PDA

View Full Version : فوائد الستوب لوز

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13

medo2013
10-24-2014, 22:27
انا شايف ان الصفقة مبتخدش اكتر من اربعة ساعات بس ولابد من عمل الاستوب لوز الذى يعمل على البعد عن الخسارة فى الصفقة والحد من الصفقات التى تساعدك على خسارة مالك وممكن عن طريق هذة الاستراتيجية تحد من الخسارة وتحطلها حد

haleeim
10-25-2014, 01:02
اختيار استوب لوز باعتقادي يكون في مناطق تحت الدعومات والمقاومات بقليل,لأنه عند كسر مناطق الدعم والمقاومه فيمكن السعر سوف يذهب بعيدا,واذا لم تضع وقف الخساره في هذه المناطق يمكن ان تؤدي الى خساره كبيره

ام زياد
10-25-2014, 01:09
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم مشكور لشرحك فايده هذه الاداه العظيمه التى يجهلها او يتغاضى عنها الكثير الستوب لوس مهة جدا بالذات للحسابات الصغيرة فهى تحمى من المارجن كول و هو العدو الاول للحسابات الصغيرة لكن فى بعض الاوقات تكون سبب خسارة فى الصفقة خاصة اذا كانت الزوج متذبذب او وقت الاخبار مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره وشكرا

zouhirflava
10-26-2014, 11:27
بالفعل للستوب لوز أهمية كبيرة في حماية الحساب من المارجن كول .
و لكنه سلاح دو حدين فالإختيار الخاطئ لمكان وضع الستوب لوز قد يسرع زيارة المرجن كول الى حسابك
اتمنى لك التوفيق

gehad87
10-26-2014, 11:30
الاستوب لوز امر مفيد في حالة واحدة بس انك محدده كويس
وتحليلك سليم بنسبة كبيرة
يعني من الاخر هو مفيد جدا للمتداول
سواء كان مبتدئ ولا محترف
بس يستحسن طبعا وضعه على اساس تحليل فني وتلتزم بخطة ادارة راس المال معاه

مروة
10-26-2014, 13:04
الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد
لانه مرات الصفقة تضرب ستوب ويرجع تانى لنفس الاتجاة ويحقق الهدف كمان مش عارف العيب في السوق ولا فى تحديد نقطة الاستوب
كنت اتمنى الافادة لكن واضح انك عندك كتب ومطلع
تحباتى

سولا العسولة
10-26-2014, 13:05
دة مهم جدا يكفى انه بيحافظ على فلوسك من الضياع يعنى لما تقفل صفقة على خسارة قليله احسن ما يتمرجن حسابك وانا كذا مرة خسرت راس مالى كله بسبب صبرى على الخسارة وعدم استخدام الستوب لوز

BrahimForex
10-26-2014, 13:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناك العديد من فوائد الستوب لوز اهمها انه يحميك من الخسارة الكبيرة ويغلق الصفقة لوحده

محمد ميدو
10-26-2014, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا كلام صح وشكرا على الموضوع الستوب ده اهم حاجة عشان الخسائر متبقاش مصائب بالتوفيق ان شاء الله اخى الكريم
تحياتى لك وللكل ان شاء الله

gamlpm
10-27-2014, 04:17
و الاهم من تمرجن الحساب اخي الكريم
jans
هو ان امر الاستوب لوز يساعدك علي التعلم من اخطاءك و الاستفادة من اسباب خسارتك لصفقة ما - كنت انت داخل فيها اصلا بهدف تحقيق الربح

walmp01
10-28-2014, 01:28
انا سالت كثير منن الخبراء قالو عدم الالتزام بقواعد الاستوب لوز ونسبه المخاطره يكون هذا نهايه حسابك الي المرجنه واذا كانت الصفقه غير واضحه بنسبه كبيره فا الافضل لا يدخلها احد

im30h
10-31-2014, 12:22
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان من اهم فوائد ستوب لوز
هو المتاجرة بجزء من راس المال فقط ، لذا فهو مهم ويجب علينا كما
نظع اخد الربح ان نضع ستوب لوز ، وذلك كي يكون الربح والخسارة محدودة
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

mohyedal
10-31-2014, 12:25
وضع ستوب لوس يساعد الفرد المتداول في
الفوركس على الحفاظ على راس ماله من اجل
الرجوع في اليوم الموالي للتداول من جديد

forexabdo2014
10-31-2014, 13:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
.بصراحة فعلا اخي الناشر مثل ما ذكرت
باختصار الستوب لوز هو عبارة عن صمام الامان للحساب
ولواه لكان اغلب خساراتنا البسيطة هي تصفير حساباتنا
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

simonad
10-31-2014, 20:54
وفي أنحاء أوروبا استقر مؤشر فايننشال تايمز 100 البريطاني دون تغير يذكر بينما انخفض مؤشر كاك 40 الفرنسي 0.1 بالمئة وارتفع مؤشر داكس الالماني 0.2 بالمئة.
وقد واصل بنك اليابان المركزي يوم الثلاثاء ضخ سيولة في سوق النقد بينما يسعى كبار صانعي السياسة الى احتواء موجة بيع حادة للاسهم اليابانية باعلان انهم يراقبون عن كثب الحركة في السوق وتقديم تطمينات بشأن سلامة الاقتصاد بوجه عام.

alsatry2014
10-31-2014, 20:55
مشكور ياغالى على هذا التوضيح الهام
لان معرفة عمل فتح الاوردر من اساسيات تعلم التداول
وبالنسبة للاستوب لوز فارى انه من اهم مميزات سوق الفوركس

oday4ever
10-31-2014, 20:56
امكان اختيار الاستوب لوس فعلا مهم جدا لجميع مستخدمين الاستوب لووس وتحديد مناطق وضع الاستوب لوس علم بحد ذاته وقد نرى بعض الخبراء يضعون استوب لووس صغير واهداف كبيرة وهذه هيا قمة الاحتراف في نظري

alsatry2014
10-31-2014, 20:56
مشكور ياغالى على هذا التوضيح الهام
لان معرفة عمل فتح الاوردر من اساسيات تعلم التداول
وبالنسبة للاستوب لوز فارى انه من اهم مميزات سوق الفوركس

benchou-ahfd
10-31-2014, 21:09
الستوب لوز يعتبره معظم التجار لا فائدة منه او هو سبب خسارة الصفقات انا ايضا كنت اعتقد نفس المعتقد و لكن لما خسرت كل اموالي تاكدت من اهميته ان تخسر بعضا من مالك و تعود تتاجر بعد حين خير لك من ان تخسر كل مالك دفعة واحدة في شمعة واحدة

salichou
10-31-2014, 21:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين
الستوب لوز مهم جدا و علينا ان نتعامل معه بدفة تامة و الله مستعان

---------- Post added at 07:45 PM ---------- Previous post was at 07:17 PM ----------

اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين
انه اهم شي و هو الستوب لوس علينا ان نتعلم طريق استعماله و شكرا لكم شباب

iforex1
10-31-2014, 21:52
بصراحة اخي انا لا اعتقد ان الستوب لوز يمكن تكون له فوائد لانه
يمكن ان يجعل الصفقة تخسر ثم تنعكس لتحقيق الهدف بعد ان اغلقت على خسارة

sholh
10-31-2014, 21:52
بجد هو حاجه مهمه جدا لحمايه الحساب من الخساره وحصلت معايا خساير كتير
بس لما استخدمته فعلا هو الحل وهو ده فعلا صمام الامان ميرسي ليك يا اللى ناشر الوضوع

alsatry2014
10-31-2014, 21:53
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين
اسف جدا اخي و لكني لا افهم ماهي الخياراة الثنائية اسف جدا

ابو جعفر الطيار
10-31-2014, 21:54
السلام عليكم اخي العزيز
نعم اخي كثيرا ما افقد حسابي
بسبب عدم وضع الستوب
الانسان يجب ان لا ينسى الستوب
شكرا لك اخي

if1
11-06-2014, 10:31
بصراحة اخي انا لا احبذ استعمال الستوب لوز لانه يكون غالبا سبب للحرمان من
الربح باغلاق الصفقة على خسارة رغم امكنية ارتداد السعر

downlaod3
11-06-2014, 12:18
انه اهم شي و هو الستوب لوس علينا ان نتعلم طريق استعماله و شكرا لكم شباب

magic777
11-06-2014, 15:31
بصراحة اخي انا لا اعتقد ان الستوب لوز يمكن تكون له فوائد لانه
يمكن ان يجعل الصفقة تخسر ثم تنعكس لتحقيق الهدف بعد ان اغلقت على خسارة

