PDA

View Full Version : هل تعلم كيف تربح منك شركات الفوركس

Pages : [1] 2 3 4

Looser
07-14-2012, 11:11
[center][/centأنت عندما تدخل كجديد تعتقد أنك تتعامل مع شبكة بنوك والحقيقة أنك تتعامل مع الشركة يعني لو ضرب الستوب لوز راح يروح لجيب الشركة وعندما تصبح خبير وترى الشركة أن ربحك أكثر من خسارتك تنقلك الى الشبكة الرئيسية وهنا نأخذ فائدتين أولا أن لاتثق بمحللي الشركة وثانيا أن المومنتوم غير موثوق لأن عد المشترين والبائعين ليس على الشبكة بل الجزء الأكبر منهم لم يخرجوا من نطاق الشركة ولذلك أعدادهم لاتؤثر عل تغير سعر العملات والله أعلم هذا ماقاله لي أحد الثقات.

Er]

---------- Post added at 11:11 AM ---------- Previous post was at 11:11 AM ----------

هذا السوق سوق ملوث بأيدي حبيثة تلعب من وراء الستار واكبر دليل على هذا القول اننا نرى كبار المحليلين والمستثمرين يتقهقرون ويلاقون اتعاب كبيرة من وراء هذا السوق

younesjoe
07-14-2012, 12:42
لا يا اخي مش كدة الشركة فقط تاخد السبريد انا اتكلم عن الشركات الحقيقية اما ان تخسر و تاخد المال هدا لا يمكن لان بمجرد اخدك لصفقة الا و لديها رقمها
و ان ربحت لا يمكن ان تعطيك من جيبها لان غالبا ما تكون الخسارة خسارة الرصيد و الربح ممكن يتجاوز الرصيد بتاعك

wazwaz
07-14-2012, 13:01
لا يا اخي مش كدة الشركة فقط تاخد السبريد انا اتكلم عن الشركات الحقيقية اما ان تخسر و تاخد المال هدا لا يمكن لان بمجرد اخدك لصفقة الا و لديها رقمها
و ان ربحت لا يمكن ان تعطيك من جيبها لان غالبا ما تكون الخسارة خسارة الرصيد و الربح ممكن يتجاوز الرصيد بتاعك

أنا أوافقك الرأي اخي فالشركات لا تأخد سوى السبريد وهذا الأخير تأخده سواء ربحت أو خسرت لأنك عندما تدخل على صفقة تجد الرصيد - 3 هنا يعني أنه تم إقتطاع السبريد الخاص بهم أما الباقي فلا أظن أنه صحيح أما إذا حدث هذا فيعني أن الشركة نصابة وليست مؤهلة للتداول فيها

Mohamed90
07-14-2012, 13:05
السلام عليكم اخي انا لا ارى صراحة اي استفادة للشركة للخسارة اموالك
فهي دئما رابحة منك فور فتح صفقة سواء خاسرة او رابحة
اما بخصوص الكلام الاخر فهو فيه شبه ولست متاكد منه تحياتي

ahmed
07-14-2012, 13:07
الشركات بالفعل تربح من الاسبريد ولكننى كثير سمعنا عن هذة الموامر للشركه على اموال العميل
ولكن ليس هناك ما يؤكده تماماولكن بالفعل ان هناك شركات تتلاعب بهذة الطريقه ولكن لن تستمر كثيرا فى هذا السوق حتما

amrmorasamir
07-14-2012, 13:08
مكسب الشركات من العميل هو قيمه الاسبريد فقط ده طبعا بالنسبه للشركات المحترمه فقط اما الشركات النصابه بيبقى المكسب من سرقه فلوس العميل كلها

realyone
07-14-2012, 13:11
هناك شركات محترمه وتستفيد من ربح العميل لكي يستمر لديهم لأنهم يستفيدون من العميل بفارق اسبريد,وكلما ربح العميل كلما طال مدة بقاءه في شركة الوساطه وهذا يصب في مصلحة شركة وساطه

العوامى
07-14-2012, 13:11
طبعا لو الشركة موثوقة فربحها يكون بالاسبريد فقط
ولكن معظم الشركات وان لم تكن كلها تقوم بارسال كشف حساب عن كل صفقة الى ايميلك للمراجعة وارى ان هذه مصداقية عالية من الشركات

deadlyfox
07-14-2012, 13:34
مكسب الشركات فى الفوركس يعتمد بشكل اساسى على الاسبريد والتى تحدده كل شركه على حدى
وفى شركات محترمه كتير فى سوق الفوركس

ahmed saleh
07-14-2012, 13:45
مش عارف ولله من الممكن ان يخدث هذا ام لا ولكن الى انا اعرفة
انة الشركة بتاخد عمولتها فى النقاط الاسبريد فقط وليس لها نصيب فى الخسائر لانى الى اعرفة انها تجارة والى بتخسرة غيرك بيكسبة

Looser
07-14-2012, 15:01
كيف تربح الشركات النصابة في الفوركس

طبعا في ناس كتير مش عارفة طريقة ربح الشركات النصابة في سوق الفوركس

هناك كثير من الشركات في سوق الفوركس وقليلا ما تجد شركات مسجلة

ولكن يوجد كثير من الشركات النصابة حيث يتم قسمتهم الي جزئين

الجزء الاول : ينصب عليك وانت لاتعـــلـــم ولن تعـــلـــم

ازاي بقي انت بتروح تفتح حساب حقيقي وتحول الفلوس في الشركة وزي الفل

وهما يبعتولك رقم الحساب والباسورد بس اللي انت متعرفوش بقي

ان الحساب دة ديمو لكن هيظهر قدامك علي الميتاتردير كانه حقيقي

وانت تفضل تشتغل علي الحساب وهما عارفين ان 95% من المضاربين

بيخسروا يعني من كل 10 واحد بس اللي هيكسب والباقي هيخسر

في احتمالين

الاحتمال الاول : انك تكسب

واللي بيكسب وبيفهم بيبان علي طول بياخدوا العمليات اللي بتنفذها ويروحوا

ينفذوها علي حساب حقيقي ولو كسبت بيدولك الفلوس عادي

الاحتمال الثاني : انك تخسر

طبعا الحساب كان ديمو من الاساس وهما معاهم اصل الفلوس وطبعا انت مش عارف

مهو انت خسرت فعلا ومش هيبقي ليك عين تتكلم

النوع الثاني : ينصب عليــك وتعلم ولكن بعد فوات الاوان

في شركات تانية بقي بعد مبتحول الفلوس بيدولك بـيــانــــات حساب ديمو ايضا

ولكن لو كسبت وعايز تحول المكسب او خسرت وعايز تحول الباقي

بتكلمهم مش بيردوا عليك وتدور علي الشركة ملهاش مقر غير علي النت بس

وبعد كدة تلاقي نفسك لوحدك وانت مش عارف انت بعت الفلوس لمين اصلا

يارب تكون المعلومات فادتكم

ahmed rabee
07-14-2012, 15:06
اللي اعرفه ان شركات الوساطه المحترمه كل مكسبها في الاسبيرد فقط

وده شيء مش قليل ابدا ... دي بتكسب ملايين من كدا ومش محتاجه انها تنصب او تتلاعب

بالعكس

كل ما تكون محترمه اكتر هتجذب متعاملين اكثر ومكسبها هيزيد بشكل خرافي

forex4ever
07-14-2012, 15:06
والله انا كمان سمعت عن طرق النصب من شركات غير محترمة ولكن على راي المثل القائل ماتنامش في الترب وتشوف احلام وحشة يعني لماذا نذهب الى شركات جديده غير معروفة بينما لدينا شركات سجلها معروف ومشترينها كثر وعملائها بالملايين انستا شركة محترمة عملاقة الفوركس في اسيا فعلا مستحيل ان تربح منك الا فرق الاسبريد

كريم
07-14-2012, 15:15
كلامك غير مظبوط على الاطلاق

سوق الفوركس سوق عالمي لا يمكن التلاعب به في الشركات المعمدة الموثقة

و فيه اجراات حظر اذا كان فيه نوع من التلاعب في ذلك الأمور و الله يوفق الجميع

yassoo011
07-14-2012, 15:33
الشركات النصابة كترت جدا
وبتحاول تروج لها بكلالطرق حتى يودع المتاجر المال
ثم يتاجر واذا حقق ربح وجه يسحبه لا يسمح بالسحب

dent
07-14-2012, 15:41
اللى اعرفه انها بتكسب ع طريق الاسبريد ولو خسرت حسابك كله بيروحلها مش عارف دى حقيقه ام لا

resala11111
07-14-2012, 15:59
كل الشركات المحترمة والكبير ة بتكسب
من السبريد ولكن يوجد
بعض الشركات النصابة بتكسب من طرق أخرى
وبالتوفيق لكم

mahmoud1
07-14-2012, 16:03
فى شركات بتكسب عن طريق السبريد وفى شركات اخر بتكسب غيرمن السبريد
ممكن عن طريق السبريد الغير ثابت اثناء الاخبار القوية او عن طريق التلاعب فى صفقات العملاء طرق كتيرة الشركة بتربح منها لكن الشركات اللى بتنصب لا تسمتر كتير فى السوق والشركات الذى لها مصادقية هى المستمرة

nada
07-14-2012, 16:15
خلينا موضوعين اكثر لان الشركة مش هتشترى ميدياترد بى مبلغ 25 الف دولار علشان العملاء يشتغلوا بية
غير كدة مبالغ التامين
ومبالغ الشركة للحماية الموقع
كل هذه بمرجد السبيرد فقط
اعتقد اننا بنكلم كلام منقول او مرسل
لاكن لا استطيع ان اقول ان الشركات بتسرق او الخساره العميل بترحلها
لاكن الموضوع مشكوك فية

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 16:18
السلام عليكم
انا لا اعتقد ذللك اخي الكريم ولا يوجد نصب في عالم الفوركس كلام غير مظبوط بالمرة

essam1985
07-17-2012, 13:55
فعلا شركات الماركت ميكر لما انت بتخسر حسابك بيروح كله لجيبها

اما شركات الاي سي ان بتستفيد منك الاسبريد بس

nrgslawi
07-17-2012, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هذا موصوع في غاية الاهمية فالكثير منا لا يعلم اين تروح نقوده عندما يخسر حسابه هذا الموضوع محتاج معرفة جدية وكل شركة حسب قانونها

