PDA

View Full Version : التحكم بمشاعر الخوف من الخسارة

Pages : [1] 2

Ami abdou
09-23-2015, 14:05
كل الناس اكيد تخاف من الخسارة .. و للخسارة انواع
توجد خسارة يمكن تعويضها
و توجد خسارة هى عبارة عن فقدان الحساب كله

حدد لنا طريقتك في تجنب مشاعر الخوف

korabikayoussef
09-25-2015, 04:18
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع مثير لكن أنا لا يهمني ان خسرت أو ربحت في الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة التي أنحط فيها وحتي أتأكد من ربيحي الحقيقي من الصفقة
فأدل فيها لكن مع تحديد الخسارة في حالة ان خسرت وهكذا أكون قد ضمنت الخسارة التي أنا عليها
شكر

karimovtich
09-25-2015, 04:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس ويجب علي كل متداول ان يعرف هذا ويسيطر علي مشاعوه وقت التداول ولا يهرع عند رؤيه بعض الخساير في اول الصفقات

محمد عز الدين عيد خضري
09-25-2015, 06:08
لا تتأقلم التجارة مع الخوف فدائما الخوف ينهي علي التاجر طريقه في بدايته
فما بالك بالفوركس هو من اخطر التجارات لذا فلا بد من التعليم والتعلم ومن ثم البدءفي التجارة

a l
09-26-2015, 12:04
السلام عليكـم
مشاعر الخوف من الخسارة تذهب بالارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس بعيدا
بالتوفيق

waleed shaaban
09-26-2015, 13:01
لابد ان يكون المال الذى تتاجر به هو بالنسبه لك فى تعداد المفقود الدخول للصفقات احسب الخساره
قبل الربح لا تخاف من انعكاس السعر طالما انت واثق من تحليلاك لا اعمل بستوب لوز

nuclear2010
09-26-2015, 16:25
السلام عليكم جميعا
لابد ان تجنب مشاعر الخوف جانبا عند
التعامل مع سوق الفوركس فلاتجعل الخوف يسيطر عليك
اثناء تجارتك حتى لاتخسر

abuwatan
09-26-2015, 16:26
فما بالك بالفوركس هو من اخطر التجارات لذا فلا بد من التعليم والتعلم ومن ثم البدءفي التجارة

samieh
10-16-2015, 02:22
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب
وبذلك تتجنب لحظات التوتر اثناء تحرك السعر صعودا وهبوطا الى ان يحقق هدفه

seifhd
10-20-2015, 23:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

عبير زيد
10-20-2015, 23:37
موضوع مثير لكن أنا لا يهمني ان خسرت أو ربحت في الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة التي أنحط فيها وحتي أتأكد من ربيحي الحقيقي من الصفقة
فأدل فيها لكن مع تحديد الخسارة في حالة ان خسرت وهكذا أكون قد ضمنت الخسارة التي أنا عليها
شكر

sharshabil
10-20-2015, 23:53
الخوف نت الخسارة امر طبيعي و حب الربج ايصا و هذا ما يادي الى الخوقف و الترد او اللطمع ايضا و هما شيائا غير مطلوبان افضل شي نكون في الوسط اخي . تحياتي

xfdhtg
10-22-2015, 20:51
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 06:51 PM ---------- Previous post was at 06:50 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

جابر1979
10-22-2015, 21:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
عند الوقوع في الخسارة فلا مفر منها سوى تحديدها و وقفها بواسطة الستوبلوز ، بالتوفيق

ahmed bakry
11-01-2015, 00:11
كلما تحكم المتداول فى عواطفه ومشاعره واعصابه بخصوص عملية الخسارة كلما نجح اكتر ومشي بشكل ايجابى وشكرا جدا ليك

asxqwzdcefv1
11-12-2015, 11:47
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

engaym
11-12-2015, 11:52
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا الموضو عالمهم فى الفوركس ونتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد فى الفوركس
ونتمنى التوفيق للجميع فى هذا المجال ان شاء الله

dhmo
11-13-2015, 23:21
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا الموضو عالمهم فى الفوركس ونتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد فى الفوركس
ونتمنى التوفيق للجميع فى هذا المجال ان شاء الله

في مواضيع مفيده هنا والتعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

tareq sleem
11-21-2015, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

star4ssa
11-21-2015, 01:07
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
اعانى من هذا الامر كتير ولكن امر طبيعى للاحساس
بالمخاطره حتى ولو بشكل نسبى شكرا على الطرح اكيد نستفيد من المواضيع القيمه
ونتمنالك مزيد من مشاركات اخرى قادمه اكثر تميز باذن الله

---------- Post added at 01:07 AM ---------- Previous post was at 01:00 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
اعانى من هذا الامر كتير ولكن امر طبيعى للاحساس
بالمخاطره حتى ولو بشكل نسبى شكرا على الطرح اكيد نستفيد من المواضيع القيمه
ونتمنالك مزيد من مشاركات اخرى قادمه اكثر تميز باذن الله

metnaoui
11-21-2015, 01:10
السلام عليكم
التحكم بالمشاعر وقت الخسارة اضنه محبط لكنه ليس مستحيل
خاصة اذا كانت الخسارة من اول صفقة ربما تبعد التاجر من اول لحضة عن الفوركس
الصبر هو مفتاحنا بالتوفيق للجميع

tareq sleem
11-21-2015, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

alaa1
11-21-2015, 14:43
هلا
يجب التحكم بمشاعر الخوف من الخسارة تعطيك القدرة على انك تتاجر باضعاف راس ماللك الحقيقى دون خوف

engaym
11-21-2015, 14:44
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا الموضو عالمهم فى الفوركس ونتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد الجميع
فى الفوركس ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
11-21-2015, 15:09
السلام عليكم
يا اخوان اعلمو جييدا لتجنب الخوف يجب عليكم التعلم جييدا على الديمو حتى يمتسب الانسان تقة بنفسه و من تم يتوجه للحقيقي بكل قوة وشجاعة

asx1
11-24-2015, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ghiles
11-24-2015, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اقول لك بان الخسارة ليس سببها الخوف .تقبل مروري وسلامي

akram mohamed obaid
11-25-2015, 22:53
اكيد ان الخوف هو شعور عاطفي يتاثر به كل انسان وهو شعور لاارادي يشعر به الانسان لكن يجب على المتداول ان يبتعد عن هذا الامر لانه يؤدي الى خسارته وعدم السيطره على تداولاته

عبد الرحيم رافا
11-26-2015, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله
أخي أول شيء يجب ان تاخده بالحسبان هي الخسارة قبل المكسب ادرس احتمالية الخسارة تم اذهب الى المكسب و حلل جييدا و توكل على الله و بما أنك وضعت الخسارة في بالك فلن تخف ابدا

mohamed.work2014
11-26-2015, 14:56
الخوف يا اخى الكريم بكل تأكيد هو العدو الاول للمتداول ويفده الثقه فى نفسه

فى تحليله ولكن المفروض ان اتعلمت واتدربت كويس على حساب تجريبى يبقى

تدريبى مفروض يكون خلصنى من الخوف والا استمر على التجريبى حتى اتخلص

من مشكلة وبعدين انتقل على الحساب الحقيقى واتوكل على الله وادخل الصفقة

وطالما فتحت الصفقة يبقى خلاص اركن خوفى وانتظر الهدف او لا قدر الله استوب .

ringo
11-26-2015, 15:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
والله يا اخي الكريم عند الوقوع في الخسارة فلا مفر منها سوى تحديدها و وقفها بواسطة الستوبلوز
والله الموفق والمعين

mohamedelmaghrapy
11-26-2015, 20:42
طبعا سهل جدا التحكم بمشاكعر الخوف لان طول ما انت خائف طوووول ما هتفضل تخسر .. ههههه لان هالسوق
هذا لا يحب الخوافييين . يا حبووووب . لذا قوي قلبك . وادخل الصفقه واخرج بربح من فم الاسد . :) يععععع ههه :)

ringo
11-26-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله يا اخي الكريم التداول على الذهب غير متفق عليه فى الشرعية ولكن التداول على العملات حلالالالالال
والله الموفق والمعين

reyad george
11-27-2015, 02:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المال الذى تتاجر به هو بالنسبه لك فى تعداد المفقود الدخول للصفقات احسب خسارتك بالنسبه لربحك مع ريسك ريوارد كويس تنجح بالتوفيق للجميع

aminetns
11-28-2015, 17:31
العوامل النفسية لها تاثير كبير على اداء المتداول بالفوركس بالضبط كما لها تاثير على حرة الاسعار في كثير من الاوقات
فعلى المتاجر ان يتحلى بضبط التفس والتاني قدر المستطاع كشراااا

ringo
11-28-2015, 17:51
والله يا اخي الكريم مشاعر الخوف من الخسارة تذهب بالارباح من المتاجرة وتترك له الخسارة
والله الموفق والمعين

