PDA

View Full Version : الثقافة الفوركسية

Pages : [1] 2 3 4

husamart
07-16-2012, 14:48
ليس كل من يتاجر بالفوركس خريج كلية تجارة
وهناك تعريف للثقافة هو أن تعرف شي عن كل شيء
وقد يكون جميلا بأن يتقن شخص طريقة وحدة للتحليل
لكن الأجمل أن يكون لديه ثقافة يجمع فيها معلومات في خزينته عن كافة طرق تحليل تداول الفوركس ويتابع كل جديد في علم الفوركس
وهذا يخلق الخبرات ويميز الفوارق وهي أدوات قد يحتاجها لحل عقدة تحليلية
ما رايكم؟؟

zahran
07-16-2012, 14:50
لكن الأجمل أن يكون لديه ثقافة يجمع فيها معلومات غي خزينته عن كافة طرق تداول الفوركس
فهي أدوات قد يحتاجها لحل عقدة تحليلية
ما رايكم؟؟

مش شرط ان يكون اللى بيتاجر فى الفوركس خريج كليه تجاره
وبرضه مش شرط يكون اللى بيتاجر فى الفوركس على درايه كبيره بالفوركس
الاساسيات كافيه على فكره .. بس المهم بقى فى التجاره فى الفوركس هو الالتزام بما تعلمت وعدم الخروج عن هذا النهج ابدا مهما كام

ahmed
07-16-2012, 14:51
مهم جدا ان تعلم شئ عن كل شئ وتتثقف لاكن فى البدايه
يجب ان تتخصص فى تحليل معين بعد ذلك من الممكن التوسع
حتى لا يضيع الجهد ويتشتت فى اكثر من اتجاة

amrmorasamir
07-16-2012, 14:53
مش لازم اللى بيتاجر فى الفوركس يبقى خريج كليه تجاره لان فى كليه تجاره مش بيعلموهم التداول فى الفوركس ولا البورصه وانا فى هندسه مدنى وبتاجر فى الفوركس وفى دكاتره كتبيره بيتاجروا برده فى الفوركس

elzeel
07-16-2012, 15:01
مش شرط انك تكون متخصص فى اى مجال لكن المهم انك تتعلم
وتسعى بقوه لانك تتعلم وتوصل لهدفك ودى اكتر حاجه بتخليك تنجح فى الفوركس

safiforex
07-16-2012, 15:19
الفوركس يكفي الواحد ان يتعلم له قواعده و اسسه و ان يعمل وفق استراتجية و طريقة جيدة و بالتزام تام
فلا يهمنا التقافة الفوركسية ، و كل ما يهم هو الكيفية الربح منه و بطريقة سهلة

sky44
07-16-2012, 16:30
هدا هو ما يميز هدا المجال هو ان الجميع يمكن ان يزاول هدا العمل و ذلك بتكوين الدات و اكتساب المهارات بالتعلم و لن تحتاج الى دكاء خارق لتستطيع فهم ما يجري فقط بالقليل من التركيز و عدم استباق الامور و كل شيء يهون

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:56
مش شرط يا غالي يكون خريج تجاره زي ما بتقول

لكن المهم يعرف اصول التجاره والتعامله

لكي يستطيع النجاح

تسلم ايدك يا غالي

forex4ever
07-16-2012, 16:59
اجمل مايميز هذا المجال انه لا يشترط فيه سن معين ولا تعليم معين ولا جنس معين ولا يحتاج الى كفيل !!!!ههههههههههههههه
بالفعل الثقافة الفوركسية ليست حكرا على خريج التجارة اعرف متداولين لم يحصلوا على الشهادة الثانوية بعد وعندي اصغر متداولة وهيا بنتي وعمرها 10 سنوات !! الموضوع علم يمكن للجميع الاطلاع عليه وتعلم اصوله
والحمد لله

hunlion
07-16-2012, 17:06
أظن أن الإلمام بكل طرق التحليل في الفوركس ضرورة و ليس من أجل الثقافة فقط مع التركيز على نوع واحد من التحليل و إتقانه و دلك من أجل تفادي أي مفاجآت في السوق
وضمان الدخول في صفقات جيدة

safiforex
07-16-2012, 17:15
اجمل مايميز هذا المجال انه لا يشترط فيه سن معين ولا تعليم معين ولا جنس معين ولا يحتاج الى كفيل !!!!ههههههههههههههه
بالفعل الثقافة الفوركسية ليست حكرا على خريج التجارة اعرف متداولين لم يحصلوا على الشهادة الثانوية بعد وعندي اصغر متداولة وهيا بنتي وعمرها 10 سنوات !! الموضوع علم يمكن للجميع الاطلاع عليه وتعلم اصوله
والحمد لله
هو ان كان مجال الفوركس لا يشترط تعليم معين فهو لابد له من تعليم له على مستوياته من تحليل و من طريقة التعامل مع الاستراتيجية و المؤشرات و ما الى ذلك من ادوات
فالفوركس لابد له من تعلم له لكي يكون المتداول ناجح فيه

mahmoud1
07-16-2012, 17:28
لكن الأجمل أن يكون لديه ثقافة يجمع فيها معلومات في خزينته عن كافة طرق تحليل تداول الفوركس ويتابع كل جديد في علم الفوركس
ما رايكم؟؟

بالتأكيد ليس شرطا اى واحد يقدر يعمل فى اى مكان حتى لو كان ماتخصصة اهم شئ انه يكون حباب هذا المجال واكيد مع حبة للمجال هايحاول يقراء ويتم ويكون على ثقافة عالية عشان يقدر يعمل بهذا المجال

kero
07-16-2012, 17:30
مش شرط نهائى الا خريج تجارة يكون اصلا بيشتغل ف الفوركس
وخصوصا عندنا ف مصر ان الدراسة زى ماكلنا عارفين ملهاش اى لزمة الخبرة الحقيقة بتيجى من التجربة

fx-man
07-16-2012, 17:31
اكيد الواحد وهو بيتاجر بيكون شغال بخطة ثابتة لكن التاجر بيقابل كل يوم متغيرات واحداث مختلفة وهو بيتاجر ووقتها بيحتاج كل خبرته وكل اللى تعلمه فى الماضى .

kingman
07-16-2012, 17:41
هو اكيد هذا المجال لايشترط تخصص معين معنى من يتخصص فى المجالات القتصادية بيكون على وعى اكثر وفهم لمجريات الأمور لكن اكيد المهم هو التعلم واتلدريب والممارسة لأكتساب الخبرة وفى اعتقادى ان اكثر المتاجرين نجاحا فى هذا السوق هم اصحاب العقلية الرياضية والله اعلم

زيزو
07-16-2012, 18:15
لازم ناخد التجارة في الفوركس زيها زي غيرها من التجارات
يعني يكون فيه جديه واهتمام زي العمل الرسمي بالظبط
ومش شرط اي مؤهل دراسي علشان تشتغل في الفوركس

y4x
07-16-2012, 18:19
فى اى مجال مهم جدااااااااااا

التعليم والثقافة

مع الدراسة والبحث

والعمل والجهد توصل لهدفك فى احياة

pimo
07-16-2012, 18:20
انا فهمت ماتقصده بالثقافة الفوركسية وهو ان تتعلم كل اساليب التحليل والاستراتجيات ولكن ان تكون تتقن جيدا واحد منهم باتقان عالي لكي تستطيع ان تحقق الربح هذا هو التفكير السليم انت محق وشيء جميل ان نكون مثقفين

deadlyfox
07-16-2012, 18:32
انك تكون خريج كليه تجارة ده بيعطيك معرفه اكتربالمجال الفوركس وحركته وكيفيه التعامل معه
وانما التعلم من اماكن موثوق بها يمكن ان يعوض هذا خصوصا اذا كان الشخص لديه قدرة كبيرة على الاستيعاب

salah.bmw
07-17-2012, 01:26
انا اوافقك الرأي تماما في وجهة نظرك اخي الناشر
وفعلا اي شيئ في هذا الحياة لا يشترط ان تكون صاحب شهادات حتى تتكون عندك ثقافة باتجاه ما لكن الشهادة تمنحك العمل القانوني بهذه الثقافة مهما كانت

magic777
07-17-2012, 02:16
اعتقد اخي ان مجال الفوركس هو مجال عمل خاص اللي عاوز يشتغل فيه بيدرسه كويس الاول
زيه زي اي مجال انت عاوز تشتغل فيه فبتدخل الكليه المناسبه مثلا او تاخد الدورات المطلوبه علشان تقدر تشتغل فيه
نفس الموضوع هنا مافيش اختلاف

king
07-17-2012, 02:27
اهلا اخى اولا انا خريج كلية تجاره ههههههههههه ثانيا انت عندك كل الحق ليس شرط اى شخص يعمل فى هذا المجال ان يكون خريج تجاره او درس الاستثمار لان ذالك ممكن اكتسابه بالتعلم والممارسه الجاده والاجتهاد والمصبره

mido
07-17-2012, 03:44
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

KOGI
07-17-2012, 07:53
مش شرط طبعا ان كل الل ىيتاجر فى الفوركس يكون خريج اى كلية تجارية او عنده معرفة بادارة راس المال
لان ده حاجة سهل يتعلمها بعدين ايا كان مجال دراسته
انا عن نفسى شغال مهندس يعنى مليش دعوة بالفلوس وراس المال ههههههههه
تقبل مرورى اخى الكريم

hussaina2008
07-17-2012, 09:34
لا تحتاج الى كلياات او معاهد لتتعلم مجال الفوريكس لاكن تحتاج ان تعلم نفسك بنفسك خطوة وبخطوة وتقرا شوية كتب وتطلع على دورات وتفتح حساب تجريبي وبتصير ميه ميه وتصير عندك خبرة شوي شوي وعدم الاستعجال ومثل مايقولون الصبر مفتاح الفرج اخوي والانتنرت يمكنه ان يجعلك خبير تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

resala11111
07-17-2012, 09:46
ولكن الاهم من واجهه نظرى انك تكون تعرف الفوركس
التحليل الفنى كويس واسياسيات الفوركس والخبرة من خلال
السوق وبالتوفيق لك

mohamed yossef
07-17-2012, 13:31
رايى ان الفوركس من الاسواق التى لها طابع خاص واهم مايميزها هو انها تشكل شخصية اخرة بداخل المضارب
شخصية مختله عما كان عليه سابقا
فترى المضارب الذى تداول لفترات يتسم بالذكاء وسرعة البديهة واللباقة ومحاولة استنباط الاحداث غبر الشخص العادى

realyone
07-17-2012, 13:36
ما رايكم؟؟
النجاح في الفوركس ليس له علاقة بين مؤهلات الدراسيه بين الأشخاص,فكم من شخص لا يمتلك مؤهل تعليمي عالي نجح في الفوركس وربح فيه ارباح كبيره ,لأنه يمتلك الذكاء في مجال الفوركس اكثر من الشخص الذي يمتلك الشهاده العالي

