PDA

View Full Version : من يستخدم طريقة الاسكبلينج

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

ahmed saleh
07-10-2012, 19:53
كام واحد بيستخدم طريقة الاسكلبيج وهل انت معتمد عليها فى تجارتك
ولا احيانا واحيانا وهل انت تكسب فيها كل مرة ولا سعات بتجلى منك وبتقع فى مشاكل بسببها وبتخسر حسابك
وهل انت مقتنع بلاستراتيجة دة

elazez
07-10-2012, 21:12
لحد الان لم اجرب المضاربه بالاسكالبنج
لكن اكيد ساجربها مستقبلا باذن الله
بالتوفيق للجميع

derfcase
07-11-2012, 00:43
حقيقة انا استعملها اخي الكريم
ahmed saleh
و لكن في احيان قليلة جدا - و لكن لا اعتمد عليها كاستراتيجية تداول خاصة بي

tarek22
07-11-2012, 00:50
نعم و كما قال الاخوة المشرفون افكسول تقبل السكالبينغ
لكن نصيحة لوجه الله ابتعد عن السكالبينغ فهو ليس تجارة انما خراب للمحافظ
بالتوفيق

hesham1046
07-11-2012, 00:51
ولا احيانا واحيانا وهل انت تكسب فيها كل مرة ولا سعات بتجلى منك وبتقع فى مشاكل بسببها وبتخسر حسابك

انا عن نفسى مش بحب الاسكلبينج نهائى هههههههه الانى مش بحبها الان ممكن تقفد رصيدك فى ثوانى محدودة
انا بستعمل دائما استراتجية الهيدج بفضلها اكثر من اى شىء

كريم
07-11-2012, 00:55
بستخدمه بس في التذبب و

مش بعتمد عليه كطريقه تداول رئيسية

و هوه سلا ذو حدين و خطير

و الله يوفق الجميع

roka
07-11-2012, 00:55

بصراحة انا بفضل طريقة الاسكلبينج على الرغم من انها اكثر الطرق خطورة ولكنها اكثرهم سرعة فى الربح

amrmorasamir
07-11-2012, 00:58
انا معتمد على طرق فى الاسكلبنج بس مش معتمد عليها بنسبه كبيره يعنى نسبه صغيره اثناء تواجد الفرص فقط
غير كده بشتغل تحليل فنى واخبارى عادى جدا

kingman
07-11-2012, 01:18
انا كتير بستخدم السكالبنج لكن بطريقتى العادية فى التحليل وبدل ماتكون الصفقة بعدد نقاط كبيرة اكتفى بنقاط قليلة وطبعا بتبقى الصفقات قليلة والأسكالبنج احدى الطرق الناجحة فى هذا السوق المتقلب

hesham itch
07-11-2012, 12:25
بصراحة هى طريقة مفيدة جدا للمبتدئين وكمان مفيدة للحسابات الصغيرة وده انها بتحقق ربح
صغير فى وقت قصير وكمان بتحميك من الوقوع فى اخطاء كبيرة ولكنه ايضا ليه مخاطره

magic777
07-11-2012, 20:20
بصراحه انا كنت بستخدم الاسكالبنج ده في البدايه كتير وكنت بسهر جمب الجهاز بالساعات لتحقيق الاهداف
لكن بتجي صفقه تضيع كل التعب ده
فااقتنعت اخيرا انى لازم ابطل الطريقه دي واركز على المتاجره اليوميه بدون مخاطره احسن

nada
07-11-2012, 20:22
انا بعتبر نفسى اتجار تجاره يومية وهذه يعتبر اسكالبن لاكن نقاطى 30 نقطة يومية
اما نقاط صغيره 10 او 15 نقطة لااستخدمها لانها مخاطرها كبيرولا ادخل فى صفقة مشكوك فيها او غير مدروسة

safiforex
07-11-2012, 20:27
السكالبينج نظام خطير يجب ان من يعمل به يكون على درجة عالية من الاحترافية فيه
و الاجترافية فيه لها علاقة بالتحليل و معرفة نقط القوية للارتداد لانه السكالبينج بيعتمد على الارتداداد كثير
و هذا طبعا لازم من متابعة لحظية للشارت

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 21:12
انا اعتمد في متاجرتي ع الله ثم الاسكالبنج بنسبة كبيرة جدا خاصة ان الحساب صغير فادخل بمحاطرة كبيرة ف عدد نقاط قليلة
طبعا طريقة خطرة لمن لا يتقنها ويضمن الاستراتيجية التي يعمل عليها

madoxegy
07-11-2012, 21:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتمادى على الشارتات الكبيرة مثل ال4 ساعات
الاسكالبنج بستخدمه لما يبقى فيه صفقات مؤكدة

salah.bmw
07-11-2012, 21:18
انا اعتمد عليها ببعض الاحيان
لكن غالبا ما اعلق بلمصيدة عندما اتاجر على 5 نقاط او 10 نقاط

sa sa
07-11-2012, 21:29
بستخدمها احيانا علي حسب الهدف الي عايز احققه من الصفقه اذا كانت علي المدي القريب او المدي البعيد وكل تاجر يختار الاستراتيجيه المناسبه لطريقه تجارته

kingman
07-11-2012, 23:03
بصراحه انا كنت بستخدم الاسكالبنج ده في البدايه كتير وكنت بسهر جمب الجهاز بالساعات لتحقيق الاهداف
فااقتنعت اخيرا انى لازم ابطل الطريقه دي واركز على المتاجره اليوميه بدون مخاطره احسن
واكثر سلبيات الأسكالبنج طبعا هى المتاعبة المستمرة ودى فى حد ذاتها بتسبب ارهاق وتعب كبير للمتاجر وبيبقى عامل سلبى فى ادائه وطبعا صفقة واحدة خاطئة بانعكاس كبير بتبقى سبب فى تآكل ارباح ايام للأسف

mrxr00t3d
07-11-2012, 23:04
الاسكلبينج تعتبر مربحة لكن لا اعتمد عليها دائما
انا اعتمد على الكوبي فوركس

ابو محمد
07-11-2012, 23:11
اغلب المتداولين يستخدمون الاسكالبينج
لانة سريع وخفيف ومريح بدون توتر

revenge
07-11-2012, 23:17
السكالبنج كويسه جدا جدا في اوقات معينه

خاصه اوقات التذبذب بيكون السوق محصور في 30 نقطه مثلا

بدخل لوت كبير و تارجت قليل و الحمد لله نتيجه كويسه

king
07-11-2012, 23:23
التركيز على المتاجره يوفر لك عنصر الامان اكثر لهذا يفضل العديد من التجار البعد عن هذه الطريقه التى تكلف الوقت والجهد ومن الممكن معا هفوه صغيره جدا لا تتخذ القرار الصحيح فى الوقت المطلوب منك ان تتخذ هذا القرار

mage
07-12-2012, 02:33
التركيز على المتاجره يوفر لك عنصر الامان اكثر لهذا يفضل العديد من التجار البعد عن هذه الطريقه التى تكلف الوقت والجهد ومن الممكن معا هفوه صغيره جدا لا تتخذ القرار الصحيح فى الوقت المطلوب منك ان تتخذ هذا القرار

التركيز هو اهم شئ فى الفوركس لان نسبة التركيز مع الانضباط والالتزام الشخصى على انك تريد ان تتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة هذا هو العامل الاهم فى الفوركس والذى من خلاله يمكنك العمل فى الفوركس بامان

Rami
07-12-2012, 02:39
الاسكاللبنج سلا ذو حدين لكل متاجر يستطيع
اللعب على هذا الوتر عليه ان يكون حذر بشدة
تحياتى لكم جميعا على طيب جهدكم الكريم

safiforex
07-12-2012, 02:58
بطبيعة الحال اخي الكريم فالسكالبينج طبعا هو ممكن ان يربح منه الواحد الملايين و يمكن ان يخسر الواحد ماله كله
و هذا طبعا تبقى على حسب الدراية الكاملة بهذه الطريقة للمتداول و الكيفية و الطريقة المناسبة لها
فالسكالبينج هو فقط للمحترفين

elzeel
07-12-2012, 03:10
بصراحه انا مش مقتنع بالاسكالينج واظن انه طريق الخساره
وفعلا بيدمر الحساب وراس المال ودا راى الشخصى

ma90do
07-12-2012, 03:42

فعلا يجب الانتباه له لانه خطر وفي نفس الوقت يحتاج الي تركيز في اختيار النقاط المناسبه وهوا جيد في اوقات التذبذب بربح 5 نقاط صافي بدون اسبريد وطبعا بحجم اكبر للعقد

xtomorrow
07-12-2012, 03:47
بما ان راس مالي متواضع وبالتالي المارجن لا يقوى على اوامر وقف الخسارة الكبيرة
لم اجد سوى السكلبينج كسلاح في اقتناص نقاط بسيطة بشكل يومي

gemyyy
07-12-2012, 04:50
والله انا لسة مبتدىء ولسة بتعلم بس واضح كدة ان فى بعض الاراء ضد والبعض الاخر مع بس شكرا لانكم بتفيدونا معاكم .

