PDA

View Full Version : مـــــــــــــــــــع أو ضد

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15

hixam1991
03-10-2015, 22:16
مع الاعتذار لكافة الردود القادمة انت ردك اوقفني كثيرا كثيرا
وسيجعلني الغي فكرة قبولي بشراء اي حساب في المستقبل حتى وان كان بربع قيمته الحقيقية
تصدق بالله لم افكر في انه حرام او حلال وكنت انتظر رد الادارة
فحتى لو ان الادارة قالت انه غير ممنوع فلن اشتري اي حسابات !!
بارك الله فيك ونفع بك اخي الحبيب

AHMED FAWZYy
03-10-2015, 22:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بخصوص بيع الحسابات نحتاج الى معلومة من الشركة
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارتها

ahmed112
03-11-2015, 15:01
هو بالنسبة للامرين اخي الكرم فكلاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي
و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة

meriemmeriem
03-11-2015, 17:47
هناك إيجابيات و سلبيات لكلا الطريقتين في التداول. و لكن من الممكن أن نقول نفس الشيء عن أي شيء. تعريف أي من صناع السوق بأي طريقة سوف تكون مختصرة.
هناك الكثير من المتداولين الذين يمارسون هذه الطريقة و يجنون أرباحاً جيدة.

hooda11
03-11-2015, 23:15
و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة

fifi w mody
03-11-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمه الله
لا مانع من بيع البونص والاداره اعتقد ان ليس لديها مانع من هذا الامر وهذا الحل افضل للذي ليس لديه فكره كافيه عن الفوركس

الاصيل
03-11-2015, 23:21
انا ضد كل هذه الاشياء فاهم ما يميز الفوركس هو متعة الدخول فيه والاحساس بانك جزء من عالم كبير متشارك متداخل
فلو اعطى الشخص البونص ل شخص اخر فماذا يستفيد غير قليل من المال او ضياع راس المال ولوم الخبير
ادخل بنفسك واربح واخسر وتعرف على السوق وخذ قرارك بالاستمرار من عدمه

nahla safwt
03-11-2015, 23:21
انا عم نفسى اتعرض عليا قبل كدة ابيع البونص لكنى رفضت لانى مكنتش اعرف الشخص اللى هيشترى منى
وفضلت انى اتداول علية واتعلم فية افضل من بيعة

samiechikh
03-11-2015, 23:33
السلام عليكم و رحمة الله
انا بصراحة ضد الطرح الاول و لكن مع الطرح الثاني هذا رأيي فبالنسبة للأول ما جدوي البونص اذا بيع مع العلم انه غير ممكن
اما الثاني فهو مرتبط بالشخص اذا اراد تشغيل حساب عند يد مختصة

Koumedaym
03-12-2015, 00:36
بسم الله الرحمان الرحيم
نعم اخي الكريم لاحضت انتشار ظاهرة المتاجرة لحساب الغير
وتقاسم الارباح حسب الاتفاق
ولاكن انا شخصيا افضل التجارة الشخصية وعدم الاعتماد على الغير

OMAR ALI
03-12-2015, 00:39
يا اخي ممك اعرف يصير اعمل كوبي للصفقات لشخص محترف وانا مبتدئ

---------- Post added at 12:39 AM ---------- Previous post was at 12:38 AM ----------

السلام عليكم و
انا بصراحة ضد الطرح الاول و لكن مع الطرح الثاني هذا رأيي فبالنسبة للأول ما جدوي البونص اذا بيع مع العلم انه غير ممكن
اما الثاني فهو مرتبط بالشخص اذا اراد تشغيل حساب عند يد مختصة تحياتي

hamdochi
03-14-2015, 22:42
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد ان بيع البونص اصلاً غير مسموح به فى هذا المنتدى انت لا يمكنك ذلك اما عن اعطاء البونص لشخص اخر يتاجر لك به فأنا لا انصحك بذلك من الافضل ان تعتمد على نفسك لانه لا توجد اية ضمانات لمثل هذه الامور شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

عمر فواد
03-14-2015, 22:46
بخصوص بيع البونص اعتبره تجاره مثل اي تجاره,لأن هناك أشخاص يمتلكون اكثر من اسم بالمنتدى ويريد ان يستفيد من هذه الأسماء ببيع حسابه البونص,وكذلك هناك سبب أخرى قد يكون لايمكلك الخبره في الفوركس لهذا السبب يبيع البونص
بخصوص المتاجره بحساب الغير فلا يوجد اي مشكله في ذلك دام هناك اتفاق بين الطرفين في تقسيم الأرباح

popa2015
03-14-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

user_66
03-15-2015, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يسعدنا وجودك اخنا الكريم معنا
في المنتدى ونشكرك على هذه المعلومات القيمه التى قمت بطرحها
لنا نشكرك على مرورك الطيب ايضا بالتوفيق لنا جميعا

امير القزويني
03-15-2015, 19:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاولى هي تابعه لك انت الوحيد صاحب الحصاب الذي تستطيع ان تغير اعدادت الحساب
اما الثاني فهي اعتياديه لان هنالك من هم ضعفاء في عملية المتاجره ويخافون من الخساره
شكرا لطرح هذا السؤال
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

omarssa
03-15-2015, 20:09
السلام عليكم مسأله سيل المكافأة المشاركات دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب اسيله لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل اما ان واحد يشتغل فى اكونتك ده برده عادى جدا بالتوفيق اخى

rana2012
03-15-2015, 20:59

om omar20155
03-15-2015, 21:03
كلاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي

و لكن في ما يخصهما

فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه

فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما

و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير

المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة

بالتوفيق

abdelaziz 10
03-16-2015, 13:38
لا اعرف فعلا ماذا يستفيد الذي يبيع البونص من بعض المال القليل مقابل تعبه الكبير
اتمنى فعلا لو العضو يثق في نفسه ولو قليلا ويتعلم ويتاجر عادي مثل التجار

Marawez
03-16-2015, 13:47
نحن فى سوق ومن اساسيات السوق بيع وشراء ومن لديه سلعة
يستطيع عرضها للبيع ومن يريد الشراء فليتفقا على السعر عن تراض

popa2015
03-17-2015, 20:37

xwolf806
03-18-2015, 13:01
في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط

dissa
03-18-2015, 20:00
بيع البونص هو اننا نتعلم بانفسنا ونتداول ونشتغل فى الفوركس او ليس لديه وقت من الافضل ان يتاخار شخص ليده خبرة يتاجر بحسابك

خيرالدين مهدي
03-18-2015, 20:17
تحية طيبة وبعد
كثر الحديث عن ظاهره جديدة علي في عالم المنتديات ربما ظهرت مع ظهور البونص في المنتديات وانتشاره بين العرب اكثر بفضل منتدانا الغالي فوركس مصر
بالاصح هي مجموعة من الظواهر ظاهرتين على وجه التحديد

1- ظاهره بيع البونص واحتاج فيها رأي قانوني سريع من احد مشرفينا الكرام :هل هذا مسموح به ولو اشتريت حساب احدهم هل هو متاح ولايسبب لي اي مشاكل مع شركة انستافوركس او مع ادارة ولوائح المنتدى

2-المتاجرة لحساب الغير والمقصود المتاجرة بالحساب البونص ان شخص يعطيك حساب البونص للتاجر له فيه
وتتقاسم معه الارباح حسب الاتفاق
الظاهره الثانية احتاج راي الاعضاء فيها وهل هيا ناجحة فعلا وهل جرب احدكم اشخاصا معينين وهل لو عرض عليكم ادارة حساب بونص ستقبلون

اترك لكم الرد اخواني وانتظر مشاركة مشرفينا الكرام

تحياتي وتقديري.................................... .................................................. .................................................. .......
................................................ه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههه............ .................................................. .................................................. .....................................

mohammed66
03-18-2015, 20:38
انا ضد بيع الحسابات كيف ابيع حسابي وانني لماذا موجود في الفوركس
الذين يبيعون حسابتهم يرديون اموال فقط والسوق اجمل من ذلك بكتير
لا اعلم صراحه موقف الاداره من هذه النقطه لكن اعتقد انها لن توافق

Sami1985
03-18-2015, 22:11
السلام عليكم..
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام..
وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل..
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتير..

