PDA

View Full Version : الرافعه الماليه

Pages : [1] 2

elhamy enany
09-18-2015, 19:03
يا جماعه بخصوص الرافعه الماليه ليه محدده في شركه انستا اعل شي 1 : 100 للي مسجل تبع المنتدي

aissadz
09-30-2015, 13:27
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

ahmed bakry
10-02-2015, 10:34
الرافعة المالية بالفعل مهمة جدا وعليها عامل كبير جدا ف عقد الصفقات فهى التى ترفع مقدار الدولار بالنسبة المحددة له من جانب المتداول مية او متيتين او اكتر والسلام عليكم ورحمة اله وبركاته

engaym
10-02-2015, 10:48
السلام عليكم اخى الرافعة المالية يوجد الكثير من الاعضاء الذين شرحوها وهى موجودة بالتفصيل فى القسم
التعليمي بالمنتدى ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

waleed shaaban
10-02-2015, 12:02
lمن ضمن الشروط بالمنتدى مع الشركه ان تكون الرافعه الكاليه 1 الى 100 نسبه لان اغلب المشاركين بالمنتدى
من المبتدئين الذين قد لا يعلمون كيفيه التعامل معها وباللتالى محاوله للمحافظه على راس المال
ولهذا نتقدم بلشكر لكل من المنتدى و الشركه انستا الرائعه

amr145
10-02-2015, 13:52
يقصد بالرافعة المالية Financial Leverage مدى اعتماد المنشأة على الاقتراض من المؤسسات المالية والمصرفية في سد احتياجاتها المالية اى درجة اعتماد المنشأة في تمويل أصولها من مصادر تمويل ذات دخل ثابت سواء كانت قروض أو سندات وغيرها من طرق التمويل المتعارف عليها ما ينعكس على الأرباح التى يحصل عليها الملاك ومن ثم ينعكس على درجة المخاطرة التى يتعرضون لها من اثر استخدام أموال الغير لتحقيق اكبر عائد ممكن للمساهمين وتقيس الرافعة المالية اجمالي الالتزامات الطويلة والقصيرة الآجل الى اجمالي الموجودات وللرافعة المالية ارتباط بهيكل تمويل المنشأة فكلما اعتمدت المنشأة على مصادر خارجية في التمويل ازدادت الرافعة المالية وتصبح الرافعة المالية فعالة اذا استطاعت المنشأة استثمار الأموال المقترضة بمعدل أعلى من تكلفة الأموال المقترضة واذا لم تتمكن المنشأة من تحقيق ذلك فانها تتعرض لمخاطر كبيرة وتحقق خسائر في المستقبل مما يدفعها الى محاولة الحد من الرفع المالي لانعكاس ذلك السلبي على نتائج الأعمال .

akram mohamed obaid
10-11-2015, 13:41
اخي الكريم في شركه انستا فوركس الرافعه الماليه تتراوح من 1:100 الى 1:1000 حاول التاكد من ذلك اخي ويمكنك تغيرها بالدخول الى البيانات الشخصيه

Wassa04
10-11-2015, 13:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم للاسف قد وقع التحوير
في الرافعة المالية و لم تعد اقصى شيء 1:1000

بشير حمدان
10-11-2015, 13:59
السلام عليكم
الرافعه الماليه فى الشركه غير محدد يا اخى وانا استخدم رافعه 1"200 ولا مشكله فى الامر ويمكن تغيرها متى شئت من خلال صفحتك الشخصيه بالشركه ...

take-profit
10-11-2015, 14:05
يا جماعه بخصوص الرافعه الماليه ليه محدده في شركه انستا اعل شي 1 : 100 للي مسجل تبع المنتدي

لان المنتدي بيعتمد عليه الكثير في البونص و من الممكن ان تكون الشركة غير قادرة علي الدفع
و لذلك قللت الرافعة عشان تحدد الارباح لتكون اقل من البونص

ranimdammar
10-13-2015, 09:05
انا في نظري لكي تقي الارصدة من المخاطرة التي تكلف الحساب الخسارة لان الرافعة واحد على الف كبيرة جدا
وانا في الوقت الحال رافعتي المالية ضابطها على 1.3 لكي لا استطيع المخاطرة ولا استطيع فتح مراكز كبيرة وكثيرة

yassineleo
10-13-2015, 17:22
معلومه عالماشي..
1-العمله سريعة الحركه مع اخري سريعه يتكون لك زوج ضعيف الحركه و متذبذب مثل ( اليورو باوند )*
2- العمله سريعه الحركه مع اخري متوسطة الحركه يتكون زوج متوسط الحركه و معتدل مثل ( الباوند دولار ) ( اليورو دولار )*
3- عمله سريعه الحركه مع اخري ضعيفه الحركه يتكون زوج عنيف الحركه مثل ( الباوند نيوزلاندي ) ( الباوند استرالي )*
و يكون المتحكم الاساسي في الازواج العنيفه هي العمله الضعيفه بهبوطها يصعد الزوج و وبصعودها يهبط الزوج*
بينما في الازواج المتوسطه و المتذبذبه تكون الحركه من كلا العملتين ..*
فكره عالماشي .. لمعرفة اتجاه العمله العنيفه و توقع تحركها ممكن ان تلجأ الي اندكس العمله الضعيفه و ليكن زوج الباوند نيوزلاندي ففي هذا الزوج المتحكم الاساسي هو اندكس النيوزلاندي و بتوقع حركته ستعرف اتجاه الزوج فان كان الاندكس يعطي هبوط فالزوج سيعطيك صعود و العكس .. بالتوفيق*

samieh
10-16-2015, 13:28
والله يا اخى هى دى القوانين الجديدة للبونص وللحسابات الجديدة
واعتقد تم اتخاذ هذا الاجراء بعد قرار زيادة الحد الاقصى للبونص الى 250 دولار بدلا من 100 دولار

snnaky
11-09-2015, 10:24
تغير الرافعة عادى جدا لأى حساب مهما كان الا حسابات البونص وهى نظامها كدة زى بالظبط القوانين المحددة للتداول زى مثلا متفتحش صفقة وتقفلها فى اقل من 5 دقايق ودى قوانين خاصة بحسابك اى حسابات البونص بس انما لو فاتح حساب بأيداع من مالك مافيش الكلام دة وكلة مباح

ppttss
11-09-2015, 10:32
الرافعة المالية هى تساعد المبتدء والرصد الصغير بان

ترفع هامش رصيدة وليس الرصيد بحيث يقدر ان يواجة سيولة السوق فهى مفيدة

ghadeer
11-09-2015, 12:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..
اخي بالنسبة للرافعة المالية 1 الى 100 فهي مناسبة للمبتدئين و للذين رؤوس اموالهم صغيرة .. ولكن لأمكانك تغييرها كما تريد ..
بالتوفييييق دائما..:)

heroo252
11-09-2015, 12:47
هى كانتت عاديه انا كنت بتاجر ب1/1000 وكانوا يرفضوا يرسلو الاموال
ويقولو انى بتاجر بهاى ريسك انما دلوقت بقة 1/100 بس فا ملهمش حجه بقه

dhmo
11-12-2015, 14:18
هى كانتت عاديه انا كنت بتاجر ب1/1000 وكانوا يرفضوا يرسلو الاموال
ويقولو انى بتاجر بهاى ريسك انما دلوقت بقة 1/100 بس فا ملهمش حجه بقه

هيا جيده بس نبعد عن الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

marwanadam
11-12-2015, 14:29
نعم اخى الرفعة المالية فى حساب البونص محدد فى 1,100 هدا اقصى شيئ ممكن ان تستفيد منه
لكن فى الحساب العادى فى الشركة ممكن اان تستفيد من 1,1000 من الرفعة
وبتوفيق

alaa1
11-12-2015, 14:50
الســـــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
الرافعة المالية هى التى تعطيك القدرة على انك تتاجر باضعاف راس ماللك الحقيقى .. لكن زيادتها تؤدى الى تقليل الهامش
بالتوفيق للجميع

dhmo
11-12-2015, 15:04
الســـــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
الرافعة المالية هى التى تعطيك القدرة على انك تتاجر باضعاف راس ماللك الحقيقى .. لكن زيادتها تؤدى الى تقليل الهامش
بالتوفيق للجميع

