PDA

View Full Version : غلطة كل مبتدئ

pepobm
08-01-2015, 23:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام بالطبع كلنا بنبدا بحساب ديمو ونتعلم فيه
الغلطه هنا هى اننا لمى بنفتح حساب ديمو بنحط مبلغ كبير اووى وده هى الغلطة الكبيره لان اغلبنا بينجح على الحساب الديمو ولمى يدخل الحساب الحقيقى بيخسر
تعرفو ليه لان الفرق كبير اووى بين المبلغ الكبير الوهمى على حساب ديمو والمبلغ الصغيرالحقيقى على الحساب الحقيقى
فلكل مبتدئ عند فتح حساب ديمو للتعلم افتحه بمبلغ يماثل المبلع اللذى تستطيع ايداعه فى الحساب الحقيقى علشان تحس بنفس الايقاع والرتم فى التداول ولا تصدم مع تحولك للحساب الحقيقى ..... واتمنى ان اكون اوضحت راى ووجهة نظرى للموضوع
التوفيق من عند الله

بشير حمدان
08-04-2015, 09:30
السلام عليكم
ان الحسابات الديمو من الامور التى لا غن ى عنها سواء للمبتدئ الذى يسعى وراء التعلم والمتقدم فى اختبار الاستراجيات والاساليب الجديده
وكل الاختلاف بين الحقيقى والتجريبى هو حاله التاجر النفسيه

akram mohamed obaid
08-04-2015, 12:48
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل والمميز فعلا اخي المفروض عندما نعمل حساب تجريبي نضع المبلغ الذي سوف ندخل به على الحساب الحقيقي وليس مبلغ كبير جدا بحيث لانستطيع ان نخسره
تقبل مروري

pepobm
08-05-2015, 15:53
السلام عليكم
ان الحسابات الديمو من الامور التى لا غن ى عنها سواء للمبتدئ الذى يسعى وراء التعلم والمتقدم فى اختبار الاستراجيات والاساليب الجديده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بك اخى العضو الكريم وشكرا على مشاركتك وبالفعل كلامك هام الحساب الديمو مهم لكل النتداولين للمبتدئ للتعلم والمحترف اللذى يجرب استراتجيه جديده عندك حق شكرا لك
التوفيق من عند الله

engaym
08-05-2015, 16:03
السلام عليكم اخى انا اعتقد ان الغلطة لاى مبتداء هى التسرع فى اتخاذ القرار لذلك يجب على كل مبتداء التعلم اولا
والتدريب الجيد قبل البدء فى الحساب الحقيقي وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

maisa_jo
08-06-2015, 04:08
مسااااااااااااااااااااء الخير .... أكيد طبعا هاي النقطة لازمن تكون في الحسبان .. المجازفة بمبلغ كبير ثم خسارته
ممكن تسبب احباط عند الواحد .. وبعدها يتراخى عن الشغل

seifhd
08-06-2015, 19:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

aboubakr el ayach
08-06-2015, 19:48
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته. أولا نحن نشكرك على هذا الطرح والنصيحة التي قدمتها لنا وثانيا فإن الحساب الديمو له العديد من المزايا والحسنات غير أن هذه الإيجابيات لا تقوم إلا بعد التعامل مع الحساب الديمو بشيئ من الواقعية وليس الوهم. تحياتي وتقبلوا مروري.

seifhd
08-07-2015, 18:27
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

katreenaziz
08-07-2015, 19:26
نعم اخى الفاضل التداول فى حساب ديموا بملغ كبير عكس الواقع فنكون غير قادرين على التعامل مع الحساب الصغير لاننا متعودين على الاستوب الكبير واللوت الكبير انا انصح بفتح حساب تجريبى بقيمة الحيساب الحقيقى الذى سوف افتحة اتمنى التوفيق للجميع

pepobm
08-08-2015, 19:55
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل والمميز فعلا اخي المفروض عندما نعمل حساب تجريبي نضع المبلغ الذي سوف ندخل به على الحساب الحقيقي وليس مبلغ كبير جدا بحيث لانستطيع ان نخسره
تقبل مروري

اهلا بك اخى العضو الكريم وشكرا على مشاركتك وبالفعل كلامك هام لان الفرق بين المبلع الموجود فى الديمو غير مناسب لنا فى الحقيقى وتعودنا كما قولت على المبلغ الكبير يؤدى الى الخساره فى الحقيقه
التوفيق من عند الله

naggar
08-25-2015, 13:56
بالفعل اخي الكريم يجب ان تكون القيمة في الحساب الديمو هي نفس القيمة التي ستبدأ بها
في حسابك الحقيقي لكي تتمكن من جني الارباح والتداول بشكل سليم

dhmo
08-25-2015, 15:35
بالفعل اخي الكريم يجب ان تكون القيمة في الحساب الديمو هي نفس القيمة التي ستبدأ بها
في حسابك الحقيقي لكي تتمكن من جني الارباح والتداول بشكل سليم

علشان تفهم المجال اكتر اخي ادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده جيدا

kacembouden
08-25-2015, 20:32

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

gehad87
08-25-2015, 20:36
هي ليست غلطة الغلطة التسليم بالحكم لانه يجب التعامل على اكثر من حساب بمبالغ مختلفة
لتجربة الاستراتيجيات وخطط ادارة راس المال
ويجب ان يعي كل مبتدئ هذه النقطة جيدا قبل وضع حكم نهائي على مهاراته التي لاتزال في طور التكوين

dhmo
08-25-2015, 22:42
هي ليست غلطة الغلطة التسليم بالحكم لانه يجب التعامل على اكثر من حساب بمبالغ مختلفة
لتجربة الاستراتيجيات وخطط ادارة راس المال
ويجب ان يعي كل مبتدئ هذه النقطة جيدا قبل وضع حكم نهائي على مهاراته التي لاتزال في طور التكوين

الغلط هنا بنتعلم منه علشان نكون خبره واكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده للنهايه

pepobm
08-25-2015, 23:40
الغلط هنا بنتعلم منه علشان نكون خبره واكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده للنهايه

اهلا بك اخى العضو الكريم وشكرا على مشاركتك الفعاله وانا تعلمت من المنتدى من بعض التعليقات ان لو خسرت اعتبر الخساره استاذ بيعلمك ازى تكسب
التوفيق من عند الله

