PDA

View Full Version : كم صفقة تفضل اتمامها في اليوم

Pages : [1] 2 3 4 5

os-x
07-16-2012, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن اخواني كل واحد يقول لنا كم صفقة يفضل اتمامها في اليوم وماهي الاوقات التي يفضل عمل صفقات فيها وشكرا

forex4ever
07-16-2012, 23:11
بالنسبة لي انا افتح صفقتين يوميا او صفقة واحدة مثلا !!
فتحت صفقة في السوق الاوربي انعكس السعر ومضى بعكس اتجاه صفقتي ولكنه لم يضرب الاستوب اقوم بعمل صفقة تبريد من القاع او القمة الذي وصلها السعر واضع استوبي اسفل او الدعم او فوق المقاومة وهكذا :)

hunlion
07-16-2012, 23:11
الأمر لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت فرصة جيدة في اليوم دخلناها و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة لن نفتح أي ضفقة .
فالمتاجر الجيد هو المتاجر اللدي ينتظر السعر حتى يصل إلى المستويات الملائمة للبيع أو الشراء ثم يفتح الصفقة
تحياتي

nada
07-16-2012, 23:20

ممكن اخواني كل واحد يقول لنا كم صفقة يفضل اتمامها في اليوم وماهي الاوقات التي يفضل عمل صفقات فيها وشكرا

بنسبة لى صفقة واحده فقط لكن كل مجهودى يكون علية فقط
لتكون اكثر اتقان وربح بتاكيد:yahoo:

egypt2012
07-16-2012, 23:23
مش مشكلة كام صفقة هتدخلها فى اليوم المهم انك تدخل فى فرصة قوية و مضمونة حتى لو تجيلك فى الاسبوع مرتين و لا مرة حتى

husamart
07-16-2012, 23:23
واحدة أو اثنتين على الاكثر
لأن الأكثر من ذلد معناه دخولك في العشوائية في التحليل وتعرضك للخسارة أكبر

bullot
07-16-2012, 23:24
اعتقد على حسب المبلغ المداع وبعامل اكبر الخبرة فادا كنت خبيرا يمكن ان تفتح اكتر من 10 سفقات يوميا

forex man
07-16-2012, 23:35
انا افضل عمل صفقات وقت النهار اى وقت السوق الامريكى والاوروبى
ومش مهم كم عدد من الصفقات المهم انها تكون ناجحه ومكسبها حلو

DZforex
07-16-2012, 23:38
الأمر لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت فرصة جيدة في اليوم دخلناها و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة لن نفتح أي ضفقة .
فالمتاجر الجيد هو المتاجر اللدي ينتظر السعر حتى يصل إلى المستويات الملائمة للبيع أو الشراء ثم يفتح الصفقة
تحياتي

صح يا اخي هذه هي الفائدة

اقتنص الفرصة

os-x
07-16-2012, 23:40

نعم اخي المهم هو نجاح الصفقات وانا اظن انه كلما كانت الصفقات اقل كلما كانت هناك دراسة أكثر للسوق وكسب الصفقات
واظن ان صفقتين على الاكثر يوميا جيدة

pimo
07-17-2012, 00:57
عدد الصفقات التي اقوم بها في اليوم هي ثلاثة وان افضل الدخول اليها
في اوقات افتتاح الجلسة الاسيوية لكي استطيع ان اكسب منها حتي 50 نقطة في اليوم

hesham1046
07-17-2012, 00:58
لو قدرت تفتح فى اليوم صفقة وتكسب منهااااا على الاقل صدقنى هاتكون انت كسبت مش مهم تفتح كام صفقة المهم الصفقة اللى فتحتها كسبت ولا لاء

messikaka
07-17-2012, 01:05
ليس من السهل ان تحدد عدد الصفقات اليومية
فى بعض الايام السوق يكون فى حاله غير عادية من تقلب لكن المهم فى عدد الفرص التى تاتيك يوميا
انا بصراحة اقصى عدد فتحته فى يوم 7 صفقات :)

kingman
07-17-2012, 01:21
انا عن نفسى بفضل صفقة واحدة ناجحة ويبقى خير وبركة وغالبا لأفضل فتح الكثير من الصفقات فصفقة واحدة رابحة بفضل الله تكفينى واقول رضا
ولكن ان ظهرت فرص قوية عادى ان ادخل فيها حسب ظروف السوق طبعا

زيزو
07-17-2012, 03:10
ترجع لطبيعة كل متاجر عن الاخر
والوقت المتاح لكل شخص
يعني فيه ناس مش شغاله
فيه ناس بتشتغل في وظائف
فاكيد كل واحد بيختلف عدد الصفقات اللي بيعملها

elzeel
07-17-2012, 03:12
انا افضل صفقه واحده يوميا فقط وذلك لانى لسه مبتدئ وليس خبير
ويكون فى وقت الظهيره او الصباح عموما

amrmorasamir
07-17-2012, 03:13

لا انا بفضل اتمام الهدف بتاعى اللى هو حوالى 50 نقطه ومش مهم كام صفقه بقى حتى لو 10 المهم انى احاول تحقيق الهدف

magic777
07-17-2012, 03:13
انا اعمل بنظام الصفقات المتاحه يعني لو مثلا متفرغه ادور على صفقات صغيره باهداف صغيره
والعكس لو مشغوله اعتمد على صفقه او صفقتين بالكتير اوي بدون متابعه هنا طبعا الا ممكن ساعه في اليوم للتحليل

os-x
07-17-2012, 03:27
انا عن نفسى بفضل صفقة واحدة ناجحة ويبقى خير وبركة وغالبا لأفضل فتح الكثير من الصفقات فصفقة واحدة رابحة بفضل الله تكفينى واقول رضا
نعم اخي كلامك صحيح المهم هو الصفقة الرابحة وليس عدد الصفقات وانتضارفرص جيدة لدخول صفقة واحدة رابحة اظن انه
افضل من عمل عدة صفقات

mido
07-17-2012, 03:27
اخي الكريم
الأمر لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك
تقبل مروري ولك فائق احترامي

midoali
07-17-2012, 03:30
انا من انبارح للنهارده فتحت 6صفقات صفقتين كسبت فيهم 10 سنت فقط وصفقه خسرت فيها 27 سنت
اما باقي الصفقات مستني السعر يتعدل شويه

KOGI
07-17-2012, 07:54
بالنسبة لى انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة
لكن انا عموما بفتح من صفقة لصفقتين يوميا ويفضل فتح الصفقات فى وقت مبكر الفرص بتبقى اقوى
تقبل مرورى اخى الكريم

hussaina2008
07-17-2012, 09:13
انا عن نفسي اخي الفاضل لا افتحح اكثر من صفقتين في اليوم واحيانا صفقة لان اكثر من صفقتين في اليوم يؤدي الى العمل غير منضم واحتمال الخساير فيها كبير جدا فلا تطمع كثيرا عن صفقتين الاهم المضمون والتركيز مو الربح فقط هذه وجهة نضري تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

2x1
07-17-2012, 09:27
صح زي ما الاخوة قالوا المهم فالموضوع الهدف اللي حققتة يعني اللي انتا عاوزة تحققة فاليوم الواحد ممكن تحققة فصفقة واحد وممكن من 10 دة علي حسب حالة السوق

resala11111
07-17-2012, 09:50
انا دائما بعمل صفقة أو اثنين بالكتير فى اليوم
ولكن الاهم تكون صفقة رابحة
ودائما بيكون معاد فتح الصفقة فى الصباح

ahmed
07-17-2012, 09:54
لا يمكن تحديد عدد الصفقات اليوميه لانى لا اعتمدها بهذا الشكل
ولكن عندما تتحقق شروط الدخول الى السوق ادخل وتقريبا صفقه او لا ادخل نهائيا

derfcase
07-17-2012, 22:16

حسب خطة التداول اخي الكريم
os-x
و عدد النقاط التي انوي تحقيقها في هذا اليوم
فقد يكون فقط صفقة واحدة رابحة تفي بالغرض - او اكثر من 10 صفقات بعضها رابح و الاخر خاسر و لم تحقق الهدف بعد

nada
07-18-2012, 00:08
عدد الصفقات التي اقوم بها في اليوم هي ثلاثة وان افضل الدخول اليها
في اوقات افتتاح الجلسة الاسيوية لكي استطيع ان اكسب منها حتي 50 نقطة في اليوم

فتره اسيى هية فتره التفريغ وحرك الشارك ببطء
فاذا ارتد ان تربح 50 نقطة فلا تسطيع معة هذه التحرك البطيء

sabre
07-18-2012, 00:12
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عدد الصفقات تحديدة يكون حسب الاستراتيجيه التى تتبعها
وانا احيانا افتح اكثر 100 صفقه فى احدى استراتيجياتى

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:27
لكل متاجر استراتيجية خاصة به وادارة لراس ماله ويجب ان يعمل على تقوية هذه
الاستراتيجة والعمل عليها بشكل مستمر وعدم العبث بها واتباع طمعه الذى قد يضره

mohamed yossef
07-18-2012, 10:50
من الممكن ان تكون صفقة واحدة اخى ومن الممكن الايكون هناك صفقات اخى فى يوم من الايام ومن الممكن ان تكون
اكثر من صفقة فى اليوم الواحد
فهذا على حسب تكون الصفقات

