PDA

View Full Version : الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف

simba
10-14-2015, 21:21
السلام عليكم
هو أمر يحدد فيه العميل للوسيط السعر الذي يقف عنده تنفيذ الصفقة
بحيث هو أمر بالشراء بالسعر الأفضل أو أعلى منه ، وأمر بالبيع بالسعر الأفضل أو اقل منه
و هو كدلك من - الااوامر محددة لسعر التنفيذ

seifhd
10-16-2015, 00:03
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

abdelhakamel
10-16-2015, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح غير اني لم افهم القصد من الامر بالسعر المحدد بالايقاف هل تقصد به امر ايقاف الخسارة ام انك تريد معنى آخر ارجو ان تجد الافادة
بالتوفيق لكل الاعضاء

luka95
10-16-2015, 01:42
السلام عليكم
موضوع جيد اخي الكريم ومشكور على المعلومات القيمة والمفيدة وخاصة بالنسبة للمبتدئين في هذا المجال ارجو من الاعضاء
الاستفادة من موضوعك
وبالتوفيق لك انشاء الله

tareq sleem
10-27-2015, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع*
الجيد والمفيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام **والسلام عليكم ورحمة الله*

egyptian200100
10-27-2015, 19:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
هى خاصيه انا اعرفها
وموجوده فى انستا فوركس
على الميتاتريدر يمكن ان نحدد
قيمتها من البرنامج
مشكور
وتقبل مرورى

asxqwzdc3
10-28-2015, 15:33
على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق

aymendone
10-28-2015, 16:19
ته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح غير اني لم افهم القصد من
الامر بالسعر المحدد بالايقاف هل تقصد به امر ايقاف الخسارة ام
انك تريد معنى آخر ارجو ان تجد الافادة
بالتوفيق

---------- Post added at 02:19 PM ---------- Previous post was at 01:45 PM ----------

ته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح غير اني لم افهم القصد من
الامر بالسعر المحدد بالايقاف هل تقصد به امر ايقاف الخسارة ام
انك تريد معنى آخر ارجو ان تجد الافادة
بالتوفيق

salak
10-29-2015, 12:53
اظن يا اخي انك تقصد اوامر ايقاف الخسارة والحد من المكسب في الصفقة اي الستوب لوز والتارجت
ارى ان تلك الامور من اولويات العلوم في الفوركس الخاصة بالمنصة ولازم اتقانها بلا اي شك

abdougagi33
10-30-2015, 03:15
سلام الله عليك اخي الكريم
لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس
كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف
موفق باذن الله

ahmed bakry
11-01-2015, 00:13
معلومة جديدة جدا وومفيدة جدا وانا بصراحة اول مرة اسمع منك عن الامر بالسعر المحدد بالايقاف الا لو تقصد التيك بروفت وشكرا

asxqwzdc6
11-12-2015, 11:56
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو لكان اسهل

dhmo
11-13-2015, 22:55
معلومة جديدة جدا وومفيدة جدا وانا بصراحة اول مرة اسمع منك عن الامر بالسعر المحدد بالايقاف الا لو تقصد التيك بروفت وشكرا

وايضا هناك الكثير وفيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

مريم ميري
11-16-2015, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يقصد بدالك ان نحدد التيك بروفيت فتقف الصفقة اوتوماتيكيل ولو في غيابنا عن المنصة
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

osama147
11-16-2015, 17:10
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي ان الصفقات التى يكون بهاا الامر واضح اي محدد النقاط سواء كان الربح
او الخسارة محددة بحيث يكون الصفقة اما ان تصيب الربح او تصيب الخسارة
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

waleed shaaban
11-16-2015, 17:49
للمره الاولى التى اسمع بهذا الامر هل م الممك ان يتم الايضاح بشكل افضل للامر و م اين اعلمه و من اين يمكن ان انفذه على المنصه حقا انا لا اعلم ة لم اسمه من اى م الاخوه الخبراء الذين اتابعهم لعل يكون لهذا انمط اهميه لا اعلمه و لك كل الشكر

razgallah
11-19-2015, 15:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لم افهمك هل تقصد الاوامر المعلقة ام المباشرة
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

ashraf mamdouh
11-19-2015, 15:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم مشكور على هذا الشرح للاوامر المعلقة ولكن كان من الافضل ان تدرج صورا لاومر المعلقة حتى يفهما المبتدئ لتعم الفائدة على الجميع
بالتوفيق ان شاء الله

haroug
11-19-2015, 16:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي لدخول الى حساب من خلال المنصة قم بالدخول الى بيانات التى تم ارسالها لك وقم بختيار السيرفر المحدد لك ورقم الحساب ولكمة المرور وسوف تكون هكذا دخلت الى حسابك
تقبل مروي ورمضان كريم

