PDA

View Full Version : عمر الانسان والفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

husamart
07-16-2012, 21:52
هل عمر الإنسان يؤثر على مدى النجاح في مهنة الفوركس من عدمه؟؟؟

sara123
07-16-2012, 21:56
أنا لم أفهم , أتقصد السن ؟؟ , اذا كنت تقصد ذلك أعتقد أن السن هو عامل مهم من اجل النجاح في عالم الفوركس فمثلا لا يعقل ان يدخل طفل عمره 6 سنوات في عالم الفوركس !! أعتقد أنه على الاقل يجب أن يكون عمر المضارب 12 سنة وان يتم تعليمه بشكل صحيح ومتابعة تحليلاته والوقوف بجانبه من اجل النجاح في هذا المجال.

husamart
07-16-2012, 21:58
أنا لم أفهم , أتقصد السن ؟؟ , اذا كنت تقصد ذلك أعتقد أن السن هو عامل مهم من اجل النجاح في عالم الفوركس فمثلا لا يعقل ان يدخل طفل عمره 6 سنوات في عالم الفوركس !! أعتقد أنه على الاقل يجب أن يكون عمر المضارب 12 سنة وان يتم تعليمه بشكل صحيح ومتابعة تحليلاته والوقوف بجانبه من اجل النجاح في هذا المجال.

نعم فعلا قصدت السن
لكن هل الانسان الذي تخطى الستون من العمر الدخول لمجال الفوركس؟؟

asmoshaa
07-16-2012, 21:59
انا اعتقد ان غير مسموح لاقل من 18 سنة عمل حساب على الفوركس و لو كنت تقصد الناس الى اعمارها اكبر من ذلك فانا اعتقد ان ده صحيح يعنى مثلا الناس الى بتكون عمرها يتراوح بين 20 لحد 35 بتحاول تعمل كل الى تقدر عليه عشان الفوركس بتكون مصدر اساسى ليهم بعكس غيرهم من الاعمار

forex4ever
07-16-2012, 22:02
عمر الانسان وسنه ليس مانع يمنعه من التداول حتى الناس اللي تحت السن القانوني بيفتحوا حسابات باسم اهلهم ابوهم امهم اخواتهم
وعلى فكرة انا بنتي عندها حساب ديمو بتشتغل عليه وعندها 10 سنين الموضوع مش بالسن ابدا ابدا ولو سنك فوق ال 60 حتى الموضوع محتاج شوية صحة ونظر وعمود فقري يتحمل القعدة الطويلة !!!

bullot
07-16-2012, 22:04
سؤالك غير واضح ادا كنت تقصد المدة التي يقضيها الشخص في هدا المجال فالجواب واضح اما ادا كان سالك عن عمر الشخص ليدخل لعالم الفوركس فهدا يعتمد على مدا معرفته بالمجال ومدا اصراره على الوصول

husamart
07-16-2012, 22:04
عمر الانسان وسنه ليس مانع يمنعه من التداول حتى الناس اللي تحت السن القانوني بيفتحوا حسابات باسم اهلهم ابوهم امهم اخواتهم
وعلى فكرة انا بنتي عندها حساب ديمو بتشتغل عليه وعندها 10 سنين الموضوع مش بالسن ابدا ابدا ولو سنك فوق ال 60 حتى الموضوع محتاج شوية صحة ونظر وعمود فقري يتحمل القعدة الطويلة !!!

السن فوق ال60 بيحتاج لأعصاب قوية وصحة جيدة وعدم وجود ضغط دم عالي وتحمل للجلوس والانفعالات

nrgslawi
07-16-2012, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا اعتقد ذلك اخي
الفوركس من نصيب جميع الناس كيف ما كانت اعمارهم او انتمائاتهم الاجتماعية
العمر ليس عامل في النجاح في الفوركس

husamart
07-16-2012, 22:07
سؤالك غير واضح ادا كنت تقصد المدة التي يقضيها الشخص في هدا المجال فالجواب واضح اما ادا كان سالك عن عمر الشخص ليدخل لعالم الفوركس فهدا يعتمد على مدا معرفته بالمجال ومدا اصراره على الوصول

اخي انا اتحدث عن عمر الانسان بشكل عام هل يؤثر على اتقان الفوركس وفهمه وتحمله؟؟؟

dina mahmoud
07-16-2012, 22:08
لا اظن ان سن الانسان يمنعه من التداول فى مجال الفوركس ولكن بداية من السن القانونى فقط وليس اصغر من ذلك

forex4ever
07-16-2012, 22:11
السن فوق ال60 بيحتاج لأعصاب قوية وصحة جيدة وعدم وجود ضغط دم عالي وتحمل للجلوس والانفعالات

نعم معاك حق يا صديقي لا اتخيل اطلاقا رجل كبير فوق الستين يتحمل الضغط العصبي المهول في الفوركس ..غير انه من الصعب في الوقت الحالي من الصعب جدا ان تجد شخص فوق ال 60 بالمواصفات التي ذكرتها اعصاب قوية وصحة جيده وعدم وجود ضغط الدم !!
ابعد الله عنا وعن المسلمين الامراض والخسائر والزلازل والمحن :)

mahmoud1
07-16-2012, 22:11
لو تقصد سن الانسان على ما اعتقد مش هاتفرق كتير لكن فى ناس كبيرة مشاء الله عليهم خبرة اهم شئ فى الفوركس او فى اى مجال انك تتعلم وتجتهد ولكل مجتهد نصيب

pimo
07-16-2012, 22:12
السن لا يؤثر علي الفوركس بل بالعكس اري انا كبار المستثمرين في الفوركس هم من كبار السن لانهم قضوا عدد كبير من السنين في الاستثمار في البورصة والفوركس ام لصغار المتداولين ان القانون لا يسمح بفتح حساب لافل من 18 سنة ويجب ان يتد=اول علي حساب شخص اخر

ARAB_PIGEON
07-16-2012, 22:14

لا قيمه ولا اهميه لذلك
المهم ان تكون مؤهل لخوض هذا المجال
وان يكون لديك من الوسائل القدر الكافى الذى يؤهلك لى ان تكون ناجح

realyone
07-16-2012, 22:19
اعتقد العمر لاعلاقة بالنجاح في الفوركس,اعتقد الذكاء هو العامل المسبب للنجاح في كل مجال وليس بالفوركس فقط,طبعا انا لااقصد المقارنه مع الذين دون ال18عاما,قصدت اقارن الشباب مع كبار السن

كريم
07-16-2012, 22:22

12 سنه يا سارة صعب شويه

على الأقل 18 يعني يكون بالغ راشد عشان صعب اوي على الصغار

يعني هتأثر عليه في الدراسة و غيرها و الله يوفق الجميع

salah.bmw
07-16-2012, 22:50
يكفي ان يكون عاقلا بالغا راشدا مهما كان عمره
واذا كان هناك عمر فهو عمر الخبرة في هذا المجال

nada
07-16-2012, 23:27
لا اخى السن لا يوثر بل اعتقد ان المتاجرين الكبار فى السن اكثر حكمة وحنكة فى ادراه مالهم
انما الشباب بتاكيد هم المتهورين لاكن ليسة كلهم طبعا

egypt2012
07-16-2012, 23:28
لا اعتقد لان الفوركس شغل زى اى شغل ممكن الكبير و الصغير يحترفه المهم يفهمه الاول

mido
07-16-2012, 23:49
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

elkorashe
07-17-2012, 00:19
ماعتقدش ان عمر الانسان ليه دعوة بدخول عالم الفوركس
وبردو منقدرش نقول ان كل ما الانسان كبر فى السن هيكون ناجح فى الفوركس لانه ممكن ميكنش كان بيشتغل فوركس قبل كدا بس الفوركس فى البداية والنهاية عالم لكل الاشخاص والاعمار القادره على تحمل هذا العالم بمكسبه وخسارته

tarek22
07-17-2012, 00:46
الفوركس بالنسبة لي يا اخي مانون هو
(مصدر تحسين معيشة جيد)
بالتوفيق ليك ولجميع الاعضاء الكرام

hager
07-17-2012, 00:56
اعتقد ان الفوركس يمكن التعامل فيه لكل الاعمار ولكن بداية من سن 18 مثلا حيث يكون قادر علي الفهم والتحليل وادراك مايجب عليه فعله ولكن لا يمكن للطفل العمل علي الفوركس مثلا

mohamed yossef
07-17-2012, 00:59
لم افهم سؤالك بالظبط اخى الكريم
ولكن ما دخل العمر فى النجاح
هل تقصد دخول الانسان فى المجال فى سن صغيرة ام دخوله فى سن كبيرة؟
لا اعتقد ان عامل السن يفرق فى النجاح فى ذلك السوق

omanfx
07-17-2012, 01:06
اوافقك الراي اخي العمر ليس ععاامل سااسي ف الفركس
ولا يعني حجم الاربااح يعتممد على السن
اهم ا في لوضوع هو المعرفه

kimoboy
07-17-2012, 01:13
أنـا في عمري 15 سنـة وأنـا أحاول أن أتعلم الفوركس ومـازلت مبتدأ

hesham1046
07-17-2012, 01:15
عايز الصراحة مش فاهم قصدك خالص فى السؤال بتاعك مال عمر الانسان ومال الفوركس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هما كل الناس شغالين فى الفوركس ؟؟؟؟؟؟؟؟

kingman
07-17-2012, 01:19
انا اعتقد هو مش بياثر تأثير مباشر فى النجاح فى السوق من عدمه ولكن وجهة نظرى كلما الواحد ابتدى فى اى مجال مبكرا كلما كان ذلك ذو فائدة وعائد له لنه عنده سنوات ومجال اكبر من كبار العمر وبيبقى مش متسرع او حاسس ان الوقت بيجرى وراها

Rami
07-17-2012, 01:20
ممكن لنه كل فئة عمرية لها خصائصا النفسية
فمثلا المراهقين الاندفاع والناضجين الروية والتمهل
بارك الله فى جهودكم الكريمة

messikaka
07-17-2012, 01:25
اعتقد الوقت الجيد لتعليم الفوركس من سن 18 لاكتساب الخبرات صغيرة لان فى هذه المرحله الانسان يكون فى مرحلة النضوج العقلى الكبير
وبالتاكيد الشخص اللى تعلم فوركس فى سن 18 مش زى اللى اتعلم فى سن 50 و 60 اكيد السن الاصغر هيوصل للاحتراف اسرع
وكله ايضا معتمد على ذكاء ونضج كل انسان