2x1
07-18-2012, 11:22
اخي اعتقد انك لسة فبداية الامر ولازت لم تكتسب الخبرة الكافية فلذلك ان افضل طريقة هو دخول عدة صفقات متتالية بفريم صغير جدا واهداف صغيرة بمعني المتاجرة سكالبينج

mohamed adel
07-18-2012, 12:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا عن نفسى ليس شرط ان يكون هناك حد للصفقات فانا اتاجر حسب الاخبار القوية
والتحليل الفنى الجيد لها

jihadazzam
07-18-2012, 12:57
اخي اعتقد انك لسة فبداية الامر ولازت لم تكتسب الخبرة الكافية فلذلك ان افضل طريقة هو دخول عدة صفقات متتالية بفريم صغير جدا واهداف صغيرة بمعني المتاجرة سكالبينج

السلام عليكم
اذا عم يتعلم وببداية الفوركس انصحك بصفقة واحدة وعزز بعد 50 نقطة وان لايكون حسابك اقل من 200 دولار والا
اذا قلب عليك السوق بتخسر الحساب فورا
بالتوفيق للجيع

roka
07-18-2012, 13:04

اعتقد ان صفقة واحدة تكفى من التوتر العصبى الذى تتسبب فيه وايضا لكى نتجنب اى اخطاء او تشتت او عدم تركيز

jihadazzam
07-18-2012, 13:09
اعتقد ان صفقة واحدة تكفى من التوتر العصبى الذى تتسبب فيه وايضا لكى نتجنب اى اخطاء او تشتت او عدم تركيز

السلام عليكم
اعتقد صفقة واحدة تكفي لحساب صغير بجدود 100 دولار وانا انصح
الشباب الموجودين معانا ما حدى يشتغل بحساب تحت 100دولار لاننا عم نتعب لنجيب البونص اما الحسابات الاكبر اعمل حسابك اخي لكل 100 دولار صفقة النقطة ب 10 سنت خفاضا على حسابك
بالتوفيق للجميع

abdelaal
07-18-2012, 13:10
انا بدخل حسب عدة أشياء أولها حالتي النفسية ونسبة تركيزي وطبعا في الغالب بتبقي في السوق الاوربي ممكن يوم ادخل عشر فرص ويكون مكسبي ولله الحمد رائع وممكن ولا صفقة أولا حس الحالة النفسية وثانيا حسب حركة السوق وثالثا والاهم ابتعد عن الاخبار تمام

Mohamed90
07-18-2012, 14:11
من الممكن ان تكون صفقة واحدة اخى ومن الممكن الايكون هناك صفقات اخى فى يوم من الايام ومن الممكن ان تكون
اكثر من صفقة فى اليوم الواحد
فهذا على حسب تكون الصفقات

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز ممكن تكون اكثر من صفقة في اليوم حسب الفرص التي تنتظرها و
ممكن ان لا تكون اي صفقة في اليوم و الانتظار لليوم الغذ لظهور فرضة حية للدخول

os-x
07-18-2012, 14:16

نعم اخي الفاضل لازلت فالبداية لهذا وضعت هذا الموضوع للنقاش لاستفيد من خبرات الاعضاء تقريبا الكل
يقول ان في البداية يحب صفقات قليةلة وبخطورة اقل وشكرا لكل من ساهم في هذا الموضوع

safiforex
07-18-2012, 14:25
نعم اخي الفاضل لازلت فالبداية لهذا وضعت هذا الموضوع للنقاش لاستفيد من خبرات الاعضاء تقريبا الكل
يقول ان في البداية يحب صفقات قليةلة وبخطورة اقل وشكرا لكل من ساهم في هذا الموضوع
جميل اخي الكريم انك بتحاول ان تستفيد من كل شيء و جميل انك وضعت هذا الموضوع لتعرف انت ما يتفعله من خلال المناشة و الاثراء في الموضوع
و انت بكذا خلصت الى انه الافضل على ان تكون عدد الفرص قليلة و تكون بخطورة قليلة ، فقط يبقى ان تطبق و ان شاء الله تكون النتاءج مرضية باذن الله

mahmoud1
07-18-2012, 14:30

بالنسبة لى فى البداية كنت بعمل صفقات كتير وكنت بتدخل السوق كتير عشوئى بدون استراتجية لكن ابتديت اتعلم ومافى حد بيتعلم بدون خسارة بفضل انه اطلع بهدف صغير وفى الفترة الاخيرة بقت ما بخش كتير الا لما تتحق الاستراتجية واهدافى صغيرة مع انه بعد ما بطلع من الصفقة بتمشى فى الاتجاة اللى كنت داخل في وبتجيب اكتر من الهدف بس انا عندى قناعه بى الاهداف الصغيرة افضل ما السوق يعكس علية والمكسب يصبح خسارة وبالنسبة لى الاوقات على حسب ما الاستراتجية تتفعل ممكن فى السوق الاوربى الامريكى على حسب

realyone
07-18-2012, 14:34

افتح صفقات على الفرص المتاحه أحيانا افتح صفقة في اليوم واحيانا صفقتين او ثلاث صفقات في اليوم,كلما سنحت لي الفرص افتح صفقات ولا اتقيد بعدد معين من الصفقات,والصفقات كلها نقاطها لايزيد عن 30نقطة

Aker001
07-18-2012, 14:34
أفضل صفقة واحدة ناجحة ويبقى خير وبركة وغالبا لأفضل فتح الكثير من الصفقات فصفقة واحدة رابحة بفضل الله تكفينى واقول رضا
الأمر لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك

safiforex
07-18-2012, 14:42
أفضل صفقة واحدة ناجحة ويبقى خير وبركة وغالبا لأفضل فتح الكثير من الصفقات فصفقة واحدة رابحة بفضل الله تكفينى واقول رضا
فعلا اخي الكريم فيمكن للواحد ان يتاجر بصفقة واحدة و انها تكون مضمونة بنسبة جيدة فهذا اكيد سيعطي قوة \

فلما يدخل الواحد و يطمان على انه لن يدخل باكثر من صفقة فانه قد يضع لوت عادي بالنسبة له ، و بالتالي قد يربح منه احسن من ان يفتح صفقات عديدة

dz-yac
07-18-2012, 14:44
من صفقتين لى 5 و ستة
اقصى تقدير ستة وافضل الاكتفاء بربح قليل والابتعد عن لطمع
واعمل فقط مع اليورو دولار والكيبل

عزبز 18
07-18-2012, 14:46
انا لا افضل فتح صفقات كثيرة في الفوركس وتكون معظمها عشوائية و
افضل فتح من صفقة حتي ثلاثة صفقات في اليوم مع فتح الشارت احاول اقتناص الفرص و الدخول ياهداف قليلة مع مراعاة راس المال

madalinanabl
07-18-2012, 14:57
صفقة واحدة بستوب وهدف خير من عدة صفقات لأنك ستربك نفسك إضافة إلى حالتك نفسية ستكون سيئة لهذا صفقة واحدة سيرتاح بالك وتتداول بهدوء بعيدا عن العصبية وضغوطات النفسية وستجد نفسك تربح بكل سهولة

magic777
07-18-2012, 20:41
بالنسبة لى فى البداية كنت بعمل صفقات كتير وكنت بتدخل السوق كتير عشوئى بدون استراتجية لكن ابتديت اتعلم ومافى حد بيتعلم بدون خسارة بفضل انه اطلع بهدف صغير وفى الفترة الاخيرة بقت ما بخش كتير الا لما تتحق الاستراتجية واهدافى صغيرة مع انه بعد ما بطلع من الصفقة بتمشى فى الاتجاة اللى كنت داخل في وبتجيب اكتر من الهدف بس انا عندى قناعه بى الاهداف الصغيرة افضل ما السوق يعكس علية والمكسب يصبح خسارة وبالنسبة لى الاوقات على حسب ما الاستراتجية تتفعل ممكن فى السوق الاوربى الامريكى على حسب
خليك بطريقتك اخي مادام بتقدر تشتغل وتكسب بيها وميهمكش الصفقه بتجيب اكتر من الهدف ولا لا
المهم انك انت تكون عندك خطه بتكسبك وتلتزم بيها دائما ده افضل ما تخلي السوق يغريك
ويطمعك وتخسر في النهايه

zahran
07-18-2012, 20:42
انا هقولك اللى انا افضله لنفسى ونفسى يبقى هوا دا بس بس بصراحه مبطبقوش بس نفسى اطبقه
اللى اانا افضله يا باشا هو صفقتين فقط فى اليوم هدف كل واحده عشرين واستوبها عشرين وشكرا
ودا طبعا هيحافظ على الحساب وهيبقى فى خطه الواحد ماشى عليها وهيبقى النجاح سهل كدا ان شاء الله

sky44
07-18-2012, 20:45
بالنسبة لي انا افضل اتمام صفقتين في اليوم و اتاجر على المدى القصير لانني احب اغلاق صفقاتي في نفس اليوم و اتاجر في فترة بعد الظهر حيث تعرف الاسواق بعض الاستقرار

zahran
07-18-2012, 20:51
بالنسبة لي انا افضل اتمام صفقتين في اليوم و اتاجر على المدى القصير لانني احب اغلاق صفقاتي في نفس اليوم و اتاجر في فترة بعد الظهر حيث تعرف الاسواق بعض الاستقرار

احسن برضه عشان التوتر ومش كل شويه تقعد تبص على الاتشارت
هما صفقتين فى اليوم حلوين اوى وميه ميه . بس انا لى راى برضه يا باشا انت بتقول بعد الظهر انا بتاجر واحده الصبح وواحده اخر النهار بعد الظهر يعنى

salah.bmw
07-19-2012, 00:16
انا عن نفسي افضل ان اتاجر بليوم بصفقة واحدة او صفقتين فقط
وارتاح للدخول الى السوق بفترة دخول سوق اميركا لأني لا احب الانتظار طويلا

os-x
07-19-2012, 00:29
انا عن نفسي افضل ان اتاجر بليوم بصفقة واحدة او صفقتين فقط
وارتاح للدخول الى السوق بفترة دخول سوق اميركا لأني لا احب الانتظار طويلا