metnaoui
11-19-2015, 16:19
السلام عليكم
بارك الله فيكم علي المواضيع التي تتحفوننا بها وان شاء الله ننتظر منكم المزيد
خاصة المبتدئين مثلنا اشد حاجة للتجربتكم و خبرتكم فلا تبخلوا علينا
بالتوفيق لكم و مزيدا من النجاح تحياتي

ppttss
11-19-2015, 16:39
اعتقد بانك تقصد بالاوامر المعلقة تلك الاوامر المعلقة تحتاج تاجر خبير فى هذا لان الامر معلق يمكن ان يكون على نقاط صغيرة ويتفعل لذل التاجر الخبير لابد وان يعرف ان يضع هذا الامر فى مكانه الصحيح

snnaky
11-25-2015, 19:55
انا افضل عندما تضع معلومة كهذة انت تضع فيها بالأضافة الى الشرح البسيط اللى انتعاملة دة انطك تضع شرح مصور بسيط ايضا يوضح الأمر الذى تشرحة حتى تتضح فية المعلومة بشكل اكبر ولهذا فائدة طالما انك ترى ان ان ما تشرحة امر مهم لهذة الدرجة وشكرا على تقبلك النصيحة

mohamedelmaghrapy
11-26-2015, 19:50
فعلا انا معك فيما تقول . لان افضل الاوامر هي اوامر الايقاف . لعدم مرجنه الحسااااب ... وتفداي
اي خسئر عااااائمه ... وان شاء الله خير . يا باشاااااا ... :)

reyad george
11-27-2015, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح و موضوعك مفيد جدا بالنسبه لوقف الخسائر يا اخى بالتوفيق للجميع

asx
11-30-2015, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

heroo252
11-30-2015, 21:52
اعتقد انك تقصد امر وقف الخساره انى احدد مكان
مش مسموح للسعر انه يكمل بعده ولازم الصفقه تخرج فى الوقت ده
متكملش اكتر من كده

ابوفؤاد
11-30-2015, 21:52
هل تقصد يهذا الكلام الاومر امعلقه اتى تمكنك من ان تفتح صفقه غندما يصل السعر الى سعر محدد سوء بالبيع او الشراء
ام تقصد الاستوب لوز و الذى هو ايقاف للخسائر و الصفقه ند وصول السعر اليه الرجاء التوضيح

mkij
11-30-2015, 22:55
الســــلام علــــيكم و رحمه الله تعالى و بركــــــاته. . . . . . .
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد و الرائع وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس

heroo252
11-30-2015, 23:14
اظن يا اخي انك تقصد اوامر ايقاف الخسارة والحد من المكسب في الصفقة اي الستوب لوز والتارجت
ارى ان تلك الامور من اولويات العلوم في الفوركس الخاصة بالمنصة ولازم اتقانها بلا اي شك

تمام كده انا قلت زيك برده انه يقص ار وقف الخساره الاستوب لوز ومش
عارف ليه بيتكلم باسلوب يصعب فهمه كده المفروض يبقى بسيط عشان الكل يفهم

adamarwan
11-30-2015, 23:28
نعم اخى من بين الامور الجيد التى بها ممكن ان تحدد السعر الدى رتيد ان يتم وقوف السعر عليه
ويجب ان يتنم التعامل مع هدا الامر لكى تتعرف على الوسائل الت ممكن ان تستفيد منه فى المنصة
وحظ سعيد

neverlityouco1
12-10-2015, 12:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

amr001
01-14-2016, 13:43
آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

yahiahd
01-14-2016, 14:36

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

hmadnahox
01-14-2016, 15:26
يا اخي الكريم الاوامر المعلقة هي اوامر قليل من الناس من يستعملها او بالاحرى المحترفين فقط
والله الموفق والمعين

dhmo
01-17-2016, 21:01
يا اخي الكريم الاوامر المعلقة هي اوامر قليل من الناس من يستعملها او بالاحرى المحترفين فقط
والله الموفق والمعين

صح المحترف بس الي بيعرف يستخدم طرق العمل بالاوامر المعلقه ميزه جيده هنا للمتاجر ولكن الاصل طبعا الاول ان المتاجر يكون فاهم كويس اوي المجال الي بيعمل به وبيعرف يختار النقاط
القويه الي هيدخل منها الاول

justsmile
01-17-2016, 21:45
حسنا امر ايقاف عند السعر المحدد يسمى تيك بروفت او ستوب لووز
سواء لربح او خسارة ..
مشكور اخي للمعلومة التي طرحتها ..