Rami
07-17-2012, 14:23
اعتقد ان كلام اللاخ فيه الكثير من الصحة هل سمعتم بالماركت ميكر
اعتقد انه هم اولئك الذى يقصد الاخ الكريم
بارك الله فى جهودك الكريمة

زيزو
07-17-2012, 14:26
اخي الشركات اللي بتتكلم عنها ديه هي شركات الماركت ميكر
هي اللي بتكون خسارتك مكسب ليها ومكسبك خسارة ليها
لكن الشركات المحترمة تعتمد علي الاسبريد اكتر

os-x
07-17-2012, 14:30
انة الشركة بتاخد عمولتها فى النقاط الاسبريد فقط وليس لها نصيب فى الخسائر لانى الى اعرفة انها تجارة والى بتخسرة غيرك بيكسبة

نعم اخي الشركة فقط تاخد عمولتها في نقاط الاسبريد وبطبيعة الحاح الذي تربحه هو خسارة لشخص ما وخسارتك ربح اشخص اخر
ولو لم يكن هكذا لما تحركة عجلة الفوركس

shbabmomn
07-17-2012, 14:47
شكرا اخى الكريم ع المعلومه الرائعه لكن ماذا تستفيد من الردود هذا مااريد ان اعرفه

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 14:52
وعليكم السلام يا غالي

اللي اعرفه عن الشركات دي انها بتاخد عموله الاسبريد فقط

بس اكيد في ربح اخر !!

dent
07-17-2012, 15:22
المعرف ان الشركه تكسب الاسبريد هل هناك طريقه اخرى غير ذلك ملموسه

انا اعلم اشخاص بس معاهم سيوله كويسه بيتعاملوا مع البنك مباشره

mohamed yossef
07-17-2012, 18:40
يمكن يكون كلامك صح اخى الكريم ويكون ده فعلا مكسب شركات الوساطة
ولكن تقدر تغلبهم لو انت مش طماع وبترضى بالارباح القليلة واستعمال الاسكالبينج بحكمة
وتحديد خسارتك لوضع اللوت على اساسها

MrSniper
07-17-2012, 18:42
صحيح أخي لكن نحن نبقى فقط مع الفئات الصغيرة
او المتاجرين الصغار ، و لكل واحد استراتيجيته
لكن الشركه ايضا تحقق ارباحا هائلة

zahran
07-17-2012, 18:43
[center][/centأنت عندما تدخل كجديد تعتقد أنك تتعامل مع شبكة بنوك والحقيقة أنك تتعامل مع الشركة يعني لو ضرب الستوب لوز راح يروح لجيب الشركة وعندما تصبح خبير وترى الشركة أن ربحك أكثر من خسارتك تنقلك الى الشبكة الرئيسية وهنا نأخذ فائدتين أولا أن لاتثق بمحللي الشركة وثانيا أن المومنتوم غير موثوق لأن عد المشترين والبائعين ليس على الشبكة بل الجزء الأكبر منهم لم يخرجوا من نطاق الشركة ولذلك أعدادهم لاتؤثر عل تغير سعر العملات والله أعلم هذا ماقاله لي أحد الثقات.

Er]

---------- Post added at 11:11 AM ---------- Previous post was at 11:11 AM ----------

هذا السوق سوق ملوث بأيدي حبيثة تلعب من وراء الستار واكبر دليل على هذا القول اننا نرى كبار المحليلين والمستثمرين يتقهقرون ويلاقون اتعاب كبيرة من وراء هذا السوق

ربما صدقت فى موضوع ان الشركه فى اول عملك معها يكون المووضوع داخلى ولا يكون التنفيذ من خلال البنوك فعلا
ولكن فى الاول والاخر الله اعلم بس انا توقعت نفس الموضوع دا برضه من قبل ما اقرى موضوع واما قريته اتاكد نوعا ما

Aker001
07-17-2012, 18:47
السبريد؟؟

إن الاختلاف بين سعر الطلب والعرض يعرف بفروق السعر أو " السبريد spread "

والسبريد يختلف على حسب زوج العملة وكذلك يختلف من شركة وساطة لآخرى .

والسبريد spread هو عبارة عن أجرة السمسار التي يحصل عليه من خلال الفارق بين سعر الطلب والعرض نظير الخدمات التي يوفرها لك من دخول السوق وتحليلات وأخبار ودعم فني وتقني .. الخ

مثلا في سعر صرف EUR/USD كان 1.4503/1.4500

لكن سيقرأ شفهيا بدون الأرقام الثلاثة الأولى الثلاثة كالتالي “ 03/ 00”

إذا الفرق كان هنا 3 بوينت فقط .

تذكر : عندما تدخل أو تخرج من أي تجارة أنت خاضع للفرق بين الطلب و العرض أي السبريد Spread

عندما تشتري عملة فإنك ستستعمل الطلب ask أو Buy وعندما تبيعها ستستعمل سعر العرض Bid أو Sell

مهم جدا :

عند شراء عملة تدفع الفرق بين العملتين وذلك لكى تُنفذ الصفقه ، ولا تدفع شيء عند الخروج .
عند بيع العملة لا تدفع الفرق بين العملتين عندما تفتح الصفقه ولكن تدفعه عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج هنا تدفع الفرق بين العملتين .

أغلب شركات الوساطة تعرض فارق سبريد من 2 ل 4 نقاط في أزواج العملات الرئيسية وتمثل هذه التكلفة حوالي 0.025 % من تكلفة الصفقة على خلاف أسواق الأسهم التي قد تكلف 0.125 % أي خمس أضعاف

========================================

تحياتـى

remo
07-17-2012, 19:29

Er]

عشان كل الاسباب اللى انت قلتها لازم تخلى بالك وانت بتنقى شركة الوساطة اللى بتتعامل معها عشان موضوع تخسر وتكسب وموضوع الاستوب والمارجن كول والرافعة المالية

thebest
07-17-2012, 19:46
انا مش عارف ممكن اة ومكمن لا
وكل عام وانتم بخير

kimoboy
07-17-2012, 19:49
والله كنت أظن في بداية الأمر أن ربـح الشركـة هـو مـاتخسر مـن بونص

وكـلامك لـم أفهمه لأن فيـه تعقيدات

derfcase
07-17-2012, 19:57

اوافقك الراي اخي الكريم
younesjoe
و لكني اعتقد ان الاخ
Looser
يقصد الشركات المغمورة الغير حاصلة علي ترخيص من اي جهة رقابية و الغير حاصلة علي ثقة الناس

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:16
يجب على اى متاجر ان يتبع استراتيجية محددة ويحدد اهدافه
التى يطمح فى الوصول اليها حتى يصيح قادرا على تحقيق اهدافه

abdello052
07-18-2012, 05:54
فهي دئما رابحة منك فور فتح صفقة سواء خاسرة او رابحة:tie:

top2milan
07-18-2012, 05:56
ممكن الي بيعمل كدا شركات الماركت ميكر الي ربحك يعني خسارتها اما بالنسبة للشركات الصادقه ف مش بتعمل كدا
واكيد في ايدي ملوثه بتلعب في السوق

theprince
07-18-2012, 18:37
الشركه مكسبها منك في التداول السبريد بس
انما معتقدش ان فيه استفاده من خساره العميل

sabre
07-18-2012, 18:43
ايلى انا اعرفه هو ان الشركات المفروض انها
بتربح من فارق الاسبريد الذى بندفعه فى كل صفقه
ولاكن موضوع الشركات دة فيه كلام كتيير قوى ويا ريت لو فية شرح مبسط

HOUSAMMI
07-18-2012, 20:03
من امبارح وانا عمال افكر فى الموضوع ومش عارف ليه حال

ايه يخلى الشركات ،،تدفع بونص بالالاف

ورمبا يخسرة المتداولون فى لحظة ؟؟؟!

elzeel
07-18-2012, 20:05
طبعا الشركات بتستفد منك واكيد اكترهم شركات الوساطه لانها مبلغ
فى كل صفقه سواء الصفقه دى فازت او لا هو ليه نسبه

Shady Moustafa
07-18-2012, 20:10
[center][/cent
Er]

اتفق معاك أخى فى كل اللى قلته فهذا السوق مثل ما قلت سوق ملئ بالايادى الخفيه التى تحركه والتى تضرب الاستراتيجيات والاكسبرتات الممتازين اللى بيتكشفوا لكن مش معنى كده انننا عمرنا ما حنكسب منه بالعكس مهمتنا هى الربح من هوؤلاء غصبن عن انفهم بس لو لقينا طريقه ممتازه منفتريش فى الربح عشان يسيبونا نكسب ويمقفوش قصاد ربحنا ولا يعكسوا طريقتنا فهذا السوق ملئ بالكبار وصناع السوق ودول زعلهم وحش ههههه

aboualy
07-18-2012, 20:14
الشركات بتستفيد منى فى كلا الاحوال سواء انا خسران او كسبان لان هى بتاخد فرق الاسبريد فى كل صفقة
وممكن فعلا فى بعض الحالات ان الشركة تكون هى الطرف الثانى فى الصغفات وتكون بتستفيد من خسرتى وبتخسر من مكسبى

dodovedo
07-18-2012, 21:12
اخى الكريم
معلومه كويسه وبكسبوا من ذكائهم فعلا
تقبل مرورى

a5rzamn
07-18-2012, 21:15
والله لا ادري يا اخي ماذا نفعل

شيء متعب حقا ومش مضمون

نسأل الله ان يهدينا الى الطريق الصواب

sky44
07-18-2012, 21:35
السلام عليكم اعتقد ان شركات الوساطة تربح من المتداولين عن طريق الاسبيريد و الذي تحدده كل شركة عن حدى لاكن غالبا ما يكون في حدود 3 نقاط بالنسبة للعملات الاساسية اما بالنسبة للعملات الاخرى فلست متاكدا ففي بعض العملات اجد فارق 10 نقاط او اكثر

jans
07-18-2012, 21:43
هذا الوصف الذي توصف لشركات الفوركس للشركات النصابة
و انا لاحظت انك مركز فقط في الشركة النصابه لا تستطيع ايضاً بأن تقول بأنه لا يوجد شركات محترمه و هذا الامر في يد المتاجر
أي أنه لا يسجل في شركة لا يعرف عنها شيء .

salah.bmw
07-19-2012, 00:46
انا اوافقك الرأي اخي الكريم وهذا ما لاحظته اكثر من مرة على حسابي
ان اغلب الاوقات عند ضرب الستوب لوز يسحبني قبل نقطة من الستوب وعند التك بروفيت لازن اقطعو بنقطتين بغض النظر عن فرق الاسبريد

amrmorasamir
07-19-2012, 00:58
من امبارح وانا عمال افكر فى الموضوع ومش عارف ليه حال

ايه يخلى الشركات ،،تدفع بونص بالالاف

ورمبا يخسرة المتداولون فى لحظة ؟؟؟!

