PDA

View Full Version : إستعجال الربح و الصبر على الخسارة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

hunlion
07-12-2012, 23:30
مرحبا إخواني
أزمة يمر بها أغلب تجار الفوركس إن لم أقل كلهم .
فأمرنا عجب نستعجل إغلاق الصفقات الرابحة على ربح قليل ، و نصبر على الصفقات الخاسرة و نحن نتمنى عودة السعر حتى يأتينا المارجن كول
أزمة و حلها صعب فمادا ترون لحلها

sabre
07-12-2012, 23:32
ارى الحل الوحيد انك تفتح صفقتك وتحدد هدفك واستوبك حسب طريقتك
وبعد كدا ابعد الكمبيوتر خالص وتعالى تانى يوم شوف ايه ايلى حصل هدف والا ستوب

husamart
07-12-2012, 23:33
لو تخلص المتاجر من هذا الأمر أثناء المتاجرة سيربح بدون أي مشاكل ويدخل مرحلة الاحتراف

salah.bmw
07-12-2012, 23:37
انا اعتبر ان هذه النقطة هي ايجابية
اي انك تكتفي بربح قليل بدون طمع لأنك بأي لحظة ممكن تخسر اما عن انتظار الخسارة رح تحدد هدفك بلخسارة وتريح راسك
لو وصل الستوب لوز يبقى لا تدخل مرة تانية بنفس اليوم ولو ما وصل خليه واصبر عليه على الاقل حتى تجيب راسمالك

---------- Post added at 11:37 PM ---------- Previous post was at 11:36 PM ----------

انا اعتبر ان هذه النقطة هي ايجابية
اي انك تكتفي بربح قليل بدون طمع لأنك بأي لحظة ممكن تخسر اما عن انتظار الخسارة رح تحدد هدفك بلخسارة وتريح راسك
لو وصل الستوب لوز يبقى لا تدخل مرة تانية بنفس اليوم ولو ما وصل خليه واصبر عليه على الاقل حتى تجيب راسمالك

sunlight
07-12-2012, 23:39
اعتقد ان من اسوأ العادات اللى بتقابلنا فى المتاجره الصبر على الصفقه الخاسره على امل ان السوق يعكس ويجعلها تربح ولكن الانتظار بيزود الخساره ويجعلها تاخذ من راس المال فلذلك من الحكمه عدم الصبر على مثل هذه الصفقات وغلقها

kingman
07-12-2012, 23:45
بالفعل اخى الفاضل فهذه المشكلة مشكلة عامة لدى الكثيرين وطبعا بتعمل خلل فى الصفقات بان يكون معدل الخسارة اكبر بكثير من معدل الربح
وافضل حل لمن يعانى من هذه المشكلة هو ان يقوم بوضع صفقاته بهدف واستوبه ويغلق المنصة الا ان يعود نفسه على الصبر والألتزام

ehab
07-12-2012, 23:46
طبعا لكثير مننا يفعل هذا ولكن لابد من تحديد الهدف المطلوب يعنى كام نقطة
ونحدد ستوب عند الحد ده وتتابع بئا وتشوف اية الى هيحصل ولو وصلت للى انت عاوزة خلاص

mido95
07-12-2012, 23:50
اول ما قرأت الموضوع دة يا اخى حسيت انك بتتكلم عليا لان دة اللى بحصل معايا بالظبط يعنى اول ما الاقى ربح و لو قليل اقفل الصقفة
لكن لو الصفقة خاسرة بقول لنفسى اكيد هتعلى تانى و فى الاخر اجد المارجن كول فى انتظارى

nrgslawi
07-12-2012, 23:54
مرحبا إخواني
فأمرنا عجب نستعجل إغلاق الصفقات الرابحة على ربح قليل ، و نصبر على الصفقات الخاسرة و نحن نتمنى عودة السعر حتى يأتينا المارجن كول
السلام عليكم
والله كلامك صح لهذا السبب انا اخسر كثيرا
لكن الحل الذي وجدته ملائم هو وقف الخسارة

كريم
07-13-2012, 00:07
فعلا امر جدا مهم

و سؤال فعلا محير جدا و ده

فعلا بيكون نقص في العامل النفسي و اللي محتاج

تظبيط و اراء الأعضاء فعلا حلوة و ان شاء الله نستمر و

الله يوفق الجميع

hesham1046
07-13-2012, 00:09
هههههههههههههههههه والله قريت افكارى هههههه كنت لسة هانزل الموضوع دة عمرك اطول من عمرى
هاقولك لية احنا بنقفل على ربح قليل الانك بتكون مش واثق فى ان السعر هايطلع وخايف انو ينزل ويضيع لك المكسب بتاعك فا بتخطف وبتجرى هههههههههههههه اما بتصبر على الخسارة ممكن لمدة شهر بس مش مهم بس بتصبر لحد ما الصفقة الخسران تربح
دى نسبة وتناسب هههههههههه

fx-man
07-13-2012, 00:35
انا رايي حل الموضوع دا انك دايما تتعتمد فى تجارتك على وضع نقاط اخذ الربح وتكون قريبة ونقاط ايقاف الخسارة المدروسة
وبكدا هتضارب بعاطعة اقل ومش هتقع فى مشكلة استعجال الربح او الصبر على الخسارة .

عزبز 18
07-13-2012, 00:47
اعتقد ان من اسوأ العادات اللى بتقابلنا فى المتاجره الصبر على الصفقه الخاسره على امل ان السوق يعكس ويجعلها تربح ولكن الانتظار بيزود الخساره ويجعلها تاخذ من راس المال فلذلك من الحكمه عدم الصبر على مثل هذه الصفقات وغلقها

نعم نحن العرب لدينا اسوا العادات في المتاجرة
يجب علينا اغلاق الصفقات الخاسرة ومحاولة معرفة سبب الخسارة و يجب ادارة راس المال جيدا

mrxr00t3d
07-13-2012, 00:49
يمكن التغلب على دلك من خلال عدم التسرع
و نسيان الصفقة لحد انتهائها

mido95
07-13-2012, 00:56

لكن يا اخى نسيان الصفقة كما تقول يحتاج الى برود اعصاب وثقة قوية فى النفس فكيف ساحصل عليها الا اذا كنت من الخطة اللتى وضعتها للصفقة

ahmedalex
07-13-2012, 01:01
هذا هو الحال الطبيعى للجميع الاقفال على مكسب صغير نتيجة لتوقع هبوط السعر او الخوف من الهبوط فى السعر ونصبر كثيرا فى الخسارة حتى نستطيع تعويض ما يمكن تعويضه ولاكن مدام المؤشرات مستمرة فى الهبوط لابد من اتخاذ قرار فورى نعالج بيه ازمه الخسارة عند ادنى حد لها

thestarboy
07-13-2012, 01:02
فعلا يا اخي مشكله الكل بيتعرض ليها كتير في صفقاته
انا شايف انك تحدد هدف واستوب لوز وتسيب الصفقه
عشان مش تتوتر

pimo
07-13-2012, 01:03
انا ايضا لدي هذه الفكرة اللعينة ان اصبر علي صفقة تتعرض للخسارة وانا انظر الي حسابي وهو يصغر ولكن لكي نستطيع ان نقضي علي هذا الامر يجب ان نحدد الهدف في الدقيقة الاول التي ندخل بها الي السوق هكذا اظن اننا سوف نعرف ما نفعل في مثل هذه المواقف

elkorashe
07-13-2012, 01:18
فعلا دى اسوا حاجة بيعملها اى متاجر وبالزات المتاجرين الى لسة بيبتدوا وزود على العادة دى كمان الطمع فى زيادة الربح اهم حاجة تعملها قبل ما تدى للشركة اى امر عشان تنفزه انك وانت بتدرس الثفقة انك تكون محدد نقطة تحقق عندها مكسب انت محدده ونقطه تكون محدد عندها الخسارة الى انت ممكن تتحمل وتخسرها وتترك الثفقة تتنتهى كيفما تشاء ولا تتدخل مره اخرى فى الثفقة

king1panda
07-13-2012, 01:39
انا عامل قاعد بس بخالفها كتير هه
طالما عملت تحليلك صح ودخلت من نقطه جيده ووضعت الستوب والهدف
اذن ان شاء الله السعر هيوصل الهدف او هيعطيك فرصه للخروج من الصفقه علي خساره قليله

mage
07-13-2012, 04:14
انا عامل قاعد بس بخالفها كتير هه
طالما عملت تحليلك صح ودخلت من نقطه جيده ووضعت الستوب والهدف
اذن ان شاء الله السعر هيوصل الهدف او هيعطيك فرصه للخروج من الصفقه علي خساره قليله

يا باشا مش حوار مخالفة الفكرة اننا كلنا فى الهوا سوا ولا تعتقد ان انت فقط اللى مستعجل ونفسك تحقق الارباح وان الطمع مسيطر عليك بل انا لجميع يعانى من نفس المشكلة فى سوق الفوركس ولا شك فى ذلك

hamza
07-13-2012, 04:20
فعلا امر جدا مهم

تظبيط و اراء الأعضاء فعلا حلوة و ان شاء الله نستمر

realyone
07-13-2012, 04:20
من اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف بان تنقلب الصفقة من الربح الى خساره وهذا قد يحدث,اما الصبر على الخساره فهذا الأمر طبيعي أملا بان ينقلب الخساره الى الربح لهذا السبب يصبر المتداول على الخساره

hunlion
07-13-2012, 12:07

فكرة جميلة و حل رائع و لكن تحديد الهدف و الستوب يجب أن يكون دقيقا جدا . لكي نكون أكثر ثقة لترك الصفقة و الإبتعاد عن الكمبيوتر

ahmed
07-13-2012, 12:10
صح هى بالفعل ازمه ويمر بها بالفعل كل المتداولين من يوم وجود السوق
وعندما تستطيع ان تتحكم فى نفسيتك تستطيع التغلب عاى هذة النقطه

sky44
07-13-2012, 13:19
السلام عليكم في رايي افضل حل هو تحديد الهدف و وضع الستوب لوز و انتظر الى ما ستؤول اليه الصفقة اما في ما يخص الصبر على الصفقات الخاسرة و تمني عودة السعر فهدا فيه خطورة بالغة و مغامرة

egypt2012
07-13-2012, 13:22
انا عن نفسى لما بدخل صفقة بهدف و استوب بغلق الشاشة و بسبها توصل الى اى الطرفين

kimokonolove
07-13-2012, 13:28
مرحبا إخواني

حلها هو وضع استوب لوس وتحديد هدف
لكل صفقة لاكن لابد من المتابعة المستمرة
لأن فى حالة تحقيق ربح وقربة من الهدف تقوم بترحيل الهدف والأستوب بأستمرار
للحصول على اعلى نقاط ولاكن فى حالة الخسارة
فيجب ان تغلق الصفقة او تنتظر فى حالة وجود فرصة وقوى تتماشى مع صفقتك سواء بيع او شراء
وكل هذا لن تتعلمة سواء بالنتابعة المستمرة للسوق لفترة كبيرة
واكتساب خبرة طبعآ

abaragh
07-13-2012, 13:45
والله حصل معي كم مرة وبعد خروجي من الصفقة يتحقق الهدف الذي كنت حددته وهذا راجع الى الثقة لانها امر مهم ايضاء في الفوركس الثقة في النفس وفي التحليل

