PDA

View Full Version : اهميه التحليل الاساسى وتحليل الاخبار الاقتصاديه للعملات

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

king
07-10-2012, 15:52
اخبار العملات

من المؤكد ان الاخبار الاقتصاديه للعملات المختلفه لليورو او اخبار الدولار او غيرها من العملات تؤثر بشكل كبير جدا على الاتجاه العام للسوق سواء كان هذا الاتجاه صاعد او كان هذا الاتجاه هابط وذالك بفعل عدد كبير من العوامل الاقتصاديه المؤثره فى عملة البلد ويجب على التاجر الناجح ان يحلل هذه الاخبار حتى ضع نفسه فى الطريق الصحيح لتحليل الاتجاه سعر العمله الى عمله اخرى وهذه الاخبار لحظيه وهناك العديد من المصادر والمواقع الاخباريه تقدم هذه الخدمه وهذا ما يسمى بالتحليل الاساسى للعملات وهناك العديد من التجار كان سر تفوقهم التحليل الاساسى الجيد والمتقن للخبر مما يؤدى فى النهايه الى اتخاذ قرار سليم يساعده على تحقيق المزيد من الارباح

السؤال لك الان

ما هوا مدى اعتمادك على اخبار العملات ؟

وفى رئيك التحليل الاساسى لاخبار العملات المختلفه يفيدك فى التجاره الى اى مدى؟

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:53
يا أخي ادا لم تعتمد على اخبار العملات و التحاليل الاقتصاديه فلن تجد ابدا استراتيجية للربح
لدلك عليك الاعتماد عليهما دائما

elking
07-10-2012, 16:25
هو من الممكن عدم الاعتماد على الاخبار كالعمل فى وقتها ولكن من المهم جدا هو معرفة توقيتات الاخبار من اجل عدم العمل فى وقتها

sky44
07-10-2012, 16:32
السلام عليكم

التحليل الاساسي اي التحليل الاخباري هو اهم شيء يجب على المتاجر ان يقوم به قبل فتح اي صفقة فالاتجاه الدي ستتخده العملة متعلق بالاساس بالخبر الدي سيصدر لدلك يجب الاطلاع اولا على الاخبار و تحليلها

aminos
07-10-2012, 16:35
السلام عليكم
التحليل الأساسي أي الأخبار الإقتصادية و السياسية
ضرورية لكي تكون المتاجرة على أحسن وجه
و أنا أعتمد عليها أول شيئ أقوم به هو البحت عن الأخبار

sabre
07-10-2012, 16:35
كنت زمان بحب ادخل على الاخبار ولاكن عندما قبلتنى بعض الاخبار الايجيابيه للعمله
ولقيت الزوج بيمسى عكسه اتعقد من الاخبار وما بقتش اشتغل عليها تانى

mhmh2003
07-10-2012, 16:37
التداول على الاخبار لااقتصاديه خطر جدا وعايز خبرة كويسه عشان ساعات بيجى الخبر نتيجته سلبيه ورغم كدة تلاقى العمله اقوى اذاى ماتعرفش مفيش غير اخبار معينه هى اللى نتيجتها مضمونه زى خبر الفايدة والتوظيف الغير زراعى دى اهم الاخبار اللى بشتغل على نتايجها

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 16:43
التحليل الاساسي في رايي هو المحرك الاساسي للتحليل الفني وانا عن نفسي بهتم باخبار اليور والباوند والدولار
عن طريق موقع فوركس فاكتوري بشوف قوة الخبر والتوقع وبناءا عليه احدد او اجهز نفسي واستنى الخبر الفعلي

dent
07-10-2012, 16:55
التحليل الاساسى مهم جدا جدا بس كيف نعرفه
الاخبار التى امامنا اخوانى هى للضحكعلينا فقط
انا اعرف صاحب لى
مشترك فى منصه ب 3000 دولار للاخبار فقط التى لاتظهخر لاى احد

زيزو
07-10-2012, 18:04
الفوركس عبارة عن دائرة متصلة ببعضها
يجب علي المضارب الناجح الالمام او معرفة كل الوسائل المتاحة ليه في المضاربة
واعتقد ان التحليل الاساسي شئ مهم جدا في الفوركس

dina mahmoud
07-10-2012, 18:07
يُعد الناتج المحلي و ملحقاته من أهم البيانات التي يهتم بها المتعاملون في أسواق العملات، حيث أنها تمدهم بمعرفة عامة حول النشاط الاقتصادي خلال فترة معينة، بالإضافة إلى إعطاء نظرة عامة حول معدلات التضخم، و لذلك فإنه من الممكن الربط بين قراءة المؤشر و بين العوامل الأخرى التي تهم المتعاملون، و بالتالي فإن ارتفاع قيمة الناتج الإجمالي قد يكون مفيدا للعملة ف

السيد الجبالي
07-10-2012, 18:09
يا أخي ادا لم تعتمد على اخبار العملات و التحاليل الاقتصاديه فلن تجد ابدا استراتيجية للربح

لا اتفق معك يا غالي .. فهناك الكثير مما اعرفهم ويحققون ارباح طائله ولا يلتفتون الي الاخبار نهائيا ....
وهناك الكثير من الطرق التي لا تلقي بالا بالاخبار ...
بالنسبه لي اهتم بالاخبار واراها الوقود المحرك للسوق .. وخصوصا من يتعامل بصفقات طويله لابد له من الاهتمام بالتحليل الاساسي

derfcase
07-10-2012, 18:46
نعم اخي الكريم
king
التحليل الاساسي و متابعة الاخبار قبل و اثناء التداول امر مهم جدا
و لكني ساكون صادق معك في مدي نسبة اعتمادي علي التحليل الاساسي بالنسبة للتحليل الفني
فهي 25% تقريبا تحليل اساسي الي 75% تحليل فني

hesham itch
07-11-2012, 11:43
يجب ان يعمل كل متاجر على تحليل الاخبار الاقتصادية والاخبار السياسية
لتجنب اى اخطار قد تضر بالعملية والصفقة التى يعمل عليها بشكل مفاجىء

العوامى
07-11-2012, 13:54
التحليل الاساسى وكما ذكرت من قبل فى احد المواضيع هو فرع من فروع التحليل الاقتصادى ويمكن الاعتماد علية منفردا للصفقات طويلة المدى حيث مثلا تقليل او زيادة الفائدة يكون لها اثر قريب او لحظى على العملة ولكن يكون لها الاثر العكسى تماما على المدى البعيد

magic777
07-11-2012, 17:09
التداول على الاخبار لااقتصاديه خطر جدا وعايز خبرة كويسه عشان ساعات بيجى الخبر نتيجته سلبيه ورغم كدة تلاقى العمله اقوى اذاى ماتعرفش مفيش غير اخبار معينه هى اللى نتيجتها مضمونه زى خبر الفايدة والتوظيف الغير زراعى دى اهم الاخبار اللى بشتغل على نتايجها

بص هو حتى لو مش هتتداول بالاخبار وبتحلل فني مثلا فاانت مطالب هنا برده انك تعرف اساسيات التحليل الاساسي
واهم الاخبار المؤثره على العمله علشان ده اكيد هيساعدك في تحليلك الفني للعمله

mohamed yossef
07-17-2012, 19:00
لا اعتمد على التحليلالاساسى فى اغلب مضارباتى ولكن لازم اتابع اخبار الازواج وما الجديد بها والتقارير الاقتصادية
فهى تفيد من رايى على المدى المتوسط
تقبل تحياتى

resala11111
07-18-2012, 20:17
لازم علشان تكون تاجرناجح
لازم قراءة الاخبار جيدا ومتابعتها
واهم حاجة فى الفوركس عد م التسرع
والطمع ايضا وبالتوفيق

AMANI
07-18-2012, 20:18
هو من الممكن عدم الاعتماد على الاخبار كالعمل فى وقتها
ولكن من المهم جدا هو معرفة توقيتات الاخبار من اجل عدم العمل فى وقتها

Aker001
07-18-2012, 20:18
المؤكد ان الاخبار الاقتصاديه للعملات المختلفه لليورو او اخبار الدولار او غيرها من العملات تؤثر بشكل كبير جدا على الاتجاه العام للسوق سواء كان هذا الاتجاه صاعد او كان هذا الاتجاه هابط وذالك بفعل عدد كبير من العوامل الاقتصاديه المؤثره فى عملة البلد ويجب على التاجر الناجح ان يحلل هذه الاخبار هام جدا

deadlyfox
07-18-2012, 20:32
انا بشوف ان اخبار العملات هى محرك رئيسى لكثير من استراتيجيات المتاجرين والكثير يعتمد عليها
والتحليل الاساسى يؤدى دائما الى نجاح المتاجر

dodovedo
07-18-2012, 21:01
اخى الكريم
طبعا الاخبار مهمه جدا وممكن تتطلع حياب
وتنزل حساب تانى
علشان كده لازم نتطلع على الاخبار من وقت للتانى
تقبل مرورى

MrSniper
07-18-2012, 21:03
يفيدنني التحليل الاخباري 60 بالمئه من ربح الصفقة
لأنني أعتبره مهما كما التحليل الاقتصادي

Noah
07-18-2012, 21:35
التحليل الاساسى مهم بالنسبة لاكثر من شئ لان عن طريق التحليل الاساسى يمكنك ان تعرف كيفية تحرك الاسعار بعد كل خبر فى سوق الفوركس ولكن فى الوقت نفسه التحليل الاساسى يحتاج الى الكثير من الوقت لكى تتعلمه جيدا

madoxegy
07-18-2012, 21:36
لتجنب اى اخطار قد تضر بالعملية والصفقة التى يعمل عليها بشكل مفاجىء

salah.bmw
07-19-2012, 00:06
بصراحة انا عن نفسي لا اثق بمواقع التحليل
وغالبا يكونو هم اداة لوهم العالم والضغط على نفسية المتاجر حتى لو كانت نظرته للاتجاه العام واضحة وانا ابحث عن اوقات لا يوجد فيها اخبار حتى اتاجر

