PDA

View Full Version : برجاء من جميع الاخوة ان يدلوا برايهم للاهمية

ASUS
02-21-2013, 08:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الاخوة الكرام اريد ان استشيركم فى امر هام جدا بالنسبة لى يشغل بالى منذ فترة فبرجاء ان تقولى لى رايكم
الامر هو اننى افكر ان اتفرغ للعمل فى الفوركس فانا اعمل كمحاسب فى احدى الشركات منذ تخرجى من الجامعة .
اما بالنسبة لعملى فى هذا السوق فهو منذ عام تقريبا و منذ حوالى 6 او 7 شهور على الحساب الحقيقى .
و لقد منيت بخسائر و الحمد لله رب العالمين فى البداية و لكنها لم تكن قاسية .
و لقد هدانى الله عز و جل فى الفترة الاخيرة ( ثلاثة شهور ) للتركيز و التعلم و السيطرة على اعصابى اثناء التداول و الحمد لله قد ربحت و سحبت ارباحى مرتين و هى تقدر بحوالى 20 % من الحساب و تقدر بحوالى 8 اضعاف راتبى الشهرى .
و تبقى المشكلة الاساسية لدى و هى عدم تواجدى فى السوق اثناء فترة الذروة و قلة الفرص بل و احيانا ندرتها فى فترة تواجدى و قلة الوقت الذى احدده لهذا العمل و لا اقصد التداول فقط بل المزيد و المزيد من التعلم لان الموضوع ليس بمجرد استراتيجية واحدة اتقنها بل اكبر من هذا فى اعتقادى الشخصى .
و تصادف وجودى فى الفترة الصباحية فى ايام قليلة و الحمد لله كانت النتائج مرضية .
اخيرا هل تروا اننى متسرع فى التفكير فى هذا الامر الان .
ام ان الموضوع محتاج لقرار شجاع و ليبقى دائما التوفيق من الله عز و جل .
اسف جدا للاطالة و لكن انتوا الوحيدين الذى لرايهم قيمة كبيرة بالنسبة لى لمعرفتكم بظروف هذا السوق .
همسة : انا لن ازعل او حتى اشعر بضيق من اى راى او نصيحة .

forexever
02-21-2013, 23:32
السلام عليكم مشكور يا باشا على هذا الموضوع و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

usaelshamy
02-21-2013, 23:47
اخذ العزيز لا يستطع شخص غيرك ان يعرف ظروفك لكن مة المن ان تاخذ حل وسط وتاخذ اجازه بد ن مرتب وتجرب لمده وتقرر علي حسب التجربه

hananovic
02-22-2013, 00:15
السلام عليكم اخي لا تتسرع في ترك العمل حتى تتاكد انك تستطيع ان تربح اكتر سفقات بشكل مستمر وبالخصوص ان تكون متمكن بشكل كبير من التحليل الفني هذا راي المتواضع وشكرا للمنتدى

حسن
02-22-2013, 00:21
بصراحة يا اخى انا افضل ان يكون الفوركس عمل ثانى وليس اول
حتى تتمكن من المتاجرة بدون ضغط عصبى ونفسى

---------- Post added at 09:21 PM ---------- Previous post was at 09:16 PM ----------

حتى تتمكن من المتاجرة بدون ضغط عصبى ونفسى لان انت عندك هيكون دخل ثابت غير الفوركس

prince of dark
02-22-2013, 00:28
والله ياباشا انا لسه مبتدى وبعمل بونص وبجد مش عارف اعمل ايه وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله وتسلم الايادى

SGASOFT
02-22-2013, 03:01
حتى تتمكن من المتاجرة بدون ضغط

Hamdy Elhossiny
02-22-2013, 03:11
واله اخى انا من راىى لا تترك وظيفتك وحاول ان تتعلم الفوركس وتتقنه جيد
فالوظيفه شى جميل ودائم اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فى حاله انفعال

hamadasaeed
02-22-2013, 03:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل واح يقدر يقرر مصيره
بس متسبش العمل الاساسى
مع التوفيق

شبايك
02-22-2013, 03:54
انا على فكرة محاسب انا كمان بس
قدرت اعرف ان الفوركس ليس فيه عامل الامان الكافى

mostafa ismail
02-22-2013, 11:41
انصحك اخى الحبيب ان لا تترك عملك الاساسى
وحاول التوفيق بينه وبين سوق الفوركس

yacrao
02-22-2013, 12:30
لا اخي الكريم يجب ان تحتاط على الاقل يجب ان تكون ثروة من الفوركس
لكي تستطيع التخلي على الوضيفة الاساسة هذا كحد امان لكن افضل ان لا تترك \
تامام وضيفيك