فعلا ياباشا والله هى حاجه تعقد ليه الشركات بتدفع بونص كل شهر الاف وهى مستفيده ايه بالضبط ؟ معتقدش انه مجرد دعايا

ma90do
07-19-2012, 01:02
فعلا ياباشا والله هى حاجه تعقد ليه الشركات بتدفع بونص كل شهر الاف وهى مستفيده ايه بالضبط ؟ معتقدش انه مجرد دعايا

بتستفيد كثير اخي بتستفيد انها كسبت عملاء جيدين وبتستفيد من الاسبرين من خلال فتح الصفقات وكل ما العميل ناجح وبيكسب طول ما الشركه بتكسب من الاسبريد

nrgslawi
07-19-2012, 01:07
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
اخواني لدي سؤال محيرني
هل انا عندما اربح اخد ربحي من البنك الذي توسطت لي الشركة معه؟
وهل عنما اخسر الشركة هي التي تاخد النقود؟

ymn30
07-19-2012, 01:10
وعليكم السلام يا غالي

اللي اعرفه عن الشركات دي انها بتاخد عموله الاسبريد فقط

بس اكيد في ربح اخر !!

نعم اخى الشركة بتعمل على الاسبريد وكمان فى شركات بتعمل على المكسب من العميل بمعنى انت تفتح صفقة وهى تعمل عكس الصفقة حتى لا تخسر اى حاجة وفى حالة خسارتك انت هى المربح منك

Sobhy
07-19-2012, 01:11
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اما الشركات الخيالية او التى تمارس ألاعيب فيجب الابتعاد عنها لذلك عليك تجميع اكبر قدر من المعلومات عن الشركة قبل التعامل معها بعيداً عن الارتياب و نظرية المؤامرة الامر يتعلق اولاً و اخيراً بالشركة التى تتعامل معها هناك شركات محل ثقة مثل انستافوركس و غيرها حيث الاسبريد هو الطريقة الوحيدة للأستفادة منك

madoxegy
07-19-2012, 01:12
والله كنت أظن في بداية الأمر أن ربـح الشركـة هـو مـاتخسر مـن بونص

وكـلامك لـم أفهمه لأن فيـه تعقيدات

HUSSENEY
07-19-2012, 06:51
اللي اعرفه ان شركات الوساطه المحترمه كل مكسبها في الاسبيرد فقط
وده شيء مش قليل ابدا ... دي بتكسب ملايين من كدا ومش محتاجه انها تنصب او تتلاعب

Mostafa Mando
07-19-2012, 06:59
اكيد شركات الوساطة تربح كثيرا وكلما زاد عدد الملاء زادت مكاسب الشركة

لكن اعتقد ان الشركة لا تعرف الخسارة كل يوم لازم يجيلها مكسب ماشاء الله كبير

lesa
07-19-2012, 07:00
يا لوزر اللى اعرفو ان ارباح شركات الوساطة بتكون من الاسبيريد اللى هو فرق سعر العملة بين بيع وشراء ولكن ما تتحدث عنة لا اعتقد انة صحيح وان حدث فهو يحدث فى شركات السكام وليس الشركات الموثوق فيها

waleed adel
07-19-2012, 14:17
الشركات اللي بتتكلم عنها ديه هي شركات الماركت ميكر

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:47
الشركات تربح من خلال فرق الاسبريد .. وهذا ربح كافي جدا .. لتجني الشركه ملاينه اسبوعيا .. وكلمات زاد عدد العملاء زادت ارباح الشركه..
وبخصوص البونس هو نوع من الدعايه للشركه وتزويد العملاء ...ولا اظن ان ما تد\فعه الشركه سيعود عليها البخساره8 بل بربح كثير

HOUSAMMI
07-19-2012, 15:48
فعلا الشركات من المفترض ان تكسب من الاسبريد وهو غير قليل

ومن العمولات

الخاصة بصرف الارباح

او تبييت القروض لغير المسلمين

ولكن او فى هذا تعارض ممع كلام صاحب الموضوع ؟؟!!

AMANI
07-19-2012, 21:13
والله انا كمان سمعت عن طرق النصب من شركات غير محترمة ولكن على راي المثل القائل ماتنامش في الترب وتشوف احلام وحشة يعني لماذا نذهب الى شركات جديده غير معروفة بينما لدينا شركات سجلها معروف ومشترينها كثر وعملائها بالملايين انستا شركة محترمة عملاقة الفوركس في اسيا فعلا مستحيل ان تربح منك الا فرق الاسبريد

ma90do
07-19-2012, 21:22
فعلا الشركات من المفترض ان تكسب من الاسبريد وهو غير قليل

ومن العمولات

الخاصة بصرف الارباح

او تبييت القروض لغير المسلمين

ولكن او فى هذا تعارض ممع كلام صاحب الموضوع ؟؟!!

اها هذه مصدر ارباح جيد للشركه اخي وبالنسبه للاسبري يوجد شركات تدخل النقطه ب100 دولار وهذا بالنسبالهم جيد جدا

magic777
07-19-2012, 21:44
بص اخي مش كل الشركات كده وغالبا فعلا لما الشركه تلاقيك بتكسب بتحطك تحت رقابه معينه وتراقبك
علشان تشوف بتكسب ازاي وممكن فعلا تلاقي حركاتزي الريكورد او تغير في السبريد وكل ده مقدور عليه
لو كانت طرقك انترادي وشغلك صح وداير راس مال كويس

rabie10
07-19-2012, 22:12
أضن أن هناك بعض الشركات اللتي تلتجئ لمتل هذه الأفعال
وهي شركات نصابة تبعا وقد لا تكون تابعة لأي هيئة رقابية

HARRY POTTEER
07-19-2012, 22:16

Er]

مكسب الشركات من العميل هو قيمه الاسبريد فقط ده طبعا بالنسبه للشركات المحترمه فقط اما الشركات النصابه بيبقى المكسب من سرقه فلوس العميل كلها

pimo
07-19-2012, 23:02
شركة الفوركس التي لها صمعتها في السوق تتحصل علي الربح من السبرايد في زوج العملة التي تداول بها انت في السوق اما الاموال التي تخسرها في تعاملتك تتبخر ولا يعود لها وجود اما البنوك التي تتعامل معها شركة الفوركس فهي تتحصل علي ضرببة في كل عملية تقوم شركة الفوركس بادخالها الي البنك وهي تتراوح عادتا من 0.01 الي 0.02 سنتا

theboy2226
07-21-2012, 03:29
علي حد علمي الشركة مستفيده من الاسبريد انت بقي تخسر او تكسب مش بتفرق مع الشركة او تاثر في ربحها
و اشك ان في شركة ممكن تتلاعب باي طريقة في حساب عميل لان لكل شركة سمعة تحافظ عليها خصوصا ان ما اكترهم دلوقتي لو الواحد حس ان الشركة بدات تهبل حايسيبها و يفتح حساب في واحدة تانية و بكده تكون الشركة خسرت المكسب اللي كات بتاخده منك

KOGI
07-21-2012, 05:08
شوف اخى الكريم الكلام الصح فعلا هو ان مكسب الشركات فى الفوركس يعتمد بشكل اساسى على الاسبريد والتى تحدده كل شركه لوحدها باختلاف عن الشركات الاخرى
والشرك الافضل ليك هى اللى تاخد منك اقل سبريد طبعا ده لكن فى شركات قوية اولاحد الواحد بيضطر يتعامل معاها بغض النظر عن اسبريدها العالى

markk
07-21-2012, 05:08
نعم اعلم فى بداية كل سفقة تاخذ المكسب بالسالب وبعد المكسب تاخذ هذا وهو المكسب دة

kero
07-21-2012, 05:13
لا اخى الشركة لا تربح فقط من خلال الاسبريد لانه ملوش اى لزمة
الشركة بتربح من خسارتك انت مدام شركة ماركت ميكر مش بتتعامل مع البنوك فى تنفيذ الاوامر ومكسبك بيبقى من الشركة مش من السوق

fx-man
07-21-2012, 05:19
انا عن نفسى ما بحبش اشغل بالى بالكلام دا وانا وغيرى من اصدقائى بنتاجر فى انستا فوركس وبنعمل ارباح اكتر من خسايرنا ومن غير اى مشاكل .