HUSSENEY
07-19-2012, 06:36

انا فى راى ان التحليل الاساسى والاخبار
هو المحرك الاساسى للسوق

top2milan
07-19-2012, 06:41
انا بستفيد جدا من وقت الاخبار وبعمل عليه صفقات ربح 30-50 نقطه لكن مبححلش اساسي وانا داخل الصفقه
فقط فني وكلاسيكي وابتعد عن الاساسي

Mostafa Mando
07-19-2012, 07:29
اخى الكريم
طبعا الاخبار مهمه جدا وممكن تتطلع حياب
وتنزل حساب تانى
علشان كده لازم نتطلع على الاخبار من وقت للتانى
تقبل مرورى

هي صحيح مهمة يا اخي لكن لا انصح بها المبتدئين لإنها تعتبر

خطيرة جداعليهم لأن التحركات اوقات الاخبار تكون سريعة

Looser
07-19-2012, 13:11
التحليل الأساسي هو دراسة الأوضاع الاقتصادية للدولة من خلال قياس حالة النمو والتضخم ومعدلات الفائدة والقدرات الإنتاجية للصناعة ومعدلات البطالة والاستقرار السياسي للدولة وغيرها من عوامل تقييم قوة الاقتصاد، وذلك حيث يقوم التحليل الأساسي على افتراض بأن قوة أو ضعف الاقتصاد هي القائد الرئيسي لقوة أو ضعف العملة، فكلما كان الاقتصاد قويًا أصبحت العملة قوية والعكس.

وبشكل عام يقيس التحليل الأساسي مدى قوة الاقتصاد عن طريق إحصائيات اقتصادية، هذه الإحصائيات تسمى بالمؤشرات الاقتصادية (Economic Indicators) ويكون كل من هذه المؤشرات معبرًا عن قطاع واحد من الاقتصاد.
وقبل أن تبدأ في دراسة التحليل الأساسي يجب معرفة أنه لا يمكن الاعتماد على عامل أساسي واحد دون غيره من العوامل، ذلك أن الاقتصاد يمكن أن ينمو بشكل جزئي في أحد القطاعات بينما يتدهور في قطاعات أخرى، لذلك فالتحليل الأساسي يعتمد على دراسة كل المؤشرات الاقتصادية والمعلومات المتاحة من أجل خلق صورة عامة عن الاقتصاد وتوقع اتجاه العملة في المستقبل....

ilyas0206
07-19-2012, 13:14
بالتوفيق ،،

elzeel
07-19-2012, 13:15
فى مواقع كتير كبيره بتقدم خدمه الاخبار ومواقع معروفه جدا
اما عن التحليل الاساسى لاخبار العملات المختلفه طبعا بيفدينى جدا

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 13:18
الاخبار للمبتدئ مهمه حيث يجب عليه الخروج من السوق قبلها بفتره كافيه
حيث انه لا يعرف اين سيتجه السعر بعد صدور الاخبار
بالنسبه للمتداول المحترف فهى غير مهمه واهم شئ بالنسبه له التحليل الفنى

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:10
الاخبار للمبتدئ مهمه حيث يجب عليه الخروج من السوق قبلها بفتره كافيه
حيث انه لا يعرف اين سيتجه السعر بعد صدور الاخبار
بالنسبه للمتداول المحترف فهى غير مهمه واهم شئ بالنسبه له التحليل الفنى

اعتقد يا اخي ان الاخبار مهمه للجميع ايا كان محترف او مبتدء .. فالمبتدء مهم ان يعرف تاثير الخبر الفلاي ... اما المحترف فيحتاج الي الاخبار ليدعم رؤيته الفنيه
واري ان التحليل الاخباري والاساسي هو الوقود الحقيقي لح

Mohamed90
07-19-2012, 15:03
السلام عليكم اكيد اخي العزيز لا يمكن الاستغناء عن التحليل الفني و يعتمد عليه كثيرا من قبل اغلبية المتاجرين
ولكن يبقى التحليل الاساسي اهم في بعض الاحيان ان لم اقل اغلبها و يجب الانتباه له

khaled zizo
07-20-2012, 18:54
وقبل أن تبدأ في دراسة التحليل الأساسي يجب معرفة أنه لا يمكن الاعتماد على عامل أساسي واحد دون غيره من العوامل، ذلك أن الاقتصاد يمكن أن ينمو بشكل جزئي في أحد القطاعات بينما يتدهور في قطاعات أخرى، لذلك فالتحليل الأساسي يعتمد على دراسة كل المؤشرات الاقتصادية والمعلومات المتاحة من أجل خلق صورة عامة عن الاقتصاد وتوقع اتجاه العملة في المستقبل.... وغالبا يكونو هم اداة لوهم العالم والضغط على نفسية المتاجر حتى لو كانت نظرته للاتجاه العام واضحة وانا ابحث عن اوقات لا يوجد فيها اخبار حتى اتاجر

havic
07-21-2012, 00:49
التحليل الاساسي و التحليل الاخبار هم مفتاح الفوركس يجب على كل متداول ان يتعلمهم
اما التداول بدون اي تحليل فهذا يعتبر قمار

kingman
07-21-2012, 01:23
فى مواقع كتير كبيره بتقدم خدمه الاخبار ومواقع معروفه جدا
اما عن التحليل الاساسى لاخبار العملات المختلفه طبعا بيفدينى جدا

واهم شئ الأخبار التى لاتكون مرفقة فى المفكرة الأقتصادية بتبقى محتاجة متابعة موقاع سريعة فى ادارج اأخبار والتصريحات حتى يعلم المتاجر مايحدث فى السوق

HUSSENEY
07-21-2012, 08:39
واهم شئ الأخبار التى لاتكون مرفقة فى المفكرة الأقتصادية بتبقى محتاجة متابعة موقاع سريعة فى ادارج اأخبار والتصريحات حتى يعلم المتاجر مايحدث فى السوق

تمام يا اخى ولا يجب الحذر وقت الاخبار تمام
وكمان فى اخبار مفجاة بتكون غير متوقعة مثل خفض التصنيف الائتمانى لاى دولة

KOGI
07-21-2012, 13:00
شوف اخى الكريم التحليل الاساسي في رايي هو المحرك الاساسي للتحليل الفني
وانا عن نفسي بهتم باخبار معظ العملات الاساسية لان تقدر تقول من غير التحليل الاساسى
مفيش استراتيجيات ناجحة بنسبة كبيرة وانا بنصح الكل بدمج التحليل الاساسى بالتحليل الفنى وفى مواقع كتير كويسة بتساعدك فى التحليل الاساسى زى فوركس فاكتورى

aboushnb
07-21-2012, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بتوفيق الجميع

egypt2012
07-21-2012, 22:19
التحليل الاخبارى عندى له اكتر من اهتمام
بالنسبة للاخبار القوية احيانا بادخل معاها بطريقة ما و الحمد لله بحقق منها ارباح
اما بقيت الاخبار اليومية باتبعها حتى اتفادى اى انعكاس فى شغلى

twaslpro
07-21-2012, 23:05
التحليل الاساسي وتحليل الاخبار الاقتصادية للعملات امور مهمة جدا لذلك لانك لا تستطيع فهم السوق الا عن طريق هذين الامران المهمانوهما يمثلان ركيزة فولاذية يرتكز عليها التداول الناحج ولا يمكن ان تعمل بطريقة صحية مالم تكون ملما بالتحليل الاساسي واسعار العملات والاخبار الاقتصادية

swingawy
07-21-2012, 23:06
عن نفسي لا اثق بمواقع التحليل
وغالبا يكونو هم اداة لوهم العالم والضغط على نفسية المتاجر حتى لو كانت نظرته للاتجاه العام واضحة وانا ابحث عن اوقات لا يوجد فيها اخبار

mido
07-26-2012, 02:12
يا أخي الكريم
ادا لم تعتمد على اخبار العملات و التحاليل الاقتصاديه
فلن تجد ابدا استراتيجية للربح
تقبل مروري ولك فائق احترامي

waleed adel
07-27-2012, 01:14
عن طريق التحليل الاساسى يمكنك ان تعرف كيفية تحرك الاسعار
بعد كل خبر فى سوق الفوركس

no1forex
07-30-2012, 13:57
من غير التحليل والاخبار مش هيبقى فوركس هيبى بوكر يعنى قمار لزم تحليل ولزم اخبار ولزم تعرف الاخبار وتفهما ولزنم تعرف فى التحليل وتتمرن كويس علشان تبقى تاجر فوركس مش مقامر

ايه الجديد
07-30-2012, 18:04
فى الفترة الحالية كل التحليلات مهمة نظرا لتقلب السوق بشكل كبير جدا جدا خلال الشهر الماضى
وأعتقد ان من يريد النجاح فى هذا السوق متابعة الأخبار والتحليل الفنى بشكل يومى

zahran
07-30-2012, 18:06
التحليل الاخبارى مهم جدا وهو على اساسه يتحرك سوق الفوركس

