PDA

View Full Version : مراحل حياتك [ الفوركسية ]

omarx150
08-29-2015, 20:38
مراحل حياتك [ الفوركسية ]

1- بتبدأ تسمع عن سوق [ الفوركس ] و تشوف اعلاناته ال مغرقة المواقع و الفيس بوك و تويتر و تبدأ عينك تزغللو تفكر تدخل تغرف شوية من بحر الفلوس دا زى ما واضح ادامك من الاعلانات ال بتشوفها و كلام الناس .
2- تبدأ تفتح المنتديات و تتابع اشخاص معروفين فى المجال على تويتر و تنضم ل جروبات خاصة بالفوركس على الفيس بوك و تعمل لايمك لصفحات الفوركس و البروكرات .
3- تسمع و تشوف الناس ال فى السوق بتقول اتدرب ديمو فى مدة لا تقل عن [ 6 شهور ] او سنة و بعدين افتح حساب حقيقى , تبدأ تعمل كدا فعلا وانت مش فاهم اى حاجة و بعد ما تكسبلك يومين على الديمو وانت مش فاهم اى حاجة برضو يصيبك الملل و تقول انا هفتح حساب حقيقى ما انا حلو اهو و بكسب .
4- تفتح حساب حقيقى فى اى بروكر انت مش عارف عنه حاجة , و انت و حظك يا يطلع محترم يا يطلع بروكر نصاب , لكن المهم انك حققت رغبتك انك عاوز تدخل السوق , و تبدأ تعمل صفقات عشوائية من نفسك او بناءا على توصيات ناس خبرة فى المجال .
5- تبدأ تنصدم بالواقع و تخسر وانت مش عارف ليه و تبقى عامل زى التايه و تجرى تدخل المنتديات كلها علشان تسأل الزوج دا رايح فيه وانا انا متعلق فى صفقة كذا و اعمل فيها ايه لحد ما تخسر رصيد الحساب كله , و من هنا يا تنتهى علاقتك بالفوركس يا تبدأ بداية جديدة و مختلفة تماما و هى انك تتعلم .
6- بتبدأ تجوب المنتديات يمين و شمال و تقرأ مواضيع و تحاول تانى على الديمو و تغلط و تشوف غلط فى ايه و تسجل غلطاتك و تتعلم منها و تتعلم كل يوم حاجة جديدة و تقرأ كتب و تشوف تحليلات و شارتات و تتعلم منها و تتابع قنوات على اليوتيوب عن الفوركس و دى بدايتك الصح فى علاقتك بالسوق .
7- تمر بمرحلة تخبط فى ايجاد [ استراتيجية ] تشتغل بيها و خطة عمل لانك بقيت ال بتكسبه فى اسبوع بترجع تخسره فى يوم و يمكن اكتر و مش عارف تخافظ على راس مالك لانك بتخسر منه و بيرجع تانى و كل ما يرجع تخسر جزء منها تانى و هكذا .
8- بداية نجاحك الصح لما خلاص تستقر على استراتيجية عمل و تبدأ تربح منها فعليا , بتقفل الشهر على ربح .
9- مرحلة زيادة المعرفة و الخبرة و دى بتحتاج من [ 3 الى 5 سنوات ] و فيها بتبقى عامل زى الطفل ال بيكبر و بيحاول يشبع من العالم معرفة و كل يوم يتعلم حاجة جديدة و فكره يكبر اكتر و اكتر و عقله بينضج .
10 - و دى مرحلة ما بعد ال 5 سنوات خبرة فى السوق و ممكن تمتد الى سنوات أكتر و دى بتكون فيها عندك وعى و معرفة ب كل جوانب السوق تقريبا و بتقدر تحليل و تشتغل بنفسك لكنك برضو بيكون ناقصك معرفة أكبر و شغل اكتر على نفسك علشان تطور نفسك و متكونش ماشى على نظام واحد او قديم
11 - مرحلة ما بعد [ 10 سنوات ] خبرة و دى بتكون وصلت فيها لدرحة انك تقول على نفسك فيها [ محلل فنى ] و متاجر او مستثمر [ ناجح ] لان كون انك توصل للسنوات دى كلها مستمر فى السوق و بتكسب يبقى انت أكيد وصلت لدرجة نجاح الحمد لله .

** أنا عن نفسى فى المرحلة 10 , انت فين ؟؟

k73issam
08-29-2015, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله صح انت اللي بتقولو لكن ان شاء الله ربي يوفق كل اعضاء منتدانا الغالي من مبتدئين ومحترفين
بارك الله فيك على الموضوع الرائع والله عجبني
تقبل مروري

adel25
08-29-2015, 23:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا اخي على ذكر هذه المعلومات القيمة و كذا طرح ك للموضوع الرائع حول مراحل حياتك [ الفوركسية بارك الله فيك اخي و با التوفيق لك و للجميع

حسنى صادق
08-30-2015, 01:11
تحليل جيد ور ائع للتطور العا فى حياة متداول الفوركس بداء ن اول مرة يسمع عنها حتى الاحتراف فى العديد من الاماكن و لابد من تعلم المزيد من الاستراتيجيات

amr222
11-19-2015, 20:17
سم الله الرحمن الرحيم
شكرا لمنتدى فوركس العرب
على هذا المنتدى الرائع وشكرا لصاحب هذا الموضوع الجيد
وبارك الله لكم على المجهود المبذول لجميع العرب

Mohamed osama kotb
11-21-2015, 16:27
شكرا لمنتدى فوركس العرب
على هذا المنتدى الرائع وشكرا لصاحب هذا الموضوع الجيد
وبارك الله لكم على المجهود المبذول لجميع العرب

asdaln