PDA

View Full Version : الهدج | hedge

Pages : [1] 2

M Sabry M Elbakrawy
05-04-2012, 02:06
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟
الهدج ما هو إلا عمليه معاكسه للصفقه الحالية.
أي لو كانت لديك صفقة شراء فالعمليه المعاكسه لها تكون بيع

متى نقوم فى عملية الهدج أو العمليه المعاكسه للصفقه؟

عندما أرى أن الصفقه بدأت بالخساره ووصل معدل الخساره إلى 30 نقطه بالسالب أقوم بوضع الهدج للصفقة المفتوحه أى لو كانت الصفقه المفتوحه صفقة شراء وبدأت بالتنازل حتى (30-) نقطه بهذه الحاله أتخذ قرار بوضع الهدج أو فتح صفقه معاكسه فتكون صفقة بيع

ولكن يجب معرفة أن الهدج ماهو إلا عمليه لإقاف الخساره أى

النزيف الذى سوف يأدى إلى خساره كبيره لو إستمرت عملية الشراء لأن العمله تسير فى الجهة المعاكسه

فلذلك لاخوف على الرصيد الذى نملكه بحيث أن يأدى إلى المارجن كول.

memostar3
05-04-2012, 02:20
انا بصراحه غير مقتنع بالهيدج لانك اذا معرفتش تفكه صح
يبقى هتخسر هتخسر

شكرا على الموضوع القيم يالغالى

M Sabry M Elbakrawy
05-04-2012, 02:26
انا بصراحه غير مقتنع بالهيدج لانك اذا معرفتش تفكه صح
يبقى هتخسر هتخسر

شكرا على الموضوع القيم يالغالى

العفو يا كبير
ان شاء الله ننزل موضوع عن كيفية التخلص منه وفكه بارياااح

dark dollar
05-04-2012, 02:37
العفو يا كبير

ف انتظار الموضوع ياريس

وشكرا ع شرح

aboualy
05-06-2012, 01:52
انا اختلف تماما مع الهدج كوقف للخسارة
وافضل استخدم وقف الخسارة واغلاق الصفة بدلا من ان تظل الصفقة معلقة لمدة طويلة فى انتظار فك الهدج

tervarto
05-06-2012, 02:12
الهيدج دة عاوز واحد دماغ و مشاعرك ترميها فى الفريزر و راحة بال , للأسف فى ناس كتير ما بتعرفش تتعامل بالهدج , أو تفك الهيدج , الهيدج اساسة وقف الخسارة أو التقليل منها و لايهدف للربح , كما انا اتعامل بية , وهو فعلا كما قال الأخ صبرى , ماتفكرش فى الهيدج الا بعد 40 نقطة خسارة كحد أدنى , و يكون دخولك للهيدج بناء على مناطق قوية زى ترند و دعوم , فيبوناتشى , موفينجات , و على الأقل يكون 3 مؤشرات من اللى ذكرتهم

kingman
05-06-2012, 16:58
الهيدج دة عاوز واحد دماغ و مشاعرك ترميها فى الفريزر و راحة بال , للأسف فى ناس كتير ما بتعرفش تتعامل بالهدج , أو تفك الهيدج , الهيدج اساسة وقف الخسارة أو التقليل منها و لايهدف للربح , كما انا اتعامل بية , وهو فعلا كما قال الأخ صبرى , ماتفكرش فى الهيدج الا بعد 40 نقطة خسارة كحد أدنى , و يكون دخولك للهيدج بناء على مناطق قوية زى ترند و دعوم , فيبوناتشى , موفينجات , و على الأقل يكون 3 مؤشرات من اللى ذكرتهم
هناك قاعدة خاصة بالهيدج بتقول ان الهيد للمحترفين
وانا متفق مع هذه القاعدة كثيرا
فمن يجيد الهيدج باحتراف لن تكون هناك صفقة خاسرة له وهذه المهارة لايستكطيع ان يتعامل بها كل المتاجرين وانما المحترفين منهم فقط
ومن لايجيد الهيدج بيكون سبب فى خسارة مضاعفة ليه والأستوب ليه بيبقى افضل بكتير

mando
05-07-2012, 15:26
الحقيقة الهديج للى يقدر يشتغل علية ويفهمو يقدر يكسب منه مكسب كويس جدا
يعنى لو محترف فى الهديج تقدر تكسب انتظر طرح طريقة لفك الهديج

Mohamed90
05-07-2012, 15:33
الهديج طريقة جيدة لتخفيف الخسارة او تعويضها و طبعا عند وضع صفقة مفتوحة أو معلقة و تم تفعلها و تم عكس تجاه السوق ضد توقعاتك
تفتح الصفقة معاكسة من نقطة الستوب لوز لصفقة الخاسرة التي تكون وضعها مسبقا
و كثير من المتدولييين او مضاربين يقومون بضعف الوت في الصفقة المعاكسة
يعني لو الصفقة الرئسية نزلت 30 نقطة بلوت 0.10 انت خاسر طبعا 3 دولار
تفتح الصفقة بلوت مضاعف 0.20 تنتظر فقط 15نزول نقطة و ستعوض الخاسرة

alskndry
05-07-2012, 17:44
اسمع اناس كثيريت يتكلمون عن الهيدج و المكاسب الكبيرة

وفى رايى هو خسارة كبيرة لمن لا يجيد استعماله

وبصراحة هو كان سبب فى ضياع اكثر من حساب لى

وفى النهاية وفى بعض الاوقات استخدم الهيدج بس بطريقة غريبة شوية

والحمد الله بربح منها ربح كويس سواء صعودا او نزولا

kingman
05-07-2012, 17:49
الهديج طريقة جيدة لتخفيف الخسارة او تعويضها و طبعا عند وضع صفقة مفتوحة أو معلقة و تم تفعلها و تم عكس تجاه السوق ضد توقعاتك
نقطة فتح صفقة معاكسة بضعف اللوت بتبقى نقطة خطرة جدا اذا لم تكن مع تحليل جيد وتوقع كبير ان السعر سوف يستمر فى الأنعكاس
انا عن نفسى بعتبر المناسب معى حاليا فى حالة توقع استمرار الأنعكاس بدل الأستوب هو الهديج بنفس اللوت وفكه عن النقطة التى اتوقع منها الأرتداد وبذك اكون حجمت الخسارة ووممكن اعمل تبريد من نفس نقطة فك الهيدج اذا كان ادارة راس المال تستحمل

abokhaledelmasry
05-07-2012, 19:10
انا اتفق معك فى ان استراتيجية الهيدج من احسن الاستراتيجيات وانا شخصيا استخدمها كثير وخصوصا عندما ينعكس اتجاه صفقتى أو عندما يكون هناك خبر مهم جدا افتح صفتين عكس بعض وبعدها استر فى اتجاه الخبر وانا انصح الجميع بهذه الاستراتيجيه لان اتقانها واستخدامها جيدا تحقق الكثير من الربح.

kingman
05-07-2012, 19:55
انا اتفق معك فى ان استراتيجية الهيدج من احسن الاستراتيجيات وانا شخصيا استخدمها كثير وخصوصا عندما ينعكس اتجاه صفقتى أو عندما يكون هناك خبر مهم جدا افتح صفتين عكس بعض وبعدها استر فى اتجاه الخبر وانا انصح الجميع بهذه الاستراتيجيه لان اتقانها واستخدامها جيدا تحقق الكثير من الربح.
انا ايضا استخدم طريقة تعليق الأوامر قبل الأخبار المهمة بثوانى وهى نتائجها جيدة بفضل الله لكنها ايضا تحتوى على مخاطرة عالية لن وقت الأخبار كل شئ متوقع على المنصة
وانا افضل ان يتم هذه الطريقة على حساب خاصة بها وتحديد نسبة مخاطرة بحيث لو خسرت الحساب مايبقاش فيه مشكلة خالص

fatah
05-08-2012, 14:20
انا اسمع ان الهدج لا يستعمله الا المحترفين انا لم استعمله لانه من وجهة نظري ان ستزيد من خسائرك اذا لم تكون محترف الهدج

انا اتمنى تتطرح موضوع الهدج اخي لاني اريد استعماله وتعلم له

تحياتي في انتظار احدث مواضعك

وخصوصا موضوع الهدج

sunlight
05-08-2012, 18:10
طيب انا مبتدأ وعايز اعرف الهيدج بالتفصيل وعايز اعرف ايه التجميد دا وعايز اعرف اعمل قفل للصفقه ازاى انا بسأل كتير بس عايز اتعلم وعايز اكون عارف الحجات اللى بتعرفوها وان شاء الله اكون متاجر جيد

magic777
05-08-2012, 18:56
من رأي استخدام الهيدج في المتاجره ممتاز جدا ولكن بشرط اختيار نقاط دخول قويه وممكن الاعتماد على نقاط القمم والقيعان السابقه او نقاط البايفوت اليومي
لسهوله فك الهيدج بعدها بأمان وبدون ما يعكس السعر علينا كتير
عن نفسي استخدم هذه الطريقه في اوقات التذبذب فقط ومع عمله الباوند دولار ... والدولار كندي فقط

kingman
05-08-2012, 22:17
طيب انا مبتدأ وعايز اعرف الهيدج بالتفصيل وعايز اعرف ايه التجميد دا وعايز اعرف اعمل قفل للصفقه ازاى انا بسأل كتير بس عايز اتعلم وعايز اكون عارف الحجات اللى بتعرفوها وان شاء الله اكون متاجر جيد

قصدك التبريد مش التجميد
التبريد لما تكون داخل فى صفقة والسعر انعكس عليك يعنى مثلا خسرتك وصلت -50 نقطة فتدخل بصفقة فى اتجاه الصفقة الأولى يعنى لو كنت بايع تبيع مرة اخرى
ويسمى هذا تبريد
وهو بيبقى جيد مع ادارة راس مال صارمة

wolfkamikaz
05-09-2012, 00:06
الهيدج فن من فنون الفوركس من الاشياء الخطرة و اذا اجدته ستضاعف حسابك بسهولة لكن المشكل ان المحترف لا يكشف عن سره ابدا هو عمليات رياضية مركبة
هناك من يفهمه كحماية رصيد و هناك من فهمه بطريقة المحترف و جنى منه الكثير و الكثير

kingman
05-09-2012, 02:12
الهيدج فن من فنون الفوركس من الاشياء الخطرة و اذا اجدته ستضاعف حسابك بسهولة لكن المشكل ان المحترف لا يكشف عن سره ابدا هو عمليات رياضية مركبة
هناك من يفهمه كحماية رصيد و هناك من فهمه بطريقة المحترف و جنى منه الكثير و الكثير
اعتقد ان الهيدج مافهوش اسرار تستخبى لكن هو بيعتمد اساسا على درجة احتراف وخبرة المتاجر فالمعضلة الحقيقة فى الهيدج هو مستويات الدخلو فى كل عقد ومستويات الخروج من كل عقد وحجم الهيدج فى كل عقد
فهو يعتمد على تحليل جيد وحسن تصرف من المتاجر اكثر منه اسرار