التحليل الاساسى او الاخبارى هو مرايه لاقتصاد البلد التى نتعامل على عملتها

كل ناجح فى الفوركس يطابق التحليل الاساسى مع التحليل الفنى

kanzsea
07-31-2012, 04:12
اهميه التحليل الاساسى وتحليل الاخبار الاقتصاديه للعملات اكيد الاخبار على العملات بتكون مهمة يعنى لو الاخبار قوية وحتحرك العملة نقاط كثيرة او حتغير من اتجاهها افضل الا ادخل صفقات وقتها اما لوكانت اخبار عادية بدخل الصفقات

aladdin
07-31-2012, 04:16
التحليل الاساسى مهم جدا لكل متداول فهو ليس مجرد اخبار تاثر على السوق للحظات انما هو قياس قوة اقتصاد الدوله صاحبة العمله

mannon
07-31-2012, 04:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بتوفيق الجميع

مش كل مواقع التحليل تكون سءئة اخى الكريم واعتقد ان هناك ورش تكون فعلا ممتازة وتقدر لو انت فى قدامك اى شئ مش واضح تروح هناك وتحط اسألتك وتسال عن اى شئ انت مش عارف عنة وتقدر فعلا تستفيد من الورش دى

hend
08-13-2012, 15:13
بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك
و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر
بالبيع او الشراء و عليك باستخدام الأخبار القوية فقط

smarteng99
08-13-2012, 15:50
التحليل الاساسي مهم جدا ينبغي عليك ان تتابع الاخبار وتعرف مدي تأثيرها علي الازواج

علاء بدران
08-13-2012, 15:53
الفوركس اخى ليست العلم ب الاخبار فقط وما الى ذللك
فانها بها من الكثير المهمة التى يجب الالمام بها مثل الخبرة والتحلايلات والاكسالينج وماالى ذللك
فكلها متصلة ببعضها وايضا الصبر من الامور المهم وعدم الطمع وماالى ذللك وب التوفيق ان شاء الله

islam96
08-21-2012, 03:51
التحليل الأساسي من اسمه أساسي
وأنا أعتقد إنو مهم جداً لأي تاجر
دي وجهة نظري

shahd
08-21-2012, 04:43
التحليل الاساسى مرتبط بالاخبار ويعتبر مهم ويجب ان نتعلم كيفيه التحليل

yasefsami3
08-21-2012, 04:45
ضرورية وبعدها تقرار اي اتجاه ستذهب صعود او هبوط

egypt25
08-21-2012, 23:14
الاخبار دى كنز
وفيه ناس كتيرة بتعتمد عليها بس
يعنى عندنا جداول بانواع الاخبار وتأثيرها وكل حاجه عنها
وبتحلل الاخبار بالتفاصيل

badrheba48
08-21-2012, 23:31
لازم الكمل ياخد باله من التحليل الأساسى و اقوى دليل على اهمية التحليل الاساسى ان المتاجر على الأخبار لا يهمة التحليل الفنى و الشارت فى شئ بل ينتظر الخبر و كفى اما المتاجر اعتمادا على التحليل الفنى فيجب ان ينتظر ليصبح الطريق خاليا امامه من الأخبار .

silver
08-22-2012, 13:18
لا اعرف الشيء الكثي عن التحليل الاساسي

فانا محلل فني ومجرد اتجنب وقت الاخبار القوية

بالتوفيق لنا ولكم

face book
08-22-2012, 22:33
انا لا انظر اطلاقا الي التحليل الاخباري ولا اعطي له اي اهتمام
الخبر احيننا بيجي مع العمله وتلاقيه يضرب الشارت بعرض الحائط
مافيش اقوي من التحليل الفني واساسياته

nrgslawi
08-23-2012, 15:19
طبعا انا تجارتي تعتمد كليا على الاخبار
حيت في كل صباح ادخل الى احد المواقع الاخبارية المعروفة واقوم باطلالة على المفكرة الاقتصادية وابدا العمل في تحليلاتي

daisy
08-23-2012, 15:45
التحليل الاساسى او الاخبار ليه اهميه كبيره ووقته اصلا بيكون فيه اسلوب للشغل زى انك تفتح صفقتين عكس بعض مسبقا لانك مش بتكون عارف اتجاه السعر ايه وقتها
لكن تاثيره بقى على التحليل الفنى فبرده بيكون مهم
يعنى الاخبار بتحرك السوق بشكل كبير
واحيانا بتحركه عكس الاتجاه اللى كان محدد قبل كدا
فانت بتعيد التحليل مره اخرى وبتشوف التحرك دا مؤقت ولا مستمر
ويبقى كدا اتجاه السوق فعلا اتغير

Spiderhoof
08-26-2012, 01:42
ضرورية لكي تكون المتاجرة على أحسن وجه و أنا أعتمد عليها أول شيئ أقوم به هو البحت عن الأخبار

hend
09-05-2012, 04:10
هو من الممكن عدم الاعتماد على الاخبار كالعمل فى وقتها ولكن من المهم جدا هو معرفة توقيتات الاخبار من اجل عدم العمل فى وقتها

بس انا شايفه ان الاخبار برضو ليها اهمية كبرى تساعد فى التحليل
. الفنى ودى مهمه جدا فى المتاجرة ده من وجهة نظرى

abdellatif2013
09-05-2012, 15:56
في رايي هو المحرك الاساسي للتحليل الفني وانا عن نفسي بهتم باخبار اليور والباوند والدولار
عن طريق موقع فوركس فاكتوري بشوف قوة الخبر والتوقع وبناءا عليه احدد او اجهز نفسي.......;)

lala
09-05-2012, 16:31
انا طبعا باهتم بهذه الاخبار ولكننى لا عتمد عليها بشكر كبير فانا احب ان اقوم بالتحليل بنفسى
ولكن لا يوجد مانع من انك تعتمد عليها وخصوصا لو كان موقع مثل فوركس فاكتورى اى تثق فى اخباره

dina
09-21-2012, 20:25
السلام عليكم
بالتأكيد كلا منهما مهم جدا ولكن التحليل الاساسى او الاخبارى مهم جدا
لان من خلال الاخبار ستعرف هل السعر سينخفض أم لا ولكن يجب عليك الا تعمتد عليها اعتماد كلى
فالتحليل الفنى مهم جدا ايضا ولا يتقنه الا المحترف فيه

smail
09-23-2012, 15:02
التحليل الاساسي اي التحليل الاخباري هو اهم شيء يجب على المتاجر ان يقوم به قبل فتح اي صفقة فالاتجاه الدي ستتخده العملة متعلق بالاساس بالخبر الدي سيصدر لدلك يجب الاطلاع اولا على الاخبار و تحليلها

YASER83
09-23-2012, 15:36
السلام عليكم
ما اقوم به اثناء متاجرتي بداية اتطلع على جدول الاقتصادية اليومية
ثم اقوم بوضع تحليلي الاساسي والفني للصفقة
واحدد الهدف والستوب
ثم ادخل في الصفقة على بركة الله
وابتعد عن الشارت كليا كي لا اتاثر بمجريات الاحداث التي تحدث مع الصفقة قبل وصولها للنقاط المحددة لها

keko
09-23-2012, 15:48
طبعا يجب على اى تاجر ان يعتمد على جميع الاخبار التى تواجهه لانها بالفعل تؤثر على السوق ولكننى ارى انه من الخطر
التداول اثناء هذه الاخبار بس على الاقل لازم على اى متداول ان يكون على درايه بها لانه بالفعل سيستفيد منها

mohamed alalfy
09-24-2012, 12:29
السلام عيكم
بما ان العملات كلها مرتبطه ببعض
واى خبر يؤثر فى هذا السوق
فيعتبر التحليلى للخبار العملات
مثم جدا
وشكر الله سعيكم

azifek
09-26-2012, 11:52
طبعا الأخبار أهم شيئ في الفوركس
لأنها المحرك الرئيسي لإرتفاع العملة و انخفاضها و الاستغلال الجيد للأخبار و معرفة تحليلها يساعد كثيرا في تحقيق الربح

mohamed saad
09-29-2012, 18:12
انا في رأيي الشخصي ان اخبار العملات ما هي الا اوهام تم ابتكارها لتضليل المتداولين الصغار وخسارة اموالهم لان كثيرا ما نجد عملة عليها اخبار سيئة ونجدها صاعدة بقوة والعكس وبالتالي فالاخبار لا يمكن ان نعتد بها ولكن لا يمكن ايضا المتاجرة في اوقاتها

asmaa omar
09-29-2012, 21:34
هناك بعض المتداويلن الذين يعتمدون فى
تجارتهم على تحليل الاخبار فقط ويربحون جيدا

noureen
09-29-2012, 21:45
انا بطلع على الاخبار بشكل عام بس مش بعتمد عليها فى تحليلى يعنى مش بحلل على الاخبار
ممكن بس اطلع على الخبر او الاخبار اللى نازله على العمله عشان اشوف تاثيرها مش اكتر

asmaa omar
09-29-2012, 21:46
يجب على كل متداول يريد ان يرى الارباح
فى سوق تداول العملات العالميه ان يطلع على اجنده الاخبار اليوميه

yazeed
09-29-2012, 21:48
السلام عليكم
هو عبارة عن عملية دراسة الجداول الاقتصادية اليومية و ضعع السوق لتحديد الصفقات التي هي مضمونه الربح

m.o.b
09-30-2012, 04:32

وموفق ان شاء الله

shaimaa1
09-30-2012, 06:06
هنالك الكثير من المؤشرات الاقتصاديه, وهنالك أيضا المزيد من التقارير الخاصه التي يمكن استخدامها لتقييم أساسيات سوق النقد الاجنبي. من المهم جدا أن تفهم المؤشرات وأن تفهم تأثيرها على اقتصاد البلاد