ريهام الجندى
02-22-2013, 15:18
انا رغم انك حققت ربح كبير والحمد لله
بس انا شايفة انك متتخلاش عن وظيفتك
لان انت عارف الفوركس غير مضمون
وعلى العموم صلى صلاة ستخارة وربنا يجعلك تختار الاصلح باذن الله

hamidi
02-22-2013, 15:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور يا باشا على هذا الموضوع

juliano
02-25-2013, 02:00
والله لو انت بتطلب نصيحة معينة فانا ممكن اقولك حرام عليك انك تسيب شغلك من اجل الفوركس
لانك بتقول انك فى الاول كنت بتخسر انما دلوقتى بدات تكسب فانت عايز تسيب شغلك .. طيب انت اية اللى عرفك انك مش هتخسر تانى
انا مش بتمنالك الخسارة بس انا بقولك ياريت وانت بتفكر .. فكر كمان انك ممكن تخسر فى اى وقت لان الفوركس مش مضمون

saad forex
02-25-2013, 02:09
اعتقد ان كل فرد هو الادرى بظروفه ولكن التفرغ للفوركس
بمزاجك وليس بسبب الظروف امر صعب ولا احبذه على الاطلاق

tota2000
02-25-2013, 03:23
انا انصحكم اخوانى بان لا تتركو عملكم بسبب الفوركس لان الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فى حاله انفعال اى نعم انتا بتحب الفوركس بس ده مش يخليك تسيب عملك انتا ممكن تخليه كعمل ودخل اضافى فقط او كعامل مساعد

كاجو باشا
02-25-2013, 05:38
السلام عليكم من وجهة نظرى اعتقد ان من الجيد جدا انك تركز فى الفوركس فقك مثلى حيث ان الفوركس هو مصدر دخلى الوحيد

Dana
02-25-2013, 06:11
اخي الكريم لا احد يعرف زي ما تعرف انت

اعتمد على نفسك و كن واثق منها

maged mohamed
02-25-2013, 06:26
بسم الله الرحمن الرحيم
هو انت ناوى فعلا ان تترك العمل طب ياعم خد اجازة وجرب ان فتح عليك ربنا وخققت ارباخ تغطى مصاريفك الحالية والمتوقعة خذ اجازة وهكذا هو حد لاقى

dovy
02-25-2013, 10:51
اخي العزيز لا يستطع شخص غيرك ان يعرف ظروفك لكن مة المن ان تاخذ حل وسط وتاخذ اجازه بد ن مرتب وتجرب لمده وتقرر علي حسب التجربه والله معك وموفق بأذن الله

taoufik bajjou
02-25-2013, 13:32
السلام عليكم اخي الكريم أنصحك أخي الكريم أن لا تترك عملك في الفترة الحالية إلى أن تكتسب خبرة أكبر و أن ترضى بالمكاسب التي تتحققها الآن في الفوركس و لا تطمع أكثر و لا تحب شيئا و هو شر لك بل تريت و فكر أكثر في الأمر

BiBo
02-25-2013, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا نا ايضا مثلك مبتدا لا اعرف مثل الامور
وان شاء الله الاخوة الافاضل يفيدوك باذن الله

hebkar
02-25-2013, 14:01
اتمنى لك الخير وكلامى هذا نابع من حبى لكل الناس
اتمنى ان لا تترك عملك للتفرغ للفوركس ليس معنى المكسب انه سيستمر
ان كانت هناك اجازه استغلها وان لم تكن
اجعلها كزياده دخل وليس الدخل كله
عصفور فى اليد ولا.............

darin hamed
02-25-2013, 14:02
لا يااخى مش معاك خالص الفروكس سوق متقلب
فاانت متعرفش بكرة فيه ايه خليك فى شغلك
واشتغل بالفروكس زاى ماانت

chabahfatima
02-25-2013, 14:03
والله انت محق اخي الموضوع طويل جدا وفي ردين بمجرد مشاهدتي له اصابني الملل مع احترامي الشديد لصاحب الموضوع

winnerprofit2
02-25-2013, 14:33
والله يا باشا اساسا اهم حاجه انك تتعلم بجد وتستفيد من خبرات الناس التانيه بس فعلا الوقت مش موجود عشان نعمل كده وتقبل مرورى وان شاء الله ربنا يوفقنا ويجعله الله فى ميزان حسناتك