السيد الجبالي
07-21-2012, 05:32
هو الطبيعي يا غالي ان يكون ربح الشركه من خلال فرق الاسبريد ... اي فرق البيع والشراء لعمله معينه ..
ولكن هناك بعض الشركات التي يكون مكسبها من هذا بالاضافه الي خسارتك اي ما تخسره تكسبه الشركه وممثل هذه الشركات .. لا انصح بالتعامل معها

goold
07-21-2012, 05:37
اممم انت جبت الكلام الخطير ده منين
....؟
بص يا باشا هو فى شركات بتعمل الى انت بتقول عليه ده
بس دى الشريكات الى مش مرخصه
وده مسوليه العميل الى اودع فلوسه عند الشركات دى
من غير ميتحرا عن الوضع القانونى للشركه

Mahmoudnashaat
07-21-2012, 06:14
اظن انك بتتكلم عن الشركات النصابه

لان غالبا الشركات المحترمه بيكون ربحها من الاسبريد فقط لاغير

على ما أظن

aboushnb
07-22-2012, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اكيد شركات الوساطة تربح كثيرا
بتوفيق الجميع

havic
07-22-2012, 00:35
بالتأكيد الشركة فقط تأخد نسبة السبريد وهي عمولتها ، لكن في الايام القليلة الماضية بدأت اسمع ان هناك شركات لا تربطك بالسوق مباشرة اي اذا ربحت خسرت هيا واذا خسرت ربحت هي

kingman
07-22-2012, 01:52
لا اخى الشركة لا تربح فقط من خلال الاسبريد لانه ملوش اى لزمة
الشركة بتربح من خسارتك انت مدام شركة ماركت ميكر مش بتتعامل مع البنوك فى تنفيذ الاوامر ومكسبك بيبقى من الشركة مش من السوق

هو الأسبريد فى حد ذاته بيكسب كثيرا تخيل لو الشركة لها عملاء كثر تخيل كم ستكسب من اموال من صفقاتهم اكيد الكثير جدا لكن طبعا البعض طماع بدرجة كبيرة ولايكتفى ابدا من الأموال

madoxegy
07-22-2012, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يتحدد مكسب الشركات على الاسبريد

pimo
07-22-2012, 02:21
انا اعرف ان السمسار او الوسيط الذي يقوم بايصال الصفقة التي وضعتها انت الي السوق وهو يوفر لك الرافعة المالية لكي تستطيع ان تدخل الي السوق بعقد اكبر من راس مالك يستفيد من فرق السعر وهذا هو المكسب الحقيق الذي ياخذه من تداولك

msh3egy
07-22-2012, 05:29
اعتقد ان كلام اللاخ فيه الكثير من الصحة هل سمعتم بالماركت ميكر
اعتقد انه هم اولئك الذى يقصد الاخ الكريم
بارك الله فى جهودك الكريمة

AMANI
07-22-2012, 16:35
كل الشركات المحترمة والكبير ة بتكسب
من السبريد ولكن يوجد
بعض الشركات النصابة بتكسب من طرق أخرى

waleed adel
07-23-2012, 21:15
الشركة مستفيده من الاسبريد انت بقي تخسر او تكسب مش
بتفرق مع الشركة او تاثر في ربحها

DZforex
07-23-2012, 21:32
انا كل ما اعرف ان الشركة تربح من الاسبريد

وليس لها اي نصيب في الخسائر

mido
07-24-2012, 01:39
اخي الكريم
انا لا ارى صراحة اي استفادة للشركة للخسارة اموالك
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kanzsea
07-24-2012, 02:03
جميع الشركات تربح من الاسبيرد سواء اغلقت الصفقة على الربح او اغلقت على خسارة وعلى جميع العمليات سواء بيع او شراء

apolo
07-24-2012, 02:07

Er]

لم أسمع بهذا من قبل ... أنا أعلم أن ربح الشركة أو المقابل الذي تأخده هو قيمة

السبريد المحدد عنها على كل صفقة تفتحها ولا يهم ان كانت تلك الصفقة رابحة أو خاسرة

bullot
07-24-2012, 02:20
نعم من الضروري ان تربح الضركة منك اولا لمدا تقدم هده الخدمات

Spiderhoof
07-25-2012, 19:33
الشركات بالفعل تربح من الاسبريد ولكننى كثير سمعنا عن هذة الموامر للشركه على اموال العميل
ولكن ليس هناك ما يؤكده تماماولكن بالفعل ان هناك شركات تتلاعب بهذة الطريقه ولكن لن تستمر كثيرا فى هذا السوق وهناك الماركت ميكر يربح من خسارتك

waleed adel
07-28-2012, 03:56
من خلال فرق الاسبريد اي فرق البيع والشراء لعمله معينه
ولكن هناك بعض الشركات مكسبها من خسارتك
وتسمى بالماركت ميكر

dollyabdallah
07-28-2012, 08:35
هذا موصوع في غاية الاهمية فالكثير منا لا يعلم اين تروح نقوده عندما يخسر حسابه هذا الموضوع محتاج معرفة جدية وكل شركة حسب قانونها

uventene
07-28-2012, 08:57
الموضوع مينطبقش علي كل الشركات يوجد شركات وشركات بعقلك تقدر توجه نفسك للشركه الصح الموثوق فيها انتا تستفيد منها وهيا في نفس الوقت تفيدك

SlaiteR
07-28-2012, 09:01

Er]

اخي ما مصدر؟

لأن كلامك كبير جدا

ولا اثق به

foouaad
07-28-2012, 12:15
التداول فى الشريكه ارتفاع عمله فينخفض الزوج الاخر للعمله نفس الارتفاع
يعنى مثلاً الدولار و اليورو عندما تشترى الورلار وتربح مثلاُ 100 نقطه فيهبط اليورو 100 نقطه اى بيكملو بعض
اما ربح الشريكهعن كريق العموله فى النقط الاسبريد

ashraf
07-28-2012, 12:19
مش عارف كلام حضرتك دقيق بأى نسبة لكن ما اعرفه ان شركات الفوركس تربح من السبريد وهو فارق النقاط بين سعر الشراء والبيع ويكون 2 الى 3 بيب وهو مكسب شركة الفوركس من عملائها

ahamed ali
07-28-2012, 12:23
لا اعتقد هذا اخى لان الشركة بتاخد العمولة فقط من الاسبريد بتع اى صفقة
ولكن ممكن يلعبو فى الصفقات اثناء عملها بتزويد نقط خسارة عليك وحجات من دية

gamal
07-29-2012, 14:53
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا اري ان الشركة اكيد لها مكسب بس ولكن لا اعلم كيفية المكسب ومن النقاط الي المتاجر يكسبها

mohamed1happy
07-29-2012, 14:54
لا أعتقد أن الشركات تستفاد فقط بفرق الاسبريد بين البيع والشرا
أما اللي انت كتبته أنا مش متأكد منه بصراحة

forexawy
07-29-2012, 15:15
شركات الفوركس المحترمة تربح من اليبريد فغقط
لكن يوجد شركات اخرى تربح من اموالك
وهى شركات نصابه

gamal
07-29-2012, 15:19
الشركات تقوم بالربح من السبريد ولكن كثير الموامر للشركة وهناك
كثير من الشركات المحترمة التى تقوم باتفاقية مع العميل لكى يستفيدو من الربح

Aker001
07-29-2012, 15:22
الشركات بالفعل تربح من الاسبريد ولكننى كثير
سمعنا عن هذة الموامر للشركه على اموال العميل
ولكن ليس هناك ما يؤكده تماما

aid alkholi
07-29-2012, 15:37
خلاصه الكلام ان الشركات تاخد عموله من نقاط الاسبريد فقط لا غير

A7mad_Aziz
07-29-2012, 15:41
المكسب الوحيد لشركات الفوركس المحترمه هو من الاسبريد فقط وذلك يكفيها لانه هناك الاف المشتركيم مع تلك الشركات فهي تحقق ربح بالملايين

aboushnb
07-29-2012, 20:45
الشركات بالفعل تربح من الاسبريد
ولكن لن تستمر كثيرا فى هذا السوق الفوركس

no1forex
07-31-2012, 09:53
لا مش كل الشركات بتعمل كدا الشركات الغير مرخصه بس الى بتعمل كدا لكن الشركه تستفيد من الاسبريد وانك ترشحها لى عملاء اخرين لا تستهين بى الاسبلريد تخيل لو كل شركه فيها
الف عميل 20 وكل عميل عمل صفقتين باليوم على اليورو دولار مثلا
والاسبريد 3 نقات والوطات كل واحد على حسب رائس ماله تخيل
60 الف نقطه ربحتها الشركه فى ضربة زر واحد تخيل بقى كام صفقه باليوم وكام عميل

silver
07-31-2012, 10:01
عندما تكون الشركة نصاببة نعم سوف تربح من خسارتك

ولكن يوجد الكثير من الشركات التي لا تهتم ان ربحت او لا وتهتم فقط بالعمولة

register
07-31-2012, 10:20
شركات الفوركس دائما رابحة ، سواء ربح المتداول أو خسر
أرباحها تتمثل في البريد
هذا ما أعرفه

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 14:55
انا اللى اعرفه
انه الشركة بتكسب من خلال السبريد يا باشا
انما الكلام دا اول مرة اسمعه
:)

hend
08-09-2012, 17:09
الى اعرفه ان الاسبريد ده مصدر ربح الشركة غير كدا
معرفش ياريت تضييح اكتر لو فية معلومة تعرفوهالنا

khoroto
08-10-2012, 09:58

Er]

الشركة تربح من اليسبريد متلا عندما تدخل صفقة تجدها انها بدا بالخسارة فشركة تاخد تالك الخسارة

elmasry
08-10-2012, 11:10

gullever
08-10-2012, 11:21
اذا كان كلامك صحيحا فهناك امور نصب بشكل واسع في الفوركس لكن هناك ملحوظه اذا خسرت فهناك شخص اخر ربح ما خسرته و اذا ربحت فهناك شخص اخر خسر ما ربحته و ليس للشركه اي منفعه من هذا بمعني ان الامر محصور بين المتداولين و ربح شركة الوساطه يكون من أشياء اخري

sharkawy
08-10-2012, 11:39
الشركات الكبيره والمعروفه والموثوق فيها لا تاخذ سوي السبريد

اما الشركات المشبوهه والنصابه فهي تفعل ما ذكرته انت في موضوعك

Gravity
08-10-2012, 11:42
يالغالي نحن نكون وراء آلة في الفوركس .. تاخذ وتعطي
يعني ليس بني آدم لياخذ لنفسه وهكذا
انت وتعبك .. لعبت صح تكسب .. والعكس

تدبييل
08-10-2012, 11:53

Er]

جميع شركات الفوركس أخي تربح عن طريق السبريد و هو يختلف من شركة لأخرى فهناك شركات تقدم سبريد ثابت و هناك شركات اخرى تقدم العكس و أنا افضل السبريد الثابت و عدم التداول على الدهب و المعادن لأن السبريدات عالية و هناك خطر على الحساب

Mohamed90
08-10-2012, 12:13
السلام عليكم اخي صراحة يجب اخد السوق الفوركس ببساطة و لا يجب علنا تعقيد الامور
اخي لتجنب كل هذه الامور تعامل مع شركة موثوقة و ثابتة السبريد و كما نعلم الارباح الشركة تكون فقط من السبريد تحياتي

