عنها بالتواضع الذى يرقى بها الى التقدم

Desperate
07-29-2012, 07:45
هههههههه والله توبيك لذيذ اخر مليون حاجة
بس بردو الفوركس لوحده ملهوش امان
والواحد مش ضامن بردو
حتى لو التزمنا وحددنا الاستوب والتارجت
محدش ضامن الفوركس
علشان كدة انا بفضل ان الفوركس يكون وظيفة
بجانب اي وظيفة اخرى اساسية

اكيد لا يمكن الاعتماد على الفوركس كمصدر دخل اساسى ولازم يبقى فيه مصدر اخر
ونتعبر الفوركس مصدر فرعى للاضافة فقط. لان فى اى لحظة الواحد ممكن يطمع
او يخرج عن خطة الادارة اللى ماشى عليها وبالتالى ينسى الاكل بقى الشهر ده لغاية لما يجمع راس مال جديد :)

no1forex
07-29-2012, 08:46

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

احلى شى فى الفوركس انك مسئؤال عن كل قرارتك وفى نفس الوقت دا اسوء شي لا تلمن الا نفسك

2x1
07-29-2012, 08:49
هههههههههههههههه والله مواضيعك جامدة جدا اية الافكار دي انتا علي فكرة عندك موهبة قصصية رائعة ممكن تستغلها

Desperate
07-29-2012, 08:57
هههههههههههههههه والله مواضيعك جامدة جدا اية الافكار دي انتا علي فكرة عندك موهبة قصصية رائعة ممكن تستغلها

الله يخليك يا باشا دا بس من ذوقك
الواحد بس ساعات بيجيلوا الوحى وبيعمل موضوع :))
وهو مش عارف هو بيكتب ايه وبيلاقى ناس حبيت الموضوع بفضل الله
هى الفكرة والكلمات المناسبة اللى بتخلى الموضوع كويس وقليلا ما اجد الشيئين دوول :)

madoxegy
07-29-2012, 10:00

spectra4
08-06-2012, 04:04
موضوع كبير جدا ولكن اظن انى قد توصلت الى بعض من معلومات
ولكن ياريت المواضيع تبقى قصيرة شوية

mr.wal
08-06-2012, 04:08
اقابلك فين يا برنس

ولكن للأمانة كلامك سليم يا باشا
ولكن مين الا يعمل وينفذ

magic777
08-06-2012, 21:43

وخاصه ان المجال ده مجال عادل جدا وعلى تعبك فيه هتاخد وكل لما تتعب وتجتهد اكتر كل لما توصل اسرع ويكون ربحك اكبر
بعكس مجالات كتير اوي في العمل الميداني اللي بتظلم اصحاب الخبره هنا على حساب اصحاب المصالح والبيزنس والوساطه

forex_8
08-06-2012, 22:44
كلامك طريف يا اخى ولكن هناك فرق شاسع بين الكسل وان تكون رئيس نفسك فحتى كلمة رئيس تعنى ان هناك محاسبة ومسائلة للنفس فلا يعنى انك من تحدد وقت عملك او طريقة عملك يعنى انك تكون مهمل وكسول بل اعتقد ان هذا دافع اكبر للعمل بكل طاقتك حتى تحقق النجاح الذى تريد

khaledforex
08-06-2012, 22:51

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

موضوع رائع بصراحة
انت بتحاول تفلت من الوظيفة بعملك فى الفوركس
لكن مش كل الناس مؤهلة انها تشتغل من غير رقابة
يعنى ممكن فعلا لو قعدت فى البيت من غير مدير انت ماتعرفش تدير حياتك بنفسك وتفشل فشل حقيقى
يمكن مديرك فى العمل لما يقولك يافاشل يمكن دى تحفزك وتنجح من خلالها
لكن لو فشلت فى البيت حيبقى دة الفشل الحقيقى

hend
08-06-2012, 23:54
دى احلى ميزة فى الفوركس ان مفيش حد لية سلطة علينا يعنى الواحد
حر نفسه مفيش مدير يرخم ويتامر على الواحد

light
08-07-2012, 00:21
طبعا يا اخي المميز في الفوركس انك انت مدير نفسك ولا يتحكم فيك اي شخص ، ويمكن ان تشتغل في اي وقت وترتاح في اي وقت

zizo_a_86
08-07-2012, 00:43
انا بفضل انى اكون رئيس نفسى عشان لو حصل لا قدر الله خسارة يبقى ملومش نفسى ومحسش ان حد تانى هو السبب فى خسارتى

Mahmoudnashaat
08-07-2012, 01:13
هو كويس فى فكره الفوركس انك مش عليك رقيب او متحكم

بس ده احيانا بيكسل الواحد وأيام ممكن متشتغلش خالص

يعنى احيانا بنحتاج الاجبار فى الشغل

nada
08-07-2012, 01:40
هههههههههههه

دة غير انك بتتعلم من خطائك وتطوره حتى تتلام مع السوق المرن
تكون اكثر حنكة فى تعامل معة صفقاتك