mokran
01-17-2016, 22:01
بسم الله الرحمان الرحيم
مرحبا بك وبكل زوار منتدى فوركس العرب
على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء،

latraaa
01-17-2016, 22:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما اتمنى ان نرك في المستقبل لاقريب تحقق الكثر إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

BALBOL2016
01-28-2016, 18:01
درسك القصير لكنه غني و مفيد للمبتدئين , نرجوا منك تالق
في المستقبل ان شاء الله , بالتوفيق اخواني ,

never5
01-29-2016, 22:59
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Bassem Hassani
01-30-2016, 17:14
الاستوب لوز مهم جدا فى الفوركس وانا شايف انه هو الامر الوحيد فى منصه التداول الى ممكن يكون ضدد التاجر فى ظاهرة ولك فى معناه هو النجاة الوحيدة من تحركات السوق العنيفة فى الصفقة الى ممكن السوق يعكس فيك عليها 1000 نقطة فى خلال بعض ايام التداول الاستوب لوز هو الحاجة الوحيدة الى من الممكن انها تقلل الخسارة دى الى مثلا 50 نقطة فقط شوف الفرق علشان تعرف اهم التداول باستخدام الاستوب لوز.

jooebouguezzi
01-30-2016, 18:01
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن

شكرا أخي على هذه المعلومات القيمة و الجيدة!!

never10
02-10-2016, 19:18
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

nonam
02-13-2016, 18:59
السلام عليكم .... انا عن نفسي اتعامل مع الموضوع بتاع التداول في الفوكس بالامر المعلق ودة بيكون الحقيقة كويس جدا
ومن المهم ان يكون التعامل في السوق لة الاولوية
بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
02-14-2016, 22:54
السلام عليكم .... انا عن نفسي اتعامل مع الموضوع بتاع التداول في الفوكس بالامر المعلق ودة بيكون الحقيقة كويس جدا
ومن المهم ان يكون التعامل في السوق لة الاولوية
بالتوفيق ان شاء الله

الاول لازم خبره جيده وبعد كده العمل بالاوامر المعلقه ميزه جيده هنا للمتاجر ولكن الاصل طبعا الاول ان المتاجر يكون فاهم كويس اوي المجال الي بيعمل به وبيعرف يختار النقاط
القويه الي هيدخل منها الاول

manoo
02-14-2016, 22:58
اخي الامر باسعر المحدد بالايقاف ميزة جدا رائعه وانا استخدمها. لان ماأملك القوت الطويل لاقعد اتابع حرقة السعر فاضع امر اخذ الربح عند نقاط معينه وخلاص
بالتوفيييق

MahmoudNofal
02-14-2016, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى قصدك ايه هل ده الاستوب لوز و لا شئ اخر ياريت توضحلنا عشان نفهم

nuclear2010
02-14-2016, 23:12
السلام عليكم جميعا
نعم اخى من بين الامور الجيد التى بها ممكن ان تحدد السعر الدى رتيد ان يتم وقوف السعر عليه
ويجب ان يتنم التعامل مع هدا الامر لكى تتعرف على الوسائل الت ممكن ان تستفيد منه فى المنصة
وحظ سعيد
تقبل مرورى

Zezobebo3
02-17-2016, 18:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل بصراحه انا مفهمتش حاجه من موضوعك انت تقصد تشرح ايه الاوامر المعلقه مثلا كالباى ليمت والسيل ليمت ام ماذا تقصد ؟؟؟ ارجو شرح المقصود

forez
02-20-2016, 15:02
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف...

take-profit
02-20-2016, 15:42
امر الايقاف ده هو الاستوب لوز و ايضا اخذ الربح هو امر اخر لايقاف الصفقة سواء علي مكسب من التيك بروفت
او علي خسارة من الاستوب فكلاهما اوامر اجبارية عندما يصل السعر لهما تخرج عن الصفقة

ahmed humedat
02-20-2016, 15:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح غير اني لم افهم القصد من الامر بالسعر المحدد بالايقاف هل تقصد به امر ايقاف الخسارة ام انك تريد معنى آخر ارجو ان تجد الافادة
بالتوفيق لكل الاعضاء

Ibrahim gad
02-22-2016, 19:09
لأمر بالسعر المحدد بالإيقاف
(. ﺒﺎﻝﻨﺴﺒﺔ ﻷﻤﺭ ﺍﻝﺒﻴﻊ. ) ﻤﻥ ﺁﺨﺭ ﺴﻌﺭ ﺘﻡ ﺍﻝﺘﺩﺍﻭل ﺒﻪ . ﻭﻋﻨﺩ ﺒﻠﻭﻍ ﺴﻌﺭ ﺍﻝﺘﺩﺨل، ﻴﺼﺒﺢ ﺍﻷﻤﺭ ﻤﺸﺎﺒﻬﺎﹰ ﻷﻤﺭ ﺍﻝﺴﻭﻕ . ✓. ﺃﻤﺭ ﺍﻹﻴﻘﺎﻑ ﺍﻝﻤﺤﺩﺩ. : ﻭﻫﻭ ﻋﺒﺎﺭﺓ ﻋﻥ ﺃﻤﺭ ﺒﻴﻊ ﺃﻭ ﺸﺭﺍﺀ ﻋﻨﺩ ﺒﻠﻭﻍ ﺃﻭ ...

