PDA

View Full Version : بخصوص الرافعه الماليه

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Shady Moustafa
07-10-2012, 20:11

:: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ::

http://i1240.photobucket.com/albums/gg492/shadymoustafa/Capture-21.jpg

أولا بصبح وأمسى عليكم هههه
دلوقتى أنا كنت عاوز نتناقش بخصوص الرافعه الماليه وهى بالانجليزى اسمها
Leverage
وانستا فوركس بتقدم الروافع الماليه التاليه
1:1,1:2,1:3,1:5,1:10,1:15,1:20,1:25,1:33,1:50,1:66 ,
1:100,1:150,1:200,1:300,1:400,1:500,1:600,1:1000
أكبرهم 1:1000
وأصغرهم 1:1
والرافعه الماليه الافتراضيه اللى بتبقى موجوده اتوماتيك اول ما نفتح حساب جديد 1:200

دلوقتى منتشر فكره خطأ بين معظم المتاجرين وهى أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 خطر على الحساب وبتمثل مخاطره عاليه على الحساب أنا كنت عاوز أرد على الناس دى وقبل ما أرد عليهم وأبين لهم أن الرافعه الماليه الكبيره هى الأمن للحسابات بتاعتنا وهى أفضل وسيله لحماية حسابنا من المارجن وخصوصا الحسابات الصغيره وعشان أوضح وجهة نظرى لازم الأول أقول أيه وظيفة الرافعه الماليه واللى حيعرف وظيفتها أكيد حيختار الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 دلوقتى أنا حقول وظيفتها بمثالين عشان الحكايه تبقى واضحه
لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:200 حيتم سحب 6.13 دولار من المارجن بتاعك

لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:1000 حيتم سحب 1.23 دولار من المارجن بتاعك
وده أكبر دليل أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 الأفضل لانها لا تستهلك مارجن الحساب ولا تسحب كميه فلوس كبيره من الحساب مثل الرافعات الصغيره
كما ان الرافعه الماليه ملهاش دعوه بحجم اللوت فباختيارك الرافعه الماليه 1:1000 يمكنك فتح ثفقات بلوت 0.01 دولار أو 0.1 دولار عادى اللوتات كلها مسموحه
ويمكنكم حسب حسابات ماليه اخرى على الروافع الماليه وقيمة سحبها من المارجن عن طريق الرابط الاتى
http://instaforex.com/forex_calculator.php (http://instaforex.com/forex_calculator.php)
وتمتاز شركة انستا فوركس انها من الشركات اللى بتقدم هذه الرافعه الماليه المفيده 1:1000 وأنا عن نفسى لو انستا فوركس عملة رافعه ماليه أكبر من دى كمان حختارها
ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
http://instaforex.com/ar/ (http://instaforex.com/ar/)
ثم ندخل رقم حساب الاكونت والباسورد ثم نضغط على
personla information
ثم
change levrgage
ثم نختار 1:1000
ثم نضغط على
Save

فى النهايه اتمنى يكون الموضوع مفيد للجميع ويكون فادكم بمعلومات جديده وتكون عجبتكم الفواصل هههه وإن شاء الله ابقى اعمل دروس فوتوشب لكيفية عملها وبالتوفيق للجميع

:: والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ::

ma90do
07-10-2012, 20:47
شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

mando
07-10-2012, 20:51
انا عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة وتضع وقف الخسارة المناسب

كريم
07-10-2012, 20:54
الرافعه المالية 1:1000 افضل رافعه لكن مع الأخذ في الاعتبار

انه يجب ان يكون هناك ادارة سليمة لراس المال

و الرافعه الصغيره ممتازة للمبتدئين عشان تقدر تحافظ

على حسابهم اطول فتره ممكنه و الله يوفق الجميع

hossam eldeen mohamed
07-10-2012, 20:55
شكراا ليك على الشرح الممتاز اخي الكريم وانا فعلا كنت عاوز اعرف نظام الرافعة المالية اختار ايه وما اختار ايه

sabre
07-10-2012, 20:56
رائع وفعلا موضوع الرافعه مهم جدا للجميع انه يعرفه كويس علشان يعرف يحدد نسبه
المخاطرة ايلى هيشتغل بيها شكرا لك وفى انتظار شرح الفلاش ان شاء الله

hesham1046
07-10-2012, 20:59
الرافعة المالية الكبيرة خطرة لو حضرتك معاك مارجن قليل لكن لو معاك مثلا 1000 دولار وقتها اقولك اشتغل با الرافعة المالية وقتها هاتشتغل شغل جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااااا
انا بستخدم الرافعة المالية 1:200
الافضل لياااااااا

mido95
07-10-2012, 21:03
انا عامل الرافعة المالية 1:1000 من اول ما سجلت لان لقيت ناس كتير فى منتدى تانى كاتبة كدة فى شرح التسجيل فى انستا
لكن الحمد لله انها احسن من الرافعات التانية رغم انها خسارتها بتبقى صعبة و كبيرة
بس المعلومة اللى ماكنتش اعرفها خالص هى انو ينفع انى اغير الرافعة المالية بعد ما اسجل لانى كنت فاكر انى بختارها وقت التسجيل و بتثبت على كدة

sahar elmansory
07-10-2012, 21:08
شكرا جدا ليك...فعلا الموضوع مهم جدا..وانا قرات الموضوع واستفدت جدا ..خاصة لتحديد نسبة المخاطر

Shady Moustafa
07-10-2012, 21:14
شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها
العفو أخى ويشرفنى إن الموضوع فادك

انا عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة وتضع وقف الخسارة المناسب
ليه أخى بتقول الواحد حيخسر كل حسابه لو الثفقه جت غلط والرافعه اماليه كبيره ايه اللى خلاك تقول كده بالعكس الرافعه الماليه الكبيره مسحبتش من المارجن كتير واللى حيخلى الواحد يخسر حسابه كله لو ثفقه جت غلط هو حجم اللوت وليس حجم الرافعه الكبير

العفو أخى والرافعه الماليه الكبيره مفيده للمحترفين والمبتدئين على حد سواء مفيش فرق

شكراا ليك على الشرح الممتاز اخي الكريم وانا فعلا كنت عاوز اعرف نظام الرافعة المالية اختار ايه وما اختار ايه
العفو أخى لا شكرا على واجب بالتوفيق لك

أهلا بيك أخى ويشرفنى ردك الكريم
بس أنا حشرح الفوتوشب مش الفلاش

الرافعة المالية الكبيرة خطرة لو حضرتك معاك مارجن قليل لكن لو معاك مثلا 1000 دولار وقتها اقولك اشتغل با الرافعة المالية وقتها هاتشتغل شغل جميل جدااااااااااااااااااااااا ااااااا
انا بستخدم الرافعة المالية 1:200
الافضل لياااااااا
أهلا بيك أخى بس كلامك خطأ وراجع الموضوع تانى وحتلاقى ان الرافعه الماليه الكبيره هى الأفضل والأمن وكمان الحسابات الكبيره اللى أكبر من 1000 دولار أكبر رافعه ماليه متاحه فيها هى 1:500 وليس 1:1000
بمعنى أخر لو حسابك فيه 1001 دولار أو أكثر لن يمكنك أختيار الرافعه الماليه 1:1000 وأعلى حاجه حتلاقيها فى خصائص حسابك عند اختيار تغيير الرافعه هى 1:500

انا عامل الرافعة المالية 1:1000 من اول ما سجلت لان لقيت ناس كتير فى منتدى تانى كاتبة كدة فى شرح التسجيل فى انستا
بس المعلومة اللى ماكنتش اعرفها خالص هى انو ينفع انى اغير الرافعة المالية بعد ما اسجل لانى كنت فاكر انى بختارها وقت التسجيل و بتثبت على كدة
العفو أخى ويشرفنى ان الموضوع عجبك

شكرا جدا ليك...فعلا الموضوع مهم جدا..وانا قرات الموضوع واستفدت جدا ..خاصة لتحديد نسبة المخاطر
العفو أختى ويشرفنى أن الموضوع عجبك بالتوفيق ليكى وتابعى مواضيعى القادمه إن شاء الله تكون مفيده للجميع

aboualy
07-10-2012, 21:24
هو فعلا اخى العزيز الرافعة المالية ملهاش علاقة بحجم اللوت
لكن المشكلة ان مع وجود الرافعة المالية الكبيرة بتقدر تفتح عقود بحجم لوت كبير
وطبعا كلنا عرفين ان الطمع هو من اخطر اعدائنا فى الفوركس ومع وجود الرافعة الكبيرة الطمع ممكن يكون خطره اكبر

Shady Moustafa
07-10-2012, 21:40
وطبعا كلنا عرفين ان الطمع هو من اخطر اعدائنا فى الفوركس ومع وجود الرافعة الكبيرة الطمع ممكن يكون خطره اكبر
لكن أخى مثلا أحنا عرفين أن الحساب يما يكون كبير بيخلى التداول بيتم بشكل اامن واريح لكن بالنظريه اللى قولتلى عليها أخى العزيز وهى ان عيب الرافعه الماليه الكبيره هو الطمع بكده ممكن نعتبر أن الحسابات الكبيره خطر علينا لأنها ممكن تخلينا نطمع ونفتح لوتات كبيره فالكلام ده مش مقنع برده وغلط وإلا بقى كلنا نفتح حسابات بحجم 10 دولار فقط عشان منطمعش ونفتح لوت كبير فلازم نتحكم فى نفسويتنا ههههه ونتاجر وفق استراتيجيه محدده صارمه محددتة التيك بروفت والستوب لوس

elazez
07-10-2012, 22:00
شرح جميل وكلام رائع
انا بستخدم نفس الرافعة برضوا واعتقد انها احسن رافعة موجودة وشركة انيستا شركة محترمة

dina mahmoud
07-10-2012, 22:21
وفي سوق الفوركس، الرفع المالي يعرف بمقدار رؤوس الأموال المقترضة لزيادة إمكانات استثماراتك. وبعبارة أخرى التداول بإستخدام الرفع المالي يزيد من القوة الشرائية الخاصة بك، ولكن اذا استخدمت بشكل خاطئ، يمكن أيضا أن تزيد من خسائرك.
التداول باستخدام الرفع المالي يتيح لك أن تودع مبلغ صغير نسبيا والتداول مع مبلغ أكبر نسبيا مما كنت قد أودعته في البداية. عندما تستخدم بالصورة الصحيحة ، ويتيح لك الرفع المالي زيادة كبيرة في العائد على إستثمارتك الأساسية.
وبينما تقوم غالبية شركات الوساطة بمحاولة إقناع المتاجرين عن طريق فريق التسويق المتمرن جيداً بالمتاجرة بأعلى رافعة مالية ممكنة، يجب أن يكون هدفك كمنداول أن تتاجر بأقل رافعة ممكنة. فمثلما أنك لن تقترض من البنك لشراء منزلا، إلا إذا كنت مضطرا، وأنك سوف تحاول أن تجعل مقدم الدفع عاليا بقدر الإمكان، فيجب أن تتاجر بالفوركس بأقل رافعة مالية ممكنة.
الرافعة هي سيف ذو حدين قد تؤثر بشكل كبير على أرباحك. وقد تؤثر أيضاً بشكل كبير على خساراتك. قد يكون تداول العملات الأجنبية على أي رافعة غير مناسب لجميع المستثمرين. عندما تستخدم رافعة عالية فإن عدة تداولات خاسرة سيكون لها تأثير كبير وسريع على العديد من التداولات الناجحة.
وتوفر شركات الوساطة أحجام مختلفة من الروافع المالية وأشهرها:
1:50 ، 1:100 ، 1:200 ، 1:400
تعني 1:50 أن كل دولار قدرته الشرائية تساوي 50 دولار، وتعني 1:100 أن كل دولار قدرته الشرائية تساوي 100 دولار، وهكذا.

