PDA

View Full Version : ارجو التاكيد على هذا القانون انستا فوركس

ahmed saleh
07-11-2012, 01:41
انا قريت ان فى قانون فى الشركة انستا فوركس ان لا يمكنك سحب اكثر من 10% من راس مالك عند المتاجرة وقت الاخبار يعنى الى بيتجرو بطريقة الاسكبلينج قوت الاخبار لا يمكنهم سحب اكثر من 10 % من راس مالهم هل هذا صحيح والقانون دة صح وضعتة الشركة فعلا ارجو الافادة

Smart
07-11-2012, 01:54
سيتم نقل الموضوع للقسم المناسب
ليقوم دعم الشركه بالرد عليك

kingman
07-11-2012, 02:53
بالفعل صحيح وراجع قوانين الشركة وانت بتفتح حساب هتلاقى فيه بند بينص على كده يعنى ماتقدرش تطلب سحب اكثر من عشرة فى الميه من راس مالك المودع
وانا سحبت قبل كده وتم رفض سحبى وخصم المبلغ

ahmed saleh
07-11-2012, 03:06
خصم البملغ ازى يعنى انت جيت تسحب عينى
ملقتش غير 10% من راس مالك بس والباقى لا مش موجود كدة يعنى

mrdark
07-11-2012, 14:30
انا قريت ان فى قانون فى الشركة انستا فوركس ان لا يمكنك سحب اكثر من 10% من راس مالك عند المتاجرة وقت الاخبار يعنى الى بيتجرو بطريقة الاسكبلينج قوت الاخبار لا يمكنهم سحب اكثر من 10 % من راس مالهم هل هذا صحيح والقانون دة صح وضعتة الشركة فعلا ارجو الافادة

القانون 5.12 يقول
فى حالة أن تغير السعر المتعلق بالأخبار الاقتصادية تسبب فى زيادة الربح بأكتر من 10% من الايداع الأصلى، يحق للشركة عمل تصحيح لربح مثل هذه الصفقات بقيمة تتناسب مع فرق السعر وخصمها من الحساب التجارى، مع ملاحظة الآتى: تصحيح نقطة 5.12: فى بعض الحالات ووفقاً للسلطة التقديرية للشركة يمكن أن يقل الحد الأدنى للارباح عن 10% من مجموع الايداعات.

وهذا معناه أنه في حال تقلبات السوق القوية بسبب الأخبار تسببت في ربح في صفقة مفتوحة أكثر من 10% من رأس المال فيحق للشركة خصم هذا الربح هذا ما يقوله البند

وأيا أنت تحدثت عن الإسكالبنج وقت الأخبار بمعنى أن الصفقة ستفتح لبضع ثواني لأن وقت الأخبار التدبدبات قوية وهذا مخالف وفقا للقانون رقم 3.14.6 والذي ينص على غلق الصفقة بعد مرور دقيقتين على الأقل حسب هذا البند

الصفقات التى لم يمر عليها أكثر من 2 دقيقة قبل أن تغلق (أو الوقت الذى مر قبل تنفيذ غلق الصفقة) يمكن إلغائها بواسطة الشركة.
3.15. الإغلاق الإجبارى للصفقة.

osama00971
07-11-2012, 15:00
مشكور ايها الخبير على الافادة
وربنا يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه

ahmed saleh
07-12-2012, 00:52
القانون 5.12 يقول
فى حالة أن تغير السعر المتعلق بالأخبار الاقتصادية تسبب فى زيادة الربح بأكتر من 10% من الايداع الأصلى، يحق للشركة عمل تصحيح لربح مثل هذه الصفقات بقيمة تتناسب مع فرق السعر وخصمها من الحساب التجارى، مع ملاحظة الآتى: تصحيح نقطة 5.12: فى بعض الحالات ووفقاً للسلطة التقديرية للشركة يمكن أن يقل الحد الأدنى للارباح عن 10% من مجموع الايداعات.

وهذا معناه أنه في حال تقلبات السوق القوية بسبب الأخبار تسببت في ربح في صفقة مفتوحة أكثر من 10% من رأس المال فيحق للشركة خصم هذا الربح هذا ما يقوله البند

وأيا أنت تحدثت عن الإسكالبنج وقت الأخبار بمعنى أن الصفقة ستفتح لبضع ثواني لأن وقت الأخبار التدبدبات قوية وهذا مخالف وفقا للقانون رقم 3.14.6 والذي ينص على غلق الصفقة بعد مرور دقيقتين على الأقل حسب هذا البند

الصفقات التى لم يمر عليها أكثر من 2 دقيقة قبل أن تغلق (أو الوقت الذى مر قبل تنفيذ غلق الصفقة) يمكن إلغائها بواسطة الشركة.