مهم طبعا اختيار الرافعه ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

ahmedhathout
11-14-2015, 14:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد الشركه عملت كدا علشان لقت الاعضاء بيجمعوا البونص ويخسروه بسرعه
علشان بيخشوا صفقات باحجام كبيره بالنسبه براس المال

osama147
11-14-2015, 14:59
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي اعتقد ان الرافعة المالية ممكن ان تكون اخي مفيدة احيانا للصفقات
التى يتم فتحهاا وااحيانا يكون الامر غير جيد للخسارة التى ممكن ان تخسرها منها
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

neverlityougo
11-20-2015, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

baite
11-20-2015, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم طبعا مقال جد
مفيد بصراحه شكرا لك اخي
انا مبتدئ بالفوركس تقبلوا تحياتي واحترامي امنياتي للجميع
بالتوفيق والنجاح تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

Mohamed osama kotb
11-20-2015, 14:54
الرافعه الماليه فى الشركه غير محدد يا اخى وانا استخدم رافعه 1"200 ولا مشكله فى الامر ويمكن تغيرها متى شئت من خلال صفحتك الشخصيه بالشركه ...

dhmo
11-20-2015, 15:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم طبعا مقال جد
مفيد بصراحه شكرا لك اخي
انا مبتدئ بالفوركس تقبلوا تحياتي واحترامي امنياتي للجميع
بالتوفيق والنجاح تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

لازم نختار صح واكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

asx
11-23-2015, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

asx
11-25-2015, 18:49

asx
11-29-2015, 19:34
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ynwa1892
11-30-2015, 17:02
السلام اخي انا لم افهم لماذا تم تسقيف الرافعة الى 1.100 لحسابات البونص ارجو من الشركة ان ترجعها الى 1.1000 كما كانت
وفقك الله

doaa sary
11-30-2015, 18:48
الرافعه المالية اتغيرت خلاص
1.100
بس ف الحسابات القديمة اللى من سنة سنتين او اكتر الرافعه كانت زمان 1.1000
و1.500
بالتوفيق والارباح للكل

mechanical
12-04-2015, 10:23
السلام عليكم ... الرافعه المالية في الحساب الحقيقي بيكون الاهم فيها ان لا تتعدي الحجم المطلوب
والرافعه مش مهمة لان الشروط بتاعه التداول بيكون لازم لا تتعدي حجم معين لكل 100 دولار
بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
12-05-2015, 14:08
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تطرقت غليها، و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله في تداولهم في المستقبل، نتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

مريم ميري
12-05-2015, 15:12
مساء النور بالنسبة لموضوع الرافعة المالية فانصح المتداول المبتدئ بان لا يستعمل رافعة مالية كبيرة ويحددها في 100 فقط خاصة ادا كان راس
ماله صغير فالرافعة المالية حتى مع الحسابات الكبيرة لابد من الحيطة والحدر في استعمالها لان السوق احيانا يتحرك في الدقيقة الواحدة بنقط كبيرة
فان كنت تستعمل الرافعة المالية الكبير ممكن تتمرجن في وقت وجيز جدا

yossry
12-05-2015, 15:23
الرافعة المالية بالفعل مهمة جدا وعليها عامل كبير جدا ف عقد الصفقات فهى التى ترفع مقدار الدولار بالنسبة المحددة له من جانب المتداول مية او متيتين او اكتر والسلام عليكم ورحمة اله وبركاته

mhd99
12-06-2015, 01:33
حسابات البونص الجديدة اصبحت مقيدة بالرافعة المالية 1 الى 100 كحد اقصى ولا يمكن استخدام رافعة اكبر من ذلك لاني
جربت من قبل ان اغيرها ولم استطيع ذلك

الاصيل
12-06-2015, 08:36
تحديد هذه الرافعه ب 100-1 هو فقط فى الحسابات التى لا تكون فيها فوائد
اى ان الحسابات الاخرى توجد بها رافعات تصل الى 1000-1
ونصيحتى لك ان تجعل حسابك بلا فوائد وتكون الرافعه 1-100 مناسبة للحسابات الصغيره حتى لا يضطر الى عمل صفقات كبيره ممكن تاكل راس ماله فى وقت صغير

midoantr12
12-06-2015, 08:41
معظم الشركه بتعمل الرافعه الكاليه 1 الى 100 نسبه لان اغلب المشاركين
من المبتدئين الذين قد لا يعلمون كيفيه التعامل معها وباللتالى محاوله للمحافظه على راس المال
ولهذا عشان محدش يخصر كل الرصيد اللى فى الحساب من صففه وحده وشكرااااا فى امان الله

WASEM DALLOUL
12-06-2015, 09:36
السلام عليكم
لا يا أخي الكريم هي غير محدده هكذا في شركة انيستا فوركس وإنما تصل إلى واحد بالألف ويمكنك تغيرها من خلال الدخول إلى حسابك الشخصي في موقع الشركة
وبالتوفيق للجميع

ppttss
12-06-2015, 10:39
تلك هى الرافعة لا تزيد ولا تنقص نهائيا المنتدى له رافعة مالية خاصة به وهذا شيء معروف لذلك هذا شيء لابد وان تعرفة ان الرافعة الخاصة بالمنتدى لا تتغير عن هذا

aboubakr el ayach
12-13-2015, 15:16
السلام عليكم رحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بالنسبة للرافعة المالية الخاصة بالحسابات المتعلقة بالبونص فحدها الاقصى هو 1:200 وليس 1:100، ولكن في حسابات الإيداع فهي أكثر من ذلك تحياتي

majdifdf1
12-13-2015, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد ان الرافعة المالية 100 : 1 هي ممتازة وتفي بالغرض ولا حاجة الى رافعة اكبر من ذلك ولكن عليك استغلالها بشكل صحيح يؤهلك لتحصيل افضل الارباح والنتائج .
واعتقد ان رافعة اكبر من ذلك مبالغ فيها جدا .
مع تمنياتي لك بالنجاح ...

Bassem Hassani
12-13-2015, 15:50
اكيد دى سياسية من الشركة رغم ان الشركة بتعدم ررافعه ماليه تصل الى 1:1000 دولار ولكن كبر الرافعه الماليه مش معناه انك هتكسب كتير ولا حاجة بالعكس انا شايف ان رافعه ماليه 1:100 من انسب الطرق الى انت تقدر تتداول بيها من خلال راس المال الى انت بتجمعها من المنتدى هنا علشان تحقق الربح الى انت عايز وكمان كبر الرافعه فيه خطر على راس مالك

عاشق الفوركس
12-13-2015, 16:10
صح يا اخي الكيرم تلك هي اقصى رافع ممكن الان وحاليا عند الشركة بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

adamarwan
12-13-2015, 16:49
فى الحسب بتاعك الوبنص لا يمكن ان تغبر الرفعة المالية
متبت فى 1,100 وانما ادا كنت تملك حساب تجارى فى الشركة فممكن ان تغيرها الى ان تصل الى 1.1000
وحط سعيد

Maam
12-13-2015, 21:16
انا بصراحه ياباشا لسه مبتدئ فى المجال ومش هقدر افيدك خالص يعنى ياريت حد من الاعضاء الكرام دول يقدروا يفيدوك يارب
بالتوفيق وتقبل مرورى حتى لو مكنتش قدرت افيدك

mohamedsaleem
12-13-2015, 23:42
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع الممتاز والشرح الدقيق و القيم وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق...

عاشق الفوركس
12-22-2015, 01:27
أخـــــي، الفـــاضل
نعم هي تلك اعلى رافعة الى حد الان في الشركة ولا يمكن تجاوزها ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

brahim123
12-25-2015, 16:28
فى وقت جلسة طوكيو تخرج الاخبار من استراليا ونيوزيلندا واليابان وهذا يمثل فرصة كبيرة حيث يكون هناك حركة قوية فى ازواج الين. وايضا يجب ان نعلم ان الصين أيضا قوة اقتصادية عظمى لذلك كلما خرجت الاخبار والبيانات الاقتصادية من الصين يمكننا أن نرى المزيد من الحركة في aud jpy .

badide
12-26-2015, 14:06
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
مشكور اخي على الموضوع
فعلا معلومة قيمة يجب اخدها بعين الاعتبار

neverlityougo3
12-29-2015, 13:47
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

mahmoud massry
01-23-2016, 09:57
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
اعتقد لان الشغل كله على بونص المنتدى علشان كده اتحط رافعه متوسطه علشان الناس داخله تتعلم

Sami1985
01-23-2016, 10:00
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
بالعكس أخي ،، الرافعة المالية في شركة انستا فوركس حتى 1 : 1000
وهي من الشركات القليلة التي تقدم رافعة بهذا الحجم..
تقبلوا شكري...