العوامى
07-12-2012, 12:59
اخى طرق الاسكالبينج كثيرة وهى من اجمل طرق التداول لمن اتقنها
ولكن على حسب ما اسمع ان التداول بالاسكالبينج ممنوع فى الشركة هنا فهل هذا الكلام صحيح ؟ نرجوا الافادة

ma90do
07-12-2012, 13:50

اها بس الاسكالبينج يعتمد علي جمع 5 نقط او 10 بالكتير بدون اسبريد طبعا وبحجم كبير وهذا شيء جيد جدا بس مشكلته انو خطر جدا جدا

Looser
07-12-2012, 13:57
اخواني انا مهتم بموضوع الاسكالبينج للحصول على 20 او 30 نقطة في الصفقة وبحثت كثيرا عن اي خبرات في المنتديات العربة بخصوص استراتيجيات او طرق ناجحة لهذا الموضوع
لكن للاسف مفيش
ولقيت مواضيع في منتديات اجنبية بس انجليزي وصعبة شوية
مفيش حد عنده اي فكرة عن الموضوع دة او مواضيع مترجمة عنه او استراتيجيات اسكالبينج ناجحة؟

jamilktba
07-12-2012, 14:35

sabre
07-12-2012, 14:38
انا احيانا استخدم الاسكالبيح واحيانا استخدم طرق اخرى
وهى بصراحه كويسه ومربحه بس محتاجه تأنى وعقلانيه فى العمل

ahmed
07-12-2012, 14:41
حقيقه انا لا استعمل اى طريقه اسكليبنح لانها بصراحه ما اعرف طريقه عمل
اسكليبنج مربحه حيث اننى ايضا من كثرة تجربتى لهذة الطرق اكرة التداول بها نهائيا

thestarboy
07-12-2012, 14:50
انا مش اتعاملت بالاسكالينج قبل كده بس فيه ناس بتقول انه كويس
لو فيه استراتيجيه اسكالبينج كويسه اكيد هيبقي كويس
بس الاستراتيجيه العاديه افضل لو بتحقق مكسب افضل

eng2012
07-12-2012, 15:03
انا اقوم باستخدامها من وقت لاخر ولكنى اعتقد انها ليست استراتيجيه تعطى نجاح كبير يمكن ان نعتمد عليها فى التداول واعتقد انها خطيره بعض الشىء

kero
07-12-2012, 15:06
انا بشتغل اسكالبنج فقط وبعتمد عليها فى التداول
ولا افضل الصفقات طويلة المدى ..الاسكالبنج كويس ومربح لكن بيحتاج التزام بادارة راس المال وعدم الطمع نهائيا

safiforex
07-12-2012, 15:48
هذا هو مشكل السكالبينج انه الناس لا تعرف له و تحاول ان تتعامل به
فالسكالبينج معروف انه لازم يكون لديه هدف على الاكثر 10 نقط و الستوب كذلك 10 نقط
و هذا هو مربط الفرس في السكالبينج الصفقة تكون رابحة او خاسرة و لكن المحترفين بيعرفوا متى يعملوا البيع و متى يعملوا الشراء

mido
07-12-2012, 15:51
اخي الكريم لحد دلوقتي مش جربت المضاربه بالاسكالبنج
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

dodovedo
07-12-2012, 16:34
اخى الكريم
والله انا بحب التجاره بالاسكالبينج معانها بتخسرنى
بس انا مقتنع بيها
تقبل مرورى

compaq0
07-12-2012, 16:55
لا احب هذا النوع من الاستراتيجيات لانى الاهداف بتكون قريبه جدا و الربح بيكون بسيط اذن ماذا لو عكس السعر من هذه النقطه ولم تحقق الربح البسيط حتى؟لا تستحق المجازفه 5 او 10 نقاط

obada-90
07-12-2012, 16:59
تخدمه بس في التذبب و

و هوه سلا ذو حدين و خطير

و الله يوفق الجميع

---------- Post added at 04:59 PM ---------- Previous post was at 04:58 PM ----------

لا احب هذا النوع من الاستراتيجيات لانى الاهداف بتكون قريبه جدا و الربح بيكون بسيط اذن ماذا لو عكس السعر من هذه النقطه ولم تحقق الربح البسيط حتى؟لا تستحق المجازفه 5 او 10 نقاط

mannon
07-12-2012, 21:11
اخى الكريم
والله انا بحب التجاره بالاسكالبينج معانها بتخسرنى
بس انا مقتنع بيها
تقبل مرورى

الاسكالبنج خطير جدا على فكرة لاى شخص مش معاه استراتجية جيدة للتداول بالاسكالبنج فى ناس كتير للاسف فاكرة ان الاسالبنج هو استراتجية بحد ذاتة وميعرفوش انة مجرد طريقة او اداة فى التدوال وليس استراتجية خاصة

swingawy
07-13-2012, 05:03
بصراحة هى طريقة مفيدة جدا للمبتدئين وكمان مفيدة للحسابات الصغيرة وده انها بتحقق ربح

elking
07-13-2012, 06:06
انا استخدم طرق الاسكالبينج ولكن ارى ان افضل طريقة للاسكالبينج هى طريقة الشمعة المنحرفة والتى تعتمد على البولينجر والاستوكاستك

KOGI
07-13-2012, 09:03
بصراحة انا واحد من الناس اللى بتعش طريقة الاسكالبنج لان ربحها شبه مضمون بالرغم من قلته بس المخاطرة فيه بتبقى اقل من طرق تانية كتير وبتحميك من الخسارة الكبيرة
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

waleed adel
07-14-2012, 00:48
الاسكالبنج هو افضل طرق الربح المهم الدخول الصخيح
وعدم الطمع هو سر الاسكالبنج

ehab
07-14-2012, 19:28

طبعا اخ هشام كلامك مضبوط 100 فى المية هيا برضو
ليها مخاطرة على الحسابات الصغيرة لابد من التعامل بهذه الطريقة باحترافية شوية وتقبل مرورى اخى الكريم

nrgslawi
07-14-2012, 19:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا اتاجر فيها بعض المرات لكن بسببها خسرت حسابي مرتين
لكن ماذا افعل هذا حال الفوركس

forex4ever
07-14-2012, 19:56
احيانا اخرج من بعض الصفقات بارباح قليلة 10 نقاط واعتقد ان هذا النوع من التجارة جيد جدا بالذات اذا كان الحساب كبير لان النقطة ستكون قيمتها كبيرة وستحقق ارباح علية بوقت قصير في هذا السوق الصعب الذي كل مازادت فنترة تواجدك فيه زادت المخاطرة بالتاكيد

mahmoud1
07-14-2012, 20:08

الاسكالبينج طريقة جيدة لربح عدد نقاط بسيطة لكن فيها خطورة لو دخلت بعقود كبيرة ممكن تربح منها
وممكن تخسر منها زى اى استراتجية اخرى مافيش استراتجية بتربح دئما لابد تخسر فيها صفقات

Eyadoo
07-14-2012, 20:21

أنا ساتخدمتها من باب التجربة فقط
لكني لن أعتمدها
لا سبب لذلك سوى أني لا أملك الوقت الكافي لتنفيذ تجارة السكالبينج

Shady Moustafa
07-14-2012, 20:26
بعد تجارب كثيره السكالبنج هو من أفضل طرق المتاجره على الاطلاق بس أقصد السكالبنج بناء على استراتيجية ممتازه لكن لو حتاجر بالسكالبنج بدون استراتيجيه وبدون هدف وبدون استوب لوس يبقى حيكون من أسوء الطرق لذلك يختلف المتاجريين فى طلاق المتاجره

mahmoud2012
07-14-2012, 20:29
طريقة الاسكبلينج طريقة خطيره و تلزم لتطبيقها سرعة بديهه و متابعه شديده

وانا فى حقيقة الامر طبقتها مرة واحده وكانت نتائجها جيده ولكن تحتاج الى تركيز ومتابعة مستمره

forex4ever
07-14-2012, 20:35
لمحبي السكالبينج ان شاء الله هبتدي مشروع جديد وتجربة جديده لشارت الرينكو واستعمال استراتيجية سكالبينج قوية ان شاء الله تكون جيده انا لم اجربها قبل ذلك ولكن ان شاء الله هنجربها سويا ونشوف نتائجها على الحساب الديمو اعتقد انها ستنجخ ان شاء الله

Noah
07-14-2012, 21:51
اخى انا استخدم الاسكالبينج ولكن لا يمكن ان اقول لك اننى اربح كل مرة ولكن الفكرة ان الاسكالبينج منا لاشياء التى نحتاج ان نتعلمه جيدا حتى نتمكن من التعامل معه وتحقيق ارباح منه ولهذا السبب الاسكالبيندج خطير جدا جدا

talal
07-14-2012, 23:03
بداية دخولي الفوركس كنت اعتمد عليها
وكانت تاتي لي بارباح جيدة جدا
السكالبينج مفيد ولكن نظرا لأنشغالي ولم يكن لدي وقت
فقد تركتها واستخدمت استراتيجية اخرى

amrmorasamir
07-14-2012, 23:07
احيانا اخرج من بعض الصفقات بارباح قليلة 10 نقاط واعتقد ان هذا النوع من التجارة جيد جدا بالذات اذا كان الحساب كبير لان النقطة ستكون قيمتها كبيرة وستحقق ارباح علية بوقت قصير في هذا السوق الصعب الذي كل مازادت فنترة تواجدك فيه زادت المخاطرة بالتاكيد
10 نقط من صفقات اسكلبنج دى حاجه ممتازه جدا لان الهدف بيكون من 5 الى 10 نقط وفعلا هتبقى ممتازه جدا فى الحسابات الكبيره لكن لازم تدرب عليها كويس عشان لو عكست عليك هتخسر كتير

egypt2012
07-14-2012, 23:10
الاسكبلينج اول اخطف و اجرى عاوزة واحد محترف و متمرس فى هذا النوع من المتاجرة و اكتر ناس محترفه فى هذا النوع من المتاجرة روسيا و اندونسيا و الصين

madman
07-14-2012, 23:40
انا بستخدم الاسكالبنج بس مش علطول يعنى لما بتكوزن فيه فرصه كويسه بتظبط الدنيا بس لما اكون مطمن ليها فهمنى يسيدى الفاضل شكرا ليك وموضوع حلو واصل كتابتك الرائع

