PDA

View Full Version : متى يستطيع شخص ان يترك الوظيفة و يتفرغ للفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6

naoual
05-03-2012, 18:13
ارجو للاخوان التفاعل مع الموضوع و خاصة اذا كان بيننا من سبق له ان ترك الوضيفة و تفرغ لتجارة الفوركس
ما الدوافع الى ذلك و هل قد يندم من يتخذ هذه الخطوة

tervarto
05-03-2012, 18:17
انا اعتقد ان التفرغ للفوركس ليس شيئا جيدا , انا اعتبر ان اى دخل من الفوركس هو للأستثمار أو الأدخار , وليس مصدرا للدخل , او يمكن الأعتماد علية كليا , دون النظر لأى مصدر دخل أخر , لأن السوق متقلب دائما , وبة الربح و الخسارة

Smart
05-03-2012, 18:27
اهلا اخى
شخصيا اؤمن ان الفوركس من الافضل ان يكون شغل اضافى فقط
ولكن اذا اجتمعت عده نقاط يمكنك ان تتخذ الفوركس كعمل اساسى

اولا ان تصبح متاجر جيده يستطيع تحقيق ربح جيد شهريا بنسبه مخاطره بسيطه
ثانيا ان يكون لديك راس مال جيده لتتاجر عليه بهدف تحقيق 5-10% من حسابك شهريا
ويمكن تحقيق هذا النسبه شهريا بدون اى مخاطره
ويجب فى كل الحالات ان يكون المال المستخدم لا حاجه له فاذا فقدته لا يـؤثر سلبيا على حياتك
بالتوفيق

naoual
05-03-2012, 18:28
شكرا اخي على الاهتمام لكن المشكلة تكمن في الوقت
فالموضف ليس لديه الوقت الكافي للتداول و التعلم
و كذلك تضيع منه فرص كثيرة و خاصة اذا كان ممن يتداول يوميا اي صفقات سوينج

اعتذر عن خطا بسيط
اقصد صفقات سكالبينج

aboualy
05-03-2012, 22:18
ارجو للاخوان التفاعل مع الموضوع و خاصة اذا كان بيننا من سبق له ان ترك الوضيفة و تفرغ لتجارة الفوركس

اعتقد انه قبل ترك الوطيفة والتفرغ للفوركس يجب ان يحقق شرط ضرورى
وخو ان يكون قادر على تحقيق ربح مناسب يكفى احتياجاته و يمكنه من تنمية راس المال بشكل مستمر

mrmoha
05-03-2012, 22:23
فى رأى لا يجوز لأى شخص أيا كان أن يترك وظيفته لكى يعمل فى الفوركس لإن ببساطه الفوركس لا يحتاج وقت للعمل عليه وإنما بضع دقائق فقط لفتح الصفقات , وحتى الأن لم يعرف سوق الفوركس إستراتيجيه ناجحة بنسبه 100% لذلك يجب أن يؤخذ الفوركس كوظيفة جانبيه وليس وظيفة أساسيه .

mrdark
05-03-2012, 23:30
في رأيي من الأفضل أن يكون الفوركس فقط مصدر ثاني لجني المال لأن هذا الفوركس وكما تعلمون ليس به ربح مضمون أو خسارة مضمونة حتى بالنسبة للمحترفين الذين تكون صفقاتهم الرابحة أكبر من الخاسرة من المستحيل أن يحصلوا على دخل ثابت شهريا من الفوركس وإتخاذ كرار كهذا أي ترك الوظيفة والتفرغ للفوركس فقط بالنسبة لي بمثابة تدمير حياتك المهنية والله أعلم

realyone
05-03-2012, 23:46
رأي ان جعل الفوركس عملا اساسيا ليس جيدا لأن فوركس سوق متقلب يوجد فيه خساره كما يوجد فيه الربح,واذا اردت ان تجعله عملا اساسيا لابد ان تربح كل يوم وهذا امرا صعبا ,لهذه الأسباب لا انصح اي شخص بان يجعل الفوركس هو عمله الأساسي,هناك اشخاص عاطلين عن العمل هؤلاء الناس يمكنهم جعله عملا اساسيا,اما الموظف او الذي لديه عمل لا انصحه ان يترك عمله لأجل العمل بالفوركس كعمل اساسي

trader
05-03-2012, 23:47

انا لا انصح بهذا ولا اعتقد اني ساترك وضيفة دائمة من اجل الفوركس (الا في حالت تحقيق الملايين) لان مكاسب الفوركس غير مضمونة
واكبر ميزة في الفوركس هي امكانية المتاجرة خارج اوقات العمل فلما لا نجمع بين النشاطين

ronny
05-04-2012, 00:10
اخي الكريم من يعتقد ان الفوركس يمكن اتخاذة وظيفة او مهنة للاعتماد علي الكسب مخطئ سوق الفوركس سوق متغير تغير شديد جداااا

سوق الفوركس فقط لزيادة الدخل ويجب استخدام الأموال الزائدة عن الحاجة فقط

غير ذلك فهو انتحار وتهور

تحياتي

كريم
05-04-2012, 11:12
سوق الفوركس من اكبر الأسواق تقلبات و ممكن صفقة واحدة تخسر اموالك و بالتالي ان يكون عمل اضافي فهذا شيئ ممتاز جدا اما اذا اذا كنت محترفا

و تستطيع التمكن من كافة النواحي فأستطيع في هذه الحالة ان اقول انه يمكن ان يكون وحيد

silverfox
05-04-2012, 11:35
سوق الفوركس من اكبر الأسواق تقلبات و ممكن صفقة واحدة تخسر اموالك و بالتالي ان يكون عمل اضافي فهذا شيئ ممتاز جدا اما اذا اذا كنت محترفا

و تستطيع التمكن من كافة النواحي فأستطيع في هذه الحالة ان اقول انه يمكن ان يكون وحيد

لكن اذا اخذت فى اعتبارك نسبه مخاطرة منخفضه جدا وايضا راس مال عالى ستعمل ربح عالى جدا كل شهر وستسغنى عن عملك اعتقد هذا

naoual
05-04-2012, 12:07
شكرا اخواني على الاهتمام
اجمعتم على عدم الاقدام لهذه الخطوة و ان نجعل ارباح تجارة الفوركس كدخل اضافي لكن لا يمكن ان نجمع بين الوضيفة و تجارة الفوركس و خاصة اذا كان الدوام لعدة ساعات في اليوم,وهذا ما يجعلني افكر في الاستقالة و لكن اخاف ان اندم

rose90
05-04-2012, 12:34

بالنسبة إلي لا اعتقد ترك الوظيفه والتفرغ للفوركس عمل سديد لأنه يجب جعل الفوركس لزياذة الدخل وليس مصدرا اساسيا للدخل لأن المخاطره فيه عاليه ومن الممكن ان يخسر اي شخص امواله بسهوله فلا يجب الاعتماد عليه كليا حتي المحترفين في المتاجره لا يجب عليهم ذلك

W0n3r1m4X
05-04-2012, 13:30
تستطيع الإستغناء عن الوضيفة ادا كان رأس مالك يتجاوج 200 الف دولار وتربح شهريا اكتر من 3000 دولار ومع هدا لا اعتقد ان الإستغناء عن الوضيفة شيء جيد فيمكنك تنضيم وتك والعمل فيهما معا لزيادة دخلك الشهري وأيضا الفوركس عمل غير رسمي يمكنك ان تخسر كل شيئ في وقت وجيز لا انصح باإستغناء عن الوضيفة الا ادا قمت بعمل مشاريع متل محلات مقاهي ...

fatah
05-04-2012, 13:52
السلام عليكم موضوع رائع اخي وانا ارى انه لابد منه لان الكثير عندما يدخل الفوركس يقول انا اعهمل دخل شهري جيد وانا اقول ان السوق متقلب ولا ثقة فيه
+
انا شخصيا لا اعتبره عمل بل عمل زيادة على عملي الرسمي وفي اوقات التي تناسبني

ويمكن عمل منه راتب شهري لكن ليس دائما

تحياتي

kingman
05-04-2012, 14:08
انا غير مؤيدا تماما لمن يترك عمله او ظيفته للتفرغ فقط للفوركس لأن الفوركس لاينمن ابدا الأعتماد عليه مصدر اساسى واوحد للدخل
فهو دائم المخاطر وغير مستقر ودايما المتاجر هيبقى عنده قلق من تعرضه للخسائر وضغط نفسى
ولكن يمكن التفرغ للفوركس فى بعض الحالات بأن يكون مثلا المتاجر فى مستوى اقصادى معين يسمح ليه للتفرغ للفوركس بحيث ان مخراته او ثروته تأمن ليه الحياة ولن يضيره ان تفرغ للفوركس واستخدم جزء بسيط من ثروته

05-04-2012, 23:15
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا فى رائى لا تترك العمل وتتفرغ للفوركس لان الفوركس مش مضمون والسوق غضار ممكن يخسر اى حد فى اىوقت
لازم يكون عندك عمل اضافى ومصدر رزق اخر

elking
05-05-2012, 13:46
انا ارى متاجرين يعتمدون فقط فى حياتهم على تجارة الفوركس ولا يعملون اعمال اخرى اطلاقا ولكننى ارى انه شئ خطر للغاية فالسوق متقلب ومن الممكن ان يتوقف المتاجر لعدة ايام عن المتاجرة من اجل عدم استقرار السوق وبالتالى كيف سيعيش المتاجر؟؟؟؟

ronaldo200
05-05-2012, 13:55
اعتقد انه قبل ترك الوطيفة والتفرغ للفوركس يجب ان يحقق شرط ضرورى
وخو ان يكون قادر على تحقيق ربح مناسب يكفى احتياجاته و يمكنه من تنمية راس المال بشكل مستمر

وانا من رايك اخي

aboualy
05-05-2012, 14:26
انا ارى متاجرين يعتمدون فقط فى حياتهم على تجارة الفوركس ولا يعملون اعمال اخرى اطلاقا ولكننى ارى انه شئ خطر للغاية فالسوق متقلب ومن الممكن ان يتوقف المتاجر لعدة ايام عن المتاجرة من اجل عدم استقرار السوق وبالتالى كيف سيعيش المتاجر؟؟؟؟

اخى العزيز انا اعتقد ان الفوركس يمكن ان يكون عمل مثل اى عمل اذا التزمت بقواعده جيدا
اذا يمكن ان تترك الوظيفة وتتفرغ للفوركس بشروط وهى ان يكون لديك حساب كبير وان تلتزم تماما بقواعد ادارة المخاطر

elking
05-05-2012, 15:58
اخى العزيز انا اعتقد ان الفوركس يمكن ان يكون عمل مثل اى عمل اذا التزمت بقواعده جيدا
اذا يمكن ان تترك الوظيفة وتتفرغ للفوركس بشروط وهى ان يكون لديك حساب كبير وان تلتزم تماما بقواعد ادارة المخاطر

اوافقك الرأى بانه يجب ان يكون الحساب كبير حتى يحقق ارباحا كبيرة ولكن ماذا سيحدث لو كان السوق غير مستقر لمدة شهر مثلا كيف سيعيش المتاجر بدون وظيفة اخرى ؟

Smart
05-05-2012, 17:11
اوافقك الرأى بانه يجب ان يكون الحساب كبير حتى يحقق ارباحا كبيرة ولكن ماذا سيحدث لو كان السوق غير مستقر لمدة شهر مثلا كيف سيعيش المتاجر بدون وظيفة اخرى ؟

عشان كده بنقول مش اى حد يتفرغ للفوركس
يجب ان يكون متاجر خبره ويستطيع التعامل مع جميع احوال السوق سواء مساقر او مضطرب
او على الاقل يستطيع ان يبتعد عن السوق فى الوقت المتاسب

Mr.M
05-05-2012, 17:17
من وجه نظري الشخصية ان الفوركس لا يمكن ان يكون مهنة اساسية بالنسبة لمصر الفوركس غير منتشر بطريقة الكبيرة حتي لما بتروح للبنوك لو قولت ليهم انا الفلوس جاية من فوركس الناس بتقلق ودا حصل معايا وكمان لازم يكون ليك مصدر دخل ثابت بعيد عن الفوركس .

ولكن لو انت معاك مبلغ محترم بتقدر تتاجر بيه واعتقد ان هو لا يقل عن 5000 دولار وانت طالع تقدر تطلع مبلغ مالي محترم جدا شهريااا بادارة راس مال صارمة ولازم تقتل الطمع لان هو العدو الاول ليك ولكن كل دا بجانب وظيفة يعني لو روحت تتجوز عندنا هنا في مصر مش هينفع تقوله انا متداول في الفوركس ولا انا بتكلم غلط حتي لو الفوركس دا ممكن تحقق منه اضعاف اضعاف الفلوس الي بتجيبها من الوظيفة

naoual
05-05-2012, 17:53
شكرا للجميع
نعم اخي mr.m
معك حق في الحقيقة لا يمكن ان تذهب تطلب فتاة و تقول لها انا مهنتي هي الفوركس ستقول هذا احمق رسمي

هذا في مصر حيث انتشر الفوركس قليلا اما عندنا في المغرب فممنوع اصلا خروج الاموال و لا اححد يعرف معنى الفوركس

و نتاجر فقط مع الشركات التي تقبل البنوك الالكترونية

رغم ذلك اتمنى ان اصل يوما الى مرحلة استطيع فيها ترك الوضيفة لاتفرغ للفوركس

midoali
05-05-2012, 19:08
بصراحه ممكن بس اذا كان دخلك من الوظيفه ليس جيدا لكن شوفت مقابله مع شخص يكسب من النت 20 الف دولار شهريا تخيلو
هذا المبلغ في شخص بيسالو بعد العمر الطويل الي قاضيته ايه الاستفاده رد وقال لا توجد استفاده غير الاموال ولكن الان اعاني من العديد
من الامراض الانظواء عدم القدر علي الابصار وارتدئي نظاره واصبت بي البدنه

kingman
05-05-2012, 21:03
بصراحه ممكن بس اذا كان دخلك من الوظيفه ليس جيدا لكن شوفت مقابله مع شخص يكسب من النت 20 الف دولار شهريا تخيلو
هذا المبلغ في شخص بيسالو بعد العمر الطويل الي قاضيته ايه الاستفاده رد وقال لا توجد استفاده غير الاموال ولكن الان اعاني من العديد

بالفعل كتير بيبقى الخسائر صحية او نفسية ضيف لها كمان الخسائر المالية تبقى كملت
لكن ماشاء الله مع المبلغ المرتفع ده اللى بكسبه كل شهر الواحد يقدر ينظم حياته ومعنى ان الواحد يقدر يحقق المكسب ده فده معناه انه اصبح على خبرة واحتراف فى الفوركس ومش محتاج متابعة لصيقة زى مايكون لسه جديد
فبذكاء الأنسان يقدر يتغلب بعد كده على المشاكل الصحية او النفسية اوالأجتماعية
اتمنى ان الواحد يقدر يوصل للنسبة دى فى الشهر
يبقى رضا اووووى :bravo:

M Sabry M Elbakrawy
05-05-2012, 22:11
الفوركس ماهو الا دخل اضافي لعملك لكي يوفر لك حياة مستقرة وهادئة ولا يجب عليك المخاطرة فيها
حظ اوفر للجميع

mando
05-06-2012, 00:45
الحقيقة التفرغ للفوركس شئ صعب لازم يكون عندك شغل او دخل ثابت لانه المتاجرة فى شد اعصاب وحاجات كتير ممكن لو ربنا كرمك وقدرت تشتغل فى الفوركس وتفهم السوق جيد وعملت من ارباح كويسة تفكر فى شئ ثابت تعمل مشروع خاص بيك تعمل محلات ايجار مثلا ولا بيت ويكون عندك دخل ثابت غير الفوركس لكن مشكلة الفوركس مش هاتقدر تكسب منه بسهولة وفلوس كتير زى ما كل واحد بيتخيل اول ما يدخل مجال الفوركس دة بيكون تفكير معظم الاشخاص من الافضل يكون عندك عمل
بالتوفيق ليك وللجميع ان شاء الله

gemmy
05-06-2012, 02:43
انا بالنسبالى صعب انى اقرر اترك وظيفتى الاساسية اللى ليها دخل ثابت و اتفرغ بس للفوركس , الفوركس تجارة مليئة بالمخاطر و ممكن كذا صفقة ورا بعض يخسروك كل اللى معاك ف الافضل يبقى شغل اضافى مع الوظيفة الاساسية

alaaght
05-06-2012, 05:33
من رايي الشخصي ان الفوركس من الممكن ان يكون وظيفة بجانب الوظيفة الاساسية . نعم نستطيع جني الكثير من الاموال عن طريقها لكن اظن اننا لن نظل نعمل 24 ساعة علي الاب توب في المنزل :) وايضا عملنا الاخر لن يعطلنا عن متاجرة الفوركس فيمكننا حتي تحميل الميتا تريدر علي الموبيل الان

aboualy
05-06-2012, 15:07
من رايي الشخصي ان الفوركس من الممكن ان يكون وظيفة بجانب الوظيفة الاساسية . نعم نستطيع جني الكثير من الاموال عن طريقها لكن اظن اننا لن نظل نعمل 24 ساعة علي الاب توب في المنزل :) وايضا عملنا الاخر لن يعطلنا عن متاجرة الفوركس فيمكننا حتي تحميل الميتا تريدر علي الموبيل الان

نعم اخى العزيز رائيك صحيح
ولكن الفوركس يحتاج الكثير من الوقت للتعلم ومتابعة كل ما هو جديد لذلك ان ارى انى اذا استطعت تحقيق قدر مناسب من الرح كل شهر يمكن ان اتفرغ للفوركس

mody26
05-06-2012, 16:02
من وجهة نظرى ان ليس من الجيد الاستغناء عن العمل الحقيقى والتفرغ للفوركس لان سوق الفوركس ليس مضمون
وانصحك ان يكون الفوركس عمل ثانوى بجانب عملك الحقيقى

abokhaledelmasry
05-07-2012, 18:19
مجال العمل فى الفوركس مجال استثمار مهم وجيد جدا ولا ألوم اى شخص ان يترك وظيفته ويعمل فى هذا المجال كشىء اساسى ولكن لابد ان يكون على اتم استعداد لكافة المخاطر التى ستقابله اثناء التجاره من مكاسب وخسائر لان سوق الفوركس سوق متقلب جدا ولكنى افضل ان نجعل العمل فى الفوركس عمل اضافى وذلك ممكن جدا لان سوق الفوركس يعمل 24 ساعه بدون انقطاع ومن الممكن استغلال وقت الفراغ فى العمل فى الفوركس.

alaaght
05-08-2012, 01:05
نعم اخى العزيز رائيك صحيح
ولكن الفوركس يحتاج الكثير من الوقت للتعلم ومتابعة كل ما هو جديد لذلك ان ارى انى اذا استطعت تحقيق قدر مناسب من الرح كل شهر يمكن ان اتفرغ للفوركس

نعم واتوقع لك ارباحا جيدة طالما كنت متاجر ناجح وتجارة الفوركس اظن انها تستطيع ان توفر لك راتب شهري اكبر من اي وظيفة جتي لو عملت رئيسا للجمهورية فبراس مال جيد تستطيع الاستغناء عن اي وظيفة

kingman
05-08-2012, 05:08
نعم واتوقع لك ارباحا جيدة طالما كنت متاجر ناجح وتجارة الفوركس اظن انها تستطيع ان توفر لك راتب شهري اكبر من اي وظيفة جتي لو عملت رئيسا للجمهورية فبراس مال جيد تستطيع الاستغناء عن اي وظيفة
اعتقد ياأخى كى يوصل الى هذه المرحلة يجب ان يمتلك رأس مال كبير المعظم لايمتلكه فى هذا السوق واذا كان اصلا يمتلك مثل هذا رأس المال فهو ممكن يستغنى عن الوظيفة حتى من غير فوركس لأنه يمتلك ثروة او مدخرات
تضمن له الحياة انا ضد ترك الوظيفة من اجل الفوركس الا عند مرحلة معينة

hema
05-08-2012, 06:42
الان اعتقد كل انسان يستطيع ان يشتغل على لافوركس فقط اذا كان ليده راس مال كبير يستطيع باقل جهد ان يحقق ربح جيد يكفيه فى الشهر للمعيشة

Islam
05-08-2012, 10:00
لم ولن أترك الوظيفة للتفرغ للفوركس اطلاقا .. انا الان طالب لكن في المستقبل لن افعل ذلك .. سيكون الفوركس عمل في اوقات الفراغ فقط لانه غدار غير مضمون

elking
05-09-2012, 02:23
بالفعل هناك الكثيرونا لان يعتمدون عليه بشكل اساسى ووحيد ولكننى ارى انه اذا كان السوق متذبذب وبالتالى لا يدخل المتاجر فى صفقات اذن فمن اين سيعيش فهذا شئ غير مستقر ولابد من العمل بوظيفة اخرى

عمرو
05-09-2012, 10:24
تعرف اشخاصا تفرغو للمتاجرة بالعملات ولكن لهم خبرة زادت عن ال10 سنوات فى البورصات والفوركس وحينما حققوا مئات الالاف من الدولارات قررو ان يتركو وظيفتهم ويتفرغو للمتاجرة

kingman
05-09-2012, 16:12
تعرف اشخاصا تفرغو للمتاجرة بالعملات ولكن لهم خبرة زادت عن ال10 سنوات فى البورصات والفوركس وحينما حققوا مئات الالاف من الدولارات قررو ان يتركو وظيفتهم ويتفرغو للمتاجرة

بالظبط كده عندما حققوا مئات الالاف من الدولارات وده اللى المفروض يحصل لكن المعظم هنا فى الفوركس بيفكر يسيب وظيفته لمجرد انه حقق ارباح فقط اكبر من مرتبه الأساسى وده اكبر خطأ
واكيد المعروف مثلا فى بلد زى بلدنا مصر تدنى فى الأجور فيقارن بحجم مايكسبه من الفوركس وبحجم مرتبه يجد انه بسيط رغم انه لايكسب من الفوركس الا البسيط وده تفكير خطا جدا ومشاركتك هى الصح خبرة طويلة ارباح طائلة يبقى المناسب هو ترك الوظيفة والتفرغ لما ابرع فيه ويحقق ليا الحياة الأفضل

كريم
05-09-2012, 21:30
بالظبط كده عندما حققوا مئات الالاف من الدولارات وده اللى المفروض يحصل لكن المعظم هنا فى الفوركس بيفكر يسيب وظيفته لمجرد انه حقق ارباح فقط اكبر من مرتبه الأساسى وده اكبر خطأ
واكيد المعروف مثلا فى بلد زى بلدنا مصر تدنى فى الأجور فيقارن بحجم مايكسبه من الفوركس وبحجم مرتبه يجد انه بسيط رغم انه لايكسب من الفوركس الا البسيط وده تفكير خطا جدا ومشاركتك هى الصح خبرة طويلة ارباح طائلة يبقى المناسب هو ترك الوظيفة والتفرغ لما ابرع فيه ويحقق ليا الحياة الأفضل

لا اؤيد الرأي فبالعكس حتى لو كسبت و اصبحت من الخبراء فالفوركس مجال قد يخسرك في اي لحظه

و حتى لو كنت محترف فإذا كان فيه مخاطرة فاحتمال الخسارة

و لذلك اؤيد العملين معا

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-10-2012, 01:34
لا اؤيد الرأي فبالعكس حتى لو كسبت و اصبحت من الخبراء فالفوركس مجال قد يخسرك في اي لحظه

و حتى لو كنت محترف فإذا كان فيه مخاطرة فاحتمال الخسارة

و لذلك اؤيد العملين معا

و بالتوفيق للجميع
اكيد كلامك صحيح لكن هنا نتكلم فى نقطة اصبحت اكبر من العمل الوظيفى الى اصبح لايتناسب مع المرحلة
فممكن ان يقوم الشخص بأتثمار امواله ايضا فى مشاريع خاصة مفيدة بعد ذلك الى جانب اسواق المال ويفيد مجتمعه بالأموال التى ربحها وتكون ذو عائد ونفع للجميع

Chelsea91
05-10-2012, 03:51
في كل حال من الاحوال اذا كنت صاحب وظيفة فليس مفضل على الاطلاق ان تتخلى عنها لتتفرغ للفوركس
وليس معنى هذا ان الفوركس مجال غير مربح
بالعكس هو اكثر المجالات ربحا ولكنه اصعبها ايضا
فلكي تقوم بمثل هذه الخطوة لابد ان تكون صاحب خبرة طويلة جدا في الفوركس

that is me
05-10-2012, 12:16
اعتقد انه من الصعب لاى متاجر مهما كانت درجة احترافه للفوركس ان يترك وظيفته الاساسية ويعتمد على الفوركس فقط . فالمتاجرة فى هذا السوق خطيرة جدا ولا يستطيع اى متاجر ان يضمن تحقيق الارباح دائما

fantastic
05-10-2012, 13:44

اعتقد ان أى شخص يترك مجال عملة أو وظيفتة الأساسية ويتفرغ لتجارة الفوركس فقط هو مخطىء للغاية , لأن مثل هذا النوع من التجارة ( اقصد تجارة العملات ) ذو مخاطرة عالية جدا قد تصل فى بعض الأحيان عند كثير من المتاجرين الى الافلاس , لهذا وجب الحذر

kingman
05-10-2012, 16:13
اعتقد ان أى شخص يترك مجال عملة أو وظيفتة الأساسية ويتفرغ لتجارة الفوركس فقط هو مخطىء للغاية , لأن مثل هذا النوع من التجارة ( اقصد تجارة العملات ) ذو مخاطرة عالية جدا قد تصل فى بعض الأحيان عند كثير من المتاجرين الى الافلاس , لهذا وجب الحذر

وكمان فيه نقطة بتحصل مع ضعاف النفوس للاسف كتير سمعنا عن انتحار بعض الأشخاص بسبب تعرضه للخسائر التى دمرت حياته وكانت سبب فى انه ينهى حياته
وربما السبب الأول ان وصل لهذه النقطة انه لم يتعامل بالعقل والمنطق مع هذا السوق بأن يخاطر بكل راس مالهف ى هذا السوق وده من السذاجة
وكذلك ايضا ان يعتمد اعتماد كلى فى حياته على هذا السوق فهو ايضا لايقل خطورة عمن يخاطر بكل راس مالهف ى هذا السوق

born to learn
05-11-2012, 12:33
الفوركس عملا اساسيا لا عتقد ذلك !! إلا إذا كان رأس مال كبير ومناسب كما ذكر الأخ سمارت كى نحقق 10% من رأس المال شهريا وايضا متاجره جيده والمام جيد بالعقبات التى يمكن ان نجدها وإلا فلا يمكن الاعتماد عليه كعمل اساسى حتى نستطيع توفير كل هذه الشروط

rimi841
05-11-2012, 19:42
بالنسبة لي التفرغ للفوركس و ترك عملي من اجله يعتمد على عدة نقاط مصيرية في حياة أي شخص

و من بين هته النقاط نذكر مثلا :
ماهو المستوى المعيشي الادنى الذي تريد النمحافظة عليه؟؟؟؟
كم يبلغ دخلك من الوظيفة التي تشغلها ؟؟؟ و كم يبلغ دخلك الشهري من الفوركس و مقارنة الدخلين معا
ماهي السلبيات التي تقوم بها مرارا و تكرارا أثناء تداولاتك و هل جربت التغلب عليها في مرة من المرات؟؟؟؟
فرضا انك أفلست في الفوركس بعد ان جعلت منه وظيفتك الأساسية مالذي ستفعله بعد ذلك؟؟؟؟؟ هل تملك الحلول لمصيبة كهذه لا قدر الله؟؟؟؟
و حتى و إن تركت وضيفتك من أجل الفوركس هل فكرت في استثمار مدخراتك التي تملكها في اي استثمار أمن تحسبا للطوارئ؟؟؟؟؟
فانا شخصيا لن افكر في ترك وضيفتي أبدا إن لم أتمكن من الحصول على نصف مليون دولار على الأقل من الفوركس طبعا و ذلك للإستثمار في أي شيئ تجاري امن مقارنة مع الفوركس حتى اتفرغ للفوركس و انا مطمئن البال على عائلتي مثلا

تحياتي

kingman
05-12-2012, 01:57
بالنسبة لي التفرغ للفوركس و ترك عملي من اجله يعتمد على عدة نقاط مصيرية في حياة أي شخص

و من بين هته النقاط نذكر مثلا :
ماهو المستوى المعيشي الادنى الذي تريد النمحافظة عليه؟؟؟؟
كم يبلغ دخلك من الوظيفة التي تشغلها ؟؟؟ و كم يبلغ دخلك الشهري من الفوركس و مقارنة الدخلين معا
ماهي السلبيات التي تقوم بها مرارا و تكرارا أثناء تداولاتك و هل جربت التغلب عليها في مرة من المرات؟؟؟؟
فرضا انك أفلست في الفوركس بعد ان جعلت منه وظيفتك الأساسية مالذي ستفعله بعد ذلك؟؟؟؟؟ هل تملك الحلول لمصيبة كهذه لا قدر الله؟؟؟؟
و حتى و إن تركت وضيفتك من أجل الفوركس هل فكرت في استثمار مدخراتك التي تملكها في اي استثمار أمن تحسبا للطوارئ؟؟؟؟؟
فانا شخصيا لن افكر في ترك وضيفتي أبدا إن لم أتمكن من الحصول على نصف مليون دولار على الأقل من الفوركس طبعا و ذلك للإستثمار في أي شيئ تجاري امن مقارنة مع الفوركس حتى اتفرغ للفوركس و انا مطمئن البال على عائلتي مثلا

تحياتي
حقيقى النقاط التى حضرتك آثرتها فى مشاركتك مهمة جدا فى هذا الموضوع وتخضع للتفكير العقلانى
وانا متفقق معاك فيها ويجب على كل واحد يفكر فى ترك الوظيفة والتفرغ للفوركس ان يجاوب على هذه الأسئلة ويخضع الموضوع للتفكير العلمى حتى لاتتأزم حياته فى المستقبل
وربى يوفق الجميع

tornado66
05-12-2012, 02:34
من اهم مباديء دخول تجارة الفوركس ان المال اللي تدخل بيه يكون فائض علي حاجتك الشخصية
وبالتالي فاعتقد انه ليس مصدر للدخل الا من رم ربي فاذا كانت لك خطة واضحه واتبعت طريق
العلم والتدريب واكتسا ب الخبرات وقدرتك علي السيطرة علي طمعك
فلما لا فسيكون اكبر وافضل من اي وظيفة ولكن هذا يعتمد عليك شخصيا

elking
05-12-2012, 15:57
انا اعتقد انها فضل من اى وظيفة ولكنه لابد من وجود عمل بجانبه حيث انا لسوق متغير وغير مستقر ومن الممكن عدم العمل لعدة ايام وبالتالى من اين سياتى الشخص بالمال