اخي الاستوب لو انت بتعرف تختار النقاط الي تحطها ليه صح هتكسب بيه وهيكون معاك والعكس صحيحي طبعا اخي ولو خساره قليله احسن
من خساؤه عايمه كبيره

alyelsawy79
11-07-2014, 00:55
الستوب لوزاعتبره من الاختراعات المهمة في الفوركس فهو يحمي الحساب من
الخسارة الكبرا ولكن يجب علي المتداول احسان استعماله لان قد تستطيع بنقطة زيادة او نقصان ان تخسر صفقة رابحة

noureldin777
11-07-2014, 10:19
الستوب لوز له فوائد كتيره جدا خصوصا
لو النور قطع ولا حصل حاجه زي كده
تبقي في امان و مطمن لانك ظابط الستوب لوز
لكن و مش ظابطها ممكن تفتح حسابك تلاقيه اتمرجن بكل اسف
بالتوفيق

semsm2220
11-07-2014, 10:24
السلام عليك يا اخى ان فؤائد الستوب لوس تعتبر من اساسيات ادارة راس المال فى الفوركس لانه عند الدخول فى اى صفقة فاننى احدد مسبقا نسبة خسائرى فى هذه الصفقة ولات مدى ممكن ان استمر فى الصفقة وهنا استطيع ان ادير راس مالى

zeko220
11-07-2014, 10:26
الستوب لوز بيعطيك امان وبيعرفك انك وصلت لاخر حسابك فا هو ينبهك وانتا بتاجر فى حسابك الشخصى اعتقد انوا مهم جدا استخداموا اخى العزيز الفوركس مجال كبير جدا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

nassar.ali
11-07-2014, 10:33
ابدء كلامى بالتحيه لصاحب هذا الموضوع الرائع
الستوب لوز مفيد هو لعدم ربطك بالصفقه ويكون المتحكم فيها ويساعدك على الربح المطلوب وعند الخسارة لا تتعرض لخسارة اكبر من المحددة

magedaly
11-07-2014, 10:37
الستوب لوز هو الوضع الذى من الضرورى ان توقف معه الصفقه لكى لا تتعرض معه الى خساره اكبر من التى خسرتها قبل
ذلك ويمكن ان توضع كذلك قبل بدايه الصفقه ويجب ان يكون الستوب لوز بناءه على تحليل فنى وتقنى

forex.free
11-07-2014, 10:50
فعلا الستوب لوز له اهميه كبيرة للمستثمر وانا اعتبره صديق المتداول
لانه ينقذك من كوارث قد تحصل لحسابك وتخسر كل مالديك

OLSOPIDRO
11-07-2014, 10:54
السلام عليكم بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد
لانه مرات الصفقة تضرب ستوب ويرجع تانى لنفس الاتجاة ويحقق الهدف كمان مش عارف العيب في السوق ولا فى تحديد نقطة الاستوب وشكرا تحياتي

payza
11-07-2014, 20:28
اكرهه جدا ياا خي رغم فوائده التي ذكرتم ها فانا لا استعمله حيث دائما يبقى عندي أمل في رجوع السعر و للاسف احيانا تتضاعف خسارتي........... بالتوفيق للجميع

nada forex
11-07-2014, 21:12
الســـــــلام عليــكم و رحــمة الله و بركـــــاته ......ماشاء الله يا اخى شكرا
على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن فوائد الاستوب لوز يا اخى

sharshabil
11-08-2014, 23:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ارى ان الاستراتيجة الحكيمة تعتمد على وضع الستوب لوز دائما
ودلك من اجل الادارة الحازمة لراس المال
و تقليل الخسائر

breakss08
11-11-2014, 19:34
امكان اختيار الاستوب لوس فعلا مهم جدا لجميع مستخدمين الاستوب لووس وتحديد مناطق وضع الاستوب لوس علم بحد ذاته
وقد نرى بعض الخبراء يضعون استوب لووس صغير واهداف كبيرة وهذه هيا قمة الاحتراف في نظري

mohaforexer
11-13-2014, 00:46
الإستقلال. وضح يوم الأمس الصورة العامة إلى حدٍ ما، و أظهر بأنه على الرغم من التراجع الحاد الذي وقع بداية مع الإعلان عن إحصاءات التصويت، فإن لهذا الزوج توجه عام إلى الأعلى. الرسم البياني في الأسفل يظهر بأنه على الرغم من تراجع زوج الجنيه الإسترليني/الدولار الأمريكي مبدئياً خلال

the one
11-14-2014, 11:27
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
الستوب لوز بالفع خاصية رائعة يضعها الفوركس بين ايدينا و خاصة المبتدئين لتجنب الخسارة الكبيرة

aber
11-14-2014, 11:41
للستوب لوز أهمية كبيرة في حماية الحساب من المارجن كول . و لكنه سلاح دو حدين فالإختيار الخاطئ لمكان وضع الستوب لوز قد يسرع زيارة المرجن كول الى حسابك اتمنى لك التوفيق

SaifAlaabodi
11-14-2014, 11:43
شكرا اخي على هذه المعلومة الجميلة وان شاء الله المزيد والمزيد من هذا المواضيع الرائعة .....تحياتي لك

haythem99
11-14-2014, 11:58
للستوب لوز أهمية كبيرة في حماية الحساب من المارجن كول . و لكنه سلاح دو حدين
من دون ستوب لوز فأنت خسران و مغامر
يجب أن يكون الستوب لوز صديق المتداول

محمد عبد اللطيف
11-14-2014, 12:07
عليكم السلام
بالفعل اللاستوب لوز هام للغايه واتمنى ان نعترف بالخساره عند بدا تكونها لان ترك الصفقات للخساره نهايته المارجن كول بكل سهوله
ولابد ان نتعلم الكثير من الاخطاء السابقه

downlaod4
11-16-2014, 01:37
فعلا الاستوب لوس من افضل الادوات التي يجب العمل بها من قبل كل المضاربين وبدونها سوف تخسر معظم اموالك في عمليه واحده مهما كنت بارع في السوق
وايضا تعتبر بدايه طريق الي الربح او ايقاف الخسائر ولكن معظم المضاربين لا يعملون بها لانهم يعتقدون انهم لم يخسروا

chouaib1
11-17-2014, 12:56
الإستقلال. وضح يوم الأمس الصورة العامة إلى حدٍ ما، و أظهر بأنه على الرغم من التراجع الحاد الذي وقع بداية مع الإعلان عن إحصاءات التصويت، فإن لهذا الزوج توجه عام إلى الأعلى. الرسم البياني في الأسفل يظهر بأنه على الرغم من تراجع زوج الجنيه الإسترليني/الدولار الأمريكي مبدئياً

mohaforexer
11-17-2014, 22:35
الثقة فى اليورو بعد وضع الخطط من قبل الاتحاد الاوروبى لسد العجز فى ميزانيات الدول الاوروبية التى تواجه عجزا بسبب الديون حيث وضع 450 مليار يورو (970 مليار دولار ) فى مايو كمساندة مالية تحاول سد العجز فى اليونان والبرتغال وايرلندا والبرتغال .وارتفع اليورو 0.2 في المئة الى 1،2933 $ مقابل الدولار .و أحدث التوقعات إلى أن الدولار سيضعف مقابل اليورو بحلول يناير كانون الثاني بسبب

mustapha99
11-17-2014, 22:48
نعم اخي اوافقك الراي في كل ما قلته
الستوب لوس له دور كبير جدا جدا في الحفاظ على المال في المنصة او في حسابك
وبالتالي انصح الجميع بوضع ستوب لوس في اي صفقة دخل لها

nabilyon
11-17-2014, 23:00
لا شك ان الاستوب لوز من الادوات الهامة فى منصة التداول ويجب ان ياخذ كل متداول هذة الاداة محل اعتبار لما لها من اهمية كبيرة فى حفظ الحسابات خاصة بالنسبة للمبتدئين الذين يدخلون للمنصة بحماس زائد ولا ينتبهوا لخاصية الاستوب لوز التى قد تحمى حسابتهم وقت الشدائد

aber
11-17-2014, 23:22
الاستوب لاغنى عنه لدى المتاجر ولابد من ان يتم الاخذ به لانه مهم جدا ويمنع من خساره راس المال كله

romani youssef
11-17-2014, 23:24
خاصية الاستوب لوز قد يحافظ على راس امال من الخسارة الكلية ولكن ايضا يؤدى الى الخسارة القليلة وبكدا يمكن عمل ترشيد لراس المال وبذلك يتاكل الرصيد
ووالرافعة المالية تحتاج اى حسن اداة ذك يجب ان نهتم بنسة المخاطرة

khalid01
11-17-2014, 23:32
و لكنه سلاح دو حدين فالإختيار الخاطئ لمكان وضع الستوب لوز قد يسرع زيارة المرجن كول الى حسابك
تحياتي

mohaforexer
11-19-2014, 00:30
حتى أشعر بأن هذا السوق قد دخل فجأة إلى نمط تنازلي. من غير المحتمل بأن نرى ذلك قريباً، و لكن علي أن أعترف بأني كنت متفاجئاً بقوة عملية البيع حتى هذه النقطة.
البقايا الأخيرة للنمط التصاعدي
أعتقد بأننا في الرمق الأخير من النمط التصاعدي، و الجلسات القليلة القادمة سوف تكون حاسمة بالنسبة للمشترين إن كانوا سوف يعيدون السيطرة على

mohamedbaki
11-19-2014, 18:39
الستوب لوز مهم جدا ومؤثر بدرجة عالية فى حالة لو حصل انقطاع فى التيار الكهربى واحنا اليومين دول
فى انقكاع مستمر فى الكهربا ولو النت فصل مثلا او الراوتر رستر ده بيحميك من الخساره

aliali
11-19-2014, 18:39
والله اخى الكريم انا شايف ان اهم فايده من وجود الاستوب لوز انه بيديلك فرصه تانيه انك تعوض لانه لسه المال موجود فى حسابك وتقدر تعوض
عكس بقه لو مفيش استوب لوز معناها انك خرجت من السوق ومتقدرش تدخل غير لما تشحن تانى

mooor
11-19-2014, 19:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع فانا اتفق معك تماما
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

mor
11-19-2014, 22:58
الاستوب لوز من اهم واكثر الاشياء التي من الممكن ان تفيدك في سوق الفوركس
واعتقد ان الاستوب لوز من الممكن ان يساعدك كثيرا ولكن يجب ان تتدرب وتتعلم جيدا حتى تعرف النقطة الصحيحة لاستخدام امر وقف الخسارة