SIMOJOK
07-15-2012, 00:01
الطريقة المربحة لتجار الاسكالبنج هي الطريقة التي تعتمد على الاخبار لكنها تحتاج الى خبرة وسرعة وحنكة في التعامل مع العملات كلا على حدى

xtomorrow
07-15-2012, 00:36
انا بستخدم الاسكالبنج بس مش علطول يعنى لما بتكوزن فيه فرصه كويسه بتظبط الدنيا بس لما اكون مطمن ليها فهمنى يسيدى الفاضل شكرا ليك وموضوع حلو واصل كتابتك الرائع

فعلا انا مثلك لا افتح اي صفقة اسكلبينج الا اذا توفرت عدة مؤشرات في الوقت نفسه واتفقت على فتحها
بالتالي اللهم صفقات قليلة ونسبة ربحها كبير او باقة صفقات وتخسرها كلها

waleed adel
07-15-2012, 00:38
من أفضل طرق المتاجره السكالبنج بناء على استراتيجية جيده لكن لو حتاجر بالسكالبنج بدون
استراتيجيه وبدون هدف وبدون استوب لوس يبقى افضل بلاش اسكالبنج

mohamed yossef
07-16-2012, 10:51
الاسكابر هو عامل زى الفدئى وهو داخل السوق
يعنى زى اللى شايل روحه على كفه
ممكن ربنا يكرمه النهاردة وبكره وبعد يومين يخسر شوية
وهكذا

ahmed
07-16-2012, 10:54
من أفضل طرق المتاجره السكالبنج بناء على استراتيجية جيده لكن لو حتاجر بالسكالبنج بدون
استراتيجيه وبدون هدف وبدون استوب لوس يبقى افضل بلاش اسكالبنج

ليست من الافضل ولكن هى طريقه جيدة لجلب الارباح
والعمل فى السوق لا يمكن ابدا بدون استراتيجيه واضحه
وفعلا يبقى بلاش اكسليبنج

Looser
07-16-2012, 11:51
الاسكالبينج معناه المختصر اني احقق الهدف من الفلوس في اقل وقت المهم يكون النموذج اتحقق
انتا هتحلل عادي خالص زي ما بتحلل بتختلف بس في حجم العقد

mahmoud1
07-16-2012, 12:05
الطريقة المربحة لتجار الاسكالبنج هي الطريقة التي تعتمد على الاخبار لكنها تحتاج الى خبرة وسرعة وحنكة في التعامل مع العملات كلا على حدى

اعتقد انه المتاجرين بيعتمدو اكثر شئ على الاستراتجيات والمؤشرات الفنية
على الفريمات الصغيرمن دفريم الدقيقة الى فريم 15 دقيقة لكن بالنسبة لى الاخبار لا اعتقد

Mohamed90
07-16-2012, 13:17
الاسكالبينج معناه المختصر اني احقق الهدف من الفلوس في اقل وقت المهم يكون النموذج اتحقق

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاسكالبينج فالنوعية عمله تعتمد على قنص النقاط القليلة باهداف كبيرة جدا و الخروج
و لكن يحتاج للمهارة اخي ليس سهل عليه كما يبدو و لا انصح المبتدئين به قبل تمرس عليه في التجربي

husamart
07-16-2012, 13:19
بصراحة انا ما استخدمت الاسكالبنج في تداولي لحد اليوم
ويا ريت حد يجبلنا طريقة حلوة نطبقها سوا

dodovedo
07-18-2012, 19:30
اخى الكريم
كنت معتمد علبها
بس سبتها بصراحه وبقيت ادخل فى صفقات امنه اكتر
تقبل احترامى ومرورى

waleed adel
07-19-2012, 19:59
الاسكالبينج طريقة جيدة لربح عدد نقاط بسيطة لكن فيها خطورة لو دخلت
بعقود كبيرة ممكن تربح منها
وممكن تخسر

omanfx
07-20-2012, 14:36
طريقه الاسكيبلنج حاليا جربتها من اسبوع ولله الحمد هي جيده في عذه الفتره
بس انا بستخدمها مع الستووب لوز واحدد اهداافي من البداايه واسيب المنصه وارجع بعد فتره

insta friend
07-20-2012, 14:43
ايوا انا كمان باستعمل سكالبينغ في نفس اتجاه الصفقة السوينغ الرئيسية و دلك للاستفادة اكتر من الانعكاسات و غالبا ما استعمل الموفينغ 5 و 8 و 21 اكسبسيونيل و الدعوم و المقاومات و الحمد لله ارباح ممتازة و سريعة
بالتوفيق
لكن اخي كن حدر من الستوب لازم يكون صغير

ARAB_PIGEON
07-20-2012, 14:46
انا لا استعمل هذا الاسلوب فى تداولى
حيث انه غالبا بيعتمد على الحظ يا صابت يا خابت

master_egypt
07-20-2012, 14:46
اسوء يوم شفته فى حياتى اليوم وساعتزل هذا المجال للابد ايه اللى بيحصل لليورو ده انا مش فاهم اى شئ نهائى ليه بينز ل كده

ma90do
07-20-2012, 14:51
انا استخدمتها كتير وبصراحه كان افضل يوم بيحقق ارباح هوا يوم الجمعه بسبب التذبذب وقله تحرك السوق وهذا شيء جيد جدا اقتنص 5 نقاط بدون اسبريد كان شيء جيد ولكن جربت في يوم تاني خسرت كامل الحساب

delpi
07-20-2012, 14:57
السكالبينج ممكن ان يربح منه الواحد الملايين و يمكن ان يخسر الواحد ماله كله
و هذا طبعا تبقى على حسب الدراية الكاملة بهذه الطريقة للمتداول و الكيفية و الطريقة المناسبة لها

ymn30
07-20-2012, 14:59
الاسكالبينج طريقة جيدة لربح عدد نقاط بسيطة لكن فيها خطورة لو دخلت
بعقود كبيرة ممكن تربح منها
وممكن تخسر

اخى الاسكالبينج لا يكون الا بعقود كبيرة علشان كدة بيكون خطير جداا والهدف منه اخطف وجرى ولا تنتظر شئ علشان كدة هو بيكون خطير من يستطيع ان يعمل بدون تفكير جيد لا يدخل الى الاسكالبينج

ahmed
هى طريقة مفيدة جدا للمبتدئين وكمان مفيدة للحسابات الصغيرة وده انها بتحقق ربح
صغير فى وقت قصير وكمان بتحميك من الوقوع فى اخطاء كبيرة

يا اخى بالعكس الطريقه خطر على المبتدائين لانك ممكن تضيع راس مالك كله فى يوم
ولا ينصح بها تماما للمبتدائينيجب ان نحترف التعامل مع السوق اولا

zero_cool725
هى طريقة مفيدة جدا للمبتدئين وكمان مفيدة للحسابات الصغيرة وده انها بتحقق ربح
صغير فى وقت قصير وكمان بتحميك من الوقوع فى اخطاء كبيرة

لالالالالالالالالالالا انا عكسك نهائى اخى هذه الطريقة غير مناسبة ابدا للمبتدئين ففيها خطورة عالية جدا تتطلب الدراية بكافة عوامل السوق كما انها تستلزم خبرة كبيرة لانها تحتاج مرونة فى التعامل مع الصفقات

msh4egy
07-20-2012, 15:02

safiforex
07-20-2012, 15:03
السكالبينج ممكن ان يربح منه الواحد الملايين و يمكن ان يخسر الواحد ماله كله
فعلا اخي الكريم فان طريقة السكالبينج ما هي الا طريقة خاصة بالمحترفين و لا مجال لاي كان ان يعمل بها و الا كانت النتاءج وخيمة عليه
فالسكالبينج يحتاج الى قوة في التحليل و في التداول و في تحديد الاهداف

mohamedlee
07-20-2012, 15:07
فعلا الاسكالبينج عاوز تخطيط جيد لاقتناص النقاط ونقاطة ما بين 5 الى 10 نقاط اما اذا احد طمع فى اكثر من ذلك
فلا تلومن الا نفسك ودة عن تجربة شخصية ولكنة مربح فى جميع الاحوال فقط طبق كل ما هو مشروح عن الاسكالبينج
ولا تطمع فى اكثر من 10 او 12 نقطة اخى حتى لا ينعكس عليك السعر وتبقى خراب فعلا

insta friend
07-20-2012, 15:07
فعلا اخي الكريم فان طريقة السكالبينج ما هي الا طريقة خاصة بالمحترفين و لا مجال لاي كان ان يعمل بها و الا كانت النتاءج وخيمة عليه
فالسكالبينج يحتاج الى قوة في التحليل و في التداول و في تحديد الاهداف