عمرو
05-09-2012, 10:43
الهيدج فن ادارة الصفقة الخاسرة وتحويلها الى رابحه ولكنه سلاح زو حدين ويحتاج الى مهارة غير عادية فى فك الهيدج وهنا تكمن السرائر

mody2989
05-09-2012, 14:32
مش كتير يقدرو يتعاملو بالهيدج المبتدئين بيفضلو استوب لوز
ومن الاخر عايز واحد كويس اوي في التحليل الفني عشان يقدر ينفذه صح وميخسرش اكثر

derfcase
05-11-2012, 18:55
العفو يا كبير

اعتقد ان وقف الخسارة افضل
لان ما قيمة فك الهيدج بارباح .. فمعني انك ستفك الهيدج بارباح ان هناك صفقة ما انت واثق تمام الثقة انها ستعوض فرق نقاط الخسارة المحاصرة من الهيدج
فما المشكلة اذا من اعتماد وقف الخسارة ثم الدخول في صفقة الربح الموثوق منها دون الحاجة للابقاء علي الهيدج ؟

kingman
05-11-2012, 19:21
لان ما قيمة فك الهيدج بارباح .. فمعني انك ستفك الهيدج بارباح ان هناك صفقة ما انت واثق تمام الثقة انها ستعوض فرق نقاط الخسارة المحاصرة من الهيدج
فما المشكلة اذا من اعتماد وقف الخسارة ثم الدخول في صفقة الربح الموثوق منها دون الحاجة للابقاء علي الهيدج ؟

لايوجد شئ فى هذا السوق اسمه موثوق منه فكله مبنى على الأحتمالات والخيدج يزيد فرصة هذه الأحتمالات من التحقق ويتعطى فرصة اكبر للمتاجر انه يرى السوق وهل سوف يصير وفق توقعاته ويستطيع يفك الهيدج ام سيحدث تغيرات على الشارت واكيد اللى بيتعامل مع الهيدج لازم يكون يكون محترف فمع التغيرات دائما عنده خطة عمل وفن ادارة العقود

magic777
05-11-2012, 23:24

لان مافيش حد بيكون واثق من صفقته المفتوحه 100 100 ده اولا
ثانيا ان علشان تستخدم وقف الخساره بامان لازم تكون عندك استراتيجيه جيده جدا وتقدر تعرف النقطه اللي لو السعر راح عندها خلاص كده السعر غير اتجاهه وهيمشي عكس صفقتك مش هيرجع لنقطه دخولك الا بعد زمن طويل وده طبعا مافيش حد بيوصل للدرجه دي الا بعد خبره وتدريب جامد
ومش بقول كمان ان الهيدج سهل لا طبعا لانه معتمد على النقط اللي انت هتحدد تفتح منها الهيدج وده برده معتمد على خبرتك
يبقى الموضوع ومافيه ان وقف الخساره ميزه وايضا الهيدج ميزه
واستخدامهم بمهاره يتوقف على خبره المتاجر نفسه واتقانه التعامل معهم

mody2989
05-12-2012, 02:31
مشكلة الهيدج ان الناس مش بتعرف تشتغله كويس وغير كده مينفعش هيدج في وقت صدور اخبار هامة بتأثر في السوق
بس انا شايف ان استوب لوز بيكون افضل بالنسبة للمبتدئين

kingman
05-12-2012, 03:35
مشكلة الهيدج ان الناس مش بتعرف تشتغله كويس وغير كده مينفعش هيدج في وقت صدور اخبار هامة بتأثر في السوق
الهيدج بينفع ساعات فى وقت الأخبار وبيكون افضل الحلول بمعنى اذا كنت فاتح صفقة ومنتظر ان تحقق ارباح لكن يوجد خبر قادم قوى ولانعلم هل سيكون فى اتجاه الصفقة او ضدها
فهنا تعلق امر هيدج فى مكان مناسب بحيث اذا جاء الخبر ضدك تفعل الأمر واصبح هيدج وفيه اللى هيفضل يضع استوب وكل واحد فيما يجيد التعامل به طبعا

Mohamed90
05-12-2012, 14:20
أنا ارى الستوب لوز لازم يكون اقل من عدد النقاط تيك و الستوب لوز يختلف حسب استراتجية معتمد عليها و الاسبو لوز يبقى من اهم الاشياء للمحافظة على راس المال

mahmood-noor
05-12-2012, 16:52
أنا شخصيا لست مقتنعا بالهدج ولا أنصح بالمتاجرة به الا في حالة اذا كنت محترفا في التجارة و كانت لديك خبرة في الهدج و لديك سوابق في التجارة باستخدام الهدج
صحيح أنه يحد من الخسارة مؤقتا لكن من اصعب الاشياء هو انك تفك الهدج لذلك انا اعتبر ان افضل تقنية لتجارة الفوركس هو السكالبينج لأنه لا يتحاج الكثيرمن الوقت و الجهد أرباحه جيدة و

Hamad
05-12-2012, 17:11
الهيدج يعنى فتح صفقتين على نفس زوج العملة باتجاهات متعاكسة فى توقيت متقارب بنفس قيمة العقد لكليهما بمعنى ان تفتح صفقة شراء يورو دولار بواحد ميكرو لوت اى 1000 وحدة من العملة ومن ثم تفتح عقد أخر بنفس القيمة1000على اليورو دولار ويكون شورت العملة وأنظر الى الاكويتى ستجد انه رقم ثابت لايتحرك

tutaaaaa
05-12-2012, 18:54
نظريا هي فكرة جيدة
بس لما تجي تطبقها عالواقع يمكن تخسر الصفقتين
وخاصة لو كان السوق متذبذب
ويمكن الصفقة الرابحة ما تعوض الخسارة

عمرو
05-15-2012, 11:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

الهيدج موضوعه كبير جدا
ومش اى حد يقدر يتعامل معاه لأنة سلاح زو حدين فبساطة يمكنك ان تهلك نفسك وتدخل فى متاهة لن تستطيع الخروج منها
اما اذا كنت فارسا واستطعت ان تتقن فنون الهيدج يمكن ان تظل بامان حتى تفك الهيدج

Hamad
05-16-2012, 15:43
الهيدج تكون للحماية من الإفلاس فرضا فتحت عقد شراء ونزل السعر ( 60 ) نقطة خسران ( 60 ) نقطة وخايف ينزل كمان تروح تعمل هيدج عملية عكسية بس المشكلة أن في الأول كل ما يتحرك السعر الفرق ( 0 ) دائما يعني ما تفرق معاك لو تحرك 10 ألف نقطة لكن في الثاني دائما الفرق ثابت وهو ( 60- ) لأنك فاتح على خسارة وتفتح عند ما تبدأ تكسب في الجديد وتحس انه سيرجع لغاية ما تروح خسارة الأول لكن الخوف تقفل الجديد الربحان والقديم ما يرجع يزداد خسارة ستضطر تحط هيدج جديد بس على فرق ( 80- ) نقطة وهنا زادت المشكلة ممكن توصل للانهيار

mody2989
05-16-2012, 19:23
الهيدج وسلة قوية لوقف الخسارة وتحويلها في بعض الاحيان الي ربح ولكن لا اعتقد ان كل المتداولين يجيدون استخدامه

kingman
05-17-2012, 00:51
الهيدج تكون للحماية من الإفلاس فرضا فتحت عقد شراء ونزل السعر ( 60 ) نقطة خسران ( 60 ) نقطة وخايف ينزل كمان تروح تعمل هيدج عملية عكسية بس المشكلة أن في الأول كل ما يتحرك السعر الفرق ( 0 ) دائما يعني ما تفرق معاك لو تحرك 10 ألف نقطة لكن في الثاني دائما الفرق ثابت وهو ( 60- ) لأنك فاتح على خسارة وتفتح عند ما تبدأ تكسب في الجديد وتحس انه سيرجع لغاية ما تروح خسارة الأول لكن الخوف تقفل الجديد الربحان والقديم ما يرجع يزداد خسارة ستضطر تحط هيدج جديد بس على فرق ( 80- ) نقطة وهنا زادت المشكلة ممكن توصل للانهيار
بالفعل المهم فى الهيدج دائما اختيار نقط فك الخيدج الصحيحة حتى تسطيع الخروج بمحصلة ربحية من كلا العقدين او الأستفادة من محصلة كل صفقة فى الوصول الى ربح
ويجب ان يراعى المتاجر ادارة راس المال حتى يستطيع المتاجر التصرف فى كل الظروف حتى وان اخطا فى فك الهيدج يقدر يصحح خطاه مرة اخرى ودايما الهيدج للمحترفين لسهولة تعامله معه

Hamad
05-17-2012, 12:05
ليس كل شركات الوساطة تعطي هذه الصلاحية للتداول بعض الأسباب هي
بعض الشركات تراه استراتيجة تداول غير سليمة عمليا ولا تناسب الا المتداولين المؤسسيين الخبراء
الامر مرتبط بإبقاء مراكز مفتوحة لأيام طويلة مما يرتب عمليا فوائد متراكمة ولأن بعض الشركات ترغب بتجنيب المتداول الدخول في دائرة الفائدة التي قد تصبح ذات تكلفة كبيرة ناهيك عن المسألة الشرعية في ذلك.
بعض الشركات ترى أنها استراتيجية خادعة للمتداول قد تجره الى سلسلة بل شبكة معقدة من المراكز لن يتمكن من التعامل معها ببساطة

magic777
05-18-2012, 01:40
بالفعل المهم فى الهيدج دائما اختيار نقط فك الخيدج الصحيحة حتى تسطيع الخروج بمحصلة ربحية من كلا العقدين او الأستفادة من محصلة كل صفقة فى الوصول الى ربح
ويجب ان يراعى المتاجر ادارة راس المال حتى يستطيع المتاجر التصرف فى كل الظروف حتى وان اخطا فى فك الهيدج يقدر يصحح خطاه مرة اخرى ودايما الهيدج للمحترفين لسهولة تعامله معه