Alilou31
08-25-2015, 23:58
كلامك صحيح
الغالبية لا ياخدون التداول على حساب الديمو على محمل الجد
يجب تطبيق كل ما تعلمناه بداية من ادارة راس المال , لذلك اختيار راس المال هام جدا
و يجب ان يكون نفس المبلغ الذي ننوي المتاجرة به على الحقيقي كي نقيم انفسنا و نعرف مستوانا

dhmo
08-26-2015, 18:52
كلامك صحيح
الغالبية لا ياخدون التداول على حساب الديمو على محمل الجد
يجب تطبيق كل ما تعلمناه بداية من ادارة راس المال , لذلك اختيار راس المال هام جدا
و يجب ان يكون نفس المبلغ الذي ننوي المتاجرة به على الحقيقي كي نقيم انفسنا و نعرف مستوانا

ولكي تلتزم بها ممكن تعمل طريقه باللعمل بالاوامر المعلقه ميزه جيده هنا للمتاجر ولكن الاصل طبعا الاول ان المتاجر يكون فاهم كويس اوي المجال الي بيعمل به وبيعرف يختار النقاط
القويه الي هيدخل منها الاول افضل

ynwa1892
08-28-2015, 13:16
السلام اخي معك حق هذا الخطا وقعنا فيه جميعا ومنا من لم يستخدم ابدا الحساب التجريبي رغم ضرورته المهم يجب اتباع نصائح الموضوع
وفقك الله

ثائر ابو صلاح
08-28-2015, 13:19
السلام عليكم
والله يا اخي انك صدقت
فانا ممن حدث معهم هذا وخسرت مبلغي الصغير المدخر في الفوركس
والله بعوض
شكرا لنصيحتك
مودتي

midouknight
08-28-2015, 13:22
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الفاضل لابد أن يكون المبلغ في الحساب التجريبي
هو نفسه المبلغ في الحساب الحقيقي كذلك الرافعة المالية

ibrahim4forex
08-28-2015, 13:24
اخى الفاضل الحساب التجريبى مهم جدل لكل المتداولين فى الفوركس ولابد ان نتعلم عليه كل شئ وهذا يساعدك على فهم
اساسيات الفوركس والافضل ان تبدء بمبلغ صغير كما فى فى الحساب الحقيقى حتى تتعود على كل الاحوال

rimox
08-28-2015, 14:08
معك حق هذا الخطا وقعنا فيه جميعا ومنا من لم يستخدم ابدا الحساب التجريبي رغم ضرورته المهم يجب اتباع نصائح الموضوع

atbill
08-28-2015, 14:30
ألف شكر لكَ على هذا الموضوع المميز
و المعلومات القيمة و المفصلة في طرحك المميز هذا
إنـجاز أكثر رائــــــع

dhmo
08-28-2015, 16:01
اخى الفاضل الحساب التجريبى مهم جدل لكل المتداولين فى الفوركس ولابد ان نتعلم عليه كل شئ وهذا يساعدك على فهم
اساسيات الفوركس والافضل ان تبدء بمبلغ صغير كما فى فى الحساب الحقيقى حتى تتعود على كل الاحوال

اساسيات السوق مهم معرفتها طبعا وهو سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

ayoubrock
08-28-2015, 16:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أكيد طبعا هاي النقطة لازمن تكون في الحسبان .. المجازفة بمبلغ كبير ثم خسارته
ممكن تسبب احباط عند الواحد لا تقوم إلا بعد التعامل مع الحساب الديمو بشيئ من الواقعية وليس الوهم. تحياتي وتقبلوا مروري.

kosti muzaber
08-28-2015, 16:41
إذا كنت تريد التداول الناجح مع اخذ الصفقات عالية الاحتمال وتجنب صفقات التداول منخفضة الاحتمال وتأثير الإنفعالات والمشاعر على قرارات التداول الخاصة بك، فأنت بحاجة للتأكد من أنك لا تقوم بالتداول باستخدام أموال أنت بحاجة إليها لأمور أخرى في حياتك اليومية

ashraf mamdouh
08-28-2015, 16:46
فعلا والله كلامك صحيح انا الاول فى بداية تعلم الفوركس كنت اعمل حساب ديمو بارقام كبيرة جدا ولم استفيد شئ
ثم بأت اصغر المبلغ اللى افتح به الحساب
انا الان فاتح حساب ديمو بمبلغ 100 دولار فقط واتمنى انه بعد شهر يصبح 1000 دولار

saiddeco
08-28-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن غلطة كل منتدى هي التسرع يريد كل شيء بسرعة التعلم بسرعة المتاجر بسرعة ال بح بسرعة لكنه لا يعرف أنه يخسر بسرعة

locos
08-28-2015, 19:21
صحيح من المستحسن ان تضع مبلغ يقابل
المبلغ الذي ستدخل بيه تقريبا على الحساب الحقيقي
وهكذا تضع نفسك في نفس
ضروف العمل على الحقيقي
بالتوفيق

ana
08-29-2015, 12:41
الحساب التجريبى المفروض انه وسيه لمساعدة المبتدئين فى الفوريكس على التدريب حتى يصلوا لمراحل متقدمه فى الفوريكس ويستطيعوا ان يتداولوا بــ أموال حقيقيه
لكن نظرا لكبر رأس مال الحساب التجريبى فهذا يعطى للمتدرب راحه اللى حد ما فى ادارة رأس ماله ويستطيع ان يحقق أرباح

pepobm
09-01-2015, 15:41
الحساب التجريبى المفروض انه وسيه لمساعدة المبتدئين فى الفوريكس على التدريب حتى يصلوا لمراحل متقدمه فى الفوريكس ويستطيعوا ان يتداولوا بــ أموال حقيقيه
لكن نظرا لكبر رأس مال الحساب التجريبى فهذا يعطى للمتدرب راحه اللى حد ما فى ادارة رأس ماله ويستطيع ان يحقق أرباح

اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى وشكرا على المشاركه ولكن اخلفك الراى فى ان ان المبلع الكبير فى الحساب التجريبى يعطى المبتدئ راحه فى التداول رايك يكون صواب لو كان نفس قيمه المبلغ ده الكبير يكون هو هو فى الحساب الحقيقى لا يعقل انى اتدرب على مبلغ كبير وفى الحقيقى اتداول على مبلغ صغير هحس بفرق فى التعامل او التدريب وده ممكن يخسرنى اموالى
التوفيق من عند الله

lolojo402
09-01-2015, 15:48
شكؤا علي الموضوع كنت في السابق فعل هذا و لاكن الان بصفقات صغيره و انصح ان بتصل بادعم كل متدداول علي حساب الديمو و يحددو رقم حساب صغير

مثل 500 دولار كبدايه باتوفيق لكل متداول صلي علي رسول الله

waleed shaaban
09-01-2015, 15:53
شكرا ايه الاخ الفاضل لقد وضعت اصبعك على الجرح او مربط الفرس
فان المكسب ولخساره تبدا من الحساب التجريبى
وطبعا بالشرط الذى ذكرته من قيل فشكرا لك

Worsnooop
09-01-2015, 15:58
السلام عليكم
الفوركس قد وصلت معي الى درجة الادمان لذلك قد اشعر احيانا انه عبارة عن روتين وواجب الدخول في السوق وعمل الصفقات
ولكن في نفس الوقت على ما اعتقد انه روتين ممتع

ashraf mamdouh
09-01-2015, 16:02
ياريت كل مبتدئ يقرأ هذا الموضوع لانى عن تجربة شخصية وقعت فى هذا الخطأ من قبل
فعنما كنت اقوم بفتح حساب ديمو فى بداية التعلم كنت اضع مبلغ كبير جدا
ولكنى الان اضع 100 دولار فقط وابدأ التداول والاحظ بعناية شديده الارباح والخسائر

emad alabdaly
09-01-2015, 16:06
كلامك صحيح اخي العزيز خاصتا هناك امور ثانية منها العامل النفسي حين المتاجرة بمبالغ حقيقية والخوف من الخسارة في التعامل الحقيقي وليس كما في الحساب تجريبي

Roshdy
09-02-2015, 01:20
بالفعل اتفق معك تماما ً الفرق كبير اووى بين المبلغ الكبير الوهمى على حساب ديمو والمبلغ الصغيرالحقيقى على الحساب الحقيقى
فلكل مبتدئ عند فتح حساب ديمو للتعلم افتحه بمبلغ يماثل المبلع اللذى تستطيع ايداعه فى الحساب الحقيقى علشان تحس بنفس الايقاع والرتم فى التداول

csebai11
09-02-2015, 03:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور على الموضوع
انا افضل التعامل بحساب تجريبي قيمته 100$ حتى عند اختبار استراتيجية جديدة

akram mohamed obaid
09-02-2015, 08:02
اكيد اخي الغالي ان الحسابات التجريبيه هي حسابات يهدف التعلم لكن اعتقد انها لاتفي بكل المطلوب حيث يعتبر العامل النفسي ذات تاثير كبير على التعاملات التجاريه وليس فقط المبلغ الذي توضعه في الحساب التجريبي
والموفقيه للجميع

مريم ميري
09-02-2015, 22:44
السالام عليكم اخي يجب التعامل بحساب الديمو كما لو كان حقيقيا فمن الافضل ان الواحد يتدرب جيدا على الهدا الحساب ومع مرور الوقت سيصبح
قادر على التداول بحسابه الحقيقي واتمنى ان مشاركتي تكون فادتكم

omnia33
09-02-2015, 23:05

شكرا لك اخي الكريم على هذه الإفادة وبارك الله فيك وجعلها في موازين حسناتك دمت بود ..تحياتي

wamay14
09-02-2015, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نحن بشر نخطىء نفعل اخطاء لكي نستفيد منها و شكرا لك لمعلومة التي سنستفيد منها اكيد وبالتوفيق للجميع

لزهر
09-02-2015, 23:37
إن المخاطرة بمبلغ كبير للتداول عاقبته وخيمة ، ولهذا من المفروض التعقل وعدم المغامرة ، حتى تستمر في الفوركس ،ومن المفروض أن المبلغ الذي يتدرب عليه العضو في الحساب التجريبي هو نفسه في الحقيقي حتى يتعلم أصول التداول جديدا ثم يجرب حظه جيدا بمبلغ 100 دولار في البداية بعد تحليل السوق جيدا واستشارة الأخوة الأعضاء خاصة من ذوي الخبرة.

طريق النجاح
09-02-2015, 23:49
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته أخي الكريم أنا اتفق معك الغلطة دي بتشعر المبتدئ أنه هيكسب أموال ضخمة من الفوركس
لو حط مائة دولار سوف تصبح 1000 دولار في عدة أيام، لذلك يجب البدء بحساب يكون بنفس قيمة الحساب الحقيقي المتوقع أن تودع فيه أموالك :)

ranimdammar
09-03-2015, 00:40
فكرتك جيدة وتستحق الاتباع وخاصة فيما يخص المبتدئ لان الحساب الديمو هو الحل
ومن الحسن ان نتبع طريقة التدريب على الحساب الديمو ويكون على رصيد مشابه الذي نشحن به الحساب

derar86
09-03-2015, 09:52
شكرا اخي على ما تفضلت به لابد من جعل رصيد حساب الديمو مماثل للبونص الحقيقي الذي تحصل عليه
فاذا كان البونص 30 دولار اجعل الديمو 30 دولار لتحصل على افضل نتائج مع الوقع لديك

ثائر ابو صلاح
09-26-2015, 16:05
انا معك في كل ما قلت اخي ولكن صديقي العزيز
لا يسمح لي بالديموة
ان اتداول باقل من مبلغ 3000 دولار كحساب ديمو
وانا اريد اصلا يداع مبلغ 100دولار
وهنا يكمن الفرق
اليس كذلك

dhmo
09-26-2015, 16:44
انا معك في كل ما قلت اخي ولكن صديقي العزيز
لا يسمح لي بالديموة
ان اتداول باقل من مبلغ 3000 دولار كحساب ديمو
وانا اريد اصلا يداع مبلغ 100دولار
وهنا يكمن الفرق
اليس كذلك