Hamad
05-12-2012, 16:50
يجب ان تكون لديك خبرة لا تقل عن 3 سنوات فى التداول وأن تكون محترف باستراتيجية واحدة و تم تجربتها على مدى طويل لا يقل عن سنة اوسنتين واستطعت التعامل معها وان تكون عندك ادارة راس مال ولكن يجب التريث حتى ترى نفسك في وضع يؤهلك فعلا لترك الوظيفة والتفرغ للفوركس

Mohamed90
05-12-2012, 18:22
انا اعتقد انها فضل من اى وظيفة ولكنه لابد من وجود عمل بجانبه حيث انا لسوق متغير وغير مستقر ومن الممكن عدم العمل لعدة ايام وبالتالى من اين سياتى الشخص بالمال

طبعا اخي متفق مع الكلام و لكن هذا بالنسبة للمتاجر الصغير الذ يملك حساب صغير اما متاجر له راس المال قوي مثالا 10.000 دولار لا اعتقد انه يحتاج للعمل يمكن صفقة واحد في اليوم في حدود 30 نقطة يمكن تربحه اكثر من 300 دولار ههه
و اتمنى لك توفيق اخي في مسيرتك

kingman
05-12-2012, 22:09
من اهم مباديء دخول تجارة الفوركس ان المال اللي تدخل بيه يكون فائض علي حاجتك الشخصية
وبالتالي فاعتقد انه ليس مصدر للدخل الا من رم ربي فاذا كانت لك خطة واضحه واتبعت طريق
العلم والتدريب واكتسا ب الخبرات وقدرتك علي السيطرة علي طمعك
فلما لا فسيكون اكبر وافضل من اي وظيفة ولكن هذا يعتمد عليك شخصيا
وده من اهم مبادئ الأستثمار هو دائما استثمار مايزيد عن حاجتك بحيث اذا خسرته لايؤثر على حياتك
لكن اعتقد ان الكثيرين فى هذا السوق لايلتزم بهذا المبدأ بسبب الظروف الأقتصادية السيئة والتى لاتسمح له بذلك
او حتى البطالة واللجوء الى الفوركس كمصدر للكسب فو عادة بيبقى مهدد دائما ولايتاجر بما يزيد عن حاجته لأن كل حاجته فى الفوركس

tervarto
05-12-2012, 22:20
وده من اهم مبادئ الأستثمار هو دائما استثمار مايزيد عن حاجتك بحيث اذا خسرته لايؤثر على حياتك
لكن اعتقد ان الكثيرين فى هذا السوق لايلتزم بهذا المبدأ بسبب الظروف الأقتصادية السيئة والتى لاتسمح له بذلك
او حتى البطالة واللجوء الى الفوركس كمصدر للكسب فو عادة بيبقى مهدد دائما ولايتاجر بما يزيد عن حاجته لأن كل حاجته فى الفوركس

نعم هذا صحيح أخى العزيز , فبسبب الظروف الأقتصادية السيئة , فان الفوركس يعتبر حبل النجاة لكثير من العاطلين عن العمل , أو من الذين لا يدخل لهم دخل شهرى يعينة على متطلبات الحياة الصعبة , فيجب على كل من يريد ان يدخل هذا العالم , ان يتحلى بالحكمة و الصبر ,

عمرو
05-15-2012, 10:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

يستطيع الشخص ان يتفرغ حينما يصبح دخلة من الفوركس اكبر بكثير من دخلة فى الوظيفة ولكن بشرط
ان يستمر على هذا الربح اكثر من سنة كاملة
ان يكون خرج بربح فى اقصى واصعب ظروف السوق

magic777
05-15-2012, 13:56
اخي الفوركس من اهم مميزاته انك تقدر تشتغل فيه في اي وقت
فليه تسيب شغلك الاساسي مع انك ممكن توفق بين الاتنين
سواء اعتمدت على صفقات سوينج اسبوعيه او صفقات اسكالبنج في ساعات معينه في اليوم
وبكده تجمع بين شغلك والفوركس بتنظيم وقت وبعمل خطه مدروسه لهم

shero
05-15-2012, 20:48

فى الواقع انا لم أجرب مثل هذه الخطوة الى الأن , ولكن اعتقد انها لها شروط كى تتمكن من ترك الوظيفة الأساسية والتفرغ للفوركس بصفة دائمة , فالأمر يحتاج بطبيعة الحال الى رأس مال كبير قد يتعدى فى بعض الأحيان 10000 دولار بالاضافة الى مكسب لا يقل عن 20 % شهريا , وقبل هذا كلة مستوى المتاجر نفسة فى المتاجرة , هل هو محترف أم مبتدىء

kingman
05-15-2012, 21:58
نعم هذا صحيح أخى العزيز , فبسبب الظروف الأقتصادية السيئة , فان الفوركس يعتبر حبل النجاة لكثير من العاطلين عن العمل , أو من الذين لا يدخل لهم دخل شهرى يعينة على متطلبات الحياة الصعبة , فيجب على كل من يريد ان يدخل هذا العالم , ان يتحلى بالحكمة و الصبر ,

وهذه الفئة عموما بتبقى اكثر ئة تعرضا للضغط والقلق والتوتر فى هذا السوق لأنه يعتمد عليه اعتماد كلى وكمان بيأثر على طريقة تداوله فالمعظم بيدخل بمخاطرة عالية نظرا لقلة راس المال غالبا والمحاولة من اجل تنميته وجعله مبلغ اكبر وده بيجعل احتمال خسارة اكبر بكثير عن من يتبع ادارة راس مال جيدة وربى يوفق الجميع بأذن الله

nader
05-16-2012, 04:09
سلام عليكم
انا شخصيا لا استطيع اعتماد الفوركس كمهنة اساسية اذا توفر لي عمل قار لكن بما اني لا امارس اي مهنة بامكاني ان اتاجر في كل وقت وان اعتمده كدخل اساسي غير موثوق في استمراريته .لماذا ؟ ببساطة لان راس المال المتواضع في مثل هذه الاسواق بامكانه ان يغيب في ثواني معدودة نتيجة المخاطرة العالية والرغبة في تحقيق اكبر قدر من الارباح

عمرو
05-16-2012, 04:13
اهلا اخى

ويجب فى كل الحالات ان يكون المال المستخدم لا حاجه له فاذا فقدته لا يؤثر سلبيا على حياتك
بالتوفيق

شكرا اخي على الاهتمام لكن المشكلة تكمن في الوقت
فالموضف ليس لديه الوقت الكافي للتداول و التعلم
و كذلك تضيع منه فرص كثيرة و خاصة اذا كان ممن يتداول يوميا اي صفقات سوينج

اعتذر عن خطا بسيط
اقصد صفقات سكالبينج

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم

اما بـــــــعد

اوؤيد اخى سمارت فالفوركس افضل عمل اضافى وممكن ان تجنى منه مبلغا مساوى لراتبك بكل اريحية وسهولة ويكفى ان تربح 5 الى 10 % فقط وهو مكسب رائع وان دام فهو افضل وافضل

Hamad
05-16-2012, 06:27
الفوركس هو حقيقة لا بستطيع احد ان ينكرها و من يتقنة يملك مال لا يملكة احد غيرة و اكد لك و انا ليس لي مصلحة انة حقيقة و ليست نصب ولاكن من بتمرس الفوركس يعرف جيدا ان كل المتداولين يبتعدون عن الشركات الغير حقيقيه

Mohamed90
05-16-2012, 11:34
الفوركس هو حقيقة لا بستطيع احد ان ينكرها و من يتقنة يملك مال لا يملكة احد غيرة و اكد لك و انا ليس لي مصلحة انة حقيقة و ليست نصب ولاكن من بتمرس الفوركس يعرف جيدا ان كل المتداولين يبتعدون عن الشركات الغير حقيقيه

طبعا اخي يبقى الفوركس مهم للك شخص خصوصا الشباب العطلين عن العمل و هو الطريقة الواحدة للمحاربة و تشبت بالامال في الحياة مرة اخرى
و يمكن اعتباره عمل او غمل غير مباشة على اهمية اعتماد عليه من طرف المتداول

Hamad
05-16-2012, 13:12
من الصعب جدا ان تترك الوظيفة الحكومية وتعتمد علي الفوركس بشكل تام
الدخل من الفوركس دخل اضافي وليس اساسي
لانك وراك مصاريف والتزامات يجب الوفاء بها في اوقاتها والفوركس لا يعطي دائما وفي كل الاوقات
وكذلك هتكون تحت ضغط نفسي رهيب وانت داخل السوق لانك لازم تفي بالتزاماتك
وفي الحالة لن تتقبل الخسارة لا قدر الله ومن اهم شروط الفوركس تقبل الخسارة كما تتقبل الربح

kingman
05-16-2012, 17:31
طبعا اخي يبقى الفوركس مهم للك شخص خصوصا الشباب العطلين عن العمل و هو الطريقة الواحدة للمحاربة و تشبت بالامال في الحياة مرة اخرى
و يمكن اعتباره عمل او غمل غير مباشة على اهمية اعتماد عليه من طرف المتداول

وده واضح جدا خصوصا فى المجتمع المصرى فكثير من يتجه الى التجارة الألكترونية عموما هى بسبب الأوضاع الأقتصادية السيئة وانتشار البطالة فالفوركس بيدى الأمل للكثيرين انه قادر على العمل والكسب وان يستمر فى الطريق الصحيح فى هذه الحياة وربى يوفق الجميع ويكون السوق مصدر للنجاح والربح لنا بأذن الله

Noah
05-17-2012, 19:00
عندما يتمكن من تحقيق ارباح عالية فى الفوركس وهذه الارباح يكون لها ثبات نسبى فىا لسوق بمعنى ان هذه الارباح لا تكون وقتية بل تكون ارباح يتم تحقيقها كل يوم فى السوق او نسبة شهرية او اسبوعية ثابتة وفى هذه الحة يتم ترك الوظيفة والتفرغ للفوركس

derfcase
05-17-2012, 19:28
اخي الكريم من يعتقد ان الفوركس يمكن اتخاذة وظيفة او مهنة للاعتماد علي الكسب مخطئ سوق الفوركس سوق متغير تغير شديد جداااا

سوق الفوركس فقط لزيادة الدخل ويجب استخدام الأموال الزائدة عن الحاجة فقط

غير ذلك فهو انتحار وتهور

تحياتي

اتفق تماما مع كلامك اخي الكريم
و لكن بالنسبة للمستثمر فقط
اما علي مستوي البروكرز فهناك مئات الالاف من الموظفين في شركات الفوركس التي تعمل كوسيط بين المستثمر و السوق علي مستوي العالم
و هؤلاء يعملون في كافة الاقسام المختلفة الخاصة بالشركة او البروكر الذي يعملون معه
مثل اقسام الدعم الفني او اقسام تحويل الاموال .. الخ
و هؤلاء من المؤكد فان وظيفتهم الاساسية هي الفوركس او متعلقة بالفوركس عموما

اما المستثمر .. فاعتقد ان كلامك سليم 100% و خاصة بالنسبة للمستثمرين الجدد و المبتدئين
اما المحترفين و هؤلاء نسبتهم قليلة جدا فاعتقد انهم من الممكن ان يقومو بالاستقلال عن وظيفتهم و اعتبار ان الفوركس هي وظيفتهم الاساسية
نظرا لانهم يكونو قد وصلو الي خبرة عالية و قدرة ممتازة علي تحقيق ارباح جيدة من هذا السوق

alskndry
05-17-2012, 19:53
طبعا الاخوان افيدوك بس من وجهة نظرى نادرا ان يعتمد شخص على الفوركس ليكون مصدر الدخل الاساسى

لانه بصراحة مهما وصلت لدرجة كبيرة من الاتقان والخبرة لازم تيجى عليك اوقات وتخسر

لان هناك اوقات كثيرة يتدخل صناع السوق وساعات اخبار بتنزل

وفى ذلك الوقت مالهاش علاقة ولا بتحليل فنى ولاى اى شئ

لذلك يجب ان يكون الفوركس عمل اضافى

amar90
05-17-2012, 19:54
فى راى الشخصى انا اعمل فى شركة فى وظيفة
واذا كنت تاجر فوركس محترف وامال من الله ذلك
لان اترك الوظيفة نهائيا انما استطيع المتاجرة الشخصية فى اوقات الفراغ وهكذا ام العامل الاساسى الوظيفية حتى لو ربحت اكثر من الراتب الشهرى
الاستغناء عن الوظيفة صعب انما الفوركس ايضا يمكن المشى فى الاتجاهين

kingman
05-17-2012, 22:08
اتفق تماما مع كلامك اخي الكريم
و لكن بالنسبة للمستثمر فقط
اما علي مستوي البروكرز فهناك مئات الالاف من الموظفين في شركات الفوركس التي تعمل كوسيط بين المستثمر و السوق علي مستوي العالم
و هؤلاء يعملون في كافة الاقسام المختلفة الخاصة بالشركة او البروكر الذي يعملون معه
مثل اقسام الدعم الفني او اقسام تحويل الاموال .. الخ
و هؤلاء من المؤكد فان وظيفتهم الاساسية هي الفوركس او متعلقة بالفوركس عموما

اما المستثمر .. فاعتقد ان كلامك سليم 100% و خاصة بالنسبة للمستثمرين الجدد و المبتدئين
اما المحترفين و هؤلاء نسبتهم قليلة جدا فاعتقد انهم من الممكن ان يقومو بالاستقلال عن وظيفتهم و اعتبار ان الفوركس هي وظيفتهم الاساسية
نظرا لانهم يكونو قد وصلو الي خبرة عالية و قدرة ممتازة علي تحقيق ارباح جيدة من هذا السوق
والى حد كبير اذا استخدمنا كلمة مستثمر ومضارب فى السوق فأعلبنا ليس من المستثمرين فى هذا السوق بل ننتمى الى فئة المضاربين الذين يدخلون صفقات قصيرة من اجل تحقيق ربح والمعظم لايملك مال كافى ليكون مستثمر فيه بمفهوم الأستثمار فى السوق سواء من ناحية راس المال او الأستثمار طويل المدى فدائما المضاربة بتكون اخطر كثيرا من الأستثمار من وجهة نظرى لأن فيه المتاجر متعرض لأخطار كبيرة والله اعلم

magic777
05-17-2012, 22:38
والى حد كبير اذا استخدمنا كلمة مستثمر ومضارب فى السوق فأعلبنا ليس من المستثمرين فى هذا السوق بل ننتمى الى فئة المضاربين الذين يدخلون صفقات قصيرة من اجل تحقيق ربح والمعظم لايملك مال كافى ليكون مستثمر فيه بمفهوم الأستثمار فى السوق سواء من ناحية راس المال او الأستثمار طويل المدى فدائما المضاربة بتكون اخطر كثيرا من الأستثمار من وجهة نظرى لأن فيه المتاجر متعرض لأخطار كبيرة والله اعلم