Rami
07-13-2012, 13:47
هذا المبدأ فى حد ذاته كارثى على المضارب
فالاملى من المتاجر ان يكون العكس
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Mohamed90
07-13-2012, 14:12

السلام عليكم اخي الاسباب واضحة فالتسرع في غلاق الصفقات المربحة هو عامل نفسي وخوفا على خسارة ربح محقق يراه امام حتى لو كان قليل
و ايضا عدم وضع هدف او عدد نم النقاط قبل دخول في الصفقة اما بخصوص الصبر على الخسارة فهو لا يرضى بتلك الخسارة ينتظر الحساب يرتد او تزداد حجم الخسارة

sa sa
07-13-2012, 14:19
لازم يكون عندنا صبر في جميع الحالات لان الصبر بيجعلك تفكر في هدؤ وبالتالي تاخد القرار الصحيح الي بيعود عليك بالنفع اما الاستعجال دائما يسبب اخذ القرار الخاطيء بدون تفكير او التردد في اخد القرار وبالتالي يسبب الخساره

aminos
07-13-2012, 14:21
السلام عليكم
نعم الخوف من الخسارة هو الذي يأدي بنا
إلى غلق السفقة مبكرا
و أرى أن الحل هو وضع الستوب و وضع حد للأرباح و نسيان العملية
إلى أن تنتهي و الله أعلم

swingawy
07-13-2012, 14:30
بالفعل اخى الفاضل فهذه المشكلة مشكلة عامة لدى الكثيرين وطبعا بتعمل خلل فى الصفقات بان يكون معدل الخسارة اكبر بكثير من معدل الربح
وافضل حل لمن يعانى من هذه المشكلة هو ان يقوم بوضع صفقاته بهدف واستوبه ويغلق المنصة الا ان يعود نفسه على الصبر والألتزام

remo
07-13-2012, 15:38
اى حد مبيحبش الخسارة صح ولا اية لان الخسارة بالنسبة لاى حد هى فشل عشان كاد كلنا بنصبر على الخسارة ولكن كلنا بنخاف من ان المكسب يطير وزى ما بيقولوا عصفور فى اليد احسن من عشرة على الشجرة

mohamed 300
07-13-2012, 15:43
نعم ان هذه المشكله تقابل الكثير من التجار خاصه فى مرحله البدايه ,ولكن الحل ان نكون على خطى واثقه ان التلعم واخذ الخبرات هو دليل كل شئ وهذا من المؤكد سوف يزيل هذا الشعور سريعا

wazwaz
07-13-2012, 15:55
السبب الرئيسي لهذا المشكل وأظن أن الكل يعرفه وهو السماح للمشاعر والأحاسيس بالتحكم في تداولنا دائما ما انصح الإخوة بأن يبعدو قدر الإمكان مشاعرهم وأحاسيسهم عندما يدخلون الفوركس وأيضا يجب الإبتعاد عن الطمع لأنه في الغالب ما يؤثر ذلك سلبا على حساباتنا وتكون النتيجة هي الخسارة وهذا المشكل يمكننا القول أنه عند الكل أو أن القليل فقط من لا يواجهون هذا المشكل

ahmed saleh
07-13-2012, 15:57
يا اخى من منا يريد ان يخسر فان عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة
يعنى انت ازى تقفل الصفقة وانت خسران اكيد لا فانت اكيد هتستنى لما تكسب وتقول الحمد لله على هذا المكسب ولا يجب الطمع لان الطمع يقل ما جمع

elzeel
07-13-2012, 15:58
لا طبعا كل حاجه وليها وقتها والربح والخساره نصيب ولازن تتانى
فى تداولك حتى تحصل على ربح جيد حتى ولو قليل

derfcase
07-13-2012, 18:55
مرحبا إخواني

يمر غالبية المبتدئين اخي الكريم
hunlion
ان لم يكن كلهم بهذه المشكلة - و لكن مع مرور الوقت و اكتساب خبرة التداول - تبدا هذه المشكلة تختفي رويدا رويدا

mohamed yossef
07-13-2012, 18:59
والله يا غلى كلفتنى الحكاية دى حساب ب 500دولار فى 3 اسابيع
وده عشان التسرع
متهيا لى لو كنت بتدخل بلوت صغير وادارة راس مال جيدة
ممكن تصبر على خسارتك لان السعر هاييجى عندها تانى وهاتتحول لربح
وماتقفلش الصفقة على خسارة - اصبر لما السعر يجيلها وتتحول لربح وده بس اذا دخلت بلوت صغير
تحياتى

ahmed
07-13-2012, 19:01
والله يا غلى كلفتنى الحكاية دى حساب ب 500دولار فى 3 اسابيع
وده عشان التسرع
متهيا لى لو كنت بتدخل بلوت صغير وادارة راس مال جيدة
ممكن تصبر على خسارتك لان السعر هاييجى عندها تانى وهاتتحول لربح
وماتقفلش الصفقة على خسارة - اصبر لما السعر يجيلها وتتحول لربح وده بس اذا دخلت بلوت صغير
تحياتى

مش دايما يا اخى السعر بيرجع تانى لنفس النقطه ممكن ميرجعش
قبل ما توصل للمارجن كول والافضل استخدام الاستوب والتعود عليه من البدايه
حتى لا تطيل الطريق امامك فى تعلم ما لا يفيد

amrmorasamir
07-13-2012, 19:01
مرحبا إخواني

دى من اهم النقط اللى لازم ناخد بالنا منها بعد اداره راس المال وعدم الطمع طبعا
لازم نترك الصفقات للاهداف اللى احنا محددنا ومنغلقش على ربح 5 نقط ونسيب الخساره لغايه لما تعمل خساره كبيره اوى او تمرجن الحساب
لازم نشتغل فى ضوابط

HUSSENEY
07-13-2012, 21:22
علشان تدخل الصفقة صح
لازم يكون التارجت ضعف الاستوب
وتنتظر تحقيق احدهما

mhmh2003
07-13-2012, 21:27
والله انا ديما اقفل الصفقه على ربح 5 او 10 نقاط وبعد كدة الاقى السعر وصل للهدف والصفقه اللى استنا عليها هى الوحيدة اللى تروح على وقف الخسارة بسرعه
عشان كدة انا قررت بعد كدة التزم بوقف الخسارة والربح واسيب الصفقه ياهدف ياخسارة

jans
07-13-2012, 21:33
خطأ بأن يجعل الشخص السعر يرجع اذا عكس عليه
بل عليه قبل الدخول في الصفقة تحديد نقاط معينة يستطيع حسابه تحمل تلك الخسارة مثل ما يحدد الربح .

mido
07-13-2012, 21:54
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

swingawy
07-13-2012, 22:10
معدل العائد على المخاطره
هى النسبه بين عدد نقاط الربح الى عدد نقطا الخساره

ولذلك لايد من ان تكون هذه النسبه اكبر من واحد

لذلك يكون الربح اكبر من الخساره

ولا نصبر على الخساره ولا نستعجل على الربح

Noah
07-13-2012, 22:32
والله نحتاج الى الصبر فقط لان من خلال هذا الصبر نتمكن من التعامل مع سوق الفوركس بطريقة جيدة ونحقق نسبة ارباح جيدة حتى نتمكن ايضا من تحليل السوق جيدا علينا الصبر بعد اى خسارة نتعرض لها

theboy2226
07-13-2012, 22:59
هي مش حاجة غريبة ولا حاجة احنا بشر
و لما بنشوف الربح بنحب ناخدوا قبل ما السعر يعكس ولا حاجة
و لما بنشوف الخسارة بنكمل و نصبر يمكن السعر يعكس لاننا مش بنحب نقفل اي صفقه علي خسارة

waleed
07-14-2012, 16:22
هو فعلا سؤال محير ويدخل ضمن نفسية المتاجر
ونسال الله ان يهدينا الى القرار الصواب فى الوقت المناسب

bodda.2011
07-14-2012, 16:27
ببساطه كبيره جدا
الحل هو استخدام الاستوب لووز فهو الصديق وقت الضيق
وهو بمثابة طوق النجاه للحساب

yassoo011
07-14-2012, 16:33
فعلا ازمة عندنا ولكن ممكن تكون سبب الظاهرة
عند تحقيق ربح اغلاق اللصفقة خوفا من الخسارة او انعاس السعر
وخسارة ما حققناه من مكسب

roka
07-14-2012, 17:40
مرحبا إخواني

اعتقد ان الحل هو تجنب الطمع والرضا بالقليل مش لازم نحقق ارباح كبيرة اوى عشان ممكن بعده نخسر اكتر ما كسبنا فى الرضا وعدم الطمع اساسى جدا

sunlight
07-14-2012, 17:44
اعتقد ان الحل هو تجنب الطمع والرضا بالقليل مش لازم نحقق ارباح كبيرة اوى عشان ممكن بعده نخسر اكتر ما كسبنا فى الرضا وعدم الطمع اساسى جدا

نعم الطمع من الصفات السيئه فى المتاجر وقد تجعلك تخسر لانها لا تتماشى مع اداره راس المال فاداره راس المال تمنع المخاطر والطمع يزيد من المخاطر ازى نوفق بينهم لازم واحد فيهم يكون الاغلب ولذلك نفضل اداره رأس المال لتجنب الخساره ولااستمرار فى السوق لاطول فتره ممكنه

ymn30
07-14-2012, 17:47
هو فعلا سؤال محير ويدخل ضمن نفسية المتاجر
ونسال الله ان يهدينا الى القرار الصواب فى الوقت المناسب