Forex Eyes
07-17-2012, 15:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في الغالب اكتسبنا ثقافة الفوركس من الكتب الالكترونية و الكورسات
و كدا المنتديات بدون كلية ولا اقتصاد ههه

sabre
07-17-2012, 15:39
على ما اعتقد ان اكثر من 90% من المتاجرين فى الفوركس
ليس لهم علاقه بكليه التجارة ولاكن اغلبيه المتاجرين اشخاص عاديين وعندهم طموح وهذا بيكون متوفر فى اى شخص عادى وليس له علاقه بكليه التجارة

goold
07-17-2012, 15:43
لا لا لا كليه تجاره ايه
ده مش شرط طبعا
لكن لابد ان يكون الانسان عنده دافع المعرفه والتعلم
ليعرف ويتعلم هذا العالم المجهول

nrgslawi
07-17-2012, 15:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فعلا فاغلب المتاجرين العرب فهم ليسوا من حاملي شهادات تخصص الفوركس
لذا فالسبب في نجاحهم هو اغناء ثقافتهم ورصيدهم المعرفي

BiG MoNeY
07-17-2012, 15:49
اخي ليس من الضروري ان يكون المتاجر خريج للكلية انا متلا لم ادرس عن التجارة ولا اي شيئ الفوركس يحتاج لتقافة ولتعلم وهب المنافسة والخبر ة التي تكتسب من التجبربة وحسن ادارة رأس مال قد تواجهك مشاكل في الاول لكن ان شاء الله راح تعديها بكل سحولة فانا قد خسرت الكتير من الحسابات في الاول لكن الان والحمد الله اكتسبت خبرة تكفيني في ادارة والربح من الفوركس

aminos
07-17-2012, 16:10
السلام عليكم
كلام جميل لكن ليس من الظروري
أن يكون كل من يتاجر في الفوركس خريج كلية
و الله أعلم

mohamed adel
07-17-2012, 16:29
انا اتفق معاك تمام انه ليس كل متاجر للفوركس ان يكون خريج تجارة
فانا على سبيل المثال خريج كلية تربية
واحاول ان اتعرف والم معلومات عن الفوركس

twaslpro
07-17-2012, 17:34
بلا كلية تجارة ولا كلية صناعة الامر يحتاج اولا عنصر الخبرة والثقافة الفوركسية كما اطلقت عليها انت والخبرة تأتي من استخدام الحسابات التجريبية والاهتمام بها اما الثقافة الفوركسية فتاتي من القرآة والاطلاع في الكتب والمنتديات والالتحاق بالدورات وامر اخر مهم جدا وهو الصبر وعدم اليأس حتى تصل الى الاهداف المنشودة

كريم
07-17-2012, 17:45
فعلا و الله فكره رائعه و طرح مميز

لازم الثقافة في كل المجا لات خاصة اللي هتشتغل فيها

لأن لن تنجح في مجال بدون ثقافة

و الله يوفق الجميع

osama00971
07-17-2012, 17:56
انا اشجع الثقافة في كل شيء لا الفوركس فحسب
لانها تعطينا خبرة ودافعة للامااااااااااااام

MrSniper
07-17-2012, 17:57
صحيح و كما انني اعرف بعض الاشخاص و المحترفين
لم يدرسوا في كليات و لم يتخرجوا منها
فقط تعلموا من خبرات الانترنت و الاساتدة و الكورسات و صاروا محترفين

compaq0
07-17-2012, 18:00
نعم اؤيدك كليا فى رايك الثقافه فعلا هى ان تكون لديك معرفه عن كل شىء بحيث اذا حدث مشكله فى مجال معين يكون لديك القدره للتغلب عليها و لا تقف مكتوف الايدى بسبب قله ثقافه

konine
07-17-2012, 18:08
نعم أخي هذا من مهم أن أن تكون لديك تقافة و علم شاسع عن فوركس و كل خبياه
فليس هنا هناك فقط تحليل فني أو رقمي أو إخباري ...... بل هناك علم شاسع في فوركس . لذلك وجب علينا دخول أكتر في هذا علم وعمق فيه و إختيار أفضل.
الله كريم

abaragh
07-17-2012, 19:14
هذ ميزة الفوركس اخي فبامكانك ان تجد اي متاجر بهذا السوق يعرف الكثير من المعلومات عن اقتصادات العالم وعن الاخبار المؤثرة عليها واسعار العملات ويجيد التحليل رغم انه لم يتلقى تعليما دراسيا نهائيا

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:10
فى البداية يجب توضيح انه لا علاقة بين الفوركس وبين كلية التجارة وهذا واضح
فى معظم المتاجرين بالمجال الذين لا يعملون بالتجارة ولا علاقة لهم بكلية التجارة

Aker001
07-18-2012, 05:13
ليس كل من يتاجر بالفوركس خريج كلية تجارة صحيح كلامك فانا لست طالب بكلية التجارة و أنا أشتغل
على الفوركس و أتثقف منه يوم بعد يوم

derfcase
07-18-2012, 08:03
ما رايكم؟؟

كلام جيد اخي الكريم
husamart
و لكن من قال اصلا ان خريج كلية التجارة قد درس الفوركس في جامعته
اخي الكريم الفوركس سوق الكتروني حديث العهد جدا - و لم ينتشر هذا الانتشار الواسع الا بعد انتشار شبكات الانترنت علي مستوي العالم
في العقدين الاخيرين فقط

khaled zizo
07-21-2012, 15:57
كلياات او معاهد لتتعلم مجال الفوريكس لاكن تحتاج ان تعلم نفسك بنفسك خطوة وبخطوة وتقرا شوية كتب وتطلع على دورات وتفتح حساب تجريبي وبتصير ميه ميه وتصير عندك خبرة شوي شوي وعدم الاستعجال ومثل مايقولون الصبر مفتاح الفرج اخوي والانتنرت يمكنه ان يجعلك خبير لفوركس ليس له علاقة بين مؤهلات الدراسيه بين الأشخاص,فكم من شخص لا يمتلك مؤهل تعليمي عالي نجح في الفوركس وربح فيه ارباح كبيره ,لأنه يمتلك الذكاء في مجال الفوركس اكثر من الشخص الذي يمتلك الشهاده العالي

ahmed
07-21-2012, 15:59
الثقافه الفوركسيه تاتى من الدراسه وقرائه الكتب والاختلاط بالمتاجرين الناجحين
ويجب بشكل دائ ان ننمى تلك الثقافه بالقرائه الاقتصاديه لاخبار الدول وطبعا لا ننكر اهميه فهم المفكرة الاقتصاديه

aboualy
07-21-2012, 16:01
كلام جيد اخي الكريم
husamart
و لكن من قال اصلا ان خريج كلية التجارة قد درس الفوركس في جامعته
اخي الكريم الفوركس سوق الكتروني حديث العهد جدا - و لم ينتشر هذا الانتشار الواسع الا بعد انتشار شبكات الانترنت علي مستوي العالم
في العقدين الاخيرين فقط

اخى العزيز فعلا خريج التجارة لم يدرس الفوركس بمعناه المعروف
ولكن خريج التجارة درس الاقتصاد وهذا يجعله يستطيع ان يستوعب التحليل الاساسى مثلا اسرع من غيره

mrhoda
07-21-2012, 16:03
فعلا الفوركس للجميع
واذا بحثت سوف تجد ان معظم المتاجرين يتقنون اكثر من تحليل ويدرسونه ولكن
المشكلة هو التوحد على تحليل واحد خصوصا فى متغيرات الظروف الفوريكساوية
والثقافة فى الفوركس اجمل شىء فهي تدعم المتاجر فى تحليله وتعمل على تقويته

asmoshaa2012
07-21-2012, 16:03
تعريف الثقافة عند بعض الناس ان تعرف شئ عن كل شئ وان تعرف كل شئ عن شئ والمستفاد من هذا التعريف بالنسبة للفوركس هو الالمام بجميع التحليلات والخطط والاستراتيجيات
ثم اختيار ما يتناسب مع وضع المتاجر والتركيز فى خطة واحدة والسعى الى الالتزام بهذه الخطة لكى يتحقق الربح

V2x_
07-21-2012, 16:08
يجب علينا جميعا ان نعرف هذة الثقافة
لانة يجب ان نكون تجار ماهرين
و السلام عليكم