Federerista
11-28-2015, 21:55
التحكم في مشاعرك من الخسارة هي صعبة لانك تحتاج في المقام الاول ان تكون ملم بضرورة استرجاع خسارتك
في اقرب وقت ممكن تم كدلك ان تعرف كيفيت استرجاعك لما ضاع منك فهده اشياء مهمة

ahmedwali
11-28-2015, 22:00
بالفعل المتداول يجب أن يستبعد المشاعر عند الشروع بالتحليل و إتخاذ القرار في دخول الصفقات لأنه يتسبب في الأغلب بدخول خاطئ أو متسرع فيجب أن يكون تحليلك منطقيا و أكيدا لانتهاز الفرص المناسبة

WASEM DALLOUL
11-28-2015, 22:08
السلام عليكم
يا أخي الكريم مشاعر الخوف لا بد ان تسيطر على المتداول ويجب عليه ان يتخلص منها بالتدريب والتقويض رويدا رويدا حتى يستطيع السيطرة عليها بشكل جيد
وشكرا

jems10
11-29-2015, 04:18
عند الخسارة لا احاول تعويضها ودخول السوق في نفس الفترة وانتظر الفرصة المناسبة للتداول من جديد لان دخول
السوق بعد الخسارة ممكن ان يؤدي الى فقدان الحساب بالكامل

mechanical
12-03-2015, 22:42
السلام عليكم ... من المهم جدا ان يكون التحكم عالي جدا في المشاعر اللي انت بتحس بيها
لان التعامل علي مستوي الفكرة بيكون مهم جدا في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

---------- Post added at 07:42 PM ---------- Previous post was at 07:21 PM ----------

السلام عليكم ... من المهم جدا ان يكون التحكم عالي جدا في المشاعر اللي انت بتحس بيها
لان التعامل علي مستوي الفكرة بيكون مهم جدا في ا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Saadqnet
12-03-2015, 22:55
انا من وجهة نظري علينا وضع المشاعر جانبا عندما نبدأ بالتداول بالفوركس ثم نبدأ
بالتحليل و قراءة المؤشرات بشكل صحيح و دقيق و دخول الصفقة في الوقت المناسب و الخروج منها في الوقت المناسب ايضا

onelove
12-03-2015, 23:02
الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس ويجب علي كل متداول ان يعرف هذا ويسيطر علي مشاعوه وقت التداول ولا يهرع عند رؤيه بعض الخساير

ابوفؤاد
12-04-2015, 00:01
طبعا الكل يخاف و لكن مع التدرج بالفهم و التمرس على السوق يقل الخوف شئ فشئ
و هذا م صار مى الى الان فالخوف يقل كلما مكثت بالسوق و التجاره و الفهم و اتمرن هم سلاحك كى تتمكن ن التجاره ة الربح و بدون خوف

madmax07
12-04-2015, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تقبل تحياتي على موضوعك الرائع ونرجوا تعم الفائدة للجميع ان شاء الله ونتمنى المزيد من مواضيعك.

Profess7
12-04-2015, 00:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أحسنت يا غالي كلام في قمة الروعة لا تحرمنا من مواضيعك
شكراً لك يا أخي على المنشور تقبلوا مروري والسلام

nassim126
12-04-2015, 00:47
السلام عليكم اخي الكريم الطريقة الوحيدة للتغلب غلى الخوف وهي التعلم وتطوير الدات والاهم الثقة في النفس بالتوفيق

aboubakr el ayach
12-08-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بما انك ذكرت الخوف وليس الغضب او الحزن فانني ارى انك تريد طريقتنا في الوقاية فالخوف قد يكون طريقة للوقاية ولكن متى تكون هذه الوقاية غير مناسبة؟ بالنسبة الي اتباع الإدارة الدقيقة والصعبة هي التي قد تجعلني لا اخاف من فتح الصفقات

Maam
12-08-2015, 21:22
لازم تنسى الخوف خالص وانت بتاجر حاول على قد ما تقدر متديلهوش اهتمام
تقبل مرورى

brouhou
12-08-2015, 21:36
السلام عليكم اخي
في حياتي لا اخاف من خسارة اي شيئ سوى صحتي فالمال يمكن تعويضه صحيح انه صعب ولكن
بالتوكل على الله وعدم الاستسلام سوف تعوض خسارتك وتربح
الخسارة الحقيقة هي الاستسلام
شكرا تقبل مروري

ياسر30
12-08-2015, 21:46
فعلا الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس
فهذا من الأساسيات المسلمة ، لأن السعر يتغير بين لحظة وأخرى بسبب العرض والطلب والعدد الغفير الذى يشارك فى هذه المتاجرة
فلذلك فإن تقدير خسارة معينة حسب خبرة المتاجر لايجب أن يتعداها

raouf2014
12-08-2015, 21:53
التجارة ربح و خسارة و الكل يخاف الخسارة
و من أسباب الخسارة الخوف المبالغ فيه من الخسارة
ما في أحد غير معرض للخسارة المهم هو ادارة رأس المال حتى لا تكون الخسارة كبيرة
بالدراسة الجيدة للسوق و لاتجاه العملات يمكن التحكم في مشاعر الخوف من الخسارة
الثقة في النفس و في القرارات لا يترك للخوف مكانا

مريم ميري
12-08-2015, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لموضوع الخسارة فهو امر طبيعي جدا ان يخاف المتداول من الخسارة ودالك لان سوق الفوركس
كباقي الاسواق التجارية يحتمل الربح والخسارة في ان واحد ولهدا من االافضل ان يتعلم المتداول اساليب التعامل مع الخسارة مثلا بان يضبط اعصابه
وقت الخسارة او ان ينتظر عودة السعر والا يتاجر بمبلغ هو في حاجة اليه

عبد الرحيم رافا
12-08-2015, 23:17
كلما اكتسبت خبرا و تقدمت سنا في المجال اي كان مدة دخولك للميدان اكبر كانت نسبت الخوف من الخسارة اقل من البداية يعني الخوف يذوب مع الخبرة باذن الله انصح بالاجتهاد و التعلم المجال يؤخذ عن علم

عاشق الفوركس
12-09-2015, 11:48
والله ايخ يالفاضل ،، الخسارة في الفوركس امر وارد جدا الدكي من يملك ادارة حساب تمكنه من الربح في اخر الشهر ،بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

brahim123
12-09-2015, 11:51
سوق الفوركس يتمتع بسيولة كبيرة أيضا . فحينا تتداول بالفوركس فانه يكون لديك سيطرة كاملة علي رأس مالك .

yahiahd
12-09-2015, 12:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

snnaky
12-12-2015, 20:42
مافيش اى طريقة ممكن تتجنب بيها مشاعر الخوف بدرجة 100% لسبب بسيط اولا لأن اصلا تجارة الفوركس هى تجارة قائمة فيها الربح والخسارة وما يمكنك من الأدوات التى تخدمك فى التوقع هى ايضا ادوات احتمالية ولا يوجد فية اى شيء اكيد ولكن هى بدرجات وعلى قدر هذة الدرجات وقدرتك على استخدامها ومهارتك تاخد درجة الثقة

neverlityouco1
12-15-2015, 18:04
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

neverlityouco1
12-18-2015, 15:04
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

neverlityouco1
12-21-2015, 12:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mhd99
01-27-2016, 10:09
اذا اراد الشخص ان ينجح في هذا المجال يجب عليه ان يبتعد عن الخوف وفي رأيي يمكن التخلص من الخوف عن طريق
التدرب جيدا على الحساب التجريبي لاخذ الثقة الكافية

roony
01-29-2016, 02:17
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لم أكن أخاف من التداول كثيرا
و لم أكن أضع الستوب لوز حتى
وهذا ما تسبب في ضياع الحساب
لكن من الآن سأقوم باتباع قوانين حفظ رأس المال
حتى أتجنب الخوف و ضياع الحساب أيضا
يعني يا أما أخسر خسارة يمكن تعويضها أو أكسب الصفقة

mmaty
01-29-2016, 03:41
كل الناس اكيد تخاف من الخسارة .. و للخسارة انواع
توجد خسارة يمكن تعويضها
و توجد خسارة هى عبارة عن فقدان الحساب كله

حدد لنا طريقتك في تجنب مشاعر الخوف

لكى تتغلب على عامل الخوف من الخسارة لابد ان تحدد انت خسارتك بمعنى انك تحدد المبلغ الذى تستطيع ان تخسره فى كل صفقة بحيث لو تم خسارته لا تتأثر وتكون متوقع خسارته قبل توقع الربح وان يكون اختيارك لمكان وضع الاستوب لوز اختيار صحيح بما يناسب عدد النقاط التى لا تؤثرعليك ان خسرتها وبما يحقق متطلبات نجاح الصفقة