ymn30
07-10-2012, 22:25
لكن أخى مثلا أحنا عرفين أن الحساب يما يكون كبير بيخلى التداول بيتم بشكل اامن واريح لكن بالنظريه اللى قولتلى عليها أخى العزيز وهى ان عيب الرافعه الماليه الكبيره هو الطمع بكده ممكن نعتبر أن الحسابات الكبيره خطر علينا لأنها ممكن تخلينا نطمع ونفتح لوتات كبيره فالكلام ده مش مقنع برده وغلط وإلا بقى كلنا نفتح حسابات بحجم 10 دولار فقط عشان منطمعش ونفتح لوت كبير فلازم نتحكم فى نفسويتنا ههههه ونتاجر وفق استراتيجيه محدده صارمه محددتة التيك بروفت والستوب لوس

ياخى وجهة نظر الاخ ان الحساب الكبير او الصغير الرافعة هتخليك تطمع بدل متقول النقطة بادولار هتخليها 10 وبكدة ممكن تدمر حسابك مع اول ريح شديدة تقصف بيك لا قد الله ومعنى الكلام هو ادارة راس المال بطريقة جيدة

kero
07-10-2012, 22:54
شكرا ليك اخى على هذا الموضوع الرائع الا هيفيد ناس كتير اوى مبتدا بتحتار فى فهم الرافعة المالية
وانا شخصيا بحاول استخدم اكبر رافعة موجوده دايما

Meerak
07-10-2012, 22:57
اتفق معك تماما ، وانا مش بشتغل غير على الرافعة المالية الكبيرة
خاصة لما بتكون الحسابات صغيرة

ma90do
07-10-2012, 23:02
ياخى وجهة نظر الاخ ان الحساب الكبير او الصغير الرافعة هتخليك تطمع بدل متقول النقطة بادولار هتخليها 10 وبكدة ممكن تدمر حسابك مع اول ريح شديدة تقصف بيك لا قد الله ومعنى الكلام هو ادارة راس المال بطريقة جيدة

ده اكيده ناس كتير بتدخل اسكالبينج نقطه ب10 وحسابهم ميستحملش وبالتالي بيخسرو كتير في تلات دقايق ومنهم بيكسب هيا فعلا الرافعه الكبيره تحتاج الي رائس مال اكبر ومش عايزه الطماعين او الي عندهم غريزه الطمع

kingman
07-10-2012, 23:44
هو ممكن نعتبرها مجازا علاقة طردية مابين الرافعة واللوت فكلما كبرت الرافعة كلما استطاعنا ان نفتح لوت بحجم اكبر والعكس صحيح
وطبعا المهم فى هذا السوق هو ادارة راس المال كى يكون المتاجر فى أمان

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 04:59
يا باشا واضح انك فاهم الموضوع شبه غلط طبعا مفيش شك ان الرافعة الصغير أأمن للمتاجر من الرافعة الكبيرة
وبتخليه يدخل بلوتات تتناسب مع رأس ماله
بص يا باشا ببساطة لو معانا دلوقتي 500 دولار
ودخلت صفقة 1 دولار للصفقة هيحجز مارجن حوالي 120 دولار لرافعة 1 : 100 وهيفضل معاك 380 دولار هامش متاح
الخسارة طبعا بتتخصم من الهامش المتاح يعني لو خسرت وليكن 100 نقطة هيبقا الهامش المتاح 280 وال 120 محجوزين طبعا زي ما هما طب افرض بقا انك مش عملت مثلا استوب والنت فصل ياعم فترة كبيرة او نسيت تحط استوب او انت طماع ومش عايز تحط استوب يمكن الصفقة تعكس تاني وتجيب الهدف ف الحالة دي لو الصفقة جابت معاك مارجن كول هيفضل ف حسابك 1 : 100

تعالى بقا نحسبها ف ال 1 : 1000
معاك 500 والمارجن المحجوز حوالي 12 دولار والمتاح 488
لو الصفقة جابت معاك مارجن كول شوف اللي هيفضل هيبقا كام ؟؟؟
12 دولار

ياريت اكون قدرت اوصل فكرتي بوضوح

hesham itch
07-11-2012, 16:16
من المعروف لدى جميع متاجرى الفوركس ان الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها
هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين على المتاجرة بسبب صغر رأس المال لديهم

Shady Moustafa
07-11-2012, 16:21
يا باشا واضح انك فاهم الموضوع شبه غلط طبعا مفيش شك ان الرافعة الصغير أأمن للمتاجر من الرافعة الكبيرة
وبتخليه يدخل بلوتات تتناسب مع رأس ماله
بص يا باشا ببساطة لو معانا دلوقتي 500 دولار
ودخلت صفقة 1 دولار للصفقة هيحجز مارجن حوالي 120 دولار لرافعة 1 : 100 وهيفضل معاك 380 دولار هامش متاح
الخسارة طبعا بتتخصم من الهامش المتاح يعني لو خسرت وليكن 100 نقطة هيبقا الهامش المتاح 280 وال 120 محجوزين طبعا زي ما هما طب افرض بقا انك مش عملت مثلا استوب والنت فصل ياعم فترة كبيرة او نسيت تحط استوب او انت طماع ومش عايز تحط استوب يمكن الصفقة تعكس تاني وتجيب الهدف ف الحالة دي لو الصفقة جابت معاك مارجن كول هيفضل ف حسابك 1 : 100

تعالى بقا نحسبها ف ال 1 : 1000
معاك 500 والمارجن المحجوز حوالي 12 دولار والمتاح 488
لو الصفقة جابت معاك مارجن كول شوف اللي هيفضل هيبقا كام ؟؟؟
12 دولار

ياريت اكون قدرت اوصل فكرتي بوضوح
ألف شكرا ليك أخى على توضيح النقطه دى مكنتش اعرفها والفكره وصلة
بس باستخدام ستوب لوس محدد مع الرافعه الماليه الكبيره مش حيبقى فيه مشكله

derfcase
07-11-2012, 16:52
صحيح اخي الكريم
Shady Moustafa
ان شركة انستا هي من ضمن اعلي شركات تقدم رافعة مالية علي مستوي العالم
و لكن هذه الروافع اخي الكريم مخصصة للمحترفين فقط
اما بالنسبة لحديثي العهد بالسوق فنصيحتي لهم ان لا تزيد رافعتهم عن
1:200
حتي لا يعرضو راس المال الخاص بهم لمخاطرة كبيرة اثناء التداول

Shady Moustafa
07-14-2012, 15:45
صحيح اخي الكريم
Shady Moustafa
ان شركة انستا هي من ضمن اعلي شركات تقدم رافعة مالية علي مستوي العالم
و لكن هذه الروافع اخي الكريم مخصصة للمحترفين فقط
اما بالنسبة لحديثي العهد بالسوق فنصيحتي لهم ان لا تزيد رافعتهم عن
1:200
حتي لا يعرضو راس المال الخاص بهم لمخاطرة كبيرة اثناء التداول

نعم أخى فيوجد شركات أقصد بروكرات أخرى غير انستا فوركس بتقدم روافع ماليه أكبر من 1:1000 لكنها أغلبها نصابه فتعتبر شركة انستا فوركس من الشركات النادره اللى حققت المعادله الصعبه وهى ان تكون شركه موثوق فيها وتقد رافعه ماليه رائعه والمميزات دى فى انستا فوركس وإن شاء الله الشركه تنتشر اكتر فى الشرق الاوسط بعد المنتدى العربى

essam1985
07-17-2012, 12:31
الرافعة ليس لها علاقة بنسبة المخاطرة

لانك انت اللي بنفسك بتحدد نسبة المخاطرة

الرافعة العالية مجرد انها بتديك الاوبشن ان تخاطر اكتر

و لكن في النهاية القرار في ايدك انت

زيزو
07-17-2012, 14:36
الرافعة المالية 1 :1000 اعتقد انها
الانسب للحسابات الصغيرة وللمبتدئين امثالي لانها تتيح الفرصة للدخول في اكتر من صفقة
بارك الله فيك علي موضوعك

nrgslawi
07-17-2012, 14:49

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا كلامك صحيح انا اعمل ايضا بالرافعة المالية 1/1000 لكن حسابي اتمرجن مرتين في رمشة عين المرجوا اتخاد الحذر الشديد

forex4ever
07-17-2012, 21:24
السلام عليكم اخ شادي
وجدت شركة تعطي رافعه مالية غريبة ومخيفة ومرعبة ؟؟
1:2000
مارايك ياغالي في هذه الرافعه وهل تفضل انستا ان تقوم باتاحة هذه الرافعه العجيبة ههههههههههههههههه

zahran
07-17-2012, 21:30
انا مش معاك بصراحه فى موضوع ان الرافعه المليه الكبيره هتحافظ على الحساب لسبب
ان المتاجر ساعات بيجيله اوقات مبيبقاش قادر يسيطر على نفسه وممكن يفتح صفقه واحده تطيرله الحساب كله وكلنا اكيد عارفين الكلام دا
انما لو الرافعه المليه صغيره 1:20 مثلا انا شايف ان دى احسن رافعه ماليه والله وبالكتير اوى 1:50
لان كدا المتاجر هيبقى مربوط انه ميفتحش صفقات كبيره

ma90do
07-17-2012, 21:38
السلام عليكم اخ شادي
وجدت شركة تعطي رافعه مالية غريبة ومخيفة ومرعبة ؟؟
1:2000
مارايك ياغالي في هذه الرافعه وهل تفضل انستا ان تقوم باتاحة هذه الرافعه العجيبة ههههههههههههههههه

لا يا اخي رافعه 1:1000 جيده جدا هنعمل بيها ايه هذه الرافعه ومعظمنا بيتاجر باموال صغيره جدا لا تتناسب هذه الرافعه هذه الرافعه كبيره فعلا بس خطر جدا للحسابات الصغيره

BRUFEN
07-17-2012, 22:07
فعلن معاك حق اخي الكريم وكلامك صحيح
في الحقيقة وأرجو ان تعذروني لم أتذكر كم كانت قيمة الوت للهامش المحجوز بالضبط من فترة قصيرة جداً كنت باحد الشركات
برافعه 1:1000 كانت قمة في الروعة الهامش المحجوز أعتقد أقل من 2$ تقريباً
ولكن كانت الأرباح قوية وكنت لأول مره اجربها كان الحساب ما يقارب 595$ بداية الإيداع وفي خلال أسبوعين أصبح الرصيد
1450$
لأن الوت بــ 1%$ لا يحجز هامش كبير مثل رافعه بــ 1:400 او 1: 500
في الحقيقة كانت تجربة قوية وممتازه
وللأسف الشديد أنستا تمنع الإيداع عن طريق الفيزا الخاصه بالبنوك ولم أستطع تجربتها
والحوالات البنكية تاخذ وقت فكنت اختصرها بشركات أخرى
وبإذن الله إذا حصلت على البونص سأجربها والله يوفقنا وإياكم لكل خير ولربح الحال
يارب ياكريم

AMANI
07-17-2012, 22:10
شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم
وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع
بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

mido
07-17-2012, 22:14
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الشرح الكريم وانا فعلا كنت بحاجة الي معرفة اكثر عن نظام الرافعة المالية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ma90do
07-17-2012, 22:16
شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم
وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع
بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

هوا موضوع فعلا جيد
ولكن الرافعه الكبيره اكثر خطوره لانها تحتاج اموال اكثر واداره ارائس مال ادق
وشركه انيستا تتيح تعديل الرافعه بسهوله

kingman
07-17-2012, 22:18
فعلن معاك حق اخي الكريم وكلامك صحيح
في الحقيقة وأرجو ان تعذروني لم أتذكر كم كانت قيمة الوت للهامش المحجوز بالضبط من فترة قصيرة جداً كنت باحد الشركات
برافعه 1:1000 كانت قمة في الروعة الهامش المحجوز أعتقد أقل من 2$ تقريباً
ولكن كانت الأرباح قوية وكنت لأول مره اجربها كان الحساب ما يقارب 595$ بداية الإيداع وفي خلال أسبوعين أصبح الرصيد
1450$
لأن الوت بــ 1%$ لا يحجز هامش كبير مثل رافعه بــ 1:400 او 1: 500
في الحقيقة كانت تجربة قوية وممتازه
وللأسف الشديد أنستا تمنع الإيداع عن طريق الفيزا الخاصه بالبنوك ولم أستطع تجربتها
والحوالات البنكية تاخذ وقت فكنت اختصرها بشركات أخرى
وبإذن الله إذا حصلت على البونص سأجربها والله يوفقنا وإياكم لكل خير ولربح الحال
يارب ياكريم
هو فيه نقطة اذا كان المتاجر بيتاجر بأدارة راس مال فاكيد موضوع الرافعة مش هيقرق كتير مابين 400:1 و 1000:1
لأن فى لكلا الحالتين هيكون الهامس المستخدم ضئيل نظرا لأستخدامه ادارة راس مال جيدة

