PDA

View Full Version : 1$ غير كافية لفتح صفقة

brahim alami
08-05-2015, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انا فتحت حساب حديث في شركة انستافوركس . في البدية الحساب كان فيه 0.50$ ثم زاد الى 1$ قمت بفتح صفقة لاتدرب لم اخسر دلك الدولار بل زدا قليلا وعندما اردت فتح
صفقة اخرى للتدريب تقول لي رسالة بان المال غير كافي لااعرف سبب المشكل المرجو المساعدة

pepobm
08-06-2015, 03:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اكيد طبعا لزم يقوللك كده حسابك فى دولار واحد بس لا يتعمل اكثر من صفقة
التوفيق من عند الله

مصراوى
08-06-2015, 09:39
اخى العضو الكريم انا انصحك يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان تدخله وتزيد من معلومه فى امور كثيره كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب
التوفيق من عند الله

seifhd
08-06-2015, 19:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

ahmed bakry
08-06-2015, 19:09
والله مش فى كل الاوقات الواحد دولار مابتكونش كافية احيانا الواحد دولار بتفتح صفقة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

haffoudinho
08-06-2015, 19:11
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي الخاص للمنتــــــدى و انشاءالله تجد ضالتك

moh19DZ
08-06-2015, 19:26
السلام عليكم
في هذه الحالة يجب مراعات الهامش المطلوب لاستخدامه او قم بانقاص حجم اللوت الخاص الذي تريد العمل عليه
وستفتح كل الصفقات ايا كانت وبالتوفيق

aboubakr el ayach
08-06-2015, 19:33
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته. أولا أخي في الله يمكنك فتح صفقة ابتداءا من واحد دولار، ولكن يا عزيزي لا تنسى أن بعض الأزواج تكون قيمتها أكثر من راس المال فحاول دائما اختيار الزوج الاقل قيمة، أنت اخترت زوجا آخر أكثر قيمة لذلك لم تستطع دخول الصفقة حاول أن تفتح نفس العملية بالضبط على نفس الزوج وسترى أنك تستطيع فعلا.

snnaky
09-13-2015, 16:06
اولا المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا لأن مافيش داعى انك تتدرب على مبلغ صغير وحساب خاص طب ما الديموا موجود
ثانيا لية حصل دة
اولا لأن حضرتك لما تفتح صفقة فى حاجة اسمها هامش محجوز وودة اللى بتحجزة الشركة عشان لو صفقتك خسرت الشركة متخسرش من جيبها الخسارة عليك انت لوحدك هى بس بترفع حسابك بنظام الرافعة انما متخسرش

Dr.TraDeR
09-13-2015, 16:10
اما بعد اخويا العزيز لا تستطيع انت راس مالك 1 دولار وتريد ان تفتح الصفقه ب 1 دولار كدا مستحيل
لانو فقط السبريد راح يجيك -3
حاول انك تتعلم اكثر وتفهم

mjconan
09-13-2015, 16:13
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا

karimovtich
09-13-2015, 16:54
اخي الكريم بالتاكيد الصفقات تحتاج الي راس مال لا يمكنك فتح العديد من الصفقات في وقت واحد لكي يتم حجز من راس مالك مقابل كل صفقه والرافعه تؤثر ايضا

take-profit
09-13-2015, 16:56
اللوت اللي انت بتفتح بيه بيكون بالسنت و انت اما اخترت رافعة مالية
اقل او لوت اكبر و ده اللي يخلي الرسالة دي تظهرلك

ثائر ابو صلاح
09-13-2015, 17:03
المبلغ غير كافي صحيح
لكن قد يزبط معك في صفقات اخرى اي بمعنى على زوج اخر من العملات
لكن انصحك بان تزيد المبلغ او ان تتدرب على حساب الديمو
شكرا

a l
09-13-2015, 17:16
السلام عليكم
اخى الكريم
طبعا مبلغ صغير غير قادر على التداول ... علىالاقل 100 دولار لكة تتاجر باحترافية وامكانية المتاجرة المريحة
بالتوفيق

for-trade
09-13-2015, 17:21
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل...
اخي انت لديك دولار واحد و تريد ان تفعل اكتر من صفقة
لن يمكنك ان تفعل هذا لان فتح اكتر من صفقة يحتاج اكتر من دولار واحد

ahmed bakry
09-14-2015, 05:37
وحتى لو والواحد دولار بيفتح صفقات لزمته ايه يعنى وهايعمل ايه انا شايف انه حاجة لا تزكر لفتح الصفقات ومفيش منه اى رجا تعب ومشقة ع الفاضى

kimo1
09-14-2015, 10:12
تقريبا اكثر من 50 في النائة من التجا يعملون على مؤشر البولنجر باند فهو يتظم استراتيجية قوية تساعد على تحقيق المكاسب و الارباح السريعة في هذا السوق تلكبير

a l
09-14-2015, 10:14
السلام عليكـم
تقدر تتاجر باى مبلغ .. لكن الافضل تجمع خمسة وسبعون دولار حتى ترتاح فى المتاجرة بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

engaym
09-14-2015, 10:58
السلام عليكم اخى اذا كانت الرافعة المالية عند عالية فطبعا واحد دولار لا يكفى لفتح اصغر صفقة التى هى 0.01 ونتمنى
الاول التعلم وعد التسرع فى التجارة بمبلغ بسيط ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

sheref elsayed gomaa
09-14-2015, 11:06
السلام عليكم اخى الكريم
في هذه الحالة يجب مراعات الهامش المطلوب
لاستخدامه او قم بانقاص حجم اللوت الخاص الذي تريد العمل عليه والله الموفق

ranimdammar
10-14-2015, 08:51
المال غير كافي يعني انه لا يتحمل اكثر من الرصيد وعليك اخي ان تحاول في زيادة البونص من المشاركة
الكثيرة لان 1 دولار ما هي الا رمشة عين في الفوركس قد تخسرها في ثواني معدودة ولا يمكن ان تستعمل عليه استراتيجية

akram mohamed obaid
10-14-2015, 08:54
اخي الكريم دولار مبلغ صغير جدا حاول ان ترفع الرافعه الماليه الى اقصى حد 1:1000 والقيام بصفقه واحده فقط وبلوت 0.1 وعلى زوج من العملات وليست السلع

samieh
10-16-2015, 20:33
الحسابات الجديدة كلها يا اخى الرافعة بتاعتها 100 وهى قليلة جدا لفتح صفقة
واعتقد ان الصفقة اللى فتحت معاك على زوج سعره اقل من 1 دولار يعنى مثلا 0.6752 وهكذا
هى دى الازواج فقط اللى ممكن تفتح معاك صفقة اما اى زوج اخر سعره اعلى من 1 دولار فلن تستطيع فتح اية صفقات عليه

onelove
10-16-2015, 20:43
اخي دولار شيء قليل و ايضا تحقق من الرافعة المالية و كم كن لوت تريد ان تشتري فلا يمكنك شار ما بفوق صفر فاضل واحد علي ما اعتقج و شكرا

gadeer86
10-21-2015, 20:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. :
اخي دولار واحد لا يفتح لك الا صفقة واحدة .. اذا اردت التدرب انصحك بفتح حساب ديمو للتدرب عليه افضل لك ...
بالتوفيق لك و لجميع الاعضاء .. :)

ayoub321
10-22-2015, 20:28
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم بصراحة يجيد بعض أزوج أخي لكريم لا تستطيع فتح فيها صفقة عندما يكون رصيدك 1 دولار لأسف
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح

xfdhtg
10-24-2015, 14:31
يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية التداول في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة في