Bassem Hassani
01-29-2016, 03:45
مشاعر الخوف من الخسارة انا شايف انها اقل خطورة من مشاعر الخوف من انعكاس الربح يعنى لما تكون فاتح صفقة وعامله مثلا 20 نقطة دايما بيكون فى حاجة بتوقلك اغلق الصفقة لعى الربح دا ولكن من المفروض انك تكون ملتزم بالهدف وووقف الخسارة علشان تبقى بتحقق ادارة راس مال صارمة وجيدة ولكن يجب طبعا التحكم فى المشاعر دى علشان نبقى ناجين فى المجال كويس

hmadnahox
01-29-2016, 05:47
يا اخي الكريم ان التحكم في المشاعر من الامور الظرورية لانها تجعلك مرتاح البال ادا تركتها عنك جانبا
والله الموفق والمعبن

latraaa
01-29-2016, 13:17
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي ارى أنها قيمة و مفيدة إن شاء ، كما أتمنى من الإخوة الكرام العمل على تعلمها و الإستفادة منها إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

aym
01-29-2016, 13:33
التحكم بمشاعر الخوف اثناء التداول وهذا من العموامل التى تساعد على اتخاذ القررا المناسب بالتجارة او فتح الصفقات او عدم التجارة وبالتالى يجب ان المتاجر يعمل على الحساب التجريبي فترة حتى يتعود على التدوال

Batto777
01-29-2016, 13:37
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل موضوع جميل من وجهة نظري ان جميع المضاربين في الفوركس او اي مجال اخر من الممكن ان تتعرض فية للخسارة يكون متلازم معة الخوف ولكن لاتدع الخوف يتملك فيك حتي لا يؤثر علي قراراتك

اكرم التميمي
01-29-2016, 13:45
الخوف شعور نفسي لايمكن السيطره عليه لابد من المتداول التحكم بخوفه عند دخول الصفقات لان هذا يؤدي الى خسارته في الفوركس فعلى المتداول ان يسترخي وان ياخذ قسطا من الراحه قبل التداول

never6
01-30-2016, 12:25
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

best1
01-30-2016, 13:14
السلام عليكم في كانون الاول/ديسمبر ويستهدف البنك المركزي الأوروبي احتمال تسجيل ارتفاع في المدى القريب هو تصحيح تقني للانخفاض معدل التضخم السنوي الاقل او قريب من 2٪ بالتوفيق للجميع

never6
01-31-2016, 19:19

forexdz
01-31-2016, 19:26
لكسر الخوف هو صبرك في التعلم
كل ما تعلمت اكثر كل ما تلاشا خوفك
الصبر حرفة واتقان ان صبرت على كل شئ تنجح
تصبر على التعلم تصبر على التجربة تصبر على صفقاتك وان شاء الله الخير كله لكم

tchikimarou
01-31-2016, 20:41
أحيك بتحية الإسلام ،
لقد قرأت موضوعك الذي عنوانه
التحكم بمشاعر الخوف من الخسارة
وهو مفيد جدا للمضاربين ،وفقك الله وبارك لك
اتمنى لك دوام النجاح و التألق

aissahd
01-31-2016, 21:38
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

mohamed ghardallou
01-31-2016, 21:40
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه أتىحكم في المشاعر مطلوب في فوركس

never11
02-08-2016, 23:14
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

islamhd
02-09-2016, 00:04

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

zizo199
03-22-2016, 19:30
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب

zizo199
03-28-2016, 14:49
شكر

mourada
03-28-2016, 16:05
اخي الفاضل ياسفنس ان اقول لك انه لا احد في هذا السوق يستطيع ان يتحكم في مشاعر الخوف و الطمع و الا لكان الكل رابح لا ن الخوف و الطمع هما السبب الرئيسي في الخسارة

ملاك الروح
03-28-2016, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يمكن القول ان مشاعر الخوف والقلق هي من مسببات الخسارة الاساسية
اتمنى لك التوفيق

Ahmed fathi hassaan
03-28-2016, 18:45
السلام عليكم ورحمه الله ووبركاته
كنت احب ان افيدك ولكنى و جدت من يفيدك افضل مني يا اخى العزيز وفي التعليقات اللى قبلي يوجد كل شئ تريد ان تعرفه تقبل مرورى يا اخي الكريم

ebn masr
03-29-2016, 10:34
الخوف مطلوب ولكن بحدود لانه من خاف سلم علشان كدة على كل متداول ان يبتعد عن المخاطرة والمجازفة وقد تضر بحسابك او تعرضك لخسارة كل حسابك

bahoma310
03-29-2016, 22:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
عليك بقراءت كتاب نفسي سيساعدك في التداول
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

doaa sary
03-31-2016, 05:56
لو خسارة الحساب كلة
بزعل جدا
واكيد محبش انى اخسر
اما لو جزء من الحساب
ببقا مضطرة اعوض
المهم نلتزم
وربنا مايجيب اى خسارة

harimeche
03-31-2016, 06:12
شيئــــــــــــان لا غير للتخلص من كل هده الأشيــــــــاء

أولا

المبلغ الدي اخاطر به في كل صفقة يجب ان اكون انا محدده ويكون بناء على إدارة مالية

ولا يتجاوز النسبة المؤوية التي انا حددتهـــا

تانيا يكون دخولـــي بناء على تحليل وليس حض او شيء من هدا القبيل

mohamedforex4
03-31-2016, 16:31
التحكم بشكل عام في النفس لازم يكون الواحد فعلا يعرف يتحكم في اعصابه لما يكون بيتاجر عشان لما يخسر
يكون عنده شئ اسمه الثبات الانفعالي . فهمتوا بس كده هي دي كل الحكاايه . :) وشكرا

Abughali
03-31-2016, 16:33
افضل الطرق هي عدم المتاجره ب رأس مال تحزن عليه أذا خسرته بمعنى ان يكون ليس له أهميه بالنسبه لك
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

عيسى
03-31-2016, 18:50
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

hamed mohamed
04-08-2016, 13:56
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي.. و.. على المعلومات ..
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، ...
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق......./*/.....

samir011
04-08-2016, 14:03
السلام عليكم

اخى الكريم اذا اردت تخطى مشاعر الخوف فعليك بالصبر وان تعلم قلبك الصبر فربما بسبب هذا الخوف تخسر فعلاً ادخل وسلم امرك لله ولا تقلق واجعل اعصابك باردة تماماً كانك شخص عادى جداً

وستجد الفرق

hoomid
04-09-2016, 19:01
سلام اخي الكريم
اخي ياريث حد يقولن طريقة. لانه من الصعب جدا التحكم في الاعصاب و عدم الخوف و التهور . و الطمع ايضا. كمبتدءين الامر ليس بسهل
بالتوفيق للجميع

latraaa
04-09-2016, 19:05
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و اتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون منها إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله

احمد عبد الباسط
04-12-2016, 05:08
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
من وجهة نظرى هذة ظاهرة طبيعية بين المتداولين ولا احد يستطيع ان يتحم فيها وهى من اهم مواضيع الفوركس الحالة النفسية للمتاجر

hossam123
04-12-2016, 05:09
أنا أدرس الصفقة والحالة التي أنحط فيها وحتي أتأكد من ربيحي الحقيقي من الصفقة
فأدل فيها لكن مع تحديد الخسارة في حالة ان خسرت

yansane
04-12-2016, 15:15
موضوع مثير لكن أنا لا يهمني ان خسرت أو ربحت في الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة التي أنحط فيها وحتي أتأكد من ربيحي الحقيقي من الصفقة وبذلك تتجنب لحظات التوتر اثناء تحرك السعر صعودا وهبوطا الى ان يحقق هدفه

aissaalg
05-27-2016, 18:52
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

messaoud43
05-28-2016, 15:19
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

MOHAMED2701
06-21-2016, 03:04
بسم الله الرحمان الرحيم
نشكركم على هدا الدعم نرجوا المواصلة في اثراء محتوى هدا المنتدى
بالتوفيق للجميع

ahmed5
06-23-2016, 17:52
أنا لا يهمني ان خسرت أو ربحت في الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة التي أنحط فيها وحتي أتأكد من ربيحي الحقيقي من الصفقة
شكر

nonam
07-11-2016, 02:07
السلام عليكم ... المشاعر من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في الحساب الحقيقي وكمان مش بتكون واضحة في التعامل مع الحساب التجريبي لانك انت مش فارقة معاك التعامل مع الحساب التجريبي
يالتوفيق ان شاء الله في التداول

metoza
08-22-2016, 20:13
السلام علييكم ورحمة الله وبركاتة , بسم الله الرحمن الرحيم
صحيح اخي الكريم لابد ان نكون متحكمين بمشاعرنا جيد جدا

ebn masr
09-04-2016, 02:23
ربنا يكفينا شر الخسارة ويبعدنا عنها لانها مرة اوى وانا دوقتها وياما تعبت منها وربنا يعوضنا جميعا عن تلك الخسارة

basma.seif
09-04-2016, 11:29
مرحبا
انا مازالت اعاتي من ترك ابصفقات الخاسرة علي امل تعديل خط مسلر السوق و تحقق ربح وهذا للاسف يجعلني في معظم الاحيان افقد رصيدي كله و يتمرجن احاول امرن اغصابي علي تقبل الخسائر وباقل ما يمكن تقبله