never101
02-23-2016, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

starnew
02-23-2016, 19:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اشكرك اخى على هذة المعلومة وموضوعك الرائع وننتظر المذيد من المواضيع المفيدة
وجزاك الله خير

king4cpu
02-23-2016, 19:14
السلام عليكم اخى الكريم احيك على هذة المعلومات بالنسبة لسعر الايقاف يحدد عن طريق معرفة اذاكان زوج العملة صاعد ام هابط ومن خلا ذلك تعرف اين يرسم سعر الايقاف

forez
03-15-2016, 13:15
لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف...

yousse
03-15-2016, 14:19
عمر السعر المحدد بالإيقاف أو عمر وقف الخسارة فهو \لا يمكن الإستغناء عنه بدا فهو من يمي هيسبك من الخسارة الكبيرة التي قد تؤدي بيك المرجانة لم ترى متلهامن قبل

mouad bassim
03-15-2016, 17:37
السلام عليكم
تحية طيبة اخواني وبعد
اشكرك اخي الكريم على معلومتك التي بينت لنا من هو بن برنارك , امل مزيد من التقدم لك

neverlit3
03-16-2016, 18:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

csebai12
03-16-2016, 19:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
تصنف هذه الاوامر على انها اوامر معلقة تساعد كثيرا في المتاجرة و تقلل اوقات النضر الى الشارت

asmaa mahmod
03-16-2016, 20:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. انت تقصد امر وقف الخساره ؟؟ عموما مشكور على مساعدتك للاعضاء الجدد ربنا معاك

neversi4
03-18-2016, 01:20
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

justsmile
03-18-2016, 01:37
اخي امر ايقاف عند السعر المحدد يسمى تيك بروفت او ستوب لووز سواء لربح او خسارةـ
مشكور اخي للمعلومة التي طرحتها ..//

mahmoudmazen501
03-18-2016, 03:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي في الله احب اشكرك علي تفانيك في ابهارنا
بتقديمك لنا كل ما هو متعلق بالفوركس من مفاهيم
وشروحات واتمني لك التوفيق وننتظر منك المزيد

karim ben el maati
03-18-2016, 03:21
اخي امر ايقاف عند السعر المحدد يسمى تيك بروفت او ستوب لووز سواء لربح او خسارةـ
مشكور اخي للمعلومة التي طرحتها ..//

أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة ع
شكرا لك على هذه المواضيع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neverlit4
03-18-2016, 22:53

forez
03-18-2016, 23:09

ملاك الروح
03-19-2016, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم هنل هذا مفهوم الاستوب او التيك بروفيت ارجو من حضرتك التوضيح اكثر
اتمنى لك التوفيق

dhmo
03-19-2016, 18:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم هنل هذا مفهوم الاستوب او التيك بروفيت ارجو من حضرتك التوضيح اكثر
اتمنى لك التوفيق

تحتاج ايضا قبل العمل بها لفهها جيدا ومفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

abdelmadjid41
03-19-2016, 19:15
السلام عليكم وحمة الله و بركاته اخي الكريم لا استطيع ان اعطي وجهة نظري لانني سمعت تحليلا اخرا لذا يجب ان اتاكد قبل التحدث

latraaa
03-19-2016, 19:42
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

raedreda
03-19-2016, 20:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. شكرا اخى الكريم على هذه الاضافه الاكثر من رائعه منكـ ومن ردود الاعضاء المحترمين

تقبل مرورى واحترامى

islamhd
03-19-2016, 21:20

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

big.pharaoh
03-19-2016, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... دي اوامر معلقه. وفوفي اوامر وقف الخضتره الخساره وفي اوامر اخذ الربح

neverlit4
03-20-2016, 18:16

عاشق الفوركس
03-24-2016, 16:20
مشكور على الموضوع وعلى الطرح القيم ، امل ان نرك في طروحات اخرى قيمة ان شاء الله في القريب العاجل ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

neverlit3
03-25-2016, 14:52

badr el asri
03-26-2016, 02:50
معلومات مهمة جدا ومفيدة جدا وانا شخصيا استفدت منها
جدا اوالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته وتقبل دايما مرورى
:happy:

حسام العدل
03-26-2016, 03:24
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

youssef salieb
03-26-2016, 04:11
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

walbh
03-26-2016, 04:15
أهلا وسهلا
مهم جدا أن تحدد سعر الإيقاف بالربح أوخسارة خاصة عندما تفتح العديد من السفقات في نفس الوقت

ومع الشكر

badr el asri
03-27-2016, 04:56
شكرا لك أخي الكريم
وننتظر منك المزيد من هذه الشروحات القيمة
عسى أن يستفيد الجميع من شروحاتك ومواضيعك
المتميزة ..

neversi4
03-28-2016, 14:01
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

elamir84
03-28-2016, 14:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد واتمنى ان كل اعضاء المنتدى يستفيدوا منه
شكرا على الموضوع والشرح والمجهود المبذول بارك الله
فيك ومستنى جديدك وتقبل مرورى يا اخى الفاضل

hamed mohamed
04-12-2016, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.......
مشكور اخي الكريم على الموضوع.. و.. على الطرح
و على الراي و على المعلومات ........
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام... إن شاء الله..، ..
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله،.......

neverlit5
04-13-2016, 11:59

Slimane.80
04-13-2016, 12:28
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الامر بالسعر المحدد بالايقاف
مشكور اخي على الموضوع المميز:bravo:

dhmo
04-13-2016, 13:13
شكرا لك أخي الكريم
وننتظر منك المزيد من هذه الشروحات القيمة
عسى أن يستفيد الجميع من شروحاتك ومواضيعك
المتميزة ..

لازم تتعلم من كل ده واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

nan6jh1980
04-13-2016, 13:15
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

emma91
04-27-2016, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا اخي على المعلومة
مشكورين جميع الاعضاء الكرام على هاته المجهودات التي تساعد كثيرا المبتدئين
اتمنى ان لا تبخلوا علينا دائما
بالتوفيق للجميع

Zezobebo3
04-28-2016, 03:17
بالتوفيق لكل الاعضاء

mohcine amari
04-28-2016, 15:11
بسم الله الرحمن الرحيم
معلومات ترفع لها اقبعة اخي الفاضل
السلام اخواني الاعزاء تقبلو مروري العزيز

ghost.mastar
05-09-2016, 18:41
اعتقد اخى الكريم انك تقصد امر ايقاف الخساره وده من اهم الحاجات الى فى البرنامج حيث انه لا يلزمك ان تكون بجوار الجهاز لكى تغلق الصفقه فقط تحدد الحد الاقصى للخساره للصفقه المفتوحه وهو هيقفلها لوحده بمجرد ملامست القيمه

basma.seif
05-09-2016, 19:54
مرحبا
هو موضوع واضح انه عن التيك بورفيت و الاستوب لوز هل تقصد كده فعلاً التيك بروفيت يقوم التاجر بتحديده عند مستوى هدف ربحي مرضى له في الصفقه و الاستوب لوز حد الخسارة التى يريد ان يصل لها و يكتفى بقدر خسارتها ان عكست الصفقه بالسلب في الاتجاه التى قام بالفتح من خلالها

best39
05-09-2016, 22:03
إخـوانـي فــي الله الســــلام عليكـــم و رحمـــة الله و بركاتـــه :
بارك الله فيكم علي المواضيع التي تتحفوننا بها وان شاء الله ننتظر منكم المزيد
خاصة المبتدئين مثلنا اشد حاجة للتجربتكم و خبرتكم فلا تبخلوا علينا
بالتوفيق لكم و مزيدا من النجاح تحياتي

eyad ghanem
05-09-2016, 23:42
لسلام عليكم ورحمه الله
اعتقد ان قصدك هو تيك بروفت اخذ الربح وهو امر ضروري للمتداولين وانصح الجميع باستعماله
وايضا انصح بوضع امر وقف الخساره وان يكون بعيد عن مكان فتح الصفقه لان السوق قد يعكس ويرجع لنقطه الدخول

Iheb1302
05-10-2016, 01:02
أنت على ما أعتقد تشرح كيفية تنفيذ الصفقات فهناك تنفيذ مباشر
يعنى الدخول ماركت و هناك الأوامر المعلقة
تقبل مروري و فائق احترامي

beast4ever
05-10-2016, 01:24
شكرا علي شرح امر الاستوب لوز والتوب لوز
واكيد الكل يعلم بهم واستخدامهم اساسي لكل متدوال
وشكرا وتقبل مروري تحياااتي للجميع

aissaalg
05-27-2016, 13:57
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

dora1
06-11-2016, 02:05
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

islam bahnsawi
06-16-2016, 09:45
لابد من هذا الامو للحد من الخسارة ونسأل الله ان يغفر لكم ويجعلكم من السعداءو شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

الصبر
06-16-2016, 13:48
هو مكان تلاقي عروض وطلبات مختلف العملات، ومن خلاله يتم تحديد سعر صرف العملة الوطنية مقابل العملات الأخرى. وهو أيضا الوعاء الذي تتم فيه كل الصفقات العالمية. وأسواق الصرف غير محددة بمكان، بل تتوزع على كل المراكز المالية عبر الشبكات المعلوماتية والبنوك والمؤسسات المالية.