---------- Post added at 07:58 PM ---------- Previous post was at 07:54 PM ----------

الاستوب لوز من الممكن ان يساعدك كثيرا ولكن يجب ان تكون محترف حتى تستطيع تحديد النقطة الصحيحة لامر وقف الخسارة الاستوب لوز
واعتقد ان الاستوب لوز يحتاج الى فترة تدريب ومعرفة كافية ويفيدك في وقف الخسارة على حسابك وتقليل نسبتها

ihab331
11-20-2014, 21:55
أخي الكريم الستوب لوز في الفوركس له فوائد عديدة و أهمها هي حمياتك من الخساير الفادحة و التقلبات الخطيرة للسوق
أرجوا أن أكون قد أفدتك و تقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

khalid01
11-20-2014, 23:46
هو فعلا الاستوب لوز دة مفيد جدا مع الصفقات الطويلة والفريمات الكبيرة اللي ممكن نسيب الشارت وقفل الجهاز ونسيبها لكن طبعا لو سكالبينج مش بتبقي فنفس الاهمية اكيد

amenaali
11-21-2014, 22:52
الستوب لوز مهمه جدا لانها بتساعد في حمايه راس المال من الخساره او علي الاقل بتحد من
الخساره الي ممكن تحصل بس اي خطأ في الاوامر ممكن يسبب الخساره فلابد من التركيز

monayaa
11-21-2014, 22:52
الستوب لوز مهم جدا و خصوصا للدين لا يتابعون الصفقات طوال اليوم
و انا اطلق عليه لقب طوق النجاة ، لأنه يفيدني و ينجيني من المارجن بعض الاحيان

mela
11-22-2014, 00:38
فعلا الاستوب لوس من افضل الادوات التي يجب العمل بها من قبل كل المضاربين وبدونها سوف تخسر معظم اموالك في عمليه واحده مهما كنت بارع في السوق
وايضا تعتبر بدايه طريق الي الربح او ايقاف الخسائر ولكن معظم المضاربين لا يعملون بها لانهم يعتقدون انهم لم يخسروا

tawfik200
11-22-2014, 00:56
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم نعم الستوب لوست له مزيا كثيرة فهو يقي من الخسائر الكارثية وشكرا

tedjboyka
11-22-2014, 01:06
بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد
لانه مرات الصفقة تضرب ستوب ويرجع تانى لنفس الاتجاة ويحقق الهدف كمان مش عارف العيب في السوق ولا فى تحديد نقطة الاستوب

hpacer
11-22-2014, 05:18
""السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممتاز أخي الفاضل على موضوعك الجميل مع إحترامي
وتحياتي أخي الفاضل الكريم كما أقدم الشكر لجميع أعضاء الفوركس
على ردودكم وتحياتي لكم وكل التقدير والاحترام

medomedomedo
11-22-2014, 05:49
وقف الخساره من اهم الادوات في مجال الفوركس ويجب الاهتمام بها في هذا المجال حيث استخدامه سوف يحميك من الخسائر الكبير في مجال الفوركس وايضا لابد من استخدامه لان اداره راس المال تطلب استخدامه حتي تكون الخساره ليست كبيره

mimi123
11-22-2014, 17:55
الاستوب لوز او امر وقف الخسارة بيكون مفيد جدا في حالة لو السعر عكس عليك او حاجة
بيكون الضامن ليك لوقف خسارتك عند هذا الحد

messi19
11-22-2014, 18:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته. و مرحبا بك اخي الكريم

اشكرك على الموضوع و سوف اجيبك عن سؤالك اخي الكريم تفادي الخسارة

spartaler
11-22-2014, 23:47
عليك أيضا أن تكون قادرة على التجارة دون انفعال. لا يمكنك تتبع كل stoploss
يشير إذا لم يكن لديك القدرة على تنفيذها في الوقت المحدد. يجب عليك دائما وضع
الخاص بك وقف الخسارة وأخذ الربح نقاط لتنفيذ تلقائيا، وليس تغييرها
إلا إذا كان لديك على الاطلاق. اتخاذ القرارات الخاصة بك والالتزام بها. وإلا فإنك
سوف تدفع نفسك (وسطاء بك) مجنون.

gr53
11-24-2014, 20:39
الاستوب لوز من أهم أوامر السوق التي تحافظ على الحساب من المارجن كول و غير ذلك من المفاجأت
لكن يجب التدريب على كيفية تحديده جيدا حتى تحصل منه على النتيجة المطلوبة

worldg04
11-25-2014, 20:13
المتاجره بدون استوب لوووز هي تجاره انتحار واستعد لان تخسر كل اموالك في صفقه واحده
بالغلط وده امر واقع وفارض نفسه الا اصحاب رؤس الاموال الضخمه واداره راس المال

karim01
11-26-2014, 01:06
الستوب لوز ظروري للحفاظ على الحساب من المارجين كول لانك تحدد نسبة الخسارة ويجب ان تعرف اين تظعه لكي لا يضرب الستوب ويعود السعر في نفس الاتجاه
لذلك عليك وضع الستوب في نقطة تكون متاكد ان وصلها السعر سوف يستمر في نفس الاتجاه وليس العودة منه
هذا رايي الخاص

a.mahmoud07
11-26-2014, 01:11
بارك الله فيك اخي الكريم و عندك كل الحق في كلامك...الاستوب لوز من اهم ادوات اداره راس المال و يحمي الحساب من المرجن
و ايضا هناك الترلنج استوب او الاستوب المتحرك و يسيخدم في الصفقات التي تحقق مكاسب للمحافظه علي المكسب و عدم الخساره و انا استخدمه في كل صفقاتي

aminoos
11-26-2014, 02:03
و أيضاً سوف تستطيع ضمان عدم تمرجن حسابك في حالة انعكاس السعر عليك من نظري أيضاً على المتاجر أن يضع ستوب لوز حتى ولو كان يتاجر عن طريق السكالبينج لأنك عندما تحدد الستوب لوز لأنك لا تضمن عدم انعكاس السعر عليك بشكل كبير و سوف يكون لديك حد معين قد وضعته لكي تخسره من حسابك لهذا انصح اي شخص بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيدتانى

انا حصلت معايا خسائر كتير قبل كده دخلت لكل التجار قالولي ادي جزات الي مبيستخدمش استوب لوز مع الاداره الجيده لرأس المال هذا من الاخر الاستوب لوز طوق النجاه الذي ياتي لك وانت في المحيط

area4xer
11-26-2014, 03:31
هذا وقد شهدت العملات الرئيسية تداولات في نطاق ضيق مع مطلع الأسبوع الجاري الذي يحمل في طياته توقعات بنك الاحتياطي الفدرالي لوتيرة النمو ومعدلات التضخم والبطالة للأعوام الثلاثة المقبلة بالتزامن مع ترقب المستثمرين لأي تلميحات تجاه مستقبل أسعار الفائدة المرجعية.
بخلاف ذلك قد تابعنا عن الاقتصاد الأمريكي اليوم الإثنين الكشف

bibou
11-26-2014, 07:20
عليك أيضا أن تكون قادرة على التجارة دون انفعال. لا يمكنك تتبع كل stoploss
يشير إذا لم يكن لديك القدرة على تنفيذها في الوقت المحدد. يجب عليك دائما وضع
الخاص بك وقف الخسارة وأخذ الربح نقاط لتنفيذ تلقائيا، وليس تغييرها
إلا إذا كان لديك على الاطلاق. اتخاذ القرارات الخاصة بك والالتزام بها. وإلا فإنك
سوف تدفع نفسك (وسطاء بك) مجنون.

omar223
11-26-2014, 21:08
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان الستوب لوز
مهم جدا ومؤثر بدرجة عالية فى حالة لو حصل انقطاع فى التيار الكهربى واحنا اليومين دول
فى انقكاع مستمر فى الكهربا ولو النت فصل مثلا او الراوتر رستر ده بيحميك من الخساره
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

amrs
11-26-2014, 21:29
فعلا خاصيه مهمه جدا وانا معها فى ان النا كلها تستخدمها فعلا تعتبر اناه مفيده فى طريقه التداول اخى الكريم واعتقد كمان انها فيها نوع كبير اوى من انك تبقا لازم عامل حد لخسارتك ف دا فى صالحك اخى الكريم كبير اوى شكرا لك

alis
11-27-2014, 01:50
طبعا فوائد الاستوب لو هى عديده جداف انا اعتقد ايضا ان الاستوب لوز دا ليه علاقه قويه اوى فى حساب راس مالك شكرا لك خاى الكريم وبالتوفيق اخى الكريم وانشاء اله تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك

eslam22
11-27-2014, 02:40
انا كنت بتعتمد على الاستوب لوز ى الاول وحاليا انا لا اعتمد عليه لما يحقق الخسائر الكبيره الى ممكن اناه نقع فيها ف دا امرم همجدا لازم تبقا عندك بالتوفيق لك اخى الكريم انشاء الله وتقدر تحل الموضوع دا وانشاء اله تبقا عارف مميزاته وعيوبه شكرا لك

haleeim
11-27-2014, 12:34
اختيار استوب لوز باعتقادي يكون في مناطق تحت الدعومات والمقاومات بقليل,لأنه عند كسر مناطق الدعم والمقاومه فيمكن السعر سوف يذهب بعيدا,واذا لم تضع وقف الخساره في هذه المناطق يمكن ان تؤدي الى خساره كبيره