صح وازيدك كمان ان المهم جدا اذا كنت هتستخدم طريقه الهيدج في المتاجره انك تختار عمله تتميز بالحركه البطيئه المتذبذبه في اغلب ايامها كالباوند دولار
واليورو باوند
والدولار كندي
لانك هنا ممكن تلعب هيدج على نطاق حركتهم وانت مطمن انهم مش هيخرجوا من النطاق ده وحتى لو خرجوا مش هيبعدوا كتير

kingman
05-18-2012, 04:15
صح وازيدك كمان ان المهم جدا اذا كنت هتستخدم طريقه الهيدج في المتاجره انك تختار عمله تتميز بالحركه البطيئه المتذبذبه في اغلب ايامها كالباوند دولار
واليورو باوند
والدولار كندي
لانك هنا ممكن تلعب هيدج على نطاق حركتهم وانت مطمن انهم مش هيخرجوا من النطاق ده وحتى لو خرجوا مش هيبعدوا كتير

المهم ان الواحد يختار اللأزواج اللى بيقدر يتعامل معها وبيقدر يحللها جيدا ويعرف ايه افضل مستوياتها وهى بتختلف من متاجر الى متاجر وفقا للأزواج المفضلة اليه
واكيد الأزواج اللى حضرتك ذكرتها معظمنا بنفضلها وانا خصوصا بفضل الكندى بعيدا عما يحدث هذه الأيام فى السوق فالسوق فى شبه جنون من الأزمات التى يتعرض لها

كريم
06-19-2012, 14:46
الهيدج سلاح ذو حدين لأنك قد تخسر بقوة او تكسب بقوة و بيحتاج ذوي خبرة جيد بيتعامل معاه

و فيه ناس شغلها كله بالهيدج بس خلي بالك ان فيه اسبريد و لازم يكون راس مالك كبير

و مناسب لكي تستطيع عمل صفقة جيدة و الله يوفق الجميع

magic777
06-21-2012, 02:09
المهم ان الواحد يختار اللأزواج اللى بيقدر يتعامل معها وبيقدر يحللها جيدا ويعرف ايه افضل مستوياتها وهى بتختلف من متاجر الى متاجر وفقا للأزواج المفضلة اليه
واكيد الأزواج اللى حضرتك ذكرتها معظمنا بنفضلها وانا خصوصا بفضل الكندى بعيدا عما يحدث هذه الأيام فى السوق فالسوق فى شبه جنون من الأزمات التى يتعرض لها
وانا معاك في رأيك ده فعلا الكندي ممتاز جدا وزوج واضح حتى في وسط الجنون اللي ضارب في معظم العملات حاليا
لكن يبقى الكندي محافظ على طبيعه حركته بصوره رائعه

Noah
06-21-2012, 14:17
الهيدج هو طريقة قديمة ولكنها خطيرة وفى نفس الوقت طريقة مربحة وتحول لك الخسارةا لى ربح لكن كالعادة فىا لفوركس لا يوجد اى شئ مربح يمكنك ان تعتمد عليه بسهولة الا وترى ان هناك نسبة خسارة انت تعانى منها فى السوق ويجب ان تكون هذه النسبة من الخسارة

ramid
06-23-2012, 02:31
الهيدج يمكن أن يكون بديلا عن الستوب لوز
ولكن لايجي أن تغفل شئ مهم وهو الاسيريد الذي يجعلك تخسر منذ البداية
الهيدج حل ترقيعي في نظري ولكنه ينقذ أحيانا من المارجن كال

Noah
06-23-2012, 04:32
الهيدج طريقة غير منظمة اطلاقا ولا يمكن الاعتماد على الهيدج فى الوقت الحالى ويجب ان يكون لدى المتاجر فى الفوركط الطريقة المناسبة التى يعمل بها والابتعاد عن الهيدج لان الهيدج محتاج استراتيجية خاصة به والالتزام بها والعمل عليها بطريقة منظمة

moonlight
06-23-2012, 04:52
التحوط يأتي ببساطة إلى وسيلة لحماية انفسنا من خسارة كبيرة. التفكير في التحوط والحصول على التأمين على التجارة الخاصة بنا
التحوط هو وسيلة لتقليل كمية خسارة إذا حدث شيء غير متوقع

sho
06-23-2012, 04:55
يا ريت شرح اكثر عن الهيدج انا قريت عنو كتير بس لحد دلوقتى مش فهماة كويس عملية معاكسة وفى ناس بتقول انة بدل الاستوب لوز وانا تايهة فى النص يا ريت لو شرح يكون واضح او لو حد عندة كتاب يحطو هنا وانا احملة وشكرا جزيلا

kamizidan
06-23-2012, 11:01
السلام عليكم .. لا استعمل الهيدج ببساطة لانني لم اجد طريقة تصلح له يعني الامر بالنسبة لي غامض

zikooo014
06-23-2012, 13:11
الهيدج من الطرق الممتازه في المتاجره و محتاجه ل احتراف
لان اي علطه فيها بتكون كبيره
انا بفضل الهيدج بالاوامر المعلقه قبل الاخبار غير كده مشتغلش هيدج

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:54
الهيدج من الطرق الممتازه في المتاجره و محتاجه ل احتراف
لان اي علطه فيها بتكون كبيره
انا بفضل الهيدج بالاوامر المعلقه قبل الاخبار غير كده مشتغلش هيدج

هى طريقه كويس فعلاً
وسمعت عن كم طريقه كده للأخبار

تضع باى استوب - وسيل استوب

من فوق ومن تحت - يكون فرق 10 نقاط بينهم

zikooo014
06-23-2012, 14:19
هى طريقه كويس فعلاً
وسمعت عن كم طريقه كده للأخبار

تضع باى استوب - وسيل استوب

من فوق ومن تحت - يكون فرق 10 نقاط بينهم

تماااااام انا بعمل كده بالظبط 10 نقط + السبريد صعودا و هبوطا

و السعر في اي مكان يروح فيه هيفتح الصفقه االي قدامه بس انا كنت عايز اسأل احد الهدف كام نقطه؟؟؟

konine
06-23-2012, 14:23
مرحبا أخي إتقان الهدرج من أحدد فنون متاجرة وأنا أعتبر من يتقنه أنه من محترفين
فليس قيام بالهدرج هو من أجل وقف خسارة فقط لأنه فور فكه وسيصبح حسابك في خبر كان و معرفة مكان مكان الصحيح لفكه هو أساس .
شكرا على معلومات الله كريم

kingman
06-23-2012, 15:57
الهيدج طريقة غير منظمة اطلاقا ولا يمكن الاعتماد على الهيدج فى الوقت الحالى ويجب ان يكون لدى المتاجر فى الفوركط الطريقة المناسبة التى يعمل بها والابتعاد عن الهيدج لان الهيدج محتاج استراتيجية خاصة به والالتزام بها والعمل عليها بطريقة منظمة
بالعكس الهيدج هو ابو النظام لكن ده طبعا بيعتمد على تاجر قوى محترف يستطيع ادارة صفقاته بقوة ومش يتأثر بسرعة او يمل او يتحكم فيه عامل نفسى
ههههه انا مش بعتمد على الهيدج نهائى فى عملى لكن هذا الأسبوع اجبرت انى استخدم الهيدج لجنون الحركة فى السوق

nickynilson
06-24-2012, 19:56
طب صديقي هذا الهدج متى يكون مفيد يعني هل استخدامه فقط لما اكون اخسر بشكل كبير ولا حتى بداية خسارة مفيد يعني اتمنى حد يفيدنا وشكرا عالموضوع

zikooo014
06-24-2012, 21:28
طب صديقي هذا الهدج متى يكون مفيد يعني هل استخدامه فقط لما اكون اخسر بشكل كبير ولا حتى بداية خسارة مفيد يعني اتمنى حد يفيدنا وشكرا عالموضوع

الهيدج انت بتستخدمه لو انت لقدر الله فتحت صفقه و الاتجاه عكس عليك فتقوم بفتح صفقه في نفس اتجاه السعر بلوت مضاعف عشان تغطي خسارتكو برضو بتستخدم الهيدج وقت الاخبار برضو و بتقي نسبة نجاحه 90% للتاجر

mage
06-25-2012, 05:13
الهيدج انت بتستخدمه لو انت لقدر الله فتحت صفقه و الاتجاه عكس عليك فتقوم بفتح صفقه في نفس اتجاه السعر بلوت مضاعف عشان تغطي خسارتكو برضو بتستخدم الهيدج وقت الاخبار برضو و بتقي نسبة نجاحه 90% للتاجر

حقيق نسبة نجاح الهيدج فى اوقات الاخبار 90 % اعتقد ان هذه النسبة من الممكن ان تجعلك من المليونيرات فى الفوركس لانى لو ضمنت نسبة ربح فى الفوركس 70 % فقط او حتى 60 % سوف اكون من الرابحين فى الفوركس

elazez
06-25-2012, 05:16
اتفق معاك في ان الهيدج في وقت الاخبار بيكون مربح جدا ولو ضمن هذه النسبة سيكون من اصحاب الملايين في وقت قصير
ولكن لا احد يضمن تقلبات السوق وغدره
بالتوفيق للجميع

KOGI
06-25-2012, 05:33
الهيدج دة عاوز واحد دماغ و مشاعرك ترميها فى الفريزر و راحة بال , للأسف فى ناس كتير ما بتعرفش تتعامل بالهدج

assidi saber
06-25-2012, 15:35
انا اعتقد انا الهيدج هو وسيلة للتخفيف من نسبة الخسارة في عند فتح صفقة في الحساب

waleed adel
07-06-2012, 18:11
الهيدج من اكثر المواضيع فى السوق الفوركس الموجود عليها جدل فمنهم من يقول مفيد ومنهم من يقول سىء
الا انه فى الاول وفى الاخر هو للمحترفين فقط والمحترف مش هيحترف الهيدج الا عن تجربته مرات كثيره جدا على الحسابات التجريبه

islamselmy
07-06-2012, 18:13
الهيدج من اكثر المواضيع فى السوق الفوركس الموجود عليها جدل فمنهم من يقول مفيد ومنهم من يقول سىء
الا انه فى الاول وفى الاخر هو للمحترفين فقط والمحترف مش هيحترف الهيدج الا عن تجربته مرات كثيره جدا على الحسابات التجريبه