tamer al abboushi
02-28-2013, 04:15
السلام عليكم اخي الكريم سوق الفوركس هو سوق جميل والتجاره فيه جيده وممتازه ومن الممكن ان يتم تطويرها وزياده رأس المال من خلال تراكم الارباح ولكن ايضا اخي يجب عليك وضع خطه بديله في حالة لا قدر الله وقوع الخساره فبهذه الحاله تكون خسرت عملك وخسرت رأس مالك انا لا اريد ان اقلل من معنوياتك ولكن ايخي يجب على كل شخص اخذ اسوأ الاحتمالات ولكن انا انصحك بحل يكون مناسب لك فانا ايضا اعمل محاسب ولكن بدوام جزئي ويوجد الكثير من الشركات التي تحتاج محاسبين بدوام جزئي فيمكن البحث عن وظيفه الدوام فيها ليس فل تايم وبهذه الحاله يتوفر لك الوقت للتجاره في الفوركس وتعلم اسراره وايضا يكون لديك عمل تعتمد عليه في حالة عدم تحقيق الارباح من الفوركس او العرض لخسائر

forex4maroc
02-28-2013, 04:34
لا يا اخي لا تغامر هذه المغامرة لانه الفوركس ليس مجال مضمون يجب الاعتماد على وظيفة مضمونة ممكن ان تشتغل وان تتاجر انطلاقا من حاسوبك

تشلساوي مكناسي
02-28-2013, 04:46
أخي لا أنصحك في ترك عملك كمحاسب من أجل الفوركس
صحيح أن الفوركس يجلب لك مداخيل مالية كبيرة أحيانا كثيرة لكن من الذي يظمن لك أنه دائما ستربح
لاتنسى أن في الفوركس قد يحدث أي شيئ ويجعلك تخسر رأس مالك كاملا لاقدر الله فمن الذي سيعيلك
نصيحتي حاول الجمع بينهما والله ولي التوفيق

MAGDY
02-28-2013, 04:51
الاخوة الكرام اريد ان استشيركم فى امر هام جدا بالنسبة لى يشغل بالى منذ فترة فبرجاء ان تقولى لى رايكم
الامر هو اننى افكر ان اتفرغ للعمل فى الفوركس فانا اعمل كمحاسب فى احدى الشركات منذ تخرجى من الجامعة .
اما بالنسبة لعملى فى هذا السوق فهو منذ عام تقريبا و منذ حوالى 6 او 7 شهور على الحساب الحقيقى .
و لقد منيت بخسائر و الحمد لله رب العالمين فى البداية و لكنها لم تكن قاسية .
و لقد هدانى الله عز و جل فى الفترة الاخيرة ( ثلاثة شهور ) للتركيز و التعلم و السيطرة على اعصابى اثناء التداول و الحمد لله قد ربحت و سحبت ارباحى مرتين و هى تقدر بحوالى 20 % من الحساب و تقدر بحوالى 8 اضعاف راتبى الشهرى .
و تبقى المشكلة الاساسية لدى و هى عدم تواجدى فى السوق اثناء فترة الذروة و قلة الفرص بل و احيانا ندرتها فى فترة تواجدى و قلة الوقت الذى احدده لهذا العمل و لا اقصد التداول فقط بل المزيد و المزيد من التعلم لان الموضوع ليس بمجرد استراتيجية واحدة اتقنها بل اكبر من هذا فى اعتقادى الشخصى .
و تصادف وجودى فى الفترة الصباحية فى ايام قليلة و الحمد لله كانت النتائج مرضية .
اخيرا هل تروا اننى متسرع فى التفكير فى هذا الامر الان .
ام ان الموضوع محتاج لقرار شجاع و ليبقى دائما التوفيق من الله عز و جل .
اسف جدا للاطالة و لكن انتوا الوحيدين الذى لرايهم قيمة كبيرة بالنسبة لى لمعرفتكم بظروف هذا السوق .
همسة : انا لن ازعل او حتى اشعر بضيق من اى راى او نصيحة .

اللى ماسك شغل فى أى مكان ، مش بيفرط فيه بسهولة
خصوصاً فى الأيام الزرقة اللى أحنا فيها دى .. ولسه كمان
جاية أيام كحلى مخطط بنبيتى غامق أوى
حضرتك أكتر واحد أدرى بمصلحتك
وازن ما بين أمورك كلها ، واستخر الله
وإن شاء الله ، تهتدى لما فيه الخير والصلاح
تمنياتى لك بالتوفيق .. و
تحيااااااااااااتى

mero mohammed
02-28-2013, 05:13
من وجه نظرى لا انصحك بترك عملك الاساسى لتعمل فى مجال الفوركس فهذا المجال فير مضمون
وانصحك بان تاخذ مجال الفوركس كاعمل اضافى حتى تتمكن من ادائك وان تصبح محترف وبعدها ممكن ان تقرر ان كنت تترك غملك الاساسى او لا

ayman.shosha
02-28-2013, 05:28
نصيحه من اخ لك
لا تترك عملك حتى لو قايض عليك الفوركس بالذهب
فليس الهدف من العمل هو المال فقط
فالعمل نوع من انواع العباده وعمارة الارض