Rami
07-17-2012, 01:26
أنـا في عمري 15 سنـة وأنـا أحاول أن أتعلم الفوركس ومـازلت مبتدأ

والله مبادرة ممتازة منك انت لسة بالفعل صغير
ان شاء لما تكبر تحصل كم معرفى كبير قى الفوركس
بارك الله فى جهودكم الكريمة

abaragh
07-17-2012, 01:43
بالعكس العمر لا يعد عائقا للمتاجرة بهذا السوق فالعديد من الخبراء الاقتصاديين والمضاربين الناجحين تجدهم متقدمين في السن ونعرف كذلك ان الناس الاكبر سنا اكثر رزان من الشباب المتحمس الذي يؤدي به الاستعجال والتهور الى ما لا تحمد عقباه :))

xtomorrow
07-17-2012, 01:58
بالنسبة لي لا يشكل عامل السن اي اشكال في حالة كان الانسان واعي بما يفعله ومستقر في عقله ومتوازن
وقد قرات في احدى المجلات عن تاجر يتقن الفوركس بشكل مذهل ولم يتجاوز عمره 12 سنة وكان في ولاية فيرجينيا

Aker001
07-17-2012, 02:01
عندما تبدأ الفوركس و تكبر معه و ترى نجاحتك يكون الفوركس سببا في تحقيق نتيجة الوقت و الأنسان يعيش ليعمل أذا فهذا مناسب جدا و ليس هنالك فرق بين كبير و صغير في الفوركس ألا في التفكير و حساب المستقبل

magic777
07-17-2012, 02:26
اعتقد ان السن هنا ممكن يكون عامل مساعد يعني مثلا واحد عنده 20 سنه مستعد انه يتعلم ولسه عنده
الوقت والصبر والحماس انه يتعلم وممكن يوصل للي هو عاوزه خاصه ان المجال مرتبط بالتكنولوجيا والنت وده مجال معظم الشباب هنا
ولكن لو جبت واحد عنده 40 او 50 سنه مش هيكون مستعد لتعلم حاجه جديده هو مش متعود عليها

Rami
07-17-2012, 02:29
اعتقد ان السن هنا ممكن يكون عامل مساعد يعني مثلا واحد عنده 20 سنه مستعد انه يتعلم ولسه عنده
الوقت والصبر والحماس انه يتعلم وممكن يوصل للي هو عاوزه خاصه ان المجال مرتبط بالتكنولوجيا والنت وده مجال معظم الشباب هنا
ولكن لو جبت واحد عنده 40 او 50 سنه مش هيكون مستعد لتعلم حاجه جديده هو مش متعود عليها

يعنى كلما كان العمر اقل كان افضل للتداول
والعكس صحيح
اعتقد انه من البديهى هذه العلاق
بارك الله فى جهودكم الكريم

safiforex
07-17-2012, 02:35
فعلا ايخ الكريم فان السن المناسب للدخول في ميدان الفوركس فانه سنجده بين 20 الى 22 سنة او الى 24 ، لانني ذكرت هذه السنوات لاعتبار ان الواحد في هذا السن قد يكون اكتمل دراسته و بدأ في العمل
و في هاته الحالة يمكنه ان يدخل الى الفوركس و بكل حرية و عزيمة قوية لكي يكون محترفا فيه

Rami
07-17-2012, 02:38
عندما تبدأ الفوركس و تكبر معه و ترى نجاحتك يكون الفوركس سببا في تحقيق نتيجة الوقت و الأنسان يعيش ليعمل أذا فهذا مناسب جدا و ليس هنالك فرق بين كبير و صغير في الفوركس ألا في التفكير و حساب المستقبل

لكن بشرط الا يوثر على تحصيلك الدراسى لو كنت
لسة فى مرحلة المدرسة ولا تركز على شى على حساب الاخر
بارك الله فى جهودكم الكريم

elzeel
07-17-2012, 03:08
لا طبعا لانك بتقدر تتعلمه فى اى وقت ولا يتطلب جهد عضلى بل فكرى اخى
لانك بتزاول المهنه من خلال الجهاز وليس بالعمل المجهد

زيزو
07-17-2012, 03:26
السن بيكون ليه دور بردو
يعني كل لما يتعلم الفوركس والشخص لسه سنه صغير كل ما يكتسب خبرة ومهارة
ومع مرور الوقت يكون متداول محترف ويقدر يحقق صفقات

yara
07-17-2012, 03:30
من رايى انه لا يهم عمر الانسان فى مجال الفوركس سواء كان شابا او رجلا او شيخا
طالما انه يعطلع على البيانات جيدا ويعمل وفقا لقواعد وقوانين مهنه الفوركس

Mostafa Mansour
07-17-2012, 04:10
الفوركس يصلح العمل عليه لجميع الناس ولا يوجد طبقة معينة هي التي تستفاد منه ولكن لا يمكن للطفل العمل عليه لذلك اري ان اي انسان يستطيع العمل عليه طالما كان سنه 20 او اكثر حتي يكون قادر علي فهم التحليل الفني

willy
07-17-2012, 04:14
عادي جدا انا اعرف ناس عندهم 80 سنه وصتهم احسن مني وذهنهم يقظصاحي لكن يفضل من هم اقل من سن السبعين التواصل مع هذا المجال لان في هذا السن القرارات الصعبة والسريعة بتكون مضطربة قليلا .عاوزين نسال دكتور في الموضوع ده

KOGI
07-17-2012, 07:44
اعتقد ان الموضوع مش بالعمر لكن بالخبرة يعنى ممكن واحد عنده خمسينسنة وخبرته فى الفوركس سنتين وواحد عنده 30 سنة وخبرته فى الفوركس 10 سنين
هى ده الفكرة لكن شم شرط ان الواحد كل ما يكبر كل ما بقا اقوى فى اتخاذ القرار ولا ايه ؟
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

yassoo011
07-17-2012, 07:55
الفوركس غير مرتبط بعمر محدد
لكي تكون ناجح ولكن لا يجب ان يكون المتاجر في سن صغير جدا فانه حين ذلك لا يعي
ما يعمل او يتعلم وعامة الفوركس ليس له سن او عمر معين لتتعلمه

hussaina2008
07-17-2012, 08:55
انا اشوف اخي الفاضل ان تعلم الفوركس من عمر 15 الى ماشاء الله او الى عمر الرجل الذي لايستطيع بمقدوره الاستيعاب بسرعة ولا التفكير لكن الاكثر يحتاج الى الخبرة مو يدخل واحد بو 15 سنة يسوي فيها انه خبير وفاهم كل شي تقبل اخي الكريم مروري ... وشكرا

2x1
07-17-2012, 09:08
لو تقصد السن انة الفوركس لازم يكون لة سن مناسب لا طبعا اي واعتقد ان في شباب لسة مكملوش 18 سنة وناجحين فية جدا بالعكس المهم يكون علي قدر من الفه الجيد

resala11111
07-17-2012, 09:59
لا اعتقد انى عمر الانسان يوثر على التعامل مع الفوركس
ولكن الفوركس يعتمد على الخبرة فيه
والذكاء فى التعامل معه وعدم التسرع فى فتح الصفقات
والتحليل الجيد

ahmed
07-17-2012, 10:02
من المقبول ان جميع الاعمار يمكنه تعلم الفوركس كمجال للدراسه والعلم
فمن الممكن ان يتعلمه طفل صغير او شيخ كبير على حدا سواء ولكن الغالب فيه من اعمار الشباب

ramimasarwah
07-17-2012, 10:11
السلام عليكم
اعتقد انا العمر ممكن ان يؤثر في مدى مقدرة الشخص على المخاطرة
فالاصغر سنا يكون اكثر مخاطرة من الاكبر
ولكن الاكبر يكون لديه عقلانيه وتجارب اكثر واكثر بعدا عن العواطف
وبالتالي حسب راءي انه انه يوجد علاقه عكسيه بين العمر والمخاطره وطرديه بين العمر والعقلانية

derfcase
07-17-2012, 22:13

اعتقد ان عمر المتداول من حيث خبرته في السوق هو الذي سيحدد نجاحه و ليس من حيث عمره الميلادي
فقد يكون شخص في ال 20 من عمره و لديه خبرة 5 سنوات او اكثر بالفوركس
و قد يكون شخص في ال 40 من عمره - و ليس لديه خبرة المبتديء حتي في التعامل مع منصة التداول

AMANI
07-17-2012, 22:15
لا معتقدش ان عمر الانسان له دور
انت ممكن تتعلم فى اى وقت فى اى عمر

kingman
07-17-2012, 22:21
اعتقد ان عمر المتداول من حيث خبرته في السوق هو الذي سيحدد نجاحه و ليس من حيث عمره الميلادي
فقد يكون شخص في ال 20 من عمره و لديه خبرة 5 سنوات او اكثر بالفوركس
و قد يكون شخص في ال 40 من عمره - و ليس لديه خبرة المبتديء حتي في التعامل مع منصة التداول

بالطبع عشان كده باول ان كلما التحق المتاجر بالسوق وهو فى سن اصغر اكيد ده عامل ايجابى جدا فمثلا اذا دخله وهو فى العشرين عندما يصل الثلاثين سوف يسير له خبرة عشرة سنين واكيد عامل الخبرة مهم فى هذا السوق

Rami
07-17-2012, 22:23
بالطبع عشان كده باول ان كلما التحق المتاجر بالسوق وهو فى سن اصغر اكيد ده عامل ايجابى جدا فمثلا اذا دخله وهو فى العشرين عندما يصل الثلاثين سوف يسير له خبرة عشرة سنين واكيد عامل الخبرة مهم فى هذا السوق