علشان منخسرش قبل العمل على الحسابات الكبيره ها لازم المتاجر يكستب الخبره الجيده الي بها يختار التحليل الي يقدر يحلل به السعر وطبعا ده مش هيجي الا بالتعلم وانه يدرب الاول ويعرف اكتر من تحليل
وبعد كده يختار التحليل بتاعه

akram mohamed obaid
09-27-2015, 21:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لابد ان تكون الظروف التي تعمل بها في الحساب التجريبي هي نفسها الظروف التي تعمل بها في الحساب الحقيقي مثل راس المال والرافعه الماليه وحجم اللوت والموفقيه للجميع تقبل مروري

midouknight
09-27-2015, 21:38
أكيد أخي الغالي كلامك صحيح ألف في المئة
فلابد أن يكون الحساب التجريبي مشابه ل الحساب الحقيقي في راس المال كذلك في الرافعة

abderraouffb
09-27-2015, 22:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

dhmo
09-28-2015, 01:24
أكيد أخي الغالي كلامك صحيح ألف في المئة
فلابد أن يكون الحساب التجريبي مشابه ل الحساب الحقيقي في راس المال كذلك في الرافعة

انت ممكن تحدد راس المال براحتك هنا ولكن اكيد اخي لايوجد بالفعل اختلافات تذكر هنا بين الحساب الحقيقي او الديمو خاصه لو هما طبعا لنفس الشركه مش لشركه اخرى
لان هنا السيستم واحد والارقام واحده

snnaky
09-28-2015, 01:32
مش غلطة ولا حاجة هو المفروض ان حضرتك المعيار هو نجاح الصفقات مش حدود المال بتاعك
دايما معيار النجاح فى الصفقة
يعنى حضرتك تفتح صفقة وتتوقع صح والسعر يمشى معاك
انما ممكن تتوقع والسوق او السعر يعكس معاك بس لأن معاك فلوس كتير ممكن تعمل صفقات لتقليل المتوسط او نقطة الدخول على اعتبار ان السعر لازم يعمل ارتداد تانى وحتكسب بس انت كسبان فلوس وخسران توقع
يعنى المعيار هو نجاح التوقع مش الفلوس

الاطلس
09-28-2015, 01:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بالفعل أخي هده المعلومات صحيحة شكرا لأنك أوضحتها لنا الكثير من الاشخاص يقومون بهدا الخطأ و لا يفهمون لماد نجحو في الحساب الوهمي و فشلو في الحساب الحقيقي و يصبحون في حيرة من أمرهم و لذلك الحل هو ما قلته بان يتعاملو بنفس المبلغ في الحساب الوهمي هو نفسه في الحساب الحقيقي
بارك الله فيك على هده الإيضاحات

karimovtich
09-28-2015, 02:00
شكرا اخي الكريم علي موضوعك الرائع واعتقد ان الديمو يعطيك حريه في التداول ولا يوجد ضغط نفسي وهذا هو سبب النجاح اعتقد ان كلامك صحيح

big.pharaoh
09-28-2015, 03:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. فعلا معاك حق . وللاسف اغلب شركات الوساطه بتوفرلك المبلغ الكبير ده عشان انت هتكسب منه وعشان تغريك والاخر انت بتودع مبلغ صغير فبتخسر

sharshabil
10-15-2015, 14:53
لا اعتقد ان ها الامر الاساسبي للخسارة يااخي لانك
ولة تعمل نتفس راس مال في التجريبي و الحقيقي ستحس باختلاف و تخير في الحفقيقي .

mohamed ghardallou
10-15-2015, 14:54
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه على كل مبتدئ في فوركس فتح حساب تجريبي يعمل فيه أولاً

samieh
10-16-2015, 20:35
كلامك صحيح جدا يا اخى برافوعليك انا لما بفتح حساب ديمو بفتحه بنفس المبلغ اللى هتاجر عليه على الحقيقى
فعلا هى دى الغلطة الكبيرة اللى معظم المتاجرين بيقعوا فيها

dfghfgh
10-17-2015, 17:03
في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل

mohmed1214
10-17-2015, 17:03
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

dfghfgh
10-17-2015, 17:04
المختلفة التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن استراتيجيات

abdelmadjid41
10-17-2015, 17:26
الحساب التجريبى مهم جدل لكل المتداولين فى الفوركس ولابد ان نتعلم عليه كل شئ وهذا يساعدك على فهم
اساسيات الفوركس والافضل ان تبدء بمبلغ صغير

magdyking
10-17-2015, 17:35
كلامك مضبوط اخي لكن معظم الشركات تمنح ديمو عالي ابتداء من 3000 دولار فهل لديك اي حل ويجب ان تعلم ان الفوركس علم له اصول وقواعد مثل الفيزياء والكيمياء وهو يعتمد في مجمله علي العديد من المتغيرات منها علي سبيل المثال اخبار اقتصاديات الدول
وقوة العملات ومتغيرات السوق كما انا العمل في هذا المجال يكون مبني في المقام الاول علي استرتيجيات مدروسه ومؤشرات تم عمل ابحاث عليها

ayoub321
10-17-2015, 18:39
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم من أكثر أغلاط الشائعة في الفركس أخي الكريم هي التسرع لدى المبتدئ والطمع هو من أحدى العومل التي تؤدي إلى الخسارة
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

Wassa04
10-17-2015, 20:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
غعلا اخي الكريم هذه غلكة فادحة جدا يجب
على الجميع تجنبها و وضع راس مال مشابه للحقيقي

med1985
10-18-2015, 02:33
السلام عليكم

maha elsayed
10-18-2015, 02:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل... ......
ان من اكثر اخطاء المبتدئين والتي تشاع جدا بين المتداولين المبتدأين هي التسرع وعدم الصبر وايضا المطامع فالمتداول يطمع بزياده الارتفاع ولايعطي خوانه للسوق الذي لا يقدر متاعب شخص ويجب من هنا ان يتحلي المتداول بالصبر الطويل وان يكووون قنوع بما يقسم له من مكسب اوخساره حتي لايتغرض لازمات صحيه او غيرها مثلما نري امثال كثيره