ولو كنت مكانك لفعلت ذلك دون تردد
اما لو احتكم الامر فما المانع من لاب صغير تأخه معك الى العمل لتحقيق تواجدك وقت ذروة السوق
وبذلك تكن حاضرا فى كل الحالات

ramabdou
02-28-2013, 07:31
لايااخي لا تترك وظيفتك لان الفوركس ليس له امان
فعصفور في اليد افضل من 3 في السماء وهذا ليس معناه ترك الفوركس

lil ledo
02-28-2013, 08:15
اعتقد انك علي خطيء والافضل لك عدم ترك مجال عملك وان تعتبر الفوركس عمل اضافي يساعد علي رفع الدخل

a5060
03-03-2013, 09:39
السلام عليكم
اهلا اخوانى
نصيحه منى ابتعد عن موضوع الفوركس انه يكون اساسى خليك فى شغلك وخلى الفوركس بجواره يسنده فقط
ربنا يوفقكم جميعا

Abdo_Abdo
03-03-2013, 11:00
اذا كنت حصلت علي الخبرة الجيدة من العمل في الفوركس وتستطيع الحصول علي هذه الارباح بشكل مستمر فيمكنك
ترك العمل ولكن رأئي الا تتسرع في ترك العمل وخصوصا انك حققت 8 اضعاف المرتب من دون ترك العمل

enjyadel
03-03-2013, 12:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس شيء عظيم مربح جدا ولكن لا يجب الاعتماد عليه كوظيفه اساسيه لان في الحاله اول ما تخسر كل فلوسك مش هتلاقي وظيفه اخرى تجلب لك الرزق عشان كدا مينفعش نعتمد علي الفوركس

latraaa
03-03-2013, 15:04
و الله يا أخي الكريم، المشكل أنت من سيحله إن اردت دلك، أنصحك أن تعيد ترتيب أمورك بنفسك و تخصص وقتا و تحدد موقفك بالضبط

بيكو
03-06-2013, 16:13
يجب عليك وضع خطه بديله في حالة لا قدر الله وقوع الخساره فبهذه الحاله تكون خسرت عملك وخسرت رأس مالك انا لا اريد ان اقلل من معنوياتك
والافضل لك عدم ترك مجال عملك وان تعتبر الفوركس عمل اضافي

الناصرمراد
03-06-2013, 17:52
اخي حاول ان لا تتسرع و ان لا تطمع كثيرا و لكن المجازفة حلوة ايضا و الربخ الوفير احلى و قد يكون عملك سبب في ربحك لانك
تحاول اقتناص الفرص ما انصحك به هو ان تتريث الى ان تتعلم الفوركس و التحليل الفني ثم تتخذ قرار

Omaryat1
03-06-2013, 18:01
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي أنا أيضا مثلك أوقات الذروة أكون مشغولا فيها و لكن هذا يمكنك يعني تفاديه من خلال الأوامر المعلقة

malik abboushi
03-06-2013, 18:02
السلام عليكم والرحمة وبركاته تعالى
اخي لا تتسرع في ترك العمل حتى تتاكد انك تستطيع ان تربح اكتر سفقات بشكل مستمر وبالخصوص ان تكون متمكن بشكل كبير من التحليل الفني هذا راي المتواضع وشكرا للمنتدى
وشكرا لكل من قرا الموضوع -مالك العبوشي-

ahmedhhvh
03-07-2013, 00:03
اخذ العزيز لا يستطع شخص غيرك ان يعرف ظروفك لكن مة المن ان تاخذ حل وسط وتاخذ اجازه بد ن مرتب وتجرب لمده وتقرر علي حسب التجربه

saad2
03-07-2013, 00:12
بسم الله الرحمان الرحيم اخي العزيز كل واح يقدر يقرر مصيره بس متسبش العمل الاساسى فالوظيفه شى جميل ودائم اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فى حاله انفعال وبالتوفيق وشكرا

mostapha
03-07-2013, 00:44
بسم الله الرحمن الرحيم .
أخي الكريم النصيحة الوحيدة التي يمكنني تقديمها لك هي ان لا تبتعد عن عملك الحقيقي و تتفرغ للفوركس .
و السلام

ahamed ali
03-09-2013, 16:03
اخي العزيز لا يستطع شخص غيرك ان يعرف ظروفك لكن مة المن ان تاخذ حل وسط
وتاخذ اجازه بد ن مرتب وتجرب لمده وتقرر علي حسب التجربه والله معك وموفق بأذن الله

emy anwer
03-12-2013, 02:38
اعتقد انك المفروض ماتتسرعش ابدا وتاخد قرار وتندم عليه وخد بالك ان الفوركس سوق غير مضمون فحاول انك توفق بين عملك وبين الفوركس او ممكن تاخد اجازة بسيطة على حسب شغلك
ياعنى اوعى تتسرع ابدا وخلى بالك من اى قرار تاخدة وربنا يوفقك بالى فيه الخير ليك