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 02:04
ٍ السلام عليكم ورحمة الله
كلما اعتمدت أخي على التوكل تحارب الكسل و تتمكن من التحكم قي أوقات عملك
بينما كلما تواكلت و أخرت عملك تخسر الكثير و لا تتقدم الى الأمام أبدا

AMANI
08-07-2012, 02:10

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

هههههههههههه قصه جميله جدا يا فاشل يا فاشل يا فاشل يا فاشل
ربنا يوفقك يا رب ويبعد عنك الفشل ويجعلك من الرابحين يا فاشل

abdallah elbaz
08-07-2012, 02:19
ده على كدا انا خارب الدوله بتعتي
ده العمليه بايظه خالص عايزلي رئيس يحكمني ^_^

abdelaal
08-07-2012, 02:22
ممتاز انك تبقي رائيس نفسك
بس طبعا لازم الالتزام يا حبيبي
بس سيبك أن
حلوة قليل البخت يعضة الكلب في المولد
هي مش كانت يلاقي العظم في كرشة زمان

companero
08-07-2012, 02:26
من أهم الاسباب التي جعلتني أعمل في الفوركس , هي أني ساكون رئيس نفسي
و لا أظن أن أحدا سيغش نفسه, ليس مثل أن تكون موظف عادي, فالأكيد لن تعمل بكل طاقتك

medhat
08-07-2012, 02:38
فى حاجه مهمه انت نسته ان الواحد لما يكون صاحب العمل بيكون اكتر واحد بيشتغل لاحساسه بالمسؤليه
وانه لو مشتغلش مش حياكل على عكس الموظف فى المكان بيعمل حسابه انها امت او نامت واخد مرتبه
ملوش دعوه

tamid0
08-07-2012, 05:36
السلام عليكم و رحمة الله
بصراحة ده مش شئ حلو ده احلى ما في الموضوع
يا ريت نبقى كده في كل حاجة
تحياتي

MrDeloma
08-07-2012, 05:41
هههههه صحيح أخي ، لكن إدا كانت لديك استراتيجيه
أو رأس مال كبير ، لن تضطر إلى النهوض باكرا ، وحتى الخسارة سوف تكون بنسبة قليله

mage
08-07-2012, 07:16
انت رئيس نفسك بس انت المسؤل الاول امام نفسك عن كل النتائج التى تحدث امامك ولذلك لا يوجد اى مفر فى الفوركس من هذه الاشياء الهامة التى تحدث لديك حيث انت بالفعل رئيس نفسك ولكنك فى نفس الوقت مسؤل عن نفسك

saramoza
08-07-2012, 16:15
ههههههههههههههههههههههه موضوع حلو انا رئيس نفسى بجد مع فوركس مليش رئساء وده شيئ جميل لازم اكون علي قدر المسؤليه واني اعتمد علي نفسي في الحصول علي الربح

mohamedlee
08-07-2012, 16:29
كلامك صحيح فعلا لازم الواحد يتقن اى عمل يقوم به ولا يتكاسل ابدا
موضوع ممتاز اخى الكريم وبيتكلم عن جزء فى تشجيع النفس كويس اوى

HOUSAMMI
08-07-2012, 17:35
معك حق

الانضباط فى اسوق اهم حاجة

بس صعب اوى انك تدير نفسك تبقى المدير والمسؤل فى نفس الوقت

magic777
08-07-2012, 17:41
انت رئيس نفسك بس انت المسؤل الاول امام نفسك عن كل النتائج التى تحدث امامك ولذلك لا يوجد اى مفر فى الفوركس من هذه الاشياء الهامة التى تحدث لديك حيث انت بالفعل رئيس نفسك ولكنك فى نفس الوقت مسؤل عن نفسك

بالضبط كده ومبيقدرش اللي مش بيعرف يتحمل المسؤليه دي انه يكون رئيس نفسه ودايما بتلاقي النوع ده بيدور على التوصيات او انه
يكون تابع لحد في اي نظام علشان بيكون في قراره نفسه خايف من تحمل مسؤليه تحليلاته او عمله
وده اللي بيخلي الكثير من المبتدأين بيدورا على الطرق السهله دي

dollyabdallah
08-07-2012, 17:43

Gravity
08-07-2012, 17:43
شي جميل تكون رئيس نفسك .. ولكن الوسطية اهم شي ..
اسمع آراء الاخرين ولا تقول رئيس نفسي وافعل ما اريد وعناد الرأس

mturk2007
08-07-2012, 17:44
ان لا اعتمد على الفورك س كعمل رئيسي بل انا اعمل موظف
والفوركس بالنسبة لي هو دخل بديل فقط

nadir21
08-07-2012, 17:47
طيب صحيح انت رئيس نفسك لكن لا تنس ان سوق الفوركس له اخبار لو انت مش متابع كويس لها حتخسر رئاسة نفسك

atefeid
08-07-2012, 18:01
وهل يستطيع الانسان ان يتحمل كامة فاشل والاحساس بالمرارة
لكن مع كل الضغوط والارهاق والتعب
تحس ان مستمتع جدا بهذا العمل

mido75
08-07-2012, 18:04
عملك فى الفوركس بالفعل هو عمل خاص و انت رئيس و مرؤوس نفسك ايضا فى نفس الوقت و لتحقيق النجاح يجب بالطبع اخذ الامور بجدية تامة و التزام و الا لن يكون هنك نجاح و بالطبع حديثى هذا لمن يعتمد و يعمل فقط بمجال الفوركس