شكرا على الرد ولكن معلش واحدة واحدة انا دلوقتى دخلت صفقة زكسبت فيها اكتر من 10% من راس مالى طيب
دلوقتى بقى اية الى هيحصل هيتخصم الزياددة عن ال 10% ولا هيضاف عادى للحساب بس مش هيكون غير قابل للسحب زى البونص كدة

engcu90
07-12-2012, 01:20
شكرا على الرد ولكن معلش واحدة واحدة انا دلوقتى دخلت صفقة زكسبت فيها اكتر من 10% من راس مالى طيب
دلوقتى بقى اية الى هيحصل هيتخصم الزياددة عن ال 10% ولا هيضاف عادى للحساب بس مش هيكون غير قابل للسحب زى البونص كدة

لو الصفقة ف وقت عادى...مفيش حاجة هتحصل وهتاخد الربح كله

لكن لو كانت الصفقة وقت الاخبار او نتيجة الجاب
هيتم الغاء الصفقة كلها..بمعنى سحب الربح المحقق من حسابك
وهيكون ليك الحق تطالب ب 10% فقط من ربح الصفقة

ahmed saleh
07-13-2012, 14:34
لو الصفقة ف وقت عادى...مفيش حاجة هتحصل وهتاخد الربح كله

لكن لو كانت الصفقة وقت الاخبار او نتيجة الجاب
هيتم الغاء الصفقة كلها..بمعنى سحب الربح المحقق من حسابك
وهيكون ليك الحق تطالب ب 10% فقط من ربح الصفقة

انا عايز افهم سحب الربح ازى يعنى هو الربح الى حققتة من الخير هتسحبة الشركة ولا هيفضل فى حسابى
وانا لما اجى احاول اسحبة مش هيرضة يتسحب كدة صح ولا اية معلش ارجو التوضيح على هذة النقاط

kero
07-13-2012, 15:13
شكرا جزيلا على ايضاح هذا البند المهم ..وفعلا من قوانين انستا عدم اغلاق الصفقة قبل مرور دقيقتين عليها
وده طبعا صعب ف التداول وقتت الاخبار لان الصفقة ممكن متخدش ثوانى

aminos
07-13-2012, 15:18
السلام عليكم
مشكور أخي و أنا قرأت أيضا أن يجب على الصفقة تجاوز دقيقتين
في حالة المتاجر بالسكالبينغ

ahmed saleh
07-13-2012, 15:55
السلام عليكم
مشكور أخي و أنا قرأت أيضا أن يجب على الصفقة تجاوز دقيقتين
في حالة المتاجر بالسكالبينغ

هل هذا فقط الديقتين فى حالة لما تكون الصفقة مفتوحة ولما ممكن اعلق امرك ويكون بقالو اكتر من دقيقتين
انا بصراحة مش عارف اية الغرض من القانون دا انا مسمعتوش فى اى شركة تانية ومش عارف لية كدة

willy
07-13-2012, 17:08
هو في سؤال الصفقة لازم تكون مفتوحة اكثر من دقيقتين حتى لومفيش اخبار وبعدين دة اوقات المتاجرة كلها اخبار مش فاهم حتاجر امتى وازاي ارجو الافادة من مندوب انستا

mrdark
07-13-2012, 20:42
هو في سؤال الصفقة لازم تكون مفتوحة اكثر من دقيقتين حتى لومفيش اخبار وبعدين دة اوقات المتاجرة كلها اخبار مش فاهم حتاجر امتى وازاي ارجو الافادة من مندوب انستا

أخي العزيز تاجر عادي وقتما أردت فقط إجعل الصفقات تدوم أكثر من دقيقتين وهي مفتوحة و أن لا يتعدى الربح 10% أثناء الأخبار القوية التي ستأثر على السعر بتدبدبات قوية

EngAhmed
07-18-2012, 23:49
الحقيقة انا اول مرة اسمع عن قانون زى كدجا فى الشركة ومعتقدش ان دا كلام مظبوط:accute:

Aker001
07-18-2012, 23:51
راجع قوانين الشركة وانت بتفتح حساب هتلاقى فيه بند بينص على كده يعنى ماتقدرش تطلب سحب اكثر من عشرة فى الميه من راس مالك