أمير
03-12-2013, 02:44
السلام عليكم مشكور على هذا الموضوع و بالتوفيق لجميع الاعضاء
اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فى حاله انفعال

girges
03-12-2013, 11:47
اخى الكريم مساك الله بالخير
مجهود رائع اخى العزيز تقبل منى كل احترام وتقدير واتمنى لك النجاح والتوفيق في كل صقفاتك
تقبل مرورى

heshma.hamad
03-13-2013, 12:38
السلام عليكم ورحمه الله مشكور اخى الكريم على السؤال ولك كل التقدير على هذا الموضوع الهام ارجوا ان تتقبل مرورى

aanis88
03-13-2013, 12:39
لا تتسرع في ترك العمل حتى تتاكد انك تستطيع ان تربح اكتر سفقات بشكل مستمر وبالخصوص ان تكون متمكن بشكل كبير من التحليل الفني هذا راي

tamanna
03-13-2013, 13:37
وظيفتك وحاول ان تتعلم الفوركس وتتقنه جيد
فالوظيفه شى جميل ودائم اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فىهذا الموضوع و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

yassoo011
03-13-2013, 15:22
لكي تتفرع ل يجب ان تودع رأس مال جيد يمكنك من الربح الجيد
وان تدير راس المال باحترافية

اسماعلاوي
03-19-2013, 21:34
اخي الكريم لكل منا طبيعته الخاصة وطريقة متاجرته فعليك اخي الكريم تحديد استراتيجية لنفسك للمتاجرة بها

canforex68
03-19-2013, 21:41
انت لا تطلع من شغل و خليك في شغلك

و بعدين لما تكون فاضي ادخل على الفوركس او ححدد ستوب لوز و هيك تضمن حساببك و تضمن شغلك

و اوعك تطلع من عملك اخي الكريم نصيحة في سبيل الله
اوافقك الراي في هذا لانه لا يجب ترك العمل
من اجل الفوركس لانه غير مضمون

Bassemrko
03-21-2013, 22:22
بسم الله الرحمن الرحيم
لا يا غالى لا تترك عملك والله ستندم خليك فى عملك وتداول فى الفوركس
واجعل الفوركس رقم 2 بعد عملك الحقيقة وبالتفوفق
( سبحان الله وبحمده *** سبحان الله العظيم )

makarov111
03-21-2013, 22:23
حاول ان تتعلم الفوركس وتتقنه جيد
فالوظيفه شى جميل ودائم اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فىهذا الموضوع و تقبل مرورى :bravo:

adelmarzouk
03-21-2013, 22:40
اخي العزيز مثلا لو انت في فترة اجازه جرب وحاول تشوف الدنيا هتبقي نظامها ايه معاك مش هتخسر حاجه ولو لقيت الحال ماشي وانت عايز تسيب الشغل اوك غير كده والافضل متسبش شغلك علشان الفوركس هو مش باقي معاك

A.H.M.E.D
03-21-2013, 22:55
اخي لاتترك عملك الاساسي ويمكنك متابعه صفقاتك من خلال
الموبيل او الاعتماد علي صفقات احد محترف اثناء العمل

mosalama
03-22-2013, 02:29
اوعى والله نصيحه ليك الفوركس مش مضمون خليك فى وظيفتك ولو ليك رزق فى الفوركس بردو ربنا مش حيقطعه عنك
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتى

like
03-22-2013, 23:57
اخي الكريم انا لا انصحك بترك عملك اطلاقا
لان الفوركس مجال عالي المخاطره قد يسبب لك خساره كبيره لذلك يجب الاعتماد عليه كعمل ثانوي فقط

medo323
03-23-2013, 00:45
اخى حاول ان تأخذ أجازه طويله قدر الإمكان وأنظر مدى خبرتك وأحترافك فى التعلم وتحقيق الربح ومن ثم بعد ذلك لك ان تقرر ما شئت
ولكن لاا بد أن تكون اغلب صفقاتك تحقق ربح مرضى بالنسبة لك.

hebkar
03-23-2013, 00:54
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا اعتقد انك فى وظيفتك كما انت وتتداول كما انت
وترضى بما قسمه الله لك وهذا راييى