mody555
01-23-2016, 10:05
في النهاية، يدرك التاجر الذكّي أنّ حجم التداول هو أمر أساسي. عندما يتمّ تحديد حجم التداول بشكل صحيح، يستطيع التاجر الناجح التحكّم بالجشع والخوف. يتمّ التحكّم بحجم التداول استنادًا الى الرصيد المتوافر في الحساب ويسمح للتاجر بلوغ الأهداف المنشودة.

zead ahmad
01-23-2016, 10:44
الرافعة محددة فى المنتدى بتلك لماذا لان من شروط البونص الخاص بالمنتدى ان يكون الرافعة المالية لا تزيد على تلك التى انت ذكرتها تلك لا تتعدها لوانت تريد ان تكون اكبر عليك بعمل ايداع

never5
01-24-2016, 17:14
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed humedat
01-24-2016, 18:41
lمن ضمن الشروط بالمنتدى مع الشركه ان تكون الرافعه الكاليه 1 الى 100 نسبه لان اغلب المشاركين بالمنتدى

dhmo
01-24-2016, 19:14
الرافعة محددة فى المنتدى بتلك لماذا لان من شروط البونص الخاص بالمنتدى ان يكون الرافعة المالية لا تزيد على تلك التى انت ذكرتها تلك لا تتعدها لوانت تريد ان تكون اكبر عليك بعمل ايداع

واستغلالها صح هو الاساس وطبعا الرافعه الماليه هيا من مميزات العمل في المجال ده ولازم المتاجر هنا يختار اكبر رافعه يقدر يحصل عليها من الشركه الي بيعمل فيها علشان
هيا الاساس في العمل وبتوفر له هامش كبير

MahmoudNofal
01-24-2016, 19:40
السلام عليكم و رحمة الله اخى الكريم بتختلف من شركة لشركة و عموما الرافعة كل ما تزيد كل ما المخاطرة تزيد

hmadnahox
01-24-2016, 20:26
يا اخي الكريم فعلا عندما تصل ان شاء الله الى مبلغ 1000 دولار تستطيع ان تغيرها
والله الموفق المعين

jallou
01-24-2016, 22:14
مع وضع الامر المؤجل يجب نقل الستوب لانخفاض الفركتال التالي متابعاً إشارات الـ Parabolic و البولينجر باند . بالتالي ، نقوم بتغيير نسبة الربح/الخسارة الممكنة للنقطة المحايدة . قد يقوم التجار أكثر حذراً بالنقل لشارت الساعات الأربع عقب التداول ووضع الستوب لوز بنقله في اتجاه التداول . في حال بلوغ السعر مستوى الستوب لوز عند المستوى 5737 دون الوصول للامر عند المتسوى 6012 ، ننصح بإلغاء الصفقة : يحافظ السوق على التغييرات الداخلية التي لا نأخذها بعين الاعتبار

never6
01-25-2016, 23:18
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

doaa sary
01-26-2016, 02:01
الرافعه المالية اتغيرت خلاص
1.100
بس ف الحسابات القديمة اللى من سنة سنتين او اكتر الرافعه
كانت اكبر من كدا

mourada
01-26-2016, 11:47
اخي الكريم بالنسبة للرافعة المالية في شركة انستا للاسف قد حولت و اصبحة 1 100 و ليس كالسابق 1 1000 و هكذا المتداولين يحافظون على الادارة المالية للراسمال

never5
01-27-2016, 13:06

aissaalg
01-27-2016, 14:27
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

heroo252
01-27-2016, 14:35
انا كنت بتاجر برافعه ماليه 1/1000 واتقفل حسابى بسبب الهاى ريسك
فا كويس ان الاداره قالت الرافعه اقصاها 1/100 ده امان اكتر والله حققت ارباح اكبر

creatorman1978
01-27-2016, 14:42
كانت الاول لحد 1:1000 لكن الان الرافعة لحسابات البونص تم تحديدها الى 1:100 وعلية يجب ان تجد طريقة فى التداول تناسب هذه الطريقة لو اردت ان تداول بحسابات البونص ... والله المستعان

alizert2015
01-27-2016, 14:59
اخي الحسابات المسجلة تحت البورتال فورم اقصى
رافعة مالية ممكن تستفيد منها هي مئة و لا يمكن تغييرها الا بالنسبة
للحسابات العادية حيت تصل الى الف ضعف و شكرا

عبدالفتاح الدسوقى اﻹتكاوى
01-27-2016, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع كويس وحلو عن الرافعة المالية وشكرا اخى الفاضل على هذه المعلومة القيمةالتى كنت لم اعرفها من قبل بارك الله فيك وزادك من علمة لكى تنفع عيرك بهذا العلم والله الموفق.

zarour soufyane
01-27-2016, 16:23
اخي الكريم لانه من المستحيل ان يكون التاجر من المبتدئين و يعمل بالرافعة الكبيرة التي تسبب الكثير من الخسائر
بالتوفيق

hossam122
01-27-2016, 16:31
افضل المتداولين يستخدمون الرافعة المالية لمضاعفة الحساب ولكن استخدامها يحتاج الى خبرة لاهنها من الممكن ان تفقدكراس مالك لو لم تعرف استحدامها

Sami1985
01-27-2016, 19:56
السلام عليكم..
أتمنى لكم التوفيق..
ابداً أخي العزيز ،، اقصى رافعة هي 1 : 1000 وأنا أعمل بها مع ان حسابي بونص..
تقبلوا شكري...

aminetns
01-27-2016, 20:46
هذه قوانين الشركةو الخاصة وكل شركة لها شروطها وقوانينها ولازم نحترمها اصلانحن نتاجر باموال افتراضية ومن الحق الشركة ان تضع الشروط اللي تناسبها

yahiahd
01-27-2016, 21:11
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

forez
01-28-2016, 12:25
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........

نادر صباح الدين
01-28-2016, 12:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، مشكور صديقنا العزيز على هذا السؤال، اعتقد بأن هذه الرافعة من افضل الرافعات في عمليات التداول، فلا شك في أن رفع الرافعة إلى أكثر من ذلك يمكن أن يحقق فائدة كبيرة للمتداولين، ولكنه يضاعف مستويات الخطورة أيضا، ولهذا أجد أن هذا أفضل مستوى لللرافعة بالنسبة لمن هم في مستويات متوسطة من الخبرة وأقل.

hmadomhand
01-28-2016, 13:18
لان المنتدي لا يعتمد عليه الكثير في البونص و من الممكن ان تكون الشركة غير قادرة علي الدفع

csebai12
01-28-2016, 16:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هي قيمة محدودة فقط في حسابات البونص لكن في حسابات الايداع الشخصي يمكن ان تصل الى 1.1000

---------- Post added at 02:17 PM ---------- Previous post was at 02:12 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته هي محدودة فقط لحسابات البونص المربوطة بالمنتدى

bahoma310
01-29-2016, 14:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
لا يا اخي اعلا شيئ في الشركة هو 1/1000 الا ادا كان راس مالك كبيير
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

never6
01-30-2016, 14:50
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

mohamed elhusseiny
01-30-2016, 15:54
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
أخي الكريم الرافعه الماليه انت تختارها بنفسك عند فتح حسابك الحقيقي أو من خلال هذا المنتدي تستطيع أن تفتح حسابا حقيقيا
لتحويل البونص اليه والتجاره فيه واذا اردت أكثر بخصوص هذا الامر فعليك بالقسم التعليمي بهذا المنتدي وتقبل مروري

mena saied basta
01-30-2016, 16:04
الفكرة انه يعلمك التداول مش اكتر لأن المعظم مبتدئين في المنتدى وممكن الرافعات
الماليه الكبيرة تضيع اموالهم وتسب خسائر كبيرة

اكرم التميمي
01-30-2016, 16:39
لا اخي الكريم شركه انستا فوركس محدده الرافعه الماليه من 1:100 الى 1:1000 حاول ان تغير الرافعه الماليه بنفسك من خلال الدخول الى تغيير البيانات الشخصيه في كابينه العميل

islamhd
01-30-2016, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

khalefamohamed
01-30-2016, 17:57
من وجهه نظرى لأن الشركه ترى أن كل الى بيأتى من المنتدى لايقوم بألايداع
والبونص يكلف الشركه كثير لذلك قللت قيمه الرافعه الماليه حتى تقلل المصاريف
وتستطيع اعطاء البونص للجميع

hmadnahox
01-30-2016, 18:24
يا اخي الكريم بعدما يصبح رأس مالك 1000 دولار سوف يمكنك ان تحولها لاي رافعة مالية اخرى
والله الموفق والمعين