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 16:11
اولا بالتعلم
ثانياا باكتساب الخبرات
ثالثا الاستيراتيجية الناجحة
رابعاا مكسب اكيد

theboy2226
07-26-2012, 02:01
هي ميزة الفوركس اللي مزوده عدد المتاجرين حول العالم انه مش محتاج شهادة خبرة او مؤهلات دراسية
لكن انا معاك ان الواحد عشان ينجح في الفوركس لازم يكون عنده جميع المعلومات عنه و عن طرق التحليل الخ...زلان نقص المعلومات يؤدي للخسارة

uventene
07-29-2012, 07:15
الثقافه الفوركسيه هي ثقافه التاجر الناجح في شغله فيجب ان تكون ملم بكل طرق التحليل في سوق الفوركس تعرف كل شي عن شيءمتفوتش اي شيء

aladdin
07-29-2012, 07:18
بص الفركس تجاره يلزمها علم وخبرها ولا اعتقد انه يوجد شخص حول العالم كله يستطيع ان يجمع هذا العلم من الشاطئ الى الشاطئ لان هذه التجاره متوسعه فى كل شئ يوجد تجار يربحون عن طريق اتقانهم للسياسه الخ

kanzsea
07-29-2012, 18:33
الفوركس ليس لة علاقة بمقدار التعليم فيمكن لاى احد ان يتعلم الفوركس مهما كان المؤهل الدراسى للمضارب

azizos
07-29-2012, 18:44
الفوركس مش تجارة عاجية يعني مش مطلوب انك تكون معلك دبلوم تجارة او ما شابه

المهم تكون عندك دراسة فوركسية عن طريق الكورسات و الكتب و الاستراتيجيات هدااا هو الدبلوم في الفوركس

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:56
مش شرط يا غالى انه المتاجر يكون خريج تجارة او خريج اقتصاد عادى جداً
الفوركس مش محتاج الحاجات دى كمان التعليم اصلاً هنا تعليم قديم وغتت !!

silver
07-31-2012, 03:58
انا لست خريج تجارة وكما ترى في الفوركس

وهناك كثير خريجين تجارة لا يهتمون به اصلا

المهم حب الشخص للشيء

no1forex
07-31-2012, 04:26
ما رايكم؟؟

اخى الكريم

الفوركس ليس له جامعات وهناك ناس اعرفهم لم ينجحو فى حياتهم الدراسيه والان اصحاب مكاتب وبيدو دورات فى الفوركس ومتاجرين شاطرين جدا وهناك صبى صغير اعرفه من مصر عمره 16 سنه بيحقق من الفوركس كل شهر اكثر من 5000 الاف دولار شهريا فا الفوركس تعلم مفتوح تقدر تتعلمه والنت مليان فديهوات وكتب وتحاليل ومؤشرات وكل شئ

mannon
07-31-2012, 04:41
يجب علينا جميعا ان نعرف هذة الثقافة
لانة يجب ان نكون تجار ماهرين
و السلام عليكم

فعلا على جميع من يعمل فى الفوركس ان يكتسب الخبرة والمهارو الت تجعلنا نتداول فى هذا لاسوق بشكل احترافى ونحقق كل ما نتمناه من هذا السوق لان الفوركس بحر عميق جدا ويحتاج الى سباحين مهره فعلا

magic777
08-13-2012, 00:36
فعلا على جميع من يعمل فى الفوركس ان يكتسب الخبرة والمهارو الت تجعلنا نتداول فى هذا لاسوق بشكل احترافى ونحقق كل ما نتمناه من هذا السوق لان الفوركس بحر عميق جدا ويحتاج الى سباحين مهره فعلا

ويحتاج الى صبر المتاجر للوصول للمرحله النهائيه الي هيكون فيها قادر على العمل بخبره جيده مع السوق
وقادر على مواجهه مخاطر السوق العاليه بدل ما يستعجل ويضيع فلوسه ووقته وصحته على الفاضي في البدايه

izalid
08-13-2012, 00:39
طبعا اخي اكتر الاشخاص ناحجين فى هذا المجال ليس خريج المعاهد او كليات و انما تعلم من الانترنت لانه لا توحد مدرسة او كلية يمكنها ان توفر لك هذا الكم من المعلومات

لا يوجد اشكال الا وتجد له جوب الحمد لله اننا قدرنا نعرف الانترنت

FannanQ8
08-13-2012, 00:48
نعم اخي هدا صحيح فانا اعرف فئة كبيره من المتاجرين
عرفوا الفوركس عن طريق الاعلانات وتعلموا عن طريق الفيديوهات و الكورسات

MedoMix
08-13-2012, 00:51
الفوريكس يحتاج الي التعلم المستمر والبحث ورائ كل الجديد المتعلق به وكل لم يكون الفرد يحب هذا المجال كل لم يكون قادر علي التعامل والتكيف معه والتطوير فيه

gemmy
08-13-2012, 00:55
فعلا هى حقيقية ليس كل متداول فى الفوكرس خريج كلية متخصصة فى المجال التجارة و لكن الفوركس متاح امام الجميع
اى حد يحب يشارك يقدر يتعلم بسهولة و يقدر يبدا متاجرته بمنتهى السلاسة

ROTARY28
08-17-2012, 20:27
السلام عليكم
نعم كلامك صحيح
تعلم طرق الحليل الفني والاساسي والاخباري
ودمجها بطريقة جيدة وتمناغمة في التداول
سيكون مصيرك ارباح جيدة باذن الله

face book
08-17-2012, 20:42
فعلا اغلب المتداولين هتلاقيهم ليس لهما علاقه تماما بالتجاره

هتلاقي المهندس والدكتور وغيره شغال في الفوركس

egypt25
08-21-2012, 17:04
مالهاش علاقة انه يكون خريج كلية تجارة او لأ
لان حتى فى الكلية الكلام اللى بيتعلموه هو قشور او يعنى كلام كتب
لكن المضاربة الواقعية سواء فى الفوريكس او البورصة
حاجه تانية وعالم تانى لا يمكن يتعلم فى كتب

ياسر عبد الرحمن
08-21-2012, 17:07
انا تعلمت هذا وانا اعرف انه يحقق كل احلامك وانا اعرف ان اذاردت الذات فعليك يالحبث عن الذات والرخاء والعمل والجهد من اجل الحصول علي المقابل الذي تريده

kaspere03
08-21-2012, 17:40
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

dentist
08-21-2012, 17:50
حبك لعملك بيخليكتتقنه واكيد مش شرك تكون خريج تجاره
عشان تتقن العمل بالفوركس كل ده محتاج بس حب لعملك
عشان تقدر تثقف نفسك فيه دايما

nado bado
08-21-2012, 17:53
طبعا تعلم الفوركس و اكتساب الخبرة شئ مهم جدا للتاجر ولالا يقتصر فقط على خريج التجارة
و انما يجب ان يكون هناك تعلم مستمر و تعلم من الاخطاء

moury_2002
08-25-2012, 00:42
بصراحه انا كليه تجاره و درست شويه في الفوركس بس الحياه العمليه و المضاربه الحقيقيه غير خالص
يعني لما تمارس المضاربه في الفوركس هتكتسب الخبره الفعليه و تنسي كل اللي درسته الحياه غير خالص
صدقوني عن تجربه و ده في اي مجال علي فكره مش فوركس بس الخبره بتكون بالتجربه مش علي الورق

aminewactop
08-29-2012, 22:20
انك تكون خريج كليه تجارة ده بيعطيك معرفه اكتربالمجال الفوركس وحركته وكيفيه التعامل معه
وانما التعلم من اماكن موثوق بها يمكن ان يعوض هذا خصوصا اذا كان الشخص لديه قدرة كبيرة على الاستيعاب

qorrow
08-29-2012, 22:23
كلامك رائع أخي الكريم
عن نفسي كنت اكره الإقتصاد و لا أفهم ما يقوله الإقتصاديون
وكان كلامهم بالنسبة لي ألغاز لكن مع الإطلاع أحببت المجال مع العلم أن مجالي اﻷصلي بعيد تماما عن الفوركس

sami
08-29-2012, 23:03
أتفق معك أخي الكريم أن طلب المعرفة شيء جيد و في كل المجالات،أما عن الفوركس فالمطالعة الدائمة
لكتب التحليل الفني و الأساسي تساهم في تنمية الثقافة الفوركسية لكل متاجر،مما سينعكس إيجابا على
نجاحه في سوق الفوركس،و الأجمل في هذه التجارة أنه يمكن تعلمها ذاتيا دون الحاجة لدراسات أكاديمية
حول التجارة أو الإقتصاد عموما

azza51
08-29-2012, 23:21
نعم اوافق علي انه يجب ان تعرف شئ عن كل شئ من اجل الثقافة ولو انطبق هذا عن التجارة فلن تكون ابدا تاجر ناجح لأن الفوريكس لا يكتفي بمجرد معرفة شئ ولكنه يجب ان نكمل هذه المقولة ونقول كما يجب معرفة كل شيء عن شئ لذا سوف يكون الفوريكس هو الشئ الذي يجب معرفة كل شئ عنه والا سوف تكون مجرد مثقف فوريكسي

hesham itch
08-31-2012, 10:44
بالفعل هو كذلك لان الفوركس لا يشترط للمتاجر ان تكون هناك شروط معينة تتوافر
فيه لكى يكون قادر على المتاجر ولكن من يعلم عنه ويريد المتاجرة يمكنه ذلك

forexawy59
08-31-2012, 10:51
نعم اخى الثقافه الفوركسيه من وجهه نظرى مكتسبه وبتقدر تكتسبها بدون علم كبير زى التدريس
وبتقدر تتعامل معاها من خلال الممارسه ومش محتاجه زى مانتا قولت لخريجى تجاره او ماشابه

mero
08-31-2012, 12:05
الفوركس ليس يحتاج ان يكون الشخص دارس مجال معين بدليل انه يوجد طلاب ما زالوا يدرسون فى مرحله الثانويه وتعلموا الفوركس المهم يكون الشخص قادر على التعلم والفهم ولا يشترط ايضا عمر معين لان يوجد الكثير من الاشخاص الناجحين اعمارهم صغيره