رشا محمد الهوارى
06-23-2016, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
مشكور اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع المتميز ونتمنى طرح المزيد من المواضيع المفيدة للمبتدئين دام لكم التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

hunter_world
06-23-2016, 16:15
مشكور علي توضيحك اخي الكريم الامر اتمنا ان الكل يستفاد منه اتمنالك التوفيق والنجاح في الفوركس اخي تقبل مروري بخالص الشكر

analyst
06-23-2016, 16:51
مشكور اخي الكريم على الموضوع التعريفي المتعلق بهذا النوع نت الصفقات المعلقة وطبعا الاخوة الجدد سيكونوا استفادوا من موضوعك لكن كان يكون افضل لو ارفقت صور توضيحية للموضوع

backtrack
06-23-2016, 17:52
بسم الله الرحمان الرحيم
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا يتطرق الى الامر بالسعر المحدد بالايقاف
يـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم

houarisat
06-23-2016, 17:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي

إسمها الحالي هو الأوامر المعلقة وهي باي ستوب بايليميت ويل ليميت وباي ليميت

alasfarahmad
06-23-2016, 18:13
وهذه واحدة من مزيا العمل مع الفوركس، إذا يكون في مقدور المتداول شراء العملة في السعر الذي يرغب به، وبيعها بالسعر الذي يناسبه أيضا، ولكن عليه انتظار الوقت المناسب، مشكور على مشاركتك، واتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول والله الموفق على كل حال.

naimoxforex
06-23-2016, 18:48
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين اما بعد
شكرا اخي الكريم على التوضيح انا ايضا لم اكن اعرف هاته المعلومة
رمضان كريم احبتي و تقبلو مروري

harimeche
06-23-2016, 19:31
السلام عليكم
بحيث هو أمر بالشراء بالسعر الأفضل أو أعلى منه ، وأمر بالبيع بالسعر الأفضل أو اقل منه

--------------

وعليكم الســــــــلام ورحمة الله

أعلا بالغــــــــالي سمبـــا ومشكور

على الموضوع وعى هده التوضيحات

بخصوص أمر السعر المحدد بالإيقاف

مع التحية ..

freetrade
06-23-2016, 19:32
السلام عليكم

نتمني منك انك تراعي انه في في المنتدي اعضاء لا خبرة لهم في الفوركس وبيتعلمو يا ريت الشرح بمزيد من الايضاح وجزيت خيرا

lascars
06-23-2016, 19:37
مشكور أخي الكريم على موضوعك الأكثر من رائع
وانتظر منك ومن جميع اعضاء هذا المنتدي الجميل المزيد من التألق و المثابرة نحو الأفضل .
تقبل مرور أخي الفاضل .

bahoma310
06-23-2016, 19:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
امر معلق مهما كانت صفقته مشكوور على العموم
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

lebouziramzinio
06-25-2016, 03:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة

Iheb1302
01-06-2017, 17:51
مرحبا أخي الكريم أنت على ما أعتقد تشرح كيفية تنفيذ الصفقات فهناك تنفيذ مباشر
يعنى الدخول ماركت و هناك الأوامر المعلقة بالتوفيق و الارباح

Mr Fathy
01-06-2017, 18:26
بسم الله الرحمن الرحيم. انا اول مرة الصراحة اسمع المعلومات ىالشيقة دى بس ياريتك تدينا معلوماتىاكتر عن الطريقة عشان نفهم كويس

rais02
01-06-2017, 18:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا اخي الكريم على الموضوع وعلى المعلومة القيمة وان شاء الله يستفيد منها الجميع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله.

chiheb316
01-06-2017, 20:17
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالنسبة لي افضل استعمال هذا النوع من اوامر المعلقة في الهيدج عوض اوامر وقف الخسارة و هي مجدية للغاية

Saeed EL Sayed
01-06-2017, 20:29
اداة مساعدة في التداول وبتساعد الناس انها متفضلش مستنيه قدام الشارت السعر ينزل للنقطه الي عاوزنها وبتوفر وقت كتير جدا انا عن نفسي بستخدمها في تداولاتي

tazi larbi
01-06-2017, 20:51
السلام عليكم نعم اخي وهذه الاوامر جيدة جدا لمن لا يريد العمل المباشر امام المنصه يمكنه وضع امر معلق وتركه ينفذ بعيدا عن الضغط والقلق والاكيد ان الارباح تاتي دائما بهذه الطريقة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