تماما اخي الكريم فتحديد الاهداف و الستوب هو اصعب ما في هدا النمط من انماط التداول و مصدر الصعوبة و ايضا نفسية المتداول حيت انه يدخل بلوك كبير شوية ممكن يخسر فيه ارباح صفقات كتيرة كان رابحها

dodovedo
07-20-2012, 15:55
اخى الكريم
انا كنت من هواه الاسكلبينج بس للاسف خطورته عاليه جداجداجدا
علشان كده انا دلوقت بتاجر انتر داى
تقبل مرورى

mrhoda
07-20-2012, 15:57

انا اقوم باستخدام استراتيجية تعتمد على الاسكالبنج واساسها السوينج والفريمات الكبرى
فهيا تعتبر استراتيجية شبه متكاملة تحقق الارباح الجيدة والحمد لله
يجب استخدام استراتيجية تعتمد قوتها على جميع الفريمات

deadlyfox
07-20-2012, 16:11
بصراحه شديده اخى الكريم انا لسه مبتدئ فى الفوركس ومش بتعامل بالاسكالبنج لانه يحتاج الى الخبرة
لانه فى اى لحظه يمكن ان يغدر بك وتخسى الحساب

spiderxp
07-20-2012, 16:24
بستخدم طول الوقت الاسكالبينج
وبكسب منه الحمدلله بس خسارته بنت لذينة متعبة اوووى
واحيانا بدخل صفقات طويلة

magic777
07-21-2012, 01:39
اخى الاسكالبينج لا يكون الا بعقود كبيرة علشان كدة بيكون خطير جداا والهدف منه اخطف وجرى ولا تنتظر شئ علشان كدة هو بيكون خطير من يستطيع ان يعمل بدون تفكير جيد لا يدخل الى الاسكالبينج

اصلا اخي طريقه الاسكالبنج هيا طريقه جيده لكن خطورتها فعلا في المخاطره الكبيره وفتح الصفقات بلوتات
عاليه ومع الطريقه انت معرض للخساره او مرجنه الحساب في اي وقت
فالاحسن هنا خد الطريقه مع اداره راس مال كويسه

zahran
07-21-2012, 01:41
انا استخدم الاسكالبينج ولكن . بدخل معاه برضه صفقه كدا يوميه يكون هدفها من عشرين الى تلاتين نقطه وتقريبا بتبقى 25 على طول
والخساره نفس الموضوع .. والاسكالبينج بيبقى صفقتين فى اليوم فقط او تلاته بالكتير لو اتوفرت الفرصه التالته . بس غالبا الفرصتين بيتوفورا

HUSSENEY
07-21-2012, 09:18
بستخدم طول الوقت الاسكالبينج
وبكسب منه الحمدلله بس خسارته بنت لذينة متعبة اوووى
واحيانا بدخل صفقات طويلة

اه الاسكالبينج جميل جدا وسريع ومريح
لكن الغلطة فى بفورة ولذالك يجب ادارة راس المال جيدا واستخدم استوب لوس

Looser
07-21-2012, 12:44

ahmed rabee
07-21-2012, 13:41
انا انتقلت للمتاجره اسكالبينج يا اخي

بصراجه استراتيجاتها روعه جدا وهي علي فكره ليها طرق كتير جدا مش طريقه واحدة

ممكن تشوف انهي طريقه اسهل ليك وتناسبك وتستخدمها

بس مبعتمدش عليها في كل الصفقات ... صفقات الدهب بدخلها بطرق تانيه بتعتمد اكتر علي الدعوم والمقومات

sky44
07-21-2012, 13:49
السلام عليكم . بالنسبة لي لقد جربت هده الطريقة في المتاجرة عدة مرات و كانت مربحة لانها تعتمد على فتح الصفقات وغلقها في وقت قصير بتحقيق ارباح صغيرة و بدون مخاطرة كبيرة وتفيد خاصة المبتدئين و اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة

ehab
07-21-2012, 13:53
طريقة مفيدة جدا للمبتدئين وكمان مفيدة للحسابات الصغيرة وده انها بتحقق ربح
صغير فى وقت قصير وكمان بتحميك من الوقوع فى اخطاء

Mohamed90
07-21-2012, 14:04
اه الاسكالبينج جميل جدا وسريع ومريح
لكن الغلطة فى بفورة ولذالك يجب ادارة راس المال جيدا واستخدم استوب لوس

السلام عليكم اخي الاسكالنيبج من الطرق القريبة المدى و هي تعتمد على القنص النقاط القليلة بعقد كبير
لكي تحقق ارباح جيدة من نقاط قليلة و لكن الاسكالبينج يحتاج للممارسة
قبل الاعتماد عليه في تداولتك

ahmed
07-21-2012, 14:14
والله انا كنت جربته لكن منجحش معايا لانى سوينجاوى او متاجر يووووووووومى غير دا ماليش فييييييييه

لا وفعلا طريقه الاسكليبنج فى اول تعرف ليك على السوق بيبقى صعب انك تتعامل معاها
لانها بتحتاج الى كثير من السرعه فى فتح واغلاق الصفقات والتحكم فى العاطفه وكل هذا بمنتهى السرعه شغل محترفين

khaled zizo
07-22-2012, 16:49
و اهم شئ فى الفوركس لان نسبة التركيز مع الانضباط والالتزام الشخصى على انك تريد ان تتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة هذا هو العامل الاهم فى الفوركس والذى من خلاله يمكنك العمل فى الفوركس ولكن على حسب ما اسمع ان التداول بالاسكالبينج ممنوع فى الشركة هنا فهل هذا الكلام صحيح ؟ نرجوا الافادة لم اجد سوى السكلبينج كسلاح في اقتناص نقاط بسيطة بشكل يومي و يجب الانتباه له لانه خطر وفي نفس الوقت يحتاج الي تركيز في اختيار النقاط المناسبه وهوا جيد في اوقات التذبذب بربح 5 نقاط صافي بدون اسبريد وطبعا بحجم اكبر للعقد

ehab
07-23-2012, 16:29
بستخدمه بس في التذبب و

و هوه سلا ذو حدين و خطير

و الله يوفق الجميع

تمام بس انا برضو بعتمد على نقاط الدعم والمقومة دى كويسة
وبعتمد برضو ع الاخبار دى ليها اهمية كبيرة جدا

theboy2226
07-24-2012, 03:04
انا بتاجر بالسكالبينج لكن مش علي طول سعات مدي قصير و نادرا مدي طويل بلوتات صغيرة
و الاسكالبينج ماشي معايا كويس لكن انا خسرت مرتين الحساب بسبب الطمع لكن بوجه عام انا تقريبا كل ربحي كان من الاسكالبينج

Aker001
07-24-2012, 03:06
بستخدم الاسكالبنج ده في البدايه كتير وكنت بسهر جمب الجهاز بالساعات لتحقيق الاهداف

zizo_a_86
07-24-2012, 03:11
لا اعرف عنها الكثير ونتمنى الشرح الوافى بالتدريج من احد اعضاء المنتدى

minaking
07-24-2012, 04:01
للاسف لة مابدأتش تجارة والحياة السوقية دى
ولكن ان عايز اسألك سؤال كم من الوقت تعلمت فيها كل الذى تعرفة؟

ehab
07-25-2012, 07:59
حقيقة انا استعملها اخي الكريم
ahmed saleh
و لكن في احيان قليلة جدا - و لكن لا اعتمد عليها كاستراتيجية تداول خاصة بي

تمام دى طريقة تحتاج لخبرة كويسة فى فن التعامل معها حتى تستطيع الحصول على خيرها
ولو لم تعرف التعامل معها سوف تخسر الكثير اخى الكريم

midoali
07-25-2012, 08:17
انا والله مش بعرف استخدم اي استراجيه ولا الهيدج ولا الاسبكالينج
محتاج شويه خبره عشان اقدر استخدم الاستراتجيات وان شاء الله سوف اجربه قريبا

BRUFEN
07-25-2012, 08:49
أخي الكريم أرجو منك الخذر فغن هذه الطريقة بحاجة لإحتراف وخبرة وليس كل شخص يستطيع ان يستخدمها وينجح بها فالكثيرين قاموا بتجربتها ولكن بعد وصولهم لأرباح قوية
تم خسارة الحساب بالكامل لانها لا هذه الطريقة لا يوجد بها أستوب لوز وهذه ما يسبب الخسارة للحساب بالكامل فأرجو ان تترك هذه الطريقة لاهلها وأبحث عن إستراتيجية تستطيع
أن تفهمها وترتاح لها فلكل شخص فهمه الخاص وطريقته الخاص فقد تنجح معي إستراتيجية معينه ولكنها قد لا تنجح معك فأرجو الحذر اخي الكريم

kanzsea
07-26-2012, 18:23
انا فى الاونة الاخيرة استخدم طريقة الاسكالبينج واضع الصفقات عن طري الاكسيبرت والهدف 5 نقاط

safiforex
07-26-2012, 18:39
انا فى الاونة الاخيرة استخدم طريقة الاسكالبينج واضع الصفقات عن طري الاكسيبرت والهدف 5 نقاط
المهم ان طكان الاكسبرت جيدا فحاول ان تعمل على زوج واحد و ان تعمل بلوت مناسب لراس مالك
و ضروري من المتابعة له بشكل داءم حتى لا تقع في اي مكروه
بالتوفيق لك و للجميع

morx123
07-26-2012, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
لم اجربها هذي الطريقة

nemo emo
07-28-2012, 02:50
انا فعلا بستخدم الاسكلبينج لانى هدفى اني احقق الهدف من الفلوس في اقل وقت المهم يكون النموذج اتحقق

msh3egy
07-28-2012, 03:07

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 15:49
انا الان اتدرب يا اخى
لكن ان شاء الله انوى استخدامها فيما بعد
وباذن الله تحقق ارباح معى
:)

younesjoe
07-28-2012, 17:45
استراتيجية الاسكالبين تحتاج الى مؤشرات معينة و دقة و تتجلى خطورتها في الفوليم الكبير الي تدخل به
ممكن تجربها لكن بفوليم قليل جدا
هده اعدادات الاسكالبين
موفينجات بلون واحد 5;7;9;11;13 و موفينجات اخرى بلون مختلف 21:24:27:30:33:36
و عند التقاطع تاخد صفقة

madoxegy
07-28-2012, 17:46
اعتمادى على الشارتات الكبيرة مثل ال4 ساعات
الاسكالبنج بستخدمه لما يبقى فيه صفقات مؤكدة