Enaz
11-27-2014, 12:35
وتتألف برامج الوسائط المتعددة من:
- برامج إعداد الرسم وتعتبر من أهم أدوات تصميم الوسائط المتعددة؛ نظرا لما تشكله من تأثير كبير على المستخدم النهائي لهذه البرامج، وتوفر برامج إعداد الرسوم التحكم في الألوان وتعديلها حسب الرغبة، وإمكانية الرسم في أبعاد يمكن

rabhiaziz
11-27-2014, 12:43
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
الستوب لوس هو صماما الامان و هو الذي يحمي حساباتنا من التمرجن و الله مستعان شباب

senaeslam
11-27-2014, 13:23
السلام عليك يا اخى اولا اود ان اشكرك على هذه المعلومات القيمة عن الاستوب لوس التى تفيد الكثير من المتداولين الجدد على هذا المجال لتعليمهم اول خطوة فى كيفية ادارة راس المال الخاص بهم وشكرا

Enaz
11-27-2014, 13:24
حالة اكتساب اللغة فإن هذا التمثل يعتمد على النظام اللغوي الذي يشمل إجراءات لاختيار المفردات والتراكيب والمعاني المناسبة التي تحكم الاستعمال اللغوي، وإعادة ترتيب وتقويم مستمرين للتمثلات الداخلية تتناسب مع تزايد القدرة اللغوية للفرد المتعلم حيث ترتب التمثلات

aymanso
11-27-2014, 13:25
السلام عليكم من المهم جدا استخدام الستوب لوز لان هذا يحمى ارصيد ويحمى صفقاتك فى حالة انعكاس السعر ويجد نظم وقواعد مهمة يجب معرفتها عند وضع الستوب لوز لاى صفقة ولذلك يجب وضع الستوب لوز بشروط لاتفقدك الصفقة فى اى وقت ومراعة حالة تغير اتجاة السعر

eslam88as
11-27-2014, 13:27
الستوب لوز هى الحامى الحقيقي لراس مالك حيث يمكن من خلالها ان لا تتعرض للخسائر واذا تعرضت للخسائر تكون ضعيفه نوعا ما
وكذلك الستوب لوز يمكن ان تحميك اذا انقطعت الكهرباء او النت اثناء التداول وفتح الصفقه

Enaz
11-27-2014, 13:28
نفسية وفيزيائية.
وهناك عدد من نماذج القراءة التي توضح ما يجري في العقل الإنساني عندما نقرأ، وهذه النماذج هي:
1) النموذج اللولبي: يوضح هذا النموذج كيف أن عملية القراءة تتدرج من القدرة على فك

myaer
11-27-2014, 13:30
ارى ان التاجر الذى يمتلك ادارة جيده لراس المال ينبغى ان يقوم بستوب لوس عند بدء فتح اى صفقه من اجل
حمايه امواله وايضا قد لا يتمتع التاجر بالخبرة الكافيه فيقوم بالتداول باستراتيجيه خاطئه

ameera
11-27-2014, 13:30
الاستوب لوز او ما يعنى وقف الخساره فهى الطريقه الامثل للحفاظ على راس المال وحصر الخسائر
كما انها تساعدك على اكتساب خبره جديده بالسوق ومحاوله البحث عن اسباب خسارتك فى الصفقه السابقه ومنحك فرص اخرى

karim01
11-27-2014, 15:45
انا موفقاك الرأى فعلا الستوب لوز يعتبر صمام الامان للحساب والخساره القليله احسن ما اخسر كل حاجه دا غير ان الواحد بلازم يحط الستوب لوز عند النقطه المناسبه يعنى ميحطوش عند نقطه منخفضه اوى ولا يحطه عند نقطه مرتفعه اوى فيكون ملوش لازمه

omar223
11-27-2014, 16:15

Enaz
11-27-2014, 16:16
ولقد أولت وزارات التربية والتعليم اهتماما كبيرا في تعلم اللغات في السنوات الأخيرة؛ لما لها من أهمية، ويتركز ت
فاعل الطلبة في مرحلة الصف الثاني الأساسي مع مهارتي الاستيعاب القرائي

mokhtarss
11-27-2014, 18:11
شكرا على الموضووع نعم كما نرى أهم ميزات الستوب لوز المحافضة علي رأس المال
لا يهم أن تخسر الأموال اللتى نربحها من الصفقات السابقة . الأهم أن يبقي رأس المال كما هو أو ننميه بالتوفيق للكل

abderrahmane92
11-27-2014, 18:19
بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم , كأنه مش موجود خالص ودى مشكله كبيره جدا ولازم نتعلم نحط الاستوب

toutou1
11-27-2014, 18:42
ارى ان التاجر الذى يمتلك ادارة جيده لراس المال ينبغى ان يقوم بستوب لوس عند بدء فتح اى صفقه من اجل
حمايه امواله وايضا قد لا يتمتع التاجر بالخبرة الكافيه فيقوم بالتداول باستراتيجيه خاطئه

haleeim
11-27-2014, 19:05

---------- Post added at 06:05 PM ---------- Previous post was at 06:04 PM ----------

ختيار استوب لوز باعتقادي يكون في مناطق تحت الدعومات والمقاومات بقليل,لأنه عند كسر مناطق الدعم والمقاومه فيمكن السعر سوف يذهب بعيدا,واذا لم تضع وقف الخساره في هذه المناطق يمكن ان تؤدي الى خساره كبيره

Ahmed2020eg
11-27-2014, 20:54
امكان اختيار الاستوب لوس فعلا مهم جدا لجميع مستخدمين الاستوب لووس وتحديد مناطق وضع الاستوب لوس علم بحد ذاته وقد نرى بعض الخبراء يضعون استوب لووس صغير واهداف كبيرة وهذه هيا قمة الاحتراف في نظري

haleeim
11-27-2014, 21:13

حسنى صادق
11-27-2014, 21:22
انا عن نفسى لا استخدم الاستوب لوز على الاطلاق لانة من الممكن ان يكون سببا للعمل على نهاية الحساب فى ظروف غاية فى الخطورة

mena33
11-27-2014, 21:24
ن افضل الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يااما مش بتحطه او بتحطه 20 نقطه بس وبيضرب بسرعه جدا او بتحطه كبير اوى كأنه مش موجود خالص ودى مشكله كبيره جدا ولازم نتعلم نحط الاستوب

haleeim
11-27-2014, 21:37

alimohamed
11-28-2014, 00:54
فعلا الاستوب لوس من افضل الادوات التي يجب العمل بها من قبل كل المضاربين وبدونها سوف تخسر معظم اموالك في عمليه واحده مهما كنت بارع في السوق وايضا تعتبر بدايه طريق الي الربح او ايقاف الخسائر ولكن معظم المضاربين لا يعملون بها لانهم يعتقدون انهم لم يخسروا

ibrahim forex
11-28-2014, 01:10
تحدث خسائر كثيرة اذا لم تستخدم الستوب لوز فهو يساعدك على ان تحمى حسابك
ولابد ان تعرف الطريقة المناسبة لكى تتاجر صح وتربح

area4xer
11-28-2014, 01:24
بأن قفزة الأسعار خلال الثلاثين دقيقة الأخيرة ليس لها سبب مقنع سوى تصريحات النعيمي, وأضاف بأنه يرى في هذه التصريحات موقفا سعوديا بعدم التدخل للضغط على أسعار النفط في حالة الارتفاع مرة اخرى قبل وصولها إلى 90$ للبرميل,

al.hany
11-28-2014, 03:40
اعتقد للاستوب لوز فوائد كبيهر جدا ومهمه جدا لازم كل واحد انه يقدر يستخدمها بثوهر الى هتقدر انها تنتسبه بشكل كبير اوى وان دا لازم يبقا مختلف لشخص لاخر علشان يقدرو انهم تفيدهو فى الصفقات ف شكرا لك اخى الكريم وتقبل تحياتى

kimo.san
11-28-2014, 04:28
ليس فى كل الاوقات وان كمان لازم تبقا عارف ان لازم تبقا عارف الصفقه ومحددها كويس اوى علشنان تعرف الاستوب دا هيقدر يحقق الطلب منه ولا لا ونا دا لازم تبقا عارفه شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله

al.ho2
11-28-2014, 10:45
شكراخ اى الكرمي على هذه الفوائد الى ممكن اناه تفيدنا بشكل كبير فى موضوع الاستوب لوز وان دا امرم هم جدا وان كمان الاستوب لوز دا يقدر انه يبقا عامل مساعد لينا كويس اوى وان الاتسوب لوز دا يعتبر هو اساس الفوركس من وجهه نظرى

allh
11-28-2014, 11:27
من حيث وجهه نظرى وما شوفته مما حققه الاستوب لوز منم خسائر اكبر فف دا امر فى منتهى الصعوبه فعلا انى اقدر احكم عليه وانا لازم ابقا اجربه علشان اعرف انه فعلا بيبقا فيه الزياده م نالخساره فعلا ولا بيقف عند الحد بتاعه شكرا لك