محمدفؤاد
01-06-2017, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور اخى الغالى على هذا الطرح ارى ان تلك
الامور من اولويات العلوم في الفوركس الخاصة بالمنصة يالتوفيق

acc-hossam
01-07-2017, 01:09
اعتقد انك تقصد ما يسمى بالسبريد وهو فرق السعر عند الدخول للصفقات ولذلك لابد من معرفة تفاصيل الدخول للصفقات من خلال الشركة التى تعمل من خلالها واتمنى ان توفق فى ذلك

bakup28
01-07-2017, 09:14
لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس
كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص
الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف

Mustafa gamal
01-07-2017, 13:46
في متاجرتي في سوق الفوركس انا استخدم الاستوب لوز لتحديد حد اقصى للخسارة في سوق الفوركس هو 2 بالمائة من مجمل رأس المال تحياتي لك

zizoo99
01-07-2017, 14:39
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى شكرا لك و لكنك لا تصل المعلومة بالقدر الكافى فانواع الاوامر اما فوريه و اما اوامر معلقة و الاوامر المعلقة اما اعلى من السعر الحالى او ادنى من السعر الحالى

drnadaelsayed
01-09-2017, 19:44
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
انا ارى فى هذه انقطة الهامة ان لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس
كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف
موفق باذن الله

fares2alex
01-09-2017, 19:59
اخي الغالي تقثريبا كده انتا تقصد الاوامر المعلقة اللي هيا بتظبطها تفتح على سعر معين مثلا زي الشراء

وساعات بتظبطها على انها تفتح على سعر معين مثل الشراء وهذا النوع من الاوامر مميز جدا

محمدفؤاد
01-30-2017, 04:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى مشكور اخى الغالى على هذا الطرح ارى ان تلك
الامور من اولويات العلوم في الفوركس الخاصة بالمنصة يالتوفيق

librosang
01-30-2017, 04:22
بالتوفيق لكل الاعضاء

bakup28
01-30-2017, 05:23
تقصد اوامر ايقاف الخسارة والحد من المكسب
في الصفقة اي الستوب لوز والتارجت ارى ان تلك الامور
من اولويات العلوم في الفوركس الخاصة
بالمنصة ولازم اتقانها بلا اي شك

Hanaasnaa
02-02-2017, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم اولا لم افهم السعر المحدد بالايقاف للخسارة ارجو التوضيح بس انابقراأ جيد ا واللي فهمته محدد بالايقاف هذا للبيع او الشراء ليس للخسارة

ابوعلى
02-02-2017, 17:49
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم شكرا على موضوعم انا لسه معرفش حاجه خالص واستفدت من المعلومات دى ان شاء الله الكل يستفاد فى المنتدى الجمبيل ده باذن الله

alonsoo
02-19-2017, 12:27
الاوامر كلها متاحة وفى سهولة ويسر اخى الفاضل على منصة التداول سواء الاوامر الفورية او البيندنج اوردرز مثل السيل او الباى ليميت

mid0killer
02-19-2017, 12:51
مشكور يا غالي والله هذا الامر بذات كنت اريد ان اكتب عنه مشاركه لكي يجيبني احد ولكن بارك الله فيك والله وبالتوفيق للجميع

drahmedmagdy
02-19-2017, 13:40
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى بالفعلا كلامك مظبوط واود ان اضيف المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله،كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص الأمر بالسعر المحدد بالإيقاف
بالتوفيق

مروه عصر
02-19-2017, 13:56
السلام عليكم
لا استطيع ان افيدك بشئ عن هذا الموضوع لانى عضضوه جديده بالمنتدى وليس لدى خبرات كافيه تمكنى من افادتك بشئ عن هذا الموضوع ...

big.pharaoh
02-19-2017, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... دا اسمه الامر المعلق و دي من الاوامر المميزه في السوق لانها بتفيدك جدا لو انت مش فاتح الجهاز

latraaa
02-19-2017, 14:50
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلمة التي تقدمت بها أخي الكيرم و ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم الحقيقي أخي الكيم و الدي يمكننا أن نستفيد منه إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

abumazen
02-19-2017, 15:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مهم جدا طبعا هذا الموضوع لان السوق والشارت متذبذب وممكن يصل لسعرك ولو مقفلتش ينزل تاني فانت بتحدد السعر الذي تريده وتخرج بربح عنده

skylol
03-13-2017, 00:34

اخي الغالي مشكور على هذه المعلومة المهمة التي افادتني وافادت الجميع اتمنى التوفيق للجميع في سوق الفوركس