atyaatya007
03-18-2015, 22:22
بالنسبه للاولى اخى فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به
يعنى الحساب ملكك وانت ممكن تتاجر بيه تبيعه تفعل ماتشاء
الامر الثانى ان المبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف حتى
يحترفو الفوركس ويصبحون على علم للتعامل معه

ahmed19
03-18-2015, 22:47
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين وخاتم النبيين والصديقين والشهداء والصالحين سيدنا محمد صلى الله تعالى عليه وسلم
انا ضد هذا الموضوع

sofpreda
03-18-2015, 23:30
أنا ضد هده الأفعال وأفضل المتاجرة شخصيا وكسب الخبرة في مجال التداول
بالتوفيق للجميع

sharshabil
03-19-2015, 01:34
يا اخي هي فعلا موجودة و هناك ايضا من يعرضون خدمات الكتابة فيب المنتدى مقابل مادي
متلا يعملك بونص مئة دولار مقابل تلاتين دولار كاش يعني في بنك الكتروني ..

sarabac
03-21-2015, 15:11
اهلا للجميع
لا انصح بيع البونص واطالب اللى بيبعه البونص انهم يتاجروه بيه
ويستفادوه من الارباح والشغل اللى عليه

badawyghady3817
03-21-2015, 15:29
السلام عليكم يا سيدي الفاضل انا اري ان الاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انا التاجر بيتداول على حساب الغير في العملات النقديه

brbsh
03-21-2015, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز انت لا يمكنك فتح او شراء حساب شخص اخر فهذا مخالف لقوانين شركة انيستا انت ليك حسابك الشخصى فقط

Roshdy
03-21-2015, 16:02
اول مرة اسمع عن الحوار ده
هوالتانى ممكن مقبول
لكن الاول الامر اشبه بلعبة او مش عارف اشبه

aymen done
03-21-2015, 16:31
مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
واكيد ان الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر

magic777
03-21-2015, 17:38
أنا ضد هده الأفعال وأفضل المتاجرة شخصيا وكسب الخبرة في مجال التداول
بالتوفيق للجميع

بص اخي علشان تقلل من الخسائر وخصوصا المارجن لازم تعمل باداره راس مال سليمه تحقق بيها ربح جيد وطبعا ده محتاج خطه جيده
للعمل مش اي حد بيقدر يعمل ده

sarabac
03-23-2015, 23:52
اهلا للجميع

اظن ان الظواهر التي تحدث عنها لم تعد موجودة وهذا طبعا راجع لفرض الشركة لرفع وثائق ثبوت الهوية
وهذا طبعا سوف يجعل مسألة بيع البونص غير ممكنة .

3uday
03-24-2015, 15:11
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارتها

nabilll
03-24-2015, 20:15
مشكور اخى الكريم على شرح هذا الموضوع
قكثير منا يحتاج معرفة الكثير من اوامر المنصة
واظن بان هذه المعرفة ستاتى مع الوقت وكثرة الممارسة

adelee
03-25-2015, 00:23
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

marem2007
03-26-2015, 01:19
شوف اخي العزيز حضرتك بتتعب وتكتب علشان تفيد نفسك وتفيد اعضاء جدد لذلك لابد من انك تجتهد بنفسك من اجل ربح بتعبك

mohamedhassn
03-27-2015, 17:40
بجد الموضوع جيد جدا بس لوصدق انا لسة جديد معاكم فى المنتدى وانا اكيد مويد لهذا الموضوع لانها جكيل ومفيد وبيدك معلومات بجانب المكاسب المدى

ramy00
03-27-2015, 18:31
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة هذا يعود للمالك البونص يريد تفعيله او بيعه و المهم في الاثنين تقدير قيمة الربح في كل صفقة

omnya22
03-27-2015, 19:26
امر وقف الخساره الاستوب لوز وامر جنى الربح التيك بروفت
اوامر انتا بتحددها فى صفقتك امتى تكتفى بالخساره وتخرج وامتى تكتفى بالربح وتخرج من الصفقه
فى الوقت المناسب

error
03-29-2015, 20:36
السلام عليك اخي الكريم بالنسبة للحالة الاولى فاجدها عادية لانه من الممكن ان تجد احدهم لا يجيد الفوركس و يريد بيع حسابه لكي لا يضيع جهده هباء و الحالة الثانية و هو نضام الفوركس كوبي و انا مشترك به شخصيا و هو جيد

mourad1986
03-29-2015, 21:44
بخصوص البونص من الافضل ان تسال الادارة في المنتدى لانها لو رفضت فلا يحل لك بيعه
وان قبلت ان تبيعه تاكد من ان هذا الامر ليس محرما من اهل العلم

ousamamal
03-29-2015, 21:44
بالنسبة للسؤال الثانلاى احب ان اجاوبك من وجهة نظرى مبدئيا انا لم اجرب العمل بنظام ادارة حساب الغير
او كما يعرف حساب الكوبى ولكن انا افضل دائما ان اكون انا ديرا لحسابى لتوافر الشفافية الكاملة

ehab_salah
03-31-2015, 22:41
لا اعرف فعلا ماذا يستفيد الذي يبيع البونص من بعض المال القلـيل مقابل تعبه الكبير
اتمنى فعلا لـ.و العضو يثق في نفسه ولـو قليلا و يتعـلم ويتاجر عادي مثل التجار

retalkoko
03-31-2015, 22:45
الاولى اخى فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به

يحترفو الفوركس ويصبحون على علم للتعامل معه وبالتوفيق للجميع اخى العزيز السلام

deyaa24
03-31-2015, 22:50
انا ارفض جدا ظاهرة بيع البونص لانه بيع البونص
هو غير قاونى ويجب انه نعرف زى نتداول ى الفورك بالبونص والبوصن من اجل التداول فقط

جابر1979
03-31-2015, 22:54
نعم اخي الفاضل سؤال جديد ، اول مرة اعرف انه يمكن بيع البونص و ان أضع حساب بين يدي متاجر محترف ، كب يعم الخير علينا جميعا ، شكرًا لتوضيح الامر ...

Forex45
03-31-2015, 23:12
أنا افضل التعلم والتداول بحسابى الشخصى ولا احبذ بيع البونص لانه غير قانونى وخسارة كبيرة
وأيضا لا افضل مدير حساب يتداول على حسابى

freeman
03-31-2015, 23:18
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارته
:)

احمد محسن
04-01-2015, 00:11
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

sandy22
04-01-2015, 20:46

hamada_el5oly66
04-01-2015, 21:11
مساله بيع الحساباات هي مساله شخصيه ترجع لصااحب الحساب نفسه ولكن ما السبب من الحاجه لشراء حسااب وانا اقدر بنفسي من فتح حسااب بونص طيب
وانا ضد ان يدير لي احد حساابي افضل التعلم والاجتهااد حتى مع الخسااره لفتره بسيطه تتبعها الاستفااادة .

ahmed112
04-02-2015, 02:18

Kiing
04-02-2015, 03:05
ان مساله شخصيه لانها ترجع لصااحب الحساب نفسه تم ان ما السبب من الحاجه لشراء حسااب لكي اقدر بنفسي تم فتح حسااب بونص تم ادارة سليمة لحساابي من الاحسن

Ayman Dollar
04-02-2015, 03:33
السلام عليكم
لابد وان من يقوم بهذا الامر مرة فلن يستطيع ان يقوم به اكثر من مرة
ولا اعتقد ان من يبيع حسابه التجاري الحقيقي الموجود به بونص يمكنه
ان ينشي عضوية جديدة ويقوم بشحنها ببونص جديد

محمود مرعى
04-02-2015, 03:57
تحية طيبة وبعد
كثر الحديث عن ظاهره جديدة علي في عالم المنتديات ربما ظهرت مع ظهور البونص في المنتديات وانتشاره بين العرب اكثر بفضل منتدانا الغالي فوركس مصر

1- ظاهره بيع البونص واحتاج فيها رأي قانوني سريع من احد مشرفينا الكرام :هل هذا مسموح به ولو اشتريت حساب احدهم هل هو متاح ولايسبب لي اي مشاكل مع شركة انستافوركس او مع ادارة ولوائح المنتدى