BILALOU4
11-28-2014, 12:05
هو ممكن ان يكون مفيد و ممكن ان يكون غير مفيد ، فمثلا في بعض الاحيان يضع الواحد ستوب في مكان يظن انه جيد و لكن السعر يذهب اليه بالضبط و يخسره الصفقة و لكن السعر يعود ليصل الى الهدف الذي كان عامله
هنا في هاته الحالة فالستوب هو ضار اكثر مما هو نافع

mimi123
11-28-2014, 12:31
الستوب لوز مهمه جدا لانها بتساعد في حمايه راس المال من الخساره او علي الاقل بتحد من الخساره الي ممكن تحصل بس اي خطأ في الاوامر ممكن يسبب الخساره فلابد من التركيز

---------- Post added at 10:31 AM ---------- Previous post was at 10:13 AM ----------

الستوب لوز مهمه جدا لانها بتساعد في حمايه راس المال من الخساره او علي الاقل بتحد من الخساره الي ممكن تحصل بس اي خطأ في الاوامر ممكن يسبب الخساره فلابد من التركيز

haleeim
11-28-2014, 13:12

toutou1
11-29-2014, 11:31
فعلاً أخي بدونها يعتبر المتاجر يعتمد على الحظ أو مثل ما يقول البعض مقامره
على حسابك بالربح أو خسارة الحساب بالكامل و هذا سوف يكون ضدك بكل تأكيد .

hakim12
11-29-2014, 18:09
الستوب لوز من قواعد إدارة الأموال التى لا تحمينا فقط من الخسارة

ولكن ستجعلنا نربح المزيد من المال على المدى البعيد

فإذا تعلمت كيف تسيطر على خسائرك فإن امامك فرصة لربح المزيد من الاموال

enmy15
11-29-2014, 18:23
والله ما عرف للستوب لوز
ياريت لو في شرح له بدات اتحمس الكل يستخدم للستوب لوز
لابد ابحث عنها في قوقول لكي استفيد اكثر
يارت احد يعمل شح للموضوع لانه مهم جداااا

alikimo
11-29-2014, 18:58
مهم جدا طبعا ان انت ستخدم الاتوب لوز كتير جدا فى اى صفقه انت بتعمل ابرام لها وانالصفقه الى بتبقا من غير اى استوب لوز ممكن انها تخسرك كتير جدا اخى الكريم وان كمان دا امر مهم جدا وان الاستوب لوز يعتبر فائده كبيره جدا

haleeim
11-29-2014, 20:37
تحياتي

omar19m
12-03-2014, 04:22
انا شيفة اسلوب حمية وامان للحساب لانة بينبهنى بالخسارة ويمنع سقوة راس المال كلة ومفيد اوى للحسبات الصغيرة لانة بيحمى من الميرجن كول للحسبات الصغيرة ولكن يجب للاستفادة منة تحديد الاستوب لوز بعدد نقاط مناسب

hakna
12-03-2014, 16:52
بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد

hakna
12-04-2014, 19:40

magid_forex
12-06-2014, 21:39
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
الستوب لوز هو طريقة جيدة جدا يهملها الكثير لكنها تحمينا دائما من خسائر كبيرة

aboubakeur_m12
12-06-2014, 21:44
الالتزام في الفوركس يعتبر مفتاح النجاح و الستوب لوس خطوة من خطوات الالتزام كما يعتبر حامي الحساب من المرجنة و فائدته اكبر من سلبيته عكس ما يعتقد الكثير من المتداولين كونه يقلص الخسائر .

jamila01
12-07-2014, 01:59
السلام عليكم بالفعل اخي العزيز الستوب لوز طوق النجاة بالنسبة للحساب
و لكن كما قلت الستوب لوز ايضا فن و الذي لا يتقنه و يختار النقط الوقف الصحيحة اكيد لن يستفيد منه كما يجب

karimi01
12-07-2014, 16:38
انا سالت كثير منن الخبراء قالو عدم الالتزام بقواعد الاستوب لوز ونسبه المخاطره يكون هذا نهايه حسابك الي المرجنه واذا كانت الصفقه غير واضحه بنسبه كبيره فا الافضل لا يدخلها احد

hakna
12-08-2014, 01:09

josefsatriani
12-08-2014, 01:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركااته
بالنسبة لفوائد الستوب لوز هو انو يغلق الصفقة المفتووحة عندما ينعكس عليك السعر و تكوون الصفقة تاخد اتجااها لا يسااعدك انما يخسرك اي هو موقف للخساارة و عدم مرجنة الحسااب
بالتوفييق يا اخيي عليك بالتعلم من القسم التعليمي على مستوى المنتدى

selmi
12-08-2014, 01:28
اخي الكريم فان الفاءدة من الستوب لوز ما هو الا حماية راس مال من الضياع فقط و لا غير ،
و هو ممكن ان يكون مفيد و ممكن ان يكون غير مفيد ??

kazemyy
12-08-2014, 01:29
اعتقد ان ليها ميزات كبيره اوى وكتيره اوى اخى الكريم ان شاف ان الموضوع دا هيقدر انه يحقق للكثير ميزات كبيهر اوى اخى الكريم وان شاف ان لو انت مقدرتش تستخدم الاستوب لوز هتقدر ان انت تحد من خسارتك بشكل كبير شكرا لك

rachid00
12-08-2014, 16:46
السوب لوس هي افصل اداة اولا للتجار الصغار هذا من ناحية و من ناحية اخرى هو احسن اداة لمن هو مشغول كثيرا بالدراسة او العمل او شغل حكمي و الفائدة الاكبر من هذه الاداة هي انها تحمي حسابك ضد الخسائر الكبيرة و الضخمة و انعكاسات السوق المفاجئة , و حتى التجار المحترفون يلتجؤون الى هذه الاداة فليسوا دوما على صواب 100 / 100

osama4o
12-08-2014, 21:54
من حيث وجهه نظرى وما شوفته مما حققه الاستوب لوز منم خسائر اكبر فف دا امر فى منتهى الصعوبه فعلا انى اقدر احكم عليه وانا لازم ابقا اجربه علشان اعرف انه فعلا بيبقا فيه الزياده م نالخساره فعلا ولا بيقف عند الحد بتاعه شكرا لك

meriam01
12-09-2014, 23:59
انا اتفق معك تماما وارى ان ستوب لوز مهم جدا ولا يمكن ان اتداول بدون تحديد نسبة لستوب لوز .. ومن يرى انة غير مفيد فهو خاطئ .. فهو يحافظ على الحساب من الضياع مرة واحدة ويحدد نسبة معينة فى حالة الخسارة يتوقف عندها وهذة فائدة عظيمة

sawsan5a
12-10-2014, 21:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

tamaha
12-10-2014, 22:28
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع الاستوب لوز يا اخى فى الفوركس

meriam01
12-11-2014, 01:58
الستوب لوز مهم جدا ومؤثر بدرجة عالية فى حالة لو حصل انقطاع فى التيار الكهربى واحنا اليومين دول

chouai
12-13-2014, 14:28

jadii01
12-13-2014, 14:38

magic777
12-13-2014, 15:33

اكيد اخي الاستوب مهم جدا للمتاجر بس ده لو هو بيعرف يستخدمه صح الاول اخي يعني بيعرف يختار النقاط الجيده في العمل ويضع علها الاستوبات
بتاعته هنا هيكون جيد

abdallah7
12-15-2014, 14:03
فعلا الاستوب لوس مفيده جدا فى الفوركس وخاصه للمبتدئين وانا ارى ان حتى اصحاب الخبرة يحتاجونها لان من السهل ان تخسر كل شىء
فى لحظه وانت داخل تكسب وعارف انك ممكن تخسر برضو يبقى لو تقدر تقلل الخسارة يكون افضل اذا كانت الفوركس لعبه بالنسبه لك فهى ليست كذلك للاخرين

choroukguid
12-15-2014, 14:03
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع الرائع ان الستوب
لوزاعتبره من الاختراعات المهمة في الفوركس فهو يحمي الحساب من
الخسارة الكبرا ولكن يجب علي المتداول احسان استعماله لان
قد تستطيع بنقطة زيادة او نقصان ان تخسر صفقة رابحة

sayd665
12-15-2014, 14:05
اكيد فعلا معلومات مميزة وممكن خلال الصفقه تقفله اى وقت انتا كسبان او خسران لازم تركز كويس وتختار ما يفيدك من الربح وحقق ما تتمنا من الفوركس بورصة سيدنى الفترة الاسترالية 11 مساء مصر
بورصة طوكيو فترة اسيوية 1 صباحا مصر
بورصة برلين الاتحاد الاوربى 9 صباحا مصر
بورصة لندن فترة اوروبية 10 صباحا مصر الاوقات جيدة للربح والمتاجرة

haleeim
12-15-2014, 14:17
تحياتي

sharshabil
12-15-2014, 14:48
من رايي ليس له فوائد افضل الغلق ععلى خسارؤة في حالة اتغير الاتجاه
يدزويا على استعمال الستوب لانه سيضلاب في كل الحاللات و ادارةو راس المال اهم من الستوب

hakna
12-15-2014, 14:57

sameas
12-15-2014, 15:06
السلام عليكم فوائد الستوب لوز والتك بروفت ان العميل يحدد العميل المكسب والخسارة المتوقعة حتى لا يخسر راس المال الخاص به مرة وراء الاخر يحمى راس المال من التمرجن والله الموفق

adil17
12-16-2014, 09:55
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردوود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

malkj01
12-16-2014, 17:37
ارى ان الاستراتيجة الحكيمة تعتمد على وضع الستوب لوز دائما
ودلك من اجل الادارة الحازمة لراس المال
و تقليل الخسائر

ramdani
12-16-2014, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم فوائد الستوب لوز كثيرة فهو يحميك من الانزلاقات السعرية

aouragh
12-16-2014, 17:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور على الموضوع اخي وعلى المجهود صراحة خسرت لاني لم اضع ستوب لوز تقبل مروري
بالتوفيق للجميع انشاء الله