لان التعلم فى الصغر كالنقش على
الحجر والمهم انه يحدث تناغم بين الشخصية والفوركس
تحياتى لشخصكم الكريم

zahran
07-17-2012, 22:23

انا ارى انتعلم الفوركس لا علاقه له بالعمر ولا بالوقت
ولكت تعلم الفوركس يكون متوقفا على شيئ واحد وهو تعلم الفوركس الجيد والالتزام به وتطبيقه تطبيقا جيدا وعدم الوقوع فى الخطا مرتين وعدم الدخول العشوائى للصفقات

waleed adel
07-17-2012, 22:26
لا يهم عمر الانسان فى مجال الفوركس سواء كان شابا او رجلا
فمعظم المحللين الكبار سنجد اعمارهم فوق ال 40
ولكن هتفرق فى الحاله النفسيه

aminos
07-17-2012, 22:30
السلام عليكم
و أنا أيضا لا أعتقد أن العمر له علاقة بتعلم الفوركس
و الله أعلم

Rami
07-17-2012, 22:32
لا معتقدش ان عمر الانسان له دور
انت ممكن تتعلم فى اى وقت فى اى عمر

لكن التاثير على الفئة اخى الكريم
حيث المزاج للصغير فى العمر يختلف عن الكبير
تحياتى لشخصكم الكريم

Forex Eyes
07-17-2012, 22:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
طبعا لا و لا يؤثر العمر ابدا
ليس للنجاح عمر محدد ابدا

sky44
07-17-2012, 23:52
في رايي ان السن لا يهم في الفوركس لاكن اغلب المتداولين يتراوح سنهم ما بين 15 سنة و 45 سنة و يمكن ان تكون هناك العديد من الحالات الشادة لاكن الاغلبية تتداول في هذا السن . و في رايي السن لا يؤثر على النجاح في مجال الفوركس

fx-man
07-18-2012, 00:46
فعلا اللى عايز يدخل مجال الفوركس يفضل انه يدخله فى سن صغير لان الفوركس عالم كبير وبيحتاج جهد ذهنى وعصبى كبير وما اعتقدش انه سهل لكبار السن انهم يبدأو التجارة فى الفوركس .

xtomorrow
07-18-2012, 01:44
فعلا اللى عايز يدخل مجال الفوركس يفضل انه يدخله فى سن صغير لان الفوركس عالم كبير وبيحتاج جهد ذهنى وعصبى كبير وما اعتقدش انه سهل لكبار السن انهم يبدأو التجارة فى الفوركس .

فعلا اخي خصوصا من يعاني من ردود الافعال السريعة والنرفزة وامراض كارتفاع الضغط او ارتفاع السكر في الدم
كل هاته الامراض نجدها في كبار السن مما لا يتوافق مع ما تشترطه الوركس من صبر وهدوء وحتى ذاكرة قوية

top2milan
07-18-2012, 01:47
اظن السن مش عامل مؤثر اووي في الفوركس حتى الي اقل من 18 سنه بيخلو المجال باسماء ابوه وكدا
والي اكبر من كدا اكيد مناسب له

mage
07-18-2012, 02:05
بص الموضوع ده بتاع ربنا سبحانه وتعالى ولكن لا استطيع ان انكر ان سوق الفوركس له تاثير كبير على الانسان حيث انه يعمل على زيادة العصبية لديك ويجعلك فى حالة توتر مستمر فى هذا السوق وهذا ما لا اريده ان يحدث لك فى الفوركس

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:33
للعمر اثر كبير فى مختلف وشتى المجالات فهو يؤثر على مدى استيعاب الشخص ومدى
قابليته لتعلم المزيد عن الفوركس واتباع خطواته من اجل تحقيق الاهداف المرجوة

madoxegy
07-18-2012, 05:58
وعلى فكرة انا بنتي عندها حساب ديمو بتشتغل عليه وعندها 10 سنين الموضوع مش بالسن ابدا ابدا ولو سنك فوق ال 60 حتى الموضوع محتاج شوية صحة ونظر وعمود فقري يتحمل القعدة الطويلة

theboy2226
07-19-2012, 23:51
هو العمر مش بياثر اوي في الفوركس ممكن العكس ههههههه
لكن طبعا الشاب او حتي الرجل صاحب ال40 او 50 سنة حيتاجر بهدوء اكبر و اتزان و الخسارة مش حتاثر عليه صحيا زي ما ممكن تاثر علي واحد عجوز
لان فعلا الفوركس ساعات الخسارة فيه بتوجع القلب لواحد عنده 18 سنة زيي ما بالك واحد عنده 60 سنة مثلا

sabre
07-19-2012, 23:56
بالطبع عمر الانسان لا يؤثر على مدى النجاح فى مهنه الفوركس
ولاكن الذى يثر بالطبع هو اولا رزق من عند الله ولو مش مكتوب لشخص معين رزق فى الفوركس مش هياخدة حتى لو حصل ايه
وثانيا هو صفات الانسان نفسه وطباعه هل هو طموح هل هو ذكى هل هو عندة ارادة هل يتعلم من اخطائه هل يعرف يسيطر على نفسيته

MrSniper
07-20-2012, 00:00
اجل أخي و كما تعلم أنه كلما كثر عمر الانسان
كلما تراجع تركيزه و دكاءه ، و هدا هو سر النجاح في الفوركس

EngAhmed
07-21-2012, 13:34
والله موضوع السن دا مش ضرورى لكن اكيد بيفرق فى مدى التركييييز والهدؤ ودا مهم جدا فى السوق يعنى انا اسمع ان فى ناس كبيرة فى السن فعلا وشغالة فى السوق وبتعمل ربح لان هما بيتمتعوا بالهدؤ والتركيز الكامل مش متسرعين ولا همهم الفلوس زينا

hunlion
07-21-2012, 13:40

لا أظن دلك لأنه هناك متاجرين ناجحين تعدى عمرهم الخمسين و هناك آخرين لم يكملوا 18 سنة و يفتحون حسابات بأسماء أقاربهم و يحققون أرباح جيدة
أظن ان الأمر يتعلق بالمجهود اللدي نبدله في التعلم و تطوير قدراتنا و ليس متعلقا بالسن
تحياتي

ma90do
07-21-2012, 13:42
كل ما عمر الانسان ذاد كل ما اصبح الانسان اكثر احترافا في هذا المجال لان الانسان لو بيتداول وهوا عندو 20 سنه وبقي عندو 30 سنه مع التداول في هذا المجال مفيش شك انه سيصبح محترف

abdallah elbaz
07-21-2012, 13:46
لا اعتقد ان السن يحكم على التداول فى الفوركس
دي بتعتمد على عقليه مستخدم الفوركس يمكن يكون عنده 18 سنه ولكنه خد خبره اكتر من يمتلك 25 سنه

gamedhtrv
07-21-2012, 14:12
السن لا يؤثر علي الفوركس بل بالعكس اري انا كبار المستثمرين في الفوركس هم من كبار السن لانهم قضوا عدد كبير من السنين في الاستثمار في البورصة والفوركس ام لصغار المتداولين ان القانون لا يسمح بفتح حساب لافل من 18 سنة ويجب ان يتد=اول علي حساب شخص اخر

Aker001
07-21-2012, 14:15
في رايي ان السن لا يهم في الفوركس لاكن اغلب المتداولين يتراوح سنهم ما بين 15 سنة و 45 سنة
في رايي السن لا يؤثر على النجاح في مجال الفوركس

a5rzamn
07-21-2012, 14:18
اعتقد اي واحد يعرف القراءه والكتابه

ويعرف كيغية استعمال الحاسوب يستطيع التداول بالفوركس بغض النظر عن عمره

Rami
07-22-2012, 14:31
العمر قد يلعب دور فى العامل النفسى
للمتاجر وهو امر ليس بالسهل وانما فى غاية الاهمية
تحياتى لشخصك الكريم

madman
07-22-2012, 15:04
هو اكيد بس الموضوع ملوش علاقه بالعمر انت بتتعلم ممكن شاب يتعلم بسرعه عن راجل كبير لكن الراجل الكبير عنده خبره مش عند الشاب الصغير فهيا معادله بيسيطه

mohamed1happy
07-22-2012, 15:15
بالفعل أنا اعتقد ان عمر الانسان مهم لنجاحه في الفوركس فلا يعقل ان ينجح طفل صغير عمره لا يتعدل ال15 عاما في الفوركس
وايضا من هم فوق ال50 لن يستطيعوا ان يدركوا ماهية الفوركس من الاساس

Aker001
07-22-2012, 15:16
فى ناس كبيرة فى السن فعلا وشغالة فى السوق وبتعمل ربح لان
هما بيتمتعوا بالهدؤ والتركيز الكامل مش متسرعين ولا همهم الفلوس زينا

aboualy
07-22-2012, 15:19
اعتقد ان الشباب فرصتهم اكبر فى النجاح فى الفوركس ولكن ايضا هذا لايعنى ان كبار السن لا يمكن ان يعملوا فى هذا المجال فهذا السوق مفتوح للجميع وربما يكون لدى كبار السن ميزة فى هذا السوق وهى عدم الاندفاع

Sobhy
07-22-2012, 15:25
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
لا اعتقد ان العمر يمثل اى فارق فى تجارة الفوركس كل ما يفرق هو العلم و التعلم و المعرفة و التركيز و الاخلاص للعمل و الالتزام

mannon
07-22-2012, 15:28
فى ناس كبيرة فى السن فعلا وشغالة فى السوق وبتعمل ربح لان
هما بيتمتعوا بالهدؤ والتركيز الكامل مش متسرعين ولا همهم الفلوس زينا

فعلا العوامل دى بتفرق كتير فى سوق زى سوق العملات ، وعلى الرغم ان فى احصائيات اتعملت قبل كدة اكدت ان معظم الرابحين فى الفوركس يقعوا فى شريحة الشباب فى مرحلة الجامعة او الثانوية ، بس عموما الصفقات دى مطلوبة عشان الواحد يحقق ربح ثابت ومستمر

ashraf
07-22-2012, 15:30
لا علاقة بعمر الانسان فى نجاحه فى الفوركس من عدمه فيمكن ان تكون 17 سنة وتنجح او تكون تكون اكبر وتخسر او تكون عجوز وتنجح فى سوق العملات فى رأية التداول فى الفوركس يعتمد على الحظ بنسبة كبيرة مع نسبة فى الاعتماد على التحليل الفنى للعملات