ROTARY28
08-07-2012, 18:04
السلام عليكم
بصراحة انا تركت عملي واعجبت بالفوركس كثيرا
كرمال اني اصبح سيد نفسي
لكن لكل شيء ثمنه
فالوركس ليس بهذه الصورة التي كنت اتخيلها

dentist
08-07-2012, 18:11
هههههههه كلام جميل والله يا باشا وطبعا لازم يكون لينا ظابط ورابط
عشان نشتغل في الفوركس بجد من غير كسل

jamalsale
08-07-2012, 18:12
نصائح جميلة و بصيغة أجمل و هته الأشياء كانت تحصل معي
كتيرا فالكسل هو عدو الربح الاول

ashraf
08-07-2012, 18:13
بالتاكيد الفوركس ليس عمل سهل او لعبة
ولابد من اتخاذه ماخذ الجد لتحقيق مكاسب منه
كما يجب عدم الاعتماد عليه ولابد من وجود عمل اخر بدخل شهرى ثابت

amr nabil
08-07-2012, 18:22
لا والله بجد انا وقتى معظمه محدده للفوركس ومبكسلش
عنه ابدا ودايما لى ميعاد اصحى فيه وميعاد انام فيه وكله بحسابه

hwida nada
08-07-2012, 18:29

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

والله الموضوع ده حلو اوى انك اتكلمت فيه
لان فيه ناس فعلا عملت كده وناس ناوية تعمل كده على ان الرجل معروف عنه انه عمره ما هيلاقى نفسه الا فى ساحة العمل

hichemdz
08-07-2012, 18:43
بالفعل اخي الكريم في الفوركس انت رئيس نفسك لا احد يأمرك او يطلب منك اي شيء .يعني انت دائما حر حرية مطلقة ليس مثل الشغل حيث تكون ملتزم بالوقت والحضور وغيرها من المشاكل.

Noah
08-07-2012, 18:48
ههههههههههه كلامك ظرف جدا ولكنى ارى ان الرئيس نفسه بجد انه بيقدر يحدد الوقت اللى يشتغل فيه وهذه ميزة كبيرة جدا ان يكون لكل متاجر منا الوقت المناسب الذى يحب ان يعمل به

سوما
08-07-2012, 18:52
فعلا الفوركس ذو حدين وانا مش بتفق مع الناس الى ممكن تترك عملها من اجل الاعتماد على الفوركس وحدة لان هذا اكبر اخطىء لانة لا يعلمم ماذا قدر لة فى هذا المجال لذلك انا اعتبر الفوركس مجرد هواية

mohamed2010
08-07-2012, 19:04
السلام عليكم الف شكر أخى على
هذا الدرس وعلى المجهود الرائع شكرا لك

pimo
08-07-2012, 19:04
فعلا الفوركس ذو حدين وانا مش بتفق مع الناس الى ممكن تترك عملها من اجل الاعتماد على الفوركس وحدة لان هذا اكبر اخطىء لانة لا يعلمم ماذا قدر لة فى هذا المجال لذلك انا اعتبر الفوركس مجرد هواية

لكن هناك يا اخي متداولين استطاعو بعد سنوات من التعلم والتدرب ان يصلوا الي الاحترافية وضمن اموال جيد من الفوركس كيف لك ان تكون تملك اموال كبيرة وتعمل عامل او موظف

Marado9
08-08-2012, 04:48
نيس

حوديت ايه يا عم زي مايكون الكمرة الفية ههههههههههههه

abdeslam33
08-08-2012, 04:58
ههههه صحيح صحيح صحيح يا باشا
تشتغل في الوقت الذي تحب و لا يزعجك أحد
شكرا على الطرح يا برنس

safiforex
08-08-2012, 05:10
لكن هناك يا اخي متداولين استطاعو بعد سنوات من التعلم والتدرب ان يصلوا الي الاحترافية وضمن اموال جيد من الفوركس كيف لك ان تكون تملك اموال كبيرة وتعمل عامل او موظف
نعم اخي الكريم فهذا صحيح اخي لانه فعلا في اناس الان اصبحوا يجنون الالاف من الفوركس و اصبحت لهم ثروة منه
و لكنهم كانوا في القبل مثلنا لسا يتعلموا الفوركس

rofex
08-08-2012, 08:56
هههه نعم المهم انو نبتعد عن الكسل و الخمول
و تنضيم الوقت من اهم الاشياء هو النضام