amine-dz2
09-05-2012, 09:54

mai
09-05-2012, 11:37
فعلا مش شرط يكون متاجر الفوركس خريج كليه تجاره
اصلا دكاتره كليه تجاره مش محترفيين فوركس
وبالنسبه للتحليل الخاص بالمعلومات اكيد لازم يكون ليك طريقه واحده بس لازم تكون قبلها مجرب كذا طريقه
تمنياتي لك بالتوفيق

omar kapo
09-05-2012, 15:07
الثقافة اصلا تاتي من ع طريق التعلم الشخصي مثل القراءة الكثيرة
فانا من كلية تجارة والله لم اعلم شي عنها ف سنوات الكلية ولكن صديقي من شدني الي ذالك التجارة بفضل الله تعالي

aya elalfey
09-05-2012, 15:22
فعلا الكلا صحيح فانا طالبة بكلية تجارة ولكني لم اعلم شيئا من قبل عن الفوركس
وايضا في تعاملي مع الفوركس مثلي مثل اي تاجر مازل مبتدءا
الموضوع ليه علاقة بالتفكير والذكاء والحكمة فالتصرف مش موضوع دراسة

abdellatif2013
09-05-2012, 15:33
يكفي الواحد ان يتعلم له قواعده و اسسه و ان يعمل وفق استراتجية و طريقة جيدة و بالتزام تام
فلا يهمنا التقافة الفوركسي.;):tie:

YASER83
09-05-2012, 17:38
السلام عليكم
نعم كلامك صحيح
تعلم طرق الحليل الفني والاساسي والاخباري
ودمجها بطريقة جيدة وتمناغمة في التداول
سيكون مصيرك ارباح جيدة باذن الله

Haab
09-05-2012, 21:30
لازم الواحد يكون عنده دايرة معلومات و ينميها و يدور على المعلومات من كل مكان و يتعلم أكتر عشان يوصل للخبره المطلوبه

elkhawaga
09-17-2012, 20:45
هدا هو ما يميز هدا المجال هو ان الجميع يمكن ان يزاول هدا العمل و ذلك بتكوين الدات و اكتساب المهارات بالتعلم و لن تحتاج الى دكاء خارق لتستطيع فهم ما يجري فقط بالقليل من التركيز و عدم استباق الامور و كل شيء يهون

mansourito
09-18-2012, 16:27
نعم اخي هذا مهما جيد ان تكوت تعرف شيئا كن كل شيئ والجيد كمان انتعرف كل شيئ عن سوق العملات لتأكل هذا السوق

ziko
09-18-2012, 16:58
طبعا فيجب المعرفه والتثقف والقراءه ومشاهده الفيديوهات التعليميه وكذلك يجب الابتكار

amera-nada
09-18-2012, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله
الكل يعرف بان الفوركس هو تجارة اي نعم مختلفة كثيرا عن التجارة الحقيقية التي نراها في حياتنا اليومية لن هي بنفس الاسلوب تقريبا , اي انهما معا بيع و شراء مع اختلاف في السلع و طريقة البيع و عرض السلعة على الزبون. المهم من كل هذا ان ابين لكم انه هناك اناس ناجحون في التجارة رغم انهم لم يدرسو ولو حرف واحد في حياتهم , دخلو المجال مع اباءهم و تعلمو فن البيع و الشراء و اتقنو اساسيات المتجارة و تعلمو طرق التعلم مع الزبائن و كيفية اقناعهم بالشراء ,لهذا كل ما يتطلبه الفوركس هو الالمام به و تعلم اسلوب المتجارة الخاص به و اكتساب خبرة لفهم التحليل الفني و اتقانه

Didi
09-18-2012, 17:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ليس ضروري ان تكون متخصص باي مجال كلمك صحيح اخي فاعلى الانسان ان يكون متعلم
لكي يسل الى الخبرة المطلوبة بعالم الفوركس كما ذكر اخواني بردودهم وشكرا

face book
09-18-2012, 17:37
معظم اللذين يتاجرون في السوق لا يمثلوا اي اتجاه من علم الفوركس ولا التجاره انما هم اخدوه من بابا الهوايه والمكسب والربح السريع من حهاز كمبيوتر والسوق ليس حكرالاحد انما هو لكل الناس ولا احد يتحكم في الاسعار مثلما يحدث في البورصه

4ex
09-18-2012, 22:07
اخي ليس من الضروري ان يكون المتاجر خريج للكلية انا متلا لم ادرس عن التجارة ولا اي شيئ الفوركس يحتاج لتقافة ولتعلم وهب المنافسة والخبر ة التي تكتسب من التجبربة وحسن ادارة رأس مال قد تواجهك مشاكل في الاول لكن ان شاء الله راح تعديها بكل سحولة فانا قد خسرت الكتير من الحسابات في الاول لكن الان والحمد الله اكتسبت خبرة تكفيني في ادارة والربح من الفوركس

vip1988
09-18-2012, 22:18
شكرا على الموضوع الهادف واتمنا من الاخوان الرد على الموضوع ومشاركتنا بالاراء

mohamedmmk
09-18-2012, 22:22
مش لازم الى بيتاجر في الفوركس يبقى خريج تجاره
بالعكس ممكن اى حد يتاجر في الفوركس
واى عمر مش شرط عمر محدد المهم هى الخبره فقط
كل اما تكسب خبره كل لما فرص النجاح بتزيد

jamalsale
09-18-2012, 22:49
تقافة الفوركس امر ضروري للوصول الى درجت الاحتراف في الفوركس
فالمحترغون دائما ما يستفيدون من خبرتهم في المجال لتحليل

cheetoslover
09-19-2012, 01:17
بالبطبع ليس كل من يتاجر بالفوركس هو خريج كلية
التجارة بل يتعلمها من اماكن اخري متلب النترنت

elking
09-19-2012, 01:59
الثقافة الفوركسية دى بالتاكيد معناها التعلم الجيد والمعرفة لان اصلا الفوركس فى الاساس قائم من الاول على العلم واكتساب الخبرات بشكل مستمر والمعرفة ايضا
وبالتالى الثقافة يعنى معرفة كل ماهو جديد وكل ماهو يظهر باستمرار فى سوق الفوركس ونعرفه حتى تزداد خبرتنا فى هذا المجال ونصبح مؤهلين للعمل

dina
09-19-2012, 02:02
بالطبع ليس كل متاجر شرط ان يكون خريج كلية تجارة فانا اعمل بالفوركس
وليس لى اى علاقة بكلية تجارة ولكنها فعلا الثقافة والتعلم لكى نصبح على تواصل مع المجتمع والزمن

noureen
09-19-2012, 02:02
طبعا مش شرط ان اللى يعمل فى الفوركس يبقى خريج تجاره يكفى للمتجار فى الفوركس انه يكون على درايه بقواعد التحليل الفنى الصحيح يسير على استراتيجات ناجحه و سوف يحقق ارباح باذن الله

mohamed amin
09-19-2012, 02:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اعتقد اخى الكريم ان الفوركس يتقبل كل
الاعمار ولكن منهم من يتعلم ويتميز فى المجال ويحقق الارباح الواسعة

eng.memo
09-19-2012, 02:13
كلام معقول جدا ... وعالم الفوريكس ناس كتيرة ممكن تحبه ممكن لدرجة الادمان كمان بس لما تتعلمه وتفهمه ...بصراحة انا بقى مزاج عندي اني اتعلم دروس فوريكس وادخل السوق واحلل السعر ...بجد فيه نوع من ترتيب الافكار وزيادة الثقة بالنفس خاصة بعد تحقيق اهداف معينة

egypt25
09-19-2012, 02:31
طبعا الفوريكس مالهوش علاقة بانك لازم تكون خريج تجارة
لان فيه ناس كتير فى الفوريكس والبورصة مالهمش اى علاقة بالتجارة او بحاجه مرتبطة بالتجارة
والحكاية كلها انك تكون مقتنع بالمجال وتحبه وتتعلم بيه

younes batna
09-19-2012, 17:07
ليس المهم أن تكون خريجا من كلية التجارة لتتعلم الفوركس ولكن الأهم ان تكون لديك معلومات عن كل شيء فهذه الحياة وعن أهم التجارات

كونان
09-19-2012, 20:21
مش شرط انك تكون متخص
ص فى اى مجال لكن المهم انك تتعلم
وتسعى بقوه لانك تتعلم وتوصل
لهدفك ودى اكتر حاجه بتخليك
تنجح فى الفوركس

osamaelnino
09-19-2012, 21:36
ليس من الضرورى ان يكون على دراية بكل انواع التحليل
قد يتخصص فى احدهم و يكون كافى جدا