Rami
07-17-2012, 22:19

الرافعة سلاح ذو حدين المتاجر هو الدى يتحكم
فى مسارها سواء للربح او المخاطرة العالية
تحياتى لشخصكم الكريم

waleed adel
07-17-2012, 22:41
اختلفت الاراء هنا على موضوع الرافعه ولكن ما فهمته من الجميع ان ننظر للمبتداين ووضحت كده لهم الرؤيه
وعدم المخاطرة لهم افضل عن نفسى افضل 1_200

os-x
07-17-2012, 22:47
نعم اخي كلامك صح مئة بالمئة كانت لدي مشاكل في فهم موظوع الروافع لاكن الان بفضل الله عز وجل ثم بفضلك
تم فهم موضوع الروافع جيدا

ma90do
07-17-2012, 22:49
الرافعة سلاح ذو حدين المتاجر هو الدى يتحكم
فى مسارها سواء للربح او المخاطرة العالية
تحياتى لشخصكم الكريم

طبعا وهذا يولد الخساره اذا خاب استخدام هذه الرافعه يجب الالتزام بقواعد اداره رائيس المال ونسبه المخاطره هيا طوق النجاح نحو تحقيق الربح

jans
07-17-2012, 23:07
موضوع رائع و شيق أخي بارك الله فيك و يسعدني مشاهدة النقاش الذي سوف
يدور في الرافعه المالية لكي نستفيد من الموضوع و أن يقوك المتاجر بإختيار رافعه مالية تناسبه بدون أخذ رأي الاخرين فيها و الاعتماد على نفسه .

sky44
07-17-2012, 23:31
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الرائع و على هذه المعلومات المهمة و المفيدة حول الرافعة المالية صراحة كان لدي اشكال كبير في هذه الرافعات و كان لدي تداخل في المعلومات لاكن اصبحة لدي نظرة عامة وشاملة حول الرافعة المالية

tarek22
07-18-2012, 00:50
الرافعة المالية هى السبب الاساسى فى انتشار الفوركس فلولا الرافعة لما انتشر الفوركس بين الشباب كما هو منتشر الان

zahran
07-18-2012, 00:53
الرافعة المالية هى السبب الاساسى فى انتشار الفوركس فلولا الرافعة لما انتشر الفوركس بين الشباب كما هو منتشر الان

وايضا هى السبب الاساسى فى خساره اكثر من 90% من المتاجرين فى مجال الفوركس
يجب علينا جميعا ان نتقن التعامل مع الرافعه الماليه والتعامل معها الصحيح يكون من خلال تصغير الرافعه الماليه قدر المستطاع ومننبهرش بالشركات اللى بتدى رافعه ماليه كبيره
انا عن نفسى بحترم اوى الشركات اللى فى امريكا لان اكبر رافعه ماليه عندهم هى 1:50 ودا لانهم بيحافظوا على المتاجر بتاعهم برضه وبيخلوه يكسب من الناس اللى بتخسر بسبب كبر الرافعه الماليه

amrmorasamir
07-18-2012, 01:25

فعلا كلامك صح الرافعه الماليه اتاحت الفرصه لناس كتير جدا انهم يشتركوا فى الفوركس بمبالغ صغيره ولولا الرافعها لماليه
كنا مش هنشوف اصحاب الاموال الصغيره فى السوق

abdello052
07-18-2012, 01:39

waleed adel
07-19-2012, 12:20
المشكلة ان مع وجود الرافعة المالية الكبيرة بتقدر تفتح عقود بحجم لوت كبير
وطبعا كلنا عرفين ان الطمع هو من اخطر اعدائنا فى الفوركس

omanfx
07-19-2012, 12:40
موضوع مفيد جدا للاعضاء لمعرفه اهم الروافع المااليه
وانتمنى منك ان تضع المزيد من الموضوعاات التي تضم شروحاات اخرى يخص ويفيد المتدااول

Looser
07-19-2012, 12:50
يقف العديد أمام مصطلح الرافعة المالية ويستخدمونه بشكل كبير ولكن العديد منهم لا يعلمون بالفعل ما هو المعنى الحقيقي للرافعة المالية وهو الامر الذي يؤدي في العديد من الاحيان الى مشاكل اثناء المتاجرة.
ولن اعتمد اسلوب من سبقوني بوضع التعريف لنظام الرافعة المالية وانما سأبدا بالشرح لهذا المصطلح وكيف وصلنا الى استخداماته الحالية.

لنبدا الشرح بمثال توضيحي:

لنفترض انك ترغب بالاستثمار في عقار ما والذي تتوقع ان يرتفع سعره خلال شهرين بنسبة 20% ولكنك لا تملك قيمة هذا العقار وانما تملك مبلغا يعادل 10% من قيمة العقار
ما يمكن ان تقوم بعمله في هذه الحالة هو التوجه الى احد البنوك وطلب قرض تغطي به قيمة العقار حيث ستشتري العقار واذا ما ارتفع سعره فستقوم ببيعه لاحقا وسداد قيمة القرض وتحقيق ربح يعادل 20% من قيمة العقار وعمليا يعادل 200% من قيمة رأس مالك
لتوضيح اكبر بالارقام فلنفترض ان رأس مالك هو 10,000 دولار وقيمة العقار هي 100,000 دولار في هذه الحالة انت تشتري العقار بعد حصولك على قرض بقيمة 100,000 دولار وعندما يرتفع العقار 20% تقوم ببيعه بمبلغ 120,000 دولار وتغطي القرض البالغ 100,000 دولار وتكون قد حققت ربحا بقيمة 20,000 دولار اي ما يعادل 200% من قيمة استثمارك الحقيقي وهو 10,000 دولار

ولكن هل سيقوم البنك بمنحك القرض دون تأمين؟
بالطبع لا...
البنك سيطلب منك بداية رهن العقار.
كما وسيطلب تأمين في حال انخفاض سعر العقار.

وفي هذه الحالة سيكون قيمة رأسمالك البالغ 10,000 دولار هي التأمين الذي سيبقيه البنك لديه كتأمين ان انخفض قيمة العقار ليقوم ببيع العقار المرهون واكمال قيمة القرض من التامين ورد المتبقي اليك.
وفي زمن اصبحت فيه العملات ايضا يتم التعامل بها تماما مثل التعامل بالعقارات اي انها اصبحت تباع وتشترى ويمكن تحقيق الربح بها بدات البنوك بمنح تسهيلات على شكل قروض مقابل رهن العملة المشتراة لديها بالاضافة الى تامين وبدأ يظهر لدينا مبدأ الهامش او ما يعرفه الاغلب بالمارجن (Margin) وهو عبارة عن التامين الذي تبقيه لدى البنك مقابل القرض الذي تحصل عليه بعملة معينة لتقوم ببيعها وشراء عملة أخرى يبقيها البنك لديه (يرهنها) حتى تقوم ببيعها اما بربح او بخسارة وفي حال الربح فسيقوم البنك بالافراج عن تأمينك الذي قمت بوضعه مضافا اليه القيمة التي ربحتها وفي حال الخسارة سيقوم البنك بخصم الخسارة من التامين والافراج عن المبلغ المتبقي.
ويتم العمل بهذه الطريقة بشكل منظم حيث يسمح البنك لك بالحصول على قرض يعادل اضعافا محددة من قيمة التأمين الذي تضعه بمعنى آخر اذا قمت بوضع تأمين بقيمة 10,000 دولار يمكنك الحصول على قرض يعادل 100 ضعف تأمينك اي يمكنك الحصول على مليون دولار كقرض ولكن لن يكون بامكانك الحصول عليه نقدا وانما سيكون هذا القرض مشروطا بشرائك لعملة اخرى يبقيها البنك مرهونة لديه الى ان تقوم ببيعها لتغطي بذلك القرض وعندها يمكنك الحصول على الفرق او دفع الفرق.
في هذه الحالة سيكون المصطلح بأن البنك قد منحك رافعة مالية قدرها 1:100 اي ان البنك سيسمح لك باقتراض مبلغ يعادل 100 ضعف التامين الذي قمت بايداعه لديه.
ومن هنا نصل الى تعريف مبسط لنظام الرافعة المالية وهو نظام يمنح المستثمر الفرصة للاستثمار باضعاف محددة من راسماله.
ويعتبر العديد هذا النظام فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة.

elzeel
07-19-2012, 13:28
موضوع فعلا قيم وبشان عمل الحسابات للرافعه الماليه دى
انا اول مره اعرفها الحقيقه لما قريتها فى موضوعك المميز

السيد الجبالي
07-19-2012, 13:50
اينعم الرافعه الكبيره يا جماعه تسمح لنا بالتداول باموال طائله اضعاف اضعاف راس مالنا ...
وفي حاله الربح فانه يمكن مضاعفه الحساب في اقل من يوم ..
ولكن لا ننسي انه ايضا يمكن بهذه الطريقه خساره الحساب كله في اقل من يوم .....

Aker001
07-19-2012, 13:51
عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل

EngAhmed
07-19-2012, 23:40
بس يابرنس انت متتخيلش انت افدتنى قد ايه بجد انا كنت متخيل ان كل مالرافعة كبرت اخد فلوس اكتر وعشان كدا خطر انما لو على ادارة راس الماليبقى دى بتاعتى

MrSniper
07-19-2012, 23:48
اخي كل واحد له رأيه و اختياره لكن الرافعة الماليه الأمثل
من وجهة نظري هي 1:200 لأنها متوسطه
و أنا استعملها مند بدأت في صفقاتي و هي جيده

mohamed yossef
07-20-2012, 04:39
موفق يا اخى الكريم على شرح الرافعة المالية لشركة انستا
وانا معاك ان الرافعة المالية الكبيرة من الامور التى تعطى للمضارب حرية اكبر فى فتح الصفقات

abdelaal
07-21-2012, 01:05
موضوع مميز جدا واللي بيقول أنها خطر علي الحساب طبعا مش معاه دي ميز جيدة جدة في انستا ومش موجودة في شركات كتير
وطبعا الاصل في الفوركس عموما هو الادارة السليمة لراس المال
مشكور اخي علي الموضوع المفيد جدا

havic
07-21-2012, 01:10
بالفعل الرافعة الكبير هي المناسبة لاصحاب راس المال الصغير
اما الرافعة الصغيرة فهي توافق اصحاب راس المال الكبير

HUSSENEY
07-21-2012, 07:33

لا طبعا الرافعة ليها علاقة بحجم اللوتات
لانى الرافعة بتسمح انك تفتح تشتغل باضعاف الفلوس اللى معاك

i5land_man
07-21-2012, 07:35
لا طبعا الرافعة ليها علاقة بحجم اللوتات
لانى الرافعة بتسمح انك تفتح تشتغل باضعاف الفلوس اللى معاك

هي دي المشكلة عند المبتدئين لما يلاقي رافعة كبيرة
ممكن يتحمس ويفتح صفقة بلوت كبير غير مناسب لحجم حسابه
وعند اي انعكاس صغير يتمرجن