2x1
07-22-2012, 15:30
لا اعتقد لكن المدة التي قد تكون خضتها في هذا المجال تعطيك خبرة كافية كلما كان لديك باع في الفوركس كلما زادت خبرتك

y4x
07-22-2012, 15:43
بس كل ما كان العمر صغير

كل ما كان احسن بالنسبة تعليم لصغير بيكون اسرع

وكمان كل ما كان السن اكبر

بيبقى فيها تعب بسبب السن

wazwaz
07-22-2012, 15:45
يا أخي لم نجد لحد الآن أي قانون يمنع التداول لمن هم أقل من 18 سنة فمن عمره أقل من 18 سنة ويعرف كيف يتداول فأنا أهنئه وأحييه
لأنني أظن أنه كما أنني على المسار الصحيح لبناء مستقبل جيد وهذا طبعا أفضل من الكثير من الأشياء ويشغلنا على إتباع أشياء قد تضرنا

atomic
07-22-2012, 15:54
اذا كنت تقصد ذلك أعتقد أن السن هو عامل مهم من اجل النجاح في عالم الفوركس فمثلا لا يعقل ان يدخل طفل عمره 6 سنوات في عالم الفوركس !! أعتقد أنه على الاقل يجب أن يكون عمر المضارب 12 سنة وان يتم تعليمه بشكل صحيح ومتابعة تحليلاته
nice work .. keep it up

عزبز 18
07-22-2012, 15:55
لا لا يؤثر عمر الانسان علي التداول في الفوركس
لمادا يؤثر الانسان كلما يكبر كلما يصبح ناضج وعاقل و متزن

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:31
بالفعل أنا اعتقد ان عمر الانسان مهم لنجاحه في الفوركس فلا يعقل ان ينجح طفل صغير عمره لا يتعدل ال15 عاما في الفوركس

amrmorasamir
07-23-2012, 14:34
الطفل اللى عمره 15 سنه مع مرور 5 سنوات والخبره هيبقى افضل بكتير من الراجل 50 سنه الفوركس محتاج خبره وتعلم كتير

essam1985
07-23-2012, 15:00
لا اعتقد ذلك اخي الكريم

فهناك كل الاعمار في الفوركس

الصغير و الشاب و الكبير

و هناك ناجحين و فاشلين في كل الاعمار

msh3egy
07-23-2012, 17:47
وبردو منقدرش نقول ان كل ما الانسان كبر فى السن هيكون ناجح فى الفوركس لانه ممكن ميكنش كان بيشتغل فوركس قبل كدا بس الفوركس فى البداية والنهاية عالم لكل الاشخاص والاعمار القادره على تحمل هذا العالم بمكسبه وخسارته

asmoshaa2012
07-23-2012, 17:49
نعم اعتقد ان عمر الانسان يؤثر على الفوركس فانا اعتقد مثل اى شئ العمر يؤثر مثلا نرى ان الافراد من سن 25 الى 35 هم اكثر المستخدمين للفوركس
بل هم من يسعى الى التحسن فى هذا المجال لانه يعتبر بالنسباله مصدر ربح رائع ولن يجد مثيل له بعكس هذا العمر فمن اصغر لن يكون بنفس الاهتمام وكذلك من اكبر

osama shaban
07-23-2012, 17:50
الفوركس يحتاج الي درجه كبيره من الذكاء والذكاء يكون موجود لدي الاشخاص الاصغر سنا
بمعني لو واحد عنده 20 سنه وخد خبره في الفوركس لمده 3 سنوات هيكون مستواه افضل من شخص عنده 40 سنه الكلام ده من وجهه نظري

sunlight
07-23-2012, 17:54
اعتقد ان الفوركس لا يرتبط او ليس له علاقه بالعمر فقد تجد شاب وتاجر ناجح جدا وقد تجد رجلا كبيرا ولا يستطيع المتاجره الفوركس عايز التعلم والممارسه الكثيره وليس العمر

Forex Eyes
07-23-2012, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
التعلم لا لا يرتبط بالسن
سؤاء كان تعلم الفوركس او اي شيء تاني
لكن ارى من الافضل ان يبدأ تعلمه من الصغر هدا احسن

sharkawy
07-23-2012, 18:01
لا اعتقد ان السن بيؤثر علي النجاح

ولكن طبعا كل ما الوقت والعمر بيزيد كل ما خبره الشخص بتزيد

hesham itch
07-23-2012, 18:46
من الممكن ان يقوم المتاجر الصغير بالمعرفة والمتابعة بشكل اكبر
واقوى من المتاجر الكبير فى السن فالتعلم فى الصغر افضل

hanona
07-23-2012, 19:13
الفوركس ليس له شروط انا شايفة ان اي شخص مهما كان عمره او دراسته انه يدخل يتاجر طالما لديه العقل المدبر واستراتيجية ادارة المال
فليس لديه ما يمنعه من التجارة في الفوركس

khaledforex
07-23-2012, 19:18
انا اعتقد ان غير مسموح لاقل من 18 سنة عمل حساب على الفوركس و لو كنت تقصد الناس الى اعمارها اكبر من ذلك فانا اعتقد ان ده صحيح يعنى مثلا الناس الى بتكون عمرها يتراوح بين 20 لحد 35 بتحاول تعمل كل الى تقدر عليه عشان الفوركس بتكون مصدر اساسى ليهم بعكس غيرهم من الاعماراقل من 18 سنة لا يعمل فى الفوركس لية
فيه شباب فى المنتديات اقل من 18 وشغالين عادى يعنى هما شغالين زى الفل وبيديروا حساباتهم عادى جدا
البركة فى الشباب
انا عرفت الفوركس وانا عندى 30 سنة
تفتكر حنجح زى شاب بدأإ وعنده 16سنة فتعلم اساسيات السوق وخباياه فى ازهى سن يمكن ان يتعلم فيه الانسان ما يريد

محمد فرغلى
07-23-2012, 22:28
اكيد لا دا بيعتمد على العقلية
العمر مالوش اى دخل هو ممكن من 16 او 17 سنة تبتدى فيه كمان

saad
07-23-2012, 22:40

kero
07-23-2012, 22:56
اعتقد لا ..العمر والسن ملوش علاقة بنجاح الشخص فى سوق الفوركس
وفى اشخصا صغيريناوى فى السن حققو النجاح فى السوق وناس كبيرة لحد دلوقتى تايهه ف سوق الفوركس ومش لقيه طريق ليها

eng2012
07-24-2012, 02:22
انا لا اعتقد ان العمر له اى تاثير طلما انه يستطيع ان يتعلم التداول واداره راس المال فيمكنه الدخول الى السوق وتحقيق الربح الذى يريده

khashaba
07-24-2012, 02:28
مظبوط كلامك يا ريس
ووالله كلنا محتاجين عمود فقرى يتحمل
القعده الطويله وعينين تستحمل النظر للشاشه
والله المستعان

zizo_a_86
07-24-2012, 02:28
الفوركس خبرة والخبرة ليست بالسن لكنها بالممارسة لذلك اعتقد ان السن ليس له علاقة بالنجاح فى الفوركس

Aker001
07-24-2012, 02:37
الشباب فرصتهم اكبر فى النجاح فى الفوركس ولكن ايضا هذا لايعنى ان كبار السن لا يمكن ان يعملوا فى
هذا المجال فهذا السوق مفتوح للجميع وربما يكون
لدى كبار السن ميزة فى هذا السوق وهى عدم الاندفاع
و هذه الميزة التي لا توجد عندا الشباب

BERO
07-24-2012, 02:41
لا اعتقد ان عمرى الانسان يؤثر علي العمل في الفوركس
اهم شئ الفهم وتحمل اى نتائج الفوركس

kanzsea
07-24-2012, 02:46
اعتقد لا يوجد اقل من 18 سنة لكى تفتح حساب فى اى شركة فوركس واى كان العمر فوق هذا مسموح بة وكلما اشتغل المضارب وكبر مع السوق سوف ياخذ خبرة حتى ال 60 عاما

apolo
07-24-2012, 02:59
لا يا أخي ... بل خبرته مهما كان عمره هي التي تحدث الفارق

هناك شباب نجحوا وحققوا الألاف كما هناك شيوخ ولم يسمع عنهم شيئا

minaking
07-24-2012, 04:18
انا لا اعتقد ان السن لة علاقة بالنجاح عموما
ولك الذكاء والمعرفة هما اساس المجاح ياريس

Spiderhoof
07-25-2012, 19:56
انا اعتقد ان غير مسموح لاقل من 18 سنة عمل حساب على الفوركس و لو كنت تقصد الناس الى اعمارها اكبر من ذلك فانا اعتقد ان ده صحيح يعنى مثلا الناس الى بتكون عمرها يتراوح بين 20 لحد 35 بتحاول تعمل كل الى تقدر عليه عشان الفوركس بتكون مصدر اساسى ليهم بعكس غيرهم

forexawy
07-30-2012, 15:43
سؤالك غير واضح ادا كنت تقصد المدة
التي يقضيها الشخص في هدا المجال فالجواب واضح

sa sa
07-30-2012, 16:31
صحيح الفوركس لا يتعلق بالسن وانما بالقدرات والمهارات والخبره المكتسبه وطريقه توظيفها مع الاستراتيجيه المناسبه في تحقيق الربح المنشود والذي تسعي اليه

aid alkholi
07-30-2012, 16:36
اتقد انه قد يمنعه فقط علمه فلو فى السن ال15 لن تكون له خبره فى اللغه الانجليزييه مثلاً مثل شخص يملك 20 سنه
وايضاً درجه التعليم تفرق كثيراً

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 16:38
السن ملوش اى علاقه ياجماعه بالمجال ده

المهم العقل المفكر الناضج

اللى ياخد قرار صحيح صائب

mohammedtaka
07-30-2012, 16:42
بالتأكيد عمر الانسان يؤثر تاثير كبير على الفوركس
فكلما كان الانسان اكبر كلما كانت خبرته افضل

safiforex
07-30-2012, 16:45

اللى ياخد قرار صحيح صائب
فعلا اخي الكريم فالفوركس ليس له علاقة بالسن اطلاقا
المهم ان يكون الكمتداول على قدر كبير من الذكاء فيه
لان التعامل معه يتطلب ذكاء فعلا

aminos
07-30-2012, 16:49

اللى ياخد قرار صحيح صائب

السلام عليكم
تمام يا أخي العقل هو كل شيئ في الفوركس
و لا يتعلق بالسن أبدا

kingman
07-30-2012, 16:57
سؤالك غير واضح ادا كنت تقصد المدة
التي يقضيها الشخص في هدا المجال فالجواب واضح