اتفق معك في كلامك
لكن على الرغم من المخاطره التي توجد في المضاربات قصيره الاجل الا انها ايضا تعطيك ربح جيد سريع
ومناسبه جدا مش لاصحاب الحسابات الصغيره فقط ولكن للمغامريين والمتاجريين اللي طبيعتهم النفسيه تمل من طول الصفقه
فالاستثمار رغم انه آمن نسبيا ولكن ايضا يحتاج وقت طويل للوصول للهدف وايضا ممكن تحصل اي كارئه او طارئ خلال هذه المده الطويله مافيش حاجه مضمونه

maad
05-17-2012, 22:45
انا لا اوافق على ترك الوضيفة ان كانت من اجل الفوركس ، فيمكن ان يكون الفوركس مجال كاضافة الى الوظيفة ، لانه مليئ بالمفاجئات و من يعتقد انه لم بجميع اسرار الفوركي فهو واهم ، الفوركس و ان بقينا نتعلم فيه لحياتنا

كلها فلن نصل الى الالمام بجميع جوانبه ، لهذا من الافضل جعب الوظيفة في ماكنها المعزز و يبقى الفوركس كمكمل لها

تحياتي

kingman
05-18-2012, 17:54
اتفق معك في كلامك
لكن على الرغم من المخاطره التي توجد في المضاربات قصيره الاجل الا انها ايضا تعطيك ربح جيد سريع
ومناسبه جدا مش لاصحاب الحسابات الصغيره فقط ولكن للمغامريين والمتاجريين اللي طبيعتهم النفسيه تمل من طول الصفقه
فالاستثمار رغم انه آمن نسبيا ولكن ايضا يحتاج وقت طويل للوصول للهدف وايضا ممكن تحصل اي كارئه او طارئ خلال هذه المده الطويله مافيش حاجه مضمونه
اصحيح كلامك وكل متارج بيبقى ليه ميول ونفسية معينة على اساسها بيفضل نوع التداول المناسب ليه وايضا وفق امكانياته من حيث راس المال والعالمل النفسى وقدرته على التحليل واستراتيجيته المناسبة للسوق
وانا بفضل ان الواحد اذا امتلك راس مال مناسب ان يتداول باكثر من نوع يعنى ممكن سوينج وانترداى او سكالبنج وكل نوع يبقى على حساب منفصل مع التزام تام

magic777
05-18-2012, 20:41
انا لا اوافق على ترك الوضيفة ان كانت من اجل الفوركس ، فيمكن ان يكون الفوركس مجال كاضافة الى الوظيفة ، لانه مليئ بالمفاجئات و من يعتقد انه لم بجميع اسرار الفوركي فهو واهم ، الفوركس و ان بقينا نتعلم فيه لحياتنا

كلها فلن نصل الى الالمام بجميع جوانبه ، لهذا من الافضل جعب الوظيفة في ماكنها المعزز و يبقى الفوركس كمكمل لها

تحياتي

صح اخي وانت كده تعتبر متاجر واقعي سوف تحقق النجاح الذي تريده على مراحل
وايضا فائده عدم تركك لوظيفتك والاعتماد الكلي على الفوركس هو عدم وقوعك تحت الضغط النفسي في المتاجره
كمشاعر القلق والخوف والطمع وبالتالي تكون عملت ارضيه كويسه للنجاح في هذا المجال

elking
05-19-2012, 04:16
اعتقد انه لابد على اى شخص ان لا يترك وظيفته من اجل الفوركس ويجب ان ياخذ الفوركس على انه عامل مساعد فقط وليس عمله الاساسى لان السوق متقلب بالتاكيد وغير مستقر

عمرو
05-19-2012, 08:17

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
عندما تربح من التداول اكثر بضعفين او ثلاثة لفترة طويله وقتها تكون قادرا على ترك الوظيفة وان كنت لا انصح بذلك الا لمن ليس له وظيفة اصلا

forexBOSS
06-06-2012, 08:13
اخى انا لا انصح احد بترك وظيفته من اجل متابعه الفوركس لان سوق الفوركس متذبذب و غير ثابت ممكن تفقد مالك كله فى يوم او اسبوع او شهر مما سيؤدى الى افلاسك و كمان الوظيفه تعطى لك هيبه و احترام و تستطيع المتاجره فى الفوركس كعمل اضافى او كوسيله للتحويش و الادخار للمستقبل

hardjob
06-06-2012, 09:10
اخى انا لا انصح احد بترك وظيفته من اجل متابعه الفوركس لان سوق الفوركس متذبذب و غير ثابت ممكن تفقد مالك كله فى يوم او اسبوع او شهر مما سيؤدى الى افلاسك و كمان الوظيفه تعطى لك هيبه و احترام و تستطيع المتاجره فى الفوركس كعمل اضافى او كوسيله للتحويش و الادخار للمستقبل

معك حق اخي الكريم

لا تتخلى على وضيفتك ابدا ولو كنت محترف اشد الاحتراف

الفوركس يمكن ان تخسر فيهه كل راس مال

وبعد كدة ستصاب بالجنون والاحباط والدمار التفسي لدا لا انصحكم ابدا بترك وضائفكم الاساسية

يمكنك ان تعمل في الفوركس وفي وضيفتك ليش لا

Texxon
06-06-2012, 09:57
برأي المتواضع لي شخص يمكنه ان يترك وظيفته الخاصة مهما كانت وتفرغ للفوكس ويأخذه كعمل احترافي بشكل كامل بدلا من المتاجرة لوقت جزئي في اليوم ، ولكن الأهم هنا هو أن يكون واثق من نفسه بمعنى آخر لا انصح المبتدئيتن او قليلي الخبرة بهذه الخطة على الاطلاق

zahran
06-06-2012, 13:07
عند تحقيق ربح لمده سته اشهر متتاليه وييكون الربح بين 20 فى الميه فاكثر .. اعرف وقتها انك يمكن ان تتفرغ للفوركس وتترك عملك ولكن اعلم ايضا . عندما تكون حوشت من الفوركس لا يقل عن عشر الاف دولار ربح صافى .. شيلهم على جمب كدا يا معلم . وخليهم لوقت زنقه واشتغل فوركس بقى زى مانت عايز

Mohamed90
06-06-2012, 13:10
السلام عليكم اخواني مهما وصلت في الفوركس و مهما حققت منه لايجب استغناء عن وظيفة و لو مافي وظيفة افتح مشروع امام عينيك و استثمر فيه و الفوركس لايحب اعتماد عليه كليا فالسوق متقلب الاجواء يمكن ماتربح للمدة طويلة في بعض الاوقات الصعبة

AhmedMagnifico
06-06-2012, 13:18
السلام عليكم
اظن ان هذا يعتمد على الشخص نفسه فهناك اشخاص يحققون دخلا ثابتا من هذا المجال وباقل المخاطر وهناك اخرون لا يستطيعون عمل الكثير من المال وجنى المزيد من الارباح فهذا لا يتصور ان يترك عمله بسبب الفوركس !!
شكرا لك اخى على موضوعك
تحياتى

The Mester X
06-06-2012, 15:10
لقد اكتشفت هذا المجال لمدة ليست طويلة و مزلنا نتعلم للوضول للطريقة للرح المال و لايفكر احد في ترك هذا المجال ابدا الا اذا لم يحقق منه شئ بعض مدة طويلة في التداول ولم يقتنع به

mohamed eldamnhorey
06-06-2012, 15:31
انا لو وصلت الى اعلى مستوى من الاحتراف

هيفضل المجال ده فرعى وليس رئيسى

انا قولت من قبل سوق الفوركس استثمار وليس وظيفه

الوظيفه والعمل الاساسى هو الدائم

ramid
06-06-2012, 22:00
اعتقد ان معظمنا بعيد عن الاختصاص في هذا المجال وبالتالي الاعتماد عليه كمصدر وحيد للدخل
انا لااحبد ان يترك اي متداول عمله الاساسي من أجل الفوركس
الفوركس يجب أن يبقى مصدر ثاني للدخل

gogofx
06-06-2012, 22:22
السلام عليكم
لا انصح احد بترك وظيفته وجعل الفوركس مصدر وحيد للروق
حتى لا تندم

ahmed
06-06-2012, 22:30
اعتقد عند تحقيق ارباح ثابته لفترة طويله مدة لا تقل عن سنه فى هذا الوقت اعتقد انه من الممكن الاعتماد على الفوركس والتفرغ
وفى جميع الاحوال الافضل عدم ترك الوظيفه الاساسيه فلا نعلم ماذا يخبئ لما غدا

vamoscapitos
06-06-2012, 23:26
بالنسبة لي انا شخصيا لا افضل العمل في الفوركس كوظيفة اساسية

بحيث ان فيه خسارة وايضا افضل استخدام اموال زائدة عن حاجتي

بحيث حتى ان خسرت لن اتاثر بالخسارة

magic777
06-06-2012, 23:31
عند تحقيق ربح لمده سته اشهر متتاليه وييكون الربح بين 20 فى الميه فاكثر .. اعرف وقتها انك يمكن ان تتفرغ للفوركس وتترك عملك ولكن اعلم ايضا . عندما تكون حوشت من الفوركس لا يقل عن عشر الاف دولار ربح صافى .. شيلهم على جمب كدا يا معلم . وخليهم لوقت زنقه واشتغل فوركس بقى زى مانت عايز

مش شرط التفرغ اخي حتى لو كنت محترف في الفوركس ممكن تمارس عمل اضافي بجانب الفوركس عادي جدا
وخاصه انك لما تكتسب الخبره في المجال مش هتحتاج وقت طويل للمتابعه زي الاول وهيكون مثلا عملك على الفوركس ساعه او ساعتين
يوميا

pimo
06-07-2012, 01:17
اذا كنت تملك وظيفة جيد بدخل معقول لماذا تترك عملك بل تستطيع ان تعمل في الفوركس وتحتفظ بوظيفتك في وقت واحد دون الحاجة الي التخلي علي احدهما لان الفوركس تستطيع ان تنظم وقت التفرغ اليه او تستطيع ان تشتري هاتف ذكي لكي تتداول عليه في اوقات الفراغ في عملك

osama shaban
06-07-2012, 01:21
اولا عايز اقول لحضرتك ان الشغل في الاموال مش حاجه جيده ثانيا انت ممكن تشتغل في الفوركس دائما لو كنت تحقق دخل ثابت شهريا ودخل معقول بالنسبه لك ولكن وجهه نظري فتح مشروع اخر يفيد الناس ويفيد افضل بكثير من العمل في الفوركس فقط لان الفوركس مضاربه في العملات ومش معقول انك تفضل تضارب طول عمرك في العملات بس اكيد هتبقا حاجه ممله

maklad94
06-07-2012, 02:33
انا شايف انه هيبقى قرار خطأ جدا انك تسيب شغلك مقابل انك تقعد متفرغ للفوركس لأنه الفوركس مفيش شىء فيه مضمون ابدا لكن الشغل على الاقل ضامن انك هتاخد مرتبك اخر الشهر وثابت مش هينقص اعتقد ممكن توفق بين الاتنين وده هيبقى احسن حل .

mody26
06-07-2012, 04:41
انا لا احبذ هذة الفكرة وارى من السذاجة استبدال العمل الحقيقى بالفوركس بالرغم ان الفوركس يمكن ان نربح منة اضعاف العمل الحقيقى
لكن الفوركس سوق مش مضمون وفى بعض الحالات يمكن سقوط المتاجر فى احدى الصفقات وسيكون من الصعب الرجوع مجداا كما فى السابق
على عكس العمل الحقيقى فهو دائم ومستقر ومضمون

Mohamed90
06-07-2012, 12:59
انا شايف انه هيبقى قرار خطأ جدا انك تسيب شغلك مقابل انك تقعد متفرغ للفوركس لأنه الفوركس مفيش شىء فيه مضمون ابدا لكن الشغل على الاقل ضامن انك هتاخد مرتبك اخر الشهر وثابت مش هينقص اعتقد ممكن توفق بين الاتنين وده هيبقى احسن حل .

السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذه هي الفكرة التي احب توصلها للناس مهما بلغ في الفوركس من مراحل متقدمة لايجب اعتماد عليه كليا لازم عمل للجانب الفوركس عمل اساسي و مضمون تضمن به للقمة العيش و الفوركس لا شئ فيه مضمون و يجب النظر له على انه استثمار كما قال الاخ العزيز محمد

ahmed saleh
06-07-2012, 13:54
انا ارى لكى تترك الوظيفة الاساسية او المرب الاساسى وتتاجر فى الفوركس انا ارى ان هذة مخاطرة كبيرة
ولكن لكى تكون كذالك فيجب عليك ان تكون محترفا فى الفوركس
وان ترى انك من الممكن ان تعتمد على هذا البرنامج فى تحقيق اموالك

The Mester X
06-07-2012, 14:28
انا ارى لكى تترك الوظيفة الاساسية او المرب الاساسى وتتاجر فى الفوركس انا ارى ان هذة مخاطرة كبيرة
ولكن لكى تكون كذالك فيجب عليك ان تكون محترفا فى الفوركس
وان ترى انك من الممكن ان تعتمد على هذا البرنامج فى تحقيق اموالك
ايوه اخوي لكي يفكر الماجر في ترك وظيفته لازم يكون محترف و يحقق كل شهر مبلغ معقول جدا يفارن بمخاطرة تركه للوظيفته
ولكن هذه الفكر ترك الوظيفة لااوافق عليها حاليا يمكن يترك السخص الوظيفة بعد اسثمار في مشروع مضمون غير الفوركس

Rami
06-07-2012, 15:12
مع اننى شخصيا لا انصح بهذا ,,, لان باعتقادى الفوركس تبدو مهنة مريحة لكنها صعبة ومرهقة للاعصاب ومحرقة للدم , لكن اذا كان ولابد من ذلك فعليه ان يتمكن بدرجة عالية من السوق واكتساب خبرة عاليةا, ودخل شهرىى بنسبة ثابتة تكفيه وتعوضه عما كانت تعطيه اياه الوظيف مع اننى لا احبذ ترك الوظيفة من اجل الفوركس , فالفوركس مصدر دخل تكميلى , بهذا ستتاجر وانت بعيد كل البعد عن الضغط النفسى لان الفوركس اصبح ليس مصدر الدخل الوحيد بل تكميلى ك

HAFMAR
06-07-2012, 17:26
السلام عليكم
بالنسبة للمبتدئين في الفوركس عليهم ان ينظروا للفوركس على اساس انه هواية و متعة فقط لا اكثر و بعد اكتساب الخبرة و تحقيق ارباح معقولة و متواصلة يمكن للمتاجر ان يعتمد على الفوركس كليا و يعتبره عمل قار يستطيع ان يتكل عليه كليا

realyone
06-07-2012, 18:20
عندما يضمن لنفسه داخل ثابت كل شهر,فهذا شي صعب لأن الفوركس غير مضمون وسوق متقلب ومتغير,لابد ان تتعرض لخساره,لهذا السبب لا انصح بالأعتماد بشكل كامل على الفوركس بالحياة المعيشيه,يمكن اعتباره دخل اضافي لاأكثر