KOGI
07-21-2012, 13:05
شكرا لك اخى الكريم على الاشرح الممتاز والتوضيح البسيط وفعلا النقطة ده بيختلف فيها ناس كتير
انا عن نفسى شغال فى انستا برافعة من 1ل 1000 لكن فى شركات كتير ان لم يكن معظمهم بتبقى اقصى رافعه فيها 1 ل 200 ساعتها هتعمل ايه ؟

ahmadsalaymeh
07-22-2012, 13:33
مشكور على الموضوع الرائع
وشركت انيستا فوركس من افضل الشركات التي تقدم رافعات مالية مناسبة ومميزة
ويوجد الكثير من الدعم العربي لها في كثير من المنتديات

magic777
07-22-2012, 14:43
انا افضل الرافعه الماليه الكبيره هنا اللي هيا 1:1000 وياريت يكون فيه اكبر منها في المستقبل زي بعض الشركات
لانها هنا بتديك هامش متاح كبير جدا واصلا نجاح صفقتك هنا بيكون متعلق بتحليلك مش بانهي رافعه بتستخدمها
هيا الرافعه وسيله مساعده لتوفير هامش ليك ليس الا

alkatom
07-22-2012, 15:00
بالفعل كلامك صحيح فخطورة الرافعة المالية منوط بأسلوب و طريقة المتاجرة التي يتبعها الشخص.... بصراحة موضوع مميز بكل ما تعنيه كلمة التمييز من معنى ويستحق التثبيت

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 15:03
بالفعل الرافعة الكبير هي المناسبة لاصحاب راس المال الصغير
اما الرافعة الصغيرة فهي توافق اصحاب راس المال الكبير

نعم اخي الكريم
وهناك متداولين كثيرين بيتلغبطوا في الحتة دي
وبالتوفيق للجميع

zeyadkabeel
07-22-2012, 15:14
الحقيقة يا اخى المشكلة فى الرافعة المالية الكبيرة المارجن كول لو اجتلك يبقا فلووووووسك كلها ضاعت وحلاوتها فى انها بتعملك صفقات وانت مستريح

peter
07-22-2012, 15:23
يا سيدي الفاضل اننا في البدايه لا نستطيع التداول بالرافعات الكبيره
لكن نتداول بالرافعات الصغيره مثل عشره و عشرين سنت

mannon
07-22-2012, 15:38
مشكور على الموضوع الرائع
وشركت انيستا فوركس من افضل الشركات التي تقدم رافعات مالية مناسبة ومميزة
ويوجد الكثير من الدعم العربي لها في كثير من المنتديات

فعلا حاجة تتحسب لانستا انها اول وسيط شفتة قدم رافعة مرتفعة بهذا الشكل للعملاء من كل مكان وهى الرافعة 1:1000 الى فعلا ادت الفرصة لناس كتير تشتغل فى الفوركس بمبالغ صغير ، يعنى مثلا ممكن تلاقى واحد شغال ب 10$
على الرغم ان الموضوع دة بيكون مضر فى بعض الاوقات

wazwaz
07-22-2012, 16:11
موضوع في الصميم وكما تعلم أخي نحن دائما ما نتشيت في الجانب السلبي فقط وهذا خطأ لأنه أي شيء له جانب إيجابي وجانب سلبي
وطبعا الرافعة المالية أيضا لها جانب إيجابي وطبعا توفر لنا الحماية وأيضا لها جانب سلبي لهذا هي سلاح ذو حدين يجب أن نجيد إستعماله

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:40

msh3egy
07-23-2012, 17:22
من المعروف لدى جميع متاجرى الفوركس ان الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها

hesham itch
07-23-2012, 19:38

نعم اخي الكريم الرافعة مفيدة جدا لانها بتسمح بالمتاجرة بحجم راس مال اكبر من حجم راس المال الفعلي
وبالتالي تسمح لعدد كبير من المتاجرين بالمتاجرة ف الفوركس باموال صغيرة

AMANI
07-24-2012, 18:30
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الرائع و على هذه المعلومات المهمة و المفيدة حول الرافعة المالية صراحة كان لدي اشكال كبير في هذه الرافعات و كان لدي تداخل في المعلومات لاكن اصبحة لدي نظرة عامة وشاملة حول الرافعة المالية

madman
07-24-2012, 19:01
كله بيفضل الرافعه الماليه الكبيره عشان بنقدر نشتغل ونتداول براحتنا ونعمل الشغل الى احنا شكرا ليك على المناقشه الهادفه دى

Noah
07-24-2012, 19:28
الرافعة المالية يمكنك ان تختار الرافعة المالية املناسبة لك فى شركة انستا فوركس من 1:100 الى ما تريد الى 1000 من رافعة مالية كبيرة وهذه ميزة كبيرة فى هذه الشركة فى الحقيقية

safari42
07-24-2012, 19:33
الرافعة المالية كلما كبرت كان الطمع اكبر والخطورة ايضا اكبر
لذى ينصح برافعة مالية 1/200 او 1/400
لتفادي خسارة الحساب

waleed adel
07-26-2012, 22:02
الرافعة الماليه الأمثل
من وجهة نظري هي 1:200 لأنها متوسطه
و أنا استعملها مند بدأت في صفقاتي و هي جيده

mage
07-27-2012, 00:53
حاول يا اخى على قد ما تقدر ان لا تجلع الرافعة المالية كبيرة حتى لا تعانى من نسبة كبيرة من المخاطر على الحساب لان كل ما كانت الرافعة المالية كبيرة كل ما كانت سبب فى انك تفتح الصفقات بحجم للوت كبير وهذا مما يؤدى الى المخاطر على الحساب

naitsi
07-27-2012, 01:10
السلام عليكم
اختلفت الاراء هنا على موضوع الرافعه ولكن ما فهمته من الجميع ان ننظر للمبتداين ووضحت كده لهم الرؤيه
وعدم المخاطرة لهم افضل عن نفسى افضل 1 ـ 200

kanzsea
07-27-2012, 17:58
موضوع ممتاز ومفيدة ووضح موضوع الرافعة المالية بشكل كبير
انا بستخدم الرافعة المالية 1:500

jawadfes
07-27-2012, 19:59

salah.bmw
07-27-2012, 23:25
شكرا على التوضيح اخي الكريم
بصراحة انا لهلا ما بعرف نظام شركة انستا كيف لأنو الشركة يلي شغال معاها بتحجز على 10% من العقد قيمة 100 دولار

Mr.Houssa
07-28-2012, 01:59
السلام عليكم

شكرا على المعلومات القيمة

بارك الله فيك

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:10
موضوع جميل جداً يا اخى الفاضل
بجد احييك عليه كملى معلومات كتير ناقصه عندى
:)
+
عجبنى جداً تنسيقه ولون الكتابه الجميل دا :)
رمضان كريم

foouaad
07-28-2012, 18:11
اشكرك على هذه االمعلومات الهامه
وفعلاً ان الرفعه الماليه بتفيد جداً اصحاب رئس الاموال الصغيره
اما البنوك الكبرى لايفرق معها هذا الموضوع
لان الارصده الماليه بتعتها كبيره جداً

magic777
07-28-2012, 18:18

بالضبط كده اخي السوق ده من غير رافعه ماليه هيخسر تقريبا نصف عملاؤه اللي اكيد رؤوس اموالهم لن يستطعوا العمل بها
بدون رافعه وهيتبقى طبعا اصحاب رؤوس الاموال الضخمه يعني هيرجع وقتها السوق لما كان عليه من عشر سنين

uventene
07-29-2012, 07:57
موضوع مهم جدا ويجب درسته جيدا لانه بيوضح حاجات كتير بخصوص الرافعه الماليه وحاجات اكيد كتير منا مش عارفها

mage
07-29-2012, 08:09
بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن
كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة

انا اتفق معاك وارى ان ارافعة المالية الكبيرة تعطيك الكثير من الفرص والاتاحة لكى تتمكن من فتح الصفقات وغير ان الحساب يقدر يتحمل اى خسارة ممكنة تحدث لك فى هذا السوق وعليك ان تكون اكثر جدية فى هذا

dollyabdallah
07-29-2012, 12:27
من المعروف لدى جميع متاجرى الفوركس ان الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين على المتاجرة بسبب صغر رأس المال لديهم

himaalex84
07-29-2012, 12:35
بصراحة حجم.الرافعة الكبيرة سلاح ذو حدين و نظام الرافعة بيختلف من شركة لشركة اخرى
اعتقد مع انستا فوركس الرافعة الكبيرة افضل من غيرها

HOUSAMMI
07-29-2012, 13:46

Leverage
والرافعه الماليه الافتراضيه اللى بتبقى موجوده اتوماتيك اول ما نفتح حساب جديد 1:200

دلوقتى منتشر فكره خطأ بين معظم المتاجرين وهى أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 خطر على الحساب وبتمثل مخاطره عاليه على الحساب أنا كنت عاوز أرد على الناس دى وقبل ما أرد عليهم وأبين لهم أن الرافعه الماليه الكبيره هى الأمن للحسابات بتاعتنا وهى أفضل وسيله لحماية حسابنا من المارجن وخصوصا الحسابات الصغيره وعشان أوضح وجهة نظرى لازم الأول أقول أيه وظيفة الرافعه الماليه واللى حيعرف وظيفتها أكيد حيختار الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 دلوقتى أنا حقول وظيفتها بمثالين عشان الحكايه تبقى واضحه
لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:200 حيتم سحب 6.13 دولار من المارجن بتاعك

لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:1000 حيتم سحب 1.23 دولار من المارجن بتاعك
وده أكبر دليل أن الرافعه الماليه الكبيره زى 1:1000 الأفضل لانها لا تستهلك مارجن الحساب ولا تسحب كميه فلوس كبيره من الحساب مثل الرافعات الصغيره
كما ان الرافعه الماليه ملهاش دعوه بحجم اللوت فباختيارك الرافعه الماليه 1:1000 يمكنك فتح ثفقات بلوت 0.01 دولار أو 0.1 دولار عادى اللوتات كلها مسموحه
ويمكنكم حسب حسابات ماليه اخرى على الروافع الماليه وقيمة سحبها من المارجن عن طريق الرابط الاتى
http://instaforex.com/forex_calculator.php (http://instaforex.com/forex_calculator.php)
وتمتاز شركة انستا فوركس انها من الشركات اللى بتقدم هذه الرافعه الماليه المفيده 1:1000 وأنا عن نفسى لو انستا فوركس عملة رافعه ماليه أكبر من دى كمان حختارها
ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

فى النهايه اتمنى يكون الموضوع مفيد للجميع ويكون فادكم بمعلومات جديده وتكون عجبتكم الفواصل هههه وإن شاء الله ابقى اعمل دروس فوتوشب لكيفية عملها وبالتوفيق للجميع

مع احترامى الشديد جدا لحضرتك واهتمامى بموضوعك

بس مش قادر افهم

انا عارف ان الرافعة الكبيرة يعنى مخاطر كبيرة

بمعنى ان الشركة زى ماتديك 1:1000

عند الخسارة يببقى برضة 1:1000

ولا ايه

Shady Moustafa
07-29-2012, 22:51
شكرا على التوضيح اخي الكريم
بصراحة انا لهلا ما بعرف نظام شركة انستا كيف لأنو الشركة يلي شغال معاها بتحجز على 10% من العقد قيمة 100 دولار
أهلا بيك استاذ صلاح بس 10 فى الميه من قيمة العقد دى نسبه كبيره جرب شركة انستا فوركس أفضل وإن شاء الله حتعجبك

من المعروف لدى جميع متاجرى الفوركس ان الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين على المتاجرة بسبب صغر رأس المال لديهم

صحيح ومن غير الرافعه الماليه كانت المتاجره حتبقى محصوره على الشركات والدول بس

مع احترامى الشديد جدا لحضرتك واهتمامى بموضوعك

بس مش قادر افهم

انا عارف ان الرافعة الكبيرة يعنى مخاطر كبيرة

بمعنى ان الشركة زى ماتديك 1:1000

عند الخسارة يببقى برضة 1:1000

ولا ايه
اهلا بيك بيك أخى
بالنسبه لسؤالك انا مفهمتش تقصد ايه بان الشركه زى ما بتديك 1:1000 عند الخساره 1:1000
؟؟؟