Mr.GooDMaN
07-24-2012, 21:15
من القواعد الثابتة التى تم الاتفاق عليها فى المنتدى انه من الممنوع المتاجرة وقت
الاخبار ووانه لا يسمح بسحب الارباح التى قد حدثت للمتاجرة بوقت الاخبار

hossam eldeen mohamed
07-24-2012, 21:22
السلام عليكم
شكراا لك اخي الكريم على الافادة
وبالتوفيق للجميع

hesham itch
07-27-2012, 23:44
الموضوع مش مفهوم من شرحك للموضوع ولكن يجب عليك ان تتقوم
بقراءة شروط العمل بالمنتدى والضوابط التى يتم العمل بناء عليها

gehad87
01-29-2013, 18:53
طب ارجو ان حد من الدعم الفني بمصر يعرفنا وقت الاخبار ده بيبقا امتى حسب توقيت مصر على الاقل نتجنب التجارة وقت الاخبار وكفى الله المؤمنين شر القتال

forex24day
02-14-2013, 14:10

للاسف يا اخ احمد دى معلومة صحيحة وسمعت انه من الممكن ان تاخذ الشركة جميع الارباح
وارى انه من الافضل الا تجازف وانتظر حتى صدور الاخبار وابدا فى التداول

hicham07
07-02-2013, 01:21
اخي لو راس المال الموضوع 100 دولار متل و انت دخلت صفقة بلوت 20 سنس وقت الاخبار و كسبت فيها 50 نقط
يعني 0,20*50=10 دولار دا ميشكلش اي خطور على الربح او الراس المال
و ان تجوزت هدا العدد سيتم اخد كول ما هو فوق هدا النسبة

maged mohamed
07-02-2013, 13:15
بسم الله الرحمن الرحيم
بالفعل يوجد قانون فى اللشركة يحزر من سحب الارباح لاكثر من 10 % عند وقت الاخبار
ودة حسب علمى ولم اقدم على هذة الخطوة لانى احترم القوانين المنظمة للفوركس وبالتالى لم اقدر ان افيدك فى الرد

abo heba
01-29-2014, 01:05
اهلا بك
كل ما اعرفه ان التداول على الاخبار يجب ان لا يتعدى الربح 10 % من راس المال وهذا حسب ما قاله لى احد الخبراء
ولكن الحمد لله لا اتداول على الاخبار
تحياتى لك

Ali Mahmoud
01-29-2014, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ...

طب ارجو ان حد من الدعم الفني بمصر يعرفنا وقت الاخبار ده بيبقا امتى حسب توقيت مصر على الاقل نتجنب التجارة وقت الاخبار وكفى الله المؤمنين شر القتال

ssnsafi
02-04-2014, 04:46
اخي الكريم انت تملك في حسابك مثلا 100 دولار وفتحت صفقة عند صدور خبر هام وربحت صفقتك 10 دولار واغلقتها ( بشرط ان لا تغلقها قبل مرور خمس دقائق على فتحها ) فأنت حر في ان تسحب ال 10 دولار هذه او تبقيها في حسابك ليزيد راس مالك
لكن لو ربحت صفقتك مثلا 15 دولار أي فوق ال 10% من راس مالك فالشركة عند ذلك حرة في ان تلغي الصفقة كلها
والسبب ان الربح كان بسبب صدور خبر هام
اما لو ربحت من صفقة فتحتها في وقت عادي وزاد الربح عن 10% فالشركة لن تخصم شيء من الارباح

نور المعرفه
02-07-2014, 00:44
مؤخراً وجدت وثيقة العقد في شركة أنستا فوركس وكانت تحذر فيها بأسلوب شديد اللهجة من الدخول وقت الأخبار ، بصراحة أنا بعد هـذه النقطة ، لم أتعمق في هـذا الشرط .

karam22
02-07-2014, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في الواقع الشركة مجحفة جدا في قوانينها تجاه العمل بالبونص وكاننا لا حق لنا في الربح كباقي المتاجرين لا اعلم لماذا كل ذا مادام هناك الاسبريد تربحه ابشركة
اذ لابد هناك مكاسب اخري للشركة بخلاف الاسبريد

haytham_mhmd
02-07-2014, 01:45
هل الشروط دي بتنطبق علي جميع الحسابات ؟ ولا علي الحسابات المموله بالبونص فقط
انا اعمل بايداع حقيقي فهل لا استطيع سحب ارباحي من التجاره وقت الاخبار

ilyes chaieb
02-09-2014, 18:56
اوقات الاخبار موجودة عندك بالاجندة الاقتصادية يمكن متابعة اوقات اخبار العملات اول باول
لتمنى انى قد افدتك
تقبل مرورى

abnalex
02-13-2014, 08:26
بالفعل صحيح وراجع قوانين الشركة وانت بتفتح حساب هتلاقى فيه بند بينص على كده يعنى ماتقدرش تطلب سحب اكثر من عشرة فى الميه من راس مالك المودع
وانا سحبت قبل كده وتم رفض سحبى وخصم المبلغ