Mido0o
07-28-2012, 17:54
أنا أستخدمتها مرات
هى لو سيطرت على أعصابك و طبقت الطريقة بحذافيرها مربحة جدا
لكن المشكلة اذا لم تنتبه لوقت الأخبار و قفز السعر عكسك .. عندها تنتهى ..

forexawy
07-28-2012, 18:18
الاسكالبنج مربح جدا لكنه خطير جدا
فهو سلاح ذو حدين
مكسبه جامد جدا لكن لدغته ساااااااااامة

mohamed1happy
07-28-2012, 18:22
أنا عن نفسي استعمل استراتيجي الاسكالبينج احيانا قليلة
وهي بصراحة مربحة جدا لكن في نفس الوقت خطيرة جدا جدا يجب التعامل معها بحذر

safiforex
07-28-2012, 18:31
أنا عن نفسي استعمل استراتيجي الاسكالبينج احيانا قليلة
وهي بصراحة مربحة جدا لكن في نفس الوقت خطيرة جدا جدا يجب التعامل معها بحذر
هو ممكن للواحد في بعض الاحيان ان يستعلم السكالبينج و خوصصا في حالة تذبذب السوق
و لكم كما قلت فهو نظام خطير يجب توخي الحذر منه كثيرا

HARRY POTTEER
07-28-2012, 18:49
السلام عليكم

لم اجربها اخي ولكن حتما ساجربها في المستقبل
فالاسكلبيج استراتيجية تستحق التجربة
على العموم مشكور

mohamed hamdy
07-28-2012, 18:57
انا حتي الان لم اجربها ولكني سوف اجربها ان شاء الله
واتمني انها متجليش منى

alaoui11
07-28-2012, 18:58
سبق أن جربتها و إبتعدت عنها
لكن قريبا سأعود للمضاربة بها

apolo
07-28-2012, 19:03

تجارة الفوركس متشعبة ويمكنك الاختيار بين انواع المتاجرة بها سواء قصير المدى او المتوسط او الطويل

عموما الطويل المدى لرؤوس الاموال الكبيرة وبما اني املك راس مال صغير فسيكون الاعتماد على نوع الاسكالبينج بكثرة

وكما هي تحتوي على نقاط صغيرة فيكون بالمقابل هناك احتمال للخسارة ايضا

aboualy
07-28-2012, 19:05
طريقة الاسكالبينج طريقة مربحه زلكن بها مخاطرة عاليه فهى يمكن ان تجعلك تربح الكثير من الارباح فى وقت قليل وفى نفس الوقت يمكن ان تخسر خسائر كبيرة فى وقت قليل

rabie10
07-28-2012, 19:49
أنا استعمل الإسكالينج في المتاجر طبعا حسابي تمرجن كام مرة
لكن تبقا طريقة ممتاز لأنني كنت اضع راس مال إحتياطي خارج الحساب

magic777
07-28-2012, 23:53
استراتيجية الاسكالبين تحتاج الى مؤشرات معينة و دقة و تتجلى خطورتها في الفوليم الكبير الي تدخل به
ممكن تجربها لكن بفوليم قليل جدا
هده اعدادات الاسكالبين
موفينجات بلون واحد 5;7;9;11;13 و موفينجات اخرى بلون مختلف 21:24:27:30:33:36
و عند التقاطع تاخد صفقة

انا من وجهه نظري صعب اوي تعتمد على تقاطعات مؤشرات الموفنج في طرق الاسكالبنج لانها مجهده جدا
غير ان التذبذبات العاليه على الفريمات الصغيره بتخلي الكثير من التقاطعات دي اشاراتها كاذبه

kingman
07-29-2012, 00:36
هو ممكن للواحد في بعض الاحيان ان يستعلم السكالبينج و خوصصا في حالة تذبذب السوق
و لكم كما قلت فهو نظام خطير يجب توخي الحذر منه كثيرا

وافضل شئ للى بيستخدم الأسكالبنح انه يكون عنده طريقة متاجرة متكالمة باستخدام الأسكالبنج وخصوصا انه يعرف يتعالم مع الصفقة فى حالة انعكاس السعر لن ده طبعا من اكبر اخطار الأسكالبنج وربنا يوفق الجميع بفضله

Aker001
07-29-2012, 00:38
جربت هده الطريقة في المتاجرة عدة مرات و كانت مربحة لانها تعتمد على فتح الصفقات
وغلقها في وقت قصير بتحقيق ارباح صغيرة و بدون مخاطرة كبيرة
هذه لاصحاب رؤس الاموال الصغيرة جيدة

ameer
07-29-2012, 00:39
انا استخدمتها من قبل ووجدت انها خطرة جدا ولا انصح بها احد لان خسائرها كبيرة

willy
07-29-2012, 00:41
عن نفسي ابتديت استخدم طريقة مستر جودمان في قسم الاستراتيجيات هنا في المنتدى فهي استراتيجية اكثر من رائعة تستحق التجربة والتداول بها ففيها الخير الكثير باذن الله لكن بالشروط الموصى بها ولو اخليت بشرط واحد هتخسر اكيد

safiforex
07-29-2012, 00:48
وافضل شئ للى بيستخدم الأسكالبنح انه يكون عنده طريقة متاجرة متكالمة باستخدام الأسكالبنج وخصوصا انه يعرف يتعالم مع الصفقة فى حالة انعكاس السعر لن ده طبعا من اكبر اخطار الأسكالبنج وربنا يوفق الجميع بفضله
بطبيعة الحال اخي الكريم فالذي سيعمل بالسكالبينج يجب عليه ان يكون على دراية تامة بفنون السكالبينج د\
و ان يتوفر على استراتيجية جيدة له ، و السكالبينج الاروع هو من يعتمد على ارتداد السعر

ahmed fakhry
07-29-2012, 01:01
انا بعتمد على الاسكاليبنج فى تجارتى فى الفوركس وكل اللى بكسبة يوميا هوا 10 نقاط وبعدها ربحهم بقفل المنصة واطفى الجهاز لان اللوت بيبقا عالى وربح ال10 نقاط يكفينى فى اليوم

aid alkholi
07-29-2012, 01:02
جربتها كثيراً ودائماً ما كنت اخسر طريقه التعامل صعب جداً معها

kero
07-29-2012, 02:09
انا بشتغل دايما سكالبنج ..ومرتاح جدا مع طريقة التداول دى
لا احب الصفقات طويلة المدى

Stranger
07-29-2012, 17:46
الاسكالبنج طبعا هو التجاره الاكثر ربحا والاكثر خطوره فى نفس الوقت لانه يعتمد على الدخول بلوت كبير للحصول على اكبر ربح فى اقل وقت

وغالبا يكون الربح من نقطه الي 10 نقط ويكون اللوت كبير نسبيا

طبعا هذه التجاره لا تناسب معظمنا لانها تحتاج دراسه وافيه للصفقه قبل دخولها لان الخطأ يكلف المتاجر خساره كبيره

استخدمها احيانا مع الدعوم والمقاومات الهامه واعتمد علي الارتداد واخرج ب5 نقط بسرعه

dentist
07-29-2012, 18:04
انا عن نفسي بستخدم الاسكالبينج عادي
بس بحاول اقلل مخاطره

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 18:34
انا عن نفسي بستخدم الاسكالبينج عادي
بس بحاول اقلل مخاطره

اهم شئ تستخدم الاسكالبينج وقت السوق مايكون هادى فى الفتره الاسيويه

لكن ابعد عن الاسكالبينج من الظهر كده بتوقيت مصر

safiforex
07-29-2012, 18:36
اهم شئ تستخدم الاسكالبينج وقت السوق مايكون هادى فى الفتره الاسيويه

لكن ابعد عن الاسكالبينج من الظهر كده بتوقيت مصر
انا من رايي انه الافضل في وقت السكالبينج انه لما يكون السوق فيه تذبذب شيءا ما متوسط
فيحنها يكون السكالبينج روعة بالمعنى الحقيقي له

ايه الجديد
07-30-2012, 20:50
احيانا كثيرة
وهى سبب رئيسى فى خسارتى الأموال
ولابد من راس مال قوى للعمل بها

Tips™
07-30-2012, 21:02
بالتوفيق

شكرا اخى على الرد الجميل ده
ويا رباجعله فى كيزان حسناتك يا رب
و شكرااا اوى على التفاصيل دى

hichemdz
07-30-2012, 21:04
نعم استعملتها و حققت منها نتائج طيبة لكن دائما في الاخير ما اخسر الحساب كله بسببها والحمد لله انها حسابات صغيرة