Esma3il
09-19-2012, 21:50
مين قال ان الى فى مجال الفوركس من تجاره بس او مينالى ربطالفوركس بكلية التجاره ...
انا ف كليه تجارة بس معرفتش الفوركس الأ عن طريق النت ....
بس الفكرهكلها ف طريقه التفكير و بعنى أصح التفكير المنطقى دا اساس
فى الفوركس

smail
09-22-2012, 18:11
هناك تعريف للثقافة هو أن تعرف شي عن كل شيء
لكن الأجمل أن يكون لديه ثقافة يجمع فيها معلومات غي خزينته عن كافة طرق تداول الفوركس

moody
09-22-2012, 18:16
اخي العزيز
يجب ان يوجد عند الشخص دائرة معلومات وينميها
ويبحث على المعلومات من كل مكان
مع تمنياتي لكم بالتوفيق

adel asran
09-22-2012, 19:15
نعم عندك حق
ولمعلوماتك انا اللى علمنى الفوركس
دكتور صيدلى وبجد الفوركس دة لاى حد مهما ان كان

ahmedamz
09-22-2012, 19:19
من ضمن مميزات الفوركس الكبيرة ميزة انه لا يجب ان تكون من خريجى كلية تجارة ولا يجب ان يكون
لديك قدرات عقلية فائقة للمتاجرة فى الفوركس بلى فاى شخص يستطيع التداول فى الفوركس

sharif4
09-22-2012, 19:32
لكن الأجمل أن يكون لديه ثقافة يجمع فيها معلومات في خزينته عن كافة طرق تحليل تداول الفوركس ويتابعأظن أن الإلمام بكل طرق التحليل في الفوركس ضرورة و ليس من أجل الثقافة فقط مع التركيز على نوع واحد من التحليل و إتقانه و دلك من أجل تفادي أي مفاجآت في السوق

syed
09-22-2012, 19:59
هي ميزة الفوركس اللي مزوده عدد المتاجرين حول العالم انه مش محتاج شهادة خبرة او مؤهلات دراسية
لكن انا معاك ان الواحد عشان ينجح في الفوركس لازم يكون عنده جميع المعلومات عنه و عن طرق التحليل الخ...زلان نقص المعلومات يؤدي للخسارة

magic777
09-22-2012, 20:13

هو مش محتاج شهادات صحيح لكن محتاج دراسه حتى لو مش هتاخد شهاده بيها لكن هتكون عاوز تاخد الخبره
اللي هتقدر تشتغل بيها في السوق ده وتحقق الارباح اللي انت عاوزها طبعا

maro50
09-22-2012, 20:18
الثقافه الفوركسيه لاتحتاج الى عقل شديد الذكاء كل ماتحتاج اليه هو صبر على الاطلاع من اجل الوصول الى فهم متجدد فى هذا المجال من اجل انجاح الصفقه بالخبرة التى تحصل عليها

kingta
09-22-2012, 20:21
السلام عليكم
بالفعل أخي لكن ليس من الضروري أن يكون من كلية التجارة و ليس من الضروري أن يكون على دراية كبيرة بالفوركس لكن الاساسيات كافية
وبالتوفيق

Spiderhoof
09-22-2012, 20:28
من الضروري ان يبدأ كل متداول بتثقسف نفسه في مجال الفوركس لانه مجال يعتمد علي الثقافة والقراءة وليس علي شهادة التخرج

mansourito
09-26-2012, 02:48
صحيح اخي أظن ان هذا مايلزم يجب انتعرف شيئ عن كل شيئ لكي تكون دائما في الواجهة وخصوصا في ميدان الفوركس

najoull19
09-26-2012, 03:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اوافقك الراي ان مهنة الفوركس يمكن لاي شخص مزاولتها فقط يجب ان يكون يفكر ولهراية شاملة بهدا لميدان وانصح اي شخص بمزاولتها

magictrader
09-30-2012, 15:20

yasna
09-30-2012, 16:24
ما رايكم؟؟

احيانا بيبقى كثره الألمام بطرق كتير للتحليل الفنى مضر اكتر منه مفيد على فكره , المفروض ان الانسان يتعلم الأساسيات ويتقنها اولا كويس وبعدين يبدأ يجمع معلومات عن بعض التقنيات الجديده فى التحليل لكن يستخدم شئ محدد فى التدوال حتى لا يشتت نفسه

sjc
09-30-2012, 16:24
طبعا انا اادرس ادارة اعمال
وفي كل المقررات والكتب
لم يذكر الفوركس بتاتا يعني مش كل واحد خريج اقتصاد او ادارة او تجارة راح يكون محترف فوركس

yassin
09-30-2012, 16:44
دعني أقولك أخي أنني خريج تجارة و كل ما تعلمته أثناء الدراسة سوى جزء بسيط أمام تجارة الفوركس
صحيح أنني إكتسبت مبادئ و أساسيات التجلرة لكن بصفة صغيرة لا غير و لا تقارن أمام تجارة الفوركس

gigi
09-30-2012, 23:16
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع ان مجال الفوركس
هو مجال عمل خاص اللي عاوز يشتغل فيه بيدرسه كويس الاول
زيه زي اي مجال انت عاوز تشتغل فيه فبتدخل الكليه
المناسبه مثلا او تاخد الدورات المطلوبه علشان تقدر تشتغل فيه
نفس الموضوع هنا مافيش اختلاف وبالتوفيق للجميع

sunlight
09-30-2012, 23:32
نعم ليس كل متاجر شرط ان يكون متخرج من كليه التجاره ولكن يوجد كثيرون ناجحون فى التجاره واطباء ومهندسين وغيرهم المهم العقل التجارى وحب الشىء اعتقد اذا احب الشخص ما يعمل فسوف يبدع به

yasser habola
09-30-2012, 23:42
الثقافة الوفكرسية اخي هي ثقافة من نوع خاص فهي ليست تعتمد فقط علي فهم اساسيات الفوركس
بل هي منظومة متكاملة تعتمد علي الخبرة وايضا مواصفات للشخص الذي يستخدمها
مثل الصبر وعدم الطمع والرضا وعدم العصبية واشياء اخري كثيرة

Mido0o-style
09-30-2012, 23:54
معتقدش انه فى حاجة اسمها الثقافة الفوركسية على الاطلاق . انا عن نفسى شايف ان الثقافة اللى الشخص بيحتاجها علشان يكون متاجر كويس هو نوع من الثقافة الشخصية و القدرة على التحكم فى المشاعر لا اكثر ولا اقل.

Mustarinho
10-01-2012, 00:02
وخصوصا عندنا ف مصر ان الدراسة زى ماكلنا عارفين ملهاش اى لزمة الخبرة الحقيقة بتيجى من التجربة

علاء بدران
10-01-2012, 00:10
الفوركس ثقافة عامة وليست تختص بالتجارة فقط
فهيا عاملة وموهبة وفن لما يهتم بها

asmaa omar
10-01-2012, 00:19
بالفعل يجب على جميع المتداولين اولا التركيز فى
نوع واحد من التحليل ولكن يجب ان يتعلموا الكثير من انواع التحليل الاخرى

علاء بدران
10-01-2012, 00:20
الفوركس هيا ثقافة عامة وموهبة فنية تكون موجودة عند من يهتم بهذا الفوركس
ليسا شرطا ان يكون خريج تجارة

forexfun
10-07-2012, 05:15

MAGDY
10-07-2012, 11:10
ما رايكم؟؟

من الضرورى الإلمام بمعظم أدوات ومفردات العمل
حتى وإن لم تتعامل بها ، لكن من الأفضل أن تعرفها وأن تكون مُلماً بها
فقد تحتاج لأداة معينة أو تحليل معين أو مؤشر معين
فمن المستحسن ان تعرف كيف تستعمله وكيف تتعامل معه
وفى النهاية ، قد تتعامل مع بعض الأدوات البسيطة والقليلة .. ولكن
من الأفضل ، معرفة معظم وأغلب وأشهر الأدوات المستخدمة فى العمل
تحياتى

keko
10-08-2012, 21:46
طبعا مهو انا واحد من خريجى تجاره واريتنى قادر كنت استوعب اى شىء ببساطه ولكن كل شىء فى الفوركس يحتاج الى تعب وبذل مجهود علشان تحصل
على الخبره المناسبه ولكن مش شرط خريجى كليات معينه بل الامر بيتوقف على مدى قدرتك على دراسه الفوركس دراسه جيده ايا كان عمرك او كليتك او شهادتك

safouan100
10-08-2012, 21:51
ليس من ضروري ان تكون خريج تجارة لتكون جيد في فورك اظن ان الناس محترفون اكتروهم ليس خريجي كلية التجارة

kamola
10-08-2012, 21:56

sokay
10-08-2012, 21:57

issssou
10-08-2012, 22:00
السلام عليكم
ليس شرطا أن تكون متخصصا في المجال ده و الديل أن أغلبنا ليس متخرجا من كليت الفوركس أو ما شابه
بالتوفيق لك

حماده الكومى
10-08-2012, 22:04
أفضل شئ أحبها فى تجارة الفوركس أنه متاح للجميع تعلمه والمتاجرة فيه وليس شرطا أن يكون خريج كلية معينة

ayman.shosha
10-08-2012, 22:06
الفوركس اصلا اخى العزيز
يدفع المتاجر للمتابعة المستمرة للسوق
كما ان استخدام اساليب التحليل الفنى والاساسى توجهك بعد فترة من الزمن لإختبار اساليب جديدة

تقبل مرورى

manx
10-08-2012, 22:06
يجب اننا نكبر ثقافتنا الفوركساوية من المنتديات والكتب والفيديوهات الكثيرة
ويجب اننا نبتعد عن الطمع والخوف والتوتر

hams
10-08-2012, 22:27
السلام عليكم

مش شرط تكون حاصل على شهاده جامعيه انما الاهم ان يكون عندك فكره عن ايه هو الفوركس وازى اقدر اكتسب خبره فيه

واتعلم الاداره لراس المال كتير رجال اعمل لم يحصلو على شهادات جامعيه

madoxegy
10-08-2012, 22:30
الاهم ان تسعى لتعلم المجال الذى تريده والصبر فى التعلم
بعد ذلك سوف تجد نفسك ان شاء الله مبدع

mahmoud1
10-08-2012, 22:30
يجب اننا نكبر ثقافتنا الفوركساوية من المنتديات والكتب والفيديوهات الكثيرة
ويجب اننا نبتعد عن الطمع والخوف والتوتر