2-المتاجرة لحساب الغير والمقصود المتاجرة بالحساب البونص ان شخص يعطيك حساب البونص للتاجر له فيه
الظاهره الثانية احتاج راي الاعضاء فيها وهل هيا ناجحة فعلا وهل جرب احدكم اشخاصا معينين وهل لو عرض عليكم ادارة حساب بونص ستقبلون

تحياتي وتقديري

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل وانا عن نفسى لا افضل بيع البونص اطلاقا والسبب ان متعبتش فى تجميعه
علشان اقدر فعلا انى اتاجر بيه واتعلم وفى الاخر الاقى نفسى فعلا بعت البونص من غير اى افادة ليا انا عن نفسى ضد الفكرة

ahmed112
04-03-2015, 05:27

waelmma
04-03-2015, 07:43
اخى الكريم انا مش مع ظاهرة بيع البونص وانا فى راى ان طالما الواحد
عمل بونص يبقى الافضل يتاجر به ولا يبيعه او يخش فوركس كوبى

ayoub321
04-03-2015, 11:28
بسم الله الرحمن الرحيم

وصلاة وسلام على رسول الله

أخي العزيز مشكور على هذا العمل الرائع

والموضوع المهم والنصيحة الجيدة

في خصوص هذا الموضوع الإدارة هي أدرى

واتمنى لكم ولي التوفيق

mohamedsaleem
04-03-2015, 11:59
حياكم الله
أخي أريد ألفت انتباهك لشيء أن المبتدئين عديمي الصبر عامة و من الصعب جدا أن يلتزموا بمثل هذا فلا بد من مراعات شعورهم و الأخذ بالحسبان حساسيتهم
تقبل مروري

MAHMOUD220
04-03-2015, 12:00
** عتقد مفيش اى مشكلة بالنسبة لل 3 نقاط الا ذكرتهم
لان اصلا ادارة المنتدى متواجدين معانا فى المنتديات وبيشوفو عرض الناس لبيع حسباتهم ومفيش اى مشكلة دى حاجة بترجع لصاحب الحساب وادارة الحسبات وخلافه برده عادى لان ده بونص بتاعك اعمل الا انت عايزه فيه المهم بدون مخالفة الفوانين.

raguigue
04-03-2015, 19:58

sof
04-03-2015, 20:25
نعلم ان اوقات سوق الفوركس 5ايام في الاسبوع فوقتك فيه انت من نحدده
فهناك من يجلس ساعة خلا هاته الايام وهناك من يجلس 3ساعات وهناك
من يجلس تقريبا 12 ساعة يعني انت ورغبتك في ذلك فممكن ان تجلس حتى 24...

Mahmoud Talaat
04-03-2015, 20:41
لاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي

user_21
04-03-2015, 20:51
لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما

bidaaaaaaaaa
04-03-2015, 20:57
السلام عليكم ورحمة لله وبركاتة
بخصوص بيع البونص على ما اعتقد انه جاز
لانه مثل التجارة وهناك الكثير من يستفيد من هذا وبلتوفيق

user_21
04-03-2015, 21:05
الثانى ان المبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف حتى
يحترفو الفوركس

fadiarab
04-03-2015, 21:25
انا ضد بيع البونص لانه من الافضل ان تتجربه وتكسب ارباحه
والذى لايطسيع ان يعمل فى الفوركس او ليس لديه وقت من الافضل ان يتاخار شخص ليده خبرة وانت بهذا تخاطر ان يعبث بحسابك

marwa 123
04-03-2015, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
انا لا اظن ان بيع البونص طريقة مجدية او تحقق ربح ربما تحقق ربح على المدى القريب ولكن لا يمكن الاعتماد عليها اما المتاجرة لحساب لاغير فهي طريقة عمل العديد من الخبراء

fatehmaki7124
04-05-2015, 11:04
الاخ الغالى امر بيع البونص لا يتعارض مع قوانين شركة انيستا فوركس وانا راح ابيع البونص لانه 70 في المية خاسر عند المتاجرة واذا رحت بعت البونص فانا قد اخسر فقط 30 في المية سياسة تخفيض الخسارة بالتوفيق لك

سبحان الله
04-05-2015, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركلته
اعتقد انه من الافضل الرجوع للاداره لتفادى اى عمليه مخالفه
والله الموفق والمستعان

katreenaziz
04-05-2015, 11:13
اخى الكريم لا يمكن تحويل البونص وانما لو عايز تبيعة بتبيع العضوية بتاعتك كلها مش البونص بس والمتاجرة بحساب الغير انا لا افضلها ودا رأى اتمنى لك التوفيق والنجاح

wadoodfayed9670
04-05-2015, 11:43
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتيربالفعل ردك إستوقفني وجعل عقلي يبدأ بطرح التساؤلات ربنا يسهل

wafymaher7510
04-05-2015, 12:26
السلام عليكم اظن انه دى حاجه ترجع للمستثمر نفسه بمعنى انك انت حابب تبيع الحساب تتاجر بيه دى حاجه بتاعتك انت واظن الكل شغال بيع او متاجرة من قبل المنتدى العربى مشكور اخى

chennana
04-05-2015, 12:36
اخي الكريم انا ضد كل هذا على كل شخص التعلم بنفسه و اخذ الخبرة و عدم بيع البونص
اذ تركت شخصا ما يتداول بدلا منك كيف ستتعلم

ghalyayman2156
04-05-2015, 13:16
اخى المهم رضا الطرفين فقط ولا اى مشكل فى هذا لان بيع حساب هو ملك لك ويأخذة طرف اخر وبستطيع اعادة ترتيب وحذف مايناسبة من كلمات مرور وتغير بيانات ولا ضرار فى هذا اما ان يدير لك اخرون حسابك فهذا ايضا لاضرر فية سواء كان بمقابل وهو الاعم والاكثر انتشار او بدون مقابل وهذا غير متواجد بالتوفيق ان شاء الله

fatehmaraai9186
04-05-2015, 14:02
السلام عليكم و رحمه الله انا مع بيع الحساب حيث ان انا اللى تعبت فى تجميع البونص وانا شايف ان دة من حقى انى ابيعة ويمكنك ان تقوم ببيعه بالفعل مع الشكر

aboubakr el ayach
04-05-2015, 14:05
يا أخي الأولى و الثانية يعود فيهما القرار إليك دائما، لكون لا توجد أي مشاكل في ذلك، لكن المسالة و ما فيها أن من الأفضل أن تعمل لنفسك و بنفسك دون أن تنتظر من أحد المساعدة! تقبل مروري يا صديق و تحياتي و بالتوفيق.

eshaakmahgob8178
04-05-2015, 14:12
اولا الموضوع يتعلق بالفرد نفسة ان باع حسابة فربما يريد اعتزال الفوركس وهو أمر راجع له الأمر الثانى لقلة خبرتة يجعل اى فرد يدير له حسابة فهو أمر راجع له وشركة انستا نفسها قامت باصدر خدمة ربط الحساب مع المتداوليين و الله الموفق

mona.
04-05-2015, 16:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركانة هذا يعود للمالك البونص يريد تفعيله او بيعه و المهم في الاثنين تقدير قيمة الربح في كل صفقة

roty
04-05-2015, 16:26
الجميع بطريقتك اتمنى لك التوفيق باالفعل لان من احب مجال واخلص له وتحلى بالصبر والالتزام سيصل الى مراكز عليا في مجاله وتحقيقةالهدف الذى نريد

sniper_2015
04-08-2015, 15:19
بسم الله الرمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشك ليكم
مع او ضد

جوجو2008
04-08-2015, 21:54
لمبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف حتى
وحسابك انت حر فيه تاجره تبيعه المنتدى ملوش مين الى بيدير الحساب

دينا اسلام
04-08-2015, 21:58
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتير

haphop
04-08-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمه اللهع
انا مع ان الفرد لو لقي نفسه مش قادر يفهم البونص ويتعلمه جيدا فلا مانع ان يبيع هذا البونص لمن يحتاجه

نادر صباح الدين
04-08-2015, 23:23
اعتقد بوجود مشكلة فنية تتعلق ببيع البونص، ذلك أن البونص يتم تحويله للحساب بشكل مباشر، ولا يمكن تحويله لحساب آخر، كما لا يمكن سحبه، مما يجعله بيعة على درجة من الصعوبة، اما استخدام الحساب من قبل شخص آخر، بعد أن يتم تعريفه برقم الحساب وكلمة المرور فهذا يخص المتداول نفسه، فقد يخسر او يربح تبعا لخبرته.