RomanyMoreed
05-29-2014, 01:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لا حضرتك فهمت غلط مش حكاية سحب الحكايه ان لو انت فاتح صفقت وقت الاخبار يشترط ربحها الا يتجاوز ال 10% من رأس مال الحساب

WASEM DALLOUL
05-29-2014, 01:54
السلام عليكم
القانون يقول يا أخي الكريم انه يجب ان لا يكون ربح الصفقة وقت الأخبار أكثر من عشرة بالمية من قيمة حسابك قبل الصفقة
وشكرا

azifek
06-01-2014, 01:43
أخي الكريم
حسب علمي أن الربح لا يجب أن يتجاوز 10% من رأس مالك لو تتاجر وقت الأخبار
وللإطلاع بالتفصيل يمكنك أن تقرأ اتفاقية العميل في موقع انستا فوركس و سوف تجد القانون مكتوب فيها

esshazly
06-09-2014, 14:24
السلام عليكم .... بالنسبة للسحب 10 % فقط من القيمة المودوعه ياسيدي .... ودة فعلا كلام حقيقي ... حاول انك تجرب تسحب ف المرة 10 ف المية وبعدين جرب تاني

Mustapha.Ayadi
06-10-2014, 04:10
السلام عليكم،
شكرا لتفاعل الاخوة الاعضاء،
اخي الكريم نعم القانون موجود و حسب علمي انه يمنع المتاجرة وقت الاخبار لحساب البونص.
كان الله في العون.

fido
07-10-2014, 16:56
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك واثابك جنة الفردوس
اللهم يامن لطفت بعظمتك دون اللطفاء ..
وعلمت ماتحت أرضك كعلمك بما فوق عرشك..

abokarem
09-01-2014, 00:49
السلام عليكم
بالفعل لقد قرات هذا الشرط واعتقد ان التداول على الاخبار ليس متاح فى انيستا وان كان لابد ان تكون الارباح لا تزيد عن
10 % من راس المال حتى تستطيع سحب الارباح

محمد عبد اللطيف
11-02-2014, 14:02
السلام عليكم
اعتقد ان التداول بالاخبار امر صعب للغايه وبيحمل محاطره كبيره نوعا ما
وبالفعل هذا القانون موجود ولابد ان تداولت على الاخبار ان لا تتجاوز الربح 10 %

hamdochi
11-02-2014, 15:25
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه من القواعد الثابتة التى تم الاتفاق عليها
فى المنتدى انه من الممنوع المتاجرة وقت الاخبار ووانه لا يسمح بسحب الارباح
التى قد حدثت للمتاجرة بوقت الاخبار بالتوفيق ان شاء الله

KHALDIN ALATRASH
12-21-2014, 13:10
أخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
أخي هذا قانون صحيح لكن أنا أود أن أسأل سؤالا عندما أدخل إلى الحساب لكي أسحب ما أريده من المتاجرة هل هم يحديدون لي ما أسحبه أم أنا كم أريد أن أسحب أستطيع أن أسحب بالتوفيق تقبل مروري

hamdochi
12-21-2014, 14:37
اعزاء الاعضاء اعتقد انه الفعل يوجد قانون فى اللشركة يحزر من سحب الارباح لاكثر من 10 % عند وقت الاخبار ودة حسب علمى ولم اقدم على هذة الخطوة لانى احترم القوانين المنظمة للفوركس وبالتالى لم اقدر ان افيدك فى الرد بالتوفيق

hamdochi
01-26-2015, 11:10
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الجميع سيشكر شكرا جزيلا على ايضاح هذا البند المهم جدا وفعلا من قوانين انستا عدم اغلاق الصفقة قبل مرور دقيقتين عليها وده طبعا صعب ف التداول وقتت الاخبار لان الصفقة ممكن متخدش ثوانى بالتوفيق ان شاء الله

hamdochi
03-02-2015, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اعتقد انه في سؤال الصفقة لازم تكون مفتوحة اكثر من دقيقتين
حتى لومفيش اخبار وبعدين دة اوقات المتاجرة كلها اخبار مش فاهم حتاجر امتى وازاي ارجو
الافادة من مندوب شركة انستافوركس شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