simo patrik 9
08-08-2012, 08:58
كلام سليم وانا اتفق معك اخى الكريم فاالفوركس انت سيد قرارك الا اذا كنتوا فريق عمل فسوف تكون الكلمة النهائية لاغلبية الفريق ولاكن هذه ايضا" اكبر

basom59
08-11-2012, 06:37
هههههههههههه لاء جامدة وخاصة اخر حتة اللي هي اابقو قابلوني لو حد عمل حاجة من اللي انا قولت عليه وفعلا بيفكرني بابلة فضيلة

sedik
08-11-2012, 06:41
الله نور عليكى اخى فى الموضوع الجمل بجد ربنا يوفئك

themaxprofit1
08-11-2012, 13:08
اكيد طبعا الفوركس دا عامل زى شركة صغيرة جدا وصحبهال هوة الوحيد ال بيدرها مش حد تانى ويقدر يكسب فيها بشكل كويس

dodovedo
08-11-2012, 13:21
اخى الكريم
موضوعه ممتع وخفيف
بس برضه كل ده بحصلك واكيد ليك راتب اخر الشهر
الفوركس بقى مبيرحمش ممكن ياخد كا فلوسك فى ثانيه
تقبل احترامى

silver
08-11-2012, 13:22
ههههههه

لا حد بيعمل لازم

وشكرا على الموضوع اخي الكريم

aladdensima
08-11-2012, 20:08
حقيقي دي اجمل مشاركه دخلت فيها لحد دلوقتى بس بجد الفوركس هي مشروع واللي يستسهل في العمل اكيد مش هينجح داللي عنده محل فول وفلافل بيكسب الا لما بياخد الموضوع بجديه والا الرزق مش هيدور على الكسلان كن رئيس نفسك بس الاول حط قواعد العمل اللي هتمشي عليها وبالتوفيق للجميع

izalid
08-11-2012, 20:15
طبعا الفوركس يخليك تكون رئيس نفسك

لكن لا ننسى فقد تصاب بالكسل و الملل و النوم حتى منتصف النهار و السهر و المشاكل العائلية بسبب عدم تنطيم الوقت و الزوجة تشعر بالملل زوجها دائما جنبها

لانه فى فرق لما تقطي اليوم كامل و ترجع للمنزل تحس زوجة بقيمتك تلك القيمة تفقدها عن الاستمرار فى العمل من البيت

pato71
08-11-2012, 20:49
كل الكلام الي قلته صح
لما تعمل لنفسك وتكون رئيس نفسك راح ترتاح من وجع الدماغ والكلام الي يقوله لك رئيس العمل الي تعمل عنده او الي كنت تعمل عنده
بس اكيد لازم نتعب عشان نوصل للهدف
والا راح ينتهي بنا المطاف نعمل تحت قيادة رئيس :(

nemo emo
08-11-2012, 20:57
فعلا انك تباه رئيس نفسك لها مميزات و عيوب بس انا شايفة انها بتعتمد اكتر على الشخص اللى بيعمل فيها
لانه لو اعتمد على الفوركس انها المصدر الوحيد ليه هيواظب فى العمل و هيحدد اوقات كمان للعمل

newselvan
08-11-2012, 20:59
بجد موضوع جميل وانا معاك انو ايجابي لكن مشمعاك في موضوع الكسل بالعكس الكسالة هما اللي بيحبو يبقالهم رئيس يبقى على دماغهم
انما اللي ادامو هدف بيسعى اليه دون كسل

no1forex
08-12-2012, 01:05

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

السلام عليكم ورحمة الله بجد طرحك للموضوع ولا اروع بجد عامل شغل عالى ومكلف دا انت مخلينا دينصروات يا راجل وخليت رحنا المعدنيه ههههههههههه فى السما بعد اسبوع شاق

mannon
08-12-2012, 03:20
اكيد طبعا الفوركس دا عامل زى شركة صغيرة جدا وصحبهال هوة الوحيد ال بيدرها مش حد تانى ويقدر يكسب فيها بشكل كويس

خالص مش موافقك على التشبيهة دة بصراحة ازاى نشبهة سوق زى الفوركس سوق تتصارع فية البنوك وكبرى المسسات المالية على مستوى العالم بشركة صغيرة يديرها شخص
وازاى بقى هو الوحيد الى هيكسب
محتاج تفسير للكلام دة