maha elsayed
10-18-2015, 02:38
ان من اكثر اخطاء المبتدئين والتي تشاع جدا بين المتداولين المبتدأين هي التسرع وعدم الصبر وايضا المطامع فالمتداول يطمع بزياده الارتفاع ولايعطي خوانه للسوق الذي لا يقدر متاعب شخص ويجب من هنا ان يتحلي المتداول بالصبر الطويل وان يكووون قنوع بما يقسم له من مكسب اوخساره حتي لايتغرض لازمات صحيه او غيرها مثلما نري امثال كثيره

mhran
10-18-2015, 09:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... كلامك صحيح اخي لكن المشكلة ان المبتدئ عندما يفتح حساب تجريبي هو لا يعلم باهمية هذا النقطة بصراحة هذا ما حدث لي .. لكن يمكن انشاء حساب تجريبي اخر و تطبيق هذه النصيحة بعد ان يكتسب المبتدئ بعض المعلومات

hellelali2
10-18-2015, 09:56
السالام عليكم اخي يجب التعامل بحساب الديمو كما لو كان حقيقيا فمن الافضل ان الواحد يتدرب جيدا على الهدا الحساب ومع مرور الوقت سيصبح
قادر على التداول بحسابه الحقيقي واتمنى ان مشاركتي تكون فادتكم

قيس العيدي4
10-18-2015, 10:15
اسعد الله صباحكم اخواني

عمار ملكاوي
10-18-2015, 10:33
اخي الكريم بالضبط هذه اكبر غلطة ان تفتح حساب برصيد كبير جدا وانا اقول ايضا انه يجب ان يكون الحساب التنجريبي مساويا او قريب لراس المال في الحساب الحقيقي
تقبل مروري

abdougagi33
10-31-2015, 00:50
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص الاخطاء التي يقع فيها المبتدؤون
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
الى فرصة اخرى ان شاء الله

جابر1979
10-31-2015, 00:52
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، يجب على كل مبتدا في المجال فتح حساب تجريبي لكن تحديد حجم الحساب في اقل قيمة ممكن المتاجرة بها 200دولار مثلا ، بالتوفيق

valencia
10-31-2015, 20:47
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نعم اخي هذه غلطة كبيرة و يدخل بلوت مرتفع
لكن لما يدخل بالحقيق يجد الامور متغيرة و تصعب عليه الامور

one god
11-01-2015, 18:07
الامر ليس مقتصرا يا اخي على غلطة واحدة بل هي اخطاء عدة للتجار للاسف
بالتالي لازم اننا على الاقل نحاول نقلل من اخطائنا في السوق لنرفع ارباحنا

ayoubfc
11-01-2015, 18:17
التداول فى حساب ديموا بملغ كبير عكس الواقع فنحن لا نستثمر 10000 دولار فنكون غير قادرين على التعامل مع الحساب الصغير لاننا متعودين على المبالغ الضخمة في التعامل او التداول لدا انصح بفتح حساب تجريبى بقيمة الحساب الحقيقى الذى سوف نتداول به.
اتمنى التوفيق للجميع

عاشق الفوركس
11-01-2015, 18:57
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرااا ليك عل المووضع القيم امل ان يفيد الاعااضاء الكرام ان شاء الله بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

asxqwzdc1
11-04-2015, 13:29
فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك الف مبروك انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت وشد حيلك بقى علشان تقدر تعوض

asxqwzdc4
11-04-2015, 13:34
مستوي كلية طب بيطري وعلي مستوي متاجرتك في الفوركس ، مجال الفوركس مجال كبير مناسب لجميع المتعلمين كيفية المتاجرة ، انا في والمهم التعليم اونجاحك عل حد يريد ان يلا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك كلية هندسة واري ان الفوركس ليس للذين لديهم خبرة اقتصادية او للذين يدرسون في كليات اقتصادية لان الفوركس هو استثمار حقيقي لاي

nadjatalgeria23
11-04-2015, 13:37
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر

osama147
11-04-2015, 13:55
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
فعلاا اخي يجب ان لانخاطر فى مبلغ كبير مثل الذي نخاطر به فى الحساب الديموا
لان الحساب الحقيقي يختلف عن الحساب الديمو من جميع النواحي بشكل عام
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

basim
11-04-2015, 13:56
السلام عليكم جميعا
نعم كل مبتدىء لابد ان يقع في اخطاء وليس في خطأ واحد ولكن اعتقد
كل المبتدئين في الفوركس يقعون في مشكلة قلة المعرفة في سوق الفوركس
من جانب ومن جانب اخر الطمع وحب الكسب والربح السريع للمال

dhmo
11-12-2015, 16:03
السلام عليكم جميعا
نعم كل مبتدىء لابد ان يقع في اخطاء وليس في خطأ واحد ولكن اعتقد
كل المبتدئين في الفوركس يقعون في مشكلة قلة المعرفة في سوق الفوركس
من جانب ومن جانب اخر الطمع وحب الكسب والربح السريع للمال

صح طبعا الطمع بالفعل ضار جدا وخصوصا في المجال ده بس هنعمل ايه بنعمل على حسابات صغيره وفي نفس الوقت بتاخد وقت طويل على
ما نحقق منها ربح جيد وطبعا مش صح

ppttss
11-12-2015, 16:21
فعلا تلك اكبر غلطة يجب ان يتعلم التاجر عن كل شيء بدون تعليم

وخبرة قبل البدء فى التداول الحقيقى لن تربح ولن تشوف اى ارباح

فى التداول التعليم والخبرة قبل كل شيء

Batista44
11-12-2015, 16:33
حسابات الديمو تساعدنا على تعلم التداول و من الافضل ان تتعلم بالمبلغ الذي تتداول به فقط .
فان كنت قد تبدئ ب50دولار .فتداول ب50دولار فقط و ليس 10000.

ana3araby
11-12-2015, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى بالفعل انا معك فى كل كلمة خاصة بموضوعك عند فتح حساب ديموا والمتاجرة علية لابد ان يوافق قيمة المبلغ قيمة حسابك الحقيقى

ppttss
11-12-2015, 18:13
غلطة كل مبتدء ان يبدء التجارة بدون خبرة او بدون علم فى الفوركس هذا هو سبب الفشل الذى يقع فيه كل التجار المبتدئين هو عدم الخبرة الكافية

dhmo
11-12-2015, 22:36
غلطة كل مبتدء ان يبدء التجارة بدون خبرة او بدون علم فى الفوركس هذا هو سبب الفشل الذى يقع فيه كل التجار المبتدئين هو عدم الخبرة الكافية