فهلا الهيدج للمحترفين فقط و لازم تجربه فى حسابك الديمو كتير جدا قبل ماتجربه فى حسابك الحقيقى علشان مش يحصل ليك مشاكل دة راى كويس جدا
ولازم الواحد فى الاول وفى الاخر يتعلم من اخطائه

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 04:09
والله موضوعك جميل بس انا عن نفسى مش بأفضل استخدامه
لانه محتاج احرافيه جامده لان هتقابلك مشاكل ف فك الهيدج وخصوصا لو انت مش ذو خبره

shady hamza
07-09-2012, 04:12
العفو يا كبير

ياريت ولاهى هذا اهم شىء لانى فعلا محتاج اتعلم طريقة فك الهيدج
فى ناس تقدر تفكه بطريقة ما باقل الارباح را يساعدنى كتير لو اتعلمته ياريت يا جماعة ضرورى حد يشرح طريقه فكه

jans
07-09-2012, 04:17
اسمع اناس كثيريت يتكلمون عن الهيدج و المكاسب الكبيرة

والحمد الله بربح منها ربح كويس سواء صعودا او نزولا

اشكر صاحب الموضوع على طرحه موضوع الهيدج و بالنسبة لي الهيدج ارى بأنه يجب
على الشخص ان يكون له خبره فيه لكي يستطيع ان يجعله في صالحه لأنه إذا ليس لديه خبره قد تكون الخسارة لديه بشكل اكبر
و بالنسبة لي الطريقة التي تتكلم عنها و قلت انها غريبه اطرحها لكي يستفيد منها الجميع أخي .

abaragh
07-09-2012, 05:12
لكن فيه خطورة كبيرة فممكن يعكس السعر في الصفقة الثانية وتخرج خاسر في الاخير وهناك من يفضل التبريد على الهيدج

ehab
07-09-2012, 06:07
لا أنصح بالمتاجرة به الا في حالة اذا كنت محترفا في التجارة و
كانت لديك خبرة في الهدج و لديك سوابق في التجارة باستخدام الهدج

magic777
07-10-2012, 19:35
اشكر صاحب الموضوع على طرحه موضوع الهيدج و بالنسبة لي الهيدج ارى بأنه يجب
على الشخص ان يكون له خبره فيه لكي يستطيع ان يجعله في صالحه لأنه إذا ليس لديه خبره قد تكون الخسارة لديه بشكل اكبر
و بالنسبة لي الطريقة التي تتكلم عنها و قلت انها غريبه اطرحها لكي يستفيد منها الجميع أخي .
اهو حاجه هنا للي بيشتغل بطرق الهيدج مهما كان نوعها ايه انه يكون عارف المستويات القويه للزوج
الذي يعمل عليه بهذه الطرق وياريت كمان يكون فاهم طريقه حركته ومتابعه كويس قبل ما يشتغل عليه بالطرق دي
لان ده هيساعده اكتر في الطرق دي

mohamed yossef
07-21-2012, 12:20
مشكور اخى صبرى على الشرح وكل رمضان وانت طيب
الهيدج موضوع نادر ما احب سماعه فهو موضوع لا احب اللجوء اليه لانى لجات اليه مرة لما كان اول حساب ليا على وشك المارجن كول وبالفعل وصل للمارجن كول

2x1
07-21-2012, 12:49
اعتقد الطريقة دير ليها اسرار عشان تقدر تنفذها وتحقق من ارباح وتكون صفقات ربح عن طريق استعمالها ومش اي حد يعرف يتاجر بالهيدج

hesham1046
07-21-2012, 13:39
شوف اجمل حاجة الهيدج دة انا شغلى عالية عالطول الانو مكسبو مريح جداااااا بس احسن شىء تشتغل فية عن الهيدج هو الذهب سيبك من العملات الان مدمر الهيدج هو العملات
يعنى لو كنت فاتح صفقة هيدج على اليورو والدولار كنت خسرت راس مالك كلة

Aker001
07-21-2012, 13:40
الهيدج يمكن أن يكون بديلا عن الستوب لوز
ولكن لايجب أننغفل شئ مهم وهو الاسبريد الذي يجعلك تخسر منذ البداية
الهيدج حل ترقيعي في نظري

زيزو
07-21-2012, 15:57
فيه نظريات واتجاهات بتقول ان الهيدج هو بديل الاستوب لوز
يعني محددش الاستوب لوز واستخدم الهيدج
وتحليلهم للكلام ده بان مثل
فتحنا صفقة وخسرت 30 نقطة ثم فتحنا صفقة هيدج فهيكون الفرق بين الصفقتين هو الخسارة اللي 30 نقطة بالاضافة الي اسبريد صفقة الهيدج يعني مثلا الفرق هيكون 33 نقطة
ونفضل فاتحين الصفقتين لحد ما نغلق الصفقة الرابحة وفي نفس الوقت ننتظر لما الصفقة الاخري تقل بمقدار ال33 نقطة او ازيد علشان نقدر نخرج منها بتحقيق الارباح

ahmed
07-21-2012, 16:13
الهيدج ليس كلا منا يستطيع ان يستخدمه فهو سلاح ذو حدين ومن الصعب على المبتداءين
ان يستخدمو الهدج لانه من وجهه نظرى للمحترفين فقط

spiderxp
07-21-2012, 18:21
الهيدج معروف بصراحه انا بس عمري مااستخدمته

dodovedo
07-21-2012, 19:00
اخى الكريم
الهيدج ممكن ينقذ الحساب
وممكن يكون تابوت الحساب
المهم مش تعلم الهديج بل
تعلم ازاى نخرج من الهيدج
تقبل احترامى

msh3egy
07-25-2012, 18:14

tarek22
07-29-2012, 16:59
ان فتح بوزشن الهيدج يتضمن لمن لا يعرف ان تخسر قيمة السبريدوالكومشن للصفقة الجديدة المعقودة وبذلك انت توقف الربح وتوقف الخسارة بمعنى لا يعود لحركة السوق اي تاثير عليك بالمطلق

kkanmoun
07-29-2012, 17:57
اعتقد الطريقة دير ليها اسرار عشان تقدر تنفذها وتحقق من ارباح وتكون صفقات ربح عن طريق استعمالها ومش اي حد يعرف يتاجر بالهيدج

medmedooo
07-29-2012, 18:26

---------- Post added at 05:26 PM ---------- Previous post was at 04:59 PM ----------

لعفو يا كبير
ان شاء الله ننزل موضوع عن كيفية التخلص منه وفكه باريااا

mokhtar26
08-13-2012, 14:37
السلام عليكم
الهيدج وسيلة لانقاذ بعض الصفقات التي تعجزك الحيلة فيها
و يكون احيان استثناء و ليس اداة دائمة هذه طريقتي في استخدامه
والله اعلم

Eng PTC
08-13-2012, 15:23
استراتيجية جميلة

يعني ممكن هيديج لحد ما صفقتي الاساسية تبتدي تقلص الخسائر شيئاً فشيئاً

فأغق الصفقة الثنية واكسب منها والصفقة الاوى تكون متجهة للربح

mahmoudemam
08-13-2012, 15:24
الناس مش بتعرف تشتغله كويس وغير كده مينفعش هيدج في وقت صدور اخبار هامة بتأثر في السوق

smartmos
08-14-2012, 10:41
فعلا استفدت كثير منكم
اشكركم اخواني الكرام وبالاخص صاحب الموضوع على افادتنا

nourfx
08-14-2012, 12:10
الهيدج سلاح ذو حدين لانك بالتاكيد لو معرفتش تفكه صح بتكون فعلا النهاية هى المارجن كول لا قدر الله فى البداية انا كنت بعتمد عليه كليا بس بعد ما شوفت المارجن كول مرة واتنين
وتلاثه بدات افكر فى تغير طريقة شغلى ولقيت فعلا افضل شئ هو ايقاف الخساااااارة وتحديد سعر الايقاف من البداية واحترامة هو طوق النجاه فى السوق

moneymachine5
08-14-2012, 15:44
الهديج كثير من المتداولين يقومون بالتعامل معها لكن لابد ان يكون عندك القدرة في التحكم في اعصابك
ولك القدرة العالية في تفهم السوق

zasd
08-15-2012, 11:36
معلومة روعة فعلا

هيا دى افضل طريقة للحفاظ على الحساب من المارجن كول

mohmed94
08-18-2012, 00:10
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

عندما أرى أن الصفقه بدأت بالخساره ووصل معدل الخساره إلى 30 نقطه بالسالب أقوم بوضع الهدج للصفقة المفتوحه أى لو كانت الصفقه المفتوحه صفقة شراء وبدأت بالتنازل حتى (30-) نقطه بهذه الحاله أتخذ قرار بوضع الهدج أو فتح صفقه معاكسه فتكون صفقة بيع

النزيف الذى سوف يأدى إلى خساره كبيره لو إستمرت عملية الشراء لأن العمله تسير فى الجهة المعاكسه

اخوي مشكور علي الموضوع وكما قلت الهدج ما هو إلا عمليه معاكسه للصفقه الحالية يعني البيع شراء والشراء بيع بس في ناس تشوفة عملية صعبة ومعقدة عشان لو ما عرفت تتعامل معة يبقا هتخسر هتخسر

mehdi bourazza1
08-18-2012, 00:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

شكراا على شرح استراتيجية الهيدج

بارك الله فيك

بالتوفيق....

no1forex
08-18-2012, 03:17
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

السلام عليكم انا من الناس الى بتكره الهيدج لائن فكه صعب وبيحتاج بعض المفاتيح لو معرفتش توفرها صح من نقط مقاومه ودعم سعتها هتخسر فى الاتجاهين