---------- Post added at 12:31 PM ---------- Previous post was at 12:30 PM ----------

في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط ،

الخليل
10-24-2015, 23:15
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

roussi.27
10-24-2015, 23:29
اخي الكريم لا تنسى ان تحدد اللوت ، فاذا قمت بتحديد لوت كبير فهذا بالطبع يمنعك بفتح صفقة بتلك راس المال
اذن اختر اللوت 0.01 ، ولا تنسى ان تجعل الرافعة المالية 1:200 وان شاء الله كل شيء بالتمام لانني استطيع فتح صفقة على راس مال واحد دولار

dhmo
10-25-2015, 02:26
اخي الكريم لا تنسى ان تحدد اللوت ، فاذا قمت بتحديد لوت كبير فهذا بالطبع يمنعك بفتح صفقة بتلك راس المال
اذن اختر اللوت 0.01 ، ولا تنسى ان تجعل الرافعة المالية 1:200 وان شاء الله كل شيء بالتمام لانني استطيع فتح صفقة على راس مال واحد دولار

والافضل هنا البعد عن الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

mody555
10-25-2015, 15:36
عبر إبطاء حركة الستوكاستيك، لن نرى سوء إشارات قليلة على الشراء أو البيع على الرسم البياني، بيد أنّ هذه الدلائل هي أكثر

mido_01
10-25-2015, 16:37
انياً : هناك بعض شركات الوساطة في العملة تمتنع عن أخذ الفوائد عن عملائها المسلمين يمكنك التعامل معها .

لقد وضعنا في صفحة المصادر عناوين بعض الشركات التي لا تأخذ فوائد يومية عن عملاءها المسلمين حيث تكتفي هذه الشركات بالفارق بين سعر البيع والشراء Spread كمصدر للدخل من عملاءها المسلمين يمكنك التعامل مع هذه الشركات إن شئت .

ASMAA TAHA
10-25-2015, 23:09
من الممكن ان تكون دخلت بلوت كبير جدا لان مبلغ 1 دولار كراس مال هو مبلغ صغير جدا لابد ان يكون المبلغ اكثر من ذلك بكثير الا يقل على قدر الامكان عن 100 دولار حتى لا يكون الحساب معرض للخطر

الخليل
10-26-2015, 20:34
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

عمار ملكاوي
10-26-2015, 20:50
اخي الكريم يمكنك الاستفسار من خبراء عالم الفوركس اتمنى ان اجد الرود ونستفيد جميعنا منها
تقبلوا مروري

heroo252
10-27-2015, 01:34
لا ممكن يكون كافى بس بظروف معينه يعنى ادخل برافعه 1/1000
وادخل بعقد 0.01 هيتقبل معايا عادى وممكن اكتر من كده كمان فحجم العقد

mechanical
12-04-2015, 10:14
السلام عليكم ... اكيد طبعا 1 دولار غير كافية لان التداول بيحتاج الي اموال اكتر من كدة
من المهم طبعا ان تتعلم الكتير عن التداول اولا
بالتوفيق ان شاء الله

ahmedazzouz
12-04-2015, 10:51
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي لان الهامش قليل فكله مسخر للصفقة الاولى لذا عليك غلقها لفتح صفقة اخرى. + اقرأ عن موضوا المتاجرة بالهامش و ستعرف كل شيء.تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

aym
12-04-2015, 11:53
واحد دولار بالطبع غير كافى ان تفتح بة صفقات وان فتحة صفقة واحدة يكون صعب ان تكمل بة ولذلك يجب الاجتهاد لكى تجمع بونص اكثر من ذلك بحيث يكون معاك مبلغ جيد تبداء بة فى الفوركس

younes-dz
12-04-2015, 13:04
الواحد دولار هو نوع من المجازفة
ونوع من التجربة في آن واحد لا يعتمد
عليها كثيرا في التداول بارك الله فيك
تقبل مروري

latraaa
12-04-2015, 14:46
يا اخي الكريم، واحد دولار ليس برأس مال يمكنك أن تدخل به، و الرسالة التي ظهرت لك، راجع إلى حجم قيمة النقطة التي دخلت بها و التي تكون متناسبة مع رأس مالك، على اية حال لا داعي للتداول بحساب أقل من 500 دولار

yossry
12-04-2015, 14:50
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي الخاص للمنتــــــدى و انشاءالله تجد ضالتك

adamarwan
12-04-2015, 14:59
يجب ان تقلل من قيمة العقد الدى تريد ان تدخل به الان الحياب لا يمكن ان يتحمل هدا الامر
ومن الافضل ان كنت تريد ان تتعلم من االفلض ان يكون الحساب على الاقل فيه 30 دولار
وحظ سغيد

onelove
12-04-2015, 16:55
أولا أخي في الله يمكنك فتح صفقة ابتداءا من واحد دولار، ولكن يا عزيزي لا تنسى أن بعض الأزواج تكون قيمتها أكثر من راس المال فحاول دائما اختيار الزوج الاقل قيمة، أنت اخترت

yahiahd
12-09-2015, 13:10

nassim126
12-09-2015, 13:23
السلام عليكم اخي ببساطة ليس لديك المال الكافي لفتح عدة صفقات بدولار واحد واظن ان الامر جد واضح مادام انت وصلت لمرحة المضاربة في الميتا

mohamedhassan2015
12-09-2015, 13:26
15$ دولار يا صديقى الا تعلمك شى الافضل ليك الحساب الديمو الافضل الافضل هو كنز التعليم فعلا وعشان تتعود تفتح صفقات ممكن 50 دولار اقل شى عشان تستحمل واقل عقد على فكرة كمان

neverlityougo2
12-12-2015, 18:03
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

rokamaher
12-12-2015, 18:27
السلام عليكم
من الممتع الاشتراك فى منتدى اثناء التعلم
جزء مهم من التعلم الاحتكاك بتجار الاخرين
اعجبتنى تجربة ال1 دولار
شكرا:bravo:

csebai12
12-12-2015, 18:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
الامر مرتبط بالهامش و حجم النقطة لذا لو حاولت فتح صفقة بنفسس الحجم على زوج اخر قد لا تفتح الصفقة

neverlityougo2
12-15-2015, 16:16
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

عاشق الفوركس
12-22-2015, 16:33
أخـــــي، الفـــاضل
اضن ان المشكل يكمن في انك رصيد غير كافي لفتح الثفقات اي قل عن ما قبل كان فيه ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

walidabou
12-22-2015, 17:11
واضح أخي الكريم عندما فتحت الصفقة الأولى فتحتها بلوت صغير وأعتقد 0.01
أما في الصفقة الثانية فحاولت فتحها بلوت كبير ولكن المبلغ غير كافي وهذا هو السبب
متمنياتي لك بالتوفيق

Zezobebo3
02-01-2016, 04:07
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اكيد طبعا لازم يقوللك كده حسابك فى دولار واحد بس لا يتعمل اكثر من صفقة وكمان ممكن فى بعض الازواج لا يفتح صفقه واحده انا هنا اتحدث عن بعض الازواج التى يكو اسبريدها عالى
التوفيق من عند الله

