PDA

View Full Version : توضيح من فضلكم هو التفعيل في انيستا

الفراتي
08-03-2015, 01:18
السلام عليكم
شباب من اجل التفعيل للمستوى الأول او الثاني تطلب الشركة أي شي يثبت الهوية , الا يمكن استخدام هذه الصورة عن الأوراق والثبوتيات الشخصية في مجالات أخرى , قد تؤدي الى مشاكل امنية للشخص الذي يقوم بعملية التفعيل ؟
وما هي الضمانات التي تقدم من قبل الشركة لضمان عدم حدوث مثل هذه الأمور ؟
وشكرا لكم

mh2015
08-03-2015, 16:54
وثائق التفعيل تستخدم لتثبت انك صاحب الحساب فقط لا غير والشركة ليس لها اي مصلحة في ان تضر العميل

الفراتي
08-06-2015, 22:40
السلام عليكم
شكرا لمرورك اخي العزيز على الموضوع وانا ﻻ اقصد الشركه هي بنفسها ولكن مشاكل العالم الرقمي كثيرة ومن ضمنها اﻻختراق والهكرز فلو تم اختراق هذه الوثائق وسرقتها من قبل ناس ضعيفة النفوس فما هو المتوقع حدوثه ارجو الرد؟

ahmed instaforex
08-07-2015, 16:04
السلام عليكم
شباب من اجل التفعيل للمستوى الأول او الثاني تطلب الشركة أي شي يثبت الهوية , الا يمكن استخدام هذه الصورة عن الأوراق والثبوتيات الشخصية في مجالات أخرى , قد تؤدي الى مشاكل امنية للشخص الذي يقوم بعملية التفعيل ؟
وما هي الضمانات التي تقدم من قبل الشركة لضمان عدم حدوث مثل هذه الأمور ؟
وشكرا لكم

اخي الفاضل
جميع الشركات (المحترمة) بتطلب اوراق ومستندات لإثبات هوية العميل والتحقق من عدم تلاعبه مع الشركة
ليس اكثر من ذلك
بالتوفيق

marwanadam
08-11-2015, 06:07
امر التفعيل يخص بدرجة الاول العميل الان عندما تتبت ان الحساب الفلانى انه ملكك قانونيا فانت المسؤول عنه
الان السوق ليس بتهزر ولكن الامر صح ولزم تبوت للهوية لكى يكمل التصريح بان الحساب صح
وبتوفيق

romisaa soliman
08-11-2015, 08:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اصدقائي
اتمنى لكم جميعا النجاح والتوفيق والافاده للجميع
شكرا على هذه المعلومات القيمه
تحياتى ..

mamdouh.adil
08-14-2015, 12:15
الاخ اللى سئل السؤال ده فعلا عنده حق لانى اشتركت فى شركه فى الاخر طلعت اسرائيليه مقرها قبرص وشركة نصب نصبت عليه فى 300 دولار
دى مش مشكله المشكله فى الورق اللى بعتهولهم من اثبات شخصية وجواز ومقر سكن ده اللى انا خايف منه
بس الشركات المحترمه ملتزمه ايضا بمعرفت مين اللى بتتعامل معاه لان سوق البورصه والاوراق الماليه بتستخدم فى غسيل الاموال وتمويل الجعات وكلام كبير هى فى غنه عنه

الفراتي
08-28-2015, 18:27
السلام عليكم
في الرد اﻻخير وقع الذي كنت اتسأل عنه فارجو من مندوبي انيستافوركس وضع توضيح من قبل الشركه في ضمان امن المعلومات المتعلقة بالمستثمرين
ارجو الرد وبكل ود واحترام دمتم سالمين

waleed shaaban
09-07-2015, 21:46
ماذا سيحدث منصوره بدون الاصل
هذه قوانين الشركه ثم ان الصفحه تكون بالجانب الايمن من الشريط خضراء تعنى ان الصفحه محميه من مثل هذا التلعب
ثم ان العالم يعلم كل شئ عن بعضه

chelsea2
09-28-2015, 13:54
للاسف اخي الكريم ليس لدي معلومات دقيقة بخصوص التفعيل في المستويين
حاول الاتصال بالدعم الفني ليقدمو لك معلومات اكثر

one k
01-02-2016, 21:32
السلام عليكم ... اولا الكل معرض لسرقة المعلومات الشخصية بس الشركة مش هتضرك لانك انت عميل عندها ... بس اكيد الشركة
عاملة حساباتها الامنية من ناحية الاختراق والكلام دة كلة
بالتوفيق ان شاء الله