وفى ناس بتعرف تتعامل معه فا بيوقف الخساره وبيحقق مكسب كمان المهم هو ان تكون انت لديك كل ادوات العبه لكى تكون موفق فى الهيدجات وتحياتى لك

lahcen077
08-18-2012, 04:05
السلام عليكم
من خلال اللي فهمتو الهيدج له نفس دور الستوب لوز او وقف الخسارة لكن افضل منو
مثال-- انا دخلت صفقة شراء فانخفض السعر 20 نقطة هنا انا اتدخلت وعملت عكس للصفقة فاصبحت صفقة بيع طبعا انا خلاص خسرت ال 20 نقطة لكن ان استمر السعر في الانخفاص الى ??30 نقطة بعد الهيدج في هذه الحال هل اكون سددت خسارة 20 نقطة وكسبت 10 نقطاط ولاا بعد الهيدج تغلق الصقة ???
اللي فهمتو صح ولا خطاا

absforever
08-18-2012, 05:06
اعتقد ان الهيدج هو هجوم معاكس قد يربح و قد يخسر اذا اسئ استعماله
وفي حالة مضاعفة اللوت يجب توخي الحذر والتصرف السريع

mohmed94
08-18-2012, 05:23
انا اختلف تماما مع الهدج كوقف للخسارة
وافضل استخدم وقف الخسارة واغلاق الصفة بدلا من ان تظل الصفقة معلقة لمدة طويلة فى انتظار فك الهدج

انا معك كلامك صح انا ازا عرفت الصفقه خاسره بنسحب على طول مافي داعي للهدج

salah-alhoot
08-18-2012, 07:03
الهيدج خطر اذا كنت لاتعرف كيفية الدخول فية والخروج منه لكن اذا كنت ممن يتمتعون بدقة تحليل نقاط الدخول والخروج فانه مصيدة كبيرة للارباح

mohmed94
08-18-2012, 11:34
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

السلام عليكم اخوي الكريم وشكرا علي الموضوع بس انا ما احب الهيدج لانة صعب ولو ما زبطتة كويس راح تخسر اكيد

mssforex
08-19-2012, 14:36
السلام عليكم ورحمة الله

اخى الهدج بيوقف الخساره بس مش اى حد يعرف يتعامل به علشان فكه بيقى غبى
وعلشان كدا لزم يكون الى بعمل هديج لزم يكون بيعرف
تحليل فنى ودعوم ومقومات وبكدا هتكون العمليه سهلة
وتحياتى لك اخى على المجهود الاكثر من رائع

aminewactop
08-24-2012, 03:45

hesham itch
08-31-2012, 15:56
اعتقد ان تلك الخطوة تختلف من استراتيجية وطريقة عمل الى اخرى والتى تختلف
من الاساس من المتاجر بشكل خاص ولا يتم العمل عليها فى حالة منفردة

thunderfot
08-31-2012, 18:51
الهيدج مشكلته عند الفك

فيجب فك الارتباط عند مستويات ارتداديه قوية

MAGDY
08-31-2012, 18:57
التدريب على فك الهيدج
على حساب تجريبى طبعاً
محتاج تكرار وممارسة لفترات وفترات
لغاية ماتحفظ طريقة فكه إزاى
ربنا يكفينا شره وشر ربطته السودا
تحياتى

HOUSAMMI
08-31-2012, 19:08
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

مش عارف وصفى او فهمى للهيدج مش كدة

فى راى المتواضع

الهيدج ان تفتح صفقتين احدها بيع والاخرى شراء

وعندما يتوجه السعر فى اتجاه ما وليكن صاعد

اغلق الاخرى مكتفيا بالخسائر القليلة

وبالارباح الاعلى من الاولى

tarek22
09-27-2012, 02:37
انا الصراحة لا انصح اي ااحد ابدا للمتاجرة باستخدام الهيدج لانه بكل بساطة غير مربحابدا و ايضا قد تتعلق في صفقات لمدة طويلة فبدل ان تضع وقف للخسارة و تحاولتعوض في صفقات اخرى سوف تبقى معلقا ولا تستطيع عمل شيئ لان كل تركيزك سوف يكون عن فك الهيدج

KINGMOS
09-27-2012, 10:39
مشكوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ر أخي
موضوع رائع ومتميز نتمنى أن تكمله في أقرب وقت نضراً لتضمنه معلومات جيد مفيدة شكراً جزيلاً
بتوفيق

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 11:30
السلام عليكم
تحليل وافي جدا لمعنى الهيدج
وان شاء تفيد ناس كتير بالموضوع دا
ربنا يجعله في ميزان حسناتك

yasser habola
09-27-2012, 17:10
شكرا ليك اخي الكريم علي التوضيح وفعلا هناك من يستخدم استوب لوز وهناك لا يستخدم الاستوب
ويتجة الي الهيدج لوقف المزيد من النقاط المعاكسة علي الصفقة لكن كن حذر
لان يوجد بعض شركات الوساطة تمنع استخدام الهيدج

Mo0nLight
09-27-2012, 17:14
الهيدج سلاح قاتل للحساب فى اليد الغير مدرب بصراحة مبحبوش غير فى اوقات معينة و ساعات كتير بيودينى فى داهيه منتظرين ابداعك فى طرق فك الهيدج

nemo19
09-27-2012, 18:55

kameleddinm
09-27-2012, 19:31
الف شكر حبيبي بالفعل الهيدج هو تخفيف من الخسارة طبعا و لما
ندخل في صفقة معاكسة يجب طبعا اغلاق الاولى الخاسرة

wael edries
09-27-2012, 19:58
استخدم وقف الخسارة افضل واغلاق الصفة بدلا من ان تظل الصفقة معلقة لمدة طويلة فى انتظار فك الهدج
وعموما هي خساره كبيره للذى لايملك الخبره لفكه او استخدامه
وبالتوفيق للجميع

m.mokhtar01
09-27-2012, 20:26
شكرا جدا جدا جدا على انك فهمتنا مفهوم الهيدج بالطريقة رائعة زي دي
نسال الله ان يجازيك خيرا

omarbling
09-27-2012, 21:02
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع وجزاك الله خيرا

benb
09-27-2012, 21:22
الهيدج من اخطر وسائل المتاجرة لمن ليس له خبرة كافية للتحكم و التخلص منه
و قد خسرت الكثير من الحسابات بسبب ه

hwida nada
09-27-2012, 21:31
انا عن نفسى نفسى اوى اتعامل بالهيدج وعلشان كده نفسى اوى اى حد متمكن فيه
يعلمهولنا ونستفيد منه
واللى يحب يتعامل بيه هيتعامل والعكس صحيح

mostafaabdelgawad
09-28-2012, 18:01
الله ينور اخي شرح ممتاز ومبسط
لكن انا شايف ان الهيدج ممكن يضيع عليك مكسب الصفقة اللي انتا محللها لو كمل السعر زي منتا عايز
لذلك يجب الحذر في التداول بالهيدج

zaki
09-28-2012, 18:38

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 18:58
الله ينور اخي شرح ممتاز ومبسط
لكن انا شايف ان الهيدج ممكن يضيع عليك مكسب الصفقة اللي انتا محللها لو كمل السعر زي منتا عايز
لذلك يجب الحذر في التداول بالهيدج

المبتدأ بيفكر الهيدج ده ايه

حاجه حلوه خالص

وبيلعب بيه اكنه بيلعب دومنو

لنا الله

hasback
09-28-2012, 20:05
الهيدج طريقة جيدة لكن بشرط الاتقان وضبط النفس فالطمع هو اهم مسبب للخسارة،فعوض ان تخفف خسارة احد الصفقتين تزيد الطين بلة،ويفضل ان الصفقتان العكسيتان يكون افتتاحهما في مستوى متقارب وبعدد يتراوح بين 5 الى 15 نقطة،فما دون دلك تكون نسبة نجاحه اقل،وهنا لا يضع ستوب لوز لانك ببساطة داخل صفقتين متعاكستين وتقريبا في نفس المستوى السعري

zeyadkabeel
09-28-2012, 22:07
اخى الكريم الهيدج هو فعلا وقف نزيف المال ولكن مش اى حد يعمل هيدج عشان لازم تفهم كويس طريقة التعامل معه

rigiray
10-10-2012, 20:52
السلام عليكم اخي الكريم
اناس كثيريت يتكلمون عن الهيدج و المكاسب الكبيرة

yazeed
10-10-2012, 20:53
السلام عليكم
شكرا لك على هذا الايضاح لمعنى الهدج الذي بنسبه لي هذه اول مره اعرف ما معناه وشكرا

themystery
10-11-2012, 12:25
الهيدج ممم سلاح ذو حدين لو جيت تقولي انه يوقف خساره
فأنت لو معرفتش تفكه امتي
هتخسر و ممكن تخسر كتيير
انا منتظر موضوعك القادم بالتوفيق

keko
10-13-2012, 19:00
بصراحه انا سمعت كثيرا جدا عن الهيدج وبصراحه انا لا اجيد استعمالهولا افضله على الاطلاق ولكن
استخدامه كوقف الخساره فهذا شىء انا لا اقتنع بيه وعلى العموم انت ان كنت تتقن العمل بالهيدج فربنا يوفقك

ososbahar
10-14-2012, 15:41
بصراحه الهىدج ده من اصعب الحاجات اللي شوفتها في فوركس واعتقد ان اي حد لسه مبتدا لازم يبعد عنه تماما

mostafa ramy
10-14-2012, 17:48
انا لا اقتنع تماما بنظام الهيدج لانة عدم قدرة على الربح من خلا لالتحليل وانما يعتمد
على الحظ فى دخول الصفقات ولكنة لة ناسة اللذين يحققون الربح منة

sunlight
10-14-2012, 19:49
انا لا اقتنع تماما بنظام الهيدج لانة عدم قدرة على الربح من خلا لالتحليل وانما يعتمد
على الحظ فى دخول الصفقات ولكنة لة ناسة اللذين يحققون الربح منة

نعم انا معاك الهيدج وسيله غير جيده للربح لاننا حتى لو ربحنا صفقه فالصفقه الاخرى معلقه بالخساره والله اعلم متى سيتم فك الصفقه فانضطر نعمل هيدج تانى وتالت حتى يتمرجن الحساب

nrgslawi
10-14-2012, 23:23
نعم هذا اسلوبي لاكون رابحا دائما
فعندما تكون لي صفقة خاسرة ادخل بعكسها ثم اجني الارباح حوالي 50 نقطة ثم انتظر حتى ترجع الصفقة الاولى كيفما كانت تم اغلقها

azifek
11-26-2012, 03:59
شكرا لك أخي الكريم على شرحك للهدج
و أنا أراه طريقة ممتازة للإيقاف الخسارة بل ويمكن من خلاله تحقيق أرباح
و شخصيا أفضل العمل بالهدج على ستوب لوز