العفو أخى والحمد لله انك استفد بالموضوع

جزااااك الله كل خير عنا جميعا
بجد احسن من كدة شرح مش هلاقى
ربنا يوفقك يارب ان شاء الله ويوفقنا كلنا
الله يخليكى العفو
الحمد لله ان الشرح عجبك

madoxegy
07-30-2012, 00:51

Shady Moustafa
07-30-2012, 18:14
وايضا هى السبب الاساسى فى خساره اكثر من 90% من المتاجرين فى مجال الفوركس
يجب علينا جميعا ان نتقن التعامل مع الرافعه الماليه والتعامل معها الصحيح يكون من خلال تصغير الرافعه الماليه قدر المستطاع ومننبهرش بالشركات اللى بتدى رافعه ماليه كبيره
انا عن نفسى بحترم اوى الشركات اللى فى امريكا لان اكبر رافعه ماليه عندهم هى 1:50 ودا لانهم بيحافظوا على المتاجر بتاعهم برضه وبيخلوه يكسب من الناس اللى بتخسر بسبب كبر الرافعه الماليه
أخى سبب خسارة ال 90 فى الميه هو عدم استخدام ستوب لوس مع استخدام لوت كبير مع حساب صغير وليس بسبب الرافعه الماليه الكبيره وأنا مقلتش تفتحوا لوتات كبيره

spectra4
08-05-2012, 20:46
كنت اود معلومات افضل لكى يتكون لدى الخلفية الكاملة
وعايز اعرف انواع الروافع المالية وايهما افضل

White Knight
08-05-2012, 20:50
شكرا جدا على توضيحك
ديه معلومة مفيدة جدا وكانت غيبة على اذهاننا

Shady Moustafa
08-06-2012, 22:04
كنت اود معلومات افضل لكى يتكون لدى الخلفية الكاملة
وعايز اعرف انواع الروافع المالية وايهما افضل
أخى هو انت مقرتش الموضوع ولا ايه انا موضوح وجهة نظرى بخصوص الروافع الماليه كلها وانواعها وانهى الافضل اقراء الموضوع تانى

شكرا جدا على توضيحك
ديه معلومة مفيدة جدا وكانت غيبة على اذهاننا
العفو أخى والحمد لله انك استفد بحاجه جديده

forex_8
08-06-2012, 22:32
موضوعك رائع وكافى يا اخى وبالفعل هناك من يحذر من خطورة استخدام الرافعة المالية 1 : 1000 وانها شديدة الخطورة على الحساب وفى نظرى انا كل شئ وله مقابل فمثلا عند استخدام رافعة مالية كبيرة تزيد نسبة الربح ولكن ايضا يزيد مستوى الخسارة وبالطبع نفس الحال عند استخدام الرافعة الصغيرة فكلا منا يختار ما يناسبه وهو فقط يتحمل نتيجة اختياره

khaledforex
08-06-2012, 22:37
صحيح الروافع الكبيرة اراها مناسبة وليست خطرا الا على من يسىء استخدامها
الحجم 0.1 فى رافعة 1:100
نفس الحجم فى رافعة 1:2000
بس المشكلة انك بتقدر تفتح ثفقات بأحجام كبيرة جدا مما يجعل المرجن كول يصيبك بسرعة
طب لية
اشتغل بحكمة وسيبك من مسألة الرافعة دى خالص

Shady Moustafa
08-06-2012, 23:15
صحيح الروافع الكبيرة اراها مناسبة وليست خطرا الا على من يسىء استخدامها
الحجم 0.1 فى رافعة 1:100
نفس الحجم فى رافعة 1:2000
بس المشكلة انك بتقدر تفتح ثفقات بأحجام كبيرة جدا مما يجعل المرجن كول يصيبك بسرعة
طب لية
اشتغل بحكمة وسيبك من مسألة الرافعة دى خالص
اه بس مش معنى ان الواحد اختار رافعه ماليه كبيره انه يفتح لوت كبير انا اخيارى للرافعه الماليه الكبير ده عشان يبق فيه مساحه اوسع واكبر فى المارجن

silver
08-06-2012, 23:30
اخي الكريم المقصود من ان الرافعة المالة الكبيرة خطيرة هو انها لا تاخذ تحجز مال كبير وبالتالي عندما يضرب المارجن سوف نخرج صفر اليدين

وهذا هو المقصود بالضبط وشكرا على الموضوع

Shady Moustafa
08-07-2012, 01:17
اخي الكريم المقصود من ان الرافعة المالة الكبيرة خطيرة هو انها لا تاخذ تحجز مال كبير وبالتالي عندما يضرب المارجن سوف نخرج صفر اليدين

وهذا هو المقصود بالضبط وشكرا على الموضوع
كلامك صحيح بس احنا لو بنستخد استوب لوس مع رافعه ماليه كبيره مش حيحصل الكلام ده وليه انت عايز انك تعتمد على الرافعه الماليه انها تبقى عامله زى الستوب لوس منستخدم استوب لوس افضل

sjc
08-07-2012, 01:28
انا طبعا اتاجر على الحساب الديمو
واستخدم رافعة مالية 1:100 للتعلم على المبالغ الصغيرة
وللابتعاد عن المخاطرة الكبيرة

meroo
08-07-2012, 01:36
شكرا ليك يااخى على تعريف الرافعة المالية وشرحها
وان شاء الله يستفيد من الموضوع كتير من المبتداين تحياتى ليك

abdallah elbaz
08-07-2012, 01:38
لو فتحت ثفقه بلوت 0.1 دولار على عملة اليورو دولار وحسابك كان الرافعه الماليه فيه 1:200 حيتم سحب 6.13 دولار من المارجن

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 01:48
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك على التوضيح والشرح الوافي ,, و أطلب منك إعادة رفع الصور في سيرفر جديد

thunderfot
08-07-2012, 02:55
موضوع جميل ومنظم - وانا افضل الروافع الكبيره في الحسابات الصغيره والمايكرو حتى تعطيك مال اكثر لتغطية الصفقات المفتوحه في السوق وتقليل المارجن
ولكن عندما تفتح صفقات كبيره بالملايين طبيعي ان شركة الوساطه ستقلل الرافعه الماليه الى 1 :100 ومستحيل ان تجعلها الى 400 او 1000 وهذا ما عرفته من داخل احد الشركات

saramoza
08-07-2012, 04:24
المخاطرة ايلى هيشتغل بيها شكرا لك وفى انتظار شرح الفلاش ان شاء

ahmedyousef33
08-07-2012, 04:29
موضوع الرافعة هو موضوع مهم جدا لكل متاجر مبتدء فى الفوركس لذلك ارجو المزيد من الشرح

register
08-07-2012, 05:13
شكرا لك أخي على الموضوع
اختيار افعة كبيرة على سبيل المثال 1:1000 حسب علمي يحتاج إلى هامش أكبر وهي خطيرة على الحسابات الصغرى
هذا ما أعرفه و ما قرات عنه في العديد من الكتب

maro50
08-07-2012, 05:22
بصراحه موضوع مميز ولم اقابل مثله من قبل وبالفعل اهتممت به كثيرا لاننى اول مرة اتنبه لهذه النقطة فانا عادة من خلال الحساب التجريبى اختار رافعة ماليه من 1:1000 فلذلك لم اعرف ذلك النقطة وهذا سر من اسرار الفوركس اكتشفته الان من خلال توضيحك شكرا للتوضيح

bader
08-07-2012, 05:28
الرافعة الماللية الكبيرة اخي سلاح ذو حدين يجب استخدامها استخدام افضل فالرافة الكبيرة ممكن تخلينا نفتح صفقات اكتر بحجم اكبر وبالتالي خسارةاسرع
كل الود عزيزي

companero
08-07-2012, 05:30
الرافعة المالية الكبيرة سلاح دو حدين, فممكن تكون معك او ضدك
المهم هو الادارة المالية الصحيحة

MrDeloma
08-07-2012, 05:37
نعم ياأخي صحيح ان الرافعة الماليه 1:1000 جيده ، لكن ممكن عدم الخبرة في استعمالها ممكن تؤدي إلى الخسارة
يعني قبل ان تشتغل بها لازم تكون عال تحليل و دراسه جيده و حسابات لكي تستطيع الاشتغال عليها

Mido0o-style
08-07-2012, 06:01
لا علاقة للرافعة بالمخاطرة أخـــى بل بكيفية أستخدامها لها
فكما تعلم كلما زادت الرافعة تم السماح لك بالدخول بلوت أكبر و بالتالى تحقيق مكاسب أو خسائر أكبر
و لكنها تتيح لك فقط هذا و لم يجبرك أحد على أستخدامها كلها

هى ميزة مهمة جدا و مفيدة جدا لتجار السكالبينج و من الأدوات التى تتيح لك مساحة واسعة من حرية التصرف فى حسابك
و لكن أستخدمها بحكمة ..

لا تكن كالطفل الذى يجب أن تزيل السين من أمامه كى لا يجرح نفسه
السكين مهم و لكن تصرفك به هو الفيصل ..

mage
08-07-2012, 07:40
احلى حاجة ان الشركة هنا تتيح لنا رافعة مالية كبيرة تصل الى 1000 وهذه الرافعة المالية الكبيرة من خلالها اعمل براس مال صغير وافتح الكثير من الصفقات بحجم للوت كبير جدا وهذه اكبر واهم ميزة من هذه الرافعة العالية

mostawda3
08-07-2012, 07:48
أعتقد أن الرافعة المالية يجب أن تحددها على حسب السيولة
أو رأس المال اللي معاك فلو كان 100 دولار وعملت الرافعة 1:100
لن تجد بماذا تتاجر
ولكن لو كان المبلغ كبير مثل 10000 أكيد لازم رافعة صغيرة لكي تحافظ على الحساب

light
08-07-2012, 16:41
شكرا لك يا اخي على الموضوع ، ولكن توجد رافعة اكبر من 1:1000
ولكن ليست في انستا وهي بشركة اخرى وهي 1:2000

ROTARY28
08-07-2012, 17:29
السلام عليكم
الف شكر ليك ياشادي باشا
ومعلومة الرافعة الاكبر هي الافضل مخالفة لما اعرفه
شكرا جزيلا لك

mturk2007
08-07-2012, 17:36
الرافعة الماليةالكبيرة جيدة للحسابات الصغيرة اما الحسابات الكبيرة فلا تحتاج اكثر من
1: 200

master_egypt
08-07-2012, 17:40
انا شفت شركات الان تتيح رافعه 1/3000 تخيل ما معنى ذلك يعنى لو شغال بس ب 10 دولار لو الحظ لعب معاك ممكن توصلهم لالف دولار بكل سهوله لكن ايضا تعتبر انتحار لمالك ممكن فى لحظه يضيع منك كل شئ

tamid0
08-08-2012, 06:43

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اعتقد فعلا ان الرافعة الصغيرة افضل للمبتداين و ذوي الحسابات الصغيرة
بس الموضوع مفيد جدا كنت نسيت حاجات من دي
الف شكر ليك يا باشا

MohamedAdel
08-08-2012, 09:31
شكرا جدا ليك...فعلا الموضوع مهم جدا..وانا قرات الموضوع واستفدت جدا ..خاصة لتحديد نسبة الخطورة

salix2006+
08-08-2012, 10:19
فعلا فالرافعة المالية 1:1000 افضل اختيار للمتاجرة .
مع الاخذ بعين الاعتبار الادارة الصحيحة .
فيمكنك ربح ارباح عالية و لا تنسى انه يمكنك خسارة الكثير

Tips™
08-08-2012, 10:47
شكرا اخى والله دا الواحد مكنشى عارف حاجات كتييير
و جزاك الله خيرا و يا رب يكون الكل استفاد منها

madoxegy
08-08-2012, 10:49

youcefislam
08-08-2012, 10:52
فعلا موضوع رائع لقد إستفدت منه كثيرا
لكنني دائما ما أسمع أن الرافعة الممتازة هي 1:1000
و الله أعلم
ننتظر الجديد
على كل بارك الله فيك و جزاك الله الفردوس