هو المقصود ايهم انجح فى هذا السوق المتادرين ذات الفئات العمرية الصغيرة ام الأكبر
واكيد كلما بدء المتاجر التعامل مع السوق مبكرا كان افضل ومفيد فى التعلم واكتساب الخبرة هذا من وجهة نظرى والله اعلم

arwa4
07-30-2012, 17:10
لا العمر فى الفوركس بالخبرة فيه لا بالسن الميلادى

ahrou
07-30-2012, 17:11
لا أظن ذلك فالعمر ليس له أي دخل أظن كفائة الواحد و قدرته الجيدة على التحليل هي الفيصل

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:52
لا يا غالى والله
ملوش علاقى خالص العمر دا ابدا
فى ناس 16 و17 سنة شغالين بالفوركس
لكن الفكرة انه ممكن يشغلك عن حياتك العملية مش اكتر

bassma_kamel
08-05-2012, 03:06
هو السن اكيد عامل من العوامل اللى بتأثر على مدى نجاح الانسان فى مهنه الفوركس يعنى مثلا لما يكون فى انسان عمره 20 سنه غير الانسان اللى عمره 40 سنه لان كل ما الواحد بيكبر فى السن كل ما مداركه بتكبر وبيقدر يوزن الامور اكتر ويقدر يتحكم فى عواطفه اكتر
لكن السن مش عامل رئيسى للتاثير على مدى النجاح فى عوامل تانيه اكثر اهميه من عامل السن

alaoui11
08-05-2012, 03:08
اهلا اخي العزيز لا بس الخبرة تلعب دور كبير
متلا من له سنتان و هو يعمل في الفوركس له خبرة كبيرة وي حقق الكتير من الربح و هكدا دواليك

nourhan ali
08-05-2012, 03:26
السن يؤثر على الفوركس بالطبع
بس بيعتمد اعتماد اكبر على عقلية الشخص
فمثلا ممكن تلاقى شخص فى ال60 وعقله يستوعب الفوركس ومتميز فيه
وقد تجد شاب لم يستوعب الفوركس
السن يؤثر ولكن يعتمد بنسبة اكبر على العقلية

medhat
08-05-2012, 03:32
ليس للفوركس علاقه بالعمر
لكن اعتقد ان من هم فوق سن ال50 عام لا يمكنهم التعامل بشكل جيد مع الادوات الازمه له
مثل الكمبيوتر والانترنت وهذا قد يمثل لهم اعاقه فى الدخول

hend
08-10-2012, 13:00
اكيد بيؤثر لو شخص كبير فى السن ممكن يزهق لان
كبار السن مش بيبئا عندهم طولة بال والفوركس محتاج صبر

Tips™
08-10-2012, 13:12
السلام عليك اخى الكريم و اعضاء المنتدى
سيبك من اليقولك العمر مش بالعمر والله
بل بالخبره و الكفاءه
يعنى ممكن يكون واحد عندو 18 سنع و اجمد واحد بالسوق علشان خبرنو و عندو معلومات

فوركسياوي
08-10-2012, 13:28

نعم أخي فكب المتداولين الكبار في السن هم حكماء و لا يخسرون مثلنا نحن فكلما زاد عمرك كلما زادت خبرتك في سوق الفوركس فالخبرة تلعب دورا هاما في مشوار المتداول المحترف

Gravity
08-10-2012, 13:29
ليس لها علاقة اخي
بس تعتمد على تركيزك وفهمك ..
ناس يتعلمو في شهر وناس في 6 شهور وناس في كم سنة

ridha63
08-10-2012, 13:31
التجربة هام وضرورية في كل الأعمال سواء كانت بسيطة أم لا والفوركس بطبعه يتطلب مهارات وكلما كان البدأ في ممارسته مبكرا كان ذلك أفضل

domadoma
08-10-2012, 14:12
طبعا والعكس يعنى كل ماتكبر كل ما صبرك يكون اطول وكمان كل ما تكبر تبعد عن التكنولوجيا ايضا يعنى سلاح ذو حدين

mohamed saad
08-10-2012, 14:35
العمر لا يمثل اهمية بالنسبة للتداول فكل انسان متاح له الدخول في الفوركس وما يفرق بين الكير والصغير هو مدى التدريب والخبرة ولكن من الممكن ان من تجاوز الاربعين او الخمسين قدلاات عقله اكبر من الذي لم يتجاوز العشرون ولكن في النهاية ما يحدد هو عامل الخبرة والفهم فأي شخص من الممكن ان يربح بشرط توافر تلك الشروط

dent
08-10-2012, 14:38
اظن الانسان لو فى شبابه هيكون افضل من بعد كده
لان فى بداية شبابه هيكون نشيط انه يشتغل ويجتهد ويتعب الخ ...

moonlight32
08-10-2012, 14:41
لا اعتقد ان سن الانسان يمكن ان يكون عائق امام تداوله في الفوركس لكن بدايته من السن القانوني (18)سنه الى ال40سنه اما فوق هذا السن فأعتقد انه بحاجه الى اعصاب قويه وصحه جيده لكي يتمكن من تحمل الضغط او الانفعال جراء تداوله في الفوركس

nour7
08-10-2012, 14:43
يؤثر بالخبرة
فكلما اكتسبت خبرة أكثر مع مرور الوقت
أصبحت أقوى في الفوركس من قبل

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 14:51
يؤثر بالخبرة
فكلما اكتسبت خبرة أكثر مع مرور الوقت
أصبحت أقوى في الفوركس من قبل

طبعا اخى االوقت له
دور كبير فى اعطاء الخبره

Eng PTC
08-10-2012, 14:55
اعتقد انه يشكل فارق الى حد ما
لان الانسان كل ما كبر في العمر قل تهوره واصبح اكثر حكمة
والفوريكس تحتاج الا حكمة وتاني وعدم تهور

Eslam Torres
08-10-2012, 15:00
كلما زادت خبراتك فى مجال الفوركس كلما ازددت ربحا

gullever
08-10-2012, 15:05
لا اظن ذلك فالخبره هي التي تحكم لا العمر و الدليل علي ذلك انك ممكن ان تجد اناس صغار السن و يحققون مبالغ كبيره و اكثر من ما يحققه اشخاص كبار السن فالدرايه بأمور الفوركس و الخبره مهمه جدا

mashhor89
08-10-2012, 15:06
بكل تأكيد ليس هناك علاقة بين العمر ونجلح الانسان فهذا يعتمد على عقلية المتاجر

واكبر دليل على ذلك انك قج تجد العديد من الاشخاص لا يتجاوز عمره ال 17 او ال 18 ويكون قد حقق نجاحا باهرا في هذا المجال

light
08-10-2012, 15:11
انا اعتبر ان من تعلم الفوركس في سن صغير احسن من منتعلم الفوركس في سن كبير
لان فارق الاعوام يعطي خبرة اكر وكلما كان المتداول صغير كانت له ارادة اكبر

msh3egy
08-10-2012, 15:12
اعتقد الوقت الجيد لتعليم الفوركس من سن 18 لاكتساب الخبرات صغيرة لان فى هذه المرحله الانسان يكون فى مرحلة النضوج العقلى الكبير
وبالتاكيد الشخص اللى تعلم فوركس فى سن 18 مش زى اللى اتعلم فى سن 50 و 60 اكيد السن الاصغر هيوصل للاحتراف اسرع
وكله ايضا معتمد على ذكاء ونضج كل انسان

magic777
08-10-2012, 19:46
لا اظن ذلك فالخبره هي التي تحكم لا العمر و الدليل علي ذلك انك ممكن ان تجد اناس صغار السن و يحققون مبالغ كبيره و اكثر من ما يحققه اشخاص كبار السن فالدرايه بأمور الفوركس و الخبره مهمه جدا

بص النجاح في المجال ده يعتمد على عوامل كتير اوي ممكن برده السن هنا يساعد المتاجر في انه مثلا يكون حريض ومنضبط مع السوق ده
لان غالبا صغار السن في المجال ده بيميلوا الى المخاطره بدون حساب ولو نجحوا مره بتلاقيهم بيخسروا عشره
ونادر اللي تلاقيه بيكسب على طول من المخاطره

sala7
08-10-2012, 19:52
لا اعثقد ان لسن علاقة بالنجاح في الفركس
نعلم التجربة و الخبرةمهمة في هدا الميدا لكن يمكن اكتسابها في فترة وجيزة
راي هو ان السن ليس عاملا مؤاترا على النجاح في هدا الميدان

mr.mido
08-10-2012, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لا اعتقد ذلك وذلك لان الفوركس يعتمد على الخبرة والممارسة والتدريب والثقة فى النفس وعدم الطمع ولا يعتمد على عمر معين

eslam92
08-10-2012, 20:11
اعتقد ان العمر لا يمثل اى عائق فى الفوركس
ولكن بالطبع لا يعقل ان يدخل طفل عالم الفوركس
فهو كأى تجارة يمكن لاى شخص دخولها ابتداء من السن الذى يبدأ فيه الشخص من الفهم وتحليل ما يدور
تقبل مرورى

White Knight
08-10-2012, 20:12
بالطبع لا فنجد ان هناك اشخاص صغار السن ولكنهم متفوقين جدا فى الفوركس
فلا يتعلق الفوركس بعمر الانسان ولكنه يتعلق بالخبرات المكتسبة وصبرها وتركيزه وتخطيطه