نادر صباح الدين
02-01-2016, 04:32
اعتقد أن السبب الرئيسي ف ذلك هو حجم الصفقة، أوحجم الصفقات المفتوحة، فإذا بات الهامش المطلوب لفتح الصفقة أكبر من الهامس المتاح للمتداول تظهر رسالة تفيد بأن االرصيد غير كاف، ولهذا من الأفضل أن تنهي الصفقات الممفتوحة، وتقلل من حجم الصفقات التي تريد تنفيذها.

mahmoud massry
02-02-2016, 07:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد انت عامل سعر النقطه اكبر وبالتالى مش هيرضىيفتح لان رصيدك لا يكفى وبالتالى تحتاج انك تنقص تمن النقطه

Bassem Hassani
02-02-2016, 07:34
التداول 1 دولار مفهوش اى فائدة على المتداول سوى تعب الاعصاء ودا ان وجد لان المبلغ قليل جدا وكمان مش هتقدر تفتح اى صفقة باكتر من 1 سنت ولو خسرت صفقة من الممكن انك متقدرش تفتح صفقة تانية لذلك من الافضل البدء بالتداول براس مال مناسب لا تقل عن 100 دولار علشان تحس بربح حقيقى

big.pharaoh
02-02-2016, 10:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....ايوه طبعا ١ $ ده مبلغ قليل جدا للاسف. ومش هيفتح ولا صفقه. انصحك بعمل بونص ١٠٠$

اكرم التميمي
02-02-2016, 10:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم التداول بمبلغ 1 دولار مبلغ بسيط جدا ولايمكن ان تعمل صفقات كبيره او تستطيع تحقيق ارباح منها حاول الدخول بمبلغ اكبر من هذا الرقم لكي تتمكن من التداول بحريه وانسيابيه عاليه
تقبل مروري

soad labib sadek
02-02-2016, 11:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز انا لا اعلم بالظبط و افضل من يدلك هو الدعم الفني لانه سيكون متطلع علي حسابك و اعلم بما يحدث به و لكن في رايي ربما تكون فتحت صفقة علي سلعة غالية مثل الذهب و ما الي ذلك

بالتوفيق

mohamed elhusseiny
02-02-2016, 11:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أخي الحبيب عضو هذا المنتدي الرائع جدا بالفعل كلامك صحيح ولكن هي ليست مشكله لأن حسابك فقط يحتوي علي واحد دولار
فقط ومن الافضل ان يزيد حسابك قليلا عن هذا الدولار حتي تستطيع المتاجره أكثر وبكل سهوله وعليك بالقسم التعليمي في المنتدي

best1
02-02-2016, 14:55
كما نما الاقتصاد الأمريكي بمعدل سنوي قدره 0.7٪ في الربع الرابع، كما أظهرت بيانات رسمية، متباطئا من نمو بنسبة 2٪ في الربع الثالث.
ونما الاقتصاد الأمريكي بنسبة 2.4٪ في عام 2015 كما ذكرت وزارة التجارة،

AHMED91
02-02-2016, 16:54
فعلا سوق الفوركس يحتاج الي كثير من التعامل مع الادارة السليمة لراس المال
ولكن اهم شئ ان تعرف كيف يمكنك التعامل مع راس مال جيد في النهايه للتداول ايضا

mahmoud massry
02-03-2016, 17:54
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد انت اخى الكريم زودت تمن النقطه علشان كده حسابك لا يكفى انه يفتح اللوت لانه راس مال صغير

yansane
02-04-2016, 02:12
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اكيد طبعا لزم يقوللك كده حسابك فى دولار واحد بس لا يتعمل اكثر من صفقة اما بعد اخويا العزيز لا تستطيع انت راس مالك 1 دولار وتريد ان تفتح الصفقه ب 1 دولار كدا مستحيل

mahmoud massry
02-04-2016, 03:53
السلام عليكم ورحمة الله
اول حاجه انك تتعلم كويس وتحضر فيديوهات وويبينار وبعدها هتفتح حساب تجريبى فى اى شركه وتطبق الى اتعلمته عليه وبعدها تاجر فى الحقيقى براحتك لكن كده تبقى مقامره

zead ahmad
02-04-2016, 10:53
حسب الرصيد الخص بكل تقدر تدخل باى صفقة او اى حجم للتداول به يجب ان تدلخل بالشيء المناسب لك حتى تقدر تربح ولا تخسر الرصيد الخاص بك ولذلك هو الشيء المميز

mohamedhesham
02-04-2016, 10:59
صديقي الدولار عادة مينفعش تعمل بيه صفقة وشكرا

islamhd
02-04-2016, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

yacrao
02-05-2016, 17:58
الدولار الواحد يكفي لفتح صفقة اخي الكريم جرب بلوت صغير وستفتح الصفقة لكن لا يمكن ان تتاجر بحساب يحتوي على دولار واحد للاسف

forez
02-19-2016, 14:50
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
اما بعد اخويا العزيز لا تستطيع انت راس مالك 1 دولار وتريد ان تفتح الصفقه ب 1 دولار كدا مستحيل لانو فقط السبريد راح يجيك -3 ......

mourada
02-19-2016, 19:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز لنفرض ان واحد دولار دخلت بها في صفقة فكم ستربح و متى ستحقق ربح او دخل يومي يكفيك هذا بعيد ان لم يكن مستحيل و نتمنى لك التوفيق

ahmedhathout
02-19-2016, 19:45
مينفعش تبدأ تتاجر وانت لسه متعرفش اساسيات الفوركس ويعني ايه مارجن
لان دا للاسف هو سبب خروج ناس كتير من السوق

mohammed control
02-19-2016, 19:46
أخي في الله يمكنك فتح صفقة ابتداءا من واحد دولار، ولكن يا عزيزي لا تنسى أن بعض الأزواج تكون قيمتها أكثر من راس المال فحاول دائما اختيار الزوج الاقل قيمة، أنت اخترت زوجا آخر أكثر قيمة لذلك لم تستطع دخول الصفقة حاول أن تفتح نفس العملية بالضبط على نفس الزوج وسترى أنك تستطيع فعلا

neverlit2
02-20-2016, 22:18
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neverlit1
02-22-2016, 01:17
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Ahmedgomaa
02-25-2016, 00:52

---------- Post added at 09:51 PM ---------- Previous post was at 09:50 PM ----------

لســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون

---------- Post added at 09:52 PM ---------- Previous post was at 09:51 PM ----------

لســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون

never100
02-26-2016, 02:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neverlit2
02-27-2016, 12:50

latraaa
02-27-2016, 13:40
مشكور أخي الكري م على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون منها إنشاء الله، و أتمنى ان نراك من اللدين يحققون الكثير إن شاء الله

joker7diaa
02-27-2016, 13:45
المشكلة ممكن تكون انك زودت قيمة النقطة او قيمة النقطة زادت من دون ما انت تاخد بالك لاكن ممكن ايضاً انت حاولت تفتح صفقة على زوج اخر يحتاج الى مبلغ اكبر وبما انه المبلغ صغير لم يفتحها