MAGDY
09-30-2012, 06:13
اخبار العملات

من المؤكد ان الاخبار الاقتصاديه للعملات المختلفه لليورو او اخبار الدولار او غيرها من العملات تؤثر بشكل كبير جدا على الاتجاه العام للسوق سواء كان هذا الاتجاه صاعد او كان هذا الاتجاه هابط وذالك بفعل عدد كبير من العوامل الاقتصاديه المؤثره فى عملة البلد ويجب على التاجر الناجح ان يحلل هذه الاخبار حتى ضع نفسه فى الطريق الصحيح لتحليل الاتجاه سعر العمله الى عمله اخرى وهذه الاخبار لحظيه وهناك العديد من المصادر والمواقع الاخباريه تقدم هذه الخدمه وهذا ما يسمى بالتحليل الاساسى للعملات وهناك العديد من التجار كان سر تفوقهم التحليل الاساسى الجيد والمتقن للخبر مما يؤدى فى النهايه الى اتخاذ قرار سليم يساعده على تحقيق المزيد من الارباح

السؤال لك الان

التحليل الأساسى ، لابد منه .. فهو أساس أى تحليل آخر
والدليل واضح من اسمه
أساسى وليس فرعى ولا ثانوى
تحياتى

Mohammad bawaneh
09-30-2012, 06:37
هي بالفعل مجديه ومهمه جدا قد تساعد على الإختيار السليم في عدة حالات وقد تصيب بشك

HOUSAMMI
09-30-2012, 13:08
للاسف وده نقص معرفة او خبرة منى

لا اعير للاخبار اهتمام رغم انها مهمة جدا

ولن ابدء فى المتاجرة مرة اخرى قبل معرفة موعد الاخبار والاطلاع عليه

او تجنب المتاجرة فى وقت الخبر

magic777
09-30-2012, 19:10
للاسف وده نقص معرفة او خبرة منى

لا اعير للاخبار اهتمام رغم انها مهمة جدا

ولن ابدء فى المتاجرة مرة اخرى قبل معرفة موعد الاخبار والاطلاع عليه

او تجنب المتاجرة فى وقت الخبر

ده علشان انت لسه في البدايه اخي الاخبار تعتبر وقود السوق وهيا اللي بتحركه ومسؤليه عن اوامر العرض والطلب
اللي بتكتر مع الاخبار القويه والسعر يتحرك بقوه وبسرعه والعكس صحيح طبعا

logly
10-09-2012, 08:43
التحليل الاساسى مهم بالنسبة لاكثر من شئ لان عن طريق التحليل الاساسى يمكنك ان تعرف كيفية تحرك الاسعار بعد كل خبر فى سوق الفوركس ولكن فى الوقت نفسه التحليل الاساسى يحتاج الى الكثير من الوقت لكى تتعلمه جيدا

abdulhadi
10-09-2012, 08:56
سلام عليكم
اخي الكريم التحليل الاساسي هو الدينمو اي المحرك للسوق
وهو الذي يحدد اتجاه السوق صعودا او هبوطا وخصوصا عند تصريح
احد رؤساء البنوك

forex.fee
10-09-2012, 09:21
طبعا ياباشا لاغنى عن التاحليل الاساسى والاخبارى واى تحليل بالفوركس
لان بجد كل حاجه مكمله للتانيه وشكرا اخى وتقبل مرورى وسلامى لك

jamalsale
10-09-2012, 13:58
التحليل الاساسي ممتاز لربح في الفوركس على المدا المتوصط
و قد يستعمل في السكالينج اغلب المتداولين يعتمدون عليه خاصة ان كان مع التحليل الفني

indomy
10-09-2012, 14:02
السلام عليكم
التحليل الفنى جدا مهم
ويجد من يعتمد عن التحليل الفنى فقط ويتجنب الاساسى
ويوجد من يتعامل مع الفنى والاساسى
ويجد من يتاعمل مع الاساسى فقط ويتاجر على الخبار
تقبل تحياتى

Cayote
10-09-2012, 15:06

yazeed
10-09-2012, 15:08
السلام عليكم
هذه الطريقة من التحليل مجدية جدا و يمكنك من خلالها جني الربح و انصحك باستمرار على هذه الطريقة من التحليل

safouan100
10-09-2012, 15:14
ادا لم تعتمد على اخبار عملات فلن تجد ابدا استراتيجة
جيد انصحك بتباع الاخبار و بدا بنهج استاتيجية تخصك

manx
10-09-2012, 15:21
انا شايف ان التحليل الاساسى لا يمكن الاتغناء عنه على الاطلاق
لان لو مهتمناش به من الممكن ان السعر يعكس علينا كتير وبالتالى نخسر الكثير من الاموال

zakaria1987
10-09-2012, 15:24
اخبار العملات

السؤال لك الان

من وجهة نظري الخاة أنني لا أعتمد على الأخبار في تداولاتي و لا أعيرها أي إهتمام
لأن ه من وجهة نظري ذلك مضيعة للوقت و إعطاءه أكثر من حقه و لهذا فأنا أتاجر في أي
وقت بدون إعارة الإهتمام بالأخبار

mannon
10-09-2012, 15:30
انا شايف ان التحليل الاساسى لا يمكن الاتغناء عنه على الاطلاق
لان لو مهتمناش به من الممكن ان السعر يعكس علينا كتير وبالتالى نخسر الكثير من الاموال

وانا متفقك معك اخى الكريم فى هذا الرائ فعلا التحليل الاساسى كما يقولون هو الاصل والمفروض اى حد حتى لو بيشتغل على نوع تانى من انواع التحليل لا يستغنى ابدا عن التحليل الاساسى

kamola
10-10-2012, 01:55
السلام عليكم

moonli
10-10-2012, 02:42
انا كنت مهملة الاخبار تماما
بس من فتره قرئت شويه فى التحليل الاخبارى
وبدئت اطبق على السوق
وشايفه انه امر ممتاز
والمفروض يكون ليه اهميه اكبر من التحليل الفنى

بسطو
10-10-2012, 02:55
متابعه اخبار العملات مهمه جدا فى التحليل اى معلومه صغيره هتفيد اوى فى التحليل عشان كدا لازم نتابع اخبار ونتابع اى حاجه لها علاقه بالعمله

علاء بدران
10-10-2012, 03:10
اخى الكريم الفوركس عبارة عن اجزاء كلها متصلة ببيعضها البعد
وعلى المتاجر الناجح ان يلم بها جيدا والتحليل الفنى والاساسى جزء لا يتجزا من الفوركس

---------- Post added at 12:10 AM ---------- Previous post was at 12:10 AM ----------

اخى الكريم الفوركس عبارة عن اجزاء كلها متصلة ببيعضها البعد
وعلى المتاجر الناجح ان يلم بها جيدا والتحليل الفنى والاساسى

willy
10-10-2012, 03:25
انا عن نفسي اعمل على اليورو دولار لو هناك خبر ايجابي كدعم لمنطقة اليورو تلاقي اليورو انفجر لفوق واخذ ترن لايقل عن 100 نقطة من سعر الافتتاح والعكس كما حصل في ازمة اليورو في بدايتها واعلان اليونان لسياسة التقشف كان اليورو في حالة انهيار مستمر

osama shaban
10-10-2012, 06:32
التحليل الاساسي هام للغايه مثله مثل التحليل الفني ذلك شئ مهم جدا معرفه
ثانيا سعات بيكون التحليل الاساسي اهم من التحليل الفني مثلا في ازمه اليورو كان يهبط بوتيره متسارعه ولا يهمه التحليل الفني والدعوم والمقاومات لذلك علينا الحذر

xtomorrow
10-13-2012, 21:44
ثانيا سعات بيكون التحليل الاساسي اهم من التحليل الفني مثلا في ازمه اليورو كان يهبط بوتيره متسارعه ولا يهمه التحليل الفني والدعوم والمقاومات لذلك علينا الحذر

صحيح اخي وممكن نمثل لو حدث زلزال مثلا في امريكا فاكيد سينزل زوج اليورو دولار
اردت فقط ان اوضح ان الخبر ممكن يحرك السعر بقوة اما صعودا او هبوطا فهو جد مهم

mannon
10-14-2012, 13:04

لأ من حيث الاهمية التحليل الاساسى يعتبر اكثر اهمية من التحليل الفنى المهم بس نتعلمة صح لان فى ناس كتير بتفكر ان متابعة الاخبار هى دى التحليل الاساسى

lionking
10-14-2012, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الخبر بيؤثر تاثير مباشر على العملة ولكن بيكون وقتى وهناك بعض الاخبار
التى نظن انها قوية وتؤثر على السعر ولكن لا ترى لها اى تاثير

sarim
10-14-2012, 13:40
اخبار العملات

السؤال لك الان

هو اهم شيء يجب على المتاجر ان يقوم به قبل فتح اي صفقة فالاتجاه الدي ستتخده العملة متعلق بالاساس بالخبر الدي سيصدر لدلك يجب الاطلاع اولا على الاخبار و تحليلهاوعايز خبرة كويسه عشان ساعات بيجى الخبر نتيجته سلبيه ورغم كدة تلاقى العمله اقوى اذاى ماتعرفش مفيش غير اخبار معينه هى اللى نتيجتها مضمونه زى خبر الفايدة والتوظيف الغير زراعى دى اهم الاخبار اللى بشتغل على نتايجها

yassoo011
10-14-2012, 13:47
اساس التحرك في العملات الاخبار الاقتصادية فلا يجب ان نتجاهلها
لانها المحرك الاساسي بجانب عوامل اخرى عديدة

majdquran
10-15-2012, 14:01
اخبار العملات

السؤال لك الان

اعتمادي كبير جدا على الاخبار فهي المحرك الرئيسي للسوق وبالتالي يجب التحرك واتخاذ القرار بناءا عليها

mohamedemara
10-15-2012, 14:14
ان التحلي الاساسى يجعلنا نستطيع ان نتعرف جيدا
الى الاتجاه الذى سوف يسير به العملات وذلك يسهل لينا معرفه الاتجاه بكل سهوله

mohamed ezzat
10-15-2012, 15:39
انا اعتمد بشكل شبه كلى على التحليل الفنى
ولم اجرب التحليل عن طريق الأخبار
التحليل الفنى مميز جدا يمكنك الاعتماد عليه

ayman.shosha
10-15-2012, 15:48
التحليل بكل اشكالة اخى العزيز
كلها تعتبر سبل لقراءة السوق
ولتحديد توقع جيد للسعر
فهل يمكن ان تحدد سعر بدون تحليل