هي طريقة خطيرة جدا و تتطلب معرفة كبيرة بالتحليل الفني و معرفة بالمؤشرات

zeyadkabeel
07-30-2012, 21:08
انا استخدم طريقة الاسكبلينج ولكن لا اعتمد عليها احيانا اه واحيانا لا اعتمد عليها

hend
08-10-2012, 18:06
والله انا لسة مش بدات تجاره خالص فى الفوركس واتمنى من الله ان ابداء
فى القريب العاجل فى حين تعلمى جديا ونزول البونص الشهر القادم

silver
08-10-2012, 22:49
انا استخدم الاسكالبنج احيانا اخي الكريم

خصوصا في فترى المساء لان السوق يكون قليل الحكة

وهي مربحة

simo patrik 9
08-10-2012, 22:50
انا معتمد على طرق فى الاسكلبنج بس مش معتمد عليها بنسبه كبيره يعنى نسبه صغيره اثناء تواجد الفرص فقط

mahmoudemam
08-10-2012, 22:50
وفعلا بيدمر الحساب وراس المال ودا راى

hwida nada
08-10-2012, 22:51
انا اعرف انها طريقة حلوة بس معرفش اشتغل بيها الانها فى مخاطرة وانا بخاف منها جبانة بقا

mohamedlee
08-10-2012, 22:54
اظن اغلب الناس والمتاجرين والمستثمرين ذو اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة التى لا تتعدى ال 10000 دولار يستخدمون الاسكالبينج حتى الحصول على اكبر قدر من النقاط والارباح ايضا فلا احد يستطيع الاستغناء عن الاسكالبينج فى تجارة الفوريكس على الاطلاق وخصوصا المستثمرين المبتدئين

mohsen223
08-10-2012, 22:57
طبيعى ان اى حد بيتاجر هيجى علية وقت ويخطف صفقات سكالبنج

بس مش هتبقى طريقة تداول دائمة ايا كانت الطريقة هتيجى عليك وقت وتعكس وتضيع مجهود صفقات كتير فى صفقة واحدة

bony2
08-10-2012, 23:04
والله انا كنت بتسعملها فى الاول فى بداية المتاجرة
و حققت بيها نتايج حلوة بس بعد كده بقى مخاطرها كبيرة و محبتهاش زى المتاجرة على وقت اكبر

meroo
08-11-2012, 00:26
انا بشتغل دايما سكالبنح الحمد لله وبشوفه انها افضل طريقه للتداول فى سوق الفوركس
لا احب الصفقات طويلة المدى والاسكالبنج كويس جدالكن محتاج التزام وشخص يقدر يتحكم ف نفسه

mannon
08-12-2012, 13:53
انا بشتغل دايما سكالبنح الحمد لله وبشوفه انها افضل طريقه للتداول فى سوق الفوركس
لا احب الصفقات طويلة المدى والاسكالبنج كويس جدالكن محتاج التزام وشخص يقدر يتحكم ف نفسه

كويس انك تعتمد على الاسكالبنج
لكن خلى بالك الاستراتجية دى او الطرق دى اساسا خطيرة جدا ومش بتناسب كل الناس واعتقد ان الى بيشتغل على الطرق دى محتاج استراتجية نسبة النجاح فيها لا تقل عن 95% عشان تكون دايما فى الجانب الامن

Gravity
08-12-2012, 13:56
لم اجربها الى الآن
ولكن مخاطرها كبيرة .. يعني ارى انها ليست لها بالنسبة لي فايدة

hichemdz
08-12-2012, 14:34
انا اجرب الآن في استراتيجية خاصة بالاسكالبينج على حساب ديمو
ولحد الآن هي محققة نتائج رائعة جدا .

ahmed
08-12-2012, 14:37
نعم استعملتها و حققت منها نتائج طيبة لكن دائما في الاخير ما اخسر الحساب كله بسببها والحمد لله انها حسابات صغيرة

هي طريقة خطيرة جدا و تتطلب معرفة كبيرة بالتحليل الفني و معرفة بالمؤشرات

هذا فعلا يا اخى بالظبط ما يعيب تلك الطرق الاسكليبنج فهى تحتاج قواعد صارمه جدا فى التعامل معها وسرعه فى التنفيذ
واعتقد كل ما تحتاجه يميل الى الاحتراف اكثر من الهوايه لذلك هى من وجهه نظرى للمحترفين فقط

العوامى
08-12-2012, 14:57
الاسكالبينج وهذا هو النطق الصحيح من الطرق الجبارة فى الفوركس
والتى قال عنها احد اساتذتى الكبار انها التى تجعل الوحش يجثو على ركبتية

gullever
08-12-2012, 15:03
بصراحه استرتيجيه و انا كنت بستخدمها بس حصل معايا حاجه انا كنت ايام ما كنت بتداول كنت بطبق نفس نظام الاسكلبيج بدون ما اعرف حاجه اسمها كده بس بعمل بنظامها تلقائيا من نفسي فلما دخلت المنتدي بقيت اشوف الكلمه دي كتير و سألت واحد ايه هو الاسكلبيج ده و قالي لما السوق يكون بطيئ و مش متقلب بتراقب حركة السوق و لو لقيته بيتحرك في نطاق معين يعني يطلع 20 نقطه و ينزل تاني انت بتفتح صفقة علي اساسها يعني تخطف و تجري فعرفت اني كنت بطبق النظام ده

aboualy
08-12-2012, 15:06
هذا فعلا يا اخى بالظبط ما يعيب تلك الطرق الاسكليبنج فهى تحتاج قواعد صارمه جدا فى التعامل معها وسرعه فى التنفيذ
واعتقد كل ما تحتاجه يميل الى الاحتراف اكثر من الهوايه لذلك هى من وجهه نظرى للمحترفين فقط

فعلا الاسكالبينج طريقه بها نسبة خطورة عالية جدا ولذلك يفضل لمن يعمل بها ان تكون له خطة متاجرة تقوم على اساس ادارة راس المال وان يكون التزامه بهذه الخطة التزام تام ولا يخالفها مهما كانت المغريات

hwida nada
08-12-2012, 15:06
انا عن نفسى مش بحب الاسكلبينج نهائى هههههههه الانى مش بحبها الان ممكن تقفد رصيدك فى ثوانى محدودة

hend
08-12-2012, 15:18
بستخدمه بس في التذبب و

و هوه سلا ذو حدين و خطير

و الله يوفق الجميع

كلامك تمام لانها طريقة جيدة فى الفوركس بتساعد على تكبير راس المال فى وقت قليل
ودى سلاح ذو حدين محتاجه من يجيدها وتقبل مرورى اخى الكريم

ROTARY28
08-12-2012, 23:16
السلام عليكم
انا كنت استخدم هذا الاسلوب سابقا
ولكن كثرة التذبذب والراليات المفاجئة جعلتني اغير اهتمامي نحو صفقات السوينج الطويلة الامد

dollyabdallah
08-12-2012, 23:21
التركيز على المتاجره يوفر لك عنصر الامان اكثر لهذا يفضل العديد من التجار البعد عن هذه الطريقه التى تكلف الوقت والجهد

AMANI
08-12-2012, 23:24

هذا الاسلوب فى المتاجره خسائره اكثر من ارباحه حيث انك تهتم بالاتجاه اللحظى فقط وانت بتعمل الصفقه ولا تنظر الى الاتجاه العام كذلك يعيبه انك قد تنسى الاخبار

ahmedyousef33
08-12-2012, 23:24
انا حتى الان مبتدا ولا لم استخدم اى طريقة فى المتاجرات ولا اعرف باى طريقه يمكننى البدء وانا انتظر حتى استفيدمن خبرات الاعضاء المحترفين

mssforex
08-13-2012, 00:34
انا بحب الاسكبلنج علشان هيا طريقة القنص وتعبر من افضلب النقط لكن لو ملعبتهاش صح راح تمرجحن حسابك

FannanQ8
08-13-2012, 00:39
انا اخي استعمل الاسكالبينج و اجد فيها راحتي
لكن انا اشتغل فيها فقط عندما يكون السووق متحرك جيدا

osama00971
08-13-2012, 00:53
استخدمها لاني
لا اجيد المتاجرة على الفريمات الكبيرة
لقلة خبرتي بالتحليل الاساسي

master_egypt
08-13-2012, 00:54
انا اشتغلت بها فترة بس مش كبيرة الصراحة
وحاليا مش بشتغل بهاا لانها فوايدها كتيرة وف نفس الوقت خسارتها كبيرة جداااااا

shehab
08-16-2012, 23:27
شكراااااااااااااااااااااا ااا

mannon
08-17-2012, 20:53
السلام عليكم
ولكن كثرة التذبذب والراليات المفاجئة جعلتني اغير اهتمامي نحو صفقات السوينج الطويلة الامد

مشكلة الاسكالبنج هو الترند لكن لو فى تذبذب اعتقد ان السكالبنح هيكون مربح جدا ، انا متهيقلى افضل وقت لعمل اسكالبنج فى هذا السوق هو التوقيت الليلى مع افتتاح سوق اسيا او عموما بعد انتهاء الفترة الاوربية الامريكية

egypt25
08-21-2012, 04:26
انا مش بحب السكاليبنج ده رغم فيه ناس كتيرة بتشتغل بيه
بس عيبه انه ممكن فى صفقة واحده ينعكس عليك وساعتها مش هتعرف تعمل ايه وهتخسر كتير

walied
08-21-2012, 10:26
والله يا اخي انا لسه متجرتش بس بنعرف كتير كل يوم منكم علي حاجات مفيده