الترند الصاعد
08-10-2012, 12:53

Er]

معك حق اخي و اوافقك الراي لكن شركات الوسيط لديها ربح وفير عن طريق قطع فارق السبريد أما كبار المحللين فيربحون عن طريق تقديم توصيات قوية

heropero
08-10-2012, 13:09

Er]

يا فندم الشركات الوساطة فى الفوركس تربح من خلال الاسبريد
وهوا فرق سعر البيع وسعر الشراء وانتا تلاحظ انتا لما بتبدا صفقة بيكون مثلا اسبريد 2 نقطة
بتبدا الصفقة على خسارة 2 نقطة ولو اسبريد 3 او 4 او 5 او 7 وهكذا هذا هوا ربح الشركة انتا تكسب تربح هيا كدة كدة كسبانة منك
وليس كما تظن الامر يا اخى

Tips™
08-10-2012, 13:22
السلام عليكم اخوتى
انا لسه داخل سوق الفوركس من قريب او
و لسه فى اول المشوار يعنى مبتدء
و لسه معملتش حاجه علشان مستلمتش البونص

فوركسياوي
08-10-2012, 13:35

Er]

أظن أنها تربح من الفوارق او الإقتطاعات عند فتح أي صفقة و ليس المهم إغلاقها فعند الفتح تقتطع منك الشركة و كدلك عند طلب السحب

domadoma
08-10-2012, 14:16
اولا بتكسب على كل صفقه داخلها من دون النظر للمكب او الخسارة وبعد كده لها نسبه فى المكسب وكمان زياده فى تصفح المواقع

dent
08-10-2012, 14:31
كل اللى اعرفه عن شركات الفوركس انها تربح بسبب الاسبريد العالى
وده بيرجع للشركه علشان كده فى اوقات مره واحده تلاقى الاسبريد وصل الى 10 نقط على اليوروو دولار
شىء مش كويس بصراحه

alskndry
08-10-2012, 14:48

Er]

عندك حق اخى وهنا ياتى دور الماركت برفير

صانعى السوق والذين يتلابعون بالاسعار كما يشاؤن

MedoMix
08-10-2012, 15:01
شركات الفوريكس اكبر عامل ليها الربح من خلال الاسبريد كلما ذادت عدد الصفقات وذادت حجم هذه الصفقات تصبح عميل مميز لدي الشركه وطبعا كل لم بتكسب الشركه بتكسب من وراك وكل لم بتخسر الشركه بتكسب من وراك وفيه ازواج عليها اسبريد كبير جدا يصل الي 40 نقطه واكتر

magic777
08-10-2012, 20:46
وده بيرجع للشركه علشان كده فى اوقات مره واحده تلاقى الاسبريد وصل الى 10 نقط على اليوروو دولار
شىء مش كويس بصراحه

اخي لايمكن للسبريد انه يصل ل10 نقاط على اليورو دولار ابدا امتى حصل ده
ده حتى وقت الاخبار مش بتلاقي ان السبريد يعلى تلات اضعافه كده
اكيد انت لغبطت بين الازواج لانها من وقاع خبرتي عمرها ما بتحصل

mannon
08-12-2012, 13:43
شىء مش كويس بصراحه

مش كل الشركات يباشا فى شركات بتربطك بالسوق بطريقة مباشر فعشان كدة ممكن يحصل ان الاسبريد يذيد ودة بيحصل فى اوقات معنية مثل الاخبار القوية او عند الاقتتاح وممكن يوم الجمعة بليل لكن الشركات الماركت ميكر الاسبريد ثابت

Zogota
08-12-2012, 14:49
ان كل الي اعرفة هو ان الشركات بتربح عن طريق الاسبريد ودا الي بيختلف من شركة الي اخري

hadeer hamdy
08-12-2012, 14:55
بصراحه انا مش اعرف حاجه عن الموضوع
ده ولا اعرف بيكسبوا ايه وازاى

mohamed2010
08-12-2012, 14:56
السلام عليكم انت تقول ان من تجدة الشركة رابح
تنقلة الى الشبكة الراسية امل هوا كان فين اصلا

Rami
08-12-2012, 14:59
انا لا اعلم سوى طريقة واحدة وهى السبريد الثابت
او المتحرك فى الماضى كانت تاخذ عمولة على كل صفقة
تحياتى لشخصكم الكريم

companero
08-12-2012, 15:00
انا كل الذي أعرفه أن الشركة تأخذ السبريد فقط
أما عن الكلام الآخر فأنا أسمعه لأول مرة يصراحة

mahmoudemam
08-12-2012, 15:03

hend
08-12-2012, 15:20

لا تفق معك لان الشركة رابحه حتى لو انت خسرت الشركات الوساطة
مبتخسرش خالص على فكرا انت كسبان خسارن هيا ربحانه

علاء بدران
08-12-2012, 15:23
مع حضرتك بكل تاكيد فهناك من يلعب وراء الستار
وماذا نحن سنفعل سوا المحاولات وانا نتعلم ونزداد خير حتى نتمكن منهم ونكون
من الايادى الخبيرة الفاهمة الواعية لكل هذا ان شاء الله

Spiderhoof
08-16-2012, 00:29

hossam hossam
08-23-2012, 22:32
في شركات اعتقد بتربح من الخساره بتاعتك وفي شركات بتاخد عموله علي الصفقات
لما تمر علي الفلوس الي انت بتاجر بيها يوم لو الحساب مش اسلامي

hossam zaki
08-28-2012, 01:54
المكسب الوحيد لشركات الفوركس المحترمه هو من الاسبريد فقط وذلك يكفيها لانه هناك الاف المشتركيم مع تلك الشركات فهي تحقق ربح بالملايين

marem2007
08-28-2012, 03:15
انا اعتقد ان الشركة بتربح من عن طريق الاسبريد
والكوميشن الي الشركة بتاخدة مني

medmedooo
08-28-2012, 03:26
الصراحة مش عارف جدا لكن علي حسب الي قريتة أن الشركة بتاخد عمولتها في الأسبريد ولو حد خسر في واحد تاني بيكسب
ولله أعلم
تحياتي لك

kabookaboo2010
08-28-2012, 04:33
اعتقد من خلال السبريد دى حاجة ومن خلال الاستغباء فى استخدام الرافعة الى ممكن تودى فى داهية فى ثانية واحدة

mhb2012
08-28-2012, 09:24
صراحه الفوركس اكيد تربح منك يعني انت لو قلبته وشويته بدماغك هتحصل ان الشركه تربح اكثر منك لا مش يمكن انت تحصل كدا بل الشركه تاخد عموله من ارباحك ويمكن اكثر من ارباحك لدى العلم ان شركه الفوركس ايضا تربح

MAGDY
08-28-2012, 09:32
من المؤكد أن شركات الفوركس تربح
تربح من أكثر من مجال
ولا يتسع المقام هنا لسرد طرق وأساليب الربح
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
وإلا ماكنت تجد هذا الكم الهائل من الدعاية لشركات الفوركس
خالص تقديرى واحترامى للشركات الصادقة الامينة المحترمة
وعلى رأسهم : شركة إنستا فوركس
والشهادة لله .. ليس لأحد .. ولا أخاف لومة لائم
تحياتى

nany1980
08-28-2012, 09:40
مكسب الشركات فى الفوركس يعتمد بشكل اساسى على الاسبريد والتى تحدده كل شركه انا اشتركت فى اكتر من شركه بس مليش نصيب نفسى اتعلم بجد لانى وقعت مع نصابين كتير

mido75
08-28-2012, 10:04
حقيقة لا افكر كثيرا فى كم تربح الشركة و لكن تركيزى كله يكون منصبا عن هل الشركة موثوقة و المزايا التى تقدمها لى وبرنامج التداول الخاص بها و هذا اكثر مايهمنى لانه هو الذى سيؤدى الر ربحى او خسارتى من المتاجرة اما دون ذلك فلا اشغل بالى به

qorrow
08-28-2012, 10:08
ليست كل الشركات زي بعضها , فيه شركات نصابة كتير و لكن الشركات المحترمة تأخذ فقط السبريد و هو فرق سعر الشراء و البيع (اﻵسك و البيد) ..

g0go010
08-28-2012, 10:19

eng Adel
08-28-2012, 10:23

Er]

السلام عليكم وؤحمة الله وبركاته
اخي الكريم لا اوفقك الراي فالامر ليس كذلك لان الشركة تربح من السبريد سواء خسرت او ربحت وليس له دخل ان ربحت ملايين الدولارات فهي لاتدفع من جبيه شي
اتمنى ان تصحح مفاهيمك تجاه الشركات
اتمنى لك التوفيق

kavo0o
08-28-2012, 19:30
انا على حد علمى انها تكسب من الاسبريد
ودا بيكون مكاسب هايلة للشركة يعنى حقها مضمون في كل صفقة كسبانة او خسرانة
بالتوفيق اخى واتنالك ربح وفير

Hasaneen
08-28-2012, 20:37
اخي بالنسبة للسوق لا يمكنك ان تعرف حركته ولا اي شركة يمكن ان تتحكم بالحركة
لكن الشركات تربح بالاسبريد احيانا و تأخد تلك المبالغ التي يخسرها الاشخاص احيانا

hesham itch
08-29-2012, 16:02
اعتقد ان الاسبريد هو ما تقم الشركة بالحصول عليه وربحه من صفقاتى ولكن هذا لا يهمنى
مادمت احقق ارباح ايضا واصل الى اهدافى فى ظل حماية حقيقية لاموالى لدى تلك الشركة

madlove4
08-29-2012, 16:08
اكيد محدش ممكن يعمل موقع وميعرفش ازاى يربح منه
وانا اعتقد ان كل ربح بنعمله هما كمان بيبقى ليهم نسبه فيه واكيد اكبر من نسبتنا

Shawky Farag
08-29-2012, 16:11
لازم طبعا يكسب
يارب أرزق الجميع
وكل واحد على قد مجهوده

noureen
08-29-2012, 16:14
فى انواع من شركات الوساطه تعمل بهذا النظام انك تكون بتدخل قدامها هى تكسب او انت تكسب و مش بدخلك على السوق الرئيسى و لكن هناك شركات ذات مصداقيه بالفعل و ليس كل شركات الوساطه تتبع هذا الاسلوب

gogo galal
08-30-2012, 00:24
انا عن نفسى الشخصى اعلم انى
هذه الشركات تكسب مننا عن طريق
النقاط الاسبريد فقط ولكن لا تكسب من الحسابات اى شى تانى
وبالتوفيق للجميع

roussi27
08-30-2012, 01:51
لالا يا اخي ، معلوماتك خاطئة ، الشركة تربح سبريد فقط !!