Sami1985
01-30-2016, 21:28
السلام عليكم..
أتمنى لكم التوفيق..
حسب ما أعرفه الرافعة 1 : 1000 اخي العزيز.. وأنا عاملها كده
تقبلوا شكري...

ilyes darzahaf
02-03-2016, 23:53
بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع
الرافعة المالية هي الإمكانية التي يتم استخدامها لتحقيق زيادة كبرى في قوتك الشرائية. لمعلوماتك لا يتيح لك أي سوق آخر مثل هذه السيولة والرافعة المالية في نفس الوقت.

m.gemo
02-04-2016, 00:17
سلام عليكم ورحمه الله

---------- Post added at 09:11 PM ---------- Previous post was at 09:10 PM ----------

الرافعة المالية

---------- Post added at 09:17 PM ---------- Previous post was at 09:11 PM ----------

الرافعة 1 : 1000

Batto777
02-04-2016, 00:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل الرافعة المالية مفتوحة وغير محددة ولكن افضلهم هي 1:100لان كتير كن اللي في المنتدي بيكون راس مالهم صغير لذلك من اجل المحافظة علي راس المال

forez
02-08-2016, 00:54

chouaib112
02-19-2016, 21:12
مهم طبعا اختيار الرافعه ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

neverlit2
02-20-2016, 23:11
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmadhamad
02-23-2016, 20:28
اخي الكريم اذهب للقسم التعليميي وستجد شرح مفصل للرافعة المالية وقوانين انستا فوركس بالنسة للرافعة المالية وبالتوفيق

never101
02-24-2016, 15:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

midouknight
02-24-2016, 15:20
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
لا يا أخي الحبيب الرفعت متوفرة
ل حساب البونس كما في أي حساب عادي

مني عصام
02-24-2016, 16:13
اخي الرافعه المالية الضخمة اولا هي خطرة جدا جدا عي الحساب انصحك برافعه مالياا من 1.100 او 1.200 فهي لافضل
دائما ولا تضعها اعلي من هذه لانك بهذه لطريقة ستغامر مغامرة خطرة
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

basma.seif
02-24-2016, 16:36
مرحبا
طبعاً بالنسبة للحسابات الخاصة بربط المنتدى اللى بيصل عليه اول كل شهر البونص هي اقصى رافعه ماليه 100:1 ده طبيعى لكن الحسابات الغير خاصة بالمنتدى و البونص ممكن لحد 1000:1 و ده مش صح 100:1 افضل على فكره

global
02-24-2016, 17:00
يا اخي الكريم يجب ان تجتاز 1000 دولار لكي تستطيع ان تحول الرافعة المالية الخاصة يك
والله الموفق والمعين

latraaa
02-24-2016, 20:12
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير من النتائج القيمة إن شاء الله، بالتفويق لك وللجيع إن شاء الله

soad labib sadek
02-24-2016, 21:56
الاخ الفاضل السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما بعد فانا قد سمعت عضو اخر يشتكي من هذا الامر و لا اعلم ماهية تلك الشكوي و لكن دعني اسالك هل الرافعة التي ذكرتها لانك طلبت بونص بدون ايداع ام للبونص من الردود ؟؟

بالتوفيق

HamadaRonaldo
02-25-2016, 03:22
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك ع طرح هذ الموضوع
وكذاك الله الف خير

never100
02-26-2016, 04:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

never100
02-27-2016, 12:56

محمد صلاح
02-27-2016, 14:12
بالفعل اخى العزيز انستا تحدد رافعة مالية 1 الى 100 بس ده على حساب البونص وعلى فكرة ده افضللانه حماية لحساب العميل من فتح صفقات كتير وخسارة الحساب

joker7diaa
02-27-2016, 14:14
اعلى رافعة مالية موجودة في شركة انستا فوركس 1:1000 يعني التداول بحجم راس مال اعلى من راس مالك 1000
ولا انصح بها الا لمن يعملون على اسكالبينج فقط

hachhouch
02-27-2016, 14:16
اخي الكريم الرافعة المالية محددة من طرف الأنستا لتجنب الخسائر الفادحة في التداول للمبتدئين بالتوفيق

latraaa
02-27-2016, 14:24
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و أقول لك أن الأمر ليس بالسهل كما تعتقد، و إنما عليك بالعمل على التعلم ، لأن التعلم هو الكثير من النجاح إ نشاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

Civil Engineer
02-27-2016, 14:45
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
هي احد شروط الشركة نظرا الي انه يمكنك الحصول علي مقدار كبير من البونص من المنتدي فلابد من قيد يحجم متاجرتك بالبونص من خلال الهامش المحجوز

neverlit1
02-29-2016, 01:47
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

big.pharaoh
02-29-2016, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... الرافعه الاول كانت متاحه لحد 1:1000 انما جميع حسابات البونص الجديده من حوالي 8 شهور بقت 1:100

bmw22077
02-29-2016, 15:27
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بك عضوه جديده فى المنتدى
فى موقع الشركه ستجدى صفحة السحب وفيها البنوك التى ممكن ان تسحبى عليها
وممكن تفتحى حساب فى بنك الكترونى او شركة انستا ترسل لك بطاقه انستا
تمنياتى بالتوفيق

messaoud43
02-29-2016, 21:09
الســـــــلام علـــــيـــــكم و رحمــة الله تعـالى و بـركـاته
صديقي أفضل باب تطرقه لإيجاد الفوركس هو المنتدى التعليمي
صدقني ستجد إجابات واضحة ودقيقة انشاء الله
بالتوفيــــق لك و لكل زملاء المنتدى

bmw22077
03-01-2016, 04:52
صديقى ان كل ما ذكرته سليم ولكن بجانب هذا لابد من الاستفسار عن الشركة من المتداولون
فيها منذ فترة طويلة فهم من جربوا وعلموا كل شىء عنها وهم من يفيدوك اكثر اذا كانت نصابة ام صادقة عن طريق تجربتهم الشخصية
فعليك بالاستفادة من تجارب الاخرين .

hamza215rix
03-01-2016, 04:54
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
28

simo1
03-10-2016, 11:58
اسعد الله قلوبكم وامتعها بالخير دوماً

أسعدني كثيرا مروركم وتعطيركم هذه الصفحه

وردكم المفعم بالحب والعطاء

دمتم بخير وعافية

لكم خالص احترامي

forez
03-11-2016, 13:24

ملاك الروح
03-11-2016, 18:17
اخي الرافعه المالية المقررة لحساب البونص 1:100 ولا يمكن ان تزيد
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

omarmohamed
03-11-2016, 18:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الرافعه محددة لان معظم المسجلين مبتدئين فى المجال و بالتالى للحفاظ على رأس المال يجب ان تكون الرافعة المالية منخفضة

hossam123
03-11-2016, 18:23
للاسف الشديد الرافعة المالية قى البونص الخاص بانيستا هو 1:100 وهى قليلة ةجدا ولكن هذه شروط الشركة ان تكون الرافعى
الخاصة بالبونص قليلة حتى لا تتمرجن حسابك بسرعة

zezo.
03-11-2016, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة .............
اخى العزيز هى الرافعة المالية كدة فى الاول وبعد كدة انتا بتغيره للرافعة الى انتا عايزه بس يكون ارباحك عالية ورأس مالك كبير اوك يابرنس البرانيس

Abdalellah16
03-11-2016, 20:48
الله اعلم كلم اصحاب الخبرة

ahmadinho100
03-13-2016, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته حسب علمي يا اخي فان الرافعة المالية تزيدك في الارباح المهم اتمنا لك التوفيق في تداولك و شكرا

aissahd
03-13-2016, 21:48

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

karinho1991
03-18-2016, 19:19
السلام عليكم اخى الرافعة المالية يوجد الكثير من الاعضاء الذين شرحوها وهى موجودة بالتفصيل فى القسم

dhmo
03-19-2016, 21:21

لازم نعمل بها بطريقه صحيحه لان طبعا احنا بنعمل في مجال عالمي بالطبع وبيحتاج وقت وجهد علشان نصل لما نريد فيه وطبعا محتاج هنا اننا نتعلم كويس ازاي نحقق ارباح علشا
نكون افضل في المستقبل وكده

big.pharaoh
03-19-2016, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... دي من الشروط الجديده لشركة انستا ان الرافهه اخرها١:١٠٠ فقط لا غير

abderrahmenanis
03-21-2016, 23:01
من ضمن الشروط بالمنتدى مع الشركه ان تكون الرافعه الكاليه 1 الى 100 نسبه لان اغلب المشاركين بالمنتدى

Baligh
03-21-2016, 23:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
للي مسجل تبع المنتدي تكون الرافعه الكاليه 1 الى 100
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

justsmile
03-21-2016, 23:39
ومن قال ان اعلى 1 الى 100 ؟؟
هناك اعلى اخي اذهب لحسابك و انظر و اختار التي تناسبك ..
و لكن فعلا انا ارى ان هذيي الرافعة هي افضل رافعة ..