نور الحياة
03-23-2013, 00:59
السلام عليكم
طبعا من وجهة نظرى الفوركس عمل اضافى وليس عمل اساسى
لان الفوركس غير مضمون وغير مستقر ويوجد الخسارة به والمكسب
ولكن عليك بعدم تركك لوظيفتك فأنها تكون مصدر اساسى ودخل ثابت
ولا تعتمد على تجارة العملات والسوق التجارية لدرجة تركك للوظيفة فيوجد
العديد من الشباب يتمنون وظيفة محترمة ومبلغ محترم ليساعدهم على اعباء الحياة ويكون دخل ثابت لهم
فأنا شخصيا لو حصلت على وظيفة بمرتب شهرى 1000 جنية طبعا اوافق وابعد عن الفوركس وغيرة واضحى عشانها بكل شيئ فى سبيل مرتب ثابت ووظيفة مضمونة لى ولاولادى

mahmoud_26
03-23-2013, 01:13
انا لا انصحك اخى الكريم بترك الوظيفة من اجل الفوركس حتى ولو ترى انك تجنى من الفوركس اكثر من الوظيفة
ولكن يظل الفوركس سوق متقلب مثل البحر ممكن ان تغرق فية مهما بلغت مهارتك فى السباحة ولكن الوظيفة حتى ولو كان الراتب قليل ولكن فلوسها مضمونة كل شهر

capo ahlwy
03-24-2013, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى على الموضوع دا الشيق دا وان شاء الله ربنا يوافق الجميع باذن
الله وان شاء فى انتظار الاجابات من الاعضاء الى عندهم خبره بالموضوع دا ان شاء الله

يزيد
03-24-2013, 21:04
السلام عليكم
انا اسف يا اخي انا لا امتلك اي معلومة عن هذا الموضوع اتمنى من الاعضاء الكرام ان يفيدوك

souf
03-24-2013, 21:05
السلام عليكم
مشكور على هذا الموضوع و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

jawado88
03-24-2013, 21:09
حقيقة لا استطيع ان اقول لك تخلى عن وظيفتك، ولكن يمكنك ان تضع مبلغا معينا اذا حققته كارباح من الفوركس تغادر الوظيفة، الامر بالغ الصعوبة في اعتقادي

mega
03-24-2013, 23:57
وظيفتك وحاول ان تتعلم الفوركس وتتقنه جيد
فالوظيفه شى جميل ودائم اما الفوركس ممكن ان تخسر منه كل مالك فىهذا الموضوع و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

ahmedfarh
03-25-2013, 22:36
ما انصحكش انك تسيب وظيفتك علشان الفوركس
لان الفوركس فيه مخاطرة فممكن يروح كل شئ في صفقة واحدة فقط

forex.mad
03-25-2013, 23:28
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى بجد شايف ان الواحد لازم يتعلم بجد والله اهم حاجه انك تتعلم وتتعلم صح كمان ويجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الكريم وانتظر المزيد

masrya
03-26-2013, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك اخي الكريم ان الموضوع بتاعك ده مفيد جدا للعبرة والعظة انا عاوزة اقولك مينفعش خالص اللي انت بتفكر فيه ده يعني بلاش خالص تسيب شغلك الاساسي لان شغلك الاساسي ده هوه مصدر الدخل الاساسي بتاعك ومتنساش ان في ناس مسؤلة منك وان الفوركس مش مضمون خالص نتيجته وتقبل مروري

magnonana
03-26-2013, 00:22
عموما اخي العزيز دي نصيحة ثابتة لكل الناس محدش يسيب وظيفتو عشان الفوركس حيندم في الاخر ندم كببيييييييييييييير ويقول الاعضاء نصحوني ودة طبعا غلط مينفعش الي انتو بتعملو دة تسيبو شغلكو عشان الفوركس حرام عليكم

Nady
03-26-2013, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
انا مش قادر اعرف انتو هتوصلو لايه

---------- Post added 03-26-2013 at 12:11 AM ---------- Previous post was 03-25-2013 at 11:27 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركته
بس الفوركس من الصعب انك تعتبرو عمل اساسى وتعتمد عليه

nader
03-26-2013, 01:12
والله يا اخي الامر صعب جدا
والنصيحة في هذا الباب اصعب
من وجهة نظري المتواضعة لا داعي للتسرع بترك عملك القار للتفرغ
لا اريد ان انتقص من خبرتك او اي شيء معاذ الله
لكن سوق الفوركس غير قار وغير مضمون
فنحن لا نعلم ما يخبئ
الاولى الحيطة والحذر
وبالتوفيق

circo
03-26-2013, 01:16
السلام عليكم

للاسف اخي الكريم ليس لدي ادنى فكرة عن الموضوع وكنت اتمنى اني افيدك
تحياتي و حظ موفق

ahmed14320
03-26-2013, 01:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك على فتح هذا الموضوع للتحدث فية
فى الواقع انا لا اعلم شيئا عن هذا الموضوع لانى مبتديء وشكر