ROTARY28
08-10-2012, 20:34
السلام عليكم
من الممكن ذلك
لأن الانسان يزداد خبرة وحكمة مع تقدمه في السن لما يكتسبه من خبرات متراكمة في حياته
ولكن هذا ليس بقاعدة تتطبق بشكل صارم على الجميع

asad
08-10-2012, 20:34

simsimou213
08-10-2012, 20:37
أخي الكريم إن كنت تتبع استراتجية وإدراة رأس مال صارمة فما دخل التقدم بالسن؟؟

jamalsale
08-10-2012, 20:42
الأمر لا يتعلق بالسن الحقيقي بل بالسن العقلي للافرد
فكلما كان التبات العقلي حاضر كلما استطاع الربح في الفوركس

eletrebi
08-10-2012, 20:50
لا مش عمر الانسان
صحة الانسان هى الى تساعدو ع المكسب
فالانسان السوى يستطيع التعلم والفهم اكثر من الشخص الغير سوى
فالعبر بالصبر والذكاء والتعلم

kimokonolove
08-10-2012, 21:02

الفوركـــس غير مرتبط بعمر محدد
لكي تكون ناجح ولكن لا يجب ان يكون المتاجر في سن صغير جدا فانه حين ذلك لا يعي
ما يعمل او يتعلم وعامة الفوركس ليس له سن او عمر معين لتتعلمه

kakachix
08-10-2012, 21:03
العمر ليس مانع للانسان للدخول للسوق للفوركس من اجل بدء تداول وانا اعرف اشخاصا لم يصلوا لسن لاصلي وفتحين حسابات باسماء اقاربهم ورغم صغر يحققون ارباح رائعة ادا لا يوجد اي مشكل سوء كان شخص كبيرا او صغيرا

webtech
08-10-2012, 21:05
بالعكس اخي حسام كلما تقدم الانسان في العمر كلما زادت خبرته ما يوثر في الفوركس هو قلة التركيز و الخوف و الطمع وقلة الخبرة اما الانسان اذا كان متمكنا في هذا المجال فالسن سيزيده جمالية و الخبراء يقاسون بمدى تراكم تجاربهم في ميدان معين كذلك الفوركس

marou49
08-10-2012, 21:18

أكيد يا أخي لما تشتغل في مجاال كيفما كاان لمده طويله فيتصبح و كأنك انت من وضع على أرض الوااقع و تزيد خبرتك مع مرور الوقت و هذا ما يتطلبه الفوركس تصبح ملم بكل شيء في الفوركس
كما أنه تكتشف خبايا المجاال ده و تصبح تحدد اتجااه السوق بالنظره الى المؤشر فقط و كثير من الأشياء التي تكتسبهاا

mannon
08-10-2012, 21:19
بالعكس اخي حسام كلما تقدم الانسان في العمر كلما زادت خبرته ما يوثر في الفوركس هو قلة التركيز و الخوف و الطمع وقلة الخبرة اما الانسان اذا كان متمكنا في هذا المجال فالسن سيزيده جمالية و الخبراء يقاسون بمدى تراكم تجاربهم في ميدان معين كذلك الفوركس

دة كلام سليم فعلا كل ما الشخص بيذيد فى العمر وهو فى مجال معين طبيعى خبرتة بتذيد وكمان خبراتة الشعورية بيقدر يتحكم فيها اكتر لكن المشكلة انة بيفقد حماسة ونشاطة الشباب

simox big
08-10-2012, 21:21
اخي السن يجب ان يكون من 15 الى فوق لان الانسان يكون في حالة نضج
وبالتالي يستطيع استيعاب

HOUSAMMI
08-10-2012, 21:23
بسم الله

هل ماتقصد عمر الانسان يعنى صغير ولا كبير

اما حاجة يكون كبير كفاية لكى يتعلم وينتج واعتقد مافوق 18 كويس اوى

بالتوفيق

ahmed rabee
08-10-2012, 21:28
هو سن الانسان مش هيمنعه من التداول سواء صغير ولا كبير

بس فيه حاجات بالعقل كدا

يعني واحد عنده 70 سنه هيتاجر في الفوركس ؟؟؟؟ ممكن لو خسر صفقه كبيرة يحصله حاجه

وكمان الطفل الصغير خالص ده مش هيستوعب الامور المعقده بتاعت الفوركس بسهوله

بس مفيش حاجه مستحيله طبعا ... مجرد راي بس

meroo
08-10-2012, 21:59
منوجهة نظرى العمر ملوش علاقة بان التاجر يكون ناجح وشاطراو لاء
الخبرة هيا الا ليها علاقة بس فى تجار كتير صغيرين ف السن وناجحين

silver
08-10-2012, 22:40
لا يؤثر على الاطلاق

فطالما انت لديك خبرة فسوف تربح سواء كان عمرك 10 سنين او اكثر

بالتوفيق

hwida nada
08-10-2012, 22:44
لالالالالالالالالا مافيش فرق فى ناس صغيررة وشاطرين جدااااااااااااااااااااا فى الفوركس

باي باي
08-10-2012, 22:48
في اعتقادي لا
عمر الانسان بالخبره والتجارب مع العلم والارده ممكن تحقق اي شيء انت عايزه
والتاريخ يشهد علي ناس عمرهم صغير وقادوا امم للنهوض

hodhod
08-11-2012, 01:07
الفوركس محتاج اعصاب هادية وانسان حكيم له نظرة ووجهة نظر ومحلل جيد للموقف
ويكون صاحب قرار صائب وشجاع في قراراته ولا يندم علي اي قرار يتخده وده كل مش مرتبط بسن مرتبط بعقل

islam96
08-17-2012, 21:50
لا أعتقد ذلك أخي
فربما تجد واحد عمره 15 سنة لديه خبرة أكثر من رجل عمره 45 سنة

face book
08-17-2012, 22:04
طبعا انت لو شباب ههتقدر تتدور وتبحث وعندك امل وطاقه
عكس ذالك هتكون تعبان حتي من الجلوس امام الجهاز

osama.star012
08-17-2012, 22:07
لازم يكون عمره اكثر من 21 سنه عشان يقدر فعلا يكسب ويحول مكسبه لنقود حقيقيه لان عنده بطاقه شخصبه ومش هيثدر يحول مكسبه الا بيها من احد البنوك او الشركات فى بلده وكمانت عشان يبقه مسؤل عن تعاملاته كرجل عاقل بالغ

daisy
08-17-2012, 22:15
لا طبعا ملوش علاقه
بس يمكن صحته هى اللى تاثر
لانها شئ بيحتاج تركيز ومجهود

aminebenahmed
08-20-2012, 03:08
ارى ان العمر يجب ان يكون فوق 13سنة
لان لا يكمن لطفل عمره 7 سنوات التداول و العمل في الفوركس

BaHaa FxTr
08-20-2012, 03:19
انت تقصد ان احسن فتره لتعلم الفوركس تقريبا عموما الفوركس
مبيحتاجش مجهود لتعلمه يعني مناسب لأي سن وممكن اي عمر يتعلمه

fathy1011
09-12-2012, 19:24

انا لم استطع فهم السؤال بالدرجه المطلوبه ان كنت تقصد كم من الوقت يلزم للتعلم فهو علي حسب كل شخص واستيعابه

ارجو ان اكون افدتك

تحياتي

amera-nada
09-12-2012, 20:47
السلام عليكم ورحمه الله بركاته
لا اظن ان النجاح يعتمد على عمر الشخص و لكن في نظري النجاح يتوقف على مدى التجربة و الخبرة لشخص في مجال التداول

4ex
09-12-2012, 20:55
عتقد ان الفوركس يمكن التعامل فيه لكل الاعمار ولكن بداية من سن 18 مثلا حيث يكون قادر علي الفهم والتحليل وادراك مايجب عليه فعله ولكن لا يمكن للطفل العمل علي الفوركس مثلا

fakhry
09-12-2012, 20:56
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
جزاك الله بكل خير على هذه المشاركة الرائعة
وهذه المعلومات المفيدة والمبسطة والرائعة والتى نجد فيها افادة كبيرة
ولك خالص تحياتي وسلاماتي

shaimaa
09-12-2012, 20:59
لا مفتكرش انه محتاج عمر لاننا حاليا فعصر التفتح وحتىالاطفال بتقدر تتكلم ويكون ليها راى
ومفيش حاجه دلوقتى بقيت محتاجه للعمر فعصر التكنولوجيا;)

noureen
09-12-2012, 21:01
لا اظن ان النجاح فى اى عمل يتوقف على عمر الانسان فالشخص هو الذى يستطيع تحديد ما اذا كان سينجح فى الفوركس اما لا بخبرته و اتقانه و مثبارته على العمل

forex_8
09-12-2012, 21:01
بالطبع اعتقد ان لعمر الشخص اثر كبير جدا وستلاحظ ان معظم المنجذبين الى الفوركس هم من فئة الشباب وهذا طبيعى لان هذا العمر يتطلع الى كل ما هو جديد والى المغامرة والحياة الافضل بعكس مثلا من هم اكثر من 40 سنة هتلاحظ انهم يميلون الى الاستقرار والاعتماد على شئ ثابت الدخل

amiraamira
09-12-2012, 22:09
ربما كلما كان عمر الانسان اكبر
كلما كانت له خبرة اكبر

Sad
09-12-2012, 22:38
اخى انا ارى ان الفوركس مجال متاح لكثيرا من الناس ولا يؤثر العمر على الانسان فى هذا المجال ف انا ارى ان اذا قام المتداول بفهم كافه مفاهيم الفوركس و المصطلحات و اصبح على وعى ودرايه كامله ب المجال فهذا لا يمنع ان يقوم ب المتاجره بل و يكون له الافضليه على كثيرا من المتاجرين الذين يسبقوه فى العمر فالمجال يحتاج فقط الى تعلم و صبر و عدم طمع

ahmedgalal
09-12-2012, 23:09
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
الفوركس لنه كل فئة عمرية لها خصائصا النفسية
فمثلا المراهقين الاندفاع والناضجين الروية والتمهل

lotf
09-13-2012, 00:20
أظنه في البلاد العربية هو محصور على فئة الشباب فليس من معقول شيخ في الشتين يتاجر على الفوركس

saad444
09-13-2012, 00:24
عمر الإنسان يؤثر على مدى النجاح في مهنة الفوركس لأن الانسان الذي تخطى الستون من العمر الدخول لمجال الفوركس

mrhero
09-13-2012, 14:56
العمر ليس لة علاقة بالفوركس ولكن العقل الذى يدير الحساب
هو الذى يؤثر على نجاح الانسان من عدمة

alkods5000
09-13-2012, 14:58
مش عمر الانسان
بقدر خبراته التى اكتسبها ف الحياة عموما ودى ما بتتقسش بعمر

face book
09-13-2012, 15:34
دعنا نكون متفقين ان الفوركس يصلح لكل الاعمار ولكن يختلف من فتره الشباب الي فترره الشيخوخه