نعم اخى لو كل واحد ركز كويس وقبل هذا التركيز جعل الامر كلة لله بمعنى تعلم جيدا ونعمل بكل ما تم تعلمة فى الديمو على الحساب الحقيقى

swingawy
07-14-2012, 17:48
فعلا وبدون احترام نسبه العائد للمخاطره وجعلها اقل من 1
سيكون مجمل خسائرك كبيره عن ارباحك
ولذا لابد ان تكون اعلى من 1

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:50
استخدام طريقه واضحه ووضع ستوب لوس وبروفيت ..
اعتقد هذا سيعالج ذه المشكله .. بشرط الالتزام الصارم بالاستراتجيه

mahmoud1
07-14-2012, 17:55
مرحبا إخواني

الى الان بمر بهذة المشكلة اصبر على الخسارة واغلق الربح على ربح قليل وبعد ما اغلق ممكن يحقق الهدف وزيادة
مش عارف اتخلص من هذة المشكلة يمكن مع الاستمرار واتعلم الواحد يقدر يتخلص منها

compaq0
07-14-2012, 18:50
نعم هذا صحيح للغايه و كثيرا ما الفت انتباه الاخوه اعضاء المنتدى الى هذه النقطه بالذات فكثيرا ما تسمع لو كنت صبرت على الصفقه كان زمانى كسبان كذا و لا تسمع ابدا واحد يقولك الحمدلله انى قفلت الصفقه على خساره بسيطه و لم انتظر الى ان يصل السعر الى هذا السعر

KOGI
07-14-2012, 19:14
انت فعلا فتحت موضوع غاية فى الاهمية اخى الكريم وهى الاستعجال وعدم الصبر ده المشكلة الاساسية فى حياة كل متاجر فوركس وبيكون سببه العامل النفسى طبعا
لكن مع الوقت الواحد بيجيد التحكم فيه بس بعد كام قرصة ودن كده
تقبل مرورى اخى الكريم

HUSSENEY
07-15-2012, 06:47
يجب على كل مضارب ضبط النفس
فالفرحة بالربح يقولك عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة
فوقت الخسارة ربنا هيكرم وهيرجع لنقطة الدخول

osama shaban
07-15-2012, 06:52
فعلا كل المضاربين وخصوصا المبتدئين يغلقون الصفقات علي اقل ربح وتنظرون ارتداد السعر في الصفقات الخاسره
افضل طرق المتاجره هي وضع امر وقف الخساره وجني والارباح واغلاق الجهاز ثم بعد فتره معرفه اي الامرين تم تفعليه

tictok
07-15-2012, 10:09
هذا يحدث فعلاً بسبب قلة الخبرة وضعف رأس المال والخوف من الخسارة لذلك عند أول ربح نغلق الصفقة بسبب الخوف من أرتداد السعر وفي حالة الخسارة بسبب خوفاً من ضياع رأس المال وأعتقد انه كلما زادت خبرتك وأزداد رأس المال
يكون عندنا قدرة على الصبر على الربح حتى نحقق اعلى قدر منه والتضحية بخسارة صغيرة قبل الانتظار ونخسر أكثر

y4x
07-15-2012, 15:53
عدم الصبر فى كل كل وتعب الاعصاب

هو سبب فشل اى شئ

مفيش داعى للاستعجال

waleed adel
07-16-2012, 04:52
من اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف بان
تنقلب الصفقة من الربح الى خساره

forex4ever
07-16-2012, 05:05
لا يوجد لها حل اطلاقا مشكلة تواجه كل من يترك نفسه وهواه هو الذي يتحكم فيه ...
والحل من وجهة نظري ان لا تتعاطى مع السوق الا بالارقام وليس بالتمني والاخلام !!!
ضع الهدف المحدد من 30 الى 50 نقطة
ضع الاستوب لووز وتاكد انه في المكان الصحيح وان منطقة دخولك صحيحة واترك الباقي على اللله هو نعم المولى ونعم النصير :)

omanfx
07-16-2012, 05:20
السلاام عليكم
الحل الانسب هو استخداام طريقه تحديد التااارجت والاستوب يعني يا تكسب ويا تخسر
بس يبقى الاهم هل يقدر المتااجر ان يسيطر على نفسيته خلال فتره تدااول الصفقه اللي فتحها واغلق الجهاز وميشي
هنا تبقى القضيه مستمره اذا لم يقدر يسيطر على نفسة وفتح المنصه للتدخل اليدوي

زيزو
07-17-2012, 04:32
كلامك سليم تماما
واعتقد انه الحل نحدد الصفقة والاستوب لوز والتايك بروفت ونترك الجهاز نهائي
ونعمل اي حاجة تانية

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 04:22
لا يجب ان يتم الصبر على الخسارة حتى لا يتم خسارة الحساب وايضا لا يجب ان يتم الاستعجال على المكسب
حتى لا يحدث ما هو الاسوء وهو الوقوع فى الطمع ولكن يجب العمل على استراتيجية ثابتة
وادارة صارمة لراس المال

elking
07-18-2012, 05:07
فعلا موضوع هام للغاية ولكنا مرت علينا المرحلة دى اول منلاقى حبه ربح نقفل صفقة والخسارة نفضل سايبينها مفتوحة لحد منخسر كتير

khaled zizo
07-20-2012, 17:54
كم مرة وبعد خروجي من الصفقة يتحقق الهدف الذي كنت حددته وهذا راجع الى الثقة لانها امر مهم ايضاء في الفوركس الثقة في النفس وفي التحليلرايي افضل حل هو تحديد الهدف و وضع الستوب لوز و انتظر الى ما ستؤول اليه الصفقة اما في ما يخص الصبر على الصفقات الخاسرة و تمني عودة السعر فهدا فيه خطورة بالغة و مغامرة لكل صفقة لاكن لابد من المتابعة المستمرة لأن فى حالة تحقيق ربح وقربة من الهدف تقوم بترحيل الهدف والأستوب بأستمرارللحصول على اعلى نقاط ولاكن فى حالة الخسارة

realyone
07-20-2012, 17:57
مرحبا إخواني
فعلا اكثرنا نفعل هذا اذا عكس علينا السعر نصبر على الصفقه بخساره املا بان ترجع السعر في الأتجاه الصفقه,اما عندما تكون الصفقة ربحانه كم نقطة نخشى ان تنعكس السوق على الصفقة ونخرج سريعا,فهذا الأمر يدخل فيه الجانب النفسي

safiforex
07-20-2012, 18:05
فعلا اكثرنا نفعل هذا اذا عكس علينا السعر نصبر على الصفقه بخساره املا بان ترجع السعر في الأتجاه الصفقه,اما عندما تكون الصفقة ربحانه كم نقطة نخشى ان تنعكس السوق على الصفقة ونخرج سريعا,فهذا الأمر يدخل فيه الجانب النفسي
فلاما يكون الواحد رابح و يخاف ان يعكس و يغلق ارى ان هذا الامر جيد جدا ، لانه الاهم ضمن ربح
و بنفس الطريقة يجب على الواحد ان يعمل بها ان كانت خسارة ، فلما تكون صفقة خسارة فيجب اغلاقها ، للخوف من تفاقمها

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 18:11
دى طريقه سريعه جدا لخساره لان الخساير فيها بتكون اضعاف اضعاف المكاسب

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 18:12
السلام عليكم
اهم شيء الصبر في التداول عبر الفوركس
استيراتيجية حلوة وتحليل جامد تصبر وتتداول يجيلك ربح كويس

youmuststop
07-20-2012, 18:34
نعم انا مثلك واعتقد ان هذا بسبب قله الخبره والحساب الصغير فانت تحاول ان تربح اي مبلغ ولكن لو كنت محترف وتعرف نقط الارتداد لن تكون كذلك

imadm201
07-20-2012, 18:41
هذه من جهة فيها ايجابيات لانك بهذا تضمن الربح و تتفادي الخسارة
ولكنها في نفس الوقت تفوت عليك مكايب كبيرة

mrsimpson
07-20-2012, 18:47
هذه الازمة السبب فيها شئ واحد فقط وهو قله الخبرة لذلك نجد ان هذة المشكله تواجه المتاجرين الجدد والمتاجرين الصغار فقط وذلك لقله خبرتهم

YesIcan
07-20-2012, 18:55
فعلا هذه العادة هيمن اسوء العاداة الموجودة عند كل متداول
و لو عكسها لكان حاله افضصل بكثير فلماذا لا نستعجل الخسارة و نصبر على الربح ماذا ستكون النتيجة
ارباح كبيرة
و خسائر قليلة

zahran
07-20-2012, 18:57
مرحبا إخواني

نعم يا اخى مووضوع ملموس جدا وانا لاحظيته فى نفسى حصلت معايا قبل كدا وبرضه حصلت مع ناس اعرفها نفس المشكله وتقريبا المشكله دى عامله وبتحصل مع ناس كتير
والحل الانسب ليها هو وضع التيك بروفت والاستوب لوس والالتزام التام بهم مهما كانت الظروف لو قبل الهدف بنقطه واحده برضه منقفلش العمليه ودا عشان نقدر نتعود على الالتزام بس

havic
07-20-2012, 19:30
العديد من المتداولين يضعون اخد الربح قليل و وقف الخسارة كبير جدا ، انا اظن ان الربح و الخسارة يجب ان تكون لها نفس الاهمية بالنسبة للمتداول

deadlyfox
07-20-2012, 19:36
مشكلة كبيرة لدى الكثيرين وطبعا تؤدى الى خلل فى الصفقات
وبسببها بيكون نسبه الخسارة اكبر من نسبه الربح فى هذا الموقف

zahran
07-20-2012, 19:38
فعلا هذه العادة هيمن اسوء العاداة الموجودة عند كل متداول
و لو عكسها لكان حاله افضصل بكثير فلماذا لا نستعجل الخسارة و نصبر على الربح ماذا ستكون النتيجة
ارباح كبيرة
و خسائر قليلة

نعم يا اخى هى بالفعل اسوا العادات الموجوده لدى المبتداين والمتاجرين فى هذا السوق اعلملاف ولكن الحل لهذا لاعاده السيئه موجود عندنا
وهو ان عندنما نفتح اى صفقه ما يجب علينا وضع استوبها والتيك بروفت لها وعدم الخروج ع نهجهما والالتزام بهم