Adnan Mustafa
09-04-2016, 12:00
السلام عليكم ورحمة الله
هناك دئما خوف فى الفوركيس ولا يمكن تجنب الخوف ولاكان يمكن تقليل من حدة الخوف من خلال عدم المخاطرة الكبيرة براس المال وثانى شيئ و هو محاولة ايجاد شيئ بديل لكى يعوض لك فى حالة اذا خسرت الحساب

athiro
09-04-2016, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على هذه النصائح القيمه طبعا الخسارة واجب عليك مثلما الربح حق علينا
ومن لم يذق طعم الخسارة لن يذوق طعم الربح تقبلوا مروري وتحياتي

bakdz
09-04-2016, 13:28
الـســلام عليــكم ورحمة الله تــعالى و بــركاته
على كل متداول في سووق الفووركس ن يتحكم في عواطفه ولا يتركها تتحكم فيه أو في الصفقات التي يدخلها في السووق و هذاا الأمر مفرووغ منه .

mody5
09-04-2016, 13:39
نمط غارتلي هو نهج تداول قوّي ومتعدّد القواعد يستفيد من أوضاع الإستنزاف في السوق ويوفر نسب أعلى من المخاطر/المكاسب. يعرف هذا النمط أيضًا بإسم "غارتلي 222" لأنّه منبثق عن الصفحة 222 من الكتاب الذي ألّفه هارولد ماكينلي غارتلي الذي يحمل عنوان "المنافع التي تدرّها سوق الأسهم" والذي نشر في العام 1935 وتمّ بيعه لقاء 1500$ في ذلك الوقت.

analyst
09-04-2016, 13:43
اخي الكريم مشاعر الخوف تبدأ من اول لحظة تعرف فيها ان حسابك في خطر وممكن ان يطير من خلال اي حركة قوبة في السوق لهذا ارى ان من يلتزم بقواعد المتاجرة من احترام لادارة رأس المال ووقف استوب لن يخشى شيء

شبه منحرف
09-04-2016, 20:35
لابد من التخلص من المشاعر والخوف والتردد اثناء تداولاتك فى سوق الفوركس يعنى المفروض انك تنحى عواطفك ومشاعرك جانبا فى سوق الفوركس وتتعامل بعقلك فقط

بدر اشطيبي
09-04-2016, 21:19
ان الربح يا صديقي يكون بالتدريج لا يمكن ان تنجح تجارتك من اول
محاولة تقبل مروري بالتوفيق للجميع في انتظار الجديد دائما شكرا

sofiane14
09-10-2016, 23:58
الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس ويجب علي كل متداول ان يعرف
هذا ويسيطر علي مشاعوه وقت التداول ولا يهرع عند رؤيه بعض
الخساير في اول الصفقات

zerouli Abdlrime
09-16-2016, 03:02
خطوط الترند هي على الارجح من أكثر طرق التحليل الفني بساطة والأكثر شيوعا. خطوط الترند او الاتجاه العام Trend lines هي خطوط ترسم بشكل مائل أعلى او أسفل السعر للتعرف على الاتجاه العام الحالي

mrmoode
09-16-2016, 05:35
لكي تتجنب الخسارة التي تؤدي بالحساب كله عليك وضع الستوب لوز و ان شاء الله لن تخسر كل ما تملك
مع تمنياتي لك و للجميع بالتوفيق

alasfarahmad
09-16-2016, 06:22
السلام عليكم ورحمة الله.
صديقنا الفاضل من المعروف أن المخاوف تزداد لدى الإنسان مع ازدياد جهله بالأشياء، وكلما اتضحت معالم الأشياء كلما تراجعت مظاهر االخوف، ويعني ذلك أن السبيل الوقت للتحرر من الخوف هو التعرف على كيفية حساب الأخطار المترتبة على الصفقات، وععلى معرفة المتداول بهذه الأخطار على قدر ما تأتي صفقاته قوية ومستقرة وخالية من الخوف، مشكور على مساهمتك، ونتمنى لك االتوفيق والنجاح بإذن لله تعالى.

midouknight
09-16-2016, 13:48
أخي الغالي المتاجر الناجح هو ذلك المتاجر
الذي يستطيع أن يتحكم بمشاعره بعيداً عن الطمع
والتسرع كذلك يلتزم بإدارة راس مال صارمة مهما كانت الظروف

MOHAMMED NADJIB
09-16-2016, 17:49
من وجهة نظري علينا ان لانستبعد الخسارة من بين اعيننا و لكن علينا الحرص على تفاديها من خلال التحري و الصبر و عدم التسرع و الطمع

ali gamal
09-16-2016, 17:54
الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس ويجب علي كل متداول ان يعرف هذا
يجب تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة
اتمنى التوفيق للجميع

choroukdz
09-16-2016, 19:28
المشاعر لها دور كبير في الواقع يشعر عندما تتاجر مع المال الخاص بك هو بارد جدا. ليس هناك ملزم، أي توتر وعدم الضغط. في كل شيء لك ويمكنك أن تفعل أي شيء مع أن المال. يمكنك الفوز أو يمكنك الخسارة التي ينتمي لك فقط وليس لديك للإجابة عن أي شيء لأي شخص..........

laksis
09-17-2016, 14:44

krimo078
09-17-2016, 15:08
لا تخاف من انعكاس السعر طالما انت واثق من تحليلاك لا اعمل بستوب لوز
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة

mronei
09-21-2016, 17:28
لا تخاف من انعكاس السعر طالما انت واثق من تحليلاك لا اعمل بستوب لوز
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة

هو طالما درست الصفقه جيدا وعملت احتمال الانعكاس وهتعمل ايه وقتها خلاص كده بيكون فيه امان حتى مع الانعكاسات لان
اننا بنكون هنا عاملين خطه المفروض بديله لها

morgan12
10-09-2016, 00:07
الخوف من الخسارة أمر طبيعي ولكن لا يجب أن يصل لدرجة تمنع المتداول من التحكم في أعصابه وتركيزه فيخسر لأن الخوف الزائد عن الحد يؤدي إلى الخسارة وربما الخوف من دخول السوق في اللحظة الصحيحة تضيع فرص المكسب . وأعتقد أن التدريب والخبرة كفيلة بالسيطرة على مشاعرنا أثناء التداول.

michael1
10-09-2016, 00:22
اخى النبيل انا من الممكن ان اخسر الحساب كله ولكن بسبب السوق وليس انا الذى اريد هذا

saleh05
10-09-2016, 00:27

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

alym
10-22-2016, 15:05
الخسارة اللى بتفقد فيها حسابك كله دى جربتها كتير وكانت اكبر اخطائى انى كنت اعمل تبريد كتير فالحساب مكنشى بيتحمل وكنت اعمل بدون استوب ولكن استفدت ةمن الدرس

Gogoadnan200
10-22-2016, 15:06
تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب

عبد الرحيم رافا
10-22-2016, 19:50
كلما اكتسبت خبرة و تقدمت سنا في المجال اي كان مدة دخولك للميدان اكبر كانت نسبت الخوف من الخسارة اقل من البداية يعني الخوف يذوب مع الخبرة باذن الله انصح بالاجته
و من الاخر انا لا اخاف من الفوركس بقدر ما اخاف من الجوع

zezo3
11-05-2016, 15:14
مرحبا اخي الفاضل ..... ان المتداول يقدر يتحكم فى مشاعره وعواطفه دا فى حد ذاته نجاح واتمنى انى فى يوم من الايام انى اقدر اتحكم فى مشاعرى وعواطفى اتعامل مع هذا السوق كالروبورت

freetrade
11-05-2016, 15:17
افضل طريقة للسيطرة علي الخوف هي انك تتعلم ازاي تحلل السعر وهي انك يكون لديك استراتيجية تدربت عليها فترة علي الديمو واثبتت كفائتها وبعدها تستخدمها علي الحساب الحقيقي وانت مطمئن

zizoo99
12-07-2016, 07:54
يا اخى الموضوع مش مرتبط بالمشاعر و الاحاسيس الموضوع كله لو حولته لارقام مش هتعتمد على الاحاسيس ولا المشاعر احسب قيمة الستوب بالنقاط و حدد اللوت بناء عليه بما يتوافق مع ادارة راس المال

magic777
12-07-2016, 12:56
هو طبعا الخوف من الخساره في المجال ده لو مستويات ولكن طبعا يقل مستوى الخوف مع ارتفاع مستوى تعلمه وفهمك الكامل
للمجال وده بالفعل الي بيوصلك لتحقيق الثقه في النفس

ebn masr
12-08-2016, 15:15
والمشاعر الناتجة عن الخوف الزايد فى اغلب الاوقات بتضر جدا صاحبها علشان كدة لازم وواجب على المتدا ل انه يتعامل مع الموضوع بخوف محسوب

hesham33
12-08-2016, 15:25
نعم هناك انواع من الخسارة والجميع بدون شك يتجنب او يكرة الوقوع فى تلك الخسارة والبعد عنها لا شى اسوا منها
فى عالم الفوركس وانا بامانة احبذ الاكسبرتات لانها اتعامل معها باحترافية لذلك لا اخسر كثيرا