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 18:58
طبعا موضوع خاطئ تماما وبه مخاطرة كبيرة بالمستقبل
يمكن الاعتماد ع الاثنين معا الوظيفة كدخل والفوركس كاستثمار

vadas
06-07-2012, 19:37
السلام عليكم
لالالا أنا لا أوفقك الفكرة بتاتا لا يجبالتخلي على العمل مقابل الفوركس الفوركس يعتمد كعمل تاني يساعدك لأنك ادا اعتمدت عليه في الدرجة الأولى يمكن أن يفقرك و يخسرك الكتير و عندها ستجد نفسك تبحث عن وضيفة فالوضيفة الجميل فيها و الأساس أنك ستقبض مدخولك كل شهر و هدا مضمون

safiforex
06-07-2012, 22:33
السلام عليكم
لالالا أنا لا أوفقك الفكرة بتاتا لا يجبالتخلي على العمل مقابل الفوركس الفوركس يعتمد كعمل تاني يساعدك لأنك ادا اعتمدت عليه في الدرجة الأولى يمكن أن يفقرك و يخسرك الكتير و عندها ستجد نفسك تبحث عن وضيفة فالوضيفة الجميل فيها و الأساس أنك ستقبض مدخولك كل شهر و هدا مضمون
هذا منطقي اخي الكريم ، الوظيفة شيئ و التجارة في الفوركس شيئ اخر ، الاول مصمون فكل شهر يكون لك راتب حقيقي و لا تفكر في ضياعه ، اما الفوركس فانه غير مضمون بتاتا
غير هذا ان الفوركس بيسبب توتر عالي للكل و خصوصا اذا كانت صفقات خاسرة

magic777
06-08-2012, 00:05
هذا منطقي اخي الكريم ، الوظيفة شيئ و التجارة في الفوركس شيئ اخر ، الاول مصمون فكل شهر يكون لك راتب حقيقي و لا تفكر في ضياعه ، اما الفوركس فانه غير مضمون بتاتا
غير هذا ان الفوركس بيسبب توتر عالي للكل و خصوصا اذا كانت صفقات خاسرة

وكمان الفوركس ميزته انه مالوش وقت محدد يجبرك انك تتشغل فيه زي الشغل العادي وبالتالي انت تقدر
تجمع بين شغلك العادي وشغلك في الفوركس بعمليه تنظيم وقت ليس الا وبكده انت مش هتعتمد على الفوركس
اعتماد كامل يدفعك للتهور وفي نفس الوقت كسبت مجال اخر لزياده الدخل

azerty
06-08-2012, 00:44
لاتضيع العصفور الدي بيدك وحاول نصب فخاخ اخرى لصيد المزيد
يمكنك ان تعمل في الفوركس وفي وضيفتك وتوفق فيهما

2x1
06-08-2012, 19:30
لا اعتقد انة اختيار مناسب علي الاطلاق فباي حال من الاحوال لايجب اتخاذ الفوركس كمهنة كاملة ونعتمد علية اعتماد
كلي لانة في خطورة شديدة لما يحدث من تغيرات فالسوق واحتمال الخسارة دائما موجود

fafa280384
06-08-2012, 19:43
اذا كان راس مال معتبر ويتاجر كاستثمار ليش
لا انا عن نفسي طموحي هكذا

magic777
06-08-2012, 22:35
لا اعتقد انة اختيار مناسب علي الاطلاق فباي حال من الاحوال لايجب اتخاذ الفوركس كمهنة كاملة ونعتمد علية اعتماد
كلي لانة في خطورة شديدة لما يحدث من تغيرات فالسوق واحتمال الخسارة دائما موجود

هو من الاساس وكقاعده عامه حتى مش في مجال الفوركس كمان غلط فعلا
انك تعتمد على مجال انت مش ضامن ربحك الشهري منه كدخل اساسي ليك
ازاي انت مش عارف اذا كنت هتكسب ولا هتخسر في المجال ده وفي نفس الوقت تخليه مصدر رزقك الوحيد
صعب اوي

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:51
هو من الاساس وكقاعده عامه حتى مش في مجال الفوركس كمان غلط فعلا
انك تعتمد على مجال انت مش ضامن ربحك الشهري منه كدخل اساسي ليك
ازاي انت مش عارف اذا كنت هتكسب ولا هتخسر في المجال ده وفي نفس الوقت تخليه مصدر رزقك الوحيد
صعب اوي
مظبوط يا اخى وبعدين ممكن اى سبب تافه وبسيط يبوظلك الدنيا خالص
كانقطاع النت مثلاً !

Rami
06-14-2012, 09:53
اهلا اخى

ويجب فى كل الحالات ان يكون المال المستخدم لا حاجه له فاذا فقدته لا يـؤثر سلبيا على حياتك
بالتوفيق

ما شا الله عليك وجهة نظر محترمة هذا بالفعل ما اريد ان اقوله الافضل ان تجعله عمل اضافى او هواية متل الرياضة تماما ولا تضع نفسك
تحت ضغوط انك لازم تكسب اوتدبل حسابك فى ايام معدودة هذا نتيجته الحتميةا الخسارة الفادح10%% ربح شهرى من الحساب ممتازيييين , وقليل مستمر خير من كتير منقطع

mony
06-14-2012, 10:11
صعب جدا ترك اى وظيفه والتفرغ للفوركس وحده لانه لا يمكن الاعتماد عليه بشكل كامل لان باى لحظه ممكن تخسر كل راس مالك لانه فيه نسبه مخاطره عاليه

bousshimin
06-14-2012, 10:17
لا يستطيع الشخص أن يترك عمله ويصبح مصدر فوركس عيشه خصوصا متزوج وصاحب أبناء
يترك مصدر رزق قار ويدهب الى سوق متدبذب وكثير مخاطر يشكل على نفسه ضغط كبير

hazem ahmed moahmed
06-14-2012, 10:19
انا شخصيا لا انصح بترك الوظيفه والتفرغ لتجاره الفوركس لان مكسبها غير مضمون فمن الممكن ان تكسب يوم وتخسر يوم لذلك فدخلها غير ثابت لكن باستطاعتك الاعتماد عليها كمصدر دخل اضافي بجوار مهنتك الاساسيه

ahmed
06-14-2012, 11:06
انا شخصيا لا انصح بترك الوظيفه والتفرغ لتجاره الفوركس لان مكسبها غير مضمون فمن الممكن ان تكسب يوم وتخسر يوم لذلك فدخلها غير ثابت لكن باستطاعتك الاعتماد عليها كمصدر دخل اضافي بجوار مهنتك الاساسيه

طبعا هى كمصدر دخل اضافى افضل
لان فى الاعتماد عليها الشخص يتاثر كثيرا
بضغط نفسى من اجل التزامه بتحقيق ارباح
لكن فى حاله الدخل الاضافى ليس هناك التز امات

magic777
06-14-2012, 18:13
صعب جدا ترك اى وظيفه والتفرغ للفوركس وحده لانه لا يمكن الاعتماد عليه بشكل كامل لان باى لحظه ممكن تخسر كل راس مالك لانه فيه نسبه مخاطره عاليه

هو صحيح سوق عالي المخاطره واحنا كل اللي بنقدر عليه اننا نحاول تحقيق متوسط ربح منه
بس السبب اللي بيخلينا نخليه رقم 2 في دخلنا مش رقم واحد
هو ان الربح منه هنا مش ثابت ويخضع تماما لحركه السوق والفرص المتاحه لينا

safiforex
06-14-2012, 18:23
هو صحيح سوق عالي المخاطره واحنا كل اللي بنقدر عليه اننا نحاول تحقيق متوسط ربح منه
بس السبب اللي بيخلينا نخليه رقم 2 في دخلنا مش رقم واحد
هو ان الربح منه هنا مش ثابت ويخضع تماما لحركه السوق والفرص المتاحه لينا

هذا صحيح اخي الكريم ، فسوق الفوركس معروف بمخاطره الكبيرة على الكمل ،
وة هذا طبعا ما يجعلنا نفكر فيه على اساس ان نعمله في المرتبة الثانية بعد عملنا الحقيقي
و هذا سيساعدنا بدون شك من الضغوطات النفسية الكثير ، في المجال

ahmednabil240
06-14-2012, 19:35
بعد الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله اقول انه من الافضل الا يترك العمل ولا الا الفوركس لان لو خسرت فى الفوركس العمل يساعدك ولو حصلتلك مشكله فى الشغل الفوركس يساعدك فانا اعتقد ان العمل والفوركس مرتبطين ببعض ولا يمكن الاستغناء عن احدهم

sabry
06-14-2012, 19:38
شوف يابشا الموظف الذى يترك وظيفتة ويتفرغ للفوركس وهو قضى اد اية فى التعليم حتى يحصل على هذة الوظيفة فهل انت قضيت نصف هذة المدة فى الفوركس للتعليم فقط حتى تتفرغ لة ثانيا اصبح يوجد وسائل كثيرة للتداول من خلال المحمول وغيرة

sabry
06-14-2012, 19:43
انت بتدخل كلية على الاقل اربع سنوات وفى الاخر بترمى كل دة وراك علشان تتعلم حاجة تشتغل بيها فهل انت درست الفوركس مدة اربع سنيين متواصلة لو قدرت تعمل دى فاانا معاك فى ترك الوظيفة نهائيا

sandapa
06-14-2012, 20:15
يمكن اعتبار الفوركس كمصدر لزيادة الدخل
لكن لا يمكن اعتباره كمصدر وحيد للدخل

okash
06-14-2012, 20:29
هذه تعتبر اكبر مخاطرة في حياته لكل شخص يقزم بذلك حتى لو كان واثق من نفسه لأنه الفوركس المعروف عنها كبيرة وعالية الماخطر ولا تحتوي كمثل الوظائف كتأمين صحي وامان وظيفي ودخل ثابت
صح انه تستطيع ان تحقق ارباح كبيرة اكثر من اي تجارة اخرى ولكن في نفس الوقت احتمالية الخسارة واردة بشكل كبير مع انتشار الطمع والعاطفة في التداول

firas1984
06-16-2012, 01:21
من وجهة نظري انني استطيع ترك وظيفتي واتفرغ للفوركس عندما اولا اجمع مبلغ من المال الذي لا يحيجني الى وظيفة واكون متمكن جدا جدا
ثم ابدأ بالمتاجرة ك عمل

ahmed
06-16-2012, 01:45
اهلا اخى

بالتوفيق

مظبوط كلامك اخى اويدك فى هذا الراى
حتى لا يندم من يفعل ويتفرغ للفوركس بسبب ترك عمله اجعله عمل اضافى
حتى يجبرك النجاح فى الفوركس على التفرغ

karbak
06-16-2012, 01:51
الفوركس أمر ثانوي وسيبقى ثانويا اما التفرغ للفوركس فهو في ظني خلاف الجادة اذ ان الفوركس لايحقق ارباحا بشكل منضبط ومريح ومستمر اذا ا الخسارة الكبيرة وارده ناهيك عن لا حاجة اثلا للتفرغ للفوركس لانه الفوركس يمكن ممارسته مع اي وظيفه ثابته بشكل طبيعي

magic777
06-16-2012, 15:34
هذه تعتبر اكبر مخاطرة في حياته لكل شخص يقزم بذلك حتى لو كان واثق من نفسه لأنه الفوركس المعروف عنها كبيرة وعالية الماخطر ولا تحتوي كمثل الوظائف كتأمين صحي وامان وظيفي ودخل ثابت
صح انه تستطيع ان تحقق ارباح كبيرة اكثر من اي تجارة اخرى ولكن في نفس الوقت احتمالية الخسارة واردة بشكل كبير مع انتشار الطمع والعاطفة في التداول

ماهو علشان كده بنقول ياريت مايكونش الفوركس هو مصدر رزقك رقم 1 او الاساسي ليك
وياريت يكون ليك عملك او مصدر رزق اساسي هنا وتخلي الفوركس مجرد مشروع استثماري ليك
بحيث يكون تحقيق الربح فيه زياده لدخلك مش اكتر وميأثرش على حياتك

sho
06-16-2012, 15:55
بالنسبة لى انا لا احب ابدا العمل فى الفوركس بشكل كامل ولالاعتماد علية كمصدر رئيسى للدخل والتفرغ لة وترك الوظيفة .. افضل التداول فى السوق بوقت جزئى فقط والمحافظة على وظيفة اساسية كمصدر رئيسى للدخل فكلنا يعلم المخاطرة الكبيرة الموجودة فى سوق الفوركس ولتجنب هذة المخاطرة يجب الاعتماد على الفوركس كمصدر لزيادة الدخل وليس كمصدر رئيسى للدخل

talal
06-16-2012, 16:30
لا اعتقد ان ترك الوظيفة امر جيد لان الفوركس ليس مضمون وربما يندم على ذلك في المستقبل ولكن اذا حقق له مبلع كبير يفتح له مشروع وبعد ذلك ربما يقرر في ترك الوظيفة

21cent
06-16-2012, 16:35
لا يا خى لا انصح بترك الوظيفة يمكنك عمل وظيفة اضافية بجانها وهى الفوركس
ويمكنك المتاجرة بمبلغ لاتحتاج اليه لانه ممكن ان تخسره وهذا متوقع ويكون خطير جدا
وانا ان وجدت الوظيفة شوف اترك الفوركس بكل تاكيد لا احتاج الى حرقة الدم

ayoubou
06-16-2012, 17:08
أنا أتفق مع الأخ tervarto
الفوركس يمكن أن يكون فقط دخل إضافي لكن أن تعتمد عليه كمصدر للدخل القار لا أظن نظرا لإمكانية الخسارة و هو دائما غير مستقر

safiforex
06-16-2012, 17:26
لا يا خى لا انصح بترك الوظيفة يمكنك عمل وظيفة اضافية بجانها وهى الفوركس
ويمكنك المتاجرة بمبلغ لاتحتاج اليه لانه ممكن ان تخسره وهذا متوقع ويكون خطير جدا
وانا ان وجدت الوظيفة شوف اترك الفوركس بكل تاكيد لا احتاج الى حرقة الدم

انا اتفق معك في الشطر الاول اخي ، بخصوص ترك الوظيفة ، فانا معك باننا لا يجب تركها بسبب الفوركس
اما في ما يخص انك لو وجدت وظيفة انك ستترك الفوركس ، فانا لا اعتقد هذا ، لانك لن تتخلى عن الفوركس لانه ميدان ربح بامتياز
و لان في ناس كثير لها عمل قار و دخل شهري محترم لكنهم بيعملوا على الفوركس

okash
06-16-2012, 18:35
انا لا انصح اي شخص بترك وظيفته من اجل التجارة في الفوركس لأنه هذه قمت المخاطرة بعينها اياك ان تفعلها فلتكن الفوركس وظيفتك الثانوية والمكملة لحياتك

A7mad_Aziz
06-16-2012, 18:59
يمكنك فعل ذلك في حالة انك تملك راس مال جيد وطريقة جيدة تربحك نسبة معينة كل شهر

yassoo011
06-16-2012, 19:10
في الاغلب والاحسن لا ينصح بالتفرغ للفوركس
لانه متقلب جدا ولا تضمن دائما المكسب الا اذا كان
قد حققت مبلغ جيد من الفوركس فتفتح مشروع مثلا وفي نفس الوقت تتاجر بالفوركس وهذه خططتي ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 19:58
يمكنك فعل ذلك في حالة انك تملك راس مال جيد وطريقة جيدة تربحك نسبة معينة كل شهر