Eyadoo
07-20-2012, 20:12
مرحبا إخواني

واجهت هذه المشكلة في البداية
ولكني الآن تجاوزتها الحمد لله
أنا الآن لا أفتح أي صفقة بدون تحديد نقاط وقف خسارة وسحب أرباح
أفتح الصفقة وأتركها حتى تحقق الهدف منها
لا أغلق الصفقة أبداً خوفاً من تغغير الاتجاه حتى لو كان الفارق نقطة واحدة بين السعر الحالي ونقطة سحب الربح
أنا أتركها حتى تصل إلى تلك النقطة التي حددتها مسبقاً
أما نقاط وقف الخسارة فإني غالباً أترك الصفقة أيضاً حتى تغلق بنفسها بالخسارة التي حددتها مسبقاً
ولكني أحياناً إن كنت متفرغ وأراقب الشارت ولاحظت أن اتجاه السعر يعاكسني لا محالة ويتجه نحو نقطة وقف الخسارة
فأعمد إلى إيقاف الخسارة باكراً

Aker001
07-20-2012, 20:13
نعم الطمع من الصفات السيئه فى المتاجر وقد تجعلك تخسر لانها لا تتماشى مع اداره راس المال فادارة راس المال تمنع المخاطر والطمع يزيد من المخاطر

tarek22
07-20-2012, 20:26
كبر مشكلة بتواجهني حاليا هوة عدم ادارة رأس المال جيدا ...خاصة في حالة صدور تصريحات او اخبار سياسية تأثر علي السوق

Amgad91
07-20-2012, 21:04
للاسف هي مشكلة كبيرة تواجهنا جميعا اننا ننتظر على الصفقة الخاسرة املا انها من الممكن ان تعود و تحقق الربح
بينما لا نصبر على تحقيق الربح كاملا
اعتقد ان الحل للقضاء على هذه المشكلة هو استخدام هدف و ستوب لوس محدد في كل صفقة لا يتم تجاوزهم

mohamed1happy
07-20-2012, 21:06
مرحبا إخواني

أعتقد ان الحل الوحيد المريح هو ان تحدد هدفك والاستوب لوز الخاص بك
ثم تترك الصفقة دون أن تتدخل بها

vamoscapitos
07-20-2012, 21:09
ليس كل المتداولين

اظن ان من يفعلها هم اللذين لا يثقون

في قراراتهم وصفقاتهم , لازم الالتزام بالقرار حتى نهايته

yassoo011
07-20-2012, 21:10
اشتريت رأس مال من صديق لي
ولكني وقعت في نفس المشكلة استعجال الربح
او ارادة تكبير رأس المال بسرعة فخسرت معظمه
مش عارف اعمل ايه

Aker001
07-20-2012, 21:12
ضع الاستوب لووز وتاكد انه في المكان الصحيح

وان منطقة دخولك صحيحة واترك الباقي على اللله

تحياتي

hamdy
07-20-2012, 22:40

Aker001
07-20-2012, 22:43
هذا راجع الى الثقة لانها امر مهم ايضاء في الفوركس الثقة في النفس وفي التحليل افضل حل

هو تحديد الهدف و وضع الستوب لوز و انتظر الى ما ستؤول اليه الصفقة

اما في ما يخص الصبر على الصفقات الخاسرة و تمني عودة السعر فهدا فيه خطورة بالغة و مغامرة لكل صفقة

لاكن لابد من المتابعة المستمرة

تحياتي

hamdy
07-20-2012, 22:44
انك تكتفي بربح قليل بدون طمع لأنك بأي لحظة ممكن تخسر اما عن انتظار الخسارة رح تحدد هدفك بلخسارة وتريح راسك لو وصل الستوب لوز يبقى لا تدخل مرة تانية بنفس اليوم ولو ما وصل خليه واصبر عليه على الاقل حتى تجيب راسمالك

mahmoud1
07-20-2012, 22:54
تاحقيقة المشكلة دى بتحصل معايا كتير مش بصبر على الربح بحدد الهدف وبغلق قبل الهدف وبعد ما اغلق الصفقة تروح لى الهدف ان شاء الله احاول اصبر على الهدف

2x1
07-20-2012, 22:58
ممكن ايضا الطمع والانتظار وتغير الهدف اكثر من المحدد او الاستعجال باغلاق الصفقة خوفا من الخسارة كلاهما يؤدون لنفس النتيجة

ashraf el-araby
07-20-2012, 23:19

اتفق معك اخى ويجب ان يكون لمتاخر صبور ويبعد عن الطمع والتسرع ودى من اهم صفات المتاجر الجيد

twaslpro
07-20-2012, 23:19
حبنا للمال يجعلنا كذلك حب المال مغروس في قرارة نفوسنا ومن الصعب اخراجه الواحد يقفل الصفقة لما يرى الربح خوفا ان يتحول الى خسارة او ينقص عدة دولارات ولما يقع في الخسارة يطمع ان تتحول الى ربح وذلك وتغير نمط حركة السوق

xtomorrow
07-21-2012, 00:01
صحيح اخي اساسا انا كان عندي هذا المشكل واعتمدت على هذه الطريقة والان اصبحت اكثر تباثا في ارباحي وخساراتي
ومن دون هذه المنهجية في التعامل مع الصفقات ارى ان المتاجر يمكن يضعف امام طمعه في اي وقت

a5rzamn
07-21-2012, 00:09
اذا قارن الواحد بين عدد الصفقات الرابحه والخاسره ...يجد ان الرابحه اكثر

ولكن بالمحصله يجد ان حسابه قد خسر ولم يربح

الفكره التي طرحتها هي احد اسباب حدوث ذلك

DZforex
07-21-2012, 00:33
مرحبا إخواني

و الله يا اخي كلامك ينطبق علي
فلما سحبت اول بونص كنت اتداول بهذه الطريقة ال ان
زدت في حجم اللوت حتى خسرت الحساب كله

xtomorrow
07-21-2012, 00:36
اذا قارن الواحد بين عدد الصفقات الرابحه والخاسره ...يجد ان الرابحه اكثر

ولكن بالمحصله يجد ان حسابه قد خسر ولم يربح

الفكره التي طرحتها هي احد اسباب حدوث ذلك
صحيح اخي وقد واجهت هذه الاشكالية كثيرا فكيف عدد صفقاتي الرابحة اكبر من الخاسرة وراسمالي ناقص
صراحة ادارة راسمالي غير ثابثة حيث اغير اللوت في كل صفقة واحس كاني في حرب مع السوق

DZforex
07-21-2012, 00:53
مرحبا إخواني

kingman
07-21-2012, 00:57
اتفق معك اخى ويجب ان يكون لمتاخر صبور ويبعد عن الطمع والتسرع ودى من اهم صفات المتاجر الجيد

مشكلة فى هذا السوق ان الواحد مايكونش مركز ويتسرع فى قرارته السوق للأسف مش بيرحم وعايز تركيز جامد واختيار القرارات بعناية ومعظم خسائرنا بتبقى اخطاء من هذه النوعية وربنا يوفق الجميع

hesham1046
07-21-2012, 00:57
من اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف بان تنقلب الصفقة من الربح الى خساره وهذا قد يحدث,اما الصبر على الخساره فهذا الأمر طبيعي أملا بان ينقلب الخساره الى الربح لهذا السبب يصبر المتداول على الخساره

i5land_man
07-21-2012, 00:59

طبعا نفسية المتاجرين المبتدئين تتشابه بشكل كبير في الاسلوب والاخطاء
ولكن اظن مع كثرة مواقف الخسارة اكيد المتاجرين حيتعلموا دروس قوية حتفيدهم في المستقبل وتعرفهم الطريقة المثلي لحماية حساباتهم

aminos
07-21-2012, 01:24
السلام عليكم
نعم يا أخي التسرع و هو من أعداء الربح أيضا
لأنه يجب أن يكون الصبر عن الأرباح و الإستعجال عن الخسارة
تقبل مروري

spiderxp
07-21-2012, 01:40
هههههههههههههههه صحيح بس ايه رأيك انك تعمل تيك بروفيت وستوب لوز بنفس عدد البيبات عشان يبقى عادل

al7oot
07-21-2012, 02:45
الحل أخي انك اول ما تدخل صفقة لازم يكون عندك هدف واضح ومحدد عشان تكون الأمور تمام
وبعد هيك تأكد انك سوف تحقق ما تريد وفق هدفك وضموحك

asmoshaa2012
07-21-2012, 02:49
صحيح يا اخى عندك حق نستعجل الربح القليل وننتظر على الخسارة ولكن اعتقد ان ده بيكون من شدة الخوف على ان يسير الربح خسارة وعلى امل فى حالة الخسارة ان تتحول فجاة الخسارة الى ربح واعتقد ان كلاهما بسبب الخطط الغير مكتملة وعدم تحديد الاهداف الخاصة بكل صفقة

MrSniper
07-21-2012, 02:55
والله أخي افضل حل هو الصبر و أيضا تعلم عدم التسرع
و الدخول في الوقت المناسب دلك يكون فقط من خلال
التجربة على الحساب التجريبي

MixMax
07-21-2012, 02:58
السلام عليكم يا اخي انت كيف تقلو انو يترك الصفقة ويروح ويرجع ثاني يووم دا هو ام الغلط دا يشبه القمار انك تقمر يا جات يا راحت ايه التفكير والشطارة دا ؟؟
على العموم انا مبتدا مثلك فقط الفكرة لم تعجبني
على العموم اكتفي بالقليل ياغالي المهم انك تحقق ارباح ولا تخسر تقبلا تحياتي سلام