ابوفؤاد
01-04-2016, 22:58
الامر ليس بالخطورعه التى تتكلم عنها ان مجرد صور من الاصوال و انت لا يطلب مك الا اثبات انك انسان كال الاهليه و انسان طبيعى و ليس اله او برنامج و الشركه تثبت الى الهيئه التابعه لها ان العملاء مسجلين و ان كانت تلك النقطه ؤرقك تاجر بمالك ووقتها لن تطلب بالتفعيل و تسحب تودع عادى

OsamaNasser
01-11-2016, 19:45
معتقدش ان الشركه ممكن تعمل كده لانها المفروض شركه محترمه وكبيره
ثم انها هتستفاد ايه لما تعمل حاجه زي ده ... الوثائق دي علشان يتاكدو من هويه صاحب الحساب واعتقد ان ده مش بمزاجهم دي قوانين مفروضه عليهم انهم لازم ياكدو الحسابات

alizert2015
01-30-2016, 01:29
اخي التفعيل في انيستا يتم في ضروف امنيه عاليه
جدا لذى لا تخف فلن يتم تسريب معلوماتك الشخصيه لاي كان و لاي سبب
و ذلك لان شركة انستا شركه موتوقه و تحترم عملائها جائما

krimokrimo
02-25-2016, 21:05
امر التفعيل يخص بدرجة الاول العميل الان عندما تتبت ان الحساب الفلانى انه ملكك قانونيا فانت المسؤول عنه
الان السوق ليس بتهزر ولكن الامر صح ولزم تبوت للهوية لكى يكمل التصريح بان الحساب صح
وبتوفيق

The_Gahbaz
03-19-2016, 04:20
طيب وهو الشركه هتستفيد ايه بالبيانات بتاعتك
الشركه بتطلب البيانات دي علشان موضوع التفعيل بس مش اكتر وكمان لانها مجبره علي كده
غير كده لو كانت الشركه هتستخدم البيانات والوثائق بتاعتك ---فتتخيل انهم مممكن يعملو بيها ايه -- مفيش حاجه ينفع تتعمل

ahmed elsawaf
03-29-2016, 16:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان ضروريه تفعيل المستوييين الاول والتانى لكم يتم حمايه حسابك وليس للتلاعب باوراقك تقبل مرورى

اكرم التميمي
04-30-2016, 19:57
اخي الكريم الكثير من الشركات التي تتعامل مع سوق الفوركس تحتاج هذه الوثائق للعميل لضمان حقه في الحصول على امواله من شركات الوساطه وضمان عدم التلاعب بحسابه واختراقه من قبل الاخرين لذا يتطلب منك ارسال الوثائق الثبوتيه للمتداولين ضمانا لحقهم
تقبل مروري

akram mohamed obaid
09-08-2016, 12:56
الشركه لاتقوم بعمل ضرر ما من جراء ارسال الوثائق اليها لكن الغرض من هذا الامر هو فقط لغرض اثبات هويتك وسكنه وانك صاحب الحساب الفعلي لضمان حقوقك عند ايداع او سحب الاموال ومطالبه الشركه في حال وجود خلل ما في ذلك

ahmedhathout
09-16-2016, 17:34
السلام عليكم رحمه الله وبركاته
علشان تتاجر في الفوركس في اي شركه لازم تفعل حسابك يعني مفيش مفر حتى لو
عندك تخوف فانت مضطر لكدا

badr9moumen
07-16-2018, 23:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جميع الشركات اخي تطلب الوثائق الشخصية لتفعيل الحسابات و دلك للتاكد من صاحب الحساب لكي لا يكون هناك اي تلاعب اما بخصوص استخدام الأوراق والثبوتيات الشخصية في مجالات أخرى فالشركة موتوقة و لديها الاف العملاء من جميع انحاء العالم كما انه لا يمكن استعمال الوتائق في اي كان بدون صاحبها
اتمنى لك التوفيق

Abdullah81
08-28-2018, 00:09
اى شركة بتطلب هذه المستندات وليست انستافوركس فقط
ده شىء طبيعى عشان تقدر تمتلك حساب فى اى شركة