فعلاً افضل شئ
انك تحدد لنفسك مبلغ شهرى
تمشى عليه وتشوف نفسك كل شهر هتحقق اد ايه ونسبة نجاحك بالمضاربه هتكون كام فى الميه

ramid
06-16-2012, 20:08
انا وجدت متداولين يعملون في الميدان منذ ازيد من 3سنوات ورغم ذلك لم يتركوا وظائفهم
اما لاأنهم لايحققون أرباحا أصلا او أرباحهم غير ثابتة أو يحققون أرباحا ولكن يخشون المستقبل وما يحمله

kingman
06-16-2012, 23:18
انا وجدت متداولين يعملون في الميدان منذ ازيد من 3سنوات ورغم ذلك لم يتركوا وظائفهم
اما لاأنهم لايحققون أرباحا أصلا او أرباحهم غير ثابتة أو يحققون أرباحا ولكن يخشون المستقبل وما يحمله
وده تفكير جيد جدا واعتقد اكبر سبب لذلك هو علمهم الجيد لحقيقة هذا السوق وتقلباته الشديدة وانا ارى من من يعمل فى وظيفة مناسبة ويتاجر فى هذا السوق يكون مرتاح البال اكثر وقادر على التقدم فيه بأقل عامل نفسى

tariktanjaoui
06-16-2012, 23:28
لا انصح بهذا لان الفوركس يعتبر عملا شاق يحتاج الى مجهود ذهني و يستطيع شخص ان يترك الوظيفة و يتفرغ للفوركس في حالة توفره على رصيد كبير من المعلومات و تجربة واسعة في هذا المجال اعني سوق التداول

younesjoe
06-16-2012, 23:35
لا اضن انه سمكن ترك الوضيفة للتفرغ للفوركس الا ادا كان لديك حساب كبير و تكسب منه ارباح طائلة تمكنك من فتح مشروع في اخر السنة و دا احسن شىء في دلك الوفت استطيع ترك الوضيفة اما الان فترك الوضيفة مخاطرة كبيرة ممكن تخسر الاتنين معا الوضيفة و الفوركس و دلك ان تعرض حسابك للخسارة

sunlight
06-16-2012, 23:37
لا اضن انه سمكن ترك الوضيفة للتفرغ للفوركس الا ادا كان لديك حساب كبير و تكسب منه ارباح طائلة تمكنك من فتح مشروع في اخر السنة و دا احسن شىء في دلك الوفت استطيع ترك الوضيفة اما الان فترك الوضيفة مخاطرة كبيرة ممكن تخسر الاتنين معا الوضيفة و الفوركس و دلك ان تعرض حسابك للخسارة

انا لست مع من يتركون الوظائف لان الوظائف هى تعتبر اسم لك لما تروح اى بيت عشان تجوز هايقولو لحضرتك بتشتغل ايه؟هتقول مضارب يبقى يلا السلام
لازم تشتغل شغلانه تحط فيها اسمك والفوركس يبقى جانبى مع نفسك وتعمل فلوس كويسه

compaq0
06-17-2012, 12:44
عندما يستطيع ان يحقق ربح ثابت يستطيع ان يتخلى من خلاله على الوظيفه او يحقق ربح كبير يتخلى عن الفوركس و الوظيفه ويبدأ الاستمتاع بالحياه دون ان يعتل هم جنى الاموال

magic777
06-17-2012, 16:38
في الاغلب والاحسن لا ينصح بالتفرغ للفوركس
لانه متقلب جدا ولا تضمن دائما المكسب الا اذا كان
قد حققت مبلغ جيد من الفوركس فتفتح مشروع مثلا وفي نفس الوقت تتاجر بالفوركس وهذه خططتي ان شاء الله

بس الاول اخي ركز انك تدي لنفسك الوقت الكافي او حتى تتفرغ مؤقتا للفوركس في البدايه
وده لمصلحتك انت في النهايه لانك هنا انت بتبني الاساس اللي هتمشي عليه وخبرتك اللي هتساعدك في تحقيق ارباحك
فلازم متبخلش على الفوركس وتديه الوقت اللي تقدر عليه علشان تتعلم كويس

remas
06-17-2012, 18:08
والله الموضوع دا محتاج اولا قبل ما تسيب شغلك اللى شغال فيه انك تكون درست الفوركس كويس جدا ووصلت فيه لمرحلة الاحتراف وقتها تقدر تسيب الشغله تانيه وتتفرغ للفوركس

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:12
والله الموضوع دا محتاج اولا قبل ما تسيب شغلك اللى شغال فيه انك تكون درست الفوركس كويس جدا ووصلت فيه لمرحلة الاحتراف وقتها تقدر تسيب الشغله تانيه وتتفرغ للفوركس

طب وليه تسيب عملك الاساسى

ياجماعه قولنا ده استثمار

يعنى عمل اضافى مهماً وصلت للإحتراف برده

لابد ان يكون لك عمل اساسى برده ياناس

H!m0
06-17-2012, 19:42
أنا ضد هذا النوع من التفكير لأن الوضيفة شيء أساسي في حياتنا و أنا أرى أن الفوركس يعتبر هواية تربحك بعض المال و تساعدك في مدخولك و عن نفسي اذا حققت مليوم دولار سأعتزل كل شيء هههه أمزح فقط المهم الوضيفة شيء أساسي و لو كان مدخولها قليل مقارنة بربحنا في الفوركس

elking
06-17-2012, 19:54
اعتقد ان الفوركس مثله مثل المشروع المساعد للانسان بمعنى انه لابد وان لا نعتمد عليه اعتماد كلى
فيجب ان تكون هناك وظيفة او عمل اخر لان سوق الفوركس غير مستقر

Elbadawy4ever
06-17-2012, 20:03
لا يا غالي لا اعتقد ان ده كويس

لكن الفوركس ده شغل اضافي

يعني مش اساسي

لان هو مش مضمون زي الشغل العام

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:14

ياجماعه قولنا ده استثمار

والله يا اخى محمد
دى بترجع للشخص نفسه
يعنى انا اعرف ناس متفرغة تماماً للفوركس واخرين متفرغين للptc
واخرين للهايب
فهى ترجع الى طبيعة الشخص نفسه !

remo
06-17-2012, 20:40
انا شايف ان الموضوع دا صعب جدا انكط تبدا وتتفرغ للفوركس انا شايف الفوركس كعمل اضافى وليس اكتر من ذلك ولكن ممكن تتفرغ لية لو انت معندكش حل تانى او اقجدرت توصل لمبلغ كويس منة

kingman
06-17-2012, 20:49

ياجماعه قولنا ده استثمار

والأستثمار من اول مبادئه هو ان تستثمر او تضارب بما يفيض عن حاجتك وده افضل شئ للأنسان من ان يعرض نفسه للمخاطر وافضل مقوله فى هذا الموضوع المثل اللىب يقول عصفور فى اليد خير من الف على الشجرة

a7med.first
06-20-2012, 16:12
مينفعشي تعتمد علي الفوركس بشكل اساسي لانه مش مضمون ومش دائم حتي تسيب شغلك او تهمله بسببه
من الافضل انه يكون مصدر تاني او شغل تاني ليك

firas1984
06-20-2012, 18:07
السلام عليكم
من ناحيتي ووجهة نظري الشخصية
افضل البقاء بوظيفتي على تجارة الفوركس لانه اضمن
لكن استطيع المتاجرة وانا بوظيفتي ةبكل راحة

shwaikich
06-20-2012, 18:14
عندنا يمتلك الخبرة الكافية والاستراتيجية الممتازة
وقتها فقط يستطيع الاعتماد على دخلب الفوركس فقط

safiforex
06-20-2012, 18:17
السلام عليكم
من ناحيتي ووجهة نظري الشخصية
افضل البقاء بوظيفتي على تجارة الفوركس لانه اضمن
لكن استطيع المتاجرة وانا بوظيفتي ةبكل راحة
و هذا هو عين الصواب اخي الكريم فان العمل و الوظيفة الحقيقية فهي اضمن شيئ على الانسان من ناحية المدخول و حتى من ناحية الاجتماعية
اما الفوركس فيمكن الواحد ان يعمل فيه على اساس انه دخل اضافي ليس الا

sami
06-20-2012, 18:17
يستطيع الشخص ترك الوظيفة و التفرغ بشكل تام بعد أن يكون على دراية تامة بأساليب التداول و يراكم خبرة هامة تساعده في تحقيق أرباح تتعدى الخسائر و الأهم أن يكون على قدر كبير من الإحترافية في مجال الفوركس،فترك الوظيفة ليس بالقرار الهين،و يمكن إتخاد هذا القرار بعد التوصل لطريقة متاجرة مأمونة و مربحة

abo ali
06-20-2012, 18:27
يفضل ان يكون الفوركس شغل اضافى لان السوق متقلب دائماوبه المكسب والخسارة
ومن الممكن صفقه واحدة تخسرك جميع اموالك. ومن ناحيه اخرى فان الشخص المتفرغ يصبح محترفا ويملك الخبرة بسبب التداول والمتابعه وبالتالى سيزيد حسابه

deadlyfox
06-20-2012, 18:38
من وجهة نظرى
ان الفوركس ماينفعش تسيب شغلك الاساسى علشانه
لان الشغل الاساسى دة شئ مضمون انت بتبقى مرتب نفسك على فلوسه
اما الفوركس انت مش ضامنه

alskndry
06-20-2012, 18:43
اخى نصيحة لا تجعل الفوركس وظيقتك الاساسية لانها غيرمضمونة

ومليئة بالخسائر وكمان الازمات الاقتصادية على الابواب

فاجعلها مصدر لتحسين دخلك وليست وظيفة اساسية

remo
06-20-2012, 18:47

فعلا انا قلت كدة فى التوبيك دا لانى افضل ان الفوركس يبقى عمل اضافى مهمها كان نسبة الدخل التى استطيع ان اربحها من الفوركس كل شهر لان هذا الدخل مهما كبر عمرة ما هيبقى مضمون ولكن انت ممكن تخبط خبطة حلوة منة وتفتح مشروع

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 18:55

صدقت والله اننا على اعتباب ازمات قويه قادمه

ماعرفيين راح تعمل في السوق ايه

يعى ربنا يستر - وياريت الكل يحافظ على عمله الاساسى

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 19:04

اهلا وسهلا
يستطيع المتداول ان يترك وظيفته ويتفرغ كليا للفوركس
اذا اخذ بالاسباب واستعد علميا ونفسيا لمهنه الفوركس
وليس مجرد ان يقراء هذ الكتاب ويجرب ذلك المؤشر وهكذا
وانما ياخذ كورسات تعليميه فى مجال الفوركس من اهل الاختصاص
عليه ان يسافر الى الغرب ويتعلم
وعندما يتعلم ويجد نفسه قادر على خوض غمار هذا المجال ويحقق ارباح مضمونه مليون فى المائه وقتها فقط يترك عمله

zikooo014
06-20-2012, 19:08
اللي ممكن يعمل كده اللي هو اتخنق من العمل في القطاع الخاص او اللي مديره خانقو
بس برضو مش كويس ان الواحد يعتمد علي الفوركس بس كمصدر دخل لازم تكون في وظيفه اساسيه بجانبه

actas
06-20-2012, 19:30
اخى الكريم نصيحه من اخ لا تجعل الفوركس ياخذك من حياتك او بمعنى اصح يسرق عمرك ...فمن غير الممكن ان تترك وظيفتك الثابته والمضمونه لتذهب لعمل غير مضمون الربح به فانت تعلم ان هذا السوق يوم لك ويوم عليك ..ولكن اجعله فى وقت تفرغك فقط

mohamed hamdy
06-20-2012, 19:33
انا اعتقد ان هذا شئ من الخيال
لان الوظيفة لا تتعارض مع الفوركس لان الفرد يقدر ان يجمع بين الاثنين
معا فلا داعى لترك احداهما لحساب الاخرى

a5rzamn
06-20-2012, 19:34
حسب وظيفتك اخي
اذا كان الوظيفه تدخل عليك دخل كويس ما بصير تتركها
اما اذا كانك وظيفتك دخلها بسيت (ما جايبه همها) ممكن تركها اذا لقيت انو التداول يدخل عليك اضعاف وظيفتك
لانه الفوركس ما بتأمنلو بسهوله

Amgad91
06-20-2012, 20:14
من وجهة نظري ليس من الحكمة على الاطلاق خاصة في دولنا العربية ان يترك الشخص عمله الاساسي و يتفرغ للفوركس\
خاصة ان عملنا الاساسي دائما ما يكون حتى الظهر وهي الفترة التي يكون فيها السوق الى حد كبير نائم ولا يتحرك كثيرا على عكس الفترة الامريكية التي تحدث بها معظم الحركة
لذلك من الافضل ان يكون الفوركس مصدر ثانوي للدخل وليس اساسي

mohamed hamdy
06-20-2012, 20:16
لا اعتقد ان هناك تعارض بين الوظيفة والفوركس
لكى يترك احداهما على حساب الاخرى
فالفرد يجب ان ينظم وقته

aboualy
06-20-2012, 20:24
فالفرد يجب ان ينظم وقته

نعم اخى فمن اهم مميزات الفوركس انك تستطيع العمل به فى وقت وهذا يعطيك الفرصة لتنظم وقتك بين الفوركس وعملك الاساسى ولهذا ان اعتقد انه ليس من الضرورى ان يكون هناك تفرغ تام للفوركس الا بعد ان تصل الى اقصى درجات الاحتراف

ana1990
06-20-2012, 20:36
انا رايي ان اللي يسيب وظيفته الحقيقيه علشان الفوركس حتى لو كانت وظيفته وحشه ميبقاش بيتصرف صح صدقني احنا عندنا في مصر الوظيفه دي نعمه مينفعش يسيبها ده غير ان السوق مهواش مستقر كده ممكن شهر يبقى غني و بيعمل اللي هو عايزه و الشهر اللي بعده ينام على الرصيف اكيد طبعا الشغل العادي احسن و استقراره افضل لكن لا مانع في الفوركس في اوقات الفراغ

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 20:37
فالفرد يجب ان ينظم وقته

انت ممكن تنظم وقتك ياغالى

السوق ممكن تقعد عليه ساعتين يومياً

وشغلك 6 ساعاات

يعنى مش هتعطل كتيرر وهتعرف تعمل كل حاجه فى يومك

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:42
اهلا وسهلا
يستطيع المتداول ان يترك وظيفته ويتفرغ كليا للفوركس
اذا اخذ بالاسباب واستعد علميا ونفسيا لمهنه الفوركس
وليس مجرد ان يقراء هذ الكتاب ويجرب ذلك المؤشر وهكذا
وانما ياخذ كورسات تعليميه فى مجال الفوركس من اهل الاختصاص
عليه ان يسافر الى الغرب ويتعلم
وعندما يتعلم ويجد نفسه قادر على خوض غمار هذا المجال ويحقق ارباح مضمونه مليون فى المائه وقتها فقط يترك عمله
امممم وجهة نظر باردو يا اخى لكن اظن انه تحقيق الارباح ليست مضمونة ايضاً مع كل هذا التعلم
فنحن فى مجال حساس للغاية

kingman
06-21-2012, 03:55
وفيه حاجة كمان بخصوص الوظيفية الوظيفة اللى مفهاش مستقبل بيبقى سهل الواحد يصيبها دون ندم لأنه مش هيتقدم فى حياته من خلالها فبيبقى مافيش اى مشكلة ان يتجه للفوركس مع تكوين الخبرة اما لو وظيفة جيدة ولها مستقبل او ثبات مرضى بشوفه خطأ ان الواحد بصيبها

Mostafa Mando
06-21-2012, 05:16

مهما كنت خبيرا في الفوركس او اي مجال ربح من الانترنت وكان يعيج عليك دخلاً

كبيرا فهذا لا يغني عن العمل الحقيق العمل الحقيق له اهمية اخرى غير المال

وهي الاحساس بفاعليتم وكيان وسط اسرتك والتفاعل مع الناس وعدم الانطواء

2x1
06-21-2012, 05:19
وفيه حاجة كمان بخصوص الوظيفية الوظيفة اللى مفهاش مستقبل بيبقى سهل الواحد يصيبها دون ندم لأنه مش هيتقدم فى حياته من خلالها فبيبقى مافيش اى مشكلة ان يتجه للفوركس مع تكوين الخبرة اما لو وظيفة جيدة ولها مستقبل او ثبات مرضى بشوفه خطأ ان الواحد بصيبها