بسمة الحياه
08-12-2012, 15:43
جيد ان تكون رئيس نفسك و سيء أن تتبع أهواءك و تتخاذل
و الاهم من ذلك انا لااوافق على جعل الفوركس وظيفة دائمة لانه ليس ثابتا
بالتوفيق اخوتي

alMalikTarek
08-12-2012, 15:45
نعم هدا صحيح ، فالفوركس يجعلك رئيس نفسك
بدون أن يكون لديك ضغط مع رئيسك في العمل ، او ان يكون لك مدير يتحكم فيك و يعطيك أوامر
لكن يجب ان نكون ملتزمين لكي نعمل جيدا

abofeasle
08-12-2012, 15:46
تمام كون رئيس نفسك فى افكارك وفى تصرفاتك ولكن دوما كل شئ وليه كبير زى مابيقولوا فحاول انك متوسعش الامور على نفسك وتخلى الملل يمسكك

ahmedyousef33
08-12-2012, 15:47
انا لست معك فى هذه المقوله لان لابد لكل واحد منا ان ياخذ باراء الاخرين حتى لا نقع فى الاخطاء لابد من ان نكون جماعة حتى لانهزم بسهولة

mahmoudemam
08-12-2012, 15:49
مينفعش اخد الفوركس وظيفة اساسية اطلاقا لان فى اى لحظة ممكن اخسر
وحلوة حتة انى ادى نفسى بالشبشب دى

mmt123
08-12-2012, 15:50
فى الفوريكس بجد لو عايز تكون ناجح
لازم يكون الفلوس الى انت داخل بيها
مش هياكل الى معاك
لكن المفروض علشان تقدر تتاجر وانت مطمن انه الفلوس دى تكون زياده معاك
تبقى مطمن وتعرف تتاجر والارباح كمان تكون زياده علىدخلك

dodovedo
08-12-2012, 15:50
اخى الكريم
فعلا انت بتبقى مسؤال عن كل حاجه
وانت برضه اللى بتخير او بتكسب
وانت اللى اعصابك بتبوظ
تقبل احترامى

mouwal
08-12-2012, 16:03
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

realyone
08-12-2012, 16:13

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

بالفعل مجال الفوركس تحس انك مدير نفسك ولاأحد يتحكم فيك,ولكن لابد ان تتخيل كذلك انك كمان موظف لكي تكون منضبطا بالشغل ولكي لاتتكاسل او تتهاون في الشغل,فأعتبر نفسك مديرا وموظفا في نفس الوقت

mohammedtheboss
08-12-2012, 16:13
السلام عليكم
هههههههههه موضوع جميل قرائته اكتر من مره

نعم اخي الفوركس يحتا الى متابعة دقيقة

بالتوفيق للجميع

simo patrik 9
08-12-2012, 16:15
بسم الله الرحمان الرحيم
لان كل واحد مسؤل عن نفسه و كل راع مسؤل عن راعيته و شكراااااااااااا

sultan
08-12-2012, 17:14
فعلا اخى الكلام النظرى سهل جدا و اتتمنى ان تجد رد على سؤلك بشكل جيد

mannon
08-12-2012, 17:21
بسم الله الرحمان الرحيم
لان كل واحد مسؤل عن نفسه و كل راع مسؤل عن راعيته و شكراااااااااااا
فعلا اى شخص فى الفوركس بيكون مسئول عن نفسة او المفروض يعتمد على نفسة ويتعود انة يكون مسئول عن اى قرار ياخدة لان للاسف فى الفوركس مافيش حد هيقدر يساعدك قد نفسك ، وفعلا على رايئ صاحب الموضوع كل شخص رئيس نفسة

mssforex
08-12-2012, 17:45

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

فعلا اخى اجمل شئ فى الفوركس انه عمل غير تقلدى وانك موظف ورائيس نفسك يعنى مكسبك لك وخسارتك عليك وكفانا بهدله فى الموصلات والتعب والاجهاد برواتب لا تكفى تمن الموصلات

مشكور على الطرح المميز

A7mad_Aziz
08-12-2012, 17:49
اعتقادي الشخصي ان في الفوركس كلنا نعم رؤساء انفسنا ولكن الفوركس لايصلح وسيله للمعيشه والدخل فارجو الحزر حتي لاتقع في مشكله كبيره

sharkawy
08-12-2012, 17:49
الرقابه علي النفس ليها مميزان وعيوب مثل ما ذكرته حضرتك في موضوع

وهناك ايضا ميزه هي ان مكسبك يكون لك وليس لاحد اخر مثل باقي الاعمال

husamart
08-12-2012, 18:43
والله عندك حق
الفوركس مهنة لا يتحكم احد بمواعيدك فأنت صاحب العمل ولا مركزية لك او مدير يتحكم بك
جميل موضوعك وفيه من الطرفة المنطقية

skiimer
08-12-2012, 18:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

MedoMix
08-12-2012, 19:04
اسلوب جديد ومرن ومميز منك اخي الي بيعجبني في سوق الفوريكس اني ببقي باشا مع نفسي محدش بيتحكم فيا ولا اي حاجه قراراتي انا الي بخدها مع نفسي وانا الي بتحمل نتيجتها ايضا مع نفسي