طبعا شئ مهم انه يكون فى بحث باستمرار وانه نحاول نبحث عن المعلومة مهما كان المصدر سواء كان كتاب او فيديوهات او عن طريق المنتديات المهم انه اى معلومة او نصائح ناخد بيها ونلتزم بيها ويكون فى تطبيق ليها عشان نستفيد منها

yacrao
10-08-2012, 22:33
نعم فهي تماما كالفنان او المهندس فهاذان الشخصان المبدعان
عرفون شيئا من كل سيء لهاذا يمكنهم صنع شيء يحبه كل
شخص فاذا اكتملت كل معارفك حول الفوركس فانت مبدع وفنان
تصتطيع صنع ما لم يقدر احد عن صنعه

mohamedemara
10-08-2012, 22:52
اعتقد ان علينا دائما ان نقوم بالبحث والتعلم
حتى نستطيع ان نمتلك الخبرات الكافيه التى تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

moonli
10-08-2012, 23:40
الراى دا متفقه معاه جدا
فعلا افضل الطرق هى انك تتخصص فى طريقه واحده تعرف عنها كل شئ
بس فى نفس الوقت تعرف اوت لاين للطرق الاخرى

merotourk
10-08-2012, 23:42
انا اوافقك الراي تماما مش شرط ابدا ان يكون المتاجر في الفوركس خريج كلية تجارة او متخصص
تخصص معين المهم ان يكون لدية القدرة والذكاء التي تمكنة من التعرف على عالم الفوركس وتحقيق الربح بة والالتزام بقوانين الربح

Mohammad bawaneh
10-09-2012, 00:11
تحتاج إلى القراءة للأخبار والتحليلات وإستخدام الإستراتيجيات وبهذا تصبح حبير فوركس وتتمكن من جمع المال

ptczalat
10-09-2012, 00:22
مش ضروري تكون اقتصادي علشان تفهم في القتصاد او في حرجة التداول
يكفيك بعض المعلومات لتبدء ثم تقوم يتزويد معلوماتك بالدراسة و الطلاع

drifter
10-09-2012, 00:25
طبعا كل الناس اللى داخله الفوركس مش كلهم خريجين تجاره في اكيد مجالات تانيه وعشان هو مجال يمكن دراسته وفهمه عن طريق النت والكورسات واماكن كتير بتدرسه وهو مجال مربح

zeyadkabeel
10-09-2012, 00:44
لا تحتاج الى كلياات او معاهد لتتعلم مجال الفوريكس لاكن تحتاج ان تعلم نفسك بنفسك خطوة وبخطوة وتقرا شوية كتب وتطلع على دورات وتفتح حساب تجريبي وبتصير ميه ميه وتصير عندك خبرة شوي شوي وعدم الاستعجال ومثل مايقولون الصبر مفتاح الفرج اخوي والانتنرت يمكنه ان يجعلك خبير تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

masoodasif
10-09-2012, 01:35
مش لازم اللى بيتاجر فى الفوركس يبقى خريج كليه تجاره لان فى كليه تجاره مش بيعلموهم التداول فى الفوركس ولا البورصه وانا فى هندسه مدنى وبتاجر فى الفوركس وفى دكاتره كتبيره بيتاجروا برده فى الفوركس

علاء بدران
10-09-2012, 02:26
قد يكون خريج التاجرة لا يجبد المتاجرة على الفوركس مثل المتاجرين
المحترفين والخبراء ولكن الفوركس يحتاج الى موهبة فنية تحتاج الى خبرة بجانبها

willy
10-09-2012, 05:22
من المستحيل ان تجد في عالم الفوركس شخص يعرف كل شئ تماما عن الفوركس لان هناك علوم جديدة دخلت في هذا العالم وكل يوم يظهر شئ جديد مثل الطرق الفلكية والتحليل الرقمي وغيرها اهم شئ انك تستطيع تحديد الترند على كل زوج وممكن تبدا من هذه النقطة

علاء بدران
10-09-2012, 06:20
ليس كل من يدخل الفوركس من كلية التجاة فهناك اناس يعملون على الفوركس
افضل من الخريجين واظن انها ثقافة تحتاج الى سعة اطلاع

sharif4
10-09-2012, 07:02
ليس كل من يتاجر بالفوركس خريج كلية تجارةالجميع يمكن ان يزاول هدا العمل و ذلك بتكوين الدات و اكتساب المهارات بالتعلم و لن تحتاج الى دكاء خارق لتستطيع فهم ما يجري فقط بالقليل من التركيز و عدم استباق الامور و كل شيء يهون

علاء بدران
10-09-2012, 07:29
مش شرط انك تكون خريج تجارة ولكن الاهم ان تكون موهوب فى هذا المجال
وعندك الصبر الكافى للتعلم

sharif4
10-09-2012, 08:04
ليس كل من يتاجر بالفوركس خريج كلية تجارة الإلمام بكل طرق التحليل في الفوركس ضرورة و ليس من أجل الثقافة فقط مع التركيز على نوع واحد من التحليل و إتقانه و دلك من أجل تفادي أي مفاجآت في السوق

miss_jpy
10-09-2012, 08:09
الفوركس ممكن اى شخص يعمل فيه مش شرط هو خريج ايه المهم المعرفه الكافيه عن كل مايدور فى عالم الفوركس وتعلم هذا المجال جيدا اى شخص شاب اوكبير فى السن ممكن ان يعمل فى هذا المجال

fnaan
10-09-2012, 08:13
والله اعتقد ان الموضوع راجع للمتدوال نفسه اقصد ان اكيد المعرفه والالمام بكل شىء فى مجال زى الفوريكس هايفرق مع المتدوال لكن ممكن يكون فى بعض الناس بتفضل انها تشتغل على نظام معبن فى التحليل وتتقنه وممكن دا يخليهم يتدوالوا عادى ويعملوا صفقات وكل حاجه لكن الافضل الالمام بكل شىء عن المجال عشان ممكن دا يفتح فرص معينه للتاجر مش هايعرفها الا لو عرف الطرق التانيه

hard currency
10-09-2012, 16:02
انا اتفق معك بالعكس هناك خريجى تجاره ومبيعرفوش يتاجرو زى اشخاص تانيين ليهم مجالات غير التجاره والاقتصاد الاهم ان الشخص يزود من معرفته للسوق وان يكون شخص ذكى وطموح

said@77
10-09-2012, 17:32

mahmoud1
10-09-2012, 17:35
مش شرط انك تكون خريج تجارة ولكن الاهم ان تكون موهوب فى هذا المجال
وعندك الصبر الكافى للتعلم
طبعا اللى يشتغل ف مجال الفوركس مش شرط انه يكون خريج تجارة اى واحد قادر على انه يتعلم يقدر يتعلم بس اللى بيتعلم ويطبق ويلتزم هو اللى بيكون ناجح وفى ناس كتير صغيرة يمكن ما وصلت لمرحلة الكلية وشغالين فى لافوركس وبيقدرو يربحو منه لانهم اتعلمو والتزامو

zubair
10-09-2012, 17:56
مش شرط يا غالي يكون خريج تجاره زي ما بتقول

لكن المهم يعرف اصول التجاره والتعامله

لكي يستطيع النجاح

تسلم ايدك يا غالي

mohamed ezzat
10-21-2012, 19:21
نظرة عامة جميلة
بشكل عام اى فرد يستطيع دراسة اى مجال فى الحياة لذا وجد الانترنت والكتب والجامعة المفتوحة
بالنسبة للثقافة ان تعرف شئ عن كل شئ احب هذا الأسلوب
ولكن التخصص واجب لمن يريد ان يتطور ويتقدم لابد من احتراف شئ او اثنان والتمكن منهم ثم الانتقال والتطوير

majdquran
10-21-2012, 19:38
ما رايكم؟؟

بالعكس .. فعليا خريج كلية التجارة لا يفقه شيء بالفوركس ..
لان سوق الفوركس له ثقافته الخاصة .. ويجب تعلمها .

derar
10-21-2012, 20:02
السلام عليكم
طبعا ليس بالضروري ان
يكون طالب اقتصاد وانا اراهن
بان الاغلبية ليسو اقتصاد

شيرين
10-21-2012, 20:15
ثقافة ممتعة وشيقة
عالم رائع وجميل
تقبل مروري
دمت بحفظ الرحمن

latraaa
10-21-2012, 20:17
موضوع جميل بارك الله فيك، بالتوفيق للجميع إن شاء الله

sayed taha
10-21-2012, 21:42
اخى الكريم
انا معك انة يجب الدراية و الاطلاع على اساليب التجارة المختلفة و اتقانها ثم اختيار الاسلوب اللذى يناسبك كذلك يجب اتقان العمل على الاطارات الزمنية المختلفة و بعد ذلك المتاجرة بالاسلوب المناسب على الاطار الزمنى المناسب

sky4net
10-25-2012, 03:44

joker7diaa
10-25-2012, 05:24
هل كلية التجارة التي تدرس في الجمعات لها علاقة بالفوركس يعني هما يدرسو شي عن الفوركس ولا شو ؟

brimoel
10-25-2012, 05:51
أكيد كلامك مضبوط و هذه الثقافة هي التي نفتقدها لاني أنا أصبحت أعتمد على استراتيجية وحيدة فقط او اثنتين و لا أعرف غيرها

demitri86
10-25-2012, 05:59
اعتقد ان الفوركس لا علاقة له بخريج كلية تجارة او غيره انا عن نفسي لم اكمل دراستي في شعبة الاقتصاد العام و لكن عندي مستوى بكالوريا و رغم دلك لم اجد اي فائدة فيما درسته عندما شغلت برنامج الميتاتريدر الفوركس يحتاج الانسان لتعلمه فهو علم قائم بداته

anito
10-25-2012, 06:02

mohamed gharieb
10-25-2012, 11:13
اكيد طبعا مش كل اللى متخرج من تجاره او كل اللى ف كلية تجاره هو اللى بيمارس بس الفوركس لا اكيد اى حد عنده علم عن الفوركس ومتابع عليه وفاهم اساسياته هو ده اللى شغال فى الفوركس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