ABDULRHMAN ZOUBDLA
12-16-2014, 18:20
السلام عليكم بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد وشكرا

kaa
12-19-2014, 21:49
الاستوب لوز له فؤائد كثيرة جدا حيث انه الاستوب لوز يحمى من الخسارة ولكن لابد من وضع الاستوب لوز في نقطة مناسبة لانه قد ينزل السعر ويضرب الاستوب ثم بعد ذلك السعر يصعد مرة اخرى والاستوب لوز له عيوب ايضا والافضل هو التداول بدون استو ب لوز وتك هى طريقتى في التداول

amink01
12-20-2014, 04:03
لاستوب لوس من افضل الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يااما مش بتحطه او بتحطه 20 نقطه بس وبيضرب بسرعه جدا او بتحطه كبير اوى كأنه مش موجود خالص ودى مشكله كبيره جدا ولازم نتعلم نحط الاستوب فى انهى مكان بالضبط

tedjboyka
12-20-2014, 04:05
الخسارة الكبرا ولكن يجب علي المتداول احسان استعماله لان قد تستطيع بنقطة زيادة او نقصان ان تخسر صفقة رابحة

jamila01
12-20-2014, 14:38
الفائدة الأولى للستوب لوز هي وقف الخسارة عند نقطة تعينها أنت
الفائدة الثانية يجعلك مطمئن في تنفيذ الإستراتجية
والثالثة إدارة رأس المال تحتاج لوقف خسارة بنسب

medo7atef
12-20-2014, 14:43
تقبل مروري

sawsnss
12-20-2014, 14:46
يجب عليك ان تختار المكان الصحيح لوضع الاستوب لوز حتى لا تتسرع فى زيادة المارجن كول على حسابك
وبلا شك فهو مفيد جدا لحماية راس مالك من الضياع ولا يستغنى عنه اغلب التجار

Saudi
12-20-2014, 15:04

هو حماية للحساب من الخسارة لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز افضل

الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يجب أن يكون الستوب لوز صديق المتداول

عليك الاتجاه بشكل كبير ولم تكن تضع ستوب لوز و حسابك رأس المال فيه صغير سوف يتمرجن في لحظة

mousa67
12-20-2014, 15:12

samir33
12-20-2014, 15:23
صحيح الستوب لوز فوائده كثيرة في حماية الحساب من المرجنة هاته اهمها
و لكنه في نفس الوقت يضيع عليك الكثير من الفرص لانه غالبا السعر يرتد و يعاود الرجوع

chouai
12-21-2014, 13:59

nakil
12-21-2014, 14:15
السلام عليكم
من دون ستوب لوز فأنت خسران و مغامر
يجب أن يكون الستوب لوز صديق المتداول
و الحمد لله على كل حال

---------- Post added at 12:15 PM ---------- Previous post was at 12:02 PM ----------

الستوب لوز بنظري هو صمام الامان للحساب بشكل عام
خسارة صفقة واحدة افضل من خسارة الحساب كله
خصوصا مع هذه الراليات العنيفة التي نراها تحدث

Ahmed2020eg
12-21-2014, 14:17

nakil
12-21-2014, 14:40
السلام عليكم
الستوب لوز بنظري هو صمام الامان للحساب بشكل عام
خسارة صفقة واحدة افضل من خسارة الحساب كله
خصوصا مع هذه الراليات العنيفة التي نراها تحدث

josefsatriani
12-21-2014, 15:21
السلاام علييكم و رحمة الله تعالى و بركااته
اخيي الكرييم بالنسبة للستوب لوز هو عبارة عن حزام الامان من الحوادث و من الطمع اخي الكرييم بان السعر سيعود و قد لا يعود اي من المخاطرة ايضا
بالتوفيق
شكرا

Mohamed Morsy
12-21-2014, 19:45
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع الرائع ان الستوب لوز اعتبره من الاختراعات المهمة في الفوركس فهو يحمي الحساب من
الخسارة الكــبرا ولكن يجب علي المتداول احسان استعماله لان قد تستطيع بنقطة زيادة او نقصان ان تخسر صفقة رابحة
تحياتي ...

tedjboyka
12-21-2014, 19:59

nasre123aa
12-22-2014, 12:09
ان الاستوب لوز هو المنقذ الوحيد للحسابات الصغيرة وان الاستوب لوز يوضوع من اجل تقليل الخسارة وذلك بناء على راس مال صغير وان الاستوب لوز يوضع اثناء الصفقه خوفا من الطوارئ كانقطاع التيار الكهربى وغيرها والله الموفق

malopj
12-22-2014, 13:03

ramdani
12-22-2014, 13:09
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم فوائد الستوب لوز كثيرة فهو صمام الامان كما دكرت

abeer forex
12-22-2014, 13:13
انا كعضو جديد لم اكن علي دراية بفوائد الستوب لوز
لذلك احيييك علي شرحك لفوائد الستوب لوز
بارك الله فيك وواكرمك

haleeim
12-22-2014, 13:18

shamsitalya
12-22-2014, 14:01
مثال لو انتا مش عامل استوب لوز والنور قطع يبقا باى باى راس مالك تمام مثال لبو النت فصل يبقا نفس الكلام الاستوب لوز بيحمك لازم تعرف دة ازى تستفيد منه لمصلحتك

basemhassan66
12-22-2014, 15:02
اولا يا اخى ان الاستوب لوس هو من اهم الاشياء التى تساعدك فى كيفية ادارة راس مالك وانا عن نفسى يساعدنى كثيرا عند اجراء اى صفقات مشكور يا اخى على هذا المجهود.

maged16
12-22-2014, 15:07
الستوب لوز انا من وجهه نظرى من اهم الاوامر التى يجب على كل متداول ان يعتمد عليها حيث انها تضع لنفسك معدل معين للخسائر يمكن ان لا يؤثر عليك فى المستقبل فى تداولاتك المستقبليه

walla2a
12-22-2014, 15:08
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
نعم يا اخي اتفق معك جدا الاستوب لوز أداه مهمة جدا للسيطرة على السوق والمحافظة على رأس المال
فعندما تترك الصفقة بدون استوب لوز يمكن ان ينعكس السعر بشكل كبير وتخسر جزء كبير من رأس مالك

aymanso
12-22-2014, 15:09
السلام عليكم من المهم جدا استخدام الستوب لوز لان هذا يحمى ارصيد ويحمى صفقاتك فى حالة انعكاس السعر ويجد نظم وقواعد مهمة يجب معرفتها عند وضع الستوب لوز لاى صفقة ولذلك يجب وضع الستوب لوز بشروط لاتفقدك الصفقة فى اى وقت ومراعة حالة تغير اتجاة السعر

nassim126
12-22-2014, 15:09
الستوب لوز صراحة مهم جدا لكنني في الغالب لا استعمله لانني اتابع صفقاتي عن كتب ..هل هدا صحيح ام لا ارجو اعطاء ارائكم

asadel2014
12-22-2014, 15:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اتري ان هذا الموضوع غير متكرر لذالك اود ان اشكر صاحب الموضوع علي الفوائد اللي هو ذكرها عن الاستوب لوز وانا كنت من عدم مستخدمهه ولكن بعد القراءة سوف اقوم باستخدامه في تجارتي

Roshdy
12-22-2014, 17:18
أتفق معاك تماماً فيمل تصبو اليه
ولكن مربط الفرس ليس فى الستوب لوز نفسه انما المكان الذى تضعه فيه
فممكن يكون تحليلك صحيح ولكن كل مرة يتم فيها ضرب الاستوب لوز ثم ينعكس فى اتجاه هدفك

tedjboyka
12-22-2014, 18:09

yassinekoussour
12-22-2014, 18:27
لانه مرات الصفقة تضرب ستوب ويرجع تانى لنفس الاتجاة ويحقق الهدف كمان مش عارف العيب في السوق ولا فى تحديد نقطة الاستوب من افضل الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يااما مش بتحطه او بتحطه 20 نقطه بس وبيضرب بسرعه جدا او بتحطه كبير اوى كأنه مش موجود خالص ودى مشكله كبيره جدا ولازم نتعلم نحط الاستوب فى انهى

bimbo
12-22-2014, 18:28
ابسم الله وصلاة وسلام على رسول الله
سف اخي العزيز ليس لي علم بهذا الموضوع
لذاااحاول البحث عليه في مراجع اخرى
فنحن هنا لنتعلم ونبحث ونجرب
بتوفيق انشاء الله

waelee
12-22-2014, 18:30
من اه املاشياء الى لزام ان انتحطها اخىاكريم بشكل كبيروان الاستوب بلوز فيه الكثير م نالاشياء املهمه شكرالك
اتلوفيق لك اخى الركيم
شكرالك

mousa67
12-22-2014, 18:32
اتمنى لك التوفيق

mohamed01
12-22-2014, 22:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يااخى الاستوب لوس اسلوب من الاساليب المفيده التى تحافظ على الحساب من الخساره
وايضا تعمل على اداره راس المال فهى مفيده لاصحاب المال الصغير لكى يحافط على اموالهم.

mahmoudatiya
12-22-2014, 22:51
حقا ان الستوب لوز مفيد جدا فأنا لا احب ان اخسر خسارة كبيرة ..لذلك احب ان استعمل الستوب لوز فى كل المضاربات ..
فهو يحمى حسابى ويحمى راس مالى ..لا اعتقد انه يمكن لشخص ان يضارب بدون ان يستعمل الستوب لوز.