m7med
03-13-2017, 00:49
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك اخي الكريم علي هذه المعلومة الاكثر من رائعة التي استفدت منها كثيرا و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

big.pharaoh
03-14-2017, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الاوامر المعلقه من اهم اوامر المنصه لانك لو انت عندك شغل فهي بتفيدك جداا في انك تحط الامر وتمشي

hamadasalama
03-17-2017, 02:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لكي تنجح في هذا المجال لابد ان يكون لك اهدافك ونقاط ربحك ووقف خسارتك كل هذا يتم وضعه وفق خطه وبارقام محده والله الموفق

bakup28
03-17-2017, 06:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
انك تقصد اوامر ايقاف الخسارة والحد من المكسب في الصفقة
اي الستوب لوز والتارجت ارى ان تلك الامور من اولويات العلوم
في الفوركس الخاصة بالمنصة ولازم اتقانها بلا اي شك

waelmma
03-17-2017, 07:17
:(:woo::p تمام اخى الفاضل وبيعتبر الاوامر المعلقة من الامور الهامة جدا
وانا شخصيا بحب التداول على الاوامر المعلقة وجزاك الله خيرا ومنتظرين المزيد ان شاء الله

kariim18
03-18-2017, 18:09
انا افضل عندما تضع معلومة كهذة انت تضع فيها بالأضافة الى الشرح البسيط اللى انتعاملة دة انطك تضع شرح مصور بسيط ايضا يوضح الأمر الذى تشرحة حتى تتضح فية المعلومة بشكل اكبر ولهذا فائدة طالما انك ترى ان ان ما تشرحة امر مهم لهذة الدرجة وشكرا على تقبلك النصيحة

smartawi
03-20-2017, 14:30
من المهم بالنسبة لي يا اخي ان احدد مكان او سعر توقف الخسارة وايضا توقف الربح فهذا اداري ومهم
انما ممكن الواحد مثلا يتاجر بطرق غير الستوب لوز ولو انها تحتاتج الى خبرة كالهيدج التبريدي المركب ولها اماكن وظروف حيث يتم توظيفها

doaa sary
03-25-2017, 15:23
انا مفهمتش تقصد امر الايقاف الاستوب لوز ولا الهدف
لان الاتنين طبيعى لما السعر يجى عندهم الصفقه تقفل
لو استوب بيقفل بخسارة لو هدف يقفل بربح
مشكور ع الموضوع

احمد فرحان منصور
03-25-2017, 15:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخواني الاوامر المعلقة هامة جدا ولكل واحده دورها اتمنى فهمها وحسن استخدامها بالوقت المناسب لكل واحده منها

freetrade
03-25-2017, 15:27
مفيش شك انه امر وقف الخسارة يعتبر عامل اساسي لاستمرار المتداول في السوق ولا يتمرجن حسابه لانه سلفا محدد الخسارة اللي ترضيه ويتحملها ويتقبلها

abdollahsiar
03-25-2017, 15:53
هناك وقت محدد لفتح وغلق الصفقات لكل شركة وكذالك نوع الحساب وهناك شركات تثيح لك التداول في نانو ثانية شيء رائع لكل من يتداول على طريقة السكالبينج لكن اغلب الشركات وقت كبير في فتح وغلق الصفقات
تقبل مروري أخي
وفقك الله

احمد فرحان منصور
03-25-2017, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة الاخوة الكرام الامر بالسعر المحدد بالايقاف علم بحد ذاتة واتمنى من الاخوة شرحة بشكل افضل لنا

muhammad ismail
03-25-2017, 23:37
اذا كنت تقصد اخى الكريم التيك بروفيت فهو السعر اللى انت بتدخله للصفقه عشان الصفقه تقفل
لوحدها فى حاله وصولها للربح المطلوب منها لو مش هتقدر تتابعها

stethoscope
03-26-2017, 01:28
هل معنى هذا الأمر أنه مثل الاستوب لوز بس مش باهلها بتاخد الأوامر من شخص خبير فالفوركس وكانك تضمن أن تقف الخسارة عند حد معين لذلك اعتقد انه افضل من الاستوب لوز الاوتوماتيكي

sinaa
04-05-2017, 23:30
بالتوفيق لكل الاعضاء

M0hsenalawady
04-06-2017, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز مشكور على هذا الكلام الموضوعي و تقبل تحياتي

A.mustafa
09-05-2018, 19:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
امر الايقاف ده هو الاستوب لوز و ايضا اخذ الربح هو امر اخر لايقاف الصفقة سواء علي مكسب من التيك بروفت
او علي خسارة من الاستوب فكلاهما اوامر اجبارية عندما يصل السعر لهما تخرج عن الصفقة