Nourhan
11-26-2012, 12:01
بصراحة انا لسة بتعلم ومنكم نستفيد
بسمع مصطلحات كتيرة جدا وبحاول اتعلم

alinader5
11-26-2012, 13:50
شكرا لصاحب الموضوع على شرحه الهدج وبالفعل عرفت عنه معلومات لم اكن اعرفها مسبقا بانه ممكن يساعد المتداول في تقليل خسائره في الصفقة ونريد المزيد من الشروحات خصوصا في الاشياء ذات العلاقة بالخسارة

Mohamed Igo
11-26-2012, 13:57
شكرا على الموضوع
الهديج للمحترفين وطريقة جيدة لتخفيف الخسارة او تعويضها

amin dabes
11-26-2012, 20:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كنت عاوز اعرف هو الهيدج مسموح بيه في انستا فوركس ولا لا
تقبلو مروري

Mamadof55
11-26-2012, 23:30
تكمن اهمية الهيدج فى انه هو عبارة عن صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق و انتظار فرصة مناسبة لفك احدى الصفقات وانتظار الرتداد.

omar.winner
11-27-2012, 00:57
اذن فالهيدج هو بديل للستوب لوز فى حالة نسيان عمل ستوب لوز قبل فتح الصفقة اليس كذلك ؟ ولكن هل ما سمعته عن الغاء الهيدج صحيح ؟ لقد سمعت مؤخرا ان الهيدج تم الغاءه فى بعض الشركات او ما شابه فهل هذه المعلومة صحيحة ؟

أمير الحياة
11-29-2012, 11:47
انا بالمانه كرهتها الطريقه دي اكتر حاجه بتخسرني في حسابي ولغيتها من طريقة متاجرتي

radoinehajhouji
11-30-2012, 02:08
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 21:34
شكرا على الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

محمد جمال محمد احمد
01-23-2013, 21:11
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

matrcx
03-05-2013, 00:46
السلام عليكم

شكراا كتير اخى الكريم ومنتظرين موضوع كيفيه التخلص منه وفكه بارباح

ismail slimani
03-05-2013, 00:48
ايصا ممكن تسمى صفقات التبريد ان عكس عليك السعر ممكن تبرد الخسارة الى ان تصل الى اقرب دعم او مقاومة يرجعك وقتها تدخل صفقة التعزيز و يكون دخول وخروج مريح

haitham
03-05-2013, 01:05
اعتقد ان الناس الى بتشتغل بالهيدج دى ناس محترفه ولازم تكون متابعه بشكل دائم للسوق لمتابعه انعكاسات وتقلبات السوق

google
03-23-2013, 16:45

juliano
03-23-2013, 17:13
هو الهيدج بيستخدم مكان الاستوب لوز ويعتبر افضل من الاستوب لوز لان الاستوب لوز يقفل الصفقة على خسارة على عكس الهيدج اللى بيخلى الخسارة عايمة
انما مشكلة الهيدج الاكبر هى انك مش هتقدر تفكة بسهولة

taoufik bajjou
03-23-2013, 20:22
السلام عليكم خي لكريم لهيدج طريقة للخروج أقل لخسائر و لا أحبها شخصيا لأن المتداول المحترف يقوم بالتحليل و يقوم بإدارة جيدة لحسابه و يقوم بوضع الستوب لوز يتناسب مع قدرة الخسارة له

Omaryat1
03-24-2013, 02:42
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
فعلا أخي الهيدج هو إيقاف للخسارة و على كل يجب أن تكون محترفا بجد لاستعماله

majed
03-24-2013, 02:52
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

اليس من الافضل فتح عدة صفقات معاكسة وقريبة بالوقت بدلا من صفقة واحدة معاكسة لكن قيمتها الاجمالية تساوي قيمة الصفقة الخاسرة بذلك يسهل عليك فك الهيدج بسرعة اكبر
انا بالتطبيق العملي ساعدتني في فك الهيدج بسرعة اكبر

nimbuzz
03-24-2013, 03:03
الهيدج بينفع ساعات فى وقت الأخبار وبيكون افضل الحلول بمعنى اذا كنت فاتح صفقة ومنتظر ان تحقق ارباح لكن يوجد خبر قادم قوى ولانعلم هل سيكون فى اتجاه الصفقة او ضدها
فهنا تعلق امر هيدج فى مكان مناسب بحيث اذا جاء الخبر ضدك تفعل الأمر واصبح هيدج وفيه اللى هيفضل يضع استوب وكل واحد فيما يجيد التعامل به طبعا

Aya Ali
03-24-2013, 05:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دى طريقه ممكن الجأ ليها فى حالة ان السعر عكس ادخل صفقه معاكسه عشان اتفادى الخساره
بالتوفيق للجميع

nader
03-25-2013, 01:40
الهدج لمن يتقنه هو اداة فعالة لوقف خسارة
بل هناك من يتقنه بحيث يحول الخسارة الى ربح عبر وضع اوامر معلق متتابعة لسد الفجوة بين الربح والخسارة
انا شخصيا لا احب التعامل مع الهيدج حاليا
لانني اعتبر نفسي لم اصل الى درجة تمكنني من استعماله بشكل جيد

ahmed.mamdouh
03-25-2013, 03:27
اة يعنى ممكن تعمل صفقة بيع مرة وصفقة شراء مة اخرى فى نفس الوقت وممكن ناس تكسب منها فلوس كتير

ayman.shosha
03-25-2013, 03:40
كلام جميل ورائع
الا انها فى النهايه نبذه عامه
وكان يجب عليك ان تواصل موضوعك
لتصل الى مرحلة كيفية فك الهيدج
والخروج من الفخ بسلام
وهو ماليس بالهين

Heba Elhawal
03-25-2013, 03:58
شكرا على التوضيح و كتير لازم يفهموه
بس التعامل معاه محتاج حنكة و رزانة في التعامل مش تعامل كدا و السلام
تمنياتي بالتوفيق للجميع

saad forex
03-25-2013, 08:55
انا بستعمل الهيدج كتير جدا خصوصا فى الوقت اللى بلاقى السعر مش ناوى يرجع بس فى اوقات بعملها وبعد ما اعمل الصفقه العكسيه
الاقى السعر ارتد وبخسر فى الصفقه التانيه اللى هى العكسيه وبتحسر

doha shreef
03-26-2013, 01:21
معلومات جميله ومجهود رائع اتمنى تفيد الكل ومجهود يستحق الشكر
مشكور على التواصل

تشلساوي مكناسي
03-26-2013, 04:49
الهيدج ممكن المتداول يجعله كستوب للخسارة وبالتالي الدخول في الإتجاه الجديد لحركة الزوج
ولكن يجب الحذر منه لأنه فتاك للحسابات الصغرى وإذا لم يتم فكه جيدا فالخسارة ستكون كارثية

oo0khaled0oo
03-26-2013, 13:47
الهيدج و اخسر كده عادي ليه انا بتلقه
الفلوس في الشارع اخي الصراحه انا قريت عنه
و لكنل انا ايضا مش مقتنع به
انا اسف اخي​

doha shreef
03-26-2013, 14:54
انا لسه مبتدئه واكيد الموضوع ده هيفيد المبتدئين
مشكور على المجهود

ميوية حسن
03-28-2013, 16:47
عقود الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت

adam19
03-28-2013, 17:02
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا أخي على الموضوع المهم أرجو من الأعضاء الاستفادة منه

Mustaphha
04-01-2013, 01:07
هذا مهم جداً ويجب استخدمه

ramyw
04-01-2013, 01:58
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

تمام يعنى لو عاوز اخلى بالى من تصفير الحاسب
ادخل بصفقات مخالفة ، صح كدة اللى فهمته وا اية ؟

mahmoud300
04-01-2013, 02:25
امر كويس جدا جداً وشكراً جزيلاً لك

ess_ess
04-01-2013, 12:52
جزاك الله خيرا اخىالفاضل على هذا الشرح الجميل للهيدج معلومة سهلة وبسيطة بارك الله فيك

canforex68
04-01-2013, 13:02
الهيدج طريقة ممتازة لمن يعرف لها
فهي بحد ذاهتها استراتجية لمن يعرف طريقتها بشكل افضل

tazi larbi
04-01-2013, 13:42
السلام عليكم الهيدج يا اخي لا ينصح به الا للمحترفين والمتمكنين فقط لانك يجب ان تفتح صفقتين متاعكستين وفي نفس الوقت وبالتسعيرة نفسها وتراقب السوق وادا خسرت الاولى فان الاخرى ستنجح وتتطلب الصبر والتحكم في النفس وهدا لا يتمتع به الا المتمرسين الكبار والله الموفق

CH.MEHDI
04-01-2013, 13:45
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

السلام عليكم

الهيدج هو عبارة عن مخفف صدمات في سيارة فهو يساعد على تقليص الخساءر و لاكن لا يكون مربحا أبدا

بالتوفيق

canforex68
04-01-2013, 13:49
السلام عليكم

الهيدج هو عبارة عن مخفف صدمات في سيارة فهو يساعد على تقليص الخساءر و لاكن لا يكون مربحا أبدا

بالتوفيق
ههههه جميل التشبيع هذا اخي و هو فعلا كما قلت
فالهيدج له اهداف تقليص من مخطار الصفقات الخيسارة

bondaa
04-01-2013, 14:00
موضوع جميل اخى الكريم بس انا لسة مبتدئة وصعب اعمل استراتيجية الهدج لان على حسب ما قرات انها عايزة محترفين
شكرا على الموضوع

gna28
04-02-2013, 15:27
شكر خاص لصاحب الموضوع
أحيانا الهيدج يكون مطلوب فى بعض الاوقات ولكن مش أى حد يربح من الهيدج

الناصرمراد
04-02-2013, 20:47
نعم لكن تبقى اقوى اشكالية هي متى تقفل و اي صفقة تقفل هذا ليس للمبتدئين
و اعتبر انه اي خطا ستخسر خسارة مضاعة و ثقيلة

djebril
04-02-2013, 23:01
السلام عليكم
فعلا فكرة جيدة للحد من الخسارة و تحقيق الربح
لكن على اي فيرم تنصح بالتطبيق ؟ و شكرا

canforex68
04-02-2013, 23:05
شكر خاص لصاحب الموضوع
أحيانا الهيدج يكون مطلوب فى بعض الاوقات ولكن مش أى حد يربح من الهيدج