عبد الرحيم رافا
03-21-2016, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بالجميع و مساء الفل للناس الكل
نعم اذا كنت مسجل من المكنتدى ف الحد الاقصى للرؤافعة هي 100 للاسف

The_Gahbaz
03-22-2016, 00:03
ده من ضمن الشروط بتاعت البونص انزالرافع الماليه بتاعتك اقصي قيمه ليها تكون 1:100..
ثم ان الرافعه الماليه زيادتها رغم انها بتخليك تدخل صفقات اكبر الا انها بتبقي خطر علي الحسابات الكبيره.. وهي كده علي الوضع الحالي مناسبه جدا

forez
03-22-2016, 11:27

mhamadfor
03-25-2016, 16:21
انا في نظري لكي تقي الارصدة من المخاطرة التي تكلف الحساب الخسارة لان الرافعة واحد على الف كبيرة جدا
وانا في الوقت الحال رافعتي المالية ضابطها على 1.3 لكي لا استطيع المخاطرة ولا استطيع فتح مراكز كبيرة وكثيرة

ahmed arrar
03-27-2016, 17:28

احمد عبد الباسط
04-18-2016, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسسلام على اشرف المرسلين
الرافعة المالية من 1 الى 100 دة على عر1 البونص فقط ولا تستطيع تغييرها لانها من احد شروط البونص
اما لو عملت ايداع من جيبك الخاص فممكن تختار الرافعة المالية اللى تعجبك

متداول خسران
04-18-2016, 19:18
السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام
مشكوووور اخي و بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم و المميز حول الرافعة المالية
و الشرح المميز و الرائع المقدم من طرفك
مع تحيات و تمنياتي لك و الى جميع الاعضاء الكرام با النجاح و
با التوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

saleh1991
04-18-2016, 19:29
اكيد الشركه عملت كدا علشان لقت الاعضاء بيجمعوا البونص ويخسروه بسرعه
علشان بيخشوا صفقات باحجام كبيره بالنسبه براس المال

dhmo
04-18-2016, 21:43
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسسلام على اشرف المرسلين
الرافعة المالية من 1 الى 100 دة على عر1 البونص فقط ولا تستطيع تغييرها لانها من احد شروط البونص
اما لو عملت ايداع من جيبك الخاص فممكن تختار الرافعة المالية اللى تعجبك

مؤخرا بقت كده وهنا كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

ebn masr
04-19-2016, 21:46
الرافعة المالية متحددة من جانب الشركة واحد الى مية علشان المتداولين الجدد قد يستخ.مونها بشكل خاطىء قد يضر براس المال

nano
04-25-2016, 01:42
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة
./././...........

ebn masr
04-25-2016, 01:58
الحسابات المعروفة المربوطة بالمنتدى اقصى رافعةةمالية هى واحد الى مائة ودة الشركة عملاه ولانقدر ان نغيره لاعلى ابدا

ahmoussed
04-25-2016, 14:26
ع وتيرة التوتر مع العالم العربي الذي يراقب علاقاتها م
ع إيران. وبرهنت للغرب أنها قوة فاعلة في إطفاء الحرائق وفرض ا
لأمن والاستقرار. وهي ردت على تعليق المعارضة حضورها في الم
فاوضات، برفع سيف الحسم العسكري في حلب. وليس في الأفق ما
يشير إلى خيارات كثيرة أمام هذه المعارضة، إلا إذا تمرد بعض «أ
صدقائها» ومدّها بالمحظور من السلاح. فالرئيس باراك أوباما عبّر في

Mohamed Abdel Wahed
04-25-2016, 14:34
السلام عليكم

الرافعة المالية بالفعل مهمة جدا وعليها عامل كبير جدا ف عقد الصفقات
نتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

snapping
04-25-2016, 14:43

mustaphakermad
04-25-2016, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع
على هذا الشرح السهل والمفيد بارك الله فيك
جزاك الله خيرا تقبل تحياتي وبالتوفيق للجميع

samyyy
04-27-2016, 01:46

مشكور اخي علي الطرح للسؤوالوتمنياتي للجميع بالتوفيق والنجاح وهدانا الله لما يحب ويرضي

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

mohamedforex4
04-29-2016, 23:47
الرافعة المالية بالفعل مهمة جدا وعليها عامل كبير جدا ف عقد الصفقات فهى التى ترفع مقدار الدولار بالنسبة المحددة له
من جانب المتداول مية او متيتين او اكثر . والله يوفقك الجميع . :)

nonam
06-23-2016, 15:23
السلام عليكم ..... الرافعه المالية لا تزيد علي 100 ومن المهم ان يكون التعامل مع التداول الحقيقي بيحتاج الي التعامل مع الادوات اللي في المنصة والتداول ومن المهم ان يكون التعامل مع التحليل الفني من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

bechirbenchagra
08-26-2016, 14:35
الرافعة المالية هي عبارة عن أداة مالية تخوّل المرء زيادة تعرّضه للسوق لدرجة تفوق استثماره الفعلي. عبارة عن اقتراض المال في سياق التداول مما يمكن المتداول من أجراء صفقات بقيمة اكبر من المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه تسمح للمتداول بان يجري صفقات كبيرة باستثمار مبلغ صغير من المال.الرافعة المالية تمكنك من الحصول على أرباح كبيرة وان حصل العكس فان خسارة المبلغ لا يتعدى مبلغ الإيداع الأصلي .

bechirbenchagra
08-30-2016, 09:10
الرافعة في الأساس هي اقتراض رأس المال لزيادة العائدات الخاصة بك على الاستثمار. في صناعة الفوركس, عند استخدام الرافعة، يتم إقراضك المبلغ عند فتح الصفقة، ولكنك لا ترى في الواقع هذه الأموال تذهب إلى حساب التداول الخاص بك. ، ومع ذلك، ترى ذلك عندما تفتح الصفقة وتشهد النتيجة، حيث أن حركة كل نقطة PIP أصبح لها قيمة أكبر، مما يسمح لقدر أكبر من الأرباح أو الخسائر المحتملة.

Samirghatas
09-19-2016, 18:05
اخى الكريم انا شايف ان الرافعة 1: 100 لحسابات البونص ميزة للحفاظ على الحسابات
من الخسارة والتداول بحجم عقد معقول بالتوفيق للجميع

zizoo99
09-21-2016, 08:50
اخى العزيز
انت ليه بتسأل السؤال العجيب ده ده نظام الشركة و ده نظام الحصول على البونص و الله مش عاجبك شوف شركة تانيه و اعمل فيها ايداع براحتك و الرافعة اللى تعجبك و عموما الرافعة الكبيرة غير مستحبه لما تحمل من مخاطر عالية

Foreexx
09-21-2016, 09:40
الســـــــلام علــــــــــــيكم ورحمـــــــــه الله تعــــالى وبـــــــــــركاته
مهم طبعا اختيار الرافعه ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات

algendy
09-21-2016, 14:46
الاموال التى تحصل عليها من المنتدى هى فى الاصل من اموال انستا فوركس و الشركة حتى تقوم بحمايتها الى حد ما فانها تقلل حجم الرافعة المالية لتقلل الخسائر المحتملة من التداول بها

Pito el rewesh
09-21-2016, 15:03
اكتساب أكبر قدر من المعرفة حول المتاجرة في العملات الأجنبية. المعرفة هي القوة، و أول خطوة يجب أن يقوم بها المتاجر في سوق العملات الأجنبية هي اكتساب فهم لأسس و متغيرات ذلك السوق. اعرف مداخل و مخارج السوق. عند المتاجرة في العملات الأجنبية أنت تتعامل مع أزواج من العملات، و لهذا فإن معرفة العلاقة بين كلا العملتين و العوامل التي تؤثّر عليهما تكون هامة لتصبح متاجر ناجح في العملات الأجنبية.

mronei
09-21-2016, 16:55
اخى الكريم انا شايف ان الرافعة 1: 100 لحسابات البونص ميزة للحفاظ على الحسابات
من الخسارة والتداول بحجم عقد معقول بالتوفيق للجميع

الخساره مش بتكون من الرافعه هيا من الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

