PDA

View Full Version : خطة العمل للمتاجرة اساس النجاح فى الفوركس

hicham9000
08-02-2015, 01:29
رغم انى تحدثت فى الموضوع دا مرة قبل كدا لكن احب ان اتحدث فيه مرة اخرى و مرات اخرى لانى بعتبر ان الحالة النفسية للمتاجر هى مفتاح مكسبه دا لان رايت كل من يخسر فى الفوركس يبحث عن استراجيات و طرق عمل و ينتقل من استراجية لاستراتجية و يتابع فلان بعض الوقت و يتركه عندما يفشل فى صفقة ويتابع اخر

من وجهة نظرى التى لا قيمة لها ان الخطة التى نضعها للتاجرة فى الفوركس هى اساس النجاح و ليس التحليل او الاستراتجية

علشان كدا لازم اضع نفسى فى حالة نفسية جيدة تجعلنى قادر على النجاح ازاى بقى اضع نفسى فى حالة نفسية جيدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لكى تكونى حالتى النفسية جيدة لازم اضع خطة و التزم بيها و لا احيد عنها مهما كانت المغريات الخطة هتخلينى ابقى عارف خسايرى مش قبل الصفقة فقط لاء كمان قبل 10 صفقات على الاقل و عارف مكسبى بكدا هكون مطمن اكتر و غير قلق

طيب تعالى نتصور خطة نضعها سويا

1- اول شىء اختار استراتجية و اتدرب عليها كويس لمدة شهر او شهرين و افهمها كويس جدا و اعرف اتعامل معها و بعدها اتاكد ان الاستراجية مناسبة ليا و اهم شىء فى الاستراجية ان عدد نقاط اهدافها يكون ضعف عدد نقاط استوبها يعنى التارجت بالنسبة للاستوب 2: 1و هبتدى استخدمها على الحساب الحقيقى

2- هخلى الشغل بتاعى بنظام اسمه الدورة الدورة ديه احنا بنحددها اما مدة اسبوع او اتنين او شهر او عدد صفقات معين مثلا 10 صفقات او 20 صفقة
بس لو مدة انا بفضل شهر لو عدد صفقات انا بفضل 10 صفقات و بعد ما اخلص الدورة بتاعتى هبتدى ااقيم شغلى

3- لازم احدد نسبة خسارتى من راس المال لو خسرت كل صفقات الدورة يعنى مثلا خلال الشهر دخلت 15 صفقة خسرتهم اد ايه لازم اكون عارف هخسر اد ايه من راس المال 10% او 20% او اكتر او ااقل النسبة ديه هتختلف من واحد للتانى - المهم فيها شىء واحد ان النسبة الى هخسرها ارتضيها و متأثرش عليا فى تجارة الفوركس يعنى خلاصة الكلام لو خسرت جميع الصفقات الى دخلها خلال الدورة بتاعتى الى بعدها هقيم شغلى مش هتاثر عليا و لا هتزعلنى و لا هتضيقنى هدى مثال لو فاتح حساب مثلا ب 1000 دولار و قررت ان الدورة بتاعتى هتكون 10 صفقات
طيب لو خسرت ال 10 صفقات حسابى هيكون كام لازم انا هحدده انا مثلا ااقدر اتحمل نفسيا خسارة 15 % من الحساب يعنى 150 دولار
فى غيرى هيقول انا لاء مقدرش اخسر اكتر من 100 دولار غيرى يقول ااقدر اتحمل 300 دولار خسارة انت حر ظبط امورك حسب حالتك النفسية
طيب انا اخترت 15 % الى هخسرهم خلال 10 صفقات و حسابى 1000 دولار يبقى الى هخسره خلال 10 صفقات 150 دولار يعنى كل صفقة خسايرى هتكون 15 دولار ابتدى ااقسمهم على على عدد نقاطة الاستوب و منها اعرف قيمة النقطة

4 – استخدام tarialing stop يعنى انقل الاستوب للمحافظة على الارباح

5- كل دا بعمله اتومتك و بقفل الصفقة و اقوم من على الجهاز و و متابعش اما ان تصل للهدف او تضرب الاستوب

6- فى حالة الخسارة يجب التوقف عن العمل لمدة يوم او اتنين حتى لا تؤثر نفسيتنا بسبب الخسارة على تحليل الشارت

7- بعد انتهاء الدورة ابتدى ااقيم الاستراتجية بتاعتنا طبعا بما ان الربح للخسارة 2 : 1

اذن الاستراتجية بتاعتى تكون ناجحة لو حققت فوق 40 % نجاح من مجموع الصفقات الى انا دخلتها على فكرة ديه مش نسبة صغيرة انا اعرف ان اكبر محللين العالم نسبة نجاح توصياته حاولى 60 او 65 %
فالاستراتجية هتكون ناجحة لو وصلت فوق 40 % من مجموع الصفقات اما لو كانت اقل من ذلك عينا مراجعة استراتجية مراجعة اسلوبنا فى المتاجرة و احاول اعدله واحد هيقول انا بستخدم توصيات فلان او مشترك فى خدمة توصيات طبعا براحتك المهم هطبق عليها نفس القواهد السابقة
8- اخيرا الالتزام التام بالخطة الموضوع و عدم تغييرها مهما كانت المغريات

مع اطيب الامنيات للجميع بالتوفيق

radwangerr
08-09-2015, 06:13
الســـــــلام عليــــكم ورحمــــة الله وبركاته , جهد طيب وموضوع خط عمل المتاجر هي رأس مال المتاجر
جــــزاكم الله خيرا ويارب يكون فيه افادة دايما واضافات ممتازة تسهل على المبتدئين وتوضحلهم المخاطر والاساليب
تقبل مروري وبالتوفيق يارب .