Yahia Hesham
12-08-2016, 15:27
السلام عليكم، التغلب على مشاعر الخوف يحتاج الى عزيمه
واراده وكل ما يجب ان تمرن نفسك عليه هو التعامل باحترافيه وتعلم انها مسأله وقت لتعوض خسارتك

ibr08
12-08-2016, 16:21
سلام اخي الكريم الموضوع مش مرتبط بالمشاعر و الاحاسيس الموضوع كله لو حولته لارقام مش هتعتمد على الاحاسيس ولا المشاعر احسب قيمة الستوب بالنقاط و حدد اللوت بناء عليه بما يتوافق مع ادارة راس المال، جيد وفي نهاية اتمني لكم النجاح اخوتي

---------- Post added at 02:21 PM ---------- Previous post was at 01:30 PM ----------

بخصوص موضوعك وسؤاللك المطروح انا عندما اقوم بتحليل الازم واجد انه يجب علي دخول تلك الصفقة اقوم اولا بوضع خط والتي تتمثل في المال الذي يمكن ان اخصره من هذه الصفقة
واقوم بناء علي ذالك بوضع ستوب لوز الذي يوقف الخسارة في حالة مااذا انقلب السوق علي
وبالتوفيق اخي

tamermosa
12-08-2016, 16:32
فعلا الخوف لو اتحكم فيك حيخسرك كتير . و علشان تتحكم في مشاعرك لازم يبقى ليك طريقة تداول خاصة بيك و واثق فيها و بكده حتكون مشاعرك اهدي و احسن

osama147
12-08-2016, 16:36
بخصوص الخسارة اخي فى الفوركس فهي موجودة بشكل كبير جداا ولكن اخي ايضاا
الربح موجود اهم شيئ عدم المخاطرة فى رأس المال ويجب ان نحافظ على رأس مالك من الاخبار..
تحية لك.

basma.seif
12-08-2016, 17:23
مرحبا
طبعاً الخسارة شئ بشع بالاخص في الفوركس خسرت كتير و لكن ربحت ايضاً بما يعادل الخسارة لكن وقت الخسارة كنت اكتئب و ارى ان الدنيا غير واضحة و ارى ان لا رجع في هذا الرصيد و احياناً كثيرة يحدث مرجنة للحساب و اقوم بجمع بونص و اتاجر

Omar Morad
12-09-2016, 00:30
الخوف شعور انساني ..
من المهم ترويضه لكي لا يمنعك من الكسب
خاصة ان الخسارة محتملة و واردة ..
و لن يكون هناك مضارب في الفوريكس لم يخسر و لو مرة
لكن من المهم الوقوف على اسباب الخسارة و معالجة الاخطاء و ضمان الا تتكرر
فالخسارة درس في حد ذاتها

tazi larbi
12-11-2016, 01:25
السلام عليكم للابتعاد عن الخوف والخسارة لبد بالتقيد بطريقة عمل و الانضباط في فتح الصفقات وذلك كله بادارة صارمه لراس المال غيرذذلك ستعيش في الخوف والقلق وفي الاخير تخسر كل شئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

m7med09090
12-11-2016, 02:39
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
التحكم بمشاعر الخوف من الخسارة تعطيك القدرة على انك تتاجر باضعاف راس ماللك الحقيقى دون خوف و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

ahmedahmed1
12-18-2016, 01:28
على كل متداول في سووق الفووركس ن يتحكم في عواطفه ولا يتركها تتحكم فيه أو في الصفقات التي يدخلها في السووق و هذاا الأمر مفرووغ منه واتلصبر وعدم الاستهتار والطمع لاننا للاسف جميعا نطمع فى سوق التادول مما يودى الى الخسارة

bakup28
12-18-2016, 06:32
مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر
بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوبوبذلك تتجنب لحظات
التوتر اثناء تحرك السعر صعودا وهبوطا الى ان يحقق هدفه

waelmma
12-18-2016, 08:10
:(:)):)):)) بارك الله فيك اخى العزيز والحقيقة ان الخوف مشاعر هيحس بها اى شخص
فى بداية التداول ويجب ان يقل هذا الخوف تدريجيا بعد اكتساب الخبرات وبارك الله فيك اخى

عبد الرحيم رافا
12-19-2016, 01:54
السلام عليكم و رحمة الله
ان كنت تخاف من الخسارة فاعلم انها لا تفارقك طوال مسيرتك الفوركسية لازم تقضي على الخوف بشكل نهائي

waelmma
12-19-2016, 07:56
;):(:)) مفيش شك اخى الفاضل ان الواحد كلما زادت خبرته فى التجارة قلت
مخاوفه وبارك الله فيك اخى ومنتظرين المزيد ان شاء الله ;):))

rahigrib
12-19-2016, 09:28
الخوف هو الذي يسبب المشاكل في التداول وخاصة اذا دخلنا بنفسية المقامر او المخاطر
اما من التزم طرق التداول فالخوف يكون قليلا ولا يضر الحساب وشكرا

محمدفؤاد
12-19-2016, 11:03
السلام عليكم الخساره جزء لا يتجزا من الفوركس ويجب علي كل متداول ان يعرف هذا
ويسيطر علي مشاعوه وقت التداول ولايحزن عند رؤيه بعض الخساير في اول الصفقات
ويجب اتباع اداره راس مال جيده

---------- Post added at 10:03 AM ---------- Previous post was at 10:00 AM ----------

امر طبيعي جدا ان يخاف المتداول من الخسارة ودالك لان سوق الفوركس كباقي الاسواق التجارية
يحتمل الربح والخسارة فمن االافضل ان يتعلم اساليب التعامل مع الخسارة ولو مقدرش يبقى يحدد
نقطه خساره ونقطه ربح ويقوم من قدام المنصه احسن

hosam2020
12-19-2016, 11:07
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اذا تانيت فى عقد الصفقات
وتابعت الاسعار للعملات
وعرفت امتى تبيع او تشترى سهم متخفش
من الخساره وان شاء الله تحقق ارباح

tiktik2020
12-19-2016, 11:27
الخوف من الخسارة اسوا اﻻحاسيس بللنسبة للمضارب ﻻنها تجعله يشعر بالتوتر والقلق قبل اتخاذ القرار مما يضيع عليه الكثير من فرص الربح

bakup28
12-19-2016, 11:28
التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب
وبذلك تتجنب لحظات التوتر اثناء تحرك السعر
صعودا وهبوطا الى ان يحقق هدفه

latraaa
12-19-2016, 12:26
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و ارى ان التحكم أخي الكيرم في المشاعر لابد من أن يكون و هدا الموضوع معروف للجميع و ارى انه لابد من العمل على التعلم منه و العمل على الموضوع من خلال التريث و الصبر و مواجهة المشاكل بكل حزم

mind333warrior
12-19-2016, 12:36
عن نفسي لا يوجد خوف من الخسارة , و لكن صار الخوف هو من الاستوب لوز , هو فعلا مسبب للخسارة لأنه باب من أبواب التلاعب تستخدمه الشركات لضرب الصفقات , لذلك أن أفضل وضع الاستوب متأخرا

big.pharaoh
12-19-2016, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الحالتين غلط جدا لانهم بيأدوا لتحم مشاعرك في التداول. وطول ما انت مشاعرك هي اللي بتتحكم. في التداول للاسف هتخسر

ahmedahmed1
01-04-2017, 11:55
لا احد في هذا السوق يستطيع ان يتحكم في مشاعر الخوف من الخسارة الاموال و الطمع فى زيادة الرصيد بصورة كبية وطريقة سريعة جدا و الا لكان الكل رابح لان الخوف و الطمع

Mustafa gamal
01-04-2017, 12:33
يجب على كل متاجر في سوق الفوركس أن يتحلى بالصبر و الألتزام في متاجرته في سوق الفوركس لأن الصبر و الألتزام هي صفتا المتاجرن الناجحين

Mr Fathy
01-04-2017, 12:37
بسم الله الرحمن الرحيم . التداول معاىيا كان ممتع على الحساب التجريبى رغم انى خسرت الرصيد كله اول تجربة لانى مش عارف اى حاجة فى اى حاجة خالص لكن دلوقتى الوضع مختلف شوية اكيد

ali gamal
01-08-2017, 20:09
يتطلب التداول و إحتراف الفوركس فهم السوق و الجداول و الأدوات. بعض الأدوات مبنية على الإنترنت لذلك يجب أن تكون متعوداً على الإنترنت. من أجل أن تفهم التداول بحق، تحتاج إلى أن تأخذ دورات في التداول خلال عطلة نهاية الأسبوع.