Moselhy
08-12-2012, 19:29
هههههههههههههه احسن حاجه ف الفوركس ده انى هو اساسا ف راحه دماغ كبيره من انك تصح الصبح بدرى علشان الشغل ولا علشان تمضى حضور ولا انصراف بجد وبعدين انت هنا ليس يوجد لك شريك انت رئيس نفسك يعنى مش ممكن حد يجى ف يوم يقولك اطلع بره بجد شكرا فوركس

domadoma
08-12-2012, 19:33
طبعا مجال الفوركس مجال مربح بمعنى الكلمه لناس يعنى يدنهم فى بيتهم والمطكسب يخبط على بابهم يلا حظوظ بس برده الشغل الحكومى او الحاصض لا غنى عنه

marou49
08-12-2012, 19:39

فى الفوركس,
بتبقى رئيس نفسك بس
هل ده شئ حلو ؟

هو سلاح ذو حدين

طيب المصيبه ايه بقى

الكسل يا حبيبى الكسل

وتخسر
لا حول ولا قوة الا بالله
يلاه اهو قدر ورزق
ولا انت دخلتها ليه اساسا
وتقعد تقول مهو

اخيرا وليس اخرا

هي لما تنعم بالحريه المطلقه هو شيء جيد لكن يجب أن تعرف كيف تتعامل معها , لأنهاا ممكن تأثر عليك
و كده تصيح خسراان بسبب المنصب ده اللي واخده و فاهمه بالمقلووب
يا عم انت انهض من الحلم اخنى انتهيناا قم و غسل وشك لتصحصح
قالك رئيس

dzabdou
08-22-2012, 18:01
نعم أخي
لكن من الصعب أن تلتزم بدون رقيب
وأنا في اجتهاد للإلتوام بالفوركس وتخصيص وقت لها

HOUSAMMI
08-22-2012, 19:05
مش اى حد يقدر يبقى مدير او رئيس او حتى مدير عمال

دى ملكات خاصة

اعرف ناس ناجحين عملوا فلوس

ولما عملوا مشروعات كانوا فيها مدييرين فشلو وفشلوا الشركة

sa3idsmp
08-22-2012, 19:11
هه دمك خفيف اخي والله اضحكتني مع اني زعلان هه

شكرا على الموضوع الجميل و حس النكتة الرائع الدي تتمتع به

nejmeddine
08-22-2012, 19:14
نعم العمل المطلق دائما افضل من العمل تحت شخص
لاكن اي شخص مبتدا يجب ان يعمل تحت رئيس لكي يكتسب خبرة
لاكن اغلب الاعمال على الانترنات تكون بدون رئيس

arabfox
08-22-2012, 19:30
هههههههههههههههه طريقه حلوة لتقديم النصيحه شكرا

hendbadr33
08-22-2012, 19:40
طيب مبروك يا عم أبقى شغلنا معاك بقى . معاك ها مش عندك :) طبعا دى الميزة الاساسية فى الفوركس انك بتكون سيد نفسك و تشتغل وقت ما تحب و تأخد أجازة براحتك من غير فى المرتب و طرد و وجع دماغ .

face book
08-22-2012, 22:18
هههههههههه والله موضوع حواديتي صرف
شكرا علي موضوعك يا حبيبي اللي يمتاز بخفه دمه
واكرر الالتزام هيريح كتير بس نلتزم بكل كلمه وكل حرف

elmirmajid
08-22-2012, 22:21
السلام عليكم اخي الكريم هو انك تكون رئيس نفسك له الكتير من السللبيات راح يكون في الكتير من التكاسل في العمل ولا يمكن ان تطبقه في الفوركس اعلم ان الفورس رئيس وحيد هو السوق ادا تأخرة راح يفوت عليك الكتير من الفرص والانظباط هو السبيل الوحيد للنجاح في الفوركس موفق

alzwe2020
08-22-2012, 22:24
نعم يا اخي في الفوركس انك مدير لنفسك فقط ولا يستطيع احد ان يقولك افعل هذا او هذا

shahd
08-23-2012, 08:54
طبعا الفوركس لا يوجد فيه رئيس لك وتعتمد على نفسك وتدخل وقت ما تحب وتخرج من السوق وقت متحب ليس مقيد باى شىء فيه

ayman.shosha
08-23-2012, 08:59
اى حاجه على الارض هى سلاح ذو حدين حتى الانسان نفسة هو سلاح ذو حدين لنفسه وللأخرين والحكمة هى التعامل بحكمة وحذر

كونان
09-21-2012, 20:52
بالفعل فالفوركس تكون انت رئيس نفسك فيه ولكن اذا لم تعمل بانتظام وعدم الكسل
سوف تضيع منك كل شى ليس معنا انك رئيس نفسك ان لا تحاسب نفسك

mohamed alalfy
09-21-2012, 22:29
السلام عليكم
نعم انت فى هذا السوق الفوركس انت
رئيس نفسك حيث لا يوجد
احد غير ياخز القرار
فى اعطاء الامر بالصفقه
وشكر الله سعيكم

eslam92
09-22-2012, 00:18
هههههههههههههههه بصراحة اكتر حاجه عجبتنى فى كل الكلام ده الاشكال اللى انتا حاططها
بس بجد انتا كلامك صحيح 100 % ياريت كل الناس تعرف كده ومحدش يقول الفوركس سهل ويعيب فى انه شغل سهل والناس مبتتعبش فيه زى اى شغل
الفوركس زى اى شغل محتاج جدية واراداة كبيرة عشان تقدر تحقق اللى انتا عايزة
شكرا على الموضوع الرائع