Noah
07-21-2012, 04:18
هذا حال الحياة الدنيا يا اخى الكبير يكون لديه الاستعجال الكبير جدا على الارباح ويكون بحاجة الى الوصول الى اعلى درجة من تحقيق نسبة جيدة من الارباح على العكس من الخسارة نحن نصبر لعل السعر يعكس

bullot
07-21-2012, 04:21
هداه المرحلة يمر منها اي شخص يتعلم الفوركس ولا يعرف كل خفاياه اعتقد ان تجاوز هداه المرحلة للمتاجر تعتبر احترافية

dz-yac
07-21-2012, 14:23
هدا شيء طبيعي ان تقتنع بربح قليل افضل من ان تخسر هدا شيء ايجابي وليس بسلبي
اما الصبر على الخسارة هو الشي السلبي لانه انت راح تترك السعر حتى يرجع وممكن لا يرجع
لدا الافضل استعمال السوب لوز

msh3egy
07-21-2012, 19:34
فعلا امر جدا مهم

zahran
07-21-2012, 19:36
فعلا امر جدا مهم

تظبيط و اراء الأعضاء فعلا حلوة و ان شاء الله نستمر و

الله يوفق الجميع

صح يا معلم هو الموضوع دا موضوع نفسى على فكرا
والمشكله ان كل الخاسرين فى الفوركس بتكون حاله نفسيه على فكره برضه
يجب علينا ان ناخذ درس فى الحاله النفسيه الصحيحه والفلسفه لكى نتعلم التعامل مع تلك الاشياء

ashraf
07-21-2012, 19:37
الصبر على الخسارة او استعجال المكسب هى فى كل الاحوال سياسة خاطئة فى التعامل فى سوق الفوركس حيث انه يجب ان تلتزم باستراتيجية وتتبعها فى التداول مع تفعيل وقف الخسائر ولا تستعجل فى انهاء الصفقات بارباح بسيطة ولكن يجب ان تحمى ارباحك باتباع خاصية اخذ الارباح وتحديد سعر لذلك لتحمى ارباحك وتحمى رأس مالك ايضا والمهمة الاسياسية هى تقليل الخسائر الى اقل حد ممكن وتعظيم الارباح الى اعلى مستوى فاذا تمكنت من ذلك تستطيع تحقيق الارباح من سوق الفوركس

Rami
07-21-2012, 19:37
هذا من اعظم المصائب التى سصاب المتاجر
بها ونسال الله عز وجل ان نتخلص منه

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 19:39
هذا من اعظم المصائب التى سصاب المتاجر
بها ونسال الله عز وجل ان نتخلص منه

نعم اخي الكريم يجب الصبر على اي صفقة وعدم الاستعجال لكي لا يندم

pimo
07-21-2012, 19:44
نعم اخي الكريم يجب الصبر على اي صفقة وعدم الاستعجال لكي لا يندم

يلزم علينا ان نتعلم كيف نحدد امر الخسارة وامر اخذ الربح لكي نتفاد مثل هذه الحالات التي تصيب الصفقة التي تترك بدون تحديد مجال لها وبهذا سوف نتمكن من التحكم في ادارة راس المال بطريقة صحيحة

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 19:46
يلزم علينا ان نتعلم كيف نحدد امر الخسارة وامر اخذ الربح لكي نتفاد مثل هذه الحالات التي تصيب الصفقة التي تترك بدون تحديد مجال لها وبهذا سوف نتمكن من التحكم في ادارة راس المال بطريقة صحيحة

السلام عليكم
صحيح اخي وبالتوفيق لك ولباقي الاعضاء

Shady Moustafa
07-21-2012, 19:49
اساسل لو احنا تاجرنا بستوب لوس محدد وبتيك بروفت مش حيحصل الكلام ده خالص لانه مش حيبقى فيه برود خساره لان الستوب لوس محدد ولن يكون هناك استعجال للربح لان احنا محددين التيك بروفت بتاعنا وفق الاستراتيجيه اللى احنا عاوزينها

king
07-21-2012, 19:58
كلامك صحيح اخى لذالك ينبغى على التاجر اولا دراسه كامله عن السوق والوضع الحالى للسوق وتحديد كل شىء وهل السوق مستقر ام متذبذب
وايضا تحديد الاتجاه العام بدقه ومتى يستمر فى نفس الاتجاه ويتغير كل ذالك يتلخص فى قوة التحليل الفنى بشكل عام

tarek22
07-21-2012, 20:07
صحيح فتلك الصفات تكون دائماً سبباً في الخسارة الفادحة للاسف والجميع يتبعها لإانا انسح بالابتعاد عنها نوعا ما اثناء التداول

Single phase
07-21-2012, 20:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته

المشكله دي عند الغالب يعني طبيعي في بعض الناس مش بتحب تجازف

تحياتي
Single phase

Rami
07-21-2012, 23:11
المهم ان لا نغلق الصفقة على
اى ربح بل يجب تحديد الهدف والاستوب

assidi saber
07-21-2012, 23:35
انا حسب راي هو انه على كل متاجر ان يستخدم الستوب لوس و تايك بروفت لكي يستعطع الربح في الصفقات

Rami
07-21-2012, 23:36
الصبر ليس مطلوب فقط فى الفوركس وانما فى
الحياة اليومية لنيل المطالب

assidi saber
07-21-2012, 23:49
ارى الحل الوحيد انك تفتح صفقتك وتحدد هدفك واستوبك حسب طريقتك و كذلك يجب ان لا تستعجل قبل فتح الصفقات

ahmed fakhry
07-22-2012, 00:13
دة شئ تحت بند العواطف لان حب المال دى عند كل واحد وبالتالى انتا بتفتح اى صفقة فى البداية على اساس الرحب فى حالة انها خسرانة مش هتقدر تقفلها غير لما تكون فى ربح

Rami
07-22-2012, 00:14
المثل يقول
فى التانى السلامة وفى العجلة الندامة
هذا هو الشعار الانسب

magic777
07-22-2012, 01:50
فعلا اخي كتير مننا لما يلاقي الصفقه حققت مثلا 10 نقاط ومع اول نقطه انعكاس بيخاف ويغلق الصفقه على طول
وغير في الخساره بتلاقيه سايب السعر براحته على امل يرجع لنقطه دخوله ومش هاين عليه يقفل على الخساره الحاليه
وده هو اللي بيحصل في الحقيقه لينا كلنا وطبعا غلط ولازم نتعلم نتحكم في نفسنا شويه

madoxegy
07-22-2012, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يجب تحديد الهدف والاستوب قبل فتح الصفقة وعدم الاستعجال فى فتح الصفقة

chuchab
07-22-2012, 01:58

theozo
07-22-2012, 02:03
مرحبا إخواني

اري ان تتبع استراتيجيتك التي تعمل بها فقط وهي التي تحدد لك الربح و الخسارة عن طريق الاستوب او التيك بروفت و لا تقوم باغلاق الصفقة يدويا لا علي خسائر ولا ربح

Aker001
07-22-2012, 02:03
انتا بتفتح اى صفقة فى البداية على اساس الربح فى حالة انها
خسرانة مش هتقدر تقفلها غير لما تكون فى ربح

forex man
07-22-2012, 02:14
مع الاحتراف فى الفوركس هتقدر تحدد امته تقفل
صفقتك الرابح والخاسره وانا اتمنى الوصول لهذه المرحله
تحياتى

Aker001
07-22-2012, 02:16
الاسباب واضحة فالتسرع في غلاق الصفقات المربحة هو عامل نفسي وخوفا على خسارة ربح محقق يراه امام حتى لو كان قليل
و ايضا عدم وضع هدف او عدد نم النقاط قبل دخول في الصفقة اما بخصوص الصبر
على الخسارة فهو لا يرضى بتلك الخسارة ينتظر الحساب يرتد او تزداد حجم الخساره
وهذا لا يرضي كل متداول

jihadazzam
07-22-2012, 02:23

السلام عليكم
نعم اخي يجب ان لا نستعجل على الصفقة الةاجب انتضارها
الى ان تصل الى الهدف

Aker001
07-22-2012, 02:26
ديما اقفل الصفقه على ربح 5 او 10 نقاط
وبعد كدة الاقى السعر وصل للهدف والصفقه اللى استنا عليها
هى الوحيدة اللى تروح على وقف الخسارة بسرعه
عشان كدة انا قررت بعد كدة التزم بوقف الخسارة والربح

y4x
07-22-2012, 02:47
يا جماعة الصبر احسن شئ لية الاستعجال

والله ربح قليل احسن بكتير من الخسارة

وربنا بيبارك فى القليل

اتمنى لكم المكسب الدائم

ahmed
07-22-2012, 02:50
ديما اقفل الصفقه على ربح 5 او 10 نقاط
وبعد كدة الاقى السعر وصل للهدف والصفقه اللى استنا عليها
هى الوحيدة اللى تروح على وقف الخسارة بسرعه
عشان كدة انا قررت بعد كدة التزم بوقف الخسارة والربح

تمام يا اخى التزم بوقف الخسارة والتزم بالاستوب والافضل طبعا دراسه الشموع
العاكسه لتستطيع الخروج فى اماكن مناسبه

lesa
07-22-2012, 02:50
انا ارى ان اغلاق الصفقات الناجحة على ربح قليل افضل من الطمع فى ربح كبير قد يؤدى للخسارة .. اما بالنسبة لتفادى الصبر على الصفقات الخاسرة حتى الوصوصل الى المارجن كول اعتقد ان الحل هو استخدام ستوب لوز لتفادى الخسارة الكبيرة للحساب

mage
07-22-2012, 05:20
لان الجميع دخل الى سوق الفوركس وهو كل امله ان يتمكن من تحقيق الارباح ولم يفكروا فى ان السوق به اى نسبة من الخسارة ولكن كل التفكير منصب على الارباح فقط لذلك هم يستعجلون دائما على تحقيق نسبة من الارباح فى سوق الفوركس

madoxegy
07-22-2012, 05:22
حصلت معايا كتير يا اخى والله بعد خروجى من الصفقة بسبب الاستعجال يصل السعر الى الهدف ويتعداه

zahran
07-22-2012, 05:22
لان الجميع دخل الى سوق الفوركس وهو كل امله ان يتمكن من تحقيق الارباح ولم يفكروا فى ان السوق به اى نسبة من الخسارة ولكن كل التفكير منصب على الارباح فقط لذلك هم يستعجلون دائما على تحقيق نسبة من الارباح فى سوق الفوركس

نعم يا اخى كثير ممن دخلوا عالم الفوركس يفكرون بالطريقه التى ذكرتها ولكن لا يجب ان نقول كل من بداخله يفكرون ويعتادون هذا الكلام
ولكن تجنبا لما يحدث وتجنبا لتلك المشكله علينا الاخذ ب الاعتبار انه عند دخول اى صفقه لابد وان نضع لها استوب لوس وتيك بروفت ويكونوا متاويين ولا نلمسها ثانيه