سارة محمد
04-08-2015, 23:24
اختيار وتطبيق المنهج:
هناك مدرستان رئيسيتان للفكر عندما يتعلق الأمر بتحليل السوق وتوقع الإتجاهات المستقبلية. مدرسة التحليل الفني تقوم على الجملة المشهورة “الإتجاه صديقك”. الإفتراض الأساسي هو أن السوق يتمتع بنوع من الثبات والمنطق في تحركاته. فإذا تحرك في هذا الإتجاه اليوم، فليس هناك مبرر لعدم تحركه في نفس الإتجاه غدا. هناك أنواع عدة من الجداول لمساعدتك على تحليل السوق وإتجاهاته وأيضا مؤشراته ومستوياته.
ثم هناك مدرسة التحليل الأساسي القائمة على أن ما يحرك السوق بالفعل هي أخبار دولة بعينها. هذا الأسلوب سوف يخبرك بتركيزا أقل على جداول الأمس والتركيز أكثر على أخبار الأمس. مثل كثير من الأشياء في الحياة، فكلا الأسلوبين ليس مثاليين، والمتاجر الناجح يستخدم كلا الأسلوبين. ومع ذلك، يجب عليك قبل المتاجرة تحديد أي المنهجين سيكون الرئيسي، وأن تلتزم به. إذا اعتقدت بأن الأساسيات تلعب دورا أكبر عن الإتجاهات، فركز تحليلاتك وتجهيزاتك على مشاهدة الأخبار وليس تحليل الجداول. الثبات على الفكر هو اسم اللعبة.
مارأيكم فى هذه الاستراتيجية او السياسة من وجهة نظركم ...؟؟؟

haphop
04-08-2015, 23:26
السلام عليكم ورحمه الله
انا مع بيع البونص اذا كان الشخص غير حابب العمل في الفوركس فممكن يبيعه لغيره حتي يستفيد ويتاجر به

adnan1969
04-08-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ممكن اخي الكريم اذا باتفاق وعندك خبر ليش لا تقدر تتاجر باي حساب والفائده راح تكون الى اثنين وبتوفيق لجميع

adamsbooba
04-11-2015, 04:36
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه موضوع جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

jaouad ouaiss
04-11-2015, 04:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان لا أتفق أبدا مع أن أعطي حسابي لشخص اخر ليتاجلا به ادا ليس هجا بالفوركس ابدا ولن تتعرف على مداقه ابدا ان لم تعمل جاهدا وتعرف حتى تتمكن والكتير يتعرظون للخسارة بسبب اعطاء حسابهم لشخص اخر او اخد توصيات مجانية دون تحليليها .

Nabil Wagdy
04-14-2015, 01:44
السلام عليكم
هده ضواهر صحية الغير الصحي هي الضاهرة التي يكون على أصبحة تهدد البونص وهي الكوبي كولي
و سرقة مجهودات الأعضاء الآخرين أتمنى من المشرفين النضر في هدا الأمر و التعامل معه بحزم كبير

romaa
04-14-2015, 02:00
اخى هذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به
الامر الثانى ان المبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف ,,

سارة محمد
04-14-2015, 03:24
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

نورين
04-14-2015, 23:51
السلام عليكم بالنسبه للاولى اخى فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به
يحترفو الفوركس ويصبحون على علم للتعامل معه وبلتوفيق ان شاء الله

sniper_2015
04-15-2015, 00:49
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

takirg
04-16-2015, 18:02
تواجدك المميز و مـــــــــــــــواضــــــ ــــــيعك هو الإبداع بــنفسه ..

يســـــــــــــــــــــــ ــعدني الـــــــــــــــــرد على مواضـــــــــــــــــــيع ك دائما
جـــــــزاك الله خيرا اخي العـــــــــــزيـــــــــ ـز

user_66
04-18-2015, 05:54
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

رضوى
04-18-2015, 06:10
يحترفو الفوركس ويصبحون على علم للتعامل معهبخصوص بيع الحسابات نحتاج الى معلومة من الشركة
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسار

hamdochi
04-18-2015, 20:34
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان بيع البونص اصلاً غير مسموح به فى هذا المنتدى انت لا يمكنك ذلك اما عن اعطاء البونص لشخص اخر يتاجر لك به فأنا لا انصحك بذلك من الافضل ان تعتمد على نفسك لانه لا توجد اية ضمانات لمثل هذه الامور بالتوفيق ان شاء الله

mohamedhassn
04-18-2015, 21:04
الخصم ام البونص ام الهدايا العينية ؟ ... انا اعتقد ان خدمة مابعد البيع من أقوى الأسباب ... أجوبة (5) · هل الدخول في منافسة بين خطوط الانتاج داخل نفس الشركة ظاهره صحيه ام .

user_21
04-18-2015, 21:23
بسم الله الرحمن الرحيم و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب

im30h
04-19-2015, 21:32
انا اعتقد بالنسبة لبيع البونص انه يمكن ان يحدث بارادة الشخص نفسه
صاحب البونص لانه منحة من المنتدى ولكن ارى انه يمكن ان تكون الشركة
لها رأى اخر ويحترم اما عن ادارة حسابك من خلال شخص اخر لا اعتقد فيها شىء

Miro1
04-19-2015, 21:45
ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺳﺤﺐ ﺍﺭﺑﺎﺡ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﺘﻲ ﺍﻭﺩﻋﺘﻬﺎ ﻣﻦ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻛﺎﺭﺩ ﺑﻨﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻧﻪ ﻳﺠﺐ ﺍﻟﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﻧﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻓﻼ ﻳﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﺗﻮﺩﻉ ﻣﻦ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺎﺳﺘﺮ ﻭﺗﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺨﺘﻠﻔﺔ ﻓﺎﻟﺸﺮﻛﺔ ﺗﻤﻨﻊ ﺫﻟﻚ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻥ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻳﺠﺐ
ﺍﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﻭﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺍﺣﺪ ﺍﺧﺮ ﻭﺫﻟﻚ ﺣﺘﻰ ﻻ ﺗﺤﺼﻞ
ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻏﺴﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﺎ ﻋﺮﻓﺘﻪ ﻣﻦ ﺭﺩﻭﺩ ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﻋﻨﺪﻣﺎ
ﺍﺟﺎﺏ ﻋﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻓﺾ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ ﻟﺴﺤﺐ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﻰ ﺣﺴﺎﺑﺎﺕ
ﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ

magic777
04-20-2015, 01:10
اخى هذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به
الامر الثانى ان المبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف ,,

بس الاول التعلم لان طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

bassam
04-20-2015, 01:13
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان بيع البونص اصلاً غير مسموح به فى هذا المنتدى انت لا يمكنك ذلك اما عن اعطاء البونص لشخص اخر يتاجر لك به فأنا لا انصحك بذلك من الافضل ان تعتمد على نفسك لانه لا توجد اية ضمانات لمثل هذه الامور بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 10:13 PM ---------- Previous post was at 10:13 PM ----------

بس الاول التعلم لان طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهاي

User_90
04-20-2015, 01:14
اعتقد ان
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارتها تحياتي

طريق النجاح
04-20-2015, 01:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
والله اخي انا لا افضل بيع البونص وادارة الحسابات من الافضل ان يتعلم الشخص بنفسه،،،