لا اعتقد ذلك حتي لو ملهاش مستقبل لكن لها دخل ثابت شهري مهما كان حجمة لكن تقدر تعتمد علية اذا لا قدر الله حصل اي مشكلة معاك فتداولك من اي نوع

okash
06-21-2012, 08:03
الفوركس لا يمكن ان تكون وظيفة اساسية الا للاشخاص المتقاعدين والذين قد انهو خدمتهم في العمل فقط قد تكون الفوركس وظيفة اساسبة في الحياة

moonlight
06-21-2012, 08:49
لا انصح احدا ان يتخذ الفوركس مهنة وحيدة له ولكن يمكن اعتباره عمل اضافى بجانب مهنته الاساسية لان الفوركس مش مضمون وممتلئ بالمخاطر ويمكن خسارة اموالنا فى لحظة فى اللحظة دى ايه العمل؟لهذا السبب يجب اعتباره مهنة اضافية فقط

2x1
06-21-2012, 09:04
هناك اشخاص تجبرهم الحياة للعمل من المنزل فقط مثل المتقاعدين مثلا او يكون من الاشخاص المنطوين ولا يحبون الاحتكاك الخارجي فتكون هذا العمل بالنسبة لهم كل شيئ ويعتمد علية بالكامل

Rami
06-21-2012, 10:00
لا اعتقد ذلك حتي لو ملهاش مستقبل لكن لها دخل ثابت شهري مهما كان حجمة لكن تقدر تعتمد علية اذا لا قدر الله حصل اي مشكلة معاك فتداولك من اي نوع

بالتاكيد لو ليس لديك عمل خارج نطاق الفوركس
لم لا يحاول المتاجر ان يحاول ان يجد له مصر رزق ولو بسيط فى هذا السوق
مع الحذر من التوتر فى مثل هذه الاوضاع

شكرا لشخصك الكريم

okash
06-21-2012, 10:02
انا انصح كل شخص ان لا يفعها الا الذي قد خرج على التقاعد او انهى خدمته واخلص من العمل ولكن ان تعتمد ان الفوركس لكوظيفة اساسية انا لا انصح

Noah
06-21-2012, 14:00
لا يوجد مدة معينة يجب حينها ان يتركا لفرد الوظيفة التى يعمل بها ويتفرغ للفوركس ولكنا لفكرة انه كلما كان المتاجر فى الفوركس لديه القدرة على تحقيق نسبة ارباح جيدة فى هذا السوق فى هذه الحالة اعتقد ان الفوركس اصبح وظيفة جيدة ويمكن الاعتماد عليها

mohamedfx2005
06-21-2012, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله
اخي من الصعب الاعتماد على الفوركس كوضيفة لكن هذا ليس مستحيل
ان كنت متاجر ممتاز وعندك راس مال كبير نوعا ما مثلا 10000 دولار على الاقل وتتبع استراتيجية نسبة ربحها اكثر من 70 بالمئة ومع ادارة راس مال صارمة بامكانك الاعتماد كليا على الفوركس

safiforex
06-21-2012, 14:34
السلام عليكم ورحمة الله
اخي من الصعب الاعتماد على الفوركس كوضيفة لكن هذا ليس مستحيل
ان كنت متاجر ممتاز وعندك راس مال كبير نوعا ما مثلا 10000 دولار على الاقل وتتبع استراتيجية نسبة ربحها اكثر من 70 بالمئة ومع ادارة راس مال صارمة بامكانك الاعتماد كليا على الفوركس

نعم صحيح اخي الكريم ، ان الواحد لو كان له مثل المبلغ الذي ذكرت 10000 دولار فانه اكيد سيكون ناجح في الفوركس
لكن مثل هذا المبلغ لا يجب ان يتاجر به هكذا متداول ، بل يجب ان يكون محترف فعلا
لانه صعب ان يذهب مثل هذا المبلغ في المارجن

remas
06-21-2012, 14:38
الاسنسان ممكن يسيب وظيفته الاساسيه ويتفرغ للفوركس فى حاله واحده لو انه بعد تدريب كبير فى الفوركس وجد انه محصلته النهائيه ربح وربح مستمر مش مهم يكون ثابت المهم مستمر وقتها ممكن يتفرغ للفوركس

magic777
06-21-2012, 17:24

وعلشان كمان مبيهونش عليه انه الوقت والمجهود اللي عمله في المجال ده لحد لما بدأ يقف فيه على ارض صلبه
ويحقق ربح انه بعد كده يتركه ويضيع كل ده من ايديه علشان فرصه وظيفه ممكن برده يشتغل فيها
مع الفوركس ويمسك هنا العصايه من النص ومايكونش هنا ضيع تعبه في مجال الفوركس كده بالساهل

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:18
انا لا افضل اطلاقا ان يتخذ شخص الفوركس والتداول وظيفتة الاساسية التى يعتمد عليها ولكن افضل ان تكون عمل اضافى حتى اذا خسر فى الفوركس وهو امر وارد جدا لا يؤثر على حياتة

KOGI
06-22-2012, 21:55
ان جعل الفوركس عملا اساسيا ليس جيدا لأن فوركس سوق متقلب يوجد فيه خساره كما يوجد فيه الربح,واذا اردت ان تجعله عملا اساسيا لابد ان تربح كل يوم وهذا امرا صعبا

okash
06-22-2012, 22:15
بعد ان يتشجار مع مسؤوله او الحكومة تغلق المصلحة يستطيع ان يعمل في الفوركس بشكل متفرغ الى ان يجد وظيفة جديدة او يفتح مصلحة جديدة
ههههههههههههههههههه

kingman
06-22-2012, 23:13
بعد ان يتشجار مع مسؤوله او الحكومة تغلق المصلحة يستطيع ان يعمل في الفوركس بشكل متفرغ الى ان يجد وظيفة جديدة او يفتح مصلحة جديدة
ههههههههههههههههههه

ههههههه ليه الشر ده
وبعد ايتعرض للمخاطر فى سوق الفوركس ولا قدر الله يخسر يبقى خسر وظفته ويرجع يبوس راس رئيسه هههههههه
اكتر حاجة بتعجبنى فى السوق ده انه دايما عايز تفكير عقلانى ويمكن اكبر سبب للخسائر اننا نتعامل معه بعواطف اكثر وده سبب تعثر الكثيرين منا

soufiane04
06-22-2012, 23:16
كل من اعتبر الفوركس مصدرا للدخل فهو غبي
الفوركس متقلب يوم لك
و يوم عليك
اليوم انت ميليونير و غدا قد تصبح مفلسا

elzeel
06-22-2012, 23:26
بصراحه انا عمرى ماشفت ان الانسان ممكن يتفرغ للفوركس حتى لو محترف فالمفروض انه يكون عمل ااضافى
وليس عمل اساسى فى حياتك حتى لا تتعلق حياتك على خساره او خسارات متتاليه فتندم على ما اضعت به وقتك

assidi saber
06-22-2012, 23:48
لا استطع ان اترك الوظيفة و اتفرغ للفوركس لان الوظيفة فيها مورد رزق ثابت اما الفوركس فيمكن في اي لحظة ان تخسر نقودك

i5land_man
06-22-2012, 23:50
بصراحه انا عمرى ماشفت ان الانسان ممكن يتفرغ للفوركس حتى لو محترف فالمفروض انه يكون عمل ااضافى
وليس عمل اساسى فى حياتك حتى لا تتعلق حياتك على خساره او خسارات متتاليه فتندم على ما اضعت به وقتك
ممكن يبقي عمل اساسي لو المتاجر كان محرتف جدا واشتغل محلل فني
او في دعم فني لشركة وساطة وقتها حيضمن دخل ثابت
وربنا يوفقنا جميعا

sunlight
06-23-2012, 00:00
وربنا يوفقنا جميعا

اعتقد ان الفوركس يكون احسن لو كان وظيفه اضافيه بجانب الشغل لان الفوركس يعتبر لم يصبح وظيفه عامه يعترف با وليس كل الناس عندهم معلومات بيها وكثير من الناس بيقولو انها حرام طيب ازاى هانخليها شغلنا الاساسى لذلك يجب ان تكون وظيف اضافيه ولن تضر الشغل الاساسى

aminos
06-23-2012, 00:07
السلام عليكم
في نظري الفوركس لزيادة الدخل الشهري
لكن إن أصبحت متمكنا منه بشكل كافي و أنت واتق أنك تمكنت من الفوركس
فلتعتمد عليه في ذالك الوقت كوظيفة رسمية لك
و نطلب من الله التوفيق

i5land_man
06-23-2012, 00:09
السلام عليكم
في نظري الفوركس لزيادة الدخل الشهري
لكن إن أصبحت متمكنا منه بشكل كافي و أنت واتق أنك تمكنت من الفوركس
فلتعتمد عليه في ذالك الوقت كوظيفة رسمية لك
و نطلب من الله التوفيق
يعني لو حسابك ان شاء الله 10000 دولار
حتعرف تديروه وانت متفرغ وتجيب ايراد شهري كويس ان شاء الله
بس الخبرات الحياتية والاحتكاك مع المجتمع حيبقي قليل

Noah
06-23-2012, 04:20
عندما يتمكن ويتاكد انه يستطيع ان يحقق نسبة ارباح ثابتة كل شهر من الفوركس فى هذه الحالة يمكنه ان يترك الوظيفة التى يعمل بها ويتفرغ للفوركس فقط وانا شخصيا شايف ان افضل شئ للعمل فى الفوركس ان يكون لديك ادارة للمال واستراتيجية قوية جدا

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:35
لا استطع ان اترك الوظيفة و اتفرغ للفوركس لان الوظيفة فيها مورد رزق ثابت اما الفوركس فيمكن في اي لحظة ان تخسر نقودك

صحيح يا اخي وهذا ما اريد توصيله لجميع الاعضاء حتى لو االفوركس يعيد عليك دخلاً ثابتاً على سبيل المثال

العمل الحقيقي هو الاهم هو الذي يزيد الانتاج ويحركط الاقتصاد

تخيل لو كل الناس اشتغلت على الانترنت مهما انت كسبت مش هيبقى للفلوس قيمة هتبقى مجرد ورق عشان مش هيبقى في انتاج

hesham itch
06-23-2012, 06:39
الموضوع ده باين عليه مهم جدا لانه اتكرر كتير بس بصراحة السؤال المرة دى مختلف
ممكن الواحد لو وصل لمكسب معين وبالتأكيد ضخم عشان يبتدى يعتمد ع الفوركس فى
الحصول على مصدر دخل رئيسى للمعيشة منه

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:41
اعتقد ان الافضل يكون الفوركس بجانب وظيفة اساسية
لكن لا تجعل الفوركس مصدر رزقك فانه غير مضمون

sunlight
06-24-2012, 02:44
اعتقد ان الافضل يكون الفوركس بجانب وظيفة اساسية
لكن لا تجعل الفوركس مصدر رزقك فانه غير مضمون

اكيد الفوركس مش مضمون طبعا ولو كان بجانب العمل الاساسى فيكون الربح مرتين والمرتب مرتين وهذا كافى بالنسبه لنا جميعا
وحتى نريح نفسنا شويه من الجلوس على الكمبيوتر ونشوف الناس

magic777
06-24-2012, 03:49
وربنا يوفقنا جميعا

ده هيكون فرصه جيده ليه هيكون عمله الميداني هو عمله في الفوركس وليه ربح ثابت
وفي نفس الوقت عمولات ويقدر كمان يشتغل هو على حسابه ويكون ليه ربحه الخاص من متاجرته

abdello052
06-24-2012, 20:27
في رأيي من الأفضل أن يكون الفوركس فقط مصدر ثاني لجني المال لأن هذا الفوركس وكما تعلمون ليس به ربح مضمون أو خسارة مضمونة

ahmed
06-24-2012, 20:30
ده هيكون فرصه جيده ليه هيكون عمله الميداني هو عمله في الفوركس وليه ربح ثابت
وفي نفس الوقت عمولات ويقدر كمان يشتغل هو على حسابه ويكون ليه ربحه الخاص من متاجرته

طبعا لو عمله الميدان هو الفوركس ليس هناك مانع من هذا لان هناك
ايضا دخل ثابت بجانب المتاجرة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-24-2012, 20:31
ممكن بس اذا كان دخلك من الوظيفه ليس جيدا لكن شوفت مقابله مع شخص يكسب من النت 20 الف دولار شهريا

safiforex
06-24-2012, 20:37
ممكن بس اذا كان دخلك من الوظيفه ليس جيدا لكن شوفت مقابله مع شخص يكسب من النت 20 الف دولار شهريا

اه اخي مثل هؤلاء الاشخاص موجودين و ما اكثرهم و لكن هم عرفوا كيف يعملون في الفوركس
ليس مثلنا احنا نحلم و لا نعمل له اي شيئ ، و انا اعرف شخص ما شاء الله لديه الان ربع مليون دولار و اكثر من هذا ، و ما زال يربح اكثر

The Mester X
06-24-2012, 21:28
في رأيي من الأفضل أن يكون الفوركس فقط مصدر ثاني لجني المال لأن هذا الفوركس وكما تعلمون ليس به ربح مضمون أو خسارة مضمونة
ايوه اخوي انا متفق معاك و لا يجب اعتبار الفوركس مصدر اساسي بل ثانيو لانه فقط استثمار لاموالك
و لا شئ مضمون في السوق الفوركس و لا يمكن ترك الوظيفة بالسبب الفوركس

nrgslawi
06-24-2012, 21:32
ممكن الشخص انه يتخلى عن وضيفته عندما يصير متاجرا محترفا يربح قدر مناسب من المال يضاعف راتبه الشهري بحوالي 20 مرة

mohamed1happy
06-24-2012, 21:34
انا عن نفسي لا أحب فكرة ان يترك شخص ما وظيفته ويتفرغ للفوركس
فالفوركس غير مضمون ولايمكن اعتباره مصدر رئيسي للدخل
لكن انا عن نفسي اعتبر الفوركس مصدر تاني للدخل ولا يمكن في يوم من الايام اترك وظيفتي من أجل الفوركس

assidi saber
06-24-2012, 22:55
اعتقد ان التفرغ للفوركس غير شئ جيد لانه الفوركس لا يمثل مورد رزق ثابت فمن راي يجب الاعتماد على وظيفة لكي تتحصل على المال

dodovedo
06-27-2012, 09:21
اهلا اخى

بالتوفيق

اانا اضم صوتى لصوت الاخ الكريم سمارت
لازم ميكونش مال ياثر عليك ولو الفوركس شغل اضافى مش هتبقى خايف ولا قلقان لانك كده كده ليك دخل بتاعك ثابت
تقبل مرورى واحترامى

okash
06-27-2012, 09:24
،نصيحة لا تترك وظيفك مهما كانت ومهما كان راتبك لا تترك فالفووركس لا يحتجا الى تفرغو لا يحتاج الى شخض جالس فيالبيت وفي نفس الوقت الفوركس عالي الخطورة

saad
06-27-2012, 14:48

foouaad
06-27-2012, 16:09
انا لا انصح بترك الوظيفه لكى التفرغ للفوركس لو كل الناس عملت كده بيقا الفوركس هيضمر نظام الدوله وتصبح كل الوظائف الاخرى خاليه
انا انصح ان بكون الفوركس بجانب العمل الاساسى ويكون مدعم مدى الشخص
وفى الفوركس من الممكن ان تخسر خساره فادحه وتخسر رئس المال او تكسب مكسب كبير
يعنى الفوركس مش عمل اساسى