Mohamed90
08-08-2012, 13:57
السلام عليكم اخي العزيز الرافعة المالية لها دور واضح جدا و هو كم ما ارتفعت او كرت تتيح لك التجارة بالحساب كله
اما بخصوص الادارة راس المال فهي تكون بوسطة اختيار العقود المناسبة تحياتي

mahyfxxx
08-08-2012, 14:10

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

شكرا اخى على المعلومات الاثرائيه دى والله
مكنت اعرف قيها حاجات كتير اوى
و شكراااا

hend
08-08-2012, 14:44
الى اعرفه فعلا ان الرافعه العالية خطر ع الحساب ممكن يتمرجن الا
لو كنت انت محترف او حسابك يستحملها يعنى دة كل الى اعرفه

saidyousef
08-08-2012, 14:45
ان المتاجر انما لو الرافعه المليه صغيره 1:20 مثلا انا شايف ان دى احسن رافعه ماليه والله وبالكتير اوى 1:50
ساعات بيجيله اوقات مبيبقاش قادر يسيطر على نفسه وممكن يفتح صفقه واحده تطيرله الحساب كله وكلنا اكيد عارفين الكلام دا

kingman
08-08-2012, 16:47
فعلا فالرافعة المالية 1:1000 افضل اختيار للمتاجرة .
مع الاخذ بعين الاعتبار الادارة الصحيحة .
فيمكنك ربح ارباح عالية و لا تنسى انه يمكنك خسارة الكثير
هو المتاجر لو هيتاجر بادارة مالية صحيحة يبقى مش هيحتاج نهائى لمثل هذه الرافعة العالية لأنها بالتأكيد لن يحتاجها الا فىحالة المخاطرة العالية وحجز هامش بسيط

Desperate
08-08-2012, 17:30
انا شخصيا ما زلت افضل العمل على رافعة ال 1 : 200
ولا اعتقد ان العمل على رافعة اعلى شئ جيد
ولكن للاسكالبينج فقد يكون افضل حل لانهم بيدخلوا صفقات شورت قصيرة المدى وبعقد كبير عشان يدبل الحساب لو نية صاحبه كدا
واعتقد ان اغلب الاسكالبرز هم اللى بيستفيدوا من الرافعة العالية دى والباقى يعتمد على رافعات صغيرة فقط

subzero
08-08-2012, 17:46
انا عن نفسى بفضل ادنى فى المعقول
زى ما بيقولو خير الامور الوسط :]

mezo love
08-08-2012, 17:57
الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة

sawyhamdy
08-08-2012, 18:20
السلام عليكم
أريد منكم كيفية التعامل مع الإسبريد ومن يأخذ فرق الإسبريد هذا هل هى الشركة اللي من خلالها تتداول أم ماذا
وهل يعتبر هذا ينطبق عليه حديث أي قرض جر نفعا فهو ربا أرجو الرد لأني في حيرة من أمري لأن طبعا الشركة بتقرض المتداول مبلغ مقابل التداول من خلالها

waleed adel
08-09-2012, 02:40
الرافعه دى حسب خطة كل متداول وطريقته فى عمله وهى سلاح
ذو حدين لو استخدمناه خطا او بطريقه صحيحه

rame
08-09-2012, 04:11
انا معك ولكن انا بقول على الاقل الرافعة الصغير يبقى فى مارجن محجوز حتى لا قدر الله حصل مارجن كول يبقى فى رصيد محجوز ولا يطير الرصيد بالكامل هذة هى وجه نظرى وشكرا لك

ahrou
08-09-2012, 04:21
بالفعل أخي الرافعة المالية الكبرى سكون من خلالها الهمش الذي يتم اقتطاعه صغير أي أنها في صالح المضاربين اللذيم لهم رأس مال صغير

Shady Moustafa
08-09-2012, 14:05
انا برده بعيد وبكرر يا جماعه انا مقصدتش اننا نستخدم لوتات كبيره انا بقول حجم اللوت عادى يبقى هو هو بس برافعه ماليه كبيره وباستخدام ستوب لو طبعا حيكون افضل عشان يبقى فيه مساحه اكبر لانعكاس السعر لكن الرافع الماليه الصغيره وبحجم راس مال صغير بمجرد انعكاس بسيط حتلاقى الحساب اتمرجن والحكايه دى حصلتلى زمان قبل ما استخدم الرافعه الماليه الكبيره بس برده باكد على ضوروة استخدام الستوب لوس ويكون معقول مش كبير ويقضى على الحساب لو اتضرب

Mohamed Osman
08-18-2012, 00:15
الف شكر على الموضوع الرائع دا والافادة منه كبيرة جدا انا استفدت كتير اوى

mmm2013
08-18-2012, 01:25
انا اعتقد ان من اسواء الاخطاء التى يقع بها التاجر المبتدىء انه يستخدم رافعه ماليه عندما يحاول ان يتاجر وذلك امر فى غايه الخطوره عليه فى بدايه الطريق

no1forex
08-18-2012, 07:30
شكرا اخى على الموضوع الميز وانا عن نفسى بستخدم الرافعه الماليه 1/200 بشوفها مناسبه لى كتير لكن 1000 دى هتبقى كتير خطر

تحياتى

webtech
08-18-2012, 07:35
السلام عليكم اخي وكل عام وانت بالف خير شكرا جزيلا على هذا التوضيح الرائع الذي بصراحة افادني كثيرا و انا ممن يفضل الرافعة المالية 1:1000 لانها تعطي امتيازات كثيرة و انا دائما متفائل بها

yasefsami3
08-18-2012, 07:41
انا عن نفسى بفضل الرافعه المالية المتوسطة مناسبة 1.400 بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات

mssforex
08-18-2012, 07:58
بارك الله فيك وتوضيح جدي للرفعات الماليه واكتر الاشياء التى تميز شركة انيستا ان بها رافعة ماليه 1/1000 ودا شئ نادر جدا فى شركات الفوركس وانا احب التعامل مع انيستا بسبب السحب الاتومتك الى جانب وسائل الدفع الكثيره جدا الى جانب الرفعات الماليه المميزه

otakon
08-19-2012, 20:00
اذا كان رصيدك صغير مثلا من 100$ الى 1000$ انصح باستخدام اكبر رافعه ماليه
حتى لايهلك الحساب ويمرجننه

daisy
08-20-2012, 17:11
انا ممكن اعتمد على كلامك واجرب
لانى بصراحه استقريت من زمان على الرافعه 1:100
لانى اعتبر الباقى خطر
لكن على حسب كلامك يبقى انا فهمت غلط
احاول اجرب

ronaldo
08-21-2012, 01:21
عن نفسى بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفقة وتضع وقف الخسارة المناسب

mmm2013
08-21-2012, 01:32

كلام جيد وانا اعتقد اننا طلما قررنا اننا نستخدم الرافعه الماليه ونتحمل خطرها يبقى نستغل هذه الميزه لاقصى درجه ممكنه

alielsherbini62
08-21-2012, 01:44
طبعا الرافعة المالية الكبيرة مش خطر على الحساب ولا حاجة لأن انت فعلا مش مجبر أنك تستخدمها هى أوبشن موجود ادامك و انت تستخدمها او لا بمزاجك يعنى محدش جابرك تدخل بلوت عالى علشان الرافعة عالية شوف انت استراتيجيتك بتتطلب الدخول بلوت كام و ادخل بيه .

simox big
08-21-2012, 01:45
السلام عليكم اركوكم انا اردت سوالكم ما هي الرافعة المالية
الملائمة لي كمبتدئ في مجال الفوركس هل لا يجب ان اتسرع ام مادا

shahd
08-21-2012, 02:48
استعمال الرافعة المالية فرص الزيادة من الأرباح ولكن من المهم التذكر أن ذلك يعني أيضا زيادة مستوى المخاطرة

badrheba48
08-21-2012, 02:52
انا شايفة انها ميزة قوية جدا من الشركات و بيستفيد منها بشكل قوى تجار السكالبينج بتوع أخطف و أجرى بس بتبقى بمخاطرة محسوبة كويس و مش مجرد لوت كبير و خلاص اما التجار العاديين فمش بتفرق معاهم اوى هما كدة كدة ملتزمين بلوت معين فمش شايفة اى علاقة بين الرافعة و نسب المخاطرة.

Spiderhoof
08-24-2012, 23:03

كونان
09-20-2012, 18:51
شكرا علي التوضيح اخ شادي فعلا موضوع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط
واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه
السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

dina
09-20-2012, 19:00
موضوعك رائع ومفيد جدا واقنعتنى بالرغم من انى انوى ان رافعتى المالية تكون صغيرة
لكن بعد موضوعك استفدت وكمان بضيف ان الاستوب لوس ممكن تجنبنا المخاطر فى الرافعه المالية المرتفعه

kingta
09-20-2012, 19:06
السلام عليكم
شكراا جزيلا لك على التوضيح وعلى الموضوع المفيد بالفعل أخي الكثير يضنون أن الرافعة الكبيرة تمتل خطر على الحساب الجديد
لكن لا أضن دالك وبالتوفيق للجميع

kramziie444
09-20-2012, 19:12
نعم اخي الكريم كلامك سليم جدا و انا بضوري استعمل هذه الرافعة المالية في حسابي
و اعتقد انها احسن ما يوجد .

sohir
09-21-2012, 01:48
ان المتاجر ساعات بيجيله اوقات مبيبقاش قادر يسيطر على نفسه وممكن يفتح صفقه واحده تطيرله الحساب كله وكلنا اكيد عارفين الكلام دا
انما لو الرافعه المليه صغيره 1:20 مثلا انا شايف ان دى احسن رافعه ماليه والله وبالكتير اوى 1:50

bondokpower
09-21-2012, 02:41
الرافعه الماليه سلاح ذو حدين لانها تغريك ان تدخل فى صفقات كثيره وبعقود كبيره كمان الهامش كلما قل فانت معرض ان تخسر باقى حسابك اى الهامش المتاح

m.o.b
09-21-2012, 04:23

abdellatif2013
09-21-2012, 04:34
بفضل الرافعه المالية الكبيرة بتتدوال بكل راحة واقدر افتح صفقات بس هى المشكلة لو جاك المرجن كول هاتكون خسرت كل حسابك يبقى لازم تحسبها قبل ما تدخل فى الصفق

علاء بدران
09-21-2012, 04:36
اشكرك اخى على هذا الموضوع الاكثر من رائع ف الرافعة المالية امر خطير يجب ان ناخذ بالنا منها
وكويس جدا انك شرحت احوال الرافعة المالية حتى اتمن من الاختيار

dalia dolly
09-21-2012, 05:14
والله انا الرافعه الماليه عندي 1.400 وحسابي بداته ب 100 دولار مش عارفه كده كويس ولا ايه

beso
09-21-2012, 16:53
بصراحه الى عاجبنى فى الشركه هنا الرافعه فقليل ان الواحد يلاقى رافعه كبيره كده .

keko
09-21-2012, 17:00
فعلا كلامك جميل جدا وخصوصا انك بتحاول توضح ايه هيا الرافعه الماليه وكيفيه التعامل بها واخذ الاحتاياطات حتى تكون
من يستخدمها يدرك كيفيه ان يتجنب المخاطر التى من السهل ان يحصل عليها اذا لم يتعامل مع الرافعه الماليه بشكل جيد فهى ميزه ولازم الكل يتعامل ويستفيد بها