اساسا التسرع والطمع بالفعل ضار جدا وخصوصا في المجال ده بس هنعمل ايه بنعمل على حسابات صغيره وفي نفس الوقت بتاخد وقت طويل على
ما نحقق منها ربح جيد وطبعا مش صح

Bassem Hassani
11-12-2015, 22:47
اناا شايف ان لغلطة الى بتكون فى الحساب الديمو هى ليست المبلغ الكبير الى بنبدا فيه فى الحساب الديمو ولكن كل الغلطة اننا بندخل الديمو علشان نعمل اى تداول وخلاص كدا مش علشان نحقق ربح او نتعمل والدليل ان الحساب الديموا بتفتح صفقات كتيير جدا بعقود كبيرة ومش مهتم بيها متخسر ولا تكسب انا مش مستفاد حاجة
كل الغلطة هنا لانك مش بتحس الاحساس الى بتحسه مع الحساب الحقيقى ودى كل الفكرة

mohamedelmaghrapy
11-12-2015, 23:21
طبعااااااا ان معااك واوافقك الرئي كمااان لان فعلا . دي اخطااااء كثيرا ما بنجدها في السوق
وخاااصثه مع المبتدئيين فعلا ... :) !!!! وهي التسرع وعدم الخوف من السوق . كما نتاجر بالديمو تماما :) !!

dhmo
11-13-2015, 18:46
طبعااااااا ان معااك واوافقك الرئي كمااان لان فعلا . دي اخطااااء كثيرا ما بنجدها في السوق
وخاااصثه مع المبتدئيين فعلا ... :) !!!! وهي التسرع وعدم الخوف من السوق . كما نتاجر بالديمو تماما :) !!

ولللاسف الاغلبيه لا تاخذ باالها اننا بنعمل في مجال عالمي بالطبع وبيحتاج وقت وجهد علشان نصل لما نريد فيه وطبعا محتاج هنا اننا نتعلم كويس ازاي نحقق ارباح علشا
نكون افضل في المستقبل وكده

pop00000089
11-13-2015, 18:55
كلامك صحيح 100 فى 100 اخى الكريم الرصيد الكبير فى الحساب الديمو يعطى الشخص راحه فى التداول لأن الرصيد كبير اما عند الحساب الحقيقى يكون الرصيد صغير مقارنة بحساب الديمو لذلك لابد وأن يكون حساب الديمو يساوى ما سوف يوضع فى الحساب الحقيقى أو أن يكون اللوت كبير فى الحساب الديمو انا أفعل ذلك بحدد اللوت على حسب الرصيد فى الحساب

luka95
11-15-2015, 23:40
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل اخي الكريم يجب ان يكون المبلغ في الحساب التجريبي قريب او يساوي راس المال الذي سنتاجر به في الحساب
الحقيقي حتى ل نتفاجأ بالنتائج سواء بالخسارة او الربح
وبالتوفيق لك انشاء الله

inshaallah
11-15-2015, 23:41
جزاك الله خيرا علي هذا المجهود الرائع و المميز الذي افادنا الكثير وننتظر منك المزيد و المزيد انشاء الله

novy
11-16-2015, 14:55
نعم انهم أولويتي الأولى في الأعمال التجارية الصغيرة الفوركس. انها تدعم بلدي الفكر في بقية عندما تشعر ليس في السوق. مع حرق محطة والحصول على الربح في الموقف، أنا لا أشعر بالضغط لزوم لها. أنا فقط الصفر الآن عقول من التداول الخاص بي والمضي قدما مع أشياء أخرى

مريم ميري
11-16-2015, 15:08
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة اظن ان الغلطة الكبرى هي ان اغلب المتداولين الجدد يبداون التداول مباشرة على الحساب الحقيقي
من غير ما يتدربو بشكل كاف على الحساب الافتراضي
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

nadjatalgeria23
11-16-2015, 15:11
بالتوفيق

نادر صباح الدين
11-16-2015, 23:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز لا شك في أن ثمة فروق بين الحسابات التجريبية والحسابات الحقيقية، ففي الحسابات التجريبية غالبا ما تكون الأرصدة المالية عالية جدا، مما يجعل التداول أيسر، كما أن الحالة النفسية للمتداولين غالبا ما تكون مستقرة، أما في الحسابات الحقيقية فغالبا ما تكون الأرصدة المالية ضعيفة، وتكون المشاعر والأحاسيس متوترة، مما يجعل التداول أكثر صعوبة.

maha elsayed
11-16-2015, 23:55
ان من اكثر اخطاء المبتدئين والتي تشاع جدا بين المتداولين المبتدأين هي التسرع وعدم الصبر وايضا المطامع فالمتداول يطمع بزياده الارتفاع ولايعطي خوانه للسوق الذي لا يقدر متاعب شخص ويجب من هنا ان يتحلي المتداول بالصب

---------- Post added at 12:55 PM ---------- Previous post was at 12:46 PM ----------

ان من اكثر اخطاء المبتدئين والتي تشاع جدا بين المتداولين المبتدأين هي التسرع وعدم الصبر وايضا المطامع فالمتداول يطمع بزياده الارتفاع ولايعطي خوانه للسوق الذي لا يقدر متاعب شخص ويجب من هنا ان يتحلي المتداول بالصب

dhmo
11-17-2015, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز لا شك في أن ثمة فروق بين الحسابات التجريبية والحسابات الحقيقية، ففي الحسابات التجريبية غالبا ما تكون الأرصدة المالية عالية جدا، مما يجعل التداول أيسر، كما أن الحالة النفسية للمتداولين غالبا ما تكون مستقرة، أما في الحسابات الحقيقية فغالبا ما تكون الأرصدة المالية ضعيفة، وتكون المشاعر والأحاسيس متوترة، مما يجعل التداول أكثر صعوبة.