zarour soufyane
03-31-2015, 00:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي ابكريم عليك بمراجعة القانون المتعلق بالتداول ١٢:٥ الذى يمنع التداول وقت الاخبار القوية التي تسبب التحرك ابكبير للسعر بالتوفيق

krimokrimo
02-26-2016, 15:35
القانون 5.12 يقول

ابوفؤاد
02-27-2016, 19:20
تقصد الربح من الصفقات و ليس السحب و هو بالفعل قانونمعمول به و بالنسبه للبونص من المممكن ان يتم غلق الحساب بالنسبه للبونص
و اما الحقيقه فيتم العاء العمليه من الاسا س و لا تحتسب الارباح

abanoub hana
03-03-2016, 02:24
بسم الله الرحمن الرحيم
حث ديننا الحنيف على تقديم واجب الشكر لمن يستحق الشكر ،
والثناء لمن يستحق الثناء لله تعالى ثم لأولي المعروف من الناس ..

The_Gahbaz
03-20-2016, 23:28
هو ابقانون مش لسحب لارباح
القانون بيقول انك ارباحك علي تداولاتك في اوقات الاخبار يجب ان لا تتعدي ال 10 في المئه من راس المال اللي عند في الحساب
لكن مش لدرجه انهم ميخلوكش تسحب غير 10% من راس مالك

ahmed elsawaf
03-29-2016, 23:20
بسم الله والصلاه والسلام علي نبينا محمد صلي الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فلا يحب عليك المتاجره اكثر من 10%وقت صدور الخبر تقبل مرورى

abolo
07-26-2016, 00:31
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه من القواعد الثابتة التى تم الاتفاق عليها فى المنتدى انه من الممنوع المتاجرة وقت الاخبار ووانه لا يسمح بسحب الارباح التى قد حدثت للمتاجرة بوقت الاخبار بالتوفيق ان شاء الله

noobir
08-02-2016, 02:48
على أجنحة الشوق
تسافر بي الحروف
نحوك. نحو إبداع ممتزج
بالرومانسية الحالمة
وأرخي سمعي لعزفك المنفرد
على أوتار العذوبة
مروري على أحرفك
يجعلني أصل الى قمة الإستمتاع
قراءة ناصعة الأناقة منك
و ثناء يحملني للسحاب
الحالمون يصعب عليهم الرضوخ
تحت أشد الأضواء سطوعاً
تأبى أرواحهم إلا التعلق بأعطاف خيال وردي
روحانيتهم الجميلة تظل تغرد وحدها في سماء الواقع
سهل على القلوب هضمها
و على الأرواح تشربها
تألفها المشاعر بسهولة
و يستسيغها وجداننا كالشهد
كذاك كان موضوعك سيدتي
لكـ خالص احترامي

rimy222
08-06-2016, 16:48
القانون 5.12 يقول

chlor
08-08-2016, 17:13
اخي الكريم نعم ان القانون الذي قرأته اطلعت عليه موجود. فعندما تتاجر وقت الاخبار وبسبب تذبذب السعر تربح اكثر من 10٪ من راس مالك يحق للشركة ان تاخذ جزءا من ارباحك.

body2
08-26-2016, 23:26
بس مع اخترامي لشركة في ظلم شوية في شركات تانية في وقت الأخبار تاخد الربح كلو
ممكن معرف سبب هذا القانون والزيادة الي بيخصمو بتروح لمين لسهم او الشركة ؟

akram mohamed obaid
10-09-2016, 21:25
لم ألاحظ هذه الفقره من قوانين العمل ببونص المنتدى لأني الصراحه بالتداول وقت صدور الأخبار وتتجنب العمل خلال هذه الأوقات الحرجه والصعبه والتي يتحرك فيها السوق كثيرا

bilal0007
01-21-2017, 17:19
من القواعد الثابتة التى تم الاتفاق عليها فى المنتدى انه من الممنوع المتاجرة وقت
الاخبار ووانه لا يسمح بسحب الارباح التى قد حدثت للمتاجرة بوقت الاخبار

colonel
02-11-2017, 23:45
السلام عليكم علي حد علمي هتفضل الارباح في الحساب ولما يتم السحب هيتم الخصم بس اصلا الموضوع ده كلو مش هيحصل لو انت فتحت صفقاتك في وقت غير ما قبل الخبر او بعد الخبر مباشرتا وانا انصحك عموما بعدم التداول وقت الاخبر لان هذه تكون اوقات خطيرة جدا في السوق
تقبل مروري