Noah
06-27-2012, 17:16
ان تمكن من تحقيق راس مال كبير جدا لا يقل عن 10.000 $ وان يكون هذا المال يمكنه ان يحقق عن طريقه نسبة ربح شهرى جيدة مثل ان يحقق نسبة ارباح شهرية تصل الى 10 % علىا لاقل وفى هذه الحاةل من الممكن جدا ان يتفرغ للعمل فى الفوركس

magic777
06-27-2012, 17:43

حاول انك تنظم وقتك اخي ومتخليش عملك في الفوركس يكون على حساب صحتك
وعلاقاتك الاجتماعيه واصلا السوق اليومين دول ضارب خالص والافضل ليه انك تعمل بالاوامر المعلقه
لانك لو قعدت تراقبهم هيجيلك انهيار عصبي زي اللي بيحصلي الايام ده من
التذبذب الملل ده

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 17:48

ووممكن واحد يقدر يكسب ويحقق ارباح

وميبعدش عن ناسه واهله ويحاول ما يجلس امام الشاشه كثيراً لكى لايؤثر على نظرة وصحته

ابو محمد
06-27-2012, 17:59
اذا اراد اي شخص ان يترك الوظيفة
يجب ان يكون عندة راس مال كبير
ويعمل بادارة راس مالة صارمة
بارباح يومية لاتتعدى1 بالمية

Mostafa Mando
06-27-2012, 18:17

اعتقد يا اخي ان مهما كان مع المتداول رأس مال كبير وكان الربح من الانترنت يعيد عليه دخل كبير

لا يترك وظيفته الحقيقية حتى لو كانت بمرت اقل لأن لولا هذا الموظف ما زاد الانتاج وتتقدم الدولة والمجتمع

وارتفاع سعر العملة يأتي بالانتاج تخيلوا معي لو كل الناس عملوا على الانترنت وتركوا وظيفتهم الفلوس اللي انت بتكسبها مش هبقى ليها قيمة عشان مفيش انتاج

ختبقى شوية ورق عشان كدا انصح الجميع بالفوركس او اي عمل على الانترنت ان يتخذه عمل اضافي وليس اساسي

omar kapo
06-27-2012, 18:19
اعتقد عندما اري ان الفوركس اعطي ليك كل الظروف المناسبة لذالك ممكن ان اترك الشغل ولكن ف سيبيل ان اقيم
مشروع جديد هذا المشروع يكون كبديل للوظيفة التي اعمل بها

ashraf el-araby
06-27-2012, 18:34
انا اعتقد ان التفرغ للفوركس ليس شيئا جيدا , انا اعتبر ان اى دخل من الفوركس هو للأستثمار أو الأدخار , وليس مصدرا للدخل , او يمكن الأعتماد علية كليا , دون النظر لأى مصدر دخل أخر , لأن السوق متقلب دائما , وبة الربح و الخسارة

اتفق معك فانا ضد فكرة ترك الوظيفة من اجل الفوركس او الاعتماد الكلى على الفوركس وده الان السوق كما قلت اخى متقلب وحتى لو خسر لا قدر الله لايؤثر على حياتة

saad
06-27-2012, 18:54
من وجه نظري الشخصية ان الفوركس لا يمكن ان يكون مهنة اساسية بالنسبة لمصر الفوركس غير منتشر بطريقة الكبيرة حتي لما بتروح للبنوك لو قولت ليهم انا الفلوس جاية من فوركس الناس بتقلق ودا حصل معايا وكمان لازم يكون ليك مصدر دخل ثابت بعيد عن الفوركس .

ولكن لو انت معاك مبلغ محترم بتقدر تتاجر بيه واعتقد ان هو لا يقل عن 5000 دولار وانت طالع تقدر تطلع مبلغ مالي محترم جدا شهريااا بادارة راس مال صارمة ولازم تقتل الطمع لان هو العدو الاول ليك ولكن كل دا بجانب وظيفة يعني لو روحت تتجوز عندنا هنا في مصر مش هينفع تقوله انا متداول في الفوركس ولا انا بتكلم غلط حتي لو الفوركس دا ممكن تحقق منه اضعاف اضعاف الفلوس الي بتجيبها من الوظيفة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 19:06

بس محتاج رأس مال كبير لا يقل عن 5000 دولار

وتفرغ تفرغ كامل للمجال
لانه هيبقا مصدره الاول والاخير ومفيش مصدر تانى هيعتمد عليه

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:57

وتفرغ تفرغ كامل للمجال

لكن يا اخي محمد انت ادرى مني وعارف اكتر مني ان الفوركس مجال حساس

وخطير لا يعتمد عليه كدخل اساسي للانسان هو دخل اضافي لكي يحسن المعيشة

ليس كدخل اساسي

kingman
06-27-2012, 23:35

وتفرغ تفرغ كامل للمجال
بالفعل لأن الواحد مش هيقدر ينجح فى السوق الا بادارة راس مال جيدة وادارة راس مال جيدة معناها حساب مناسب كى نطلع منه بارباح جيدة تعنى على الحياة ودخل يكون مرضى للمتاجر دون مخاطرة

sa sa
06-28-2012, 00:28
والله انا لا افضل ترك وظيفه لها عائد ثابت والتفرغ للفوركس فقط ,لكن اذا رايت ان الفوركس افضل يمكن ان تتفرغ في حاله اذا كان لديك الخبره التي تؤهلك للربح الجيد والثابت الذي يؤمن لك حياه كريمه

كونان
06-28-2012, 00:43
شغلك جنب الفوركس شئ أساسى
أو على الأقل استثمار فى مشروع جانبى بجانب الفوركس
من وجهة نظرى هو غير مضمون للتفرغ له كاملا

sendrala ahmed
06-28-2012, 00:44
عندما يصبح محترف فى مجال الفوركس ويستطيع تحقيق ارباح تغنيه عن الراتب الاساسى من الوظيفه

The Mester X
06-28-2012, 01:01

وتفرغ تفرغ كامل للمجال

ايوه اخوي اي شخص يفكر يترك الزظيفة لازمه خبرة و تمكن من المجال الفوركس جيدا
اضافة للحساب الكبير و لكن حتى 5000 دولار ممكن تبقى قليلة و لا تستاهل ترك و ظيفة بسببها
و نعلم ان حتى كبر الحساب ممكن يخلق الغرور للشخص و يضيع الحساب كله

pimo
06-28-2012, 01:33
تستطيع ان تترك الوظيفة وتتفرغ كلي الي التداول في الفوركس اذا استطعت ان تجمع راس مال لا يقل عن 20000 دولار واستراتجية تكسبك اكثر من 65بالمئة هنا تستطيع ان تترك عملك كا موظف

saad
06-28-2012, 01:42

sky44
06-28-2012, 01:44
في رأيي يبقى الفوركس دائما في المرتبة التانية بعد العمل الاساسي مهما كان الربح الدي تجنيه منه ودلك راجع لعدة اسباب اولا ان الفوركس صعب الاعتماد عليه كليا ودلك راجع للخسارة التي تهددك في كل صفقة اي انك لست ضامنا لمدخولك اليومي عكس العمل وغيرها من الاسباب ... الخ

sheko
06-28-2012, 02:04
اخي المتاجر بالفوركس حتي تكون عملا اساسيا يجب ان تتمتع براس مالي كافي للعيش بالارباح الصافيه منه + بيحتاج خبره كبيره للخروج من اي ازمات او خسائر في اسرع الاوقات و باقل خسائر + يكون عنده احتيطالي كفالله الشر لو خسر ما عنده فاي ازمات اقتصاديه بس هي دي ابسط الشروط اخي

xtomorrow
06-28-2012, 02:21
خلافا لاغلب اراء الاخوة الاعضاء
اجد من الممكن اعتماد الفوركس كوظيفة او عمل تتفرد به
طبعا هذا يعتمد على مدى احترافك الفوركس
اخيرا اود الاشارة الى انك لو تفرغت للفوركس
واعطيته كل الاهمية والوقت فانك ستتقنه وتحترفه لا محالة

mostafakamal
06-28-2012, 02:31
اعتقد ان التفرغ ممكن يزيد الضغط النفسى على المتداول
لان ده سوف يصبح مصدر دخله الوحيد

hisoka
06-28-2012, 02:57
انا أرى ان الفوركس ...يجب الا يتأخذ كمهنه اساسيه ..يجب ان تهتم بعملك وجنى اموالك ..ثم بعد ذالك تستثمر اموالك الزائده فى الفوركس ..اما ان تستثمر اموالك كامله فهذا لا يعقل لأن سوق الفوركس متغير وليس مستقر فممكن ان تجنى اموال ضعف اموالك وممكن ان تضيع كل اموالك فمن الحكمه ترشيد االعمل فى الفوركسه

omar kapo
06-28-2012, 03:05
عندما يكون تاجر محترف
يستطيع ان يدخل له دخل ثابت يكفيه شهريا ع الاقل 50 الف دولار
ايضا
يقوم بعمل مشروع صغير لنفسه يكون دخل اخر له

KOGI
06-28-2012, 03:31
انا أرى ان الفوركس ...يجب الا يتأخذ كمهنه اساسيه ..يجب ان تهتم بعملك وجنى اموالك ..ثم بعد ذالك تستثمر اموالك الزائده فى الفوركس ..اما ان تستثمر اموالك كامله فهذا لا يعقل لأن سوق الفوركس متغير وليس مستقر فممكن ان تجنى اموال ضعف اموالك وممكن ان تضيع كل اموالك فمن الحكمه ترشيد االعمل فى الفوركسه

مية مية يا محمد كلامك فعلا مظبوط لازم الواحد ميعتمدش عليها كمهنخ اساسية لكن كدخل اضافى للاسرة
لازم يكون هناك مصدر اساسى للدخل لان فى ثانبة الواحد ممكن يخسر كل امواله

mostafakamal
06-29-2012, 21:41
يستطيع الشخص ان يترك الوظيفة ويتفرغ فى الفوركس عندما يكتسب خبرة كبيرة تؤهله الى الاعتماد على الفوركس
ولكنى لا انصح بذلك

mido303037
06-30-2012, 02:01
اخى لا تعتمد على الفوركس ولا تترك وظيفتك
تترك وضيفتك فى حالة واحدة فقط
ازا احترفت تجارة الفوركس بنسبة 95 فى المية وكنت قادرا على اتخاذ قرارات تخص البيع والشراء

waleed adel
06-30-2012, 16:33
انا عن نفسى متاكد ومؤمن ان الفوركس من الافضل ان يكون شغل اضافى فقط
لايمكن الاعتماد عليه فقط بس اكيد لو لم يوجد عمل اخر فما باليد حيله

mamonet
06-30-2012, 17:12
انا لا اتحمس الى هذه الفكره على الاطلاق حتى وان كان هذا الشخص محققا للارباح ولا يعرف للخساره طريق

لان بمعنىاصح الفوركس وسيله غير امنه على الاطلاق فهى كموج البحر غدار , وربما تهوى بخبراء وتجار كثر

وانا ارى ان اى عمل مرتبط بالوضع السياسى والاقتصادى ليس له امان على الاطلاق نظرا لتقلب الاوضاع دائما

sunlight
06-30-2012, 17:16
انا لا اتحمس الى هذه الفكره على الاطلاق حتى وان كان هذا الشخص محققا للارباح ولا يعرف للخساره طريق

لان بمعنىاصح الفوركس وسيله غير امنه على الاطلاق فهى كموج البحر غدار , وربما تهوى بخبراء وتجار كثر

وانا ارى ان اى عمل مرتبط بالوضع السياسى والاقتصادى ليس له امان على الاطلاق نظرا لتقلب الاوضاع دائما

انا ايضا لن اترك وظيفتى لفوركس بالرغم ان الفوركس عطينى فرصه المتاجره فى اى وقت ليلا ونهارا لماذا اذن اترك الوظيفه او اترك الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 19:50
اعتقد ان التفرغ ممكن يزيد الضغط النفسى على المتداول
لان ده سوف يصبح مصدر دخله الوحيد

اكيد التفرغ للمجال ده بس

هيعملك مشاكل نفسيه وهتبقا انسان عصبى

وكل همك وكل حياتك الفلوس

بلاااش افضل

ان المجال ده ياخد كل وقتنا وبالاخص ياخدنا عن اقرب الناس لينا

الله يوفقنا جميعاً

waleed adel
07-02-2012, 07:38
لابد ان يكون الفوركس ليس عملك الاساسى فلابد ان يكون عمل اضافى حتى لو لم يكن لك عمل اساسى
فلابد من البحث عن عمل بجانب الفوركس

ramimasarwah
07-05-2012, 11:05
السلام عليكم
اذا كان الشخص يستطيع التوفيق بين عمله والفوريكس فما الداعي لترك العمل ولكن اذا كانت الارباح كبيره بما يكفي للمتاجرة والعيش وفي حال الخسارة في الفوركس يتسطيع ايجاد وظيفه بسهوله فيمكن تركه عمله ويستمتع بالحياة

jihadazzam
07-05-2012, 11:29
السلام عليكم
اخي الكريم معك 25000 بتفتح حساب فيهم
اعتقد هذا المبلغ بتقدر بتعمل الفوركس وضيفة لك
بالتوفيق لك

forex man
07-05-2012, 11:38
الدوافع لذلك هو الربح السريع بدون مجهود كبير (على حسب اعتقاده ) و
هذا خطا لان الفوركس غير مضمون وانا لا افضل ابدا ان تترك اى عمل مهما كان بيسطا من اجل الفوركس ومن
الممكن ان تندم بعد تركك لوضيفتك من اجل الفوركس
تحياتى

Mohamed90
07-05-2012, 11:44
انا عن نفسى متاكد ومؤمن ان الفوركس من الافضل ان يكون شغل اضافى فقط
لايمكن الاعتماد عليه فقط بس اكيد لو لم يوجد عمل اخر فما باليد حيله

السلام عليكم طبعا اخي العزيز مهما وصلت و تطورت قدراتك في الفوركس فلا يجب ان نعلق عليه امالنا
و ترك وظائفنا بل يجب تشبت بالوظائف و الفوركس ياتي ثانوي حتى مع الارباح الكثيرة

onbtavptbav
07-05-2012, 12:54

theboy2226
07-05-2012, 15:02
انا اعتقد ان الفوركس لا يجب ان يكون مصدر دخلك الاساسي و الوحيد اذا كنت رب اسرة فقط استخدمة لعمل دخل اضافي لان التوتر و الضغط علي المتاجر بدوام كامل يكون رهيب لان السوق غير مضمون و اكثر المتاجرين احترافا احيانا يتعرضون لخسائر و قد تكون بكميات كبيرة فنصيحتي لك ان تضمن مصدر دخل ثابت و الفوركس مجرد اضافة اذا كسبت منه لله الحمد و اذا خسرت فمصدر دخلك الاساسي لن يتاثر

yahiamahmod56
07-05-2012, 15:32
التفرغ للفوركس صعب بالنسبه لى لأنه مهما وصلت الى مكاسب وخبرات لا تضمن تقلبات السوق
وبالتالى فأى شخص وخصوصا اصحاب
المسؤليات يحتاجون الى دخل ثابت شهريا