نعم اخي هذا ايضا عدد جيد من الصفقات الجيدة في اليوم اظن ان اصفقات الكثيرة ممكن تشتت التركيز فصفقة واحدة ناجحة
افضل من صفقات خاسرة

Rami
07-19-2012, 00:29
هى على حسب الاستراتيجية التى تحدد
فالاسكالبنج صفقاته كثيره بعكس السونج
بارك الله فى جهودكم الكريمة

amrmorasamir
07-19-2012, 00:33

على حسب الفرص ياباشا ممكن تدخل صفقه فى اليوم وممكن تدخل صفقتين وممكن متدخلش خالص المهم متدخلش بدون تواجد فرص

Rami
07-19-2012, 00:35
على حسب الفرص ياباشا ممكن تدخل صفقه فى اليوم وممكن تدخل صفقتين وممكن متدخلش خالص المهم متدخلش بدون تواجد فرص

بالفعل فالدخول العشوائى او لمجرد الدخول
نتائجىه كارثية على الحساب
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ma90do
07-19-2012, 00:41
انا افضل من صفقه الي 3 صفقات حد اقصي باهداف معقوله غير كثيره
وهذا شيء جيد مع ربح تراكمي اخر الشهر يعمل هدف معقول

madoxegy
07-19-2012, 00:43
انا بدخل حسب عدة أشياء أولها حالتي النفسية ونسبة تركيزي وطبعا في الغالب بتبقي في السوق الاوربي ممكن يوم ادخل عشر فرص ويكون مكسبي ولله الحمد رائع وممكن ولا صفقة أولا حس الحالة النفسية وثانيا حسب حركة السوق وثالثا والاهم ابتعد عن الاخبار تمام

Shady Moustafa
07-19-2012, 00:45
على حسب الاستراتيجيه
يعنى مفيش رقم معين هو الأفضل الاستاراتيجيه هى الأهم لأننا ممكن نشوف استراتيجيه سكالبنج ناجحه ونلاقى استراتيجية سوينجات فاشله وممكن العكس فالرك على الاستراتيجيه وفكرتها مش عدد الثفقات

theprince
07-19-2012, 00:47
علي حسب تحقيق شروط الدخول ياأخي
يعنى لو فيه فرصه محققه الشروط هدخلها

ma90do
07-19-2012, 00:55
على حسب الاستراتيجيه
يعنى مفيش رقم معين هو الأفضل الاستاراتيجيه هى الأهم لأننا ممكن نشوف استراتيجيه سكالبنج ناجحه ونلاقى استراتيجية سوينجات فاشله وممكن العكس فالرك على الاستراتيجيه وفكرتها مش عدد الثفقات

بس ده طبعه حسب طبيعه السوق واتجاهه او تذبذة لان السوق بمليون وضع وحسب الاخبار ممكن تكسب كتير وممكن تخسر كتير وحسب الفرص الموجوده

nrgslawi
07-19-2012, 01:15
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا يمكني فتح من 1 الى 10 صفقات في اليوم
لكن انا لا اتاجر يوميا ممكن اخسر؟

Forex Eyes
07-19-2012, 01:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
حوالي 10 صفقات
في منتصف النهار و بالليل و الصباح

mage
07-19-2012, 02:40
صفقتين بالضبط والهدف لا يزيد عن 20 نقطة لو تمكنت من هذا يوميا اعتقد اننى مش عايزاى حاجة تانى من الفوركس ويكفينى هذا الربح فقط من سوق الفوركس شهريا والحمد لله ولكن اتمنى من الله ان يكتبه لى

Eyadoo
07-19-2012, 02:51

أنا أقوم يومياً بقتح بين 3 و 10 صفقات
أبدأ بـ 3 صفقات في اليوم الأول
ثم أزيدها صفقة كل يوم مع نمو رأس المال
إلى أن أصل إلى 10 صفقات
عندها أزيد اللوت وأقلل عدد الصفقات إلى 6
وأزيد عددها صفقة كل يوم حتى أصل إلى 10 صفقات أيضاً

غالباً صفقاتي أفتحها في وقت ما أثناء عمل بورصة نيويورك
وأنتظر لثاني يوم حتى أغلقها بنفسي أو قد تغلق لوحدها بالتيك بروفت
ثم أفتح صفقات جديدة كاليوم السابق

bullot
07-19-2012, 02:53
افضل ان اتم 5 سفقات في اليوم افضلها ان تكون في اوقات فراغي

kingman
07-19-2012, 02:58
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا يمكني فتح من 1 الى 10 صفقات في اليوم
لكن انا لا اتاجر يوميا ممكن اخسر؟
هو اكيد اللى هيحدد ده طريقة عملك وعلى اى استراتيجية تتبع وانا افضل ان تقل الصفقات اليومية حتى لايتعرض المتاجر لتقلبات السوق وان يكتفى باقوى الصفقات وعلى تحليل جيد

king
07-19-2012, 03:06
اخى الافضل ان تعمل تلات ثفقات على الاقل فى اليوم وذالك حسب ظروف السوق من الممكن ان تكتفى بثفقه او اتنين اولا يجب عليك تحديد الاتجاه العام للسوق بالنسبه لكل زوج وعندما يكون الاتجاه واضح وجيد افتح الثفقه

Shady Moustafa
07-19-2012, 03:09
بس ده طبعه حسب طبيعه السوق واتجاهه او تذبذة لان السوق بمليون وضع وحسب الاخبار ممكن تكسب كتير وممكن تخسر كتير وحسب الفرص الموجوده
أكيد أخى اتفق معاك فلكل وضع للسوق له استراتيجيه تنجح فيه اكتر واكبر مثال على ذلك اكسبرتات المضاعفات تكون ارباحها من فترات التذبذب وتسبب خسائر فى فترات الراليات

theboy2226
07-19-2012, 20:18
انا مش بشترط علي نفسي عدد معين للصفقات لان انا عندي هدف اسبوعي
مش مهم بقي كام صفقة في اليوم بس في حدود 10 دولار يوميا لان في يومين اجازة و هدفي 50 دولار

MrSniper
07-19-2012, 20:21
أخي بالنسبة لـي أفضل اتمام صفقتين او ثلاث صفقات يوميا
حتى لو كان الربح قليل لكن المخاطرة تكون قليله

AMANI
07-21-2012, 14:50
انا عن نفسي اخي الفاضل لا افتحح اكثر من صفقتين في اليوم واحيانا صفقة لان اكثر من صفقتين في اليوم يؤدي الى العمل غير منضم واحتمال الخساير فيها كبير جدا فلا تطمع كثيرا عن صفقتين الاهم المضمون والتركيز مو الربح فقط هذه وجهة نضري تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

compaq0
07-21-2012, 14:55
الامر لا يتعلق بعدد نهائيا فمن غير المعقول ان اربط نفسى بعدد معين من الصفقات لاتمه يوميا و لكن عندما تتاح فرصه لدخول السوق تدخل براس مال مناسب و يسمح لك بالدخول فى صفقات اخرى فى حاله سنحت الفرصه

a5rzamn
07-21-2012, 15:00
هذا يعتمد اخي على الاستراتيجيه المتبعه

ممكن صفقه وحده افضل من 20 صفقه

فالموضوع ليس بعدد الصفقات بقدر مدى الستفاده منها

madalinanabl
07-21-2012, 15:03
انا افضل اتمام صفقتين في اليوم
وأراعي إدارة رأس المال

DZforex
07-21-2012, 15:19
لا يهمني كم افتح من صفقة في اليوم

بل يهمني كيف اقتنص الفرص و متى تكون سانحة

deadlyfox
07-21-2012, 15:21
انا لا احدد عدد محدد من الصفقات اليوميه وانما اعتمد على الصفقات التى يكون فيها فرصه جيده لى
ويختلف كل متاجر على حسب استراتيجيته التى يسير عليها فى المتاجرة فى السوق

kero
07-21-2012, 15:44
بالنسبة لى لا يوجدتحديد عدد معين لازم اعمل كل يوم من الصفقات
على حسب ظروف السوق وتوفر فرصة جيدة لكن غاليا بيبقو من صفقتين الى 3 صفقاتعلى الاكثر

eng2012
07-21-2012, 15:48
اعتقد ان علينا التركيز فى عدد قليل جدا من الصفقات ولكن نحقق من خلالهم الربح الكبير لان كلما زاد عدد الصفقات التى نقوم بها كلما زاد نسبه الخطاء والخساره

alkatom
07-21-2012, 16:25
ثلاثة إلى أربع صفقات يوميا أو حسب ما يسمح السوق
ويفضل بعد الساعة الواحدة بتوقيت مكة

msh3egy
07-28-2012, 05:14
بالنسبة لى انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة
لكن انا عموما بفتح من صفقة لصفقتين يوميا ويفضل فتح الصفقات فى وقت مبكر الفرص بتبقى اقوى
تقبل مرورى اخى الكريم

forexawy
07-30-2012, 14:43
الأمر لا يتعلق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت
فرصة جيدة في اليوم دخلناها و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة لن نفتح أي ضفقة .