AMANI
07-22-2012, 16:28

mazouna991
07-22-2012, 18:15
نعم هدا هوالمشكل
فمثلا يجب على الشخص قبل الدخول الى صفقة كم يجب عليه ان يربح وكم يجب عليه في حالةالخسائر
فااوصل الى المطلوب يغلق الصفقة

rose90
07-22-2012, 18:26
انا لحد الآن بمر بهذه الأزمة واعتقد ده من اسبابه قلة الخبرة والتدريب وعدم اتخاذ القرار الصحيح في الوقت المناسب وانسب حل لهذه الأزمة هو تحديد ستوب لوز وتاك بروفيت

عزبز 18
07-22-2012, 18:29
ده صح يا غالي معظم التجار يمرون بفترات عصيبة بسبب الطمع
بسبب استعجال الربح و عدم وضع في بالهم الخسارة انشاء الله يكون الجميع استفاد من الاخطاء

Ahmed Salama
07-23-2012, 16:30
انا من وجهة نظرى ان الواحد مش يطمع ويصبروا ويهدا شوية ومش يفتكر انة لو كسب مرة يبقى هيكسب على طول
ودى وجهة نظر متواضعة وشكرا

foouaad
07-23-2012, 17:56
مرحبا إخواني
انا من وجهت نظرى ان هذا هو الصح ان تفتح الصفقه فى البدايه وان تغلقها قبل النهايه
لكى لا تخسر خسأر كبيره فالفوركس عدو الطمع ونسبه فى السفقات الخسرانه نصبر فيها حتى من الممكن ان يعود المؤشر مره اخرى للصعود
وده امر طبيعى لاى انسان لا يحب الخساره

hesham itch
07-23-2012, 19:02
يجب ان لايقوم المتاج بمثل تلك الاخطاء التى ربما قد تؤدى الى حدوث خسارة
كبيرة وفى نفس الوقت يجب ان يعمل على اساس ادارة صارمة لراس المال

khaledforex
07-23-2012, 19:10
هذه غريزة بشرية فهناك غدة فى المخ مسئولة عن هذا
والسر ان الانسان محب للخير كما اخبرنا القران
وعندما يجد الخير المتمثل فى النقاط الرابحة لا يستطيع تحمل الارتداد فيرى الشر بعدما رأى الخير فيغلق الصفقة فورا
اما لو العكس فالانسان لا يستطيع تقبل الصفقة ان تكون خسرانة فينتظر ربما الى ما لا نهاية

محمد فرغلى
07-23-2012, 22:11
انا شايف انك تحدد صفقتك والاستوب لوز
وارجع للصفقة فى وقت تانى احسن عشان مش تشوف حاجة تخليك ترجع عن الصفقة وتخسر اكتر
وعشان مش تتوتر

msh3egy
07-28-2012, 05:38

mage
07-28-2012, 05:59
الكثير فى سوق الفوركس يكون مستعجل جدا على الارباح فى سوق الفوركس ولكن هذه هى المشكلة اننا دائما مستعجلين على الربح ولا نستطيع ان نثبر على اى خسارة ونريد فى اسرع وقت ان نقوم بتعويض الخسارة باى طريقة ممكنة

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 03:08
انا في رايي العكس هو الصحيح
يعني يجب الصبر على الارباح واستعجال الخسارة

xtomorrow
07-29-2012, 03:56
نعم اخي اشاطرك الراي لكن لو المتاجر ذكي فقرار ايقاف الربح والخسارة يؤخد حسب الموقف الذي نعيشه
والصحيح انه يجب مراعاة الاهداف المسطرة قبلا ولا نعدل اي صفقة الا ونحن متاكدين من ذلك التغيير

avocato bola
07-29-2012, 04:38
ونحدد ستوب عند الحد ده وتتابع بئا وتشوف اية الى هيحصل ولو وصلت للى انت عاوزة خلاص

kanzsea
07-29-2012, 05:09
والله عندك حق بس الواحد دائما ان مكسب قليل افضل من انتظار مكسب اكبر ودايما نصبر على الخسارة ودا عامل نفسى ونتمى عودة السعر وغالبا لا يعود

willy
07-29-2012, 05:20
فعلا دي كانت احد اخطائي حلها من وجهة نظري التداول بطريقة سلة عملات اي تتداول بمجموعة ازواج وبلوط صغير لكل زوج من العملات وتدخل الفرص الاكيدة حسب استراتيجيتك على هذه المجموعة فبذلك الازواج الرابحة تكون اكثر من الخاسرة

uventene
07-29-2012, 05:56
استعجال الربح ليس بجيد لكن الصبر علي الخسار شيء كويس وان شاء تخسر بسيط وتكسب اكتر بعد كده
اكيد هتيجي تدريجي

msh3egy
07-29-2012, 06:20

avocato bola
07-29-2012, 07:34
اعتقد ان من اسوأ العادات اللى بتقابلنا فى المتاجره الصبر على الصفقه الخاسره على امل ان السوق يعكس ويجعلها تربح الانتظار بيزود الخساره ويجعلها تاخذ من راس المال فلذلك من الحكمه عدم الصبر على مثل هذه الصفقات وغلقها

madoxegy
07-29-2012, 10:32

eletrebi
07-29-2012, 13:00
حط عقلك ف راسك تعرف خلاصة
فكما كانت قدرتك على فهم ان السوق سوف يرتفع بامكانك ايضا معرفة السوق سوف ينخفض ام يرتفع مرة اخرى
دون ان تنظر الى مكسب او خسارة فاجعلها رهان بين نفسك لا فيها مكسب ولا خسارة

dollyabdallah
07-29-2012, 13:05
السلام عليكم في رايي افضل حل هو تحديد الهدف و وضع الستوب لوز و انتظر الى ما ستؤول اليه الصفقة اما في ما يخص الصبر على الصفقات الخاسرة و تمني عودة السعر فهدا فيه خطورة بالغة و مغامرة

elssayed
07-29-2012, 13:11
اه والله فعلا كلام سليم لما تكون الصفقة خسرانة بننتظرها علي امل انها تطلع تاني وتكسب
ولما نفتح صفقة وتكسب كام نقطة بنسارع بغلق الصفقة عشان بنخاف الربح يروح مع ان كل المؤشرات بتبين ان السعر مازال صاعد

Aker001
07-29-2012, 13:14
الصبر على الخساره فهذا الأمر طبيعي أملا بان ينقلب الخساره الى الربح
لهذا السبب يصبر المتداول على الخساره
و هذا خطأ يجب أن نبحث عن سبب الخسارة
بالتوفيق

mbldinsty
07-29-2012, 13:31
التاجر يصنف حسب خبرته الى مراحل وهي المبتدا والمتوسط والمحترف والخبير لكن لا اظن
انا التاجر اذا اصبح خبير كفاية انه لن يخسر فاحتمال الخسارة وارد مع التاجر مهما كانت درجة خبرته حسب رايي ، ما رايكم؟

aggg
07-29-2012, 13:34
تحديدك لهدفك من الصفقة ووضع نقاط للخروج سواء صعودا او هبوطا يجعلك دائما فى مأمن من هبوب الرياح الغادرة ويجنبك غريزة الطمع أو الخوف وهم من اهم مميزات او ركائز السوق
فأنت فى لعبة ولابد ان تجيد أو تعلم وتتعلم قوانينها واهم هذة القوانين
الخوف - الطمع
ا

gamal
07-29-2012, 13:40
السلام عليكم ورحمة اللة
الاستعجال علي الربح يؤدي الي الخسارة فيجب علينا ان ان نحدد اهدافنا وفكرنا حتي لايتم اي خسارة

ameer
07-29-2012, 13:41
فقط الناس المضايقين يكونو مستعجلين على الفوركس اما الي راسة بارد لا يكون مستعجلا ابدا

midoali
07-29-2012, 14:19
الحل الوحيد ان تسخدم استوب لوز في تحديد الخساره والربح استنه زي
ماانت عايز اتمني لك التوفيق

Aker001
07-29-2012, 14:25
افضل حل هو تحديد الهدف و وضع الستوب لوز و انتظر الى ما ستؤول اليه الصفقة
كم مرة وبعد خروجي من الصفقة يتحقق الهدف الذي كنت حددته وهذا راجع الى الثقة لانها امر مهم ايضاء في الفوركس

sultan
07-29-2012, 15:53
فعلا امر جدا مهم

gamal
07-29-2012, 16:46
الستعجال يؤدى الى الخسارة وليس الربح لابد من وجود
الصبر لان الصبر مفتاح الفرج

Aker001
07-29-2012, 16:47
المشكلة مشكلة عامة لدى الكثيرين وطبعا بتعمل خلل فى الصفقات
بان يكون معدل الخسارة اكبر بكثير من معدل الربح
وافضل حل لمن يعانى من هذه المشكلة هو
ان يقوم بوضع صفقاته بهدف واستوبه ويغلق المنصة

hadeer hamdy
07-29-2012, 16:49
موضوع مهم جدا يا اخى جزاك الله كل خير
وفعلا بيحصل مع ناس كتير من المتاجرين

delpi
07-29-2012, 17:02
وضع استوب لوس وتحديد هدف
للحصول على اعلى نقاط

mahmoud1
07-29-2012, 17:06
وضع استوب لوس وتحديد هدف
للحصول على اعلى نقاط
طبعا اهم شئ انك تحاول تحافظ على المكسب انا مرات لما بكون بتابع الصفقة بغلقها قبل الهدف لانه بخاف انه السعر يعكس لكن فى طريقة جيدة طريقة الرتلنج ستوب

sara123
07-29-2012, 17:07

بصراحة انا مع الراي دة جداا
وانا بعمل كدة على طول
على الاقل علشان اخفف القلق والرعب
بشغل نفسي باي حاجة تانية
وببقى مطمنة نفسي اني محددة هدفي
وماشية على خطة كويسة في المتاجرة

safiforex
07-29-2012, 17:17
بصراحة انا مع الراي دة جداا
وانا بعمل كدة على طول
على الاقل علشان اخفف القلق والرعب
بشغل نفسي باي حاجة تانية
وببقى مطمنة نفسي اني محددة هدفي
وماشية على خطة كويسة في المتاجرة
اجمل شيء اختي الكريم ان الواحد يعمل له تحليل جيد لصفقة و يضع لها هدف محدد و ظاهر حسب التحليل
و رتك الصفقة ، و لاينظر اليها في وقت كبير ، الا ان يدخل و يجدها محققة الهدف
لان النظر الى الصفقة بيخلي التوتر و التسرع و يمكن ان يغلق الصفقة