الخيار الآخر هو التعلم من خلال التجربة و الخطأ. جميع شركات الإنتشار تقدم لك تجربة تداول مجاني بحساب تجريبي.

سيد2017
01-08-2017, 20:17
انا اتغلبي على الخوف من دخول الصفقات اثناء تجارتى باستخدام الاستوب لوز والتيك بروفيت وطبعا بقوم بعمل تحليل فنى جيدج قبل الدخول الى السوق سواء كان بيع او شراء يا اخى الكريم

Saeed EL Sayed
01-08-2017, 20:18
سؤال جيد جدا ولكن انا عن نفسي من وجهة نظري ان الواحد صعب يتحكم في نفسه وخصوصا المبتدئين علشان كدا لازم يحطو استراتيجية هيا الي تديهم الاوامر وينفذوها فقط وهيا الي تتحكم في الصفقات مش المتداول نفسه

محمدفؤاد
01-08-2017, 20:34
االسلام ورحمة الله تعالى وبركاته الخساره امر طبيعي جدا و طبيعى ان يخاف المتداول من الخسارة
ودالك لان سوق الفوركس كباقي الاسواق التجارية يحتمل الربح والخسارة

grow
01-08-2017, 20:41
السلام عليكم يا اخي الخوف ما هو الا احساس مميت خصوصا وقت المناجره يجب علينا ان نبعد عن التوتر والخوف
بشكرك اخي ع ذلك الموضوع بارك الله فيك

antr
01-08-2017, 20:56
طبعا الخوف والطمع من اخطر الاشياء على المضارب فى السوق الخاص بالعملات ولابد ان يتحكم فى الاثنين وفى فهمى انا ان الموضوع ده بيجى مع الخبرة

ahmed_sawalhy
01-12-2017, 11:21
نعم أخي الفاضل انا قد تصف الوضع الذي يمر به المتداول عند الخسارة انا افضل ان لا يقوم المتداول ان يدخل صفقات أثناء اخبار لكي لا يخسر لأن الامر بيكون غير متوقع
شكرا

Samirghatas
01-12-2017, 14:51
السلام عليكم اخى الغالى الخسارة هى واحدة بنفس الاحساس ولكن يمكن ان تتحكم فى
خسارة جزء من راس المال ولاكن عند مرجنة الحساب ينتهى التداول وتصبح بحاجة الى شحن حسابك

ahmedahmed1
01-12-2017, 15:25
موضوع التجكم فى الخسارة بالنسبة للمبتدئن صعب جدا و ان التحكم في الاعصاب و عدم الخوف و التهور . و الطمع ايضا. ليس بالامر السهل ويحتاج الى الخبرة والحكمة

Khaled metwally
01-13-2017, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من بين أسباب الخسارة في الصفقات هو القلق والخوف من الهزيمة لأن الخوف يؤتر عكسيا على النجاح وعلى المغامرة في مسأله التداول لانها تعطيك جانب سلبي يسبب الإحباط والخسارة لدى يجب تفادي الخوف من دخول أي سفقة

Mony Ezzat
01-13-2017, 19:28
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لحد دلوقتي بشتغل على حساب ديمو وكسبت وخسرت بس ان شاء الله دخلت هنا عشان اخد بونس كويس اشتغل بالحقيقي

HadeerKamal1
01-13-2017, 19:48
الخوف من الخساره نسبتها قليله في حاله لو انت عامل شغلك بكل جد وجهد يعني عارف الصفقه اللي انت دخلها وكمان متابع الاخبار وعندك معرفه جيده بنسبه الربح ونسبه الخساره فالخوف من الخساره قد تفقدك شخصيتك وتأثر عليك وعلي نفسيتك وتزيد من ضغوط الحياه لديك فتجنب وضع نفسك في هذا الموقف.

monji125
01-13-2017, 20:40
علي مدار الساعة أي 24 ساعة في اليوم. ويلاحظ هدوء نسبي من الساعة 20:00 وحتى 01:00 بتوقيت غرينتش، ويعزي ذلك لإغلاق بورصة نيويورك في الثامنة مساءُ وبدء بورصة طوكيو العمل في الواحدة صباحاُ. ومع دخول التكنلوجيا وشبكة الإنترنت أصبح ممكنا استخدام فتح الحسابات والمتاجرة في الأسواق الدولية مع شركات وبنوك لم تذهب إليها حتى في كل بلدان العالم منها لندن وهون كونج والإمارات ودبي.

كريم محمود السيد
01-13-2017, 20:47
فى رايي الخاص صديقى مشكله التغلب على المشاعر اثناء التداول هو حلم كل المتداولين فكثير منا من كانت له صفقات ناجحه واغلقها على خسارة لمجرد انعكاس بسيط وكثير منا من يتعجل فى الربح بدعوى الا يطمع ويغلق صفقاته مبكرا مع العلم ان تحليله نجح والصفقه تحرك فى اتجاة التحليل لذا ارى انه من الممكن تجنب كل ذلك عن طريق الزام النفس بالتخلي عن المشاعر والالتزام باستراتيجيتك بشكل عقلانى بحت سواء فى المكاسب او الخسائر

Sofien
01-13-2017, 20:57
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أوصت مهمة لتتغلب على خوفكمنة الخسارة

وفي أن تتاجر بمال زائد عن الحاجة أي أن في حالة الخسارة لن يؤثر فيك ذلك

ali gamal
01-13-2017, 21:09
من المهم جدا عدم بناء القناعة على ان هذا الامر افضل، او ان الفكرة مثالية جدا، فمن المهم الدراية والعلم ان اي فكرة يمكن ان تتحول الى فكرة افضل دوما عن طريق ربط النقاط والخطوات كل منها مع بعض البعض، كذلك عن طريق اطلاع العديد من الاشخاص الناصحين الذين حوله، والاستماع الى نصائحهم والاخذ بالمفيد منها وتطبيقه على مشروعه

ahmedarab4
01-13-2017, 21:18
لسلام ورحمة الله تعالى وبركاته
شكر....

Manoush
01-18-2017, 18:38
يجب المثابره عند التداول للتحاكم فى النفس وعدم الشعور باخوف واتمنى لكم النجاح ولفريق اعضاء المنتدى
وجزاكم الله كل خير

yacine7
01-18-2017, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
صراحة أنا أحسب للخسارة قبل الربح يعني أتوقع دئما السيناريو الأسوأ وهو الخسارة

hamadasalama
01-18-2017, 19:11
الخوف من الشارات او الخوف من الخسارة امر ليس مضر للمتاجر بالعكس يجعله حذر وفطن امال الثقة الزائدة في دخول صفقه او في استراتيجية
من الممكن ان تنعكس عليك لان سوق الفوركس ليس له امان ومن الممكن خسارة كل شئ

csebai12
01-18-2017, 20:12
السلام عليكمو رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي هلى الموضوع
الخوف يجعلن نتردد و نضيع على انفسنا الكثير من الفرص في السوق لذا يجب تجنبه نعائيا

Tarek teto
01-18-2017, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متفق معاك جدا مع رأيك لاني التردد او الخوف في اي شئ لا يجعلك تعمل لانك ببساطة كل ما الشخص الخائف يعمل يتردد من الخوف وممكن ان ينتهي به المطاف انه لا يفعل اي شئ.

عبد الرحيم رافا
01-18-2017, 20:36
السلام عليكم و رحمة الله
اهلا و مرحبا بكم اخب كل شيئ وكل الاسئلة الصعبة التي يمكن ان تراودك في الفوركس يمكن ان تجد لها على مع الممارسة

a7medsedik
01-18-2017, 20:56
لا تسلم نفسك للمخاوف والقلق والتوتر فهم اعداءك لو تمكونوا منك لن يتركوك وسيدمرون حياتك - توكل علي الله وابدء بالتعلم وتجهيز نفسك جيدا وتدرب علي البرنامج التجريبي ولا تقلق رابح رابح ان شاء الله

bakmosta
01-18-2017, 21:01
السلام عليـكم و رحـمة الله تعالى وبركـاته
على المتداول ان يتغلب على الخوف الذي في قلبه من الخسارة او من السوق و عليه ان يتصف بصفات المحترفين في سوق الفوركس .

ahmed_sawalhy
01-18-2017, 21:13
شكرا اخي علي هذا المعلومات القيمه
وجزاك الله خيرا وننتظر منك المزيد من هذه المواضيع
وتقبل مروري

ebn masr
02-08-2017, 07:46
لازم على اى متداول انه يتحكم بشكل كبير فى مشاعره وان ينزع الخوف من جواه لانه التداول لا يقبل هذا ابدا ويحتاج الى التحكم فى المشاعر

alonsoo
02-08-2017, 07:52
تجنب مشاعر الخوف ياتى عن طريق اتخذا الطرق السليمة فى المتاجرة وتحديد الاستوبات قبل الاهداف يعنى ابقى عارف انا ممكن اخسر كام فى تلك الصفقة

fadegogo22
02-08-2017, 08:10
نعم فعدو المتاجر الاول اخى الكريم هو الخوف فهو قادر على افلاسك واالتسبب بخساراتك لكل شىء

مروه عصر
02-08-2017, 10:29
السلام عليكم
التحكم فى مشاعر الخوف من الخساره يمكن ان نتحكم فى الخساره من خلال تعلم كيفيه الحد منها والسيطره عليها حتى نتمكن من تحقيق الارباح التى نسعى اليها...