بالفعل يمكنك ذلك ولكن فى المقامرة فقط

kazim
10-15-2012, 15:52
اخبار العملات

السؤال لك الان

من أهم البيانات التي يهتم بها المتعاملون في أسواق العملات، حيث أنها تمدهم بمعرفة عامة حول النشاط الاقتصادي خلال فترة معينة، بالإضافة إلى إعطاء نظرة عامة حول معدلات التضخم، و لذلك فإنه من الممكن الربط بين قراءة المؤشر و بين العوامل الأخرى التي تهم المتعاملون، و بالتالي فإن ارتفاع قيمة الناتج الإجمالي قد يكون مفيدا للعملة ف في رايي هو المحرك الاساسي للتحليل الفني وانا عن نفسي بهتم باخبار اليور والباوند والدولار
عن طريق موقع فوركس فاكتوري بشوف قوة الخبر والتوقع وبناءا عليه احدد او اجهز نفسي واستنى الخبر الفعلي

mdgazy
10-15-2012, 16:07
الســلام عليكم .. أنا دائما أحاول البعد عن وقت الأخبار .. لكن لو في صفقات مفتوحة ساعتها بشوف بقى هعمل ايه بعد تأثير الخبر

hazem.hassan
10-15-2012, 16:10
الاخبار دى على حسب مافهمت هو اساس النجاح
لازم تقراها باستمرار وتعرف اخبار العملات ايه

tictok
10-20-2012, 13:40
اكيد التحليل الأساسي للعملات يفيد لأنها تؤثر بشكل مباشر على الأسعار في السوق فالمشاكل التي تواجه العملة أو ألانتعاش الأقتصادي للدولة صاحبة العملة تؤثر فيها صعوداً أو هبوطاً
ويجب ان نحذر جداً في التداول أثناء الأخبار لان الأسعار تكون متقلبة بدرجة كبيرة وسريعه ويمكن أن نتعرض للخسارة

toto
10-26-2012, 15:27
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع
ان التحليل الاساسى مهم بالنسبة لاكثر من شئ
لان عن طريق التحليل الاساسى يمكنك ان تعرف
كيفية تحرك الاسعار بعد كل خبر فى سوق الفوركس
ولكن فى الوقت نفسه التحليل الاساسى يحتاج
الى الكثير من الوقت لكى تتعلمه جيدا

ima822006
10-26-2012, 19:24
السوق يتغير بناء عليها وعلى حجم التعاملات المالية التي تتسبب فيها

WiiWii00M
10-26-2012, 19:29
انا اعتمد على الاخبار بنسبة متوسطه ، لأنها ممكن تؤثر على السووق
و ممكن الصفقه تضيع لو ملاحضتش الاخبار و مدى تأثيرها
لدلك يجب ان لا نستهين بالاخبار

iheb
10-26-2012, 20:01
هي بالأساس قراءة للسوق و الذي سيمكنك فيما بعد من تحليل الجيد و غبرا صفقة ناجحة و تجنب أكثر ما يمكن الخسارة

rafeeq
10-26-2012, 21:20
او كان هذا الاتجاه هابط وذالك بفعل عدد كبير من العوامل الاقتصاديه المؤثره فى عملة البلد ويجب على التاجر الناجح ان يحلل هذه الاخبار حتى ضع نفسه فى الطريق الصحيح لتحليل الاتجاه سعر العمله الى عمله اخرى وهذه الاخبار لحظيه وهناك العديد من المصادر والمواقع الاخباريه تقدم هذه الخدمه وهذا ما يسمى بالتحليل الاساسى للعملات وهناك العديد من التجار كان سر تفوقهم التحليل الاساسى الجيد والمتقن للخبر مما يؤدى فى النهايه الى اتخاذ قرار سليم يساعده

oudai
10-26-2012, 22:02
لابد من التحليل لاعتماد المضاربه
عليها حتى يتمكن من الربح

nabilo
10-26-2012, 22:47
لسلام عليكم

nehad mohamed
10-26-2012, 23:26
السلام عليكم
ان الفوركس عباره عن دائره متصله ببعضيها يجب على المضارب الناجح الالمام ومعرفة كل الوسائل المتاحه ليه في المضاربه واعتقد ان التحليل الاساسي في الفوركس شيء مهم جدا

ameer
10-27-2012, 00:33
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة للتحليل الاساسي والتحليل الاخبار الاقتصادية مهم جدا في الفوركس اذا كنت تريد الربح في الفوركس فعليك ان تتقن هذين الشغلتين المهمتين لتحقيق الارباح

mozoabdo
10-28-2012, 20:33

nermy
10-28-2012, 21:38
التحليل الاساسى مهم فى الفوركس ويشمل خصوصا الاخبار الاقتصاديه القويه ويجب دراسه التحليل الاساسى جيدا

ahmedsaied
10-29-2012, 05:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته التحليل الاساسى اعتمد عليه كثيرا واعتمادى على الاخبار عملات و التحاليل الاقتصاديه فلن تجد ابدا استراتيجية للربح وشكرا

mohamed amin
10-29-2012, 07:41
اى تحليل يكون فيه نسبة ايضاح كيبرة لاى متاجر لذلك تحليل الاخبار
جيدا يكون من اهم الاسباب التى تساعد المتاجر على تحقيق الربح والقرار السليم

shawar
10-29-2012, 09:19
الفوركس عبارة عن دائرة متصلة ببعضها

zezoo torky
10-29-2012, 09:42
الاتنين بيكملوا بعض مع ان ممكن يكون تحليلك الفني عكس تحليلك الاساسي

وفي هنا استراتيجيات فالمنتدي خاصة بالاخبار انا ماجربتهاش بس ان شاء الهل هاجربها

forex man
10-29-2012, 10:18
يجب ان اتعرف كل شىء فى الفوركس من تحليل فنى واساسى وكلو
وطبعا التحليل الاساسى مهم ولكن يمكن العمل بدونه فى الوقت الزى لا يكون فيه اخبار

sharif4
10-29-2012, 11:24
هو من الممكن عدم الاعتماد على الاخبار كالعمل فى وقتها ولكن من المهم جدا هو معرفة توقيتات الاخبار من

asmaa omar
10-29-2012, 12:05
يا اخى هذا الكلام غير سليم بالمره فمن الممكن عدم الاعتماد على التحليل الاساسى
بالمره لان التحليل الفنى ما هو الا تحليل ما يحدث من احداث واخبار على الشارت

amgad boles
10-29-2012, 12:20
بالنسبة لى التحليل الاساسى لا يقل اهمية عن التحليل الفنى
فالتحليل الاساسى هو تكملة رؤية التحليل الفنى

haneenabdelhamed
10-29-2012, 12:49
فوركس
يمكن للتحليل الفني أن يكون وسيلة قوية وفعالة لكسب المال في الفوركس. ويمكن لدراسة الرسوم البيانية للفوركس أن تقدم الكثير من الفهم و التبصر، ولكن معرفة الأساسيات يمكن أن تساعد على القضاء على أخطاء كثيرة يقوم بها المبتدئ. هذا المقال يقدم مجموعة من المبادئ الأساسية لتبدأ رحلتك إلى فهم أساسيات التحليل التقني للعملات الأجنبية.
من لا يدرس التاريخ، محكوم عليه بتكراره

mohey062
10-29-2012, 12:55
انا بشوف ان اخبار العملات هى محرك رئيسى لكثير من استراتيجيات المتاجرين والكثير يعتمد عليها

Ayat
10-29-2012, 13:03
الاخبار التي تؤثر ع الفوركس ليست الاخبار التي نشاهدها بالنشرة لان التحليل الاخباري نفسه علم وفن ويحتاج للاللمام به اصلا لنتمكن من التداول علي اساسه

cristiano
10-31-2012, 14:06
والتحليل الاساسى يؤدى دائما الى نجاح المتاجر .