Miro1
04-20-2015, 01:24
ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺨﺒﺮ ﺑﺎﻟﺘﺎﻛﻴﺪ ﻫﻴﺬﻳﺪ ﺍﻟﻔﺮﺹ ﻋﻠﻰ ﺷﺮﺍﺀ ﺍﻭ ﺑﻴﻊ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ
ﺍﻟﺮﺋﻴﺴﻴﻪ ﺍﻟﺘﻰ ﺗﺘﺆﺛﺮ ﻣﺒﺎﺷﺮﺓ ﺑﺘﺎﺛﻴﺮ ﺣﺮﻛﺔ ﺍﻟﺪﻭﻻﺭ ﻻﻧﻪ ﺑﻴﺘﺎﺛﺮ ﺟﺪﺍ
ﺑﺤﺮﻛﺔ ﺍﻟﻨﻔﻂ ﻭﻟﻜﻦ ﻫﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺨﺒﺮ ﻳﻌﺘﺒﺮ ﻗﻮﻳﺎ ﻭﻻ ﻳﻌﺘﺒﺮ ﻣﺘﻮﺳﻄﺎ
ﻭﻣﻦ ﺍﻟﻤﻤﻜﻦ ﺗﺠﺎﻫﻠﻪ

alamrabat
04-20-2015, 01:27
إن إجراء معاملة في سوق الفوركس أمر بسيط وعملية شبيهة بما يحدث في الأسواق الأخرى. يقوم سوق الفوركس على نموذج العمل الرئيسي الذي يتضمن الشراء والبيع. تداول الفوركس بسيط جداً،

esso gamal
04-20-2015, 01:35
المؤشرات الاقتصادية أدوات يستخدمها الاقتصاديون للوقوف على الحالة التي عليها اقتصاد الدولة، تفيد المؤشرات في التعريف السريع على ما يجري بسوق الأسهم والسندات، وتعتبر المؤشرات من الناحية القيمية، متوسطات وأرقام قياسية وبذلك فهي تعطي المتوسط السوقي لأسعار الأسهم سواء كان مرجعا أو غير مرجع لسعر السهم المعبر عن مجموعة من الأسهم والأرقام القياسية هي قيم مجردة من الوحدات النقدية أو وحدات القياس الأخرى

moustafaforex
04-20-2015, 01:42

kafjartar
04-23-2015, 19:31
مهرجان الشراء اكشايا تريتيا وذروة موسم الزواج الأسعار في وقت لاحق.
ي تداول الغاز الطبيعي يتداول عند 3.914 بارتفاع عدد قليل من النقاط خلال يوم تداول هادئ جداً. وتركز معظم الأسواق على صدور البيانات

habib.forex
04-25-2015, 15:25
بصراحة انا ضد هذه الظاهرة قطعا لان هذا الامر لا يساعد المتاجر على
اكتساب الخبرة و الاعتماد على نفسه ابدا في سوق الفوركس في رايي الشخصي

fifi w mody
04-25-2015, 15:27
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا ليس لدى الخبرة اللازمة للرد على هذا السؤال سواء كنت مع او ضد واتمنى لك التقدم

Wassa04
04-25-2015, 15:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم كل هاته الظواهر سلبية جدا
و لا تعود بالنفع ابدا بالتوفيق لك تقلب مروري

MAGDYABDO
04-25-2015, 19:00
فى الحقيقه معنديش فكره ولكن اعتقد انها مسأله غير قانونيه
ولكن اتمنى ان يفيدك احد الاداريين

ahmed mo
04-25-2015, 19:04
اكيد ضد وعموما سألت من فتره ليه مفيش عداله بين الاجنبى والعربى فى البونص

قلوا لى هذهذ الاباب والله المستعان وبالتوفيق للمنتدى

sniper_2015
04-25-2015, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

haykoul
04-26-2015, 16:59
مرحبا أخي الفاضل لا انا ضد لان المتاجره والتعلم الجيد افضل بكثير
من انك تبيع الحساب طبعا بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

meriemmeriem
04-27-2015, 01:24
السلام عليكم أخي الكريم الله يبارك فيك و شكرا لك لطرحك هذا الموضوع المتميز
و أحسنت العمل في الفوركس لانه عالم يجب أن تتقنه و تستتمر جزاك الله خيرا.

enganas
04-27-2015, 01:32
بصراحة انا ضد هذه الظاهرة قطعا لان هذا الامر لا يساعد المتاجر على
اكتساب الخبرة و الاعتماد على نفسه ابدا في سوق الفوركس في رايي الشخصي

deyaa24
04-27-2015, 01:33
هو غير قاونى ويجب انه نعرف زى نتداول ويجب ان يكون فية صفقات كويسة جد ا ف الفوركس عشا نعرف ازاى يكون فية ثقة فى التاجر فى السوق

moutanabbih mohammed
04-27-2015, 01:36
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
انـا ضد فكرة بيع الحساب لشخص بسبب ان الشخص الذي يريد بيع حسابه لا يملك وقت للتعلم
والله يوفقك والله المستعان

faridd
04-27-2015, 10:54
بالنسبة لمتابعة الاخبار يكفيك موقع فوركس فاكتوري فهو ممتاز

بالنسبة لتعليق الصفقة يكون بسبب ضعف الانترنت لديك غالبا وعليك اولا بغلق المنصة ثم اعادة اتتاحها وستزول المشكلة

omer1
04-27-2015, 16:44
من الافضل لكل تاجر جديد في الفوركس ان يتعلم قبل ان يبدا في حساب تجريبي ليحل كل مشاكله
قبل ان يبدا في حساب حقيقي
ويدرك ان السوق متذبذب وليس سهل المنال

meriemmeriem
04-28-2015, 00:09
تعليم الفوركس دلوقتي سهل للعرب وخصوصا ان في ناس كتير جدا
شغالة كويس فيه ويتوفر دروس كتير جدا وكتب وفيديوهات مترجمة للتعليم وفعلا اعمل لنفسك
جدول زمني مش اقل من 3 شهور وخلاله تتداول فيهم في حساب تجريبي للتعلم..
تقبل مروري

فوركسوريا
04-28-2015, 10:53
الموضوع يتعلقوا بالفرد نفسة
ان باع حسابة فربما يريد اعتزال الفوركس وهو أمر راجع له
الأمر الثانى لقلة خبرتة يجعل اى فرد يدير له حسابة فهو أمر راجع له
وشركة انستا نفسها قامت باصدر خدمة ربط الحساب مع المتداوليين

ppttss
04-28-2015, 10:56
ليس هناك مانع فى ان تشارك فى تلك العروض

التى تسمى بونص بدون ايداع هى تشجعك على الخوض

فى التداول بدون مخاطرة بمال خاص بك يجب معرفة هذا

الجنرال محمد
04-28-2015, 11:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الحبيب
اخي فكره جميله بصراحه ولكن يعتمد عليها كل انسان لاخر..

فوركسوريا
04-28-2015, 11:27
الموضوع يتعلقوا بالفرد نفسة
ان باع حسابة فربما يريد اعتزال الفوركس وهو أمر راجع له
الأمر الثانى لقلة خبرتة يجعل اى فرد يدير له حسابة فهو أمر راجع له
وشركة انستا نفسها قامت باصدر خدمة ربط الحساب مع المتداوليين

fifi w mody
04-28-2015, 11:29
السلام عليكم ورحمة اللة
اذا كنت تقصد بيع البونص فى نهاية كل شهر هذا امر عادى ومربح اذا كنت مش هتعرف تعمل تداول وشكرا

sherry mohamed
04-28-2015, 11:33
هذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به

farouklt
04-28-2015, 14:44
بالنسبة لبيع البونص فانا لا اجد داعى لذلك لانك تريد ان تتعلم وتحقق ارباح وبهذة الطريقة لن تتمكن من تحقيق الارباح
اما عن ان يتاجر لك شخص اخر فلا مشكلة فى ذلك فمن الممكن ان تحدد اشخاص يتاجرون لك

mourad1986
04-28-2015, 14:44
انا بالتاكيد ضد هذا ولكن هناك العديدمن الاشخاص الذين يرغبون فى تحقيق ارباح وفى نفس الوقت يتعلمون دون التعرض للخساره
فيضطرون الى اعطاء البونص لاحد التجار المحترفين ليتاجر وله نسبه على الربح ويشارك بالتاكيد فى الخساره حتى يتعلم ويتاجر بنفسه

معتصم سباعنة
04-28-2015, 15:56
اخي اضن انه لا يجوز وهذا مخالف لقوانين المنتدى - افتح حساب باسمك وتاجر عليه لا مشكلة في ذلك - بالتوفيق
تقبل مروري

adele
04-28-2015, 23:48
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد للغاية ولابد من عمل الاستراتيجيات الهامة مثل ادارة راس المال ولابد من عمل البونص 100 دولار مقابل 1000 رد فى الشهر
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

karim02
04-28-2015, 23:50
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
هدا الموضوع جد مفهوم ونتمنى أن تطرح المزيد من مثل هده المواضيع لكي تقربنا أكثر من الفوركس ؛ وأتمنى كدلك النجاح لنا جميعا

abdelaziz 10
04-30-2015, 00:11
انا ضد اي امر اخر غير ان المتاجر يجمع البونص ويتاجر به في الشركة عادي جدا
بالتالي مثلا بيع البونص مقابل ارباح قليلة اراه نوع من الغباء فلازم الاجتهاد