Mohamed lashen
02-27-2016, 13:57
أخي الكريم أنصحك بزيارة القسم التعليمي في الننتدي والذي قد تستفاد منه كثيرا فيما تريد

lyo
02-27-2016, 14:12
السلالم عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن هدا الموضوع
نعم يا اخي من الممكن فتح الصفقة ب واحد دولار ولكن بالنسبة لي هي ضياع للوقت من الاحسن الاجتهاد في جمع البونص اكثر لكي تكون لك بداية موفقة

latraaa
02-27-2016, 14:22
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها، و اقول لك أن الأمر ليس بالسهل و عليك بالعمل و التعامل مع الفوركس بالطريقة الصحيحة لكي تحقق الكثير إن شءا الله

never100
02-28-2016, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

aissaalg
02-29-2016, 23:00
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

forez
03-14-2016, 13:44
اما بعد اخويا العزيز لا تستطيع انت راس مالك 1 دولار وتريد ان تفتح الصفقه ب 1 دولار كدا مستحيل لانو فقط السبريد راح يجيك -3 ......

ahmed070
03-14-2016, 14:36
لابد وان يتناسب راس المال مع حجم اللوت ...فعند الدخول لاي صفقه يجب ان يكون حجم اللوت لا يتعدي 10% من راس المال..لذلك انصحك بزياره القسم النعليمي و كيفيه قياس حجم اللوت بالنسبه لراس المال

karinho1991
03-17-2016, 20:55
السلام عليكم
في هذه الحالة يجب مراعات الهامش المطلوب لاستخدامه او قم بانقاص حجم اللوت الخاص الذي تريد العمل عليه

forez
03-17-2016, 21:48

latraaa
03-17-2016, 21:57
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شا الله

ملاك الروح
03-17-2016, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد انك اخترت زوج اخر فيه الاسبريد علي او زدت حجم اللوت اخي الكريم
اتمنى لك التوفيق

midoforex00
03-17-2016, 23:39
السلام عليكم اخي
المشكله في ذلك انك دخلت بلوت كبير لن
يستحمله حسابك لذلك يجب عليك الدخول
باقل لوت وهوا 0.01 يعني 10سنت

simo1
03-18-2016, 01:49
اولا المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا لأن مافيش داعى انك تتدرب على مبلغ صغير وحساب خاص طب ما الديموا موجود
ثانيا لية حصل دة
اولا لأن حضرتك لما تفتح صفقة فى حاجة اسمها هامش محجو وودة اللى بتحجزة الشركة عشان لو صفقتك خسرت الشركة متخسرش من جيبها الخسارة عليك انت لوحدك هى بس بترفع حسابك بنظام الرافعة انما متخسرش

انا فتحت حساب حديث في شركة انستافوركس . في البدية الحساب كان فيه 0.50$ ثم زاد الى 1$ قمت بفتح صفقة لاتدرب لم اخسر دلك الدولار بل زدا قليلا وعندما اردت فتح
صفقة اخرى للتدريب تقول لي رسالة بان المال غير كافي لااعرف سبب المشكل المرجو المساعدة

dhmo
03-18-2016, 22:51

اخي لازم راس مال معقول وطبعا المتاجر هنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف

neverlit4
03-19-2016, 22:25

zizo199
03-28-2016, 15:39
المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا

رضوان
03-28-2016, 16:05
السلام عليكم
اخي لا أدري كيف جاءتك فكرة كهذه لم ارى أحدا تاجر بأقل من 10$ و هو مبلغ غير كافي انت تتاجر ب 1$ حقا أعجوبة أخي انا أدعوك لتعلم الفوركس أولا ثم تحصل على بنص محترمة و تاجر أخي و شكرا لك

Cold Fire
03-28-2016, 16:13

بعض الصفقات تحتاج لمزيد من المال حتى و لو كان اللوت صغيرا ، من الافضل ان تبدأ برأس مال جيد لكي تتداول بكل اريحية

ghiles
03-28-2016, 16:19
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن انك يمكنك ان تفتح صفقة بهذا المبلغ .تقبل مروري.سلام

amrghe
03-28-2016, 16:29
السلام عليكم
مرحبا اصدقائي
نتمني لكم المزيد من التوفيق والنجاح

---------- Post added at 03:29 PM ---------- Previous post was at 03:23 PM ----------

اعتقد انها كافيه لكن الرح
سوف يكون ضعيف جدا اخي الكريم

---------- Post added at 03:29 PM ---------- Previous post was at 03:29 PM ----------

اعتقد انها كافيه لكن الرح
سوف يكون ضعيف جدا اخي الكريم

abderrahmenanis
03-28-2016, 16:32
ثانيا لية حصل دة
اولا لأن حضرتك لما تفتح صفقة فى حاجة اسمها هامش محجوز وودة اللى بتحجزة الشركة عشان لو صفقتك خسرت الشركة متخسرش من جيبها الخسارة عليك انت لوحدك هى بس بترفع حسابك بنظام الرافعة انما متخسرش

ghiles
03-28-2016, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اشكرك على هذا الموضوع واضن انه يمكنك ان تفتح صفقة ب 1 دولار.سلام

lalmidiba
03-28-2016, 16:38
اخي العزيز السلم عليكم ورحمة الله وبركاته
لا تستطيع فتح صفق ب 1 دولار راس مالك لا يتحمل هبوط وصعوط المؤشر ف بتالي لا تستطيع
وهناك ميزت التدول التجريبية تعلم به
و ادرس وقراء هناك كثير من المقالات في المنتدى قسم تعليمي بتوفيق
شكرا

neversi4
03-29-2016, 10:46

thewaytosucsess
03-29-2016, 11:03
اخى الكريم انت لا تعرف شيئا عن الهامش المتاح والهامش المحجوز ولا عن الرافعة المالية واصول التعامل معها
اخى الكريم يمكنك التعلم على حساب ديمو تجريبى مجانى فهو يعطيك نفس المنصة ونفس الاموامر الحقيقة ولكن باموال وهمية للتعلم والتدريب
لابد ان تزيد معرفتك وتعلمك عن الفوركس قبل البدء حتى بالحساب التجريبى لكى تطبق عن علم لا ان تكتشف اسباب الخسارة بعد حدوثها

yousse
03-29-2016, 15:18
أنا مش أو يوم لي في المنتدو الكن من الجيد أن أصد المسعد لإخوانك الأعضاء هده المسعد فيها نوع من الرقي وكدلك نوع من التفكير الأخلاقي

ali20
03-29-2016, 15:34
ايوة واحد دولا غير كافى لى فتح صفقت كل تاجر يجب انه يكون فى حسابه راس ما كويس
ويجب ان لا ندخل براس ملا صغير فى الفروكس لان بكدة سوف نخسر كثيرا ونخس ر كل شى بسرعة

mazenaissa
03-29-2016, 15:40
السلام عليكم و رحمة الله --------------- و بركاته نعم صحيح لذلك انصحك باستعمال البونيص من المنتدى
ان شاء الله اكون افدتك اخي بالتوفيق لك

doaa sary
03-30-2016, 01:56
ممكن تفتح صفقه لا تزيد عن 5 سنت
لاكن هتكسب اية ؟؟
انصحك تعمل ايداع
او تعمل بونص الحد الاقصى شهريا 250 دولار لية نتاجر بدولار واحنا ممكن نملك 250
بالتوفيق اخى

ali20
03-30-2016, 03:03
ايوة 1 دولار غير كافى للتدالو ليس التداول فى الفوركس ويجب انه يكون فية اموا كثيرة جدا
فى الجسبا التاجر يجب انه يعرف ازا يتتددالو باموال كثيرة على الاقل يجب اهه يكون فى الحساب من 100 الى 200 $

mohamedforex4
03-30-2016, 18:13
لا كافبه . واحد دولار ممكن تفتح بيه عقد 0.01 علي اليورو دولار . بس طبعا مش هيكون معاك
هاااااااااااامش نهائي يصدك فيه فهمت . عشان كده هيكون انت وحظك بقه ههههه . !!