sahar
08-30-2012, 02:30
هيا الشركة اعرف انها بتاخد من السبريد بس اول مره اسمع كده
بس الحضرتك بيتقوله ده ده بتبقي شركات نصابه لكن في شركات ناجحة جدا وتعاملها كويس جدا ومش بتستفاد غير نقاط السبريد وكمان
الانت بتخسرة غيرك بيكسبة والله اعمل الفوركس ملئ بلمفاجات

azza51
08-30-2012, 02:35
والله يا عزيزي لم افهم اي شئ وااننا فعلا لا اعلم كيف تربح مني شركات الفوريكس الا اني اعرف ان الربح لهذه الشركات يكون عن طريق الاسبريد الذي تأخذه سواء في عملية البيع او الشراء

Mohamed Diab
08-30-2012, 02:43
انا معرفش الللى انت بتقوله داااا و مفتكرش انها بالطريقة دا
اللى اعرفه ان مكسب اى شركة بيكون من الاسبريد واللى بيميز شركة عن شركة البونص والرافعة و الاخبار والتوصيات عشان تخلى عندها عمله كتيير وهى بتكسب من العملاء الكتير فالاسبريد
والله اعلم

mmm2013
08-30-2012, 02:47
انا لا اعتقد ان سوق العملات الاجنبيه يحدث به ذلك واعتقد انه من افضل وانقى الاسواق التى لابد وان نقوم بالتعامل من خلاله لان سوق العملات الاجنبيه من اجل انه كبير جدا فلا يجعل احد يستطيع ان يتحكم فى ذلك السوق مما يجعلها حقا سوق نظيف من اى ملوثات

dzabdou
08-30-2012, 03:07
الشركة ليس لها دخل فيك
ربحت أم خسرت . فهذا لا يهمها لأنها تأخذ منك السبريد في كلتا الحالتين أي في الربح أو في الخسارة
وأيضا
هي لا تخسر عندما تخسر أنت
ولا تربح عندما تربح أنت . إنما تربح السبريد فقط

marem2007
08-30-2012, 04:02
شركات الفوركس بتربح منا عن طريق الاسبريد او عن

طريق الكومشن وبعض الشركات علي التبيت

All 4 You
08-30-2012, 04:44
الشركات بالفعل تربح من الاسبريد ولكن سمعنا كثيرا عن هدة الموامر للشركة على اموال العميل
ولكن ليس هناك ما يؤكده تمام ولكن بالفعل أن هناك شركات تتلاعب بهذة الطريقه ولكن لن تستمر كثيرا فى هذا السوق حتما

blonur
08-30-2012, 06:01
الشركة تربح عن طريق السبريد و لا يمكن لشركة الوساطة أن تأخد أموال العميل إلا إذا لم يطبق القانون التي وضعته الشركة أما إن كانت الامور على ما يرام فإنها لا تغامر بفقدان العميل لأنه مصدر ربحها

hodhod
08-30-2012, 06:26
اللي اعرفه انهم بياخدوا عمولة فقط وبخصوص انهم بيلعبوا اعتقد ده ممكن تحكم عليه الناس او الشركات اللي بتدخل
بمبالغ كبيرة هي اللي تقدر تحكم علي وجود تلاعب او لا

mero
08-30-2012, 09:50
شركات الفوركس بتربح من الاسبريد لانه يكون الفارقه بين العرض والطلب وفارق النقاط هذا تحصل عليه شركات الفوركس ويوجد بعض الشركات الاسبريد لديها عالى ويوجد شركات اخرى منخفض مثل انستا وارى ان انستا يعتبر افضل وسيط

elghoul2014
08-30-2012, 10:01
انا اقول هذا الكلام ع تجربه ومت ما بيقول المثل اسئل امجرب ولا تسئل طبيب

لزلك احظر في تعاملاتك يا عزيزي مع الشركات واعلم مع من تتعامل

mhb2012
08-30-2012, 11:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب صراحه لا اعلم كيف لكن هو من الممكن ان تربح
والا ماخسرت الملايين

العوامى
08-30-2012, 11:36

هناك شركات تاخذ عمولات كوميشن مباشر واخرى تاخذ اسبريد نقاط ودول الشركات المحترمة
اما الشركات الماركت ميكر بتوع بير السلم فدول بيبقى واحد قاعد فى الديلنج رووم مهمته انك تاخد بيع والسعر هابط ياخرك لحد ميبقى الدخول غلط وتخسر وحاجات كتير من دى

lotf
09-06-2012, 17:15
الشركة تأخذ اليسبريد فقط لذا كلما تزيد عدد مشتركين تزيد اربحها + الاشهار

bony2
09-06-2012, 20:56

Er]

انا اللى اعرفه غير كده الشركات المحترمة بتاخد السبريد بس مش حكاية بقى شركات صناع السوق
و اللى بيتحكموا فى حسابك و يكسبوك و يخسروك علشان ياخدوا فلوسك لو كانت كلها كده مكنش حد فضل يعمل مكسب كويس و يعمل ارباح

nemo19
09-06-2012, 20:59

ahmedamz
09-06-2012, 20:59
والله المعلومات دى اول مرة اسمعها لكن مستبعدش انها تكون حقيقية
ولكن انا كنت اعتقد ان الشركة تستفيد فقط من عملائها من خلال فرق
السبريد بين سعر البيع وسعر الشراء ليس اكثر

Haab
09-06-2012, 21:14
طيب لو المعلومات دى موثوق منها و من مصدر يا ريت تجيبلنا المصدر عشان نتناقش معاه على الأقل
حتى لو كان المعلومات صح حاول ترفق مصدر أو دليل عشان تصدق على كلامك

mannon
09-06-2012, 22:10
دة حيقى وعلى فكرة الكلام دة مش هتلاقى ناس كتير تصدقة لان الناس للاسف مش بتحب تسمع غير الكلام الى على مزاجها وان الفوركس هو الطريق الى الملايين والكلام الفاضى دة ودة كل بيدل ان لسة محدش كسب لانة وقت ما هيعمل الارباح الخيالية دى بعد ما يطلع عينة هيعرف الحقيقة

syed
09-06-2012, 22:15
شركات الفوريكس اكبر عامل ليها الربح من خلال الاسبريد كلما ذادت عدد الصفقات وذادت حجم هذه الصفقات تصبح عميل مميز لدي الشركه وطبعا كل لم بتكسب الشركه بتكسب من وراك وكل لم بتخسر الشركه بتكسب من وراك وفيه ازواج عليها اسبريد كبير جدا يصل الي 40 نقطه واكتر

rouka
09-06-2012, 23:54
انا ارى اذا كنا نتعامل فى اول الامر مع الشركة فانها سوف تخسر كل مبتدىء يدخل هذا السوق ولن يصل احد الى الاحتراف
ولن يتحول احد الى الشبكة الحقيقية التى تكلمت عنها
ولكن هعذه الشركات شركات وساطة وخد بالك من كلمة وساطة

dina
09-06-2012, 23:57
السلام عليكم
انا لم اسمع بذلك من قبل يا اخى الكريم
واعتقد انه ليس صحيحا لان كل شيء يكون امام عينك فى هذا المجال وعليك ان تختار بنفسك
وانت الذى يحد خسارته ومكسبه واتمنى التوفيق للجميع

maro50
09-07-2012, 00:00
اعتقد انه من الممكن تجنب سرقه الشركات لاموالك اذا تتبعت شركه ذات سمعه طيبه بالسوق وتتمتع بالمصداقيه
كما يجب ان تتجنب الطمع حتى لا تقع فريسه لشركات النصب التى تسعى الى فقد اموالك باكملها

kaderbest
09-07-2012, 00:06
أخي لا يجب أن تقوم بالتفريق بين شركات الوساطة الصادقة و الموثوقة وبين الشركات النصابة
عموما شركات الوساطة عبارة عن وسيط بينك و بين البنك كما أنها تقدم خدمات أخرى .

fathy1011
09-07-2012, 00:10
الشركان نوعان النوع الاول هو الذي تتكلم عنه والاخر الذي مثل انستا فوركس الذي يستفيد من فارق السعر بين البيع والشراء والعمولات وكذلك لكن الاخري تربح لخسارتك وتخسر لربحك

تحياتي

lala
09-07-2012, 00:23
كل الى انا اعرفه ان شركات الفوركس تحقق اموالا بل مليارات من مكاسب واعتقد ليس الاسبريد فقط
بل كل مااعلمه ان الفوركس ملوش دعوه سواء كسبت او خسرت وفى الاخر وفى الاول هى كده كده هتحصل على الاسبريد

okash
09-07-2012, 00:44
الشركات الماركت ميكر غير مربوطة مع البنوك اذا انت ربحت هم سوف يخسروا واذا خسرت هم سوف يربحو لذلك كثرت بالاونة الاخيرة الشركات النصابة

اذا اردت ان تدخل في حساب حقيقي وتبدأ قراراتك بالتأثير على العملات العالمية يجب ان تبدأ في حساب لا يقل عن 10000 دولار ورافعة لا تزيد عن 100 وفي بعض القيود قد تكون 10 مثل الاردن
في بعض البنوك الاردنية يكون الحساب يبدأ في 5000 دولار والرافعة 10 والتعامل مع بنوك اجنبية كبيرى وتؤخذ الصفقة بشكل حقيقي وممكن ان تؤثر على العملات حقا

