PDA

View Full Version : أهميه التحليل الفنى

HAJJOUB
08-24-2015, 18:19
وخلاصه القول يعتبر التحليل الفني أحد أهم الطرق التي تستخدمها المؤسسات المالية الكبرى في العالم لصناعة قرارات الاستثمار في سوق العملات كما لا
يستغنى عنها اى من المتاجرين الصغار ويكون هو الارشاد لهم فى قرارت الدخول فى صفقاتهم.

rayhane hamza
08-24-2015, 21:19
لا تبخل على المنتدى بمعلوماتك القيمة .... فنحن في امس الحاجة اليكم و الى خبرتكم المديد احب ان اقرا مثل هذه المواضيع المثمرة

mohsiin
08-24-2015, 23:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على شرحك لنا لاهمية التحليل الفني و صراحة كل التحليلات مهم و من الافضل ان يجمع بينها كلها كل متداول
للوصول الى نتيجة افضل

pepobm
08-25-2015, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى بالفعل فالتحليل الفنى وايضا التحليل الاساسى هم اهم التحليل التى تحدد نقاط الدخول ونقاط الدعم والمقاومة
التوفيق من عند الله

karimovtich
08-25-2015, 01:19
شكرا اخي الكريم علي المعلومه فالتحليل الفني ركن اساسي لكل متداول في الفوركس فدراسه الشارت الخاص بكل عمله ومعرفه نقاط االدخول والخروج من الصفقه هم اساس التداول

manar1991
08-25-2015, 01:48
وخلاصه القول يعتبر التحليل الفني أحد أهم الطرق التي تستخدمها المؤسسات المالية الكبرى في العالم لصناعة قرارات الاستثمار في سوق العملات كما لا
يستغنى عنها اى من المتاجرين الصغار ويكون هو الارشاد لهم فى قرارت الدخول فى صفقاتهم.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...أعتقد إنك تقصد توقع الربح أو الخسارة بمجرد البدأ في المتاجرة بالعملات على العموم شكرا لك اخي الكريم

farid don
08-25-2015, 03:53
بارك الله فيك اخي الكريم ادعم هذا الراي بشدة فنحن صغار المتاجرين فمن الاحسن لنا ان نتحرك مع كبار الشركات و البنوك فالتحليل الفني منهج قوي في المتاجرة وقت الاستقرار و بعيدا عن الاخبار
و الله ولي التوفيق

melad
08-25-2015, 08:09
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا على هذة المعلومات الهامة , و ايضا يوجد انواع اخرى من التحليل يتم إستخدامها فى المؤسسات او الشركات الكبرى و لكن التحليل الفنى نقدر نقول عنه إنه شئ اساسى لمعظم المحلليين , تحياتى لك و بالتوفيق

ayda taher
08-25-2015, 09:07
السلام عليكم ورحمة الله
لاشك ابدا في اهمية التحليل الفني ولابد من البدء في دراسته
قبل بدء المتاجرة ولكنه لاينفصل عن بقية العوامل الاخحري

aya80
08-25-2015, 09:31
اتفق مع حضرتك جدا في اهمية التحليل الفني وان كثير من المتداولين والمؤسسات المالية تعتمد عليه ولكن يوجد ايضا بعض المحليين والمؤسسات تعتمد على انواع اخرى من التحليل مثل التحليل الاساسي

الصعلوك
08-25-2015, 10:10
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
طريقة شرح ممتاز لا بخل علينا جديد نحن في الانتظار

engaym
08-25-2015, 10:45
السلام عليكم اخى التحليل الفنى لة اهمية كبيرة فى الفوركس حيث عن طريقة يتم تحديد اتجاة السعر الى اين يتجة ويمكن
عن طريقة تحديد نقاط الدخول فى الصفقات وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

choma
08-29-2015, 19:46
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا ولنا ولكم التوفيق
والتفوق في هدا المجال تحياتي وأطيب التهاني مني لناشري المعرفة

Koumedaym
10-31-2015, 21:47
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله فيك اخي الكريم على شرح
أهميه التحليل الفنى
مشكور وبالتوفيق.

محمد السيد
11-02-2015, 23:27
الموضوع يبدو انك سبق انك كتبت منه جزء وبتحاول تستانفه الآن .. وعشان انا ما كنتش
متابعك في الجزء السابق فتجدي لا افهم ما تكتبه الآن .. برجاء لما تحاول استئناف كتابة
موضوع سبق ليك كتابة جزء منه ان تلمح الى عنوان اصل الموضوع لامكان مراجعته حتى يمكن لنا ربط الأفكار لأجزاء الموضوع

hossam122
11-02-2015, 23:38

التحليل الفنى مهم جدا فى الفوركس وايضا التحليل الاساسى ويجب معرفة الاستراتيجيات

لان ذلك مهم جدا فى الفوركس ومن غير التحليل الفنى لن تستمر كثير فى الفوركس وستعرض نفسك للخسارة

alaa1
11-03-2015, 01:34
هلا
التحليل الاساسى والتحليل الفنى يعتبران هما اهم ادوات سوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق

snnaky
11-27-2016, 16:29
اللى هو اية يعنى ياغالى انت بتتكلم بدوزن اى شرح او معايير او اى حاجة ودة مينفعش
ياباشا انا معنديش اى مانع انك تعمل موضوع وتتكلم عن اداة فنية سواء كان هذا اداة جيدة او لا بس الاهم انك لما تعمل موضوع تضع ادوات الشرح فى الموضوع فين ياباشا ادوات الشرح بتاعتك مش معقول تكون بتكتب موضوع فنى وتتكلم عن اداة فنية بغض النظر عن اتفاقى او اختلافى فيها ومتعملش شروحات فنية وتنزل شارت توضح علية المحتوى

salichou
11-27-2016, 17:35
بالنسبة لني فالتحليل الفني هو اساس التحليل و انا شخصيا لا اعترف الي بالتحليل الفني
و انا اشكركم حقا لقرائة تعليقاتي هذه علي مختلف مواضيعكم بامتياز و التعلم من بعضنا البعض لنستفيد جميعا و شكرا لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

snnaky
05-03-2017, 19:01
يعنى حضرتك عامل موضوع عشان تقولنا ان التحليل الفنى مهم ؟ هههههههه طب ماحنا عارفين ان التحليل الفنى مهم امال احنا بنتعب لية فى دراستة هههه طب اية الجديد اللى انت عملتة ولا انت كدة نورت المحكمة
يا أخى بلاش هيافة وخليك عملى واعمل شرح سليم للكلام دة وضحلنا ازاى ممكن نستفيد من االلتحليل بطريقة او بأخرى بشكل فية تجديد انما كدة انت عملت زى اللى بيقول لواحد لازم تشرب مية اصلها مهمة ههههه طب ماحنا عارفين اية الجديد يعنى

Mhd nour
05-03-2017, 19:02
بالنسبة لني فالتحليل الفني هو اساس التحليل و انا شخصيا لا اعترف الي بالتحليل الفني
و انا اشكركم حقا لقرائة تعليقاتي هذه علي مختلف مواضيعكم بامتياز و التعلم من بعضنا البعض لنستفيد جميعا و شكرا لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

alalbet
05-08-2017, 18:52
التحليل الفنى هو اهم شئ فى الفوركس و الترند العام هو اهم
شئ فى التحليل الفنى و يأتى بعد الترندات
الدعوم و المقاومات و الشموع اليابانية