mohamedmmk
09-22-2012, 00:22
هههههه موضوع حلو يا ريس
و عندك حق والله في الكلام كله
اكتر حاجه بتوقف قدامك
هى الكسل للاسف

fnaan
09-22-2012, 00:23
هههههههههههه موضوع بصراحه رائع انت جمعت كل السلبيات الى الناس بتعملها فى الفوريكس وبرضو مزايا الفوريكس الى ممكن تستفيد بيها لو انت اتعاملت مع الموضوع بجد ومش هزار يااخى ان المعنى من كلامك هو انك ان لم تلتزم على حق لن تحقق شىء فى الفوريكس لان اى رئيس جمهوريه حتى لو رئيس جمهورية نفسى لازم اكون عارف خطواتى رايحه فين وجايه منين عشان اعرف احقق مكسب

moon
09-22-2012, 00:25
بالفعل فالفوركس تكون انت رئيس نفسك فيه ولكن اذا لم تعمل بانتظام وعدم الكسل سوف تضيع منك كل شى ليس معنا انك رئيس نفسك ان لا تحاسب نفسك

yasser habola
09-22-2012, 00:29
هههههههه موضوع فكاهي لكن لذيذ والذكي اللي يعرف معناة

الكلام دا في حاجات انت ممكن تستفيد منها لكن بطريقة جديدة

اهمها الثقة بالنفس واتخاذ القرارات بدون تردد

keko
09-22-2012, 00:31
هههههههه فعلا كلامك جميل بس بصراحه انا دايما بحب انه يكون فى حد رقيب عليا لان بصراحه الواحد اتعود على كده
ولكن بحاول بقدر الامكان فى الفوركس ان اعتمد على نفسى وابعد تماما عن الكسل ففعلا انت على حق فى كلامك

mouwal555
09-22-2012, 00:39
السلام عليك اخي الكريم
ههههههه هههه كلامك صحيح مئة بامئة يا أخي العزيز ونظريتك سهل جد و مفهوم ومفيد جدا

smail
09-22-2012, 02:40
كلامك صحيح يا أخي و الفوركس هده اجمل مميزات فيه انه ليسى لك رأس لازم اكون علي قدر المسؤليه واني اعتمد علي نفسي في الحصول علي الربح وتحمل الخساره في نفس الوقت هو ده ميزه الفوركس تحمل اخطاؤك وحسناتك بنفسك

---------- Post added at 11:40 PM ---------- Previous post was at 10:47 PM ----------

2x1
09-22-2012, 03:08
ههههههه موضوع رائع ودمة خفيف والله انتا لو استغليت خفة دمك دي فمواضيع جامدة كدة هتشعلل المنتدي وتنعشة كدة ويبقي مميزن غيرة من منتديات الفوركس اللي كلها مؤشرات وترندات اتمنالك كل توفيق

abdellatif2013
09-22-2012, 04:18
صحيح يا أخي و الفوركس هده اجمل مميزات فيه ما بيكون لك رئيس ما بتضيع وقت كبير عشان تكسب و الربح عالي و تقدر توصل الى مدخول شهري

m.o.b
09-22-2012, 04:22

davithamada
09-22-2012, 04:39
شكرا لك كلامك في محله يا اخي تحياتي لك ارجو التوفيق للجميع ان شاء الله

elking
09-22-2012, 04:49
بالفعل من اهم مميزات الفوركس انه بيخلى الشخص يعتقد انه رئيس نفسه
وان هو ال بيتخذ القرارات بنفسه
وبرضه بيتحمل نتائج هذه القرارات

dina
09-22-2012, 04:51
انا شايفة المميزات اهم لكن بقى العيوب دى على حسب
شخصية كل واحد ممكن حد يهتم جدا بالفوركس حتى لو بيشتغل فى الفوركس بس
ومفيش اى شغل تانى وميكنش كسول والعكس طبعا وارد

ehap
09-22-2012, 12:03
دى احلى ميزة فى الفوركس ان مفيش حد لية سلطة علينا يعنى الواحد
حر نفسه مفيش مدير يرخم ويتامر على الواحد

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 12:19
بارك الله فيك - اضحكتني بأسلوبك الشيق
شكرا لك علي النصيحة وجاري العمل عليها

YASER83
09-22-2012, 13:58
السلام عليكم
بكل الاحوال الفوركس بالنسبة لي هو مدخل رزقي الوحيد حاليا
واحصل منه راتب شهري كما هو الحال مع اي وظيفة اخرى في الحياة الحقيقية