LAMIA1976
02-08-2017, 10:31
بسم الله الرحمن الرحيم صحيح ان الخوف صفه في الانسان لاكن لابد من التحكم فيها اثناء التداول و الا فسوف تكون الخساره كبيره و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

sob81
02-08-2017, 10:44
من الاساسيات فى الفوركس هو التحكم فى المشاعر وايضا التحكم فى العواطف والعمل على التحليلات والدقة فى الاختيار فى
الدخول فى الصفقات المناسبة لحجم راس المال

zaheralwan
02-08-2017, 11:06
الربح ليس مضمونا في الفوركس والخسارة واردة لانه هذا تجارة وكل شيء جائز فيها وبالتالي الافضل هو وضع حد للخسارة واستخدام الاستوب لوز بشكل مناسب

latraaa
02-08-2017, 11:19
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و ععلى الطرح القيم و ارى انه من الأفضل العمل على التعلم و التحكم في مشاعر الخوف أخي الكيرم و عليه اقول لك و للجميع أخي الكيرم أن من يتحكم في مشاعره فإنه تقدم خطوة إلى الأمام أخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع

bakup28
02-08-2017, 11:24
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد
عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب
وبذلك تتجنب لحظات التوتر اثناء تحرك السعر صعودا

محمدفؤاد
02-08-2017, 11:44
االسلام ورحمة الله تعالى وبركاته الخساره امر طبيعي جدا و طان يخاف المتداول من الخسارة ودالك لان سوق الفوركس كباقي الاسواق التجارية
يحتمل الربح والخسارة فمن االافضل ان يتعلم اساليب التعامل مع الخسارة ولو مقدرش يبقى يحدد
نقطه خساره ونقطه ربح

hoodhood700
02-08-2017, 15:48
السلام عليكم واهلا وسهلا بكل الاخوة النشطشين في هذا المنتدى الطيب وبعد
والله اخي الكريم طبعا عاطفة الخوف ان صح التعبير تلاحقنا دائما وابدا في سوق الفوركس ولا يمكن التخلص منها بسهولة لانها احساس دائم مادامت الصفقة مفتوحة والسوق غير مضمون وكل الاحتكالات واردة من خسارة نصف الرصيد او اكثر الى المرجنة التامة للحساب ، شكرا على الموضوع وبالتوفيق

skylol
02-16-2017, 00:20

اخي الغالي اذا انت تريد ما تخاف تداول فقط على الحساب التجريبي وريح حالك من الخسارة والربح

في الفوركس لازم يكون في خوف من الخسارة

Samira shabban
02-16-2017, 01:09
اخى الكريم مشاعر الخوف والقلق شئ طبيعى فى بدايه اى متداول واعتقد أن الحل لهذه المشكله هو الدراسه الجيده الفوركس والثقه بالنفس ومع الوقت وازدياد الخبرة ه فى التعامل مع السوق ستزول هذه المشاعر تدريجيا

mrramy
03-13-2017, 10:20
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل طريقتى هى وضع استوب وبروفت للصفقه واغلاق المنصه اخى الفاضل يااما بروفت يااستوب هككذا اتغلب على الخوف
تقبل مرووورى

lionhmada
03-13-2017, 10:45
بالطبع جميعنا يكره الخسارة , في الغالب مش بحب استخدم الاستوب لوز , لانه ساعات السعر بيعكس بعد ضرب الاستوب لوز , ساعات بستخدم اسلوب الهيدج , بس برضه ساعات كتير مش بعرف اتحكم في الخسارة وافقد الرصيد , واتمرجن حسابي .

اتمنى اني اقدر في الفترة القادمة اضبط تداولاتي في سوق الفوركس واعمل نوعا من إدارة رأس المال .

Zinou0008
03-13-2017, 11:04
الـســلام عليــكم ورحمة الله تــعالى و بــركاته
على كل متداول في سووق الفووركس ن يتحكم في عواطفه ولا يتركها تتحكم فيه أو في الصفقات التي يدخلها في السووق و هذاا الأمر مفرووغ منه .
وبالتوفيق للجميع

محمدفؤاد
03-13-2017, 11:26
االسلام ورحمة الله تعالى وبركاته الخساره امر طبيعي جدا و طان يخاف المتداول من الخسارة ودالك لان سوق الفوركس كباقي الاسواق التجارية
نقطه خساره ونقطه ربح وي

sob81
03-13-2017, 11:44
التحكم بمشاعر الخوف من الخسارة يكون من خلال التتدريب المستمر والعمل باستمرار فى فتح الصفقات على الحساب التجريبي الى ان
تتعلم جيدا متى يتم الدخول فى الصفقات

احمد فرحان منصور
03-13-2017, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة عزيزي اذا كان الخوف دائما يسيطر عليك انصحك بعدم التداول لان هذا العمل يحتاج الى الجرأة والثقة بالنفس فالعامل النفسي له دور كبير

latraaa
03-13-2017, 11:51
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي المنفيد و الدي من خلاله يمكننا أن نحقق الكثير من الناتئج الراقية القيمة و المفيدة إنشاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع و أتمنى ان نراك من اللدين يستفيدون من النتائج القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك

yaseranwer
03-13-2017, 11:53
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

aboeluosr
03-13-2017, 12:11
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة انا الان اعمل على حساب تجريبى وفى الحقيقة المشاعر تختلف عندما نعمل على حساب ديمو بدلا من حساب حقيقى لان الخوف من الخسارة نسبتة تتوقف حسب نوع العمل نفسة ان كان سيضر ام لا يضر كثيرا

magic777
03-13-2017, 16:41
الخوف دايما اخي مرتبط بقله المعرفه وعلشان تتخلص منه لازم تتعلم وكويس كمان يعني تبني خبرتك وتجاربك وهنا كل لما تزيد
معرفتك بالمجال ده هتلاقي نفسك بتتغلب على كل ده

ilyestoumi
03-13-2017, 17:21
بســـم الــــــله الرحمــان الرحيـــــــــــــم
السلام عليكم الاخوة و الاخـــــــــــــــوات
لا يهمني ان خسرت أو ربحت في
الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة

دمتم في رعـــــــــــاية الــله
السلام عليكم بالتوفيــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــق

Abu_Yassin
03-13-2017, 17:40
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى العزيز فعلا الخوف من الخسارة من أقوى المشاعر تأثيرا على المتداول وممكن توصل لدرجة أن المتداول شايف حسابة بيضيع ويتمرجن أمامه وبيعجز حتى عن الحركة وأغلاق الصفقة أو أتخاذ أى قرار دفاعى وده دور الخبرة فى التداول

Abdiaziz
03-13-2017, 17:53
مأراوع قلمك حين يصول ويجول
بين الكلمات تختار الحروف بكل أتقان ..
تصيغ لنا من الأبداع سطور تُبهر كل من ينظر إليها ..
دمت بحب وسعاده ..

bakup28
03-13-2017, 18:20
لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد
عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب
وبذلك تتجنب لحظات التوتر اثناء تحرك السعر
صعودا وهبوطا الى ان يحقق هدفه

Saeed EL Sayed
03-13-2017, 18:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا اخي الكريم فعلا الخوف الشديد من الخسارة ممكن ان يؤدي بالشخص إلي خوفه من التداول وعدم التداول ولكن يجب عليك الاعتدال في كل شئ .

galzubiry
03-13-2017, 18:27
عليك تعديل الحالة المزاجية لديك
والا لن تستطسع التقدم خطوة في سوق الفوركس
تعلم التحكم بنفسك والتأكد من الصفقات قبل البداء وعدم العناد
هذا اهم مايمكن عملة

medosytara
03-13-2017, 18:49
بسم الله الرحمن الرحبم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

انا بارد اذا نقص نقاط ممكن اترك صفقه الى ان يخسر ويرجع يعوض في بعض احيان ، انا بعض اخر لا يعوض ، يعض ناس لايفرق معك خساره واحد مثل مئه هذا سوق كذلك