العوامى
08-21-2012, 10:55
الاسكالبنج حلو فى اى وقت طالما على اسس صحيحة واكتر من مرة تتحول صفقة سكالبنج لصفقة سوينج وده بيكون عن طريق اختيار النقاط الصحيحة للدخول اما تحت مقاومة او اعلى دعم مباشرة وطبعا التحليل الفنى الكلاسيكى هو ملك الاسكالبنج وافضل ان يكون الاسكالبنج بداية من فريم الربع ساعة يكون اضمن عشان الخمس دقايق والدقيقة تذبذباتهم كتير جدا

egypt25
08-21-2012, 23:11
انا غير مقتنع بالاسكالبينج خالص
لانها مش طريقة ثابته كده تعتمد عليها
وكمان ممكن تكسب تكسب تكسب وفجأة تخسر كل حاجه

badrheba48
08-21-2012, 23:39
انا مش بحب غير السكالبينج أصلا فى المتاجرة و اعتقد ان لازم اى متاجر محترف يكون ملم بشكل قوى بالسكالبينج .. و مش معنى السكالبينج على فكرة ان العقد يكون كبير ممكن يكون معناه بردو الدخول المتكرر بأهداف و ستوبات قليلة .

face book
08-21-2012, 23:42
انا لا استخدم الاسكالبنج حاليا.لانه مرهق جدا ومحتاج تكوت متابع للشاشه فتره طويله جدا. وهو نظام مضاربه خطير وحاد جدا ولا يعمل به الا المحترفين المتمكنين منه وهو نظام اخطف نقط بهدف كبير واجري

sami
08-21-2012, 23:49

أشتغل أحيانا بطريقة السكالبينج أحيانا شرط أن يكون السعر قريبا من ملامسة دعم شهري فأدخل شراء و
العكس صحيح و يا سلام لو توافق الدعم مع مستوى من مستويات فايبوناشي القوية أو مع موفينج إفريدج
كموفينج ٢٠٠ الذي يعتمد عليه أغلبية المحترفين في الفوركس

YASER83
09-04-2012, 14:33
السلام عليكم

amr beni ata
09-05-2012, 03:25
طريقه غير مضمونه و صراحه لا انصح احد فيه
وهي تحتاج لراس مال عالي و ما الى ذلك ايضا

ahmedgalal
09-15-2012, 01:51
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان

4ex
09-17-2012, 18:06

rafah
09-18-2012, 02:31
وفعلا بيدمر الحساب وراس المال ودا راى الشخصى
شكرا لانكم بتفيدونا معاكم .

mrhero
09-21-2012, 18:30
انا كتير بستخدم السكالبنج لكن بطريقتى العادية فى التحليل وبدل ماتكون الصفقة بعدد
نقاط كبيرة اكتفى بنقاط قليلة وطبعا بتبقى الصفقات قليلة والأسكالبنج احدى الطرق الناجحة فى هذا السوق المتقلب

mostafaabdelgawad
09-23-2012, 00:18
انا كنت بعتمد عليه
لكن الان افضل التحليل الكامل والهدف الكبير

esraa
09-23-2012, 01:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا مش عارفه بصراحه لاني لسه مبتدأه والله
ان شاء الله حد من الاعضاء يرد عليك ويفيدك

mohamed alalfy
09-23-2012, 14:25
السلام عليكم
اخى الكريم انا للاسف لم اعلم
عن هذه الطريقه من قبل
وارجو من سيادتكم ان
تفيدونى بهذه الطريقه
وشكر الله سعيكم

magic777
09-23-2012, 15:18

واهم حاجه التركيز في وقت التحليل لان ده اهم وقت واللي هتبني عليه قرارك بدخول الصفقه فلازم تكون مركز
وفاهم انت بتعمل ايه وتضع كمان خطه بديله ليك وياريت لو تسجل ده على ورق كمان

MAGDY
09-23-2012, 15:20

أحياناً أشتغل سكالبينج
والطبيعى ، إنه مرة يكسب ومرة يخسر
ظروف السوق وأحواله ، مختلفة ومتفاوتة
تحياتى

smail
09-24-2012, 14:45
حد الان لم اجرب المضاربه بالاسكالبنج
بالتوفيق للجميع

noureen
09-24-2012, 21:10
انا لا اعتمد عليها كثير و لكنى اعتمد علي الاسكالبنج كليا فى اوقات الذبذبه بالنسبه لاى زوج فهى تعد اكثر طريقه مربحه لفترات التذبذب

amine laksar
09-25-2012, 01:33
شكرا اخي انا متفق معاك

ونتمنى للجميع التوفيق في نيل بونيص

والربح ان شاء الله

dina
09-25-2012, 01:51
لا لا اعتمد عليها ولكن رايت الكثيرون ممكن يشكرون فيها
بانها مفيدة للحسابات الصغيرة وايضا للمبتدئين

Mustarinho
09-25-2012, 01:52
انا بتاجر بالسكالبينج لكن مش علي طول سعات مدي قصير و نادرا مدي طويل بلوتات صغيرة

omarbling
09-25-2012, 02:06
السلام عليم
اخي انا لحد الان لم اجرب المضاربه بالاسكالبنج لكن اكيد ساجربها مستقبلا باذن الله
بالتوفيق للجميع

asmaa omar
09-25-2012, 02:08
الاسكالبينج سلاح خطير دو حدين فمن الممكن
ان يدبل حسابك سريعا ومن الممكن ان يخسرك الحساب فى صفقه واحده
ولذلك يحتاج الى ليونه فى التعامل

zubair
09-25-2012, 02:12

yaoub
09-25-2012, 04:40
طبعا بتبقى الصفقات قليلة والأسكالبنج احدى الطرق الناجحة فى هذا السوق المتقلب

Didios
09-25-2012, 04:45
أنا أستخدم الإسكالبينج في بداية جلسة لندن وفي نهايتها نظراً للتذبذبات التي تحدث في هذه الأوقات ، وعادةً ما أكتفي بتحقيق عشرون نقطة فقط في اليوم .

shery
09-25-2012, 04:52
طريقه الاسكالبينج بالرغم من تحقيق ارباح باستخدامها الا انها تحتاج الى خبره كبيره وايضا الى ممارسه

forexm
09-25-2012, 04:56
شباب عم تسؤلو عن استراتيجية
ممكن تحطولنا شرح عن العمل في هذه الاستراتيجية
اصبح عندي فضول لمعرفتها

egypt25
09-25-2012, 15:19
انا بكرها تماما لان الاسكاليبينج مش طريقة ثابته تعتمد فيها على الفوريكس
دى طريقة فيها مغامرة ولا فيها تحليل عميق وفيها ضربات حظ
تكسب تكسب وبعدها مرة تخسر كل حاجه

najoull19
09-25-2012, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي انا مازلت لم اجرب هده الطريقة وطرق اخرى ولاكن مما سمعت اضنها جيدة ولاكن لن اقول لك بانه يمكنك الاعتماد عليها

faster4
09-25-2012, 15:53
بالنسبة لي انا اتداول شبه سكالبينج فمعظم صفقاتي لا تتعدى 24 ساعة ، اضع هدف لا يفوت 40 بيب وستوب 40 بيب ، وبذلك احافظ على راس مالي

furqan
09-25-2012, 17:49
بالتوفيق

forex.fee
09-25-2012, 17:53
انا عن نفسى لا اعرف ما هو الاسكالبنج واتمنى ان اعرف ما هو الاسكالبنج
وياريت فعلا حد يعرفنى ايه هو وشكرا لك اخى الكريم وربنا يوفق الجميع وتقبل مرورى

simo512
09-25-2012, 21:00
بالتوفيق

ahmedamz
09-25-2012, 21:05
استراتيجية السكالبنج تعتبر فقط لاصحاب رؤس الاموال الصغيرة او الذين يعتمدون على الصفقات القصيرة
لكن السوينق اهم ميزة تميزها عنها هى مدى مصداقية تحليلها الفنى

daisy
09-25-2012, 22:23
استراتيجيات الاسكالبينج كتير
وانا اعتقد ان كلهم ناجحين بس الاهم هو انت
انت تلتزم كويس جدا
هتقدر تحقق ارباح كويسه فيها

moody
09-25-2012, 22:24
نتحدث فى هذا المقال عن استراتيجية التداول اسكالبينج. (أنا لا أفضل استخدام هذه الاستراتيجية لأنها قد تؤدى إلى خسارة كبيرة جداً). لا يوجد رأي واضح حول هذا النهج للتداول، ولكن الاسكالبينج كان مثيرا للاهتمام ومازال. لماذا تثير استراتيجية الاسكالبينج هذا النوع من الاهتمام؟ ربما لأنها هي واحدة من عدد قليل من الطرق للكسب السريع فى الفوركس.