nrgslawi
10-31-2012, 15:32
بالنسبة لي التحليل الاساسي هو المهم يعني انا يوميا اقوم بالدخول الى موقع فوركس فاكتوري واقرا الاخبار الاقتصادية واقرا النتائج السابقة للخبر والنتائج المتوقعة واقوم بدمج هذا مع التحليل الفني

forex.masr
10-31-2012, 15:39
طبعا اخى الكريم للتحليل الاساسى والفنى والرقمى والاخبارى كل منهم وله اهميته وبجد اخى الكريم اهم حاجه انك تربطهم ببعض

emyforex
10-31-2012, 15:43
التداول وقت الاخبار فيه مخاطره لان ممكن خبر سئ يودي لهبوط العمله
واللي بيتداول في الاخبار بيكون عنده خبره ومعتمد ع التحليل الاساسي

ahmed sleem
10-31-2012, 15:45
السلام عليكم ورحمه الله وركاته يمكنكك الاستغناء عن الاخبار ولكن يمكنك الاستغناء عن التحليل الفني
ولكن اسمع ان الصفقات اثناء الاخبار لاتحتسب فهل هذا صحيح

mido_mt
10-31-2012, 18:46

كلام مظبوط أخى الفاضل أعتماد الخبراء على حدثهم وعلى أخبار العملات
فبدونها لا تستطيع المتاجرة أو تطبيق أستراتيجيات الربح

yaallah3
12-21-2012, 20:21
طبعا كل حاجة في الفوركس بتكمل بعضها وطبيعي مش هاينفع اعتمد علي التحليل الفني لوحدة او التحليل الاساسي او الاخباري باردو لوحده
لازم يكون عندي خلفيه عن كل حاجة والاخبار بتأثر علي السوق بشكل مباشر عشان كده لازم تخلي بالنا منها كويس

mostafaabdelgawad
12-21-2012, 21:08
انا شايف ان موضوع التحليل الاساسي ده كوم وموضوع الاخبار في الدخول للصفقات كوم تاني
التحليل الاساسي هيفيدك اكيد بجانب التحليل الفني لكن الدخول مع الاخبار هيضرك اكييد

qq5050
12-21-2012, 21:08
كنت زمان بحب ادخل على الاخبار ولاكن عندما قبلتنى بعض الاخبار الايجيابيه للعمله
ولقيت الزوج بيمسى عكسه اتعقد من الاخبار وما بقتش اشتغل عليها تانى

yaallah2
12-21-2012, 21:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد يا صديقى العزيز ان متباعه والاهتمام بالاخبار مهم جدا فى التجاره لانها بالتاكيد تعلمك كيفيه استخدام واختيار الاستراتيجيه الاكثر تناسب معك حسب معطيات السوق
والرصيد الخاص بك بالتوفيق للجميع

rinko
12-22-2012, 22:39
انا بشوف ان اخبار العملات هى محرك رئيسى لكثير
من استراتيجيات المتاجرين والكثير يعتمد عليها

shymaa2013
12-22-2012, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله اي مضارب ناجح يجب عليه متابعه الاخبار العالميه بتأني ومتابعه ازواج العملات باستمرار متابعه دقيقه حتي يستطيع تحديد نقطه الدخول الي الصفقه وهدفها في الربح

sabirdaba
12-22-2012, 23:15
خباراء الفوركس يقولون أن حركة الاسعار يتحكم فيها التحليل الكلاسيكي أما التحليل الاساسي فكما لا حضنا كثيرا أنك تجد خبر يأثي سلبي ما يعني أن الاسعار ستهبط لكن يحصل العكس لكن هذا لا يعني أن ننكر دور الاخبار

do.dy
12-22-2012, 23:42
لا اعتمد على الاخبار معظم الوقت لانها اوقات كثيرة تكون خاطئة لذلك انا اعتمد على التحليل الفنى
وايضا لا اتجاهل الاخبار لانها مهمة ولا يجب ان ننكر اهميتها فى الفوركس

remas
12-23-2012, 00:59
والله افضل شىء هو المتاجره وقت الاخبار يعنى تشتغل صاعه ولا اتنين فى اليوم على الاخبار وتريح نفسك طول اليوم انما الموضوع مش سهل لازم يكون عندك فى الاول درايه بالنوع ده من انواع التحليل علشان تقدر تحقق ربح منه وكل اللى بيشتغلوا وقت الاخبار بيعتمدوا على تعليق اوامر قبل صدور الخبر بخمس دقائق اوامر بيع وشراء بهدف واستوب 20 نقطه ومتابعه للسعر

magic777
12-23-2012, 02:59
لا اعتمد على الاخبار معظم الوقت لانها اوقات كثيرة تكون خاطئة لذلك انا اعتمد على التحليل الفنى
وايضا لا اتجاهل الاخبار لانها مهمة ولا يجب ان ننكر اهميتها فى الفوركس

اخي مهما حاولت تتقن الاخبار والتحليل الاساسي والكلام ده بردو هتكون احتمالات الخساره
هيا الاكبر لان الاخبار مالهاش قواعد ثابته دائما

abdenbi
12-26-2012, 16:09
التحليل الاساسي ضروري لدخول في اي صفقة في الفوركس
و من الافضل ان تستعمله حتى لو كان لتجنب الاخبار

khamis
12-26-2012, 16:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فى موقع بخش علية قبل مفتح اى سفقة بتابع منه اخبار العملات بصراحة الموقع رائع

walid1
12-26-2012, 17:25
السلام عليك اخي الكريم التحليل من اسس النجاح في الفوركس فلا يمكن للمرء ان يدخل صفقات و هو لا يعرف اخر اخبارها الا لو كان المتداول خبيرا

nour7
12-26-2012, 19:07
اخبار العملات

السؤال لك الان

في الحقيقة لا أعتمد على التحليل الأساسي اطلاقا
فجميع الصفقات التي أفتحها تعتمد على التحليل الفني

moonlight32
12-26-2012, 19:16
التحليل الأساسي أي الأخبار الإقتصادية و السياسية الخاصة للبلدان
ضرورية جداً لكي تكون المتاجرة كامله على أحسن وجه ومن غير اخطاء

محمود شبايك
12-26-2012, 19:19
التحليل الاساى هام جدا فى المعرفة لااتجاه السوق
وبياكد كمان وعلى فكرة هو هام كمان ان انت مش تخسر

ihebiheb
12-26-2012, 19:23
من أسس النجاح في الفوركس هو التحليل الجيد للسوق و ذلك اتجنب الخسائر في رأس المال

m4ha
12-26-2012, 20:52
السلام عليكم
انا اعتمد دائما على التجليل الفنى المدعوم بالاخبار وبالتالى انا لا أقل من اهمية الاخبار بل اننى دائما اتابع اخبار العملات وما يحدث هل سوف ينخفض ام سيرتفع السعر وبالتالى أبنى الصفقه هل تكون شراء ام بيع وبالتالى الاخبار الاقتصادية للعملات مهمه جدا ويجب الا نهملها لان اهمالها يؤدى الى الخسارة لانه يوجد اخبار تؤثر على العملة بطريقة كبيرة

محمد عويس
12-27-2012, 02:13
بالطبع ان للتحليلات اهميه كبيرة ولكن عليك ان تدرسها جيدا قبل دخول اى صفقه وهذا قد يكون مناسب لك لان ذلك يبين لك ويعطيك نظرة عامة عن الصفقه التى تدخلها وتقدر من خلال التحليلات ان تقول من تتدخل ومتى تخرج من الصفقه

safi
12-27-2012, 02:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، أخى الكريم الاخبار الاقتصاديه بالفعل من الاشياء التى تساعدنى بشكل كبير فى تحليل السوق و تساعدنى ايضا على تحديد ما سأفعل فى صفقاتى التى اعمل على الربح منها لذلك فأنا اعتبر ان متابعة الاخبار الاقتصاديه من اهم الاشياء التى يجب على كل من بتداول فى سوق الفوركس أن يتابعها حتى يستطيع أن يحدد الى اى شئ يتجه حتى لا يتعرض للخساره

mxmx
12-27-2012, 02:44
هذه التحاليل مهمة جدااخى تساعدك على
فهم احوال السوق وكيفية التعامل معه

البرجيسي
12-27-2012, 02:48
يفيدنى الى حد كبير جدا فان فوركس بدون معرفة لاخبار العملات لا جدوى من وراءه لذلك لابد من متابعة التحليلات الفنية لان ذلك من الطبيعى جدا ان يتعامل المتداول فى فوركس على اسعار العملات هذه ومؤشرات الصعود والهبوط

saly
12-27-2012, 05:56
تحليل الاخبار مهم بس مش كتير بيعتمدوا عليه او يعرفوه
وانا شخصيا اسلوبى فيه متوسط مش متعمق اوى
يعنى مجموعة اخبار ايجابيه بتخلينى افهم ان الزوج هيرتفع ..وفيه اخبار معينه بتبقى مستنى نتيجتها عشان هتحدد اتجاه مثلا الفتره الجايه

أمير الحياة
12-27-2012, 14:20
من غي تحليل ومن غير متابعة اخبار هل هتعرف اتجاه السعر
اكيد لا بس بيختلف كل شخص وطريقتة اللي بيستخدم انواع مؤشرات واللي بيضيف تحليل اخر
بس ما يفع ان الواحد يستغني عن التحليل

azzeddine1
12-27-2012, 14:25
انا اعتبر ان التحليل الاساسي اهم شيء في الفوركس لا يمكن الاستغناء عنه لتكون متداول ناجح

nivenomar
12-27-2012, 14:27
من اساسيات الربح فى الفوركس هوة دراسة وتحليل الاخبار الاقتصادية العالمية التى تؤثر على سوق الفوركس وبناء استراتيجية تدخل بها الصفقة .