Reham Alaa
03-26-2013, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد اخي الكريم انه يفضل ان يكون الفوركس عمل اضافي لك لانه يعتبر دخل ممكن يجي وممكن لا فعصفور في اليد خير من عشرة على الشجرة واتمنى لك التوفيق باذن الله

ah663214
03-26-2013, 02:37
انا عن نفسى متفرغ للفوركس واسعى ان افتح شركه للفوركس باسمى
أتمنى التوفيق للجميع

بصرة
03-26-2013, 03:02
السلام عليكم
من وجهه نظرى انك متتسرعش انك تسيب الشغل
لان الفوركس مش مضمون وانت مش دارس لبحور الفوركس اصلا ومش خبرة فيه
مش معقوله هترهن شغلك الاساسى بتجربه فى الفوركس
دى تبقى كارثه
وممكن تقعد من غير شغل ولا فلوس كمان بعد كدا
حاول تستمر فى شغلك عادى وخد كورسات فى الفوركس وادرس عادى جدا ولما تبقى خبرة هتلاقى نفسك بتعرف تواظب بين وظيفتك الاساسيه والفوركس نفسه

salma saad
03-26-2013, 03:15
بص انا مش مع ان اى حد يترك عمله من اجل الفوركس نهائيا مهما حقق له من ارباح
لان الفوركس مجال غير مضمون اطلاقا ولا يمكن الربح فيه دائما

abidox
03-26-2013, 03:28
تحية طيبة
مشكور يا باشا على هذا الموضوع و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

may
03-28-2013, 07:45
مبروك الارباح وبالنسبه للتداول يمكن ان تتداول وتترك الصفقات وتضع الاوامر عند هدف معين ويمكن ان تتابعها من خلال الهاتف

cian s
04-06-2013, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى بس انا شايف انها تختلف من شخص للتانى على حسب كل واحد مبيفضل
اخى الكريم اه فعلا انت لازم فى البجايه تخليه عملك التانى ممكن لو حققت منه ارباح مفيش مشكله انه يكون عملك التانى

hoom007
04-06-2013, 02:56
الفوركس ليس فيه عامل الامان
بالتوفيق للجميع

kingmos4
04-06-2013, 10:33
اخى الكريم
ان كنت تريد نصيحتى فلا تترك عملك للتفرغ للفوركس
لان الفوركس غير دائم وغير مستقر ولايمكن ان تعتمد عليه
كدخل اساسى او كعمل اساسى

kingmos4
04-06-2013, 16:20
اخى الكريم
اياك ان تترك عملك حتى تتفرغ للتجارة فى سوق الفوركس
لان هذا السوق غير مستقر وبما تربح فيه ارباح جيدة ثم
تذهب هذه الارباح براس المال فماذا انت فاعل حينها

rafikwood
04-06-2013, 19:53
لا أخي لفوركس ليس امن فلا تأخذه على أساس عمل و دذل رئيسي

ziani1988
04-06-2013, 19:57
كل واحد و ظروفه الخاصة ان كنت ترى ان الفوركس هو مستقبلك
فلماذا لا فالفعل يمكنك ربح اموال كثيرة

canforex68
04-06-2013, 19:58
مبروك الارباح وبالنسبه للتداول يمكن ان تتداول وتترك الصفقات وتضع الاوامر عند هدف معين ويمكن ان تتابعها من خلال الهاتف

هذا ما يجب فعله اخي ف يمثل هذه الظروف
ان يكون صفقات بلوت قليل و بمدى طويل

doaa sary
04-06-2013, 20:04
لالا مينفعش خالص حتى لو بقيت كويس وخبير وسحبت ارباح السوق غدار مكسب وخسارة
مفيش مكاسب ع طول الفوركس عمل جانبى فقط لا تعتمد علية يا اخى وربنا يوفقك ويزيدك وتربح ولاكن اياك والطمع

نرمين
04-06-2013, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله المفروض انك الوحيد الى حيقدر يحدد مصيرة بس نصيحة لا تترك عملك الاساسى من اجل الفوركس حتى لو حققت اضعاف مرتبك لانة يعتبر شغل اضافى

morado
04-06-2013, 20:05
في هذه الحالة يمكن ترك عملك المتعب والتوجه الى الفوركس لانك تربح ليس
جميع الاعضاء من يقرا النصيحة يترك عمله يجب ان تكون تحقق ارباحا على الاقل لمدة شهر

mazaje
04-06-2013, 20:06
عن نفسي يا عزيزي لآ أنصحك بهذا الشيء
عملك كمحاسب لك دخل مضمون .. لكن الفوركس ما فيه شيء مضمون

sabirdaba
04-06-2013, 22:37
حتى ولو كنت ربح مليون دولار في الشهر فهذا ليس سبب كافي يخليك تتخلى على وضيفتك اتمنى الا تتسرع في اتخاذ قرار ومن الاحسن تركز على عملك وكذلك تجد وقت للعمل في الفوركس وتدمج بينهما

raja3
04-21-2013, 04:46
بسم الله الرحمان الرحيم أهلا و سهلا جميعا من راىى لا تترك وظيفتك وحاول ان تتعلم الفوركس وتتقنه جيد فالوظيفه شى جميل ودائم
وشكرا