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 17:44
اهم شيء الصبر في التداول عبر الفوركس
استيراتيجية حلوة وتحليل جامد تصبر وتتداول يجيلك ربح كويس
وبالتوفيق يارب ان شاء الله
كلااام منطقى جداً

ان لو التحليل مظبوط او الاستراتجية تمام وارباحها اكثر من خسائرها تبقى ناجحه وتمام التمام

وقبل ده كله لانهمل ادارة رأس المال الصارمه

mosghaly
07-29-2012, 18:02
كل دة يا اخي الكريم بسبب اننا مش عارفين احنا بندخل علي بيع او شراء ليه ؟؟ ولو عرفنا ليه هانعرف نخرج امتى سواء علي ربح او خسارة
عشان كدة احنا عاوزين دائما اننا نكثف مجهودنا اكتر في المعرفه وليث الحصول علي بونص او راس مال كبير

Aker001
07-29-2012, 18:03
من اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف بان تنقلب الصفقة
من الربح الى خساره وهذا قد يحدث

madoxegy
07-29-2012, 18:03
اعتقد ان من اسوأ العادات اللى بتقابلنا فى المتاجره الصبر على الصفقه الخاسره على امل ان السوق يعكس ويجعلها تربح
ولكن الانتظار بيزود الخساره ويجعلها تاخذ من راس المال فلذلك من الحكمه عدم الصبر على مثل هذه الصفقات وغلقها

Aker001
07-29-2012, 18:04
مكسب قليل افضل من انتظار مكسب اكبر ودايما نصبر على الخسارة ودا عامل نفسى
ونتمى عودة السعر وغالبا لا يعود

mohamed hamdy
07-29-2012, 18:04
الصبر وعدم الطمع هو السبيل
الاساسي لكي تنجح لان الفوركس محتاج صبر

sunlight
07-29-2012, 18:07
اعتقد ان الصبر بيكون مفيد فى جدا فى حاله المكسب ولكن الصبر على الخساره فى بعض الاحيان بيخلى الخساره تكبر والاخر ممكن الهامش يصغر وبعد كدا مننتظرش غير اننا ندعى الله

dentist
07-29-2012, 18:14
انا شايفها نقطه ايجابيه مش سلبيه
لان طبيعي الطمع بيوصل النسان للخساره
عشان كده لازم نرضي بالربح القليل

magic777
07-29-2012, 23:49
اجمل شيء اختي الكريم ان الواحد يعمل له تحليل جيد لصفقة و يضع لها هدف محدد و ظاهر حسب التحليل
و رتك الصفقة ، و لاينظر اليها في وقت كبير ، الا ان يدخل و يجدها محققة الهدف
لان النظر الى الصفقة بيخلي التوتر و التسرع و يمكن ان يغلق الصفقة

هو المتابعه عادي تقريبا ومش هتأثر طالما المتاجر داخل باداره راس مال سليمه وواثق
من نقطه دخوله فمتابعته هنا لو قدر طبعا ممكن تفيده في انه مثلا يدخل صفقه تعزيز من نقطه قويه تسند الصفقه بتاعته وهكذا

Jasmine
07-29-2012, 23:56
اهم حاجة الصبر وعدم الاستعجهال
الصربعة دى بتودى فى داهية

aboualy
07-30-2012, 00:02
الصبر على الربح حاجه مهمة جدا فى الفوركس ويجب عدم الاستعجال فى الدخول فى صفقات غير مكتملة طمعا فى تحقيق ارباح اكثر
ولكن ايضا الصبر على الخسارة ونقل وقف الخسارة او عد م العمل بوقف خسارة اصلا ده من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس

kingman
07-30-2012, 00:56
مكسب قليل افضل من انتظار مكسب اكبر ودايما نصبر على الخسارة ودا عامل نفسى
ونتمى عودة السعر وغالبا لا يعود

هو الواحد لازم يبقى فيه توازن مع التعالم فى هذا السوق وحسب طريقة متاجرته فأذا كان يتاجر سوينج يبقى لازم يحلل جيد ويحدد اهدافه بعناية واكيد مش المهم الهدف كبير او صغي رالمهم يكون مبنى على اساس صحيح من الحليل

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 17:35
الحل الوحيد يا غالى
اعمل ليميت للربح
وكذلك استوب لوز
ودا بقى بيرجع حسب استراتيجيتى اللى انا ملتزم بيها المفروض

remas
07-30-2012, 17:41
ودا بكل تاكيد خطا اخى الكريم انك مجرد ما تحقق اى ربح تغلق صفقتك وتخرج دا بيدل على انك تعمل بشكل عشوائى ولا تدخل بطريقه مدروسه واذا استمريت على تلك الحاله ستلاحققك الخسائر والافضل ان تتعلم جيدا اولا

msh3egy
07-30-2012, 18:22
والله حصل معي كم مرة وبعد خروجي من الصفقة يتحقق الهدف الذي كنت حددته وهذا راجع الى الثقة لانها امر مهم ايضاء في الفوركس الثقة في النفس وفي التحليل

webtech
08-04-2012, 21:29
الحل هنا يكمن في استعمال او استخدام تقنية الستوب لوس و التي تجبرك على و قف خسائرك هنا على الانسان الاستسلام للقدر و عدم اعتراض ارادة الله و ان يقنع

alaoui11
08-04-2012, 21:33
حقيقة معك حق اخي الكريم الكل يريد تحقيق الربح بأسرع وقت ممكن و في المقابل لا يريد الخسارة
الحقيقة لا نفهم الطريقة التي نفكر بها نحن العرب ابدا ههههه غريبة جدااااا

adam
08-04-2012, 21:38
يجب دائما عدم الركوض وراء الربح بدون اكتساب الخبرة اللازمة لذلك الأهم من ذلك يكون بالصبر على احترام هذا السوق بتعلم التحليل واكتساب الخبرة اللازمة وهذا بلا شك سيقودك في النهاية الى تحقيق ما تصبو اليه

yusef2011
08-04-2012, 21:59
طرحت موضوع مهم جدا .. الواحد يخاف من الخساره الكبيره وخصوصا اذا دخل براس ماله او من ايداعه الخاص

استفدت من المحترفين كثير بالمنتدى ..الواحد يبحث عن حل مناسب للشي هذا

hend
08-10-2012, 14:42
لا هوانت لازم من الصبر فى الحالتين عشان الاستعجال ده ملوش طريق سوى الخساره
الاكيده فى الحقيقة عشان كدا متستعجلش وسيبها على ربنا والله الموفق

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 14:56
لا هوانت لازم من الصبر فى الحالتين عشان الاستعجال ده ملوش طريق سوى الخساره
الاكيده فى الحقيقة عشان كدا متستعجلش وسيبها على ربنا والله الموفق

الاستعجال وعدم الصبر - يليه مباشرة خسارة فادحه

اصبر وخليك قوى واتحمل السوق

silver
08-10-2012, 16:29
هذا الامر يحصل بسبب الخوف وعدم الصبر

وبرايي اي شخص يتزن بهذا الامر فسوف يخرج رابح في النهاية

mannon
08-12-2012, 11:19
الحل هنا يكمن في استعمال او استخدام تقنية الستوب لوس و التي تجبرك على و قف خسائرك هنا على الانسان الاستسلام للقدر و عدم اعتراض ارادة الله و ان يقنع

فعلا دة كلام مظبوط خاصية الاستوب تمنع الانسان من الطمع وتجعلة يخرج من السوق فى وقت الانعكاس اولا هتمنعة من انة يعاند السوق تانى حاجة هتخرجة لو حصل اى انعكاسات قوية ويخسر جزء من الحساب أفضل من خسارة كامل الحساب

newselvan
08-12-2012, 11:22
مرحبا اخي
بالطبع هي نقطة تحتسب لصالح المتداول وحكمته في ان يقنع بالربح ولو قليل ولكن عليه ان يحدد متى يقنع بالخسارة حتى يستطيع تعويضها في فترة زمنية قصيرة ولا يبقى بجانب الصفقة الخاسرة على امل انها تربح والتوقف عند هذا المستوي الذي يؤخر ما يقدم شئ
واللله الموفق

smarteng99
08-12-2012, 11:26
هذا من اسوأالامور في الفوركس فقد دخلت الفوركس ظنا مني اني سأربح بسهولة وخسرت مبلغ كبيرجدا بسب المخاطرة

mahmoudx2
08-12-2012, 11:34
بالفعل هذه المشكلة تواجه الكثير ولقد واجهتنى انا شخصيا من قبل ولاكن بعد احتراف الفوركس الحمد لله لم تعد تواجهنى و لم اعد اخسر الى القليل

heropero
08-12-2012, 11:52
مرحبا إخواني

انا ارى استعجال الربح من الممكن ان يكون جيد ان يكون الانسان يرضى
بالربح القليل بس على الاقل يكون مستمر بطريقة دائمة وشبه ثابته
وفى الخسارة اظن انه يجب ان يحدد استوب لوز حتى يقف امام انعكاسات السوق
لانه لو جلس امام الصفقة المنعكسة على امل ان تذهب الى الربح مرة اخى من الممكن ان تكلفه الحساب كله
ومارجن كول طبعا ولكن مع الاستوب ستجبر المتاجر بالخروج باقل الخساير من جراء هذه الصفقة
وسر كل هذا هوا قتل الطمع الانسانى

elking
08-12-2012, 11:57
بالفعل هذا الامر هو ما يجعلنا نخسر اموالا كثيرة للغاية ويجب ان نتجنب هذه النقطة وان نستخدم امر وقف الخسارة

fxfx
08-12-2012, 17:53
هههه حقيقي فالواحد بيبقي عاوز يكسب بسرعة ولو سلبت معاه بيستني يستني علي امل انها تجيب موجب تاني الصبر بيبان وقت الشدة بس ماشاء الله

sharkawy
08-12-2012, 17:55
الحل الوحيد هو التحليل الجيد ووضع استوب لوز وتيك بروفت في نقاط محسوبه سابقا