alialkhbeer
03-30-2016, 18:49
بسم الله الرحمن الرحيم
بارك الله فيك وأحسن الله اليك على موضوعك القيم
أثابك الله خير الجزاء في الدنيا والآخرة

The_Gahbaz
03-30-2016, 19:01
يعني ان عندك ماشاء الله دولار بحاله وعايز كمان تفتح صفقتين مع بعض !!!
الدولار ده يا دوبك يفتحلك صفقه واحده بس بحجم واحد سنت فقط للنقطه كمان مع استخدام رافعه 1:100
يعني لو عايز تفتح صفقات تاني يا اما تزود مبلغ راس المالس او تعلي الرافعه الماليه بتاعتك

ahmed elsawaf
03-30-2016, 19:32

modyjoba
03-31-2016, 21:17
هذا يرجع لحجم الصفقة هل قمت بعمل صفقة بنفس حجم الصفقة السابق الذي يتحمله المارجن ام انك قمت بزيادته ونصيحة اخي لا تداول بمبلغ صغير فلا يمكن له ان يتضاعف وذلك لان معظم الاستراتيجيات تحتاج الي مبالغ كبيرة للتداول

aminetns
03-31-2016, 23:11
نعم اخي ه\ا قليلجدا عمليا يمكن فتح صفقة لكن اي ارتداد ستخسره شكرا لك اخي الكريم على الموضوع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

AYYOUB100
03-31-2016, 23:14
السلام عليكم ورحمة الله
تستطيع فتح صفقة بالواحد دولار في بعض الأوقات وعلى بعض الأزواج
ولكن أرى أنها قليلة جدا حاول جمع على الأقل 10 دولارات للبدء.

latraaa
04-02-2016, 14:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ا نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق إن شاء الله

mhdmaher
04-05-2016, 14:08
اخي الكريم انصحك ان تجمع رأس مال كويس لأن 1$ لو دخلت صفقة مثلا ومتأكد من ان صفقة ستذهب للهدف ممكن تعمل تصحيح صغير وتخسر ال1$
تحياتي

hamed mohamed
04-05-2016, 14:10
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير...... إن شاء الله،............. بالتوفيق لك

احمد عبد الباسط
04-16-2016, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
1 $ لا يكفى اخرى الكريم لفتح صفقات لان هناك هامش يتم حجزة مقابل تدوالك بالشراء او البيع على احد العملات
واقل هامش يخضم تقريبا 2 او 3 دولار اذا قمت بالمتاجرة ب 1 مينى مثلا
يجب ان تدرس اولا وتعرف معنى الهامش المتاح والهامش الحر والهامش المحجوز

HaMaDa99
04-16-2016, 16:38
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

moodyloveelromansy
04-16-2016, 18:27
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

يحيى
04-16-2016, 22:37
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

forez
04-20-2016, 13:06

aymanmq
04-20-2016, 13:11
السلام عليكم والرحمة

مالوووش دخل راس المال بموضوع هل هي كافية لادخل السوق ام لا
الموضوع ادارة المخاطر وادارة راس المال يعني لو كان لكن الي بيتوقف هنا نسبة الربح بتكون صغيرة ولا نفس الكلام لو كان معاك 1000 دولار

nora abd elaziz
04-25-2016, 02:27

yousse
04-25-2016, 09:55
لا دولار وحيد لن تكون كافية لصفقة اننا نتجت في البورص لا نتجر في ألعاب الأطفال يجب أن نكو جديدن لكينكمن فخورين بأنفسنا في لمستقبل

algoddam
04-25-2016, 10:52
هذا المبلغ لايكاد يكون شيئا في الفوركس انا لااسميه رصيد بل هو مبلغ فقط ان الرصيد الذي
يكون معقولا 100 دولار وما فوق او الف 1000 دولار لمن يريد ان يرتاح نهائيا من المشاكل التي تكون بقلة الرصيد

Mahmoud2063050
04-25-2016, 11:16
بعد إذن صاحب الموضوع
فى كل الردود السابقه وجدت أن مبلغ 1 دولار لا يكفى
إذا ما هو أقل مبلغ ممكن أن أبدأ به

kymslye
04-27-2016, 19:31
إولا رأسمالك صغير أكيد وأيضا الرافعة لمالية أعتقد أقل من 1.100 لهدا أخي راجع مادكرته لكي تفهم وإدا أردت تداول بي لوت ياوي دولار يجب تكون رافعة مالية فوق 1.500

MohamedBZDK
04-27-2016, 19:38
ربما في شىكة انستافوركس يمكنك التداول فعلا بواحد دولار لكن يمكن الدخول بصفقة واحدة فقط و هدا ما حصل معك اخي فعندما اردت غلدخول الى صفقة ثانية لم تستطع

nonam
07-03-2016, 14:58
السلام عليكم .... دولار غير كافي ابدا للتعامل مع التداول ومن المهم ان يكون التعامل مع التداول الحقيقي من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها لابد ان يكون التعامل مع التداول والمنصة من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

zakariaguemi
07-09-2016, 14:51
أخي ربما أنت دخل في زوج لا يسمح بلوت لي أنت دخل به أو كبرت لوط كما أنا 1$ لا يعني شيء في الفوركس الفوركس ليهب متل أحذ الأموال يجب أن يكون لديك رصيد جيد يمكن أن يدوم أكتر حتى ولو عكست عليك صفقة أكتر من 200 نقطة

mohamed shabana 26
07-09-2016, 15:58
اخى الكريم اعتقد انه من الافضل البدأ ب 100 $
هتقدر تحقق نجاح اكتر وتفتح صفقات اكتر وتتاجر حتى 100000$ باستخدام الرافعات الماليه
بالتوفيق ان شاء الله لنا ولكم وللجميع

sob81
07-09-2016, 16:01
واحد دولار غير كافية لفتح صفقات وحتى لو كان الواحد دولار كافى لفتح الصفققات كيف تدير الصفقة بهذا المبلغ البسيط وكيف تقدر ان تتحمل تقلابات السوق لذلك ابداء بمبلغ جيد لكي تقدر ان تربح

analyst
07-09-2016, 16:57
اخي الكريم الرسابة معناها ان الحساب انت الذي تمتلكه ليس كافي لتح الصفقة وذلك بالرجوع الى الكثير من العوامل ممكن الرافعة لا تسمح لانها صغيرة مما يعني ان الهامش المحجوز سيكون كبير او ان حجم اللوت الذي انت فاتح يه الصفقة لا يسمح

ayoubrock
07-09-2016, 16:58
يجب مراعات الهامش المطلوب لاستخدامه او قم بانقاص حجم اللوت الخاص الذي تريد العمل عليه