لو في نفس الشركه مش هيكون فيه اختلاف هنا واكيد اخي لايوجد بالفعل اختلافات تذكر هنا بين الحساب الحقيقي او الديمو خاصه لو هما طبعا لنفس الشركه مش لشركه اخرى
لان هنا السيستم واحد والارقام واحده

nadjatalgeria23
11-17-2015, 17:25
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل والمميز فعلا اخي
المفروض عندما نعمل حساب تجريبي نضع المبلغ الذي سوف ندخل به على الحساب الحقيقي وليس مبلغ كبير جدا بحيث لانستطيع ان نخسره
بالتوفيق و شكرا

dhmo
11-17-2015, 21:24
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل والمميز فعلا اخي
المفروض عندما نعمل حساب تجريبي نضع المبلغ الذي سوف ندخل به على الحساب الحقيقي وليس مبلغ كبير جدا بحيث لانستطيع ان نخسره
بالتوفيق و شكرا

وهنا هتكون الفائده اكبرطبعا اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده

mhran
11-17-2015, 21:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. كلامك صحيح اخي مية بالمية و انا انصح ان يتم تحديد المبلغ في حساب الديمو بمبلغ صغير يحاكي المبلغ في الحساب الحقيقي طالما انه بامكان المبتدئ عمل اكثر من حساب تجريبي فلا مشكلة المهم ان يتعلم يمارس بالشكل الصحيح

asx1
11-23-2015, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

maha elsayed
11-24-2015, 17:47

abouamine2013
11-24-2015, 20:14
حتلا و لو دخلت على الديمو فالمسكل لالمطروح لكل الشركات هو السبريد الذي لا يتجاوز 10 بيب على أكبر تقدير تعطيك الإحساس بالربح السريع.
أدخل في صفقات طويلة بعدل القصيرة، و بحجم عقد صغير لكي لا تضيع مالك. أدخل بنف المبلغ الذي تريد أن تتاجر به.

بالتوفيق

WRZ
11-24-2015, 20:32
حكمه جديده what has fallen the hardest is bouncing back the strongest on short-covering flows
Gfd (جيد لهذا اليوم)
أمر ساري المفعول لا يزال نشطا في السوق حتى نهاية يوم التداول.
لأن النقد الأجنبي هو سوق على مدار 24 ساعة،

foreex
11-24-2015, 20:37
السلام عليكم

marwanadam
11-24-2015, 20:42
لدى من الافضل ان نتداول بلوت الى نقدر ان نتعامل به فى الحساب الحقيثقى لكى نتمكن من ان نجنى الارباح التى نريد
لدى من الافضل ان نعرف الامور التى بها ممكن ان ننجح فى الدول فى السوق
وبتوفيق

farola
11-25-2015, 14:25
تقدمك في العروض التكنولوجية الدراية بناء الأشياء البسيطة في كل العلامة التجارية للأعمال التجارية الصغيرة، وهذا يمكن أن يكون بالإضافة إلى الوضع باستخدام الأعمال الصغيرة تجارة النقد الاجنبى. يمكن للمرء أن شراء وبيع العملات على حافة التداول، الجديد اي فون 4، تشغيل الهواتف المحمولة النظام. حبوب منع الحمل وهلم جرا

onelove
11-25-2015, 14:47
لك اخي على هذا الموضوع الجميل والمميز فعلا اخي المفروض عندما نعمل حساب تجريبي نضع المبلغ الذي سوف ندخل به على الحساب الحقيقي وليس

mohcinus
11-25-2015, 23:29
السلام عليكم احبتي في الله
يجب على كل مبتدئ ان ينتبه إلى ادارة راس المال ، فهو جوهر الفوركس و اتمنا من كل مبتدئ ان يتجنب الطمع فانه العدو الاول في الفوركس

maryhano
11-29-2015, 13:12
فيما يتعلق الجديد اي فون 4 وأنا أعلم أن سوف طبعة المستثمر الفوقية هي المتاحة التي من شأنها insataforex تقديم لنا أن أي واحد منا يمكن الحصول بالتأكيد عبر موقع إنستافوركس بالإضافة إلى التفاح عبر التطبيق متاجر التجزئة أنها حرة حقا حتى الآن لست متأكدا فيما يتعلق منصة حافة فمن الأفضل أن نؤكد ذلك من خلال طاقم المساعدة فيما يتعلق إنستافوركس.

heroo252
11-29-2015, 14:36
فعلا المفروض الواحد يحط فى الديمو اكونت مبلغ اد البونص الى بستلمه
او المبلغ اللى ممكن يبدا بيه عشان يبقى اختبار حقيقى ويجرب بجد فنفس الظروف

ringo
11-29-2015, 18:58
والله يا اخي الكريم انا انصح ان يتم تحديد المبلغ في حساب الديمو بمبلغ صغير يحاكي المبلغ في الحساب الحقيقي
والله الموفق والمعين

jalal20
11-29-2015, 19:02
الســــــــــــــــــلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته

أولا نحن نشكرك على هذا الطرح والنصيحة التي قدمتها لنا وثانيا فإن الحساب الديمو له العديد من المزايا والحسنات غير أن هذه الإيجابيات لا تقوم إلا بعد التعامل مع الحساب الديمو بشيئ من الواقعية وليس الوهم.

silver33311
11-29-2015, 19:05
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاه

اخي الكريم هذا الموضوع يحصل مع كل شخص دخل في الفوركس

ولابد ان تتاقلم جيدا مع هذا الوضع

بالتوفيق لنا ولكم ان شاءالله

jalal20
11-29-2015, 19:12
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال
و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا:))

ahmedazzouz
11-29-2015, 20:40
بسم الله الزحمن الرحيم
السلام عليكمو رحمةاللهتعالى و بركاته
نعم اخي يجب ان نتعامل مع الحساب الحقيقي مثل التجريبي اي نتداول بكل راحةبال و نبتعد عن الطمع و نصبر على الصفقة.بالتوفيق للجميع

jems10
11-29-2015, 20:49
بالفعل اخي يجب علينا ان نختار المبلغ في الحساب التجريبي بنفس المبلغ الذي سنتداول به حتى نعرف بكم سندخل السوق
عندما نتاجر باموال حقيقية وبالتوفيق لك

latraaa
11-29-2015, 21:08
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها في موضوعك و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى إن شاء الله، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

alaeddinemhiri
11-29-2015, 21:18
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم
أنا لا أعرف شيء لا اننى جديدة بالمنتدى
أتمنى الاستفادة من أعضاء المنتدى
دمت على طاعة الله
تقبل مروورى
بالتوفيق

heroo252
11-29-2015, 21:39
فعلا ايده بتبقى فرطه شويه فى احجام العقود فا بيلاقى نفسه بيخسر
مبالغ كبيره لانهاتعود على الدخول بمبالغ كبيره على الحساب الديمو
قبلما يفتح الحقيق

AYYOUB100
11-30-2015, 07:34
السلام عليكم ورحمة الله
هو المبتدأ يجب أن يعمل حساب تجريبي أولا ويكون موازي للحساب الحقيقي يعني يجب أن يكون
بنفس المبلغ أو يقاربه وأيضا بنفس الرافعة المالية لكي يستطيع المقارنة مع الحقيقي.