كونان
09-23-2012, 20:08
فعلا اخى العزيز عدم وجود رئيس او مدير فى الفوركس هو سلاح ذو حدين اما ان تستطيع ان تتحكم فى نفسك وتعمل
وفقا لقواعد وشروط العمل فى السوق وتستطيع ان تنجح وتستمر واما انك ستكون
كسول وغير ملتزم وهذا يعنى الخسارة والخروج من السوق

maro50
09-23-2012, 20:15
اتفق معك فمعظمنا يعتمد على انه رئيس نفسه وبالتالى لايخشى لومه لائم ولكن عند الخسارة تجد ان المصيبه قد حلت وان الفشل اصبح قرينه لانه لايسعى الى الربح والعمل الجاد لذلك ينبغى على المتداولين ان يحرصوا على التركيز والحذر من مخاطر التداول واهمال العمل الجدى اذا رغبوا فى الربح واحتراف التداول

nabil9
09-23-2012, 20:21
ههههههههه كلام زى العسل والله وصح
وربنا يوفق الجميع

moonlight32
09-23-2012, 20:25
كلامك رائع اخي ففي الفوركس انت تتخذ القرار
وانت هو من تتحك بنفسك

hedraf
09-23-2012, 20:34
اشكرك على الموضوع الرخم ده زى ما انت قلت:)) بس بجد كلامك كله مظبوط
فعلا الواحد لما بيكون مش شغال شغل حقيقى يخليه يصحى الصبح بدرى بيبقى كسلان ومش بيفكر يصحى بدرى حتى لو شايف انه وراه شئ مهم بس طالما مش شغل يبقى خلاص مش لازم نصحى بدرى

m.mokhtar01
09-23-2012, 21:18
هههههههههههههههههههه فعلا الانسان بيحب الراحة و طبيعة الانسان انه اول ما بيلاقي راحة بيرتاح دي الطبيعة البشرية لا شك فيها بس في حاجات ممكن تحفذك انك تشتغل و تحقق شئ انه انت تبقا عندك اهداف معيدنة هي الي بتلزمك و بدفعك انك تشتغل

mouwal555
09-23-2012, 21:48
السلام عليكم جميعا
ههههههه فعلا من اهم مميزات الفوركس هو انه ليس لك ايرئيس يملي عليك ما تفعل
اما لاتفعله و انتا كما قلت رئيس نفسك ولدالك انا احب الفوركس كتيرا

hassan347
09-23-2012, 21:56
هههههههههههههههههه

والله يا اخى عندك حق فعلا المميزات اللى موجوده فى الفوركس بعتبرها فعلا سلاح ذو حدين لان زى مانت رئيس نفسك زى ما قولت فى نفس الوقت هتبقى فاكر انك وقت ما تدخل هتعمل الصفقه الرابحه وتخسر وتيجى تعملها على مزاجك وفى الوقت اللى انت عايزه تلاقى الفرصه بح وتلاقى نفسك مطبق كام يوم علشان تجيب فرصه تأكلم عيش بقيت الاسبوع

يلا هو طبعنا ولا هنشتريه

تحياتى لك

faster4
09-23-2012, 22:08
طبعا في الفوركس انا الذي اتحكم في قراراتي ولا احد يمكنه ان يملي علي ماذا سافعل
وايضا ميزة الفوركس انك من المنزل يمكنك العمل

syed
09-23-2012, 22:13

azifek
09-23-2012, 22:15
صحيح ما قلته و أوافقك الرأي فيه
لأن العمل عند نفسك لا مثيل له أفعل ماتشاء في الوقت الذي تشاء من دون أي محاسبة لا من مدير و لا مفتش و لا بطيخ :)

egypt25
09-23-2012, 22:35
كل حاجه وليها فائدة وليها ضرر
الفوريكس لو وصلت لدرجة انك تكسب ان شاء الله ربح كويس فعلا هتريح نفسك من حاجات كتيرة
ولكن فى نفس الوقت يؤثر على حالتك النفسية والصحية
ولكن الاحسن هى الموازنة يعنى تشتغل شغلك العادى وفى نفس الوقت تشتغل على الفوةريكس برضه

Zala
09-23-2012, 22:51
ههههههههههههه والله فعلا انت معاك حق هى المشكله ف الكسل انا فعلا الكسل اخرنى كتير جدا بس ان شاء الله هحاول اشتغل بجد و ابعد عن الكسل
و فعلا كلامك كلو صح بدال ما تروح ل واحد يعمل عليك رئيس اعمل انت على نفسك رئيس و مشى نفسك على العجين متلغبطهوش :d

azza51
09-23-2012, 22:59
تمام انا اكثر شئ احببته في الفوريكس انه لااااااا تعامل مع البشر وانا فقط المدير والموظف انه شئ راااائع
لكن طبعا دي مسئولية كبيرة لكن كمان انا مسئولة عن شغلي وعلي اد ما اتعب هيرجعلي ربح
شئ عادل

mohammed1991
09-23-2012, 23:05
على فكرة كل واحد رئيس جمهورية نفسة
بس والله اخى الكريم شكرا على هذة المزحة الجميلة

madoxegy
09-23-2012, 23:07
كلامك جميل اوي بجد

osamaelnino
09-24-2012, 00:48