سمير
02-28-2017, 06:24
اعتقد 1 دولار غير كافبة يا اخى لفتح اى صفقات ممكن لو حسابك بالسنت يفتح صفقة على الاسترالى دولار لان سعره اقل من 1 صحيح لكن على اليورو او اى عملة سعرها اعلى من الواحد الصحيح فلا تستطيع فتح صفقة

muhammad ismail
02-28-2017, 07:07
فعلا اخى الكريم ممكن تدخل صفقه ب 1 $ لكن فى صفقات عايزة راس مال كبير مش مجر 1 $
عشان تقدر تدخلها جمع بونص اكتر زخلى راس مالك كبير وبعد كدة هتقدر تدخل فى صفقات اكبر

waelmma
02-28-2017, 07:12
:(:)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك مش معقول انى افتح صفقة بهذا المبلغ الصغير
ابدا وجزاك الله خيرا ومنتظرين المزيد منك ان شاء الله :o:))

bakup28
02-28-2017, 07:43
حضرتك لما تفتح صفقة فى حاجة اسمها هامش محجوز وودة اللى بتحجزة
الشركة عشان لو صفقتك خسرت الشركة متخسرش من جيبها الخسارة
عليك انت لوحدك هى بس بترفع حسابك بنظام الرافعة

محمدفؤاد
02-28-2017, 08:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى يمكنك فتح صفقة ابتداءا من واحد دولار
ولكن يا عزيزي لا تنسى أن بعض الأزواج تكون قيمتها أكثر من راس المال

samer.forex
02-28-2017, 08:48
السلام عليكم اخي الغالي ان الواحد دولار غيركافي لتحقيق ارباح وعند فتح صفقه اخرى لا يسمحو لك وهذا لمصلحتك وارجو منك ان لاتستعجل للدخول في التداول براس مال قليل عليك ان تتعرف على الامور التي تساعدك لتكون متداول ناجح شكرا

mearvat
02-28-2017, 09:10
لو عاوز تتعلم وتتدرب افتح حساب ديمو وافتح منه صفقات واتداول حتى تكتسب خبره وتقدر تتداول بكل سهوله ويسر ولو جمعت بونصات افتح بيها صفقات وحاول تجمع صفقات كتير

7o0oda
02-28-2017, 09:48
أنصحك أخي الكريم بالدخول للقسم التعليمي والاطلاع لمعرفة المزيد عن الرافعة المالية والمارجن وباقي المصطلحات التي ستفيدك في التعامل مع سوق الفوركس وستجد أيضا ارشادات لتتعلم اساليب واستراتيجيات التداول
لا تتعجل وان شاء الله ستحقق النجاح

Mo7a
02-28-2017, 09:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي لفتح صفقه في عده اختيارات حجم اللوت والسبيريت الهامش انصحك بالتعلم فى حساب تجريبي اولا مع قراءه الكتب ومشاهده الفيديوهات التعليميه

LAMIA1976
02-28-2017, 10:55
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل دولار واحد لا تقدر تفتح بيه صفقات فالمبلغ صغير انت ممكن ان تجمع بونص خلا ل الشهر و تكبره مش لازم تعتمد على دولار واحد العمل لازم يكون بجد و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كامل
02-28-2017, 10:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد اخي الكريم ان المبلغ الموجود في حسابك غير صالح للتداول ابداً يجب عليك تأمين مبلغ جيد

Aasm
02-28-2017, 11:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
على ما اعتقد اقل بونص لفتح صفقة هو 35$ لذلك لايقبل 1$ الذى تريد فتح صفقة بهم و انا انصحك بالذهاب الى القسم التعليمى فى المتتدى لمعرفة كل الاشياء التى تجهلها و شكرا

مروه عصر
02-28-2017, 11:06
السلام عليكم
فعلا رصيد غير كافى لا يمكنك فتح صفقات كثيره به فهو لا يعطيك نتيجه مرديه حاول ان تنتظر حتى تزيد من رصيد حتى تتمكن من التداول به بطريقه صحيحه...

aoubidamin
02-28-2017, 20:22
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اكيد طبعا لزم يقوللك كده حسابك فى دولار واحد بس لا يتعمل اكثر من صفقة
التوفيق من عند الله

YOUNESS EL-BAKKIOUI
02-28-2017, 20:29
السلام الله عليكم و رحمة الله و بركاته. أخي الكريم من الأفضل لا تبدء بهذا المبلغ المالي الصغير لأن الخاسرة سوف تكون مؤكدة 100/100/ عليك بالصبر أخي الكريم

aoubidamin
02-28-2017, 20:33
اخى العضو الكريم انا انصحك يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان تدخله
وتزيد من معلومه فى امور كثيره كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب
التوفيق من عند الله

MohamedMoamen
02-28-2017, 21:14
المبلغ الموجود في حسابك هو قليل يا أخي الكريم لذلك لا يكفي لفتح صفقة بقيمة كبيرة
فقيمة الصفقة تتوقف على رأس المال والرافعة المالية والهامش فعليك زيادة البونص أو عمل إيداع

tamermosa
02-28-2017, 21:48
اخي الفاضل اقل حاجه علشان تقدر تفتح اقل لوت 0.01 هو 2 دولار و لكنه بدون قيمة و لن يحقق اي مكسب يذكر. جمع بونص و خليه حوالي 100$ و ابتدي اشتغل

emin14
02-28-2017, 23:06
أخي في الله يمكنك فتح صفقة ابتداءا من واحد دولار، ولكن يا عزيزي لا تنسى أن بعض الأزواج تكون قيمتها أكثر من راس المال فحاول دائما اختيار الزوج الاقل قيمة، أنت اخترت زوجا آخر أكثر قيمة لذلك لم تستطع دخول الصفقة حاول أن تفتح نفس العملية بالضبط على نفس الزوج وسترى أنك تستطيع فعلا.

murad11
03-01-2017, 00:19
ثانيا لية حصل دة

magdy mahmud
03-01-2017, 01:50
اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اظن ان المبلغ صغير جدا اظن ان اقل مبلغ يمكن ان تبدء به 50 دولار اما دولار ليس مبلغ جيد للتداول

mohamedhammouda
03-04-2017, 21:54
كيف يتم تقييم الوضع المثالى للشركة المساهمة ماليا حيث يكون شراء سهمها قليل المخاطرة؟

هو ما يعرف بالتحليل المالى: ويقوم المحلل المالى بتحليل القوائم المالية مستندا على بعض المعادلات التى تؤشر على سيولة و نشاط و ربحية الشركة و يضع نظرة مستقبلية للسهم

ilyestoumi
03-05-2017, 00:58
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا
تحياتي لجميع اعضاء منتدى انستــــــا العرب
شكرا لك أخي على هذه المشاركة
يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان
تدخله وتزيد من معلومه فى امور كثيره
كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب

بالتوفيق لصاحب الموضوع
ارباح وفيرة بــــــــاذن الله

ماجدة اسحق سعد
03-05-2017, 01:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز بالطبع لن تتمكن من فتح
اي صفقه بهذا الدولار وتحتاج الي وضع المزيد من المال لبدء الاستثمار

nour3iny
03-05-2017, 01:30
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
بالطبع لا يمكن المتاجره والتدوال من عدم لانك لو بدء ب50 دولار تكون فى الاغلب النتيجه سلبيه ولكنك تتاجر ب0.50 او 1 دولار تعلم اخى ثم ابدء التدوال

hamadasalama
03-05-2017, 01:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا يا اخي انت لا تستطيع المتاجره ب 1 دولار فاقل صفقه ممكن تفتحخا يككون رصيدك 5 دولارات والله اعلم

amanygamal
03-05-2017, 01:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
اتمني ان تقرا كتاب المبتدئين وان تاخد بنصائح باقي الاعضاء الذين تعلموا وان تستفيد من اخطأهم وتحاول الا تقع فيها مره اخري اتمني دوام النجاح