amgad boles
10-25-2012, 11:17
فعلا صحيح يجب متابعة اخبار و طرق التحليل الفنى
ويجعل بالفعل هناك فارق بالخبرة والمعرفة

oudai
10-25-2012, 11:23
كل هذه الامور مشكور عليها
وكل عام وانتم بخير

new-day
10-25-2012, 11:36
ما رايكم؟؟

اخي الكريم انا التزم بالحكمة
الفوركسية الشهير (دعها بسيطة))
يكفي ان تتقن طريقة واحدة
من التحليل حق اتقان لكي تنجح
اما التعدد في الستراتيجيات فهو
امر سلبي ولا انصح به

toto
10-26-2012, 06:52
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع
ان مجال الفوركس هو مجال عمل خاص اللي
عاوز يشتغل فيه بيدرسه كويس الاول
زيه زي اي مجال انت عاوز تشتغل فيه
فبتدخل الكليه المناسبه مثلا او تاخد الدورات
المطلوبه علشان تقدر تشتغل فيه

mohamed gharieb
10-27-2012, 21:36
حتى لا يضيع الجهد ويتشتت فى اكثر من اتجاة

ahmedsaied
10-28-2012, 05:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا خريج كليه تجارة ولكن لم ندرس شىء عن الفوركس اى انه مش شرط ان تكوم فى كليه تجارة حتى تتعلم الفوركس من يريد التعلم سبتعلم بالصبر وقوه الاراده

haytham_mhmd
10-28-2012, 06:10
هل هناك كتب معينه ينصح بيها للمبتداين
لفهم كيف يختار الصفقات وكيف يستطيع تحليل اوضاع السوق والتنباء باتجاه الاسعار

rooseyflower
10-30-2012, 06:18
الاساسيات كافيه على فكره .. بس المهم بقى فى التجاره فى الفوركس هو الالتزام بما تعلمت وعدم الخروج عن هذا النهج ابدا مهما كام
انا مش معاك ان الاساسيات كافيه لان الفوركس مجال واسع والثقافه فيه مطلوبه جدا
وفعلا مطلوب منك ان تعرف حاجه عن كل حاجه

mohamed amin
10-30-2012, 06:59
الفوركس دائما يحتاج الى اهم دعوة الى النقاش فيه ومحاول التقف
من اى حوار كان سواء كان هنا او بره المنتدى علشان تنجح فيه

brahim
10-30-2012, 22:38
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

الالمام بجوانب الفوركس امر مطلوب

لكن الركيز على استراتيجية معينة

والتعمق فيها هو الاهم

ameer
10-30-2012, 23:21
اهلا بيك اخي الكريم نعم اخي بالفعل الفوركس يعتبر ثقافة تجارية جميلة وكذالك يعتبر الفوركس ثقافة اجتماعية من خلال اتصالك بالناس وعمل معاهم احاديث كثيرة عن الفوركس وغير الفوركس

mdgazy
10-30-2012, 23:32
طبعـا أتفق معك تماما يـا أخـي الكـريـم .. وفي أي مجـال عمـوما كلما زادت معلوماتك فيه كلما كنت أفضل

meeco
10-31-2012, 00:04
ما رايكم؟؟

كلامك صحيح لان الفوركس عالم كبير وكل يوم نجد طرق جديدة للتداول
ولهدا يجب على المتاجر ان يتابع كل جديد حتى يزيد من خبراته

kingmora2005
10-31-2012, 00:16
المشكلة مش فى انت خريج اية المشكلة
هل انت قادر على التعلم
الصبر
التركيز
المتابعة المستمرة ذلك هو المهم

alshymaa
10-31-2012, 00:20
السلام عليكم و رحمة الله
مفيش اي حاجه ف الدنيا بتعتمد على مجال معين..

اللي عايز يتعلم حاجه هيتعلمها ويقوي نفسه فيه ويكون خبره عاليه كمان

bahjaxsat
11-15-2012, 00:58
يكفي الواحد ان يتعلم له قواعده و اسسه و ان يعمل وفق استراتجية و طريقة جيدة و بالتزام تام
فلا يهمنا التقافة الفوركسية ، و كل ما يهم هو الكيفية الربح منه و بطريقة سهلة

waleed elhadary
11-16-2012, 14:15
السلام عليكم هذا الكلام صحيح و انا ارى ان خريجى كلية تجاره لا يعلموا شئ عن الفوركس
و هذا يؤكد ان البحث عن المعلومه و التعلم هو الطريق الوحيد

khalid1568
11-16-2012, 14:21
اعتقد انه كلامك صحيح لكن من الضروري معرڤ كل شيء عن الفوركس والتعلم له واخد الخبرة اللزمة للنجاح في الفوركس

ibrahiem2012
11-16-2012, 17:32
فعلا انا بتفق معاك مش شرط انك تكون متخصص فىالفوركس لكي تشتغل يه وهذه ميزه
ومعرفه شئ عن كل شئ مطلوب في هذا العصر

3008
11-30-2012, 12:38
يمكن التعلم من الكتب والممارسة لاكتساب الخبرة

ANGEL_FROM_SKY
11-30-2012, 13:14
ما رايكم؟؟

اهلا وسهلا اخى الكريم .. يجب على كل شخص يرغب فى احتراف الفوركس والتداول فى البورصه الدوليه ان يتعلم جيدا .. ان يتدرب باستمرار.. ان يبحث عن كل ما هو جديد ليرتقى بمستواه

issa1988
11-30-2012, 13:15
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمفيد
وان شاء الله ان عم الفائده على الجميع وان نصل الى مرحلة الاحتراف في الفوركس
مع تحياتي للجميع

youssef1025
11-30-2012, 13:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم أخي الالمام بطرق التحليل و التعامل في هذا السوق هو الحل الوحيد للخروج من الخسارة المتتالية و التي تقسم ظهر المتداول فكل متداول يجب عليه أن يكون عبارة عن مكتبة من المراجع حتى يجاري هذا السوق.

wizz
11-30-2012, 13:20
سلام عليكم مش شرط نهائى الاا خريج تجارة يكون اصلا بيشتغل ف الفوركس

عزبز 18
11-30-2012, 13:24
سلام عليكم نعم يجب علي كل مضارب في الفوركس ان يكون لديه ثقافة كبيرة حول عالم الفوركس و ان يجمع كل المعلومات المتعلقة بالفوركس
من التحليل الفني و الاخيار الاقتصادية و اخبار الدول الكبيرة مثل فرنسا و امريكا

best13
11-30-2012, 13:24
بالفعل كلما تعلم المتداول اكثر كلما كانت له خبرة اكبر
وبذلك سيكون له طرق كثيرة للتداول ومهارات جيدة للنجاح

dreamdriss
11-30-2012, 13:45
طبعا كلما زادت تقافة الشخص و معلوماته كان اقرب الى التحليل و التوقع الصحيح لمجرى الاحداث
وليس شرطا ان تكون متخصصا و دارسا لموضوع ما و لكن مع التطور التكنولوجي والانترنت يمكن تعلم اي شيء ان توفرت الارادة

kazim
11-30-2012, 13:47
ما رايكم؟؟

هو مجال عمل خاص اللي عاوز يشتغل فيه بيدرسه كويس الاول
زيه زي اي مجال انت عاوز تشتغل فيه فبتدخل الكليه المناسبه مثلا او تاخد الدورات المطلوبه علشان تقدر تشتغل فيه

may
12-01-2012, 00:26
الفوركس يحتاج الى انسان فاهم يعرف كيف يتعامل مع سوق الفوركس ويتعامل مع سوق الفوركس بجديه

romy21
12-01-2012, 00:29
طبعا الدراسه بدعم اي شئ وبالنسبه لخريجي كليه تجاره شعبه بورصه طبعا الوضع يختلف عن الي واخدها حب او هوايه ولا غيره اي حاجه لازم تدعمها بالدراسه علشان تحترف فيها مش بس تحقق ربح والسلام وانا بشوف ان اي شخص مهما كانت دراسته يستطيع اني يثقف نفسه في الفوركس من الكتب والانترنت والكورسات وده كده تعبر دراسه

Hamdy Elhossiny
12-01-2012, 00:36
والله عندك حق لابد ان تتعلم وتحتفظ بكل معلومه
والم بكل هذه المعلومات يساعد بشكل كبيير على تجاره
مربحه

maloka
12-01-2012, 00:42
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الي خريج كليه تجارى فقط لكي يفهما يااخي
واعتقد ان الفوركس يوجد فيه كل الكليات وكل الاعمار وطبعا يجب علينا ان نتقن طريقه
معينه للتحليل وتكون خاصة بينا واستراتيجة ناجح وربنا يوفقنا

zeyadahmed
12-01-2012, 01:07
فى الحقيقة اخى الكريم لا افهم قصدك بان متاجر الفوركس لازم يكون خريج كلية تجارة عادى اى حد مكن يشتغل فيه

d&m
12-03-2012, 00:56
جميل جدا ان نعرف شيء عن كل شيء والاجمل ان نتعلم كل شيء عن الفوركس ونتقنة
لكى نكتسب خبرة وذلك عن طريق القراءة او الفيديو والقنوات الفضائية الخاصة بالفوركس

engineer
12-03-2012, 01:13
التعليم ليس مقصورا على فئة بعينها لذلك لا يجب ان نحسب التعليم والثقافة على فئة محددة
لذلك كل انسان يستطيع التعلم يستطيع ان يمتلك الثقافة فى اى مجال

face book
12-03-2012, 10:03
الثقافه الفوركسيه هي عباره عن قرائتك لبعض الافكار الموجوده في المنتديات المختلفه ومعرفه نتائجها