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:35
بسم الله

ماتحقق لى الهدف

فقط يبقى نعمة من ربى

فى الغالب واحدة

بس احيانا شيطان الطمع بيركب لما لفرصة تبقى كبيرة

magic777
07-30-2012, 17:47
تقبل مرورى اخى الكريم
طبعا اخي ده بيكون على حسب طريقه كل متاجر مع السوق فالفيصل هنا بيكون على حسب الطريقه وحجم راس المال
وليس بعدد صفقات هنا ولا تنسى نوع الصفقه كمان يعني لو انت فاتح صفقه سوينجيه مثلا ده ممكن يخليك متعرفش تفتح صفقات يوميه تانيه تكون فيها مخاطره
لراس مالك

asmoshaa2012
07-30-2012, 17:51
بصراحة يا اخى انا لا اهتم كثيرا لعدد الصفقات التى اتمها فى اليوم الواحد بقدر اهتمامى بمقدار ربحى فانا اسعى الى تحقيق اعلى ربح ممكن استطيع الوصول اليه سواء ذلك سيتم من خلال صفقة واحدة مواصفات معينة او من خلال العديد من الصفقات هذا لا يهمنى كثيرا

محمد فرغلى
08-03-2012, 06:33
انا فى رائى صفقة واحدة ناجحة افضل بكتير
لان الطمع وحش والبعد عنه افضل ويخليك مرتاح البال

webtech
08-03-2012, 07:18
افضل ان اعقد صفقة و احدة رابحة احسن من عشرين صفقة قد اخسر فيها كل ما املك اما الوقت فيستحسن النهار

noureen
08-03-2012, 07:27
و الله يا اخى انا مش بعد الثفقات التى ادخل بها فى اليوم ولكنى ان وجدت مكسب مؤكد تبعا لتحايلالتى فانى اتكل على الله وبدخل الثفق

Desperate
08-03-2012, 08:02
افضل الدخول من 1 الى 2 صفقة يوميا مع العلم ان دخولى ليس يومى
يعنى اقصد بكلامى فى حالة دخولى اتمم صفقة او اثنين فقط بهدف صغير و احيانا
تكون صفقة واحدة بهدف كبير يستمر لاسبوع او عدة ايام
ووبتلك الحالة بعض الايام لا اتاجر بها لانتظار تحقيق الهدف من عدمه فى الصفقة السابقة

elkorashe
08-03-2012, 08:57
بص هو انا ليا حالة مع نفسى كدا ممكن ادخل اى صفقة بهدف ربح خمس او ست نقاط فقط وعشان كدا ممكن ادخل حوالى 4 او خمس صفقات فى اليوم وبكدا اكون حققت ربح كويس مناسب ليا

register
08-03-2012, 09:08
لا تتعدى اربع صفقات في اليوم في المرحلة الاولى ، بعد كسب التجربة والخبرة ستقوم ب 6 صفقات يومية ،
بعد ان تصبح خبيرا في الفوركس ولديك رأسمال مهم ستقوم بصفقة واحدة في اليوم وتستريح بعدها
هكذا يقول من حققوا الثروة من الفوركس

elking
08-03-2012, 10:35
هذا الامر مش مستقر او ثابت يوميا او نسبة نستطيع ان نحددها لانها نسبة متغيرة وعلى حسب الفرص اليومية وده شئ فى علم الغيب

meeco
08-03-2012, 10:56
انا افضل صفقتين فى اليوم فى اوقات معينة فى اليوم
ولكن هدا يختلف من شخص لاخر لان الظروف مختلفة

silver
08-03-2012, 11:24
بالنسبة لي اضل ان اتم 15 صفقة في اليوم

وافضل اوقاتي هي اتتاح لسوق الاوروبي

Tips™
08-03-2012, 11:33
افضل حاجه انك تدخل فى صفقته او صفقتين علشان
تقد تبقى مسيطر عليهم و تركز اكتتتتتر عليهم
و ميبقاش فى خساره كبيييره

Mohamed90
08-03-2012, 11:44
بالنسبة لي اضل ان اتم 15 صفقة في اليوم

وافضل اوقاتي هي اتتاح لسوق الاوروبي

السلام عليكم جميل اخي والله 15 صفقة يوميا جميل
انا ايضا احب الفترة الاوروبية فهي تناسب وقت فراغي
و بخصوص الصفقات لا اتعدى 3 على الاكثر و في الغالب 1 فقط
تحياتي

Tips™
08-03-2012, 12:11
واحده او اتنين بالكتييييييير اوى علشان تيقى حاطط تركيزك حلو فيهم
ولو قدر الله خسرت يبقى نسبه ضئيله مش كبيره
و بالتوفيق للجميع

eletrebi
08-03-2012, 12:54
انا ان شاء الله ناوى على صفقة واحدة فى اليوم
امر الصفقة اربع ساعات على حسب منا متعلم
ولكن هذا ف البداية يجب اخد راحة بين كل صفقة وصفقة
لحين يجى اليوم ازود عدد الصفقات اليومية

osama shaban
08-03-2012, 12:57
افضل الدخول من 1 الى 2 صفقة يوميا مع العلم ان دخولى ليس يومى
يعنى اقصد بكلامى فى حالة دخولى اتمم صفقة او اثنين فقط بهدف صغير و احيانا
تكون صفقة واحدة بهدف كبير يستمر لاسبوع او عدة ايام
ووبتلك الحالة بعض الايام لا اتاجر بها لانتظار تحقيق الهدف من عدمه فى الصفقة السابقة

طريقتك جيده في التجاره الفوركس مش مش معني انه شغال 24 ساعه يبقي احنا نشتغل 24 ساعه
افضل الطرق الدخول مره يوميا ان وجدت فرص جيده تدعو الي الدخول
انا ادخل مره او مرتين يوميا علي الاكثر

farid7adid
08-03-2012, 12:57
احب العمل جدا بالفل مارجن و المخاطرة العالية

ممكن ادخل في اليوم الواحد حوالي 100 صفقة او 50 حسب حركة السوق

mash3al
08-03-2012, 13:02
ربنا يسهل ونعمل صفقه واحده لو تمت يبقي ندخل في التانيه

ashraf
08-03-2012, 13:06
بالكتير اوى صفقتين وغالبا يكونوا على اليورو دولار
الصفقة الاولى عادة تكون بعد الساعة 2 ووقت صدور الاخبار الاقتصادية الهامة
والصفقة الثانية تكون على الارتداد بعد الهبوط الشديد او الصعود الشديد

tasabeh
08-03-2012, 13:15
لا يا اخى انا لا اعمل صفقات يوميه انا اعمل صفقات طويله يمكن ان تستمر شهرين او ثلاثه شهور ولكن فى النهايه يكون ربحها ممتاز جدا واتمنى للجميع حظ سعيد

themaxprofit1
08-03-2012, 17:34
انا لسة مبدتش فى عمل الصفقات بس اضل حاجة على حسب وقت كل صفقة فى وقتها انا من رائ خمسة فى اليوم كويس وحسب كل واحدة

adamnb1
08-03-2012, 17:42
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم انا بالنسبة شخصيا انا افضل ان افتح تلات صفقات يوميا على الاقل على زوجين
اساسيين و هدا راجع لاني احب المتاجرة كتيرا

elhoot777
08-03-2012, 17:54
بالنسبه لى افضل العمل اسكالبينج حيث ان هذا النظام
من افضل الانظمه فى اقتناص الفرص ولكن يجب الحذر منه بشده

pimo
08-03-2012, 18:33
انا اتداول علي المدى المتوسط و الطويل في كثير من الاحيان لذلك لا اتم عادت صفقة واحدة في 24 ساعة بل احبذ العمل في مدة اسبوع ويكون عذذ صفقاتي يتجاوز الستة صفقات اسبوعيا لتحقيق عدد نقاط لا يقل عن 120 نقطة في الاسبوع

medhat
08-03-2012, 18:40
لا عدد محدد ولا وقت محدد يختلف باختلاف الفرص المتاحه خلال اليوم فانا افضل الصفقات
القصير ذات الاربح القليله فهى لا تسبب الارهاق

rabie10
08-03-2012, 19:16
بنسبة لي لا أملك عدد محدد من السفقات في اليوم فقد تتراوح مابين ال 30 و 0 حسب اليوم و حركت السوق فيه
وأيضا التحليل و نسبة النجاح التي أحددها

hichemdz
08-03-2012, 19:18
افتح الصفقات حسب الفرص الموجودة . من الممكن ان افتح من 5 الى 10 صفقات في اليوم ومن الممكن ان اكتفي بصفقة واحدة فقط . فكل شيء يعتمد على الفرص الموجودة على الوقت الذي اقضيه امام الكمبيوتر.

magic777
08-03-2012, 20:53
لا يا اخى انا لا اعمل صفقات يوميه انا اعمل صفقات طويله يمكن ان تستمر شهرين او ثلاثه شهور ولكن فى النهايه يكون ربحها ممتاز جدا واتمنى للجميع حظ سعيد

بصراحه اخي طرق العمل بالسوينجيات دي رائعه جدا بس للأسف لمن لديه حساب كبير يستحمل الانعكاس
وايضا يديك ربح مكافئ للوقت اللي انتظرت فيه تحقيق الربح ده
وعلشان كده معظمنا لا يعمل به حاليا للسف

meroo
08-03-2012, 20:57
بالنسبة لى انا اغلب الاوقات اقوم بفتح 3 صفقات فى اليوم
انا اقوم بفتح صفقتين واذا كانو الاتنين رابحين مش بفتح التالته اما لو فيهم صفقة خاسرة بفتح صفقة تالته

light
08-03-2012, 21:02
بالنسبة لي انا افضل فتح كأقصى حد صفقة واحد في اليوم ، واكتفي بوضع هدف 50 بيب
وويمكن ان تبقى الصفقة مفتوحة ليومين حتى يتحقق الهدف

bassma_kamel
08-04-2012, 10:45
بصراحه انا لسه مبتدأه ومجربتش انى ادخل فى صفقات حقيقيه بس اعتقد ان المهم مش عدد الصفقات المهم الفرص اللى جيالك وبالنسه لتوقيت الصفقات فانا بالنسبالى بفضل الوقت النهارى عشان السوق الامريكى الاوربى بيخلى المتاجره نشطه جدا

tictok
08-04-2012, 11:51
ليس هناك عدد محدد من الصفقات يمكن القيام به كل ذلك يتوقف على أحوال السوق وان كنت لا أفضل القيام بصفقات كثيرة يومياً
الأفضل التركيز على اتجاهات السوق ودراسته وبعد ذلك نقوم بصفقة ناجحة او اثنين المهم عدم المخاطرة والدخول في صفقات من اجل الدخول فقط