الشباب عنده القوه والحماس للجلوس فتره طويله امام الشارت والتعليم والتجدد بالاستمرار علي عكس الشيخوخه خالص.

dalia
09-13-2012, 15:45
من الممكن ذلك
ولكنى افضل ان لا احسبها بالعمر او الجنس او الجنسية
افضل ان احسبها بالقدرات
من يرى فى نفسه انه يستطيع التعامل مع السوق يمكنه ان يجرب وان يحاول ان يحصل على فرصته فى النجاح

tiger65
09-13-2012, 15:49
العمر ليس له علاقه بالفوركس وانما المعرفه بالتحليل الفني والاساسي والمؤشرات الفنيه في التداول هي من اسباب النجاح في الفوركس

Shawky Farag
09-13-2012, 15:52
:rules:
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
أعتقد ياعزيزي أن العمر لايؤثر في نوعية المتعاملين
فربما صبي صغير يدرس الفوركس ويتعلمه
يكون أنجح كثيرا ممن هم أكبر منه سنا
:happy:
ولك خالص تحياتي

ana sayed
09-13-2012, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لا اظن ان عمر الانسان يمنعة من الدخول الى الفوركس

aladdensima
09-13-2012, 15:59
السن ليس عائق امام اي شخص من دخول الفوركس بل العائق هو معرفته بهذا السوق واساسياته فلو انت عندك 30 ومش عارف حاجه واخر عنده 70 وعلى علم وخبره الانسب للمتاجره ليس الشاب بل الرجل الذي لديه المعرفه والخبره

momo56
09-13-2012, 16:00
انا اعتقد ان غير مسموح لاقل من 18 سنة عمل حساب على الفوركس و لو كنت تقصد الناس الى اعمارها اكبر من ذلك فانا اعتقد ان ده صحيح يعنى مثلا الناس الى بتكون عمرها يتراوح بين 20 لحد 35 بتحاول تعمل كل الى تقدر عليه عشان الفوركس بتكون مصدر اساسى ليهم بعكس غيرهم من الاعمار

dina
09-13-2012, 16:02
السلام عليكم
معتقدش ان عمر الانسان له علاقة بالفوركس الموضوع يتوقف على شخصية الانسان
وليس عمره وايضا على طريقة تحليله وما يعلمه عن الفوركس

vinex
09-13-2012, 16:03
ليس بالضرورة
هناك من عمره لا يتجاوز ال 18 و دكي و يستوعب جيدا و هناك من عمره اكثر من ال 30 ولا يستوعب المجال جيدا
فعامل السن غير ضروري بالنسبة لي ممكن تدخل في هده التجارة كبيرا كنت ام صغيرا فهدا شيء عادي
لكن لو كنت اكبر فهدا افضل
كنوع من الخبرة و التجربة

eng2012
09-13-2012, 16:05
انا لا اعتقد ان العمر يؤثر فى شىء المهم انه يستطيع ان يوم بالتعلم والالتزام بكل ما قام بتعلمه
وذلك يختلف من شخص لاخر ولا يرتبط بعمر معين

m.o.b
09-13-2012, 16:06
اكيد خى يعنى الشباب وفيما فوق لان لاحظ

ان من عمر الشباب كده وانت بيبدا تركيزك يزيد والفوركس

يعتمد كلو ع التركيز

The soul slayer
09-13-2012, 16:54
أعتقد أنه لا علاقة للسن بالفوركس
حيث يمكن لأي شخص عاقل التداول إن كان ملما بقواعد التداول والفوركس

face book
09-13-2012, 17:02
انا طبعا افضل ان العمل ده للشباب خصوصا لانهم عندهم طاقه كبيره للصبر والعلم والتعلم والاستمرارمهما كانت التحديات

علي العكس من الشيخوخه التي يكون فيها الجلوس لوحده امام الشاشه امر شاق جدا ومتعب

mouwal555
09-15-2012, 14:29
السلام عليكم اخي الكريم
ادى كنت تقصد السن فالسن ليس له ادنى دخل في انجاح في مجال الفوركس
لأن سر النجاح في الفوركس يعتمد على الستمراري والخبر الشخصيت

amr beni ata
09-17-2012, 12:19
لا اعتقد ذلك اخي

sami
09-17-2012, 12:53
عمر الإنسان برأيي لا يؤثر على مدى النجاح في تجارة الفوركس،لأن الفوركس يستلزم فقط فهم مبادئ
التحليل الفني و الأساسي و هي لا تحتاج لدراسة أكاديمية لذلك من السهل إستيعابها من جميع الفئات العمرية
و ما شاء الله هناك مضاربين ناجحين رغم أنهم في مقتبل العمر،و يحققون نفس النجاحات التي يحققها
متاجرون محترفون يفوقونهم سنا و خبرة

Zala
09-17-2012, 13:24
لا يا اخى العمر لا يؤثر على مدى النجاح فى الفوركس و هذا من رأيى الشخصى
لان الفوركس يعتمد اولا و اخيرا على التعلم و فهم قواعد و اساليب العمل فى الفوركس و طرق التحليل فاذا استغرق الانسان وقت كبير فى تعلم الفوركس على اكمل وجهه فهو اصبح قادر على المتاجره بغض النظر عن عمرو ..

djilani
09-17-2012, 13:36
لا أعتقد أنه يوجد علاقة بالعمر بالفوركس
المهم يكون المتداول في كامل قواه العقلية أثناء التداول فقط

kmkm
09-17-2012, 13:55
لا أظن ان هناك علاقة بين العمر والفوركس بل بالعكس أي شخص يمكن له المتاجرة في الفوركس ولكن يجب عليه ان تنطبق عليه الشروط وهي الخبرة والمعرفة بالفركس

Shawky Farag
09-17-2012, 14:02

عزيزي
تحياتي
السن لايؤثر مطلقا على العمل في الفوركس
فمن عرفتهم في المجال
من جميع الأعمار
من الصبية والشباب إلى الشيوخ
رجال ونساء
تحياتي

Mr.rzine
09-17-2012, 14:06
من وجهة نضري لا.لكن على العموم يجب ان يتجاوز 18 سنة

mrhero
09-21-2012, 17:51
انا اعتقد هو مش بياثر تأثير مباشر فى النجاح فى السوق من عدمه ولكن وجهة نظرى
كلما الواحد ابتدى فى اى مجال مبكرا كلما كان ذلك ذو فائدة وعائد له لنه عنده سنوات
ومجال اكبر من كبار العمر وبيبقى مش متسرع او حاسس ان الوقت بيجرى وراها

كونان
09-21-2012, 18:33
انا اعتقد هو مش بياثر تأثير مباشر فى النجاح فى السوق من عدمه ولكن وجهة نظرى كلما الواحد ابتدى فى اى مجال مبكرا
كلما كان ذلك ذو فائدة وعائد له لنه عنده سنوات ومجال اكبر من كبار العمر وبيبقى مش متسرع او حاسس ان الوقت بيجرى وراها

shery
09-25-2012, 03:53
ما علاقه العمر بتحقيق النجاح فى الفوركس تحقيق النجاح فى الفوركس يعتمد على الشحص نفسه وان يكون على قدر من الذكاء وان يكون عنده مهاره وان يكون عنده استعداد للتعلم حتى ينجح فى الفوركس ويكون منضبط

MAGDY
09-25-2012, 03:57

لا دخل بالعمر ولا السن بالعمل
خاصةً إن كان العمل فى مجال التجارة الإليكترونية
فهذى لا يحدها مكان ولا زمان ولا جنس ولا جنسية
تحياتى

asmaa omar
09-25-2012, 21:22
لا اعتقد ان عمر الانسان له علاقه بالفوركس من الاساس
الا اذا كان عنده بعض الامراض التى لا تاهله للعمل

moody
09-25-2012, 21:28
اولا : اي علم في الدنيا ليه قوانين وليه قواعد ونظريات وكل ده ليه منهجيه ممكن تتدرس في كليه او اكادميه او جهات مخصصه للعلم ده $ زي مثلا الهندسه دا علم ليه كليات وابحاث وقوانين ومبدء واي واحد شغال مهندس لازم يكون درس هندسه عشان يقدر يشتغل ما ينفعش واحد يكون درس فزياء او رياضيات ويروح يشتغل مهندس ويقول اصل الهندسه ليها علاقه بالرياضه او الفزياء والعكس صحيح $ ونفهم من دا ان اي حد بيمتهن مهنه لازم يدرسه في جهات متخصصه في ده زي الكليات او المعاهد او اكاديميه او اي جه مرخص لها بتدريس العلم دا $ ومعني علم ان يكون ليه قواعد وقوانين ونظريات خلاف ذلك لا يطلق عليه علم وطلما انوا مش علم يبا ماينفعش انوا يدرس لانه بيعتبر نوع من انواع العشوائيه التي لا تسير علي اساس او منهج او قانون

لو فرضنا ان الفوركس دا جزء من الاقتصاد والاقتصاد متفرع منه بالتاكيد تحليل اسواق المال وطبعا الاقتصاد وتحليل اسواق المال ليه كليات وجهات مرخص لها بالتدريس أذا هو علم له مبدء وقوانين ومنهجيه بيدرس بها $ وبما ان الفوركس جزء من دا يبا ليه مبدء وقوانين ومنهجيه للتدريس

najoull19
09-25-2012, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا اضن ان عمر الانسان يؤتر في مهنة الفوركيس فادا نضرنا ان كل الاشخاص الناجحين سواء في الفوركس او اي مهنة خرى هم اشخاص كبيرين في السن

yazeed
09-25-2012, 22:03
لا يهم العمر بل يهم هنا الخبر و الحنكة في التداول و كيفية السيطرة على المواقف الصعبة و العصيبة في اوقات التداول

forex.fee
09-25-2012, 22:03
انا مش فاهم الموضوع بيقول ايه لوسمحت ممكن توضح انت قصدك ايه
وياريت لو حد فهم الموضوع يوضح ..بجد شكرا على الموضوع

elkhawaga
09-25-2012, 22:08
انا اعتقد ان السن مهم ليه بقى اولا لو واحد صغير هتبقى بالنسبة له لعبة او هيبقى شخص مادى جدا و المال خطر بالنسبة له او يجب الاهل يعرفوا وصوله لمثل هذا لو سنه اقل من 20 سنة لكن لو شخص كبير يعنى تعد الستين يبقى برضوا بلاش يدخل الفوركس لأنه الناس اللى فى السن دة قلبهم بيبقى ضعيف جدا و اعرف واحد انا اسف لازم اقول جاتله جلطة بسبب خسارته