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى العزيز بعد التحية
اولا اشكرك على مجهودك الرائع فى موضوع الرافعه الماليه
ولاكن احب ان اوضح شى صغير الرافع الصغغيرة تحافظلك على مالك بحيص
انت تم عكس السعر عليك فهى تحمى مالك والمبلغ الكبير الى هى حجزتو بتنزلهولك تانى

faster4
09-21-2012, 17:11
بالتأكيد الرافعة الكبيرة لا تشكل اي خطر الا ادا اردت ان تجازف انت
وبالفعل احسن رافعة هي 1:1000 فهي تعطي حرية اكبر للمتداول

hamdy82
09-21-2012, 17:14
فعلا يا شادى انت بتتكلم صح لأنى من بداية دخولى انستا فوركس اختارت رافعة مالية 1:1000 وبعد كده لقيت ناس كتير بتقول ان ده خطر مع انى لما قارنت بين الرافعة المالية دى والروافع الاخرى لقيت فعلا انها افضل لأن الرافعة المالية أيا كانت مش بتفرق فى حالة الخسارة لكن الفرق فى ثمن الصفقة وطبعا احسن رافعة هى 1:1000 لأنها اقل رافعة بتسحب مارجن من الحساب .

ayman.shosha
09-21-2012, 17:25
كلامك سليم اخى العزيز
ولكن نسبة المخاطرة عالية فى الرافعة 1:1000
كما ان المارجن كول من الممكن ان يصفر الحساب
كما انها لا تناسب الحسابات الصغيرة ولا تناسب المبتدأين

mezo love
09-21-2012, 17:41

azifek
09-24-2012, 22:54
مشكور أخي على التوضيح
لأن الكثير يظن أن الرافعة 1:1000 ستتسبب بمرجنة حسابه
و لا يعرف أن الرافعة 1:1000 أحسن له حتى لا يتم حجز هامش كبير أثناء التداول

noureen
09-24-2012, 23:02
الموضوع مهم و شكرا ليك بجد على هذا المجهود
خصوصا ان الكل بيسال عن الرافعه و بتهمه كتير جدا

yasser habola
09-24-2012, 23:29
شكرا ليكز اخي الكريم علي شرحك لنظام الرافعة المالية الموجودة داخل شركة انستا فهي تختلف من شركة الي اخري
واتمني المزيد من المواضيع العلمية لكي يستطيعو المبتدئين معرفة كل تفاصيل الشركة

najoull19
09-25-2012, 00:19
السلام عليكم انا نفسي اعرف ايه الرافعة المالية لاني معلى ما اضن اني ما فهمتها جيدا واتنمى اي شخص يراسلني ويشرح لي جيدا

4ex
09-25-2012, 00:21

shery
09-25-2012, 07:29
ان التداول باعتماد الرافعة المالية من الأمور السهلة والبسيطة وهنالك احتمال كبير بالحصول على صفقات مربحة بمبالغ طائلة أضف إلى ذلك أن اعتماد التداول بالهامش لا ينطوي على مخاطر ولكن من راى غير ذلك وارى ان استخدام الرافعه فيه مخاطر كثيره

MAGDY
09-25-2012, 07:53
شغل الفوركس ، كله مخاطر ، من أوله لآخره
أما بالنسبة للرافعة .. قلنا وكررنا ولسه برضه فى ناس بتقول كلام غير مسئول
الرافعة الكبيرة ، تناسب رؤوس الأموال الصغيرة
الرافعة المنخفضة ، تناسب رؤوس الأموال الكبيرة
وجميع شركات الوساطة ، لا تسمح بالرافعة الكبيرة مع رؤوس الأموال الكبيرة
يا اخوانا يا أفاضل يا محترمين .. اللى مايعرفش ، بلاش يقول كلام وخلاص بدون علم ولا معرفة
معانا ناس مبتدئين ، وبيتلخبطوا وبيتوهوا مابين الصح والغلط .. لو تكرمت بلاش فتاوى بدون علم ولا خبرة
ولكل محترم مهذب منضبط وملتزم
تحياتى

khaledyosrie
09-25-2012, 07:53
شكرا على الشرح الجميل ده وفعلا استفدت منه كتير والرافعه الماليه الكبيره اكيد افضل وخصوصا للحسابات الصغيره

Elhady
09-25-2012, 08:05
طب انا عاوز اعرف يعنى ايه رافعه ماليه ا لانى لسا جديد خالص فى الحوار ده

furqan
09-25-2012, 08:19

---------- Post added at 10:19 AM ---------- Previous post was at 10:17 AM ----------

mohamed eldamnhorey
09-25-2012, 10:56
مشكور أخي على التوضيح
لأن الكثير يظن أن الرافعة 1:1000 ستتسبب بمرجنة حسابه
و لا يعرف أن الرافعة 1:1000 أحسن له حتى لا يتم حجز هامش كبير أثناء التداول

ودى افضل ميزه حبيتها فى شركة انستا انها توفر افضل رافعه موجوده فى جميع الشركات

احترم واقدر الشركة على هذا الشغل الممتاز

kazim
09-25-2012, 11:06

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

من اول ما سجلت لان لقيت ناس كتير فى منتدى تانى كاتبة كدة فى شرح التسجيل فى انستا
بس المعلومة اللى ماكنتش اعرفها خالص هى انو ينفع انى اغير الرافعة المالية بعد ما اسجل لانى كنت فاكر انى بختارها وقت التسجيل و بتثبت على كدةوالرافعه اماليه كبيره ايه اللى خلاك تقول كده بالعكس الرافعه الماليه الكبيره مسحبتش من المارجن كتير واللى حيخلى الواحد يخسر حسابه كله لو ثفقه جت غلط هو حجم اللوت وليس حجم الرافعه الكبير

simo512
09-25-2012, 20:31

tectop
09-25-2012, 21:44

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

السلام عليكم ورحمة الله
انا اتفق معك اخى ان الرافعه بتحمى الحساب من المارجن كول ول الواحد بيدير راس ماله صح
لكن الرافعه القليله مزيتها انها بتحجم المبتداء انه ميتهورش ودا الى اعرفه

ehap
09-25-2012, 22:28
اشكرك على هذه االمعلومات الهامه
وفعلاً ان الرفعه الماليه بتفيد جداً اصحاب رئس الاموال الصغيره
لان الارصده الماليه بتعتها كبيره جداً

fbi123
09-25-2012, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله
الرافعه الكبيره بتقلل المرجن ودى فعلا مميزه جدا فيه بس للمبدئين لا ودى نصيحه اخويه منى علشان ميطمعش

magic777
09-26-2012, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله
الرافعه الكبيره بتقلل المرجن ودى فعلا مميزه جدا فيه بس للمبدئين لا ودى نصيحه اخويه منى علشان ميطمعش

اخي العيب مش في الرافعه ومش هيا اللي هتخسرك دي طريقتك انت في استخدامها هيا اللي ممكن تخسرك
او تكسبك فلو طمعت ودخلت بلوت عالي متظلمش الرافعه وتقول هيا السبب

mohamed alalfy
09-27-2012, 19:16
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخى الكريم على كل ما
تقدمه لنا من معلومات ونرجو من
سيادتكم ان تقدمو لنا ل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

gigi
09-30-2012, 20:21
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان
الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها
هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين
على المتاجرة بسبب صغر رأس المال لديهم

indomy
09-30-2012, 20:40
السلام عليكم
فعلا الرافعة الكبيرة جميلة جدا ومفيدة ولاطن مع الامحترفين فى التعامل معاها
تقبل تحياتى

ساره السيد
09-30-2012, 20:47
بشكرك جداأستاذ شادى على التوضيح وفعلا الرافعه مهمه جداوانا عن نفسى لو استخدمت هستخدم 1:1000 لانها أفضل وتتيح فرص تداول أكثر وخصوصا للمبتدئين

Mado
09-30-2012, 21:24
انا كنت عامل الرافعة الاول على 200 وبعد كده غيرتها الى 1000 من صفحة الاعدادت في حسابي على موقع الشركة
الرافعة بتزود فرص الربح والاستثمار بس الافراط في الصفقات قد يصل بالحساب في النهاية الى المارجن كول

asmaa omar
09-30-2012, 22:27
شكرا جزيلا اخى الكريم شادى مصطفى
معلومات رائعه ومفيده هناك الكثير من المبتداين يبحثون عن مثل هذه المعلومات

ramzy sayed
10-14-2012, 14:11
انا افضل الرافعة المالية 1/200 لانى اعتبره تحمى راس مالى وانا لا يهمنى اذا كانت الرافعة المالية 1.200 او 1.1000 لانى لا اترك حسابى حتى يصل للمارجن كول لانى اضع ستوب لوز لكل صفقة وقادر على حماية راس مالى بدون الحاجة الى الرافعة المالية

ام يوسف
10-14-2012, 14:17
السلام عليكم
اشكرك جدا على الموضوع المهم جدا وبالتوفيق للجميع

sarim
10-14-2012, 14:19

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

على حسابهم اطول فتره ممكنه و الله يوفق الجميع مهم وقريته جدا علشان كان نقصني بعد النقاط واستكملتها من قرائتي لهذا الموضوع بس انا ملاحظتش حكايه السحب القيمه دي هجربها واشوف ممكن اغيرها

said@77
10-14-2012, 15:00
هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين على المتاجرة بسبب صغر رأس المال لديهم .

majdquran
10-15-2012, 10:36

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

كلام صحيح مئة بالمئة احنا الحسابات تعتنا قليلة وبالتالي بحاجة اعلى رافعة مالية موجودة واما بالنسبة للمخاطرة دا بعتمد على الانسان مش الرافعة ..
بمعنى حسابك 100 دولار ..
اذا اخذت اوردر ميني فنسبة المخاطرة واحده على الجهتين !!!
ولك المارجن ببقى اقل في الرافعة 1 على الف .

toto
10-26-2012, 05:55
انا عن نفسى اعتقد فى هذا الموضوع
ان الرافعة ليس لها علاقة بنسبة المخاطرة
لانك انت اللي بنفسك بتحدد نسبة المخاطرة
الرافعة العالية مجرد انها بتديك الاوبشن ان تخاطر اكتر
و لكن في النهاية القرار في ايدك انت

ahmedsaied
10-30-2012, 03:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخى على موضوعك وفعلا الرافعه الماليه مهمه جدا وانا استخدم الرافعه الماليه 1:1000 وشكرا على المعلومات القيمه

hams
10-30-2012, 04:05
بصراحه انا محتاره لان فى اعضاء بتنصح بالرافعه الماليه الكبيره لانها الافضل للحفاظ على الحساب

واعضاء بتنصح بالعكس وخصوصا لو راس المالل صغير

انا لسه مبتدا وراس مالى صغير مع انى اول ما فتحت حسابى اخترت الرافعه الماليه الكبيره ولكن لسه مبداتش بفتح اى صفقه

يا ريت الردود متكونش محيره كدا عشان نقدر نركز فى هدف واحد

khalid1568
10-30-2012, 04:16
شكرا لك على التوضيح اخي الكريم رائع وفعلا موضوع الرافعه مهم جدا للجميع

mohamed amin
10-30-2012, 05:04
الرافعة المالية دى بتساعد كثير من التجار فى تحقيق ربح كبير
مرة واحدة ولكن ممكن تنعكس عليه وتخليه يخسر كل حاجة

meeco
10-30-2012, 05:55

Leverage

ولتغيير الرافعه الماليه
نفتح موقع انستا فوركس
personla information
ثم
change levrgage
ثم نضغط على
Save

الرافعة الكبيرة هى الافضل للحسابات الصغيرة
ولكنها تشجع الكثيرين على الطمع والدخول بلوت عالى فى الصفقات

mohamed ezzat
10-30-2012, 16:23
جزاك الله كل خير على توضيحك لمثل هذة المعلومات
ولكنى قرأت مقالات أخرى انه كلما زادت الرافعة كلما زادت المخاطرة
والبعض يقول ان المنظمات الرقابية بعضها يفرض ان لا تزيد الرافعة عن حد معين
ما الأصح حاليا ؟

ameer
10-30-2012, 16:30
اهلا بيك اخي الكريم وشكرا لك اخي الحبيب على هذا الموضوع الجميل جدا بس اخي الحبيب اعتقد انو هذة الرافعه المالية خطرة نوعا ما ا و بشكل كبير على الحساب وراح تذهب الرصيد مباشرة