كن حذر من شركات الماركت ميكر
اذا رحبت الشركة بايداع اقل من 10000 دولار فهذه شركة ماركت ميكر ويجب ان تقرأ عن تاريخها قبل البدء معها

ainouna27
09-07-2012, 01:09
السلام عليكم لا اعتقد ان ماتقوله صحيح و الشركات المحترفة كانستا فوركس لا تعطي تحليلات خاطئة و ربحها يعتمد على السبريد فتخيل كم من صفقة تفتح يوميا الملايين و باالتالي هاته الشركات تحقق ارباح كبيرة جدا

azoukhan
09-07-2012, 01:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أتفق مع من أشاروا الى أن مكسب الشركات فى الفوركس يعتمد بشكل أساسى على الأسبريد

messi74
09-07-2012, 01:39

mohamed amin
09-07-2012, 03:01
اشكرك اخى الكريم على هذه المعلومات القيمة قد تفيدنى كثيرا فى مقتبل بدائتى فى
هذاالمجال ارجو المزيد اخى الكريم جوزيت خيرا على هذاالعمل

Mokka
09-07-2012, 03:19
الشركات اخى تربح من نقاط السبريد و ده يكفيهم جدا لان فى الاف الشتركين فى هذه الشركات و اكيد شركات الفوركس بتكون كسبانه يس جدا من المشتركين اخى

original
09-07-2012, 03:27
اي تجاره فيها ربح وخساره والفوركس عباره عن سوق المال الذي تتم من خلاله الصفقات فكلما زاد عدد المستخدمين في السوق زاد دخل شركه الفوركس

kool11
09-07-2012, 04:09
كلامك صحيح أذا رأتك الشركة تخسر فأنها لاتضعك على الشبكة الرئيسية لتأخذ كل المال وعندما يزداد ربحك يتغير الكلام

Safaa Trader
09-07-2012, 04:21
شركات الفرويكس مجرد وسيط بينك وبين البنك والاموال التي تودعها في الشركة تتاجر بها وتربح والبنك هو من يقوم بالدفع لك عن طريق الوسيط
مثلاً عندما تفتح صفقة وهذه الصفقة اغلقت على ربح فأن البنك يدفع لك الارباح
اما اذا اغلقت على خسارة فأن الوسيط يأخذ من رصيدك ويدفع للبنك
والشركة تربح من الاسبريد (الفرق بين العرض والطلب)
وشكرا

mahran3d
09-07-2012, 09:28
شركه الفوركس بتاخد الاسبريد اللى هو فرق النقاط بين البيع والشراء
حتى هتلاقى فى فرق بين سعر الشراء وسعر البيع ع المنصه
والشكره كدا كدا كسبانه سواء كسبت او خسرت

zasd
09-08-2012, 04:10

mansourito
09-09-2012, 17:26
الشركة اخي تربح عن كل صفقة فتحتها كانت خسرانة ولا ربح لان تحصل على فارق السبيرد في الأول دون الرجوع الى مصير الصفقة

عبدالعزيز
09-09-2012, 18:38
الشرة تربح منك شواء خسرت ام ربحت حيث بتاخذ الفرق بين البيع والشراء

djilani
09-09-2012, 18:54
شركة الوساطة رابحة منك من كل صفقة تفتحها بيع أوشراء
تربح من خلال السبريد
فالسبريد عبارة عن عمولة تأخذها شركة الوساطة من المتداول

m.mokhtar01
09-09-2012, 18:57
انا الي شايفه ان الشركة كده او كده كسبانة و مش مستفيدة من خسارتك

zedan92
09-09-2012, 19:06
يا اخي يقولون ان الرابحين في هدا السوق لا تتجاوز نسبتهم 5% يعني 95 % اموالهم يخسرونها اي تدهب الى جيوب تلك الشركات ويقولون ان العقود الكبيره جدا توضع تحت المراقبه من تلك الشركات للعمل على ايقاعها في براثن الخساره والله اعلم

abdellatif2013
09-09-2012, 19:09
العميل لكي يستمر لديهم لأنهم يستفيدون من العميل بفارق اسبريد,وكلما ربح العميل كلما طال مدة بقاءه في شركة الوساطه........;)

Eslam
09-09-2012, 19:11
هناك شركات لا تاخد اكثر من قيمة الاسبريد وهى كافية بالنسبة لها بالنسبة لعدد الاعضاء فى الشركة وهناك شركات نصب تعمل على التحايل من اجل سرقة اموال الاعضاء وهى عامة لا تاخد وقت كثيير وتنتهى ويضيع مصداقيتها لان الشركات ما هى الا مصداقية بينها وبيت عملائها

amera-nada
09-09-2012, 19:13
انا اتفق معك ايضا اخي الشركة الحقيقية هذفها ربح اكثر منخرطين و ليس النصب عليهم و فقدان الكل

zikovic
09-09-2012, 19:13
نعم يا اخوات الشركة لها قانون تربح من العقد ولا يهم ربحك ام خسارتك فكل عقد تاخد منه الشرك 3 نقاط و شكراا

same
09-09-2012, 19:17
الشركات تربح من فرق السعر لزوج العملات بين سعر الشراء وسعر البيع او ما يسمى السبريد وعاده يتراوح من 1-3دولار عن كل عقد ستاندر

kashif
09-09-2012, 19:18

Er]

لا مش كل الشركات بتعمل كدا الشركات الغير مرخصه بس الى بتعمل كدا لكن الشركه تستفيد من الاسبريد وانك ترشحها لى عملاء اخرين لا تستهين بى الاسبلريد تخيل لو كل شركه فيها
الف عميل 20 وكل عميل عمل صفقتين باليوم على اليورو دولار مثلا
والاسبريد 3 نقات والوطات كل واحد على حسب رائس ماله تخيل
60 الف نقطه ربحتها الشركه فى ضربة زر واحد تخيل بقى كام صفقه باليوم وكام عميل

moha55
09-09-2012, 19:21
شكرا على المعلومة القيمة و انا في هذا المنتدى اتعلم الكثير في هذا المنتدى الجميل
و الشركة طبيعي ان تستفيد منا و بدورنا نحن نستفيد منها

2x1
09-09-2012, 19:37
اخي اكيد الكلام دة فية شيء غلط ومستحيل يكون صحيح انا اعتقد ان الشركات التي تستفيد من خسارتك دي مش شركات وساطة علي الاطلاق اخي اكيد دي شركات نصابة

magedmosbah
09-10-2012, 01:07
مكسب الشركات من العميل هو قيمه الاسبريد فقط ده طبعا بالنسبه للشركات التى تعمل بجديه واحترام

---------- Post added at 10:07 PM ---------- Previous post was at 09:26 PM ----------

الشركات بالفعل تربح من الاسبريد

samiam2012
09-10-2012, 01:13
الشركة ملهاش دعوة انت بتخسر ولا بتكسب هى كده كده بتاخد الاسبريد بتاعها فى الحالتين بتستفيد

eng2012
09-10-2012, 01:20
اعتقد ان شركه الفوركس من الممكن ان تربح كثيرا منا
وذلك من خلال فتح الصفقات الكثيره التى نقوم بها لانها تاخذ حوالى 2او 3 نقط على كل صفقه نقوم بها

mannon
09-10-2012, 16:47
اخي اكيد الكلام دة فية شيء غلط ومستحيل يكون صحيح انا اعتقد ان الشركات التي تستفيد من خسارتك دي مش شركات وساطة علي الاطلاق اخي اكيد دي شركات نصابة

لأ يمعلم فى شركات كتير بتشتغل على الطريقة دى بس طبعا مش بطريقة واضحة كدة فى اعمال بتم من خلف الكواليس ولا يعرف عنها الا من يثبت نجاحة ويكسب مبلغ كبير من الفوركس عندها تعلم كل هذه الاشياء لان الشركة هتهاجمك

chakib'b
09-11-2012, 11:03
السلام عليكم الشركاااات تربح من فرق السعر لزوج العملات بين سعر الشراااااء وسعر البيع اااااو ما يسمى السبريد وعاده يتراوح من 1-3دولاررر عن كل عقد ستاندر

lotf
09-11-2012, 16:17
مستحيل أن تخسر الشركة
سواء ربحت صفقتك أم خسرت
فهم يأخذون السبريد

forex_8
09-11-2012, 16:26
لا يا اخى الكريم انا لا اتفق معك اطلاقا فى كلامك وانا لا اعتقد ان من الممكن ان يؤثر عدد من المتتداولين على اتجاه عملة ابدا ولكن اتجاه السوق يتغير بتغير فى الاحداث فى الدول العظمى مثل الاحداث التى تؤثر فعلا على اقتصاد احد البلدان العظمى بالاضافة الى ان الشركات تربح ربح كبير جدا من قيمة الاسبريد التى تدفعها فى كل صفقة

malak mohamed
09-11-2012, 16:36
هو الحقيقة لانتهم أحدا بالنصب لكن طالما هناك أرباح تدخل لجيوب الشركات بسبب خسارتك فكيف تثق بنصائهم وهم لايغيرون شيء بالنهاية بالنسبة لك يعني مابيزورا لحتى يخسروك لا لكن هل نصائحهم دقيقة وأنا جربت فنصائهم ليست مثل تحليلك الفني اذا كان عندك خبره

mouwal555
09-12-2012, 15:57
اسلام عليكوم جميعا
لا أوافقك الرأي اخي فالشركات لا تأخد سوى السبريد ولا تربح
من خسارتا لصفقت لنها شرك عملاق ولا تهتاج إلى هده الأساليب

fnaan
09-12-2012, 16:06
شوف يااخى اى شركه محترمه بيكون ربحها من الاسبريد اما عن الشركات الغير موثوقه ممكن ان تتلاعب بطرق كثيره لتحقيق ربح غير شرعى بس هاقولك على حاجه قبل ماتدخل لاى شركه استعلم عنها من المواقع المخصصه واسأل الناس الى سبقوك فى نفس الشركه وان حصل ووقعت فى مشاكل مع الشركه من نوعية المشاكل الى بتتكلم عنها تقدر تشتكى بالمعلومات الى عندك عن الصفقه الى حصل فيها تلاعب او كده للجهه الرقابيه الى تتبع الشركه اما انك تدخل لشركه غير موثوقه فدا هايبقى غلطك من الاساس لآنك مدورتش صح

eng2012
09-12-2012, 16:07
اعتقد انى عندما بدات التعلم لتجاره العملات الاجنبيه كان اول سؤال خطر فى زهنى كيف تربح هذه الشركات منى
والحمد لله استطعت ان اعرف بسهوله كيف تربح منى

m.o.b
09-12-2012, 16:09
والله اخى هو كلام انا مش متاكد منه الصراحه وده لانى جديد هنا