أسكبيد
08-04-2012, 12:26
حسب الفرص وطريقة الدخول في الصفقات
يعني اوقات ييجي يوم مافيش ولا صفقة وايام صفقة واحدة
وايام عملت 20 صفقة مابين سكالبينج وصفقات طويلة

adam
08-04-2012, 13:01
على حسب السوق نسوق كما يقول المثل ممكن أن يأتي يوم لا تجد فيه أي فرصة تلائم خطة العمل التي تتاجر بها ولكن ممكن أن يأتي يوم أخر تفتح صفقتين أو ثلاثة وكل ذلك حسب حركة السوق واتاحة الفرص أمامك

Meerak
08-04-2012, 13:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
على حسب الهدف اللى واضعه لنفسك يعنى انا مثلا واضع 20 نقطة هدف يومى
لو حققته من صفقة واحدة خلاص مش بدخل تانى وممكن احققه على صفقتين وهكذا
وافضل اوقات التداول الفترة الاوروبية والامريكية وابتعد عن الاسيوية

theshadow1
08-04-2012, 13:17
رأيي ليس بعدد الصفقات تحدد الاستراتيجية ولكن الاصل هو الاعتماد على استرتيجية والمتاجرة بها جابت واحد جابت عشرة .. زي ما يطلع .. ولا تطمع

no1forex
08-05-2012, 10:28

اخى الكريم مش كل الايامك زى بعضيها بمعنى ان هناك ايام ممكن احقق من 3 صفقات 100 نقطه او اكثر وايام اعمل 5 صفقات واجمع منهم 50 نقطه وايام 20 نقطه فى 5 صفقات وايام اسلب 100 نقطه من صفقتين ليس لها شرط ولا حدود

mazouna991
08-05-2012, 18:06
انا افضل فتح صفقة واحدة او صفقتين لى الاكثر
على ان تحقق اهدافا
كثرةالصفقات تفقدني تركيزي
مما يسبب الازعاج والخسارة

Noah
08-05-2012, 18:49
والله لا يوجد نسبة معينة ولكنى اتمنى لو اتم صفقتين كل يوم واعتقد ان اتمام صفقيتن كل يوم وتم تحقيق الاهداف بتغاعتهم يعتبر ناتج رائع جدا فى سوق الفوركس لو تمكن كل متاجر من تحقيقه بسهولة

samah
08-05-2012, 18:49
أفضل فتح صفقة واحد في اليوم لكن في بعض الأحيان كل شيء يعتمد على الفرص الموجودة على الوقت الذي اقضيه امام الكمبيوترفي التحليل

AMANI
08-05-2012, 18:51

ليبس مهما كم صفقه يتم عملها فى اليوم بقدر ما المهم ان تكون هذه الصفقه ناجحه ومحققه لهدفها

magic777
08-05-2012, 19:51
ليس هناك عدد محدد من الصفقات يمكن القيام به كل ذلك يتوقف على أحوال السوق وان كنت لا أفضل القيام بصفقات كثيرة يومياً
الأفضل التركيز على اتجاهات السوق ودراسته وبعد ذلك نقوم بصفقة ناجحة او اثنين المهم عدم المخاطرة والدخول في صفقات من اجل الدخول فقط

وخاصه انك ممكن تكسب في صفقه لو حللتها كويس ودخلت فيها من نقطه قويه اكتر بكتير من مجموعه صفقات
داخل منها من نقاط ضعيفه لاجل ربح كام نقطه ممكن تعكس معاك كتير قبل ما تحقق ليك هدفك

mohamed farag
08-05-2012, 20:04
انا شايف ان الصفقات دي لازم نعملها لما نكون متميزين ف الفوركس عشان كده انا شايف ان الفوركس دا حاجه عاوزه زكاء منا و كل ما تكسب تكتفي عشان لو زدت هتخسر

gullever
08-05-2012, 20:12
لو كان الامر وفق هواي لأحببت أن أتمم الكثير من الصفقات لكن الامور تجبرني علي إتمام صفقتين او ثلاث صفقات كحد أقصي و أحيانا صفقه واحده و هذا ما يحدث في الغالب لكن في بعض المرات اتجاوز هذا الحد و أتمم 4 او 5 صفقات و لكن هذا نادر الحدوث

White Knight
08-05-2012, 20:17
يختلف الامر من يوم الى يوم فى عدد الصفقات التى اقم يوميا وذلك
حسب حالة السوق فهى تحدد هواية الصفقة التى يجب ان اقوم بها ووقتها

Spiderhoof
08-09-2012, 22:40
لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم
و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت فرصة جيدة في اليوم دخلناها
و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة لن نفتح أي ضفقة .
فالمتاجر الجيد هو المتاجر اللذي ينتظر السعر حتى يصل إلى المستويات الملائمة للبيع أو الشراء ثم يفتح الصفقة

mokhtar26
08-09-2012, 23:34
السلام عليكم عدد الصفقات يكون حسب استراتيجيتك و الفريم الذي تعمل فيه
فالسكالبينغ تفتح فيه صفقات كثيرة يوميا و فريم الساعة ممكن صفقة في الزوج الواحد يوميا
شكرا

---------- Post added at 09:34 PM ---------- Previous post was at 09:33 PM ----------

السلام عليكم عدد الصفقات يكون حسب استراتيجيتك و الفريم الذي تعمل فيه
فالسكالبينغ تفتح فيه صفقات كثيرة يوميا و فريم الساعة ممكن صفقة في الزوج الواحد يوميا
شكرا

talat66
08-09-2012, 23:36
بالنسبالي اناجديدفبتح صفقه واحده لح مااتعلم وبعدين ابقى اشوفانا مقدرتى الماديةةادايه

nagynagy
08-09-2012, 23:42
:bravo:بالنسبة لى انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة

tifanytomato
08-09-2012, 23:49
بالنسبة للوقت انا بفضل الفترة الاوربية و الفترة الامريكية بس يعنى تقدر تقول من سبعة او تامنية الصبح لحد اربعة او ستة بالكتير وبالنسبة للصفقات انا بفضل مزودش عن تلات صفقات فى الاسبوع بس ولو فية فرص تانية ومتوفر فيها شروط الاستراتجية بدرسها كويس وادخل

hend
08-12-2012, 16:13
والله الصفقات ملهاش عدد ولا حود يوميا بس كل لما تشوق ان السوق فاتح ليك اشتغل
لو حاسس انك بتلعب فى طريق مسدود بلاش عشان متعكسش السوق عليك

mouwal
08-12-2012, 17:16
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته
الأمر لا يتعلققق بعدد الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت فرصة جيدة في اليوم دخلناها و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة

sharkawy
08-12-2012, 17:28
السوق هو من يحدد عدد الصفقات واوقاتها وده بناء علي ظهور اشارات

لصفقات قويه ويمكن ان يمر يوم او اثنين دون دخولي في صفقات

mannon
08-12-2012, 18:00
:bravo:بالنسبة لى انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة

على فكرة انت كدة صح وفى ناس كتير بتنصح انك تخلى هدفك متغير لان ممكن لو انت متعود ييجى لك ربح ثابت ويحصل اى شئ فى السوق ما يحققش هذه الاراقام الموضوع بيكون صعب عليك نفسيا

flower
08-12-2012, 18:09
عادة ما ادخل 4 صفقات يوميا وفي بعض الاحيان 3 او2 على الاقل
ولكن على كل انا اقوم بإغلاق كل هذه الصفقات قبل بدء اليوم التالي
حتى انعم بالراحة ولا افكر كثيرا في هذا الامر

dentist
08-12-2012, 18:21
انا عن نفسي بفتح في الغالب صفقتين يوميا لان عندي اشغال تانيه
وعشان مضيعش وقت كبير في الفوركس وكمان عشان تركيزي يفضل ثابت كل يوم

alaoui11
08-12-2012, 18:22
أفضل اعمل خمس صفقات في اليوم
و احيانا صفقة واحدة حسب السوق طبعا اخواني كما تعلمون

skiimer
08-12-2012, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

اعتقد على حسب المبلغ المداع وبعامل اكبر الخبرة فادا كنت خبيرا يمكن ان تفتح اكتر من 10 سفقات يوميا

mozoabdo
08-12-2012, 18:44
انا احب ان اتاجر على اليورو دولار بصفقه واحد فى اليوم صباحا بعيدا على الاخبار لعدم حدوث تذبذب فى السوق

magic777
08-12-2012, 19:00
بالنسبة للوقت انا بفضل الفترة الاوربية و الفترة الامريكية بس يعنى تقدر تقول من سبعة او تامنية الصبح لحد اربعة او ستة بالكتير وبالنسبة للصفقات انا بفضل مزودش عن تلات صفقات فى الاسبوع بس ولو فية فرص تانية ومتوفر فيها شروط الاستراتجية بدرسها كويس وادخل