شيرين
10-31-2012, 04:10
شكرا لكم على معلوماتكم الجديدة والشيقة
ننتظر جديدكم باستمرار
تحية عاطرة لكم

forex.masr
10-31-2012, 16:38
والله يا جماعه الموضوع شكله حلو اوى اوى ومن احلى المواضيع اللى موجوده فى المنتدى اخى الكريم وتقبل مرورى وشكرا على اهتمامك واتمنى لنا التوفيق جميعا

temp16
10-31-2012, 17:34
انا افضل اعلى رافعة موجدة وليس بدافع المجازفة
بل لانها تعطي راحة كبيرة للمتداول وحرية اكبر للحساب

minaedward
10-31-2012, 17:44
موضوع رائع ومعلومات قيمة و مفيدة للمتداولين والمستخدمين الرافعة المالية ومدى تاثيرها على تداولنا فى مجال الفوركس

good way
10-31-2012, 18:13
جزاك الله كل خير على هذه االمعلومات الهامه
وفعلاً ان الرافعه الماليه بتفيد جداً اصحاب رئوس الاموال الصغيره

jamalsale
11-05-2012, 13:25
شكرا اخي على التوضيح فالرافعة المالية رغم انها تاخد
مارجن اقل لكنها تستطيع ان تغطس في حسابك لتصفره و لا يبقى لديك سوا المارج

saeda abdelmgeed
11-05-2012, 13:31
انا نصحنى الخبراء والمتداوليين بالرافعة المالية 1-200 ولا اعرف ان كانت جيدة ولا لا لكن
حتى الان انا ارى انها جيدة ولا تسبب لى اى مشاكل منذ البداية فى المتاجرة

nornar
11-05-2012, 13:34
شكرا علي الشرح وطريقة استخدام الامثله وضحت الدنيا وانا فعلا مستخدمه الرافعه 1:1000 بس بصراحة مكنتش
السبب في كونها افضل من الرافعه الاقل , بالتوفيق

nile eyes
11-05-2012, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اكتير لحضرتك على الموضوع الرائع وفعلا مهم جدا للجميع
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

lionking
11-06-2012, 10:35
الرافعة الماليه العالية مش خطر ولكن استخدامك للوت عالى عن حسابك هو اللى خطر جداااااااااااا
وعشان كدا تقدر تستخدم اى رافعة لكن اللوت يكون مناسب لحجم راس المال

dzabdou
11-06-2012, 10:38
نعم أخي
هذا صحيح
لقد كنت سأكتب الموضوع لكن سبقتني إلبه
مشكوور أخي

علاء بدران
11-06-2012, 15:34
فعلا اخى الكريم الموضوغ مفيد جدا نشكرك على هذا الايضاح
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

elmorsy
11-06-2012, 17:17
جميل جدا كلامك اخى الحبيب .. بس فيه نقطة صغيرة ان اللى بيخلى الناس المبتدئين يستخدموا رافعة مالية اقل سواء كانت 1:100 او 1:200 فده بيكون نتيجة لخوفهم من المخاطرة .. مع انى بتفق معاك ان عنصر المخاطرة فى الرافعة 1:1000 انا شايف انه عادى جدا واضمن كمان زى ما اتفضلت حضرتك

علاء بدران
11-06-2012, 18:27
شح جيد ووافى جدا اخى الكريم فالرافعة المالية مهمة جدا ايضا وخصوصا للمبتدئن
بصراحة جميل جدا انك شرحت الرافعة المالية ل اهميتها

eslam2665
11-06-2012, 21:30
انا معاك فى هذا الموضوع لان كثير من الناس لديه المفهوم الخطأ ده انا من اول مرة فتحت حساب وانا استخدم الرافعة 1:1000 وكل اللى يسئلنى واقول انا مستخدم الرافعة المالية ديه يقول ديه فيها خطر على حسابك بس انا مكنتش بركز فى كلمهم لانى عارف انه غلط

amgad boles
11-06-2012, 21:32
هو المقصود بالرافعة المالية الصغيرة لاسباب تانية
ينصح بيها علشان فى حالة الخسارة الكبيرة بتسيب مبلغ كبير للمتاجرة

momolimon
11-06-2012, 21:42
احسن رافعة في عالم الفوركس صراحة هي انستا شركة ممتازة و تخليك تتاجر حتي لو في حسابك 1 دولار

engineer
11-06-2012, 21:53
لرافعة الماليه ميزة مهمة جدا واعتقد من غيره ماكنش فى حد هيتاجر خصوصا مننا احنا اصحاب ال100 و200 $
لانه بترفع قيمة الحساب وبتقدر تتداول على العملات براحتك

nile eyes
11-06-2012, 21:58
السلام ورحمة الله وبركاتة
شكرا اكير لحضرتك الموضوع اكتير روعة وانا قرات الموضوع واستفدت منة جدا

sobissa
11-06-2012, 22:02
كلام منطقي أخي وأنا أشكرك على الموضوع وعلى فكرة أنا عن نفسي بستعمل رافعة 1,1000

latraaa
11-15-2012, 16:26
أخي الكريم ، في رأيي الرافعة دات القيمة 1:1 هي الجيدة في جميع الحالات، أنا سأعتمد عليها في أثناء التداول إن شاء الله

eslam barakat1
11-15-2012, 18:49

saiedhassan26
12-19-2012, 04:19
بالضبط أخى هذا ما أحاول قوله منذ فترة طويلة جدا انه لاعلاقة على الأطلاق بين قوة الرافعة و الخطورة على الحساب فهناك الكثيرين اللذين يعتقدون للأسف ان كبر الرافعة يعنى كبر اللوت و هذا لا علاقة له بالرافعة على الاطلاق بل علاقته الوحيدة تكون بطريقتك فى أدارة رأس مالك ليس الا.

Hassan DAOUDI
12-19-2012, 04:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاك الله خيرا اخي على المعلومات القيمة جدا

vampire
12-19-2012, 05:56
شكرا اخى على الموضوع المميز ..... اتمنى ان تستمر فى عمل مواضيع مشابه حتى يستفاد الكثيروين من الاعضاء دائما ما تكون الرافعه مجال للجدال
بين المتداولين نظرا لاختلاف كل رافعه حسب طريق التداول لكل شخص .

raed3
12-19-2012, 09:26
شكرا يا اخى على المعاولمات واكيد الرافعة المالية وحساباتها فى الفوركس دا مهم جدا لأنها بتدى للواحد حرية فى المتاجرة بهامش ربح اكتر مما هو علية راس المال

engmhd2002
12-19-2012, 09:42
الرافعة المالية من اكبر مميزات انستا
ولو عملت رافعة 1-2000 هختارها طبعا لانها بتدى حرية اكبر فى التعامل مع الحساب

yassoo011
12-19-2012, 13:06
شكرا يا اخى على المعاولمات واكيد الرافعة المالية وحساباتها فى الفوركس دا مهم جدا لأنها بتدى للواحد حرية فى المتاجرة بهامش ربح اكتر مما هو علية راس المال

يجب الانتباه لشيئ مهم بالنسبة للرافعة انه كلما زادت
الرافعة قل المارجن او حجم الاموال المحجوزة كتأمين والعكس

mero12
12-19-2012, 13:27
فعلا موضوع استفدت منه الكثير وبشكرك لانك بتفدنا
دايما بالمواضيع القيمهواتمنى التوفيق لكم دائما ان شاء الله

ahmed1
12-19-2012, 13:46
اشكرك اخي الكريم علي ما قدمته من معلومات بخصوص الرافعه الماليه واظن الموضوع ده في الاونه الاخيره اخذ اكتر من حقه

في الشرح اشكرك مره اخري اخي الحبيب

amazirr
12-19-2012, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي شكرا على التوضيح ولاكن هل توجد روافع مالية اكبر من هده تقدمها شركات اخرى

yaallah2
12-19-2012, 14:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور يا شادى على التوضيح لاننى فعلا مكنتش بحب استخدم الرافعه الماليه الاكبر اعتقاد منى انها مخاطره على راس المال ولكن بعد التوضيح بمثال عملى
توضحت الفكره تقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

xp4h
12-19-2012, 17:23
انا عن نفسى شغال بالرافعة المالية من 1 الى 1000 ولكن انصح جميع المبتدئين
فى مجال الفوركس بعمل الرافعة المالية 1 الى 200 وبالتوفيق للجميع

forex3
12-19-2012, 21:58
شكرا جدا لك يا اخى على موضوعك عن الرافعة المالية واكيد طبعا الرافعة الماية لها دور كبير جدا على اجتياز ناس كتير للفوركس لانه تسمح لك اذا كان لديك رأس مال ليس بكبير ان تدخل صفقات اكبر من رأس مالك الاصلى

yaallah3
12-19-2012, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك كثيرا على هذا الموضوع القيم لانه يناقش نقطة هامة جدا فى الفوركس وهى الرافعة المالية
وهى من اهم الجزئيات فى الفوركس جزاك الله خيرا على مجهودك معا

Stranger
12-19-2012, 22:37
انت مخطأ اخي الكريم
الرافعه الماليه الصغيره تجبرك على الالتزام لانها تخرجك من السوق مبكرا قبل الانعكاسات الكبيره والراليات
اما لو رافعتك الماليه كبيره سوف يتبقي لك هامش بسيط محجوز واموالك كلها ستكون عرضه للخساره في الحركات السريعه
من يستخدم استوب لوز واداره سليمه لرأس المال لن يهمه ذلك الامر

abdenbi
12-26-2012, 16:12
انا لا اوافقك الراي بالنسبة لرافعة اخي فكلما كانت اصغر كان الامر جيد
خاصة للمبتدئين لان اغلبهم يلتجئ الى الدخول في صفقات بلوت كبير

hasback
12-26-2012, 16:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخ شادي بالفعل فهذه القضية او الفكرة هي لدا معضم المتداولين الجدد ولا اعرف من اين اتت هذه الفكرة لكن كما سبق وقلت ان الرافعة ليست ما يؤدي للمرجنة بل احجام اللوت فهناك من يكون راسماله صغير ومع دلك يتاجر برافعة كبيرة وبالتالي فهي المرجنة من بابها المفتوح

khamis
12-26-2012, 16:27
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جزاك الله كل خير اخى الغالى على هذه التعريفات فى انتظار كل جديد لك باذن الله

ahamed ali
12-26-2012, 16:37
المعروف لدى جميع متاجرى الفوركس ان
الرافعة المالية من اهم النقاط فى الفوركس وبدونها
هيكون عدد كبير من المتاجرين غير قادرين على المتاجرة

---------- Post added at 01:37 PM ---------- Previous post was at 01:36 PM ----------

الرافعه الماليه الصغيره تجبرك على الالتزام لانها
تخرجك من السوق مبكرا قبل الانعكاسات الكبيره والراليات
اما لو رافعتك الماليه كبيره سوف يتبقي لك
هامش بسيط محجوز واموالك كلها ستكون عرضه للخساره

nour7
12-26-2012, 17:41
أبدا الرافعة التي تشكل خطرا على الحسابات الصغيرة ليست 1:1000 وإنما 1:200 وأقل
وأنا أنصح كل من كان حسابه أقل من 500 دولار أن يحول الرافعة إلى 1:1000 أو على الأكثر 1:500

walid1
12-26-2012, 17:45
السلام عليك اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و بالنسبة لي فانا افضل الرافعة المالية 1.1000 لانه آكثر امانا و تناسبني جدا

do.dy
12-26-2012, 18:07
فعلا هذا خطأ شائع والجميع يفضلون الرافعه المالية 1:200 ولكنى انا افعل الرافعه المالية 1:1000
فعندما فتحت حساب فى انستا قمت باختيارها وذلك لكى احافظ على حسابى مشكور على الموضوع مفيد جدا لكل الناس

محمود شبايك
12-26-2012, 18:51
انا اعرف ان الرافعة المالية اولها 1 الى 100 واول مرة اسمع عن حاجة اقل من كده
يعنى فيه من 1 الى 100 لحد من 1 الى 1000 دى اولها ودى اخرها