Manite
04-30-2015, 00:24
السلام عليكم
اخي بيع اليونص اولا وقبل كل شيء انت لن تستفيد منه شيء ومن يشتري حسابك لن يستفيد منه شيء لأنه طبعا وقت الذي
سيرغب تفعيل الحساب سيجد مشاكل لأن الاسم الذي فتحت به الحساب لن يكون اسمه
بالتوفيق

deyaa24
04-30-2015, 00:45
هو غير قاونى ويجب انه نعرف زى نتداول ويجب ان يكون فية صفقات كويسة جد ا ف الفوركس عشا نعرف ازاى يكون فية ثقة فى التاجر فى السوق ويجب وضع قواعد ضدد بيع البونص

mesteraden
05-02-2015, 22:29
أخي الكريم رأي الشخصي انه لامشكله في بيع البونص لأن هناك أعضاء بالمنتدى مبتدئين في الفوركس يخافون أن يخسروا جهدهم وتعبهم في كتابه المشاركات عندما يتاجرون بالفوركس ويخسروا كل البونص التي حصلوا عليها عن طريق كتابه المشاركات لهذا السبب فهم يبيعون البونص للأشخاص عندهم خبرة بالفوركس وتقبل مروري أخي الكريم

laymedia
05-03-2015, 15:54
ننتظر راي الادارة ولنري ردهم علي الاستفسارين
وهل هو متاح البيع؟ ام ان هناك ضرر؟

modr2015
05-04-2015, 23:05
المتاجرة لحساب الغير والمقصود المتاجرة بالحساب البونص ان شخص يعطيك حساب البونص للتاجر له فيه
الظاهره الثانية احتاج راي الاعضاء فيها وهل هيا ناجحة فعلا وهل جرب احدكم اشخاصا معينين وهل لو عرض عليكم

wael33
05-05-2015, 13:37
السلام لجميع اعضاء المنتدى المحترمين بخصوص صاحب الموضوع اتمنى من
حضرتك اعاده صياغتة وتوضيحه لكى نستطيع ان نفيدك ونستفيد من ردود الخبراء

nabil2
05-05-2015, 20:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم أخيي حكمة سديدة
و للأسف اختفت القناعة في و قت غلب عليه الجشع و حب الإمتلاك
جزاك الله خيرا على هذه الحكمة

houssem_trader
05-08-2015, 10:52
في الواقع انا ضد هذه الظواهر تماما لا ن هذه الطرق لن تساعد
المتاجر ابدا في كسب الخبرة و تعلم المتاجرة بالطريقة الصحيحة

payza
05-08-2015, 15:11
بص ان احد يعطيك حساب البونص لتتاجر به بس تظل الارباح له وكل شئ له معتقدش ان فيها مشكلة والله المستعان ....... اتحياتي

معتز سباعنة
05-08-2015, 17:42
السلام عليكم اخواني ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم اكيد مع وليس ضد ، ولك مني جزيل الشكر.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hunter_world
05-09-2015, 19:47
انا مع لان دي بتديك مساحه للعمل في افضل الشريكات والمميزات دي مفيده لكل من بيحتاج ان يكون مفيش ضرار علي الشركه اخي

al-Mashhadani64
05-09-2015, 19:52
الاخ الكريم كل انسان او عضو هو حر بحسابه ولايمكننا منع ذلك اي تستطيه ان تعطي رقم الحساب والباسوورد لشخص تعرفه يتاجر نيابة عنك لاضير في ذلك ولامانع ولكن يجب ان تعطى للشخص الموثوق به كي لايضيع حسابك والله الموفق

kafjartar
05-16-2015, 08:07
مقارنة بارتفاع بنسبة 0.4% في سبتمبر. ولقلقد ارتفع الغاز الطبيعي 21 نقطة وهو في طريقه إلى تجاوز مستوى سعر 4 $ ولكن في كل مرة يتحرك فيها الغاز تقوم عمليات البيع الفنية بدفع الأسعار نحو الأسفل. لقد

ahmed bakry
05-16-2015, 08:20
بسم الله الرحمن الرحيم بصراحة انا معرفش موضوع بيع الحسابات دة حقيقى ولا لا الشركة هى اللى تفيدنا ف الموضوع دة وكمان ماظنش انه موجود وكمان موضوع نقل البونصات من شخص لاخر دة كمان موجود

salehnet22
05-16-2015, 09:03

تسلم ايدك انا كده اتطمنت ان مفيش مشاكل لو بعت حسابي او اشتريت حساب تاني :bravo:

---------- Post added at 06:03 AM ---------- Previous post was at 06:02 AM ----------

تسلم ايدك يا safiforex
انا كده اتطمنت ان مفيش مشاكل لو بعت حسابي او اشتريت حساب تاني والله المستعان

karim02
05-16-2015, 09:34
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mouade
05-16-2015, 20:08
التحليل الفني هو ببساطة الاعتماد على البيانات السابقة في توقع شكل السعر في المستقبل بالتاكيد
انما الاكيد ان البيانات السابقة لا تضمن ان تتكرر بالتالي نسمي الامر توقع لا اقل ولا اكثر

big.pharaoh
05-16-2015, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .بالنسبه لان حد يدير حسابك فانت ممكن تشترك في الفوركس كوبي وتريح دماغك واهو هيبقى قدامك كشف بمعاملات التاجر اللي عايز تشترك تحت منه .. انما بيع البونص دي معنديش خلفيه عنها بصراحه

faridd
05-16-2015, 21:21
أخي الكريم بالنسبة لي سجلت في كثير من الشركات التي تعطي بونص من غير إيداع,ولكن لااشترك الا بالشركات التي تسمح بسحب الأرباح بدون ان تشترط التداول على عدد محدد من اللوتات وأي شركة تشترط التداول على عدد محدد من اللوتات فاني ابتعد عن تسجيل في هذه الشركات

شهيرة
05-21-2015, 01:47
هو بالنسبة للامرين فكلاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي

BASAM IBRAHEM
05-21-2015, 06:32
جميل جميل وهذا هو المطلوب بالفعل كم اتمنى ان يفكر الجميع بطريقتك اتمنى لك التوفيق باالفعل لان من احب مجال واخلص له وتحلى بالصبر والالتزام سيصل الى مراكز عليا في مجاله
ان شاء الله
تحياتي لك ولقرارك الشجاع

zee1996
05-21-2015, 15:59
اخي الفاضل اولا بيع البونص اظن انه غير قانوني و انصح باستبداله بالبحث عن ريفيرالز اما تقاسم ارباح التداول فليس فيه اي ضرر اخي الكريم بل نراه في انستا في خاصية فوركس كوبي و بالتوفيق لك و للجميع

محمود مرعى
05-21-2015, 16:53
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل وانا عن نفسى واحد فعلا من التجار اللى افضل ولا اشجع ظاهرة
بيع البونص ده علشان كده لازم كل تاجر يتعلم لوحده ويحقق لنفسه الارباح

omer1
05-21-2015, 18:34
هذه القواعد مهمة ارجوا الالتزام بها من طرف كل متداول
ولا ننسى اتباع خطة عمل و تطبيقها

halimbr
05-25-2015, 13:59
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد أن اشكالية بيع الحسابات و البونص ترجع الى قرارات أدارة المنتدى و الشركة على حد سواء....ان لم يخالف قوانين
المنتدى فهو كذلك لكن ان خالفها فيجب الأبتعاد عن مثل هذه الأمور

mokrani
05-25-2015, 13:59
انا لستمع بيع البونص ولكن افضل ان اتاجر بها حتى لو خسرت فأنا
اتعلم من اخطائي لكي احترف ولو بعتها مش هتعلم حاجه وهبعها بنص الثمن

waelmma
05-25-2015, 15:08
:(:woo::)) اخى الكريم انت لما تشترى حساب شخص اخر ففى الواقع
انت بتشترى اليوزر نيم والباس وورد فى انستا ودى اعتقد ليس عليها اى مشاكل قانونية ان شاء الله