كده انت تقريبا بتشتغل تلات ايام في الاسبوع صفقات انترادي طالما قولت مش بتزود عن تلات صفقات اسبوعيا
وطبعا الصفقه هنا ممكن تقعد معاك يوم ولا اتنين على ما تتحقق خاصه لو عكست معاك
هيا نفس طريقتي حاليا برده وبعتمد على السيوله في الفتره الاوروبيه علشان الهدف يتحقق بسرعه

bony2
08-12-2012, 19:02

افضل الاوقات هو وقت بورصة لندن
انما على فتح الصفقات لو صفقة واحدة و كسبانة افضل من صفقات كتير تكسب و تخسر عصور فى اليد

simo patrik 9
08-12-2012, 19:03
بسم الله الرحمان الرحيم
الربح لله و لا كن اريد ان اربح 5 و شكرااااااااااااا

domadoma
08-12-2012, 19:24
10 الى 15 صفقه بس مش بعض محدش يحسد انا بتداول تجريبى بس يعنى مش داخلى ولا مليم مش زي ناس تانيه وربنا يستر على الكل

izalid
08-12-2012, 19:26
ايضا الامر يتعلق بصفقات دات هدف كبير او سصغير لكن يفضل دراسة السوق و اختيار لحطة و لو تعمل صفقة كل اسبوع المهم تحقق نجاح كبير و هذا هو الهدف ان شاء الله

simsimou213
08-12-2012, 19:30
ليس المهم عندي عدد الصفقات المهم عندي هو تحقيق نسبة الربح المسطرة لدي في الإستراتجية المتبعة

Moselhy
08-12-2012, 19:34
مش مهم عدد الصفقات المهم انها تكون صفقات كسبانه وهى دى اهم حاجه ممكن تكون صفقه واحده بس كسبانه فلوس حلوه وممكن تكون صفقات كتبير بس قليل منها الا كسبان يارب محدش يشوف الخساره

ROTARY28
08-12-2012, 21:08
السلام عليكم
احيانا تمضي ايام لاافتح فيها اي صفقة
لاني اتبع اسلوب السوينج في متاجرتي
اي الصفقات الطويلة الامد

hend
08-12-2012, 21:11
والله ملهاش عدد محدد يعنى على حسب السوق ماشى ازاى بقرر كام
صفقة وفى اية وفية ايام مبتداولش خالص زى يوم الجمعه مثلا

trading4life
08-12-2012, 21:15
ارى ان وقت النهار اى وقت السوق الامريكى والاوروبى
ومش مهم كم عدد من الصفقات المهم انها تكون ناجحه وشكرا

pota1999
08-12-2012, 21:21
لا يوجد عدد معين من الصفقات للدخول فى اليوم ولكن قد تجد نفسك تضطر للدخول بلوت كبير لتشعر بفائدة المتاجرة والعائد منها ، وقد تجد نفسك منجذبا للسوق فى اوقات الاخبار نظرا لكمية التداولات الضخمة

mozoabdo
08-12-2012, 21:28
افضل الصفقات صباحا وعلى عمله واحده حتى اتفادى الاخبار لانها ممكن ان تقلب العمله راسا على عقب

TmaxMyn3
08-12-2012, 21:29
الحمد لله صفقه واحده كافيه يوميا
لكن بعض الايام لا اقوم باي صفقة
ادا السووق متدبدب او ادا كان هناك خبر قوي سوف يؤثر على العمله

Narr
08-12-2012, 21:42
السلام اعتقد ان بنسبة لى صفقة واحده فقط لكن كل مجهودى يكون علية فقط
لتكون اكثر اتقان وربح بتاكيد وشكرا

mahmoudemam
08-12-2012, 22:18
انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة
تقبل مرورى اخى الكريم

saramoza
08-12-2012, 22:22
السلام عليكم
انا افضل صفقة واحدة فقط وبالنسبة ان احنا فى رمضان
اكيد الشغل هيكون بعد الفطار عشان رمضان وكل سنة وانتوا طيبين

mahfoudh
08-12-2012, 22:54
اخي لا يهم كم تفتح من صفقة في اليوم او اي الاوقات الاحسن للتداول

بل مايهم هو اقتناص الفرص ممكن تجيك فرصة تخليك تحقق مبلغ جيد
افضل مما تبق انت مقيد بوقت تداولك

sunlight
08-12-2012, 23:08
انا بفضل الله بعمل صفقتين فى اليوم وبحاول ان اغلقهم فى نفس اليوم ولكن غالبا ما تتبقى صفقه ملتصقه بالسوق واحاول ان اغلقها ولكن السوق الايام دى ليس جيدا ولا يتحرك بسرعه كافيه لانجاز صفقاتى لذلك انتظر كثيرا لاربح

maged
08-12-2012, 23:18
انا اعمل احيانا من 5 الي 6 صفقات في اليوم وفي
احسن وقت هو من 10 صباحا الي 5 مساء اثناء السيولة الكبيرة

magic777
08-12-2012, 23:34
اخي لا يهم كم تفتح من صفقة في اليوم او اي الاوقات الاحسن للتداول

بل مايهم هو اقتناص الفرص ممكن تجيك فرصة تخليك تحقق مبلغ جيد
افضل مما تبق انت مقيد بوقت تداولك
وتحليلك الجيد للسعر هو اللي هيبينلك الفرص دي فين بالضبط فدايما ركز على التحليل
وحاول تكون داير راس مالك بحيث حتى لما تختار نقاط دخول تدخل منها الصفقه متدخلش بكل اللوت
حاول تدخل بجزء من اللوت اللي انت حددته لنفسك والجزء التاني للخطه البديله لو عكس عليك السعر

nadir21
08-12-2012, 23:37

افصل العمل على اتمام صفقة واحدة في كل يوم من ايام العمل لكن في الحسابات التجريبية فانني اتدرب على اتمام 3 صفقات في اليوم لكي انمي قدراتي في الفوركس واتعلم فيه بالمبلع الذي اتداول فيه في الحسابات الحقيقية

heropero
08-12-2012, 23:42

مستحيل ان يحدد الانسان انه مثلا يوميا يجب ان بفتح مثلا 10 صفقات او حتى يحدد
اى رقم معين لانه لو كان بالطريقة دى مكانش حد تعب ولا غلب ولا خسر الموضوع مش كدة
الموضوع اساسه انك تجد الفرص ونقاط دخول جيدة بناء عن التحليل بتاعك ووقراءة الشارت جيدا
وممكن تلاقى يوم ملىء بالفرص ويوم اخر او يومين او تلاتة او اسبوع مش لاقى وولا فرصة دخوووول

hwida nada
08-12-2012, 23:45
اليوم سوف يفتتح السوق الساعة 12 باليلي وامشاء الله اقدر اقفل الصفقة اللى فتحها انشاء الله

abdelaal
08-12-2012, 23:45
كام صفقة دي حسب الفرص ممكن واحدة وممكن خمسة وممكن اكتر
أما الاوقات فأنا أفضل الفترة الصباحية عن غيرها من الفترات

hazem ahmed moahmed
08-13-2012, 00:01
مفيش عدد معين من الصفقات بخشها يوميا انا بخش الصفقه اللي بحس ان فيها فرصه مكسب كويس و مش بربط نفسي باني لازم اخش في صفقات يوميا

mssforex
08-13-2012, 00:21
والله اخى على حسب ما هو متاح من نقاط دخول
وتحياتى لك

MC BEN
08-13-2012, 01:33
السلام عليكم وجازاك الله خير اخي انا شخصا اتبع الوقت الذي اتمكن فيه من العمل بشكل كبير والتمكن من ربح صفقات كبيرة
و مربحة ويجب اتباع السوق والمؤشرات التي تتغير مع مرور الوقت

dollyabdallah
08-13-2012, 01:35
انا عن نفسي اخي الفاضل لا افتحح اكثر من صفقتين في اليوم واحيانا صفقة

zizo_a_86
08-13-2012, 01:54
طول ما فى وقت ونفسى مفتوحة للشغل اكيد هنفذ صفقات لكن طبعا لازم يكون فى فرصة دخول مش اعمل اى صفقة

demitri86
08-13-2012, 01:57
انا افضلاعمل صفقة

واحدة يكون الربح فيها 20 نقطة و حتى لو استغرقت 4 ساعات ما في مشكل

khoroto
08-13-2012, 04:29

انا لا اهتم لعدد الصفقات لاكن اهتم لصفقات الصحيحة
والتي سوف تجيب الهدف

mahmoudx2
08-13-2012, 04:31
بالنسبة لى انا افتح من صفقتين الى 3 يوميا لأن رأس المال خاصتى قليل حاليا

ahmedyousef33
08-13-2012, 04:35
صفقتين كفايه اوى فى يوم واحد حتى اتابعهم واحلل السوق حتى استفيد منهم بربح معقول من الصفقتين وزى ما بيقولو صاحب بالين خسران منهم بال

companero
08-13-2012, 04:36
هي صفقات كثيرة يوميا
لكنها سريعة لاني اتاجر بالسكالبينغ

Marado9
08-13-2012, 04:48
والله اخي العزرز انا بحاول اعرف الفوركس شوية شوية وحاحاول انشاء الله اهمل صفقة صغيرة علشان افهم

tamid0
08-13-2012, 04:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شخصيا محدد لنفسي
صفقتين او 3 يوميا مش اكتر من كده
و بالنسبة للوقت في اي وقت عادي
بالتوفيق