بالتوفيق

المهم
03-13-2017, 23:51
ا يوجد تحكم في الخسارة يا اخي الكريم
فالخوف لازم يتكم فيك لا محالة و خصوصا لو كانت الخسارة كبيرة
و لكن لو كانت صغيرة ممكن تتحلك
موفق لك اخي الكريم

ابوعلى
03-13-2017, 23:55
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم المشاعر ملها شمكان فى الفوركس ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور اخى الكريم

ahmed abdelmomen
03-13-2017, 23:57
اكيد الواحد مش هيقدر يهرب من الخوف من الخسارة لكن في طرق لتقليل الخسارة
زي الاستوب لوز والتيك بروفيت لكن الخسارة هتفضل موجودة في السوق

asmaamagdy
03-13-2017, 23:59
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
نعم يا اخى التحكم بالعقل فقط يجعلك تنجح فى الصفقات ولكن الاعتماد على الميول تخسرك اكيد ربح الصفقة

smartawi
03-14-2017, 00:00
الخوف يا اخي نتاج قلة المعرفة بالامر والفوركس فيه علوم ممكن تخليك متاكد من عملك فيه ومرتاح
انما العلوم للاسف لازمها اجتهاد وتدرب عليها في الديمو والامر هذا الكثير منا يتكاسل عليه ويسارع نحو التداول الحقيقي لربح المال في اسرع وقت بالتالي يتعرض للخسارات

adamarwan
03-14-2017, 00:24
التحكم فى النفسية من الامور
التى لبد من ان تتدرب عليها فى السو ان تتمكن
من ان تفهم كل الامور التى تتركز عليها لكى تتمكن منا ن تنح
فى السوق التداول وهدا الامر فى غاية الاهيمة

him
03-14-2017, 02:06
لا يمكن تجب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر
بعد فتح الصفقه يا اما هدف يا اما استوب وبذلك تتجنب لحظات التوتر
اثناء تحرك السعر صعود وهبوط الي ان يحقق هدف تقبل مروري وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق

m7med
03-14-2017, 02:14
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
فعلا اخي الكريم معك حق يجب التحك في المشاعر عند الخسارة و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

forexguid
03-14-2017, 02:15
الصفقة الخاسرة كل صفقة تدخلها بدون تحليل ولو كنت قد ربحتها والصفقة الرابحة
كل صفقة دخلتها بتحليل ولو كنت خسرتها لانه الصفقات المحللة لو خسرت واحدة ستكسب
اثنتين او ثلاثة غيرها و العكس صحيح

zeze2017
03-14-2017, 02:17
https://www.youtube.com/watch?v=RI50BzZk0-Q

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فوركس | أستراتيجيه فريم الربع ساعه تقبلووووووووووووو مرورى

hamadasalama
03-14-2017, 02:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من اصعب الاشياء في التداول التحكم بمشاعر الخوف من الخساره فسوق الفوركس محتاج قلب وصبر

ahmedmahmoud2017
03-14-2017, 02:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان هذه المشكله ستواجه المبتدئين فى المجال فقط ااما اصحاب الخبرات نجاح قوي

magic777
03-14-2017, 16:06
على ما اعتقد اخي ان الي بيخلي الخوف من الخساره يقل هو العلم والفهم والدراسه الجيده الي بها انت بتكون عارف بالضبط
انت دخلت ليه في الصفقه من الاول

zakariacr07
03-14-2017, 18:06

لا يوجد فرق بين الخسارة أخي الكريم و أظن أن التعويض يكون أصعب إذا كانت الخسارة كبيرة فمن الأحسن التمرجن

yaseranwer
03-14-2017, 18:07
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

mostafa1995
03-14-2017, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني اخواتي المحترمين
عادي الخسارة ولكن ان تكون الخسارة بغباء غير عادي
يعني التحلي بالصبر ودرس الصفقة والاستفادة من الخبراء وكل ذلك لا يجعلك تخسر كل شيء
والغباء اسف على هذه الكلمة هو ان يسيطر الطمع على الانسان ويتسرع ويخسر كل شيء :)

Mohamed Youssef
03-14-2017, 18:41
للتحكم فى الاعصاب عند الاتداول
ده يسمى العامل النفسى
يجب ان تكون دار ومتعلم جيدا
وتتوكل على الله قبل دخول الصفقات

younes-dz
03-14-2017, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي المشاعر
تلعب دورا هاما في الربح والخسارة في الفوركس
فالذي يخشى الخسارة لن يخوض غمار التداول

ziedncir
03-14-2017, 19:19
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
اخي تطترقت الي موظوع هام لقد استفدت كثيرا و قد افدت الكثير ايظا جزاك الله خيرا
تقبل مروري

aboeluosr
03-14-2017, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة التحكم بالنفس شىء مهم جدا لتوازن المشاعر فى الربح او الخسارة فلابد
من انضباط نفسى وثبات انفعالى لان حتما كل هذا يؤثر على ما نقوم بة وعلى التداول

zunebha
03-14-2017, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
فعلا الخوف يعتبر مؤثر اساسي عند التداول فال5وركس يتطلب شجاعة في الحسم في القرارات دون الندم عليها لانه طبعا قد تصادفنا الخسارة احيانا.
بارك الله فيك على الكرح الجميل وجزاك الله كل خير.

سندباد
03-14-2017, 19:43

احساس الخسارة احساس غبي لكن لاتجعله يسيطر عليك
استفد من كل خطوة تقوم بها سواء نجحت ام فشلت

$$$$

menooo
03-14-2017, 19:52
السلام عليكم ورحمه الله وربركاته لا يمكن تجنب مشاعر الخوف اثناء التداول الا بالابتعاد عن الكمبيوتر بعد فتح الصفقة ويا اما هدف يا اما استوب

لخضر
03-14-2017, 20:06
صراحة اصعب شيئ يمكن ان يتعرض له الانسان هي الخسارة ليس خسارة جزئية فقط بل خسارة كل ما تملك و هذا صعب جدا
يصعب تعويضه
بالتوفييق للجمييع و شكرا

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-14-2017, 20:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس يتميز في بعض الأحيان جزء خاسرة و جزءه ربح المال عليك دايما بضبط النفس و الاطمئنان من غير ما في المنتدى

ayman samy
03-14-2017, 20:32
بسم الله اخي الكريم لايمكن تجنب مشاعر الخوف لأنها جذء من التركيب الانساني ولكن يمكن احتوائها والسيطره عليها وتحقيق الاتزان النفسي حتي لا نطر ان نأخذ قرارات تحت ضغط الخوف من الخساره فتدفعنا الي الخساره

bakdz
03-14-2017, 20:59
السلام عليك مورحمة الله تعالى وبركاته
من يخاف من خسارة امولاه لا يستطيع دخول هذا السووق ابدا لان في الفوركس يجب عليك ان تخسر حتى تربح يا اخي الغالي.

Rabeh1977
03-14-2017, 21:04
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته أولا في ميدان الفوركس يجب أن يعلم كل الأحباب أن الخسارة في الفوركس هو شر لابد منه (شر لا بد منه) و إلا لايمكن أن نطلق عليه الفوركس فهو نوع من التجارة الألكترونية
لكن يجب التداول بتعقل حتى لا نخسر كل ما نكسب

stethoscope
03-14-2017, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله فعلا الخوف يتسبب فى مشاكل فى التداول لذلك لا يمكن النجاح فى ذلك القلق الزائدة لانه يتسبب فى عيبين كبار هما التردد والتسرع وهذا ما لا يقبله السوق

hamadasalama
03-15-2017, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك علي الموضوع المميز وبالفعل اذا تحكمنا في مشاعر الخوف من الخساره سوف نحقق ارباحا كثيره والله الموفق

mehdiradwan2
04-11-2017, 05:06
بســـم الــــــله الرحمــان الرحيـــم سلام الله عليــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــكم اعضاء منتذانا الغالي لا يهمني ان خسرت أو ربحت في الحقيقة أنا أدرس الصفقة والحالة بالتوفيق لصاحب الموضوع ارباح وفيرة بــاذن الله

muhammad ismail
04-11-2017, 10:52
فعلا اخى الكريم انا بعتمد على التوصيات ولانى غير قادر على تحليل الشارت بدقه ومعرفه هل الصفقه بكون رابحه ام خاسرة
فبكون خائف من الخسارة وكل شويه افضل متابع الصفقه

magic777
04-11-2017, 11:51
دايما الحل الوحيد هنا للتغلب على هذه المشاعر هيا من خلال طبعا المعرفه لان كل لما تفهم السوق وتكون متأكد من وجهه نظرك او الاتجاه
الي انت اخترت هتطمن

aboeluosr
04-11-2017, 12:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اولا قبل تجنب مشاكل الخوف لابد من معرفة شروط التداول اولا حتى لا نقع فى اخطاء
اما مشاعر الخوف فهى تكون بتقليل المخاطر لكى يكون العمل بارياحية ولنعلم ان ممكن نربح وممكن ان نخسر