الاصيل
11-30-2015, 07:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فعلا كلامك صحيح لان الديمو ليس فيه اى مخاطره فيتاجر المتداول بملايين الدولارات وهى تجاره وهميه لا تؤثر على العرض و الطلب و بالتالى اغلب الارباح تكون بالحظ
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

maryhano
11-30-2015, 20:52
تحاول أن تفعل التجارية الخاصة بك دائما بطريقة بسيطة، لا على عجل لكسب المال عالية، بطء التجارة والحد الأدنى من التجارة هو أفضل لكسب وتوفير الوقت لدينا أيضا. وبالنسبة للطريقة أسهل لكسب المال والسموات لاستثمار الأموال الصغيرة و قيام التجارة على المدى القصير بحيث الفوركس يعطينا الربح العادي.

---------- Post added at 05:52 PM ---------- Previous post was at 12:08 PM ----------

إذا كنت بحاجة إلى أن يكون تاجر الفوركس رائعة فإنك بالتأكيد بالتأكيد يجب أن نتعلم قائمة كريغس وممارسة الاستراتيجيات التقليدية لإنتاج المال باستخدام هذه الأعمال. ثم يمكنك الحصول عليها في الواقع نجاح استخدام هذا العمل تماما.

neverlityougo3
12-10-2015, 20:48
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

nuclear2010
12-10-2015, 20:59
السلام عليكم جميعا
إذا كنت تريد التداول الناجح مع اخذ الصفقات عالية الاحتمال وتجنب صفقات التداول منخفضة
الاحتمال وتأثير الإنفعالات والمشاعر على قرارات التداول الخاصة بك، فأنت بحاجة للتأكد
من أنك لا تقوم بالتداول باستخدام أموال أنت بحاجة إليها لأمور أخرى في حياتك اليومية
تقبل تحياتى

majdifdf1
12-10-2015, 22:45
كلامك منطقي وممتاز وانا احد الاشخاص الذي لاحظ ذلك , فانت في حساب الديمو تقوم باستثمار مبالغ كبيرة مع ان الهدف من حساب الديمو هو التعلم . لذي يرجى الانتباه من الاخوة المبتدئين.
شكرا سيدي على هذا الطرح الممتاز.

neverlityougo3
12-15-2015, 17:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

nassim126
12-15-2015, 18:17
السلام عليم اخي والله كانت لي نفس الملاحظة وانا استغرب من بعض المبتدئين تجدهم فرحانين كثير لانه بيربح في الديمو 10000دولار و...وهو لما يدخل في الحقيق يتاجر برا مال قدره 500دولار ههه وهدا اكبر خطأ صراحة

neverlityougo2
12-18-2015, 11:56
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

zarour soufyane
12-18-2015, 12:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم على كل حال الغلطات التى يقع فيها الكثير من المتاجرين هي الدخول الى السوق قبل
التعلم الجيد و محاولة تحقيق الارباح و هذا خطا
بالتوفيق

heroo252
12-18-2015, 12:18
وليه مبلغ كبير ما الواحد يح مبلغ صغير مناسب وقريب
من الى ممكن نستلمه من البونص وتتاجر فى نفس الظروف
الى لما يوصلك اللونص هتتاجر بيها ورافعه 1/100 زيها

koy
12-22-2015, 12:06
عندما لم أكن من undertand السبب يمكنك مناقشة مثل هذا، ولكن أنا لا أعتقد أن نتعلم من خبير عدد قليل من كبار السن عادة ما تكون مفيدة النظر، ولكن نصيحتي هي عادة التي لا depnds مع بعض البعض، وإنما أيضا من المستحسن محاولة لاكتشاف من خلال الشخصية الخاصة بك وكذلك

mhd99
12-23-2015, 13:55
اتفق معك بهذا الخصوص ويجب ان نختار المبلغ الذي سنتداول به في الحساب التجريبي بنفس قيمة راس المال الذي
سنستثمره في الحساب الحقيقي

aym
12-23-2015, 14:22
اعتقد ان غلطة كل مبتداء تكون فى السرعة فى الحصول على المكسب السريع لذلك يجب على المتاجر
المببتداء ان يتعلم جيدا الاول وبعد ذلك يبداء فى التداول

brahim123
12-23-2015, 14:29
طريقة تغيير هذه الصورة المتكونة عن النفس سوف نعالجها لاحقا أن شاء الله فى الجزء الخاص بعلم التحكم النفسى لكن الآن يكفى أن تعلم أن الصورة النفسية أقوى من العزيمة و الإرادة و انك سوف تحقق النجاح إذا استطعت أن تغيير الصورة المكونة عن نفسك و انك تستحق ما حققته من ربح سريع
أن يكون لك قواعد فى التجارة

nohay
12-29-2015, 18:06
التحليل الفني وهو تحليل لحالة السوق ترتكز علي التغيرات السابقة للأسعار. وتستخدم في هذا التحليل الرسومات البيانة التي تعكس تغيرات الاسعار لفترة زمنية معينة وهم الجمع بين التحليل الفنى والاساسى

islamhd
12-29-2015, 19:28

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

y4x
12-29-2015, 19:38
مشكله الحساب الديمو لما بتفتح حساب ديمو بمبلغ كبير

بتتعود علي اللوت العالي

ولما بتفتح حساب حقيقي طبعا مش بيكون بنفس مبلغ حسابك الديمو

بتفتح بلوت عالي طبعا بتخسر كتير

علشان كده انت تفتح حسابك الديمو مش اكتر من 100 دولار