لسه يعنى مبتدىء بس انا شايف ان كلام بتاعك مفهوش تاكيد عندك

وموفق ان شا الله

yara n
09-12-2012, 16:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الشركات والسماسره بمعني اصح مش هيقدرو ياخدوا الا الاسبريد دا هو مكسبهم والفوركس مؤسسه ان صح التعبير اكبر من انها تكون لمجرد شركه او بلد دي عالميه

وصعب جدا اقتصارا علي شركه تربح من خسارتك وتخسر من مكسبك واظن ان الشركات اذكي من انها تشتغل بالطريقه دي

mostafaabdelgawad
09-12-2012, 18:41
الله ينور اخي والله عندك حق
الموضوع مش سهل وفعلا فيه تلاعب من كتير من الشركات
وفي نفس الوقت السوق نفسه صعب
فالحاجة الوحيدة اللي هتحميك هي ادارتك لراس المال

Shawky Farag
09-12-2012, 18:45

Er]

:rules:
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
جزاك الله بكل خير على هذه المشاركة الرائعة
وهذه المعلومات المفيدة والمبسطة

:happy:
ولك خالص تحياتي

sa3idsmp
09-12-2012, 18:51
معلومات مهمة لكن تبقى صحتها نسبية نوعا ما
حسب الشركات و مدى مصداقياتها
شكرا على هده النصائح

eng2012
09-12-2012, 18:58

صح هذا مكسب الشركات من العميل
واعتقد ان علينا الحذر عند اختيار الشركه حتى لا نقع مع اى شركه نصابه

momo56
09-12-2012, 19:20
ولكن معظم الشركات وان لم تكن كلها تقوم بارسال كشف حساب عن كل صفقة الى ايميلك للمراجعة وارى ان هذه مصداقية عالية من الشركات

wazwaz
09-12-2012, 20:45
صح هذا مكسب الشركات من العميل
واعتقد ان علينا الحذر عند اختيار الشركه حتى لا نقع مع اى شركه نصابه

طبعا كما قال الأخ عمروسمير يجب الحذر عند إختيار شركة معينة وكنصيحة لن تجدوا أفضل من إنستا فوركس خذماتها مميزة وذعمها رائع ونسبها رائعة بالنسبة لي أرشح إنستا فوركس كأفضل شركة تعمل بنظام الإسبريد الثابت وطبعا على حسب علمي كل ما تربحه الشركة من ورائك هو السبريد فقط

4ex
09-12-2012, 20:57
يمكن يكون كلامك صح اخى الكريم ويكون ده فعلا مكسب شركات الوساطة
ولكن تقدر تغلبهم لو انت مش طماع وبترضى بالارباح القليلة واستعمال الاسكالبينج بحكمة
وتحديد خسارتك لوضع اللوت على اساسها

ahmedgalal
09-12-2012, 23:12
انا ده كل الى اعرفه فى ذلك الموضوع ان
المعرف ان الشركه تكسب الاسبريد
هل هناك طريقه اخرى غير ذلك ملموسه
انا اعلم اشخاص بس معاهم سيوله
كويسه بيتعاملوا مع البنك مباشره

rouka
09-12-2012, 23:16
انا ارى ان شركات الفوركس اسمها شركات وساطة
ولا تنسى انك عندما تكسب صفقة فهناك طرف اخر يخسر والعكس صحيح
وهذا يعنى ان الشركة تعمل وسيط بينك وبين هذا الطرف
وبالتى تاخذ عمولة على هذه الوساطة

The soul slayer
09-13-2012, 17:47
الشركة هي أصلا رابحة معك على الدوام سواء في صفقاتك الرابحة أو الخاسرة
ولذك من خلال السبريد الذي ستأخذه من خلال فتح الصفقات

vinex
09-13-2012, 17:53
ممكن جدا و لا أستبعد هدا الكلام ان حسابك يكون مربوط فقط بالشركة
المهم انك اربح لا تخسر و نشوف هل الشركة ستعطيك من جيبها ام من السوق
لو كنت متاجر خطير جدا ستفلس الشركة
اما لو كانت فعلا من السوق فهلى العكس ستتشبت بك لتأخد العمولات

alaoui11
09-13-2012, 17:54
لا اعلم بضبط
لكن اعتقد عن طريق سبريد اخي العزيز و لكن هناك شركات تستعمل طرق اخرى و نتمني للاخوة كل التوفيق

shahy
09-13-2012, 18:56
اعرف ان شركات الوساطه مثل انستا يكون ربحها من الاسبريد الذ هو فارق بين العرض والطلب ويختلف الاسبريد من شركه لاخر يوجد شركات اسبريد لديها عالى وشركات اخر الاسبريد منخفض فيجب عند اختيار شركه ان نراعى الاسبريد جيدا

alielsherbini62
09-13-2012, 19:34
نعم بالتأكيد اعلم الجزء الخاص بالسبريد و لكن هناك شركات ماركت ميكر معينه تقوم دائما بالدخول عكسك فى السوق و لذلك تكون أرباحك خسائر لها و خساشرك ارباحا لها و العكس و النوع دة مستحيل تعمر معاهم خصوصا لو حسابك كبر.

shery
09-14-2012, 01:59
شركات الفوركس بعضها تربح من خساره المتداولين ومن مصلحتها انها تخسر المتداولين ولكن ليس كل الشركات تعمل هذا بل يوجد الكثير من الشركات
الموثوق فيها وذات مصداقيه مثل انستافوركس

Hamdy Elhossiny
09-14-2012, 04:04
اه فعلا كلامك تمام فعلا المستفيد الاول من متاجرتنا
هى شركات الوساطه لانها تستفيد من الربح او الخساره

ana sayed
09-14-2012, 04:07

Er]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى ما اعرفة ان الشركة تكسب منك السبريد فقط
اما غير ذلك نصب

sharif2u
09-14-2012, 12:41
لا يا اخي مش كدة الشركة فقط تاخد السبريد انا اتكلم عن الشركات الحقيقية اما ان تخسر و تاخد المال هدا لا يمكن لان بمجرد اخدك لصفق

kazim
09-14-2012, 12:49

Er]

عن الشركات الحقيقية اما ان تخسر و تاخد المال هدا لا يمكن لان بمجرد اخدك لصفقة الا و لديها رقمها

azza51
09-14-2012, 21:33
السؤال ده جديد ويمكن عمري ما فكرت فيه
ومعرفش اجابته اوي
لكن بيتهيألي انه الربح لشركات الفوريكس بتكون عن طريق الاسبريد وعن طريق الدعاية للانتشار وكل مشارك بيحط ايداع برضه اكيد مكسب ليها

mouwal555
09-19-2012, 01:31
السلام عليكم يا اخواني
لا ياخي و لم اكن اعلم ان هده هي طريقت ربح الشيك
وكنت خاطأن جدا بحيت كنت اعتقد انها تربح من خصارتنا للصفقات

forex.fee
09-19-2012, 01:34
الموضوع ده حلو وياريت كل الناس تستفيد من الموضوع ده

وياريت كان عندى شركه وساطه كنت كسبت ملاين مع انى عارف انى مش ممكن اكسب

elkhawaga
09-19-2012, 01:36
السلام عليكم على حسب معلوماتى ان الشركة ربحها هو الفرق بين البيع و الشراء

elking
09-19-2012, 01:42
بالتاكيد تربح عن طريق الاسبريد الخاص بكل عملة
فعندما نفتح صفقة بيع او شراء فانها تاخذ الاسبريد سواء فى الربح او الخسارة

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 18:22
انا ارى ان الشركه لا تخسر منك ولكن تربح
مثلما تربح منها ولكن عند الخساره فهى خساره وهميه لا تؤثر

mahmoud1
09-19-2012, 18:46
مش عارف يعنى اية خسارة وهمية يمكن فى شركات بتختلف عن الاخرى اللى بعرفة انه الشركة بيكون ربحها من السبريد وفى بعض الشركات بتلاعب بالاسعار ولهم طرق اخرى بيبرحو بيها بس الشركات دى مش بتستمر لانه مافيش عميل هايلقى فى تلاعب من الشركة ويستمر فيها

hamada_king
09-19-2012, 18:52
أنت عندما تدخل كجديد تعتقد أنك تتعامل مع شبكة بنوك والحقيقة أنك تتعامل مع الشركة يعني لو ضرب الستوب لوز راح يروح لجيب الشركة وعندما تصبح خبير وترى الشركة أن ربحك أكثر من خسارتك تنقلك الى الشبكة الرئيسية وهنا نأخذ فائدتين أولا أن لاتثق بمحللي الشركة وثانيا أن المومنتوم غير موثوق لأن عد المشترين والبائعين ليس على الشبكة بل الجزء الأكبر منهم لم يخرجوا من نطاق الشركة ولذلك أعدادهم لاتؤثر عل تغير سعر العملات والله أعلم هذا ماقاله لي أحد الثقات.

Eslam
09-19-2012, 19:03
اخى العزيز الشركة تسعى الى تحقيق المتداولون الربح حتى تستفيد هى الاخرى
اما عن الخسائر فهى تضر بالشركة ايضا وبسمعة السركة فكلما كانت نسبة الربح فى
الشركة كبيرة كلما اقبل المتداولون على الشركة اما ان كانت نسبة الربح صغيرة
ابتعد عنها باقى المتداولون

keko
09-19-2012, 19:09
بص انا كل الى اعرفه الى المفروض اختار الشركه الى انا تعامل معها واكون على ثقه عاليه بها والى اعرفه
بمجرد فتحتك للصفقه سواء ربحت او خسرت فهى كده كدهبتحصل على الاسبريد ولكن انا لا اعلم بما تقوله على النصب والاستفاده من اموال العملاء واكيد النصب هيكون موجود لان اكيد فى شركات كتيره قائمه على النصب

كونان
09-19-2012, 20:19
اخي الشركات اللي بتتكلم عنها ديه هي شركات الماركت ميكر

mrhero
09-22-2012, 20:16
ولكن معظم الشركات وان لم تكن كلها تقوم بارسال كشف
حساب عن كل صفقة الى ايميلك للمراجعة وارى
ان هذه مصداقية عالية من الشركات