ابراهيم حمادة
05-25-2015, 15:13
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ ﺍﻟﺎﻓﻀﻞ ﻟﻚ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻧﻚ ﺗﺘﺎﺟﺮ ﺑﺎﻟﺒﻮﻧﺺ ﻟﺒﺘﺠﻤﻌﻮﺍ
ﻭﺍﻧﺖ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ ﺑﺘﻌﺒﻚ ﺍﺗﻌﻠﻢ ﻭﺍﻧﺖ ﺣﺘﺠﻲ ﺍﺭﺑﺎﺡ ﺍﻛﺘﺮ ﻭﺍﻛﺘﺮ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

MAGDYABDO
05-27-2015, 11:49

noraa
05-27-2015, 13:12
شكرا لك اخي على المعلومات حول التوقيت يا اخي
انا كنت اتاجر على بورصة الياباني و لكن لم اكن اعلم انه تغلق على الواحدةظهرا لذلك كنت اخسر
فمعرفة التوقيت شيئ لازم في الفوركس

saberfou
05-27-2015, 13:57
هي ظاهرة منتشرة بكثرة أخي العزيز
والقضية الثانية حسب قناعة كل شخص المهم أتمنى التوفيق للجميع ولك أيضا عزيزي

tamermr
05-27-2015, 13:57
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول
عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا

MOHAMED forex00
05-27-2015, 16:09
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

احمد سعيد على
05-27-2015, 18:44
مع الاعتذار لكافة الردود القادمة انت ردك اوقفني كثيرا كثيرا
وسيجعلني الغي فكرة قبولي بشراء اي حساب في المستقبل حتى وان كان بربع قيمته الحقيقية
تصدق بالله لم افكر في انه حرام او حلال وكنت انتظر رد الادارة
فحتى لو ان الادارة قالت انه غير ممنوع فلن اشتري اي حسابات !!
بارك الله فيك ونفع بك اخي الحبيب

habib_pro
06-16-2015, 13:02
بصراحة انا ضد ظاهرة بيع البونص لان هذه الطريقة لا تمكن
المتاجر ابدا من كسب الخبرة في السوق و لا تمطكنه من كسب الربح ايضا

seifhd
06-17-2015, 21:18
السلام عليكم
أولا أخي هته الظاهرة منتشرة في العالم العربي و ليس في مصر فقط
ثانيا السؤاليين مشروطين برأي العميل و صاحب الحساب
تقبل مروري سلام

محمد السيد
06-17-2015, 22:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، بالنسب للظاهرة اتلأولى هي ظاهرة غير قانونية لأن البونص ملك الشركة
اما المتاجرة لحساب الغير فهذا ممكن وهناك شركات تقوم بهذا العمل لقاء أجر

auoubharrab2
06-17-2015, 22:53
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة.......................

oussamarami7
06-17-2015, 23:13
قانون العرض والطلب Supply and demand: أحد القوانين الأساسية في علم الاقتصاد، يؤدي دوراً أساسياً في تحديد الأسعار وتشكل الأسواق، ومن ثمَّ يؤثر ويتأثر بالمنفعة المتحققة والإنتاج والاستهلاك والدخل القومي والنمو الاقتصادي العام.

العرض: هو كمية السلع أو الخدمات التي يعرضها منتجوها عند كل مستوى مرتقب من الأسعار، في مدة زمنية محددة.
الطلب: هو كمية السلع أو الخدمات التي يرغب المستهلكون في الحصول عليها عند كل مستوى مرتقب من الأسعار، وذلك في مدة زمنية محدودة. ولذلك يسعى المستهلك إلى تحقيق أكبر قدر من الإشباع والمنفعة عن طريق الكيفية التي يوزع بها دخله للحصول على مختلف السلع والخدمات.

superkenan
06-17-2015, 23:34
اخي الكريم بالطبع بحكم وجود الفوركس باللغة العربية اصبح بأمكان المستثمرين العرب المتاجرة بشكل حقيقي على الفوركس واستخدام العلاقات الأجتماعية فيما بينهم
رمضان كريم

a7med sniper
06-18-2015, 00:01
اكيسد ضد وعلى فكره ده واحد من السابابا القويه ان الابونص فى المنتدى العربى اقل منه من منتديات انستا الاخرى يعنى هنا 10 سنت للرد هناك اكتر بكتير

hidouri25
06-18-2015, 00:17
و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد و اله و صحبه
الحالة الاولى غير قانونية على ما اذكر و بالنسبة لثانية اعتقد ان هنالك الكثير من يقومون بها
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق و النجاح

dhiebj316
06-18-2015, 00:36
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
بالنسبة لي اخي انا ضد الذين يبيعون حساباتهم لانهم يبيعونها بنصف الثمن

omar88
06-18-2015, 00:39
الاقتصاد السائد لا يفترض بداهة بأن الأسواق مفضلة على الأشكال الأخرى من التنظيمات الاجتماعية. في الحقيقة، يكرس الكثير من التحليل إلى الحالات التي تدعى ب فشل الأسواق التي تؤدي إلى تخصيص مصادر أقل من المثالية ضمن بعض المعايير. في مثل هذه الحالات، يعمد الاقتصاديون إلى إيجاد سياسات لتجنب الهدر؛ مباشرة عن طريق الرقابة الحكومية، أو بشكل

sofien34
06-18-2015, 01:48
بالنسبه لبيع البونص مش عارف ايه راى الإداره فى الموضوع دا بس اعتقد
انه ممكن يكون مخالف اما المتاجره بحساب الغير فممكن دا يحصل خاصه
بالنسبه للمبتدئين او الموظفين اللى معندهمش وقت يعملو متاجرات بانفسهم

---------- Post added at 11:48 PM ---------- Previous post was at 11:02 PM ----------

لن اكثر ف الكلام الخبراء ف المنتدى تفضلوا بوضع كل شئ ف
هذا الموضوع وانا كمبتدئ فهمت كتير اوى من الردود دى
ومتابعة الردود خلتنى افهم كتير

omar samy
06-18-2015, 01:57
بالنسبه للاولى اخى فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به

raaslen316
06-18-2015, 03:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
طبعا يبقى الاختيار لصاحب
الحساب هو من له رأيه
و لا اظن ان هناك قانون ينص
على عدم بيع الحساب او اعطائه لاحد للمتاجرة به

ahmedelmaghrbi
06-22-2015, 21:28
فى ماس بتاخد بنوص ومش بتحب انها تتاجر عليه خوفا من الخسارة لكن لما يبيع البونص ممكن بنص الثمن
بالنسبة لى انا فى المجال دة عشان ان شاء الله اربح واتعلم عشان كده البونص بالنسبة لى مش مجرد مال فقط لانه هو اللى هايخلنى اتعلم ومن المنتدى الواحد باخد معلومات بتساعدة على انه يتعلم بشكل جيد

karim02
06-22-2015, 21:39
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ahmedelmaghrbi
06-22-2015, 23:18
لست اعلم الكثير عن التحليل الاساسى ولكنى بالتاكيد اتابع الاخبار بشكل شبه يومى واخذ الحيطه بالنسبه لعقودى واعتقد ان السعر لم يسير فى اتجاة الخبر يبقى هناك فهم خاطى للخبر او هناك اخبار اخرى اقوى من ذلك الخبر يتحرك السعر على اساسها

ahmed forex 1
06-23-2015, 00:20
لست اعلم الكثير عن التحليل الاساسى ولكنى بالتاكيد اتابع الاخبار بشكل شبه يومى واخذ الحيطه بالنسبه لعقودى واعتقد ان السعر لم يسير فى اتجاة الخبر يبقى هناك فهم خاطى للخبر او هناك اخبار اخرى اقوى من ذلك الخبر يتحرك السعر على اساسها

theusefularticles
06-23-2015, 00:49
بسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم و رحمة الله تعلى و بركاته مشكور على الموضوع القيم والمفيد وخصوص بيع الحسابات نحتاج الى معلومة من الشركة اتمنا كل التمني ان لا تبخل علينا بمواضيعك و اسرارك المهمة في مسيرتنا على الفركس ليستفيد الجميع
اخوك عدنان من المغرب .. تقبل مروري