mahmoud1
12-27-2012, 14:31
التحليل الاساسى شئ مهم طبعا بس انا مش متعق بشكل كبير فى التحليل الاساسى بحاول اعرف توقيت صدور الاخبار وبتابع الاخبار القوية لانه الاخبار لة دة كبير فى تحريك الاسعار وفى طرق كتير للتعامل مع الاخبار بس ممكن الطريقة اللى شغال بيها تنج او تفشل بسبب الشركة اللى انت شغال معاها لانه فى شركات بيحصل فيها مشاكل وقت التداول على الاخبار

mero12
12-27-2012, 15:27
بالتاكيد يا اخى الكريم التحليل الاساسى وتحليل الاخبار الاقتصاديه
لانها ثؤثر على المتاجره بشكل ايجابى وعدم متابعه الاخبار تؤدى الى الخسائر وعدم التركيز

hanady
12-30-2012, 14:19
طبعا الاخبار مهمه والتحليل الاساسي مهم لان العملات مرتبطه باقتصاد الدوله
لكن شخصيا بحاول اعتمد على الفني فقط لان التحليل الاساسي غالبا ما يدعم التحليل الفني ويأتي في نفس الاتجاه

waleed elhadary
12-30-2012, 15:07
السلام عليكم شكرا اخى على توضيح مدى اهمية التحليل الاساسى و بالتوفيق للجميع

nori
12-30-2012, 15:32
السلام عليكم

Hamdy Elhossiny
12-30-2012, 15:46
والله اخى انا من الانواع التى تتعامل مع الاخبار بجديه كبيره ودائما ما احاول
انا ابنى تحاليلى عليها والاستفاده منها

smarteng99
12-30-2012, 15:55
الاخبار والمتاجرة عليها سئ جدا لان الاسعار وقت الاخبار تكون في حالة تذبذب شديد

forex2013
01-10-2013, 21:48
انا طبعا باهتم بهذه الاخبار ولكننى لا عتمد عليها بشكر كبير فانا احب ان اقوم بالتحليل بنفسى
ولكن لا يوجد مانع من انك تعتمد عليها وخصوصا لو كان موقع مثل فوركس فاكتورى اى تثق فى اخباره

ياسر
01-10-2013, 21:52
السلام عليكم

التحليل الاساسي اي التحليل الاخباري هو اهم شيء يجب على المتاجر ان يقوم به قبل فتح اي صفقة فالاتجاه الدي ستتخده العملة متعلق بالاساس بالخبر الدي سيصدر لدلك يجب الاطلاع اولا على الاخبار و تحليلها و أنا أعتمد عليها أول شيئ أقوم به هو البحت عن الأخبار

latraaa
01-10-2013, 21:52
أخبار العملات مهمة في رأيي و يمكن أن تغير من إتجاه السوق إلى أكثر من 180 درجة، لدلك أرى أنها من أهم الأخبار التي يعتمد عليها

star forex
01-10-2013, 22:37
انا شخصيا بعتمد على كل حاجه ولو صغيره فى المجال دا لأن فى الفوركس
كل حاجه متصله ببعضها يعنى مينفعش اخد خبره عن حاجه واسيب التانيه

nsr3
01-10-2013, 23:27
فعلا التحليل الاساسى مهم ودا بيجى من التدريب والخبرة المكتسبة من التداول
واكيد مع الوقت ممكن يكون العمل فى الفوركس بالخبرة جيدة

Mohamed Ramadan Helal
01-10-2013, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مفيد بافعل
وقت صدور الاخبار يبعث فى نفسك الاطمئنان لتحقيق ارباح

merselmiz
01-10-2013, 23:58
التحليل الأساسي هو محرك الأساسي لسوق وبتالي إتقانه هو المفتاح لنجاح في الفوركس

ezel
01-11-2013, 17:46
التحليل الأساسي هو محرك الأساسي لسوق وبتالي إتقانه هو المفتاح لنجاح في الفوركس

صحيح فالاخبار لو احترفناها فعلا فممكن نعمل منها فلوس كثيرة خاصة بالاسكلبينج
بالتالي انا اشجج على اسلوب التداول بالاخبار انما باحترافية شديدة وحذر كبير

asmoune
01-21-2013, 01:11
الإعتماد على التحليل الإخباري لا يجدي نفعا
لأن شركتنا إنستافوركس لا تسمح بالتداول وقت الأخبار للأسف
ووهذا لأسباب غير معروفة
المهم هو التحليل الفني وعدم معاكسة السوق مهما يكن

zinamalqa
01-21-2013, 01:13
التحليل الاساسي طبعا لابد منه

لكن من المستحسن عدم الاعتماد عليه كليا فالتحليل الفني

في رايي افضل تحليل

joliana
01-21-2013, 01:24
مهم جدا التحليل الاساسي وتحليل الاخبار الاقتصادية للعملات
فهو اساس معرفة مصار العملة بالصعود او الهبوط وهذا شئ اساسي كيف
اتداول بدون ان اعرف حالة العملة هتهبط ام تصعد هذا مهم جدا لكي اربح ويوجد توصيات بهذا

uosef
01-21-2013, 01:30
التحليل الاساسي وهو مفيد ونشيط وكبير
مشكووووووووور اخي واتمنا لك التوفيق

no name
01-21-2013, 01:30
انا دائما ادعم التحليل الفنى بالتحليل الاساسى لان الاخبار لها دور كبير جدا فى حركة السوق والعملات
لذلك انا افضل دائما ان احلل الاخبار الى جانب انى ارى انها مفيدة وتنفعنى فى صفقات كثيرة واستفيد منها كثيرا

العزوني
01-21-2013, 01:38
في الرأي ان التحليل الفني والاساسي لهم نفس الاهمية ويجب معرفة التحليلان

هند
01-21-2013, 01:40
هو لابد من التحليل الدقيق لاخبار العملات ولكن اللى فادنى اكتر من موضوع حضرك
انى اتاكدت ان متاجر الفوركس مش بيكون خبير فوركس بس لا دا كمان خبير سياسى واقتصادى
عشان يقدر يحلل كل اخبار المجتمع ويعرف تاثيرها ايه على العمله

JUL072012
01-21-2013, 11:25

easy_mezoo
01-25-2013, 03:10
التحليل الاساسى اى تحليل الاخبار هو ما يساعدنا على توقع حركة العملات
وهو من اهم عوامل النجاح فى الفوركس لهذا يجب تعلم كيفية تفسيره والاستفادة منه

LiNDa1
01-25-2013, 10:53
السلام عليكم ورحمة ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك ياغالي لل2 لديهم اهميه كبيره جدا وهو انك لازم تطلع عليهم لل2
لانو راح يفيدوك كثيرا

body
01-25-2013, 11:09
التحليل الاساسى مهم جد افى الفوركس واعتقد انه من اساسيات الفوركس ولازم كلنا نتعلمة من اجل ان نربح بطريقة صحيحة

asma
01-25-2013, 12:29
انا ارى انا الاخبار عامل مؤثر جدا فى التداول على اساسه يمكنك وضع استراتيجيتك وتحليلاتك الجيدة
يجب للمتداول ان يتابع اخبار الزوج الذى يتبادل عليه حتى يتخذ قرارات صحيحة

derar
01-26-2013, 10:53
السلام عليكم
باعتقادي ان التحليل الاساسي
يعتمد على الاخبار وهذا
مهم جدا في سوق الفوركس

ahmedamz
01-26-2013, 10:55
مما لا شك فيه ان التحليل الاساسى له اهميتع من حيث الاتجاه الاساسى للسوق ولكنى قد ابتعد
عنه ولا انظر سوى للاخبار المهمة فقط وذلك لاننى اتداول من اجل هدف 50 /10 نقطة يوميا

sato
01-27-2013, 19:04

star
01-27-2013, 19:10

rinko
01-27-2013, 20:01

Ahmed H
01-27-2013, 20:13
انا لا اهتم حتي بالتحليل الاسسي وده لان استراتيجيتي فالتداول
تعتمد علي التحليل الفني فقط وتعمل مع كل انواع حركات السوق

disha
01-27-2013, 20:16
انا عن نفسي لا اعتمد على اىلاخبار تماما
اعتمدت عليها لفترة وكانت الخسارة المتينة للحساب باكمله

kingamon
01-27-2013, 20:24
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محدش يقدر ينكر اهمية التحليل الاساسى او تحليل الاخبار لكن بالنسبة لى هو شىء ثانوى ودايما ببدء بالتحليل الفنى اولا

may
01-28-2013, 07:52
التحليل الاساسى مهم فى التداول بالاضافه الى التحليل الفنى والاخبار مهم ان نتابعها ونحللها جيدا

SiRa
01-28-2013, 10:01
اهلا بيك ياغالي على التحليل الاساسي هو التحليل الاخباري والسياسي
وحاول انك تتطلع على كل شيء

kaka30
01-28-2013, 10:35

الاعتماد ان لم يكن كامل فهو شبه كامل عليها لانها الاساس
أتمنى التوفيق للجميع

ABCD1234
02-08-2013, 21:18
التحليل الاساسي هام للغايه مثله مثل التحليل الفني ذلك شئ مهم جدا معرفته

tona
02-08-2013, 21:38
بكل تاكيد التحليل والاخبار من اهم ما يساعدك على النجاح في تجارتك فلا يمكن ابدا ان تدخل في الصفقات وانت لا تعلم ما يحدث من تغيرات في سوق العملات او ان تقوم بعمل اي صفقة بدون تحليل

dzdwexasw
02-08-2013, 23:16
الاخبار اكيد له اهميه كبيره جدا في المجال الفوركس ولا تاثير كبير جدا في تحرك العملات ولكن يجب ان تلاقي الاخبار
تفاعل يعني لو مفيش تفاعل مع الاخبار مش عيحصل اي حاجه في العمله ولا تقدم ولا غيره

sabirdaba
02-09-2013, 02:02
الاخبار اكيد له اهميه كبيره جدا في المجال الفوركس ولا تاثير كبير جدا في تحرك العملات ولكن يجب ان تلاقي الاخبار
تفاعل يعني لو مفيش تفاعل مع الاخبار مش عيحصل اي حاجه في العمله ولا تقدم ولا غيره