romisaa soliman
08-09-2015, 06:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتى لكم اصدقائي اتمنى لكم الافاده للجميع النجاح الدائم فى هذا المجال
تحياتى.. :d

YMTMAX
09-26-2015, 12:25
*

جزاك الله عنا كل خير ونفع الله بك وبمواضيعك

جميع الأعضاء في هذا المنتدى الكريم وننتظر

منك كل ماهو جديد ومعهم عسى أن يستفيد

من مواضيعك الجميع ..

adel25
09-28-2015, 12:22
السلام عليكم شكراا لك اخى الكريم على الموضوع الرائع المفيد حول خطة العمل للمتاجرة اساس النجاح فى الفوركس . و على هذا الشرح المميز بارك الله فيك و با التوفيق لك و للجميع

troybradbit1
09-28-2015, 15:46
ممتاز اخى الكريم موضوع مميز جدا عن خطة العمل للمتاجرة اساس النجاح فى الفوركس
يمتاز بالبساطة والسهولة فى الشرح الجيد لافادة جميع الاخوة واصل اخى على هذا المنوال فى الشروحات القادمة لاضافة كل ماهو جديد ومثمر لتعلم الفوركس للاحتراف

aymansaleh
09-28-2015, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ العيز هشام, بالفعل ان وضع خطه للعمل واستراتيجيه للتداول تتضمن تحديد نسبة الخساره والربح تحديد نقطة وقف الخساره وحصد الارباح واستخدام الستوب لوز المتحرك والتحليل الفني السليم
تقبل مروري

pora
09-28-2015, 16:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم بالنسبه لي اذا حققت ارباحا في الفوركس فاني استمر بالفوركس ولكن بونيره منخفضه لكن اعتمد على نفسي في تداولاتي التجاريه ولااعتمد على احد والموفقيه للجميع
تقبل مروري

بشير حمدان
09-28-2015, 16:09
السلام عليكم
بعض النقاط هنا ناجحه من وجه نظرك قد يراها غيرك عكس ذلك فوقف الخساره المتحرك انا لا اعترف به مطلقا وارى انه ينهى الصفقه ويذهب الارباح هباء ......

engaym
09-28-2015, 16:11
السلام عليكم اخى شكرا لك علىهذا الموضوع المهم فعلا ومن اهم النقطالتى تؤدي الى النجاح
هى خطة العمل ونتمنى التوفيق للجميع فىالفوركس ان شاء الله

Wassa04
09-28-2015, 17:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم اكييييد جدا تحديد راس المال
و ادراته بشكل جيد هي من اسباب النجاح تقبل مروري

zouhairzz
09-28-2015, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخي الكريم على المعلومة ونرجوا تعم الفائدة للجميع ان شاء الله ونتمنى المزيد من مواضيعك تقبل مروري يا غالي

ahmedibrahim258259
09-28-2015, 18:14
بسم الله الرحمن الرحيم طبعا اخي المرين لازم يكون عندك خطة تشتغل عليها وتحاول انك تحققها وتعسى الى ذلك من غير كده موش تعرف تنجح في الفوركس
تقبل مروري

محمد السيد
09-28-2015, 23:56
هذا الموضوع مهم جدا ، وتم شرحه من حضرتك بطريقة رائعة ومميزة .. نشكرك على جهدك
في طريقة عرضه ، ونرجو منك الا تتوقف عن كتابة مثل هذه الموضوعات .. مع التوفيق ...

cybersat01
10-17-2015, 16:53
مشكور اخي على الخطة جد رائعة
مشكور اخي على المواضيع القيمة و المشاركات الاكثر من رائعة
نتمنى لك التوفيق في منتدانا الغالي و في مجال الفوركس
سلام

peter_naser
10-17-2015, 16:56
طبعآ الكلام جميل جدآ وحضرتك بتتكلم مليون المية صح
بس للاسف انا واحد من الناس بطمع وبضيع اللي عملته وساعات بعند

snnaky
03-17-2016, 21:37
موضوعك جميل وجميل جدا كمان واجد ان سر النجاح فى الفوركس او اى تجارة عموما هى تحديد احتياجاتك واهدافك التى تريدها وتحديد الكيفية التى تستطيع بها تنفيذها وهذا من خلال الانضباط فهو هو مفتاح النجاح ، قد لا يكون الأمر مثيراً دوماً، و لكنه يساعدك في الاستمرار. لا يهم بأي زوج من العملات قررت أن تتداول، أو حتى كم عدد هذه الأزواج، فالخطة هي الأمر الرئيسي اى الأستراتيجية التى تحكم قراراتك ، و يجب تجزئتها و التدرب عليها و إثبات صلاحيتها قبل أن تقوم بأية عملية تداول في السوق الحي

mhmd.hmdy
03-17-2016, 21:44
مهو طبيعى احنا داخلين المجال عشان نتاجر بس انك تحقق ربح
دى قصه تانى خالص وفرحه كبيره عكس احساس الخساره ومرارتها ووجعها

mouad bassim
03-17-2016, 23:15
شكرا لك أخي الكريم على هذا الدرس القيم
وننتظر منك المزيد من هذه الشروحات القيمة
عسى أن يستفيد الجميع من شروحاتك ومواضيعك
المتميزة ..

TGOD
04-17-2016, 17:32