Mahmoudnashaat
08-13-2012, 09:16
مفيش عدد محدد وثابت ده على حسب ظروف السوق

احيانا 5 صفقات واحيانا مفيش

مش شئ ثابت

MOODY117
08-13-2012, 09:40
مش مهم كام صفقة في اليوم مش مهم العدد المهم الكيف يعني صفقة واحدة كسبانة افضل من 10 صفقات فيهم شك وبالتالي الاهتمام بالكيف واقتناص الفرص اولى من اي شيء بالنسبة لتجارة الفوركس

amr2107
08-13-2012, 09:48
تحياتي

والله عين العقل
دي نصيحة أكيد كل الناس هتتوقف عندها

اما بالنسبالي غالبا صفقة او 2 في اليوم

Wait Heart
08-13-2012, 10:42
صفقة واحدة يوميا حتى تكون قادر على التحليل الفنى والتركيز
وغير مشتت الانتباة وقادر على التصرف
وحتى لا تدخل فى العشوائية
وتتجنب الخسائر لاقدر الله

elking
08-13-2012, 10:54
النسبة مستحيل نحددها لان ده فى علما لغيب لا يعلمه الا الله ولكن يجب الاجتهاد وانتظار الفرص المتاحة

forex mini
08-13-2012, 11:03
بالنسبة لي شخصيا اقوم بفتح صفقتين _ولكن اخي الامر لا يتعلق بعدد الصفقات مقدار ما يتعلق ب الفرص الناجحه لك

Tips™
08-13-2012, 11:53
من راى افضل فتح صفقه او اتنين بس يوميا لتجنب الوقوع
فى خساره او اى شئ من هذا القبيل
و بالتوفيق للجميع اخى

hadeer hamdy
08-13-2012, 11:57
بص حسب لو فى فرصه كويسه
مش شرط كام صفقه بقى واحده ولا اتنين

marwa
08-13-2012, 12:52
انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق والحمد لله

Mohamed90
08-13-2012, 13:05
السلام عليكم طبعا اخي العزيز انا افضل صراحة صفقة واحدة في اليوم لو استطعت تحقيق واحدة احمد لله و اشكره
و ابتعد عن الطمع في واحدة اخرى تاخد لي ماربحته تحياتي

sarim
08-13-2012, 13:05

tictok
08-13-2012, 13:10
ليس هام عدد الصفقات الأهم هو أن تربح ولا تدخل صفقات بدون دراسة للسوق فلابد من التركيز الشديد لكي يتحقق الهدف وتربح

Gravity
08-13-2012, 13:31
صفقة في اليوم كويسة ..افضل من اسوي وحدة واربح واطمع
واربح .. والاخيرة توديني في خبر كان

ahmed
08-13-2012, 14:09
صفقة في اليوم كويسة ..افضل من اسوي وحدة واربح واطمع
واربح .. والاخيرة توديني في خبر كان

اوافق الراى يا اخى صفقه فى اليوم مقبوله افضل من عدة صفقات تصيب بالقلق والتوتر
واحيانا تظل عالق بالسوق فى فرات التذبذب

smarteng99
08-13-2012, 15:04
عن نفسي افضل انهاء علي الاقل 3 صفقات وذلك يكون بناء علي الاستراتيجية التي تعمل عليها

carter h
08-14-2012, 12:18
انا افضل ادخل صفقة مربحة مضمونة على الدخول عدة صفقات برهان كبير على الخسارة و الخروج حتى 0 من الارباح

Zogota
08-14-2012, 12:42
علي حسب لو كسبت صفقة بدور علي الي بعدها او فرصة جديدة لو انا فاضي لكن لو مرتبط بمواعيد بحاول اتخلص من صفقة او لو كانت ماشية في الطريق السليم اضع الاستوب علي نقطة الدخول والهدف كما هو
لكن انا اتوقف عن العمل في تمام الساعة 6 مساءا بتوقيت مصر لان السوق بيكون ممل في الاوقات دي

moneymachine5
08-14-2012, 12:48

كم صفقه وحجم النقاط والاوقات
انت بتسئل عنافضل اوقات المتاجرة
او ما افضل ربح تستهدفةخلال الصفق
لازم تحدد انت عاوز اية بالظبط

lawyer_85fm
08-14-2012, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
افضل مرتين واحدة في الصباح والاخري عند الاغلاق ولكن اعتقد الافضل ليس بالعدد وانما بالفرصة الممتازة التي من خلالها نستيطع جني الارباح حتي ولو كانت مرة واحدة او اكثر في خلال تعاملات الاسبوع بس اهم شي النتيجة

محمد فرغلى
08-14-2012, 13:30
انا بفضل صفقة واحدة فقط يوميا وبتكون فى وقت السوق احس انه مظبوط
وممكن اتداول كدا يعنى مش بستعجل ولا بطمع الحمد لله

---------- Post added at 10:30 AM ---------- Previous post was at 10:08 AM ----------

انا بفضل صفقة واحدة فى اليوم حتى لو كانت خسرانة متسرعش بردو
لان اهم حاجة عدم الطمع فى الفوركس

ebtehag
08-14-2012, 13:35
الموضوع اخى الكريم عمره ما كان يقاس بعدد لصفقات اللى بتعملها فى اليوم الموضوع تقيسه بعدد بلاجمالى فى حسابك يعنى لو انت عندك 100 دولار وجيت فى اخر الشهر لقيته 150 او اقل اى زيادهه فوقها فانت متاجر جيد لانك تحقق صافى ربح فى ناس بتعمل صفقه واحده يوميا او اسبوعيا وناس العكس بتعمل عشرات الصفقات مكل يوم المهم النتيجه ايه

themaxprofit1
08-14-2012, 15:38
المهم الصفقات ال بتعملها فى اليوم او حتى فى الشهر تكون واسق منها كويس وبتجنى عائد
تستاهل ان تتاجر فيها ولازم تكون مركز كمان فى الصفقات

islam96
08-14-2012, 15:47
أكتفي بصفقة واحدة ناجحة في أيام عمل الفوركس

أفضل العمل في الأوقات التي تكون فيها حركة غير قوية في السوق

ahmed rabee
08-14-2012, 16:06
العبره مش بعدد الصفقات ... المهم تكون الصفقات نسبه نجاحها عاليه

ممكن افتح صفقتين بس طول اليوم ويكونوا كسبانين الحمد لله واحقق منهم ربح كويس

وممكن افتح 10 صفقات وماخدش منهم ولا نقطه ... ويمكن اخسر فيهم كمان

المهم نقط الدخول القويه والربح مش عدد الصفقات في اليوم

numbersFX
08-14-2012, 16:14
في اعتقادي افضل عمل صفقات وقت النهار واظن ان صفقتين على الاكثر يوميا جيدة

othman
08-14-2012, 16:25
ومش مهم كم عدد من الصفقات المهم انها تكون ناجحه ومكسبها حلو انا افضل عمل صفقات وقت النهار اى وقت السوق الامريكى والاوروبى

elking
08-14-2012, 16:28
انا لا احدد عدد الصفقات لانها مسالة لا يمكن تحديدها لا يعلمها الا الله وان الصفقات تعتمد على الفرص المتاحة

elmirmajid
08-14-2012, 16:30
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك على الموضوع اخي الكريم انا استراتيجيتي الخاصة في الفوركس بتعمتمد على الصفقات الصغير والسريعة ولا يمكن ان تفوق 20 نقطة لان اتقعد اشاهد الشارت ومن بعدها احكم على حركة السوق ويمكن في اسوء الاحيان ادخل على 20 صفقة ويمكن يكون مجموع النقاط المجموعة في اليوم لا يتعدى 350 نقطة وانا ارضى به كربح لان راس مالي صغير نوعا ما ولا يمكن ان اخاطر به موفق

mohamed2010
08-14-2012, 16:33
السلام عليكم افضل اتمام صفقتين او ثلاثة يوميا
والتداول اليومى خطير جدا فخلوا بالكم وشكرا

peter
08-14-2012, 16:34
لو عايز تعمل 100 صفقه في اليوم اعمل براحتك
بس بشرط .. متعملش اكثر من صفقتين في وقت واحد

mmm2013
08-14-2012, 16:44
واحدة أو اثنتين على الاكثر
لأن الأكثر من ذلد معناه دخولك في العشوائية في التحليل وتعرضك للخسارة أكبر

انا ايضا افضل تلك الفكره والتركيز فى الصفقه او الاثنين ذلك يجعلنا نحقق الربح الاكبر من كثره فتح الصفقات المتعدده

Eslam Torres
08-14-2012, 17:42
اريد ان احصل على عشر نقاط فى اليوم فقط
عن طريق اى عدد من الصفقات

p2up
08-14-2012, 18:07
اخي انا شخصيا ليس لدي عدد محدد من الصفقات في اليوم مثلا في يوم تاتيك فرص جيدة فطبعا يجب استغلالها

Ama0200
08-16-2012, 08:48
افضل ان ادخل من خمس إلى عشر صفقات في اليوم

و تكون صفقات سريعة و قصيره

artiste2008
08-16-2012, 08:50
السللام عليكم بالنسبة لى انا معنديش عدد ثابت محافظ عليه لان فى الاول والاخر الصفقات بيتم فتحها على اساس حالة السوق وقراءة الشارت والفرص المتاحة

nada
08-16-2012, 09:00
افضل ان ادخل من خمس إلى عشر صفقات في اليوم

و تكون صفقات سريعة و قصيره

لبدا من تقليل عدد الصفقات والاحسن ان تكون صفقة او اتنين يومية
وكثر دخول صفقات كا عشر صفقات فى كل مره معرض للخساره
فتكون نسبة الخساره كبير كذلك لذلك لبدا من تقيل عدد الصفقات
والدخول ليسة لمجرد الدخول بل تكون صفقة مدروسة جيدا

face book
08-16-2012, 11:25
صفقه واحده فقط وتجيب الهدف
ولو الطريقه عطيتني فرص اخري ادخل ولا يهمني