نعم أخي لكن ليس المتاجرين الصغار هم من يتفاعلون ولكن الصنادق والمؤسسات الكبيرة هي التي تستطيع التفاعل وهي التي تعلم الخبر اماثر الذي يجب أن تتعامل معه

crash_love20010
02-09-2013, 02:37
يجب على التاجر الناجح ان يتابع اخبار السوق ليعرف كيف يرسم طريقه الصحيح ...اما عن التحاليل الاساسية فأنها تكون مهمة لكل شخص يتداول العملات

dreemlife
02-10-2013, 14:51
لتجنب اى خسارة

FiFi
02-10-2013, 15:16
اهلا بيك انا اجد انو التحليل الاساسي من اهم التحليلات الني لازم الواحد
يتعلمها وشكرا لك

taoufik bajjou
02-10-2013, 15:32
السلام عليكم أخي الكريم أنا أعتمد كشيرا على الأخبار في تحليلاتي لأنها مهمة كما دكرت خصوصا أنني متاجر على المدى القصير

a7med8080
02-10-2013, 15:36
السلام عليكم
اهلا اخوانى
الاخبار دى حاجه اساسى ابتدى بيها دا اللى اتعلمته
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

mahammed galal
02-10-2013, 15:43
أخي الكريم ....... ادا لم تعتمد على اخبار العملات و التحاليل الاقتصاديه فلن تجد ابدا استراتيجية للربح

john_2_878
02-10-2013, 19:05
الحقيقة انا احلل الاخبار حتي اتجنب الكوارث الظخمة في السوق

a5060
02-14-2013, 12:51
حياكم الله جميعا
انا عندى التحليل الاساسى هو التوب والاساس والاخبار اهم حاجه والله
تمنياتى بحظ اوفر للجميع

yaab222
02-14-2013, 13:07
متابعة اخبار العملات من اهم الاشياء لا يمكن لتاجر ان ينجح دون الجمع
بيت التحليل الفنى والأخبار بجانبها حتى يستطيع التداول بشكل مربح

ahamed ali
02-16-2013, 21:31
ن اخبار العملات هى محرك رئيسى لكثير من
استراتيجيات المتاجرين والكثير يعتمد عليها

Bassemrko
02-16-2013, 21:44
كلامك صح يا غالى فاتحليل الاساسى والخبارى باذات مهم جداا وهل التداول وقت الاخبار مخاطرة ام لا ؟؟؟

abdallah mohammed
02-16-2013, 21:58
لا بد قطعا من الاعتماد علي اخبار العملات و التحاليل الاقتصاديه حتي نفهو اتجاه السوق جيدا
حتي نستطيع التداول وتحقيق استيراتيجيه معينه نستطيع منها تحقيق الربح

اسماعلاوي
02-16-2013, 22:00
اعتقد ان اول شئ في التحليل للعملات هو متابعة الاخبار الخاصة بالعملات واهم شئ تحليل هذه الاخبار وتأثيرها علي العملات

tota2000
02-16-2013, 22:02
اعتقد ان التحليل الاساسي شئ مهم جدا في الفوركس لان التحليل الاساسى يؤدى دائما الى نجاح المتاجر

FaTi
02-16-2013, 22:12
اجل ياغالي لازم تحلل وتتعب عشان تكسب في الفوركس لانو الفوركس لازم
له شوي تعب وشكرا لك

amir11
02-19-2013, 15:45
انا بعتمد عليها اعتماد كلى لان الاخبار هى الاساس فى الحركه
دعواتكم لى بتعويض خسائرى

ziko
02-19-2013, 15:48
يعتبر التحليل الاساسى من العوامل التى تساعد على تحرك السوق بمعنى انه المحرك الاساسى للسوق

yassooo90
02-19-2013, 15:53
هو من الممكن عدم الاعتماد على الاخبار

hamza 04
02-19-2013, 15:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته وشكرا لك أخي على هذا الموضوع جزك الله خيرة:yahoo:

emy anwer
02-19-2013, 16:07
التحليل الاساسى مهم جدا جدا فهو طريقة للنظر الى السوق من خلال اخبار الاقتصاد والسياسة والاجتماع والتي تؤثر على نظام العرض والطلب بمعنى آخر انك تنظر الى اقتصاد من
هو الافضل ومن هو الاسوأ. أي انه إدا كان إداكان إقتصاد دولة ما هو أفضل فعملتها تكون أفضل والعكس صحيح

spiderforex
02-19-2013, 16:32
لتحليل الاساسى مهم جدا جدا فهو طريقة للنظر الى السوق من خلال اخبار الاقتصاد والسياسة والاجتماع والتي تؤثر على نظام العرض والطلب بمعنى آخر انك تنظر الى اقتصاد من
هو الافضل ومن هو الاسوأ. أي انه إدا كان إداكان إقتصاد دولة ما هو أفضل فعملتها تكون أفضل والعكس صحيح

نعم أخي كلامك صحيح التحليل الاساسي هو يهتم بتحديد سياسات الدول الاقتصادية وهذا شيء جد مساعد في تحديد العملات التي سوف ترتفع قيمتها أو التي سوف تنخفظ

بطة
02-19-2013, 16:34
التحليل الاساسي هام جدا في التجارة

shrara
02-19-2013, 17:12
اخبار العملات

السؤال لك الان

السلام عليكم ورحمة الله
اولا لك التحية على فتح الموضوع
تانيا كان بودي اشارك بس انا لسا مبتدئ انشالله نتعلم من اصحاب الخبرة
ساكتفي بالمتابعة
تقبل مروري

Ahmed Shokeir
02-19-2013, 17:25
انا شايف من وجهة نظرى ان التحليل هو اساس كل شئ فى الفوركس لان بدونة لا تعرف تتوقع سير الاسعار العملات

ايهاب عادل
02-19-2013, 17:47
شكرا لك اخى الفاضل على موضوعك ولكن من اهم عوامل النجاح فى مجال الفوركس والربح منه
هوا التحليل افنى لجميع العملات وتحديدها هل هى فى حالة صعود ام هبوط وكذلك ادارة المال
الاثنين هم من يؤدو بك اللى طريق الربح

mansourito
02-20-2013, 15:31
اكيد اخي الكريم التحليل الاساسي له دور هام في الفوركس اخي الكريم وخاصة التحليل بمساعدة الأخبار
الاقتصادية منها والسياسية

ebram
02-20-2013, 16:36
لتصبح تاجرا جيدا عليك بالتعلم جيدا ودراسة الاستراتيجيات وتعلم التحليل جيدا
والتعلم من الاخطاء لكي لا تكررها مستقبلا
وتستفيد منها

Ahmed H
02-22-2013, 05:15
الاعتماد علي الاخبار شئ مهم لكني اهتم بالقويه فقط
لان كل شغلي تحليل فني فبيبقه صعب اتابع كل الاخبار

mostafa ismail
02-22-2013, 08:21
اخى الحبيب عن نفسى انا لااعتمد على الاخبار كثيرا
ولكن من الافضل متابعى الاخبار لان التحليل ان كان صحيح

prince of dark
02-23-2013, 01:00
بجد فعلا يا باشا انت معاك حق وبجد والله ربنا يوفقك يا اخىا لكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

mannon
02-23-2013, 20:17
اخى الحبيب عن نفسى انا لااعتمد على الاخبار كثيرا
ولكن من الافضل متابعى الاخبار لان التحليل ان كان صحيح

انا زيك على فكرة واساسا وقت الاخبار بحاول قدر الامكان اقفل الصفقات المفتوحة حتى لو بخسارة بسيطة
دى مش ميزة بس لانى مش بعرف استغل على التحليل الاساسى

hisoka199069
02-23-2013, 20:27
أهم شيء هو التحليل الفني لالرسم التوضيحي لتحرك الزوج
والأخبار لا أعتمد عليها كثيراً أي بنسبة 10 % وتقريباً هذا رأي المحترفين في مجال الفوركس

mohammedahmed
02-23-2013, 20:45
الاخبار الاقتصادية اهم عوامل التحليل وتوثر بشدة على زوج العملات لذلك يب وضعها فى الاعتبار

koko75
02-23-2013, 21:04
فعلا التحليل الاساسى مهم ولكن اتقانه والعمل من خلاله يحتاج الى احتراف لانه فى معظم الاحيان قد تاتى بالخسارة نظرا للشائعات و الاخبار المزيفه

alokaily
02-23-2013, 21:15
أنا بعتمد على اخبار العملات أكيد بس ليس اعتماد كلى أو كافى لأن أحيانا بتبقى الأخبار كاذبة وأهم شئ هو الواقع الذى أمامك يعنى الشارت اللى أمامك وتحليلك الجيد

madani93
02-23-2013, 21:28
التحليل الاساسي مهم جدا حيث يوجد بينه وبين التحليل الفني علاقة ترابط
فلا يمكن تطبيق استراتيجيتك بدون معرفة اخبار العملات والتحاليل الاقتصادية
ولكل شخص رأيه

forex4maroc
02-23-2013, 21:38
طبعا اخي تحليل الاخبار له دور كبير في الدخول في صفقات ناجحة واقتناص الفرص من بدايتها
متابعة الاخبار هي شيء مهم بالنسبة لي في فتح صفقاتي والتداول في العملات

youssef1025
02-23-2013, 21:51
يجب علي المضارب الالمام و معرفة كل الوسائل المتاحة من تحليل و أخيار تحياتي

مروان
02-23-2013, 21:54
اخبار الاقتصاد يمكن يتم اعتبارها بابا للاستراتيجيات الربح
ادا لم تعلم نتائج السوق فلن تجد طرييقة لعمل استراتيجية نا جحة