علشان لما تتكررا امام مره اخري يكون انت عارف ان نتيجه ديت كذا كذا وده بيساعدك في تكوين الخبره

king123
12-03-2012, 13:10
الفوركس لا يحتاج الى تخصص كى يكون كل العاملين فيه
من خريجى كليات التجارة وانما كل من يستطيع التعلم
يستطيع ان يتاجر فيه

m.sulyman5555
12-03-2012, 13:12
ان الثقافة ايضا لها دور كبير فى تجارة الفوركس وتعتمد على المعلومات التى تمكنك من تفدى الخسارة

بحر الدولارات
12-03-2012, 14:57
ياصديقي العزيز انا اتفق معك في بعض ماتقول واختلف معك فى بعضه ولكن بالفعل ليس كل من يتاجر فى الفوركس خريج كلية تجارة وليس كل منيتاجر بالفوركس هو يعلم جميع قواعد الفوركس

yassoo011
12-03-2012, 17:38
الفوركس يجب ان تتعلمه من البداية ولا يعتمد
على كلية معينة فالفوركس مادة وعلم غير اي علم حتى كلية التجارة

haze5m
12-03-2012, 18:29
انا معك انه ليس كل ما يتعامل مع الفوركس يجب ان يكون
حريج من كلية التجارة ولكن لا يمكن اكتساب التقافة من شي تستخدمه للربح فقط

maged mohamed
12-03-2012, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم
عندك حق طبعا ان اللى يتاجر فى الفوركس مش شرط يكون خريج تجاره
و ان الواحد لازم يبقى على الاقل عارف الطرق المختلفه للتحليل على حد العلم بالشيئ لو مش ناوى يستخدمهم

محمود شبايك
12-04-2012, 04:00
لازم البلد اللى يكون فيها فوركس بقوة لازم يكون فيها ثقافة الفوركس
منتشرة يعنى ايه الفوركس وكده يعنى اما فى مصر مافيش خالص

حمو
12-04-2012, 15:43
اعرف الكثير من الاطباء يعملون في مجال غير الطب
منهم في التجارة ومنهم التربية الحيوانات والمفارخ ليس كل من يريد ان يعمل في مجال ان يكون المجال تابع له في شهادتة

lionking
12-04-2012, 16:09
لايشترط على كل من يتاجر ان يكون خريج كليه تجارة او حتى خريج كليه من اصله
المهم انه يتعلم ويجيد المتاجرة و يربح منها

hard$currency
12-04-2012, 16:28
انا مش خريج تجارة وبرغم كده تعلمت الفوركس وامتلك معلومات وثقافة عنه قد لا تكون عند خريج التجارة
وبالفعل الثقافة مهمة فى جميع جوانب الحياة وما اجمل ان تكون مثقف فى عملك وهو الفوركس

kareem zidan
12-04-2012, 16:43
الثقافة الحياتية والمعرفيه للشخص هى عامل نجاح له بخلاف الفوركس وتأتى من التعلم والقرأة والخبرة
بالنسبة للفوركس
التعلم شئ أساسى واكتساب الخبرة لابد منه حتى تستطيع تحقيق ربح جيد من الفوركس

smsm75
12-04-2012, 18:10
كل ما تحتاجه لتصبح متاجر في سوق الفوركس هو الدراسة الجيده للفوركس عن طريق الكتب او الدورات التدريبية كذلك البدء بحساب تجريبي في البداية حتى تكتسب خبره بعدها سوف تصبح خبير فوركس جيد

azifek
12-04-2012, 18:13
أخي الكريم
أوافقك الرأي فيما قلته في الموضوع
فالفوركس لا يحتاج لشخص يتخرج من كلية التجارة
و إنما يستطيع أي شخص أن يتعلمه فهو بسيط و ليس معقد

Mohamed Ramadan Helal
12-04-2012, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلام مظبوط الواح منا لازم
يتابع كل حاجه عن الفوركس والجديد فيه عشان ياخد خبره اكتر

faracha
12-05-2012, 21:05
السلام عليكم

forex3
12-05-2012, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, انا اتفق معك فى الرأي فليس بالضرورى أن يكون المتاجر بالفوركس خريج كلية تجارة ولكنه يمكن أن يدرس على أيدى متخصصين ويبدأ بالتدريب حتى يصبح ملم بها ويزيد من معلوماته

yaallah3
12-16-2012, 19:08
طلب وحب الثقافة مفروض يكون في كل شخص عشان يكون ناجح في حياته كلها مش بس في تجارة الفوركس.
بس انا شايفة ان خريجين تجارة بيكونوا افضل من غيرهم لان عندهم اساسيات مش بيبدأو من الصفر يعني

mannon
12-16-2012, 19:39
حلوة الجملة
واعتقد انك محتاج تتابع كل جديد فى عالم الفوركس حتى تثرى ثقافتك الفوركسية وتصبح اكتر الماما بهذا المجال

Asmaa_R
12-16-2012, 19:56
اكيد طبعا ليس كل من يتاجر في الفوركسخريج تجارة لان الفوركس الذي يدرس بكليات التجارة لا يؤهل للتجارة الناجحة في الفوركس بكل تفاصيلها, وعلى من يرغب في التجارة الناجحة للفوركس قراءة كتب تشرح الفوركس بالتفصيل مهما كان درس جزء عن الفوركس في كليته

nabilo
12-17-2012, 15:42

medo144
12-17-2012, 15:47
نعم هذا الكام صحيح لابد للمتاجر ان يكون على درايه بكافة طرق التحليل
سواء كان فنى او اساسى او اليوت

ezel
12-22-2012, 21:47
فعلا المتداول لازم يكون مطلع على كل الامور التي تهم ميدان عمله
بالتالي ولو معلومة بسيطة عن كل مسالة من تلك المسائل فهذا على الاقل

yasinbobo
12-22-2012, 21:56
السلام عليكم اخى الفاضل
نعم ليس بشرط ان يكون خريخ تجارة لكن لابد
ان يكون لدية ثقافة وخبرة ولابد ان يتعلم كل جديد فى علوم الفوركس

abdenbi
12-26-2012, 17:54
ليس من الضروري ان تدرس التجارة للتتداول لكن كل شيء يمكن تعلمه
و يمكنان تتاجر و تتعلم في السوق اكتر من من درس في الجامعة

khamis
12-26-2012, 18:09
ما رايكم؟؟
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كلامك صح اخى والله الفوركس بحسة انه علم وخبرة لدى الجميع

do.dy
12-26-2012, 18:15
الثقافة الفوركسية انا اعتبرها عامل من عوامل النجاح فى الفوركس لانك اذا عرفت شيء عن كل شيء ووصعت فى موقف يجب ان تغير فيه طريقتك فى التداول ولابد من ذلك تستطيع وقتها اذا كان لديك ثقافة فوركسية ان تخرج من الموقف بكل بساطة وبحل سريع وسليم فى نفس الوقت

sahbi20011
12-26-2012, 18:19
دعني أقولك أخي أنني خريج تجارة و كل ما تعلمته أثناء الدراسة سوى جزء بسيط أمام تجارة الفوركس
صحيح أنني إكتسبت مبادئ و أساسيات التجلرة لكن بصفة صغيرة لا غير و لا تقارن أمام تجارة الفوركس

zeze mohamed
12-26-2012, 18:26
ما رايكم؟؟

انا اتفق معك فى الرأى لان فعلا الثقافة هو ان تعرف كل شئ حتى ولو لم تتعامل بكل الطرق وفعلا هذا ما يخلق الخبرات

karimios
12-26-2012, 18:34
ما رايكم؟؟

ليس للفوركس خصوصيات فكل شخص مهما كان نسبة تقافته و علمه يمكنه دخول الفوركس و من باب واسع جدا
فالفوركس الأن يعلم من النمت و بالفيديوهات فهو لا يختصر على فئة معينة

ياسر
12-26-2012, 18:36
السلام عليكم ورحمه الله
الاساسيات كافيه على فكره وبعدين كله بتاع ربنا والكل بيعيش وبيكسب وبيربح والله الموفق

asmoune
12-30-2012, 00:05
كما قلت فالثقاففة الفوركسية مهمة جدا للبدأ في المتاجرة
فلا يمكن البدأ في أي عمل مهما كان بدون معرفة مسبقة
وكما قلت فإن من الجميل أن يتقن شخص طريقة واحدة للتحليل
لكن الأفضل أن تكون عنده ثقافة يجمع فيها معلومات في خزينته
عن كل الطرق التي يمكنه بها تحليل الشارتات ومتابعة كل جديد

a.mahmoud
12-30-2012, 00:08
ليس طبعا بالضروره ان يكون المتداول في سوق الفوركس ان يكون خريج كليه تجاره ولكن اعتقد ان الدراسه الاكاديميه تكون مهمه جدا لاعطاء الدارس خلفيه عما يقراء و خاصه دارسين قسم اقتصاد

hanady
12-30-2012, 00:24
فعلا مش شرط ان يكون الموجودين بالفوركس هم خريجي تجاره
لاني اعرف مهندسين ودكاتره بيشتغلو في الفوركس
المهم فعلا هو الثقافه الفوركسيه وليس درجة التعليم لانها لن تفرق مع المضارب

vinex
12-30-2012, 00:28
لا ثقافة و لا هم يحزنون لو انك صديق الشارت و تعرف متى تدخل و متى تخرج و صفقاتك كلها رارحة مادا ستفعل بالثقافة خلي الثقافة للمحللين وترى حساباتهم مصفرة

safi
12-30-2012, 14:28
السلام عليكم .... اعتقد ان الفكرة دى عكس التخصص ، واللي بيحقق النجاح للتخصص ، الفوركس يحتاج التركيز ومعرفة كل شيء ومعرفة جديد كل يوم