Bouani
10-10-2016, 18:26
شركة الانستا قد سبق و خفظت مستويات الرافعة لحسابات البونص من المنتدى
و اصبحت الرافعة القصوى 1 على 100
و حتى القيمة دي للرافعة جيدة و كافية حسب رايي

bakup28
10-11-2016, 02:14
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المنتدي بيعتمد عليه الكثير في البونص و
من الممكن ان تكون الشركة غير قادرة علي الدفع
و لذلك قللت الرافعة عشان تحدد الارباح لتكون اقل من البونص

عبد الرحيم رافا
10-21-2016, 22:55
السلام عليكم و رحمة الله

الرافعة المالية هي التي تقوم بتدبيل حسابك لحد لا تتصور و الرافعة لحسابات البونص لا تتعدى 1.100 و الله ولي التوفيق

مني عصام
11-01-2016, 18:49
علي حسب علمي وانا مازلت اتعلم ان الرافعة المالية تجعلك تتاجر باضعاف راس مالك
مثال 1:100 اي تضاعف لك راس مالك 100 مرة

michael1
11-01-2016, 20:49
السلام عليكم ورحمةالله وبؤركاته
اعتقد ان كل الشروحات على هذه الرافعه المالية
لكى تتناسب مع الحسابات الصغيرة على البونص

مني عصام
11-02-2016, 01:14
اخي قرأت في بعض المواضيع أن التداول في وقت الاخبار ممنوع
و ان الشركة تقوم باسترجاع الارباح من الصفقات التي فتحت في وقت الاخبار
لا أدري إن كان ذلك صحيحا
ثم متى يكون وقت الاخبار بالتحديد ؟

freetrade
11-02-2016, 01:40
اظن انه طالما قانون لدي الشركة فلانملك الا ان نلتزم بيه طالما ارتضينا التواجد هنا.. اما تفسيري الشخصي فظني انهم مش عاوزين المتداولين يدخلو في صفقات عالية المخاطرة بلوتات كبيرة

waelmma
11-02-2016, 08:47
:(:)):))اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة ان الرافعة المالية 1:100
هى انسب رافعة ولكن يمكن استخدام رافعة اعلى فى شركة انستا

كاره المراقبين
11-02-2016, 08:49
لا يا اخي هي مش محدده كده في الشركه هنا ممكن توصل ل 1:1000 بس الفكره انك تعرف تشتغل عليها بالرقم ده وتحقق ربح كويس

مني عصام
11-28-2016, 02:13
بواسطة الرافعة المالية يمكنك
من خلال حسابك الصغير
فتح صفقات بلوت كبير كانك تملك حساب كبير
ولا تنسى انها ايضا ممكن تخسرك حتى المارجن لان حسابك صغير ولن يستحمل لوت كبير
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق ان شاء الله

فوريكسي
11-30-2016, 21:20
الرافعة المالية خيار جيد في الفوركس لانها تضاعف راسالمالف ي السوق شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

tamermosa
12-01-2016, 16:21
اخي الكريم الرافعة المالية ١ : ١٠٠ انا شايفها ممتازة جدا و بتعتبر أكثر امانا للحفاظ على محفظتك المالية . امريكا بتمنع الشركات بفتح حسابات عندها للامريكان برافعة تتجاوز ١ : ٥٠ حفاظا على اموال مواطنيها . فعلشان كده متحاولشي تغامر و ترفع الرافعة لقيم عالية

Mr Brahim
12-01-2016, 17:36
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم للاسف قد وقع التحوير
في الرافعة المالية و لم تعد اقصى شيء 1:1000

saadelasrg
12-03-2016, 15:15
الشروط بالمنتدى مع الشركه ان تكون الرافعه الكاليه 1 الى 100 نسبه لان اغلب المشاركين بالمنتدى

magic777
12-04-2016, 12:43
لازم نعرف ان نظام الرافعه اصلا هو النظام الاساسي في العمل في السوق صحيح ان بعض المتاجرين الكبار وايضا البنوك وغيرها لا تعمل به
بس هيا اصلا عندها رؤوس اموال ضخمه

tazi larbi
12-05-2016, 01:01
السلام عليكم اخى انا حسابي قديم واعمل برافعه اكبر لكن ان كان هذا قانون الحسابات الجديدة ربما اذا اعمل بها فهي جيدة ومن مصلحه التجر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ebn masr
12-05-2016, 01:45
معنديش اى فمرة بضراحة الشركة ليه محددة الحسابات المربوطة بالمنتدى التى تاخد البونص نظير المشاركات الى واحد الى مائة

azifek
12-05-2016, 01:54
نعم أخي الكريم
الرافعة المالية بخصوص الحسابات البونص الذي نتحصل عليه في المنتدى مقابل المشاركات التي نكتبها هو 1:100 كحد أقصى
و أظن ان انستا فوركس اتخذت هذا القرار من أجل تجنب خسارة حسابات كثيرة فالرافعة المالية الكبيرة تسهل مرجنة الحساب و بكل سرعة

hesham33
12-05-2016, 02:00
كان فى السابق منذ فترة ليست بعيدة من الممكن ان تغير الرافعة المالية وتزيد عن 1:100 ايضا بكثير
ولكن شركة انستا حددتها بشكل اقصى الى 1:100 لانه يوجد من يخسر ومن يغامر بالفوركس لذلك منعتة

waelmma
12-05-2016, 07:54
:(:)):o اخى الكريم وانت بتسجل فى انستا بتحدد بنفسك الرافعة المالية
التى تريدها وحتى بعد التسجيل يمكنك تغييرها فى اى وقت من خلال اعدادات الحساب

rahigrib
12-05-2016, 09:18
ربما الشركة لا ترغب في تكلفة راس المال الزائد عليها على حسابات البونص وقد حددتها بذلك
لكي لا تنزف راس المال الشركة ربما هي كذلك اما من ناحية التداول عليها هي جيدة ويمكن ان تفتح بها لووت كبير

Omar Kamal
12-05-2016, 09:25
اشكرك أخى الكريم على طرح هذا الموضوع ولكنى لا أعرف معلومات عن هذا الموضوع وسوف ابحث عن هذا الموضوع واعطيك أفضل المعلومات
أتمنى لك التوفيق دائما

Mohamed isa
12-05-2016, 09:26
ممكن تكون الشركه مش عايزه تكلفة راس المال الزايده عليها في حسابات البونص وطبعاً الشركه حددتها عشان متخسرش راس مال الشركه

magic777
12-05-2016, 12:54
لازم المتاجر كبدايه يفهم يعني ايه رافعه وازاي يستخدمها وايضا يجرب الي فهمه عملي على اي شارت ديمو لان ده هيكون معاه دايما
ويعرف ايضا ازاي يحسب اللوتات ونسب الربح والخساره

سمير
02-28-2017, 21:50
الرافعة المالية بقالها فترة حوالى السنتين وهى ثابتة على 100:1 ولا يمكن تغييرها للاسف وزيادتها الى رافعة اعلى من ذلك

emin14
02-28-2017, 23:05

murad11
03-01-2017, 00:22
السلام عليكم

Abu_Yassin
03-07-2017, 21:55
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم الرافعة المالية لحسابات البونص بشركة أنستا فوركس لا تتعدى 1.100 وده قانون أما حسابات الايداع فهى مفتوحة ويمكن تغييرها فى اى وقت أتمنى أكون أفدتك وبالتوفيق

Mr Fathy
03-07-2017, 21:58
بسم الله الرحمن الرحيم هى الرافعة المالية هنا يا زعيم لازم تكون ١:١٠٠ دى شروط حساب البونص فى شركة انستا واحنا لازم نقبل بالشروط طبعا

وائل احمد
03-07-2017, 22:05
السلام علبكم ورحمة الله وبركاته الرافعة المالية تسمح لك باستخدام اموال لا تملكها فمثلا رصيدك 100 دولار الرافعة تجعلك تتداول باكثر من اضعاف رصيدك وهذا يمنحك القدرة على فتح صفقات اكثر واكثر

m7md97
03-07-2017, 22:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , اخي الكريم فعلا لقد اصبت بقولك انه يجب الحفاظ على نسخه من سجل الصفقات , فأفضل طريقه للتعلم هي التعلم من الاخطاء الشخصيه السابقه و تجنبها لاحفا , فعلا انا اوافقك الرأي..

ahmed abdelmomen
03-07-2017, 22:15
اعتقد انها كده في الحساب الحقيقي البونص ومتقدرش تزودها اما لو حسابك مكنش بونص
تقدر تزودها حتى 1 : 1000 لكن الرافعة الاقل هي الافضل

جمال صادق
03-07-2017, 22:30
الارفعة المالية هى من اهم الادوات التى يستخدمها السوق و هى التى تعطى قوة تداولية كبيرة من راس مال صغير و لكنها فى نفس الوقت لا تكون ايجابية فى الكثير من الاوقات

m7md97
03-07-2017, 22:32
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , اخي الكريم فعلا لقد اصبت بقولك انه يجب الحفاظ على نسخه من سجل الصفقات , فأفضل طريقه للتعلم هي التعلم من الاخطاء الشخصيه السابقه و تجنبها لاحفا , فعلا انا اوافقك الرأي..