Mohamed Fadhel
12-23-2014, 01:05
الاستوب لوس من افضل الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يااما مش بتحطه او بتحطه 20 نقطه بس
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

mooor
12-23-2014, 01:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الرائع فبالطبع الاستوب لوز مهم جدا لحماية الحساب
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

alamrabat
12-23-2014, 01:50
انت نبع من الابداع
بوح عذب بعطر الحب
ينثر الغرام فوق سطور الحب
دمت بخير

haleeim
12-23-2014, 02:13
مما لا شك فيه بأن الأستوب لوز صمام الأمن للحساب .... ولكن إن أستخدم بشكل صحيح ... فمن الأخطاء الشائعة والتي يقع فيها الكثير من المتداولين أنا يجعل الأستوب لوز ضعف الهدف والذي من البمفترض أن يكون الهدف ضعف الأستوب لوز.....

koka147a
12-23-2014, 14:07
السلام عليكم فوائد الاومر المعلقة فى فوركس هى عدم خسارة راس المال الخاص بك ولكن يحدد العميل الربح المتوقع وايضا الخسارة المتوقعة فى المتاجرة فى فوركس وتحمى راس المال الخاص بك من التمرجن

malopj
12-23-2014, 14:26

magic777
12-23-2014, 16:31
مما لا شك فيه بأن الأستوب لوز صمام الأمن للحساب .... ولكن إن أستخدم بشكل صحيح ... فمن الأخطاء الشائعة والتي يقع فيها الكثير من المتداولين أنا يجعل الأستوب لوز ضعف الهدف والذي من البمفترض أن يكون الهدف ضعف الأستوب لوز.....

اخي ده لو انت بالعل بتعرف تختار الاستوب لوز كويس يعني بتعرف امتى تطلع وامتى تدخل وتعرف ازاي تحدد النقاط دي بالضبط غير كده مش هتلاقيه
بيساعدك كتير على فكره طبعا

angleenann
12-23-2014, 16:38
اكيد الاستوب لوز له فوائد كبيره في مجال الفوركس ولا يمكن الاستغناء عنه واكيد ي شخص يعمل في مجال الفوركس يستخدم اداره راس المال يعتمد علي الاستوب لوز والهدف بشكل كبير في ذلك المجال

mida2014
12-23-2014, 17:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علة التدكير بفوائد الستوب لوز فهو صمام الامان لكل متداول ويحمي الحساب بشكل كبير من التمرغن
واضل اخي ونتمنا منك المزيد مالمواضيع الهادفة

juba7abood
12-25-2014, 01:34
السلام عليكم
تقبل مروري ♠♣♣6

wafaaff
12-25-2014, 18:57

maroc002
12-26-2014, 21:13

zezoes
12-26-2014, 23:15
بيقددر ان هيبقا عامل حد لللخساره بتعاتك اخى الكرمي وان املوضع دا مه مبشكل كبير خاى اكلرمي
ف اتلوفق لك وقتبلت حياىت لك اخى الكمري اتلوفيق لك
شكراكل اخى اكلرمي
اتلوفيق انشاء الله
شكرالك

area4xer
12-27-2014, 01:47
تدور فى مسلك واحد وهو أن نتائج تلك البيانات تصف أقتصاد كل دولة على حدة سواء كان الاقتصاد فى حالة جيدة وبالتالى تكون عملة تلك البلد فى حالة جيدة ويقبل عليها المستثمرون بالشراء مقابل العملات الاخرى المتاحة على برنامج التداول لكل شركة .وعلى العكس أذا جائت نتائج البيانات الاقتصادية

ahmedttd
12-27-2014, 20:29
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع
الجميل ان الاستوب لوز او امر وقف الخسارة بيكون
مفيد جدا في حالة لو السعر عكس عليك او حاجة
بيكون الضامن ليك لوقف خسارتك عند هذا الحد

nacersf
12-27-2014, 20:29
طيب انا مش بعرف احط الاستوب لوز وكل ما احطو يقولي انفاليد فبشيلو وغير كدة ببقى دايما واثقة انو حتى مهما نزل هيرفع تاني بس المشكلة اني بجد دايما بخسر حسابي بسبب الموضوع دة لاني بلاقي الخسارة عدت الحساب فبتتقفل على خسارة ارجو الافادة والله الموفق للجميع

mida2014
12-27-2014, 20:54
االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته نع اخي الكريم الستوب لوز هو بمثابة صمام الامان للحساب فهو يحمي الحساب بشكل كبير
ويدخل كدالك في سياسة ادارة راس المال

mousa67
12-27-2014, 21:30
مما لا شك فيه بأن الأستوب لوز صمام الأمن للحساب .... ولكن إن أستخدم بشكل صحيح ... فمن الأخطاء الشائعة والتي يقع فيها الكثير من المتداولين أنا يجعل الأستوب لوز ضعف الهدف والذي من البمفترض أن يكون الهدف ضعف الأستوب لوز

ybrahmi
12-27-2014, 21:39
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا اخي على الطرح.....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخى وشيق جدا عن الفوركس
وشكراً جزاك الله خير

Ahmed2020eg
12-27-2014, 23:34

tedjboyka
12-27-2014, 23:46

فوركسوريا
12-27-2014, 23:56
بصراحة فعلا اخي الناشر مثل ما ذكرت
باختصار الستوب لوز هو عبارة عن صمام الامان للحساب
ولواه لكان اغلب خساراتنا البسيطة هي تصفير حساباتنا

hakna
12-28-2014, 00:06
فعلا الستوب لوس لها فائدة كبيرة و انا شخصيا استخدمها ولا ارى انه يمكن ان اجازف بمخاطر
عدم وضع ستوب لوس فهذا يضمن للصفقة ان تتوقف عند حد معين بعيدا عن الطمع فى الزيادة و عن الخسارة

dranass92
12-28-2014, 00:07
الستوب لوز ظروري للحفاظ على الحساب من المارجين كول لانك تحدد نسبة الخسارة ويجب ان تعرف اين تظعه لكي لا يضرب الستوب ويعود السعر في نفس الاتجاه
لذلك عليك وضع الستوب في نقطة تكون متاكد ان وصلها السعر سوف يستمر في نفس الاتجاه وليس العودة منه
هذا رايي الخاص

Doodysamsom
12-28-2014, 00:29
وعليكم السلام ورحمة الله...ز
طبعا الستوب لوز مهم جدااااااااا لانة بيحمى الحساب من الخسارة الشديدة وبيوقفها,, ومعظم التجار يستخدمونة فى صفقاتهم؟؟

fatahmoh
12-28-2014, 20:05
فعلا الستوب لوس لها فائدة كبيرة و انا شخصيا استخدمها ولا ارى انه يمكن ان اجازف بمخاطر
عدم وضع ستوب لوس فهذا يضمن للصفقة ان تتوقف عند حد معين بعيدا عن الطمع فى الزيادة و عن الخسارة

fouadta
12-28-2014, 20:05
فعلا الستوب لوز يعتبر صمام الامان للحساب لأنه عن طريقه تستطيع عمل إدارة رأس مال صارمه لي حسابك و أيضاً سوف تستطيع
ضمان عدم تمرجن حسابك في حالة انعكاس السعر عليك

aissa00
12-28-2014, 20:18
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل الاستوب لوز هو حماية للحساب من الخسارة
لكن مشكلة انه لا اجيد استخدم الاستوب لوز بشكل جيد
لانه مرات الصفقة تضرب ستوب ويرجع تانى لنفس
الاتجاة ويحقق الهدف كمان مش عارف العيب
في السوق ولا فى تحديد نقطة الاستوب .. تقبل مرووري

bdrxx
12-29-2014, 04:13
اعتقد اخى اكلريم ان الفوئد دى ليه كبيهر اوى بتقدر ان انت عرف اازى انان ات تققل من حجم خسارتك اخى الكرمي ف الموضوع دا امه مببشكل بكير اخى الكريم
باتلوفيق لك انشاء اله قتبلت حياتى لك اخى الريم
شكرالك

bilalqhse
12-29-2014, 15:29
انا شخصيا استخدمها ولا ارى انه يمكن ان اجازف بمخاطر

tedjboyka
12-30-2014, 01:46
الاستوب وسيله جيده للمتاجر للتحكم في وقف الخسائر بتاعته خاصه لو هو مش متابع السوق
بس على الاقل الاول يعرف يختار نقاط الاستوب صح

amal01
12-30-2014, 19:02

abdelaziz 10
12-30-2014, 20:08
لا يمكن الا ان نقول ان الستوب لوز لازم يكون في اي صفقة خصوصا لدى المبتدا في الفوركس لانه اساسي
انما البعض من محترفي الفوركس يرى انه الهيدج افضل من ال ستوب لوز وكل واحد وفلسفته ومستواه