MOHAMED SAID ELSAYED
03-05-2017, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...............المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا

ilyestoumi
03-10-2017, 01:39
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد ::::
تدخله و يمكنك البحث فى اليوتيوب

بالتوفيق لصاحب الموضوع

m7med
03-10-2017, 01:45
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
هذا اكيد اخي الكري لان الشركة تاخد 1دولار علي لوت 0.01 و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

hamadasalama
03-10-2017, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا يا اخي لابد ان يكون معك رصيد كافي حتي لا تتمرجن فواحد دولا لا تكفي لفتح صفقه واقل شئ لفتح صفقه اعتقد 10

big.pharaoh
03-14-2017, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... يا صديقي عشان تفتح صفقه ب ١ سنت لازم يكون اقل حاجه معاك ١ ونصف دولار رصيد

hamadasalama
03-14-2017, 02:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اخي الكريم واحد دولار مستحيل لفتح صفقه لانه قليل جدا واعتقد انك تقدر تشتغل ب 100 دولار علي الاقل

magic777
03-14-2017, 16:03
هو لما كانت الرافعه واحد على الف كان ممكن بالفعل انما الان لا يمكن اخي والافضل انك تدخل على الاقل مع خمسين دولار
علشان تقدر تفتح صفقات جيده

zakariacr07
03-14-2017, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي أظن أن واحد دولار تفتح به صفقة واحدة فقط لكن هذا ليس بالمبلغ الذي تستطيع التعلم به

yaseranwer
03-14-2017, 18:05
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

stethoscope
03-14-2017, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله الصفقة تنفع تتفتح باى مبلغ او بالاصح التداول لكن النبلغ الصغير ده اكيد مش هيبقا ليه مماسب ولو فيه هتبقا مكاسب متناهية الصغر يعنى لا فائدة منها ارجو ان تكون تعلم ذلك

samir123
03-14-2017, 23:09

Mr Fathy
03-17-2017, 14:23
بسم الله الرحمن الرحيم الرصيد لا يكفى لفاح اى صفقات يا زعيم انت بتتكلم على واحد دولار دا ميجبش اصلا اى ربح حتى لو فتح ىصفقات

mohamed teama
03-17-2017, 14:38
اخى الكريم يمكنك ان تتاجر بدولار ولكن اكيد الوت هيبقى صغير جدا وافضل مبلغ تبدا بيه فى الفوركس هو 100 دولار
حتى تستطيع فتح الصفقات بشكل مناسب ةتقبل مرورى

ayman samy
03-17-2017, 14:40
بسم الله اخي الكريم اعتقد انك اخترت للوت مرتفع اختيار زوج اعلي قيمه من الواحد دولار والشركه ايضا تقوم بأحتجاز جذء من رأس المال مقابل استخدام الرافعه الماليه راجع هذه الاشياء وان لم تجد حل تواصل مع الدعم

فهمى لاشين
03-17-2017, 20:08
ارى ان تتمهل وتجتهد فى زيادة راس مالك عن طريق بعض المجهود فة الردود المدفوعة فى المنتدى
وغالبا لا يمكن فتح صفق قيمتها اكبر من قيمة راس المال بع الرافعة كذلك وهذا غالبا ما حدث معك
ولذلك انصح بالدخول الى القسم التعليمى بالمنتدى لتاهيل نفسك معرفيا وان شاء الله الولار راح يزيد

smartawi
03-18-2017, 13:46
الواحد دولار يا اخي لا يكفيطبعا للتداول في حساب عادي بل لازمك تفتح حساب بالسنت اي ميكرو
انما نصيحة مني لا تتاجر بالواحد دولار فاربا ال 30 دولار حتى لن تكون مرضية لك وفي الغالب ستخاطر وتخسر كل الراس مال اجمع بونص مناسب مثلا 150 دولار وحاول تتدرب في الديمو على ما تجمع البونص وبالتوفيق يا طيب

saroonah
03-18-2017, 13:50
فعلا حساب دولار واحد للتداول لا يكفي عند فتح صفقه كم ستربح من خلال هذا الدولار وكم سيحجز من حسابك عند بدء التداول وكذلك إذا خسرت هذا الدولار سترجع من جديد انصحك انك تتعلم التداول على اصوله

ahmedm
03-18-2017, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في البداية لو حابب تتدرب لازم تفتح حساب تجريبي عشان تاخد راحتك في التدريب لان .50 دولار مش هينفع معاك خالص للتدريب تاني حاجة ممكن تكون فتحت صفقة بلوت كبير عشان كدة ظهرتلك رسالة الاموال غير كافية

سيد2017
03-18-2017, 14:19
يا اخى دولار واحد لا يكفي لكى تقوم بالتداول به ومع ذلك اقل مبلغ ممكن ان تبدأ به هو حوالى 100$ وانا اري انه قليل وارى ان اقل مبلغ لكى تستطيع تحقيق ارباح مناسبة هو حوالى 500$والله يوفقك يا اخى

Forexaway
03-18-2017, 14:29
السلام عليك اخي
1$ بالتاكيد ليس بالمبلغ لققوم باستثماره ولكن هناك طرق عديده لزياده راس مالك ووضعه في الشركه ومن هنا تقوم بالتدارب وربح المال فهناك مثلا ايداع مبالغ ماليه من حسابك في الشركه وتقوم باستثمارها او انك تقوم ببعض الاعمال وتاخذ عليها بونص وتتاجر به في الشركه هناك العديد من الطرق ولكن تحتاج الي المزيد من المجهود والصبر والاراده .

skylol
03-18-2017, 14:37

اخي الغالي لان في حسابك واحد دولار ولا يمكنك فتح اكثر من صفقة اتمنى اكون افدتك وبالتوفيق للجميع

capoeira
03-18-2017, 14:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان 1 دولار لا يمكن ان تكون كافية لعقد اى صفقات مهما كان
حجم اللوت قليل واذا اردت التدرب يمكنك فتح حساب تجريبى

محمدفؤاد
03-18-2017, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى لو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديموا
لأن مافيش داعى انك تتدرب على مبلغ صغير وحساب خاص طب ما الديموا موجود

Ayman Abdellatif
03-18-2017, 15:33
السلام عليكم و رحمة الهل و بركاتة
اخى الكريم مبلغ 1 دولار غير كافى لفتح سوى صفقة واحدة بحجم لوت 0.01 و بالطبع لن يمكنك هذا المبلغ من تحقيق شئ حاول ان تعمل على زيدته أفضل لك

kariim18
03-19-2017, 15:58
السلام عليكم اخى الكريم
في هذه الحالة يجب مراعات الهامش المطلوب
لاستخدامه او قم بانقاص حجم اللوت الخاص الذي تريد العمل عليه والله الموفق

hunter_world
03-19-2017, 16:05
عشان تخش الصفقه يا اخي لازم يكون في مال كافي ودولار واحد دا مش ممكن تفتح بيه صفقه غير بي 1 سنت مش اكتر يعني

capoeira
03-19-2017, 16:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان 1 دولار مبلغ لا يكفى لعمل اى صفقة فى سوق العملات
ولابد من الانتظار حتى يصبح حسابك به مال كافى لعقد صفقات بدون مخاطرة

mehdiradwan2
04-01-2017, 05:39
بســـم الــــــله الرحمــان الرحيــــــــــــــــــــ ـــم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــــــــــه

بالتوفيق لجميع الاعضـــــاء

mrramy
04-07-2017, 09:34
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحيه طيبه وبعد اخى الفاضل طبعا عمرة ماهيفتح انت يلزمك على الاقل 100 دولار كحد ادنى للتعامل مع السوق
تقب لمروورى

waelmma
04-07-2017, 10:37
;););) تمام اخى الفاضل وطبعا دهمبلغ لايصلح لفتح اى صفقات
وطبعا لو فتحت اى صفقة الارباح لاتستاهل التعب والمجهود المبذول

midobols
04-07-2017, 10:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
اخويا العزيز لا تستطيع انت راس مالك 1 دولار وتريد ان تفتح الصفقه ب 1 دولار كدا مستحيل
لانو فقط السبريد راح يجيك -3:accute:

yousee
04-07-2017, 11:04
التداول بدولار هدا أصبح تخريف وليس تداول ادا أردت أن تتدول على الأقل يجب أن يكون في حسابك ألف دولار والا من الأحسن أن لا تتداول

mido elshabrawy
04-07-2017, 11:26
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفاضل اولا اهلا و سهلا بك عضو جديد و اخ جديد في منتدي فوركس مصر
ثانيا ان مبلغ واحد دولار هو مبلغ جدا صغير لا يمكنك سوا من فتح صفقه واحده بقيمه سنت واحد
و لا يمكنك فت صفقه اخري الا بعد اغلاق الصفقه الاولي
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Zinou0008
04-07-2017, 11:31
السلام عليكم
اخي لا أدري كيف جاءتك فكرة كهذه لم ارى أحدا تاجر بأقل من 10$ و هو مبلغ غير كافي انت تتاجر ب 1$ حقا أعجوبة أخي انا أدعوك لتعلم الفوركس أولا ثم تحصل على بنص محترمة و تاجر أخي و شكرا لك

zunebha
04-07-2017, 11:32
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي لا تعد عقد اي صفقة حتى تزيد من مبلغ راس مالك.
بارك الله فيك على الطرح بالتوفيق وتقبل مروري.

ilyestoumi
04-18-2017, 03:32
بارك الله فيك على موضوعك ان شاء
الله الاستفادة لجميع الاعضاء

بالتوفيق لصاحب الموضوع

abouseada
04-18-2017, 09:37
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخى الكريم اعتقد ان لايمكن باى حال من الاحوال ان تقوم بفتح اكثر من صفقه و انت حسابك به رصيد واحد دولار ......شاكر ليك تقبل مرورى

yousee
04-18-2017, 09:58
هههه سبب آلميشكل أن المال غر كافي يأخي حسابك فيه دولار واحد سهل أن تفهم أن المال غير كافي لتفعيل صفقتين في نفس الوقت

latraaa
04-18-2017, 10:02
يا اخي الكريم مثل هده المبالغ التي تتحدث عنها أخي الكيرم هي مبالغ للتعب و التعامل الصعب مع الفوركس أخي الكريم و اقو للك و للجميع أنه من الأفضل العمل على التعامل مع الموضوع م نخلال العمل على جمع أكبر قدر من رأس المال أخي الكيرم، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

alonsoo
04-18-2017, 10:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا ارى ان 100 دولار قليلة اصلا لبداية التداول فى سوق الفوركس فمابالك بال 1 ؟

elmister
04-19-2017, 12:50
بالتأكيد لازم يقولك كده يا اخي
قمن بعمل صفقه بواح دولار
وتريد ان تدخل صفقه اخري
بنفس المبلغ
رأس مال غير كافي
زود واتعلم يا اخؤ
تقبل مروري

fouadar
04-19-2017, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
احيانا تفتح لك الصفقة بدولار واحد لكن في اغلب الاحيان لا يمكنك ان تفتح صفقة
تقبل مروري جزاك الله خير

magedaly007
04-19-2017, 14:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اهم ما يمكنك الاعتماد عليه هو التحليل والدراسة الجيده ومتابعة السوق كى تحصل على الربح المناسب وجميع الصفقات السابقه
كذلك لابد من متابعة جميع المؤشرات والصبر وانصحك اخى باستخدام امر وقف الخسارة فى جميع الصفقات

mid0killer
04-19-2017, 14:23
يا اخي الفاضل هل ينفع تعمل ايداع فى بنك ب عشرين جنيه ولو نفع هل تقدر تقوله اديني فايدا على العشرين جنيه مينفعش اصلا تدخل السوق ولو ب 10 دولار هيعملولك ايه وبالتوفيق لي ولك

el7agga
04-19-2017, 14:55
بسم الله الرحمن الرحيم اعتقديا اخي المحترم انقل اقل شئ ممكن ان تتداولبه ي هذا السوق لتحقيق ارباح جيدخهو100 دولار علي الاقل .............

Mohamed Youssef
04-23-2017, 18:39
غير كافى واحد دولار طبعا للتداول
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
ربنا يوفقك فى التداول ان شاء الله

M0hsenalawady
04-25-2017, 00:23
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع أخي العزيز أشكرك على طرح هذا الموضوع وطبعا ممكن تبدأ بواحد دولار ولكن بعض الازواج بتكون اعلي من واحد دولار ولذلك اختار الاقل قيمه

eng.medhat2017
04-25-2017, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم واحد دولار غير كافى نهائيا لفتح اى صفقة لذلك زود مشاركاتك علشان تزود البونص

3ar3ar
04-25-2017, 00:55
السلام عليكم
بالطبع يا اخى دولار واحد لا يكفى يجب عليك ان تتعلم جيد من دروس المنتدى
سم يجب عليك ايضا زياده راس المال لان دولار واحد لا يشفى ولا يسمن من جوع

santa-dz
04-25-2017, 02:28

azzedine
04-25-2017, 02:53
اخي الكريم اشكرك على المشاركة المهمة يمكنك فتح الصفقة فقط الدي لديهم تزايد النقاط صغير متل اليورو الدولار لديه نقطة وحدة اتمنى نكون افدتك

murad11
04-25-2017, 16:50
المال غير كافي يعني انه لا يتحمل اكثر من الرصيد وعليك اخي ان تحاول في زيادة البونص من المشاركة الكثيرة لان 1 دولار ما هي الا رمشة عين في الفوركس قد تخسرها في ثواني معدودة

el7agga
04-25-2017, 17:11
السلام عليكمورحمه الله وبركاته طبعا 1 دولار غير كافيه لفتح صفقه واقل شئ تقدر تشتغل به في سوق الفوركس هو مبلغ 50 دولار والله يوفقنا ويكرمنا ونربح من سوق الفوركس الكبير جدا

A.mustafa
08-30-2018, 21:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
اولا المبلغ لايصلح للتدريب ولا الطريقة نفسها ولو عاوز تتدرب لازم تتدرب على ديمو لأن مافيش داعى انك تتدرب على مبلغ صغير وحساب حقيقي...