Mohamed90
08-16-2012, 12:47
السلام عليكم اخي العزيز الابتعاد عن الاطماع افضل بكثير و اكتفي بواحد كل يوم فقط
و اذا خسرتها اعوضها في اليوم التالي و لا مجال للتسرع و الاطماع القناعة بالقليل ليك يستمر و يدوم

yousef Elhadad
08-16-2012, 14:46
افضل عمل الصفقات من الساعة 2 الى الساعة 6 لأن معظم الاسواق تكون تعمل جيدة فى هذا الوقت واقوم بحوالى صفقة او اثنين باليوم

gogo galal
08-24-2012, 02:44
انا عن نفسى الشخصى بعمل
يوميا صفقة او اثنين بالكتير بس اهم
حاجة مش عدد الصفقات المهم انك تكون
واثيق من الصفقة الى بتدخلها بالتوفيق لكم

egypt25
08-24-2012, 03:33
فى البداية كنت ممكن اعمل فى اليوم من3 الى 4 صفقات
ولكن دلوقتى الحمدلله بشتغل على شارت 4 ساعات
فالصفقات قليلة جدا تكاد تكون 5 فى الشهر بس

vamoscapitos
08-24-2012, 03:40
افتح صفقات كثيرة في وقت الصباح

واحب ان اربح 2 صفقات يوميا على الاقل

shahd
08-24-2012, 04:48
على حسب الفرص يمكن تكون صفقه واحده وممكن صفقتين حسب السوق والفرص المتوافره

morx123
08-24-2012, 12:21
يعتمد اخي الكريم على حسب الفرص المتوفره
كلم ماسنحت فرصه اقوم بفتح صفقه

face book
08-24-2012, 15:37
علي حسب مال السوق يديني فرص هدخل صفقات
هو انا هدخل وخلاص لازم يكون فيه سبب للدخول وسبب للخروج مش هدخل وادعي ربنا ان الصفقه تنجح
طب ما كده انت بتاجر زي القمار بالظبط

daisy
08-24-2012, 15:43
انا افضل فتح صفقات كثيره بارباح قليله
يعنى ممكن افتح من 10 الى 15 صفقه فى اليوم الواحده مكسبها حوالى 5 ل 8 نقاط
الحقيقه ان دا بيقلل الضغط جدا عليا
وفى معظم الحالات بتكسب حوالى 90%من الصفقات
فدا بيشكل ربح كويس

king forex
08-24-2012, 15:47
ادخل بـ8 صفقات يومياً وادخل بمبالغ قليلة حتى ان خسرت لا أتاثر وان ربحت يكون ربح كويس
ونادرا مااتخطى الـ20 صفقة يومياً
بوركت :)

talat
08-24-2012, 15:47
بالنسبة لعدد الصفقات التى افضل الدخول فيها , هى تاتى على حسب الشخص الذى يتداول بالفوركس , فمنهم من يفضل اكثر من 3 صفقات , ومنهم من يفضل صفقتين فقط , ولكن بالنسبة لى افضل صفقتين وذلك لعدم التشتت فى المتاجرة , وايضا هناك اشياء تحكم المتاجر مثل راس المال , ومهارة المتاجر , وكذلك المتاجرة السريعة على الفريمات الصغيرة , فكلما كان راس المال كبيرا فهذا يسمح للشخص بدخول صفقات كثيرة , وكذلك المهارة لها دور كبير , ولكن بالنسبة لى لو تجمعت المهارة وراس المال الكبير والتحكم الجيد فى السكالبنج افضل ان اتاجر فقط على زوجين من العملات

hesham itch
08-27-2012, 15:02
اعتقد ان العمل على نظام تحقيق عدد معين من النقاط خلال اليوم هو افضل بكثير من الدخول فى عدد
معين من الصفقات لان هذا يتيح انضباط اكبر وقدرة اكبر على السيطرة على الحساب وتحقيق الهدف

jamalsale
08-27-2012, 15:05
انا اقوم باتمام سفقتين في اليوم في اغلب الاحيان و قد تصل لخمس صفقات
و الاوقات المفضل لدي هي ما بين ال10 صباحا و 4 مساء

forex.pips
08-27-2012, 15:06
لا اعتقد اننى اهتم بعدد الصفقات التى افتحها كل يوم بقدر اهتمامى باقتناص فرص دخول جيدة وقوية
احيانا لا ادخل اى صفقات طول اليوم واحيانا اخرى ادخل 4 او 5 صفقات على حسب ظروف السوق

benjaminabdo
08-27-2012, 15:07
انا احب اتمام الصفقات في الصباح و ليس في المساء لان الفوركس يكون في الصباح جيدا جدا بنسبة لي و لا كن ادا كنت تحبه فانك ستعمل فيه ليلا نهار

mido303037
08-27-2012, 15:11
بص انت متعتمدش على كام صفقة
انت تحدد لنفسك هدف ما توصلة
يعنى عاوز مثلا 10 او 20 نقطة فى اليوم
من خلال دا تقدر تفتح صفقات لتبلغ هذا الربح

massary
08-27-2012, 15:17

انا بعمل حوالى من 5 الى 6 صفقات فى اليوم بس ع الديمو
لكن فى الحساب الحقيقى بيكون صفقة واحدة ف اليوم بالكتير طبعا

waled_ballal
08-27-2012, 15:28
المهم تكون الصفقات ناجحة ومربحة يعنى واحدة او اكثر من
واحدة المهم عدم الخسارة وعلى العموم كلما كانت الصفقات اقل كان التركيز فيها احسن

YASER83
09-04-2012, 15:11
السلام عليكم
احيانا تمضي ايام لاافتح فيها اي صفقة
لاني اتبع اسلوب السوينج في متاجرتي
اي الصفقات الطويلة الامد

abdellatif2013
09-04-2012, 16:27
الصفقات التي تفتحها في اليوم و لكن يتغلق بالفرص الجيدة التي تأتيك فإن كانت فرصة جيدة في اليوم دخلناها و إن لم تكن هناك أي فرصة جيدة لن نفتح أي ضفقة .
فالمتاجر الجيد هو المتاجر اللدي ينتظر السعر حتى يصل إلى المستويات الملائمة للبيع أو الشراء.:)

lala
09-04-2012, 16:57
لا طبعا مفيش مقياس ليا من عدد الصفقات ان اتممه فى اليوم الواحد بل ارى انها يتم مقياس عدد االصفقات
بمدى قدرتك على تحقيق النجاح بها وانت تكون دارس جيد للسوق والمهم تحقق نجاح جيد بدون اى قيود تحددها لنفسك بعمل صفقات معينه فى اليوم

moody mooda
09-04-2012, 17:07
نسبه وتناسب كلما كان السوق قويا
افتح صفقات عديده

nabeel_25
09-04-2012, 17:12
سوف اقوم بعدد كبير من الصفقات
انشالله

elking
09-04-2012, 17:21
ده بيتوقف على الطريقة او الاستراتيجية ال كل شخص بيشتغل بيها وبالتالى هذه النسبة بتختلف من شخص لاخر
حسب طريقته يعنى وانا بحب صفقة واحدة بس

djilani
09-08-2012, 12:29
عدد الصفقات تحدده الفرص لي تجيبها الإستراتيجية باليوم
وأوقات تداولي تكون صباحا حتى إغلاق الأسواق الأوربية

chakib
09-09-2012, 13:31
السلام عليكم ... صحيح زي ما الاخوة قالوا المهم فالموضوع الهدف اللي حققتة يعني اللي انتا عاوزة تحققة فاليوم الواحد ممكن تحققة فصفقة واحد وممكن من 10 دة علي حسب حالة السوق ...

lotf
09-09-2012, 16:44
كلما زاد عدد الصفقا ينقص هامش الخسارة مثلا 9 صفقات بنسبة 2ف المائة هامش الخسارة يصبح 18فالمائة
أحسن مت صفقة واحدة قد يصل هامش الخسارة إلى 68فالمائة

m.o.b
09-09-2012, 17:17
والله اخوى انا لسه مدخلتش ف ولا صفقه بس احب

اقول للناس تنصحونى بايه لو دخلت يعنى عشان انا بدات اهو

ومنتظر بردو راى الناس بعد اذن صاحب الموضوع

zubair
09-10-2012, 04:20
انا لسة مبدتش فى عمل الصفقات بس اضل حاجة على حسب وقت كل صفقة فى وقتها انا من رائ خمسة فى اليوم كويس وحسب كل واحدة

magedmosbah
09-10-2012, 04:22
ممكن صفقه واحده او اثنين على الاكثر
وذلك لعدم الدخول فى العشوائيات والتعرض للخسارة

sabry
09-10-2012, 04:27
ليس المهم عدد الصفقات ولكن قوة الصفقة ولا تجهد الحساب بعدد الصفقات فيحدث التشتت

fathy1011
09-11-2012, 19:37

طبعاً هذا يعتمد علي حركة السوق

ولكن انا لا افضل فتح اكثر من 4 ثفقات في اليوم

تحياتي

MAGDY
09-11-2012, 19:42

إذا كان السوق فى حالة شلل تام ، فقد يمر اليوم كله بدون فتح ولا صفقة
وقد يأتى يوم وتكون الحركة فيه قوية أو طبيعية ، يبقى ممكن عشرين صفقة وأكثر
حيث أن العمل على عدة أجهزة وعدة منصات وعدة حسابات
وأفضل الأوقات ، هى أوقات الأخبار .. نعم .. وقت صدور الخبر
بعكس ماتقوله معظم مواقع شرح الفوركس
فهذى الأوقات ، تستطيع أن تقتنص وتخطف فيها نقاط كثيرة وعلى غفلة من السوق الخبيث
اللى لو شاف المضارب أو حس به حتى ، هيفرمه ويدهسه .. والله يرحمه
تحياتى

jerroudiyoussef
09-11-2012, 19:56

mouwal555
09-14-2012, 01:53
السلام عليم ورحمت الله وبركاته
انا شخصين افتح تلات على الأقل يومي وفي بعد الأحيان تصل إلى خمس صفقات و دالك يكون بعد تحليل ورسم إستراتيجيات متعب