نعم اخي فهذا صحيح لانه فعلا الهيدج فهو وسيلة فعلالة للربح من النت
لكن يجب ان نعرف متى نعمله و كيفية التخلص منه

assemhassan
04-03-2013, 11:21
انا بسمع الكلمه دى كتير والله اول مره اعرف معناها الف شكر اخونا العزيز

BiBo
04-11-2013, 12:48
والله انا شفت ناس حققو كثيرمن الهيدج يا غالي ولكن في ايضا ناس ماقدرت على الهيدج
وخسرت كثير ولكن كل شيء يلزم له ااحتراف يا صديقي
تقبل مروري

dodovedo
04-11-2013, 15:14
مشكور على المعلومات
والتنسيق الجيد
تقبل احترامى

forexkhan32
04-11-2013, 15:16
موضوع جيد اخي خصوصا انه بيتكلم عن الهيدج
فهو كيفما كن الحال فانه جيد

medo144
04-11-2013, 18:14
الهيد هو احد الطرق للهروب من وفق الخسارة
ويحتاج الى احترافيه شديد للتعامل معه

rafikwood
04-13-2013, 20:16
افضل استخدم وقف الخسارة واغلاق الصفة
من لايجيد الهيدج بيكون سبب فى خسارة مضاعفة

abdelkarim1996
04-13-2013, 20:30
السلام عليكم
إستراتيجية معروفة لكن مخاطرة
عالية لأصحابها لذلك لا أتبعها

dodovedo
04-13-2013, 22:02
مشكور على المعلومات الجميله
والتنسيق والخط
تقبل احترامى

latraaa
04-13-2013, 22:14
مشكور أخي الكريم، و لكن الموضوع مكرر كثيرا، ارجوا أن نبتعد عنه بعض الشيء، لأن الجميع صار يعرف معنى الهيدج، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hebkar
04-13-2013, 22:37
لست مبسوط من الهيدج
اعتقد انه لو حدث لى ذلك وفقدت الامل تكون خساره محققه ولن ازيد الخساره بصفقه اخرى لاتجاه ممكن
تقبل مرورى وتحياتى

juliano
04-22-2013, 12:53
السلام عليكم الهيدج بيستخدم مكان الاستوب لوز ويعتبر افضل من الاستوب لوز لان الاستوب لوز يقفل الصفقة على خسارة على عكس الهيدج اللى بيخلى الخسارة عايمة
انما مشكلة الهيدج الاكبر هى انك مش هتقدر تفكة بسهولة

L!NDa
04-22-2013, 14:15

الهيدج هو يضهر لك انو جيد ولكن لما تجرب وتجي كيف تشتغل عليه
تبقى متحير ومتى تفك الهيدج
وهذا هو الشيء الصعب فيه

ahamed ali
04-22-2013, 14:27
شكرا للموضع بس الهديج اخى الكريم لا تلجاء الاية الا للضرورى القصوى لانة خطير جدا لو لم يكن لديك خبرة فى استراتجية الهيدج اا اعتبرة بمثابة الالغم لو خرجت من نقطة خطاء وانت رصيد فى خطر وصفقات بلوت عالى هتتمرجن

zamalkkkawy
04-26-2013, 07:25
السلام عليكم
تمام والله يا اخي
موضوعك
عن الهيدج
وانا والله لا كنت اعرفه قبل كده
بالرغم من اني استخدمه بالصدفه في تجارتي

abo2012
04-29-2013, 18:51
السلام عليكم
اعجبتني اول ما سمعت بها وجربتها
ولكن توصلت لاحقا انها لايعتمد
عليها كسلاح واحد

ayman2122
04-29-2013, 18:57
موضوع مفيد استفد منة وشكرا لك

ABCD1234
04-30-2013, 18:02
جزاك الله خيرا على توضيح الهيدج
وهو طبعا اسلوب خطير جدا
وغير مناسب للمبتدئين
حيث يحتاج الي احترافيه في التعامل معه

forex.price
04-30-2013, 18:51
هو فعلا يااخى الكريم الهيدج من احسن الطرق للمتاجره يا باشا بس بجد يا غالى مش اى حد يقدر يستخدم الهيدج يا باشا

صحتك بالدنيا
04-30-2013, 18:58
استخدمت هذا الاسلوب من قبل اعمل صفقه شراء ولما تزداد الخسائر

بعمل صفقه بيع لكن للاسف تتلخبط الدنيا فجاه واتوه ومش عارفه اغلق مين واحتفظ بمين

payza
04-30-2013, 19:02
اسلوب فاشل جدا يلجأ اليه اي مبتدئ
لكن للاسف عايز محترف في المجال

rosa133
05-01-2013, 14:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الي ميعرف يستخدم الهدج صح يبقا ميجزفش بيه انا ده راي و بالتوفيق

Dhoom
05-01-2013, 14:50
اخي الكريم تقبل مروري
وتسلم علي الشرح المفيد
في انتظار المذيد بازن اللة
تقبل مروري

icomex2
05-01-2013, 14:53
الهيدج هو عملية يقوم بها المتداول بتفادي الخساءر و لتفادي اغلاق الصفقة الخسارة
و بالتالي فقد يربح من الوجهتين و يصبح له ارباح من الخساءر التي كانت

mimo3050
05-15-2013, 05:21
انا بصراحة مش بفضل استخدام الهديج علشان محتاج حد عنده خبرة كبيرة جدا

amanda
05-15-2013, 06:01
هو محاولة لانقاذ ا يمكن انقاذه ، و هو صفقة عكسية لصفقة اولى انقلب عليها السوق
و هناك شركات لا تسمح بها

maged mohamed
05-15-2013, 07:06
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على الشرح للهيدج لان السوق لة قترة تبقى مش عارف طالع ام نازل وهى تساعد على ان تقتح صفقتين نكس بعض لنفس الزوج ايهما بربح استخدمة لصالح الربح

3amr
05-17-2013, 18:24
انا يختلط علي الآمر دائماً ولا استطيع القيام بها ولكن سوف أحاول القيام بهذا الموضوع ان شاء الله

adell
05-22-2013, 03:43
الهيدج هو صفقة عكس صفقة وو يحمى من الوصول لى المارجن كول
ولكن الهيدج عايز خبرة فى كيفية فك الهيدج لانه من لايعر كيف التعامل مع الهيدج سوف يودى الى خسائر كبيرة

tota2000
05-22-2013, 04:41
الهيدج ليس له فائدة الا في حالة لديك راس مال كبير جدا .كما انه يمكن استخدامه مع اليوت في حالة تعدد السيناريوهات ولكن يحتاج لاحتراف وكما قلت تحتاج لراس مال كبير للاسفادة منه اما للحسابات الصغيرة فهو مضيعة وقت وحرق اعصاب .

yacrao
05-22-2013, 11:34
طبعا مائة في المائة شكرا لك اخي الكريم على الموضوع المميز اعتقد ان
الهيدج اداه لمحترفي الفوركس لكن لشخص مبتديء لا اصحه امن يجرب هذا ابدا

emam
05-22-2013, 12:34
ان يكون لدى المتاجر فى الفوركط الطريقة المناسبة التى يعمل بها والابتعاد عن الهيدج لان الهيدج

Hamza Bousselmi
05-22-2013, 12:56
السلام علوكم، انا جديد في الفوركس لكني اجد هذه المواضيع مفيدة جدا.
اليوم فهمت معنى الهيدج، واستنتجت انه لا يهدف للربح انما هو وسيلة لإيقاف النزيف او تجنبه.

sendrela
05-22-2013, 20:57
الهيدج يحتاج للتدرب عليه كثيرا على حساب ديمو لانه ممكن بدل من ان يخفف الخساره يزيدها

وتكون الخسائر مضاعفه ..ولكن يجب اخذ كل الاحتياطات حتى نتفادى مشاكل الهيدج

تحيتى

انس بن تن
06-30-2013, 03:24
طبعا شرحك جميل ومبسط بارك الله فيك
وشكرا لطرحك مفهوم الهيدج مشكور جدا يا اخي بارك الله فيك ف انتظار كل ما هو جديد بالتووووووووووفيق

zakama
07-14-2013, 19:21
السلام عليكم
الحمد لله استفيد منكم كثيرا بالتوفيق للجميع

doaa sary
07-14-2013, 22:39
هى ممكن تنفع لو الرصيد كبير ويستحمل التغيرات دى
اعرف ناس بتربح من الاتجاهين بس انا هجربها الاول ع الديمو

zyzo
07-14-2013, 22:54
الله يعطيك العافية اخي الكريم ونحن في اشد الشغف
للموضوع القادم لفك الهدج فاكمل ما بداتةولك جزيل الشكر

gamal20
07-14-2013, 23:31
الهيدج اخى الكريم له طرق معينه
للربح وتحتاج الى احتراف عالى فى التعامل

thexxgame1
07-14-2013, 23:57
الخسارة قادمة قادمة الهدج لتقليل الخسارة ليس لإيقافها
تماما وانا غير مقتنع به

ali mohammed
07-18-2013, 15:26
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي الموضوع الرائع حول الهيدج
لكن الهيدج يحتاج الي خبرة للتعامل معه والا كان سبب في خسارتك لاقدر الله
اما عن المبتدئين من الافضل ان يتعاملوا بالاستوب لوز
بالتوفيق للجميع

soooonor
07-18-2013, 15:49
لكن الهيدج مش بالسهولة دى بالنسبة للمبتدئين .. يحتاج خبرة كبيرة لتطبيقه و السيطرة على الخسائر

يمكن لكل مبتدئ تجربة الهيدج على حساب تجريبى لإكتساب الخبرة اللازمة

mai66
07-18-2013, 18:12
فعلا استراتيجية مهمه واعرف ناس بتستخدمها لاكن عايزة
وقت للمتابعه امام الشارت وراس مال كبير يستحمل صفقتين

محمد السيد محمد
07-21-2013, 02:13
الفكرة بتاعة الهيدج مستوعبة .. لكن أنا أعرف ان فيه شركات كتيرة لاتمكن من الهيد فما التصرف اذن
كمان اللي مش فاهمه ليه انت جدت ضرور أن تصل الى 30 نقطة بالسالب ليه مش 10 أوحتى خمسة بالسالب
أم هناك حكمة من تحديدها 30 نقطة

goody
07-21-2013, 02:38
في راي ان استخدام الهدج في المتاجره بدون معرفه استخدامه بدقه يؤدي اللي خساره كبيره ومضاعفه للخساره الاصليه
ولابد من معرفه الطريقه الصحيحه والتدريب عليها من اجل الربح الصحيح
....................الله كريم

mohamed61172
07-21-2013, 09:43
فعلا اخي الكريم الهيدج ساعات كتيرة بينقذ الرصيد بس ساعات بيقلب عليك لذلك ينبغي الحرص