ماجدة اسحق سعد
03-07-2017, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز الرافع يوجد منها اكثر من ذلك
ولكن الجميع يضعوها هكذا لا الاغلبيه بالمنتدي من المبتدئين وذلك حتي لا يخسروا راس المال

Gooo
03-07-2017, 22:50
السلام عليكم،اود ان اشكر صاحب الموضوع على هذا الطرح المميز حيث استفدت من بعض المعلومات خصوصا انني شخص جديد في عالم الفوركس

skylol
03-08-2017, 01:49

اخي الغالي لان الحساب حساب بونص وهذا من شركو الشركة يمكنك فتح حساب وتودع فيه وان تختار الرافعة

alonsoo
03-08-2017, 07:10
والله يا اخى الفاضل هى من ضمنة شروط المنتدى ان الرافعة المالية تكون 1 :100 اى انه حتى لو حاولنا تغييرها لن تتغير ابدا

waelmma
03-08-2017, 09:00
:(:)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه الرافعة المالية مرتبطة
براس المال بمعنى لو كان راس مالك صغير مش هينفع تزود الرافعة وهتجد ان الشركة ترفض ذلك

hoodhood700
03-08-2017, 10:12
واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير . حيث تتيح لك الرافعة المالية مضاعفة قيمة مبلغ الإيداع الأصلي بل وأكثر من ذلك ، ولكن شركة انستا فوركس حددت نسبة 1:100 للحسابات المتعلقة بالبونص وهذا طبع من حقها وشكرا

محمدفؤاد
03-08-2017, 10:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى لان المنتدي بيعتمد عليه الكثير في البونص
و من الممكن ان تكون الشركة غير قادرة علي الدفع و لذلك قللت الرافعة عشان تحدد الارباح لتكون اقل من البونص

Zinou0008
03-08-2017, 10:48
علي حسب علمي وانا مازلت اتعلم ان الرافعة المالية تجعلك تتاجر باضعاف راس مالك
مثال 1:100 اي تضاعف لك راس مالك 100 مرة

مروه عصر
03-08-2017, 19:40
السلام عليكم
الرافعه الماليه مهمه جدا فى التداول بالفوركس فهى محدده بانستا حتى لا نتعرض لخساره كبيره بالفوركس فهى سلاح زو حدين ممكن تفينا وممكن تضرنا ......

stethoscope
03-08-2017, 20:44
انا على حسب كلمك اعرف فعلا انها محدده فى انستا بس فى نفس الوقت هى فى صالح المتداولين وخاصة الجدد كحد امان وهذا امر جيد ولكن اكيد يوجد حل اخر لتلك المشكلة بصورة تانية

latraaa
03-08-2017, 20:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و لكن اخي الكريم ارى انه قد تم التكرق للموضوع م نقبل و بالتفصيل القيم إ نشاء الله، مشكور اخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير

khaled212
03-08-2017, 21:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
كانت في البداية الرافعة المالية 1:500 ومع زيادة الاعضاء تم تخفيض الرافعة إلي 1:100 .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-08-2017, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أخي الكريم الرافعة المالية من أهم الأمور الضرورية للتداول في البورصة عليك عليان تختار الرافعة المالية المناسبة

TarekAbdallah
03-08-2017, 22:01
السلام عليكم بالنسبه للرافعه تختلف النسبه حسب الشخص من 100إلى 200 في شركة انيستا ولكل شخص حرية الاختيار حسب ما يقرر من تداول

muhammad ismail
03-08-2017, 22:15
لان الحسابات البونص اخىالكيرم لا تسمح ببونص اكبر من 1:100 ودى قوانين الشركه
اما الحسابات الايداع تقدر تتحكم فى الرافعه الماليه و مانت عايز

asmaamagdy
03-08-2017, 22:30
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الرافعة يا اخى هى التى تختار قيمتها اثناء التسجيل وتكون مفيدة فى تزويد الارباح وكذلك ضارة لانها تزود الخسارة

mohamedhammouda
03-08-2017, 23:58
ناقشت مقالتي الأخيرة كيف أن المؤشرات الفنية يمكن أن تستخدم كجزء أساسي بنظام متاجرتك بالفوركس وذلك بمساعدنك على إكتشاف نقاط الدخول والخروج بجميع صفقاتك. سوف أناقش اثنان آخران من هذه المؤشرات موضحا مميزاتها وقصورها.

---------- Post added at 08:58 PM ---------- Previous post was at 07:38 PM ----------

كجزء من استراتيجيتك عليك أن تحدد مالذي تعتبره نجاحاً والذي تعتبره فشلاً وكم من الوقت ترغب في تخصيصه من أجل الوصول إلى هدفك. الإلتزام الصارم بهذه المستويات سوف يقلل بدرجة كبيرة من التوتر الذي يصاحب الغموض الناتج عن عدم معرفة متى تنسحب من التداول ومتى تبقى مكانك.

m7med
03-09-2017, 00:10
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
هذه هي الرافعة المالية اخي الكريم 1/100 كما حددتها شركة انستا و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ابوفؤاد
03-09-2017, 00:52
لان المفترض ان كل متعامل مع المنتدى و الشركه هم اناس مبتدئين و بالتالى الهدف عدم تعرض المال للخساره و من منطلق التعلم لابد
ان تعلم كيف يكون التدوال مع التحلى بالصبر

hamadasalama
03-09-2017, 00:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اخي الرافعه واحد الي 100 في الافتراضيه لحسابات البونص ولا يمكن تغييرها يا اخي المحترم والله اعلي واعلم

smartawi
03-09-2017, 01:21
حسب رايي المتواضع الاعضاء كثروا في المنتدى والبونصات صارت كبيرة والشركة قلصت الرافعة
السبب ان الشركة صانعة للسوق على ما اظن بالتالي لم تعد تتحمل ربما الروافع الكبيرة في ظل ارتفاع حجم البونصات وممكن اكون مخطئ ارجو التصحيح لو انا مخطئ في رايي من طرف الناس الخبرة

ayman samy
03-09-2017, 01:28
بسم الله اخي الكريم الرافعه الماليه بشركة انستا غير محدده ولكن اعتقد التحديد يمكن يخص الحسابات التي تعتمد علي البونص ويمكنك التواصل مع دعم الشركه فهم متواجدون علي مدار ٢٤ ساعه

M0hsenalawady
03-09-2017, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز اعتقد ان هذا الموضوع خاص بشركة انستا

---------- Post added at 09:44 PM ---------- Previous post was at 09:41 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز الكلام ده مظبوط جدا جدا ودعائي لك بالتوفيق والنجاح الدائم

---------- Post added at 09:46 PM ---------- Previous post was at 09:44 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا اخي العزيز الكلام ده صحيح جدا ومشكور على هذا التحليل الفني الرائع

aym
03-09-2017, 22:56
الرافعة المالية هى الاساس فى الفوركس حيث يتم اختيارها فى البداية فى تسجيل فتح الحساب ويجب اختيار نسبة مناسبة لحجم راس المال
وحج الصفقات التى يتم فتحها

skylol
03-13-2017, 21:49

اخي الغالي هذه الرافعة مخصصة فقط لحسابات البونص واذا انت فتحت حساب عادي تختار اي رافعة حسب راس مالك وبالوتفيق للجميع

Saeed EL Sayed
03-13-2017, 23:12
دا اقصي حاجه لحسابات البونص وانا الحقيقه مش عارف ايه السبب في كدا بس اعتقد علشان النصب ومحدش يعمل حسابين ويدخل صفقتين عكس بعض ويكسب مبالغ كبيره

MONNAS
05-08-2017, 13:19
السلام عليكم ،
اخي الفاضل ... ،
كل الشكر والتقدير على الجهد الطيب وأتمنى أن يستفيد الجميع من هذا الطرح والتوجيه الرائعين

fouadar
05-08-2017, 13:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
موضوع الرافعة المالية موضوع مهم جدا فهي تعتبر من ركائز سوق تداول العملات
تقبل مروري جزاك الله خير

mohamed97
05-10-2017, 13:20
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم:o:woo:

عبد الرحيم رافا
05-12-2017, 15:33
السلام عليكم و رحمة الله
يا اخي بالله عليك هو نظام بونص و يعطونه لك من جيبهم كي يمكن ان يعطوك رافعة مالية كبيرة و الله اعلم

AMR ELSISY
05-12-2017, 16:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد انه من ذمن شروط التسجيل لدى الحساب وربط بالمنتدى هو اان تجعل الرافعه الماليه ربما ستجد الاجابه على القسم التعليمى

عاطف محمد
05-12-2017, 17:21
السلام عليكم اخى الرافعة المالية يوجد الكثير من الاعضاء الذين شرحوها وهى موجودة بالتفصيل فى القسم التعليمي بالمنتدى ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

zunebha
05-12-2017, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
هذا اساس الشركة لانها تحدد دالك على حساب البونص.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

Mohamed Youssef
05-12-2017, 17:49
عشان ده بونص ياباشا
اعتقد اننا قبل ان نفكر في الربح والثراء يجب ان نتعلم جيدا
ونكتسب الخبرات ونجتهد حتي ننجح والنجاح ياتي معه الربح

fouadar
05-12-2017, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
تقبل مروري جزاك الله خير

magdylotfy2
05-12-2017, 17:58
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته ونرجو من الله حسن التوفيق
هى قيمة التى تضاعف الربح التى تختار قيمتها اثناء التسجيل ولكن احذر تضاعف الخسارة ايضا

moha-star
05-12-2017, 18:05
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

لا يا اخي الكريم يمكنك تغيير الرافعة ان شئت في الصفحة الشخصية بحسابك وهناك ستجد

انه يمكنك تغييرها بالتوفيق .

تقبل مروري

azzedine
05-13-2017, 01:11

اشكرك على المشاركة اخي العزيز الرافعه الماليه ليست محدد في 1.100 بل هناك اكتر المحدد هو راس مالك اضن انه اقل من 200 دولار لدالك ادا ارضت اكتر يجب زيادة المال ايضا

hamadasalama
05-13-2017, 02:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك علي الموضوع المحترم عن الرافعه الماليه وانا اري ان الرافعه الماليه 1 الي 100 هي اكثر الرفعات امنا في سوق الفوركس

zakija
07-03-2017, 09:27
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع
الرائع والمفيد و شكرا لك على هذا الشرح السهل والجميل
بارك الله فيك وجزك الله خيرا
تقبل تحياتي

yousee
07-03-2017, 11:20
الرافعة المالية هي نعمة هدا المجال لأن بدونه لما كان العرب دخل هدا السوق لأنهم سيلمزهم الملايين ولكن الرافعة تسمح أن ندخل بمبالغ بسيطة

Mhd nour
07-03-2017, 12:23
تحياتي اخي الكريم ان الرافعة المالية هي نعمة هدا المجال لأن بدونه لما كان العرب دخل هدا السوق لأنهم سيلمزهم الملايين ولكن الرافعة تسمح أن ندخل بمبالغ بسيطة و بالتوفيق ان شاء الله

fouadar
07-03-2017, 12:26
تقبل مروري جزاك الله خير

Mhd nour
07-03-2017, 13:02
تحياتي اخي الكريم اعتقد انو الرافعة المالية هي نعمة هدا المجال لأن بدونه لما كان العرب دخل هدا السوق لأنهم سيلمزهم الملايين ولكن الرافعة تسمح أن ندخل بمبالغ بسيطة و بالتوفيق

KARIM2017
07-03-2017, 13:22
تحيه طيبه وبعد
علشان هذا هو انسب رافعه ماليه
يحتاجها راس المال 100دولا ر

Hossam Abdo
07-03-2017, 14:50
بسم الله الرحمن الرحيم

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لا عادب علفكرة ممكن تختار اي رافعة مالية انتا محتاجها بس نصيحة خلي بالك عشان لكل رافعة مالية ليها نظام معين وسيستم معين ومش اي حد يغير الرابفعة المالية الا لما يكون متاكد من ال بيعمله :)

forexone1
05-14-2018, 15:50
الرافعه الماليه من الاشياء الجيده التي تكون في شركه انستا وهي رافعه ماليه ثابته لحسابات البونص وهي واحد الى مائه وهذه الرافعه الماليه جيده جدا لجميع الحسابات تقدير الحسابات الصغيره

aym
05-14-2018, 18:34
الرافعة المالية من اهم الادوات التى تستخدم فى الفوركس حيث يتم اختيار الرافعة المالية بناء على ادارة راس المال مع بداية فتح الحساب الجديد وبالتوفيق للجميع

zam_bozo
05-14-2018, 22:33
في الأول كنت ممكن انك تختار الرافعة اللي انت عاوزها ورويدا رويدا تم بدأت الشركة تضيق على العملاء
حتى وصل الأمر الى ان البونص الآن لا يصل في ميعاده أبدا وصارت تلك هي القاعدة ومش بس كده دا التفعيل صار مستحيلا

saber mostafa
05-16-2018, 13:48
هي محدده لان المنتدي بيعطيك بونص فلاجل ذلك هو مثبتلك الرافعه الماليه 1:100 ولكن لو انت حابب تغيرها وتخليها اكبر من ذلك تقوم بعمل ايداع في الشركه ففي حالة الايداع ستسمح لك الشركه باختيار رافعه اكبر

hady sayed
05-16-2018, 14:38
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم بالفعل الرافعة المالية للمنتدي
هي 1/100 وانا اعتقد انها رافعة جيدة لأنها تحافظ على البونص
ويمكن من خلالها تحقيق الربح شكرا لمنتدى فوركس العرب

sob81
05-16-2018, 14:49
الرافعة المالية من الاساسيات القوية التى يجب معرفتها جيدا ومرعفة كيفةي العمل عيلها فى الفوكس وتحديد قيمتها بناء على
راس المال الذي يتم العمل بة

LeaderGladiateur
05-16-2018, 15:44
بالفعل بالنسبة لحساب البونص المربوط بالمنتدى أقصى رافعة مالية 1:100
إذا أردت رافعة أكبر عليك بفتح حساب آخر وتقوم بإيداع تختار رافعة من 1:1 إلى 1:1000

forexman11
05-19-2018, 03:26
الرافعة قد تبدوا في بعض الأحيان خدمة مذهلة يقدمها الوسطاء . برغم ذلك , فان المرء يجب ان يتذكر ان تقلبات أسعار إحدى العملات التي لا تتجاوز 1% قد تمحو تماما كامل رأس ماله ,

forexone1
05-20-2018, 00:53
بخصوص موضوع الرافعه الماليه في الرافعه الماليه هي اساس العمل في سوق الفوريكس علينا ان نعلم ان المنتدي الرافعه الماليه في ثابته و هي 1 الى 100 ولا يمكن ان تزيد هذه ابدا في حسابات البونص في الشركه ولا يمكن ان نعمل على زياده هذه الرافعه الماليه لا يناسبك في شركه انستا فوركس مع منتدى فوركس العرب

--- Update ---

ومن الافضل ان تستخدم رافعه ماليه معقول ان الرافعه الماليه هي سلاح ذو حدين من الممكن نتكلم تخسر خسائر كبيره جدا في سوق الفوركس وبالتالي يجب عليك الحفاظ على الحساب من الضياع ومن الضياع

muhammdmr
05-20-2018, 09:55

الحقيقه انا شايف الرافعه الماليه 1:100 مناسبه جدا لعقد صفقات تداول لانها بمعدل مخاطر اقل من الرافعه الماليه الاعلي وبالتالي يتحملها الحساب واعتقد انها مناسبه جدا لاي متداول لان الرافعه الماليه العاليه لا تحتاج للصبر كثيرا في حاله الخساره ولذلك هذه الرافعه الماليه مناسبه للتوازن بين الربح والخساره لكن يعبها هوا كونها كرافعه ماليه صغيره لفتح صفقات ولذلك نحتاج دائمه لرافعه اعلي للدخول في صفقات خصوصا اذا كان راس المال صغير لا يسمح بفتح صفقه علي زوج من العملات

A.mustafa
05-20-2018, 11:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
فعلا انستا تحدد رافعة مالية 1 الى 100 بس ده على حساب البونص وعلى فكرة ده افضللانه حماية لحساب العميل من فتح صفقات كتير وخسارة الحساب..