azifek
09-25-2012, 22:41
بصراحة أستعمل هذه الطريقة أحيانا لما يكون السوق سريع الحركة
و لكن لا تنسوا أن انستا فوركس تمنع من غلق الصفقات قبل دقيقتين

abdelaal
09-25-2012, 22:55
انا شايف أن ما فيش حاجة أسمها خطر والفركس كله مخاطر ودة الاصل
المهم أنك تتقن العمل بالاستراتيجية أيا كان هتحقق منها أرباح إن شاء الله

keko
09-26-2012, 01:34
هو بصراحه الاسكالينج من وجهه نظرى من افضل الاستراتجيات فى جلب الربح السريع ولكن خطوره عاليه فانا بصراحه ساعات
بلجا الى استخدامه لانى بالنسبه لى بلاقى فيها انى من الممكن ان احقق ارباح تى لو كانت صغيره

mohamed tawfik
09-26-2012, 01:42
انا استخدم السكالبينج عندما اكون متاكد من اتجاه العمله والاشارات قويه

mostafaabdelgawad
09-26-2012, 20:11
انا اشتغلت فيها فترة بس لقينها مخاطرتها علية اوي
ولازم ستوب لوز وكتير بيتضرب ويضيع ربح الاسبوع كامل

realmadrid32
09-26-2012, 20:14
بالتوفيق للجميع

yasser habola
09-26-2012, 23:45
انا كنت بستخدم الاسكالبنج من قبل لكن مشكلتة اخي الكريم ان عندما اربح اربح عدد قليل من النقاط
وعندما اخسر اخسر كثيرا في صفقة واحدة فمثلا يمكنك ربح 5 صفقات متتالية وفجاة صفقة واحدة تضيع
لك ربح ال 5 صفقات التي ربحتها من قبل

mohammed1991
09-26-2012, 23:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ايها الاخ الكريم
انا لا اعرف كيفية استخدام طريقة الاسكبلينج وما هى

asmaa omar
09-27-2012, 00:35
انا من عشاق الطرق الاسكالبينج ولدى طريقتى الخاصه
التى اعمل بها واجنى بها اموالا ولله الحمد من الاسكالبينج

mohamed tawfik
09-27-2012, 00:36
بستخدمه بس في التذبب و

و هوه سلا ذو حدين و خطير

و الله يوفق الجميع

magic777
09-27-2012, 01:40
انا شايف أن ما فيش حاجة أسمها خطر والفركس كله مخاطر ودة الاصل
المهم أنك تتقن العمل بالاستراتيجية أيا كان هتحقق منها أرباح إن شاء الله

ماهو علشان السوق ده كله مخاطر منزيدش احنا المخاطر دي علينا ونشتغل بطريقه ممكن تجيب لينا المارجن
بسهوله ونقول اصل السوق خطر وهو اللي خسرنا

Mokka
09-27-2012, 02:04
استراتيجية الاسكالبينج هى معقدة إلى حد ما ولكن على الرغم من هذا ، تقريبا كل المبتدئين يحاولون استخدام هذه الطريقة فى التداول
ى الاسكالبينج يكون مستوى وقف الخسارة قريب جدا من السعر الحالى - لذلك يكون احتمال ضرب مستويات وقف الخسائر كبير

elkhawaga
09-27-2012, 02:13
السلام عليكم ان عن نفسى حتى الان لم استخدم هذة الاسترتيجية بس اريد توضيح عنها او فيديو يوضح معالمها لكى اجربها ارجو الافادة من اهل الخبرة

m.o.b
09-27-2012, 02:23
بالتوفيق للجميع

aelharoni
09-27-2012, 03:33

MAGDY
09-27-2012, 03:40

هذى المشاركة للعضو
aelharoni
مسروقة ومنقولة بالكلمة وبالحرف ، من المشاركة رقم 82 بنفس الموضوع
أقفوا هذا العضو

abdello052
09-27-2012, 05:43
انا معتمد على طرق فى الاسكلبنج بس ليس كستراتجية دائمة
بتوفيق

shahy
09-27-2012, 06:13
طريقه الاسكالبنج ليست سهله وتحتاج الى تعليم ووقت طويل للتدريب عليها والممارسه وتحتاج الى شخص محترف

sabry
09-27-2012, 06:16
الاسكالبنج لة استراتجيات معروفة لكن عايز الواحد يتربط
بجوار الجهاز لذلك لااحبة

gigi
09-29-2012, 09:19
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
التركيز على المتاجره يوفر لك عنصر
الامان اكثر لهذا يفضل العديد من التجار
البعد عن هذه الطريقه التى تكلف الوقت والجهد
ومن الممكن معا هفوه صغيره
جدا لا تتخذ القرار الصحيح فى
الوقت المطلوب منك ان تتخذ هذا القرار

ehap
09-29-2012, 11:42
أنا استعمل الإسكالينج في المتاجر طبعا حسابي تمرجن كام مرة
لكن تبقا طريقة ممتاز لأنني كنت اضع راس مال إحتياطي خارج الحساب

HOUSAMMI
09-29-2012, 13:15
بسم الله

للاسف جربت كدا طريقة

بس مازبطتش معايا ولا طريقة يمكن الاعتماد عليها بلا خوف

ومازلت التجربة مستمرة

jamalsale
09-29-2012, 15:40
السكالينج هي احد الاستراتيجيات التي استعملها و هي ممتاز لربح و في الاغلب تستخدم لربح 10 نقاط كحد اقصى
في وسط سوق دو حركة قوية و معلوم الاتجاه و في الاغلب في حالت صدور الاخبار

nemo19
09-29-2012, 15:43

magic777
09-29-2012, 17:46
السكالينج هي احد الاستراتيجيات التي استعملها و هي ممتاز لربح و في الاغلب تستخدم لربح 10 نقاط كحد اقصى
في وسط سوق دو حركة قوية و معلوم الاتجاه و في الاغلب في حالت صدور الاخبار

لا لا اخي الاسكالبنج لا يعمل به في وسط حركه قويه ابدا ابدا ولا في وقت الاخبار لازم الحركه وقتها تكون هاديه
ومافيش اخبار علشان تقدر تنجح بالطرق دي

ramzy sayed
10-04-2012, 16:40
اعتقد ان الاسكالبينج هو استراتيجية اصحاب الرؤوس اموال الكبيرة لان الهدف من صفقتة هو عدد نقاط قليلة ويكون حجم النقطة كبيير بحيث تحقق الهدف منها فى اسرع وقت ولكن الخوف من اذا ما حققت الهدف المطلوب فانة من الممكن ان تخسر راس المال فى وقت قصيير جدا

madoxegy
10-04-2012, 16:52
الاسكالبنج استراتيجية يخضع لها السوق على كلام المضاربين بها
فهى كما ان نسبة مكاسبها كبيرة ايضا نسبة المخاطر فيها كبيرة جدا

mohamed zewail
10-04-2012, 16:56
الاسكيلبنج يستخدمه الكثير من المتداولين للحصول علي نقاط سريعه تساعدهم في زياده الربح وهي طريقه لا تعتمد علي التحليل كثيرا ولكن يجب اتقانها جيدا حتي لا تحقق خساره في الصفقه .

CoRLeoN300
10-05-2012, 22:45
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا لم أجرب بعد السكالبينغ يا أخي و لكن حنحاول نعرف أهميتها أولا هل هي ناجحة أم لا
تحياتي

mostafa ramy
10-11-2012, 05:26
انا لا اعتمد على الاسكلبنج فانا احلل حركة الزوج زتوقعى اذا كان شراء او بيع واقوم بوضع
التيك بروفت والاستوب لوز زاترك الصفقة تحدد مصيرها اذا حققت ربح او حققت خسارة

mannon
10-16-2012, 18:22
بسم الله

للاسف جربت كدا طريقة

بس مازبطتش معايا ولا طريقة يمكن الاعتماد عليها بلا خوف

ومازلت التجربة مستمرة

لازم تجرب تانى تالت ورابع يا صديقى لحد متوصل
على فكرة ممكن الطريقة تكون بتخسر فى اول صفقتين مثلا لكن على المستوى الطويل تلاقيها مربحة

mohamed202024
10-16-2012, 18:25
انا اشتغلت على استراتيجيات اسكالبينج كتير
وطبعا فى الناجحه وفى اللى لا
واكيد طبعا مفيش طريقة مضمونه 100%

hassan347
10-16-2012, 18:28
السلام عليكم ورحمه الله

انا استخدم طريقه الاسكالبينج فى المتاجره ولكن ليس دائما ولكنى افضل الصفقات القصيره المدى المشابهه للاسكالبنج فانا افضل الدخول واخذ قدر بسيط من النقاط والخروج الامن حتى لا انتظر ارباح اكثر فأخسر ما تم ربحه من الصفقه

تحياتى لك

mdgazy
10-16-2012, 18:47
أنا عن نفسي نادرا لما أستخدمها .. و ذلك حينما يكون الحساب صغير جدا لزيادة رصيد الحساب فقط

mohamed ramzy
10-18-2012, 20:33
انا لا احب طريقة الاسكالبيج ولكنى قد الجا اليها فى بعض الاوقات التى لا استطيع
فيها ان اجد فرصة على الفريمات الطويلة لذلك الجا الى الفرص الصغيرة

ebram
10-18-2012, 21:06
انا حاولت العمل بالاسكالبنج ولاكن في احيان كثيره كان السوق بيعكس عليه وبتضرب فالاستوب لوز الاسكالبنج محتاج احترافيه

مسلم
10-18-2012, 21:15
صراحة انا استعمل استراتيدجية thv v4 التي تعمل على فريمات الصغيرة مثل الدقيقية

والخمس دقائق وهي استراتيجية جد ناجحة وانا احاول تحقيق الربح بها

Nagwa
10-18-2012, 21:20
لحد الان انا لم استخدم استراتيجية الاسكالبينج ولكننى اعلم انها استراتيجية جيدة للمبتدئين والوقت القصير اتمنى ان استخدمها

emyforex
10-18-2012, 21:22
انا اعرف ان استراتيجيه الاسكالبنج هي احي استراتيجيه وكن عاوزه حد محترف
لان نسبه مخاطرتها عاليه اووووي وكن ربحها عالي

derar
10-19-2012, 11:39
صباح الخير
في واقع الامر لم استخدم
هذه الاستراتيجية وانا اعتمد
على غيرها من الاستراتيجيات

sharif4
10-19-2012, 11:42
كام واحد بيستخدم طريقة الاسكلبيج وهل انت معتمد عليها فى تجارتكصغير فى وقت قصير وكمان بتحميك من الوقوع فى اخطاء كبيرة ولكنه ايضا ليه مخاطره