esshazly
12-31-2014, 21:17
السلام عليكم ... من افضل الاساليب اللى بتخليك تحافظ على الحساب من الخساره بس كتير من الناس يااما مش بتحطه او بتحطه 20 نقطه بس وبيضرب بسرعه جدا ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول ومنتدانا الجميل

nada forex
12-31-2014, 23:28
انا حصلت معايا خسائر كتير قبل كده دخلت لكل التجار قالولي ادي جزات الي مبيستخدمش استوب لوز مع الاداره الجيده لرأس المال هذا من الاخر الاستوب لوز طوق النجاه الذي ياتي لك وانت في المحيط

akramadam1002
01-01-2015, 14:25
لازم استخدام الاستوب لوز فعلا عشان لو النور قطع او النت كمان قطع حسابك ما يقفل من كتر الخسائر الستوب لوز مفيده بشكل كبير ايضاً للحسابات الصغيره لأنها سوف تحافظ على حساب من التمرجن المهم الاستفادة من اى اسلوب

sarryMorsey582
01-01-2015, 14:55
كلامك صحيح كلما وضعت الاستوب لوز فى كل صفقه كلما كان لديك صمام الامان ان الاستوب لوز سوف يغلق الصفقه فى حد معين وان لا تقلق فى اى وقت تحدث طوارئ والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

diabrashad624
01-01-2015, 15:54
فى نظري الستوب لوز يعتبر صمام الامان للحساب لأنه عن طريقه تستطيع عمل إدارة رأس ازم نتعلم نحط الاستوب فى اى صفقه لحمايته من اى مخاطر مثل قطع النولر وكدة ركز تصل للربح

hamdochi
01-01-2015, 16:22
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه بالفعل للستوب لوز أهمية كبيرة في حماية الحساب
من المارجن كول و لكنه سلاح دو حدين فالإختيار الخاطئ لمكان وضع الستوب لوز قد
يسرع زيارة المرجن كول الى حسابك بالتوفيق ان شاء الله

omarMorsey675
01-01-2015, 16:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كلامك مظبوط كلما وضعت الاستوب لوز فى كل صفقه كلما كان معاك صمام الامان ان الاستوب لوز سوف يقفل الصفقه فى وقت محدد وان لا لا تخشى فى اى وقت تحدث اعطال فى الجهاز

bakrgadallah9003
01-01-2015, 16:52
أمر آلي يتم تنفيذه بواسطة برنامج المتاجرة لاغلاق الصفقات المفتوحة في حساب المتاجرة عند تجاوز مبلغ الخسارة الهامش المحجوز ولم يتوفر هامش متاح لتغطية كامل مبلغ الخسارة دة الكول مارجن المهم نعرف انا الستوب لوز مهم ضمن خطه العمل

sawsan5a
01-01-2015, 17:07
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

magdyhaleem1481
01-01-2015, 17:45
الفوائد التي ممكن نتحصل منها الاستوب لوز هيا الامان الذى يريحنا واحنا بنتداول وكمان ممكن نحط تايك بروفيت وتمام كدة عشان ما نخسر راس المال الاساليب دة لحمايه راس مالنا لازم نتعلمها

emadlayth342
01-01-2015, 18:19
الاستوب لوز هو الصمام الخاص بالمان اثناء المتاجرة اظن اخى ان الاستوب لوز منقذ دائما لبعض المتاجرين فى حاله تكبير الخسارة والله الموفق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

laabadi
01-01-2015, 18:21
بسم الله الرحمان الرحيم، السلام عليكم و رحمة الله، إلى كل المتداولين المبتدئين بالعمل و التعلم في الحساب التجريبي و أخد وقت كافي في التعلم و عدم التسرع ، و الله ولي التوفيق، و شكرا

naeldawood218
01-01-2015, 19:39
الاستوب لوز هو اللى بساعدك على تفادى الخسائر وانه هو المنقذ من المرجنه فى حاله ترك الحساب به صفقات مفتوحة والله الموفق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

tedjboyka
01-01-2015, 22:59
للستوب لوز أهمية كبيرة في حماية الحساب من المارجن كول .
اتمنى لك التوفيق

redaaq
01-05-2015, 16:34
اخى الفاضل فعلا الاايقاف الخسارة من احسن الادوات التي يجب العمل بها من قبل كل المضاربين وبدونها سوف تفقد معظم اموالك في عمليه واحده ضرورىا كنت بارع في السوق وايضا تعتبر بدايه طريق الي الربح او ايقاف الخسائر ولكن معظم المضاربين لا يعملون بها لانهم يعتقدون انهم لم يفقدوا مشكور

saidsami
01-05-2015, 16:38
انا ما عمري عملت بي ستوب لوز لاني اخاف انيسد لي ستوب لوز
الصفقة و اصبح بلا ربح حنا تعود من حيت بدأت الصفقة

محمود مرعى
01-05-2015, 16:39

::::::::::::
اهلاً بكم اخواني الستوب لوز هل تعلم الفوائد التي ممكن نتحصل منها
من نظري الستوب لوز يعتبر صمام الامان للحساب لأنه عن طريقه تستطيع عمل إدارة رأس مال صارمه لي حسابك و أيضاً سوف تستطيع ضمان عدم تمرجن حسابك في حالة انعكاس السعر عليك من نظري أيضاً على المتاجر أن يضع ستوب لوز حتى ولو كان يتاجر عن طريق السكالبينج لأنك عندما تحدد الستوب لوز لأنك لا تضمن عدم انعكاس السعر عليك بشكل كبير و سوف يكون لديك حد معين قد وضعته لكي تخسره من حسابك لهذا انصح اي شخص عند الدخول في الصفقة ان يضع الستوب لوز حتى لا يتمرجن الحساب لديك
و الستوب لوز مفيده بشكل كبير ايضاً للحسابات الصغيره لأنها سوف تحافظ على حساب من التمرجن
و إن شاء الله نرى تفاعل من قبل الاعضاء في هذا الموضوع و شكراً .
:::::::::::

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايوة طبعا يا اخى وانا اكتر واحد اقدر اقولك فوائد الاستوب لوز ايه لانى اتلسعت فى مبلغ كبير والله والاستوب لوز ده اولا بيحمى
راس المال صحيح ممكن انك تخسر صفقة بس خسارة صفقة افضل من انك تخسر كل حسابك وكمان من الممكن انك تكون بعيد عن المنصة لفترات طويلة لظروف شغل معينة

shafoaqq
01-05-2015, 17:21
بسم الله الرحمن الرحيم انا موفقاك الرأى فعلا الستوب لوز يعتبر صمام الامان للاكونت والخساره القليله احسن ما افقد كل حاجه دا غير ان الواحد بلازم يحط الستوب لوز عند النقطه المناسبه يعنى ميحطوش عند نقطه منخفضه اوى ولا يحطه عند نقطه مرتفعه اوى فيكون ملوش لازمه بالتوفيق ان شاء الله

Hassan Owen
01-05-2015, 21:25

roar
01-05-2015, 22:27

Bessam
01-05-2015, 22:33
السلام عليكم :
شكرا أخي على الموضوع ، للستوب لوس فوائد كثيرة المهم أنه يساهم في حماية رأس المال عند حدوث حركة عنيفة غير متوقعة في السوق و يساهم كذلك في حدوث خسارة يكون المتداول هو من حددها مسبقا و متوقعها و متقبلها و يتحمل مسؤوليتها بالتالي له دور في الحفاظ على المزاج النفسي للمستثمر في التداول لأن المتداول راح يحدث معاه أشياء أوامر جني أرباح و أوامر وقف خسارة هو متوقعها و مش مفاجآة عليه

shamehzz
01-06-2015, 11:44
اخى الفاضل هدا صحيح للايقاف الخسارة عدة فوائد منها ايقاف الخساائرو قد يكون العكس وهو زيادة سرعة مرجنة اكونتك بالكول اتمنى لك التوفيق يا اخى

ashrafz1
01-06-2015, 11:52
السلام عليكم و رحمه الله معاك حق الإستوب لوز بيحمي الاكونت من الميرجنولازم نستخدمه بحذر وكمان نحدده بمستوى كويس ربنا يسهل

hasannxx
01-06-2015, 13:20
اخى العزيز الاايقاف الخسارة ضرورى جدا للمكسب من الماركت وعندما يضع التاجر هذا الامر فهوا يحافظ على اكونته ضد المخاطر ويضع سعر من الممكن ان ينطلق عن طريقه لتحقيق حجم مكسب كبير جدا وسعر الاايقاف الخسارة فن ايضا ويجب على المتداول ان يضع هذا السعر بشكل متقن حتى يكون بالنسبه له بيب الانطلاق فعلا مع الشكر

omar20
01-06-2015, 17:17

ro2a22
01-06-2015, 17:17

Mohamed Morsy
01-07-2015, 13:48
لازم استخدام الاستوب لوز فعلا عشان لو النور قطع او النت كمان قطع حسابك ما يقفل من كتر الخسائر الستوب لوز مفيده
بشكل كبير ايضاً للحسابات الصغيره لأنها سوف تحافظ على حسـاب من التمرجن المهم الاستفادة من اى اسلوب
تحياتي ...

omar20
01-07-2015, 14:31

hakim02
01-08-2015, 23:28

ramoc
01-09-2015, 21:54

amine0212
01-10-2015, 00:07