2x1
09-25-2012, 22:11
اخي الفوركس ملوش عمر معين عشان ىتتاجر فية ناس كتير بتتاجر وهما مش بالغين
حتي السن القانوني وبيتاجروا اقل من سن 18 وممكن كمان اي
انسان مقاعد عالمعاش يتاجر ملوش سن او جنس

Hala EshMsh
09-25-2012, 22:22
ممكن يكون عامل السن له اثر على شغل وانتاجية الشخص نفسه
لكن اعتقد مش عامل اساسى خطير يمنع الشخص من التعلم والعمل والتجديد وخصوصا ان الفوركس بيحتاج للخبره والتفكير اكتر

ehap
09-25-2012, 22:22

ahmedamz
09-25-2012, 22:24
ليس بشكل مبدئى لكنى اعتقد انه يجب على المتادول ان لا يقل عمره عن 18 سنة مثلا لكن
ايضا اقدر ان اقول ان ذو 18 سنة من الممكن ان يتساوى بخبرة 50 سنة اذا تعلم

fbi123
09-25-2012, 22:32
السلانم عليكم ورحمة الله
لا اعتقد اخى الكريم ان العمر يؤثر فى الفوركس الفكره كلها فى العقل
والتركيز والتعلم والتدريب اهم شئ بس دا الى انا شيفه

azifek
09-25-2012, 22:51
إطلاقا لا يؤثر العمر على مدى النجاح في الفوركس
فأخذ بأسباب النجاح وحده كفيل بجعل المضارب ناجح في هذا السوق
هذا رأيي الشخصي (طبعا باستثناء الأطفال لعدم نضج عقلهم و الشيوخ لكبر سنهم و قلة تركيزهم)

keko
09-25-2012, 22:54
اعتقد ان السن ليس له علاقه بالفوركس فاعتقد كل من يريد العمل به يعمل ايا كان عمره واذا كنت تقصد ان الشخص بيكون
فوق 60 عمره اكيد هيكونن عادى انه يشتغل ولكن هل الصحه جيده لكى يقدر على متابعه سوق الفوركس لانه بالفعل عمل شاق جدا

ona
09-25-2012, 22:57
ممارسة العمل فى الفوركس يجب ان يكون لها سن ادنى يعنى مش اقل من 18 سنه
وليس له حد اعلى بشرط ان المتاجر يتحمل الضغط العصبى والانفعالات

gigi
09-29-2012, 09:17
انا عن نفسى ماعتقدش ان عمر
الانسان ليه دعوة بدخول عالم الفوركس
وبردو منقدرش نقول ان كل ما الانسان
كبر فى السن هيكون ناجح فى الفوركس
لانه ممكن ميكنش كان بيشتغل فوركس
قبل كدا بس الفوركس فى البداية والنهاية
عالم لكل الاشخاص والاعمار القادره
على تحمل هذا العالم بمكسبه وخسارته
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

shaimaa1
09-29-2012, 09:42
الفوركس لا يتم التداول فيه بعمر معين ويصلح للجميع والمهم هو الخبره حتى اذا كان الشخص صغير

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 21:12
لا والله لا يؤثر طبعا ولكنه يحتاج الى عقل متفتح وواعى وفى الاغلب
سريع التعلم وواسع المعرفه ولديه عقل مدرك لمخاطر الفوركس

magic777
09-30-2012, 01:00
ممكن يكون عامل السن له اثر على شغل وانتاجية الشخص نفسه
لكن اعتقد مش عامل اساسى خطير يمنع الشخص من التعلم والعمل والتجديد وخصوصا ان الفوركس بيحتاج للخبره والتفكير اكتر

اعتقد ان العقليه هنا هيا الفيصل بس طبعا السن مهم لان المجال ده بردو بيأثر فيه المشاعر
والحاله النفسيه اثناء العمل يعني مينفعش للصغار اوي ولا للكبار اوي

Mido0o-style
09-30-2012, 01:23
انا لا أعتقد ان هناك علاقة بين عمر الشخص و امكانية ان يكسب او يخسر من عدمة حيث اننى دائما ما اقول ان عمر الشخص فى مجال ما يقاس بالمدة التى قضاها فى هذا المجال و هذا هو المعيار السنى الوحيد الذى اعترف به.

magic777
09-30-2012, 03:12
انا لا أعتقد ان هناك علاقة بين عمر الشخص و امكانية ان يكسب او يخسر من عدمة حيث اننى دائما ما اقول ان عمر الشخص فى مجال ما يقاس بالمدة التى قضاها فى هذا المجال و هذا هو المعيار السنى الوحيد الذى اعترف به.

لا اخي هو العمر بردو ممكن يأثر هنا الا لو كان فيه استنثاء للقاعده يعني مثلا شاب عنده 15 سنه هيقدر
يشتغل في السوق ده زي واحد عنده 30 سنه مثلا الاراده هنا هتكون اقوى مع الكبير طبعا

omran
09-30-2012, 03:19
اكيد طبعا لان كل ماكان العمر صغير فى دخولك الفوركس هتكون الخبره اكبر مع تقدم عمرك
واما ان كان كلامك عن الدخول لعالم الفوركس فهو ليس لديه عمر معين ولكن انا افضل
بعد ال 20 هو الدخول المنااسب حتى لا يشغلك الفوركس عن دراستك

mohamed ramzy
10-06-2012, 18:33
انا لا اتفق على ان العمر هو الذى يحدد مقدار الانسان على الابداع ليس فى
الفوركس بس ولكن فى كل المجالات فلا علاقة للعمر فى الابداع

issssou
10-08-2012, 21:23
السلام عليكم
من رايى انه لا يهم عمر الانسان فى مجال الفوركس سواء كان شابا او رجلا او شيخا
طالما انه يعطلع على البيانات جيدا ويعمل وفقا لقواعد وقوانين مهنه الفوركس
بالتوفيق لك

كريم جابر محمد انور
10-08-2012, 21:35
لا اظن ان السن يفرق فى التداول او الطموحات
ولكن يجب ان يجتاز السن القانونى
فقط لاغير

delpiero
10-08-2012, 21:38
نعم فعلا هذه صحيح فكلما كان عمر الانسان كبيرا كلما كان اكثر هدوءأً و عقلانية و اقل اندفاعاً
و هذه الصفقات مطلوبة جداً لمضارب الفوركس

safouan100
10-08-2012, 21:42
مهم ان يتحمل و ان يكون صبور و انسان عندما يكبرا يفقد مهارته في تركيز اظن عمر مهم انا اظن انسب عمر هو 22 عام لبداية فوركس

kamola
10-08-2012, 22:06
وعلى فكرة انا بنتي عندها حساب ديمو بتشتغل عليه وعندها 10 سنين الموضوع مش بالسن ابدا ابدا ولو سنك فوق ال 60

ramzy sayed
10-15-2012, 06:53
اعتقد ان عمر الانسان ليس لة علاقة بالفوركس
لان العامل الذى يؤثر هو عامل العقل ومدى قدرة
الفرد على الاستيعاب لذلك اعتقد ان عامل
السن ليس لة اى فائدة

blackknight
10-15-2012, 07:14
لا اعتقد ذلك فهو ملائم لكل الاجناس والفئات العمريه ولكن من يعانى من بعض الامراض
خصوصا كبار السن لا انصحهم به فقد يؤثر بالسلب على صحتهم الشخصيه

majdquran
10-15-2012, 07:52
لا اخي عمر الانسان الحقيقي لا يؤثر على ذلك ولكن عمر الانسان اللي قضاه في الفوركس يؤثر كل ما كان اكبر كانت خبرته في هذا المجال اعلى بكل تاكيد .

kazim
10-15-2012, 08:00

وبردو منقدرش نقول ان كل ما الانسان كبر فى السن هيكون ناجح فى الفوركس لانه ممكن ميكنش كان بيشتغل فوركس قبل كدا بس الفوركس فى البداية والنهاية عالم لكل الاشخاص والاعمار القادره على تحمل هذا العالم بمكسبه وخسارته على الفوركس و لو كنت تقصد الناس الى اعمارها اكبر من ذلك فانا اعتقد ان ده صحيح يعنى مثلا الناس الى بتكون عمرها يتراوح بين 20 لحد 35 بتحاول تعمل كل الى تقدر عليه عشان الفوركس بتكون مصدر اساسى ليهم بعكس غيرهم من الاعما

lionking
10-15-2012, 08:16
اعتقد ان اقل عمر مسموح بيه هو 18 عام لفتح حساب حقيقى داخل اى شركة
وانا فى راى السن ليس عائق امام الانسان ولكن مدى استعاب الانسان لسوق الفوركس

mostafa ahmed
10-16-2012, 05:42
بالنسبة لى لا يرتبط عمر الانسان بتجارة الفوركس ولكن يرتبط عقل الانسان
بتجارة الفوركس فالعقل هو الذى يميز شخص على الاخر وهو الذى يرفع شخص
وينسف بالخر

magic777
10-16-2012, 23:20
اعتقد ان اقل عمر مسموح بيه هو 18 عام لفتح حساب حقيقى داخل اى شركة
وانا فى راى السن ليس عائق امام الانسان ولكن مدى استعاب الانسان لسوق الفوركس

الفيصل هنا هو دماغ الانسان نفسه ومدى قدره استيعابه للمعلومات وحبه للمجال وتقريبا صغار السن بيكون عندهم حماس اكبر
وحب للتعلم لكن مشكلتهم فعلا الطمع والتسرع

nada
10-16-2012, 23:59

amar1989
10-17-2012, 12:01
السلام عليكم
هل عمر الإنسان يؤثر على مدى النجاح في مهنة الفوركس من عدمه؟؟
لا اضن ذلك اخي الكريم فيمكن ان تكون صغير السن وتتعامل بالفوركس ولكن لا بد من ان تكون ذو خبرة كبيرة وامكانيات ومهارات

النسر الأسود
10-17-2012, 18:52
لا اعتقد ذلك اخي