ضى القمر
08-16-2013, 15:41
الحقيق انا مش هقدر اعلق على مدى صحة موضوع حضرتك لانى لسه مبتدأه ومش عندى خبره كافيه
لكن عندى طلب ياريت لو حضرتك تقدم شرح مفصل لهذا الموضوع والحالات التى تستخدم فيه بالتفصصيل كى نستفيد كمبتدئين

forex4
08-18-2013, 13:10
مشكور اخى الكريم على هذا التوضيح البسيط لطريقة الهيدج
لانه يوجد كثير من الاعضاء يسئل ويريد ان يعرف معنى الهيدج

root09
08-18-2013, 13:28
من الواضح أن تقنية الهيدج تمكن من الحد من نسبة الخاسرة ولكن سوء استعمالها سيكلف خسائر أكبر
من الصفقة الاولى.

b---m
08-18-2013, 13:54
انا مبتداء وسمعت عن نظام الهدنج وجدت فية بعض الصعوبة ولكنى ابحث
عنة اكثر للتعلم ومعرافتة جيدا

waleedhafez
08-18-2013, 13:55
الهيدج سلاح بحدين يجب على من يستعمله ان يكون هو عارف هو بيعمل ايه
لكى لايخسر الاثنيين معا ويخرج فى الوقت المطلوب بعد ما يحقق اللى هو عايز تسلم ياغالى على الموضوع

gamal20
08-18-2013, 14:25
الهيدج فعلا من اسرار السوق السحريه للربح
ولكنه يحتاج الى حرفيه شديده فى التعامل

adeool
08-18-2013, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخي الكريم ومشكور على الشرح
لكن الامر يحتاج الى كثيرا من التوضيح والشرح وان كان الامر هو الحد من الخسار فلماذا لا نقوم بايقاف
الصفحة ونبدء بصفة ثانية .

forexbroker
08-18-2013, 15:34
هذا بالضبط فالهيدج يحمي من المرجن كول لكن على التاجر الذكي
حسن التعامل معه و معرفة الوقت المناسب لإستعمال الهيدج و كيفية
الخروج منه ولو بخسارة قليلة.

mokhtaralmasry2
08-18-2013, 15:52
الهيدج طريقة ممتازة لمن يجيد التعامل بها فهي توقف نزيف الخسارة تقليل الخسارة يعتبر مكسب أيضاً

ولكن من لا يجيد هذه الطريقة فمصيره الخسارة الكبيرة

رشا الهوارى
08-19-2013, 05:51
اشكرك جدا علي هذة المعلومات الغالية وننتظر منك الكثير من الموضوعات لافادتنا كمبتدئين وشكرا لكعلي مجهوداتك الرائعة

MAGDYABDO
08-27-2013, 07:54
الحقيقة الهديج للى يقدر يشتغل علية ويفهمو يقدر يكسب منه مكسب كويس جدا
يعنى لو محترف فى الهديج تقدر تكسب انتظر طرح طريقة لفك الهديج

forex_lionz
08-27-2013, 11:51
يجب ان يكون الهيدج هو اخر خيار امامك عند محاولة تقليل الخسارة
لانه عند الوصول لخسارة كبيرة فى احد الصفقتين يتم اغلاق واحدة منهم

aures2013
08-27-2013, 12:21
الهيدج استراتجية جميلة توقف بها خسارة كبيرة بوضع صفقة معاكسة وقد تعود بالأرباح

WASEM DALLOUL
08-27-2013, 12:38
السلام عليكم
شكرا لك ياأخي على هذه المعلومات القيمة والمفيده وانا شخصيا استخدم الهيدج عوض اللوس استوب وذلك بسبب احتمال عودة السعر

waleedhafez
08-27-2013, 12:41
طيب ماهو الحل بناء على كلام حضرتك انما عندما تقوم بفتح صفقه معاكسه بعد نزول الصفقه الاساسيه الى ثلاثين نقطه ثم تبدء بالصعود مره اخرى وبالتاكيد عندما نفتح صفقه معاكسه بتكون بضعف القيمه هيكون ايه الحل

therock
08-27-2013, 14:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم نصيحتي ليك الهيدج استراتيجية رائعه يجب دراستها جيدا للاستفاده منها

canforex68
08-27-2013, 14:44
الهديج عملية جيدة لمن يعرف قيمته
لكنه يتطلب ان يطكون المتداول محترفا في التداول جيدا لكي يعمل به

hicham07
08-28-2013, 04:14
اخي هدا الرابط ستستفبد مه اكيد
http://forex-masr.com/showthread.php?40610
ارجو ان تشكر صاحب الموضوع

barcaloni3333
08-28-2013, 05:23
بارك الله فيك أخي الكريم على شرحك المميز لطريقة الهيدج التي تعتبر من أهم التقنيات الموجودة في الفوركس

mona ali
08-28-2013, 08:59
وانا متفق مع هذه القاعدة كثيرا
فمن يجيد الهيدج باحتراف لن تكون هناك صفقة خاسرة له وهذه المهارة لايستكطيع ان يتعامل بها كل المتاجرين وانما المحترفين منهم فقط
ومن لايجيد الهيدج بيكون سبب فى خسارة مضاعفة ليه والأستوب ليه بيبقى افضل بكتير

---------- Post added at 05:59 AM ---------- Previous post was at 05:53 AM ----------

اختلف تماما مع الهدج كوقف للخسارة
وافضل استخدم وقف الخسارة واغلاق الصفة بدلا من ان تظل الصفقة معلقة لمدة طويلة

WASEM DALLOUL
08-28-2013, 14:50
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومات الجيده والمفيده وانا شخصيا استخدم الهيدج عوض الستوب لوس

catw
08-29-2013, 14:16
الهدج

hedge

ما معنى الهدج؟

شكر اخى على المعلومه رغم ان الهيدج من الادوات الخطر لمن لا يعرف استغللها
تقبل مرورى وتحياتى وفى انتظار كل جديد منك

mena ahmed
08-29-2013, 14:25
اناسمعت ان الهدج دة بيحتاج حدمحترف جدا لنك لو مش هتفكة بطريقة صح ميةالمية هتخسر اكيد فانا مش حابةاشتغل بية

MuRa
08-31-2013, 03:24
دة موضوع جآمد جداً وانا بحآول آعمله بس مــوش عارف بس ان شاء الله هتعلم وهبقي كويس آدعولي ويارب يوفقكم ويفقني

شكراً لكم علي هذا الموضوع

anwer
09-14-2013, 09:16
السلام عليكم
أخي الكريم أشكرك على هذا المجهود القيم فلقد أفادتني هذه معلومات كثيراً :)

falcon26
09-20-2013, 07:22
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

doola2020
09-20-2013, 09:29
ولكن الهيدج يا أخي هي عملية فاشلة لأنني لم أعلم أي الصفقات أغلق وأيهما اتركها مفتوحة وممكن السعر يعكس معايا كمان

Mostafa Haval
11-08-2013, 23:43
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

شكرا لك على الشرح ياريت لو تكبر الخط شوية

تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

salim telecom
11-09-2013, 01:24
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك ولاكن مذا تستفيد لو عكس السعر في الصفقة الرابحة بعد اغلاق الخاسرة
و الله أعلم و الله الموفق

anamoody
11-09-2013, 23:16
شكرا اخى الفاضل على الشرح الوافى والمبسط
واتمنى ان ينال الاعضاء الاستفادة منه مثلى وننتظر الافضل
تقبلى مرورى

---------- Post added 11-09-2013 at 09:16 PM ---------- Previous post was 11-08-2013 at 11:35 PM ----------

ؤالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان هذا الموضوع شيق جدا ومفيد جدا
وجزاك الله خيرا على هذا الموضوع وشكرا على النصيحة
بارك الله فيك
شكرا لك

rsfbg2010
11-15-2013, 13:38
اسللام عليكم جميعا
الهيدج هو اجراء صفقه معاكسه للصفقه المفتوحه
على الحساب وهو اسلوب بديل للاستوب لوس فيتم استخدامه فى حاله
انعكاس السعر عليك

farfor821
11-15-2013, 13:52
الهيدج فهو طريقة يمكن الاعتماد علهيا
لكي يعمل المتداول الحماية لحسابه من الخسارة الكبيرة
و بالتالي فانه لعيه ان يعرف النقط المهمة لكي يفك هذا الهيدج

ashrafshawky
11-15-2013, 13:53
اخى الكريم انا لا افضل العمل بهذا الهيدج لانة بحق كبدنى الكثير من الخسائر ولابد من الخبرة الجيدة والادارة الجيدة لراس المال وبالتوفيق والنجاح

rikif
11-15-2013, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم بارك الله فيك يا اخي
الكريم وجزاك الله كل خير اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة وفي امان الله

ebram
11-15-2013, 16:18
اسللام عليكم جميعا
الهيدج هو اجراء صفقه معاكسه للصفقه المفتوحه
على الحساب وهو اسلوب بديل للاستوب لوس فيتم استخدامه فى حاله
انعكاس السعر عليك
كمان بيستخدم الهيدج فيبعض الاستراتيجيات الي بتكون معتمده علي الاخبار
لكن انا لا افضل العمل في اوقات الاخبار لانها بتعرض الحساب الي الخطر

رشا الهوارى
11-15-2013, 16:36
فعلا كثيرون يستخدمون الهيدج ليس فقط لكى ينقظوا صفقاتهم من الخسارة ولكنهم ايضا يستخدمونة كاستراتيجية لصفقاتهم وانا عن نفسي لا اقوم فعلا بعمل الا اذا كانت هناك صفقة بدات فعلا بالعكس في الاتجاة والخسارة

anamoody
11-15-2013, 22:26
شكرا على هذه المعلومات الممتازة والرائعة
وشكرا على مجهودك الخاص وعلى شرحك الواضح
وبارك الله فيك على هذا الموضوع الممتاز
جزاك الله كل الخير

منى الجندى
11-20-2013, 11:55
الهيدج مطلوب لما يكون الوضع فى الصفقه اتاز فعلا
ولا نستطيع غلقها على هذه الخسارة والصراحه تجربتى معه مؤلمه