ولا تغيرها ماهما حدث فالاستوب لوز هو اخر خط حمايه لك من الخساره

tamid0
08-12-2012, 18:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
حلها بالنسبة لي انك تحدد لنفسك
عدد نقاط معين في الستوب لوز في كل صفقاتك
و متعلوش حتى لو هتخسر
و مرة في مرة هتتعلم

saidyousef
08-12-2012, 18:02
اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف بان تنقلب الصفقة من الربح الى خساره وهذا قد يحدث,اما الصبر على الخساره فهذا الأمر طبيعي أملا بان ينقلب الخساره الى الربح لهذا السبب يصبر المتداول على الخساره

magic777
08-12-2012, 18:35
انا ارى استعجال الربح من الممكن ان يكون جيد ان يكون الانسان يرضى
بالربح القليل بس على الاقل يكون مستمر بطريقة دائمة وشبه ثابته
وفى الخسارة اظن انه يجب ان يحدد استوب لوز حتى يقف امام انعكاسات السوق
لانه لو جلس امام الصفقة المنعكسة على امل ان تذهب الى الربح مرة اخى من الممكن ان تكلفه الحساب كله
ومارجن كول طبعا ولكن مع الاستوب ستجبر المتاجر بالخروج باقل الخساير من جراء هذه الصفقة
وسر كل هذا هوا قتل الطمع الانسانى

هو لو دي طريقته في العمل يعني هو بيشتغل هنا بالطرق السريعه اللي اهدافها صغيره كده عادي
لكن المقصود هنا بالاستعجال على الربح هو المتاجر اللي بيكون محدد هدف كويس ودارس صفقته
وبعد ما الصفقه تحقق يمكن 10 نقاط وتيجي ترجع نقطه يخاف ويقفل بسرعه
ويبقى هنا استعجل رغم ان الصفقه في النهايه جابت الهدف بتاعه لو كان صبر

pato71
08-12-2012, 18:43
صحيح اخي كلامك كله صائب
الي يغلق الصفقة على ربح فهذا معذور لانه لايريد المخاطرة لكن الي يصبر على الخسارة فهذا نتاج قله الخبرة لاني اعرف اشخاص يفقدون اموالهم بهاذ الطريقة

skiimer
08-12-2012, 18:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

mido elghooL
08-13-2012, 02:04
فعلا كلام صحيح ومهم جدا
ولابد فى الوقت دة اننا نتحكم فى اعصابنا من الناحية النفسية لتخطى الازمة

simo patrik 9
08-13-2012, 02:09
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااا
انا بخصوصي لن استعجل على الربح لكي لا اخسر و شكراااااااااااااا

ebtehag
08-15-2012, 17:50
طبعا زى ما هو واضح من العنوان اخى الكريم الكتير مننا اول ما يلاقى الصفقه عملت كام نقطه اخضر مكسب يعنى يقوم يجرى يقفل ويقولك بلاش طمع مع ان دا خطا والعكس بقه لو الصفقه عاكسه عليه تلاقيه يقولك استنى اللوقتى السوق هيرتد ويستنى لكن للاسف خساره فى النهايه ودا فى الاساس دخول من غير تحليل

hossam hossam
08-23-2012, 22:19
عندك حق انا من الناس الي بستعجل علي الربح يعني مثلا اكون قنوع بي 10 عشر نقاط
اما في الخساره ممكن انتظر لسالب 30 وممكن ابيع بعد كده

كونان
09-21-2012, 20:39
بالفعل اخى الفاضل فهذه المشكلة مشكلة عامة لدى الكثيرين وطبعا بتعمل
خلل فى الصفقات بان يكون معدل الخسارة اكبر بكثير من معدل الربح
وافضل حل لمن يعانى من هذه المشكلة هو ان يقوم بوضع صفقاته بهدف
واستوبه ويغلق المنصة الا ان يعود نفسه على الصبر والألتزام

ahmedamz
09-21-2012, 20:44
انا عن نفسى امر بهذه الحالة ومبررى هو انك عندما تربح بعض النقاط
تقرر ان تغلق صفقتك خوفا من ان ينعكس السعر وتقول بارك الله فيما رزق
وعند الخسارة انت تترك صفقتك على امل انعكاس السعر والتوجه نحو الهدف

اسامة
09-21-2012, 20:44
السلام عليكم
طبعا كلانا مستعجلين على المكسب السريع ومحدش بيحب الخسارة انا شخصيا بخسر لانى مش باكتفى بالمبلغ الصغير

jihadazzam
09-21-2012, 20:48
هذه من المشاكل التي تقفل اكثر الحسابات للعاملين بالفوركس لا بد ان تكون حريصا على حسابك
انا بعد المعانات مع هذه الافة غير المستحبة و صفت لها الدواء الشافي والحمدلله نجحت الوصفة
الا وهو الحساب الكبير وغير هذا لاينفع شىء بتربح صفقاتك كلها وبتصبر لان حسابك الكبير الي بخليك تصبر شرط ان تكون ماشي بالصفقة مع العملة وليس بعكسها لو عكس عليك 2000 نقطة راح يرجع لعندك وتربح الصفقة واعصابك مرتاحة

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 20:53
تصدق بالله حصلت معايا كتير وحسابى اتمرجن ههههههه
بس الحل هو حاجه واحده بس تلتزم بالستوب لوز ولو فى امل صغير بارتداد السعر زود الستوب 30 نقطه كمان ولو كسر خلاص اقفل يابرنس بس عملت كده والسعر كسر وسيبتو وحسابى اتمرجن وعمل البيه اعادة اختبار
وراح لاهدافى بس بعد ايه راس مالى لم يستحمل اعادة الاختبار وطار منى 1000 $

basemkamal
09-21-2012, 22:00
السلام عليكم...فعلا الاستعجال شى مخيف بس اوقات كتير بيكون مفيد و بردو بيكون نتيجة ضعط عضبى او خوف من الخسارة

yasser habola
09-21-2012, 22:34
انا اول ما دخلت الفوركس وفتحت حساب حقيقي

لو بفتح صفقة ولقتها كسبانة نقطة اغلقها وافرح وعندما تخسر انتظر كثيرا حتي يتصفر الحساب

لكن الان الحمد لله تغلبت علي الحاجة دي وهو اقوم بفتح صفقة واحدد لها التك بروفت والاستوب لوز واتركها

abdellatif2013
09-22-2012, 03:23
من اسوأ العادات اللى بتقابلنا فى المتاجره الصبر على الصفقه الخاسره على امل ان السوق يعكس ويجعلها تربح ولكن الانتظار بيزود الخساره ويجعلها تاخذ من راس المال فلذلك من الحكمه عدم الصبر على مثل هذه الصفقات

elkhawaga
09-22-2012, 03:25
السلام عليكم
رايى الشخصى انة عندما تدخل صفقة تحدد البح و الخسارة و بعد ذالك تغلق الجهاز

dina
09-22-2012, 03:31
ازمة حقيقية وياريت الناس تاخد بالها لان بجد حرام الخسارة الكثيرة دى
المفروض نحلل كويس جدا ونعرف المؤشرات ونفهم كويس علشان نتجنب الخسارة
والمرجنة

2x1
09-22-2012, 03:35
الاستعجال هو اساس كل خسارة لازم ندرس كويس الشارت قبل دخولنا السوق عشان
دة تمنة غالي وضياع حسابات ياما راحت بسبب الاستعجال

m.o.b
09-22-2012, 04:06

علاء بدران
09-22-2012, 04:08
استعجال الربح امر خطير جدا حيث يؤدى الى الخسارة السريعة والفادحة
وعدم الصبر معناة هو العجز عن اكتساب الخبرة

ahmedgalal
09-22-2012, 04:15
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
من اسباب عدم الصبر على الربح هو الخوف
بان تنقلب الصفقة من الربح الى خساره وهذا قد يحدث
,اما الصبر على الخساره فهذا الأمر طبيعي أملا بان
ينقلب الخساره الى الربح لهذا السبب يصبر المتداول على الخساره

walaa forex
09-22-2012, 04:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ارى ان حلها ان تحدد هدفك وتقوم باجراء الصفقة وتحدد الستوب لوز عشان لما تكون الصفقة خاسرة يغلق الامر عند خسارة محدودة

davithamada
09-22-2012, 04:22
اخي عليك الدخول بصفقة مضمون من اجل تجنب الخسارة في اي وقت انا كذلك نفس المشكل و الان حمد الله جيد

elking
09-22-2012, 04:33
بالفعل هذا ما يحدث معى انه عند المكسب اغلق الصفقة سريعا
ولكن فى الخسارة اظل اصبر على الخسارة حتى يضيع الحساب
وهذا خطر للغاية

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 12:00
انا اعتقد العكس وهو الصبر علي الربح وعدم الصبر علي
الخسارة لان الصبر علي الربح وحتي ان حدثت خسارة بعدها
ستكون من الارباح اما الخسارة الثانيه ستكون من رأس المال

YASER83
09-22-2012, 13:59
السلام عليكم
انا انصح بعدم خلط المشاعر والاحاسيس والحدس في قرارات فتح الصفقات
لأن هذا يعتبر متاجرة عشوائية وهذا يتعارض مع الاساليب الصحيحة لإدارة راس مالك

كونان
09-23-2012, 19:53
والله نحتاج الى الصبر فقط لان من خلال هذا الصبر نتمكن من التعامل مع سوق الفوركس بطريقة جيدة ونحقق
نسبة ارباح جيدة حتى نتمكن ايضا من تحليل السوق جيدا علينا الصبر بعد اى خسارة نتعرض لها

masoodasif
09-24-2012, 03:01

4ex
09-28-2012, 19:28

Servernet
09-28-2012, 19:33
الحل انك تحط استوب واخد ربح وتكتفى ب ال انت مخططله, سير الصفقه دى بقى حاجه بتاعت ربنا, سيبها لله ومتستعجلش على رزقك اخى الفاضل

keko
09-28-2012, 19:53
انا بالنسبه لى افضل اناغلق الصفقه الناجحه على اقل ربح افضل من ان استمر ولا اعلم ظروف السوق بعدها ايه من
الممكن ان يعرضنى لخساره فادحه لا استطيع ان اسيطر عليها والطبيعى انه فى حاله الخساره الواحد بيصبر على امل انه ممكن ان تصيب معاه

عبدالعزيز
09-28-2012, 21:39
اهم شى هو الا تستعجل الربح فالربح قادم باذن اللة وترضى بما ربحت والا تحزن عند الخسارة وشكرا