1000
04-21-2013, 13:36
لا يا باشا بجد اوعى تتفرغ للفوركس خالص يا باشا وبجد اوعى تترك الوظيفه يا غالى بجد الفوركس مش مضمون يا جماعه

forex.pip
04-23-2013, 19:35
طبعا يا اخى هذة هى طبيعة السوق وانا قرأت كثيرا عن مثل ما تقول من التجار حدث معهم ذلك ولا بد من الاستمرار والعزيمة على النجاح

forextrade
04-23-2013, 19:40
اوعى والله نصيحه ليك الفوركس مش مضمون خليك فى وظيفتك ولو ليك رزق فى الفوركس بردو ربنا مش حيقطعه عنك
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتى

forex14
04-23-2013, 23:54
اخي الكريم مافي شخص يعرف شخصيتك إلا انت الذي تتحكم في شخصيتك و نفسيتك

و انا انصحك لا تترك عملك من اجل الفوركس و في الاخير سوف تندم

messi b
04-24-2013, 06:59
يريت يجماعه الى فاهم يفيدنا عشنا انا مش فاهم فى الموضوع الصراحه وشكرا
ليك على المشاركه الطيبه دى وتقبل مرورى

L!NDa
04-24-2013, 13:26
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

اهلا اخي الكريم هو كل واحد وكيف يرى الفوركس وانا عن نفسي
اخذه الفوركس كعمل اساسي لانو ماعندي عمل اخر من غير الفوركس
وحيث اني بحث وسسافرت عدة مرات ولم اجد عمل مناسب
لي بالتوفيق

Ahmed Adel Forex
04-24-2013, 13:27
الفوركس فرصة كبيرة يمكن إكتسابها بالجهد و الثقة
لتحقيق أرباح ممكن أن تكون بمبالغ خيالية كبيرة جدآ

إبن فلسطين
04-24-2013, 13:28
والله با أخي انا كمان مبتديء لسة وفي بداية طريقي بالفوركس
وبستني حد من الإخوة الخبراء يقلنا راييو بمشكلتك مشان نستفيد

moudakkire
04-24-2013, 13:30
السلام عليكم مشكور ياخى لا تتسرع في ترك العمل حتى تتاكد انك تستطيع ان تربح اكتر تترك وظيفتك

mshmsha
04-24-2013, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك ان انا مش معاك خالص في اللي انت ناوي تعمله علشان التفرغ للفوركس ده امر شديد الغرابة والتعقيد طب ولنفترض ان انت خسرت كل حاجه ومبقاش ليك دخل شهري ثابت هتعمل ايه وقتها حاول تفكر في الموضوع ده كويس وتقبل مروري اخي الكريم

ayman ayman
04-24-2013, 13:39
انا اعتقد ان التفرغ للفوركس له شروط اهمها ان تكون رؤوس اموالك فى الفوركس كافيه
لان رأس المال الصغير قطعا لن يكفى احتياجاتك كى تتفرغ تماما و اتمنى اكون افدتك بهذه النصيحة

رفيق محمد
04-24-2013, 13:41
لا يا اخى لاتتسرع وتترك عملك من اجل الفوركس
بل استمر فى عملك واعتمد على نظام الاوامر المعلقة
وبالتوفيق يا اخى

forexkhan32
04-24-2013, 13:43
نصيحيتي اخي انك تجحاول ان تعمل فيهما معا فالشركى التي تعمل معها ابقى معها
و حاول ان تعمل كذلك في الفوركس في الاوقات التي لا تكون تعمل في الشركة

ahmed fawzy
04-24-2013, 13:54
السلام عليكم ورحمة الله اخى لا تتسرع فى ترك شغلك لان الفوركس مش مضمون انا اقترح عليك زى ما قال بعض الاعضاء انك تاخد اجازة بدون مرتب وتجرب الفوركس وتشوف بعدها حتقرر ازاى

fares2alex
04-24-2013, 13:56

اخي الغالي من مباديء الربح والنجاح في سوق العملات الصبر والقناعة والتخلي عن الطمع

اتمنى لك التوفيق

mohamed ramadan
04-24-2013, 14:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
من كلام حضرتك انك بتكسب كويس في الفوركس في الفتره الاخيره
وانت شغال محاسب نصحتي ليك اخي لاتترك وظيفتك فان تعمل محاسب
وتتاجر في الفوركس قل الحمدلله علي الرزق الذي اعطاك الله اياه ولا تطمع