MONTASR SHABAN
06-23-2015, 00:52
امر بيع البونص لا يتعارض مع قوانين شركة انيستا فوركس
وانا راح ابيع البونص لانو 70 في المية خاسر عند المتاجرة
واذا رحت بعت البونص فانا قد اخسر فقط 30 في المية
سياية تخفيض الخسارة

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 01:30

magic777
06-23-2015, 01:33

هو انت ممكن تعمل في المجال ده بطرق كتير مش طريقه واحده وايضا تقدر تختار الطريقه الي تناسبك بعد ما تجرب طرق كتير بس النهايه الخبره وفهم السوق
وتحركات الاسعار بتساعدك اكتر

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 02:49

ahmed forex 1
06-23-2015, 03:49

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 04:51

saadkam
06-23-2015, 05:21
انا ارى ان فكرة بيع الحساب البونص مفيهاش حاجة و بالفعل هى كترت شوية اليومين دول بس البونص بقى بيتباع بمبالغ قليلة على مااعتقد
التانية بقى انا لا افضلها اللى هى المتاجرةلحساب الغير انا افضل المتاجرى بخسابى و لى انا بس الارباح من غير التقاسم مع احد

brahim89
06-23-2015, 05:21
السلام عليكم بالنسبة للموضوع الاول اعتقد ان الادارة وصاحب الحساب هي الجهات المسؤولة عن التصرف في الحساب
اما الموضوع التاني فأنا افضل الاعتماد على النفس والتعلم خير من الاتكال على شخص اخر بالاضافة الى احتمال سرقة الحساب

ahmed forex 1
06-23-2015, 06:09

كاره المراقبين
06-23-2015, 06:11
اخي بالنسه للظاهره الاولي دي بصراحه معنديش معلومات عنها كتير لكن الثانيه دي انا اتعاملت فعلا معاها ومن وجهت نظري لو المتاجر اللي بيتاجر ليك ذو كفؤ ويستحق فعلا ان تتقاسم معه الربح يببقي توكل علي الله واشتغل معاه لحد ما تكون متمكن من التجاره

saiddeco
06-23-2015, 07:39
السلام عليكم للقول في هناك رئيان الأول بالنسبة للبيع فهذه تجارة و سوف يستفيد منها لكن بالنسبة لإعطاء الحساب لشخص آخر هذا تصرف ليس جيدا لأنه لن يستفيد من شئ و لن يتعلم و شكرا

كاره المراقبين
06-23-2015, 07:40
اخي بالنسه للظاهره الاولي دي بصراحه معنديش معلومات عنها كتير لكن الثانيه دي انا اتعاملت فعلا معاها ومن وجهت نظري لو المتاجر اللي بيتاجر ليك ذو كفؤ ويستحق فعلا ان تجرب

ahmed forex 1
06-23-2015, 11:14

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 12:29

karim02
06-23-2015, 12:33

ziyaddn
06-23-2015, 14:35
التحليل الاساسي لا يفدك في شيء لانه يستخدم في الفقات الطويلة الامد
اتمد على التحليل الفني و المؤشرات
بالتوفيق اخي العزيز

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 15:02

faisseli
06-23-2015, 15:04

ahmed forex 1
06-23-2015, 16:20

Mona forex
06-23-2015, 16:23
جميل جميل وهذا هو المطلوب بالفعل كم اتمنى ان يفكر الجميع بطريقتك اتمنى لك التوفيق باالفعل لان من احب مجال واخلص له وتحلى بالصبر والالتزام سيصل الى مراكز عليا في مجاله
ان شاء الله
تحياتي لك ولقرارك الشجاع

helmi nsir
06-23-2015, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا فهذا يرجع لصاحب الحساب
كذلك لا مشكل إذا كان المتداول بيتداول على حساب الغير مدام هناك إتفاق بينهما

mh2015
06-23-2015, 17:03
اهلا وسهلا يا باشا منور بموضعك احب اقوللك انا الفوركس عندي تجارة ولازم الواحد يتعب يعرف كل حاجة عنها سواء سؤاللك اي اي شي يتعلق بالسوق الكبير دا والله الموفق ............

osama147
06-23-2015, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي اولا ان البونوص لا يمكن بيعة الموجود فى المنتدى تاني شيئ اخي فى حين ان يقوم تاجر
اخر ان يتاجر عنك فى طبيعت الامر لن يهتم باموالك مثل ماتهتم انتا شخصياا به
تقبل مروري ورمضان كريم

ahmedelmaghrbi
06-23-2015, 18:22

magic777
06-23-2015, 18:51

اكيد طبعا المتاجره وقت الاخبار بيكون صعب اختيار النقاط القويه الي ندخل منها والعمل اصلا في وقت التحركات القويه دي بيكون محتاج سرعه في
اختيار النقاط والعمل اكتر واحتراف

0sama
06-23-2015, 18:51
بيع البونص غير قانوني و الشركة اذا اكتشفت ايبي متعدد يدخل الي حسابات متعددة بنفس الايبي
سوف يتم ايقاف الحساب علي ما اعتقد

ahmed forex 1
06-23-2015, 19:29

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 01:37

hamed mohamed
06-24-2015, 02:00
اخى الفاضل كيف لى ان ابيع مجهودى
فلو لم اريد التجاره احسن لى ان انسحب اكيد انا ضد
وثانيا" كيف اثق فى شخص ان يدير حسابى فلو لم
اقدر على ان ادير حسابى فلا يممكننى ان انجح فى اى شئ
والاحسن اخى الفاضل ان انجح او اخسر بنفسى وكده يكون احسن
انا اكيد ضد الرئيين واعتمد على الله ثم على نفسى

midouknight
06-24-2015, 02:09
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أنا أخي الفاضل أشجع المداولة بشكل شخصي وعدم بيع البونس والتعلم والمثابرة

ahmed forex 1
06-24-2015, 02:44

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 03:50

ahmed forex 1
06-24-2015, 04:58

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 06:04

ahmed forex 1
06-24-2015, 07:11

AH3
06-24-2015, 07:27

لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى

ali20
06-24-2015, 08:44
بيع البوص شى مش كويس خلاص كل اجر يجب انه يتعلم الوركس كل تارج او عضو يكون له بونص افض ان تعلم
اكيد بكدة سوف يحقق نتائج كويسة جدا لما يتعلم لفوركس افضل شى انه يكو فية خبرة

كاره المراقبين
06-24-2015, 08:47
اخي بالنسه للظاهره الاولي دي بصراحه معنديش معلومات عنها كتير لكن الثانيه دي انا اتعاملت فعلا معاها ومن وجهت نظري لو المتاجر اللي بيتاجر ليك ذو كفؤ ويستحق فعلا ان تجربه ان كنت من المبتداين

ahmed forex 1
06-24-2015, 11:36

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 12:41

waelmma
06-24-2015, 12:49
اعتقد ان بيع البونص اخى الكريم تعنى بيع حسابك باكمله والله اعلم
اما المتاجرة لحساب الغير فيعنى الافضل ان تدخل فوركس كوبى مع الاخرين وبارك الله فيك اخى

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 14:19

ahmed forex 1
06-24-2015, 15:27

midouknight
06-24-2015, 15:29
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الفاضل أنا ضد بيع البونس تماماً كذلك وجب البحث والبحث في مجال الفوركس

ahmedelmaghrbi
06-24-2015, 16:38

moustafanabil512
06-24-2015, 17:26

MAGDYABDO
06-24-2015, 18:20

marwanadam
06-24-2015, 18:29
اخى الشركة تعاقب مسالة بيع البونص لانها غير قانونية لان البونص هو مساعدة لا يقاس بمبلغ من المال
ممكن ان تستخدم خاصية الكوبى للحساب بان تاختار اشخاص تتق بخبراتهم وتعمل لصق لما يعملون من صفقات
وبتوفيق

ahmed forex 1
06-24-2015, 18:33

aminjmil1
06-24-2015, 18:38

moustafanabil512
06-24-2015, 19:37

MOHAMED in forex
06-24-2015, 20:16
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتير

ahmed forex 1
06-24-2015, 20:45

ssadeq
06-24-2015, 20:47
اعتقد انه هذا شي يخص الطرفان يعني ممكن انت تبيع حسابك وما راح تفرق اذا كان احمد او محمود اللي بيشتغل المهم انه في حساب بيشتغل هذا طبعا رأيي الشخصي